Martinspire schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 01:57:
[...]
Maar serieus, een aantal in dit topic (en in Nederland) moeten echt eens langs een ziekenhuis gaan om te zien wat covid teweeg brengt. Het is makkelijk oordelen vanaf je zolderkamer en een beetje getallen lopen weg te turven om te bepalen wat wel of niet genoeg is, maar kijk de mensen eens aan voordat je zegt dat ze niet meer meetellen. Dat ze niet meer hun kleinkinderen mogen zien, levenservaringen opdoen, van hun welverdiende pensioen genieten en de bucketlist afwerken, omdat jij van je fucking zolderkamer af wilt omdat je al een tijdje niet met je vrienden hebt gedronken of omdat je naar de kapper moet.
het helpt ook niet om telkens kritiek op individuele maatregelen zo ongeveer gelijk te stellen aan geen enkele maatregel willen, het laatste lees ik hier zelden.
Als je meer evenwicht zoekt in de maatregelen, korte termijn doden vs lange termijn gevolgen is dat wat anders dan zeggen dat mensen niet meer meetellen. Het is alleen een ander acceptatieniveau van risico en afweging van belangen. En dat kent meer gradaties dan alles op slot en alles open.
de bucketlist van ouderen en het opdoen van hun levenservaringen vind ik bijzonder gekozen voorbeelden tegenover de mensen op hun' fucking zolderkamer' ( houd nou eens op daarmee) die al 'een tijdje ' ( sic) wat dingen niet kunnen.
qua leeftijd zit ik er tussenin en ook vanuit dat punt zoek ik naar evenwicht, waarbij het voor mijzelf niet zoveel uitmaakt ( ik zit toch in saaie werk-zorg-sport periode van het leven), maar ik wel vind dat e.e.a. door met name de focus op corona onevenredig verdeeld is qua belasting. en ook daarom vind ik goed dat naast het geluid van virologen en hun modelverwachtingen ook andere sociaal economische geluiden klinken zodat er maatschappelijk gezien afgewogen keuzes gemaakt kunnen worden.
Dat afdoen als egoïsme , terwijl dit -voor mij in ieder geval- juist voortkomt uit een brede betrokkenheid bij de maatschappij, van zwakke oudere tot fitte jongere kan ,maar is wat mij betreft niet meer dan een dooddoener om de werkelijke afweging uit de weg te gaan.
Welke keus dat ook is, die heeft altijd gevolgen voor het risico op corona doden en andere gevolgen. Net zoals dat geldt voor andere keuzes waar risico bij betrokken is.
Alleen heeft o.a. Rutte niet de ballen om dat uit te spreken, maar komt men telkens met 'dit
moet' , ' we kunnen niet...' ,'het
is nodig'. Nee je kiest, je weegt af, daarom ben je gekozen , en als je dat niet durft zit je op de verkeerde plek.
en mocht iemand het artikel nog niet gelezen hebben , hier een prof uit medische hoek die het huidige beleid ook kenmerken van tunnelvisie vindt hebben
https://www.artsenauto.nl/tunnelvisie/
van der Staaij had het gisteren rond de avondklok erover dat het kabinet zich ingegraven heeft in een positie (exacte woorden even niet paraat). Dit herken ik ook in het overige beleid. Soms is het goed om dan even wat harder of zachter wakker geschud te worden bij te sturen. Dat wakker schudden mag van mij op een rustige manier door ook eens te luisteren naar een ander setje experts dan naar de vaste riedel die sinds maart 2020 naar voren komt..