Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 129 Laatste
Acties:
  • 401.030 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09 00:36

immetjes

HIER is BERN-E

Laguna schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:25:
[...]
Die zijn hopelijk wel positief vandaag. Qua nieuwe meldingen verwacht ik dat we vandaag weer even rond de 5000 gaan uitkomen, veel erboven zou jammer zijn, eronder zou positief zijn.
Het weekend is het rustig met testen, de maandag en dinsdag drukker. De cijfers van het weekend zien we dinsdag (4000) de cijfers van maandag en dinsdag zien we donderdag. Vlak na het weekend zijn de cijfers relatief laag, na woensdag relatief hoog. Week gemiddelden zeggen meer. We gaan vandaag en morgen door de 5000 heen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:39

Bloodclot

Jawier!

immetjes schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:28:
[...]

Het weekend is het rustig met testen, de maandag en dinsdag drukker. De cijfers van het weekend zien we dinsdag (4000) de cijfers van maandag en dinsdag zien we donderdag. Vlak na het weekend zijn de cijfers relatief laag, na woensdag relatief hoog. Week gemiddelden zeggen meer. We gaan vandaag en morgen door de 5000 heen vermoed ik.
Ik denk ook weer minimaal 5000 besmettingen, als het nog in de 4k range zit, dan zie ik dat echt als een grote meevaller.

Ik verwacht (hoop) vandaag of morgen een aardige drop in ziekenhuis bezetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:44
40 procent minder druk op weg door avondklok

Het was zaterdag vlak na het ingaan van de avondklok om 21.00 uur 40 procent minder druk op de weg dan een week eerder. Dat blijkt uit een analyse van Flitsmeister. Met 1,9 miljoen actieve gebruikers in Nederland van de Flitsmeister-app geven de data een goed beeld van het autoverkeer in Nederland.

Vlak voor het ingaan van de avondklok was het juist een stuk drukker. Tussen 20.15 uur en 20.30 uur waren er 50 procent meer automobilisten onderweg. Op zondag en maandag was eenzelfde toename zichtbaar, alleen in mindere mate. "Zaterdag is misschien toch een dag dat mensen er normaliter meer op uit trekken", aldus directeur Jorn de Vries van Flitsmeister.

De Vries verklaart de piek deels uit eigen ervaring. "Ik was zelf ook een van de mensen die net voor 21.00 uur thuis moest zijn."

Wat levert de avondklok netto op? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:55

Nox

Noxiuz

Mr.Joker schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:36:
40 procent minder druk op weg door avondklok

Het was zaterdag vlak na het ingaan van de avondklok om 21.00 uur 40 procent minder druk op de weg dan een week eerder. Dat blijkt uit een analyse van Flitsmeister. Met 1,9 miljoen actieve gebruikers in Nederland van de Flitsmeister-app geven de data een goed beeld van het autoverkeer in Nederland.

Vlak voor het ingaan van de avondklok was het juist een stuk drukker. Tussen 20.15 uur en 20.30 uur waren er 50 procent meer automobilisten onderweg. Op zondag en maandag was eenzelfde toename zichtbaar, alleen in mindere mate. "Zaterdag is misschien toch een dag dat mensen er normaliter meer op uit trekken", aldus directeur Jorn de Vries van Flitsmeister.

De Vries verklaart de piek deels uit eigen ervaring. "Ik was zelf ook een van de mensen die net voor 21.00 uur thuis moest zijn."

Ik denk dat er heel wat mensen die samen voetbal gaan kijken bijvoorbeeld niet meer samen gaan kijken. Als om half 10 de wedstrijd afloopt moet je in de eerste helft weer naar huis, dat schiet niet op. Dan kan je net zo goed thuis kijken.

Moeten de wedstrijden natuurlijk niet ook voor 9 uur alweer afgelopen zijn :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Nox schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:38:
[...]

Ik denk dat er heel wat mensen die samen voetbal gaan kijken bijvoorbeeld niet meer samen gaan kijken. Als om half 10 de wedstrijd afloopt moet je in de eerste helft weer naar huis, dat schiet niet op. Dan kan je net zo goed thuis kijken.

Bijna alle wedstrijden zijn in de middag :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Als ik naar mijn omgeving en eigen gedrag kijk levert zo'n avondklok netto minder contacten op gedurende een week. Maar goed, dit is een N=1 observatie. Maar ik vermoed dat ik niet de enige ben.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:26

Standeman

Prutser 1e klasse

Nox schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:38:
[...]

Ik denk dat er heel veel van dat soort clubjes zijn die elkaar 's avonds nog opzochten. Van D&D tot klaverjas. Ik ben er wel van overtuigd dat de avondklok leidt tot een meetbare daling van contactmomenten en daardoor ook transmissies. Alhoewel dat natuurlijk nog niet aangetoond is.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:55

Nox

Noxiuz

Mr.Joker schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:42:
[...]

Bijna alle wedstrijden zijn in de middag :+
Nou vorige week en deze week waren er wedstrijden doordeweeks. Keukenkampioen is vrijwel allemaal 's avonds en van de eredivisie is een groot gedeelte op vrijdag en zaterdag, die zijn 's avonds. Misschien dat zondag de helft is, maar ook weer de helft van de speelrondes momenteel. En je hebt zondagavond 8 uur ook nog 1 of 2 wedstrijden :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:12

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Standeman schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:43:
[...]

Ik denk dat er heel veel van dat soort clubjes zijn die elkaar 's avonds nog opzochten. Van D&D tot klaverjas. Ik ben er wel van overtuigd dat de avondklok leidt tot een meetbare daling van contactmomenten en daardoor ook transmissies. Alhoewel dat natuurlijk nog niet aangetoond is.
aan de andere kant, ik kan mij ook voorstellen dat een avond klaverjassen of D&D of schaken voor veel mensen ook een vlucht uit de realiteit van bijv. eenzaameheid is/kan zijn.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 17:26

Standeman

Prutser 1e klasse

Shadow_Agent schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:47:
[...]

aan de andere kant, ik kan mij ook voorstellen dat een avond klaverjassen of D&D of schaken voor veel mensen ook een vlucht uit de realiteit van bijv. eenzaameheid is/kan zijn.
Oh, dat is het zeker. Daar hebben alle maatregelen impact op. Voor de één meer dan voor de ander.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dat begint ergens op te lijken?

#teamkroegenlos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RodeStabilo schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:03:
[...]

Dat begint ergens op te lijken?

#teamkroegenlos
Als de R onder de 1 zakt/blijft gaan we uiteraard eerst de scholen en opvang weer openen, dan drie weken wachten, daarna wordt er pas gesproken over de horeca weer openen.

(al is met de Engelse variant vrees ik te verwachten dat we met de scholen open alweer een stijgende lijn zullen zien)

Maar mogelijk dat we, als de risicogroepen en zorg zijn ingeënt (schoonopa van 93 en schoonoma van 90 krijgen de eerste Pfizer vandaag, mijn vrouw krijgt morgen de tweede) gaan sturen op IC-capaciteit en niet meer direct op besmettingen (of dat de verhouding wordt aangepast, meer besmettingen toestaan)

[ Voor 24% gewijzigd door pagani op 27-01-2021 14:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
pagani schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:12:
[...]

Als de R onder de 1 zakt/blijft gaan we uiteraard eerst de scholen en opvang weer openen, dan drie weken wachten, daarna wordt er pas gesproken over de horeca weer openen.

(al is met de Engelse variant te verwachten dat we met de scholen open alweer een stijgende lijn zullen zien)
Was ook ietwat humoristisch ;)
Ik denk dat drie weken al te optimistisch is. Eerst maar de detailhandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

pagani schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:12:
[...]

(al is met de Engelse variant vrees ik te verwachten dat we met de scholen open alweer een stijgende lijn zullen zien)
Ik zou al blij zijn met 2 dagen in de week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:50
Feestje bij mij vanavond boys :+

Cijfers zien er mooi uit in ieder geval!

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:20
LZ86 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:38:
Goed, ik ga even mijn 2e dosis halen.

Hebben jullie straks tijd om het over onze verlosser: Bill Gates te hebben?
Kun je dan even via je ingebouwde 5G antenne hier een update posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

TrailBlazer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:13:
[...]

Ik zou al blij zijn met 2 dagen in de week
Kunnen we als tussenoplossing de winkels niet 1 of 2 dagen in de week open doen?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:01
Laguna schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:25:
[...]

Eens, dat hebben ze in Denemarken beter voor elkaar. Ondanks dat de besmettingscijfers daar lager liggen en de maatregelen minder zwaar, is het virus wel een constante factor en daar gaat de verspreiding van het Britse virus ook niet zo snel als het RIVM doet vermoeden.

[Afbeelding]

[...]

Die zijn hopelijk wel positief vandaag. Qua nieuwe meldingen verwacht ik dat we vandaag weer even rond de 5000 gaan uitkomen, veel erboven zou jammer zijn, eronder zou positief zijn.
Maar dit onderschrijft toch juist dat de Britse variant besmettelijker is? Als je deze trend doortrekt, dan is met een week of 3-5 de Britse variant dominant;

De groeifactor van in Denemarken is, afhankelijk van de periode, per week tussen de 60% en 80% hoger voor de Britse variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:39

Bloodclot

Jawier!

Stoney3K schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:26:
[...]

Kunnen we als tussenoplossing de winkels niet 1 of 2 dagen in de week open doen?
Dan gaat iedereen en zijn moeders de hond winkelen, stampvolle winkels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
Stoney3K schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:26:
[...]

Maar het probleem is dat het dan juist druk wordt op die momenten;

Je zou een strikt deurbeleid moeten hanteren (max 1 bezoeker per 25m2?), maar 1 persoon per huishouden in de winkel, verplicht mondkapjes en dan een zeer ruim openingstijdenbeleid om de drukte te spreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

rik86 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:27:
[...]

Maar het probleem is dat het dan juist druk wordt op die momenten;

Je zou een strikt deurbeleid moeten hanteren (max 1 bezoeker per 25m2?), maar 1 persoon per huishouden in de winkel, verplicht mondkapjes en dan een zeer ruim openingstijdenbeleid om de drukte te spreiden.
Of iedereen kan een tijdslot reserveren van te voren, zonder reservering kom je dan niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Stoney3K schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:30:
[...]

Of iedereen kan een tijdslot reserveren van te voren, zonder reservering kom je dan niet binnen.
Schoot ook al door m'n hoofd ja, maar vraag me daar de praktische haalbaarheid voor m.n. kleinere winkels af.

Op basis van de trendcijfers zou ik vandaag tussen de 5.000 en 5.100 verwachten en morgen nog zo'n 250 hoger; Alles lager dan dat is winst, alles hoger begint, heel langzaam aan, toch wel richting de engelse variant te wijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:57
Ernemmer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:13:
[...]

Je geeft mij met de smilie na het aantal gevaccineerden de indruk dat je vind dat ze goed bezig zijn. Sommigen hier proberen dan wat tegengas te geven om aan te tonen dat het eigenlijk helemaal niet goed gaat.
Dan zitten we niet op 1 lijn. Ik ben blij dat er deze hoeveelheid in zit, niet meer en niet minder. Elke prik is er 1. Verdere gang van zaken hoort niet meer in dit topic zover ik weet, dus laat ik het hierbij :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04-2021
rik86 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:35:
[...]

Schoot ook al door m'n hoofd ja, maar vraag me daar de praktische haalbaarheid voor m.n. kleinere winkels af.

Op basis van de trendcijfers zou ik vandaag tussen de 5.000 en 5.100 verwachten en morgen nog zo'n 250 hoger; Alles lager dan dat is winst, alles hoger begint, heel langzaam aan, toch wel richting de engelse variant te wijzen...
Ik begin die engelse angst eerder definitief naar het rijk der fabelen te verwijzen.
Het aandeel is ondertussen al gigatisch maar tot nu toe geen zichtbaar effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Mooie daling!

Zat ik goed met mijn hoop (cq. soort van voorspelling). Benieuwd wat de andere cijfers doen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Laatst online: 21-09 10:40
Sergelwd schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:39:
Ik begin die engelse angst eerder definitief naar het rijk der fabelen te verwijzen.
Het aandeel is ondertussen al gigatisch maar tot nu toe geen zichtbaar effect.
Ergens denk ik ook dat het zichtbare effect er juist wel is. Misschien heeft de regering, door inderdaad op tijd in te grijpen en een lockdown in te stellen en nu zelfs een avondklok, er voor gezorgd dat de besmettingen niet net zoals in Engeland enorm toenamen en het behapbaar is gebleven (zelfs nog steeds een dalende, zij het langzame, lijn).

Of mogen we niet zeggen dat het beleid van onze regering misschien achteraf toch ‘goed’ is geweest?
Misschien als we al die dingen niet hadden gedaan, dat we nu de opmars van die Engelse variant hadden gezien.... en is dat nu minder zichtbaar doordat de ‘oude-variant’ besmettingen nu veeeeeeellager liggen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
(jarig!)

Een heleboel baby's over 9 maanden. Elke Tinder-date blijft slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:23
Dat hebben ze hier in de zomer in een grote kringloop gedaan, je moest via de website een bepaald tijdslot reserveren en dan kwamen er niet meer dan zoveel mensen tegelijk binnen!

Vond ik perfect werken!
Stoney3K schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:30:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Goofyduck384 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:51:
Ergens denk ik ook dat het zichtbare effect er juist wel is. Misschien heeft de regering, door inderdaad op tijd in te grijpen en een lockdown in te stellen en nu zelfs een avondklok, er voor gezorgd dat de besmettingen niet net zoals in Engeland enorm toenamen en het behapbaar is gebleven (zelfs nog steeds een dalende, zij het langzame, lijn).
Je kan nu (nog) niet zeggen of de avondklok iets heeft gedaan. Normaliter wordt dat pas duidelijk zo'n 2-3 weken na invoeren van de maatregel. Alle dalingen die we nu zien zijn ten gevolge van de lockdown.

Hopelijk is er dan nu ook weer een plan om de boel weer een beetje open te laten gaan. De lockdown nog veel langer laten doorgaan is ook niet een houdbare situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:14
joppe113 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:56:
Dat hebben ze hier in de zomer in een grote kringloop gedaan, je moest via de website een bepaald tijdslot reserveren en dan kwamen er niet meer dan zoveel mensen tegelijk binnen!

Vond ik perfect werken!

[...]
Dat deden ze in Italië vorig jaar in de dorps super mini markt simpeler. Oma op een stoeltje bij de deur. Eén eruit, één erin en met mondkapje.
Onze Jumbo daarentegen zette er elke week een paar extra karretjes bij (na de eerste schaarste in maart). :(

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

rik86 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:26:
[...]

Maar dit onderschrijft toch juist dat de Britse variant besmettelijker is? Als je deze trend doortrekt, dan is met een week of 3-5 de Britse variant dominant;

De groeifactor van in Denemarken is, afhankelijk van de periode, per week tussen de 60% en 80% hoger voor de Britse variant.
Klopt, wordt dat ergens tegengesproken? Anders begrijp ik niet waarom je je genoodzaakt voelde om dit nogmaals te bevestigen.

Dat deze variant de huidige variant gaat verdringen is onvermijdelijk, echter of deze variant ook voor een algehele kentering gaat zorgen valt nog te bezien.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:47

The Legend

*Plop*

Laguna schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:15:
[...]

Klopt, wordt dat ergens tegengesproken? Anders begrijp ik niet waarom je je genoodzaakt voelde om dit nogmaals te bevestigen.

Dat deze variant de huidige variant gaat verdringen is onvermijdelijk, echter of deze variant ook voor een algehele kentering gaat zorgen valt nog te bezien.
Als de oude variant daalt, en de nieuwe variant tegelijkertijd stijgt, dan kan het toch niet anders dan dat die kentering gaat komen? De nieuwe variant stopt toch niet ineens met verspreiden als de oude variant volledig verdrongen is.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
De wekelijkse woensdagstijging, maar dus wel al 700 minder dan vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:55
Soccer98 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:22:
De wekelijkse woensdagstijging, maar dus wel al 700 minder dan vorige week.
Ruim 800 zelfs en ook onder het weekgemiddelde, dat is meestal niet het geval op woensdag.

PVOutput: VO18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

The Legend schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:19:
[...]

Als de oude variant daalt, en de nieuwe variant tegelijkertijd stijgt, dan kan het toch niet anders dan dat die kentering gaat komen? De nieuwe variant stopt toch niet ineens met verspreiden als de oude variant volledig verdrongen is.
Zolang je de R onder de 1 kan houden vindt er geen kentering plaats. De cijfers van vandaag laten weer een daling van 13% zien tov vorige week, dus vooralsnog gaat het de goede kant op. Ondertussen zal men alles op alles moeten zetten om de risicogroepen zo snel mogelijk te vaccineren, zodat een zware overbelasting van de zorg kan worden voorkomen indien de R langdurig boven de 1 zou uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
GekkePrutser schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:06:
[...]

Omnummeren hebben ze ook niet gedaan na het hele ZZP debacle.

Wat er gewoon moet gebeuren is het BSN niet meer als iets geheims beschouwen. Dus niet gebruiken voor enige vorm van authenticatie whatsoever. Net zoals andere dingen als geboortedatum, NAW enzovoorts.

Volgens mij zijn bij de ZZP affaire veel meer mensen hun BSN's gelekt. Maar inderdaad zoals iemand anders al zei: Omnummeren wordt een drama.
Geheim is het trefwoord. Die BSN's waren ook helemaal niet geheim. Die van mij is gewoon mijn oude vaste telefoonnummer, daarom begint die ook met 073 en dat is geen geintje.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Laguna schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Zolang je de R onder de 1 kan houden vindt er geen kentering plaats. De cijfers van vandaag laten weer een daling van 13% zien tov vorige week, dus vooralsnog gaat het de goede kant op. Ondertussen zal men alles op alles moeten zetten om de risicogroepen zo snel mogelijk te vaccineren, zodat een zware overbelasting van de zorg kan worden voorkomen indien de R langdurig boven de 1 zou uitkomen.
Als de Britse variant toeneemt terwijl de oude variant afneemt, dan is de Britse R toch boven de 1 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 17:04
The Legend schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:32:
[...]

Als de Britse variant toeneemt terwijl de oude variant afneemt, dan is de Britse R toch boven de 1 8)7
Dat hoeft niet, de Britse R is alleen zeker hoger dan de klassieke R

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

The Legend schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:32:
[...]

Brits kan 0,9 zijn en de rest 0,8 dan neemt aandeel Brits gewoon toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:39
Niet zo slecht deze cijfers, alles onder de 5000 is mooi!

Wel nog steeds hoge ziekenhuiscijfers.
Zouden er nog veel verborgen besmettingen zijn die zorgen voor deze hoge cijfers?

Kun je niet de ziekenhuiscijfers x een bepaalde factor doen, om de werkelijke besmettingen te schatten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Laatst online: 21-09 10:40
CMD-Snake schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:07:
Je kan nu (nog) niet zeggen of de avondklok iets heeft gedaan. Normaliter wordt dat pas duidelijk zo'n 2-3 weken na invoeren van de maatregel. Alle dalingen die we nu zien zijn ten gevolge van de lockdown.

Hopelijk is er dan nu ook weer een plan om de boel weer een beetje open te laten gaan. De lockdown nog veel langer laten doorgaan is ook niet een houdbare situatie.
Ja dat snap ik ja, dat de effecten van de avondklok (nog) niet zichtbaar zijn. Ik noem de avondklok erbij, omdat de regering graag wil dat het iets harder naar beneden gaat, zodat de lockdown (maar vooral de scholen en kinderopvang) na 9 februari versoepeld kan worden. Aangezien de opmars van de Britse variant de harde daling in de weg staat (maar gelukkig is er nog steeds een daling) is de avondklok erbij ingevoerd.

Ik denk dat ze in december goede keuzes hebben gemaakt, maar ook best gezegd worden. Wordt in mijn ogen gewoon te weinig gezegd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
gustaveau schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:34:

Zouden er nog veel verborgen besmettingen zijn die zorgen voor deze hoge cijfers?

Kun je niet de ziekenhuiscijfers x een bepaalde factor doen, om de werkelijke besmettingen te schatten?
Volgens mij worden de werkelijke besmettingen geschat adhv virusdeeltjes in rioolwater.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

ConQuestador schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:33:
[...]

Dat hoeft niet, de Britse R is alleen zeker hoger dan de klassieke R
TrailBlazer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:34:
[...]

In het voorbeeld uit Denemarken is te zien dat het absolute aantal Britse besmettingen groeit. Dat kan toch alleen als de R boven 1 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TrailBlazer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:34:
[...]

Ehh... ligt er maar net aan hoe dicht dat bij elkaar ligt. Als er 100.000 mensen met de oude variant besmet zijn die met 0,85 daalt. En een 10.000 mensen met Britse variant die met 0,9 dalen kon dat nog weleens heel lang duren ;)

Maar goed, hoeven we ons niet druk over te maken, want het gaat harder.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 27-01-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
The Legend schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:47:
[...]

[...]

In het voorbeeld uit Denemarken is te zien dat het absolute aantal Britse besmettingen groeit. Dat kan toch alleen als de R boven 1 is.
Dat is wel de meest aannemelijke reden ja :)
(ervanuitgaande dat de steekproef van de besmettingen die je vindt constant is)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:17
MikeyMan schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:49:
[...]

Ehh... ligt er maar net aan hoe dicht dat bij elkaar ligt. Als er 100.000 mensen met de oude variant besmet zijn die met 0,85 daalt. En een 10.000 mensen met Britse variant die met 0,9 dalen kon dat nog weleens heel lang duren ;)

Maar goed, hoeven we ons niet druk over te maken, want het gaat harder.
Aandeel neemt dan alsnog toe.
De verhouding is in eerste instantie 100/10 en één generatie later is dat 85/9. Oftewel in eerste instantie 9,0% en één generatie later 9,5% Brits aandeel. Dus stijging van Brits aandeel van 0,5%.

Het absolute aantal besmettingen daalt in dit voorbeeld wel 'gewoon' met 14,6%. Dus dat is dan geen groot probleem. En absoluut gezien zal het Brits aandeel niet gauw de meerderheid zijn in dit voorbeeld, dat zal je waarschijnlijk bedoelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jovatov op 27-01-2021 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ConQuestador schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:51:
[...]

Dat is wel de meest aannemelijke reden ja :)
(ervanuitgaande dat de steekproef van de besmettingen die je vindt constant is)
Denemarken schijnt een meerderheid van alle positieve tests te sequencen voor de variant.

https://www.reuters.com/a...rus-denmark-idUSKBN29L0HY
Denmark has become a front-runner in monitoring coronavirus mutations by running most positive tests through genome sequencing analysis.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Ernemmer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:47:
[...]

Volgens mij worden de werkelijke besmettingen geschat adhv virusdeeltjes in rioolwater.
Nou eerder aan de hand van de bloedbank data. Zoeken op Sanquin. https://www.sanquin.nl/ov...an-de-donors-januari-2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:55
gustaveau schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:34:

Het aantal "besmettelijke mensen" wordt ingeschat, zie hier:
https://coronadashboard.r...lijk/besmettelijke-mensen

En hoe komen ze aan die schatting:
https://coronadashboard.r...ding#besmettelijke-mensen
Tussen 1 juni en 13 oktober werd dit cijfer berekend op basis van de data uit de eerste ronde van het Pienter Corona onderzoek, het aantal ziekenhuisopnames en het aantal positieve testen. Vanaf 13 oktober wordt dit cijfer berekend op basis van de data uit de tweede ronde van het Pienter Corona onderzoek en het aantal ziekenhuisopnames. In de tweede ronde van het Pienter Corona onderzoek is een grotere groep mensen op een besmetting met het virus onderzocht. Ook is er meer inzicht gekregen of en hoe besmettelijk COVID-19-patienten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Zo dus. Ik las het als mensen die een besmetting achter de rug hebben/die antistoffen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met verbazing zojuist weer van mijn ongeopende maar actief zijnde winkel naar huis gereden. Ik heb serieus in een file gestaan, terwijl er geen aanrijding was gebeurd. Het is verbazingwekkend druk op de weg.

Wil niet zeggen dat het verkeerd is, er zijn ongetwijfeld velen zoals ik die echt niet anders kunnen dan op de werkplek aanwezig zijn. Maar ik zie ook ouderen in de auto, die zullen vast niet naar werk gaan. Oordelen kan ik echter niet, ieder heeft zo zijn reden naar buiten te gaan, maar de mobiliteit is erg hoog aan het worden. In mijn optiek te hoog.

Ik als ondernemer moet mijn winkel dichthouden, terwijl zoveel van de mensen schijt aan de maatregelen hebben en gewoon lekker naar buiten, vrienden, familie, geopende winkels gaan. Het blijft pijnlijk om te zien.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:14
update 2021-01-27

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLieGedGOKNsp4m4stJe5gdJnRY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TJp0j7kLuCE33RsxLbPeeqrP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMnNoM_0Crntj1oLmroivn3zHrw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9Y9BNa6wOhmiZUzJW1S1w3EP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wurDuURqFsxKzvap8FngbkShjzY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PZcvU1Vuw1ZS1GaA7nl7nYnE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aSS6UFX9NFv5tT9kZhCQxXKxzI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0ymXFnjC73lNQJmjSh50GPn6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7s69sEc2eAHYOiuztBrF6ypHVZ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O3gdmEedcE4DfCHm35vogmXa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPrgmMY-a0_Hgqr1LKTP2dNS0mg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tHg06NcgenlhF7EbQXa4XyTL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNEvM0mUmOiFwf18NAePQx0qPno=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bAZnsA6bc0kw60Tb7uJdfZn7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBaJUNMZZGo1vEedopLHFfa9U9c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xDNejk79VlBOr9msAgBDZ5kd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGA7qESaMNbBdtILw29kb8Xyy2E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2SzYk1syggiPbLXlSOlNIZ7V.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghWTbRGRp0smFt9gz8GcQMmxu4E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E6hdMFjZHj3u0nrBM7NKRxmp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

@breew Kun je in jouw data zien tot welk moment er nog significante wijzigingen optreden in het aantal besmettingen? Met andere woorden; vanaf hoeveel dagen terug is in de bovenste tabel af te lezen wat de werkelijke aantallen besmettingen zijn geweest naar eerste ziektedag?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plenkske
The Legend schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:23:
@breew Kun je in jouw data zien tot welk moment er nog significante wijzigingen optreden in het aantal besmettingen? Met andere woorden; vanaf hoeveel dagen terug is in de bovenste tabel af te lezen wat de werkelijke aantallen besmettingen zijn geweest naar eerste ziektedag?
Op dit moment gaat ongeveer 75% van het dagtotaal over de laatste 4 dagen.
Een heel klein aantal is ouder dan 10 dagen.
Kortom vandaag is de data van 17 t/m 20 januari erg betrouwbaar.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Esvq1AFXEAIhNuN?format=png&name=4096x4096

(plaatje heb ik van twitter gehaald, van vandaag)

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 27-01-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:36:
[...]

Op dit moment gaat ongeveer 75% van het dagtotaal over de laatste 4 dagen.
Een heel klein aantal is ouder dan 10 dagen.
Kortom vandaag is de data van 17 t/m 20 januari erg betrouwbaar.

[Afbeelding]

(plaatje heb ik van twitter gehaald, van vandaag)
Misschien een erg stomme vraag, maar hoe kan het dat wanneer ik gisteren getest ben, ik vandaag in 't systeem van de overheid / GGD kan zien wat de testuitslag is. En dat dan toch nog zoveel van de testuitslagen zo oud zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

THE_BASE schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:17:
Met verbazing zojuist weer van mijn ongeopende maar actief zijnde winkel naar huis gereden. Ik heb serieus in een file gestaan, terwijl er geen aanrijding was gebeurd. Het is verbazingwekkend druk op de weg.

Wil niet zeggen dat het verkeerd is, er zijn ongetwijfeld velen zoals ik die echt niet anders kunnen dan op de werkplek aanwezig zijn. Maar ik zie ook ouderen in de auto, die zullen vast niet naar werk gaan. Oordelen kan ik echter niet, ieder heeft zo zijn reden naar buiten te gaan, maar de mobiliteit is erg hoog aan het worden. In mijn optiek te hoog.

Ik als ondernemer moet mijn winkel dichthouden, terwijl zoveel van de mensen schijt aan de maatregelen hebben en gewoon lekker naar buiten, vrienden, familie, geopende winkels gaan. Het blijft pijnlijk om te zien.
Ik moest gisteren naar kantoor ivm een probleem met mijn laptop en ik vond het op de ring van Amsterdam ook erg druk. Viel me echt heel erg tegen. Het kantoor waar ik moest zijn was ook best druk niet mijn bedrijf though.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Koehandelaar schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:42:
[...]

Misschien een erg stomme vraag, maar hoe kan het dat wanneer ik gisteren getest ben, ik vandaag in 't systeem van de overheid / GGD kan zien wat de testuitslag is. En dat dan toch nog zoveel van de testuitslagen zo oud zijn?
De testuitslagen zijn in principe niet zo oud.
Bovenstaande data, ook die van @breew, is (voor grootste deel) op basis van "eerste ziektedag". Ander deel is "labuitslag" of "melding GGD".
En het kan natuurlijk zo zijn dat je 5 dagen geleden je eerste symptomen had, en vandaag de uitslag binnen hebt.
Niet iedereen laat zich meteen testen en het kan even duren voor je afspraak en uitslag hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 14:00
Een update van mijn analyse-script en de uitkomsten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
import datetime

import matplotlib.pyplot as plt
import numpy as np
import pandas as pd

start_date = datetime.date(2020, 12, 20)
new_infections_nl = [
    13022, 11168, 9810, 10388, 11499, 11487, 9848,
    9080, 7415, 7502, 9398, 9681, 8183, 8601,
    7398, 6563, 6338, 7099, 9627, 8124, 7321,
    6612, 5416, 4872, 6086, 6466, 6009, 5260,
    5598, 4754, 4272, 5530, 5774, 5744, 5414,
    4891, 4017, 3917, 4726
]
nr_samples = len(new_infections_nl)

df = pd.DataFrame({
    "date": [start_date + datetime.timedelta(days=i) for i in range(nr_samples)],
    "nr_daily": new_infections_nl
})

df["weekly_change"] = df.nr_daily / df.nr_daily.shift(7)
df.dropna(inplace=True)

c1, c0 = np.polyfit([i for i in range(df.shape[0])], df.weekly_change.values, 1)
df["trend"] = [c0 + i * c1 for i in range(df.shape[0])]

ax = df.plot(x="date", y="weekly_change", color="blue")
df.plot(x="date", y="trend", ax=ax, color="pink")

nr_days_until_structural_growth = (1.0 - c0) / c1
if nr_days_until_structural_growth > 0:
    problem_start_date = start_date + datetime.timedelta(days=nr_days_until_structural_growth)
    problem_start_date_str = problem_start_date.strftime('%d-%b-%Y')
else:
    problem_start_date_str = "n/a"

print(df)
print(f"Structural growth of new infections prognosed for: {problem_start_date_str}")

# plt.show()

Het script kijkt naar de verhouding van nieuwe dagelijkse besmettingen (RIVM -> https://www.worldometers.info/coronavirus/) tussen een bepaalde dag en dezelfde dag 1 week eerder. <1 is krimp, >1 is groei.

Ook wordt er een 1e orde trendlijn door deze serie getrokken en een progose berekend wanneer de getallen trendmatig gaan stijgen. Dat moet de theorie van RIVM valideren dat we van daling geleidelijk naar stijging gaan.

Resultaten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
          date  nr_daily  weekly_change     trend
7   2020-12-27      9080       0.697282  0.782561
8   2020-12-28      7415       0.663951  0.786408
9   2020-12-29      7502       0.764730  0.790254
10  2020-12-30      9398       0.904698  0.794101
11  2020-12-31      9681       0.841899  0.797947
12  2021-01-01      8183       0.712371  0.801793
13  2021-01-02      8601       0.873375  0.805640
14  2021-01-03      7398       0.814758  0.809486
15  2021-01-04      6563       0.885098  0.813333
16  2021-01-05      6338       0.844841  0.817179
17  2021-01-06      7099       0.755373  0.821026
18  2021-01-07      9627       0.994422  0.824872
19  2021-01-08      8124       0.992790  0.828719
20  2021-01-09      7321       0.851180  0.832565
21  2021-01-10      6612       0.893755  0.836411
22  2021-01-11      5416       0.825232  0.840258
23  2021-01-12      4872       0.768697  0.844104
24  2021-01-13      6086       0.857304  0.847951
25  2021-01-14      6466       0.671653  0.851797
26  2021-01-15      6009       0.739660  0.855644
27  2021-01-16      5260       0.718481  0.859490
28  2021-01-17      5598       0.846642  0.863337
29  2021-01-18      4754       0.877770  0.867183
30  2021-01-19      4272       0.876847  0.871029
31  2021-01-20      5530       0.908643  0.874876
32  2021-01-21      5774       0.892979  0.878722
33  2021-01-22      5744       0.955899  0.882569
34  2021-01-23      5414       1.029278  0.886415
35  2021-01-24      4891       0.873705  0.890262
36  2021-01-25      4017       0.844973  0.894108
37  2021-01-26      3917       0.916901  0.897955
38  2021-01-27      4726       0.854611  0.901801
Structural growth of new infections prognosed for: 14-Feb-2021

De theorie kun je op grond van deze analyse niet ontkrachten. Maar: het gaat niet zo snel als RIVM lijkt te voorzien. Het script voorziet pas vanaf mid februari een structurele stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
t_captain schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:08:
De theorie kun je op grond van deze analyse niet ontkrachten. Maar: het gaat niet zo snel als RIVM lijkt te voorzien. Het script voorziet pas vanaf mid februari een structurele stijging.
Maar dat is met gelijkblijvende maatregelen, door de avondklok zou dit mogelijk stabiel kunnen blijven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
TrailBlazer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:44:
[...]

Ik moest gisteren naar kantoor ivm een probleem met mijn laptop en ik vond het op de ring van Amsterdam ook erg druk. Viel me echt heel erg tegen. Het kantoor waar ik moest zijn was ook best druk niet mijn bedrijf though.
Er valt ook heel weinig zinnig over te zeggen zo met het blote oog.
Misschien zijn veel carpoolers wel individueel gaan rijden zoals ik ze zou aanraden.
Zelf was ik ook onderdeel van de drukte omdat ik moest overnachten in de randstad door de avondklok.
Gewoon netjes volgens de regels maar zo krijg je toch meer drukte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:44:
[...]

De testuitslagen zijn in principe niet zo oud.
Bovenstaande data, ook die van @breew, is (voor grootste deel) op basis van "eerste ziektedag". Ander deel is "labuitslag" of "melding GGD".
En het kan natuurlijk zo zijn dat je 5 dagen geleden je eerste symptomen had, en vandaag de uitslag binnen hebt.
Niet iedereen laat zich meteen testen en het kan even duren voor je afspraak en uitslag hebt.
Ah, dat verklaart een hoop. Dankjewel voor je snelle antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Hoeveel totale actieve besmettingen zouden we nu in NL hebben?

Elke dag komen er rond de 4000/5000 bij, maar er vallen natuurlijk ook besmettingen af.
Indien een gemiddelde besmetting een week of 4 duurt hebben we nu nog steeds 4/5k*28 dus zeker 140-150k actieve cases? Zou dit de reden zijn dat we nog zoveel ziekenhuisopnamen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
t_captain schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:08:
Een update van mijn analyse-script en de uitkomsten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
import datetime

import matplotlib.pyplot as plt
import numpy as np
import pandas as pd

start_date = datetime.date(2020, 12, 20)
new_infections_nl = [
    13022, 11168, 9810, 10388, 11499, 11487, 9848,
    9080, 7415, 7502, 9398, 9681, 8183, 8601,
    7398, 6563, 6338, 7099, 9627, 8124, 7321,
    6612, 5416, 4872, 6086, 6466, 6009, 5260,
    5598, 4754, 4272, 5530, 5774, 5744, 5414,
    4891, 4017, 3917, 4726
]
nr_samples = len(new_infections_nl)

df = pd.DataFrame({
    "date": [start_date + datetime.timedelta(days=i) for i in range(nr_samples)],
    "nr_daily": new_infections_nl
})

df["weekly_change"] = df.nr_daily / df.nr_daily.shift(7)
df.dropna(inplace=True)

c1, c0 = np.polyfit([i for i in range(df.shape[0])], df.weekly_change.values, 1)
df["trend"] = [c0 + i * c1 for i in range(df.shape[0])]

ax = df.plot(x="date", y="weekly_change", color="blue")
df.plot(x="date", y="trend", ax=ax, color="pink")

nr_days_until_structural_growth = (1.0 - c0) / c1
if nr_days_until_structural_growth > 0:
    problem_start_date = start_date + datetime.timedelta(days=nr_days_until_structural_growth)
    problem_start_date_str = problem_start_date.strftime('%d-%b-%Y')
else:
    problem_start_date_str = "n/a"

print(df)
print(f"Structural growth of new infections prognosed for: {problem_start_date_str}")

# plt.show()

Het script kijkt naar de verhouding van nieuwe dagelijkse besmettingen (RIVM -> https://www.worldometers.info/coronavirus/) tussen een bepaalde dag en dezelfde dag 1 week eerder. <1 is krimp, >1 is groei.

Ook wordt er een 1e orde trendlijn door deze serie getrokken en een progose berekend wanneer de getallen trendmatig gaan stijgen. Dat moet de theorie van RIVM valideren dat we van daling geleidelijk naar stijging gaan.

Resultaten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
          date  nr_daily  weekly_change     trend
7   2020-12-27      9080       0.697282  0.782561
8   2020-12-28      7415       0.663951  0.786408
9   2020-12-29      7502       0.764730  0.790254
10  2020-12-30      9398       0.904698  0.794101
11  2020-12-31      9681       0.841899  0.797947
12  2021-01-01      8183       0.712371  0.801793
13  2021-01-02      8601       0.873375  0.805640
14  2021-01-03      7398       0.814758  0.809486
15  2021-01-04      6563       0.885098  0.813333
16  2021-01-05      6338       0.844841  0.817179
17  2021-01-06      7099       0.755373  0.821026
18  2021-01-07      9627       0.994422  0.824872
19  2021-01-08      8124       0.992790  0.828719
20  2021-01-09      7321       0.851180  0.832565
21  2021-01-10      6612       0.893755  0.836411
22  2021-01-11      5416       0.825232  0.840258
23  2021-01-12      4872       0.768697  0.844104
24  2021-01-13      6086       0.857304  0.847951
25  2021-01-14      6466       0.671653  0.851797
26  2021-01-15      6009       0.739660  0.855644
27  2021-01-16      5260       0.718481  0.859490
28  2021-01-17      5598       0.846642  0.863337
29  2021-01-18      4754       0.877770  0.867183
30  2021-01-19      4272       0.876847  0.871029
31  2021-01-20      5530       0.908643  0.874876
32  2021-01-21      5774       0.892979  0.878722
33  2021-01-22      5744       0.955899  0.882569
34  2021-01-23      5414       1.029278  0.886415
35  2021-01-24      4891       0.873705  0.890262
36  2021-01-25      4017       0.844973  0.894108
37  2021-01-26      3917       0.916901  0.897955
38  2021-01-27      4726       0.854611  0.901801
Structural growth of new infections prognosed for: 14-Feb-2021

Maar tegen die tijd zijn de aantallen ook zo laag dat je haast niet verder kunt zakken :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

gustaveau schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:21:
Hoeveel totale actieve besmettingen zouden we nu in NL hebben?

Elke dag komen er rond de 4000/5000 bij, maar er vallen natuurlijk ook besmettingen af.
Indien een gemiddelde besmetting een week of 4 duurt hebben we nu nog steeds 4/5k*28 dus zeker 140-150k actieve cases? Zou dit de reden zijn dat we nog zoveel ziekenhuisopnamen zien?
Het gegokte aantal staat gewoon op het dashboard iig:
https://coronadashboard.r...lijk/besmettelijke-mensen

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:36
Sergelwd schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:19:
[...]

Er valt ook heel weinig zinnig over te zeggen zo met het blote oog.
Misschien zijn veel carpoolers wel individueel gaan rijden zoals ik ze zou aanraden.
Zelf was ik ook onderdeel van de drukte omdat ik moest overnachten in de randstad door de avondklok.
Gewoon netjes volgens de regels maar zo krijg je toch meer drukte.
Niet alleen carpoolers, maar mogelijk ook OVers. Kan ze dat ook niet kwalijk nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Het NRC heeft de exit strategie van het kabinet ingezien. Uit het artikel:
Als de coronamaatregelen versoepeld kunnen worden, dan zullen als eerste de basisscholen en kinderopvang weer geopend worden en wordt de avondklok ingetrokken. Daarna mogen ook de middelbare scholen, detailhandel en contactberoepen weer open. Dat blijkt uit plannen voor de ‘exit-strategie’ waar het kabinet aan werkt en NRC inzage in had. Komende vrijdag praat de ministerraad verder over de plannen waarmee Nederland de komende tijd weer langzaam open moet gaan.

Die plannen zijn volgens het kabinet nodig omdat er veel behoefte is aan „een perspectief en een helder verhaal over hoe de samenleving langzaam heropend zal gaan worden”.

Die ‘routekaart’ zou „voorspelbaar en uitlegbaar” moeten zijn. De hoop is dat dit perspectief er de komende tijd gaat komen door een combinatie van maatregelen, vaccineren en sneller en massaler testen, ook voor toegang tot werk of evenementen.
Uit de notitie blijkt niet wanneer een nieuwe fase precies ingaat. Opvallend is wel dat het Outbreak Management Team (OMT) heeft geadviseerd af te schalen in één stap en „strenge maatregelen vast te houden tot de signaalwaarden zijn bereikt”. Het kabinet overweegt juist tussenstappen te nemen, blijkt uit de schets, maar zal dan wel steeds het OMT vragen of dit epidemiologisch ook verantwoord is.
Onderwijs lijkt de prioriteit te hebben, maar nog geen zicht op wanneer dit gaat gebeuren. Gezien dat veel aan de vaccinaties ook gekoppeld wordt kan het nog wel even duren gezien ons tempo. Denk dat genoeg middenstanders ook snakken om de deuren van hun zaak weer te kunnen openen en ik zal heel blij zijn als ik weer eens naar de kapper kan gaan. ;)

Overigens ook de moeite van het lezen waard: 'Wat te doen met al die woede?' Als je de link InPrivate opent kan je het artikel lezen, het is best lang - te lang om hier deels te plaatsen - maar is zeker stof tot nadenken. Boosheid op de maatregelen is niet alleen het terrein van wappies of hooligans volgens de auteur, maar ook van 'gewone' mensen.

[ Voor 9% gewijzigd door CMD-Snake op 27-01-2021 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 14:00
ConQuestador schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:14:
[...]

Maar dat is met gelijkblijvende maatregelen, door de avondklok zou dit mogelijk stabiel kunnen blijven ?
Effecten van de avondklok komen nog niet tot uiting in deze getallen. Dat kan de trendlijn nog met een onbekend getal verlagen.

Ook het effect van toenemende immunisatie (zowel natuurlijk als middels vaccinatie) is nog niet meegenomen in de projectie. Van nu tot 14-2 kan dat de R-waarde met ongeveer 2.5 basispunt verlagen. Dat correspondeert met 0.03 a 0.04 op de wekelijkse groeifactor en daarmee kun je het kantelpunt 1 week verschuiven.

Samen kunnen die effecten waarschijnlijk het kantelpunt naar 1-3 verplaatsen.

Tegen die tijd zitten de besmettingen volgens het trendmodel 20 a 25% onder het huidige niveau.

In de loop van mei zou de derde golf het huidige niveau overstijgen. Maar tegen die tijd wordt de R-waarde fors omlaag gedrukt door immunisatie en weersinvloeden dus zullen we lager blijven.

Ergo: we hebben volgens dit rekenmodel (ruim) voldoende maatregelen genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:09
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door cvs79 op 27-01-2021 18:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
Goofyduck384 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:38:
Ik noem de avondklok erbij, omdat de regering graag wil dat het iets harder naar beneden gaat, zodat de lockdown (maar vooral de scholen en kinderopvang) na 9 februari versoepeld kan worden. Aangezien de opmars van de Britse variant de harde daling in de weg staat (maar gelukkig is er nog steeds een daling) is de avondklok erbij ingevoerd.
Ik blijf ernstige twijfels houden over de effectiviteit van een avondklok. In Frankrijk is die zelfs aangescherpt, maar het lijkt ze niet te brengen waar op gehoopt werd. Geen enkel land met een avondklok kan er echt duiding aan geven.

We halen deze cijfers nu puur op de lockdown, dus die avondklok is en blijft mijn inziens overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Aha! bedankt voor de hulp bij mijn luiheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:04:

(...)

Onderwijs lijkt de prioriteit te hebben, maar nog geen zicht op wanneer dit gaat gebeuren. Gezien dat veel aan de vaccinaties ook gekoppeld wordt kan het nog wel even duren gezien ons tempo. Denk dat genoeg middenstanders ook snakken om de deuren van hun zaak weer te kunnen openen en ik zal heel blij zijn als ik weer eens naar de kapper kan gaan. ;)
Ik ben ook benieuwd wanneer de sportfaciliteiten weer beperkt open kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 16:36
CMD-Snake schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:19:
[...]

Ik blijf ernstige twijfels houden over de effectiviteit van een avondklok. In Frankrijk is die zelfs aangescherpt, maar het lijkt ze niet te brengen waar op gehoopt werd. Geen enkel land met een avondklok kan er echt duiding aan geven.

We halen deze cijfers nu puur op de lockdown, dus die avondklok is en blijft mijn inziens overbodig.
Eerder gezegd, maar de avondklok is mijns inziens ook een politiek instrument. Deels om hier iedereen scherp te houden en deels om Merkel tevreden te houden. En wellicht doet het ook nog iets, een beetje, misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:37
Het valt me op dat er een patroon in de golfbeweging zit in het aantal positieve testen. Zie de grafiek op het coronadashboard

Elke dinsdag zitten we in een dal:

29 Dec, 5, 12, 19, 26 januari....

Vervolgens stijgt het weer met pieken op donderdag.
31 Dec, 7, 14, 21 januari.

Daarna dalen de getallen weer om weer op woensdag te gaan stijgen.

Zegt waarschijnlijk helemaal niks, maar viel me gewoon op :)

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:32
Van Maurice :
Bedenk dat de komende twee dagen de meldingen van het RIVM de relatief drukkere maandagen, dinsdagen en woensdagen betreft.
De cijfers die we nu zien komen voornamelijk uit het rustigere weekend (minder testen).
Maar wel een daling tov dezelfde dag vorige week.
Eigenlijk moet je niet zozeer naar de dagcijfers kijken, maar meer naar het gemiddelde percentage positief.
En zelfs dat is misleidend als je asymptomatische mensen gaat testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

Ik ben ook even gaan rekenen met de kiemsurveillance cijfers van zowel Denemarken als het RIVM en dan lijkt het aannemelijk dat de gemiddelde percentage groeifactor van de Britse variant 70% is. Als je vervolgens de aanwezigheid van de Britse variant doorberekent in de huidige besmettingscijfers, dan lijkt de R van de huidige variant op ~0,8 te liggen en de R van de Britse variant op ~1,4. Als van het totaal aantal besmettingen vorige week 33,33% de Britse variant zou betreffen (aldus het RIVM), dan zou de Britse variant deze week al de dominante variant worden en zou er volgende week al een algehele stijging in de besmettingscijfers kunnen plaatsvinden.

De 33,33% komt echter niet overeen met 70% groei, als je dit corrigeert dan kom je op de volgende percentages uit qua aanwezigheid van de Britse variant: week 1 is nu vastgesteld op 8,6%, met 70% groei zou dat in week 2 14,6% zijn, in week 3 24,8%, in week 4 42,2% en in week 5 (volgende week) 71,7%. Op basis daarvan zou je volgende week een algehele stijging in de besmettingscijfers kunnen zien van 3% en de week daarop een stijging van 12%.

Het is te hopen dat de daadwerkelijke percentage groeifactor fors lager ligt dan 70%, want ook bij 60% zou je volgende week al een minimale stijging kunnen zien en de week daarop een stijging van 10%. In beide scenario's zou de Britse variant in week 6 al de dominante variant zijn geworden.

De grafiek van het percentage positieve testen op het coronadashboard bevalt me ook allerminst. Daar zie je inmiddels een stijgende lijn met als laatste waarde 11,9% van 23 januari.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6nR8UeEy7fNTKPrAR-IkU4IqnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zftQjH1xYxKghtvCfVeh3VNP.jpg?f=fotoalbum_large

Disclaimer: deze berekening valt natuurlijk nog steeds te beschouwen als een analyse die op wat bierviltjes is uitgeschreven door een amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
nvm

[ Voor 116% gewijzigd door Jedi_Pimp op 27-01-2021 22:32 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:13

[...]

[...]

Overigens ook de moeite van het lezen waard: 'Wat te doen met al die woede?' Als je de link InPrivate opent kan je het artikel lezen, het is best lang - te lang om hier deels te plaatsen - maar is zeker stof tot nadenken. Boosheid op de maatregelen is niet alleen het terrein van wappies of hooligans volgens de auteur, maar ook van 'gewone' mensen.
Zonder data kan ik ook wel een routekaart maken van mijn eigen pensionering en de kans op de Staatsloterij ondertussen te winnen. Ik snap dat ze iets moeten zeggen maar als je echt onder de eerder gecommuniceerde 3 ziekenhuisopnamen per dag wilt zitten kan het nog weken duren hoor. Al denk ik dat de scholen vrijwel zeker na de carnavalsvakantie open gaan al is het omdat je anders bijna 2 schooljaren heb verspild, ze willen de ouders met kinderen pleasen en iets van hoop geven voor de verkiezingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 23:00
[...]
Een beetje "Van dik hout perst men wel eens CD's" (of ging die nou toch anders).

Ik bedoel als dit nou HET "perspectief" is waar mensen zo naar hunkerden, dan hadden ze dit toch zelf ook wel kunnen bedenken (en meer valt er ook niet te fabriceren op het moment) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Deezers schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:35:
[...]

Zonder data kan ik ook wel een routekaart maken van mijn eigen pensionering en de kans op de Staatsloterij ondertussen te winnen. Ik snap dat ze iets moeten zeggen maar als je echt onder de eerder gecommuniceerde 3 ziekenhuisopnamen per dag wilt zitten kan het nog weken maanden duren hoor. Al denk ik dat de scholen vrijwel zeker na de carnavalsvakantie open gaan al is het omdat je anders bijna 2 schooljaren heb verspild, ze willen de ouders met kinderen pleasen en iets van hoop geven voor de verkiezingen.
FTFY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:09
[...]

Zonder data kan ik ook wel een routekaart maken van mijn eigen pensionering en de kans op de Staatsloterij ondertussen te winnen. Ik snap dat ze iets moeten zeggen maar als je echt onder de eerder gecommuniceerde 3 ziekenhuisopnamen per dag wilt zitten kan het nog weken duren hoor. Al denk ik dat de scholen vrijwel zeker na de carnavalsvakantie open gaan al is het omdat je anders bijna 2 schooljaren heb verspild, ze willen de ouders met kinderen pleasen en iets van hoop geven voor de verkiezingen.
En nog steeds geen zicht in hoe ze dat in gaan halen. Verwacht ook nog wel dat de scholen een maand later weer dicht gaan door de zuid Afrikaanse variant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Ik snap dat ze iets moeten zeggen maar als je echt onder de eerder gecommuniceerde 3 ziekenhuisopnamen per dag wilt zitten kan het nog weken duren hoor. Al denk ik dat de scholen vrijwel zeker na de carnavalsvakantie open gaan al is het omdat je anders bijna 2 schooljaren heb verspild, ze willen de ouders met kinderen pleasen en iets van hoop geven voor de verkiezingen.
gekkie schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:46:
Ik bedoel als dit nou HET "perspectief" is waar mensen zo naar hunkerden, dan hadden ze dit toch zelf ook wel kunnen bedenken (en meer valt er ook niet te fabriceren op het moment) ?
Ik denk dat het kabinet toch wel ergens is geschrokken van de rellen na het ingaan van de avondklok. Zo'n sterke reactie op coronamaatregelen hebben we nog nooit gehad. Het verwijt van geen perspectief kwam ook steeds harder aan. Misschien dat die avondklok hoe dan ook stop gezet gaat worden na 9 februari. Ze mikken nog steeds op primair onderwijs en kdv's open na die datum, dat komt overeen met de eerste stap.

Die routekaart is leuk, maar ik noem het vooralsnog geen perspectief als we niet weten wanneer het gaat gebeuren. Ook de link met de vaccinatiegraad is lastig, we gaan als een slak en tegenslagen zoals met AstraZeneca gaan ook voor vertraging zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
gekkie schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:46:
[...]

Een beetje "Van dik hout perst men wel eens CD's" (of ging die nou toch anders).

Het lijkt inderdaad niet alsof er veel veranderd aan het beleid. Beetje opschalen, beetje afschalen met de botte bijl.
Waar zijn die plannen rond sneltesten op scholen en bijv regelmatig de klas doorluchten?

[ Voor 8% gewijzigd door Sergelwd op 27-01-2021 23:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonius
  • Laatst online: 21-09 17:12
Shadow_Agent schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:34:
Is er eigenlijk een separaat topic voor het GGD datalek?
Señor Sjon schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:37:
[...]

Je kan natuurlijk altijd een topic openen. :) En het was naar ik begreep: de screendumps zijn om aan te tonen dat het zichtbaar is, wat weer door De Jonge is opgevat als 'noting to see, move along' (want screendump).
@Shadow_Agent @Señor Sjon

Ik heb dit even afgewacht, maar lijkt nog geen topic voor te zijn. Daarom heb ik er een gemaakt.

Datalek bij de ICT systemen van de GGD

Discussie over het datalek van harte welkom. Ik vind dat dit lek aandacht en discussie verdient. En een heel wat betere reactie dan wat De Jonge en Rouvoet tot nu toe hebben laten zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
CMD-Snake schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:58:
Ik denk dat het kabinet toch wel ergens is geschrokken van de rellen na het ingaan van de avondklok. Zo'n sterke reactie op coronamaatregelen hebben we nog nooit gehad. Het verwijt van geen perspectief kwam ook steeds harder aan. Misschien dat die avondklok hoe dan ook stop gezet gaat worden na 9 februari. Ze mikken nog steeds op primair onderwijs en kdv's open na die datum, dat komt overeen met de eerste stap.
Rellen hebben er weinig mee te maken, demonstraties deels (een aardig deel heeft een zelf een zo verwrongen beeld daar blijft geen enkel perspectief bij in stand).
Die routekaart is leuk, maar ik noem het vooralsnog geen perspectief als we niet weten wanneer het gaat gebeuren. Ook de link met de vaccinatiegraad is lastig, we gaan als een slak en tegenslagen zoals met AstraZeneca gaan ook voor vertraging zorgen.
Daarom snap ik het geleuter er over ook niet zo. Omdat dat gewenste perspectief niet te geven is, het is nou eenmaal vrij één dimensionaal plat, namelijk maatregelen zullen gaande weg weer worden opgeheven wanneer we denken dat dat kan. Maar kennelijk kunnen we niet zo goed (meer) omgaan met enige onzekerheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
Sergelwd schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:02:
Waar zijn die plannen rond sneltesten op scholen en bijv regelmatig de klas doorluchten?
Owh had je die memo nog niet gekregen dan ?
Loop naar het raam, doe hem open, liefst aan de andere kant herhalen met raam of deur.
Tot zover het stappenplan wat kennelijk voor de hedendaagse mens al te moeilijk is om zelf te verzinnen.

[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 28-01-2021 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Sergelwd schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:02:
.<>Waar zijn die plannen rond sneltesten op scholen?<>
vziw is dat vooralsnog een idee maar nog geen plan, ook voor de werkplek. Maar een sneltest is niet heel precies en welke test dan ook is maar 24 uur geldig. Dus dan moet je dagelijks, of elke derde dag desnoods, testen.
Dat is eigenlijk alleen te doen bij zelftests die je ter plekke kan diagnosticeren en voor zover ik weet zijn die er (nog) niet.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 28-01-2021 00:33 . Reden: verkeerd stuk uit de quote geknipt ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

t_captain schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:11:
Nog een leuk discussiepunt: de volgorde van vaccinatie kwetsbare groepen.

Momenteel zijn we bezig om eerst de mensen te vaccineren met het grootste risico op overlijden. Mensen van 85+ zeg maar.

Ik las een pleidooi van een arts (ik meen een intensivist van UML Leiden) om dat te veranderen. We zouden ook prio kunnen geven aan de groep die het hoogste risico op IC-opname heeft. Dat zijn mannen, 52-76 jaar, met overgewicht.

Het achterliggende idee is dat de reden waarvoor we de lockdown doen niet de oversterfte is, maar wel de IC bezetting.
Dit werd vanavond toevallig bij Jinek voorgelegd door Peter van der Voort (hoofd IC van het UMC Groningen). Hij had het over mannen tussen 50 en 75 jaar met een BMI van boven de 25, deze groep zou ongeveer 1,2 miljoen mensen omvatten. Door deze groep te vaccineren zou je de vraag naar IC bedden met 60% kunnen verminderen (oftewel in het zwarte scenario van 2000 benodigde IC bedden zou dat gereduceerd worden tot 800 IC bedden). Op zich een goed voorstel, maar helaas stelde niemand de kritische vraag: hoe ga je deze groep precies benaderen? Aangezien BMI nergens staat geregistreerd (zo ver ik weet).

Alleen als de situatie nijpend wordt door de opkomst van de Britse variant en het uitblijven van grote vaccin leveringen, dan zou hier wel serieus naar gekeken moeten worden.

Tevens het verzoek aan jou om na te gaan of mijn bevindingen omtrent de opmars van de Britse variant overeenkomen met jouw bevindingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Laguna op 28-01-2021 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Laguna schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 01:52:
[...]

Dit werd vanavond toevallig bij Jinek voorgelegd door Peter van der Voort (hoofd IC van het UMC Groningen). Hij had het over mannen tussen 50 en 75 jaar met een BMI boven de 25, deze groep zou ongeveer 1,2 miljoen mensen omvatten. Door deze groep te vaccineren zou je de vraag naar IC bedden met 60% kunnen verminderen. Op zich een goed voorstel, maar helaas stelde niemand de kritische vraag: hoe ga je deze groep precies benaderen? Aangezien BMI nergens staat geregistreerd (zo ver ik weet).

Alleen als de situatie nijpend wordt door de opkomst van de Britse variant en het uitblijven van grote vaccin leveringen, dan zou hier wel serieus naar gekeken moeten worden.

Tevens het verzoek aan jou om na te gaan of mijn bevindingen omtrent de opmars van de Britse variant overeenkomen met jouw bevindingen.
80% van de mensen in NL is bereid om zich te laten vaccineren.

Kan je aan iedereen vragen om zijn BMI te bepalen. Op die leeftijd weet je wel wat je eigen lengte is. Pak er een weegschaal bij en je kan zien waar je staat.

Je zou ook nog een onderverdeling kunnen maken... (stel 80% van die groep mensen heeft een BMI van 27+ dan laat je alleen die groep komen)

Klinkt misschien bot, maar je kan beter die mensen vaccineren dan iemand van 95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
gekkie schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 00:14:
[...]

Owh had je die memo nog niet gekregen dan ?
Loop naar het raam, doe hem open, liefst aan de andere kant herhalen met raam of deur.
Tot zover het stappenplan wat kennelijk voor de hedendaagse mens al te moeilijk is om zelf te verzinnen.
Zo denk ik daar ook over maar afgaande op de communicatie vanuit de overheid rond ventileren en de besmettelijkheid van kinderen kan je moeilijk verwachten dat alle scholen hier goede protocollen voor hebben.
franssie schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 00:32:
[...]

vziw is dat vooralsnog een idee maar nog geen plan, ook voor de werkplek. Maar een sneltest is niet heel precies en welke test dan ook is maar 24 uur geldig. Dus dan moet je dagelijks, of elke derde dag desnoods, testen.
Dat is eigenlijk alleen te doen bij zelftests die je ter plekke kan diagnosticeren en voor zover ik weet zijn die er (nog) niet.
Ik vind ook nog maar weinig hoopvolle berichten hierover :P Misschien is dichtgooien als regio X op een bepaald niveau komt nog wel even effectief als de initiatieven zoals in Italie met sneltesten of NY met hun random testsysteem(https://www.schools.nyc.g...ing/covid-testing-results)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

franssie schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 00:32:
[...]

Sowieso wordt dat bij de werkplek al moeilijk, want een werkgever kan je niet de toegang tot het pand ontzeggen of je verplichten ziek te melden op basis van zo'n sneltest-resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshi
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:47
Stoney3K schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:27:
[...]

Sowieso wordt dat bij de werkplek al moeilijk, want een werkgever kan je niet de toegang tot het pand ontzeggen of je verplichten ziek te melden op basis van zo'n sneltest-resultaat.
als een collega komt zeggen dat ie positief was op zo'n sneltest dan denk ik dat er zoiets bestaat als moedwillig uw collega's in gevaar brengen. (ontslag bij gevaarzetting). Dat is zowel in BE en NL zo. (los van common sense ). Ik zou er op zijn minst vanuit gaan dat die verplicht wordt naar de teststraat te gaan. Anderzijds is het zo dat in de zorg (dankzij jarenlange besparingen) mensen die positief zijn maar geen symptomen hebben opgetrommeld worden omdat de afdelingen het anders niet trekken (sommige ziekenhuizen / woonzorgcentra in België althans)

[ Voor 23% gewijzigd door Yoshi op 28-01-2021 08:36 ]

if it is not broken, don't fix it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

white modder schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:34:
[...]

als een collega komt zeggen dat ie positief was op zo'n sneltest dan denk ik dat er zoiets bestaat als moedwillig uw collega's in gevaar brengen.
Dat vind ik nog een andere situatie dan een werkgever die iedereen verplicht om aan de deur van de werkplek een sneltest te laten doen en bij positieve test de toegang te ontzeggen (en, als het aan de werkgever ligt, onbetaald naar huis te sturen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Laguna schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:59:

De grafiek van het percentage positieve testen op het coronadashboard bevalt me ook allerminst. Daar zie je inmiddels een stijgende lijn met als laatste waarde 11,9% van 23 januari.

[Afbeelding]

Disclaimer: deze berekening valt natuurlijk nog steeds te beschouwen als een analyse die op wat bierviltjes is uitgeschreven door een amateur.
Let wel dat het positiviteitspercentage, net als het aantal positieve tests, een weekendeffect kent. In het weekend laten minder mensen zich testen. Dat betekent lagere testcijfers op maandag/dinsdag, maar hogere positiviteitsratio voor de zaterdag/zondag: mensen die zich laten testen, hebben dus kennelijk vaker corona.

Verder zijn de Lansingerland-cijfers meegenomen in deze dagelijkse cijfers positiviteitsratio. Deze hebben de positiviteitsratio tussen 12 en 18 januari omlaag gedrukt aangezien daar toen iedereen getest werd (klachten of niet).

De 11.9% is dus mogelijk minder alarmerend dan deze op het eerste gezicht lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:19
Laguna schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 01:52:
[...]
Dit werd vanavond toevallig bij Jinek voorgelegd door Peter van der Voort (hoofd IC van het UMC Groningen). Hij had het over mannen tussen 50 en 75 jaar met een BMI van boven de 25, deze groep zou ongeveer 1,2 miljoen mensen omvatten.
Nou, dat wordt de komende weken McDonalds eten om m'n prikje veilig te stellen :).

Zie dit niet snel gebeuren. Dan zou het hebben van overgewicht beloond worden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:41
Wat mij opvalt is dat er steeds maar wordt gerefereerd naar, plat gezegd: "te dikke mensen lopen veel risico". Als ik echter naar de RIVM data kijk (laatste update, Tabel 24: Gerapporteerde onderliggende aandoeningen en/of zwangerschap van overleden personen positief voor SARS-CoV-2 jonger dan 70 jaar), dan is obesitas met 6,9% maar magertjes ( >:) ) vertegenwoordigd, tegenover >40% hart- en vaatziekten, >20% chronische longaandoeningen en >20% diabetes. Hoe is dit met elkaar te rijmen?

Edit: ik zie nu dat het alleen om overleden personen gaat in deze tabel. Hoe het voor de ziekenhuisopnames geldt weet ik niet...

[ Voor 11% gewijzigd door Jorizzz op 28-01-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
mesa57 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:48:
Van Maurice :

[...]

De cijfers die we nu zien komen voornamelijk uit het rustigere weekend (minder testen).
Maar wel een daling tov dezelfde dag vorige week.
Eigenlijk moet je niet zozeer naar de dagcijfers kijken, maar meer naar het gemiddelde percentage positief.
En zelfs dat is misleidend als je asymptomatische mensen gaat testen.
Maurice... dat zegt voldoende. Ook dit 'statement' van hem is weer klinkklare nonsens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Zuur nieuws in de privé kring.

Allereerst een vriendin (in de zorg) die vandaag haar eerste vaccinatie zou krijgen, helaas is ze afgelopen maandag positief getest en is de vaccinatie uitgesteld.
En als tweede een oom (ook werkzaam in de zorg) die vorige week vrijdag zijn eerste prik heeft gekregen is 2 dagen later positief getest.

Vooral die 2e is jammer, het vaccin was nog niet werkzaam en is nu toch een soort van verspild voor mijn gevoel. Kan hij natuurlijk niets aan doen verder, maar het voelt wel zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Drardollan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:03:
[...]

Maurice... dat zegt voldoende. Ook dit 'statement' van hem is weer klinkklare nonsens.
Maurice heeft gewoon gelijk als het gaat om een weekeffect in de besmettingscijfers. Zie ook dit plaatje wat laat zien wat de dagelijkse afwijking is van het wekelijks gemiddelde.

Maandag/dinsdag dus lager. Woensdag/donderdag/vrijdag dus (veel) hoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ok1DKuvQD2cGTQLl5fVDIhSkdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6I79ZC3ZOlm1cOcX5xjvEnXt.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 71 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2