Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndrost
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:19
Technician- schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:23:
[...]

efficiëntie dus alleen op papier verbeterd.
Als ze de software ook aanpassen om de compressor op een wat lager toerental te zetten is het geheel ook werkelijk efficiënter, maar eens dat het niet heel veel uitmaakt.

Overigens hebben wij onze Vincent recent op een max compressor toerental van 4500rpm gezet in de nachtstand, en de nachtstand nu permanent aan, met uitzondering van 's middags voor de dagelijkse SWW run.

Loopt hij bij ons een heel stuk rustiger, en hopelijk ook efficiënter. Helaas heb je wel een installateur nodig om de nachtstand compressor rpm en fan stand aan te passen.

Gelukkig kan je de nachtstand wel op het display aan en uitzetten voor een eventuele koude periode. :)

[ Voor 1% gewijzigd door ndrost op 17-03-2024 10:35 . Reden: Beter lopende zinnen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndrost
ndrost schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:26:
[...]

Loopt hij bij ons een heel stuk rustiger, en hopelijk ook efficiënter. Helaas heb je wel een installateur nodig om de nachtstand compressor rpm en fan stand aan te passen.
Kleine update, met de RPM op max 4500 en de huidige omstandigheden (buitentemperatuur 7.6 graden, bijgemengd met ventilatielucht tot 13.0 graden), aanvoer van 27.1 graden, retour 22.2 graden, een een verbruik van 960 Watt (gemeten op de groep in de meterkast), kom ik op een COP van 3.9 voor de CV stand.

De nogal beperkte flow van onze vloerverwarming (660 l/h) zal niet helpen, dus met betere afgifte kan dit denk ik nog wel iets beter. Ook heb ik het gevoel dat de Vincent enthousiast de toevoer blijft verhogen, retour staat volgens mij eigenlijk ingesteld op 20 graden. Zou leuk zijn als hij zich daar ook aan zou houden (of beter nog, dat ik gewoon de aanvoer temperatuur kan regelen met de stooklijn).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvJ
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10:14

RvJ

Vandaag in de brievenbus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cdV43BImIVQcrfyzlGRlewqxtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKzv6PVpy6nrvbdn7BnmNK1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulwUckm2IuDlPsQlo4AVelbqBtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vg74Yifut4KCN339C09Un0r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10:38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SM90
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-03 07:44
Hoi,

Hier een Vincent staan sinds september 2023. Geïnstalleerd via dewarmtepompvoorjou.nl. Vincent stond al die tijd uit tot enkele weken, omdat er geen geschikte thermostaat bestond om te verwarmen/koelen met app besturing. In eerste instantie werd de Google nest v3 geadviseerd, maar die blijkt toch niet te kunnen koelen. De spider willen ze bij de warmtepompvoorjou niet installeren, omdat de gateway verbinding ermee stopt.

Sinds een paar weken de Honeywell evohome geïnstalleerd en de Vincent kan hiermee verwarmen. Koelen blijft echter een probleem. Monteurs van itho en van dewarmtepompvoorjou lijken het allemaal niet meer te weten. En communicatie/reacties blijven helaas uit.

Dus ik vroeg me af of hier mensen zijn die het wel werkend hebben met verwarmen/koelen en app besturing.

Opstelling:
Vincent v45 combi (in hybride modus)
Cv ketel
Honeywell evohome
Ketelmodule bdr91 (aan/uit)

Ketelmodule r8810 (opentherm) ook geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:04
Itho heeft de spider gateway inderdaad uitgefaseerd.
Voor de Itho CoolCube heeft Itho een vervangend product aangeboden, Plugwise.
Hiermee kun je ook via de app de koeling aansturen, maar helaas alleen als je binnen je eigen WiFi netwerk zit. Temperatuur kun je wel op afstand bedienen, dus als je hem thuis in de koelstand zet, kun je remote bijstellen.

Ik weet overigens niet of Plugwise ook samenwerkt met de Vincent, maar dat weet Itho of plugwise hoop ik wel

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114; IthoDaalderop CoolCube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SM90
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-03 07:44
Bedankt voor je reactie.

Plugwise had ik inderdaad ook al benaderd, maar werkt helaas niet met Vincent.

Hierbij de reactie.

Bedankt voor je bericht!
De vraag of er gekoeld kan worden met de Vincent i.c.m de Adam is neergelegd bij Itho Daalderop.
Hieruit kregen wij te horen dat het koelen niet mogelijk is met de Vincent(i.c.m Adam).
Dit heeft te maken met de communicatie van de Spider die niet zo gemakkelijk is aangepast.

Verwarmen met de vincent is mogelijk alleen het koelprotocol gaat in de weg liggen tussen de Adam en de Vincent.
Ik hoop je zo voldoende geïnformeerd te hebben en als er vragen zijn horen wij deze graag! “

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-09 12:20
Heren en Dames van tweakers.

weten jullie toevallig of ik veel ruimte naast en voor de vincent moet houden?

ik bekijk de optie om deze na hervatting leveringen in me keuken te plaatsen en dan gewoon weg te werken met houten stelling.
met geluidswering achterop

• ndrost
michielsweb schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:48:
Heren en Dames van tweakers.

weten jullie toevallig of ik veel ruimte naast en voor de vincent moet houden?

ik bekijk de optie om deze na hervatting leveringen in me keuken te plaatsen en dan gewoon weg te werken met houten stelling.
met geluidswering achterop
In de handleiding staan de officiële maten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwfLQo519jfWLMa2zZ4FRWsinpU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5Rp9sLu7RYobOsu2Mcii2pV7.png?f=fotoalbum_large

De kap gaat er aan de voorkant af, dus daar heb je best wat ruimte voor nodig (of gewoon een deur ofzo). Ruimte aan de bovenkant is denk ik vooral zodat je de buizen kwijt kan en evt kan schoonmaken, onderkant zitten alle aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees Schijff
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-12-2024
Bij mij is verleden jaar september de Vincent Combi geplaats met boiler van 200 l.
In de winter 3x de inverter kapot, maar de Vincent blijft het tot nu nog doen.
Watokn wel op valt dat de Vincent 1730 kwh gebruikt per uur en dat vind ik veel.
Mijn vraag is: is dit normaal of te hoog???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndrost
Cees Schijff schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:47:
Bij mij is verleden jaar september de Vincent Combi geplaats met boiler van 200 l.
In de winter 3x de inverter kapot, maar de Vincent blijft het tot nu nog doen.
Watokn wel op valt dat de Vincent 1730 kwh gebruikt per uur en dat vind ik veel.
Mijn vraag is: is dit normaal of te hoog???
Bedoel je per jaar? Onze Vincent (ook met 200l) heeft 2400 kWh gebruikt (1-12-2023 tot 1-12-2024) Daarvoor iets van 900m3 gas, dus heel behoorlijk rendement denk ik, maar of 1730 kWh dan veel is hangt af van de warmtevraag van de woning.

Of echt per uur? Die van ons staat gelimiteerd op 4500rpm, dan gebruikt hij 970wh per uur. Zonder die limiet zie ik ook wel 1.73 kW voorbijkomen op sommige momenten. Dan komt er wel 5kW aan warmte uit, maar super efficiënt is het dan niet.

[ Voor 14% gewijzigd door ndrost op 05-12-2024 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:51
Bij 1730 kwh per uur (in een uur gebruik) krijg je wel een belletje van de netbeheerder... Verder schat ik in dat er geen stroom voor de rest van de straat meer te verdelen is.
//
Bij 1.7kw zou dit op topvermogen zijn op basis van de WP capaciteit. Bij warm water maken zou dat prima in een uur kunnen (maar niet een hele dag lang 1.7kwh draaien)

[ Voor 32% gewijzigd door tinusa4 op 06-12-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
https://www.installatie.n...-keert-voorzichtig-terug/
Itho Daalderop start deze maand met een gecontroleerde terugkeer van de veelbesproken warmtepomp Vincent. Mocht deze zogeheten ‘softlaunch’ een succes zijn, gaat in april 2025 de productie weer op volle toeren draaien. Het toestel is dit hele jaar niet geleverd en geplaatst vanwege technische problemen.

[ Voor 68% gewijzigd door Proton_ op 13-12-2024 14:51 . Reden: linkdropcontextfix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

tinusa4 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:13:
Bij 1730 kwh per uur (in een uur gebruik) krijg je wel een belletje van de netbeheerder... Verder schat ik in dat er geen stroom voor de rest van de straat meer te verdelen is.
//
Bij 1.7kw zou dit op topvermogen zijn op basis van de WP capaciteit. Bij warm water maken zou dat prima in een uur kunnen (maar niet een hele dag lang 1.7kwh draaien)
W = vermogen
(k)Wh = energie

Dus "1,73kW"

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:50

AirX

Tweak Guru

Hoe gaat het met de eigenaren van een Vincent hier? Zitten jullie er warm bij? Nog ervaringen om te delen? (Vanaf april wordt de levering weer herstart las ik)

[ Voor 20% gewijzigd door AirX op 12-01-2025 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FluitR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 22:03
AirX schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:34:
Hoe gaat het met de eigenaren van een Vincent hier? Zitten jullie er warm bij? Nog ervaringen om te delen? (Vanaf april wordt de levering weer herstart las ik)
In juli 2024 is bij mij een nieuwe Vincent V45 geplaatst, en deze werkt tot nu toe naar behoren. Het is volgens mij niet de nieuwe Vincent V45, maar een vervangingstoestel waar in ieder geval een aantal verbeteringen zijn doorgevoerd (met name inverter gerelateerd).
Het enige wat mij opvalt tov de vorige Vincent V45 is dat de defrosts stukken sneller en beter zijn (eigenlijk niet merkbaar), waardoor ook bij koude temperaturen er genoeg vermogen beschikbaar blijft.
Andere wat mij opvalt is dat het toerental van de compressor wat meer varieert, ik hoor hem vaker op en af toeren dan de vorige versie. Dat brengt ook wat extra geluid mee, als de Vincent van toerental verandert is dat duidelijker merkbaar.
Ik denk ook dat de Vincent iets zuiniger is geworden. Kan het niet hard maken met cijfers, maar we verbruiken totaal circa 20 kWh als huishouden de afgelopen dagen (gemiddelde rond de 0-1 graden), terwijl dat bij de vorige versie en bij vergelijkbare temperaturen (eind november 2023) rond de 30 kWh was. Grootste deel van het verbruik was uiteraard de Vincent.

Dus ik ben licht optimistisch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:20

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

FluitR schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:59:
[...]

In juli 2024 is bij mij een nieuwe Vincent V45 geplaatst, en deze werkt tot nu toe naar behoren. Het is volgens mij niet de nieuwe Vincent V45, maar een vervangingstoestel waar in ieder geval een aantal verbeteringen zijn doorgevoerd (met name inverter gerelateerd).
Het enige wat mij opvalt tov de vorige Vincent V45 is dat de defrosts stukken sneller en beter zijn (eigenlijk niet merkbaar), waardoor ook bij koude temperaturen er genoeg vermogen beschikbaar blijft.
Andere wat mij opvalt is dat het toerental van de compressor wat meer varieert, ik hoor hem vaker op en af toeren dan de vorige versie. Dat brengt ook wat extra geluid mee, als de Vincent van toerental verandert is dat duidelijker merkbaar.
Ik denk ook dat de Vincent iets zuiniger is geworden. Kan het niet hard maken met cijfers, maar we verbruiken totaal circa 20 kWh als huishouden de afgelopen dagen (gemiddelde rond de 0-1 graden), terwijl dat bij de vorige versie en bij vergelijkbare temperaturen (eind november 2023) rond de 30 kWh was. Grootste deel van het verbruik was uiteraard de Vincent.

Dus ik ben licht optimistisch :)
Dat klinkt best positief. Ben wel benieuwd wat de nieuwe Vincent kan.
Tot welke temperatuur kan de warmtepomp eigenlijk defrosten? Als ik thuis naar mijn airco kijk dan trekt ie het niet meer bij -5 graden ofzo. Dan verbruikt ie ontzettend veel en komt er geen warme lucht meer uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

EXCalibur_EeK schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:34:
[...]

Dat klinkt best positief. Ben wel benieuwd wat de nieuwe Vincent kan.
Tot welke temperatuur kan de warmtepomp eigenlijk defrosten? Als ik thuis naar mijn airco kijk dan trekt ie het niet meer bij -5 graden ofzo. Dan verbruikt ie ontzettend veel en komt er geen warme lucht meer uit.
Ik ben ook erg benieuwd naar hoe goed de Vincent nu werkt bij vorst en mist. Van warmtepompen met buitendeel weet ik dat deze nu voortdurend zitten te defrosten. Misschien dat dat met de Vincent binnen en met bijmengen van ventilatielucht anders gaat?

[ Voor 7% gewijzigd door AirX op 22-01-2025 23:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjapp
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-01 01:31
Hier twee Vincents (kantoorgebouw en woonhuis) naast elkaar opgesteld. Besteld op beurs oktober 2021, geïnstalleerd rond kerst 2023, met veel lawaai. Beide na 1 maand draaien kapot. Foutcode resp B21 en B44. Twee maal 800 euro per jaar compenseert goed voor renteverlies op 25.000 euro investeringen. Maar vervanging is nog maar beloofd voor 1 exemplaar. Ik zie dat in de diverse folders/websites de COP daalde van 4.9 in 2021, via 2.7 en 3.7 naar wat nu 4.0 heet. Het vermogen daalde van 4.9 naar 4.25 kW. Hoe zeker weten we dat deze zomer alles werkt naar belofte en kwaliteit ? Itho Daalderop wil geen zekerheden geven en zijn totaal niet gericht op de eindgebruiker. Wij zijn nogal loyaal en geduldig om voor de prijs van een goede nieuwe auto eentje bij huis te hebben staan die niet werkt !. Wanneer komt het moment om aan te kaarten bij EigenHuis, Consumentenbond, TV-programma's ? Of toch maar direct naar de kantonrechter om te laten ontbinden ? Kunnen we als gedupeerden een gezamenlijk schot voor de boeg geven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:13
Sjapp schreef op maandag 27 januari 2025 @ 01:31:
Hier twee Vincents (kantoorgebouw en woonhuis) naast elkaar opgesteld. Besteld op beurs oktober 2021, geïnstalleerd rond kerst 2023, met veel lawaai. Beide na 1 maand draaien kapot. Foutcode resp B21 en B44. Twee maal 800 euro per jaar compenseert goed voor renteverlies op 25.000 euro investeringen. Maar vervanging is nog maar beloofd voor 1 exemplaar. Ik zie dat in de diverse folders/websites de COP daalde van 4.9 in 2021, via 2.7 en 3.7 naar wat nu 4.0 heet. Het vermogen daalde van 4.9 naar 4.25 kW. Hoe zeker weten we dat deze zomer alles werkt naar belofte en kwaliteit ? Itho Daalderop wil geen zekerheden geven en zijn totaal niet gericht op de eindgebruiker. Wij zijn nogal loyaal en geduldig om voor de prijs van een goede nieuwe auto eentje bij huis te hebben staan die niet werkt !. Wanneer komt het moment om aan te kaarten bij EigenHuis, Consumentenbond, TV-programma's ? Of toch maar direct naar de kantonrechter om te laten ontbinden ? Kunnen we als gedupeerden een gezamenlijk schot voor de boeg geven ?
Tijd voor rechtsbijstand.
Zo te lezen beide all electric?
Koop ongedaan maken en een A merk plaatsen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:51
AirX schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:24:
[...]

Ik ben ook erg benieuwd naar hoe goed de Vincent nu werkt bij vorst en mist. Van warmtepompen met buitendeel weet ik dat deze nu voortdurend zitten te defrosten. Misschien dat dat met de Vincent binnen en met bijmengen van ventilatielucht anders gaat?
Hi @AirX ik heb hier een NIBE S735-4 draaien volledig op binnenlucht. Toch komt hier ook nog defrost voor. Dan wordt de gebruikte binnenlucht ( a 19-20graden) alsnog met -2 afgevoerd, wat zorgt dat na 1 a 2 uur een defrost wordt geactiveerd. Ik vermoed dat bij een Vincent hier ook (zelfs eerder) sprake van is gezien deze met buitenlucht mengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolphS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 16:04
Ben zelf ook geïnteresseerd, hoewel hier hoekwoning uit ( 1967 ) met 155m2 oppervlak, HR+++ glas met spouw-, vloer- en dakisolatie. Verbruik met gezin van 3 personen was rond de 1100m3 per jaar incl. warm water.

Echter sinds januari een Itho Daalderop mono 120 liter Green Energy Smartboiler (icm P1-module voor de zonnepanelen, dat deze straks niet teveel gaan terugleveren aan het net). De boiler voorziet bad/ douche/ wastafel van warm tapwater. Daarnaast in de keuken een aparte elektrische Itho boiler in gebruik. Het idee is om dan voor de winter huidige Remeha Avanta 28c (CW4) CV- ketel te gaan vervangen door bijvoorbeeld de nieuwe Vincent ( max 7 radiatoren en 1 convectorput ), zodat ik daadwerkelijk van het gas af zou kunnen.

In de (nieuwe?) brochure stelt Itho hetvolgende: “ De Vincent Combi en Vincent Hybride kunnen samenwerken met een cv-ketel. Alleen de Vincent Combi is geschikt voor een all-electric installatie. Wordt de Vincent Combi hybride toegepast in een bestaande woning dan blijft de cv-ketel het warme tapwater verzorgen. “: ik kan mij voorstellen, dat de cv-ketel ( tapwater ) dus helemaal niet meer nodig is, omdat de smartboiler hier reeds in voorziet. Volstaat de “Vincent Hybride” variant dan?

Verder wordt voornamelijk de woonkamer ( convectorput en 1, of 2 andere radiatoren tegelijk ) verwarmd en incidenteel op de slaapkamers/ zolder ( pas bij 17 graden gaat thermostaatknop aan ).

Ben benieuwd naar jullie huidige bevindingen, ik zal sws nog eens informeren na de zomer van 2025...

[ Voor 0% gewijzigd door DolphS op 10-02-2025 08:12 . Reden: typevoud ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
DolphS schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:10:
[...]
Ben zelf ook geïnteresseerd, hoewel hier hoekwoning uit ( 1967 ) met 155m2 oppervlak, HR+++ glas met spouw-, vloer- en dakisolatie. Verbruik met gezin van 3 personen was rond de 1100m3 per jaar incl. warm water.
Je hebt lef na 1.5 jaar ellende met de Vincent.
https://www.ithodaalderop.nl/leveringspauzevincent (update op 23 januari 2025).

Obv de Koevlaas-methode kom je uit op 5.33 kW en ga je het met een Vincent met een vermogen van 4.25 kW niet redden.
In de (nieuwe?) brochure stelt Itho hetvolgende: “ De Vincent Combi en Vincent Hybride kunnen samenwerken met een cv-ketel. Alleen de Vincent Combi is geschikt voor een all-electric installatie. Wordt de Vincent Combi hybride toegepast in een bestaande woning dan blijft de cv-ketel het warme tapwater verzorgen. “: ik kan mij voorstellen, dat de cv-ketel ( tapwater ) dus helemaal niet meer nodig is, omdat de smartboiler hier reeds in voorziet. Volstaat de “Vincent Hybride” variant dan?
Dit zou technisch mogelijk moeten zijn. Er staat "De Vincent Combi en Vincent Hybride kunnen samenwerken met een cv-ketel.", dus niet "... moet samenwerken ...".

Zie ook YouTube: Gasloos met een hybride warmtepomp? Remeha Elga Ace. Niet vanwege het product maar vanwege de manier van aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
DolphS schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:10:
[...]

Echter sinds januari een Itho Daalderop mono 120 liter Green Energy Smartboiler (icm P1-module voor de zonnepanelen, dat deze straks niet teveel gaan terugleveren aan het net). De boiler voorziet bad/ douche/ wastafel van warm tapwater. Daarnaast in de keuken een aparte elektrische Itho boiler in gebruik. Het idee is om dan voor de winter huidige Remeha Avanta 28c (CW4) CV- ketel te gaan vervangen door bijvoorbeeld de nieuwe Vincent ( max 7 radiatoren en 1 convectorput ), zodat ik daadwerkelijk van het gas af zou kunnen.

Verder wordt voornamelijk de woonkamer ( convectorput en 1, of 2 andere radiatoren tegelijk ) verwarmd en incidenteel op de slaapkamers/ zolder ( pas bij 17 graden gaat thermostaatknop aan ).

Ben benieuwd naar jullie huidige bevindingen, ik zal sws nog eens informeren na de zomer van 2025...
En wat als blijkt dat (bv met de huidige of zelfs nog lagere temperaturen buiten) deze vermogen te kort komt, normaal zou in dit geval een hybride warmtepomp de CV als backup erbij zetten om dit verschil te overbruggen of zelfs volledig over te schakelen naar een volledige CV bedrijf.
Als echter deze CV niet meer is aangesloten krijg je het dus niet meer warm cq valt je volledig verwarmingsysteem uit.
Lijkt me niet zo handig, zeker als blijkt dat je benodigde warmtecapaciteit eigenlijk hoger is dan wat de warmtepomp kan leveren. :(

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DolphS
@Lawrentz - ontzettend bedankt voor de youtube video en verwijzing naar de Koevlaasformule, ditalles geeft weer een andere kijk op de materie

@MacD007 - Als addon bedankt voor de waarschuwing!

Gelukkig hoef ik niks als alleen een systeem dat stil is, dat zou kunnen met de Vincent als die een "kW-tje" meer zou aankunnen icm een naverwarmer, of elek. cv ketel ...

Kortom ik puzzel nog even door en wacht geduldig af!
Nogmaals dank voor de reactie beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

DolphS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:38:
@Lawrentz - ontzettend bedankt voor de youtube video en verwijzing naar de Koevlaasformule, ditalles geeft weer een andere kijk op de materie

Gelukkig hoef ik niks als alleen een systeem dat stil is, dat zou kunnen met de Vincent als die een "kW-tje" meer zou aankunnen icm een naverwarmer, of elek. cv ketel ...

Je kunt ook even naar de 6 Kw Kronoterm Versi-i kijken: Ervaring Kronoterm Versi-I warmtepomp (Zorgeloos Gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
DolphS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:38:

Nog even, Bij A-10, W35 hou je nog 2.9 kW over.
Zie pag 4 op https://ithodaalderop.com...nde%20bouw%20A4%20WEB.pdf.
.
Het beschikbare vermogen is ook afhankelijk van je aanvoertemperatuur en het ventilatiedebiet.
Voor meer info zie de gelijkwaardigheidsverklaring op https://ithodaalderop.com...t%20Hybrid%2003-00660.pdf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Lawrentz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:03:
[...]

Nog even, Bij A-10, W35 hou je nog 2.9 kW over.
Zie pag 4 op https://ithodaalderop.com...nde%20bouw%20A4%20WEB.pdf.
.
Het beschikbare vermogen is ook afhankelijk van je aanvoertemperatuur en het ventilatiedebiet.
Voor meer info zie de gelijkwaardigheidsverklaring op https://ithodaalderop.com...t%20Hybrid%2003-00660.pdf.
Volgens mij kan hij wel bijstoken tot 4,5 Kw met elektrisch element. Dat stukje is wel COP1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
AirX schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:36:
[...]
Volgens mij kan hij wel bijstoken tot 4,5 Kw met elektrisch element. Dat stukje is wel COP1.
Deze Hybride heeft geen elektrisch element, de Combi wel.
https://ithodaalderop.com...rochure%20Vincent_WEB.pdf.

Een ander nadeel van de Vincent is ook het beperkte modulatiebereik waardoor je relatief veel start/stops hebt.
Een buffer kan helpen om het aantal start/stops te verminderen maar een buffer gaat altijd ten koste van het rendement (=scop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolphS
Dat is ook wat Itho enigszins stelt: "Wanneer u de Vincent alleen wilt gebruiken voor het verwarmen van de woning zodat u helemaal van het gas af kunt gaan, kunt u alleen wanneer u de Combi variant kiest.

Dit omdat deze voorzien is van een elektrisch element.
De Vincent gebruikt dit element namelijk als back-up voor het verwarmen van de woning, wanneer deze niet voldoende warmte kan leveren of in storing staat.

De hybride toestellen hebben dit element niet omdat die variant gebruik maakt van de cv-ketel als back-up.

Kort samen gevat. Ja uw voorstel is mogelijk, maar dan wel met de Vincent-Combi i.p.v. de Hybride.
Tijdens het inbedrijf stellen van dit toestel wordt de tapwater functie uitgeschakeld en wordt alleen uw woning voorzien van warmte.

Met vriendelijke groet,

Itho Daalderop
Namens de support groep"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
DolphS schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:01:
[...]

Dat is ook wat Itho enigszins stelt: "Wanneer u de Vincent alleen wilt gebruiken voor het verwarmen van de woning zodat u helemaal van het gas af kunt gaan, kunt u alleen wanneer u de Combi variant kiest.

Dit omdat deze voorzien is van een elektrisch element.
De Vincent gebruikt dit element namelijk als back-up voor het verwarmen van de woning, wanneer deze niet voldoende warmte kan leveren of in storing staat.

De hybride toestellen hebben dit element niet omdat die variant gebruik maakt van de cv-ketel als back-up.

Kort samen gevat. Ja uw voorstel is mogelijk, maar dan wel met de Vincent-Combi i.p.v. de Hybride.
Tijdens het inbedrijf stellen van dit toestel wordt de tapwater functie uitgeschakeld en wordt alleen uw woning voorzien van warmte.

Met vriendelijke groet,

Itho Daalderop
Namens de support groep"
Technisch is het gewoon mogelijk, en daar ging het me om.
Het is alleen in de praktijk niet haalbaar vanwege het (slechte) ontwerp en de beperkte specs.

Nog een stapje verder:
In de herfst/lente is het modulatiebereik te beperkt waardoor de ketel snel gaat pendelen en dat gaat ten koste van de levensduur van de warmtepomp.
Een buffer kan pendelen voorkomen maar dat gaat ten koste van de scop.

In de winter is bij A-7 het max vermogen 2.9 kW. Dat max vermogen is te gering wanneer je het vermogen het hardst nodig hebt. Hierdoor moet het elektrische element bijspringen. Ook dat gaat ten koste van de scop.

De maand voor de leverstop heb ik contact gehad met dewarmtepompvoorjou.nl en die wilde me alleen een Combi met buffer aansmeren en alleen als ik de combiketel zou laten hangen. Nu weten we wel waarom.
Ik ben blij dat ik mezelf een hoop ellende en kosten heb bespaard.

Een beetje warmtepomp heeft geen buffer nodig.
oa Intergas en Heat Geek raden een buffer af.
Zie ook YouTube: Why do you have a buffer vessel with a heat pump?

Als iemand bij het nut van warmtepomp met buffer (icm een goede scop) kan uitleggen dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• el-Raza
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:09
Een buffervat kan noodzakelijk zijn als je systeem een hele lage waterinhoud hebt (lees: (vrijwel) alleen convectoren). Als de warmtepomp moet defrosten dan moet hij tijdelijk ergens warmte uit onttrekken om de condenser te ontdooien. Die warmte haalt hij uit het water dat door je convectoren / radiatoren / vloerverwarming stroomt.

Als je alleen convectoren hebt dan kan het zijn dat de waterinhoud en thermische massa zo laag zijn dat de leidingen heel ver afkoelen en in sommige situaties mogelijk zelfs kunnen bevriezen. Een buffervat kan dan noodzakelijk zijn om dat te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
De meeste All-E warmtepompen worden geplaatst zonder een warmteverliesberekening, leidingenberekening en zonder gedegen ontwerp van de installatie.

Hierdoor zijn warmtepompen vaak overbemeten.
Het effect van een overbemeten warmtepomp is een hoog minimum vermogen en zonder buffer gaat pendelen.
Een buffer kan dat pendelen voorkomen.

Bij een overbemeten warmtepomp is ook een grotere waterinhoud nodig, oa vanwege de defrost cycles.
Daarvoor raad ik altijd een warmteverliesberekening, leidingenberekening met een gedegen ontwerp op maat aan wanneer bewoners willen overstappen op een All-E warmtepomp.

Helaas kennen wij in NL, voor zover ik weet, maar één term: Buffer.
Dit is ongeacht of het een buffer met een 2, 3, 4 pijps-aansluiting betreft en zonder beschrijving van de doelstelling van de buffer.

In de UK kennen ze een vessel als algemene beschrijving en afhankelijk van de doelstelling noemen ze het een buffer, accumulator en een volumizer. Soms wordt een low loss header ook in dit rijtje genoemd.

Omdat we in NL steeds meer naar 22, 28 mm leidingen (koper, voorkeur) of 20, 26 mm (meerlaags, niet mijn voorkeur vanwege de inserts) gaan speelt een te kleine waterinhoud steeds minder. Daarnaast is het met een warmtepomp aan te raden om alle radiatoren open te houden zodat de waterinhoud maximaal is en de warmtepomp z'n warmte voldoende kan afgeven en genoeg volume heeft voor defrost cycles.

YouTube: Efficiency Killer? Are Buffer Tanks Costing You More Than You Think?
https://renewableheatingh...-a-heat-pump-installation
YouTube: Are Buffer Tanks Required For Air Source Heat Pump Systems? #podcast
YouTube: Do I Need To Upgrade My Pipework For A Heat Pump Install? | Consumer... (met een foutje na 5:00 min waarbij diameter x2 = volume x8 wat diameter x2 = volume x4 had moeten zijn en in de comments is rechtgezet.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wallienl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-06 20:57
Ik heb zelf nu 2 jaar de vincent en is 2x vervangen.
Huidige heeft nog aantal problemen die ze gaan oplossen.

Maar in het kort ze verwachten dat het opgelost is straks. Maar dit dachten ze met de tijdelijke versie ook al. Resultaat tot nu toe ene probleem is opgelost en je krijgt er andere problemen voor terug.

Ik zou persoonlijk nog 1 a 2 jaar wachten tot het bewezen is dat die een winterseizoen vol houd.

Als ik kijk in onze straat dan zijn er nog overmatig veel problemen. Dus ik ben benieuwd als ze de volgende fix doen of die het 3de winter seizoen gaat volhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DolphS
De herintroductie lijkt langzamerhand aanstaande ten tijde van mijn reply.

Ik ben allereerst nieuwsgierig, of lieden hier reeds benaderd zijn, ivm update/vervanging toestel:

- Van juli tot en met december 2025 zullen alle Vincent warmtepompen met serienummers #HPC22xxxx tot en met #LWW23xxxx kosteloos door ons vervangen worden.
- Van juli tot en met december 2025 zullen alle Vincent warmtepompen met serienummers #LWW24xxxx kosteloos een update krijgen. U krijgt hier vanzelf bericht van, maar houd er rekening mee dat dit traject enige tijd kan duren.

Ik zal het topic komende maanden en dan met name Q1 2026 verder in de gaten houden, w.b.t. negatieve bevindingen en afhankelijk hoe erg de bevindingen zijn mogelijk overgaan tot aanschaf van een "Vincent 2.0", gezien een eigen ingevulde excel sheet (warmteverliesberekening) stelt dat ik rond de 3,8 kW zal nodighebben na verbetering energielabel naar A , hoewel "koevlaas" dan weer zegt : gij zult 4,12 kW nodig hebben bij -10C (850 m3) - Gezien de isolatiemaatregelen na vorige winter zijn afgerond, gaat het gasverbruik vermoedelijk nog lager uitpakken, mits winter soortgelijk zal zijn als vorig jaar, en zal ik mij tot na komend stookseizoen (Q2 2026) verder oriënteren, ook op volgende vraagstukken:

Tot dusver niet heel erg stilgestaan bij het nemen van voldoende maatregelen om trillingen te dempen ... De zoldervloer is een houten, de ruimte waar de warmtepomp komt te staan is wel afgesloten middels gipswand en deur (huidige CV welke zal worden vervangen hangt aan gipswand). Hetzelde geldt voor het dak, dit moet echt allemaal trillingsvrij zijn, zodat zowel thuis als bij de buren geen commentaar komt wbt herrie en er 's-nachts gewoon geslapen kan worden, dus ook op zolder.
- Voor wbt de houten vloer lijkt het mij verstandig in dit geval de optie vloerframe (04-00176) mee te nemen om zo in ieder geval een frame te hebben waarin het toestel past en er een ontkoppeling is om zo e.e.a. al te dempen, waardoor het doorgeven van trillingen al een stukje geminimaliseerd wordt. Echter ik kan mij voorstellen dat op de houten vloer nog meer demping nodig zal zijn door bijvoorbeeld een aantal MerfoPlex platen te plaatsen, echter ook hier laat ik mij graag beter adviseren.
- Voor wbt het dak zal e.e.a. moeten gebeuren, echter zal het trillen niet zozeer daar zitten, maar meer binnen.

Niet geheel onbelangrijk is de sturing, de tado Smart thermostat X lijkt (intussen) te kunnen werken met de Vincent ipv de Spider WP Klimaatthermostaat middels opentherm. Echter is het mij niet duidelijk, of koelen ook werkt met bijbehorende thermostaatknoppen? [ huidige combinatie is nu aqara hub m3 en aqara e1 thermostaatknoppen icm tado smart thermostat x (matter), uiteindelijke doel hass.io ]

Tot slot zal de warmtepomp voornamelijk gebruikt worden om het in de woonkamer behaaglijk te houden, dus mocht het in de winter buiten -10 zijn, dan moet het in de woonkamer moeiteloos 21 graden kunnen zijn, zodat ik 'm evt naar 20 kan zetten ;-)

N.b. geen vloerverwarming, wel een convectorput en radiatoren. Het warme tampwater komt van twee aparte boilers, een voor in de keuken en de ander is voor bad/douche/wastafel. Incidenteel zal in de slaapkamer worden verwarmd, tevens incidenteel in de zomer mogelijkheid tot koelen en is er sprake van natuurlijke ventillatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
DolphS schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:36:
De herintroductie lijkt langzamerhand aanstaande ten tijde van mijn reply.

Ik ben allereerst nieuwsgierig, of lieden hier reeds benaderd zijn, ivm update/vervanging toestel:

- Van juli tot en met december 2025 zullen alle Vincent warmtepompen met serienummers #HPC22xxxx tot en met #LWW23xxxx kosteloos door ons vervangen worden.
- Van juli tot en met december 2025 zullen alle Vincent warmtepompen met serienummers #LWW24xxxx kosteloos een update krijgen. U krijgt hier vanzelf bericht van, maar houd er rekening mee dat dit traject enige tijd kan duren.

Ik zal het topic komende maanden en dan met name Q1 2026 verder in de gaten houden, w.b.t. negatieve bevindingen en afhankelijk hoe erg de bevindingen zijn mogelijk overgaan tot aanschaf van een "Vincent 2.0", gezien een eigen ingevulde excel sheet (warmteverliesberekening) stelt dat ik rond de 3,8 kW zal nodighebben na verbetering energielabel naar A , hoewel "koevlaas" dan weer zegt : gij zult 4,12 kW nodig hebben bij -10C (850 m3) - Gezien de isolatiemaatregelen na vorige winter zijn afgerond, gaat het gasverbruik vermoedelijk nog lager uitpakken, mits winter soortgelijk zal zijn als vorig jaar, en zal ik mij tot na komend stookseizoen (Q2 2026) verder oriënteren, ook op volgende vraagstukken:

Tot dusver niet heel erg stilgestaan bij het nemen van voldoende maatregelen om trillingen te dempen ... De zoldervloer is een houten, de ruimte waar de warmtepomp komt te staan is wel afgesloten middels gipswand en deur (huidige CV welke zal worden vervangen hangt aan gipswand). Hetzelde geldt voor het dak, dit moet echt allemaal trillingsvrij zijn, zodat zowel thuis als bij de buren geen commentaar komt wbt herrie en er 's-nachts gewoon geslapen kan worden, dus ook op zolder.
- Voor wbt de houten vloer lijkt het mij verstandig in dit geval de optie vloerframe (04-00176) mee te nemen om zo in ieder geval een frame te hebben waarin het toestel past en er een ontkoppeling is om zo e.e.a. al te dempen, waardoor het doorgeven van trillingen al een stukje geminimaliseerd wordt. Echter ik kan mij voorstellen dat op de houten vloer nog meer demping nodig zal zijn door bijvoorbeeld een aantal MerfoPlex platen te plaatsen, echter ook hier laat ik mij graag beter adviseren.
- Voor wbt het dak zal e.e.a. moeten gebeuren, echter zal het trillen niet zozeer daar zitten, maar meer binnen.

Niet geheel onbelangrijk is de sturing, de tado Smart thermostat X lijkt (intussen) te kunnen werken met de Vincent ipv de Spider WP Klimaatthermostaat middels opentherm. Echter is het mij niet duidelijk, of koelen ook werkt met bijbehorende thermostaatknoppen? [ huidige combinatie is nu aqara hub m3 en aqara e1 thermostaatknoppen icm tado smart thermostat x (matter), uiteindelijke doel hass.io ]

Tot slot zal de warmtepomp voornamelijk gebruikt worden om het in de woonkamer behaaglijk te houden, dus mocht het in de winter buiten -10 zijn, dan moet het in de woonkamer moeiteloos 21 graden kunnen zijn, zodat ik 'm evt naar 20 kan zetten ;-)

N.b. geen vloerverwarming, wel een convectorput en radiatoren. Het warme tampwater komt van twee aparte boilers, een voor in de keuken en de ander is voor bad/douche/wastafel. Incidenteel zal in de slaapkamer worden verwarmd, tevens incidenteel in de zomer mogelijkheid tot koelen en is er sprake van natuurlijke ventillatie.
Als ik op https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00659 kijk dan gaat het om een aansturing dmv een weersafhankelijke regeling en heb je geen thermostaat nodig.

Daarnaast raad ik je aan om een open loop system te gebruiken, dus zonder zoneregeling en TRV's.
De waterzijdige inregeling vindt bij voorkeur plaats met drukonafhankelijke inregelkranen. De drukonafhankelijke inregelkranen vergemakkelijken het waterzijdig inregelen.
Heb je toch TRV's dan kan je ze maximaal open zetten.
Je hebt dan een maximale systeeminhoud zonder dat je een buffer nodig hebt en je hebt maximale runs met minimale kans op pendelen.

Een wandbevestiging aan een betonnen muur heeft altijd de voorkeur boven vloerplaatsing ivm trillingen.

Mocht je nog tot aanschaf overgaan dan raad ik je aan om ook te kijken naar andere warmtepompen.
De Vincent heeft een hoog minimaal vermogen in deelllast. Een laag minimaal vermogen is nodig bij milde buitentemperaturen in de herfst en lente.
Bij de Vincent neemt het maximale vermogen af bij buitentemperaturen onder het vriespunt waardoor het vermogen wellicht ontoereikend is wanneer het erop aankomt. Dit komt door de compressor en niet door het koudemiddel.
Leuker kan ik het niet maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FluitR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 22:03
Wandbevestiging heeft inderdaad de voorkeur. Hoe steviger de wand, hoe beter. Zeker niet ophangen aan een gipswand.
Ontkoppeling naar de dakdoorvoer volgens installatieinstructies met thermisch geisoleerde ventilatieslang (zie foto). Ook ontkoppeling van de waterleidingen van en naar CV and voorraadvat via flexibele aansluitslangen (volgens installatieinstructies).

Om geluid/ trillingen naar aanliggende kamers te voorkomen, raad ik aan om te isoleren met vlokkenschuim. Ik heb zelf in alle gipswanden 4 cm vlokkenschuim met hoge dichtheid geplaatst, en dat werkt bijzonder goed. Ook op de deur. De Itho Daalderop installateurs vonden het ook een goede idee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTpgRZWmIi7O8_FsSQmmSBbNHQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gAESgxVinOQzYEBIMw6BPLi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door FluitR op 02-08-2025 11:22 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste