Trichoglossus schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:27:
[...]
Dat is onzin natuurlijk. Er was vrij veel mogelijk, op beperktere schaal. Vakantie is ook gewoon mogelijk geweest. Weekendjes weg konden ook. Alleen uiteten was zo nu en dan wat lastiger. We wonen niet in China.
Denk je dat het wat opschiet, als mensen zich nu niet meer aan de maatregelen gaan houden? Behalve dat we gewoon nog langer in de lockdown blijven zitten. Dan kan je gewoon beter helemaal los gaan, en naar allerhande feesten etc. Wat boeit het nog.
We zouden eigenlijk naar Parijs zijn gegaan in maart. Deels voor mijn verjaardag, deels voor die van mijn vriendin. Toen ging alles op slot. Reizen naar het buitenland hebben wij zelf in de zomer vermeden omdat we het simpelweg niet slim vonden, en door alle maatregelen ook een stuk minder 'leuk'. Feestjes kon, maar met beperkingen. Weekendjes weg hadden gekund, maar ook met maatregelen. Punt is dat er al vanaf februari/maart maatregelen zijn. Het enige dat wij dit jaar hebben gedaan als uitje is een dagje naar het strand (naar een rustig gedeelte waar je vele meters had tussen jou en de buurman) en één keer uit eten. Nee, we wonen niet in China, maar bij letterlijk alles wat je deed de afgelopen 9 maanden moest je wel ergens rekening mee houden. Wij hebben veel zaken dus of volledig op de lange baan geschoven óf enorm kleinschalig gehouden 'for the greater good'.
Vervolgens geef je aan dat nieuwe maatregelen te ver gaan qua het ontnemen van vrijheid en dat je de energie niet meer hebt om deze ellende nog vol te houden en dan zijn er mensen die alsnog boos op je worden en je een schuldgevoel aan willen praten. Nee prima joh, ik heb al praktisch een heel jaar lang zaken afgezegd, geannuleerd of flink aangepast, maar ik ga nog wel wat stapjes verder zonder dat er een eind in zicht is

Trichoglossus schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:33:
[...]
Maar nee, er zijn blijkbaar nog steeds hele volksstammen die zichzelf belangrijker vinden.
Dat de ziekenhuizen uitpuilen van de patiënten, en het personeel op het tandvlees loopt, is blijkbaar onbelangrijk. Laat staan alle zorg die voor langere tijd wordt uitgesteld, vanwege de overbelasting.
Ook erg fijn voor mensen die dringend zorg nodig hebben in een ziekenhuis.
Het is een walgelijke, egocentrische maatschappij geworden in Nederland.
Dit is dus dat schuldgevoel aanpraten. Kijk, prima dat je boos bent om mensen die nog steeds in groepen samenkomen of feestjes organiseren. Of dat je boos wordt op de werkgevers die hun personeel zonder goede reden naar kantoor laten komen terwijl thuiswerken prima kan. Of de mensen die ondanks alles toch naar het buitenland gaan om even te ontsnappen aan de ellende hier. Maar ik denk dat het merendeel hier zich best netjes aan de regels houdt en/of heeft gehouden, met misschien wat kleine uitschieters hier en daar.
LZ86 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:25:
[...]
Van de 10 die we hebben liggen 9 een directe link naar Sint/kerst/andere fam bijeenkomst met teveel man/geen afstand gehouden en een geval zelfs die zijn zieke familielid had uitgenodigd (coronapositief) en gewoon kwam opdagen.
Dus ja, veruit de meesten die we nu krijgen hebben op 1 of andere manier zich niet aan de basismaatregelen gehouden.
buiten dat. Alles is dicht. De enige manier/plek waar men nu nog kan verspreiden is op plekken waarvan hevig wordt ontraden erheen te gaan of op manieren die niet mogen. Die mensen vragen er gewoon zelf om inmiddels. Gevalletje: ik ben voor strengere maatregelen zolang ik er geen last van heb, heb ik er last van dan is de wereld te klein en hebben we er schijt aan.
Ik las van de week dat (volgens mij) slechts 76% van de positief geteste mensen zich aan de quarantaine regels zegt te houden*. Dat vond ik zelf echt schrikbarend. Zo rond kerst inderdaad ook best wat verhalen gehoord van mensen die gewoon kerst zoals gewoonlijk zouden vieren met heel de familie (waren vaak ook mensen met grote families). Dat het aantal besmettingen daarna weer op zou lopen had iedereen wel kunnen voorspellen. Nou heb ik me zelf ook niet helemaal aan de regels gehouden omdat we met 4 personen op bezoek waren bij de ouders en schoonouders in plaats van 3 (ouders + 2 stelletjes), dus ik ben niet heilig, maar met een grote groep samenkomen gaat gewoon echt te ver.
Ook op het werk merk ik dat veel mensen echt lak hebben aan de regels. Veel verhalen van collega's over klanten die veel te dichtbij komen, die vragen of je boodschappen binnen kan zetten (en boos worden als je weigert) en zelfs klanten die dichtbij komen en daarna doodleuk aangeven dat er iemand in huis positief getest is. Dat laatste heb ik zelf ook meegemaakt. Klant kwam naar me toe om boodschappen mee uit te laden (dus die stond best dichtbij) om vervolgens te melden dat ik niet te dicht bij z'n huis mag komen want vrouwlief is positief getest en flink ziek

Met dat soort volk is het niet heel raar dat de maatregelen niet voldoende lijken te werken.
Dus ja, veruit de meesten die we nu krijgen hebben op 1 of andere manier zich niet aan de basismaatregelen gehouden.
Maar wanneer houd je je niet meer aan de basismaatregelen? Als je (voorheen) in plaats van 2, 3 vrienden uitnodigt omdat er anders eentje buitengesloten wordt? Natuurlijk mag men niet komen als ze verkouden zijn en wordt er netjes afstand bewaard. Hou je je niet aan de basisregels wanneer je per ongeluk iemand de hand schudt? Of wanneer je vergeet 1,5 meter afstand te bewaren wanneer je bij je ouders op bezoek bent? Waar trek je die grens?
*edit: even opgezocht en dit staat op de
website van het RIVM:
/f/image/nrNBubg9GtSNgwBtLKhYpZdK.png?f=fotoalbum_large)
Na een melding van de Coronamelder of het GGD dat men in contact is geweest met een positief getest persoon besluit 50% dus alsnog om het huis te verlaten. Na positief getest te zijn geeft 27,4% aan naar buiten te zijn geweest. Bij een positief geteste huisgenoot is dit 40%. Goh, hoe zou het komen dat maatregelen niet zo effectief lijken te zijn?
Overigens staat er ook dat van de mensen met verkoudheidsklachten net geen 54% buitenshuis is geweest. Hier ben ik zelf schuldig aan. Mijn neus zat dicht op dat moment en dat is een verkoudheidsklacht. Dat is één van de 10 mogelijke Covid19-klachten die je aan kunt vinken wanneer je je wilt laten testen en kwam op een moment dat verkoudheid heerst. Wel heb ik me afgemeld op het werk én me laten testen op het moment dat dat erger werd, dus hoesten, niezen, koppijn en weinig energie. Uitslag was negatief.
[
Voor 10% gewijzigd door
SomerenV op 22-01-2021 00:39
]