Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 129 Laatste
Acties:
  • 401.030 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:16
Jovatov schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:55:
[...]

Let wel dat het positiviteitspercentage, net als het aantal positieve tests, een weekendeffect kent. In het weekend laten minder mensen zich testen. Dat betekent lagere testcijfers op maandag/dinsdag, maar hogere positiviteitsratio voor de zaterdag/zondag: mensen die zich laten testen, hebben dus kennelijk vaker corona.
Klopt. Cyclisch lager aantal tests gaat samen met cyclisch hoger percentage positief.

Populair gezegd en uitvergroot: "in het weekend laat niemand zich testen, behalve als ze echt ziek zijn".
Verder zijn de Lansingerland-cijfers meegenomen in deze dagelijkse cijfers positiviteitsratio. Deze hebben de positiviteitsratio tussen 12 en 18 januari omlaag gedrukt aangezien daar toen iedereen getest werd (klachten of niet).

De 11.9% is dus mogelijk minder alarmerend dan deze op het eerste gezicht lijkt.
Lansingerland is wel meegenomen in aantal tests en aantal positieven, maar niet in de ratio. Die was middenin dat onderzoek 11.7% (gerapporteerd cijfer) en 11.0% als Lansingerland zou zijn meegeteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:58
t_captain schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:12:
[...]

Klopt. Cyclisch lager aantal tests gaat samen met cyclisch hoger percentage positief.

Populair gezegd en uitvergroot: "in het weekend laat niemand zich testen, behalve als ze echt ziek zijn".

[...]

Lansingerland is wel meegenomen in aantal tests en aantal positieven, maar niet in de ratio. Die was middenin dat onderzoek 11.7% (gerapporteerd cijfer) en 11.0% als Lansingerland zou zijn meegeteld.
Het onderzoek liep van 12 t/m 18 januari. Vanaf 14 januari (als de tests verwerkt zijn) ligt de positiviteitsratio volgens deze cijfers op het dashboard consequent rond de 10.5% tot 21 jnauri (drie dagen na het onderzoek klaar is).

Lijkt mij dus logisch dat de cijfers in het coronadashboard inclusief de testen Lansingerland zijn. Als ze exclusief Lansingerland zouden zijn, dan zou men nooit op het gemiddelde van 11.7% voor twee weken komen. De gecommuniceerde 11.7% komt alleen uit het nieuwsbericht waarin er kennelijk met een rekensommetje de tests Lansingerland er buiten zijn gelaten.

Ook in het weekrapport komt de positivitetsratio uit op 11.0%, dus inclusief testen Lansingerland.

[ Voor 10% gewijzigd door Jovatov op 28-01-2021 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Die 11.0 en 11.7 werden beiden genoemd in het RIVM weekrapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Toch vraag ik me af of we niet andere verkoudheidsvirussen niet harder wegdrukken op het moment. Dan is het logisch dat Corona de overhand krijgt in de metingen. Als er niks anders is wat de klachten veroorzaakt loopt je % positief vanzelf omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
t_captain schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:23:
Je bedoelt denk ik het nieuwsbericht, of deze cijfers met de asterisk.

Ik bedoel het weekrapport, als in de wekelijkse pdf met daarin dit staatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7EcBcgZRnWhPMh1fZ05wNnbSU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4M3pvFy16nzfBdf1xVygAd6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
TrailBlazer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:26:
Toch vraag ik me af of we niet andere verkoudheidsvirussen niet harder wegdrukken op het moment. Dan is het logisch dat Corona de overhand krijgt in de metingen. Als er niks anders is wat de klachten veroorzaakt loopt je % positief vanzelf omhoog.
We meten toch geen covid vs influenza vs andere dingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:37

steveman

Comfortabel ten onder

alexbl69 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:57:
[...]

Nou, dat wordt de komende weken McDonalds eten om m'n prikje veilig te stellen :).

Zie dit niet snel gebeuren. Dan zou het hebben van overgewicht beloond worden.
Of nog gezonder: flink krachttraining gaan doen. (Sylvester Stallone had kennelijk een BMI van 30 op een gegeven moment)

(al gaat het met de mac wellicht sneller :+ )

Medici zouden rap moeten kappen met die maat.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

t_captain schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:32:
[...]

Nee maar als er niks anders meer is dan covid zal je percentage van mensen met verkoudheidsklachten die testen op covid vanzelf stijgen. Als je van covid altijd ook een rode neus met witte stippen krijgt zal het percentage positief getest 100% zijn want er is geen enkele andere ziekte met dit symptoom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:22

ThunderNet

Flits!

steveman schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:35:
[...]

Of nog gezonder: flink krachttraining gaan doen. (Sylvester Stallone had kennelijk een BMI van 30 op een gegeven moment)

(al gaat het met de mac wellicht sneller :+ )

Medici zouden rap moeten kappen met die maat.
BMI is de meest achterlijke indicator ooit. Het kan gebruikt worden om een schifting te maken. Maar je massa zegt vrij weinig over hoe gezond je wel of niet bent.

Maargoed, zolang de overheid wel BMI gebruikt als officiële definitie van overgewicht, ga ik mij melden bij de huisarts zodra het mogelijk is.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:47

Laguna

Connaisseur

alexbl69 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:57:
[...]

Nou, dat wordt de komende weken McDonalds eten om m'n prikje veilig te stellen :).

Zie dit niet snel gebeuren. Dan zou het hebben van overgewicht beloond worden.
Tja je kan het zien als beloond worden, maar feit is wel dat die groep voor een aanzienlijk deel van de bezetting op de IC zorgt. Je kan het dus ook omdraaien de mensen zonder overgewicht worden momenteel gestraft met een lockdown, zodat de mensen met overgewicht niet op de IC belanden.

Als je de belasting op de IC dus op deze manier met 60% kan verlagen, dan komt er ruimte voor versoepelingen en hoeven we niet meer met z'n allen in deze lockdown te verkeren.

Tevens @steveman en @ThunderNet logischerwijs gaat het hier niet om mannen die een hoge BMI hebben door krachtsport.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:15
Jovatov schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:11:
[...]

Maurice heeft gewoon gelijk als het gaat om een weekeffect in de besmettingscijfers. Zie ook dit plaatje wat laat zien wat de dagelijkse afwijking is van het wekelijks gemiddelde.

Maandag/dinsdag dus lager. Woensdag/donderdag/vrijdag dus (veel) hoger.

[Afbeelding]
Vandaar dat we ook een zaagtandgrafiek hebben.
t_captain schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:23:
Hebben ze dan ook de positief getesten weggelaten uit de landelijke cijfers? En hoe was het positiviteitsrato over de hele geteste bevolking van Lansingerland? Ik kom op het dashboard op 262 positief geteste personen. In het Volkskrant artikel: https://www.volkskrant.nl...corona-uitbraak~b8964192/ 242 (waarvan 30 Brits) op in totaal 27k testen. Dat is eigenlijk een stuk minder dan ik dacht, gezien de dreigende berichten erover de hele tijd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:45

Nox

Noxiuz

t_captain schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:32:
[...]

Nee, maar je steekproef doe je in de groep 'mensen met klachten'. En als die groep klein is (50) maar je nog wel 10 coronavirus hebt in Nederland is je percentage positief 20%. Als die groep groter is omdat er veel influenza en adenovirus en rhinovirus rondgaat (groep 100) dan is je percentage positief 10%.

Percentage positieve testen ken je dan naar mijn mening niet echt heel nuttig als indicator gebruiken. Het zegt misschien iets over de status van andere virussen en allergieën in Nederland en misschien over de testbereidheid maar verder niet zo heel nuttig. Percentages liggen ook altijd tussen de 10 en 15 procent, wat zal een halve procent minder zeggen over de huidige situatie? Niet heel veel als je het mij vraagt, het vult gewoon de andere cijfers aan.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:06

Metro2002

Memento mori

Laguna schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:00:
[...]

Tja je kan het zien als beloond worden, maar feit is wel dat die groep voor een aanzienlijk deel van de bezetting op de IC zorgt. Je kan het dus ook omdraaien de mensen zonder overgewicht worden momenteel gestraft met een lockdown, zodat de mensen met overgewicht niet op de IC belanden.
Sterker nog, mensen zonder overgewicht (zoals ik) beginnen door de lockdown overgewicht te ontwikkelen omdat ze niet meer naar hun werk fietsen elke dag :X Ik ben sinds de laatste lockdown al bijna 4 kilo aangekomen en dat is voor mijn doen echt extreem veel. En ondanks dat ik in de weekenden nog wel probeer iets sportiefs te doen is het echt geen vervanging voor een dagelijkse fietsronde en gaat mijn conditie merkbaar achteruit momenteel. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Nox schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:14:
[...]

Nee, maar je steekproef doe je in de groep 'mensen met klachten'. En als die groep klein is (50) maar je nog wel 10 coronavirus hebt in Nederland is je percentage positief 20%. Als die groep groter is omdat er veel influenza en adenovirus en rhinovirus rondgaat (groep 100) dan is je percentage positief 10%.

Percentage positieve testen ken je dan naar mijn mening niet echt heel nuttig als indicator gebruiken. Het zegt misschien iets over de status van andere virussen en allergieën in Nederland en misschien over de testbereidheid maar verder niet zo heel nuttig. Percentages liggen ook altijd tussen de 10 en 15 procent, wat zal een halve procent minder zeggen over de huidige situatie? Niet heel veel als je het mij vraagt, het vult gewoon de andere cijfers aan.
Toch is het percentage positief tot nog toe altijd wel een bruikbare indicator gebleken voor de ziekenhuisopnamecijfers.
Zeker in tijden dat de testcapaciteit te kort schoot (september/oktober), of juist werd uitgebreid (december) gaf de positiviteitsratio een beter beeld dan het aantal positieve tests.

Uiteraard is ook de positiviteitsratio geen heilige graal. De door jou genoemde testbereidheid is één reden. De testcampagne in Lansingerland drukt ook de positiviteitsratio naar beneden.

Maar het is zeker wel een nuttige indicator, wanneer je alle mitsen en maren meerekent. Alle dingen samen (positiviteitsratio, aantal positieve tests, aantal ziekenhuisopnames, aantal verpleeghuizen besmet, rioolcijfers, etc) geven een beeld van het verloop van de epidemie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:28
Jovatov schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:11:
[...]

Maurice heeft gewoon gelijk als het gaat om een weekeffect in de besmettingscijfers. Zie ook dit plaatje wat laat zien wat de dagelijkse afwijking is van het wekelijks gemiddelde.

Maandag/dinsdag dus lager. Woensdag/donderdag/vrijdag dus (veel) hoger.

[Afbeelding]
Dit is wat Maurice zegt:
Bedenk dat de komende twee dagen de meldingen van het RIVM de relatief drukkere maandagen, dinsdagen en woensdagen betreft.
Maandag en dinsdag zijn niet drukker/hoger.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:52
ThunderNet schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:51:
[...]

BMI is de meest achterlijke indicator ooit. Het kan gebruikt worden om een schifting te maken. Maar je massa zegt vrij weinig over hoe gezond je wel of niet bent.

Maargoed, zolang de overheid wel BMI gebruikt als officiële definitie van overgewicht, ga ik mij melden bij de huisarts zodra het mogelijk is.
Volgens mijn BMI heb ik een lengtetekort. Dat is iets anders dan overgewicht. Ik moet namelijk aankomen.
5 centimeter, om precies te zijn.

En inderdaad, dat zegt dus niets over hoe gezond je bent. Ik kan me niet voorstellen dat je veel risico loopt als je een paar kilo's meer (of minder) weegt dan volgens je BMI ideaal zou zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door dreamscape op 28-01-2021 10:40 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jovatov schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:28:
[...]

Toch is het percentage positief tot nog toe altijd wel een bruikbare indicator gebleken voor de ziekenhuisopnamecijfers.
Zeker in tijden dat de testcapaciteit te kort schoot (september/oktober), of juist werd uitgebreid (december) gaf de positiviteitsratio een beter beeld dan het aantal positieve tests.

Uiteraard is ook de positiviteitsratio geen heilige graal. De door jou genoemde testbereidheid is één reden. De testcampagne in Lansingerland drukt ook de positiviteitsratio naar beneden.

Maar het is zeker wel een nuttige indicator, wanneer je alle mitsen en maren meerekent. Alle dingen samen (positiviteitsratio, aantal positieve tests, aantal ziekenhuisopnames, aantal verpleeghuizen besmet, rioolcijfers, etc) geven een beeld van het verloop van de epidemie.
Ondanks dat er mensen zijn die maar blijven ontkennen dat % en # positieven niks zeggen, blijven ze toch aardig voorspellend te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic_VZ6i5enXKtMmQ28MlcG6idk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IznAxUMhY5ZkOOMq8g3hTxXY.png?f=fotoalbum_large

van: https://twitter.com/ggerardk/status/1353341270475866113?s=20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Drardollan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:35:
[...]

Dit is wat Maurice zegt:

[...]

Maandag en dinsdag zijn niet drukker/hoger.
De teststraten zijn drukker, en daardoor de cijfers op donderdag/vrijdag hoger, denk ik dat Maurice bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:09

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Jovatov schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:40:
[...]

De teststraten zijn drukker, en daardoor de cijfers op donderdag/vrijdag hoger, denk ik dat Maurice bedoelt.
@Drardollan Zie ook de grafiek onder aan https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen

Als je over de datums (bij 5 weken) hovert dan zie je duidelijk een daling in het weekend en een stijging qua testen op maandag, dinsdag en woensdag.

Waar ik nu over twijfel: Is een "positief gemeld bij RIVM op datum" een andere dataset dan "positief getest op datum"? Mogelijk dat daar een verwarring zit en het kan ook mogelijk zijn dat het historisch antwoord (ja) verandert is.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

[...]

Als je de belasting op de IC dus op deze manier met 60% kan verlagen, dan komt er ruimte voor versoepelingen en hoeven we niet meer met z'n allen in deze lockdown te verkeren.

Tevens @steveman en @ThunderNet logischerwijs gaat het hier niet om mannen die een hoge BMI hebben door krachtsport.
Nee, tuurlijk niet, maar ook niet als je wat langer bent... Want dan gaat de BMI scheef lopen. Erg geschikt om te gebruiken in een land met een van de langste populaties ter wereld.

Daarnaast heeft Ancel Keys destijds al aangegeven dat BMI niet geschikt is voor individuele gevallen, en het alleen iets over een groep kan zeggen. Dit icm met de afwijking die je creëert bij korte en lange mensen maakt dat het geen metric is die je voor kunt gebruiken.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Jovatov schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:40:
[...]

Knap he van Maurice, dat niemand weet wat hij bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
[...]

Begrijp de gedachte erachter wel.

Om heel eerlijk te zijn hoef ik echt niet naar de Mac om aan die voorwaarde te voldoen, dat lukt me nu ook al wel. Maar ondanks dat ik dan in aanmerking zou komen zou ik het alsnog heel onrechtvaardig vinden. Je wordt dan beloond voor ongezond gedrag, en dat druist tegen elke logica in.

Maar ben het met je eens dat het de snelste weg zou zijn om de druk op de zorg te verminderen.

Bijkomend probleem is wel (wat hierboven ook al benoemd is) dat gewicht/BMI nergens geregistreerd staat. Ook logisch, want niets is zo veranderlijk (ben de afgelopen 2 maand 12kg kwijt geraakt). Aangezien (aanzienlijk?) meer dan de helft van deze categorie (mannen tussen 50 en 75) een te hoog BMI heeft zou dan de enige oplossing zijn om ALLE personen uit deze groep voorrang te geven bij vaccinatie.

Maar nogmaals: het druist wel in tegen het rechtvaardigheidsgevoel.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:13
Metro2002 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:20:
[...]

Sterker nog, mensen zonder overgewicht (zoals ik) beginnen door de lockdown overgewicht te ontwikkelen omdat ze niet meer naar hun werk fietsen elke dag :X Ik ben sinds de laatste lockdown al bijna 4 kilo aangekomen en dat is voor mijn doen echt extreem veel. En ondanks dat ik in de weekenden nog wel probeer iets sportiefs te doen is het echt geen vervanging voor een dagelijkse fietsronde en gaat mijn conditie merkbaar achteruit momenteel. :/
Je ontwikkelt overgewicht omdat je te veel eet (meer kcal dan je verbruikt), niet omdat er een lockdown is.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:02

codex

Geen OpenAI agent :)

ThunderNet schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:51:
[...]

BMI is alleen een globale indicator voor een ongetraind persoon, 4 jaar geleden was mijn BMI 26 en had ik een vetpercentage van 10 procent.

Ik ken mensen die lichter zijn dan ik nu ben met gelijke lengte maar duidelijk meer vet meedragen. Al heeft Corona mijn lijn ook geen goed gedaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Metro2002 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:20:
[...]

Di situatie is inderdaad niet best. Ik heb nog steeds een sportschool abbo maar ik ben er sinds de eerste lockdown niet meer geweest.

Dat maak je niet goed met een beetje wandelen en een paar gewichtjes thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

codex schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:58:
[...]

BMI is alleen een globale indicator voor een ongetraind persoon, 4 jaar geleden was mijn BMI 26 en had ik een vetpercentage van 10 procent.

Ik ken mensen die lichter zijn dan ik nu ben met gelijke lengte maar duidelijk meer vet meedragen. Al heeft Corona mijn lijn ook geen goed gedaan ;)
Het is een globale indicator voor een groep personen, niet voor een individu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:06
Sergelwd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 02:19:
[...]
Zo denk ik daar ook over maar afgaande op de communicatie vanuit de overheid rond ventileren en de besmettelijkheid van kinderen kan je moeilijk verwachten dat alle scholen hier goede protocollen voor hebben.
There is no monopoly of common sense (on either side of the political fence).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

IceM schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:52:
[...]

Je ontwikkelt overgewicht omdat je te veel eet (meer kcal dan je verbruikt), niet omdat er een lockdown is.
Ik eet minder dan normaal maar ik beweeg nog véél minder dan normaal door de lockdown ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:13
Metro2002 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:05:
[...]

Ik eet minder dan normaal maar ik beweeg nog véél minder dan normaal door de lockdown ;)
Dat kan wel zijn, maar als je aankomt in gewicht eet je nog steeds te veel, heel ingewikkeld is het niet. Dus, of meer bewegen en hetzelfde blijven eten zodat je calorieverbruik per dag omhoog gaat, of minder eten, of beide.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

IceM schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:07:
[...]

Dat kan wel zijn, maar als je aankomt in gewicht eet je nog steeds te veel, heel ingewikkeld is het niet. Dus, of meer bewegen en hetzelfde blijven eten zodat je calorieverbruik per dag omhoog gaat, of minder eten, of beide.
Het honger gevoel blijft nu eenmaal dus je kunt niet onbeperkt maar minder gaan eten. De lockdown heeft in elk geval flink impact op mijn conditie, gewicht en geestelijke gezondheid, dat is wel echt duidelijk
alexbl69 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:51:
[...]

Begrijp de gedachte erachter wel.

Om heel eerlijk te zijn hoef ik echt niet naar de Mac om aan die voorwaarde te voldoen, dat lukt me nu ook al wel. Maar ondanks dat ik dan in aanmerking zou komen zou ik het alsnog heel onrechtvaardig vinden. Je wordt dan beloond voor ongezond gedrag, en dat druist tegen elke logica in.
Zo zie ik dat niet eigenlijk. Zo'n geluk heb je niet als je in een risicogroep valt en eigenlijk zo snel mogelijk gevaccineerd dient te worden. Ik zit liever in de positie dat ik als laatste gevaccineerd word omdat ik het minste risico loop doordat ik gezond ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 28-01-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Vergeet BMI, dat is louter een indicator/hulpmiddel en aangezien BMI nergens geregistreerd staat is het ook niet relevant. Het gaat dus om mannen tussen de 50 en 75 met overgewicht. Echter, zoals ik al in m'n eerdere post aangaf, is de vraag dus hoe ze deze groep zouden benaderen. Jammer dat deze op zich voor de hand liggende vraag niet bij Jinek gesteld werd aan de intensivist.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Laguna schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:59:
Ik ben ook even gaan rekenen met de kiemsurveillance cijfers van zowel Denemarken als het RIVM en dan lijkt het aannemelijk dat de gemiddelde percentage groeifactor van de Britse variant 70% is. Als je vervolgens de aanwezigheid van de Britse variant doorberekent in de huidige besmettingscijfers, dan lijkt de R van de huidige variant op ~0,8 te liggen en de R van de Britse variant op ~1,4.
Die schatting voor de R-waardes (UK 1.4/0.8 = 75% hoger dan klassieke variant) ligt nogal hoog.

Oorspronkelijk werd de R-waarde (zijnde een lineaire maat voor besmettelijkheid) van de UK variant op +70% geschat naar aanleiding van de snellle uitbraak in de UK. In latere onderzoeken komen consequent lagere ratio's naar voren dan die 1.7, vaak 1.3 a 1.4.

RIVM zelf schat in de laatste twee wekelijkse powerpoints een ratio van 1.36. (1.32 / 0.97 en 1.27 / 0.93 zo uit mijn hoofd).
Als van het totaal aantal besmettingen vorige week 33,33% de Britse variant zou betreffen (aldus het RIVM), dan zou de Britse variant deze week al de dominante variant worden en zou er volgende week al een algehele stijging in de besmettingscijfers kunnen plaatsvinden.

De 33,33% komt echter niet overeen met 70% groei, als je dit corrigeert dan kom je op de volgende percentages uit qua aanwezigheid van de Britse variant: week 1 is nu vastgesteld op 8,6%, met 70% groei zou dat in week 2 14,6% zijn, in week 3 24,8%, in week 4 42,2% en in week 5 (volgende week) 71,7%. Op basis daarvan zou je volgende week een algehele stijging in de besmettingscijfers kunnen zien van 3% en de week daarop een stijging van 12%.

Het is te hopen dat de daadwerkelijke percentage groeifactor fors lager ligt dan 70%, want ook bij 60% zou je volgende week al een minimale stijging kunnen zien en de week daarop een stijging van 10%. In beide scenario's zou de Britse variant in week 6 al de dominante variant zijn geworden.

De grafiek van het percentage positieve testen op het coronadashboard bevalt me ook allerminst. Daar zie je inmiddels een stijgende lijn met als laatste waarde 11,9% van 23 januari.
Ik kijk in https://cov-lineages.org/global_report_B.1.1.7.html en zie in het algemeen een afvlakkend aandeel B1.1.1.7. Met de kanttekening dat de cijfers in de laatste periodes mogelijk niet compleet zijn.

De grote paniek lijkt sowieso door een paar knullige rekenfouten te komen: https://www.ad.nl/politie...land-overspoelt~af4ba9b3/

170k per dag. Infectuedatum over een week, dus over 2 weken in de dagelijkse publicatie te zien. We zitten nu op 5k per dag.

Ik zie fouten in serie:
* gerekend met directe en volledige verdringing door de UK variant
* generatietijd (4 a 5 dagen) verward met dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:15
Volgens mij krijg je het fysiek niet eens voor elkaar zoveel besmettingen in Nederland te hebben. Dan moet je zo'n beetje het virus met een sproeivliegtuig gaan verspreiden

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:36
@t_captain Volgens mij gaat het niet zozeer om rekenfouten, maar om de keuze van het AD in dit geval om alleen de bovenkant van de bandbreedte te noemen.
In 1950 is iedere straat in Londen bedolven onder 3 meter paardenmest. https://futuryst.blogspot...rables-and-horseshit.html
De limits to growth zullen er ook voor zorgen dat de 170k nooit bereikt gaat worden. Als het die kant op dreigt te gaan, dan nemen we immers maatregelen. Als maatschappij, maar ook als individu.
De werkelijke strekking van de boodschap is dan ook: als we niets doen, dan lopen we dit risico. We moeten dus iets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Met de bovenkant van de bandbreedte kom
je er nog niet. Bij een generatietijd van 4 dagen en zonder de toenemende immunisatie mee te rekenen, kom ik nog niet op de helft van het geprojecteerde getal.

Bij dergelijke aantallen is vooral het effect van immunisatie nogal een ding. Want als je exponentieel stijgt met factor 1.6 per 4 dagen naar 167000 (1% van de bevolking per dag!), dan zul je tegen het einde van die periode merken dat de groei sterk gaat afvlakken. Een steeds groter deel van de mensen is reeds besmet en die kun je niet nogmaals besmetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Een draadje van Marino van Zelst mbt die besmettelijkheid:

Een paar punten hieruit:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Is de generatietijd waarmee RIVM rekent nu 4.5 in plaats van 4 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:38:
[...]

Ondanks dat er mensen zijn die maar blijven ontkennen dat % en # positieven niks zeggen, blijven ze toch aardig voorspellend te zijn:

[Afbeelding]

van: https://twitter.com/ggerardk/status/1353341270475866113?s=20
Juist uit die grafiek maak ik dat niet op.. Het %-positiviteitscijfer staat daar toch niet geplot? Ik maak hier juist aan op dat het relatief weinig uitmaakt. De ziekenhuisopnames volgen heel erg goed de besmettingscijfers. Dat betekent dat we redelijk hetzelfde "percentage" besmettingen detecteren (vast niet allemaal, maar %-hetzelfde). Het positiviteitscijfer zelf lijkt mer iets te zeggen over het totaal aantal virusjes dat rondgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:03:
[...]

Juist uit die grafiek maak ik dat niet op.. Het %-positiviteitscijfer staat daar toch niet geplot? Ik maak hier juist aan op dat het relatief weinig uitmaakt. De ziekenhuisopnames volgen heel erg goed de besmettingscijfers. Dat betekent dat we redelijk hetzelfde "percentage" besmettingen detecteren (vast niet allemaal, maar %-hetzelfde). Het positiviteitscijfer zelf lijkt mer iets te zeggen over het totaal aantal virusjes dat rondgaat.
Klopt, in deze niet, maar die zijn net zo goed te vinden.
Maar of je nou mobiliteit, %Positief of #positief erbij pakt. De trends komen vrij aardig overeen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:39

Bloodclot

Jawier!

Laatste 2 dagen mooie uitstroom van de ziekenhuis bezetting, ik hoop dat de IC's snel volgen. En natuurlijk dat de dalende trend doorzet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:39
Fijne cijfers!

Opnames in de kliniek op de laatste donderdagen:
24-12-2020: 321
31-12-2020: 294
07-01-2021: 231
14-01-2021: 226
21-01-2021: 226
28-01-2021: 186

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Sovieto schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:12:
[...]

Fijne cijfers!

Opnames in de kliniek op de laatste donderdagen:
24-12-2020: 321
31-12-2020: 294
07-01-2021: 231
14-01-2021: 226
21-01-2021: 226
28-01-2021: 186
Na drie weken stabilisatie nu dus eindelijk weer een goede daling in opnames. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Klopt, in deze niet, maar die zijn net zo goed te vinden.
Maar of je nou mobiliteit, %Positief of #positief erbij pakt. De trends komen vrij aardig overeen.
Die trend zie ik toch echt vrijwel niet.. ik zie alleen aantal positief vs zoekenhuisbesmetting vs doden. Correlatie % vind ik veel minder sterk. Die is bv al 2 weken stabiel op 11%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

In de ziekenhuizen gaat het inderdaad beter. Qua nieuwe meldingen van besmettingen zal het erom spannen of het vandaag boven of onder 5000 gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:22:
[...]

Die trend zie ik toch echt vrijwel niet.. ik zie alleen aantal positief vs zoekenhuisbesmetting vs doden. Correlatie % vind ik veel minder sterk. Die is bv al 2 weken stabiel op 11%
Door de testen Lansingerland zijn die van afgelopen twee weken precies minder betrouwbaar... Niet voor niets dat deze door het RIVM met een asterisk en nb gecommuniceerd worden.

Overigens waren de ziekenhuizen afgelopen twee weken ook tamelijk stabiel.

Verder waren deze de winter de 'toppen' positiviteitsratio op 24 oktober (21%) en 25 december (16.2%). De toppen ziekenhuisopnames deze winter? 2 november en 28 december. Komt toch aardig overeen zou je zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik ben er nu niet zeker van of ik moet lachen of juist niet.

Een stukje uit de liveblog van de NU:
China heeft anale coronatests in gebruik genomen. Die kunnen naar verluidt nauwkeuriger zijn dan uitstrijkjes uit de neus en keel. De testmethode leidt tot ongemakkelijke reacties op sociale media.
Bent over! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Indoubt schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:36:

[...]

Dat zal de testbereidheid niet ten goede komen. Gelukkig weet china wel raad met dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Jovatov schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:29:
[...]

Verder waren deze de winter de 'toppen' positiviteitsratio op 24 oktober (21%) en 25 december (16.2%). De toppen ziekenhuisopnames deze winter? 2 november en 28 december. Komt toch aardig overeen zou je zeggen.
Daarbij waren de piek dagen qua bezetting 3 november en 5 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Laguna schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:22:
In de ziekenhuizen gaat het inderdaad beter. Qua nieuwe meldingen van besmettingen zal het erom spannen of het vandaag boven of onder 5000 gaat zijn.
Gisteren had ik 3500-4500 verwacht, zat redelijk goed. Voor vandaag verwacht ik ergens tussen de 4000 en 4750.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Hele nette uitstroom voor de 2e dag op rij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TrailBlazer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:39:
[...]

Dat zal de testbereidheid niet ten goede komen. Gelukkig weet china wel raad met dat soort dingen.
*knip* laten we een beetje niveau hier houden

[ Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 28-01-2021 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik begrijp iets niet helemaal, gisteren bleek er een artikel in diverse nieuwsmedia dat er een route naar 'normaal' kan worden ingezet.

Te beginnen met scholen, daarna de avondklok en pas daarna winkels open. Maar in principe is 9 februari aangegeven de winkels weer te heropenen, terwijl ze ook aangeven dat de scholen 8 februari weer gaan starten. Begrijp ik dan zover dat de winkels niet zullen openen op 9 februari?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
THE_BASE schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:55:
Ik begrijp iets niet helemaal, gisteren bleek er een artikel in diverse nieuwsmedia dat er een route naar 'normaal' kan worden ingezet.

Te beginnen met scholen, daarna de avondklok en pas daarna winkels open. Maar in principe is 9 februari aangegeven de winkels weer te heropenen, terwijl ze ook aangeven dat de scholen 8 februari weer gaan starten. Begrijp ik dan zover dat de winkels niet zullen openen op 9 februari?
Ik reken er stiekem op dat er volgende week weer een persco komt waarin verteld wordt dat het nog niet goed genoeg gaat, en ze dus nog even wat langer dicht moeten blijven..

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
THE_BASE schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:55:

Volgens mij was die datum een minimale datum, een week daarvoor gaan ze kijken wat er op die datum gaat gebeuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Maar even he. Ik zal wel niet populair gevonden worden maar toch..

Het gaat nu de betere kant op. Je zit nu echt precies op een middenweg volgens mij. Hou deze lockdown tot 1 maart en kijk dan verder zou ik zeggen...

Maarja. Ik ben in loondienst en heb geen eigen bedrijf, dus ik oordeel makkelijker ;)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Agent47 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:59:

Het gaat nu de betere kant op. Je zit nu echt precies op een middenweg volgens mij. Hou deze lockdown tot 1 maart en kijk dan verder zou ik zeggen...

Maarja. Ik ben in loondienst en heb geen eigen bedrijf, dus ik oordeel makkelijker ;)
Zo denk ik ook hoor, hou even wat langer vast. Dat is beter dan net op de ondergrens weer alles open gooien.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47
Indoubt schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:36:

Wel apart dat ze anaal juist (beter) het COVID virus kunnen ontdekken.
Ik dacht juist dat het virus vooral genest zat in je neus/keel!

Dus dat is vooral het nieuws waar ik van sta te kijken, niet zo zeer de manier waarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31

vectormatic

Warlock of the doorlock

Agent47 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:59:

Eens, en als we de ontwikkeling van de britse variant meenemen is het nog maar de vraag of de R daadwerkelijk onder de 1 blijft

Nu dingen versoepelen lijkt me echt oerstom, zitten we binnen een paar weken weer terug over de 10K/dag

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:22

Wokschotel

Op 6 wielen

Drardollan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:41:
[...]

Gisteren had ik 3500-4500 verwacht, zat redelijk goed. Voor vandaag verwacht ik ergens tussen de 4000 en 4750.
And 4740 it is :) (y)

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Ryur schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:13:
[...]

Wel apart dat ze anaal juist (beter) het COVID virus kunnen ontdekken.
Ik dacht juist dat het virus vooral genest zat in je neus/keel!

Dus dat is vooral het nieuws waar ik van sta te kijken, niet zo zeer de manier waarop.
Uitscheiding van virus wordt al heel lang gemeten in riool. Dus op zich best logisch.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Goed gegokt, maar wel op het randje. Weinig om enthousiast van te worden. Ik begrijp niet waarom het zo traag daalt. Alhoewel: de drukte buiten verklaart een en ander. :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
THE_BASE schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:28:
[...]

Goed gegokt, maar wel op het randje. Weinig om enthousiast van te worden. Ik begrijp niet waarom het zo traag daalt. Alhoewel: de drukte buiten verklaart een en ander. :X
Traag daalt? Vorige week zaten we nog op 5.774 op donderdag. Dat is ongeveer 20% minder in een week.

(Ik ga altijd uit van de gecorrigeerde getallen, dus voor vandaag pak ik 4659).

[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 28-01-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Zouden de eerste avondklok effecten al zichtbaar zijn in de cijfers? Ik verwacht wel een stijging.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
:*)

Ik ga straks een staatslot halen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Ankona schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:31:
Zouden de eerste avondklok effecten al zichtbaar zijn in de cijfers? Ik verwacht wel een stijging.
Dat zou dan de eerste maatregel zijn die binnen 14 dagen effect laat zien. Zelfs binnen de 5 dagen incubatietijd.

Dus nee. Als hij al iets doet, dan zie je dat pas over een dag of 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Drardollan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Traag daalt? Vorige week zaten we nog op 5.774 op donderdag. Dat is ongeveer 18% minder in een week.
Ik bedoel het niet zozeer op weekbasis, maar na alle maatregelen vanaf voor de Kerst had ik gehoopt dat we ergens in februari op de 1000-1500 zouden uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Overigens is het 4659 na correctie. Dat scheelt toch weer een 81 stuks. Mijn berekening hierboven van de daling zal ik nog even aanpassen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sergelwd
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04-2021
THE_BASE schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:34:
[...]

Ik bedoel het niet zozeer op weekbasis, maar na alle maatregelen vanaf voor de Kerst had ik gehoopt dat we ergens in februari op de 1000-1500 zouden uitkomen.
Dat is denk ik zo goed als onmogelijk in deze tiid van het jaar.
We mogen blij zijn als we het rond de 2500 gaan krijgen met de scholen open en de avondklok weg :9

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:55

% positief van die dagen is precies in het weekend en dan is die altijd hoger, zegt dus niks over de weekcijfers.

Dat is 1.077 minder ⬇ dan een week geleden. (zonder de correctie dan)

[ Voor 28% gewijzigd door Plenkske op 28-01-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Gewoon wederom mooie cijfers en nogsteeds geen enkel spoor van de britse tunnelredeneringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Plenkske schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:36:
[Twitter]

% positief van die dagen is precies in het weekend en dan is die altijd hoger, zegt dus niks over de weekcijfers.

Dat is 1.077 minder ⬇ dan een week geleden. (zonder de correctie dan)
Een nette daling van bijna 18% tov vorige week donderdag.
Sergelwd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:38:
Gewoon wederom mooie cijfers en nogsteeds geen enkel spoor van de britse tunnelredeneringen.
Daar is het nog te vroeg voor. In februari zullen we zien wat het daadwerkelijke effect gaat zijn van B.1.1.7.

[ Voor 82% gewijzigd door Laguna op 28-01-2021 15:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Het mooie van exponentiële groei is dat je ook exponentiële daling hebt. Vandaag hebben we voor het eerst in tijden een trendbreuk, de donderdag is niet hoger dan de woensdag. Hij is licht lager. Het kan prima gebeuren dat de daling nu steviger wordt.

Maar eerlijk is eerlijk, ik verwacht dat niet. Ik vind het al heel wat dat we deze krimp zo goed volhouden. Het blijkt in de 2e golf gewoon een stuk lastiger om te dalen. Dit zal ongetwijfeld door vele factoren komen, waarbij het weer en Kerst/Oud&Nieuw een serieus aandeel hebben. Voor mijn gevoel gaan we nu pas de daling in die we 14 dagen na 15 december (ingang zware maatregelen) zouden verwachten.

Maar net als dat de vaccinaties voor het gevoel te traag gaan, gaat de daling ook te traag voor het gevoel. Logisch, we zijn ongeduldig. Liefst gaan we morgen weer feesten in de kroeg, en dan voelt het gewoon tergend langzaam. Ik vergelijk het maar met de zomervakantie, het duurt eeuwen voor het eindelijk zomervakantie is en dan is het na 4 minuten voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:11
THE_BASE schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:28:
[...]

Je staart je m.i. Nogal blind op drukte buiten. Wat boeit het dat mensen in hun auto zitten? Je weet niet eens waar ze heen gaan.
Misschien gaan ze wel een rondje wandelen in een natuurgebied.
Misschien rijden ze alleen een beetje rond zonder zingeving.
Naar winkelstraten kunnen ze niet, daar is toch niks.

Rondlopen in natuurgebieden of een rondje rijden in de auto boeit niet.
Er zijn bv de laatste tijd best wat puzzel ritten bedacht voor in de auto. Is om best leuk om te doen, en kunt er niemand mee besmetten

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:41
Drardollan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:40:
[...]
Ik vergelijk het maar met de zomervakantie, het duurt eeuwen voor het eindelijk zomervakantie is en dan is het na 4 minuten voorbij.
"Zomervakantie". Mijn vrouw en ik noemen dat toch anders ;)

[ Voor 58% gewijzigd door Jorizzz op 28-01-2021 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:22
GAIAjohan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:41:
[...]

Je staart je m.i. Nogal blind op drukte buiten. Wat boeit het dat mensen in hun auto zitten? Je weet niet eens waar ze heen gaan.

Er zijn bv de laatste tijd best wat puzzel ritten bedacht voor in de auto. Is om best leuk om te doen, en kunt er niemand mee besmetten
Vriend van me gaat af en toe gewoon een uurtje toeren om het huis maar even uit te gaan. Zit de hele dag met vrouw en twee kinderen+thuiswerken. Dus als dat zijn momentje van zen geeft, heeft het mijn zegen :)

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
GAIAjohan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:41:
[...]

Inderdaad.Ik heb dat al eerder benoemd, vorige week ergens. Men is zich ook weer gigantisch aan het blindstaren op drukte in natuurgebieden. Ondertussen weten we toch wel dat het buiten allemaal prima is, de paniek die we vorig jaar met Pasen (en andere dagen) over ons heen kregen hebben we toch ondertussen wel op waarde geschat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
Jorizzz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:41:
[...]

"Zomervakantie". Mijn vrouw en ik noemen dat toch anders ;)
_O- _O- _O- _O-

Ik lag bijna naast mijn stoel _/-\o_

spoiler:
Wel respect, 4 minuten. Dat is bij ons inclusief douchen en omkleden :+

[ Voor 16% gewijzigd door Drardollan op 28-01-2021 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Het voornaamste verschil in mobiliteit met de eerste golf is dat er nu meer mensen met de auto naar het werk gaan. Dat heeft uiteenlopende redenen maar dat is wel een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:46:
Het voornaamste verschil in mobiliteit met de eerste golf is dat er nu meer mensen met de auto naar het werk gaan. Dat heeft uiteenlopende redenen maar dat is wel een feit.
Dat kan je enkel als positief zien, hoe minder mensen er op elkaar gepakt in de trein moeten hoe beter lijkt mij. De meeste kantoren zijn ondertussen wel ingericht op veilig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 19:11
Plenkske schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:46:
Gisteren klaagde die user ook over 'ouderen in de auto'. En 'die gaan vast niet aan het werk '. Zoals hij zei..
'Mensen die gewoon lekker naar buiten gaan schijt hebben aan regels'
THE_BASE in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4"

[ Voor 18% gewijzigd door GAIAjohan op 28-01-2021 15:52 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Aantal vaccinaties trouwens ook best wel weer een leuke plus. Van 195k naar 203k. Dat loopt ook gestaag door.

(En nee, ik hoef het niet te horen dat het traag is en bla bla ellende paniek schreeuw. Tijd dat we dat achter ons laten, dat weten we ondertussen wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:49:
[...]

Dat kan je enkel als positief zien, hoe minder mensen er op elkaar gepakt in de trein moeten hoe beter lijkt mij. De meeste kantoren zijn ondertussen wel ingericht op veilig gebruik.
Wat jij noemt is positief inderdaad.
Wat ik minder positief vind is de verhalen van mensen die graag thuis willen werken en het qua werkzaamheden ook kunnen, maar het niet mogen van de werkgever.
GAIAjohan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:50:
[...]

Gisteren klaagde die user ook over 'ouderen in de auto'. En 'die gaan vast niet aan het werk '. Zoals hij zei..
THE_BASE in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4"
Vast niet inderdaad. Je weet natuurlijk nooit wat al die mensen gaan doen.

Mijn eigen ervaring van afgelopen maandag: vrij druk in de spits maar erg rustig erna.
Wat ging ik doen: uit pure verveling een pakketje ophalen in plaats van laten bezorgen, scheelde me in dit geval 15 euro bezorgkosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Laguna schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:38:
[...]

Een nette daling van bijna 18% tov vorige week donderdag.

[...]

Daar is het nog te vroeg voor. In februari zullen we zien wat het daadwerkelijke effect gaat zijn van B.1.1.7.
Ik betwijfel dat. Het aandeel van de britse variant zou deze week al met gemak de overhand moeten krijgen en daarmee een effect sorteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:39
Drardollan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:53:
Aantal vaccinaties trouwens ook best wel weer een leuke plus. Van 195k naar 203k. Dat loopt ook gestaag door.

(En nee, ik hoef het niet te horen dat het traag is en bla bla ellende paniek schreeuw. Tijd dat we dat achter ons laten, dat weten we ondertussen wel).
Gaat toch wel erg langzaam hoor... ;)

Ik zou het wel fijn vinden als we het zo snel zouden kunnen doen als het VK:
https://coronavirus.data.gov.uk/details/vaccinations
Die rammen er gewoon 200-300k doses per dag in! (hoewel het 2e shot nog te wensen over laat, maar dat is een politieke keuze van hen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
gustaveau schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:59:
[...]

Die rammen er gewoon 200-300k doses per dag in! (hoewel het 2e shot nog te wensen over laat, maar dat is een politieke keuze van hen)
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sergelwd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:57:
[...]

Ik betwijfel dat. Het aandeel van de britse variant zou deze week al met gemak de overhand moeten krijgen en daarmee een effect sorteren.
Dat effect kan net zo goed zijn dat er hierdoor geen grotere daling is dan we nu zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Laatst online: 13:29
gustaveau schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:59:
[...]

Dat is nogal makkelijk als je geld krijgt van de EU om te vaccineren. :9

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
MikeyMan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:05:
[...]

Dat effect kan net zo goed zijn dat er hierdoor geen grotere daling is dan we nu zien.
We dalen redelijk gestaag, waar ik dan eerder nu al een soort plateau zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sergelwd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:06:
[...]

We dalen redelijk gestaag, waar ik dan eerder nu al een soort plateau zou verwachten.
Gezien de nu geldende maatregelen valt het mij ronduit tegen, zeker als je het afzet tegen landen die vergelijkbare maatregelen hebben getroffen.. We hadden m.i. al de helft lager moeten zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 28-01-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
xzaz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:06:
[...]

Is dat zo? Dat wist ik nog niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:01
MikeyMan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:07:
[...]

Gezien de nu geldende maatregelen valt het mij ronduit tegen, zeker als je het afzet tegen landen die vergelijkbare maatregelen hebben getroffen.. We hadden m.i. al de helft lager moeten zitten.
Des te langer maatregelen duurder, des te minder effectief ze worden...

Het is nu ook een psychologisch spelletje geworden.

Je kan de epidemiologische situatie niet los zien van de psychologische situatie van de maatschappij imo. Dat is wel wat nu gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:45

Nox

Noxiuz

xzaz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:06:
[...]

Is hier meer info over te vinden? Of iemand die een tl;dr heeft?

[ Voor 6% gewijzigd door Nox op 28-01-2021 16:10 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
[...]

Februari duurt nog (heel) even. Als we eind februari op dat aantal uitkomen, is het niet slecht gezien het huidige tempo van de dalingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Sergelwd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:57:
[...]

Dat de Britse variant deze week de overhand krijgt wil nog niet zeggen dat er ook direct een stijging zichtbaar is in de dagelijkse cijfers, dat bleek ook uit mijn analyse op basis van de kiemsurveillance. Deze week zal het sowieso nog een algehele daling zijn. Die van volgende week zal erom hangen en voor de week daarop is een daling allerminst zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Nox schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:10:
[...]

Volgens mij is dat een grap naar aanleiding van het AstraZeneca debacle ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Uitstekend cijfer nieuwe besmettingen vandaag. Ongeveer vlak met gisteren, maar donderdag heeft een vrij hoge dag-factor in de weekcyclus. Vandaag is dan ook een sterke week-op-week daling t.o.v. vorige week donderdag.

Het lijkt alsof de eerste effecten van de persco van vorige week woensdag (advies: bezoek met 1 persoon ipv 2) inzetten.

Mijn numerieke model dat een schatting maakt van de R-waarde en daar een trendlijn in zet, kwam gisteren op 14-Feb-2021 als datum dat de R-waarde structureel boven 1 zou stijgen. Tot die datum zouden de nieuwe besmettingen dus dalen, daarna gaan stijgen (eerst heel langzaam en dan geleidelijk aan wat sneller -- een soort scenario zoals in Frankrijk al langere tijd lijkt te spelen).

Met het getal van vandaag erbij, verschuift die datum ineens naar 19-Feb-2021.

Ook hoopgevend: het RIVM "derde golf" scenario gaat uit van stijging van de R-waarde door toenemend aandeel van de meer besmettelijke varianten van het virus. Die stijging van het aandeel loopt in het RIVM model als een Sigmoid functie. Dat betekent dat het aandeel UK-variant en daaarmee de gewogen gemiddelde R-waarde tot aan de +-50% steeds sneller moeten oplopen om daarna af te vlakken.

De polynomen die ik door de geschatte R-waardes fit zijn weliswaar stijgend, maar de 2e orde coefficient is licht negatief. Dat betekent dat die stijging reeds afvlakt. Hoewel dit niet significant is met een klein aantal datapunten (1 per dag, vanaf de laatste piek in nieuwe besmettingen = 40 punten), is het wel weer een kleine indicatie dat het scenario van RIVM wellicht iets te zwart is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Laatst online: 13:29
gustaveau schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:09:
[...]

Is dat zo? Dat wist ik nog niet!
Nox schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:10:
[...]

Oh was een beetje sarcastisch. Ging over:
Hoeveel Brussel precies vooraf heeft betaald aan AstraZeneca is niet bekend, maar waarschijnlijk gaat het om honderden miljoenen euro's. Dat geld was bedoeld om het vaccin alvast te produceren, zodat grote hoeveelheden zouden klaarliggen op het moment dat de goedkeuring zou volgen. AstraZeneca heeft dat geld gekregen, maar de vraag is nu of het ook daadwerkelijk geproduceerd heeft.
https://news.sky.com/stor...delays-in-europe-12200035
And, touching on news that initial supply volumes of the vaccine to the EU would be lower than forecast, he said he understood the "frustration" but that it was due to a "lower than anticipated production yield impacting the number of doses produced per batch".
This move could in turn affect the UK's supply of the Pfizer-BioNTech vaccine, which is made in Belgium, but both Prime Minister Boris Johnson and vaccines minister Nadhim Zahawi said they were confident supply would not be interrupted.
Kortom de EU denkt dat het geld is gegaan voor de productie in de VK.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben benieuwd wat voor invloed dat GGD datalek gaat hebben op de testbereidheid bij mensen. Van mijzelf weet ik in ieder geval dat ik nu wel 5x nadenk voor ik naar een teststraat rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Laguna schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:12:
[...]

Dat de Britse variant deze week de overhand krijgt wil nog niet zeggen dat er ook direct een stijging zichtbaar is in de dagelijkse cijfers, dat bleek ook uit mijn analyse op basis van de kiemsurveillance. Deze week zal het sowieso nog een algehele daling zijn. Die van volgende week zal erom hangen en voor de week daarop is een daling allerminst zeker.
Mja dat zou ik zonder die britse variant ook heel aannemelijk vinden. aangezien ik denk dat we met het huidige weer niet gek veel lager zullen komen met deze maatregelen.
Pagina: 1 ... 72 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2