Toon posts:

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2
Acties:
  • 384.265 views

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:34
Maximized schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:03:
[...]

Ze doen maar wat!

Hoe veel lockdown maatregelen, in hoeveel landen, met hoeveel repressieve krankzinnige maatregelen zijn er nodig om te beseffen dat het geen ene barst uitmaakt? In élk Europees land, ongeacht de maatregelen, zie je dezelfde curves qua besmettingen en sterfte. Voorjaar hoog, zomer laag, najaar weer hoog. Zoals dat al decennia gebeurt met de gewoonlijke virussen die élk jaar de revue passeren.

Sorry hoor. Maar wat een absolute bullshit is dit allemaal. Leuk dat we “ooit” weer terug naar normaal gaan hoor, het zal allemaal wel. De vraag is wat voor land we aantreffen tegen die tijd, en hoe beschadigd mensen zijn geworden hierdoor.
Ja, want zonder strikte maatregelen zou dit land en haar inwoners niet beschadigd zijn.

Dit soort praktijken, zoals in Brazilië, maar ook bijvoorbeeld gebieden van India, Jemen en andere delen van de wereld waar niet de luxe bestaat tot lockdowns en strikte maatregelen is iets dat ons als land uiteraard goed zal doen.

De boeren hebben in ieder geval hun tractoren misschien voor iets anders in te zetten dan een ritje naar het Malieveld?

We hebben het in Nederland gewoon ontzettend goed. Dusdanig goed dat veel mensen totaal wereldvreemd zijn geraakt en gewoonweg geen enkel besef hebben van de omvang die de crisis gehad zou kunnen hebben indien we dit soort maatregelen niet genomen zouden hebben.

We moeten blij zijn dat we in Nederland wonen. En tja, mocht nog enkele maanden lockdown je echt te veel zijn kun je natuurlijk altijd proberen af te reizen naar een land als Jemen en de pandemie in volle glorie ervaren zoals je het kennelijk hier gezien zou willen hebben. Maar ik kan het van harte afraden.

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-01 11:33
MikeyMan schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:28:
[...]

Hoewel ik die wachtlijsten ernstig betwijfel (@Adlermann ? ), Zeg je het goed; voor corona. Het capaciteitsvraagstuk heeft geen enkele invloed op de situatie waar we nu in zitten of de maatregelen die we moeten nemen.
Ga maar kijken dan, zal je helpen: https://www.isala.nl/wachttijden

120 dagen voor een MRI met of zonder contrast.

• daanb14
  • Laatst online: 21:07
Deze grafiek van Jaap van Dissel was zeer veelzeggend. Dit zijn de verwachtte scenario's bij het loslaten van de lockdown met betrekking tot het aantal ziekenhuisbedden zonder inachtnaming van de Britse variant. Die volgt later in de presentatie.

Dit is de directe link naar de presentatie van Jaap van Dissel:
https://www.tweedekamer.n...issel_13_januari_2021.pdf

• daanb14
  • Laatst online: 21:07
Nog een veelzeggende grafiek uit de presentatie is deze:

Hieruit blijkt dat het aantal gevallen met de Britse COVID-variant steeg, ondanks een lockdown in Engeland in die periode. Dat belooft niet veel goeds als deze variant hier voet aan de grond krijgt :|

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:22
Basekid schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:38:
Als je deze presentaties bekijkt, dan zie je echt duidelijk dat er gewoon slimme koppen achter de adviezen zitten en ze echt niet puur "burger pesten".

Zo te zien is een avondklok (oid) gewoon nodig om de besmetting omlaag te krijgen (want blijkbaar kunnen we dat als burgers niet zelf qua gedrag).
Ik vermoed dat dit het argument zal zijn voor de avondklok:

De groep 18-24 laat (in tegenstelling tot alle andere groepen) een groei zien. Dan moeten ze elkaar dus (toch) meer opzoeken afgelopen week. Avondklok is een maatregel tegen zulke ontmoetingen...

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-05 09:18

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:44
geenstijl schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:29:
Wat ik niet snap, als die Britse variant daadwerkelijk zoveel besmettelijker is, waarom exploderen de meldingen in London dan niet de afgelopen dagen :?
https://coronavirus.data....pe=region&areaName=London

Want zover ik weet heeft London geen strengere lockdown dan wij hebben?
De grafieken vanuit de UK doen sowieso anders vermoeden dan het RIVM en de overheid ons voorspiegelt:

Het plaatje erbij:

Wat ik hier uithaal is dat sinds het instellen van stevigere maatregelen er een omslag is van groei naar krimp. Ons RIVM en de overheid spreken nog over forse groei in de UK. Maar ik haal er dus vooral uit dat als je maatregelen neemt (het aantal sociale contacten weer serieus beperkt) dat ook de UK variant daar gevoelig voor is en snel omslaat van een gigantische groei naar een kleine krimp.

Waar ik dus veel moeite mee heb is dat er onder andere door het RIVM geschermd wordt met een UK variant die dermate veel erger is dat ons hele land bedreigt wordt. In de UK hebben we het eigenlijk enkel over Londen waar de UK variant een probleem is, een dichtbevolkt gebied waar het lang geduurd heeft voor er maatregelen genomen werden om de besmettingen omlaag te brengen. Daar hebben ze wel echt problemen nu, zeker omdat de ziekenhuisopnames nog wel heel even door zullen gaan.

Ik zeg hiermee niet dat we het niet serieus moeten nemen of dat maatregelen afgebouwd moeten worden. Alles behalve zelfs, de lockdown heeft pas de afgelopen paar dagen echt een krachtig effect en het is heel goed dat we dit tot 9 februari doorzetten.

En dat brengt mij bij het punt dat ik nog iets wilde zeggen over gisteren. Ik was gisteren in de avond niet online. De verlenging van de maatregelen bevalt mij prima, dat moet even. Maar al die andere zaken waarover gesproken wordt, zoals de avondklok, daar zit ik echt mee in mijn maag. Ik vrees dat een (groot) deel van Nederland er zo klaar mee is dat ze daarmee het zetje krijgen om alles maar te laten varen aan maatregelen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:32:
[...]

%Positief is wel weer wat gedaald toch? Niet snel genoeg maar het gaat langzaam ook de goede kant op.
Iets omhoog zo te zien:

Edit: op het dashboard staat 13,3% ipv 12,3% per 10-1-2021... :?

[Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 13-01-2021 15:35]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:58

franssie

Save the albatross

Ik ben zelf meer analist dan modelbouwer dus kan dit niet op waarde schatten:

https://lockdownradar.nl/
Hoe ontwikkelt het aantal nieuwe corona-infecties zich in Nederland? Deze site laat het aantal nieuwe infecties per dag zien en berekent met een exponentieel model het verwachte aantal infecties voor de komende maanden
Met de onderliggende basis voor het model : https://link.springer.com/article/10.1007/s00283-020-09997-7

Zou dit een indicatie kunnen geven?

[Voor 25% gewijzigd door franssie op 13-01-2021 17:28]

Het komt goed - we are gonna party like it is 2022. 🎼🎼🎸 | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar | Blind Faith in anything, or Anyone will get you killed

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:16
update 2021-01-13

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:07
Uthog schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:48:
[...]

Maar kantnotatie hierbij, hadden wij daar dan al niet veel meer last van moeten hebben?
Het klimaat is de UK is ook anders als hier. Ik weet niet in hoeverre dat effect heeft maar dat hebben andere virussen wel.

Ik had verwacht, dat als het echt allemaal kommer en kwel is, dat wij hier al veel meer last van hadden moeten hebben.

De UK heeft natuurlijk veelte snel alles losgelaten met deze gevolgen. Ik zie onze overheid dat niet doen, ik zie die eerder uit paniekvoetbal de teugels nog strakker aantrekken met alle gevolgen van dien.
Nee, want het duurt een tijdje voordat een exponentiele groei zichtbaar wordt; Maar als 't dan zichtbaar is, gaat 't hard!

Zie bijgevoegde grafiek; De ene kolom de huidige variant met R = 0,9; De 2e kolom met een nieuwe variant die 55% besmettelijker is.

Je ziet precies 't zelfde gebeuren als in Engeland. En bij een R van 0,9 duurt 't zo'n 10 'generaties voordat 't aandeel van de nieuwe variant van 2% naar 50%+ stijgt (week 6 tot 16)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Even wat anders dan de avondklok, in België is de overheid een campagne gestart om zorgverleners gevaccineerd te krijgen. Om de twijfelaars of weigeraars toch over te krijgen om de prik te nemen zijn er bijvoorbeeld certificaten:
Toon je engagement en verdien een certificaat dat laat zien hoe goed je organisatie beschermd is tegen griep. Afhankelijk van de vaccinatiegraad verdien je een gouden, zilveren of bronzen certificaat. Ook organisaties die nog een tandje moeten bijsteken verdienen alvast een inzetcertificaat!certificaten griepvaccinatie

Overzicht certificaten
  • Is meer dan 80% van je medewerkers gevaccineerd, dan verdient je instelling een gouden certificaat.
  • Zilver is voor instellingen die meer dan 70% behalen.
  • Wie meer dan 60% behaalt, kan pronken met een bronzen certificaat.
Op de goede weg maar haal je de drempel van 60% nog niet? Vraag je collega's om een tandje bij te steken met het inzetcertificaat.
Ook zijn er buttons zodat medewerkers kunnen zien wie er wel is gevaccineerd:

Mijn mening is dat vooral die buttons een onacceptabele groepsdruk opleveren op mensen. Zo zullen er mensen zijn die vanwege principele redenen geen prik nemen wat hun goed recht is. Ook zijn er ongetwijfeld mensen die de prik niet kunnen nemen vanwege medische redenen.

Zolang er geen wettelijke verplichting is zou iedereen vrij moeten zijn om zelf te bepalen of een inenting gewenst is, ook al werk je in de zorg.

• Wolly
  • Niet online
Ik zie trouwens dat ik de verkeerde pagina heb gebruikt, die certificaten waren voor de griepprik.

Dit is de juiste pagina

En dit is de Corona button (het blijven Belgen) :+

Button

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:06
Basekid schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:58:
[...]

Dit verschilt dus echt per persoon (qua opvatting) en daar is dus geen feitelijk goed/fout (was het maar zo simpel).

Ik heb bijvoorbeeld dat zolang het leger moet inspringen in de zorg, en zorgmedewerkers flauwvallen door overwerken en stress, 1x sociaal contact per week te veel is. Dat is mijn persoonlijke grens. Om die reden vind ik oa. een avondklok ook geen probleem

Voor anderen ligt die grens inderdaad ergens anders. Daar discusseren we over.
Precies, persoonlijke grens. Zal wel meevallen met het massale flauwvallen van zorgmedewerkers, 15-20% van de patiënten in het ziekenhuis is covid momenteel. Ja er zal best wel een percentage een lagere treshold hebben van het aankunnen van werkdruk, maar dat is altijd al geweest. Sommige mensen kunnen prima 80 uur per week werken, anderen klappen al neer bij 30.

Data moet leidend zijn, niet je onderbuik gevoel en dat is waar heel vaak op ingespeeld wordt momenteel.

Cijfers: druk op zorg neemt af, aantal besmettingen neemt af.
Kabinet: Ja, laten we het volk belonen voor hun goed gedrag! Nog meer maatregelen! :+

Met betrekking tot de Britse variant, die Engelsen hadden nooit moeten versoepelen rond de kerst.. (en dan nu klagen dat het zo druk is in het ziekenhuis). Dat die veel besmettelijker is, is feitelijk nog niet vastgesteld, let goed op, op de uitspraken van de experts. (Vaak gebruiken ze het woordje 'mogelijk')

Heb je de piek in mobiliteit gezien in London?

Persoonlijk vraagje: Had jij in de 1ste lockdown ook dat je al om 8 uur binnen was in de avond? En de tweede golf in het najaar, was je toen ook al om 8 uur thuis? Toen moest het leger ook helpen. Ik ben gewoon serieus benieuwd of de extrensieke motivatie van de avondklok van het leger komt (die hielpen namelijk toen ook al) of dat dat komt omdat de overheid het verplicht.

Tip: google even op werkdruk in de zorg, die mensen hebben altijd onder hoge druk gewerkt de laatste jaren vanwege de bezuinigingen ;)

[Voor 8% gewijzigd door Mr.Joker op 14-01-2021 12:08]

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:07
Mr.Joker schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:51:
[...]

Je kan lukraak een niet peer-reviewed onderzoek neer plempen met veel mitsen en maren in het verhaal, maar dat is geen antwoord op m'n vraag.

Dan komt het ook nog van het Imperial college die er zo vaak naast heeft gezeten met hun voorspellingen 8)7

Kom op ;) Als je iets beweert moet je er ook een goede onderbouwing voor hebben.

Ik zeg dat het niet zeker is dat die zoveel besmettelijker is, maar wel zeker dat er veel meer verkeer is geweest eind december en dat de regels in Engeland zijn versoepeld. Dat is feitelijk gezien correct.

Laten we eerst gedegen onderzoek afwachten voordat we conclusies trekken ;)
Ik probeer 't grafisch uit te leggen :)
In Excel 6x een reeks gemaakt, formule die 't aantal gevallen een ronde later inschat. Ik heb er een random ingegooid die de R 10% hoger/ 10% lager maakt (via de functie ASELECT), dus elke keer dat ik 't herbereken ziet de grafiek er iets anders uit;

In scenario 1 is de R voor beide varianten gelijk
In scenario 2 is de R voor de Engelse variant 40% hoger
in scenario 3 is de R voor de Engelse variant 70% hoger

In de eerste 3 grafieken is de R 1 (en dus 1,4/ 1,7)
In de tweede set van 3 grafieken is de R 1,1 (en dus 1,52/ 1,91)

Conclusie: Of het totale aantal gelijk blijft, afneemt of toeneemt, als de verhouding wijzigt tussen 2 varianten zie je dat wél gebeuren als die variant besmettelijker is en niet als die variant niet besmettelijker is;

En én in Engeland én in Denemarken zien we dat ten opzichte van het totaal aantal besmettingen variant B.1.1.7 toeneemt. Dus is de conclusie, het is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat die variant besmettelijker is.

Edit: en een bonusplaatje waar de standaard R 0,9 is; Dus dalend totdat B.1.1.7 de overhand begint te krijgen

[Voor 6% gewijzigd door rik86 op 14-01-2021 14:23]

• Drardollan
joppe113 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:29:
Ook die daling zal er een tijdje later achteraan komen....

[...]
Logisch, ik had het alleen al zo'n beetje gehoopt. We dalen qua aantal besmettingen al best even, ik had gehoopt dat we dit nu ook meer in de opnames zouden gaan zien.

Maar als je naar de groei en krimp kijkt, dan zie je dat gelukkig wel. De absolute getallen zeggen niet alles.

• breew
update 2021-01-14

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:14
Wolly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:27:
[...]

Ik heb die 50% uit dit artikel. Die aanname klopt dus niet?
Die 50% verdient wat nuancering. Pfizer/BioNTech zijn twee dosissen, 3 weken ertussen. Er is in de trials gekeken hoeveel mensen er tussen het krijgen van dosis 1 en dosis 2 ziek zijn geworden. Dat waren er in de vaccin-groep 52% minder dan in de placebo-groep.
Op basis daarvan zegt men "52% werkzaamheid" maar zeer waarschijnlijk zal dat hoger liggen. Immers ben je niet gelijk na de vaccinatie beschermd. In de eerste dagen na het krijgen van de prik zal de bescherming veel lager liggen dan 52% en dús is hij in de latere dagen hoger dan 52%. Alleen hebben we daar geen gegevens over, want op dag 21 hebben alle deelnemers een tweede prik gehad.

De grafiek uit het paper laat het heel goed zien:

De rode grafiek is het aantal ziektegevallen in de vaccin-groep, de blauwe in de placebo-groep. Hoe steil de rode grafiek is v.s. de blauwe grafiek geeft de mate van bescherming.
Die 50% is gebaseerd op het feit dat na 21 dagen de blauwe grafiek ongeveer 2x zo hoog is als de rode. Maar je ziet eigenlijk dat ze in het begin (tot ongeveer dag 14) gelijk oplopen, en dat het vaccin in die dagen dus nog geen bescherming biedt. Maar vanaf dag 14 loopt de rode lijn eigenlijk even steil als de rode lijn na dag 21, wat dus de suggestie wekt dat het vaccin met één dosis net zo goed werkzaam is als met twee. Alleen weten we niet hoe lang die bescherming aanhoudt, en waarschijnlijk zijn er ook niet genoeg gegevens om een statistisch significante uitspraak te doen (tussen dag 14 en 21 zijn er maar twee of drie ziektegevallen in de vaccin-groep).

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:34
Zo hoppa, Frankrijk gaat even twee weken een serieuze avondklok doen vanaf 1800.

Wanneer besluiten wij dat we niet meer bij de koplopers van Europa qua besmettingen willen horen?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:18

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

MikeyMan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:38:
[...]

Mijn interpretatie hiervan:
- duurt lang!
- maatregelen prima, maar begint nu met de (donkere!) Feestdagen wel echt vervelend te worden
- vaccin is in zicht dus liever dat dan die maatregelen.

Ik verbaas me hier niet echt over.

Mbt de handhaving; ik zie het echt niet gebeuren dat er nu ineens steeds meer nachtdiensten gedraaid gaan worden bij de politie. Dat houdt in dat hier op 130k mensen snachts 2 (zegge: twee!) Auto's rond rijden. Vooral voor noodhulp.

Prettige wedstrijd.
Deze verbaasde mij dan weer, men heeft relatief weinig weerstand tegen nog 6 maanden deze maatregelen. Die had ik niet verwacht.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Wolly
  • Niet online
immetjes schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:17:
[...]

Inderdaad:

[...]

Bron: CBS

Eindelijk stijgt het dus, aangewakkerd door COVID-19.
Ik vraag mij wel af of er ergens is in te zien wat de opnamegetallen zijn van 85+ ers? Ik begreep dat die bijna niet naar het ziekenhuis gaan in NL?

In de UK is dit de verdeling waarbij ik echt sta te kijken van het aantal 85+-ers.

https://www.bbc.com/news/health-55586994

Als onze 85+-ers niet naar het ziekenhuis gaan en in de UK blijkbaar wel in grote getale (let op, UK heeft iets van 4x meer inwoners) dan ben ik wel benieuwd waar dat verschil in zit.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het is druk op het binnenhof ivm val van kabinet. Maar je zou mogen verwachten dat journalisten hun voorbeeldfunctie serieus nemen. Niet dus.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
revolution-nl schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:19:
[...]

_O- ze hebben zelfs geen mondkap op, blijft bijzonder dat de media het achter de schermen niet zo nauw neemt terwijl ze op TV constant angstzaaien en de burger op de korrel hebben.

Het virus is kennelijk zo gevaarlijk dat alle lagen van de bevolking constant de fout in gaan met het naleven van de maatregelen. Ik denk dat men bij een ebola uitbraak wel twee keer zou nadenken.

Corona wordt vooral ervaren als een bedreiging voor een ander en niet als bedreiging voor onszelf.
Het is ook structureel. Eerder heb ik het ook al gezien:

https://twitter.com/Niels...37350412479979521/photo/1

• breew
update 2021-01-15

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:17

Ebayzo

Gekke eend

Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:33:
[...]

Gelukkig maar dat dhr. Kuipers gisteren direct doorgeschakeld heeft:

[...]

https://www.telegraaf.nl/...ie-meer-maatregelen-nodig
De rol van dhr. Kuipers is prima inderdaad. Paniek roepen als men dreigt te verslappen. Het blijft een lastig spel tussen waakzaam en actie en de goede vrede bewaren met al het kritische volk dat denkt er ook verstand van te hebben. Ik kijk uit naar de tijd waar het internet weer gewoon draait om een sinterklaas/vuurwerk discussie :X

Offtopic, maar toch ook niet. Uit Corona verveling "Een huis vol" aan het kijken (ook historisch) waar je Papa Jay tegen komt. Sympathieke gozer, goed voor zijn kinderen. Ik zijn Instagram eens checken hoe het nu 4 jaar later met ze gaat, zie ik dit: https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link

Kost mij dan toch moeite om nog hetzelfde naar zo iemand te kijken ;(

[Voor 33% gewijzigd door Ebayzo op 16-01-2021 12:20]

• breew
update LCPS 2021-01-16

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:04
De britse variant verspreiding in beeld gebracht :

Bron: https://www.bddataplan.nl/corona/

• breew
update RIVM 2021-01-16

• Drardollan
Ik zie net bij Kalahari 2 interessante tweets langs komen omtrent de Britse variant. Het geeft iets meer duiding aan de situatie in Engeland en mijn inziens laat het ook zien dat we ons niet té bang moeten laten maken. Iets wat nu wel lijkt te gebeuren. Daarmee wil ik niet zeggen dat we de ernst van een variant moeten negeren, we hebben eerder gezien wat er gebeurd als je het onderschat. Maar mijn eigen gevoel zegt dat de experts en MSM wel wat doorschieten.

Persoonlijk, en dat is dus niet direct onderbouwt met feiten!, schaar ik deze Britse variant vooralsnog in het rijtje Pasen/BLM protest/Kerst/Koningsdag/Feestje Willem II. Veel over te doen, veel berichtgeving, meeste berichtgeving negatief en bang makend maar uiteindelijk blijkt de soep niet zo heet gegeten te worden als deze wordt opgediend.

[Voor 21% gewijzigd door Drardollan op 16-01-2021 16:11]

• Drardollan
Stoney3K schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:19:
Als je de cijfers als leidend houdt dan zitten we nog altijd aan de goede kant van de lijn. Dan is dat gezoek naar die Britse variant heel gauw een valkuil van confirmation bias.
Men kijkt enkel of er een UK variant gevonden wordt, het is logisch dat je die vindt.

Opvallend, in Lansingerland wordt sinds dinsdag massaal getest ivm de UK variant. Dus niet enkel bij klachten, maar iedereen. Er zijn al duizenden en duizenden mensen getest ondertussen. En dit is het aantal besmettingen van deze gemeente vanaf november:

Aangezien er daar op de scholen een uitbraak van de Britse variant was, was dit het geval voor de sluiting van de scholen half december. En dit zijn dan de besmettingscijfers. Als die Britse variant zo besmettelijk en problematisch is, waarom daalt het aantal besmettingen dan al een ongeveer een maand (sinds 17-12). Je zou toch verwachten dat het gierend mis zou gaan ondertussen? Al die kinderen hebben het virus van school meegenomen en hebben Kerst en Oud en Nieuw gevierd.

• Drardollan
eamelink schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:22:
Teleurstellende cijfers; de daling lijkt praktisch tot stilstand gekomen. Ik denk dat het tijdig voor nieuwe; steviger maatregelen om over zes weken geen grote spijt te hebben.
Ik zou je aanraden om dan eens beter naar de cijfers te kijken en zeker niet naar de dagcijfers. De daling is, over 7 dagen gezien, juist niet tot stilstand gekomen:

Dat is met de steeds lagere cijfers sowieso al een prestatie. 20 procent krimp op een getal van 12.000 is veel makkelijker te halen dan op een getal van 6000. Maar belangrijker is dat we nog steeds een krimp van 20% kennen. Natuurlijk zou het fijn zijn als de krimp elke dag oploopt en we met 1000 tegelijk omlaag zouden gaan, dat zouden we allemaal wel willen denk ik.

Hoe stel je je nieuwe en stevige maatregelen voor? Iedereen een enkelband en niet verder dan 3 meter van de voordeur? Iedereen voedselbonnen voor de dichtstbijzijnde supermarkt?
De enige maatregel die nog over is, is een stevige die met voeten getreden zal worden en daardoor slap zal worden. Heel Nederland heeft wel een reden om in de avond op pad te zijn tenslotte.

Ik zou eerder pleiten voor minder zware maatregelen. Maak het leven weer een beetje leuk, mensen zijn dan meer gemotiveerd om andere maatregelen op te volgen. Belonen werkt altijd beter dan straffen.

[Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 17-01-2021 15:40]

• breew
update 2021-01-17

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:22
offtopic:
Vrij jammer dat verwijzingen naar corona artikelen met louter een dwarse insteek nu ook van LinkedIn worden verwijderd. Het artikel in kwestie is vrij toegankelijk, staat notabene in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde en is geschreven door een hoogleraar filosofie (en oud Denker des Vaderlands). De titel van het artikel is "Is covid-19 een hype?".
Wat mij betreft een enorme misser van LinkedIn. Dit soort acties zorgt alleen maar voor meer scepsis jegens "MSM" en werkt dubieuze informatievoorziening in de hand.

*edit* ik zie deze nu pas, maar de rol van (social) media is hier, op deze manier, offtopic

[Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 18-01-2021 13:14]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:09
mesa57 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:52:
[...]

11.9%(22/163) De extrapolatie van 163 naar 5000 besmettingen lijkt met nogal optimistisch.
Dus ik vraag me de waarde van die getallen af. Zit er niet ook nog een bias in ?
Je mag vrijwel zeker aannemen dat wetenschappers met die reputatie simpele dingen zoals incorrecte sampling corrigeren of in ieder geval benoemen bij de limitations. Ze extrapoleren zo te zien wel. Maar dit is het beste wat we hebben. Maar ook de extrapolatie zal binnen een voorspelbare bandbreedte zitten.

Maar de trend is gewoon duidelijk. En komt overeen met wat we overal gezien hebben bij deze variant. Het is verstandig om er gewoon vanuit te gaan dat d eze analyse op hoofdlijnen gewoon klopt. Als hij niet klopt, dan komen we er snel genoeg achter! Een weekje of wat later versoepelen is minder erg dan tot de conclusie komen dat we niet hadden moeten versoepelen.

De analyse van bezoekers van een techforum neem ik 1,2,3 minder serieus dan de top van de wetenschappers op het relevante vakgebied wat we hebben. Ze hebben ook een reputatie hoog te houden. En die is is zeer belangrijk in de wetenschap dan wordt opeens elke peer review een horde die niet meer te overwinnen is :)

Als de sampling willekeurig is, dan ben je iig methodologisch in ieder geval goed bezig. je kan nog wel pech hebben dat toevallig dan idd verkeerde samples tegenkomt. Maar dat wordt bij de volgende iteratie gecorrigeerd..

Echter, als het ook overeenkomst met het verloop van andere landen m.b.t. die variant dan kan je er wel vanuit gaan dat het gewoon correct is.

Ik ga er vanuit dat het correct is. Er is vanuit fundamenteel onderzoek aangetoond (kijken naar dat ding) dat het besmettelijker is. Ook gedraagt het zich bij observaties uit de praktijk ernaar. Het verloop loopt ook precies volgens een redelijk te voorspellen wiskundig patroon.

De hogere R0 is volgens het OMT rond de 30%. Dat is al een redelijk gecorrigeerd getal met wat het was. Maar met onze huidige R0, dus nog steeds een probleem. Dat verklaart natuurlijk ook meteen waarom de lockdown in de UK goede resultaten heeft. Die is iets strenger dan hier, ook gedrag van mensen is iets anders.

Gelukkig is het niet 70% besmettelijker, maar genoeg om toch lastig te zijn. We hebben dus structurele strengere maatregelen nodig.

Op basis van dit rapport ga ik er vanuit dat we inderdaad niet uit de lockdown komen totdat er voldoende vaccinaties hebben plaatsgevonden. Of een wonder, maar daar geloof ik niet zo in.

Ik wil ook graag weer mijn leven oppakken, maar kom op, nog 6 maanden doorbikkelen. Zo erg is het nu oo kweer niet. Zelfs nu hebben de meeste mensen op aarde een erger leven dan wij hebben.....

[Voor 44% gewijzigd door Adlermann op 17-01-2021 22:19]

PhD in conceptual modeling, business models and enterprise architecture |The future of business models lies in actual value engineering

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-05 09:42
eamelink schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:23:
[...]

Wat voor concrete data zoek je dan nog? Inmiddels is er toch veel bekend? We hebben data uit het VK, Ierland, Denemarken én Nederland waar we zien hoe de relatieve verspreiding is en we hebben ook data over het grotere percentage contacten van besmette personen met die variant die het ook oploopt.

Ik begin het een beetje kop-in-het-zand gedrag te vinden om nu nog te blijven roepen dat het alleen om ‘bangmakerij’ gaat of ‘dat we het niet weten’. We weten het namelijk wél.
Maar we weten ook dat het in de UK met een vergelijkbare, maar op punten wel strengere, lockdown als die van ons nu de goede kant op gaat. Dat biedt wel hoop dat het controleerbaar is.
https://www.ageuk.org.uk/...rus-guidance/coronavirus/ (huidige regels UK)

Als gaat nu wel de gigantische voorsprong van de UK op vaccinatiegebied een rol spelen. (nu ruim 3,8 miljoen)
Ik had eerder al geroepen jaloers te zijn op de vaccinatiestrategie van het verenigd koninkrijk. Die voorsprong (en daarmee onze achterstand) begint wel serieus te worden. Ze vaccineren er nu zo'n 280.000 per dag.

[Voor 15% gewijzigd door blissard op 18-01-2021 09:16]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het lijkt er nog steeds moeilijk in te gaan dat als de ene variant het van de andere overneemt deze per definitie meer dan een beetje besmettelijker is. Hoeveel besmettelijker bepaalt dan hoe lang het dal gaat duren.

Dit is niets anders dan een simpele natuurwet.

Sterke vorm van wensdenken om dit onder het tapijt te schuiven.

• jip_86
  • Nu online
Drardollan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:08:
[...]

In Israël is dit ondertussen aan de hand. Toen ongeveer 20% van de bevolking gevaccineerd was zagen ze al een afname van 50% in het aantal besmettingen. Bron: https://www.timesofisrael...after-first-vaccine-shot/
"based on the results of coronavirus tests among both those who’ve received the vaccine and those who haven’t."

In de cijfers is het nog niet te zien. Die 12 januari, de datum van het artikel, is een van de hoogste dagen daar.

• breew
update 2021-01-18

• Wolly
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:32:
[...]

Ja dat begreep ik daarna inderdaad :) Volgens die tweet is dus ligduur lager en sterftekans ook.
Maar die tweet is van oktober.
Nieuwe data hier te zien: https://stichting-nice.nl/covid-19-publications.jsp

Helaas is recente data nog niet betrouwbaar staat in dat rapport, omdat er nog veel mensen op de IC liggen.
September-oktober is op een gemiddelde van 16.9 dagen gekomen.
Mooie bron!

Voor de volledigheid de hele tabel, de behandelduur op de IC lijkt in ieder geval wel steeds meer af te nemen.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 13:51

Laguna

Connaisseur

GAIAjohan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:40:
[...]

Kuipers zit ondertussen moord en brand te schreeuwen vanwege het Engelse gevaar.

https://www.nu.nl/coronav...britse-coronavariant.html
Laat die Britse variant eerst de huidige positiviteitsratio maar eens omhoog krijgen, totdat dat gebeurd vind ik onderstaande prognose realistischer (maar goed ik ben dan ook een optimist, dus het kan best zijn dat het plaatje te rooskleurig is):

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• blissard
t_captain schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:18:
[...]

Die 70% lijkt achterghaald.

https://www.telegraaf.nl/...klok-mogelijk-niet-genoeg

Kennelijk wordt nu in OMT kringen over +30% gesproken.
Blijkbaar. Dan snap ik helemaal niet waar ze zich nu druk om maken. Met de huidige maatregelen zit de R ergens op ca. 0,85 (geschat, maar redelijk onderbouwd). Ik zou een extra maatregel snappen als in ruil daarvoor het PO open zou gaan. Maar nu hebben ze liever een avondklok dan stoppen met vluchten uit de UK. (Volgens artikel van de telegraaf dan he)
https://forum.fok.nl/topic/2589930/1/25#p197491070

[url=]afbeelding[/url]

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:57
Drardollan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:03:
Eigenlijk zijn we nu mensen van 80+ aan het beschermen en laten de jeugd kapot gaan.... We vinden een voltooid leven belangrijker dan een leven wat nog tot bloei moet komen.

Schrijnend.
Dat vind ik eigenlijk een vrij lelijk frame. Waar we mee bezig zijn is om te voorkomen dat de zorg instort onder de Covid-patienten en als je bijvoorbeeld naar de leeftijdsverdeling op de IC kijkt, dan zie je dat daar maar weinig 80-plussers bij zijn:

Bron: https://www.lc.nl/friesla...an-het-land-26287930.html

Daarnaast is het ook niet zo dat de mensen die aan Covid overlijden allemaal al op het randje zaten; die hadden gemiddeld nog meer dan 10 jaar op de klok staan. En daar komen nog de verloren jaren bij van niet-Covid patienten van wie de zorg uitgesteld wordt; dat heb ik ook al op 50.000 jaar in totaal geraamd zien worden. En dat zijn de cijfers met maatregelen; als je de teugels te veel laat vieren en we code zwart krijgen, dan gaan die getallen onder alle leeftijdsgroepen heel hard oplopen. Dan is het bijvoorbeeld ook pech gehad als je als twintiger of dertiger na bijvoorbeeld een ongeluk of hartinfarct naar het ziekenhuis zou moeten, want geen plek meer.

Waarmee ik overigens beslist niet psychische problemen wil bagatelliseren; been there, done that, en ik weet hoe je je dan kan voelen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Stoney3K schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:18:
Ik geloof nou niet dat er concrete data is die een causaal verband aantoont tussen een avondklok en een significante daling in de besmettingen in al die 4 landen.

Het effect van een avondklok als zelfstandige maatregel is gewoon heel erg twijfelachtig.

Je gaat niet in staat zijn om iets aan enkele maatregelen toe te schrijven. Het is een combinatie van verschillende maatschappelijke en persoonlijke maatregelen.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

SomerenV schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:26:
Dat ik daarbij zoiets heb van 'prima'. Statistisch gezien zijn het vooral ouderen die al tegen de levensverwachting aan zitten of mensen die onderliggend lijden hebben die sterven. Dat is een risico dat ik met liefde accepteer. Dat zal ongetwijfeld worden gezien als egoïstisch, maar dat is dan maar zo. Ik ben gewoon klaar met het hele 'het wordt even nóg kutter, maar daarna komt het weer goed'.
Dat doet me toch erg denken aan deze meme:

Maar wat het nog een stuk dommer maakt, is dat je er met die houding juist voor gaat zorgen dat de ellende nog veel langer duurt. Des te meer mensen niet nadenken of egoistisch met hun eigen pleziertjes bezig zijn (die ze voor zichzelf zien als noodzaak, blijkbaar nooit echt iets tekort gekomen), des te langer er maatregelen nodig zullen zijn en des te langer de ellende doorgaat. Bij een hond of kat die aan het verband blijft kauwen en zo de wond infecteren kan, kunnen we nog zo'n toeter omdoen om dat te voorkomen.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-03 11:44
Om nog even de 'proportionaliteit' van extra maatregelen in kaart te brengen en vooral even in perspectief te zetten, dit is de gemeente waarin ik woon: https://coronadashboard.r...2/positief-geteste-mensen

1 (!) ziekenhuisopname per dag en 11 positieve tests per dag. De grafiek laat zien dat we niet alleen in een dalende trendlijn zitten maar ook dat het zelfs vlot afneemt. 15 besmettingen op 100.000 inwoners.
De kans dat ik in mijn gemeente dus iemand tegenkom uberhaupt die het virus heeft is 0,00015%, de kans dat ik daardoor besmet raak is nog veel kleiner en de kans dat ik daar weer anderen mee besmet is nóg veel kleiner.

Met dit soort cijfers en trendlijnen is aankomen zetten met nog meer extra maatregelen echt compleet elke connectie met de realiteit verloren.
Zeker als je de beperkingen weer legt bij de bevolking die zich al maandenlang (gaat hard richting een jaar intussen) aan de regels houdt.
Sluit de grenzen als je bang bent voor internationale mutaties van het virus, controleer op illegale feestjes en begin ook weer eens perspectief te geven ipv alleen maar hel en verdoemenis te preken.

• Drardollan
Plenkske schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:20:
[...]

Het daalt nog steeds, maar wel langzaam inderdaad.
We hebben natuurlijk ook nog best veel besmettingen per week. Gelukkig blijven die ook dalen.
Besmettingen weer 10% omlaag, ziekenhuis van 228 naar 188 over 7 dagen gezien. Dat vind ik niet zo heel langzaam eigenlijk.

Voor de duiding omtrent Lansingerland:

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Nat-Water schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:55:
Maarre, even buiten dat een avondklok natuurlijk nog niet bevestigd is, iedereen roept over 20:00. Stel dat het vanaf 0:00 zou ingaan. Ik vermoed dat het dan een stuk beter valt bij mensen. Ik zou zelf 20:00 niet tof vinden, middernacht..tja. Kan ik mee leven.
Klopt maar dat is natuurlijk niet streng genoeg. Immers de angst voor de Britse variant is enorm, dus men gaat direct voor 20:00.

Succes met uitleggen aan Henk en Ingrid met cijfers die nog steeds dalen.

Op nu.nl is de opinie ongeveer 50/50:

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:01
De trends met en zonder Britse variant zijn wel heel erg lijkend. Dat paniek zaaien over de Britse variant zonder goede onderbouwing begint wel erg te vervelen..

• breew
update 2021-01-19

• Jovatov
Montaner schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:27:
De trends met en zonder Britse variant zijn wel heel erg lijkend. Dat paniek zaaien over de Britse variant zonder goede onderbouwing begint wel erg te vervelen..

[Afbeelding]
En dan nu exact dezelfde grafiek alleen dan met een lineaire y-as in plaats van een logaritmische...

Onderzoeken wijzen er tot nog toe op dat de variant zo'n 30% besmettelijker is. Daar moet je rekening mee houden.

In het geval dat de Britse variant toch niet zo besmettelijk is hebben we het virus nog sterker teruggedrongen de eerste week van maart en zijn we dan sowieso van de maatregelen af. In het geval dat de Britse variant wel besmettelijker is (waar de onderzoeken nu op wijzen) dan ben is elk leeg ziekenuisbed er één.

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:01
gustaveau schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:30:
[...]

Heb je deze ook als grafiek met besmettingen per x aantal mensen? Vergelijkt nog net even wat makkelijker :)
Krijg ik er zo snel niet uit vanaf de jhu site. Maar die ligt in de UK ongetwijfeld hoger, maar ook dat is volgens al zo voordat er een andere variant actief is/was.

CDC lijkt met onderstaande trouwens aan te geven dat de huidige strains uitsterven, en enkel de nieuwe overblijft. Druist weer in tegen 'er bovenop' zoals Gommers aangaf.

Jovatov schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:36:
[...]

En dan nu exact dezelfde grafiek alleen dan met een lineaire y-as in plaats van een logaritmische...

[Afbeelding]

Onderzoeken wijzen er tot nog toe op dat de variant zo'n 30% besmettelijker is. Daar moet je rekening mee houden.

In het geval dat de Britse variant toch niet zo besmettelijk is hebben we het virus nog sterker teruggedrongen de eerste week van maart en zijn we dan sowieso van de maatregelen af. In het geval dat de Britse variant wel besmettelijker is (waar de onderzoeken nu op wijzen) dan ben is elk leeg ziekenuisbed er één.
Laat nog steeds hetzelfde beeld zien..

[Voor 41% gewijzigd door Montaner op 19-01-2021 15:38]

• Jovatov
Farezz schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:39:
[...]

En doe er nou eens een met percentage van de inwoners.
Deze is met aantal positieve testen per 100.000 inwoners:

Viahttps://ig.ft.com/coronav...e=2020-09-01&values=cases

[Voor 17% gewijzigd door Jovatov op 19-01-2021 15:44]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:44:
[...]

Klopt niet. Dat was in de zomer misschien tijdelijk zo (je bericht is van september 2020).
Kijk de rapporten op stichting-nice.nl maar na.
Dan zie je dat het niet meer 22 dagen is.
En dit is van het totaal, dus nu ligt het lager dan dat de grafiek aangeeft.

[Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 19-01-2021 15:48]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:28

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
autje schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:13:
[...]

Nog altijd 11,7%, en de daling daarvan gaat week over week ook niet echt superhard.
11,2% over de afgelopen week, 16 januari 10%. De grafiek maakt nu wel een beweging naar beneden, dat ziet er gewoon goed uit.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:28

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
autje schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:17:
RIVM rapportage van vandaag zegt 11,7%. Daar ga ik vanuit.
Jovatov schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:18:
De 10% van 16 januari is mede veroorzaakt door het vele testen in Lansingerland (en Rotterdam/Dronten) waarbij iedereen getest werd, klachten of niet.
Zonder dat soort acties is de positiviteitsratio dus 11.7% afgelopen week en lijkt het doorbreken van de 10%-grens deze en komende week nog niet heel waarschijnlijk.
Ik haal hem toch echt van het RIVM zelf. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Zijn die jongeren niet een hele makkelijke doelgroep om zo te framen als feestende idoten? Scholen zijn dicht, ze hebben nog geen eigen leven opgebouwd (en dat gaan ze dit jaar ook niet doen) en dan is er in een weekrapport een marginaal hogere besmetting dan andere groepen, maar worden ze nu wel gebruikt om via het OMT een avondklok goed te praten.

Deze week

Vorige week, let op de groep van 50-59 die ook hoog in deze klassering staan.

Anders wat, waarom wijken deze sterftecijfers zo extreem af van de dagrapporten?

• Wolly
  • Niet online
Op zo'n avond met het toeslagendebat kom je nog eens wat tegen. Ik herken toch wel hetgeen de schrijver hier opschrijft, ook in relatie met de omgang rond de corona crisis.

Kijk je bijvoorbeeld naar de Britse mutatie die als reden voor de avondklok wordt aangevoerd dan wordt geschermd met 'Wij willen hier toch geen Londonse toestanden!?'. Gemakshalve wordt vergeten dat die Londonse toestanden die wij hier op TV hebben gezien (rijen ambulances) elke winter in London voorkomen. Ook wordt er niet bij vermeld dat ze daar de lockdown tijdens de drukste periode van het jaar hebben losgelaten.

Signalen vanuit London dat de mutatie toch minder gevaarlijk is en dat er geen mensen zijn geweigerd op de IC's daar worden niet genoemd. Men blijft maar wijzen naar de beelden met de ambulances en verzwijgt de andere zaken.

Het is maar een voorbeeldje maar het is niet zo gek dus dat mensen als Engel een flinke groep volgelingen heeft weten te scoren.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BoB_HenK schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:24:
[...]

Wat mij betreft schaffen ze ze helemaal af, zowel de kerkdiensten als de talkshows. Het eindeloos blijven wijzen naar wat anderen wel/niet/meer/minder mogen is precies de kern van het probleem. 100+ man in een kerk staat gewoon haaks op wat we proberen te bereiken, maakt het vervolgens geen snars uit hoe veel mensen er in een studio zitten. Enige dat dergelijke argumentatie doet is afleiden van waar het echt om draait.
Och; blijkbaar is er markt voor:

Als iedereen thuis moet blijven, is een stukje afleiding niet heel vreemd.
Panem et circenses

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ernemmer schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:16:
[...]

Ja en dat werkt door tot het eind van de rit, als je altijd 100k prikken (in NL is dat >2 weken) achterloopt ben je aan het eind later uit de shit.
Niet mee eens. Als je alles wat binnenkomt weg weet te prikken over een maand of twee, heb je de achterstand prima ingelopen.
Metro2002 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:15:
[...]

Klussen in ons nieuwe huis straks? De hond uitlaten? Een rondje lopen omdat je de hele dag binnen hebt gezeten vanwege je werk? Boodschappen doen op een rustig tijdstip? Effectief sluit je hiermee werkenden gewoon voor 100% op.
De hond uitlaten is gewoon uitgesloten :)

Hier overigens een eerder uitgelekt document:

van:
https://twitter.com/YorickB/status/1338818760891830273

[Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 20-01-2021 10:18]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Gunner schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:42:
[...]

Okay, zo ver gaat m'n kennis van de grondwet niet. Ik dacht dat daar niet aan te tornen was. Maar goed blijkbaar is er dus voor gekozen om daar niet te handhaven?
Daar zijn met bv de mondkapjesplicht de eerste geitenpaden al in aangelegd. Het hangt op één woordje in de grondwet waardoor men op de letter der wet en niet de geest van de wet die heeft ingevoerd. We hebben het eerder al over escapes zoeken door de bevolking, dat is niet zo vreemd als met dit soort escapes dingen worden ingevoerd.

Edit:

74% compliance. Als dit werkelijk zo was...

[Voor 16% gewijzigd door Señor Sjon op 20-01-2021 11:52]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

pagani schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:12:
[...]

Oostenrijk, Duitsland én België kennen óók een avondklok, alleen een paar uur korter.

Zweden heeft 10k besmettingen/dag met net 10 miljoen inwoners en het dubbele aantal sterfgevallen per dag van Nederland, of daarheen reizen verstandig is mag je zelf bepalen.
Ben benieuwd hoe de economie er van al die landen post-Corona uitziet. De Zweden zijn tientallen miljarden minder kwijt aan steunmaatregelen.

Edit: apart, 16k stemmen erbij en nul verschuiving in de verhoudingen. Volgens mij is het gewoon een plaatje met een stemcounter. :P

• jip_86
  • Nu online

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat is gewoon een ouderwets kutartikel van iemand die niet weet hoe het werkt. Levi is er zelf ook niet blij mee:

Draadje:

https://twitter.com/MarcelLevi/status/1351401814286065664

[Voor 5% gewijzigd door PWM op 20-01-2021 12:30]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Gommers heeft ook een tik op de vingers gekregen:

Ben wel heel benieuwd naar die berekeningen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Mrjraider ik val in herhaling maar: iets met brood en spelen...

• Jovatov
Als je de presentatie leest dan lijkt het OMT er goed van overtuigd dat de Britse variant het gaat overnemen.

De huidige toenemende trend van de variant leidt er volgens hun berekening toe dat deze in april volledig de huidige corona-variant heeft gedecimeerd:

In absolute getallen schat men de situatie nu zo in:

Waarmee dit de voorspelling is voor de IC's. In rood zonder Britse variant. In blauw met de britse variant en huidige maatregelen.

Vermoedelijk zijn dit dus de cijfers waarop Gommers zijn 'draai' heeft gemaakt.

• blissard
Ernemmer schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:52:
[...]

Nee hoor, je hoeft alleen die 130k verzorgingshuisbewoners te vaccineren en dan kunnen ze allemaal weer open.
In alle gekrakeel zou het inderdaad bijna vergeten worden dat we nog steeds heel zorgvuldig aan het vaccineren zijn.

• breew
update 2021-01-20

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Stoney3K schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:13:
[...]

De manier waarop het nu verkocht wordt, is dat er ineens een "nieuwe vijand" opduikt waardoor de eindstreep niet meer in zicht is, en waardoor we onze lockdown op standje 11 vol moeten houden. Vaccins zijn niet meer relevant, en meetbare criteria voor versoepelingen, dat is vloeken in de kerk om nog over te spreken.
Op pagina 22&23 zie je de prognose grafieken met de Britse variant, waarbij de vaccinaties buiten beschouwing zijn gelaten (ik mag hopen dat er rond mei/juni al miljoenen mensen uit risicogroepen zijn gevaccineerd). In de kleine grafiek linksboven zie je hoe de prognose zou zijn met seizoenseffect. Oftewel als je de vaccinaties en het seizoenseffect zou meenemen in de prognose dan zou je toch een aanzienlijk minder negatief beeld zien.

Op vaccinatie gebied doen we het momenteel echter zowat het slechtste van Europa, waardoor we (als dat zo blijft) langer met forse maatregelen zullen zitten dan andere landen:

klaaas schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:26:
[...]

Dat viel mij ook op, maar van de andere kant heeft Van Dissel meerdere malen in de briefing aangegeven dat de sterke stijging (mede) te danken was aan het gebrek aan maatregelen in het VK en Ierland. Iets waarvan hier meermalen gesteld is dat dat verzwegen werd.
Dat werd in de media en door politici ook verzwegen.

[Voor 32% gewijzigd door Laguna op 21-01-2021 00:07]

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:24

St@m

@ Your Service

GAIAjohan schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:50:
[...]

Jinek is een onnodige samenkomst van veel mensen waar zaken worden besproken die ook prima via conference call kunnen gaan. Wellicht iets minder soepel, maar je kunt niet alles hebben in corona tijd. Ze hoeven maar even geduld te hebben met de huidige situatie. Eventjes aanpoten nog.

De maatregelen zijn maar voor even
Dit kan toch prima?

Voor de mensen die niet weten wat dit is: Anouk (zangeres/jurylid) op een scherm bij The Voice of Holland.
Voor zover ik meekijk met mijn vrouw heb ik nooit het idee gehad dat dit onmogelijkheden gaf.

[Voor 12% gewijzigd door St@m op 21-01-2021 09:57]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

CycloneX schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:40:
[...]

Vergis je niet Portugal was tot een paar jaar geleden een ontwikkelingsland binnen de EU.
Portugal is relatief goed de eerste golf doorgekomen, ook beter dan buurland Spanje.

Oversterfte:

Nu hebben ze daar wat we toen hier hadden maar met nog twee maanden winter voor de boeg. Het kan de Braziliaanse variant zijn of factoren die we niet goed snappen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Metro2002 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:38:
[...]

Als je vanwege het minder worden van het virus meer false positives krijgt dan is het dus wel degelijk relevant. Daar heeft de verhouding test <> positieven niks mee van doen. Het gaat erom of mensen daadwerkelijk ziek of besmettelijk zijn.

Als je 10.000 mensen test en er zijn er 1000 positief getest waarvan bv 300 helemaal niet daadwerkeljk ziek zijn of besmettelijk zijn liggen de kaarten echt ineens anders. Ook de R waarde is dan ineens een stuk lager.
Ik heb het niet over de verhouding test <> positieven. Ik heb het over de verhouding positieven vs opnames. Dat is wat je feitelijk aanpast door een ander aantal cycles te doen. Niets meer, niets minder.
Wat je zou kunnen doen is de afkapping op 30 zetten (of misschien nog eerder). Wat je dan bereikt is een lager aantal positieven, maar ook meer positieven die je de straat op stuurt.

Maar ik zal je een plezier doen.
Maar, op een CT-waarde van 30 werd nog 20 procent van de samples met kweek als positief bevestigd. Op een CT-waarde van 35 waren dit er nog minder dan 3 procent. Wel degelijk ‘infectieus virus’ dus, volgens de definitie van Borger.
Wolly schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:56:
[...]

Dat FTM artikel gaat dus een publicatie die momenteel in een peer review fase zit becommentarieren? Is het dan niet wijzer om even te wachten tot die review is afgerond of zijn journalisten nu de nieuwe reviewers die op basis van twitter berichtjes een verhaal kunnen ontkrachten?
Flauw zeg... Er wordt aan de hand van eerder peer gereviewd materiaal een goede argumentatie gevoerd waarom dit retraction paper rommel is. Dat zal dan uiteindelijk ook wel uit die peer review komen, maar voor die tijd is er al veel tijd aan besteed en is het kwaad al geschied.

Er is daarnaast hoor en wederhoor toegepast, waarop Borger ook met een vrij laffe respons komt.

Als er inhoudelijke onvolkomenheden in zitten in het artikel, hoor ik het uiteraard graag.

[Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 21-01-2021 13:20]

• Jovatov
Erg jammer dat, ondanks dat het aantal besmettingen afgelopen twee weken flink is afgenomen, is de daling in het aantal nieuwe ziekenhuisopnames compleet afgevlakt.

Het 7-daagse gemiddelde (de zwarte lijn) loopt nu weer horizontaal...

De bezetting neemt (gelukkig) nog wel af, aangezien er twee weken geleden veel meer mensen dagelijks werden opgenomen en de uitstroom dus nu hoger is dan de instroom.
Maar als de instroom niet weer gaat dalen houdt die daling in bezetting natuurlijk ook snel op :/

• breew
update 2021-01-21

• Wolly
  • Niet online
Elke dag denk je dat het niet absurder kan, maar het kan dus wel :+

De Rijksoverheid heeft een website opgezet met tips hoe om te gaan met Corona: Wij doen het zo

Dit juweeltje wil ik jullie niet onthouden.

Voetbal kijken (dansen of ratel gebruiken)

Verjaardag vieren (hoedje, toeter en confetti)

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Trichoglossus schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:27:
[...]

Dat is onzin natuurlijk. Er was vrij veel mogelijk, op beperktere schaal. Vakantie is ook gewoon mogelijk geweest. Weekendjes weg konden ook. Alleen uiteten was zo nu en dan wat lastiger. We wonen niet in China.

Denk je dat het wat opschiet, als mensen zich nu niet meer aan de maatregelen gaan houden? Behalve dat we gewoon nog langer in de lockdown blijven zitten. Dan kan je gewoon beter helemaal los gaan, en naar allerhande feesten etc. Wat boeit het nog.
We zouden eigenlijk naar Parijs zijn gegaan in maart. Deels voor mijn verjaardag, deels voor die van mijn vriendin. Toen ging alles op slot. Reizen naar het buitenland hebben wij zelf in de zomer vermeden omdat we het simpelweg niet slim vonden, en door alle maatregelen ook een stuk minder 'leuk'. Feestjes kon, maar met beperkingen. Weekendjes weg hadden gekund, maar ook met maatregelen. Punt is dat er al vanaf februari/maart maatregelen zijn. Het enige dat wij dit jaar hebben gedaan als uitje is een dagje naar het strand (naar een rustig gedeelte waar je vele meters had tussen jou en de buurman) en één keer uit eten. Nee, we wonen niet in China, maar bij letterlijk alles wat je deed de afgelopen 9 maanden moest je wel ergens rekening mee houden. Wij hebben veel zaken dus of volledig op de lange baan geschoven óf enorm kleinschalig gehouden 'for the greater good'.

Vervolgens geef je aan dat nieuwe maatregelen te ver gaan qua het ontnemen van vrijheid en dat je de energie niet meer hebt om deze ellende nog vol te houden en dan zijn er mensen die alsnog boos op je worden en je een schuldgevoel aan willen praten. Nee prima joh, ik heb al praktisch een heel jaar lang zaken afgezegd, geannuleerd of flink aangepast, maar ik ga nog wel wat stapjes verder zonder dat er een eind in zicht is d:)b
Trichoglossus schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:33:
[...]

Maar nee, er zijn blijkbaar nog steeds hele volksstammen die zichzelf belangrijker vinden.

Dat de ziekenhuizen uitpuilen van de patiënten, en het personeel op het tandvlees loopt, is blijkbaar onbelangrijk. Laat staan alle zorg die voor langere tijd wordt uitgesteld, vanwege de overbelasting.
Ook erg fijn voor mensen die dringend zorg nodig hebben in een ziekenhuis.

Het is een walgelijke, egocentrische maatschappij geworden in Nederland.
Dit is dus dat schuldgevoel aanpraten. Kijk, prima dat je boos bent om mensen die nog steeds in groepen samenkomen of feestjes organiseren. Of dat je boos wordt op de werkgevers die hun personeel zonder goede reden naar kantoor laten komen terwijl thuiswerken prima kan. Of de mensen die ondanks alles toch naar het buitenland gaan om even te ontsnappen aan de ellende hier. Maar ik denk dat het merendeel hier zich best netjes aan de regels houdt en/of heeft gehouden, met misschien wat kleine uitschieters hier en daar.
LZ86 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:25:
[...]

Van de 10 die we hebben liggen 9 een directe link naar Sint/kerst/andere fam bijeenkomst met teveel man/geen afstand gehouden en een geval zelfs die zijn zieke familielid had uitgenodigd (coronapositief) en gewoon kwam opdagen.

Dus ja, veruit de meesten die we nu krijgen hebben op 1 of andere manier zich niet aan de basismaatregelen gehouden.

buiten dat. Alles is dicht. De enige manier/plek waar men nu nog kan verspreiden is op plekken waarvan hevig wordt ontraden erheen te gaan of op manieren die niet mogen. Die mensen vragen er gewoon zelf om inmiddels. Gevalletje: ik ben voor strengere maatregelen zolang ik er geen last van heb, heb ik er last van dan is de wereld te klein en hebben we er schijt aan.
Ik las van de week dat (volgens mij) slechts 76% van de positief geteste mensen zich aan de quarantaine regels zegt te houden*. Dat vond ik zelf echt schrikbarend. Zo rond kerst inderdaad ook best wat verhalen gehoord van mensen die gewoon kerst zoals gewoonlijk zouden vieren met heel de familie (waren vaak ook mensen met grote families). Dat het aantal besmettingen daarna weer op zou lopen had iedereen wel kunnen voorspellen. Nou heb ik me zelf ook niet helemaal aan de regels gehouden omdat we met 4 personen op bezoek waren bij de ouders en schoonouders in plaats van 3 (ouders + 2 stelletjes), dus ik ben niet heilig, maar met een grote groep samenkomen gaat gewoon echt te ver.

Ook op het werk merk ik dat veel mensen echt lak hebben aan de regels. Veel verhalen van collega's over klanten die veel te dichtbij komen, die vragen of je boodschappen binnen kan zetten (en boos worden als je weigert) en zelfs klanten die dichtbij komen en daarna doodleuk aangeven dat er iemand in huis positief getest is. Dat laatste heb ik zelf ook meegemaakt. Klant kwam naar me toe om boodschappen mee uit te laden (dus die stond best dichtbij) om vervolgens te melden dat ik niet te dicht bij z'n huis mag komen want vrouwlief is positief getest en flink ziek 8)7 Met dat soort volk is het niet heel raar dat de maatregelen niet voldoende lijken te werken.
Dus ja, veruit de meesten die we nu krijgen hebben op 1 of andere manier zich niet aan de basismaatregelen gehouden.
Maar wanneer houd je je niet meer aan de basismaatregelen? Als je (voorheen) in plaats van 2, 3 vrienden uitnodigt omdat er anders eentje buitengesloten wordt? Natuurlijk mag men niet komen als ze verkouden zijn en wordt er netjes afstand bewaard. Hou je je niet aan de basisregels wanneer je per ongeluk iemand de hand schudt? Of wanneer je vergeet 1,5 meter afstand te bewaren wanneer je bij je ouders op bezoek bent? Waar trek je die grens?

*edit: even opgezocht en dit staat op de website van het RIVM:

Na een melding van de Coronamelder of het GGD dat men in contact is geweest met een positief getest persoon besluit 50% dus alsnog om het huis te verlaten. Na positief getest te zijn geeft 27,4% aan naar buiten te zijn geweest. Bij een positief geteste huisgenoot is dit 40%. Goh, hoe zou het komen dat maatregelen niet zo effectief lijken te zijn? :+

Overigens staat er ook dat van de mensen met verkoudheidsklachten net geen 54% buitenshuis is geweest. Hier ben ik zelf schuldig aan. Mijn neus zat dicht op dat moment en dat is een verkoudheidsklacht. Dat is één van de 10 mogelijke Covid19-klachten die je aan kunt vinken wanneer je je wilt laten testen en kwam op een moment dat verkoudheid heerst. Wel heb ik me afgemeld op het werk én me laten testen op het moment dat dat erger werd, dus hoesten, niezen, koppijn en weinig energie. Uitslag was negatief.

[Voor 10% gewijzigd door SomerenV op 22-01-2021 00:39]

EightZero Drive | Facebook | Youtube | Tweakers topic

• Drardollan
t_captain schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:54:
UK variant bescheiden maar toenemend
* NL: daling lijkt wat af te vlakken, 10 a 15% week op week, krimp was een paar weken geleden sneller. "derde golf" scenrio van RIVM niet uit te sluiten, maar lijkt vooralsnog niet heel snel in te zetten.

Samengevat: in NL zien de cijfers er de laatste dagen niet geweldig uit.
De cijfers zien er gewoon netjes uit de laatste dagen, we dalen gestaag week over week. Volledig in lijn met de verwachting en zolang er geen trendbreuk komt zullen we ook krimp blijven hebben. Er is wel een lichte afname in de krimp, maar of dat blijven of tijdelijk is dat is niet te voorspellen op dit moment.

• breew
2021-01-22 - LCPS update

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:05
breew schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:32:
[...]

nou inderdaad.... <fingers crossed> hopen dat dit nog het gevolg is van een Oud&Nieuw + Nieuwjaarsbezoek piek in besmettingen. Als dat zo is, zal het de eerste helft komende week moeten blijken met een (mag-ik-toch-hopen scherpe) daling..
Ik denk wel dat dit meespeelt.
Vergeleken met oktober dalen we langzamer in besmettingen, en de piek lag hoger.
Dan is het denk ik logisch dat de ziekenhuizen ook minder snel leeg stromen en er nog steeds veel instroom is. We hebben nog lagere besmettingscijfers nodig.

Reference:

• breew
Laguna schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:40:
[...]
Of de extra maatregelen sinds december maken weinig verschil dat zou ook verklaren waarom de piek van het aantal besmettingen voor het ingaan van de harde lockdown lag.
Als ik kijk naar de cijfers met (vermoedelijke) eerste ziektedag, waarbij de piek altijd op maandag ligt omdat mensen (imo) vaak aangeven "sinds begin deze week" klachten te hebben liogt de piek (precies zoals je zou mogen verwachten) op *maandag* 14 december en dag dagen daarna.

imo is dat het *bewijs* dat de harde lockdown van half december de groei er behoorlijk uit heeft gehaald.

• breew
2021-01-22 update RIVM

• Drardollan
ik222 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:32:
[...]

Helaas is er geen 14% krimp als je het vergelijkt met vorige week vrijdag maar slechts een krappe 5%... Dit terwijl dat percentage begin van de week nog boven de 20% lag.

Kijk maar eens op https://coronateller.info/ naar de grafiek met het 7 daagse gemiddelde, daar zie je die heel duidelijk afvlakken naar inmiddels bijna horizontaal.

7 daags gemiddelde heeft nog steeds een krimp van 14%.

• Plenkske
joppe113 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:53:
Net zoals we duidelijk de kerst terug konden vinden, zien we nu het remmend effect van oud & nieuw.
Hopenlijk zet daardoor de daling volgende week weer door.

Zie her en der in het nieuws en ook in kennisenkring "brandhaardjes" gerelateerd aan oud&nieuw.
Als in lokale clusters met vervolgbesmettingen ? Want direct tijdens O&N is nu al wel uit de cijfers, de mensen daarna kan inderdaad nog wel.

Qua besmettingscijfers lijkt deze week uit te komen op ongeveer zoals week 49.

En wat ook wel goed is om te melden, de meldingen worden "steeds recenter"

Dat is ook in deze grafiek te zien,

Waarom is dit interessant ? Je verdeelt de meldingen dan over steeds minder dagen, hierdoor heb je beter zicht op wat er gebeurt in de afgelopen week in plaats van afgelopen 2 weken.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:34
NMH schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:22:
[...]

Dat is ook wel een goede inderdaad. Ik begin zolangzamerhand te denken dat de beste oplossing is om voor deze keer het briefstemmen open te stellen voor iedereen. Normaal ben ik daar niet zo'n voorstander van omdat je niet kunt controleren of iemand een vrije keuze zonder dwang maakt maar gegeven de omstandigheden is het denk ik het minste van twee kwaden.
offtopic:
Persoonlijk vind ik dit eigenlijk altijd al een nonargument zolang als stemmen niet altijd in persoon hoeft. En gezien volmacht stemmen in Nederland een optie is, is er echt werkelijk waar weinig zinnigs in te brengen tegen briefstemmen. Al dit soort fraude gevoelige problemen gaan namelijk eveneens op voor stemmen per volmacht. Ook dit kan net zo goed onder dwang, ook hierbij kun je net zo makkelijk je stem verkopen, ook hierbij kan een andere partij een andere stem voor je uitbrengen dan hetgeen je wilde, etc.

bron: https://nos.nl/artikel/23...trend-blijft-dalende.html

De covid-afdeling van het LUMC

De handschoenen waren zeker op 8)7.
ijdod schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:48:
Intussen zijn er geluiden dat de Engelse versie dodelijker zou kunnen zijn.
De verschillen zijn marginaal. En het is eerlijkheidshalve daarmee dus slecht te duiden of dit aan het virus zelf ligt, of dat dit ligt aan factoren als de overbezetting van de zorg, oplopende werkdruk, afname aan personele bezetting per patiënt en concentratieverlies van zorgverleners. Zo lag in Italië en Spanje de relatieve mortaliteit ook hoger dan bijvoorbeeld in Nederland en Duitsland, en zag je binnen hotspots dat lokaal de relatieve mortaliteit ook hoger lag dan regionen waar het rustiger was.

Dus hoewel iets in het achterhoofd te houden, is het nog niet voldoende om dit echt definitief te kunnen stellen en de kans is groot dat dit afgezwakt zal gaan worden.

Acties:
  • +9Henk 'm!
  • Pinned

• breew
update 2021-01-23

• Laguna

Laguna

Connaisseur

De avondklok is dan ook het minst effectief na de mondkapjes:

Bron

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:29:
[...]

Inmiddels is je vraagtekens hebben bij de effectiviteit van mondkapjes verworden tot een soort godslastering lijkt het wel. Voor de Nederlandse cijfers lijkt het in elk geval weinig gedaan te hebben.
Dus al die mensen uit de Aziatische landen die al jaren mondkapjes dragen hebben het al die tijd voor niets gedaan? Dat zuigt :P

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Gonadan schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:28:
[...]

Het is alsof je een land vol kleuters in de waarom-fase moet overtuigen anders komen we er niet. :/
Tja eigenlijk zou je het wel zo moeten zien en net als bij een kleuter werkt het niet om alleen maar te straffen zonder te belonen.
GekkePrutser schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:37:
[...]

Maar echt, als FFP2 al niet genoeg is dan zijn er gewoon heftigere maatregelen komen. Het kan ook niet zo zijn dat we als maanmannetjes rond gaan lopen. Amerikanen overdrijven alles altijd zo.
Ziet er wel beter uit dan wat Jude Law droeg in Contagion (overigens wel aanrader nu als je 'm nog niet gezien hebt):

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ryur schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:44:
[...]

Oh, waarom zijn zowat alle partijen dan voor de avondklok?

Zijn maar een paar partijen die echt tegen de avondklok hebben gestemd:
PVV
FVD
PvdD
DENK
Henk Krol
Lid van Haga
Groep van Kooten-Arissen
Even wat echte bronnen erbij;

https://www.tweedekamer.n...2021Z01146&did=2021D02733

Motie van het lid Van Haga over de maatregel avondklok omzetten in een dringend advies

https://www.tweedekamer.n...2021Z01132&did=2021D02716

Motie van het lid Jetten c.s. over een eventuele avondklok niet eerder dan 21.00 uur instellen

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• breew
update 2021-01-24

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

https://allecijfers.nl/ni...Corona_man_vrouw_leeftijd

2% van de huidige ziekenhuisopnames is tussen de 20-29 jaar, laat staan als je dus alles los laat? Hoe wil je gaan scheiden?

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
- De huidige maatregelen zijn er, om de druk op de zorg naar beneden te brengen.
- De meeste mensen uit verzorgingstehuizen worden, bij besmetting, niet opgenomen in het ziekenhuis/ic
- De leeftijdsverdeling van mensen op de IC kan gevonden worden op de site van stichting NICE:

Ik denk dus dat het isoleren van de mensen in verzorgingstehuizen en de hoogbejaarden geen zoden aan de dijk gaat zetten als het gaat om het ontlasten van de zorg.

Dat betekent, stam + t .

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:04
pagani schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:27:
[...]

Wel schattig dat je nog altijd in de veronderstelling bent dat alleen zwakkeren op de IC of in het ziekenhuis komen. Zeker, het grootste deel heeft onderliggende problemen, maar alsnog is een exponentiële groei voor die subgroep niet-zwakken iets wat de zorg niet zal kunnen dragen.
Als je even op bddataplan.nl kijkt zie je welke leeftijden er het ziekenhuis belanden.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RodeStabilo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:10:

[...]

Ik ben wel erg benieuwd wat hij van plan is als ik op beelden zie dat een groot aantal ME'ers te paard op de vlucht slaat.

dan denk ik aan de inzet van militairen?
Waarom? Als het ene middel niet werkt, omdat paarden nu eenmaal relatief kwetsbaar zijn, dan pak je een ander middel. De rellen van gisteren stelden nog niks voor. Zo ziet een ME-peloton eruit als het speelkwartier voorbij is (foto uit 1984):

https://www.dagvantoen.nl...gs-met-capelse-molukkers/

• Jovatov
Laguna schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:12:
[...]

Die cijfers zijn nooit consistent, dat zag je ook al in november. Het is nog steeds een dalende lijn.
Het zevendaagse-gemiddelde kan je met goede wil nog stabiel noemen, maar toch niet dalend zou ik zeggen:

In november zat er inderdaad een korte 'hiccup' in de daling. Het is te hopen dat dat nu ook zo is. Maar aangezien de besmettingscijfers ook maar heel magertjes dalen nog vrees ik ervoor...

• Plenkske
geenstijl schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:44:
Maar natuurlijk ook weer enorm afhankelijk van hoe de leeftijdsverdeling is binnen de besmettingscijfers.
Betreft de leeftijd.
Op de site https://bddataplan.nl/corona/ is daar wel iets van te zien. Een gemiddelde per week.
Dit is uit de data van RIVM op basis van eerste ziektedag.

Hier een plaatje van nu t/m 1 november (onderaan oudste).

Helaas is die de laatste weken nog niet gedaald. Stabiel rond 45 jaar.
Laagste gemiddelde leeftijd zat op 36.3 in augustus 2020.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:19:
[...]

Een heel mooi besmettingscijfer denk ik. Ook in lijn met de meestal lage cijfers op de maandag, iets lager dan vorige week. Het lijkt erop alsof we van het 5500 plateau gaan afdalen richting de 4500, maar het is denk ik net te vroeg in de week om er echt iets zinnigs over te zeggen.
Ja dit kon een stuk slechter denk ik. %Positief blijft me wel iets te stabiel. Zou mooi zijn als er meer mensen de teststraat opzoeken.

• Drardollan
BoB_HenK schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:20:
[...]

Mijn eerste, wellicht wat cynische, reactie is dat de GGD verbazing veinst, zegt dat er verbetering komt en deze praktijken gewoon door gaan. De twee mannen die gearresteerd zijn zullen niks dan token arrestaties blijken, de echte boeven (bestuur van GGD wat willens en weten een ontoereikende beveiliging instellen, André Rouwvoet voorop) zal de hand boven het hoofd gehouden worden. Beter nog, Rouwvoet houdt aan deze crisis vast een leuk, beter betaald baantje over.
Het eerste wat in mij opkomt is deze wijsheid:

Nederland wilde, zoals altijd, het snel en goedkoop.
Het gaat hier om persoonsgegevens van het meest gevoelige soort. Steeksproefsgewijze controle en vertrouwen op VOGs is overduidelijk niet voldoende. De GGD heeft hier schandalig slecht gehandeld, op het strafbare aan toe.
Welkom in de echte wereld. Daar waar criminelen altijd slimmer en sneller zullen zijn dan de bedrijven en overheid.

• Drardollan
BoB_HenK schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:40:
[...]

Het is niet alsof ze nu voor het eerst op grote schaal gegevens moeten verwerken. Ik verwacht van een organisatie die al decennia niet anders dan vastleggen van gevoelige persoonsgegevens doet wel wat beters dan dit, ja. Helemaal nadat men in oktober al een gigantische flater hebben begaan. Ieder commercieel bedrijf had al lang en breed een miljoenenboete gehad (en terecht).
Als we de zorgpremies verdubbelen, dan is er ineens veel meer mogelijk. Hoe zou Nederland daar op reageren?

Het is heel simpel, dit plaatje is zo waar:

• Drardollan
Wolly schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:59:
[...]

Volgens mij hebben we het over de GGD waarbij jij aangaf dat het logisch is dat er dit soort dingen gebeuren als altijd op alles wordt beknibbeld. Ik geef je een artikel waaruit blijkt dat er helemaal niet beknibbeld hoeft te worden gezien de overheid een blanco cheque heeft uitgegeven aan de GGD.
Een blanco cheque lost toch geen enkel probleem op?

We hadden ook een blanco cheque om een Corona bus te bouwen, dit was zijn eerste ritje:
Oh, en de 112 centrale kwam hier ter sprake:
Zie Cobalt in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4"
Die heb ik gemist.
Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee