Laguna schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:59:
Ik ben ook even gaan rekenen met de kiemsurveillance cijfers van zowel Denemarken als het RIVM en dan lijkt het aannemelijk dat de gemiddelde percentage groeifactor van de Britse variant 70% is. Als je vervolgens de aanwezigheid van de Britse variant doorberekent in de huidige besmettingscijfers, dan lijkt de R van de huidige variant op ~0,8 te liggen en de R van de Britse variant op ~1,4.
Die schatting voor de R-waardes (UK 1.4/0.8 = 75% hoger dan klassieke variant) ligt nogal hoog.
Oorspronkelijk werd de R-waarde (zijnde een lineaire maat voor besmettelijkheid) van de UK variant op +70% geschat naar aanleiding van de snellle uitbraak in de UK. In latere onderzoeken komen consequent lagere ratio's naar voren dan die 1.7, vaak 1.3 a 1.4.
RIVM zelf schat in de laatste twee wekelijkse powerpoints een ratio van 1.36. (1.32 / 0.97 en 1.27 / 0.93 zo uit mijn hoofd).
Als van het totaal aantal besmettingen vorige week 33,33% de Britse variant zou betreffen (aldus het RIVM), dan zou de Britse variant deze week al de dominante variant worden en zou er volgende week al een algehele stijging in de besmettingscijfers kunnen plaatsvinden.
De 33,33% komt echter niet overeen met 70% groei, als je dit corrigeert dan kom je op de volgende percentages uit qua aanwezigheid van de Britse variant: week 1 is nu vastgesteld op 8,6%, met 70% groei zou dat in week 2 14,6% zijn, in week 3 24,8%, in week 4 42,2% en in week 5 (volgende week) 71,7%. Op basis daarvan zou je volgende week een algehele stijging in de besmettingscijfers kunnen zien van 3% en de week daarop een stijging van 12%.
Het is te hopen dat de daadwerkelijke percentage groeifactor fors lager ligt dan 70%, want ook bij 60% zou je volgende week al een minimale stijging kunnen zien en de week daarop een stijging van 10%. In beide scenario's zou de Britse variant in week 6 al de dominante variant zijn geworden.
De grafiek van het percentage positieve testen op het coronadashboard bevalt me ook allerminst. Daar zie je inmiddels een stijgende lijn met als laatste waarde 11,9% van 23 januari.
Ik kijk in
https://cov-lineages.org/global_report_B.1.1.7.html en zie in het algemeen een afvlakkend aandeel B1.1.1.7. Met de kanttekening dat de cijfers in de laatste periodes mogelijk niet compleet zijn.
De grote paniek lijkt sowieso door een paar knullige rekenfouten te komen:
https://www.ad.nl/politie...land-overspoelt~af4ba9b3/
170k per dag. Infectuedatum over een week, dus over 2 weken in de dagelijkse publicatie te zien. We zitten nu op 5k per dag.
Ik zie fouten in serie:
* gerekend met directe en volledige verdringing door de UK variant
* generatietijd (4 a 5 dagen) verward met dag