Hans1990 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:16:
Even terug over dat kort geding: wie denkt eigenlijk nog meer dat het wrakingsverzoek van Viruswaarheid een vooraf geplande strategie was? Ik wil best geloven dat ze niet goed voorbereid konden zijn op dit kort geding en dat dit hun originele wrakingmotivatie was. Maar de andere argumenten zogen ze m.i. terplekke 'uit hun duim' waar de eerste beste gelegenheid voor was... Dat was ook niet heel moeilijk aangezien ze zich nogal rebellig opstelden.
Geen idee wat hun strategie was, ze zijn zo chaotisch dat het moeilijk te bepalen is. Je kan denken dat ze de boel van plan waren te rekken tot na 21.00. Als dat gelukt was dan hadden ze voor hun gevoel een overwinning, dat straatfeestje kon doorgaan. (Even los van de discussie of de avondklok echt weg was omdat het kabinet de uitspraak ten uitvoering nog moest brengen.) Ze wraken wel vaker, dus wie zal het zeggen?
Ze zullen wel verrast zijn door de snelheid waarmee de nieuwe zitting kwam en het feit dat zelfs Van Dissel langs kwam om te helpen het voor elkaar te boksen voor de Staat. Ergens zullen Engel en Pols zich zelfs gevleid voelen dat zo'n zwaargewicht van het coronabeleid nodig was om hun tweetjes aan te pakken.
Ik vermoed dan maar dat dit improvisatie was, in elk geval deels.
Maar ook de continuititeit van maatregelen en het belang van die 3 avonden. Bovendien had ik ze als de avondklok er nu wel er af was gegaan, hun vertragingsproces opnieuw zien toepassen aankomende vrijdag.
De maatregelen gaan wel door. De landsadvocaat begon al over het heropenen van de horeca, maar dat is simpelweg ook niet waar. Als de avondklok vervalt blijft de rest staan. Gaan we naar code zwart in de ziekenhuizen van drie avonden zonder avondklok? Betwijfel het. Dit zijn ook doordeweekse avonden dus veel mensen gaan niet op bezoek omdat ze de volgende dag moeten werken.
Vergeet niet dat het kabinet al aan een spoedwet aan het werken was sinds de vorige uitspraak. Na die paar avonden was het vermoedelijk weer over met de pret.
G_Dragon schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:25:
Waarom heeft de rechtbank na de uitspraak het direct naar de media gebracht? Dit is amateuristisch en extra choas veroorzaken bij de mensen, kon dit serieus niet eerst met de kamer en het hof worden overlegd voordat de je de hele media erbij haalt?

Als een rechter uitspraak doet, dan is die uitspraak meteen openbaar na de zitting. Dat is zo voor alle rechtszaken, deze is niet anders. Gezien het onderwerp springt de media er natuurlijk op en de rechtbank heeft persrechters die tekst en uitleg kunnen geven bij vonnissen. Hier was niets bijzonders aan de gang van zaken.
Number10 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:29:
Of is dat de preventieparadox aan het werk?
Ik las laatst ergens dat iemand het uitlegde.alsof je naar de tandarts gaat voor een behandeling, de tandarts voorstelt om je een verdoving te geven want het kan pijnlijk zijn, je gaat akkoord en als de tandarts even iets moet pakken tijdens de behandeling steek je je hand op en zegt: ‘Nou tandarts, dat viel reuze mee, die verdoving was niet echt nodig’

Ooit een wortelkanaalbehandeling gehad of een flinke vulling laten zetten? Dan zeg je dat echt niet.
Ik krijg toch steeds meer de overtuiging dat momenteel er meer ingezet wordt op angst, de Britse mutant. Had die in Lansingerland een grote aanwezigheid dan zou dat het bewijs zijn voor de theorie, maar dat viel kennelijk dus mee. Ik wil het gevaar niet onderkennen, maar ik kan niet ontsnappen aan het idee dat de soep (of is het fish and chips

) niet zo heet blijkt te zijn als wordt gezegd.
Ankona schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:36:
Dat de regering ook wel weet dat de uitspraak vanmorgen correct was blijkt wel uit het feit dat ze nu halsoverkop een nieuwe wet in elkaar flanst. Tot die tijd heeft het hof nu de regering de tijd gegeven. Dat stinkt en dat irriteert.
Het kabinet spreidt haar kansen. Ook met de PCR test op Schiphol moest een ministeriële regeling het gat dichtten en werd hoger beroep aangetekend. Idem hier. Ik vind het ook niet chique, gevoelsmatig is het alsof ze dan via de achterdeur hun gelijk alsnog willen krijgen. Wat dat betreft durf ik weinig te hopen, al valt vrijdag uit in het voordeel van Viruswaarheid dan is die avondklok snel genoeg geregeld, vermoedelijk zelfs nog daarvoor. Geloof maar dat die ministeriële regeling nu al geschreven wordt, misschien donderdag alvast geactiveerd wordt door Grapperhaus en De Jonge omdat ze het zo urgent achten.
Draagvlak in de kamer kan wankel worden als ze vrijdag ongelijk krijgen. Het zou mij niet verbazen als donderdag die ministeriële regeling al geactiveerd wordt als stok achter de deur. Dat kan als De Jonge en Grapperhaus het urgent vinden. Naderhand mag de kamer er over praten, maar het is een
fait accompli en dan is ook de vraag of er genoeg verzet is in de kamer om het van tafel te krijgen.
[Voor 5% gewijzigd door CMD-Snake op 16-02-2021 23:49]