De
herintroductie lijkt langzamerhand aanstaande ten tijde van mijn reply.
Ik ben allereerst nieuwsgierig, of lieden hier reeds benaderd zijn, ivm update/vervanging toestel:
- Van juli tot en met december 2025 zullen alle Vincent warmtepompen met serienummers #HPC22xxxx tot en met #LWW23xxxx kosteloos door ons vervangen worden.
- Van juli tot en met december 2025 zullen alle Vincent warmtepompen met serienummers #LWW24xxxx kosteloos een update krijgen. U krijgt hier vanzelf bericht van, maar houd er rekening mee dat dit traject enige tijd kan duren.
Ik zal het topic komende maanden en dan met name Q1 2026 verder in de gaten houden, w.b.t. negatieve bevindingen en afhankelijk hoe erg de bevindingen zijn mogelijk overgaan tot aanschaf van een "Vincent 2.0", gezien een eigen ingevulde excel sheet (warmteverliesberekening) stelt dat ik rond de 3,8 kW zal nodighebben na verbetering energielabel naar A , hoewel "koevlaas" dan weer zegt : gij zult 4,12 kW nodig hebben bij -10C (850 m3) - Gezien de isolatiemaatregelen na vorige winter zijn afgerond, gaat het gasverbruik vermoedelijk nog lager uitpakken, mits winter soortgelijk zal zijn als vorig jaar, en zal ik mij tot na komend stookseizoen (Q2 2026) verder oriënteren, ook op volgende vraagstukken:
Tot dusver niet heel erg stilgestaan bij het nemen van voldoende maatregelen om trillingen te dempen ... De zoldervloer is een houten, de ruimte waar de warmtepomp komt te staan is wel afgesloten middels gipswand en deur (huidige CV welke zal worden vervangen hangt aan gipswand). Hetzelde geldt voor het dak, dit moet echt allemaal trillingsvrij zijn, zodat zowel thuis als bij de buren geen commentaar komt wbt herrie en er 's-nachts gewoon geslapen kan worden, dus ook op zolder.
- Voor wbt de houten vloer lijkt het mij verstandig in dit geval de optie vloerframe (04-00176) mee te nemen om zo in ieder geval een frame te hebben waarin het toestel past en er een ontkoppeling is om zo e.e.a. al te dempen, waardoor het doorgeven van trillingen al een stukje geminimaliseerd wordt. Echter ik kan mij voorstellen dat op de houten vloer nog meer demping nodig zal zijn door bijvoorbeeld een aantal MerfoPlex platen te plaatsen, echter ook hier laat ik mij graag beter adviseren.
- Voor wbt het dak zal e.e.a. moeten gebeuren, echter zal het trillen niet zozeer daar zitten, maar meer binnen.
Niet geheel onbelangrijk is de sturing, de tado Smart thermostat X lijkt (intussen) te kunnen werken met de Vincent ipv de Spider WP Klimaatthermostaat middels opentherm. Echter is het mij niet duidelijk, of koelen ook werkt met bijbehorende thermostaatknoppen? [ huidige combinatie is nu aqara hub m3 en aqara e1 thermostaatknoppen icm tado smart thermostat x (matter), uiteindelijke doel hass.io ]
Tot slot zal de warmtepomp voornamelijk gebruikt worden om het in de woonkamer behaaglijk te houden, dus mocht het in de winter buiten -10 zijn, dan moet het in de woonkamer moeiteloos 21 graden kunnen zijn, zodat ik 'm evt naar 20 kan zetten ;-)
N.b. geen vloerverwarming, wel een convectorput en radiatoren. Het warme tampwater komt van twee aparte boilers, een voor in de keuken en de ander is voor bad/douche/wastafel. Incidenteel zal in de slaapkamer worden verwarmd, tevens incidenteel in de zomer mogelijkheid tot koelen en is er sprake van natuurlijke ventillatie.