Toon posts:

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 384.268 views

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:22

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Algemeen

Inmiddels is het Coronavirus bijna een jaar in Nederland. Sinds 15 december zitten we in lockdown, dat betekent het volgende:
  • Niet essentiële winkels dicht
  • Alle scholen dicht
  • Contactberoepen mogen niet uitgevoerd worden
  • Alle niet essentiële buitenlandse reizen worden dringend afgeraden
Dinsdag 12 januari om 19:00 heeft premier Rutte samen met Hugo de Jonge een persconferentie gegeven, waarin de lockdown met drie weken verlengd is. Er wordt wel gekeken of de scholen eerder open kunnen, maar dit hangt van de uitkomsten van het onderzoek naar de Britse variant af.

De avondklok lijkt ook een serieuze optie te zijn. Inmiddels is er besloten om hem per 23 januari in te voeren, van 21:00 tot 4:30.

Handige Links

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
https://allecijfers.nl/ni...-corona-virus-en-covid19/
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel
https://www.rijksoverheid...len-tegen-het-coronavirus
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
https://ggdghor.nl/actuee...ronatests-bij-de-ggden-2/

Andere topics

Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd

Coronavirus slowchat #3
Heb je verdere ondersteuning nodig?
Rode Kruis Hulplijn - 070 4455 888 - Hulp en advies bij quarantaine en een luisterend oor. Maandag t/m zondag bereikbaar tussen 9:00 en 21:00 uur.

Luisterlijn - 0900 0767 - Voor een luisterend oor. 24 uur per dag bereikbaar per telefoon, chat en e-mail.

Stichting MIND - 0900 1450 - Voor ondersteuning bij psychische klachten en lotgenotencontact. Elke werkdag bereikbaar tussen 9:00 en 18:00 uur.

113 Zelfmoordpreventie - 0800 0113 - Voor hulp bij acute zelfmoordgedachten op anonieme basis. 24 uur per dag bereikbaar per telefoon en chat.

iPractice - 020 2444 889 - Voor een telefonisch consult door een psycholoog op donatiebasis. Bereikbaar op afspraak.

Mantelzorglijn - 030 760 6055 - Voor informatie over mantelzorg en het coronavirus via telefoon en WhatsApp. Bereikbaar op werkdagen van 9:00 tot 18:00 uur.

Coronahulp.nl - Verwijzingen naar websites voor praktische hulpvragen.

Deze topicstart is niet af, mocht je willen helpen, let me know via DM

Modbreak:Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier

Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

[Voor 44% gewijzigd door ZieMaar! op 14-02-2021 12:49]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Praten over de Britse mutatie kan hier natuurlijk, maar de insinuatie dat dit puur gebruikt wordt om het volk bang te maken niet, tenzij je dat echt uitmuntend weet te onderbouwen. Ik heb de posts (en reacties daarop) dan ook weer weggehaald.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Is dit ook niet gewoon een kwestie van scherp inzetten, waarop de oppositie veel tegengas geeft en er dan een avond klok van 21:30 komt? Of misschien is dat wishfull thinking...

Ik geloof best dat er in bepaalde leeftijdsgroepen een onevenredig groot deel elkaar ‘s avonds toch opzoekt (wellicht uit pure verveling). Ik snap ook best dat we, met de dreiging van het Britse mutant, sneller omlaag moeten. Dus als ie komt, dan komt ie en dan liever nu dan straks in maart, als het ook weer langer licht wordt, maar ik snap ook wel het onbegrip bij veel mensen hier, die dan net de kinders op bed hebben en nog even een frisse neus willen halen, of op een rustig moment naar de supermarkt willen.

Maar goed, het kan mogelijk dus niet anders. Elke maatregel treft ook mensen die niet de veroorzaker zijn en maakt ook gedrag dat niet schadelijk is onmogelijk. Ook moet je je afvragen of het niet precies dezelfde groep gaat zijn die zich hier nu niet van aantrekt, die straks ook wel stiekem om 1:00 naar huis fietst.

Het is niet anders. Ik zal niet bij die groep horen en zal wel weer kijken hoe ik me er op aanpas. Misschien iets vroeger slapen, iets vroeger opstaan en voor het werk sporten ofzo. Zoals Hugo gisteren zo mooi zei (of probeerde te zeggen): “als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan”.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
DeKever schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:19:
[...]

Ik heb het mij afgevraagd en mijn stelling is dat deze maatregel alleen het niet schadelijke gedrag treft. Ik zie de BOA's al langs de hardlooproutes handhaven, regels zijn regels. Wat zal t ook druk worden tussen 18.00 en 20.00 in t bos.

Contraproductief dus de avondklok. Voor mij een nieuwe impuls om regels als advies te gaan zien, die niet per se voor mij bedoelt zijn.
Mogelijk. Aan de andere kant is het daarom wel beter om het nu te doen. Na zonsondergang mag je toch de bossen en dergelijke niet in, dus die beperking is er nu al, maar als het straks langer licht wordt is dat weer een ander verhaal. Ik denk ook dat met name de individuele sporters als argument ingezet zullen worden in deze discussie. Je kan straks, als je overdag werkt, doordeweeks dan echt beperkt sporten. Overigens staat in het uitgelekte document wel weer dat sportscholen dan open zijn in een lockdown, volgens mij. Niet dat je daar dan op de goede momenten heen kan, maar toch.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Uthog schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:24:
[...]

Maar wie verzint het, om die mensen die individueel avonds te gaan sporten dan maar de sportschool in te drukken.
Dan ben je toch van de pot gerukt? Dan snap je er niks van.
Je gaat dus, die mensen die alleen buiten zijn, de sportschool insturen. Waar je met meerdere bij elkaar zit.
Ik hoop dat dit niet klopt en ze het gewoon voorbij laten gaan,
Het is niet zo, neem ik aan, dat je dan na 20.00 wel mag sporten hè. Maar het biedt wel iets meer opties om overdag te sporten. Er is meer dan hardlopen en fietsen :).

Maar dat het in dat stuk staat betekent niet dat het gaat gebeuren.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Even die nutteloze kansbereking analogieën verwijderd.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Dat advies gaat echter over testen, niet over vaccins, toch?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Het artikel hierboven is duidelijk genoeg. We gaan hier nu niet verder over Gommers en het wel of niet zwanger worden.

Ik heb de (flamerige) discussie daarover ook weggehaald. We reageren hier niet op de man.

[Voor 26% gewijzigd door ZieMaar! op 16-01-2021 16:05]

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Duke rules the world...

Topicstarter
Indoubt schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:22:
k lees net op de NOS dat volgens het OMT het R getal van de Engelse variant van het coronaviris 30% hoger ligt in vergelijking met de tot nu toe dominante versie in Nederland

https://nos.nl/artikel/23...nu-maatregelen-nemen.html

Ik heb even gezocht maar ik kan nog geen verwijzing vinden van het onderzoek.

Nu geloof ik graag dat het OMT gelijk heeft maar ik zou graag iets meer willen weten van de omstandigheden etc. (puur ter leering ende vermaeck)

Heeft iemand al iets gezien?
Ik zit nu op1 te kijken waar omt lid Jan Kluytmans zit. De R waarde is nu 0.9 en de verwachting is dat de mutatie van de Britse variant met 0.4 punt laat stijgen. Dat is dus te hoog.

Dan is er een optie dat de huidige maatregelen beter worden uitgevoerd of bijvoorbeeld een avondklok.

Slob zit er ook, maar die ligt niet veel toe alleen over het onderwijs. Klaver pleit voor andere opties te bekijken als buitenlandse vluchten en verplichte quarantaine. De aanwezige burgemeester ziet vooral in de uitvoering van de avondklok weer de nodige obstakels, maar heeft liever een duidelijk besluit. Hij knikte overigens instemmend met Klaver over overige opties.

Het aanwezige OMT lid gaf aan dat overige opties ook kunnen helpen, na dat Klaver dat had voorgesteld.
Zelf denk ik wel dat het thuiswerken verplicht maken ook een optie is.
De invloed van de Britse mutant wordt binnen een paar weken verwacht en ik verwacht dus ook niet dat we snel uit deze lockdown zijn.

De scholen is het hopen dat onder andere de basisscholen open kunnen. Het is nu een aanname dat de jongste kinderen net als de gewone variant niet veel bijdragen aan de verspreiding, om daar meer zekerheid over te hebben is er dus meer onderzoek nodig.

Tweakers Discord

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
@klaasNL dank voor de aanvulling, want dat staat nog niet in het laatste advies, vandaar dat de uitzending een nuttige aanvulling was. https://www.rijksoverheid...deel-1-en-kabinetsreactie

Als de besmettingen toch weer gaan stijgen, het vaccineren duurt langer of andere oorzaken kunnen we nog best wel even in de lockdown zitten.

De avondklok ben ik ook niet heilig van overtuigd, zelf ben ik van mening dat je eerst andere opties kan bekijken of ervoor zorgen dat mensen zich beter of er aan moeten houden.
Het probleem is echter dat de Britse mutant zeer snel om zich heen grijpt en dat het dus weer snel fout kan gaan, vandaar dat ze nu zo snel mogelijk de cijfers omlaag willen hebben.

Tweakers Discord

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Carnoustie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:13:
IC en kliniek zijn natuurlijk ook wel een beetje communicerende vaten: bij een heel hoge bezetting zal men heel terughoudend zijn om over te plaatsen van kliniek naar IC. Ook omdat je liever toch nog wat noodcapaciteit op de IC overhoud. Als nu de totale bezetting daalt, vooral de kliniek, kun je dus aardig inschatten hoeveel extra opnames op de IC daar de komende dagen uit gaan komen. Vrijwel alle IC opnamen komen immers uit de kliniek. Je kunt dan nu besluiten om de ergere gevallen van de kliniek nu dus wat sneller naar de IC te sturen.
Werkt het zo?

Dus dat je kan zeggen, mwah, plek zat op de IC, misschien moet deze patiënt daar dan toch alvast heen. Of, het is wat vol de IC, misschien kan deze vast terug naar de afdeling? Ik denk het namelijk niet, maar misschien kan @LZ86 zijn licht daar eens op schijnen?
Plenkske schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:55:
..

Ja, de mutatie is besmettelijker, maar kijk dan ook eens naar maatregelen om de cijfers goed door te rekenen zou ik zeggen.
Op zich zou dat nu goed moeten kunnen. Als je wekelijks (of dagelijks) een willekeurige steekproef neemt en je ziet dat het aandeel van de Britse variant toeneemt, dan weet je dat ie besmettelijker is. Je steekproef hoeft dan helemaal niet heel groot te zijn om daar toch iets zinnigs over te zeggen. Als je dat gewoon in Nederland doet, is dat onder dezelfde maatregelen en kan je het dus goed zien.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
TrailBlazer schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:42:
[...]

In de zomer was de opname duur op de ic korter dat bleek uiteindelijk te komen omdat mensen makkelijker naar de IC gingen. Die mensen waren gemiddeld minder slecht dan wat nu naar de IC gaat
Kijk, als iemand waarschijnlijk niet of nauwelijks gaat kunnen herstellen, gaat ie misschien niet naar de IC als het vol is en wellicht wel als het heel rustig is. Dat zou het gemiddelde kunnen beïnvloeden.

Tegelijk, maar ik weet er niet zoveel van en hoop daarom dat @LZ86 er iets over kan zeggen, denk ik dat je op een bepaald moment toe bent aan zorg die je alleen op de IC kan krijgen (beademing bijvoorbeeld). Ik weet niet of dat soort dingen nou echt te rekken valt (als in "Deze kan nog wel even zonder beademing"), volgens mij heb je dat of nodig, of niet.

Ik denk dus er 2 'keuzes' zijn. Keuze één: is de IC nog de moeite waard voor iemand. Keuze twee: if so, wanneer gaat ie dan. Ik denk dat de drukte vooral invloed heeft op keus 1, maar ik laat me heel graag verbeteren.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Het zou fijn zijn als die Britse variant inderdaad meevalt, al wordt ie dus wel in relatief korte tijd dominanter in de steekproeven, volgens het OMT:
De afgelopen 3 weken is het voorkomen van deze variant in de kiemsurveillance toegenomen van 1.1% (1/91) in week 49, 0,7% (1/133) in week 50, 1,1% (2/172) in week 51, 1.4% (3/209) in week 52, 5.2% (10/183) in week 53 en 11.9% (22/163) in week 1 (week 1 nog geen complete data).
Tegelijk blijft het voor het kabinet op die manier wel op eieren lopen. Aan de ene kant krijg je nog steeds het verwijt dat je carnaval niet hebt verboden naar je hoofd en nu ben je misschien weer te voorzichtig...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Stoney3K schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:37:
[...]

Leg mij eens uit hoe je carnaval wil 'verbieden' dan? Alle gelegenheden waar carnaval gevierd kan worden zijn al gesloten, dus dan blijft alleen carnaval thuis vieren nog over. Nu denk ik dat dat maar heel beperkt is, en dat kun je net zo min verbieden als dat je kerstmis of het suikerfeest kan verbieden.
Ik bedoelde carnaval 2020, waarvan veel mensen verbaasd waren dat het niet verboden was :).
gambieter schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:54:
[...]

Dat gaat waarschijnlijk hopen tegen beter weten in zijn. We weten echter niet of er nog varianten gaan komen die karakteristieken van andere alarmerende varianten gaan combineren. Afwachten zou niet mijn keuze zijn.
Ik verwacht niet dat het meevalt, maar ik hoop toch dat ik naast zit. Ik begrijp dat mensen door de situatie in het VK en Ierland lichtpuntjes zien, maar voor nu ziet die er gewoon besmettelijker uit.

[Voor 34% gewijzigd door ZieMaar! op 18-01-2021 21:55]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Laguna schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:55:
Om maar even wat positiefs te melden als je naar de ratio besmettingen/sterfgevallen kijkt in Europa onder landen met meer dan 5 miljoen inwoners, dan doen alleen Noorwegen en Denemarken het beter dan ons (met als kanttekening dat ieder land z'n eigen testbeleid heeft en wanneer iemand wel of niet als COVID-19 sterfgeval genoteerd wordt).
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

Ik blijf de verschillen in ratio tussen positieve testen en doden ook opvallend groot vinden, zelfs ondanks de verschillende registratie methodes. Duitsland zit fors hoger dan Nederland, terwijl die, in ieder geval vorig jaar, er ook wel om bekend stonden dat ze iemand alleen als coronadode telden als t echt niet anders kon.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Voor de uitrol van het vaccin is een ander topic. Daar kan, op een serieuze manier, dat verder besproken worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Modbreak:Slowchat graag in Coronavirus Slowchat #2
Enkele reacties gaan die kant op.

Tweakers Discord

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Modbreak:Een aantal reacties zijn verplaatst of verwijderd, let er even op aub.

Tweakers Discord

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Ok, het is nu helder: de verklaring vervalsen is een misdrijf, buiten zijn zonder verklaring niet. Dit niet de plek om allerlei loopholes te onderzoeken of bespreken.

Laten we verder gaan :)

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ja, aan de ene kant vindt heel Nederland dat je allerlei maatregelen moet nemen ‘voor de zekerheid’ (dus vlieg beperking een half jaar geleden) en aan de andere kant heb je de mensen die op hun achterste benen staan door de avondklok, terwijl ‘de cijfers dalen’.

Even los van of er een van beiden groepen gelijk heeft, toont dit de onmogelijkheid van de situatie aan. Je doet het nooit goed. Echt nooit. Terwijl ergens best veel informatie goed te vinden is, de slides voor de technische briefing zijn openbaar, zodat je zelf kan zien of die politiek gekleurd zijn, er wordt daarin gelinkt naar diverse artikelen (die slide waarin de verschillende effecten op R van de verschillende maatregelen staan kwam hier een tijd geleden al lang, toen nog net gepubliceerd), etcetera.

Ik vind het ook niet allemaal perfect, maar besef me ook dat het vaak makkelijker lijkt als je er zelf minder van afweet...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Het topic is, weer, enigszins opgeruimd. Iedereen die trouw TR's maakt, heel erg bedankt :).

Ik wil iedereen nogmaals wijzen op het beleid, met onder andere:
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Column in het NRC:
Beroerde voorlichting leidt tot avondklok
Mensen geven aan dat het hen niet altijd lukt om drukke plekken te vermijden of om voldoende afstand te houden op het werk of tijdens het boodschappen doen. Maar ook vindt dus 46 procent de regels onduidelijk. Een kwart van hen raakt daardoor minder gemotiveerd of weet niet wat te doen. Wat een kans laat het kabinet hier liggen.
Want geef toe, sommige maatregelen zijn lastig te begrijpen. Waarom mogen twee mensen wel een wandeling maken op anderhalve meter afstand, maar vier niet? Waarom hoeven huisgenoten geen onderlinge afstand te houden? En waarom mag je met de avondklok wel in je eentje de hond uitlaten, maar niet in je eentje hardlopen?
Een goed verhaal schept orde in de regels. Het maakt een onderscheid tussen regels die je moet onthouden en regels die je moet herkennen. Ook helpt het om de regels te onderscheiden van de uitzonderingen. De regels volgen logisch uit het verhaal en de uitzonderingen volgen uit andere overwegingen, zoals humanitaire of economische redenen en beperkingen in de handhaving.

Goede communicatie is essentieel voor het succes van de maatregelen en het vertrouwen in het coronabeleid. Dit vertrouwen was 75 procent aan het begin van de crisis maar is in de afgelopen maanden gedaald van 58 procent naar 44 procent. Ik verwachtte dat deze enquête onder de bevolking zou meewegen in het besluit over de avondklok. Dat bleek naïef.
In het Kamerdebat deelden verschillende politici hun zorgen over de kwaliteit van de communicatie, maar vonden geen gehoor. Premier Rutte twijfelt niet aan de communicatie. Hij drukte de Kamerleden op het hart dat de communicatie in handen is van „professionals van zeer hoog niveau”, en lachte dat hij zelfs „de Taalstraatprijs [had] gewonnen afgelopen Kerst met de laatste torentjesrede van mijn jeugdheld Frits Spits, dus zo slecht doen we het niet”.
En dus kreeg Nederland de avondklok.
Het probleem met de huidige politiek is dat dat de verantwoordelijkheid en gevolgen van dit soort keuzes eigenlijk niet meer naar voren komen. Het z.g.n. debat lijkt hierdoor te worden gevoerd door extremen, terwijl alle nuances en betere keuzes worden ondergesneeuwd. Hierin is de pers/media ook schuldig door de problematiek op die manier te framen.

Climate dashboard

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Er zijn wat reacties verwijderd. We gaan niet discussieren over het gebrek aan protest zonder enige vorm van onderbouwing. On-topic verder weer s.v.p.

Climate dashboard

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Het topic is weer iets verder opgeschoond. De discussie over of Nederland een democratie is, is natuurlijk offtopic, dus die is weg. Datzelfde geldt wat mij betreft vanaf nu ook voor alle n=1 observaties of er nou wel of niet mensen op straat waren, dat kan prima in het slowchattopic.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Modbreak:Geweld praten we niet goed, paar posts zijn opgeruimd.

Tweakers Discord

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Modbreak:Even dicht voor onderhoud.

Tweakers Discord

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Modbreak:De discussie is wederom opgeschoond. Er zijn protesten op dit moment gaande, maar graag niet meer inhaken op: het verheerlijken of goedpraten van geweld, de discussie of geweld proportioneel is, etc.

Let op dat Slowchat in Coronavirus Slowchat #2 kan.

Tweakers Discord

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Voor de volledigheid: Rellen na het instellen van de avondklok, zodat we het hier (weer) over de situatie in Nederland kunnen hebben, de maatregelen, etcetera.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Let even op in welk topic je post. Dit topic is voor de situatie in Nederland. Voor vaccinpraat zijn er vaccintopics en ook het datalek heeft een eigen topic.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:De discussie over zo'n n=1 artikeltje past echt beter in de slowchat, net zoals die discussie die daarop volgt over het wel of niet handhaven. Ik heb hem derhalve verplaatst, maar de wellus-nietes-op-de-man-berichten zijn ergens anders heen verplaatst.

[Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 30-01-2021 15:17]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik ben het OMT advies even aan het doorlezen.

Het OMT schat de Britse variant toch echt nog besmettelijker in, al is het ergens natuurlijk wel het effect van de maatregelen op de traditionele variant die ook meespeelt (maar goed, dat heeft dus wellicht ook met de besmettelijkheid te maken?)
..
Er is een duidelijke gestage toename van de VOC 202012/01 variant (hierna de VK-variant, ofwel B.1.1.7) te zien in de kiemsurveillance sinds week 51 van het afgelopen jaar, van 1,1% in week 51 tot 19,8% in week 2 van 2021. Voor week 3 lijkt deze stijgende trend zich vooralsnog door te zetten (voorlopig percentage omdat de cijfers nog niet compleet zijn voor week 2). In de toename van het percentage speelt ook de numerieke reductie van de oude, klassieke variant een rol – met andere woorden de bestrijdingsmaatregelen leiden mede tot een percentuele toename van de VOC-variant, omdat deze een hoger reproductiegetal heeft.
..
Het OMT als geheel maakt zich zorgen. Veel zorgen. Ook wordt er opeens waarde gehecht aan het benoemen van het feit dat er grote verdeeldheid is in het OMT:
..
Zoals uit bovenstaande beschrijving van de epidemiologie blijkt, is de huidige situatie nog ronduit zorgelijk. Het RIVM heeft verschillende scenario’s voor versoepeling van de maatregelen doorgerekend, toegespitst op de heropening van onderwijs. Deze scenario’s leiden allemaal tot een forse toename van de druk op de zorg en zijn bovendien omgeven met zeer grote onzekerheidsmarges, niet alleen vanwege het effect van de VK-variant maar ook vanwege de onzekerheid over het (tijdige) effect van vaccinatie. Met deze sombere voorspelling in gedachten, meenemend de zorgen rondom de mogelijkheid snel te kunnen vaccineren en de onzekerheid wat betreft de effecten van de huidige aangescherpte lockdown, met name op de verspreiding van de VOC 202112/01- variant, is de situatie kwetsbaar en de omstandigheden niet gunstig als uitgangssituatie om versoepelingen door te gaan voeren.

Een aantal OMT-leden geeft aan dat zij de risico’s op dit moment te groot achten om überhaupt over een versoepeling, zoals heropenen van de scholen, positief te willen adviseren. Zij zouden de situatie liefst eerst nog een aantal weken willen volgen, onder voortzetting van de huidige maatregelen.

..
Het OMT kent kinderen, zeker bij de Britse mutant, echt wel gewoon een rol toe. Niet de ‘motorrol’ zoals bij griep, gelukkig, maar ik denk dat je echt niet meer kunt stellen dat het OMT vindt dat kinderen niet besmet raken oid:
..
Kortom, het Lansingerland-schoolonderzoek toont dat kinderen besmet kunnen raken en, waarschijnlijk vaker dan na besmetting met de klassieke variant, ook klachten ontwikkelen. Deze klachten zijn over het algemeen milder dan die bij volwassenen. Besmette kinderen kunnen het virus doorgeven binnen een huishouden en ook op school, en waarschijnlijk mede doordat zij vaker klachten ontwikkelen, gaat die doorgifte wat sneller en uitgebreider dan bij het klassieke wildtypevirus; dit resulteert in een toegenomen Rt-waarde. Er zijn geen
aanwijzingen dat kinderen wat betreft de VK-variant of het klassieke wildtypevirus eenzelfde rol spelen als bij het influenzavirus – waar kinderen de motor van de uitbraak zijn.
..
En dan nogmaals, voor de volledigheid, de doelstellingen van Nederland of het OMT in deze crisis:
• een acceptabele belastbaarheid van de zorg – ziekenhuizen moeten
kwalitatief goede zorg aan zowel COVID-19-patiënten als aan patiënten
binnen de reguliere zorg kunnen leveren;
• het beschermen van kwetsbare mensen in de samenleving;
• het zicht houden op en het inzicht hebben in de verspreiding van het virus

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
De (en mijn) verwachting is daar de echte economische klap komt zodra alles weer enigszins normaal is. De steun zal dan wegvallen en dan krijg je een soort stapeleffect, ben ik bang:
- de bedrijven die eigenlijk al failliet hadden ‘moeten’ gaan, maar door steun overeind bleven, vallen alsnog om
- de bedrijven die het net redden, maar nu opeens uitgestelde belastingen ed moeten betalen en geen steun meer hebben, vallen om
- de bedrijven die vooral van de 2 bovenste groepen afhankelijk zijn, krijgen het zwaar

Ergens zien we dit aankomen, waardoor het grote economische effect misschien iets gedempt wordt, maar ik denk dat het een heftig najaar wordt. Zeker ook als grote bedrijven ook wat meer de hand op de knip houden, kosten gaan besparen (wat per definitie eerst allerlei externen raakt) etc. Als die angst er echt wat meer in komt, wordt het heftig denk ik.

Tegelijk, je kunt het zien aankomen en dus er op rekenen. Daarmee zou het wellicht ook weer snel een opgaande lijn kunnen worden. Geld is er op veel plekken nog wel, dus zolang consumenten en bedrijven hun hand niet onnodig op de knip gaan houden, zou het mee kunnen vallen (en ook achter dat scenario kan veel individueel leed schuilgaan natuurlijk.

Met andere woorden, eigenlijk is het best onzeker hoe erg het echt wordt...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Vaccins worden besproken in de topics die daar voor zijn.

Af en toe een heel klein zijstapje, ok, maar dit is geen zijstapje meer. Tot hier dus, het gaat hier vanaf deze post weer over de situatie in Nederland en België, zie voor de andere topics ook de topicwarning

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
NMH schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:10:
[...]

Wel iets meer dan een vaag kuchje bij een aanzienlijk deel van de mensen:

[...]
Let wel ff op met dat onderzoek waar je precies naar kijkt. Het gaat namelijk over de ziekmeldingen en een percentage daarvan. Als 80% zich niet ziekmeldt, heb je het opeens over 4%. Er wordt verder niets over de meting beschreven en het artikel eindigt met een preventie advies, wat toevallig ook de business is waar de bron zijn geld mee verdient :).

Lang herstel na flink ziek zijn gebeurt gewoon. Ook bij fitte mensen, en niet alleen bij COVID. Met een vaag kuchje denk ik dat we het niet goed omschrijven, maar dat 20 procent van de gevallen lang last heeft, dat klopt gelukkig ook niet.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
klaaas schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:08:
[...]

De criteria voor die grafiek zijn niet erg fijnmazig dus daar is nog wel wat op af te dingen. Een avondklok zoals wij die hebben lijkt b.v. in dezelfde categorie te vallen als een 24 uurs 'avondklok'.
Yup. Testen zonder klachten zorgt ook voor een hoger cijfer, inkomenssteun ook, etcetera, de mate waarin je BCO doet, of je duidelijke campagnes voert, etcetera.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Ik heb net de hele persoonlijke-ervaringen-met-wattenstaafjes-in-je-neus-discussie naar de slowchat verplaatst.

Dit is het topic waarin we -op een serieuze manier- over Corona in Nederland praten. Persoonlijk n=1 ervaringen kunnen best serieus zijn, maar passen echt beter in het Slowchat topic. Merci alvast!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Ik heb de hele discussie over ‘iedereen blijft binnen’ weggehaald. Die was gestart met een trollerige oneliner opmerking, graag daar een TR op aan maken ipv erop t reageren, dat leidt tot niets.

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Duke rules the world...

Topicstarter
Het onderlinge gekibbel heb ik even weggehaald.

Tweakers Discord

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@XeNeRgY ik denk dat je bepaalde meningen aan elkaar koppelt die de meeste mensen niet tegelijk hebben. Alsof je de meningen waar jij het niet mee eens bent combineert in één algemene en gemeenschappelijke tegenstander. Ik denk dat dat niet klopt.

Ik denk dat een grote groep mensen zich in de oprechte adviezen van het OMT prima kan vinden én zelf ook prima ziet dat een aantal besluiten mogelijk onder druk van de politiek zijn en daar wat meer moeite mee hebben, maar toch gewoon volgen (dat kan beide tegelijk). Er zal ook een groep zijn die iets nuchterder kijkt naar het hellend vlak, of die minder de overtuiging hebben dat ‘ze’ dit doen om ons bang te maken, maar omdat ze ook denken dat er een echt risico is op een grote derde golf.

Ook blijft er een groep die vindt dat het vroeger pas echt erg was, dat de huidige millennials niets gewend zijn. Etcetera. Al die verschillende groepen hebben zeker overlap, hier en daar, maar zijn niet één groep. Ik denk dat je ook eigenlijk weg zou moeten blijven bij die framing, dat mensen die ‘anders’ denken alleen maar doen wat de overheid ze vertelt. Wellicht trekken ze een andere conclusie dan jij, maar om dan het hellend vlak te gebruiken dat ze alles doen, dat komt dat misschien toch wat uit de lucht vallen.

We denken veel te veel in wij-zij, we discussiëren om de ander te overtuigen (en een vragende stijl is daar juist vaak een teken van ;)) en maken regels heilig voor anderen maar vloeibaar voor onszelf. We vergroten elke misser van Rutte uit, om het liefst alles in het belachelijke door te trekken, om ergens ons eigen gelijk te halen.

Misschien een wat langere post dan nodig, maar ik denk dat het veel zinvoller is om inhoudelijk over een maatregel te praten dan dat je probeert een ‘virtuele’ groep aan te spreken op een geheel dat die groep niet herkent. Sowieso is een gesprek prettiger als je elkaar niet bij voorbaat probeert in te delen in kampen.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Kijk ook even naar hoe die index opgebouwd is. Het maakt geen onderscheid tussen de zwaarte van bepaalde maatregelen en je krijgt ook punten voor bco etc. Het enige dat je met zekerheid kan zeggen, is dat volgens dit model Nederland hoog scoort. Dat is in dit geval niet gelijk aan de ruimte die je als individu wel of niet hebt.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:En weer een paar berichten verplaatst naar de slowchat. Graag daar zelf ook op letten, zodat dit topic leesbaar blijft en interessant voor iedereen. Merci :).

Datzelfde geldt wat mij betreft ook voor de EPD discussie, die past hier niet, dus laten we die ook maar verder rusten.

[Voor 26% gewijzigd door ZieMaar! op 07-02-2021 13:53]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Voor de vaccins zijn de vaccintopics. Ik ga niet alles nu verplaatsen wat er al staat, maar alles over vaccins onder deze modbreak wel :).

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Ok, nogmaals: je persoonlijke ervaringen (hoe dan ook) horen in het Slowchattopic.

Ik denk dat het onderwerp 'De impact van Corona op je stemgedrag' interessant kan zijn, maar wel in een eigen topic. Als iemand dat wil maken, let me know!

Ik kan en ga niet alles helemaal met terugwerkende kracht bijwerken, dat is teveel werk, maar let aub even op met wat je post in dit topic:
- Geen persoonlijke n=1 ervaringen (mag in slowchat)
- Geen grappig bedoelde oneliners (mag in slowchat)
- Geen n=1 nieuwsberichten met je reactie erop (mag in slowchat)

Dit is een serieus topic, waarin we de situatie in Nederland (en België) bespreken. De maatregelen, de effecten, etcetera, maar op een serieuze manier.

Tot slot: reageer op de inhoud. Niet op de man.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Het topic is weer wat opgeschoond. Wat mij betreft stopt de discussie over of Nederland nou wel of geen democratie is hier. Dit topic gaat over Corona en dat heeft natuurlijk een politieke lading, maar de discussie ging een kant op die teveel offtopic is.

Let er ook goed op dat je je mening onderbouwd. Alleen maar iets stellen, je twijfels uiten of hinten op iets is niet voldoende.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Schildpadje schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:45:
Een ding moet ik wel meegeven.. In Belgie is de informatievoorziening (op dagelijkse basis) toch wel flink uitgebreider dan in Nederland. Ook daar zie je de S-drop-out.. en dus Britse vairant gestaag oplopen. (dus positieve R)

https://covid-19.sciensan...st%20recente%20update.pdf
Die is inderdaad goed leesbaar. Wat me wel (nog steeds) opvalt is dat België relatief veel ziekenhuisopnames heeft en blijft hebben, ondanks dat ze al heel lang relatief weinig positieve besmettingen hebben. Echt een heel andere verhouding, ook over langere tijd, dan bijvoorbeeld hier in Nederland.

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Er zijn wat reacties verwijderd n.a.v. de discussie over onderbouwing met bronnen. Onderbouwing met bronnen is onderdeel van onze beleidsregels: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Als je een reactie ziet die daar niet aan voldoet maak dan s.v.p. een TR aan en laat een reactie daarop s.v.p. achterwege.

Climate dashboard

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
In het begin werd maar een fractie van de besmette mensen überhaupt getest, dus dat vergelijk kan je echt niet maken.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
jip_86 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:21:
[...]

Tja en overleden er in het begin ook geen mensen ongetest (oversterfte)? Zelfs al zou je dat eerste hobbeltje ophogen naar 2/3 van die 60k (die Britse variant is tenslotte besmettelijker) zijn die twee overlijdensgolven behoorlijk in verhouding.
Er werd niet willekeurig minder getest, maar juist alleen de ernstige(re) gevallen, dus als je in het ziekenhuis kwam. Maar ook bij de sterftecijfers zit onduidelijk, dat klopt.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Friendly reminder: dit is niet de HK :)

[Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 15-02-2021 17:15]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Yaksa schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:33:
Overigens heeft het Sint Elisabeth Verpleegtehuis in Amersfoort op dit moment te maken met een grote Corona uitbraak. Van de 106 bewoners zijn er 70 positief getest, twee van hen zijn overleden. Het frappante is dat al deze bewoners op 30 januari voor de eerste keer ingeënt zijn. Dat betekent dus dat inenten niet altijd helpt tegen besmettelijk zijn zoals vorige week in Duitsland ook al bleek.
Bron: Liveblog NOS.nl
Nou, die conclusie is misschien wel wat snel, toch? 1 week incubatietijd en je zit dus 1 week na de vaccinatie dat mensen ziek worden, mogelijk nog minder. 30 januari is net iets meer dan 2 weken geleden...

Acties:
  • +12Henk 'm!
  • Pinned

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Vanaf nu stopt iedereen met het gebruik van wappie of anders naamsverbasteringen om andere kampen te benoemen. We houden het fatsoenlijk, reageren niet op de man én posten alleen iets als het iets toevoegt.

Ik ga niet alles in de afgelopen pagina’s bijwerken, maar alles vanaf nu gaat onherroepelijk weg als het bovenstaande bevat.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Even in de herhaling:

We gebruiken hier geen termen als wappie of anders naamsverbasteringen om andere kampen te benoemen. We houden het fatsoenlijk, reageren niet op de man én posten alleen iets als het iets toevoegt.

[Voor 31% gewijzigd door ZieMaar! op 16-02-2021 19:42]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:We gaan verder in weer een nieuw deel: Het Coronavirus in Nederland en België - deel 5
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee