Ervaring Kronoterm Versi-I warmtepomp (Zorgeloos Gasloos)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RuudNL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16:34
Volgens mij kan hij 2 tot 7 kW aan warmte leveren tot -15C. Dan pas hoeft het verwarmingselement te worden gebruikt lijkt me dus? @Stoker of @Carboy54 weten misschien meer?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-02 22:43
PVPaneel schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:40:
@RuudNL Het opgegeven vermogen bij -7 graden /30-35 is 5,79 kW volgens de documentatie, ik word alleen niet wijs of dat in of exclusief de backup heater(s) is? Weet jij dat toevallig?
Dit is exclusief de heaters, die kunnen er nog een 4kW bovenop doen als ze allebei zijn aangesloten.
Zijn 2x 2kW elementen, die kun je aansluiten en bepalen waar die voor ingezet worden (tapwater of verwarming of allebei)

Ik heb in ieder geval gezien dat hij zo rond de 0 makkelijk de 6kW haalt, en zelfs de 7kW kan halen in de boost stand (geluidsstand 3 streepjes)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:40
@!null Dank voor de info! Ik zag net ook een filmpje van de producent (helaas niet in het Engels) waar ik ook de waarde 2-6 kW met boost 7 kW zag langskomen op het scherm. Dat klinkt echt helemaal top! Ben benieuwd wat het geluid bij de ventielen is op boostmode, want dit klinkt echt als de perfecte oplossing voor in de bijkeuken :)

• RuudNL
Buiten hoor je echt bijna niets. Als je heel goed luistert kun je heel zachtjes de brom horen, dit is totaal niet storend. Als hij in defrost-stand gaat kan ik wel de compressor zachtjes horen buiten.

In de ruimte waar het apparaat staat hoor je nog het meeste geluid. Ik zou hem niet in een open woonkeuken plaatsen, maar in een bijkeuken waar een deur zit dan weer wel.

Heb hem nog niet op de turbo-stand geprobeerd, heeft ook geen zin want het afgiftesysteem is nog niet af, zo veel warmte kan hij helemaal niet kwijt :)

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:07

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Deze warmtepomp doet (afgerond) 6kW bij -7. Het is een geknepen 10kW en kan daarom altijd die 6kW leveren.

Daarnaast heeft de Kronoterm 2x een 2kW Backup, die kan hij aanspreken als dit nodig is.

Ook is die 6kW nog iets te kietelen naar 7kW.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• !null
Stoker schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:06:
Deze warmtepomp doet (afgerond) 6kW bij -7. Het is een geknepen 10kW en kan daarom altijd die 6kW leveren.
Dat klopt, maar vooral de ontwerpkeuze voor de grote buizen spelen hier ook mee.
Want met kleine buizen zoals andere oplossingen op de markt neem het vermogen in de kou rap af.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
klopt

onze distributeur levert ook de Qvantum. Dit merk heeft een kleine aansluiting nodig (125, 160?) maar dacht ook gehoord te hebben dat deze gebruik maakt van de binnenlucht van de woning (dus 17*C-21*C luchtaanvoer.) om de woning te verwarmen.

Kronoterm is een supermooie oplossing die binnen staat maar heeft door die grote leidingen hetzelfde effect als een warmtepomp die buiten staat.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoker op 04-02-2026 06:18 ]

• RuudNL
Kleine update: hij blijft mooi draaien. Eén keertje nog een foutmelding voor te lage flow, opgelost door te ontluchten.

Staat vaak op de laagste stand te draaien, dan trekt de compressor circa 550 Watt op 1 fase. Helaas lijkt het nergens te zien hoeveel energie hij aan warmte levert, of ik kan het niet vinden. COP ook onbekend dus. Hoe hij precies aangestuurd wordt snap ik ook niet helemaal, overdag staat hij altijd op 19 graden, 's nachts op 18.5, maar hij blijft vaak gewoon doordraaien, lijkt erop dat hij pas bij 19.5 stopt, maar soms ook eerder (soort interne stooklijn die zelflerend is oid?)

Defrosts gaan vrij vlot, er is een stand om snel het water op te warmen waarbij hij ook de interne verwarmingselementen gebruikt. Enige wat ik mis qua zelf kunnen instellen is de hysteresis voor warm water: deze is standaard 8 graden. Dus stel je hem in op 50 dan gaat hij pas bij 42 opwarmen. Je kunt een eco en een comfort modus instellen waardoor je bijv. in de nacht 55 graden vraagt, en dan gaat hij bij 47 al aan de slag, maar dan warmt hij op tot 55 graden ipv tot 50 dus da's onnodig.

Wellicht kan de installateur hier wel bij, dus ga ik even checken nog. Wel raar dat ik de legionella-run qua dag/tijd/temperatuur zelf kan instellen en zelfs uitschakelen maar dit niet kan :+

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:40

Carboy54

Duurzaamheid coach

RuudNL schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:58:
Volgens mij kan hij 2 tot 7 kW aan warmte leveren tot -15C. Dan pas hoeft het verwarmingselement te worden gebruikt lijkt me dus? @Stoker of @Carboy54 weten misschien meer?
Klopt om die 7 vast te houden.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ja kan je wel zien -> menu -> vergrootglas en dan even scrollen. Dan zie je Cop en thermische vermogen!

Anders morgen even videobellen;)!

• !null
Ik heb voor een klant ook de hysteresis voor tapwater vat aangepast, dat zijn wat specifiekere settings. Maar doorgaans is dat niet echt een probleem. Je kunt ook nog spelen met de positie van de sensor in het vat.

COP over de tijd heen zien is helaas wat lastig, de rest kun je wel zien in grafiekjes.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ik zie nu de andere vraag ook pas. standaard staat de herstart op 8 en op 5graden. volgens mij onder de 50* tapwater is het 5K, en daarboven 8K. Dit kunnen we gewoon aanpassen. (maar laten we dit via de telefoon even bespreken;))

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Gevonden:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFZ7IOYUt1pD6pH9YSRBONLkS6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeTNmRSUljmmpGWeZsfgsEfB.jpg?f=fotoalbum_large

• Hap
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19-02 16:08

Hap

Ik wil graag een warmtepomp zonder buitenunit en wil hem plaatsen op de zolder gesitueerd boven de badkamer.
Ik ben geïnteresseerd in de Kronterm Versi-i en de EGO (meest compact)
Ik weet niet goed welke voor mij het meest geschikt is
Mijn woning is nu super goed geisoleerd (A+++) en heeft nu geheel vloerverwarming.
Oppervlakte is onder ca. 85m2 en boven ca. 60m2

Kan iemand mij hier adviseren??
Groet
Harrie

• !null
@Hap hoeveel gasverbruik heb je nu jaarlijks?

• Hap
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19-02 16:08

Hap

Het is een nieuwbouw gasloze cascowoning

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:01
Hap schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:05:
Ik wil graag een warmtepomp zonder buitenunit en wil hem plaatsen op de zolder gesitueerd boven de badkamer.
Ik ben geïnteresseerd in de Kronterm Versi-i en de EGO (meest compact)
Ik weet niet goed welke voor mij het meest geschikt is
Mijn woning is nu super goed geisoleerd (A+++) en heeft nu geheel vloerverwarming.
Oppervlakte is onder ca. 85m2 en boven ca. 60m2

Kan iemand mij hier adviseren??
Groet
Harrie
Die ego kan je alleen doen als je echt 3kW warmteverlies hebt ofzoiets

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• !null
Hap schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:56:
Het is een nieuwbouw gasloze cascowoning
Vrijstaand of rijtjeshuis?

De ego kan wel een beetje krap worden en dan zie je dat dat soort systemen heel snel veel direct elektrisch gaan verwarmen.
Maar je hebt misschien al wel een warmteverlies berekening.

En in het algemeen moet je even kijken of de opstelruimte niet direct naast iemands bed staat. Moderne bouw tussenmuren houden niet altijd veel tegen.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:40

Carboy54

Duurzaamheid coach

BarryH schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:12:
[...]

Die ego kan je alleen doen als je echt 3kW warmteverlies hebt ofzoiets
Klopt Ego doet 3 kW bij -7 en de rest met BUH. De Kronoterm 5.7 kW en Qvantum ook die zijn veel krachtiger. De Qvantum heeft tevens een thermische batterij. Carboy54 in "Ervaringen Qvantum ventilatie warmtepomp"

[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 19-02-2026 17:57 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

Pagina: 1 2 Laatste