Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:22

Carboy54

Duurzaamheid coach

spijkerhoofd schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:38:
Als alternatief van de Amber kwam kreeg ik ook deze als alternatief, Bosch heeft op basis van Propaan een warmtepomp gecreert met de zelfde soort schoorsteenconstructie als de Vincent die geschikt is om verwarmingswater te maken van 75 graden(zelfde als een CVketel doet) Deze komt ergens na de zomer uit:

https://www.nefit-bosch.n...tepomp/compress-5800i-awr

Als de Vincent te krap voor ons is gaan wij voor deze...
Amber heeft ook R290. Die Bosch is een totaal andere prijsklasse zeker na montage. En leuk als je onderhoud moet uitvoeren op het dak.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-07 14:24
Nibe S735 lijkt mij een logischer alternatief, afgezien van misschien het prijsverschil.

https://www.nibe.eu/nl-nl...t-water-warmtepompen/s735

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.156
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-07 07:46
Carboy54 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:43:
[...]

Amber heeft ook R290. Die Bosch is een totaal andere prijsklasse zeker na montage. En leuk als je onderhoud moet uitvoeren op het dak.
Zijn er al prijzen bekend van deze dak mono-block dan? Wel een mooi concept namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:02
Carboy54 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:43:
[...]

Hoe weet je dat die Bosch een andere prijsklasse heeft? Er is nog geen prijs van bekend :S En hoe denk je dat de Vincent zijn buitenlucht haalt? Volgens mij komt er ook een schoorsteenconstructie op het dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 04:46
Carboy54 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:30:
[...]

Doe het meteen goed met een Itho Amber met voldoende vermogen. De beste keuze voor full electric.
Wat is grofweg de totaalprijs (zonder subsidie) van de Amber inclusief installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

spijkerhoofd schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:02:
[...]

Hoe weet je dat die Bosch een andere prijsklasse heeft? Er is nog geen prijs van bekend :S En hoe denk je dat de Vincent zijn buitenlucht haalt? Volgens mij komt er ook een schoorsteenconstructie op het dak...
Omdat ik dit werk al wat langer doe 🙃 Los van de prijs van deze Bosch. Wat denk je van de montagekosten op het dak, kraanhuur, dakaanpassingen etc. Dat ga je zeker niet redden met de genoemde 10.000. Ben bang dat zelfs he dubbele niet gaat lukken. Kijk maar naar soortgelijke bestaande systemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 05-04-2023 12:09 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RikTW schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:06:
[...]

Wat is grofweg de totaalprijs (zonder subsidie) van de Amber inclusief installatie?
Met sww en montage 12.000 euro excl subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Carboy54 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:07:
[...]

Omdat ik dit werk al wat langer doe 🙃 Los van de prijs van deze Bosch. Wat denk je van de montagekosten op het dak, kraanhuur, dakaanpassingen etc. Dat ga je zeker niet redden met de genoemde 10.000. Ben bang dat zelfs he dubbele niet gaat lukken. Kijk maar naar soortgelijke bestaande systemen.
A dat wist ik niet! Ik hoorde van de leverancier dat de prijs waarschijnlijk tussen de 12 en de 15 k word zonder subsidies.

Wij zijn overigens bezig met een warmtepomp en volgens de installateur moet de Vincent goed passen, en de leverancier denkt dat het krap word qua vermogen, dus ik heb geen idee wat de denken. Volgens de installateur is de Vincent juist voor de Nederlandse doorzonwoning uitgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:43
spijkerhoofd schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:33:
[...]

Dat hangt van de situatie af van @RikTW want als hij genoeg heeft aan een Vincent kan de Amber overkill zijn, plus de Amber heeft een buitenunit waardoor je een vergunning moet aanvragen bij de gemeente wat geld kost bij sommige gemeentes, plus de buren kunnen er bezwaar tegen maken...
Vergunning is niet nodig hoor. Gezeur met de buren wil je niet dus er moet altijd goed nagedacht worden over de plaatsing. Voordeel van de Vincent is dat er alleen kans is op ruzie met de vrouw en niet met de buren.

Die Nefit lijkt me voor onderhoud niet echt lekker op een schuin dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omebas schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:29:
[...]

Vergunning is niet nodig hoor. Gezeur met de buren wil je niet dus er moet altijd goed nagedacht worden over de plaatsing. Voordeel van de Vincent is dat er alleen kans is op ruzie met de vrouw en niet met de buren.

Die Nefit lijkt me voor onderhoud niet echt lekker op een schuin dak.
Mee eens maar ik heb wel liever ruzie met de buren dan de vrouw des huizes 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Carboy54 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:33:
[...]

Mee eens maar ik heb wel liever ruzie met de buren dan de vrouw des huizes 🙃
Zou die Nefit op het dak meer propaan mogen bevatten omdat ie soort van "buiten" staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

spijkerhoofd schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:25:
[...]

A dat wist ik niet! Ik hoorde van de leverancier dat de prijs waarschijnlijk tussen de 12 en de 15 k word zonder subsidies.

Wij zijn overigens bezig met een warmtepomp en volgens de installateur moet de Vincent goed passen, en de leverancier denkt dat het krap word qua vermogen, dus ik heb geen idee wat de denken. Volgens de installateur is de Vincent juist voor de Nederlandse doorzonwoning uitgevonden.
Uitsluitend geschikt voor top geïsoleerde doorzon (nieuwbouw ) woningen. Met 4.5 Kw en nog sww verwarmen kom je al snel te kort. Als de backup gaat helpen gaat de kassa rammelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omebas schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:36:
[...]

Zou die Nefit op het dak meer propaan mogen bevatten omdat ie soort van "buiten" staat?
Volgens mij maakt dat niet uit. Tot 12 Kw kan je nu al R290 kopen bij diverse merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Carboy54 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:42:
[...]

Volgens mij maakt dat niet uit. Tot 12 Kw kan je nu al R290 kopen bij diverse merken.
Ik dacht dat je had gezegd dat de Vincent niet meer dan 4,5kW kon omdat deze binnen staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Carboy54 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:50:
[...]

Een zwaardere Vincent mag niet ivm propaan R290 in huis. Dat is gebonden aan maximale inhoud ivm explosiegevaar. Vandaar nu de Amber
Dit bedoel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ah misverstand ik bedoelde monoblocs buiten. Maar volgens mij klopt dat van de Vincent nog steeds. Er zit ook een maximum aan de hoeveelheid propaan bij binnen units net als de warmtepompboilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
De Nibe S735 werkt ook met propaan/R290 en zou 6.4kW max leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Carboy54 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:36:
[...]

Uitsluitend geschikt voor top geïsoleerde doorzon (nieuwbouw ) woningen. Met 4.5 Kw en nog sww verwarmen kom je al snel te kort. Als de backup gaat helpen gaat de kassa rammelen.
Zou je dat iets meer willen uitwijden? Wij hebben een woning uit 2014 met HR++ glas dus lijkt mij dat onze woning daaraan voldoet! Wij verwarmen de eerste etage niet en de bovenste zolder is opgedeeld in 2 kamers waarvan er geen verwarmingselement staat, mijn vriendin doet het met een kleine infrarood verwarming waar ze op een lagere stand voldoende aan heeft. Overdag verwarmen we de benedenruimte niet omdat mijn vriendin boven werkt en ik gratis verwarming krijg van mijn baas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

spijkerhoofd schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:07:
[...]

Zou je dat iets meer willen uitwijden? Wij hebben een woning uit 2014 met HR++ glas dus lijkt mij dat onze woning daaraan voldoet! Wij verwarmen de eerste etage niet en de bovenste zolder is opgedeeld in 2 kamers waarvan er geen verwarmingselement staat, mijn vriendin doet het met een kleine infrarood verwarming waar ze op een lagere stand voldoende aan heeft. Overdag verwarmen we de benedenruimte niet omdat mijn vriendin boven werkt en ik gratis verwarming krijg van mijn baas :+
Wat is jullie gemiddeld gasverbruik over jaren? Houdt ook rekening met het geluid van de Vincent voor die 2 kamers.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 05-04-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:22
Carboy54 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:07:
[...]

Zou jij de Amber ook aanraden voor een doorsnee Nederlands rijtjeshuis met beukmaat 5,4m? Ik heb geen idee hoe ik een warmtepomp kan installeren in zo'n huis (die ik zelf ook heb, goed geïsoleerd uit 2019 maar nog wel met gas) zonder mijn buren op te zadelen met meer dan 40dB geluid op de erfgrens. Nog los van het feit dat ik zelf ook geen geluidsoverlast wil ervaren.

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 05-04-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MarcoC schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:22:
[...]
Zou jij de Amber ook aanraden voor een doorsnee Nederlands rijtjeshuis met beukmaat 5,4m? Ik heb geen idee hoe ik een warmtepomp kan installeren in zo'n huis (die ik zelf ook heb, goed geïsoleerd uit 2019 maar nog wel met gas) zonder mijn buren op te zadelen met meer dan 40dB geluid op de erfgrens. Nog los van het feit dat ik zelf ook geen geluidsoverlast wil ervaren.
Dan zal ik eerst wat meer moeten weten over jullie woning. Stuur mij een DM of een mail naar mijn website om een goede inschatting te maken zoveel mogelijk info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Carboy54 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:34:
[...]

Wat is jullie gemiddeld gasverbruik over jaren? Houdt ook rekening met het geluid van de Vincent voor die 2 kamers.
Onbekend! We wonen er pas sinds augustus 😬 we koken trouwens ook niet meer op het gas.

En het geluid moet goedkoper, 55db valt mee en ik wil er een geluidswerende wand omheen bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
MarcoC schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:22:
[...]
Ik zou het niet adviseren en ik heb een Amber in gebruik. Ben wel van mening dat je alleen voor een binnenunit moet gaan als het echt niet anders kan.

De Vincent lost echt iets op, maar wel met concessies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
spijkerhoofd schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:15:
[...]

Onbekend! We wonen er pas sinds augustus 😬 we koken trouwens ook niet meer op het gas.

En het geluid moet goedkoper, 55db valt mee en ik wil er een geluidswerende wand omheen bouwen.
Ik vind decibels als maatstaaf niet echt relevant. Als je wil slapen en er zoemt de hele tijd een mug in je oor met niet noemenswaardige decibels dan is dat nog schijtirritant. Zeker als die mug er daarvoor nooit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Taxi645 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:00:
De Nibe S735 werkt ook met propaan/R290 en zou 6.4kW max leveren.
Met of zonder elektrisch element..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Carboy54 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:34:
[...]

Het maandelijks gasverbruik in Januari is 107 m3, februari 91 en maart ook 91 m3, heb je daar genoeg aan voor de winterse maanden? Wij hebben de thermostaat op 20 graden staan en willen dat zo houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxi645
Omebas schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:36:
[...]

Met of zonder elektrisch element..
"Modulerend compressorvermogen (1,1 tot 6,4 kW), eventueel aangevuld met elektrisch element (2 tot 9 kW)"

https://www.bouwproducten...atieluchtwater-warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Laatst online: 23:23
spijkerhoofd schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:38:
Als alternatief van de Amber kwam kreeg ik ook deze als alternatief, Bosch heeft op basis van Propaan een warmtepomp gecreert met de zelfde soort schoorsteenconstructie als de Vincent die geschikt is om verwarmingswater te maken van 75 graden(zelfde als een CVketel doet) Deze komt ergens na de zomer uit:

https://www.nefit-bosch.n...tepomp/compress-5800i-awr

Als de Vincent te krap voor ons is gaan wij voor deze...
De prijs was dan ongeveer hetzelfde ook? Deze Bosch hebben wij ook een beetje op het vizier staan omdat ook het schoorsteen model mooi past bij de woning.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
marcel_76 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:07:
[...]

De prijs was dan ongeveer hetzelfde ook? Deze Bosch hebben wij ook een beetje op het vizier staan omdat ook het schoorsteen model mooi past bij de woning.
Ik heb gister met de installateur gesproken, er zitten haken en ogen aan het apparaat. 1) propaan is licht ontvlambaarder dan andere gassen waardoor de propaanunit buiten moet, op het dak dus. 2) Er zal ook onderhoud moeten gebeuren aan het buitengedeelte, dus ze moeten het dak op, sommige onderhouders eisen van de houder dat er een stellage geregeld word door de huiseigenaar voor 1 dag zodat zij er veilig kunnen werken, Nefit/Bosch willen het onderhoud (nog) niet doen. Wettelijk gezien moeten werklui op het dak veiligheidsmiddelen gebruiken, iets wat bij een normale buitenunit niet hoeft tenzij het te hoog staat natuurlijk. Onze installateur gaat nogmaals kijken wat voor ons de juiste warmtepomp is omdat hij denkt dat de Vincent te weinig vermogen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:29
Vorige week heb ik een verkenning thuis gehad voor de Vincent. Voorstel van de installateur was om het warmtepompgedeelte op de vliering te zetten, welke verbonden is met een koof naar de 1ste verdieping waar het boilergedeelte geplaatst kan worden.

Echter lees ik in de handleiding van Itho dat de Vincent niet op een houten vloer gezet kan worden. Benieuwd hoe dat goed zou gaan werken. Qua omkasting van de Vincent module is geluidstechnisch wel wat te bedenken echter vraag ik mij of hoe het qua resonantie/trillingen naar de houten vloer opgelost kan worden.

Nu wachten op eind mei/begin juni, dan kan een all-electric offerte worden aangeboden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omebas
tinusa4 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:35:
Vorige week heb ik een verkenning thuis gehad voor de Vincent. Voorstel van de installateur was om het warmtepompgedeelte op de vliering te zetten, welke verbonden is met een koof naar de 1ste verdieping waar het boilergedeelte geplaatst kan worden.

Echter lees ik in de handleiding van Itho dat de Vincent niet op een houten vloer gezet kan worden. Benieuwd hoe dat goed zou gaan werken. Qua omkasting van de Vincent module is geluidstechnisch wel wat te bedenken echter vraag ik mij of hoe het qua resonantie/trillingen naar de houten vloer opgelost kan worden.

Nu wachten op eind mei/begin juni, dan kan een all-electric offerte worden aangeboden.
Handleiding aanhouden en zo niet alles op papier laten zetten. Niet akkoord gaan met "komt goed"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De Vincent zelf heeft weinig trillingsdemping, enkel rubbertjes onder de compressor (want hij moet compact zijn). Hij moet het dus hebben van een flink zware muur om aan te hangen.
Dit in contrast met bijvoorbeeld mijn 6 kW warmtepomp, die rubbers heeft onder zowel de compressor, de gehele koudemiddel-subassembly en uiteindelijk nog onder de omkasting.

Lukt de zware muur of vloer niet, dan kun je machineveren en flexibele slangen (water en lucht!) proberen, maar dat is niet volgens het boekje :)
Trillingen warmtepomp dempen

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-07 16:53
Hmm ik dacht al dat de Vincent voor ons wat zou kunnen zijn. En zie dat ze nu leverbaar zijn.
Situatie:
Tussenwoning uit 2016 (108m2), dus goed geisoleerd maar een postzegel als tuin.
300 m3 gas per jaar aan verbruik (verwarmen en SWW)
Een aparte kamer (technische ruimte) voor de CV-ketel op de beganegrond.

Het enige is dan dus dat de buizen dan denk ik rechstreeks naar buiten moeten via de muur ipv via het dak wat 9 meter hoger ligt
En we hebben normale radiatoren maar de CV ketel staal op 40 graden en daarmee verwarmen ze al prima.

Zie ik iets over het hoofd?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Kodess schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:24:
Hmm ik dacht al dat de Vincent voor ons wat zou kunnen zijn. En zie dat ze nu leverbaar zijn.
Situatie:

Het enige is dan dus dat de buizen dan denk ik rechstreeks naar buiten moeten via de muur ipv via het dak wat 9 meter hoger ligt
En we hebben normale radiatoren maar de CV ketel staal op 40 graden en daarmee verwarmen ze al prima.

Je vergeet misschien dat de vincent twee kanalen heeft van rond 25cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-07 10:38
Kodess schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:24:
Situatie:

Geluid uit het uitblaaskanaal op "oorhoogte" kan erg hinderlijk zijn.
Met zo'n laag gasverbruik is je terugverdientijd véél langer (misschien wel 50 jaar) dan de levensduur van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:39
hansgrave schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:27:
[...]
Met zo'n laag gasverbruik is je terugverdientijd véél langer (misschien wel 50 jaar) dan de levensduur van de WP.
Je kan er ook om andere redenen voor kiezen. Je moet je er wel bewust van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

hansgrave schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:27:
[...]

Geluid uit het uitblaaskanaal op "oorhoogte" kan erg hinderlijk zijn.
Tel daar bij op de jaarlijkse kosten van een gasaansluiting excl. het verbruik die gaan de laatste jaren hard om hoog. Nu ongeveer 300 euro totaal aan netbeheerder plus energiemaatschappij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-07 10:38
@pieterhi @Carboy54 De vraag van @Kodess was zie ik wat over het hoofd, daar reageerde ik op. Uiteraard is kiezen voor gasloos vanuit duurzaamheid een prima argument en zal de gasprijs met bijhorende belastingen en opslagen sterker stijgen dan de stroomprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
@hansgrave idd, bedankt voor je reactie :)

Ja de kanalen zou ik dan op 'plafond' hoogte uit laten komen dus dat is wel bijna hoofd/oor hoogte.
Nu is het zo dat het in de 'voortuin' zou worden uitgeblazen. De voortuien is 1,5m verplicht vanuit de gemeente bestraat. Dat is bij alle buren, en daarna is er een fietspad. De straat zit aan de achterkant van de huizen. Dus ik verwacht niet veel overlast.

De andere optie is een buitenunit daarzetten maar dat lijkt me juist meer hinder.

Afgelopen jaar 850 euro moeten betalen voor een jaar gas. (als het prijsplafond er niet was was het 1000 euro)

Kosten van de vincent zijn voor mij ~ 5000 - 2300 subsidie = 2700 euro
Dan nog installatie, wat ik zelf doe in samenwerking met een installatie vriend voor 200 euro.
Dus 3000 investering.

Ik haal dat, door zonnepanelen (zelfs zonder salderen in theorie), er binnen 8 jaar uit.

Het dilemma is gewoon dat het huis geisoleerd is en koelen een must, condenserend koelen zal niet kunnen ivm de niet geisoleerde leidingen. DUs de andere optie is een lelijke lucht/lucht airco met kanalen naar de ruimtes waar het nodig is.
Ik zou willen dat de Vincent met niet condenserend koelen er een paar graden vanaf kan halen in de zomer, dan is een airco overbodig.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vandaag de eerste kennismaking voor leveranciers en installateurs van de nieuwe Amber van Itho. Zeer onder de indruk van de up to date standaard mogelijkheden, de controller en de stille werking. Helemaal bij de tijd met R290 Monobloc. Levering vanaf juni/juli.

Controller werking : YouTube: Binnenunit film Amber

Geluid in vollast: YouTube: Geluid amber

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ia4MKdxlLYj52dt5HKIGY4aB6q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfprIXOXHhiuoUCTVl7IHG7n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Carboy54 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:20:
Vandaag de eerste kennismaking voor leveranciers en installateurs van de nieuwe Amber van Itho. Zeer onder de indruk van de up to date standaard mogelijkheden, de controller en de stille werking. Helemaal bij de tijd met R290 Monobloc. Levering vanaf juni/juli.

Controller werking : YouTube: Binnenunit film Amber

Geluid in vollast: YouTube: Geluid amber

[Afbeelding]
Die van mij kan harder. Hoeveel kw was deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omebas schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:36:
[...]

Die van mij kan harder. Hoeveel kw was deze?
9.5 Kw met 270 liter horizontale boiler met warmtewisselaar. Had ook de nieuwe software al :-)

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 13-04-2023 20:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:10
Lijkt mij de moeite waard om een apart topic te maken voor Amber? Ik heb er zelf bijna geen kennis van (wel belangstelling) dus ik ben denk ik niet de juiste persoon om een mooie TS te maken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:31

mrc4nl

Procrastinatie expert

remmuz schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:08:
Lijkt mij de moeite waard om een apart topic te maken voor Amber? Ik heb er zelf bijna geen kennis van (wel belangstelling) dus ik ben denk ik niet de juiste persoon om een mooie TS te maken ;-)
lijkt mij wel, ik volg dit topic in de hoop op ervaringen over de vincent, en hoopvol zie ik dat er een nieuw bericht is, om vervolgens er achter te komen dat het over een andere WP gaat. teleurstelling alom :P

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
@Carboy54 wil jij een topic aanmaken met alle specs en de filmpjes erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:14
Carboy54 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:44:
[...]

9.5 Kw met 270 liter horizontale boiler met warmtewisselaar. Had ook de nieuwe software al :-)
Heb je een foto van zo'n boiler?

Door dit bericht krijg ik weer nieuwe ideeen over hoe alles in/rond het huis zou kunnen passen. Is er een maximale afstand tussen monoblock en boilervat? Bv voor boilervat op locatie huidige CV ketel (op zolderslaapkamer) met monoblock in tuin (20+m leidinglengte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:31
Ik volg dit topic ook al met interesse (om later te laten installeren). Die Amber ziet er zeker interessant uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:15
@Carboy54 Is er ook al informatie over die horizontale boiler?

Een apart topic lijkt me een goed idee. Heb ook een Amber in bestelling staan.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

NRJ020 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:53:
@Carboy54 Is er ook al informatie over die horizontale boiler?

Een apart topic lijkt me een goed idee. Heb ook een Amber in bestelling staan.
Dit is nog een voor serie van 270 liter. Leverbaar bij mij vanaf 2e helft dit jaar. Is een boiler zonder gelaagdheid door gebruik te maken van warmtewisselaar met pompje. Meestal kan je daardoor ook naar iets minder inhoud toe. Ook kan de Amber bij een defrost hiervan gebruik maken naar keuze en dat is vrij bijzonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeV03TqraFRVCRgMqb6AVvw_jzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzCxE4wHJQgeKClhVA2nruBK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 14-04-2023 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omebas schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:07:
[...]

@Carboy54 wil jij een topic aanmaken met alle specs en de filmpjes erin?
Op jouw wenken bediend @omebas graag ook jouw input als Amber gebruiker van de 0 serie in de testfase.

Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

[ Voor 31% gewijzigd door Carboy54 op 16-04-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rukapul schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:36:
[...]

Heb je een foto van zo'n boiler?

Door dit bericht krijg ik weer nieuwe ideeen over hoe alles in/rond het huis zou kunnen passen. Is er een maximale afstand tussen monoblock en boilervat? Bv voor boilervat op locatie huidige CV ketel (op zolderslaapkamer) met monoblock in tuin (20+m leidinglengte).
Kan prima. De standaard kabel is 20 meter. Maar er zijn mooiere oplossingen vaak. Stuur maar een DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Om het fraaie topic van de Vincent ook exclusief voor de Vincent te houden heb ik inmiddels een topic aangemaakt voor de nieuwe Amber van Itho met vermogens van 6.5, 9.5 en 12 Kw:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
spijkerhoofd schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:16:
[...]

Ik heb gister met de installateur gesproken, er zitten haken en ogen aan het apparaat. 1) propaan is licht ontvlambaarder dan andere gassen waardoor de propaanunit buiten moet, op het dak dus. 2) Er zal ook onderhoud moeten gebeuren aan het buitengedeelte, dus ze moeten het dak op, sommige onderhouders eisen van de houder dat er een stellage geregeld word door de huiseigenaar voor 1 dag zodat zij er veilig kunnen werken, Nefit/Bosch willen het onderhoud (nog) niet doen. Wettelijk gezien moeten werklui op het dak veiligheidsmiddelen gebruiken, iets wat bij een normale buitenunit niet hoeft tenzij het te hoog staat natuurlijk. Onze installateur gaat nogmaals kijken wat voor ons de juiste warmtepomp is omdat hij denkt dat de Vincent te weinig vermogen heeft.
Dank je wel voor je antwoord, dat is bij ons nagenoeg onmogelijk om niet een buitenunit op het schuine dak te plaatsen. Ik zal maar eens gaan rondbellen, de nieuwe 5800i AWR van Bosch is juist gemaakt voor een schuin dak lijkt mij. Dan wordt de Vincent dus een moeilijker verhaal.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

marcel_76 schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:12:
[...]

Dank je wel voor je antwoord, dat is bij ons nagenoeg onmogelijk om niet een buitenunit op het schuine dak te plaatsen. Ik zal maar eens gaan rondbellen, de nieuwe 5800i AWR van Bosch is juist gemaakt voor een schuin dak lijkt mij. Dan wordt de Vincent dus een moeilijker verhaal.
Waarom niet ergens beneden in de tuin en perse op het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Carboy54 schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:20:
[...]

Waarom niet ergens beneden in de tuin en perse op het dak?
De achtertuin is niet heel groot vanwege de uitbouw en daar staat een overkapping maar daarnaast is onze achterpui ook een en al glas (triple) op een kleine rand na waar het tuin set staat onder de overkapping.

Ons huis is een project woning welke vol ligt met zonnepanelen, die zijn bij bouw op zowel het hele schuine dak achter alsmede op de uitbouw en schuur geplaatst. Zo komen we uit op 27 panelen in totaal plus dat er dan nog 2 panelen voor de zonneboiler met 120l vat aanwezig zijn.Verder is er een WTW in de douche en een WTW voor ventilatie lucht, geen ventilatie roosters aanwezig.

Ons huis is zo enorm geisoleerd (ZEN - Zeer Energiezuinige Nieuwbouwwoning) wat in de winter helpt om het gas verbruik flink te reduceren. Op elke verdieping is vloerverwarming aanwezig. Bij bouw in 2016/2017 kregen we niet met andere bewoners een warmtepomp erdoorheen. In de zomer is de isolatie een blokkade omdat we dan temperaturen van dik 30 graden in huis bereiken.
Waarom dan nu wel een warmtepomp? Omdat we dan dus niet condenserend kunnen gaan koelen en daarmee naar verwachting de temperatuur kunnen beperken. Het hoeft in huis niet ijskoud te zijn etc. zolang we maar niet de 28-30 graden aantikken.

Kortom we hebben alleen de voorkant over waar kleine gedeeltes schuin dak aanwezig zijn. Vanwege de aanwezige technische ruimte op zolder is het ook makkelijk om daar heel simpel de leidingen heen te krijgen. Echter het is dan werken op het schuine dak en plaatsen van de buitenunit wat de uitdaging is.

[ Voor 9% gewijzigd door marcel_76 op 16-04-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

marcel_76 schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:27:
[...]

De achtertuin is niet heel groot vanwege de uitbouw en daar staat een overkapping maar daarnaast is onze achterpui ook een en al glas (triple) op een kleine rand na waar het tuin set staat onder de overkapping.

Ons huis is een project woning welke vol ligt met zonnepanelen, die zijn bij bouw op zowel het hele schuine dak achter alsmede op de uitbouw en schuur geplaatst. Zo komen we uit op 27 panelen in totaal plus dat er dan nog 2 panelen voor de zonneboiler met 120l vat aanwezig zijn.Verder is er een WTW in de douche en een WTW voor ventilatie lucht, geen ventilatie roosters aanwezig.

Ons huis is zo enorm geisoleerd (ZEN - Zeer Energiezuinige Nieuwbouwwoning) wat in de winter helpt om het gas verbruik flink te reduceren. Op elke verdieping is vloerverwarming aanwezig. Bij bouw in 2016/2017 kregen we niet met andere bewoners een warmtepomp erdoorheen. In de zomer is de isolatie een blokkade omdat we dan temperaturen van dik 30 graden in huis bereiken.
Waarom dan nu wel een warmtepomp? Omdat we dan dus niet condenserend kunnen gaan koelen en daarmee naar verwachting de temperatuur kunnen beperken. Het hoeft in huis niet ijskoud te zijn etc. zolang we maar niet de 28-30 graden aantikken.

Kortom we hebben alleen de voorkant over waar kleine gedeeltes schuin dak aanwezig zijn. Vanwege de aanwezige technische ruimte op zolder is het ook makkelijk om daar heel simpel de leidingen heen te krijgen. Echter het is dan werken op het schuine dak en plaatsen van de buitenunit wat de uitdaging is.
Ik lees alleen maar pluspunten voor een warmtepomp. Unit ergens buiten in de tuin op een geschikte plaats of op de uitbouw en je bent van het gas af inclusief hoge vaste lasten van de gasmeter tegenwoordig ( € 300 ) Geen geluid in huis en stellages op het dak ook kostbaar i.v.m. eventueel onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
Carboy54 schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:32:
[...]

Ik lees alleen maar pluspunten voor een warmtepomp. Unit ergens buiten in de tuin op een geschikte plaats of op de uitbouw en je bent van het gas af inclusief hoge vaste lasten van de gasmeter tegenwoordig ( € 300 ) Geen geluid in huis en stellages op het dak ook kostbaar i.v.m. eventueel onderhoud.
Yes, zijn ook alleen maar pluspunten voor een warmtepomp, zijn we ook voor aan het plannen budget wise. De plaatsing komen we vast ook wel uit. Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyhigh
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-07 19:46
Ik heb gehoord dat de Vincent wordt geleverd met een vloer - of muurframe met demping tussen frame en het apparaat.
De installatie is met flexibele leidingen en flexibele luchtinlaat/uitlaat.
Er is dus geen harde verbinding tussen muur en apparaat. Dit zal risico op resonantie beperken.

Heeft iemand al een geïnstalleerde Vincent hangen?

Amber 65 / combi VV en radiatoren / SWW via hr-ketel / bouwjaar 1993, isolatie vanuit bouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
Nee, wel de schouw gehad, maar offerte voor full-electric volgt eind mei 2023. Ik twijfel nog wel tussen Vincent of NIBE F730/S735.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 10:36

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

tinusa4 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:35:
Nee, wel de schouw gehad, maar offerte voor full-electric volgt eind mei 2023. Ik twijfel nog wel tussen Vincent of NIBE F730/S735.
Had die NIBE ook gezien, maar is ie niet vele malen duurder dan een Vincent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thiery2
  • Laatst online: 23:27
tinusa4 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:35:
mag ik vragen bij welke dealer heb jij aanvraag gedaan want ik ben ook nog op zoek naar betrouwbare partij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
EXCalibur_EeK schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:28:
[...]

Had die NIBE ook gezien, maar is ie niet vele malen duurder dan een Vincent?
Ja NIBE los is al 13.5k t.o.v. Vincent All electric die rond de 7.5k is voor enkel systeem (zonder installatie).

[ Voor 3% gewijzigd door tinusa4 op 09-05-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
thiery2 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:58:
[...]

mag ik vragen bij welke dealer heb jij aanvraag gedaan want ik ben ook nog op zoek naar betrouwbare partij
Via dewarmtepompvoorjou.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Laatst online: 13-07 10:36

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

tinusa4 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:32:
[...]

Ja NIBE los is al 13.5k t.o.v. Vincent All electric die rond de 7.5k is voor enkel systeem (zonder installatie).
Op de website staat ie voor 4.450 euro (https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00659). Of daar moet nog e.e.a. bij komen.

De NIBE doet wel wat meer dan 4.5kW, maar vraag me af of je dat ooit terug gaat verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:08
Interessant vat, wat zijn de afmetingen?
Heb niet genoeg ruimte voor een staand vat in mijn technische ruimte.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bommer schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:18:
[...]

Interessant vat, wat zijn de afmetingen?
Heb niet genoeg ruimte voor een staand vat in mijn technische ruimte.
Hier staat de info. Diverse modellen/inhoud.

https://www.ithodaalderop...uctoverzicht/a02_80_02_02
de gevraagde info staat niet op je eigen site, dus dat was spam :(

[ Voor 48% gewijzigd door Proton_ op 10-05-2023 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[quote]Carboy54 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:56:
[...] 8)7

[ Voor 64% gewijzigd door Carboy54 op 10-05-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Ik heb afgelopen week een schouw gehad voor een Vincent (2e keer, andere partij), en ik hoop nog steeds dat het gaat passen in de beperkte ruimte in m'n CV hok, eventueel i.c.m. een liggende boiler, of een boiler in een aangrenzende slaapkamer.
Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd naar bestaande installaties, en de instelmogelijkheden. Een paar voorbeeldjes:
- Ik ben regelmatig een paar dagen van huis en dan zou het wel erg prettig zijn als ik het huis 24 uur voor thuiskomst weer enigszins op temperatuur kan gaan 'stoken'.
- Op het moment dat mijn centrale ventilatie op standje maximaal staat zou een ideal tijdstip zijn om de boiler te gaan bijverwarmen, omdat dan de aanvoer van lauwe lucht uit het huis optimaal is, en minder 'koude' buitenlucht nodig is
- Een anti-legionella run vooraf plannen binnen een window van een paar dagen, op basis van de zonverwchting voor de komende week (hier is natuurlijk een beetje zelfbouw home-automation voor nodig)
- ....

Weet iemand al of dit soort dingen mogelijk zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Laatst online: 21:36
RikTW schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:54:
Ik heb afgelopen week een schouw gehad voor een Vincent (2e keer, andere partij), en ik hoop nog steeds dat het gaat passen in de beperkte ruimte in m'n CV hok, eventueel i.c.m. een liggende boiler, of een boiler in een aangrenzende slaapkamer.
Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd naar bestaande installaties, en de instelmogelijkheden. Een paar voorbeeldjes:
- Ik ben regelmatig een paar dagen van huis en dan zou het wel erg prettig zijn als ik het huis 24 uur voor thuiskomst weer enigszins op temperatuur kan gaan 'stoken'.
- Op het moment dat mijn centrale ventilatie op standje maximaal staat zou een ideal tijdstip zijn om de boiler te gaan bijverwarmen, omdat dan de aanvoer van lauwe lucht uit het huis optimaal is, en minder 'koude' buitenlucht nodig is
- Een anti-legionella run vooraf plannen binnen een window van een paar dagen, op basis van de zonverwchting voor de komende week (hier is natuurlijk een beetje zelfbouw home-automation voor nodig)
- ....

Weet iemand al of dit soort dingen mogelijk zijn?
Waarom stelde je deze vragen niet bij de twee schouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
GoEV6 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:52:
[...]

Waarom stelde je deze vragen niet bij de twee schouwen?
Dat heb ik uiteraard gevraagd, maar dat zijn net niet de meest geschikte personen voor dit soort (tweakers-) vragen. Dat zijn gewoon mensen die komen kijken of er genoeg ruimte is, of het ding aan de wand kan, of op de vloer moet, hoe de dakconstructie is i.v.m. de doorvoeren en de omkasting, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
RikTW schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:54:
Ik zou me niet zo rijk rekenen met deze optie. Het is leuk dat je wat warmte terug kan winnen maar verwacht er niet teveel van. Je trekt ook extra koude binnen op zon moment die de Vincent ook weer moet corrigeren. Uiteindelijk komt de warmte toch van buiten en daar is ie voor gemaakt.

Maak je verder niet te druk om koude buitenlucht. Een warmtepomp kan daar alsnog een paar graden vanaf snoepen en daarmee enkele graden aan het koudemiddel toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Omebas schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:53:
[...]

Ik zou me niet zo rijk rekenen met deze optie. Het is leuk dat je wat warmte terug kan winnen maar verwacht er niet teveel van. Je trekt ook extra koude binnen op zon moment die de Vincent ook weer moet corrigeren. Uiteindelijk komt de warmte toch van buiten en daar is ie voor gemaakt.

Maak je verder niet te druk om koude buitenlucht. Een warmtepomp kan daar alsnog een paar graden vanaf snoepen en daarmee enkele graden aan het koudemiddel toevoegen.
Ja ik ken deze discussie, maar mijn redenatie is als volgt: Als we aan het douchen zijn dan staat die ventilatie box toch al maximaal lucht af te zuigen (die inderdaad weer ergens via roosters/kieren van buiten moet komen). Het enige verschil met de warmtepomp ertussen is dat er nog wat energie uit die lucht gehaald wordt, i.p.v. zomaar naar buiten wordt geblazen ;)
Of het nou heel veel uitmaakt weet ik niet, het debiet van mechanische ventilatie is natuurlijk veel kleiner dan wat een warmtepomp nodig heeft, er zal dus sowieso nog een boel buitenlucht aangezogen moeten worden.
Aan de andere kant, hoe kouder het buiten is, hoe groter het verschil tussen de lauwe lucht van binnen en de koude van buiten, dus hoe groter het potentiële voordeel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FluitR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-07 23:52
Weet iemand al wat de verwachte levertijd is van de Vincent V45? Ik heb de Vincent V45 combi besteld en mijn leverancier (via uiteindelijk de technische unie) geeft aan dat Itho Daalderop geen levertijd specificeert (TU heeft het nu op begin 2024 staan), dat er al honderden backorders zijn en raadt zelfs aan om een alternatieve oplossing te zoeken.

Ik had hiervoor overigens een Ducobox Eco (vergelijkbaar met Vincent V45, alleen minder vermogen, maar wel veel hogere CoP). Helaas is er een terugroepactie van, er waren te veel problemen met deze warmtepomp. Wellicht dat de Vincent V45 op basis van problemen met de veldtesten nog niet geleverd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
FluitR schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:45:
Weet iemand al wat de verwachte levertijd is van de Vincent V45? Ik heb de Vincent V45 combi besteld en mijn leverancier (via uiteindelijk de technische unie) geeft aan dat Inventum geen levertijd specificeert (TU heeft het nu op begin 2024 staan), dat er al honderden backorders zijn en raadt zelfs aan om een alternatieve oplossing te zoeken.

Ik had hiervoor overigens een Ducobox Eco (vergelijkbaar met Vincent V45, alleen minder vermogen, maar wel veel hogere CoP). Helaas is er een terugroepactie van, er waren te veel problemen met deze warmtepomp. Wellicht dat de Vincent V45 op basis van problemen met de veldtesten nog niet geleverd wordt...
De Vincent is van Itho Daalderop. Je vergelijkt verder ventilatiewarmtepompen met een warmtepomp die met buitenlucht werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FluitR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-07 23:52
De Vincent is van Itho Daalderop. Je vergelijkt verder ventilatiewarmtepompen met een warmtepomp die met buitenlucht werkt.
Dat was een foutje idd, moest Itho Daalderop zijn (aangepast). De retour ventilatielucht kan worden aangesloten op de inlaat van de Vincent V45 om zodoende een hogere CoP te halen. Dan is het vergelijkbaar met de Ducobox Exo, die ook buitenlucht en ventilatielucht gebruikt. Zeker aan te raden voor type C ventilatie.

Maar de hamvraag blijft - iemand enig idee van de levertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 08:49
Carboy54 schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:53:
Om het fraaie topic van de Vincent ook exclusief voor de Vincent te houden heb ik inmiddels een topic aangemaakt voor de nieuwe Amber van Itho met vermogens van 6.5, 9.5 en 12 Kw:

Fijn, bedankt.

Ga ik toch nog even vervuilen.
Op de Itho site geven ze aan dat de Amber voor grotere woningen is, wat impliceert dat een goed geïsoleerde tussenwoning met een Vincent voldoende zou moeten hebben.

Als ik de COP waardes zo zie, dan lijkt dat een beetje een marketing verhaal. Qua vermogen is 4,28 kW niet zo indrukwekkend, maar misschien is dit juist weer wat te voorzichtig geschat. De warmtepomp lijkt het bij buitentemperaturen tot -10 te doen, maar is dat nog wel realistisch bij alles boven de 100 m2 tussenwoning?

En verder twijfel ik ook nog of het misschien toch niet gewoon een Panasonic, Vaillant of ander merk met meer ervaring moet worden, al staat R290 als koelmiddel inmiddels gewoon vast wat mij betreft.

Ik heb nu nog wat koudwatervrees en een ketel die vrij nieuw is, dus ik denk dat ik eerst een warmtepomp bij wil laten plaatsen en de gasaansluitning pas weg laat halen als die CV ketel met een paar dagen elektrische bijverwarmen gewoon de deur uit kan. Koken is al met inductie (11 kW geweld) en ik wil er ook nog wat zonnepanelen bij laten leggen. Isolatie is dik op orde en het gasverbruik in 2022 lag rond de 850 m3 incl bad en douche gebruik.

Graag je mening of een eengezinswoning bijverwarmen realistisch/nuttig is met een Vincent, of dat ik beter naar het Amber forum (of een panasonic) kan kijken als die gas CV ketel er toch een keer vanaf moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
netappie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:46:
[...]

Fijn, bedankt.

Op de Itho site geven ze aan dat de Amber voor grotere woningen is, wat impliceert dat een goed geïsoleerde tussenwoning met een Vincent voldoende zou moeten hebben.

Als ik de COP waardes zo zie, dan lijkt dat een beetje een marketing verhaal. Qua vermogen is 4,28 kW niet zo indrukwekkend, maar misschien is dit juist weer wat te voorzichtig geschat. De warmtepomp lijkt het bij buitentemperaturen tot -10 te doen, maar is dat nog wel realistisch bij alles boven de 100 m2 tussenwoning?

En verder twijfel ik ook nog of het misschien toch niet gewoon een Panasonic, Vaillant of ander merk met meer ervaring moet worden, al staat R290 als koelmiddel inmiddels gewoon vast wat mij betreft.

Ik heb nu nog wat koudwatervrees en een ketel die vrij nieuw is, dus ik denk dat ik eerst een warmtepomp bij wil laten plaatsen en de gasaansluitning pas weg laat halen als die CV ketel met een paar dagen elektrische bijverwarmen gewoon de deur uit kan. Koken is al met inductie (11 kW geweld) en ik wil er ook nog wat zonnepanelen bij laten leggen. Isolatie is dik op orde en het gasverbruik in 2022 lag rond de 850 m3 incl bad en douche gebruik.

Graag je mening of een eengezinswoning bijverwarmen realistisch/nuttig is met een Vincent, of dat ik beter naar het Amber forum (of een panasonic) kan kijken als die gas CV ketel er toch een keer vanaf moet.
Dat advies hebben wij gehad van de adviseur, voor ons(tussenwoning 2014, a label, 135m2) zou hij net te weinig zijn helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@netappie Heb je plek voor twee flinke gaten in de gevel? Kun je met 35 graden water je huis warmhouden?
Je noemt zonnepanelen en isolatie, die zijn niet erg relevant :) Het afgiftesysteem is belangrijker.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Proton_ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:55:
@netappie Heb je plek voor twee flinke gaten in de gevel? Kun je met 35 graden water je huis warmhouden?
Je noemt zonnepanelen en isolatie, die zijn niet erg relevant :) Het afgiftesysteem is belangrijker.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Bedankt voor de link naar de FAQ.

De CV ketel draait tegenwoordig niet meestal veel hoger dan 35 graden (met T11 en T22 radiatoren), maar als het heel koud is, dan gaat het weleens over de 50 graden heen.

Er is een apart CV hok op zolder waar de Vincent zonder lelijke buitenunit gemakkelijk bij past en dan is er ook nog wel ruimte voor een flink vat voor het bad/douchewater. Ik meet ongeveer 13 m3 aardgas in de maanden dat de CV verder uit staat, dus dat gaat wel lukken met een Vincent combi, die dan ook de losse warmtepompboiler van mijn verlanglijstje af haalt.

Ik wil vooral overlast van geluid minimaliseren en een lelijk ding tegen de gevel voorkomen. Bovendien kan ik een buitenunit niet mooi naar zolder doortrekken door een flinke hoeveelheid beton en kamers die er tussen zitten.

Dus de vraag is vooral, zit ik met een Vincent goed genoeg? De isolatie is zo goed dat de warmtepomp niet echt veel hoeft aan te vullen, en nu stook ik alleen als er genoeg mensen thuis zijn, en dan is het zo warm. Isolatie is natuurlijk wel relevant als je een warmtepomp gaat sizen. Wat niet ontsnapt hoef je ook niet aan te vullen en dat scheelt vermogen.

Zonnepanelen zijn inderdaad niet heel relevant voor de technische kant, behalve dat die de 3x25A aansluiting wat kunnen ontlasten met een PV verdeler in de CV ruimte, zeker als de Vincent of Amber los gaat op 1 fase die slechts 25A van het net kan halen terwijl de inductieplaat al 3x16A slurpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
spijkerhoofd schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:52:
[...]

Dat advies hebben wij gehad van de adviseur, voor ons(tussenwoning 2014, a label, 135m2) zou hij net te weinig zijn helaas.
Ah, daar zit ik ook niet ver naast. Ik zat nog te denken of een split airco aan de tuinkant misschien net het verschil kan maken. Dan kan ik ook selectief en snel bij verwarmen en koelen waar en pas wanneer het nodig is, zonder dat ik rekening hoef te houden met de beperkingen van een kleine warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@netappie ok, als je inderdaad twee flinke dakdoorvoeren kunt maken is Vincent een aardige optie.
Met een verwarmende airco erbij is het theoretisch mogelijk gasloos te gaan. Voor de stookkosten zou het dan gunstig zijn de airco het meeste te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Proton_ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:37:
@netappie ok, als je inderdaad twee flinke dakdoorvoeren kunt maken is Vincent een aardige optie.
Met een verwarmende airco erbij is het theoretisch mogelijk gasloos te gaan. Voor de stookkosten zou het dan gunstig zijn de airco het meeste te laten doen.
De COP van airco systemen lijkt inderdaad stukken gunstiger, gewoonweg omdat je nooit aan die 35 graden van vloerverwarming hoeft te komen, laat staan de temperaturen die door radiatoren heen gaan. Maar qua geluid heb ik toch wel de voorkeur voor een systeem dat ik (of een buur) niet hoor tenzij het echt nodig is met extreme temperaturen. Die Itho Vincent geeft wel een wat lage COP in de papieren. Zou dat komen door het niet meerekenen van bijgemengde ventilatielucht? Want die staat hier toch altijd aan en vaak niet zo zacht ook. Die energie niet verloren laten gaan is ook een doel, en met een Vincent weer wat gemakkelijker dan met een warmtepompboiler die op een gegeven moment gewoon op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Fijn, bedankt.

Graag je mening of een eengezinswoning bij verwarmen realistisch/nuttig is met een Vincent, of dat ik beter naar het Amber forum (of een panasonic) kan kijken als die gas CV ketel er toch een keer vanaf moet.
Interessant is te weten wat op dit moment gemiddeld jouw gasverbruik is om te bepalen wat wel en niet kan. De Amber 6.5 is ontworpen voor middelgrote ( tussen ) woningen zeker indien de isolatie niet aan de laatste normen voldoet.. De 9.5 is ontworpen voor hoekwoningen en vrijstaande woningen.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 16-05-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Carboy54 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:03:
[...]

Interessant is te weten wat op dit moment gemiddeld jouw gasverbruik is om te bepalen wat wel en niet kan. De Amber 6.5 is ontworpen voor middelgrote ( tussen ) woningen zeker indien de isolatie niet aan de laatste normen voldoet.. De 9.5 is ontworpen voor hoekwoningen en vrijstaande woningen.
Isolatie is nu behoorlijk goed, al heb ik nog geen vloerverwarming en stook ik nu nog het hele huis warm omdat de bovenverdiepingen maar weinig radiatorvermogen hebben waardoor inhalen een uitdaging is.

Hierbij het gasverbruik van de afgelopen periode voor een goed beeld:
September: 13
Oktober: 19
November: 102
December: 190
Januari: 172
Februari: 128
Maart: 122
April: 55
Mei (tm nu) 11

Het hoogste verbruik was in week 50 met opgeteld 59,7 m3, waarbij de meeste dagen tussen de 7 en 8 m3 verbruik schommelden,

Op zondag 18 december was het hoogste verbruik met verwarmen tussen 06:30 en 23:30 zo'n 12,6 m3. Dit was met een vrij constant verbruik rond de 0,7 m3 per uur en wat pieken voor snel opwarmen van de woning en douchen en een logisch te verklaren stookpauze tijdens en na het koken.

Ik denk zelf dat die Vincent in hybride een mooie oplossing kan zijn om het verbruik te drukken, maar misschien is die Amber lijn beter qua rendement. Een andere optie voot de CV ruimte is een flinke (Vaillant 200 liter) warmtepompboiler die ik dan met een T stuk aan de Itho ventilatiebox zou laten hangen zoals de Vincent ook zit. Dan zou een Amber of andere buitenunit gemakkelijker naar een andere verdieping kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
[...]

Fijn, bedankt.

Zoals je al kan lezen, hangt van je woning af.

Ons huis is van 2016, tussen woning met 110+ m2. Verbruik: max 300m3 per jaar.
Een warmtepomp van 2kW zou al genoeg moeten zijn.

11 kw inductie is wel heftig zeg. Ik heb gewoon een fase inductie. Kan je ook aan 3 fases aansluiten maar dat is alleen voor als je 3 pitten op max power wil zetten ooit.
netappie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:35:
[...]
Op zondag 18 december was het hoogste verbruik met verwarmen tussen 06:30 en 23:30 zo'n 12,6 m3. Dit was met een vrij constant verbruik rond de 0,7 m3 per uur en wat pieken voor snel opwarmen van de woning en douchen en een logisch te verklaren stookpauze tijdens en na het koken.
12,6 m3 gas is 25 kW aan energie in 18 uur. Dan zou een warmtepomp dus 1,4kW moeten leveren in een uur voor 18 uur. Dat moet wel lukken. Dus huidige situatie vol houden lijkt mij eenvoudig.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Kodess schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:25:
[...]

Zoals je al kan lezen, hangt van je woning af.

Ons huis is van 2016, tussen woning met 110+ m2. Verbruik: max 300m3 per jaar.
Een warmtepomp van 2kW zou al genoeg moeten zijn.

11 kw inductie is wel heftig zeg. Ik heb gewoon een fase inductie. Kan je ook aan 3 fases aansluiten maar dat is alleen voor als je 3 pitten op max power wil zetten ooit.

[...]

12,6 m3 gas is 25 kW aan energie in 18 uur. Dan zou een warmtepomp dus 1,4kW moeten leveren in een uur voor 18 uur. Dat moet wel lukken. Dus huidige situatie vol houden lijkt mij eenvoudig.
Een m3 aardgas bevat net geen 10 kWh, en ik heb een HR ketel die zelfs in deze omstandigegwden met een relatief lage aanvoertemperatuur weg komt en daardoor nog energie terugwint uit condensatie.

Het blijrt lastig, want een lucht-water warmtepomp is voor zijn rendement en dus het maximaal haalbare vermogen sterk afhankelijk van de buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Carboy54 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:03:
[...]

Ik heb net de jaarnota binnen van mei 2022 tot mei 2023. In totaal 874 m3 aardgas.
In een eerdere reactie had ik het al behoorlijk uitgediept per maand en de piekweek/dag, maar ik denk dat je die gemist hebt.

Zit ik met een Vincent in jouw mening goed, of kan ik qua piekvermogen beter gewoon door naar iets groters als een Amber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

netappie schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:21:
[...]

Ik heb net de jaarnota binnen van mei 2022 tot mei 2023. In totaal 874 m3 aardgas.
In een eerdere reactie had ik het al behoorlijk uitgediept per maand en de piekweek/dag, maar ik denk dat je die gemist hebt.

Zit ik met een Vincent in jouw mening goed, of kan ik qua piekvermogen beter gewoon door naar iets groters als een Amber?
Met 900 m3 zit je gemiddeld op ongeveer 5 Kw benodigd vermogen. Dat betekent dat de Vincent regelmatig zijn extra element aan moet spreken met een hoog stroomverbruik als resultaat. Zeker bij vorstperiodes. Een Amber 6.5 geeft meer zekerheid en een lager stroom verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Carboy54 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:30:
[...]

Met 900 m3 zit je gemiddeld op ongeveer 5 Kw benodigd vermogen. Dat betekent dat de Vincent regelmatig zijn extra element aan moet spreken met een hoog stroomverbruik als resultaat. Zeker bij vorstperiodes. Een Amber 6.5 geeft meer zekerheid en een lager stroom verbruik.
Dank je. Ik heb ook nog geen vloerverwarming (iets te veel overlast), dus ik vraag mij ook af hoe lang zo'n Vincent het vol zou houden met een wat hogere aanvoertemperatuur.

Aan de andere kant zou ik voorlopig wel de CV ketel van net iets meer dan 3 jaar oud aan kunnen houden voor die hele koude dagen. Die heeft nu een 4 kW minimumverbruik, dus dan zou dat wel mooi aansluiten op het maximum vermogen in een hybride opstelling. Ik kan natuurlijk altijd nog een split airco toevoegen voor de woonkamer en slaapkamers als die CV ketel aanhouden zinloos blijkt.

Daarbij zou ik SWW productie het liefst wel altijd via de Vincent en een voorraadvat laten lopen, want dat verbruik gaat gewoon het hele jaar door. Of kan ik dan beter gewoon een warmtepompboiler en een Amber of Panasonic L serie nemen voor minder complexiteit en meer rendement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

netappie schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Dank je. Ik heb ook nog geen vloerverwarming (iets te veel overlast), dus ik vraag mij ook af hoe lang zo'n Vincent het vol zou houden met een wat hogere aanvoertemperatuur.

Aan de andere kant zou ik voorlopig wel de CV ketel van net iets meer dan 3 jaar oud aan kunnen houden voor die hele koude dagen. Die heeft nu een 4 kW minimumverbruik, dus dan zou dat wel mooi aansluiten op het maximum vermogen in een hybride opstelling. Ik kan natuurlijk altijd nog een split airco toevoegen voor de woonkamer en slaapkamers als die CV ketel aanhouden zinloos blijkt.

Daarbij zou ik SWW productie het liefst wel altijd via de Vincent en een voorraadvat laten lopen, want dat verbruik gaat gewoon het hele jaar door. Of kan ik dan beter gewoon een warmtepompboiler en een Amber of Panasonic L serie nemen voor minder complexiteit en meer rendement?
Een sww boiler verwarmen met de Vincent kost best wat tijd afhankelijk van de gezinssamenstelling en dan valt jouw verwarming weg zeker zonder vloerverwarming als warmte buffer. Uiteindelijk wil je ook van het gas af dus is de laatste optie de beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:57
netappie schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Als ik zo de technische documentatie bekijk dan zie ik dat er bij -10 nog 2.9kW over is met een aanvoertemperatuur van 35 graden. De 4kW is bij +7 en een aanvoertemperatuur van 35 graden. Heb je bij -10 een aanvoertemperatuur van 50 graden nodig dan kun je beter voor een andere unit gaan. De Vincent voldoet dan niet voor je woning.

Voor nieuwbouw tussenwoningen is het een uitermate geschikt apparaat. Door het lage vermogen wat die woningen nodig hebben (minder dan 3kW bij-10 over het algemeen) zal er ook bij vorst nog voldoende vermogen beschikbaar zijn vanuit de Vincent. Alleen heb je wel een geluidsbron van 55dB in huis, dat zou me toch tegen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Carboy54 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:44:
[...]

Een sww boiler verwarmen met de Vincent kost best wat tijd afhankelijk van de gezinssamenstelling en dan valt jouw verwarming weg zeker zonder vloerverwarming als warmte buffer. Uiteindelijk wil je ook van het gas af dus is de laatste optie de beste.
Dank je. Het gasverbruik voor SWW schommelt tussen de 13m3 en 15m3 per maand als de CV verder niks te doen heeft. Ik denk dat ik eerst de SWW aanpak met een warmtepompboiler, want die opwarmen kan ik goed op de zonnepanelen afstemmen.

En vloerverwarming staat wel op het verlanglijstje, dus misschien moet dat gewoon doen voordat de CV ketel de deur uit gaat. Zonder SWW gebruik is de meting komende winter lekker zuiver, en de bestaande ketel stookt er ook nog eens zuiniger door, waardoor het ondanks de overlast verder een no-regret maatregel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

netappie schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:10:
[...]

Dank je. Het gasverbruik voor SWW schommelt tussen de 13m3 en 15m3 per maand als de CV verder niks te doen heeft. Ik denk dat ik eerst de SWW aanpak met een warmtepompboiler, want die opwarmen kan ik goed op de zonnepanelen afstemmen.

En vloerverwarming staat wel op het verlanglijstje, dus misschien moet dat gewoon doen voordat de CV ketel de deur uit gaat. Zonder SWW gebruik is de meting komende winter lekker zuiver, en de bestaande ketel stookt er ook nog eens zuiniger door, waardoor het ondanks de overlast verder een no-regret maatregel is.
Goed plan volg het Amber en Panasonic topic hier voor jouw toekomstplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Insert12 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Als ik zo de technische documentatie bekijk dan zie ik dat er bij -10 nog 2.9kW over is met een aanvoertemperatuur van 35 graden. De 4kW is bij +7 en een aanvoertemperatuur van 35 graden. Heb je bij -10 een aanvoertemperatuur van 50 graden nodig dan kun je beter voor een andere unit gaan. De Vincent voldoet dan niet voor je woning.

Voor nieuwbouw tussenwoningen is het een uitermate geschikt apparaat. Door het lage vermogen wat die woningen nodig hebben (minder dan 3kW bij-10 over het algemeen) zal er ook bij vorst nog voldoende vermogen beschikbaar zijn vanuit de Vincent. Alleen heb je wel een geluidsbron van 55dB in huis, dat zou me toch tegen houden.
Ik denk dat ik het wel werkend zou krijgen met vloerverwarming, maar ik hou toch liever wat marge over. Alles staat in een apart CV hok op zolder ,dus dat geluid is oplosbaar. Mijn huidige ventilatiebox maakt op maximum vermogen al meer herrie en dat heb ik ook al gefixt met dempers.

Een laagste temperatuur -10 geeft mij ook geen goed gevoel, dus ik ga eerst maar eens aan de warmtepompboiler die ik ook bij kan mengen met ventilatielucht en niet in de nacht hoeft te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gossie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-11-2024
Ik probeer ook te verkennen wat er mogelijk is als je géén buitenunit wilt en géén grondboring.

Met alle rekenfornules die ik ken blijf ik uitkomen op een benodigd vermogen van zo’n 6-7 kW. Een Vincent lijkt me dus niet kunnen. Alternatieven die ik inmiddels ken:
- NIBE S735, duur en betekent ook dat ik mijn WTW moet verkopen en vervangen door uitbreiding van NIBE. Zomaar 17K euro dan, en daar moet nog extra capaciteit SWW
- Kronotherm Versi I, via Zorgeloos Gasloos. Nadelen: geen R290, geen landelijk servicenetwerk. Voordelen: tot 7kW, blijkbaar erg stil. Wel in NL op voorraad en makkelijk installeren (inpandig monoblock eigenlijk).
- Stiebel Eltron, ook inpandig monoblock. Nog meer info over verzamelen.

Iemand ervaring met 2 en 3? De NIBE is nog niet leverbaar (Q3 2023 volgens NIBE).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxi645
Gossie schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:51:
Ik probeer ook te verkennen wat er mogelijk is als je géén buitenunit wilt en géén grondboring.

Met alle rekenfornules die ik ken blijf ik uitkomen op een benodigd vermogen van zo’n 6-7 kW. Een Vincent lijkt me dus niet kunnen. Alternatieven die ik inmiddels ken:
- NIBE S735, duur en betekent ook dat ik mijn WTW moet verkopen en vervangen door uitbreiding van NIBE. Zomaar 17K euro dan, en daar moet nog extra capaciteit SWW
- Kronotherm Versi I, via Zorgeloos Gasloos. Nadelen: geen R290, geen landelijk servicenetwerk. Voordelen: tot 7kW, blijkbaar erg stil. Wel in NL op voorraad en makkelijk installeren (inpandig monoblock eigenlijk).
- Stiebel Eltron, ook inpandig monoblock. Nog meer info over verzamelen.

Iemand ervaring met 2 en 3? De NIBE is nog niet leverbaar (Q3 2023 volgens NIBE).
Over de Kronotherm:
Taxi645 in "Ervaring Kronoterm Versi-I warmtepomp (Zorgeloos Gasloos)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molshoop
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-07 17:33
rogervdh schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:43:
Iemand enig idee of Itho Daalderop ook plannen heeft om een zwaardere variant van de Vincent op de markt te brengen? Ik vind dit model vooral zo interessant vanwege het ontbreken van de buitenunit. Ik heb verschillende bedrijven over de vloer gehad die een (all-electric) Daikin warmtepomp geoffreerd hebben en daaruit blijkt dat ik een 6 - 7 kW model nodig heb. Mijn CV-ketel hangt op de zolder (in een techniekhok) en de route om een buiten unit kwijt te kunnen is lang (+/- 15 meter) en allerminst fraai. Daarnaast bedragen de kosten ~ € 17k (!).

Daarom hebben we in het najaar snel een Daikin Stylish 5kW airco laten plaatsen om te verwarmen (die kosten hebben we inmiddels ongeveer eruit door het uitgespaarde gas). Dat is natuurlijk een lucht/lucht warmtepomp en de temperatuur zakt vrij snel zodra het apparaat uit of lager wordt gezet. Verder is de verwarming op de badkamer ook een beetje 'n gedoe. Zowel de hele begane grond als op de badkamer hebben we vloerverwarming (die nu dus uit staat) en dat willen we toch graag zo snel mogelijk weer gaan gebruiken. Zonnestroom genoeg (zeker nu nog 100% gesaldeerd kan worden) en daarom op zoek naar een 6 á 7 kW lucht/water warmtepomp zónder buiten unit.
Hier iemand met dezelfde wens...

Zou het mogelijk zijn om 2 Vincents in cascade te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Molshoop schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:28:
[...]

Hier iemand met dezelfde wens...

Zou het mogelijk zijn om 2 Vincents in cascade te plaatsen?
2 Vincents in cascade is technisch wellicht mogelijk maar dat wordt een aardige geluidsoverlast in huis en 4 aanzienlijke lucht aan en afvoeren op het dak. Wordt niet veel voordeliger dan een full electric Itho Amber. Stiller en efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molshoop
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-07 17:33
Carboy54 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:37:
[...]

2 Vincents in cascade is technisch wellicht mogelijk maar dat wordt een aardige geluidsoverlast in huis en 4 aanzienlijke lucht aan en afvoeren op het dak. Wordt niet veel voordeliger dan een full electric Itho Amber. Stiller en efficiënter.
Ik vind het mooie van Vincent dat deze geen buitenunit heef maar het geluid is inderdaad een uitdaging.

Ik zou wel eens een praktijkvoorbeeld willen zien/horen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusa4
Ik zou wel eens een offerte willen zien na 3 maanden geleden de schouw te hebben gehad :?

Interessant detail dat Itho door NIBE is overgenomen:
https://www.installatie.nl/nieuws/nibe-koopt-itho-daalderop/
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste