Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 23:53
tinusa4 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:11:
Ik zou wel eens een offerte willen zien na 3 maanden geleden de schouw te hebben gehad :?

Interessant detail dat Itho door NIBE is overgenomen:
https://www.installatie.nl/nieuws/nibe-koopt-itho-daalderop/
Heb nooit meer wat gehoord nadat de schouw is geweest. Geen enkel bericht.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• el-Raza
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 08:00
Ik volg dit topic al een tijdje maar reageer nu voor het eerst. Ik heb in februari van dit jaar een schouw gehad. Daar werd vooral gekeken of er plek was voor de warmtepomp en het voorraadvat (ik had expliciet om de all-electric variant gevraagd). Ik vond het vreemd dat er toen niet gekeken naar soort glas, dikte van isolatie etc. Er werd wel even gevraagd naar mijn gasverbruik (ik had toen net dakisolatie en nog geen meting die kon bevestigen hoeveel besparing dat op zou leveren; voordat ik dakisolatie had, was het circa 600 m3). De conclusie van de man die toen op bezoek was, was dat all-electric wel kon.

Het was daarna lange tijd stil. Ik heb meerdere keren gevraagd wanneer ik een offerte kon krijgen. Die zouden ze vanaf de 2e helft van juni opsturen, maar het kon wel 2 weken duren. Op 8 juli had ik nog geen offerte en heb ik opnieuw gemaild. Toen kreeg ik de reactie dat volgens hun berekening mijn huis een warmtebehoefte had van 6.5 kW en dat all-electric met Vincent niet kon (want die gaat tot 4.5 kW). Ik kon volgens hen 2 dingen doen: voor Vincent in hybride opstelling gaan of de isolatie van mijn huis zodanig verbeteren data mijn gasverbruik onder de 700 m3 kwam.

Ik heb hen toen de samenvatting van mijn warmteverliesberekening uit 2020 (2.9 kW bij buitentemperatuur van -10 °C), het resultaat van mijn 50 gradentest in januari van 2021 (2.4 kW bij buitentemperatuur van -10 tot -5 °C en maximale CV-temperatuur van 42 °C) en de maatregelen die ik sindsdien nog genomen heb (dakisolatie van Rc 1.4 naar Rc 7, radiatoren vervangen door convectoren) gemaild en toen waren ze het met me eens dat all-electric met Vincent wel zou kunnen en kreeg ik ook direct een offerte.

De prijs viel me eerlijk gezegd nog wel tegen (€12180,-; daar gaat nog wel €2325,- subsidie vanaf), maar ze reageren wel snel en duidelijk op de aanvullende vragen die ik had. Mijn keuze was verder beperkt tot deze Vincent of een warmtepomp van Inventum of Nibe. Die laatste twee zijn wat krachtiger en efficiënter maar de prijs van die apparaten alleen al is circa €12000,- en dan komt installatie daar nog bij.

Omdat mijn CV-ketel nodig vervangen moet worden heb ik daarom toch maar gekozen voor de Vincent in all-electric opstelling. Levertijd is nog onbekend; wellicht in september/oktober maar misschien pas in november of december. Ze verwachten met 2 man 2 dagen werk te hebben om hem te installeren.

Ik hoop dat het gaat lukken om hem nog dit jaar te installeren. Ik zal t.z.t. hier wel een update posten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FluitR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-04 19:44
FluitR schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:45:
Weet iemand al wat de verwachte levertijd is van de Vincent V45? Ik heb de Vincent V45 combi besteld en mijn leverancier (via uiteindelijk de technische unie) geeft aan dat Itho Daalderop geen levertijd specificeert (TU heeft het nu op begin 2024 staan), dat er al honderden backorders zijn en raadt zelfs aan om een alternatieve oplossing te zoeken.
Vanmiddag gebeld door Warmteservice voor een bezorgafspraak voor de Vincent V45 Combi en het bijbehorende 150L voorraadvat *O*. Had 'm ook daar besteld, al op 13 februari. Mooi dat de warmtepomp eindelijk beschikbaar is, nu kan ik de Vincent V45 ruim voor komende winter installeren d:)b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:23
FluitR schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:49:
[...]

Vanmiddag gebeld door Warmteservice voor een bezorgafspraak voor de Vincent V45 Combi en het bijbehorende 150L voorraadvat *O*. Had 'm ook daar besteld, al op 13 februari. Mooi dat de warmtepomp eindelijk beschikbaar is, nu kan ik de Vincent V45 ruim voor komende winter installeren d:)b.
Doe je de installatie zelf? Mag ik vragen wat ie totaal kwijt bent aan kosten?

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FluitR
Weet ik nog niet precies, maar minimaal 6200 euro. Warmtepomp (~4200), voorraadvat (~1300), dakdoorvoer (~700). Verder nog wat ventilatiekanalen, leidingwerk en appendages, maar meeste ligt in de schuur.
Je krijgt helaas geen subsidie als je het zelf installeert, maar bij mijn vorige warmtepomp (ducobox eco, ook zelf geïnstalleerd maar teruggeroepen door de fabrikant) had ik een officiële inbedrijfstelling door de fabrikant zelf, wat voldoende was om de subsidie te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Nu online
FluitR schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:40:
Weet ik nog niet precies, maar minimaal 6200 euro. Warmtepomp (~4200), voorraadvat (~1300), dakdoorvoer (~700). Verder nog wat ventilatiekanalen, leidingwerk en appendages, maar meeste ligt in de schuur.
Je krijgt helaas geen subsidie als je het zelf installeert, maar bij mijn vorige warmtepomp (ducobox eco, ook zelf geïnstalleerd maar teruggeroepen door de fabrikant) had ik een officiële inbedrijfstelling door de fabrikant zelf, wat voldoende was om de subsidie te ontvangen.
Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn met deze pomp. Het lijkt een mooi apparaat. Geen buitenunit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-a-r-t-1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-04 21:32
Wat ik mij af vraag en hoop dat iemand hier ervaring of kennis van heeft.
Ik stook eigenlijk niet tot een buitentemperatuur onder de 8 graden, helemaal als de zon een beetje op de ramen staat is het met 5 graden nog warm binnen.
Hoe zinvol is een Vincent dan? Als ik het goed begrijp zakt rendement behoorlijk en gaat hij elektrisch bij verwarmen wanneer het buiten wat kouder (5°C?) wordt en daarboven heb ik hem amper nodig. En voor dat beetje gas dat aan douchen op gaat lijkt het helemaal de moeite niet.
Wat is nou eigenlijk de echte besparing in de praktijk in euro's met deze oplossing bij een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-04 20:10
m-a-r-t-1 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:50:
Ik stook eigenlijk niet tot een buitentemperatuur onder de 8 graden, helemaal als de zon een beetje op de ramen staat is het met 5 graden nog warm binnen.
Hoe zinvol is een Vincent dan? Als ik het goed begrijp zakt rendement behoorlijk en gaat hij elektrisch bij verwarmen wanneer het buiten wat kouder (5°C?) wordt en daarboven heb ik hem amper nodig. En voor dat beetje gas dat aan douchen op gaat lijkt het helemaal de moeite niet.
Wat is nou eigenlijk de echte besparing in de praktijk in euro's met deze oplossing bij een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning?
Doe je gas verbruik * 8 a 9. Dat is hoeveel thermische energie je verbruikt.
Dan delen door de SCOP van de warmtepomp. Dat is hoeveel kWh je per jaar gaat gebruiken.

Wij hebben nieuwbouw met de CV-ketel op de beganegrond, niet tegen een buitenmuur aan.
Kan de twee giga buizen in een verlaagd plafond van het toilet naar buiten sturen...

Het enige probleem is inderdaad de rendabiliteit.
Als ik 4k kwijt ben (incl subsidie) dan duurt het 9 jaar om terug te verdienen. Zolang verwacht ik niet meer in dit huis te wonen.
(Ons verbruik is nu 300m3)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vincent is bij -7 iets van 3,3kW thermisch zonder de backup-heater.
https://ithodaalderop.com...0Vincent-Combi%20(nl).pdf

De COP is dan 2 en verbruikt dan evenveel primaire energie (gas, kolen) als een CV. De rest van de tijd doet hij het dus beter, dus het is zeker winst.

Als je pas bij 8 graden moet stoken, dan zou die 3kW wel eens voldoende kunnen zijn.

Grootste besparing is als je ook voor SWW en koken van het gas gaat. Gasaansluiting kost jouw erg veel per verbruikte m³.

Vincent zou dus per dag maximaal 5-6-7 m³ vervangen zonder BUH

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kodess schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:14:

Als ik 4k kwijt ben (incl subsidie) dan duurt het 9 jaar om terug te verdienen. Zolang verwacht ik niet meer in dit huis te wonen.
We zijn naar mijn mening het tijdperk terugverdienen van een WP voorbij. Dit is wat het nieuwe verwarmen gaat kosten. Gas moet er bijna kosten wat kost uit... (En ik hoop niet dat ik hier gelijk in krijg, maar vrees van wel)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Ronald schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:19:
[...]

We zijn naar mijn mening het tijdperk terugverdienen van een WP voorbij. Dit is wat het nieuwe verwarmen gaat kosten. Gas moet er bijna kosten wat kost uit... (En ik hoop niet dat ik hier gelijk in krijg, maar vrees van wel)
Volledig mee eens hoor.
Ik bedoel dat ik niet nu proactief mijn CV ketel van 4 jaar oud ga vervangen.

En je moet het natuurlijk ook in context zien. Ik heb nu ook een airco aangeschaft van 2k.
Met een WP voor SWW en verwarming zou ik in de zomer dan ook nog enkele ruimtes kunnen koelen, scheelt weer in airco aankoop. (Welkom bij nieuwbouw, dat zo goed geisoleerd is dat het binnen 28 graden wordt, en blijft :+ )

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:31
Kodess schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:14:
[...]
Indien je de WP laat installeren, een vooraadvat, thermostaat en andere opties erbij optelt dan ben je wel een stuk meer kwijt dan 4k. Ook als je zelf installeert ben je een stuk meer kwijt, maar volgens mij heb je dan geen recht op subsidie.
Met een laag verbruik zoals 300 m3 (hulde!) is de terugverdientijd van elke investering lastig.

Zelf zit ik met hetzelfde dilemma (230 m3), maar mijn combiketel is met 24 jaar echt wel EOL dus dat maakt voor mij de keuze wat eenvoudiger.
Zelf denk ik ook aan de verkoopbaarheid van mijn woning zoals een hoger energielabel (want geen fossiele brandstoffen) en geen gasaansluiting verkoopt tegen die tijd gewoon beter/makkelijker.

Zo heeft iedereen een eigen motivatie om al dan niet voor deze oplossing te kiezen.
Voor mij is het wachten totdat de WPV-H op de markt komt, en blijven duimen dat m'n combiketel tussendoor niet de geest geeft.
m-a-r-t-1 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:50:
Vwb lucht/water-warmtepompen in het algemeen geldt dat de COP omlaag gaat wanneer de buitentemperatuur omlaag gaat. Dit ligt niet zozeer aan de Vincent an sich.
De Vincent kan ook met ventilatielucht verwarmen. Dit scheelt ook weer in de brontemperatuur en daarmee in het rendement (COP)..
Btw, met grondgebonden warmtepompen gaat de brontemperatuur niet echt omlaag en blijft daardoor de COP ook hoger. Maar goed, die zijn weer onder de streep weer een stuk duurder.

Verder adviseer ik je om een warmteverliesberekening te (laten) maken.
Hieruit blijkt hoeveel warmte je huis verliest en dus ook hoeveel thermische energie je nodig hebt om je huis op temperatuur te krijgen en te houden.
Obv deze cijfers kan je dan goed inschatten naar welke kant het kwartje valt.

Warmtepompen werken over het algemeen met laag en traag, dit itt het stoken met een CV-ketel.
Het 'laag' heeft te maken met een lagere delta-T vanwege het rendement. Dit resulteert automatisch in een tragere opwarming. Vaak kan je dan al eerder beginnen met verwarmen wanneer de temperatuur nog wat hoger is voordat het kouder wordt, en dat kan het rendement in gunstige zin beïnvloeden.

Iemand met andere ervaringen, voorstellen, ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Wie weet welke zgn third party thermostaten ook met de Vincent (Combi) kunnen samenwerken, anders dan de Itho Spider?

De reden is dat Itho (een jaar geleden al?) met de ondersteuning en zelfs de werking van de Itho Spider gateway is gestopt zonder een alternatief aan te bieden:
https://www.ithodaalderop.nl/additionelespiderproducten
Dan komt Itho op dit gebied niet betrouwbaar op mij over.

De Vincent heeft Opentherm en kan koelen.
Niet elke thermostaat kan dat voor zover ik weet.

Daarnaast ook de vraag:
Welke nadelen zijn er om voor een andere thermostaat te kiezen dan de Itho Spider?
Eén nadeel ken ik, en dat is dat de Itho Spider ook de Itho ventilatiebox kan bedienen, maar daar heb ik geen behoefte aan, want de Itho ventilatiebox stuur ik aan met Domoticz mbv de NRG watch Wifi module.

Voorwaarde die ik ook heb is dat de thermostaat ook van buitenaf kan worden aangestuurd, bij voorkeur door Domoticz, maar het kan ook interessant zijn om te weten welke Opentherm thermostaten ook kunnen koelen.
Indien ik het fout heb of dat Itho inmiddels een alternatief heeft voor de Itho Spider met de Itho Spider Gateway dan hoor ik het ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-Raza
Ik kreeg van dewarmtepompvoorjou.nl te horen dat ze een Google Nest (3e generatie) aanraden. Voor zover ik weet kan die ook koelen.

Je kan die thermostaat via Home Assistant (en waarschijnlijk ook andere platformen) aansturen; zie https://www.home-assistant.io/integrations/nest/. Kost je wel eenmalig $5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
el-Raza schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:53:
Ik kreeg van dewarmtepompvoorjou.nl te horen dat ze een Google Nest (3e generatie) aanraden. Voor zover ik weet kan die ook koelen.

Je kan die thermostaat via Home Assistant (en waarschijnlijk ook andere platformen) aansturen; zie https://www.home-assistant.io/integrations/nest/. Kost je wel eenmalig $5.
Zoals ik het lees heeft de Nest 3 geen koeling:
https://store.google.com/...ostat_3rd_gen_specs?hl=nl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKomcrfA5XFR1VFZwB8BcINzK1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sjQUUvL4kQFiFoHaxHLwJhFS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-Raza
Je hebt helemaal gelijk. De Amerikaanse variant kan wel verwarmen en koelen, maar de Europese is beperkt tot alleen verwarmen. Ik snap niet goed waarom, want het lijkt me dat er alleen maar een relatief kleine software aanpassing nodig is.

Ik zal t.z.t. wel op zoek gaan naar een nieuwe OpenTherm thermostaat waarmee ik ook kan koelen. Als mensen hier nog tips hebben dan hoor ik dat graag.

Overigens lees ik dat de Spider thermostaat nog wel gewoon zal blijven werken, alleen kan je hem niet meer via de app uitlezen. De Spider thermostaat is ook nog gewoon te koop.

Weet iemand of de Spider ook OpenTherm msg id 9 (Remote override room setpoint) ondersteunt? Als dat zo is dan zou je via OTGW alsnog op afstand de thermostaat kunnen bedienen.

Update: de Spider ondersteunt geen remote override room setpoint.

[ Voor 4% gewijzigd door el-Raza op 11-10-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
el-Raza schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:47:
...
Als mensen hier nog tips hebben dan hoor ik dat graag.
(y)
el-Raza schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:47:
...
Overigens lees ik dat de Spider thermostaat nog wel gewoon zal blijven werken, alleen kan je hem niet meer via de app uitlezen. De Spider thermostaat is ook nog gewoon te koop.
Klopt helemaal, alleen wil ik die optie graag hebben ivm home automation, en daar kan de Spider helaas niet in voorzien.
Daarbij, hoe lang zal Itho een eventuele opvolger van de gateway blijven ondersteunen, al er überhaupt een opvolger gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-Raza
Daarbij, hoe lang zal Itho een eventuele opvolger van de gateway blijven ondersteunen, al er überhaupt een opvolger gaat komen.
Op de pagina die jij linkte (https://www.ithodaalderop.nl/additionelespiderproducten) schrijft Itho Daalderop onder "Lees meer" --> "Wat gebeurt er na deze periode":
Itho Daalderop ziet de functionaliteit van een Gateway als belangrijke toevoeging op haar portfolio. Momenteel wordt er daarom hard gewerkt aan het ontwikkelen van een alternatief. Zodra deze gereed is of het einde van de periode in zicht komt dat het platform nog beschikbaar is, zullen we gebruikers van de betreffende producten en diensten benaderen met meer informatie.
Of en wanneer dat alternatief er zal komen en of die compatible zal zijn met de Spider is dus nog erg onduidelijk, maar ze zijn er dus als het goed is wel mee bezig. Los daarvan is natuurlijk nog de vraag hoe lang die nieuwe dienst dan in de lucht zal blijven.

Als het goed is komt mijn warmtepomp in januari. Ik zal dan ergens in het voorjaar op zoek gaan naar een nieuwe thermostaat; waarschijnlijk een domme thermostaat die kan verwarmen en koelen en die remote override room setpoint ondersteunt zodat ik hem met OTGW alsnog op afstand kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Wat ik zo snel heb gezien zouden de Honeywell Evohome en de Honeywell T6 in aanmerking kunnen komen.
Beide modellen hebben meerdere varianten.

Hier ga ik de komende periode nog wat verder induiken.

Wordt vervolgd in dit theater...

[ Voor 10% gewijzigd door Lawrentz op 12-10-2023 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Binnenkort komt een nieuwe versie van de V45 Vincent Hybride uit.
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00760

De specs en de omschrijving van de oude en nieuwe V45 Vincent Hybride zijn gelijk.

Weet iemand de verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndrost
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-04 23:16
Onze Vincent is deze week geïnstalleerd. Weinig ervaringen nog behalve "hij doet het" en "goed dat we er een kast omheen hebben tegen het geluid".

Wel is het storend dat je alleen als installateur een app krijgt om alles in te stellen en in te zien, en je krijgt als particulier geen account. Iemand als een manier gevonden om daar toegang tot te krijgen zonder een KVK nummer aan te vragen? Ik kom er wel in zonder account, maar dan moet je ook werkelijk naast het apparaat gaan staan om te koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:15
Wat fijn dat het geïnstalleerd is @ndrost

Het is op dit moment circa 11 graden buiten. Kan je ons vertellen hoeveel geluid het maakt op 2 meter afstand, ook al zit er een kast omheen. Wellicht kan je een app gebruiken die de aantal decibels meet?

Ik vind de Vincent ook behoorlijk interessant, maar ga ik er op 3 meter afstand van zitten, in weliswaar andere kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asccul
  • Nu online
ndrost schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:31:
Onze Vincent is deze week geïnstalleerd. Weinig ervaringen nog behalve "hij doet het" en "goed dat we er een kast omheen hebben tegen het geluid".

Wel is het storend dat je alleen als installateur een app krijgt om alles in te stellen en in te zien, en je krijgt als particulier geen account. Iemand als een manier gevonden om daar toegang tot te krijgen zonder een KVK nummer aan te vragen? Ik kom er wel in zonder account, maar dan moet je ook werkelijk naast het apparaat gaan staan om te koppelen.
Misschien wat foto’s van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Wie heeft een Vincent incl ventilatiebox of WTW-unit met CO2-sensor?
Het is hierbij niet relevant dit een interne of externe CO2-sensor is.

Op een ander forum was er een draadje dat een CO2-sensor geen toegevoegde waarde meer heeft bij een ventilatiewarmtepomp.

In het kort en wat platgeslagen:
Op dat andere forum werd gesteld dat de minimale capaciteit van de ventilatie hoger staat voor een beter rendement van de ventilatiewarmtepomp, met als neveneffect dat de ventilatie dan beter is en de CO2-sensor dan min of meer overbodig wordt.

Ik dacht eerst dat dit niet klopte maar heb nu toch wat meer twijfels.
En ben hierdoor benieuwd naar de praktijkervaringen bij zo'n opstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Lawrentz Alle warmte die de warmtepomp van binnen gebruikt moet hij ook weer zelf aanvullen, dus CO2 sturing blijft meerwaarde hebben. Met overventileren ben je vooral tocht aan het creëren, aan een beter warmtepomprendement heb je niets als er onnodig koude lucht uit de raamroosters komt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Nu online
@ndrost Graag wat foto’s van de installatie. Wat heeft het geheel gekost inclusief installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:30
Lawrentz schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:51:
Wie heeft een Vincent incl ventilatiebox of WTW-unit met CO2-sensor?
Het is hierbij niet relevant dit een interne of externe CO2-sensor is.

Op een ander forum was er een draadje dat een CO2-sensor geen toegevoegde waarde meer heeft bij een ventilatiewarmtepomp.

In het kort en wat platgeslagen:
Op dat andere forum werd gesteld dat de minimale capaciteit van de ventilatie hoger staat voor een beter rendement van de ventilatiewarmtepomp, met als neveneffect dat de ventilatie dan beter is en de CO2-sensor dan min of meer overbodig wordt.

Ik dacht eerst dat dit niet klopte maar heb nu toch wat meer twijfels.
En ben hierdoor benieuwd naar de praktijkervaringen bij zo'n opstelling.
De Vincent is geen ventilatie warmtepomp. Er is dan ook geen actieve aansturing of inkoppeling met de elektronica van de ventilatiebox in de woning.

Je moet het als 2 gescheiden systemen zien met elk hun eigen regeling. Het enige voordeel is dat je de warmte uit de woning niet naar buiten gooit, maar nog even door de Vincent heen haalt en afkoelt, mits er warmtevraag is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FluitR
Heb zelf in September de Vincent V45 Combi geïnstalleerd (zie foto's). Totale kosten waren circa 6400 euro (excl. subsidie). De inbedrijfstelling gaat via de Service App, daar is een installateursaccount bij Itho voor nodig. Dat kon ik dus niet zelf, en na een belletje heeft Itho binnen 2 werkdagen een installateur gestuurd. Die heeft de installatie gecontroleerd en daarna de Vincent in bedrijf gesteld (25 september).

In mijn situatie staat de Vincent V45 op zolder in een ruimte van circa 1.4m bij 1.0m. De Vincent is gekoppeld aan een 150L voorraadvat (WPV 150L 3G). Een Ducobox Focus (2-zone vraaggestuurde ventilatie) is aangesloten op de luchtaanvoer van de Vincent. Dakdoorvoer is niet de standaard dakkap, maar twee losse geIsoleerde dakdoorvoeren. De thermostaat is een Tado V3, daarmee kan ik momenteel alleen verwarmen (Opentherm). Zoals hierboven al is vermeld, de Itho Spider thermostaat is geschikt voor actief koelen (Opentherm) en ook bediening van voorraadvat/ warm water, maar deze is niet via een app te bedienen :S...

Ervaring tot nu toe:
- Functioneert naar behoren (woonruimte warmt op met circa 1.5graad/uur op de afgelopen koudere dagen)
- Geluid vind ik meevallen ('brom'-geluid van de compressor is minimaal, de Vincent staat op 4 rubberen trillingsdempers. Geluid agv lucht is er wel, daarom is een goede afgesloten technische ruimte nodig. Ik heb zelf 4 cm vlokkenschuim gebruikt als geluidsisolatie voor de technische ruimte en de Vincent V45 is nauwelijks hoorbaar in de werkkamer ernaast)
- Stooklijn kan je alleen opgeven voor de retourtemperatuur (even wennen, want bij m'n vorige warmtepomp gaf je de stooklijn van de aanvoertemperatuur op)
- Elektrisch elementen uitgeschakeld (fijn om als back-up te hebben, maar anders graag uit)
- Warmwater heeft voorkeur op ruimteverwarming. Ik vind dat persoonlijk een onhandige keuze, en het kan ook niet aangepast worden. Voorraadvat wordt nu elke dag om 13:00 opgewarmd indien de temperatuur 5 graden onder de ingestelde 58C is (dus kan zijn dat er circa een uurtje geen verwarming is).
- Mochten er problemen zijn dan is het fijn dat Itho de gegevens van de warmtepomp op afstand kan uitlezen,

Uiteraard is de COP niet bijzonder hoog. Normaal zou ik circa 750m3 stoken per jaar, met een COP van ~3 is dat circa 2500 kWh. Valt nog te overzien (nu nog salderen ;)).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--kTH_85zClO8ZUYidf0_JVtIZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pRwsOd2qqwk6PbzbtWTfWi2q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6Ifet5bW-6HbacZXC4QUqoCXGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Wg628XicCEO1f2piBfvqxHT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:28
@FluitR mooi om te lezen

Heb zelf nog een inventum combi50 draaien (al 10jaar) deze wil ik een keer vervangen.
De inventum gebruikt bij mij een 270w a 290w tijdens verwarmen, maar bij sww loopt dat op naar 400w

Wat is het verbruik van de Vincent?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ndrost
Onze Vincent Combi is deze week geïnstalleerd door de locale installateur. Totaalprijs iets van 12K, blij dat we hier ook van de gemeente subsidie krijgen.

Wij hebben de oude 2x 180mm in- en uitblaas van een Itho Combinair gebruikt als inlaat, in combinatie met een Itho MV box. Uitblaas is een nieuwe afvoer (enorm, maar volgens mij vrij standaard). Er zit nog een buffervat bij omdat onze
vloerverwarming zeer weinig groepen heeft en meestal alleen beneden en in de badkamer aanstaat.

Aansturing met een Spider, kan ook de ventilatie aansturen. Temperatuur bij ons toch constant, dus goed zat.

Geluid is een beetje hetzelfde als onze oude Combinair. Daar hadden we al een geluidsdichte kast voor. Door de houten deuren aan de voorkant lekt nog behoorlijk wat geluid, maar dat is toch een washok bij ons.

Ik zal even wat geluidsmetingen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hin00g3hYvf3kwpQSudvSAQmzr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRhMzLMYufVITNEYFywmzFuc.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuS1OUH4e2kZRK5pttG9PbDTlTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2JJ8TfGXwX2WpMwdnBlIPsv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqo8DPInvqhBUZC83bEJZSJZhVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XELK3nZ4TwSd5QTKdDi9lOsz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fP19j_BvFgwO0m8SZHG973UNZSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20KXwjwQietbU95LulJPrXQK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbCblyA55b2WHFuzuGvD71hgeQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D23E0PwL8Oj5bKi0yWda5Ate.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:05
Interessante foto's allebei @FluitR en @ndrost! Mag ik jullie vragen wat jullie woonsituatie en verwarmingsbehoefte is? Daarnaast ben ik ook benieuwd of eventuele bestaande thermostaten hergebruikt kunnen worden, of is een Spider echt verplicht?

[ Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 23-10-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:22
Ik vermoed dat je de Spider niet op afstand kunt bedienen? Of heeft Itho ondertussen toch iets gerealiseerd?

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Lawrentz schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:26:
Wat ik zo snel heb gezien zouden de Honeywell Evohome en de Honeywell T6 in aanmerking kunnen komen.
Beide modellen hebben meerdere varianten.

Hier ga ik de komende periode nog wat verder induiken.

Wordt vervolgd in dit theater...
Na het nodige speurwerk in de afgelopen twee weken ben ik nog niet verder dan de Honeywell Evohome en de Honeywell T6(R). En wellicht ook nog de Plugwise Anna + Adam SA.

Mijn eisen:
  • Verwarmen
  • Koelen
  • Aansturing door home automation
Beide genoemde Honeywells kunnen dit wel aan.
Van de Plugwise Anna + Adam SA ben ik nog niet 100% zeker.

De spider heeft op dit moment geen gateway meer waarmee integratie in een home automation systeem op dit moment ook niet mogelijk is.

Wat ik in de fantastic manual van de Spider heb gelezen is naast de bediening van verwarmen en koelen ook de volgende mogelijkheden
  • het bedienen van de ventilatiebox
  • het aansturen van het vooraadvat
  • het tonen van errors van de Vincent
Voor zover ik weet kunnen andere thermostaten dit niet.

De mogelijkheid tot het bedienen van de ventilatiebox via de Spider vind ik voor mezelf niet zo interessant want daar heb ik meerdere opties voor inclusief de integratie van de ventilatiebox in een home automation systeem.

Maar bediening van het voorraadvat en het tonen van errors vind ik toch wel interessant, wellicht zelfs noodzakelijk en dan boven de eis van de integratie in een home automation syteem uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndrost
@Lawrentz Tapwater bediening en monitoring is vrij summier. Status (warm of aan het opwarmen) en Eco of Comfort stand (Dagelijks opwarmen of elke keer als de temperatuur 5K lager is dan setpoint)

https://ithodaalderop.com...aatthermostaat%20(nl).pdf

Nogmaals, hij doet het prima. Nadeel is wel dat de display niet altijd aan staat, maar geactiveerd moet worden met een druk op het logo.

@MarcoC Wij wonen in een hoekhuis uit 2008. Wij hadden vorig jaar 900 m3 gasverbruik. Dat is denk ik wel de max wat je met een Vincent kan vervangen. Als het toch niet voldoende blijkt is er nog het backup elektrische element. Mocht dat te prijzig worden nemen we misschien nog een kleine airco erbij voor wat extra capaciteit op koude dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndrost
FluitR schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 00:56:
Heb zelf in September de Vincent V45 Combi geïnstalleerd (zie foto's). Totale kosten waren circa 6400 euro (excl. subsidie). De inbedrijfstelling gaat via de Service App, daar is een installateursaccount bij Itho voor nodig. Dat kon ik dus niet zelf, en na een belletje heeft Itho binnen 2 werkdagen een installateur gestuurd. Die heeft de installatie gecontroleerd en daarna de Vincent in bedrijf gesteld (25 september).

In mijn situatie staat de Vincent V45 op zolder in een ruimte van circa 1.4m bij 1.0m. De Vincent is gekoppeld aan een 150L voorraadvat (WPV 150L 3G). Een Ducobox Focus (2-zone vraaggestuurde ventilatie) is aangesloten op de luchtaanvoer van de Vincent. Dakdoorvoer is niet de standaard dakkap, maar twee losse geIsoleerde dakdoorvoeren. De thermostaat is een Tado V3, daarmee kan ik momenteel alleen verwarmen (Opentherm). Zoals hierboven al is vermeld, de Itho Spider thermostaat is geschikt voor actief koelen (Opentherm) en ook bediening van voorraadvat/ warm water, maar deze is niet via een app te bedienen :S...

Ervaring tot nu toe:
- Functioneert naar behoren (woonruimte warmt op met circa 1.5graad/uur op de afgelopen koudere dagen)
- Geluid vind ik meevallen ('brom'-geluid van de compressor is minimaal, de Vincent staat op 4 rubberen trillingsdempers. Geluid agv lucht is er wel, daarom is een goede afgesloten technische ruimte nodig. Ik heb zelf 4 cm vlokkenschuim gebruikt als geluidsisolatie voor de technische ruimte en de Vincent V45 is nauwelijks hoorbaar in de werkkamer ernaast)
- Stooklijn kan je alleen opgeven voor de retourtemperatuur (even wennen, want bij m'n vorige warmtepomp gaf je de stooklijn van de aanvoertemperatuur op)
- Elektrisch elementen uitgeschakeld (fijn om als back-up te hebben, maar anders graag uit)
- Warmwater heeft voorkeur op ruimteverwarming. Ik vind dat persoonlijk een onhandige keuze, en het kan ook niet aangepast worden. Voorraadvat wordt nu elke dag om 13:00 opgewarmd indien de temperatuur 5 graden onder de ingestelde 58C is (dus kan zijn dat er circa een uurtje geen verwarming is).
- Mochten er problemen zijn dan is het fijn dat Itho de gegevens van de warmtepomp op afstand kan uitlezen,

Uiteraard is de COP niet bijzonder hoog. Normaal zou ik circa 750m3 stoken per jaar, met een COP van ~3 is dat circa 2500 kWh. Valt nog te overzien (nu nog salderen ;)).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie installatie! Ben ik nog wel benieuwd: heb je iets bedacht om bij de service app van de Vincent te komen, of gebruik je gewoon de display van de Vincent zelf?

Modbus doet het blijkbaar ook nog niet, dus ik ben afhankelijk van de installateur voor alles behalve de basis. Zo zag ik dat er in de service app ook een COP af te lezen is, en stroomverbruik compressor, etc. Beetje klantgericht zou best mogen denk ik. Read-only toegang van alle info via wifi of modbus zou ik al meer dan prima vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
ndrost schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:45:

@MarcoC Wij wonen in een hoekhuis uit 2008. Wij hadden vorig jaar 900 m3 gasverbruik. Dat is denk ik wel de max wat je met een Vincent kan vervangen. Als het toch niet voldoende blijkt is er nog het backup elektrische element. Mocht dat te prijzig worden nemen we misschien nog een kleine airco erbij voor wat extra capaciteit op koude dagen.
900m³ is ook het gasverbruik van ons huis, dus ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
@Lawrentz Tapwater bediening en monitoring is vrij summier. Status (warm of aan het opwarmen) en Eco of Comfort stand (Dagelijks opwarmen of elke keer als de temperatuur 5K lager is dan setpoint)
https://ithodaalderop.com...aatthermostaat%20(nl).pdf
Ik ken de handleiding, maar toch hartelijk dank voor de aanvulling.
Het gaat bij een All-E WP niet zozeer om 900 m3 gas, maar om de capaciteit om minimaal het warmteverlies vd woning op te vangen, en dan mn wanneer de max temperatuur een aantal dagen achter elkaar (ver) onder 0 gr C blijft, al dan niet aangevuld met een elektrisch element.
Andersom geredeneerd, wanneer de temperatuur vele maanden achter elkaar gemiddeld laag is dan zou je ook meer dan 900 m3 gas verbruiken maar dat kan de Vincent prima aan.
Advies is sowieso om een woning maximaal te isoleren, mocht dit nog niet gedaan zijn.
(Ja, ik weet het, ik heb makkelijk praten met een gasverbruik van op dit moment 220m3 voor CV en SWW in een nageïsoleerde tussenwoning uit 1983).

Een standaard hoekwoning uit 2008 wordt overigens ingeschat op een warmteverlies van iets meer dan 70 kWh/m2/jaar bij 1634 vollasturen per jaar voor een combiketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Lawrentz schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:20:
[...]

Ik ken de handleiding, maar toch hartelijk dank voor de aanvulling.

[...]

Het gaat bij een All-E WP niet zozeer om 900 m3 gas, maar om de capaciteit om minimaal het warmteverlies vd woning op te vangen, en dan mn wanneer de max temperatuur een aantal dagen achter elkaar (ver) onder 0 gr C blijft, al dan niet aangevuld met een elektrisch element.
Andersom geredeneerd, wanneer de temperatuur vele maanden achter elkaar gemiddeld laag is dan zou je ook meer dan 900 m3 gas verbruiken maar dat kan de Vincent prima aan.
Advies is sowieso om een woning maximaal te isoleren, mocht dit nog niet gedaan zijn.
(Ja, ik weet het, ik heb makkelijk praten met een gasverbruik van op dit moment 220m3 voor CV en SWW in een nageïsoleerde tussenwoning uit 1983).

Een standaard hoekwoning uit 2008 wordt overigens ingeschat op een warmteverlies van iets meer dan 70 kWh/m2/jaar bij 1634 vollasturen per jaar voor een combiketel.
Wat jij zegt klopt helemaal, maar met het jaarlijks gasverbruik en een paar kleine veilige aannames kan je een vrij goede inschatting maken van die verwarmingsbehoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:43

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Lijkt een interessant apparaat. Ben dit topic al een tijdje aan het volgen. Mooi dat er nu wat ervaringen verschijnen.

Ik zat normaal op 900 m³ aan gas per jaar. Afgelopen jaar zoveel mogelijk met de airco verwarmd. Toen zat verbruik onder de 300 m³. Alleen is warmen met airco toch anders. Zet je em uit dan koelt het ontzettend snel af. Dan mis ik de vloerverwarming toch wel.

Had een paar keer gehad dat de airco het niet meer trok. Waarschijnlijk ijs aan de buitenunit, dan verbruikt ie enorm veel stroom terwijl ie geen warmte binnen levert.

Enige waar ik me zorgen om maak is het geluid. De cv ketel hangt nu in de ruimte (10m²) (waar ook wasmachine en droger staat) direct naast mijn slaapkamer.

En hoe is het geluid buiten als het apparaat aan het werken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Laatst online: 20:14
EXCalibur_EeK schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:38:
En hoe is het geluid buiten als het apparaat aan het werken is?
Je hebt geen buitenunit dus buiten zal je niks horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FluitR
SpikeHome schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 01:29:
@FluitR mooi om te lezen

Heb zelf nog een inventum combi50 draaien (al 10jaar) deze wil ik een keer vervangen.
De inventum gebruikt bij mij een 270w a 290w tijdens verwarmen, maar bij sww loopt dat op naar 400w

Wat is het verbruik van de Vincent?
Opgenomen elektrisch vermogen bedraagt tijdens SWW cyclus maximaal 1600W , afgeleverd thermish vermogen ~ 4,5 kW (COP ~ 2.8). Voor de Combi50 is afgeleverd vermogen ~ 1.6kW, COP ~ 4.0 (bij 400 W).
MarcoC schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:11:
Interessante foto's allebei @FluitR en @ndrost! Mag ik jullie vragen wat jullie woonsituatie en verwarmingsbehoefte is? Daarnaast ben ik ook benieuwd of eventuele bestaande thermostaten hergebruikt kunnen worden, of is een Spider echt verplicht?
Woonsituatie is gezin met 2 jonge kinderen in een jaren '60 woning (~ 150m2), volledig geisoleerd (Rd vloer = 4.0, Rd muur = 1,85, Rd dak = 4,5-6, overal HR++ glas). Verwarming met LT radiatoren, alleen vloerverwarming in de badkamer. Verbruik zo rond de 750m3 gas per jaar. Afgelopen twee jaren een hybride warmtepomp gebruikt (DucoBox Eco, 2.5kW), maar hier was helaas een terugroepactie van. Toen was mijn verbruik circa 2000kWh en 15m3 gas per jaar voor ruimteverwarming + SWW (op basis van het verbruik ook gekozen voor de all-electric oplossing met de Vincent V45) .
ndrost schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:52:
[...]
Mooie installatie! Ben ik nog wel benieuwd: heb je iets bedacht om bij de service app van de Vincent te komen, of gebruik je gewoon de display van de Vincent zelf?
Had geprobeerd om een installateursaccount aan te vragen bij Itho, maar dat was uiteraard geweigerd :). Ik hoop dat Itho meer mogelijkheden geeft in de toekomst. Ze kunnen de software op afstand updaten...
GoEV6 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:16:
[...]
Dat is niet helemaal waar, want de luchtverplaatsing (1000m3/h) is wel hoorbaar buiten, maar het lijkt me sterk als je met de Vincent V45 de wettelijke eisen overschrijdt (< 40 dB 's nachts gemeten op de erfgrens van de woning). Er is bovendien ook de mogelijkheid tot nachtmodus, waarbij de luchttoevoer gelimiteerd wordt (en dus het geluid).

[ Voor 5% gewijzigd door FluitR op 24-10-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

GoEV6 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:16:
[...]

Als het heel erg koud is buiten dan zit er weinig warmte in de lucht dus dient de warmtepomp meer m³ lucht te verplaatsen om diezelfde warmte eruit te kunnen trekken. Las bij andere warmtepompen zonder buitenunit dat geluid buiten de woning goed hoorbaar was. Wil voorkomen dat buren gaan klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
EXCalibur_EeK schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:52:
[...]

Als het heel erg koud is buiten dan zit er weinig warmte in de lucht dus dient de warmtepomp meer m³ lucht te verplaatsen om diezelfde warmte eruit te kunnen trekken. Las bij andere warmtepompen zonder buitenunit dat geluid buiten de woning goed hoorbaar was. Wil voorkomen dat buren gaan klagen.
Als je naar buiten gaat op je dak zouden er meerdere meters tussen moeten zitten dus dan zou het al niet hoorbaar moeten zijn lijkt me.

Wat bij mij anders is want het CV ketel hok is op de begane grond, naast de voordeur :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:33
Qua geluid buiten: Itho Daalderop heeft niet voor niets een (dure) schoorsteen in het Vincent assortiment. Deze schoorsteen heeft demping aan de binnenzijde. Het oorspronkelijke idee om boven het dak haaks uit te blazen naar beneden bleek nogal geluid op te leveren.

Afstand tot de erfgrens en uitblaasrichting zijn erg bepalend voor het geluidsniveau / overlast. Overigens valt het niet mee om 40dB(A) te meten in een groot deel van NL.

https://www.ithodaalderop...onsument/product/04-00178

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndrost
hansgrave schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:50:
Qua geluid buiten: Itho Daalderop heeft niet voor niets een (dure) schoorsteen in het Vincent assortiment. Deze schoorsteen heeft demping aan de binnenzijde. Het oorspronkelijke idee om boven het dak haaks uit te blazen naar beneden bleek nogal geluid op te leveren.

Afstand tot de erfgrens en uitblaasrichting zijn erg bepalend voor het geluidsniveau / overlast. Overigens valt het niet mee om 40dB(A) te meten in een groot deel van NL.

https://www.ithodaalderop...onsument/product/04-00178
Onze uitblaas zit 1 meter van een dakraam, zelfs daar is hij nauwelijks te horen. Even getest: Bij ons is het goed vergelijkbaar met de uitblaas van onze afzuigkap op de laagste stand. Wij hebben natuurlijk wel een niet standaard uitblaas, geen idee of dat uitmaakt.

Foto (met op de achtergrond de dakkap met aanvoer):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XcYXbY1zRE55SZssZb5FlVrjLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCp56AXCmkxCZH8q8Pq1KgY2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door ndrost op 27-10-2023 15:21 . Reden: Nu met foto :-) ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FluitR
EXCalibur_EeK schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:38:
Enige waar ik me zorgen om maak is het geluid. De cv ketel hangt nu in de ruimte (10m²) (waar ook wasmachine en droger staat) direct naast mijn slaapkamer.
Gisteravond een paar geluidsmetingen gedaan met een decibelmeter app, zie hieronder het resultaat. A-C is gemeten met Vincent V45 op vol vermogen, D is een referentiemeting (warmtepomp uit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aW75K08U_PevCj-GqncYPqI6ia0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X3meBpbeaxeMiFKharL3QF2l.png?f=user_large

A = geluidsmeting in aanliggende slaap/werkkamer. Scheidingswand = 9mm gips + 4 cm geperst vlokkenschuim + 2 x 9 mm gips. 11.0 dB
B = geluidsmeting op aanliggende overloop, direct naast de deur van de technische ruimte (=houten deur met honingraat + 3 cm geperst vlokkenschuim, zie foto). 16.5 dB
C = geluidsmeting in technische ruimte. 39 dB
D = referentie geluidsmeting op de overloop (warmtepomp uit). 7.0 dB

10 dB: net hoorbaar, bijv. ademhaling
20 dB hoorbaar/ erg stil, bijv. tikken van klok

Of het geluid als hinderlijk wordt ervaren is natuurlijk subjectief. Zelf merk ik niet of de warmtepomp aan of uit staat, behalve op de overloop.

Ik heb buiten geen meting gedaan. Maar met de uitblaas op het dak moet je buiten in de tuin echt op het geluid concentreren om waar te nemen of de warmtepomp aan of uit staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTpgRZWmIi7O8_FsSQmmSBbNHQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gAESgxVinOQzYEBIMw6BPLi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Lijkt inderdaad allemaal best mee te vallen qua geluid.

Bedankt voor je grondige test!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:29

AirX

Tweak Guru

Heeft iemand zicht op de (all electric) energieprestaties op verschillende buiten/aanvoer temperaturen?

De leaflet (https://ontmoetvincent.nl...nt-Bestaande-bouw-WEB.pdf) is wat karig qua info.

En heeft iemand al ervaring met defrostcycles met deze unit? (Gezien het aankomende koudere weer). Zijn dat reverse cycles, en wat doet het met je COP.

[ Voor 21% gewijzigd door AirX op 09-11-2023 07:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvJ
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17:53

RvJ

Ik heb sinds mei een Vincent L/W V45-Combi 4.5KwH warmtepomp in een nieuwbouwwoning.
Inmiddels voor de 3e keer een grote storing, waardoor: geen verwarming, en het vervelendste geen warm water.

Ben inmiddels zwaar teleurgesteld in de dienstverlening van itho daalderop, de wachttijden zijn bij de storings hotline gemiddeld 30 minuten (en vaak wordt dan ook nog de verbinding verbroken)

De huidige uitval (de warmtepomp gaat 1 minuut aan en direct in storing) gisterochtend om 08:00 gemeld en nog steeds is niet duidelijk wanneer een monteur langskomt. Als je hier duidelijkheid omvraagt: jammer, het is druk en zoek het maar uit.

Voor mij: nooit meer een itho daalderop product in huis.

[ Voor 6% gewijzigd door RvJ op 09-11-2023 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:07

Carboy54

Duurzaamheid coach

RvJ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:22:
Ik heb sinds mei een Vincent L/W V45-Combi 4.5KwH warmtepomp in een nieuwbouwwoning.
Inmiddels voor de 3e keer een grote storing, waardoor: geen verwarming, en het vervelendste geen warm water.

Ben inmiddels zwaar teleurgesteld in de dienstverlening van itho daalderop, de wachttijden zijn bij de storings hotline gemiddeld 30 minuten (en vaak wordt dan ook nog de verbinding verbroken)

De huidige een storing (de warmtepomp gaat 1 minuut aan en direct in storing) gisterochtend om 08:00 gemeld en nog steeds is niet duidelijk wanneer een monteur langskomt. Als je hier duidelijkheid omvraagt: jammer, het is druk en zoek het maar uit.

Eerste aanspreekpunt is jullie installateur en niet Itho voor dit soort zaken.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvJ

RvJ

Carboy54 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:26:
[...]

Eerste aanspreekpunt is jullie installateur en niet Itho voor dit soort zaken.
Klopt, de installateur mag van itho -geen- storingsonderhoud uitvoeren, zetten de melding netjes voor ons door naar itho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
RvJ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:22:

De huidige uitval (de warmtepomp gaat 1 minuut aan en direct in storing) gisterochtend om 08:00 gemeld en nog steeds is niet duidelijk wanneer een monteur langskomt. Als je hier duidelijkheid omvraagt: jammer, het is druk en zoek het maar uit.

Dat is echt balen!

Even belangstellend:
Wat voor storingen zijn het? Heb je wat meer details? Evt voorzien van een foutcode?
Welk voorraadvat en thermostaat heb je bijvoorbeeld?
Ik verwacht niet dat ik je kan helpen maar goed om te vernemen waar we zoal tegenaan kunnen lopen en/of evt kunnen vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvJ

RvJ

Lawrentz schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:36:
[...]

Even belangstellend:
Wat voor storingen zijn het? Heb je wat meer details? Evt voorzien van een foutcode?
Welk voorraadvat en thermostaat heb je bijvoorbeeld?
De huidige foutcode is B8 Storing communicatie inverter, hierdoor wordt de compressor niet ingeschakeld.

Het gebruikte Voorraadvat 200L 3G in een toren opstelling, artikelnummer 03-00716 en de thermostaat Spider Base artikelnummer 03-00062

[ Voor 4% gewijzigd door RvJ op 09-11-2023 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndrost
RvJ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:41:
[...]

De huidige foutcode is B8 Storing communicatie inverter, hierdoor wordt de compressor niet ingeschakeld.

Het gebruikte Voorraadvat 200L 3G in een toren opstelling, artikelnummer 03-00716 en de thermostaat Spider Base artikelnummer 03-00062
Matig! Heb je al geprobeerd de HPOFF functie aan te zetten en het elektrische element voor water verwarming aan te zetten. Dan heb je iig warm water (op puur electra, dus wel duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvJ

RvJ

ndrost schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:15:
[...]

Matig! Heb je al geprobeerd de HPOFF functie aan te zetten en het elektrische element voor water verwarming aan te zetten. Dan heb je iig warm water (op puur electra, dus wel duur)
Hi, bedankt voor de tip, gelijk uitgeprobeerd maar helaas geen warm water.
En ook nog geen belletje dat er een monteur gaat langskomen...

[ Voor 7% gewijzigd door RvJ op 09-11-2023 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Lawrentz schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:19:
[...]

Na het nodige speurwerk in de afgelopen twee weken ben ik nog niet verder dan de Honeywell Evohome en de Honeywell T6(R). En wellicht ook nog de Plugwise Anna + Adam SA.

Mijn eisen:
  • Verwarmen
  • Koelen
  • Aansturing door home automation
Beide genoemde Honeywells kunnen dit wel aan.
Van de Plugwise Anna + Adam SA ben ik nog niet 100% zeker.

De spider heeft op dit moment geen gateway meer waarmee integratie in een home automation systeem op dit moment ook niet mogelijk is.

Wat ik in de fantastic manual van de Spider heb gelezen is naast de bediening van verwarmen en koelen ook de volgende mogelijkheden
  • het bedienen van de ventilatiebox
  • het aansturen van het vooraadvat
  • het tonen van errors van de Vincent
Voor zover ik weet kunnen andere thermostaten dit niet.

De mogelijkheid tot het bedienen van de ventilatiebox via de Spider vind ik voor mezelf niet zo interessant want daar heb ik meerdere opties voor inclusief de integratie van de ventilatiebox in een home automation systeem.

Maar bediening van het voorraadvat en het tonen van errors vind ik toch wel interessant, wellicht zelfs noodzakelijk en dan boven de eis van de integratie in een home automation syteem uitkomen.
Ik ben weer een stap verder met mijn zoektocht naar een juiste thermostaat voor samenwerking met de Vincent.

De Evohome werkt wel met Opentherm maar eigenlijk meer met aan/uit-gedrag. Dit moet je niet willen icm een warmtepomp. Die wil je vanwege de efficiëntie ‘laag en traag’ houden.
Zie ook Honeywell Evohome modulerende zoneklep?
Dat aan/uit-gedrag over Opentherm geldt wel voor meer Honeywell thermostaten naar wat ik heb gelezen.
(Of weet iemand dit te weerleggen?)

Dan blijven voor mij de Tado v3+ en de Plugwise met oa Anna, Lisa en/of Adam over.

Voor het koelen met de Anna en Adam is wel een activatiecode vereist van EUR 50. Dat is nou weer jammer en vind ik eigenlijk een beetje klantje-pesten.
Omdat de Plugwise Anna stapsgewijs kan worden uitgebreid met oa een zoneregeling ga ik hier toch maar voor. (YouTube: Pluwise | Verwarmen per kamer, hoe werkt dat eigenlijk? | We love smart)
Wellicht dat Tado v3+ ook stapsgewijs kan worden uitgebreid met oa zoneregeling maar ik vind het geheel aan setups en opties wat minder doorzichtig dan bij Plugwise.

Bij de Evohome is dit overigens helemaal een doolhof aan producten en setups.

Ik hoop dat jullie ook iets aan deze zoektocht hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Lawrentz op 09-11-2023 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndrost
RvJ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:11:
[...]

Hi, bedankt voor de tip, gelijk uitgeprobeerd maar helaas geen warm water.
En ook nog geen belletje dat er een monteur gaat langskomen...
Even kleine checklist, misschien helpt dat:

- ELDHW aan (elektrisch element voor tapwater)
- DHW MODE 2 (water comfort mode zodat hij direct gaat opwarmen, niet om 13:00 pas)
- HPOFF ON (compressor uit)
- Reset (3 sec terug knop) om error weg te krijgen
- HPOFF ON (compressor uit) (dit dus als laatste)

Dan zou je HPOFF 72 o.i.d moeten krijgen als melding dat de compressor tijdelijk uit is, en uiteindelijk iets als HEATW 32, opwarmen tapwater op elektrisch element.

Menu is niet heel intuïtief, soms doe ik automatisch terug = cancel ipv ok = toepassen, dus als het niet lijkt te werken kan je de instellingen misschien nog een keer extra nalopen.

Voor verwarmen met element is er nog ELCH ON om die vrij te geven.

Ik weet trouwens uit eerste hand dat dit werkt omdat die van ons sinds gisteren ook B8 fouten heeft |:(

[ Voor 18% gewijzigd door ndrost op 11-11-2023 15:28 . Reden: Volgorde checklist update ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvJ

RvJ

ndrost schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:25:
[...]

- DHW MODE 2 (water comfort mode zodat hij direct gaat opwarmen, niet om 13:00 pas)

Dan zou je HPOFF 72 o.i.d moeten krijgen als melding dat de compressor tijdelijk uit is, en uiteindelijk iets als HEATW 32, opwarmen tapwater op elektrisch element.

Menu is niet heel intuïtief, soms doe ik automatisch terug = cancel ipv ok = toepassen, dus als het niet lijkt te werken kan je de instellingen misschien nog een keer extra nalopen.

Ik weet trouwens uit eerste hand dat dit werkt omdat die van ons sinds gisteren ook B8 fouten heeft |:(
Bedankt, ga ik na het weekend mee aan de slag, monteur komt pas halverwege volgende week. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

RvJ schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:45:
[...]

Bedankt, ga ik na het weekend mee aan de slag, monteur komt pas halverwege volgende week. :(
En tot die tijd heb je geen verwarming en stromend warm water? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvJ

RvJ

AirX schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:27:
[...]

En tot die tijd heb je geen verwarming en stromend warm water? :|
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:07

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stromend water? Of stromend koud?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1973694

[bericht verwijderd]

[ Voor 215% gewijzigd door Anoniem: 1973694 op 10-11-2023 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvJ

RvJ

Carboy54 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:31:
[...]

Stromend water? Of stromend koud?
We hebben nu geen warm water (en geen verwarming), gelukkig hebben we nog wel uberhaupt (koud) water en zit de vincent daar niet tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndrost
ndrost schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:25:
[...]

Omdat de 72 uur om waren ging onze Vincent weer op error. Dus goede gelegenheid om eens op te letten. Het lijkt erop dat je eerst reset moet doen, en daarna de HPOFF aan moet zetten. Daar heb je dus niet heel lang voor, anders krijg je weer storing…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalvandiepen
  • Laatst online: 15-12-2024
Mijn moeder heeft sinds een maand ook de Vincent. Twee weken terug ook de B8 foutcode. Wel vlot opgelost vanuit itho zelf (<1 week) omdat ze vanuit het service abonnement er ook geen raad mee wisten. HPOFF ON (compressor uit) werkte om tijdelijk alleen op de CV installatie te draaien. Dan heb je in de tussentijd wel warm water en verwarming. Weet iemand wat die B8 storing inhoudt en hoe je die kunt voorkomen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
pascalvandiepen schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:35:
...Weet iemand wat die B8 storing inhoudt ...)
Read the fantastic manual?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kwKyqvlZf4h-cyhC-3nEiBaBEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BkQ6RVqbaKGXC9RBfMKFLC2o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdscheun
  • Laatst online: 08-12-2023
De Itho Daalderop Vincent warmtepomp, 4.5 kw hybride is een absolute ramp. Niet alleen nam de installatie 3 bezoeken van diverse monteurs en 6 maanden in beslag maar nu ik dat onding 1 maand in huis heb ben ik al 3 storingen verder. de storingsdienst heeft minstens een week nodig om met een monteur op de proppen te komen en zit je gewoon een week in de kou. Inmiddels heeft de cv de warmtepomp volledig over genomen bij een buitentemperatuur van 10 graden en dat levert mij weer een hoog gasgebruik op. mijn advies : neem geen vincent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Krijg een beetje het gevoel dat de early adopters betatesters zijn.
Dat hun support zó slecht is, is wel een kwalijke zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-04 20:16
Hi allen, ik ben me ook aan het oriënteren op de vincent. Ik ben erg benieuwd naar de COP data van de afgelopen weken. Kan iemand die delen?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvJ

RvJ

EXCalibur_EeK schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:42:
Krijg een beetje het gevoel dat de early adopters betatesters zijn.
Dat hun support zó slecht is, is wel een kwalijke zaak.
Daar heb ik itho meerdere keren op aangesproken, maar de enige reactie die ik daarop terug krijg: ja jammer, het is druk. Je mag van geluk spreken als je nog een CV ketel langs je vincent hebt, dat hebben wij dus niet. Brrrr. fris hier in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
RvJ schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:17:
[...]
Daar heb ik itho meerdere keren op aangesproken, maar de enige reactie die ik daarop terug krijg: ja jammer, het is druk.
...
Zouden ze het bij Itho zo druk hebben om alle storingen te verhelpen of is er iets anders aan de hand?
Wat het ook is: Het is een slechte situatie.

Ik hoop dat Itho zelf ook op dit draadje kan aanhaken om hun kant van het verhaal te duiden.

Verder sterkte aan alle gedupeerden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ndrost
Vandaag is onze Vincent weer gemaakt na een B8 error. Zeer vriendelijke monteur, die het zelf ook erg vervelend vond dat de kinderziektes nog niet helemaal uit de Vincent zijn.

Specifiek moest er een nieuwe inverter in, met andere software. Hij loopt weer als een zonnetje. Sterker nog, volgens mij een stuk beter dan voorheen.

Als bonus nog een foto van de elektronica print, toen die toch open was. Inverter zit er achter, op de foto links boven, grijze metalen doos met groene stekkers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LA5R7NM9eeq1wawE9E4MaU8AZyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhsoka8HTAwU1Z7hNlKMad5g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

ndrost schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:27:
Vandaag is onze Vincent weer gemaakt na een B8 error. Zeer vriendelijke monteur, die het zelf ook erg vervelend vond dat de kinderziektes nog niet helemaal uit de Vincent zijn.

Specifiek moest er een nieuwe inverter in, met andere software. Hij loopt weer als een zonnetje. Sterker nog, volgens mij een stuk beter dan voorheen.

Als bonus nog een foto van de elektronica print, toen die toch open was. Inverter zit er achter, op de foto links boven, grijze metalen doos met groene stekkers.

[Afbeelding]
Ik dacht dat de Vincent juist connected was, zodat ze ook op afstand softwareproblemen kunnen oplossen. Geldt schijnbaar niet voor alle onderdelen.

Verder nog een herhaalde oproep; heeft er nog iemand uitgebreidere gegevens over de efficiëntie (COP) op verschillende binnen en buitentemperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Laatst online: 15:30
AirX schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:14:
[...]

Ik dacht dat de Vincent juist connected was, zodat ze ook op afstand softwareproblemen kunnen oplossen. Geldt schijnbaar niet voor alle onderdelen.

Verder nog een herhaalde oproep; heeft er nog iemand uitgebreidere gegevens over de efficiëntie (COP) op verschillende binnen en buitentemperaturen?

M
Is de prestatie info in de handleiding niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-Raza
@ndrost Fijn te horen dat jouw Vincent gerepareerd is. Ik hoop dat de problemen bij de anderen ook snel verholpen zullen zijn.

Blijf ons op de hoogte houden van je verdere (positieve en negatieve) ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

B-lex schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:54:
[...]

Is de prestatie info in de handleiding niet voldoende?
Op pagina 13 van https://ithodaalderop.com...0Vincent-Combi%20(nl).pdf staat het een en ander te lezen. De ecodesignkaart.

Wat mij daarin opvalt is dat het vermogen dat de warmtepomp kan leveren (Pdh) lijkt te verminderen wanneer de buitentemperatuur stijgt. Dat lijkt me gek. Of lees ik deze waardes verkeerd. Verder staat er binnentemperatuur, maar dat staat toch los van de aanvoertemperatuur vanuit de warmtepomp? Kortom, ik kom er niet helemaal uit met deze waardes.

[ Voor 10% gewijzigd door AirX op 15-11-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-Raza
@AirX De Pdh in de tabel op pagina 13 begrijp ik ook niet goed maar dat gaat over het vermogen bij een deellast; dat is dus geen vollast zoals jij zoekt.

Het vollast vermogen van de warmtepomp staat wel beschreven in de technische brochure, maar dan alleen voor A7/W35 en A-10/W35 (namelijk 4.3 kW en 2.9 kW).

Een grafiek met vollast vermogen bij een stuk of 5 buitentemperaturen en verschillende watertemperaturen zou wel heel fijn zijn. Heeft iemand zo iets gezien?

De Pdh bij verschillende buitentemperaturen komt uit EU verordening 811/2013 en wordt gespecificeerd als "declared capacity for heating’ (Pdh(Tj)) means the heating capacity a heat pump space heater or heat pump combination heater is able to deliver, for an outdoor temperature, expressed in kW;".

Bij andere fabrikanten die Pdh specificeren zie ik net als bij de Vincent ook een afname van Pdh bij toename van buitentemperatuur. Ik snap niet wat dat precies betekent en waarom dat juist daalt bij hogere buitentemperaturen. Weet iemand daar meer van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Lawrentz schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:20:
[...]

Ik ben weer een stap verder met mijn zoektocht naar een juiste thermostaat voor samenwerking met de Vincent.

De Evohome werkt wel met Opentherm maar eigenlijk meer met aan/uit-gedrag. Dit moet je niet willen icm een warmtepomp. Die wil je vanwege de efficiëntie ‘laag en traag’ houden.
Zie ook Honeywell Evohome modulerende zoneklep?
Dat aan/uit-gedrag over Opentherm geldt wel voor meer Honeywell thermostaten naar wat ik heb gelezen.
(Of weet iemand dit te weerleggen?)

Dan blijven voor mij de Tado v3+ en de Plugwise met oa Anna, Lisa en/of Adam over.

Voor het koelen met de Anna en Adam is wel een activatiecode vereist van EUR 50. Dat is nou weer jammer en vind ik eigenlijk een beetje klantje-pesten.
Omdat de Plugwise Anna stapsgewijs kan worden uitgebreid met oa een zoneregeling ga ik hier toch maar voor. (YouTube: Pluwise | Verwarmen per kamer, hoe werkt dat eigenlijk? | We love smart)
Wellicht dat Tado v3+ ook stapsgewijs kan worden uitgebreid met oa zoneregeling maar ik vind het geheel aan setups en opties wat minder doorzichtig dan bij Plugwise.

Bij de Evohome is dit overigens helemaal een doolhof aan producten en setups.

Ik hoop dat jullie ook iets aan deze zoektocht hebben.
Nog een kleine aanvulling met wat ik heb kunnen achterhalen:
De Evohome en meerdere andere Honeywells werken met PWM:
zoeken naar 'evohome pwm'
Wikipedia: Pulsbreedtemodulatie

OpenTherm met PWM is dan eigenlijk Opentherm Lite.
Wikipedia: OpenTherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Lawrentz schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:13:
[...]

Nog een kleine aanvulling met wat ik heb kunnen achterhalen:
De Evohome en meerdere andere Honeywells werken met PWM:
zoeken naar 'evohome pwm'
Wikipedia: Pulsbreedtemodulatie

OpenTherm met PWM is dan eigenlijk Opentherm Lite.
Wikipedia: OpenTherm
Die Plugwise Anna lijkt me wel wat. Geen abonnement. Wel home assistent integratie. Dat laatste maakt het denk ik mogelijk om slimme dingen met dynamische elektriciteitsprijzen te gaan doen icm Vincent. Zodra Itho Modbus inschakelt voor Vincent wordt dat natuurlijk ook een optie .

[ Voor 4% gewijzigd door AirX op 17-11-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Jansen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-04-2024
Wij hebben Vincent nu (nog) als hybride pomp draaien sinds de zomer en dus echt in gebruik sinds het kouder is. Qua gebruik is het vooralsnog goed. We hebben een tussenwoning(bouwjaar '82). Ramen zijn vervangen door HR++ verder niets extra geïsoleerd. Totaal oppervlak is 94m2 (waarvan 45m2 wordt verwarmd) met gas en nu dus vincent. Ons gasverbruik was ca 650m3.

Beneden is het vloerverwarming en in de douche een handdoekradiator. Het opwarmen van de woonkamer vind ik niet merkbaar langzamer dan op de ketel. Snachts doen we hem wel van 19 naar 17,5. En in ca. een uur tot anderhalf is dat weer op peil.

Wel is ons gezegd, door de Itho monteur, dat we hem snachts niet naar beneden moeten doen. Dat willen we best volgen maar we hebben gigantisch last van het compressor geluid(contactgeluid). Vol vermogen is prima, maar de lage resonantie is dermate vervelend dat iedereen er wakker van wordt. Met name omdat de WP steeds wisselt qua vermogen. Dit lees ik zo snel niet in eerdere berichten op dit fora. NB: het luchtgeluid is ook aanzienlijk, maar met de afgesloten ruimte is dat prima!

We hebben de staande Vincentsteun met rubbers die dempen. De steun staat dan weer direct op betonnen systeemplaten (geen vloer tussen). Vincent is met flexibele buizen aangesloten op de cv installatie. Verder trillen de bestaande buizen niet. Dus het lijkt echt door de pomp/steun te komen.

Itho komt als het goed is nog langs voor een meting, maar die meten alleen maar DB...
Ik ben benieuwd of mede Vincent gebruikers dit helemaal niet ervaren/hebben opgelost.

Ps. Het lukt me nu niet om foto's up te lossen. Vanavond zal ik dat nog eens proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Koos Jansen op 22-11-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FluitR
Ik was er al een beetje bang voor na het lezen van de vorige berichten, maar ik heb inmiddels ook een B10 fout (na reset B9) op mijn Vincent. Storing heeft te maken met de inverter (communicatie).

Vanmiddag rond 18:00 Itho gebeld en waarschijnlijk komt er morgen al een monteur langs om het te fixen.

De installatie is all-electric, dus ik heb nu het elektrische element aangezet (1.7kW), wat voldoende is om de woonkamer warm te houden bij deze temperaturen. De manier om dit te doen is door de error juist niet te resetten (zoals @ndrost eerder aangaf). Het lijstje moet dus zijn:

- eventueel DHW MODE aanpassen naar 2 (water comfort mode zodat hij direct gaat opwarmen, niet om 13:00 pas)
- ELCH aan (elektrisch element voor CV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndrost
Koos Jansen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:05:
Wij hebben Vincent nu (nog) als hybride pomp draaien sinds de zomer en dus echt in gebruik sinds het kouder is. Qua gebruik is het vooralsnog goed. We hebben een tussenwoning(bouwjaar '82). Ramen zijn vervangen door HR++ verder niets extra geïsoleerd. Totaal oppervlak is 94m2 (waarvan 45m2 wordt verwarmd) met gas en nu dus vincent. Ons gasverbruik was ca 650m3.

Beneden is het vloerverwarming en in de douche een handdoekradiator. Het opwarmen van de woonkamer vind ik niet merkbaar langzamer dan op de ketel. Snachts doen we hem wel van 19 naar 17,5. En in ca. een uur tot anderhalf is dat weer op peil.

Wel is ons gezegd, door de Itho monteur, dat we hem snachts niet naar beneden moeten doen. Dat willen we best volgen maar we hebben gigantisch last van het compressor geluid(contactgeluid). Vol vermogen is prima, maar de lage resonantie is dermate vervelend dat iedereen er wakker van wordt. Met name omdat de WP steeds wisselt qua vermogen. Dit lees ik zo snel niet in eerdere berichten op dit fora. NB: het luchtgeluid is ook aanzienlijk, maar met de afgesloten ruimte is dat prima!

We hebben de staande Vincentsteun met rubbers die dempen. De steun staat dan weer direct op betonnen systeemplaten (geen vloer tussen). Vincent is met flexibele buizen aangesloten op de cv installatie. Verder trillen de bestaande buizen niet. Dus het lijkt echt door de pomp/steun te komen.

Itho komt als het goed is nog langs voor een meting, maar die meten alleen maar DB...
Ik ben benieuwd of mede Vincent gebruikers dit helemaal niet ervaren/hebben opgelost.

Ps. Het lukt me nu niet om foto's up te lossen. Vanavond zal ik dat nog eens proberen.
Die van ons resoneert soms ook best wel, inderdaad afhankelijk van de frequentie van de compressor. Overdag is de Vincent als het goed is ook efficiënter, en het is wel fijn als de vloerverwarming warm is als we er ook zijn, dus die van ons staat nu op 19 graden ‘s middags en ‘s avonds, en op 18 graden ‘s nachts en ‘s morgens. Daarvoor liep hij van 05:00 tot 07:00 ofzo, precies als het op z’n koudst is buiten.

De installateur merkte nog op dat bij veel grote warmtepomp installaties er ergens in te stellen is welke frequenties geblokkeerd moeten worden, resonantie krijg je blijkbaar vaak niet helemaal weg. Itho komt bij ons nog een keer langs om te kijken, het lijkt erop dat er een leiding ergens tegen de compressor komt, dat helpt natuurlijk niet. Voor de inverter vervangen werd was het veel minder, geen idee of er nu iets verschoven is, of de compressor andere frequenties is gaan gebruiken.

@RvJ die van jou alweer gemaakt inmiddels? Benieuwd of ze uiteindelijk alle inverters gaan (moeten) vervangen op Vincents van voor een bepaalde datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
ndrost schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:38:
[...]
Die van ons resoneert soms ook best wel, inderdaad afhankelijk van de frequentie van de compressor.
Betreft het een bevestiging met een muurbeugel of een vloersteun?
Ik vraag dit omdat ik heb vernomen dat een bevestiging met een muurbeugel eerder voor resonantie kan zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndrost
Lawrentz schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:47:
[...]

Betreft het een bevestiging met een muurbeugel of een vloersteun?
Ik vraag dit omdat ik heb vernomen dat een bevestiging met een muurbeugel eerder voor resonantie kan zorgen.
Die van ons staat op een vloersteun op een betonvloer, met flexibele leidingen naar CV en Boiler. Is na oplevering voor de zekerheid nog aangepast, eerst waren het normale leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Jansen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-04-2024
[...]

Die van ons resoneert soms ook best wel, inderdaad afhankelijk van de frequentie van de compressor. Overdag is de Vincent als het goed is ook efficiënter, en het is wel fijn als de vloerverwarming warm is als we er ook zijn, dus die van ons staat nu op 19 graden ‘s middags en ‘s avonds, en op 18 graden ‘s nachts en ‘s morgens. Daarvoor liep hij van 05:00 tot 07:00 ofzo, precies als het op z’n koudst is buiten.

De installateur merkte nog op dat bij veel grote warmtepomp installaties er ergens in te stellen is welke frequenties geblokkeerd moeten worden, resonantie krijg je blijkbaar vaak niet helemaal weg. Itho komt bij ons nog een keer langs om te kijken, het lijkt erop dat er een leiding ergens tegen de compressor komt, dat helpt natuurlijk niet. Voor de inverter vervangen werd was het veel minder, geen idee of er nu iets verschoven is, of de compressor andere frequenties is gaan gebruiken.

@RvJ die van jou alweer gemaakt inmiddels? Benieuwd of ze uiteindelijk alle inverters gaan (moeten) vervangen op Vincents van voor een bepaalde datum.
Bedankt voor je reactie. Wij hebben ook een vloersteun. Ik ben benieuwd wat Itho bij jullie aangeeft. Bij ons gaat de installateur nog nieuwe vering proberen. Ik zal ook eens navragen het uitbannen van alle harde buizen nog een optie is. Bij ons is de WP middels flexibele buizen aangesloten op de harde buizen namelijk. Maar ik denk dat, dat niet het issue is. Zelf denk ik dat het komt door de betonnen systeemplaten en dat geheel omkisten misschien wel de enige echte oplossing is... Maar daar zou ik wel van balen.

Ik hou jullie op de hoogte!

[ Voor 3% gewijzigd door Koos Jansen op 26-11-2023 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Koos Jansen schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:41:
[...]

Bedankt voor je reactie. Wij hebben ook een vloersteun. Ik ben benieuwd wat Itho bij jullie aangeeft. Bij ons gaat de installateur nog nieuwe vering proberen. Ik zal ook eens navragen het uitbannen van alle harde buizen nog een optie is. Bij ons is de WP middels flexibele buizen aangesloten op de harde buizen namelijk. Maar ik denk dat, dat niet het issue is. Zelf denk ik dat het komt door de betonnen systeemplaten en dat geheel omkisten misschien wel de enige echte oplossing is... Maar daar zou ik wel van balen.

Ik hou jullie op de hoogte!
Er zijn ook van die dempingsmatten voor onder bijvoorbeeld wasmachines. Is dat nog iets? https://www.gamma.nl/asso...mat-62x62cmx6mm/p/B250500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvJ

RvJ

[...]

Hier (na de B8 foutcode) is de inverter vervangen, heeft precies 1 dag gewerkt en inmiddels is de gehele warmtepomp vervangen. Draait tot op heden (4 dagen) goed, wel wat meer lawaai als de vorige, maar dat ligt met name aan het prutswerk van de installateur. Eerst maar eens de winter doorkomen met deze vincent.

Hieronder de noodbedrijf instructie die we vanuit itho hebben ontvangen (met daarin ook de foutcodes waarin de noodbedrijf functie niet zal werken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2aCDKyTbaq6sCuuHnL7BWr8sFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgnHzEne031azMyVXRu5m8sV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blHxdnds_A-RQRT8LBrQ9MRbnAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTkHviGiXVYclYtLkciQFAvm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Nu online
RvJ schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:52:
[...]

Hier (na de B8 foutcode) is de inverter vervangen, heeft precies 1 dag gewerkt en inmiddels is de gehele warmtepomp vervangen. Draait tot op heden (4 dagen) goed, wel wat meer lawaai als de vorige, maar dat ligt met name aan het prutswerk van de installateur. Eerst maar eens de winter doorkomen met deze vincent.

Hieronder de noodbedrijf instructie die we vanuit itho hebben ontvangen (met daarin ook de foutcodes waarin de noodbedrijf functie niet zal werken)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed begin, maar niet heus. Warmtepomp voorlopig niet. Je zal er maar veel geld voor betaald hebben. Ik hoop dat ze het netjes oplossen voor je.

[ Voor 3% gewijzigd door asccul op 27-11-2023 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Hier nog een update over de modbus functionaliteit. Volgens Itho wordt de software die Modbus communicatie mogelijk moet maken naar verwachting Q3 2024 gerealiseerd.

• AirX

AirX

Tweak Guru

Nu het koud en vochtig is: wie met een Vincent heeft al ervaringen met de defrost cycles van de warmtepomp?

• Lawrentz
Ik heb een offerte van een Vincent Combi ontvangen met daarin een (klein) buffervat om op te nemen in het verwarmingsdeel.
Het gaat hier niet om het SWW-deel maar echt om het verwarmingsdeel.
Het buffervat wordt aangeraden om het aantal schakelmomenten en daarmee het pendelen van de Vincent Combi te beperken.

Vraag:
Is een buffervat in het verwarmingsdeel echt nodig, wordt een buffervat ‘slechts’ aangeraden of is dit ‘onzin’?
In de installatiehandleiding staat:
De buffer is optioneel.
De waterinhoud en mogelijke, sterke temperatuurswisselingen van de ketel bepalen of een buffer nodig is.

En er staat ook nog:
Zorg ervoor de watercirculatie in het cv-circuit goed in te regelen. Het niet goed inregelen kan schade aan de warmtepomp veroorzaken. Zorg voor voldoende vrije cvwaterinhoud van minimaal 35 liter.
En dan denk ik dat ze hiermee ook indirect aan het buffervat refereren.
Vraag:
Wat zijn jullie ervaringen en kennis mbt het volume en het buffervat bij de Vincent Combi?

Mijn huidige leidingvolume en vloerverwarming (nog zonder radiatoren) is 38,2L.
Omdat ik ook enkele delen heb met 15mm leidingen en die mogelijk ga vervangen door 22mm leidingen dan ga ik op 35,8L uitkomen. (Dikkere leidingen en minder volume klinkt tegenstrijdig maar ik ga in dat geval een andere, kortere route afleggen)
Dan denk ik dat ik safe zit.
De cv-transportleiding heeft een minimale binnendiameter van 19mm.
Houd rekening met de invloed van de leidingweerstand en gewenste ontwerpflow van de installatie, op de beschikbare opvoerhoogte van de cv-pomp.

Nu heb ik ook gelezen dat het volume van het buffervat voor een warmtepomp ook afhankelijk is van het gedrag van de warmtepomp is en daarmee of het aan/uit of modulerend is.
Dit aan/uit of modulerende gedrag kan ik in de diverse handleidingen van de Vincent Combi echter niet terugvinden.
Nu weet ik dat de Vincent OpenTherm als protocol gebruikt maar wanneer bij een warmtepomp OpenTherm met PWM (openTherm Lite) wordt toegepast dan gedraagt de warmtepomp zich alsnog als een aan/uit warmtepomp.
Vraag:
Wat is jullie beeld bij het aan/uit of modulerende gedrag van de Vincent Combi?

Update:
Soms is de vraag stellen ook de vraag beantwoorden.
Ik las zojuist dat in de Vincent Combi een modulerende compressor zit.
(Deze vraag is hiermee beantwoord)

[ Voor 3% gewijzigd door Lawrentz op 30-11-2023 18:23 ]

• AirX

AirX

Tweak Guru

Lawrentz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:18:
Ik heb een offerte van een Vincent Combi ontvangen met daarin een (klein) buffervat om op te nemen in het verwarmingsdeel.
Het gaat hier niet om het SWW-deel maar echt om het verwarmingsdeel.
Het buffervat wordt aangeraden om het aantal schakelmomenten en daarmee het pendelen van de Vincent Combi te beperken.

Vraag:
Is een buffervat in het verwarmingsdeel echt nodig, wordt een buffervat ‘slechts’ aangeraden of is dit ‘onzin’?
De buffer is optioneel.
De waterinhoud en mogelijke, sterke temperatuurswisselingen van de ketel bepalen of een buffer nodig is.

En er staat ook nog:
Zorg ervoor de watercirculatie in het cv-circuit goed in te regelen. Het niet goed inregelen kan schade aan de warmtepomp veroorzaken. Zorg voor voldoende vrije cvwaterinhoud van minimaal 35 liter.
En dan denk ik dat ze hiermee ook indirect aan het buffervat refereren.
Vraag:
Wat zijn jullie ervaringen en kennis mbt het volume en het buffervat bij de Vincent Combi?

Mijn huidige leidingvolume en vloerverwarming (nog zonder radiatoren) is 38,2L.
Omdat ik ook enkele delen heb met 15mm leidingen en die mogelijk ga vervangen door 22mm leidingen dan ga ik op 35,8L uitkomen. (Dikkere leidingen en minder volume klinkt tegenstrijdig maar ik ga in dat geval een andere, kortere route afleggen)
Dan denk ik dat ik safe zit.
De cv-transportleiding heeft een minimale binnendiameter van 19mm.
Houd rekening met de invloed van de leidingweerstand en gewenste ontwerpflow van de installatie, op de beschikbare opvoerhoogte van de cv-pomp.

Nu heb ik ook gelezen dat het volume van het buffervat voor een warmtepomp ook afhankelijk is van het gedrag van de warmtepomp is en daarmee of het aan/uit of modulerend is.
Dit aan/uit of modulerende gedrag kan ik in de diverse handleidingen van de Vincent Combi echter niet terugvinden.
Nu weet ik dat de Vincent OpenTherm als protocol gebruikt maar wanneer bij een warmtepomp OpenTherm met PWM (openTherm Lite) wordt toegepast dan gedraagt de warmtepomp zich alsnog als een aan/uit warmtepomp.
Vraag:
Wat is jullie beeld bij het aan/uit of modulerende gedrag van de Vincent Combi?

Update:
Soms is de vraag stellen ook de vraag beantwoorden.
Ik las zojuist dat in de Vincent Combi een modulerende compressor zit.
(Deze vraag is hiermee beantwoord)
Van een warmtepompinstallateur die ik hoog heb zitten hoorde ik dat een buffervat altijd aan te raden is. Hij installeert alleen met. Het geeft rust en stabiliteit aan je systeem, omdat de warmtepomp altijd optimaal zijn warmte kwijt kan. Ook voorkomt het grote temperatuurschommelingen in je systeem bij een defrost. Anders krijg je ineens veel koud water door je cv leidingen, omdat de compressor de andere kant op gaat draaien om de lamellen te ontdooien. Als dat steeds op en neer gaat krijg je anders veel comfortverlies en het zal energetisch en voor je materiaal ook niet optimaal zijn. Al lijkt dat in geval van vloerverwarming die altijd open staat allemaal wel wat mee te vallen. Zie wel / geen buffervat bij vloerverwarming - defrost. Conclusie voor mij: heb je geen vloerverwarming, dan zeker doen. Heb je vloerverwarming die altijd open staat: waarschijnlijk buffer niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door AirX op 30-11-2023 22:18 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
AirX schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:39:
[...]

Van een warmtepompinstallateur die ik hoog heb zitten hoorde ik dat een buffervat altijd aan te raden is. Hij installeert alleen met. Het geeft rust en stabiliteit aan je systeem, omdat de warmtepomp altijd optimaal zijn warmte kwijt kan. Ook voorkomt het grote temperatuurschommelingen in je systeem bij een defrost. Anders krijg je ineens veel koud water door je cv leidingen, omdat de compressor de andere kant op gaat draaien om de lamellen te ontdooien. Als dat steeds op en neer gaat krijg je anders veel comfortverlies en het zal energetisch en voor je materiaal ook niet optimaal zijn.
Hoog in de boom hoop ik?

Als ze “het altijd zo doen” weet je eigenlijk al dat het niet optimaal is. Voor hem werkt het ja, lekker makkelijk, weinig gezeik. Klant betaald de extra energie wel.

Koud water? Het is een warmtewisselaar, hij pompt geen water uit de bevroren vijver….
En dan nog, denk je dat jij het merkt als je 10.000kg steen om je VVW slangen een paar minuten lang een paar graden lagere watertemperatuur binnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

bbbrumbrum schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:49:
[...]

Hoog in de boom hoop ik?

Als ze “het altijd zo doen” weet je eigenlijk al dat het niet optimaal is. Voor hem werkt het ja, lekker makkelijk, weinig gezeik. Klant betaald de extra energie wel.

Koud water? Het is een warmtewisselaar, hij pompt geen water uit de bevroren vijver….
En dan nog, denk je dat jij het merkt als je 10.000kg steen om je VVW slangen een paar minuten lang een paar graden lagere watertemperatuur binnen krijgen?
Kern van de vraag zal dan zijn of je VVW hebt die altijd open staat. Als dat niet zo is omdat je geen vvw hebt of ivm naregeling zal buffervat waarschijnlijk nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
AirX schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:20:
[...]
Kern van de vraag zal dan zijn of je VVW hebt die altijd open staat. Als dat niet zo is omdat je geen vvw hebt of ivm naregeling zal buffervat waarschijnlijk nodig zijn.
Ik heb idd vloerverwarming. (Vandaar ook een leidingsysteem met 38.2-35,8L inhoud.)

Daarnaast heb ik de intentie om de mengverdeler om te bouwen naar een open verdeler, dus zonder thermostaat en pomp. De Vincent Combi kan dan altijd z'n warme kwijt aan minimaal 35,8L.

Een alternatief zou zijn om de huidige mengverdeler te vervangen voor een (open) kunststof verdeler om verkoeling mogelijk te maken. Want verkoelen met een standaard (omgebouwde) verdeler zou je niet moeten willen.

Wellicht begin ik met de ombouw van mengverdeler naar een open verdeler om later over te stappen naar de kunststof verdeler, maar deze keuze heb ik nog niet definitief gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikewing
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-11-2024
Na offertes etc. In 3e en 4e kwartaal 2022 en hierna in januari opdracht verstrekken is de Vincent warmtepomp 2 weken geleden eindelijk geïnstalleerd. Voorlopige Regeling vind plaats door een opentherm thermostaat van Remeha. Definitieve Inregeling zou nog moeten gebeuren door Itho, hiervoor zou zsm een afspraak worden gemaakt.

‘S avonds bleek dat zowel de warmtepomp als de cv ketel in werking was, ik heb de cv-ketel dus maar uitgezet. De warmtepomp installatie heb ik vanaf 0.00 uur 24 uur laten draaien waarbij bleek dat de regeling slecht functioneerde, de installatie bleef ook als er geen warmtevraag op vol last werken. Dmv. continue monitoring van het stroomverbruik gedurende de 24 uur was dat goed te zien. Uiteindelijk was het gebruik in 24 uur bijna 30 kW. Om verder energieverspilling te voorkomen heb ik de installatie buiten werking gezet en de cv installatie weer als enige warmebron in gebruik genomen. Hierover heb ik de installateur via e-mail bericht en verzocht om de definitieve inregeling met spoed te verzorgen.

Helaas heb ik, muv het sturen van de factuur, nog niets van de installateur vernomen. Wel even een bericht gestuurd dat ik wel een deel wil betalen maar natuurlijk geen 100%. Gelukkig bericht terug gekregen dat volledige factuur pas betaald moet worden als alles goed functioneert.

De installatie is uitgevoerd met een circulatievat.
Wordt vervolgt. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:24
Als je het koud krijgt maar bij dat vat gaan zitten....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvJ

RvJ

Mikewing schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:17:

Uiteindelijk was het gebruik in 24 uur bijna 30 kW.
30kWh in 24 uur is niet heel uitzonderlijk, hier is het dagelijks verbruik voor een 2023 nieuwbouwwoning van circa 100m2 met een temp van 20.5 met de huidige buitentemperatuur zo rond de 20kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Mikewing schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:17:
Na offertes etc. In 3e en 4e kwartaal 2022 en hierna in januari opdracht verstrekken is de Vincent warmtepomp 2 weken geleden eindelijk geïnstalleerd. Voorlopige Regeling vind plaats door een opentherm thermostaat van Remeha. Definitieve Inregeling zou nog moeten gebeuren door Itho, hiervoor zou zsm een afspraak worden gemaakt.

‘S avonds bleek dat zowel de warmtepomp als de cv ketel in werking was, ik heb de cv-ketel dus maar uitgezet. De warmtepomp installatie heb ik vanaf 0.00 uur 24 uur laten draaien waarbij bleek dat de regeling slecht functioneerde, de installatie bleef ook als er geen warmtevraag op vol last werken. Dmv. continue monitoring van het stroomverbruik gedurende de 24 uur was dat goed te zien. Uiteindelijk was het gebruik in 24 uur bijna 30 kW. Om verder energieverspilling te voorkomen heb ik de installatie buiten werking gezet en de cv installatie weer als enige warmebron in gebruik genomen. Hierover heb ik de installateur via e-mail bericht en verzocht om de definitieve inregeling met spoed te verzorgen.

Helaas heb ik, muv het sturen van de factuur, nog niets van de installateur vernomen. Wel even een bericht gestuurd dat ik wel een deel wil betalen maar natuurlijk geen 100%. Gelukkig bericht terug gekregen dat volledige factuur pas betaald moet worden als alles goed functioneert.

De installatie is uitgevoerd met een circulatievat.
Wordt vervolgt. ;-)
30kWh is grofweg equivalent aan 3m³ gas. Waarom vind je dat veel? Niet helemaal goed gelezen, 30kWh is het afgenomen vermogen en niet het geleverde vermogen. Dan is 30kWh wel veel.

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 03-12-2023 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FluitR
Onze Vincent is inmiddels weer een tijdje gerepareerd (nieuwe inverter na B8/B9 foutmelding). De monteur was zeer vriendelijk heeft wat instellingen gewijzigd, bijv. de stooklijn en pompsnelheid.

Wat ik interessant vond was dat hij op de laptop het omgenomen amperage kon zien van de compressor, dat lag gedurende een tijd op 5A, wat overeenkomt met 5*230=1150W (hij gaf aan dat dat maximaal was, maar ik kan het niet terugvinden in de datasheets). Echter gaf de energiemeter (waar alleen de Vincent op aangesloten is) een verbruik aan van ongeveer 1800W. Ik kon zo'n groot verschil niet verklaren, de ventilator en circulatiepompen samen zouden hoogstens 150-200W moeten verbruiken en misschien nog eens 50W voor de andere electronische componenten, maar een verschil van 650W vind ik wel erg veel. Dat verklaart misschien mede de lage COP.

En ook wij verbruiken ongeveer 25 kWh dagelijks, wat met een COP van ~2.5 neerkomt op zo'n 6 m3 gas. Bij deze temperaturen (gemiddeld -1) zou ik normaal zo'n 5m3 gas verbruiken. Ik heb het elektrisch element nog steeds uitgeschakeld. 5m3 gas is ongeveer 7 euro, 25 kWh tegenwoordig 10 euro. Dus effectief is het duurder om met de warmtepomp te verwarmen dan met de Vincent V45 8)7 (athans, zodra de saldering er volledig af is)
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste