Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikewing
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-06 19:20
30 kW is te veel voor mijn woning. Kosten dag ca € 12,- aan elektriciteit. Op gas zou die bij een vergelijkbare dag met 17 gewogen graaddagen ca. 5 m3 verbruiken tegen € 6,-
Dat was ook de reden om de warmtepomp uit te schakelen.

Om te kijken of verwarmen met gas of elektrisch kosten effectief hou ik al een tijdje een tabel met gewogen graaddagen bij waarbij je kunt zien wat mijn woning met mijn gebruik aan gas verbruikt. Voor 1 jaar zit ik op 0,3 m3 per gewogen graaddag.
Zijn er meer mensen die daar ook mee rekenen? Zie op fb warmtepompen wel verbruiksoverzichten met wel 30 tot 50 kW per dag maar dat zegt niets om te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@FluitR Er zit een VFD tussen, dus de compressor loopt niet noodzakelijk op 230V dus stroom is niet op die manier naar vermogen te vertalen (nog afgezien van power factor etc).

@Mikewing kW of kWh?
Je afgifte verbeteren helpt een hoop.
Zonder aanvoertemperatuur (en buitentemperatuur) zegt een COP weinig en een kWh verbruik al helemaal niks.
5 m³ is ongeveer 45 kWh warmte, dus 30 kWh elektrisch zou neerkomen op een vrij beroerde COP van 1.5. Ik verwacht dan een watertemperatuur van tegen de 60 graden, als je dat terug kan brengen naar circa 45 zal je goedkoper zijn dan gas.
(hier 15 kWh per dag, wat dus niks zegt. Heb daar 59 kWh warmte voor gekregen. Wat ook niks zegt. Ta van 27 graden, buiten tussen -1 en 2 graden. Geen VIncent overigens.)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:55

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Ben wel benieuwd of iedereen hierboven met een Vincent de ventilatieretourlucht van de woning ook gebruikt. En hoeveel dit scheelt in verbruik. Doet ie dan constant de energie/warmte uit de retourlucht halen en deze opslaan in een buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallienl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-06 20:57
is er al iemand die onder vonden heeft of je wat meer uit de warmtepomp vincent aan informatie kan uitlezen of dat ze dicht nog steeds dicht getimmerd hebben?

De B8 storing waarbij de inverter defect gaat is een veel voorkomend probleem afgelopen maanden.
Ik heb dit zelfs tot 3x achter elkaar gehad en binnenkort komen ze voor poging 4.
Momenteel heb ik er wel meer vertrouwen in dat het nu gaat werken.
Mede doordat de laatste keer de monteur bij het apparaat stond en de inverter met 1 minuut werd opgeblazen.

Eindelijk was er hard bewijs dat ik toch met mijn technische discussie een punt had maar niet naar werd geluisterd bij de technische helpdesk. (Gevalletje alles recht praten wat krom is)
Volgens mij zijn ze er nu wel achter wat een onderdeel of het probleem van het inverter opblazen is.

Ik ben ook zeer benieuwd naar hun software update die over 2 a 3 weken gaat komen voor de warmtepomp Vincent. Als ik momenteel uit de buurt hoor hoeveel kW die verbruikt, lijkt het er bijna op dat die volledig op een elektrisch element verwarmt.

Zelf kan ik niet wachten tot die het weer doet en het lekker koud weer gaat worden buiten.
Dan kan ik weer eens wat testen gaan uitvoeren hoe snel het elektrisch element aanslaat en wat die doet zonder dat het elektrische element mee doet.
Alleen zeer zonde dat ik niet meer gegevens uit het apparaat kan halen om de heleboel te analyseren.
Zelf krijg ik het idee dat er aan de regel technische kant nog veel te verbeteren valt aan deze warmtepomp.
Of misschien hebben ze dit al gedaan in de volgende software update ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndrost
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 21:32
Wallienl schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:52:
is er al iemand die onder vonden heeft of je wat meer uit de warmtepomp vincent aan informatie kan uitlezen of dat ze dicht nog steeds dicht getimmerd hebben?
Met de service app kan je best veel info zien, bedoel je dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6Kz3qC9bQX0yO1VOLPbAnsQa8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/341MQgDWxBv6fbgqFFYFEIaW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqV-TFz3ZR_PrCWZoDLfihg7NzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCMJ3oVnzug2bJR4XViRaGe0.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens denk ik dat er een sensor defect is, of de visualisatie niet klopt, temperatuur voor en na de verdamper hetzelfde (-4), dat lijkt mij sterk.

Uit al deze info en het stroomverbruik uit de stroommeter aangesloten op de Vincent (1,72 kW) haal ik overigens een COP van 2,98. Als iemand dat kan narekenen, graag :-)

[ Voor 65% gewijzigd door ndrost op 05-12-2023 20:12 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndrost
EXCalibur_EeK schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:47:
Ben wel benieuwd of iedereen hierboven met een Vincent de ventilatieretourlucht van de woning ook gebruikt. En hoeveel dit scheelt in verbruik. Doet ie dan constant de energie/warmte uit de retourlucht halen en deze opslaan in een buffervat?
Bij ons loopt de ventilatieretour inderdaad de Vincent in. Dat scheelt in de temperatuur van de toevoer. In de post hierboven was het bijvoorbeeld 4 graden buiten, maar de gemeten temperatuur bij de toevoer 8 graden.

Je kan in de gelijkwaardigingsvetklaring https://bcrg.nl/nl/verkla...met-WPV-150L-of-WPV-200L/ opzoeken wat dat in theorie voor de efficiëntie doet, SCOP gaat met 0.6 max omhoog, afhankelijkheid van hoeveel lucht er bijgemengd wordt, en hoe vaak de warmtepomp aan staat. Want als er geen warmtevraag is gaat de warmte alsnog zo naar buiten. Een groot buffervat om het in op te vangen zou leuk zijn. In de praktijk draait de Vincent bij ons bijna permanent (want ik heb de stooklijn zo laag mogelijk, misschien zelfs iets te laag, gezet), dus dan is dat verder overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01:20
Vanaf 1 januari 2024 komen warmtepompen met energielabel A+ of lager niet meer in aanmerking voor ISDE-subsidie. Dit is besloten door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), omdat anders niet wordt voldaan aan gewijzigde Europese regelgeving. Tegelijkertijd krijgen warmtepompen met label A+++ of hoger 225 euro subsidiebonus.

https://www.vakbladwarmte...pen-met-laag-energielabel

Slecht nieuws voor Itho en geïnteresseerden voor de Vincent WP. De Vincent heeft een label A en zal dus buiten de subsidie gaan vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-06 14:12

AirX

Tweak Guru

jelte247 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:28:
Vanaf 1 januari 2024 komen warmtepompen met energielabel A+ of lager niet meer in aanmerking voor ISDE-subsidie. Dit is besloten door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), omdat anders niet wordt voldaan aan gewijzigde Europese regelgeving. Tegelijkertijd krijgen warmtepompen met label A+++ of hoger 225 euro subsidiebonus.

https://www.vakbladwarmte...pen-met-laag-energielabel

Slecht nieuws voor Itho en geïnteresseerden voor de Vincent WP. De Vincent heeft een label A en zal dus buiten de subsidie gaan vallen?
Qua verwarming is Vincent A+ https://ithodaalderop.com...verwarming%20%20Label.png

Tapwater label A: https://ithodaalderop.com...T%20120L%203G_1642232.png

Ben benieuwd hoe dat dan doorwerkt in de subsidie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mikewing
Onderstaand even een stukje uit het blad. Er is opdracht gegeven in Jan. 2023, levering en plaatsing eind Jan 2024. Was even bang dat er geen subsidie meer zou worden verstrekt. Opdrachten gegeven na 1 januari 2024 komen dus niet meer in aanmerking voor subsidie.

Overigens heeft de wijziging in de ISDE-regeling geen impact op lopende subsidieaanvragen; die worden behandeld op basis van de subsidielijst die tot en met 31 december 2023 geldt. Hetzelfde gaat op voor ISDE-aanvragen die nog moeten worden ingediend voor warmtepompen waarvoor de opdracht tot installatie in 2023 is gegeven. Een aanvraag mag tot 24 maanden na installatie worden ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikewing
Even ter aanvulling, bovenstaande installatie moet nog geplaatst worden in het huis van mijn dochter. De installatie in ons huis is nog steeds buiten werking gesteld. Heb vernomen dat er door Itho op bestaande installaties nieuwe software geïnstalleerd gaat worden. Tevens dat er 6 extra monteurs worden opgeleid, dat zal ook wel nodig zijn.

Ben benieuwd of Itho de warmtepomp kan verbeteren van A+ naar A++ , dit ivm toekenning subsidie in 2024. Lukt dit niet dan ziet het er niet goed uit voor de opdrachten van de Vincent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01:00
Mikewing schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:26:
Ben benieuwd of Itho de warmtepomp kan verbeteren van A+ naar A++ , dit ivm toekenning subsidie in 2024. Lukt dit niet dan ziet het er niet goed uit voor de opdrachten van de Vincent.
Eens.

Ik had liever gezien dat de aanpassing van de ISDE-subsidie vanaf 01 januari 2024 gericht zou zijn op warmtepompen met koudemiddelen met een GWP van bijvoorbeeld >500, juist ook vooruitlopend op het (mogelijke) verbod op diverse koudemiddelen.
https://www.installatie.n...l-over-drie-jaar-verboden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikewing
Gezien alle voorgaande berichten zal ik mijn cv ketel voorlopig maar even handhaven, daarnaast heb ik nog een houtkachel voor als het echt mis is. Alleen het douchen zal met koud water gebeuren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Gisteren is door de RVO.nl de nieuwe lijst ISDE subsidie 2024 bekend gemaakt.
zie deze link: https://www.rvo.nl/sites/...odelijst-Warmtepompen.pdf

Voor sommige warmtepompen (met Energielabel A+ of lager) is vanaf 2024 geen ISDE meer mogelijk.
Let op: er is daarvoor wel een overgangsregeling, Meer informatie daarover kun je vinden op www.RVO.nl/ISDE en .....

Wanneer een warmtepomp in 2023 is aangekocht, in 2024 is geïnstalleerd en in 2024 niet meer subsidiabel is, kan de aanvrager de aanvraag indienen met meldcode overig (KA90018) en de bewijs stukken meesturen waaruit blijkt dat het apparaat in 2023 is aangeschaft/betaald.

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 08-11-2024 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndrost
Mikewing schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:26:
Ik weet niet precies wat de regels zijn, maar onze Vincent heeft een zeer wisselende COP afhankelijk van hoe hard de compressor zijn best aan het doen is. Alles van 2.0 tot 4.0 en hoger komt langs. Dus met pure software optimalisatie moet nog een hoop te bereiken zijn. Gaat misschien wel ten koste van het maximale vermogen. Idealiter zou je hogere compressor toerentallen alleen beneden een bepaalde buitentemperatuur willen vrijgeven, of bijv standaard uitzetten. Maar ik weet niet of dat mag voor het energielabel, want met andere instellingen gaat hij dan natuurlijk wel veel minder zuinig zijn.

Overigens hoor ik ook van meerdere kanten dat de nieuwe software dit al veel beter zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndrost
Peeters1 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:25:
Gisteren is door de RVO.nl de nieuwe lijst ISDE subsidie 2024 bekend gemaakt.
zie deze link: https://www.rvo.nl/sites/...odelijst-Warmtepompen.pdf

Voor sommige warmtepompen (met Energielabel A+ of lager) is vanaf 2024 geen ISDE meer mogelijk.
Let op: er is daarvoor wel een overgangsregeling, Meer informatie daarover kun je vinden op www.RVO.nl/ISDE en https://www.isde.nl/\

Wanneer een warmtepomp in 2023 is aangekocht, in 2024 is geïnstalleerd en in 2024 niet meer subsidiabel is, kan de aanvrager de aanvraag indienen met meldcode overig (KA90018) en de bewijs stukken meesturen waaruit blijkt dat het apparaat in 2023 is aangeschaft/betaald.
Goed nieuws, Vincent staat gewoon nog op de lijst! Bedrag zelfs iets hoger :)

https://www.rvo.nl/sites/...odelijst-Warmtepompen.pdf

Meldcode Merk Type Vermogen [GWP] Vulgewicht Indicatief subsidiebedrag tot en met 31-12-2023 Indicatief subsidiebedrag vanaf 1-1-2024
KA20993 Itho Daalderop Vincent V45-Combi 4 R290 (Propaan) 3 0.4 2,325.00 € 2,550.00
KA20994 Itho Daalderop Vincent V45-Hybride 4 R290 (Propaan) 3 0.4 2,325.00 € 2,550.00

:*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LvdW
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-06 16:39
ndrost schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:30:
[...]
Goed nieuws, Vincent staat gewoon nog op de lijst! Bedrag zelfs iets hoger :)
Dat dacht ik ook, maar vanochtend met RVO gebeld om dat te checken. Het gebrek aan een duidelijk antwoord daar heeft me aan het twijfelen gebracht.

Kreeg een redelijk vaag verhaal dat de lijst voor '24 nog niet gepubliceerd is.

Wat toont de lijst van 19-12 dan wel? Subsidiebedragen voor opdrachtverlening/aankoop '23 en installatie in '24? En dat in het nieuwe jaar de lijst volgt waar A+ modellen afvallen?

Zoals ik al zei, geen duidelijk antwoord van RVO, en misschien denk ik te moeilijk/vul i teveel in. Ik laat me graag corrigeren door iemand die wel weet hoe het zit!

[ Voor 4% gewijzigd door LvdW op 20-12-2023 16:59 ]

• ndrost
LvdW schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:58:
[...]
Kreeg een redelijk vaag verhaal dat de lijst voor '24 nog niet gepubliceerd is.
Het kan simpelweg zijn dat er geen enkele rechten aan de lijst van December ontleend kunnen worden, en er geen enkele garantie is dat dit ook de januari lijst is. Of er is inderdaad nog een significante revisie in januari omdat een gedeelte van de checks nog niet gedaan is, en dit is echt de voorlopige lijst.

Dus ik zou zelf denk ik nu even wachten op de januari lijst voor het maken van grote beslissingen, maar ook niet meteen plannen gaan afzeggen. #zijlijn

• FluitR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-06 22:55
Eergisteren is bij mij een nieuwe Vincent V45 in bedrijf gesteld - de oude lekte koelmiddel/ propaan en moest uitgewisseld worden...

Ik had toen ook de installateur (ook Service Accountmanager bij Itho) gevraagd naar wat hij van de nieuwe subsidieregeling vond, en zijn antwoord was vrij nuchter: als de (mechanische) ventilatiebox op de Vincent wordt aangesloten, dan stijgt de COP en komt de Vincent in een hoger label terecht (zie ook het verhaal van @ndrost hiervoor met COP van 2.98 (ook nagerekend ;) )).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LvdW
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-06 16:39
Net nogmaals met RVO gebeld en een iets duidelijker antwoord gekregen. De lijst toont subsidiebedragen bij installatie in '24. Opdracht/aankoop moet echter in' 23 gedaan zijn conform nieuwsbericht. In '24 volgt dan inderdaad een nieuwe lijst.

Ik snap jouw suggestie @ndrost en geen overhaaste beslissingen nemen is meestal goed advies, maar met wachten op die Januari lijst loop je dus wel een risico. Als hij toch van de lijst gaat kun je dus fluiten naar je subsidie...

In ons geval gaan we nu toch opdracht verlenen, ikv better safe than sorry..

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Of wachten tot itho met een verbeterde versie komt waar de kinderziektes uit zijn en die wel aan de norm voldoet

• Lawrentz
FluitR schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:22:
... en zijn antwoord was vrij nuchter: als de (mechanische) ventilatiebox op de Vincent wordt aangesloten, dan stijgt de COP en komt de Vincent in een hoger label terecht (zie ook het verhaal van @ndrost hiervoor met COP van 2.98 (ook nagerekend ;) )).
De vraag is of de RVO hier ook zo over denkt ihkv verlenen van de ISDE-subsidie.
Dan zal wsch ook de zgn gelijkheidsverklaring moeten worden aangepast.

Voor de liefhebbers:
https://bcrg.nl/nl/verkla...met-WPV-150L-of-WPV-200L/
Met daarin een verwijzing naar de https://mijn.bcrg.nl/media/documents/2022/GG/20220186GG.pdf

https://bcrg.nl/nl/verkla...00d8c/Vincent-V45-Hybrid/
Met daarin de verwijzing naar de https://mijn.bcrg.nl/media/documents/2022/GK/20220185GK.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvJ
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:14

RvJ

Vanochtend ging ik onze nieuwe vincent maar weer eens bewonderen, en maar goed dat ik dat deed.
Want er is weer een verrassing voor ons, condenswater op het voorraad vat begint nu in een stroompje naar beneden te lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dviu9m1NixF0MhtIZkVJDIcEr6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/accSj0Lb5gMP6myDNk3JSRxF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRIrd9_Ul070DiKkk21Zr4VrYdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTis90FzZVjhFUYkfO8rIQoj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbLPX6P4dn4srEvCqdAWIO2X7Y8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XlzTBJnEm7f5DhCKbUw4XFKq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oovahZEyy1uEAXxddsWNXxEmrf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PAecmNlMGZjGXLGlcHQAsYg.jpg?f=fotoalbum_large

• ndrost
RvJ schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:15:
Vanochtend ging ik onze nieuwe vincent maar weer eens bewonderen, en maar goed dat ik dat deed.
Want er is weer een verrassing voor ons, condenswater op het voorraad vat begint nu in een stroompje naar beneden te lopen.
Ellende! Komt dat ergens uit de Vincent zelf, of is het hele ding te koud geworden en condenseert hij op de buitenkant? Ik zie de condensslang zitten, je zou toch hopen dat het daar doorheen komt

;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvJ

RvJ

ndrost schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:56:
[...]

Ellende! Komt dat ergens uit de Vincent zelf, of is het hele ding te koud geworden en condenseert hij op de buitenkant? Ik zie de condensslang zitten, je zou toch hopen dat het daar doorheen komt

;(
Voor zover ik het kan beoordelen is het een combinatie van beide.
Ik zie condens bovenop de vincent, ik zie condens aan de rechterzijde buiten de vincent, en op diverse plekken in de vincent.
Gisteren melding gemaakt bij de installateur. Direct een afspraak voor een monteur op locatie, daar doen ze niet aan.
Dus nu maar weer wachten totdat we worden teruggebeld, benieuwd of er dit jaar nog iemand naar gaat kijken... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
RvJ schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:41:
[...]Voor zover ik het kan beoordelen is het een combinatie van beide.
Ik zie condens bovenop de vincent, ik zie condens aan de rechterzijde buiten de vincent, en op diverse plekken in de vincent.
Gisteren melding gemaakt bij de installateur. Direct een afspraak voor een monteur op locatie, daar doen ze niet aan.
Dus nu maar weer wachten totdat we worden teruggebeld, benieuwd of er dit jaar nog iemand naar gaat kijken... :(
Flink balen.

Condens ontstaat niet zomaar.
Condens ontstaat wanneer een omgevingstemperatuur met een bepaalde luchtvochtigheid in aanraking komt met koude lucht of een koud oppervlak met een temperatuur onder het dauwpunt.
Denk hierbij ook aan het waterdamp dat tijdens het douchen neerslaat op de koudere spiegel of de waterdamp dat opstijgt tijdens het koken.
Zie voor een berekening van het dauwpunt en de bijbehorende formule op https://www.weerschip.nl/calc_Td.php

Is hier wellicht ook zoiets aan de hand?
Heeft bijvoorbeeld je installatieruimte een (te) hoge temperatuur en/of een (te) hoge luchtvochtigheid met condens als gevolg?
Is het een idee om een thermometer met een luchtvochtigheidsmeter in en/of in de nabijheid van de Vincent te plaatsen en deze waarden een tijdje te meten?

(Indien dit het geval is zou je bijna de installatieruimte aansluiten op één van de aanzuigtuiten van de ventilatiebox om de warmte weer via deze ventilatiebox in de Vincent te hergebruiken en de hoge luchtvochtigheid af te voeren.)

Wellicht dat dit je kan helpen bij het vinden van een passende oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndrost
Lawrentz schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:59:
[...]

(Indien dit het geval is zou je bijna de installatieruimte aansluiten op één van de aanzuigtuiten van de ventilatiebox om de warmte weer via deze ventilatiebox in de Vincent te hergebruiken en de hoge luchtvochtigheid af te voeren.)
Je zou zelfs kunnen proberen om de kap van de Vincent los te maken en op een kier te zetten. De luchtstroom gaat door de hele Vincent heen, dan zou hij lucht van je installatie ruimte moeten gaan aanzuigen. Moet je wel oppassen dat het niet weer enorm koud wordt daar, of als je Vincent uit staat je mechanische ventilatie afvoer lucht in je ventilatieruimte uitkomt. Idealiter heeft je installatie ruimte een goed sluitende deur, dan zou er niks aan de hand moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvJ

RvJ

Lawrentz schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:59:
[...]

Heeft bijvoorbeeld je installatieruimte een (te) hoge temperatuur en/of een (te) hoge luchtvochtigheid met condens als gevolg?
Is het een idee om een thermometer met een luchtvochtigheidsmeter in en/of in de nabijheid van de Vincent te plaatsen en deze waarden een tijdje te meten?
Bedankt voor de tips, de vincent staat in een afgesloten kast samen met de wtw unit op zolder in een goed geisoleerde nieuwbouwwoning uit 2023. ik zal er een luchtvochtigheidsmeter en thermometer plaatsen om dat te monitoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndrost
AirX schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:09:
Nu het koud en vochtig is: wie met een Vincent heeft al ervaringen met de defrost cycles van de warmtepomp?
De Vincent doet elke zoveel (graad?) minuten een defrost. Volgens de service monteur hebben ze eerst een on-demand process geprobeerd, maar kwam er dan soms teveel ijs op het systeem. Het is best vaak (elke 30 tot 45 minuten op dit moment bij ons), maar je merkt er weinig tot niets van. Ventilator toert wat af, compressor gaat op een laag pitje, en de aanvoer van de CV komt iets onder de retour terecht. Defrost zelf is maar een paar minuten, maar het duurt wel even (5 minuten?) voordat hij daarna weer op vol vermogen is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Volgende week verwachten we lagere temperaturen onder het vriespunt. Ben benieuwd naar jullie ervaringen bij temperaturen onder 0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz
Hoe is het de eigenaren van een Vincent afgegaan de afgelopen dagen afgegaan?

Is de woning nog een beetje comfortabel gebleven?
Is de Vincent goed omgegaan met stoken en SWW?
Defrost cycles?
Andere ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndrost
Lawrentz schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:47:
Hoe is het de eigenaren van een Vincent afgegaan de afgelopen dagen afgegaan?

Is de woning nog een beetje comfortabel gebleven?
Is de Vincent goed omgegaan met stoken en SWW?
Defrost cycles?
Andere ervaringen?
Ik moet zeggen dat er bij ons verbazend weinig van te merken was. Defrosts nog net zo vaak en lang als bij hogere temperaturen, vermogen liep iets terug naar 4kW, en COP was iets van 2,5 a 3,0 bij aanvoer cv temperatuur van 28 graden. Wel was de Vincent zo ongeveer 24 uur per dag aan. SWW run was zo te zien ook iets langer dan normaal. In de woonkamer liep de temperatuur ietsje terug, maar op de thermostaat (die afrond op halve graden) is hij netjes op 19.0 blijven staan zoals normaal :-)

Wel was bij ons (onder de rook van Schiphol) lang geen -10, bij bovenstaande getallen was het -1 buiten, en 4 graden luchttoevoer (bijgemengde ventilatie).

[ Voor 2% gewijzigd door ndrost op 11-01-2024 21:03 . Reden: CV water temp ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Weet iemand hoe het boosten/opnieuw opwarmen van het water in het boilervat werkt bij de vincent? Naar wat ik begrijp zit er alleen drinkwater in het vat en wordt er geen spiraal gebruikt. Pompt de vincent het drinkwater uit het vat opnieuw rond met legionellaruns en boosten?

Beschrijving van het boilervat lijkt daarop te wijzen: https://ithodaalderop.com...200L-240L-270L%20(nl).pdf
https://www.ithodaalderop...derop-zijn-nu-beschikbaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lawrentz
Zojuist gelezen op de site van Itho:
Kwaliteit en klanttevredenheid staan bij ons hoog in het vaandel en we hebben helaas geconstateerd dat wij dit bij Vincent warmtepompen onvoldoende kunnen waarmaken. Om deze reden zullen wij tot nader order een leveringspauze voor Vincent inlassen. Er zijn meer storingen dan wij wenselijk achten, die met name software- en inverter-gerelateerd zijn. Het betreft uitsluitend Vincent toestellen die vanaf mei 2023 geproduceerd zijn, en die te herkennen zijn aan serienummers vanaf #LWW23121xxxx.
Bron:
https://www.ithodaalderop.nl/leveringspauzevincent

Dit pleit wel voor ze m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Zie ook https://www.ithodaalderop.nl/technote_vincent_dec2023
Instructie voor bewoners
Product: Vincent warmtepomp
Betref: toestel in noodbedrijf zetten bij storing
Bijgaand een eenvoudige instructie voor het in noodbedrijf zetten van de Vincent warmtepomp. Deze instructie is ook opgenomen in de bij het toestel geleverde (digitale) handleiding.

Door het inschakelen van de status noodbedrijf zal de warmtepomp worden uitgeschakeld en:
  • als u naast de Vincent warmtepomp nog een cv-ketel heeft, dan zal die in bedrijf komen.
  • als u een all-electric warmtepomp heeft (dus geen cv-ketel meer), dan zal het elektrisch element in de warmtepomp voor warmte/warmwater gaan zorgen.
Hoe stelt u het noodbedrijf in bij storing
....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndrost
AirX schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:58:
Weet iemand hoe het boosten/opnieuw opwarmen van het water in het boilervat werkt bij de vincent? Naar wat ik begrijp zit er alleen drinkwater in het vat en wordt er geen spiraal gebruikt. Pompt de vincent het drinkwater uit het vat opnieuw rond met legionellaruns en boosten?

Beschrijving van het boilervat lijkt daarop te wijzen: https://ithodaalderop.com...200L-240L-270L%20(nl).pdf
https://www.ithodaalderop...derop-zijn-nu-beschikbaar
Warm (drink) wordt inderdaad gemaakt door koud water uit het vat te halen, langs een warmtewisselaar in de Vincent iets van 5 graden op te warmen, en dan weer terug te pompen. Ik weet niet wat het voordeel boven een spiraal is behalve dat je netto meer inhoud krijgt, maar het werkt iig prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndrost
Lawrentz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:32:
Zojuist gelezen op de site van Itho:

[...]

Bron:
https://www.ithodaalderop.nl/leveringspauzevincent

Dit pleit wel voor ze m.i.
Inderdaad een goede zaak denk ik. Onze Vincent waar de inverter vervangen is doet het op zich nu prima gelukkig, maar deze uitrol is toch iets te snel gegaan blijkbaar. Benieuwd of er ook hardware veranderingen komen, en of wij die ook nog krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
ndrost schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:44:
[...]
...Ik weet niet wat het voordeel boven een spiraal is behalve dat je netto meer inhoud krijgt...
Het gaat hier om het rendement.
Bij een spiraal krijg je bij 1 kWh aan elektriciteit ook 1 kWh aan warmte
Bij de WP krijg je bij 1 kWh aan elektriciteit dmv de compressor 2.5 kWh aan warmte (=COP tapwater).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndrost
Lawrentz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:07:
[...]

Het gaat hier om het rendement.
Bij een spiraal krijg je bij 1 kWh aan elektriciteit ook 1 kWh aan warmte
Bij de WP krijg je bij 1 kWh aan elektriciteit dmv de compressor 2.5 kWh aan warmte (=COP tapwater).
Ah, ja, misschien wat onduidelijk, ik bedoel een spiraalvormige warmtewisselaar in een SWW vat, waarbij het CV water via die warmtewisselaar het water opwarmt, en het drink water gewoon in het vat blijft. Redement is dan ook gewoon 2,5. Wel neemt die warmtewisselaar plek in in je vat, waardoor er minder water in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Laatst online: 21:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Laatst online: 23:55

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Dat lijkt me een positieve ontwikkeling. Alleen jammer dat ze dit nergens als pilot hebben uitgerold voordat iedereen er eentje kon aanschaffen. Of de problemen waren bekend en zijn ze toch doorgegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Kunnen ze meteen mooi doorinnoveren met https://www.blueheartenergy.com. Lijkt mij gouden oplossing. Stil, compact en 6kw. De uitkomst voor nederlandse rijtjeshuizen.

[ Voor 15% gewijzigd door AirX op 14-01-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
EXCalibur_EeK schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:18:
[...]

Dat lijkt me een positieve ontwikkeling. Alleen jammer dat ze dit nergens als pilot hebben uitgerold voordat iedereen er eentje kon aanschaffen. Of de problemen waren bekend en zijn ze toch doorgegaan.
Dat heeft Itho wel gedaan, maar blijkbaar hebben de euvels niet geconstateerd.

Vandaar ook dat de Vincent eerst voor de zakelijke markt was bestemd en pas in 2023H2 op de particuliere markt kwam.

Of de euvels bleken hardnekkiger dan ze toen hadden gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Verder hoop ik dat Itho, naast de software- en inverter-gerelateerde euvels, gelijk het energielabel van A+ opkrikt naar minimaal A++ om de Vincent ook weer geschikt te maken voor de ISDE-subsidie.

https://ithodaalderop.com...verwarming%20%20Label.png
https://ithodaalderop.com...verwarming%20label%20.png
https://www.rvo.nl/subsid...voorwaarden-energielabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvJ

RvJ

Iemand hier al eens met zijn rechtsbijstand gesproken over de vincent?

issue hier:
voor de 3e maal vincent vervangen door installateur, vanmiddag door itho monteur ¨in bedrijf gesteld¨ : maar zonder warmtepomp functie, enkel elektrisch / in noodbedrijf. (want volledig in bedrijf stellen, dat doen we niet meer)
Het is binnen 11 graden, we mogen 3 elektrische kacheltjes van max 45 euro kopen en de rekening naar itho sturen. We mogen bij een hoog energie verbruik een compensatie verzoek indienen bij itho.

En het mooiste, het probleem waarvoor de vincent vervangen is: lekkage: die is nog steeds aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FluitR
Zo, dat is wel heftig, vervelende situatie voor je. En wat raar dat de nieuwe Vincent opnieuw lekt.

Ik had zelf hiervoor een Ducobox Eco warmtepomp waar ook veel problemen mee waren. Daar was toen uiteindelijk een vrijwillige terugroepactie op en een financiële compensatie (kostendekkend, maar niet veel meer). En ook alleen kostendekkend omdat ik het zelf had geïnstalleerd.

Voor ik de Vincent kocht heeft een medewerker mij telefonisch verteld dat ze vorige winter veldtesten hadden gedaan en dat er geen/ nauwelijks problemen waren. Opvallend dat alleen de Vincent modellen vanaf mei 2023 zoveel problemen hebben, zou het ontwerp wat veranderd zijn?

Ik heb zelf ook wat kleine problemen geconstateerd:
- mijn temperatuursensor CV retour klopt niet (geeft 20c aan terwijl deze ongeveer 40c is) -> stooklijn wordt dus niet gevolgd (was bij mijn eerste Vincent ook, verholpen toen de inverter werd vervangen)
- bij het inschakelen van het elektrisch element toert de warmtepomp af, waardoor het vermogen effectief niet of nauwelijks toeneemt
- voorraadvat (150L) wordt niet op vol vermogen opgewarmd, waardoor het meer tijd kost. Misschien hanteert de Vincent een bepaalde dT tussen aanvoer en retour, waardoor de compressor aftoert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndrost
@RvJ wauw, dat is wel heel dramatisch.

@FluitR voor zover ik begrepen heb is er inderdaad een dT van 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvJ

RvJ

FluitR schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:12:

Ik had zelf hiervoor een Ducobox Eco warmtepomp waar ook veel problemen mee waren. Daar was toen uiteindelijk een vrijwillige terugroepactie op en een financiële compensatie (kostendekkend, maar niet veel meer). En ook alleen kostendekkend omdat ik het zelf had geïnstalleerd.
Daar was ik al bang voor, een kostendekkende compensatie, daar ben ik nu niet meer tevreden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
RvJ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:02:
Iemand hier al eens met zijn rechtsbijstand gesproken over de vincent?

issue hier:
voor de 3e maal vincent vervangen door installateur, vanmiddag door itho monteur ¨in bedrijf gesteld¨ : maar zonder warmtepomp functie, enkel elektrisch / in noodbedrijf. (want volledig in bedrijf stellen, dat doen we niet meer)
Het is binnen 11 graden, we mogen 3 elektrische kacheltjes van max 45 euro kopen en de rekening naar itho sturen. We mogen bij een hoog energie verbruik een compensatie verzoek indienen bij itho.

En het mooiste, het probleem waarvoor de vincent vervangen is: lekkage: die is nog steeds aanwezig.
Ach, wat een ellende.
Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonys
  • Laatst online: 25-06 00:17
Ik lees al een tijdje mee met dit topic omdat ik overwoog om een Vincent aan te schaffen. Ik vraag mij alleen af of de gene die een Vincent hebben die voor mei is gefabriceerd ook last hebben van problemen? Aangezien dit staat in het bericht van Itho Daalderop:
Er zijn meer storingen dan wij wenselijk achten, die met name software- en inverter-gerelateerd zijn. Het betreft uitsluitend Vincent toestellen die vanaf mei 2023 geproduceerd zijn, en die te herkennen zijn aan serienummers vanaf #LWW23121xxxx
Of zijn dit de toestellen die alleen aan zakelijke partners zijn uitgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Tonys schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:11:
Ik lees al een tijdje mee met dit topic omdat ik overwoog om een Vincent aan te schaffen. Ik vraag mij alleen af of de gene die een Vincent hebben die voor mei is gefabriceerd ook last hebben van problemen? Aangezien dit staat in het bericht van Itho Daalderop:
[...]
Deze vraag snap ik en goed dat je ernaar vraagt.
Deze vraag snap ik niet zo.
Uiteindelijk worden de Vincents toch in woningen geïnstalleerd en in gebruik genomen door de bewoners.
Of dit via zakelijke partners is gegaan of via een rechtstreekse bestelling bij een installateur maakt toch niet zoveel uit?
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvJ

RvJ

Tonys schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:11:
[...]

Mijn advies, doe -----het----- niet!
Wat ik van de vele itho monteurs begreep die hier over de vloer zijn gekomen:

Ze weten niet waar ze moeten beginnen.
Firmware/software is brak, organisatie een puinbak
Monteurs (vaak inhuur zzp´ers met minimale product kennis) worden van hot naar her gestuurd om lukraak maar dingen te vervangen.
Problemen met 3 productlijnen (de vincent binnen unit, de buiten unit want die draait op dezelfde brakke software en er is kennelijk ook nog issue met een bepaalde WTW unit)

Mocht er iemand hulp nodig hebben, ik heb inmiddels de contact gegevens van 2 personen binnen itho die je redelijk op weg kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonys
Lawrentz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:44:
[...]

Deze vraag snap ik en goed dat je ernaar vraagt.

[...]

Deze vraag snap ik niet zo.
Uiteindelijk worden de Vincents toch in woningen geïnstalleerd en in gebruik genomen door de bewoners.
Of dit via zakelijke partners is gegaan of via een rechtstreekse bestelling bij een installateur maakt toch niet zoveel uit?
Of zie ik iets over het hoofd?
Misschien wat onduidelijk gevraagd maar;
Ik bedoel meer dat deze niet door de consument zelf zijn aangeschaft (mogelijk via de installateur) maar zijn geplaatst in project van Klimaatgarant of transID. Deze vallen allemaal onder de CFL group https://www.climateforlife.nl/over-ons#

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wallienl
Afgelopen vrijdag kreeg ik een e-mail van de aannemer dat ze op directieniveau overleg voeren met de installateur/ITHO. En er alles aan doen om het werkend te krijgen.

Als ik er dan via hier achter kom dat de warmtepomp Vincent al per 1 januari op pauze staat en dit niet eens gemeld wordt. Dan krijg je wel je twijfels over je aannemer en installateur.

Zogenaamd zou bij ons alle geluidsklachten afgelopen jaar al worden opgelost tot twee keer toe uitgesteld.
Nu tot nadere orde uitgesteld en denk ook niet meer dat ze het voor elkaar gaan krijgen.

Maar gelukkig heb ik nog een rechtsbijstandverzekering die mijn aannemer in gebreke gaat stellen.
Kunnen ze meteen deze troep (Vincent) uit het huis halen en een fatsoenlijk merk installeren.

Wat een ellende ding is al 3 maanden kapot en meerdere keren geweest voor de inverter/storing.
Als ik dan zie hoeveel storingen er zijn met deze warmtepomp in onze nieuwbouw rij dan is het niet meer normaal. Zelfs bij 1 huis de warmtepomp Vincent vervangen en 5 dagen later alweer defect.
Verteld de aannemer ook nog dit is een "uitzonderlijke situatie" eigenlijk bedoelen ze: Er is gewoon een pilot product op de markt gezet en ze krijgen het gewoon niet aan het werk.
Lijkt wel of bij ITHO in de jaren alle goede techneuten zijn weg gelopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonys
Ik ontdekte onlangs dat ATAG binnenkort een product gaat introduceren dat sterk lijkt op de Vincent. De lancering is gepland over twee weken tijdens de VSK-beurs. Ik ben benieuwd of dat een goed alternatief is. https://www.vsk.nl/blog/e...erduurzamen-van-woningen/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lawrentz
Tonys schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:30:
Ik ontdekte onlangs dat ATAG binnenkort een product gaat introduceren dat sterk lijkt op de Vincent. De lancering is gepland over twee weken tijdens de VSK-beurs. Ik ben benieuwd of dat een goed alternatief is. https://www.vsk.nl/blog/e...erduurzamen-van-woningen/
Een cool ding.
Dank voor het signaleren.

Hierdoor geïnspireerd en ben daardoor wat gaan zoeken:
https://www.atagverwarming.nl/vsk2024/

En even uit z'n context:
Na de presentatie op de VSK komt de Interion naar verwachting in de tweede helft van volgend jaar op de markt.

2025H2 dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Ook inventum komt met nieuw model. Is zowel warmtepomp als balansventilatie. https://www.vsk.nl/blog/e...pompen-zonder-buitenunit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Weheat komt ook met een nieuw model warmtepomp op de VSK:
https://www.bouw-en-aanbe...-model-warmtepomp-op-vsk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Lawrentz
Laten we voorzichtig zijn met het posten van nieuwe warmtepompen in dit draadje over de Itho Daalderop Vincent.
Gewoon om voorkomen dat dit draadje vervuild raakt met zaken die er niet toe doen

Dit draadje gaat over de Itho Daalderop Vincent.
Het vermelden van een directe concurrent van de Vincent zoals de Atag Interion en de Inventum Compacto is denk ik acceptabel en wellicht zelfs relevant vanwege de leveringspauze van de Vincent.

De Weheat Blackbird lijkt mij niet in deze categorie te vallen.

Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasen1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-01-2024
Ook ik heb de Itho Daalderop Vincent warmtepomp laten installeren en na 2,5 maand gebruik is hij nu volledig uitgevallen, lees nu op de site bij installatie.nl dat het een landelijk probleem is, wie o wie heeft hier ook mee te maken en ik ben benieuwd of er voldoende support plaats vindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndrost
Hasen1 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:07:
Ook ik heb de Itho Daalderop Vincent warmtepomp laten installeren en na 2,5 maand gebruik is hij nu volledig uitgevallen, lees nu op de site bij installatie.nl dat het een landelijk probleem is, wie o wie heeft hier ook mee te maken en ik ben benieuwd of er voldoende support plaats vindt
Hoi @Hasen1 ,

In deze thread zitten meerdere mensen met problemen met de Itho. Support lijkt te gaan van niet-fantastisch-maar-redelijk (bij ons kwamen ze na een storing na een week pas langs, maar hij doet het wel weer prima sinds dien), tot dramatisch (bij @RvJ is het om te huilen zo slecht, al 3(?) keer een nieuwe Vincent, nog geen oplossing).

Hopelijk helpt de levering en installatie stop om de support de tijd te geven om alles overal te komen repareren, maar ik zou er bij acute problemen (geen warm water en/of geen verwarming) niet op gaan wachten, maar direct beginnen met een backup plan. Je kan proberen of de backup-electra stand van de Vincent werkt (https://www.ithodaalderop.nl/technote_vincent_dec2023), dat is de makkelijkste optie om iig gewoon verder te kunnen.

Success! Hou ons op de hoogte wat er gebeurt, ik ben erg benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvJ

RvJ

Hier is inmiddels het probleem (voorlopig) verholpen.
Onze 3e vincent warmtepomp is gelukkig toch in bedrijf gegaan, en de afgelopen dagen hebben we (nog) geen issue. Fingers crossed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I.R. Overclocked
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-05 10:05

I.R. Overclocked

Stupid Intell...

Ik zit hier al een tijdje mee te lezen. Mijn situatie (in het kort). De overeengekomen plaatsingsdatum was midden oktober. Inmiddels staat er op zolder een vincent die welgeteld 3 dagen in december mijn huis heeft verwarmd en sindsdien wacht op vervanging.
Geen uitzicht op een oplossing en nog geen woord over compensatie. Volgende week maar de rechtsbijstand inschakelen want dit lijkt nergens heen te gaan

*I.R. gebruikt de search: 'point ' was geen geldig woord, veranderd naar 'point'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Nog even een verwijzing naar een pagina die ik nog niet eerder ben tegengekomen.
https://www.ithodaalderop.nl/compensatievincent

Goed dat het Itho het zo oppakt.
Jammer/vervelend/verschrikkelijk voor de betrokkenen dat het zover heeft moeten komen.

Btw, bij het (irritante) https://dewarmtepompvoorjou.nl/vincent doen ze nog steeds alsof ze van niets weten.
Blijkbaar een onderdeel van hun 'concept' zoals ze dit zo leuk weten te verwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Vind je, vooral heel veel misleiding en peperduur, ze zijn niet eens in staat om de juiste specs te geven en met hún geluidswaarde wat ze groots publiceren ( helaas de verkeerde ) noem ik dat pure misleiding.

Los dat hun gekozen manier van luchtflow zeer onverstandig is, mn de kans op vervuiling hierdoor extreem is toegenomen. Verkeerd ontwerp dus.
Verwacht dat dit geen lang leven gaat krijgen, je ziet ook dat het volgend model ook een duidelijk standaard model heeft gekregen.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 07-02-2024 11:44 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Giderik
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07-02-2024
Mijn hybride Vincent is 14 februari 2023 geplaatst als 1 van de eerste particulieren. Na wat aanloop (installatie) problemen is hij begin april 2023 definitief in bedrijf genomen. Vanaf 1 november is hij gaan verwarmen en tot 31 januari heeft hij gemiddeld 13 kwh per dag verbruikt. (Dus 1200 kwh) Slechts enkele dagen heeft hij de verwarming overgegeven aan de cv. Thuis is het constant 19.5 graden, we laten deze de hele dag als warmtevraag staan. Bespaard gasverbruik deze periode t.o.v. vorig jaar is 460 cub. Let wel, mijn Vincent is dus geproduceerd voor mei 2023 en herken de huidige problemen dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Giderik schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:11:
Mijn hybride Vincent is 14 februari 2023 geplaatst als 1 van de eerste particulieren. Na wat aanloop (installatie) problemen is hij begin april 2023 definitief in bedrijf genomen. Vanaf 1 november is hij gaan verwarmen en tot 31 januari heeft hij gemiddeld 13 kwh per dag verbruikt. (Dus 1200 kwh) Slechts enkele dagen heeft hij de verwarming overgegeven aan de cv. Thuis is het constant 19.5 graden, we laten deze de hele dag als warmtevraag staan. Bespaard gasverbruik deze periode t.o.v. vorig jaar is 460 cub. Let wel, mijn Vincent is dus geproduceerd voor mei 2023 en herken de huidige problemen dus niet.
Dank voor het posten.
Dat biedt weer wat hoop op een goede afloop.

Heb je een T-stuk op de luchtinlaat met ventilatiebox en buitenlucht?
En hoe is je ervaring met het geluid van de luchtkanalen?

Ik vraag dit omdat ik laatst heb vernomen dat het grootste deel van het geluidsproductie komt door de luchtkanalen en ben wel benieuwd naar ervaringen op dit gebied.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giderik
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07-02-2024
Lawrentz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:39:
[...]

Dank voor het posten.
Dat biedt weer wat hoop op een goede afloop.

Heb je een T-stuk op de luchtinlaat met ventilatiebox en buitenlucht?
En hoe is je ervaring met het geluid van de luchtkanalen?

Ik vraag dit omdat ik laatst heb vernomen dat het grootste deel van het geluidsproductie komt door de luchtkanalen en ben wel benieuwd naar ervaringen op dit gebied.
Heb inderdaad een T-stuk voor mijn ventilatie en mijn dakdoorvoer is bijna rechtstandig omhoog. S'Nachts tussen 22:00 en 07:00 staat hij op de nachtstand. We hebben op zolder een extra kamer gemaakt als technische ruimte met geluidsdempende maatregelen. Het huis is een 2 onder 1 kap met een ltv vloerverwarming (2020) over de gehele benedenverdieping. Het geluidsniveau valt me persoonlijk mee zowel binnen als buiten. Hij maakt minder geluid als mijn oude ventilatiesysteem. Gelijk vervangen met de aanschaf van de Vincent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wallienl
Lawrentz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:46:
Nog even een verwijzing naar een pagina die ik nog niet eerder ben tegengekomen.

Jammer/vervelend/verschrikkelijk voor de betrokkenen dat het zover heeft moeten komen.

Btw, bij het (irritante) https://dewarmtepompvoorjou.nl/vincent doen ze nog steeds alsof ze van niets weten.
Blijkbaar een onderdeel van hun 'concept' zoals ze dit zo leuk weten te verwoorden.
Ik zou wel voorzichtig zijn om dit compensatie voorstel te delen.
Want als je de voorwaarden doorleest dan klinkt dit meer als indekken dan iets compenseren.
Dus zo sociaal is Itho niet, ze zijn druk om zich zelf financieel in te dekken.

De onderstaande zin die er in staat zegt al genoeg,
Als ze je met deze compensatie afkopen en ding gaat weer kapot dan geef je aan er akkoord mee te te zijn dat ze niks meer kan vorderen. Of dit juridisch stand houd geen idee, maar betuigt toch van mensen in de val lokken.
"verleent u Itho Daalderop finale kwijting en kunt u, ter zake van deze kwestie, niets meer van haar vorderen."

Even mijn situatie, warmtepomp is al meer dan 3 maand defect.
Itho en aannemer houden je aan het lijntje en doen of het misschien met paar maand opgelost is.
In werkelijkheid gaat dit 1 a 2 jaar kosten anders was dit al opgelost op dit moment.

Momenteel heeft mijn advocaat een ingebrekestelling naar de aannemer verstuurt.
Dus voor mij is het kwestie van tijd dat de Vincent uit de woning gehaald gaat worden en er een andere warmtepomp geplaatst gaat worden. (Hoera!)
De advocaat gaf aan dat ik in alle punten in mijn gelijk sta en de aannemer een deugdelijk product moet leveren.
Hij zegt: als de fabrikant zo'n pauze artikel online zet dan weet je dat ze dit niet meer gemaakt krijgen binnen enkele maanden en ervaring leert eerder enkele jaren.
Ik woon in een nieuwbouw buurt waarvan deze de eerste rijtjes woningen zijn met de Vincent warmtepomp.
Momenteel is 80% van deze warmtepompen al defect en op noodstand.
Veel verschillende problemen/ellende, het was wekelijks raak met de meest vreemde storingen.

Dus mocht je in de situatie zitten met een warmtepomp die defect is en je komt niet verder.
Kijk even of je een juridische rechtsbijstandverzekering voor wonen hebt dan is er grote kans dat deze zaak er onder valt.
Heb je het niet kun je de afweging gaan maken of je zelf de kosten wil dragen voor een advocaat of gaat afwachten tot Itho wat gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Lawrentz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:46:

Heb je de voorwaarden gelezen, te veel mitsen en maren en bepaalde voorwaarden zijn niet in het voordeel van de consument. Ik zou zeker daar eens een onpartijdig iemand bv Consumentenbond naar laten kijken of dit zo wel kan, zeker als je hiervan gebruik van wilt maken.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Nog een recent artikel dat ik ben tegengekomen:
https://www.installatie.n...nt-ontvangen-compensatie/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz
@MacD007,
@Wallienl,
Jullie hebben gelijk en ben blij met jullie aanvullingen/nuancering.

Over het juridische deel van het artikel ben ik heen gelezen, gewoonweg omdat ik geen betrokkene ben.

De reden van mijn post was om anderen te infomeren met hetgeen dat ik zoal tegenkom met de hoop dat ik hiermee wat kan helpen.
Mijn kleuring zoals "Goed dat het Itho het zo oppakt." zal ik voortaan achterwege laten.
(Weer wat geleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:33
Wallienl schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:56:
[...]

Ik zou wel voorzichtig zijn om dit compensatie voorstel te delen.
Want als je de voorwaarden doorleest dan klinkt dit meer als indekken dan iets compenseren.
Dus zo sociaal is Itho niet, ze zijn druk om zich zelf financieel in te dekken.

De onderstaande zin die er in staat zegt al genoeg,
Als ze je met deze compensatie afkopen en ding gaat weer kapot dan geef je aan er akkoord mee te te zijn dat ze niks meer kan vorderen. Of dit juridisch stand houd geen idee, maar betuigt toch van mensen in de val lokken.
"verleent u Itho Daalderop finale kwijting en kunt u, ter zake van deze kwestie, niets meer van haar vorderen."

Even mijn situatie, warmtepomp is al meer dan 3 maand defect.
Itho en aannemer houden je aan het lijntje en doen of het misschien met paar maand opgelost is.
In werkelijkheid gaat dit 1 a 2 jaar kosten anders was dit al opgelost op dit moment.

Momenteel heeft mijn advocaat een ingebrekestelling naar de aannemer verstuurt.
Dus voor mij is het kwestie van tijd dat de Vincent uit de woning gehaald gaat worden en er een andere warmtepomp geplaatst gaat worden. (Hoera!)
De advocaat gaf aan dat ik in alle punten in mijn gelijk sta en de aannemer een deugdelijk product moet leveren.
Hij zegt: als de fabrikant zo'n pauze artikel online zet dan weet je dat ze dit niet meer gemaakt krijgen binnen enkele maanden en ervaring leert eerder enkele jaren.
Ik woon in een nieuwbouw buurt waarvan deze de eerste rijtjes woningen zijn met de Vincent warmtepomp.
Momenteel is 80% van deze warmtepompen al defect en op noodstand.
Veel verschillende problemen/ellende, het was wekelijks raak met de meest vreemde storingen.

Dus mocht je in de situatie zitten met een warmtepomp die defect is en je komt niet verder.
Kijk even of je een juridische rechtsbijstandverzekering voor wonen hebt dan is er grote kans dat deze zaak er onder valt.
Heb je het niet kun je de afweging gaan maken of je zelf de kosten wil dragen voor een advocaat of gaat afwachten tot Itho wat gaat doen.
Als die compensatie hoog genoeg is om een andere WP te kopen vind ik het niet meer dan logisch dat je verdere juridische stappen vrijsteld.

Daalderop wil graag het hoofdstuk Vincent afsluiten en daarvoor uitkopen om evt failssement af te wenden.
Als ze kleiner waren als organisatie was het al direct einde oefening.

Als die heel laag is niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz
Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:47:
[...]
Als die compensatie hoog genoeg is om een andere WP te kopen vind ik het niet meer dan logisch dat je verdere juridische stappen vrijsteld.

Daalderop wil graag het hoofdstuk Vincent afsluiten en daarvoor uitkopen om evt failssement af te wenden.
Als ze kleiner waren als organisatie was het al direct einde oefening.

Als die heel laag is niet.
Itho zal niet zo snel failliet gaan (lijkt me) vanwege de recente overname door Nibe.
https://www.installatie.nl/nieuws/nibe-koopt-itho-daalderop/

Verder, ben deze week op de VSK geweest en heb wat navraag gedaan.
Itho is bezig met een oplossing voor de issues met de software en de inverter.
Zoals het er nu laat uitzien zou het energielabel ook wat omhoog gaan zodat de Vincent weer in aanmerking komt voor subsidie.
Ben alleen benieuwd hoe ze het vertrouwen weer gaan terugwinnen. Immers, wie wil nu nog de Vincent wanneer die weer wordt vrijgegeven.
Daar konden ze nog geen antwoord op geven.

De WPV-H (200 L) hadden ze ook liggen en zag er echt strak uit.

Klein zijstapje.
Btw, ik vond de Inventum Compacto wel een heel mooi product als directe tegenhanger van de Vincent. Verwachte eerste leveringen zijn in het 3e kwartaal dit jaar.
De Atag Interion, een andere directe tegenhanger van de Vincent, ben ik helaas niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Lawrentz schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:55:
[...]

Itho zal niet zo snel failliet gaan (lijkt me) vanwege de recente overname door Nibe.
https://www.installatie.nl/nieuws/nibe-koopt-itho-daalderop/

Verder, ben deze week op de VSK geweest en heb wat navraag gedaan.
Itho is bezig met een oplossing voor de issues met de software en de inverter.
Zoals het er nu laat uitzien zou het energielabel ook wat omhoog gaan zodat de Vincent weer in aanmerking komt voor subsidie.
Ben alleen benieuwd hoe ze het vertrouwen weer gaan terugwinnen. Immers, wie wil nu nog de Vincent wanneer die weer wordt vrijgegeven.
Daar konden ze nog geen antwoord op geven.

De WPV-H (200 L) hadden ze ook liggen en zag er echt strak uit.

Klein zijstapje.
Btw, ik vond de Inventum Compacto wel een heel mooi product als directe tegenhanger van de Vincent. Verwachte eerste leveringen zijn in het 3e kwartaal dit jaar.
De Atag Interion, een andere directe tegenhanger van de Vincent, ben ik helaas niet tegengekomen.
WPV-H is een horizontale boiler toch, werkt ook weer niet want gelaagdheid werkt hier niet zodat de hogere temperatuur snel zakt naar gemiddelde temperatuur en je tevaak met WP moet bijstoken waardoor de huistemperatuur teveel zakt.

Dat is het probleem met die CV ketel gasten (met alle respect) in record tijd komen ze met allemaal dingen op de markt die de Japanners decennia geleden al hebben geprobeerd en niet goed bevonden.
Je gaat die Japanse mega concerns met decennia lange ervaring heus niet effe voorbij streven met technische ontwikkelingen (al zijn Nederlanders heel technisch creatief, zoals me de eerste aluminium HR ketels)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-06 23:08
Lawrentz schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:55:
[...]
Klein zijstapje.
Een aantal alternatieve voor de Vincent zoals je noemt en andere L/W warmtepompen zonder buitendeel (vanaf 4kW) staan ook in dit draadje:
Taxi645 in "L/W Warmtepompen zonder buiten deel (>4kW)"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:19:
[...]

WPV-H is een horizontale boiler toch, werkt ook weer niet want gelaagdheid werkt hier niet zodat de hogere temperatuur snel zakt naar gemiddelde temperatuur en je tevaak met WP moet bijstoken waardoor de huistemperatuur teveel zakt.

Dat is het probleem met die CV ketel gasten (met alle respect) in record tijd komen ze met allemaal dingen op de markt die de Japanners decennia geleden al hebben geprobeerd en niet goed bevonden.
Je gaat die Japanse mega concerns met decennia lange ervaring heus niet effe voorbij streven met technische ontwikkelingen (al zijn Nederlanders heel technisch creatief, zoals me de eerste aluminium HR ketels)
Klopt, de WPV-H is een horizontaal voorraadvat zoals zij dit noemen.
Dit horizontale voorraadvat heeft echter wel een kleiner warmteverlies dan een vergelijkbare verticale versie. Geen idee hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen.
Dit warmteverlies mogen ze, voor zover ik weet, niet zomaar vermelden vanwege de afhankelijkheid van de gelijkwaardigheidsverklaring.
Maar ik laat me hier graag corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:54
Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:19:
[...]

:?

De Europese merken produceren specifiek voor Europa, we hebben hier andere eisen dan in Japan aan onze producten. Dat zie je aan alles, de hele wp markt staat de laatste paar jaar op z'n kop sinds we er in Europa mee zijn begonnen. Softwarematig worden er enorme stappen gemaakt om bediening voor de eindgebruiker beter te maken en ook op gebied van geluid en design worden er hele grote stappen gezet. Juist de Europese fabrikanten lopen hierin voorop. Dat zie je aan producten als de Blackbird en de Vincent.

Wat dat betreft vind ik het jammer dat de Vincent niet het succes is waarop ze gehoopt hadden. De Vincent is juist zo'n product wat in de Nederlandse markt heel goed zou werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:27:
[...]

:?

De Europese merken produceren specifiek voor Europa, we hebben hier andere eisen dan in Japan aan onze producten. Dat zie je aan alles, de hele wp markt staat de laatste paar jaar op z'n kop sinds we er in Europa mee zijn begonnen. Softwarematig worden er enorme stappen gemaakt om bediening voor de eindgebruiker beter te maken en ook op gebied van geluid en design worden er hele grote stappen gezet. Juist de Europese fabrikanten lopen hierin voorop. Dat zie je aan producten als de Blackbird en de Vincent.

Wat dat betreft vind ik het jammer dat de Vincent niet het succes is waarop ze gehoopt hadden. De Vincent is juist zo'n product wat in de Nederlandse markt heel goed zou werken.
Dit kan ik weerleggen, er zitten helemaal geen producenten in Europa behalve in de bermudadriehoek in Italië waar de grote machines vandaan komen.
Van oudsher heb je Nibe die draait met Mitsubishi Electric inverters, compressoren en koelappendages. De condensor en omkadering maken de Zweden.

En al die NLse producenten maken alleen de binnendelen, want dit lijkt een beetje op een CV ketel. Alle buitendelen zijn Japanners of Chinezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:54
Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:43:
[...]

Dit kan ik weerleggen, er zitten helemaal geen producenten in Europa behalve in de bermudadriehoek in Italië waar de grote machines vandaan komen.
Van oudsher heb je Nibe die draait met Mitsubishi Electric inverters, compressoren en koelappendages. De condensor en omkadering maken de Zweden.

En al die NLse producenten maken alleen de binnendelen, want dit lijkt een beetje op een CV ketel. Alle buitendelen zijn Japanners of Chinezen.
Wolf, Bosch, Vaillant, Stiebel Eltron, Viesmann en vele andere. Allemaal Europese merken met eigen productielocaties in Europa. Bosch maakt complete warmtepompen in Deventer, Itho maakte de Vincent in Tiel en ga maar door. Er zit meer in Europa dan je denkt.

Daarnaast heeft zowat elke producent inmiddels een R&D centrum in Europa. Ook niet onbelangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:14
Die productielocaties assembleren. De meeste componenten komen van buiten Europa. Er is volgens mij geen enkel component van de Vincent wat in Tiel wordt geproduceerd, behalve dan het tapwatervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:50:
[...]

Wolf, Bosch, Vaillant, Stiebel Eltron, Viesmann en vele andere. Allemaal Europese merken met eigen productielocaties in Europa. Bosch maakt complete warmtepompen in Deventer, Itho maakte de Vincent in Tiel en ga maar door. Er zit meer in Europa dan je denkt.

Daarnaast heeft zowat elke producent inmiddels een R&D centrum in Europa. Ook niet onbelangrijk.
De Duitsers was ik even vergeten. Hierbij hoort ook Alpha Innotec.
Maar een Europese compressor bestaat gewoon niet. Bijvoorbeeld.
Europa is gewoon vrij nieuw in de koelcompressie branche waar de VS en het oosten decennia voorlopen.

Sorry dit is een beetje off topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wallienl
Lawrentz schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:50:
@MacD007,
@Wallienl,
Jullie hebben gelijk en ben blij met jullie aanvullingen/nuancering.

Over het juridische deel van het artikel ben ik heen gelezen, gewoonweg omdat ik geen betrokkene ben.

De reden van mijn post was om anderen te infomeren met hetgeen dat ik zoal tegenkom met de hoop dat ik hiermee wat kan helpen.
Mijn kleuring zoals "Goed dat het Itho het zo oppakt." zal ik voortaan achterwege laten.
(Weer wat geleerd)
Als je zelf geen warmtepomp vincent hebt en er niet helemaal in zit dan snap ik je.
Het leek een mooie regeling maar de waarheid leek toch een andere wending te krijgen als je kijkt naar de voorwaarden.
Mijn aannemer heeft me telefonisch een keer gemeld dat de compensatie voor mij rond 600 a 700 euro ligt voor de extra verbruikte energie.
En daarna doorverwezen naar een e-mail adres van itho daalderop om daar te claimen tot nu toe.
Itho antwoord terug dat je het via hun website moet invullen.

Oftewel het lijkt er op dat Itho hierin mij er probeert in te luizen.
De vraag is tot hoever mijn aannemer hierin betrokken is of dat hun er ook worden ingeluisd maar daar kom ik nog wel achter.

Als je kijkt dat een nieuwe WP om te installeren rond 10 a 15k Kost dan is de compensatie niet reëel in dit geval.

Mocht Itho failliet gaan is er voor mij geen probleem want de aannemer heeft het geleverd en is aansprakelijk.
Verwachting dat ze itho in de lucht houden groter is dan ze het failliet laten gaan.
Want stel voor ze maken een doorstart dan betekend dat de schade op een andere plek komt te liggen.
Dan weet je zeker dat ze nooit meer aan de grote bouwbedrijven producten verkopen en is hun hele business een verloren zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 14:09

Richard

Kuru Kuru Kururin

Leveringspauze Vincent | Itho Daalderop

Ik heb me ooit ingeschreven voor een Vincent Nieuwsbrief (als tevreden klant van een ander ID product)

Kreeg vandaag deze mailing (maar de inhoud was al bekend bij jullie):

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvJ

RvJ

Onze 3e vincent heeft dit weekend de geest gegeven, we hebben er precies 30 dagen plezier van mogen hebben. Nu in noodbedrijf, fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FluitR
RvJ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:40:
Onze 3e vincent heeft dit weekend de geest gegeven, we hebben er precies 30 dagen plezier van mogen hebben. Nu in noodbedrijf, fingers crossed.
Balen! Wat is de foutcode by de storing?

En misschien ook interessant, hoeveel uren heeft de compressor gedraaid in die 30 dagen? Dat kun je terugvinden in de Service-app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvJ

RvJ

FluitR schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:06:
[...]

Balen! Wat is de foutcode by de storing?

En misschien ook interessant, hoeveel uren heeft de compressor gedraaid in die 30 dagen? Dat kun je terugvinden in de Service-app.
De foutcodes zijn: B21 & B18
De compressor heeft een draaitijd van 274 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OJV32rnpYxrAoTx_9R7X7Sf6Oc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yed3LVkcJB0nOvukEzxj0bnV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndrost
RvJ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:16:
[...]

De foutcodes zijn: B21 & B18
De compressor heeft een draaitijd van 274 uur.

[Afbeelding]
@RvJ ellende :'(

Ik zie dat volgens de teller de ventilator nooit uit is geweest in die 30 dagen. Was dat ook jullie ervaring? Dat is wel opvallend, die van ons gaat gewoon uit met een kleine nalooptijd.

Die codes (B18 = Temperatuur persgas te hoog, B21 = Koudemiddel tekort) had ik denk ik nog niet eerder gezien. Hebben meer mensen die? Wijzen die er dan op dat er iets mis is met het koudemiddel/compressor/leidingen/kleppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvJ

RvJ

ndrost schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:33:
[...]

Ik zie dat volgens de teller de ventilator nooit uit is geweest in die 30 dagen. Was dat ook jullie ervaring? Dat is wel opvallend, die van ons gaat gewoon uit met een kleine nalooptijd.
Kan ik niet zeggen, de WTW unit staat ernaast, dus we horen altijd wel een ventilator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 22:23
zelf heb ik een tijdje met een 0-serie kunnen spelen/testen. Dit ivm een project waar ik mee bezig was. Ook heb ik één van de ontwikkelaars gesproken.

Omdat het een propaan machine is moet de ventilator altijd op een minimaal niveau blijven draaien. Eventuele propaan lek wordt dan naar buiten afgevoerd. Hier komen dus ook de beperkingen vandaan mbt het combineren van aan/afvoer met WTW unit.

App en communicatie waren bij dat model nog niet beschikbaar, alleen wat menutjes op het display. Wat mij toen opviel was dat de SH (superheat) soms negatief weergegeven werd. Dat zou betekenen dat de verdamper niet helemaal zijn werk doet en er eventueel vloeistof in de compressor kan komen. Lopen de compressoren zelf in de prak, of is het de frequentieregelaar van de compressor?

al met al best wel een dingetje. Ik zie best veel mogelijkheden voor zo'n product tbv nederlandse rijtjeswoningen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wallienl
ndrost schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:33:
[...]

@RvJ ellende :'(

Die codes (B18 = Temperatuur persgas te hoog, B21 = Koudemiddel tekort) had ik denk ik nog niet eerder gezien. Hebben meer mensen die? Wijzen die er dan op dat er iets mis is met het koudemiddel/compressor/leidingen/kleppen?
ik heb deze foutcode wel eens gezien in onze buurt app en die was bij iemand die 1 van de laatste warmtepomp vincent heeft gehad. In de eerdere of eerste versie nog niet zo snel gezien. Dus waarschijnlijk aantal product aanpassingen en daardoor weer andere problemen.

Wat ik tot nu toe heb mee gemaakt / gehoord:
- Inverter kapot meerdere keren bij diverse woningen
- Sommige warmtepomps verbruiken meerdere uren per dag 2kW per uur en kan zo oplopen tot totaal 10 tot 20kW totaal per dag. Dan staat thermostaat onder de ruimte temperatuur en vat zit voldoende warmte in.
er is dus geen warmte vraag maar er verdwijnt wel onverklaarbaar energie. Nooit een antwoord van ITHO gehad hoe dit kan. 1 in de buurt die had het continue
- Propaan lekkage hebben aantal gehad, waarbij 1 er achter kwam doordat het verbruik 50kW per dag was week lang. Die kreeg volgens mij niet meteen storingsmelding.
- Lekkage van leidingwerk waardoor zolder blank stond
- ijsvorming op de verdamper in de warmtepomp, deze zit zeer dicht in de buurt van het bedienschermpje en kabels zijn elektrotechnisch niet goed afgeschermd om tegen vocht te kunnen
- bij 2 warmtepompen is het bedienscherm vervangen die defect was (onder andere bij mij)
- bij 3 verschillende huizen de aardlekschakelaar getript door de warmtepomp, na inschakeling of storingsmelding of werkte weer. bij 1 meerder keren is die getript, dit is dus ergens vocht bij elektrisch
- temperatuur sensor van de leiding getrild en verkeerde meting van leiding naar het warm water vat
- Trilling in aanvoerleiding vanuit warmtepomp (bij latere modellen / software matig wat verbeterd)
- In de winter zijn meerdere buurt bewoners bij wie de warmtepomp nog werkte regelmatig wakker geworden van het geluid en viel dit boven het bouwbesluit wat maximaal 30db op de slaapkamer mag zijn.
- CV pomp van warmtepomp heeft communicatie onderbreking met de print -> deze bewoner had geen warm water meer
- Vat water temperatuur meting klopt niet altijd met werkelijkheid en daardoor gaat die vaker op een dag verwarmen dan noodzakelijk is. Bij 1 hebben ze de temperatuur meter van het vat vervangen om te zien of hun warmtepomp minder energie ging verbruiken. (heeft de persoon verder nooit iets van gehoord)

waarschijnlijk ben ik nog heel veel storingen vergeten, maar bij ons hebben 9 huizen op rij deze warmtepomp waarvan er nu 6 in noodstand staat. de andere 3 hopen dat die het overleefd tot er een oplossing is.
Naar mijn idee waren wij bijna in het begin dat deze projecten in de nieuwbouw woningen waarbij die op de markt werd gezet. Dit kon je voornamelijk merken aan de monteurs van ITHO die langs kwamen en nog weinig ervaring hadden met deze pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Itho heeft op 11 maart 2024 een update geplaatst op https://www.ithodaalderop.nl/leveringspauzevincent.

Daarnaast zijn de Vincent Combi en Hybride voorzien van een energielabel A++. Dit was A+.
Ben wel benieuwd hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.
Zo zouden ze weer in aanmerking komen voor ISDE subsidie.
De regels voor de ISDE subsidie zijn immers per 01 januari 2024 aangescherpt.

De vraag wie nog een Vincent durft aan te schaffen staat hier los van lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonys
Lawrentz schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:47:
Itho heeft op 11 maart 2024 een update geplaatst op https://www.ithodaalderop.nl/leveringspauzevincent.

Daarnaast zijn de Vincent Combi en Hybride voorzien van een energielabel A++. Dit was A+.
Ben wel benieuwd hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.
Zo zouden ze weer in aanmerking komen voor ISDE subsidie.
De regels voor de ISDE subsidie zijn immers per 01 januari 2024 aangescherpt.

De vraag wie nog een Vincent durft aan te schaffen staat hier los van lijkt me.
Inderdaad een bijzondere ontwikkeling, waarom is dit niet direct bij de lansering gedaan?! Lijkt mij dat je dan een zo zuinig mogelijk product wil neerzetten.
Heb wat zitten zoeken in de databank met kwaliteitsverklaringen, maar lijkt wel of ze binnen lucht nu bij mengen: https://mijn.bcrg.nl/media/documents/2022/GK/20220185GK.pdf

Lijkt mij weer een sigaar uit eigen doos als je al balans ventilatie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srekveld
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-06 10:44
Dit document gaat over de V45 hybride niet de combi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srekveld
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-06 10:44
Ennis van bijna 4 jaar geleden. Ik kan me goed voorstellen dat de nieuwe converter energiezuiniger is dan de oude

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
srekveld schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:07:
Juiste constatering.

Dit draadje over de Itho Daalderop Vincent, dus combi en hybride en past wmb prima binnen de context van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonys
srekveld schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:07:
Inderdaad goed punt, alleen als je kijkt naar deze pagina zie je dat er in dit jaar nog een wijziging is door gevoerd: https://bcrg.nl/nl/verkla..._at&search=Vincent&page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:01
Ze hebben volgens mij het toestel verlaagd in vermogen, waardoor het gemiddelde COP is gestegen om in aanmerking te komen voor de subsidie. Op het A+ label stond 5kW en op het nieuwe A++ label staat 4kW. 4kW kan het toestel met een hoger COP leveren dan 5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
TheRealFreek schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:19:
Ze hebben volgens mij het toestel verlaagd in vermogen, waardoor het gemiddelde COP is gestegen om in aanmerking te komen voor de subsidie. Op het A+ label stond 5kW en op het nieuwe A++ label staat 4kW. 4kW kan het toestel met een hoger COP leveren dan 5kW.
efficiëntie dus alleen op papier verbeterd.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste