ndrost schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:33:
[...]
@
RvJ ellende
Ik zie dat volgens de teller de ventilator nooit uit is geweest in die 30 dagen. Was dat ook jullie ervaring? Dat is wel opvallend, die van ons gaat gewoon uit met een kleine nalooptijd.
Die codes (B18 = Temperatuur persgas te hoog, B21 = Koudemiddel tekort) had ik denk ik nog niet eerder gezien. Hebben meer mensen die? Wijzen die er dan op dat er iets mis is met het koudemiddel/compressor/leidingen/kleppen?
ik heb deze foutcode wel eens gezien in onze buurt app en die was bij iemand die 1 van de laatste warmtepomp vincent heeft gehad. In de eerdere of eerste versie nog niet zo snel gezien. Dus waarschijnlijk aantal product aanpassingen en daardoor weer andere problemen.
Wat ik tot nu toe heb mee gemaakt / gehoord:
- Inverter kapot meerdere keren bij diverse woningen
- Sommige warmtepomps verbruiken meerdere uren per dag 2kW per uur en kan zo oplopen tot totaal 10 tot 20kW totaal per dag. Dan staat thermostaat onder de ruimte temperatuur en vat zit voldoende warmte in.
er is dus geen warmte vraag maar er verdwijnt wel onverklaarbaar energie. Nooit een antwoord van ITHO gehad hoe dit kan. 1 in de buurt die had het continue
- Propaan lekkage hebben aantal gehad, waarbij 1 er achter kwam doordat het verbruik 50kW per dag was week lang. Die kreeg volgens mij niet meteen storingsmelding.
- Lekkage van leidingwerk waardoor zolder blank stond
- ijsvorming op de verdamper in de warmtepomp, deze zit zeer dicht in de buurt van het bedienschermpje en kabels zijn elektrotechnisch niet goed afgeschermd om tegen vocht te kunnen
- bij 2 warmtepompen is het bedienscherm vervangen die defect was (onder andere bij mij)
- bij 3 verschillende huizen de aardlekschakelaar getript door de warmtepomp, na inschakeling of storingsmelding of werkte weer. bij 1 meerder keren is die getript, dit is dus ergens vocht bij elektrisch
- temperatuur sensor van de leiding getrild en verkeerde meting van leiding naar het warm water vat
- Trilling in aanvoerleiding vanuit warmtepomp (bij latere modellen / software matig wat verbeterd)
- In de winter zijn meerdere buurt bewoners bij wie de warmtepomp nog werkte regelmatig wakker geworden van het geluid en viel dit boven het bouwbesluit wat maximaal 30db op de slaapkamer mag zijn.
- CV pomp van warmtepomp heeft communicatie onderbreking met de print -> deze bewoner had geen warm water meer
- Vat water temperatuur meting klopt niet altijd met werkelijkheid en daardoor gaat die vaker op een dag verwarmen dan noodzakelijk is. Bij 1 hebben ze de temperatuur meter van het vat vervangen om te zien of hun warmtepomp minder energie ging verbruiken. (heeft de persoon verder nooit iets van gehoord)
waarschijnlijk ben ik nog heel veel storingen vergeten, maar bij ons hebben 9 huizen op rij deze warmtepomp waarvan er nu 6 in noodstand staat. de andere 3 hopen dat die het overleefd tot er een oplossing is.
Naar mijn idee waren wij bijna in het begin dat deze projecten in de nieuwbouw woningen waarbij die op de markt werd gezet. Dit kon je voornamelijk merken aan de monteurs van ITHO die langs kwamen en nog weinig ervaring hadden met deze pomp.