wel / geen buffervat bij vloerverwarming - defrost

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-08 13:27
Hallo

ik heb WP 7,5 kw met uitsluitend daar op een 7 groeps vloerverwarming voor de huiskamer met keuken van 85m2

Dit is in het beton met tegels er op. De marmeren tegels liggen strak tegen elkaar zonder voegen dus wil grote temp schommeling zien te voorkomen (er zijn al stukjes vanaf gesprongen uit de tijd van de cv ketel te snel opwarmen en afkoelen)

Nu met de eerste defrost's zie ik de temp van de WP uiteraard flink terug lopen. zie grafiek
Dit is zonder buffervat , maar overweeg nu toch nog een vat van 100 liter te plaatsen

Maar heeft z'n vat (in serie) van 100l wel impact i.v.m. die grote buffer van beton ?
en daarbij dit koude water gaat toch ook de vloerverwarming weer in ??

ps de kw sensor is even buiten gebruik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuFH86-_SkX_RfY1WFBsuDx5s3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ps0tKy0I34eARhaOMcIc4262.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via frans3 op 30-11-2023 18:26)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je ziet dat de retour nog steeds boven de ruimtetemperatuur blijft, dus het effect op comfort is beperkt. Zelfs de aanvoer komt er maar net onder. Je kunt een thermometer op het marmer plakken om de temperatuurwisselingen te monitoren, maar als de slangen een beetje diep liggen voelt het marmer er niks van.

Met een buffervat temperatuurschommelingen voorkomen werkt alleen met een parallelvat waarbij de afgiftepomp uit gaat zolang het buffervat kouder is dan de retourtemperatuur. Dat is niet triviaal in te regelen blijkt in de praktijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Proton_ op 29-11-2023 20:06 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:22
Juist! dat afgekoelde water uit de buffer moet óók weer verwarmd worden...
Gewoonlijk geen buffer bij vloerverwarming, bij radiatoren is buffer (meestal) noodzakelijk vanwege te kleine systeem inhoud (liters inhoud van de v.v. buizen)

[ Voor 7% gewijzigd door natural colour op 29-11-2023 20:02 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je ziet dat de retour nog steeds boven de ruimtetemperatuur blijft, dus het effect op comfort is beperkt. Zelfs de aanvoer komt er maar net onder. Je kunt een thermometer op het marmer plakken om de temperatuurwisselingen te monitoren, maar als de slangen een beetje diep liggen voelt het marmer er niks van.

Met een buffervat temperatuurschommelingen voorkomen werkt alleen met een parallelvat waarbij de afgiftepomp uit gaat zolang het buffervat kouder is dan de retourtemperatuur. Dat is niet triviaal in te regelen blijkt in de praktijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Proton_ op 29-11-2023 20:06 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

natural colour schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:01:
Juist! dat afgekoelde water uit de buffer moet óók weer verwarmd worden...
Gewoonlijk geen buffer bij vloerverwarming, bij radiatoren is buffer (meestal) noodzakelijk vanwege te kleine systeem inhoud (liters inhoud van de v.v. buizen)
Na meer dan 6 jaar ervaring op een enkele radiator T33 van 3 meter lang durf ik wel te beweren dat de meeste woningen met radiatoren ook geen buffervat nodig hebben hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
Dat is niet triviaal in te regelen blijkt in de praktijk.
Op zich met een 3weg klep en een arduino misschien wel te realiseren ??? maar ja das ook weer zo wat.
dus ff afwachten maar

Zijn er nog parameters in de wp die je kan veranderen waardoor de rijp het minste is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Heeft je WP een elektrische heater? Als je met Arduino bedreven bent kan je vast ook wel iets regelen dat die heater op een verantwoorde manier aangaat.

Overigens vraag ik me af of een defrost je vloer defect kan maken, is je angst dus wel of niet terecht bedoel ik dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@frans3 vooral het zorgen dat in normaal bedrijf er geen menging is in het vat blijkt lastig, zeker in combinatie met wisselende vraag.

Behalve minder vermogen vragen of een oversized unit neerzetten, met zijn eigen uitdagingen, is er niet echt een manier om defrosts te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Je zou de installateur/fabrikant kunnen vragen of de defrost iets trager uitgevoerd mag worden. De meeste warmtepompen willen een defrost zo snel mogelijk uitvoeren. Maar voor jou gemoedsrust is traag defrosten beter :)

@Proton_
Kan je niet beter een zo kleine mogelijk warmtepomp neerzetten. Namelijk minder vermogen en minder energie opgeslagen in het ijs. Ook een grote warmtepomp zal ooit dichtvriezen, en die gaat dan volgas een heel blok ijs ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Dre klopt, een cascade (2 kleintjes) kan het effect op de afgifte ook verminderen, net als hulpverwarming.
Uiteindelijk moet het ijs eraf en dat gaat nog niet mechanisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
helaas het is een Vaillant 75/6 zonder heater.....

zag dat de sensor op de tegels nog niet helemaal goed geplaatst was, zal vanavond het grafiekje updaten

dank zo ver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
ps: weten jullie wat de gemiddelde defrost is vandaag met deze hoge luchtvochtigheid ?
temp 2,5 graden nu

denk dat het bij mij nu om het 1,5 uur is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
nou dat ziet er toch redelijk goed uit gelukkig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQbY8W9OCHJDYlt7S9Cu7kQR6yI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tXIlrTvEdral629EufJdett.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door frans3 op 29-11-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

defrosts zijn volledig weersahankelijk, en wat je laat zien is volledig normaal en niks over druk te maken. er zijn zat mensen die alleen maar kunnen dromen van zulke waardes.
Dre schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:19:
Kan je niet beter een zo kleine mogelijk warmtepomp neerzetten. Namelijk minder vermogen en minder energie opgeslagen in het ijs. Ook een grote warmtepomp zal ooit dichtvriezen, en die gaat dan volgas een heel blok ijs ontdooien.
ik advisser vaak om een cascade te maken bij mensen met hoge eisen en radiatoren of andere beperkingen op het afgiftesysteem.

[ Voor 57% gewijzigd door flippy op 29-11-2023 22:13 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
oke thanks ..... zag vanmorgen een straatje verderop een renovatie dijkhuisje met 3 flinke warmtepompen naast elkaar staan. Waar dat nou goed voor is ?

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:22
frans3 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:26:
oke thanks ..... zag vanmorgen een straatje verderop een renovatie dijkhuisje met 3 flinke warmtepompen naast elkaar staan. Waar dat nou goed voor is ?
Om 3x subsidie te vangen :P
2x voor verwarmen + SWW en 1x voor Jacuzzi/ groot bad

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1