Datalekken zelf, verband met regelgeving rond dataverzameling en privacy, verantwoordelijkheid, AVG, AP en mogelijke gevolgen.
Voor andere onderwerpen zijn er binnen het themaforum andere topics.
Wat is er aan de hand?
In september 2020 meldt RTV Oost dat een medewerker die kort bij een corona call center werkte, tijdens en na zijn werk daar toegang heeft en blijft houden tot alle gegevens van mensen die bij de GGD getest zijn.
YouTube: Datalek bij GGD: Man uit Steenwijk kan in alle systemen | RTV Oost
Op 25 januari 2021 meldt RTL Nieuws dat er grootschalig gehandeld wordt in adresgegevens, BSNs en andere gevoelige informatie die afkomstig is uit de registratie van corona gegevens in systemen van de GGD.
https://www.rtlnieuws.nl/...n-database-coronit-hpzone
Ook de Tweakers frontpage maakt melding van de handel in gegevens uit de GGD systemen.
25/1/2021
nieuws: Gegevens van miljoenen Nederlanders in coronasystemen GGD worden verh...
26/1/2021
nieuws: Zoekgedrag in coronasystemen GGD werd alleen steekproefsgewijs gecont...
Het programma Dit is de Dag signaleert dat bij het vaccinregistratiesysteem wat in aanbouw is het potentieel ook kan gebeuren dat er data lekt:
Minister De Jonge reageert in de Tweede Kamer en beweert onder andere dat het informatiebeheer bij de GGD aan de hoogste standaarden voldoet.Privacylek GGD ook probleem bij vaccinregistratie
Ook bij de registratie voor vaccinaties bestaat het gevaar op het lekken van persoonlijke gegevens, blijkt uit onderzoek van Dit is de Dag. Gisteren werd bekend dat twee GGD-medewerkers ervan worden verdacht persoonlijke gegevens uit het registratieprogramma voor het inplannen van coronatests te hebben doorverkocht. Datzelfde programma, CoronIT, wordt ook gebruikt voor het inplannen en registreren van vaccinaties.
Hoewel de modules voor testplanning en vaccinregistratie gescheiden zijn en daarmee niet toegankelijk voor alle GGD-medewerkers, hebben volgens de GGD op dit moment ongeveer 2000 medewerkers toegang tot informatie over de vaccinregistratie, blijkt uit het onderzoek van Dit is de Dag. De verwachting is dat dat aantal toeneemt naarmate er meer gevaccineerd wordt.
Zoekopdrachten in CoronIT worden niet gecontroleerd, zeggen verschillende GGD-medewerkers tegen de onderzoeksredactie van Dit is de Dag. Daarmee dreigt hetzelfde probleem te ontstaan als bij het inplannen van testen. Bovendien worden bij de registratie voor vaccins naast het BSN-nummer en adresgegevens nog meer persoonlijke gegevens vastgelegd, zoals informatie over zwangerschappen en allergieën.
https://www.vpngids.nl/ni...men-ggd-zijn-echt-veilig/
Daniël Verlaan van RTL Nieuws bracht het GGD-datalek aan het licht. Op de uitspraken van minister De Jonge in de Tweede Kamer volgen onder meer deze tweets van Verlaan:
Weer een leugen van De Jonge. Hij stelt dat het gaat om 'screenshots' van privégegevens. Ja, die screenshots staan in mijn artikel.
— Daniël Verlaan (@danielverlaan) 27 januari 2021
Ik heb zelf aangegeven bij de GGD dat het gaat om grootschalige datasets (10.000/100.000en) die worden verhandeld & die ik ook heb ingezien. pic.twitter.com/PmsoDh6vHI
De Jonge stelt dat 'een paar duizend' medewerkers toegang hebben voor de testafspraken.
Dat is incorrect: de GGD zei tegen mij dat maar liefst 26.000 mensen toegang hebben tot CoronIT.
En dan ook nog dat nonchalante 'tsja, zo werkt het jongens'. pic.twitter.com/H8W183CduK
De Jonge stelt dat alle medewerkers die toegang hebben tot deze gevoelige informatie een VOG hebben ingeleverd.
Dat klopt niet: van meer dan 10 personen weet ik dat ze er werken of hebben gewerkt zonder ooit een VOG te hebben ingeleverd.
Twee hebben overigens een strafblad. pic.twitter.com/qo3Oj53l4G
De Autoriteit Persoonsgegevens eist ophelding van de GGD
https://autoriteitpersoon...-eist-opheldering-van-ggd
Zijn mijn gegevens gelekt?
De GGD heeft een lijstje Vragen en Antwoorden gepubliceerd. Daar staat onder meer het volgende in:
Hier kan verder gediscussieerd worden over de datalekken bij de GGD: impact, gevolgen, verantwoordelijkheid, reactie van GGD, politiek, AP.Zijn mijn gegevens gestolen?
Dat kunnen wij nu nog niet zeggen. Dit maakt onderdeel uit van het politieonderzoek. Op het
moment dat vast komt te staan dat uw gegevens gestolen zijn, dan is het onze plicht u daarover te
informeren en dat zullen wij dan ook doen.
Dank aan enkele tweakers voor hun berichten van de afgelopen dagen in de corona topics, waaruit ik schaamteloos geplukt heb om deze startpost te vullen. Credits gaan naar deze tweakers!
[Voor 26% gewijzigd door Antonius op 28-01-2021 15:22]