Toon posts:

Honeywell Evohome modulerende zoneklep?

Pagina: 1
Acties:

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:31
Hallo, ik heb onlangs een warmtepomp laten installeren en heb daarbij de honeywell evohome als thermostaat gekregen. Situatie is als volgt:
  • benedenverdieping is volledig vloerverwarming die als evohome als 1 zone gezien word met een open/dicht zoneklep. Als er vraag is vanuit de zone word de cv pomp aangeschakeld en gaat deze zoneklep open.
  • bovenverdieping word verwarmd via radiatoren en zijn voorzien van evohome radiatorknoppen, als een van deze radiatoren vraag heeft schakeld evohome de cv pomp aan en draait de radiatorknop open.
Nu is het met een warmtepomp zo dat hij als het goed is efficienter draait wanneer de warmte geleidelijk afgenomen word. Evohome schakelt helaas met een aan/uit regeling waar een paar keer per uur de klep volledig open gaat en de pomp flow over de vloer stuurt.

Dat veroorzaakt een zaagtandbeweging in de temperaturen in mijn warmtepomp: bij vraag gaat de temperatuur naar beneden, en wanneer er geen vraag is blijft de warmtepomp wel draaien, maar warmt hij een buffer up die steeds warmer en warmer word tot er weer vraag is. Een run van mijn warmtepomp bij vraag ziet er dus eigenlijk altijd zo uit:

De blauwe lijn is de aanvoertemperatuur. De zwarte is de gewenste aanvoertemperatuur. Aan de andere twee lijntjes kan je zien dat de warmtepomp aan staat.

Mijn idee om een meer vloeiende afname te hebben is als volgt:
  • de zoneklep modulerend maken, i.p.v. aan/uit. De pomp kan dan continu draaien wanneer de zoneklep (gedeeltelijk) open staat, en neem ik dus veel vloeiender warmte af van de warmtepomp;
  • pomp op drukverschil laten draaien i.p.v. aan/uit op de maximale stand (de grundfos cv pomp heeft hier een optie voor), als de zoneklep dan open of dicht moduleerd zou de pomp hier correct op moeten reageren.
Volgens mij zou de warmtepomp met zo'n naregeling op de zone veel stabieler moeten draaien, op lager vermogen (=efficienter) en langere runs moeten maken (=minder schakelmomenten).

Nu is mijn vraag eigenlijk simpelweg of dit met evohome kan.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:33
Het antwoord is Nee.

De normale kleppen in een evohome systeem werken altijd op basis van aan/uit. Bij CV ketels heb je naast aan/uit ook nog het opentherm protocol, dat werkt niet goed samen met kleppen, ook daar moet je dus aan/uit nemen.

De hele naregeling van het systeem zal uit je warmtepomp moeten komen, want de evohome zet uitsluitend de zone of klep open op basis van warmtevraag. Hij kan dus ook niet de pomp hoger lager zetten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee