Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Hallo, ik heb onlangs een warmtepomp laten installeren en heb daarbij de honeywell evohome als thermostaat gekregen. Situatie is als volgt:
  • benedenverdieping is volledig vloerverwarming die als evohome als 1 zone gezien word met een open/dicht zoneklep. Als er vraag is vanuit de zone word de cv pomp aangeschakeld en gaat deze zoneklep open.
  • bovenverdieping word verwarmd via radiatoren en zijn voorzien van evohome radiatorknoppen, als een van deze radiatoren vraag heeft schakeld evohome de cv pomp aan en draait de radiatorknop open.
Nu is het met een warmtepomp zo dat hij als het goed is efficienter draait wanneer de warmte geleidelijk afgenomen word. Evohome schakelt helaas met een aan/uit regeling waar een paar keer per uur de klep volledig open gaat en de pomp flow over de vloer stuurt.

Dat veroorzaakt een zaagtandbeweging in de temperaturen in mijn warmtepomp: bij vraag gaat de temperatuur naar beneden, en wanneer er geen vraag is blijft de warmtepomp wel draaien, maar warmt hij een buffer up die steeds warmer en warmer word tot er weer vraag is. Een run van mijn warmtepomp bij vraag ziet er dus eigenlijk altijd zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wiG8S5miF-XPcF004XZfDpsWqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Hm6pRDNqc6bYyftjEb8neXu.png?f=fotoalbum_large

De blauwe lijn is de aanvoertemperatuur. De zwarte is de gewenste aanvoertemperatuur. Aan de andere twee lijntjes kan je zien dat de warmtepomp aan staat.

Mijn idee om een meer vloeiende afname te hebben is als volgt:
  • de zoneklep modulerend maken, i.p.v. aan/uit. De pomp kan dan continu draaien wanneer de zoneklep (gedeeltelijk) open staat, en neem ik dus veel vloeiender warmte af van de warmtepomp;
  • pomp op drukverschil laten draaien i.p.v. aan/uit op de maximale stand (de grundfos cv pomp heeft hier een optie voor), als de zoneklep dan open of dicht moduleerd zou de pomp hier correct op moeten reageren.
Volgens mij zou de warmtepomp met zo'n naregeling op de zone veel stabieler moeten draaien, op lager vermogen (=efficienter) en langere runs moeten maken (=minder schakelmomenten).

Nu is mijn vraag eigenlijk simpelweg of dit met evohome kan.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:17

bert pit

asdasd

Het antwoord is Nee.

De normale kleppen in een evohome systeem werken altijd op basis van aan/uit. Bij CV ketels heb je naast aan/uit ook nog het opentherm protocol, dat werkt niet goed samen met kleppen, ook daar moet je dus aan/uit nemen.

De hele naregeling van het systeem zal uit je warmtepomp moeten komen, want de evohome zet uitsluitend de zone of klep open op basis van warmtevraag. Hij kan dus ook niet de pomp hoger lager zetten.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadvs
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-05 15:23
Honeywell hcc100 vloerverwarmingregelaar regelt aan/uit en moduleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadvs
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-05 15:23
Honeywell adviseert aan/uit ,maar bij het selectieprogramma geeft Honeywell moduleren. SAMENVATTING SNELSELECTIE DATUM:
04 Nov 2024
RUIMTES ARTIKELNUMMER BESCHRIJVING AANTAL
- ATC928G3000 Evohome WiFi Centrale Controller 1
- R8810A1018 Draadloze Opentherm module 1
Woonkamer T87RF2025
Draadloze digitale ruimtethermostaat met
temperatuurinstelling
1
Woonkamer BDR91T1004
Draadloze ketelrelaismodule, warmtepomp gereed
versie
1
Ander HR92
HR92 Draadloze elektronische radiatorcontroller met
display
2
Overloop HR91 HR91 Draadloze elektronische radiatorregelaar. 1
Overloop T87RF2025
temperatuurinstelling
1
Badkamer HR91 HR91 Draadloze elektronische radiatorregelaar. 1
Slaapkamer 1 HR91 HR91 Draadloze elektronische radiatorregelaar. 1
Slaapkamer 2 HR91 HR91 Draadloze elektronische radiatorregelaar. 1
Slaapkamer 3 HR91 HR91 Draadloze elektronische radiatorregelaar.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Aadvs schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:58:
Honeywell adviseert aan/uit ,maar bij het selectieprogramma geeft Honeywell moduleren. SAMENVATTING SNELSELECTIE DATUM:
04 Nov 2024
RUIMTES ARTIKELNUMMER BESCHRIJVING AANTAL
- ATC928G3000 Evohome WiFi Centrale Controller 1
- R8810A1018 Draadloze Opentherm module 1
Woonkamer T87RF2025
temperatuurinstelling
1
Woonkamer BDR91T1004
Draadloze ketelrelaismodule, warmtepomp gereed
versie
1
Ander HR92
HR92 Draadloze elektronische radiatorcontroller met
display
2
Overloop HR91 HR91 Draadloze elektronische radiatorregelaar. 1
Overloop T87RF2025
temperatuurinstelling
1
Badkamer HR91 HR91 Draadloze elektronische radiatorregelaar. 1
Slaapkamer 1 HR91 HR91 Draadloze elektronische radiatorregelaar. 1
Slaapkamer 2 HR91 HR91 Draadloze elektronische radiatorregelaar. 1
Slaapkamer 3 HR91 HR91 Draadloze elektronische radiatorregelaar.1
toon volledige bericht
Ja met de zoneklep zoals ik hem heb (open/dicht) kan dus niet wat ik wil. Die HCC100 stuurt voor elke zone een eigen modulerend klepje aan (elke lus). Bij mij zit een zoneklep voor de verdeler waar gewoon de hele verdeler in 1 keer open of dicht gezet word.

Ik heb het uiteindelijk opgelost door een tijdsrelais op de zoneklep te zetten, waardoor de klep langer open blijft staan en de WP zijn warmte kwijt kan in de zone. In plaats van dat de klep dan weer dichtgaat wanneer honeywell dat wil, blijft hij nog even open staan. Als honeywell wil dat hij binnen een uur 3 keer open en 3 keer dicht gaat zal de klep gewoon het hele uur open staan. Zo blijft ik flow houden over de vloer. Als honeywell ziet dat het warm genoeg is zal hij de klep dicht sturen en na afloop van het tijdsrelais zal de klep dicht blijven.

Beetje omslachtig, maar een tijdsrelais is een investering van 15 euro... Een hcc100 + klepmotoren voor elke lus laten we zeggen een stukje duurder.

Nadeel is dat de klep dus elke keer net een half uur langer open blijft, wat volgens honeywell dan eigenlijk overbodige energie is. Maar voordeel is dat ik veel lagere temperaturen kan maken in mijn WP waardoor die veel efficienter draait.

[ Voor 5% gewijzigd door jaapzb op 04-11-2024 10:45 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:06
Google even op BDR91T vs BDR91. Die T is nieuw, voor vvw icm warmtepomp, langer en vaker per uur open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michynt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-01 16:03
Ik heb precies dit probleem. Warmtepomp staat aangesloten op de open verdeler van de begane grond met op de etages convectoren met zone-klep per verdieping. Deze zone-klep is een flipperkast, wat weer doorwerkt in het de debiet en de warmtevraag aan de warmtepomp.
jaapzb schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:41:
[...]

Ja met de zoneklep zoals ik hem heb (open/dicht) kan dus niet wat ik wil. Die HCC100 stuurt voor elke zone een eigen modulerend klepje aan (elke lus). Bij mij zit een zoneklep voor de verdeler waar gewoon de hele verdeler in 1 keer open of dicht gezet word.

Ik heb het uiteindelijk opgelost door een tijdsrelais op de zoneklep te zetten, waardoor de klep langer open blijft staan en de WP zijn warmte kwijt kan in de zone. In plaats van dat de klep dan weer dichtgaat wanneer honeywell dat wil, blijft hij nog even open staan. Als honeywell wil dat hij binnen een uur 3 keer open en 3 keer dicht gaat zal de klep gewoon het hele uur open staan. Zo blijft ik flow houden over de vloer. Als honeywell ziet dat het warm genoeg is zal hij de klep dicht sturen en na afloop van het tijdsrelais zal de klep dicht blijven.

Beetje omslachtig, maar een tijdsrelais is een investering van 15 euro... Een hcc100 + klepmotoren voor elke lus laten we zeggen een stukje duurder.

Nadeel is dat de klep dus elke keer net een half uur langer open blijft, wat volgens honeywell dan eigenlijk overbodige energie is. Maar voordeel is dat ik veel lagere temperaturen kan maken in mijn WP waardoor die veel efficienter draait.
toon volledige bericht
Kan je mij uitleggen hoe je dit relais aangelegd hebt en waar ik dit kan krijgen? Dit klinkt als een doeltreffende en simpele oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
michynt schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:52:
Ik heb precies dit probleem. Warmtepomp staat aangesloten op de open verdeler van de begane grond met op de etages convectoren met zone-klep per verdieping. Deze zone-klep is een flipperkast, wat weer doorwerkt in het de debiet en de warmtevraag aan de warmtepomp.

[...]

Kan je mij uitleggen hoe je dit relais aangelegd hebt en waar ik dit kan krijgen? Dit klinkt als een doeltreffende en simpele oplossing!
Ik heb dit relais aangeschaft: https://www.automation24....-relay-selec-600xu-a-1-cu
Ook op amazon te vinden geloof ik.

De precieze aansluitingen en instellingen weet ik uit mijn hoofd niet, maar als je wilt kan ik even kijken of ik een schematische tekening kan maken van hoe ik hem nu op de BDR91 heb aangesloten. De instellingen kan ik wel even opschrijven als ik weer thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michynt
Perfect, ik heb ze besteld.

Ik heb net even naar de bedrading gekeken van de zonnekleppen gekeken en ik denk dat ik er wel uitkom. Welke instelling van het relais gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michynt
jaapzb schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:35:
[...]

Ik heb dit relais aangeschaft: https://www.automation24....-relay-selec-600xu-a-1-cu
Ook op amazon te vinden geloof ik.

De precieze aansluitingen en instellingen weet ik uit mijn hoofd niet, maar als je wilt kan ik even kijken of ik een schematische tekening kan maken van hoe ik hem nu op de BDR91 heb aangesloten. De instellingen kan ik wel even opschrijven als ik weer thuis ben.
Jaap, ik heb de relais binnen en ik denk dat een tekening of een fotootje wel handig is. Er zitten meer aansluitingen op dan ik dacht. Bedankt, ik ben blij dat ik deze oplossing gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Ik heb even gekeken of ik er nog kaas van kan maken, moet wel zeggen dat ik hem destijds samen met mijn vader heb aangesloten dus helemaal precies weet ik het niet meer (is ook al weer even geleden)

De instellingen zoals ik ze heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEiUTs3V-x2kQxeGREVOYlv0xOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhY8nIFIjFlK5hBghDSxZaoM.jpg?f=fotoalbum_large

De aansluitingen zijn zo ver ik kan zien:

A1: + voeding , + voeding klep, + relais
A2: - voeding , - voeding klep
15: naar klep (schakeling)
25: naar relais
18: naar klep (schakeling)

Ik was van plan een tekening te maken maar daarvoor moet ik de boel even iets langer bestuderen en zelfs loshalen ben ik bang, en daar heb ik niet zo veel zin in :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyhQJup-nb3RqkBWrSj_bVUt-kU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTzuW9AlMwOxBvXpo9YLdt1k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVS2XyVRXPA9Ho4fKgOnvcXtsWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0rrxAKOorA2SEITNvC2jgvv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVWBE5bejsCmhh4V2jTeTSt_jS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRZ0rzJFzIrdQ1SaMi2hAC6F.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat je hier mee uit de voeten kan

• janvanrossum
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-05 15:54
Dank voor de reacties. Ik herken het flipperkast probleem, echter het is ook (heel) belangrijk dat de aanvoerlieidingen naar de verdeler voldoende van diameter zijn. TOen ik overging van stadsverwarming (zeg mar CV) naar een warmtepomp heb ik de diameter van de leidiingen die naar benedenverdieping (55m2 vloerverwarming, 400m1 leiding + 2 low temp radiatoren) laten aanpassen van 22mm dun naar 32mm, dit betekent in de praktijk een doorvoer toename van vrijwel 100% en het compenseert de lagere watertemp en de daaruit voortvloeiende lagere hoeveelheid energie. Ik ga ook de tijdrelais installeren. Heeft iemand enige ervaring welke tijd/vertraging je het beste mee kunt starten? Mjn WP wordt met de BDR91T aaangestuurd voor zowel koelen als verwarmen en staat op 1 schakeling van 30 min per uur, met een minimale uit tijd van 10 minuten.

Dus vraag : wat is een mooie vertragingstijd om mee te starten?

Zijn er trouwens mensen met een WP die 's nachts verlagen, halve of hele graad?
Dank!
Pagina: 1