Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 129 Laatste
Acties:
  • 400.969 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:31
Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:47:
[...]

Alleen konden de scholen en winkels ook gewoon open omdat ze eerder dan wij aan de rem hebben getrokken in Oktober/November ergens.
Onze overheid probeert juist elke vorm van sluiting van scholen te voorkomen maar dit gaat nu eenmaal zeer slecht samen met de ontkenning van gevaren rond scholen.
Ik heb toch niets gezegd over hoe ze dat bereikt hebben? Ze hebben dat inderdaad bereikt door tijdig krachtig op de rem te trappen. Daar waar Nederland het als een etterende wond geprobeerd heeft met halfslachtige maatregelen (weten we de sluiting van de bibliotheken nog?) de boel onder controle te krijgen.

En ik heb persoonlijk niet het idee dat onze overheid nu zo druk bezig is om het (basis)onderwijs weer aan de gang te krijgen. We zijn nu vooral alweer weken aan het luisteren naar gezever over een avondklok (weten we het gezever rondom mondkapjes nog?) in plaats van een plan te hebben gemaakt.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:33
Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:37:
[...]

Hoewel ik absoluut tegen het vergelijken van landen ben, kan je met deze kennis de situatie in België verklaren? Daar hebben ze per 1 december wél versoepeld en hebben ze het wél onder controle. Winkels en scholen zijn open, iets waar we hier helaas enkel van kunnen dromen voorlopig. In Nederland lijkt het beleid er enkel op gericht te zijn om zwaarder, zwaarder en nog eens zwaarder te gaan.
België is er in geslaagd om op een soort equilibrium te komen waarbij door de combinatie van de aldaar geldende maatregelen en compliance er een beheersbaar niveau is. Het aantal dagelijkse positieve blijft stabiel. Er zit mogelijk geen daling in, maar ook geen stijging.

Nederland is hierin niet geslaagd. Waarin dit ligt zal komen door een verschil tussen de landen, wat moeizaam te duiden is als een enkele factor. Of dit nu een verschil is in zien van urgentie, verschil is in volgzaamheid, verschil in algehele populatie densiteit, werkomstandigheden of wat dan ook. Niet zo makkelijk te duiden. Daarom kun je ook niet zondemeer zeggen dat scholen en winkels beide in Nederland ook open kunnen om dit te bereiken. Wat we weten is dat de maatregelen zoals we deze hier begin december hadden, te mild waren. Huidige maatregelen zien er op dit moment gunstig uit. Het effect van B.1.1.7 moet op de eigen situatie goed worden geëxploreerd. Maar zelfs zonder die strain, zal om in Nederland tot een soortgelijk equilibrium te komen zoals dat in België aanwezig is niet heel veel versoepeling plaats kunnen vinden.

En dan nog blijft het natuurlijk een redelijk wankel evenwicht door op een dusdanig niveau te blijven schommelen. Bij voorkeur zit je lager. Bij een onvoorziene wending geeft dat je dan namelijk meer tijd tot bijsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:42:
[...]

Dan vergeet je voor het gemak even dat Belgie al veel eerder strenge maatregelen had genomen en dus ook eerder weer lagere aantallen besmettingen had.
En misschien hebben ze in Belgie meer draagvlak voor de maatregelen onder de bevolking. Maatregelen per land vergelijken heeft minder nut als draagvlak niet gelijk is. Ik denk dat wij maar al te graag een knowitall volkje zijn en weten zelf wel wat goed is en wel of niet kan. Als dat in Belgie minder erg zou zijn dan hebben zelfs lichtere maatregelen al meer impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:00
Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:50:
[...]

De media heeft ondertussen ook al duidelijk laten lekken dat de basisscholen ook op 25 januari niet opengaan. Wat er dus in resulteert dat onze kwetsbare groep kinderen straks minstens 6 weken verstoken blijft van fatsoenlijk onderwijs en een veilige omgeving.
*knip* we verwachten echt dat je je wat betere onderbouwing dan dit geeft als je claimt dat het wel meevalt met het effect van de scholen sluiting.

[ Voor 23% gewijzigd door ZieMaar! op 16-01-2021 19:09 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04-2021
Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:53:
[...]

Ik heb toch niets gezegd over hoe ze dat bereikt hebben? Ze hebben dat inderdaad bereikt door tijdig krachtig op de rem te trappen. Daar waar Nederland het als een etterende wond geprobeerd heeft met halfslachtige maatregelen (weten we de sluiting van de bibliotheken nog?) de boel onder controle te krijgen.

En ik heb persoonlijk niet het idee dat onze overheid nu zo druk bezig is om het (basis)onderwijs weer aan de gang te krijgen. We zijn nu vooral alweer weken aan het luisteren naar gezever over een avondklok (weten we het gezever rondom mondkapjes nog?) in plaats van een plan te hebben gemaakt.
Ik heb juist wel het idee dat onze overheid de scholen z.s.m. wil openen alleen dat ze simpelweg nog geen flauw idee hebben waar het nu fout is gegaan en hoe de scholen nu echt veilig open kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Adlermann schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:42:
[...]

Dat ie besmettelijker is, dat is al wel aangetoond. Daar is analyse in het lab voor gedaan en het feit dat het dominant geworden is. Dat is wiskunde 101. Als je dat kunt plotten in de tijd dat het is gebeurd kom je ook al heel ver.
Het is besmettelijker dan wat? Een variant die we in maart hadden? Of een uit juni? Of wellicht een uit oktober?

We weten alleen dat de UK variant er al sinds september is en we tot op heden op welgeteld 200 gevallen zitten in Nederland.
Jorizzz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:42:
[...]

Jawel, het is eigenlijk gewoon natuurlijke selectie. De variant die zich het best verspreid komt bovendrijven in een populatie. Zie het zo: Als je op moment X 10000 besmette personen hebt, waarvan er één de mutatie heeft (want het begint ergens natuurlijk), en deze nieuwe mutatie verspreid zich niet sneller dan de rest, hoe kun je dan ooit naar een groter aandeel in de populatie komen?
Weten we dan van alle 5000 besmettingen welke mutatie het betreft? En weten we dat ook van vorige maand of 4 maanden terug?

Een variant hoeft niet perse veel besmettelijker te zijn om dominant te worden. Er zijn veel meer factoren van invloed dan enkel de besmettelijkheid.

Maar ook al zou hij iets besmettelijker zijn en dominant worden, ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat dit problematisch is. Het artikel wat ik even terug postte van de directeur van 5 Londense ziekenhuizen (Marcel Levi) meldt dat zelfs specifiek: "De mensen hebben gewoon veel Christmas shopping gedaan in de weken voor kerst. De lockdown ging pas pal voor kerst in."

Ik ontken de UK variant dan ook niet, en geloof ook prima dat hij iets besmettelijker zou kunnen zijn. Maar het angstbeeld wat door onder andere de media geschertst wordt, daar geloof ik niet zo in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Dit vergelijk raakt kant noch wal.

Er is al aangetoond dat kinderen in de eerste sluiting in het voorjaar leerachterstanden hebben opgelopen en er is geen reden om te denken dat nu dat niet gebeurt. Dit heeft grote invloed op de verdere academische carrière van deze kinderen, ze krijgen mogelijk een slechter schooladvies dan ze anders gehad hadden. Dit soort dingen ebben hun hele leven door dankzij bindende adviezen van scholen en vervolg opleidingen. Er is al in de Tweede Kamer gepleit voor coulance bij deze adviezen om te voorkomen dat kinderen permanent onder hun niveau komen te zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 16-01-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
offtopic:
Sowieso ander tijdsbestek qua onderwijs. Ik weet dan ook niet hoe goed je dit sowieso terug zou zien onder het al grote aandeel van laaggeletterdheid onder ouderen. Rond 2018 heeft de sociaal economische raad al gerapporteerd dat het aandeel laaggeletterdheid onder 55+'ers op 20% lag, voor vrouwen zelfs nog iets hoger.

Dit soort ouderen ervaren hier nota bene wel problemen mee. Het geeft problemen bijvoorbeeld met invulling van documenten. Maar ook teksten in relatie tot politiek, verzekeringen, financiën, etc. zijn vaak moeilijk te begrijpen.

Kansen van laaggeletterden zijn op de arbeidsmarkt en qua vervolgopleidingen nota bene ook echt lager. Juist door ons moderne onderwijssysteem zien we dit in de afgelopen decennia verbeteren.

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 16-01-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:53:

Nederland is hierin niet geslaagd. Waarin dit ligt zal komen door een verschil tussen de landen, wat moeizaam te duiden is als een enkele factor. Of dit nu een verschil is in zien van urgentie, verschil is in volgzaamheid, verschil in algehele populatie densiteit, werkomstandigheden of wat dan ook. Niet zo makkelijk te duiden.
België had vorig jaar een richtlijn waarin je 10(?) met personen sociale contacten mocht onderhouden, maar als iedereen 10 verschillende contacten heeft is het als nog een grote puinzooi natuurlijk. Misschien dat die facepalm :P er voor heeft gezorgd dat ze nu stricter geworden zijn? In Nederland was het juist streng en daar lijk een groot gedeelte wel klaar mee te zijn, net op het verkeerde moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:04:
[...]

Dit vergelijk raakt kant noch wal.

Er is al aangetoond dat kinderen in de eerste sluiting in het voorjaar leerachterstanden hebben opgelopen en er is geen reden om te denken dat nu dat niet gebeurt. Dit heeft grote invloed op de verdere academische carrière van deze kinderen, ze krijgen mogelijk een slechter schooladvies dan ze anders gehad hadden. Dit soort dingen ebben hun hele leven door dankzij bindende adviezen van scholen en vervolg opleidingen. Er is al in de Tweede Kamer gepleit voor coulance bij deze adviezen om te voorkomen dat kinderen permanent onder hun niveau komen te zitten.
De vraag is eerder of je het ooit nog inhaalt, als de drive om nieuwe dingen weg zakt ben je nog langer bezig om die weer te kweken. De tijd na de zomervakantie die ik nodig had om weer mee te komen in het leertraject werden steeds langer naarmate ik ouder werd. :P :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Het gaat ook om een veikige omegeving he... en er zit nog heel veel tussen leerachterstand en meteen ongeletterd

[ Voor 29% gewijzigd door ZieMaar! op 16-01-2021 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 18:11
Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:01:
[...]

Weten we dan van alle 5000 besmettingen welke mutatie het betreft? En weten we dat ook van vorige maand of 4 maanden terug?

Een variant hoeft niet perse veel besmettelijker te zijn om dominant te worden. Er zijn veel meer factoren van invloed dan enkel de besmettelijkheid.

Maar ook al zou hij iets besmettelijker zijn en dominant worden, ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat dit problematisch is. Het artikel wat ik even terug postte van de directeur van 5 Londense ziekenhuizen (Marcel Levi) meldt dat zelfs specifiek: "De mensen hebben gewoon veel Christmas shopping gedaan in de weken voor kerst. De lockdown ging pas pal voor kerst in."

Ik ontken de UK variant dan ook niet, en geloof ook prima dat hij iets besmettelijker zou kunnen zijn. Maar het angstbeeld wat door onder andere de media geschertst wordt, daar geloof ik niet zo in.
Stel dat voor variant A en B de effectieve R op een bepaald moment 1.2 en 1.3 is. Pak er maar eens een rekenmachientje bij en begin met een willekeurig getal en doe dat maal die R, maal die R, maal die R, etc.

Na tien stappen zit je bij een R van 1,2 op 7,43 x je startwaarde, bij een R van 1,3 op 17,92! Ik zie echt niet wat, anders dan een hogere besmettelijkheid, ervoor zorgt dat een variant dominant wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Basisonderwijs gaat in ieder geval niet open over 1.5 week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Jorizzz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:11:
[...]

Stel dat voor variant A en B de effectieve R op een bepaald moment 1.2 en 1.3 is. Pak er maar eens een rekenmachientje bij en begin met een willekeurig getal en doe dat maal die R, maal die R, maal die R, etc.

Na tien stappen zit je bij een R van 1,2 op 7,43 x je startwaarde, bij een R van 1,3 op 17,92! Ik zie echt niet wat, anders dan een hogere besmettelijkheid, ervoor zorgt dat een variant dominant wordt.
https://cds.climate.coper...year_month=January%202021

Het weer is in die periode gewoon gigantisch slecht geweest, in combinatie met een terughoudend beleid en koppige britten is dat een gevaarlijke combo.
Ik zie niet in hoe die variant daar nog een aanzienlijk aandeel in heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 21:20
België heeft 50k ziekenhuisopnames gehad. Die hadden er op de piek 7500 in t ziekenhuis liggen op een bevolking die 40% kleiner is. Nu nemen zij sneller mensen op, maar het zou me niet verbazen dat met deze huidige maatregelen en de opgebouwde immuniteit, de situatie redelijk stabiel is. Zij hebben we nog steeds 100+- opnames per dag.

Je wilt uiteraard naar een mate van immuniteit waarbij de regels worden losgelaten, daar heb je de vaccinaties nu voor, maar natuurlijke immuniteit zal nu wel een beetje meehelpen gok ik zo. Er waren daar gebieden die een positiviteitspercentage hadden van 30-40% als ik t goed heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:37

RayNbow

Kirika <3

Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:36:
Er word maar weinig ondernomen om deze effecten beter te begrijpen is mijn indruk.
Dit is niet mijn vakgebied, dus ik kan moeilijker de artikelen op waarde schatten, maar er is wel onderzoek gedaan naar o.a. luchtvochtigheid m.b.t. een ander virus: Influenza Virus Transmission Is Dependent on Relative Humidity and Temperature

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Jorizzz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:11:
[...]

Als die variant B vervolgens moeilijker kan hechten of meer "onder de indruk is" van 1,5 meter afstand dan kan hij wel besmettelijker zijn, maar maakt het feitelijk niet uit.

Wellicht kan A minder goed tegen koude weersomstandigheden, of heeft A een voorkeur voor een bepaalde DNA structuur en zijn er minder mensen beschikbaar met die DNA structuur. Of heeft C het voordeel dat hij een halve meter verder komt met druppeltjes of heeft D een mindere virale load nodig.

Als we dan wel focussen in onderzoek op variant B en we zien die wat keren terugkomen, wat is dan de juiste conclusie?

Het zal allemaal meespelen in mijn optiek, maar mijn voorspelling is dat we over een paar weken niets meer horen over een UK variant. Net als we niets meer horen over hoe het mis gegaan is met Pasen op de BLM protesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:14:
Basisonderwijs gaat in ieder geval niet open over 1.5 week.
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
RayNbow schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:16:
[...]

Dit is niet mijn vakgebied, dus ik kan moeilijker de artikelen op waarde schatten, maar er is wel onderzoek gedaan naar o.a. luchtvochtigheid m.b.t. een ander virus: Influenza Virus Transmission Is Dependent on Relative Humidity and Temperature
Ik weet het, ook veel door ons eigen RIVM, maar aangezien de mazelen veel besmettelijker zijn was dit nooit van toepassing volgens het RIVM.
afgelopen donderdag in zijn technische briefing zei van Dissel nog dat ze het ook meenemen in hun rekenmodellen maar ze maken er alleen geen beleid/voorlichting voor.
YouTube: TERUGKIJKEN: Kamer wordt bijgepraat over ontwikkeling coronavirus in...
hier krijgt hij die vraag over luchtvochtigheid

[ Voor 27% gewijzigd door Sergelwd op 16-01-2021 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

Ik durf er voorlopig nog weinig over te zeggen inderdaad, maar het ziet er nu nog niet naar uit dat die Britse variant een driver is voor een onverwachte, explosieve groei in de cijfers.

Als je de cijfers als leidend houdt dan zitten we nog altijd aan de goede kant van de lijn. Dan is dat gezoek naar die Britse variant heel gauw een valkuil van confirmation bias.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Is er niet... Omt adviseert dat, maar dat is nog geen besluit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:17:
[...]

Als die variant B vervolgens moeilijker kan hechten of meer "onder de indruk is" van 1,5 meter afstand dan kan hij wel besmettelijker zijn, maar maakt het feitelijk niet uit.

Wellicht kan A minder goed tegen koude weersomstandigheden, of heeft A een voorkeur voor een bepaalde DNA structuur en zijn er minder mensen beschikbaar met die DNA structuur. Of heeft C het voordeel dat hij een halve meter verder komt met druppeltjes of heeft D een mindere virale load nodig.

Als we dan wel focussen in onderzoek op variant B en we zien die wat keren terugkomen, wat is dan de juiste conclusie?

Het zal allemaal meespelen in mijn optiek, maar mijn voorspelling is dat we over een paar weken niets meer horen over een UK variant. Net als we niets meer horen over hoe het mis gegaan is met Pasen op de BLM protesten.
Volgens mij praten we langs elkaar heen. De besmettelijkheid IS juist een combinatie van hoe ver een virusdeeltje komt, hoeveel deeltjes je nodig hebt om iemand te besmetten, hoeveel deeltjes een besmet persoon aanmaakt en verspreid, hoe goed het tegen bepaalde weersomstandigheden kan, etc.
Theoretisch zou het zo kunnen zijn dat de Britse variant het beter doet in de winter dan de andere(n), maar dan gaan we dat zien als het weer beter weer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:19:
Als je de cijfers als leidend houdt dan zitten we nog altijd aan de goede kant van de lijn. Dan is dat gezoek naar die Britse variant heel gauw een valkuil van confirmation bias.
Men kijkt enkel of er een UK variant gevonden wordt, het is logisch dat je die vindt.

Opvallend, in Lansingerland wordt sinds dinsdag massaal getest ivm de UK variant. Dus niet enkel bij klachten, maar iedereen. Er zijn al duizenden en duizenden mensen getest ondertussen. En dit is het aantal besmettingen van deze gemeente vanaf november:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f84tDrSWB_pts9EPDh0OEpNHSDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ED1fK3fgmXsO2PYhOXMniRF9.png?f=fotoalbum_large

Aangezien er daar op de scholen een uitbraak van de Britse variant was, was dit het geval voor de sluiting van de scholen half december. En dit zijn dan de besmettingscijfers. Als die Britse variant zo besmettelijk en problematisch is, waarom daalt het aantal besmettingen dan al een ongeveer een maand (sinds 17-12). Je zou toch verwachten dat het gierend mis zou gaan ondertussen? Al die kinderen hebben het virus van school meegenomen en hebben Kerst en Oud en Nieuw gevierd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:14:
[...]

https://cds.climate.coper...year_month=January%202021

Het weer is in die periode gewoon gigantisch slecht geweest, in combinatie met een terughoudend beleid en koppige britten is dat een gevaarlijke combo.
Ik zie niet in hoe die variant daar nog een aanzienlijk aandeel in heeft gehad.
Dat verklaart hooguit dat er überhaupt zo'n grote stijging is geweest, niet dat één variant zich beter verspreid dan de andere

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sergelwd
Jorizzz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:27:
[...]

Dat verklaart hooguit dat er überhaupt zo'n grote stijging is geweest, niet dat één variant zich beter verspreid dan de andere
Dat is ook wat ik probeer te zeggen. Met de omstandigheden was een stijging sowieso te verwachten, maar het is onmogelijk om dat echt aan de mutant toe te schrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Helaasch pindakaas.

[ Voor 13% gewijzigd door London op 16-01-2021 17:32 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Jorizzz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:26:
[...]

Volgens mij praten we langs elkaar heen. De besmettelijkheid IS juist een combinatie van hoe ver een virusdeeltje komt, hoeveel deeltjes je nodig hebt om iemand te besmetten, hoeveel deeltjes een besmet persoon aanmaakt en verspreid, hoe goed het tegen bepaalde weersomstandigheden kan, etc.
Theoretisch zou het zo kunnen zijn dat de Britse variant het beter doet in de winter dan de andere(n), maar dan gaan we dat zien als het weer beter weer wordt.
Dat kan goed. Ik krijg door de media vooral een beeld geschertst dat het enkel en alleen aan de mutatie zou liggen. Ik denk dat het aan veel meer ligt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:42
Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:43:
[...]

Die daling kan wel komen door de temperaturen onder de 0 laatste week, daar lijkt het virus ook niet echt lekker op te gaan.
Of mensen komen minder bij elkaar omdat ze toch zich wat van de maatregelen aantrekken, er met slecht weer minder op uit gaan, alle feestdagen achter ons liggen en er dus minder sociale bijeenkomsten zijn, het kan allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:05
Stoney3K schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:19:
Ik durf er voorlopig nog weinig over te zeggen inderdaad, maar het ziet er nu nog niet naar uit dat die Britse variant een driver is voor een onverwachte, explosieve groei in de cijfers.

Die Britse variant is voornamelijk paniekzaaierij.
Het is hier in Londen ontploft, omdat iedereen zonodig met 10.000 man tegelijk naar een Primark (ofzoiets) moest om kerstinkopen te doen.
Nu zie je dat het met de lockdownmaatregelen weer wat terugloopt (hoewel, nog steeds meer dan 40.000 besmettingen vandaag).

Het is allemaal vrij simpel, als je gezond verstand gebruikt kun je het redelijk onder controle houden. Doe je dat niet, dan loopt het uit de klauwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

quote: teletekst
De basisscholen en kinderopvangcentra
gaan niet op 25 januari weer open.Het
OMT adviseert dat aan het kabinet en
dat advies wordt volgens ingewijden
overgenomen.

Het kabinet overwoog om basisscholen en
kinderopvangcentra al op 25 januari
weer te openen.Dat zou twee weken voor
de mogelijke heropening van middelbare
scholen zijn.

Het OMT verwijst in zijn advies,dat in
handen is van de NOS,naar de
"zorgelijke ontwikkelingen" rond de
Britse variant van het virus.De
noodopvang op scholen kan wat het OMT
betreft wel doorgaan.

[ Voor 104% gewijzigd door Gunner op 16-01-2021 17:36 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:30:
[...]

Dat is ook wat ik probeer te zeggen. Met de omstandigheden was een stijging sowieso te verwachten, maar het is onmogelijk om dat echt aan de mutant toe te schrijven.
Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:32:
[...]

Dat kan goed. Ik krijg door de media vooral een beeld geschertst dat het enkel en alleen aan de mutatie zou liggen. Ik denk dat het aan veel meer ligt ;)
De enorme stijging daar is deels het gevolg van te laat maatregelen nemen, maar het feit dat de ene variant de andere verdringt kan je nergens anders aan wijten dan een hogere besmettelijkheid. Hoeveel hoger, dat is dan de vraag natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
De volgende blunder van de overheid, maar dat kunnen ze gerust doen nu ze toch al gestruikeld zijn over een andere blunder.

In plaats van, net als in andere landen, te zoeken naar een oplossing die ervoor zorgt dat onze kwetsbaarste groep een veilige omgeving geboden kan worden waar ze onmisbare kennis kunnen opdoen voor de rest van hun leven is er weer de makkelijkste weg gekozen en klakkeloos geluisterd naar het OMT. Kunnen we fijn nog een paar weken door zeveren over een avondklok en niets oplossen.

Het is toch schrijnend als je vervolgens dit soort tweets ziet van een vooraanstaand lid van het OMT:

Maar ja, er zitten ook positieve kanten aan het gesloten laten van de scholen en kinderopvang. Gratis geld voor iedereen die gebruik maakt van KDV/BSO *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:47:
Maar ja, er zitten ook positieve kanten aan het gesloten laten van de scholen en kinderopvang. Gratis geld voor iedereen die gebruik maakt van KDV/BSO.
Gesloten.. maar toch voller dan tijdens de eerste golf danwel lockdown... zie de media maar ook bv Thuiswerk met een cruciaal beroep: kinderen naar de opvang? ...

Mensen zouden daar wat kritischer naar mogen kijken imho. We doen dit ons gedeeltelijk zelf aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 16-01-2021 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:45:
[...]

In het verlengde daarvan: Laat het kabinet maar eens beginnen met het goede voorbeeld geven tijdens de persconferenties en zelf afstand houden en mondkapjes dragen?

Als het op TV allemaal nog altijd "normaal" is dan zien mensen de urgentie ook veel minder snel natuurlijk.
Hoe kan het Kabinet nou het goede voorbeeld geven als ze zelf bij elk politiek issue een geitenpaadje zoeken? Niet zo gek dat mensen zich ook niet bepaald aan de regels houden als hun leiders elke verantwoordelijkheid keer op keer ontlopen.

Zo, dat moest er even uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Brunniepoo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:59:
[...]

De vraag is of je dat met zekerheid kan zeggen. Direct allicht niet, indirect wel.

Het moge duidelijk zijn dat een avondklok nooit volledig gehandhaafd kan worden, dus veel hangt af van de wil van de bevolking om zich eraan te houden. En als ik vervolgens 's avonds allemaal mensen op straat zou zien - die individueel wellicht allemaal niemand zullen besmetten - dan ben ik ook weer minder geneigd om me aan de regels te houden. En als te veel mensen dat doen, krijg je toch weer besmettingen...
Exact. Als ik zo'n Marc Marie Huijbregts in een zeldzaam serieus moment zie antwoorden dat hij ontheffing krijgt voor de avondklok vanwege zijn optredens bij de talkshows met als reden "Want dit is werk" dan valt bij mij het doek. Avond na avond worden ons dezelfde gasten en meningen opgedrongen die in een fysieke setting bij elkaar menen te moeten gaan zitten. Ik begrijp dat herhaling de kracht is van een boodschap maar na 11 maanden denk ik dat teveel herhalen de boodschap onderuit haalt.
Een mondkapje zie je in die shows niet, ook niet als de gast wordt gewisseld voor het volgende item.

Als morgen iemand vertelt dat we in een grote Truman show zitten dan zou ik niet eens verbaasd meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TrailBlazer schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:33:
[...]

Verenigd Koninkrijk geeft om te beginnen toestemming voor noodgebruik. AFAIK doet de EMA dat niet. Daarnaast wil UK gewoon een succes hebben tov de EU.
De EMA heeft toestemming gegeven onder de volgende conditie, ik weet niet in hoeverre dat is te vergelijken met de toestemming die de UK heeft gegeven?
A conditional marketing authorisation is one of EU’s regulatory mechanisms for facilitating early access to medicines that fulfil an unmet medical need, including in emergency situations such as the current pandemic
Conditional marketing authorisation
The approval of a medicine that addresses unmet medical needs of patients on the basis of less comprehensive data than normally required. The available data must indicate that the medicine’s benefits outweigh its risks and the applicant should be in a position to provide the comprehensive clinical data in the future.
https://www.ema.europa.eu...-vaccine-authorisation-eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:54:
[...]

In de Tweede Wereldoorlog werd in de jaren '43 t/m begin '45 ook heel weinig les gegeven. Ik kan geen onderzoek terugvinden dat dat een significant groot aantal ongeletterden heeft opgeleverd.
Het is je misschien wel eens opgevallen dat de basisscholen tegenwoordig niet meer volledig bevolkt worden door kinderen met ouders die beiden redelijk foutloos Nederlands spreken. Juist in die leeftijd is het volgens mij erg belangrijk dat ze in contact komen met taal.

Sowieso zijn die vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog in de trant van 'toen zijn we er ook doorheen gekomen' nogal vreemd. De maatschappij is gewijzigd, wat toen tot rijkdom werd gerekend is nu doodnormaal.
Er waren toen geen IC's en waarschijnlijk ook weinig tot geen 85+'ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Wolly schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:50:
[...]

Exact. Als ik zo'n Marc Marie Huijbregts in een zeldzaam serieus moment zie antwoorden dat hij ontheffing krijgt voor de avondklok vanwege zijn optredens bij de talkshows met als reden "Want dit is werk" dan valt bij mij het doek. Avond na avond worden ons dezelfde gasten en meningen opgedrongen die in een fysieke setting bij elkaar menen te moeten gaan zitten. Ik begrijp dat herhaling de kracht is van een boodschap maar na 11 maanden denk ik dat teveel herhalen de boodschap onderuit haalt.
Daar ben ik het wel mee eens trouwens: Avondklok betekent dus ook alle live uitzendingen na dat tijdstip op zwart. Als je een talkshow wil doen, dan neem je de uitzending van die dag maar overdag op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Gunner schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:48:
[...]

Gesloten.. maar toch voller dan tijdens de eerste golf danwel lockdown... zie de media maar ook bv Thuiswerk met een cruciaal beroep: kinderen naar de opvang? ...

Mensen zouden daar wat kritischer naar mogen kijken imho. We doen dit ons gedeeltelijk zelf aan.
Wij maken, in tegenstelling tot in de eerste golf, nu ook gebruik van de noodopvang. Dat kan niet anders. Het is simpelweg een keuze tussen wel of geen baan meer hebben. En dan kies ik voor een baan. Bij ons is het gelukkig wel relatief rustig op de noodopvang.

Wat dat betreft hebben wij het dus goed, we eten van 2 walletjes.

En eigenlijk hebben we het 3 dubbel goed. Kinderen die goed meekomen en geen problemen kennen. Maar ik weet diverse kinderen in de omgeving die aan de onderkant van de maatschappij hangen en te maken hebben met een bepaalde vorm van mishandeling en ken ook diverse kinderen die maar net aan mee kunnen komen op school in een normale situatie. Dat zijn precies de gevallen waar ik mij ontzettend veel zorgen over maak, dat zijn in mijn ogen de meeste kwetsbare mensen in onze maatschappij.

[ Voor 24% gewijzigd door Drardollan op 16-01-2021 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:54:
[...]

Wij maken, in tegenstelling tot in de eerste golf, nu ook gebruik van de noodopvang. Dat kan niet anders. Het is simpelweg een keuze tussen wel of geen baan meer hebben. En dan kies ik voor een baan. Bij ons is het gelukkig wel relatief rustig op de noodopvang.

Wat dat betreft hebben wij het dus goed, we eten van 2 walletjes.
Ik heb collega's die ook bij de noodopvang terecht kunnen maar het niet meer doen omdat hun kind de vorige keer alleen was. Dat vonden ze zielig dus blijven ze (1 van de 2) maar thuis of worden opa/oma opgetrommeld.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Laatst online: 23:33
Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:47:
[...]
Maar ja, er zitten ook positieve kanten aan het gesloten laten van de scholen en kinderopvang. Gratis geld voor iedereen die gebruik maakt van KDV/BSO *O*
En een gratis leerachterstand krijgen ze er ook bij helaas. Ik snap het besluit maar het is wat onderwijs betreft toch wel heel kritiek op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
London schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:55:
[...]

Ik heb collega's die ook bij de noodopvang terecht kunnen maar het niet meer doen omdat hun kind de vorige keer alleen was. Dat vonden ze zielig dus blijven ze (1 van de 2) maar thuis of worden opa/oma opgetrommeld.
Wij kiezen juist bewust niet voor de opa's en oma's. Die proberen we te beschermen, mede omdat de kinderen naar de noodopvang gaan en dus meer risico lopen.

Alhoewel we hier in huis wel wat immuniteit hebben sinds oktober, partner heeft bewezen Corona gehad. Dus ik maak mij ook iets minder druk om het gezin ondertussen dan in de eerste golf.

Overigens spelen hier in de buurt de kinderen van de basisscholen elke dag samen in de speeltuinen. Ze zien elkaar toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:53:
[...]

Daar ben ik het wel mee eens trouwens: Avondklok betekent dus ook alle live uitzendingen na dat tijdstip op zwart. Als je een talkshow wil doen, dan neem je de uitzending van die dag maar overdag op.
Je kan gewoon naar je werk.. Journalistiek is zelfs geklasseerd als kritisch, dus kan zeker doorgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Dutchy88 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:55:
[...]

En een gratis leerachterstand krijgen ze er ook bij helaas. Ik snap het besluit maar het is wat onderwijs betreft toch wel heel kritiek op dit moment.
Een tijdje geleden heb ik er een opsomming van gemaakt. De leerachterstand en kindermishandeling neemt schrikbarend toe, het is echt heel triest.

Ik snap niet dat de overheid er niet voor kiest om per morgen een avondklok in te voeren en de basisscholen open te doen. Die maatregelen leveren hetzelfde op naar mijn idee qua besmettingen, maar het zou zoveel kinderen zo ontzettend helpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:59:
[...]

Je kan gewoon naar je werk.. Journalistiek is zelfs geklasseerd als kritisch, dus kan zeker doorgaan.
Ik zou talkshows van tegenwoordig alleen niet als 'journalistiek' beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:00:
[...]

Een tijdje geleden heb ik er een opsomming van gemaakt. De leerachterstand en kindermishandeling neemt schrikbarend toe, het is echt heel triest.
Ik begrijp niet zo goed wat kindermishandeling met het al dan niet openen van scholen te maken heeft, maar dat zal wel aan mij liggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:59:
[...]

Je kan gewoon naar je werk.. Journalistiek is bzelfs geklasseerd als kritisch, dus kan zeker doorgaan.
Natuurlijk kan het doorgaan, maar waarom niet op een andere technische manier? Waarom moet zo’n Ab Osterhaus elke keer uit zijn huis in Duitsland naar Hilversum?

Als men vindt dat mensen te weinig thuiswerken dan geldt dat ook voor de mensen in de talkshows.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 21:20
Yaksa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:02:
[...]

Ik begrijp niet zo goed wat kindermishandeling met het al dan niet openen van scholen te maken heeft, maar dat zal wel aan mij liggen.
Alcoholisme, drugsverslaving van de ouders etc.

School is een veilige omgeving voor die kinderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51

St@m

@ Your Service

[...]

Ouders thuis, kinderen thuis, steeds kortere lontjes.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:54:
[...]

Nou ja, het kan niet anders... je zegt zojuist nog dat je er niet voor kiest om bv een opa een oma te gebruiken hiervoor. Snap ik wel, maar heel technisch gezien kan dat dus wel.

Verder is het ook niet helemaal naar de letter van de regels die de overheid heeft opgesteld.

is verder niet aanvallend bedoeld of wat dan ook, maar als teveel mensen zo redeneren helpen we ons zelf er ook niet echt mee ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:11
Waar zijn de gedetailleerde stats te vinden van die nieuwe 100 UK style besmettingen?

Welk deel is import, welk deel is gevonden door een breder sleepnet uit te werpen (asymptomatiache patienten Lansingerland) en welk deel is organische groei?

Als het allemaal organische groei is, dan hebben we het over een R-waarde die letterlijk 2x zo hoog is als die van de klassieke variant. Dat ligt echter buiten het spectrum van internationale waarnemingen. Zou graag op onderzoek gaan.

Verder vind ik de getallen vandaag best hooogevend. Het grote onderzoek in Lansingerland lijkt geen significant aantal infecties toe te voegen, het getal ligt dik 25% lager dan een week geleden. De laatste dagen lijkt er een acceleratie van de daling waarneembaar; de daling was eerder rond de 15% per week.

Straks komen er een paar dagen aan met een lage dagcoefficient, ik denk dat getallen onder 4500 in zicht komen.

Ook de buurlanden doen het best okee:
- BE blijft stabiel op beheersbaar niveau, geen indicatie van geleidelijke stijging zoals FR
- DE ziet een geleidelijke terugtrekking van de meest dieprode kleur op de kaart, Thüringen is 1 kleurtje lichter geworden. ook over de grens in CZ lijkt de piek gepasseerd. In het noordwesten zien er drie gemeenten die een geen oranje of rode kleur meer hebben, dat rukt op.
- LU presenteert weer een prima cijfer. Opgeschaald naar bevolkingsomvang van NL zou het cijfer rond de 3500 zitten. Invloed van heropening winkels op 10-1 nog niet meetbaar. Komende week is spannend.
- DK blijft hard dalen. Halvering week op week.
- UK lijkt de piek achter zich te laten. Het is nog geen sterke daling, maar de cijfers liggen inmiddels een week nadrukkelijk onder piekniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Mr.Joker schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:05:
[...]

Alcoholisme, drugsverslaving van de ouders etc.

School is een veilige omgeving voor die kinderen.
*knip* dit is gewoon getrol. Reacties op deze post heb ik daarom ook verwijderd, om het geheel leesbaar te houden

[ Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 16-01-2021 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Gunner schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:06:
[...]

Nou ja, het kan niet anders... je zegt zojuist nog dat je er niet voor kiest om bv een opa een oma te gebruiken hiervoor. Snap ik wel, maar heel technisch gezien kan dat dus wel.

Verder is het ook niet helemaal naar de letter van de regels die de overheid heeft opgesteld.

is verder niet aanvallend bedoeld of wat dan ook, maar als teveel mensen zo redeneren helpen we ons zelf er ook niet echt mee ;)
De ene opa en oma hebben onderliggend lijden (overleven corona waarschijnlijk niet) en de andere wonen op een 360 kilometer afstand (enkele reis).

Dus nee, technisch kan het helaas niet. In de eerste golf wel, toen stonden mijn werkzaamheden het toe. Nu niet meer, het kost direct mijn baan en mijn partner werkt in de zorg.

Het was geen makkelijke keus, ik ben erg voor het collectief. Maar gaandeweg de weken merk ik dat ik er steeds minder moeite mee heb gek genoeg.

Ik zie het niet als aanval hoor, licht wel graag toe :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Er is genoeg over bekend en anders raad ik je aan even mijn posts van ongeveer een maand terug te lezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:10:
Het was geen makkelijke keus, ik ben erg voor het collectief. Maar gaandeweg de weken merk ik dat ik er steeds minder moeite mee heb gek genoeg.
Ik denk dat je daar niet de enige in bent :)
Ik zie het niet als aanval hoor, licht wel graag toe :)
Thanks. Ik zat al vijf minuten na te denken hoe ik het voorzichtig zou verwoorden om niet verkeerd begrepen te worden. Een soort van goed voornemen zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
[...]

Ik snap niet dat de overheid er niet voor kiest om per morgen een avondklok in te voeren en de basisscholen open te doen. Die maatregelen leveren hetzelfde op naar mijn idee qua besmettingen, maar het zou zoveel kinderen zo ontzettend helpen.
Omdat de avondklok nogal gevoelig schijnt te liggen en in maart stemmen kan kosten. Dan schijnt school een paar weken langer dicht politiek gezien makkelijker te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:13:
[...]

Er is genoeg over bekend en anders raad ik je aan even mijn posts van ongeveer een maand terug te lezen.
Ik denk niet dat de kindermishandeling toeneemt door COVID-19. Ik denk dat de buren (die nu veel meer thuis zijn) het nu pas opvalt dat hun buurkinderen mishandeld worden en dat doorgeven aan de juiste instanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Transportman schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:15:
[...]

Omdat de avondklok nogal gevoelig schijnt te liggen en in maart stemmen kan kosten. Dan schijnt school een paar weken langer dicht politiek gezien makkelijker te liggen.
Het is het makkelijkst om de zwakste groep te benadelen.

Het bevestigd het zwalkende en falende beleid van onze overheid, niet alleen in deze crisis. Maar ja, we hebben ermee te dealen.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 16-01-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:21:
[...]

Het bevestigd het zwalkende en falende beleid van onze overheid, niet alleen in deze crisis. Maar ja, we hebben ermee te dealen.
Dan is het toch wel opmerkelijk dat een meerderheid van de bevolking graag wil dat na de verkiezingen dezelfde partijen weer gaan regeren en dat Rutte weer premier mag worden.
Schijnbaar doen ze dan toch wel iets goed.
Persoonlijk ben ik van mening dat ze de coronamaatregelen redelijk goed hebben vastgesteld, in ogenschouw nemend dat je achteraf gezien natuurlijk makkelijk praten heb en dat, met de kennis van nu, soms andere beslissingen beter waren geweest. Maar ja, da's achteraf.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:17:
[...]

Ik denk niet dat de kindermishandeling toeneemt door COVID-19. Ik denk dat de buren (die nu veel meer thuis zijn) het nu pas opvalt dat hun buurkinderen mishandeld worden en dat doorgeven aan de juiste instanties.
Ok, nou moet je je gewoon eerst eens gaan inlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Yaksa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:28:
[...]

Dan is het toch wel opmerkelijk dat een meerderheid van de bevolking graag wil dat na de verkiezingen dezelfde partijen weer gaan regeren en dat Rutte weer premier mag worden.
Schijnbaar doen ze dan toch wel iets goed.
Persoonlijk ben ik van mening dat ze de coronamaatregelen redelijk goed hebben vastgesteld, in ogenschouw nemend dat je achteraf gezien natuurlijk makkelijk praten heb en dat, met de kennis van nu, soms andere beslissingen beter waren geweest. Maar ja, da's achteraf.
Tja, de meeste mensen worden niet geraakt door de toeslagenaffaire, en de coronamaatregelen, nemen ze daar wel de maatregelen die nodig zijn om Corona goed onder de duim te houden of doen ze net genoeg dat het niet compleet uit de klauwen loopt? Net genoeg zal populairder zijn dan even goed hard aanzetten om de cijfers hard naar beneden te krijgen zodat zaken als school weer open kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)
Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:21:
[...]

Het is het makkelijkst om de zwakste groep te benadelen.

Het is pas echt makkelijk om van de zijlijn kritiek te geven..... Je ziet nu dat we met meer besmettelijke varianten te maken krijgen waar we voorheen nog geen rekening mee konden houden. Daarnaast gaan de besmettingen duidelijk niet genoeg omlaag en die beide gecombineerd geven een enorm risico als we nu zouden versoepelen.

En een avondklok gelijk stellen aan scholen open wat besmettingen betreft? Knap dat je dat zo kunt bepalen maar ik denk dat er wel betere experts zijn die dit echt hebben uitgezocht. En ook die weten het niet 100% zeker, maar toch zeker beter dan iemand die vanuit zijn buikgevoel iets vind. Een school zorgt gewoon voor enorm veel bewegingen. Jammer genoeg ook voor veel problemen als hi jdicht is, maar voorlopig geeft het virus nog veel meer problemen.

En voor die stemmen doen ze het echt niet. Het VVD wint toch wel ongeacht welke maatregel er door komt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
redwing schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:35:
[...]

En een avondklok gelijk stellen aan scholen open wat besmettingen betreft? Knap dat je dat zo kunt bepalen maar ik denk dat er wel betere experts zijn die dit echt hebben uitgezocht. En ook die weten het niet 100% zeker, maar toch zeker beter dan iemand die vanuit zijn buikgevoel iets vind. Een school zorgt gewoon voor enorm veel bewegingen. Jammer genoeg ook voor veel problemen als hi jdicht is, maar voorlopig geeft het virus nog veel meer problemen.
Ik baseer mij op België en Frankrijk, het is geen onderbuikgevoel.

Maar ook dan nog, onze overheid probeert niets. 100 procent zekerheid bestaat niet, het is ook niet zeker dat de huidige maatregelen allemaal goed werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 16-01-2021 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)
Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:38:
[...]
Waar de rest van de maatregelen heel anders zijn, de bevolking heel anders is en de verspreiding heel anders is. Dus ja, het blijft jouw onderbuikgevoel. Of denk je dat de experts die de voorstellen doen niet naar andere landen kijken?
Maar ook dan nog, onze overheid probeert niets. 100 procent zekerheid bestaat niet, het is ook niet zeker dat de huidige maatregelen allemaal goed werken.
We weten dat we een daling hebben met de huidige maatregelen en jij wilt dat ze even iets anders proberen omdat je de huidige maatregelen niet zo leuk vind? Bij de voorgaande pieken hebben de maatregelen die genomen zijn het beoogde effect gehad. Maar jij denkt nog steeds dat jij het beter weet? Ik blijf dat altijd apart vinden. Kijk, als je b.v. je vindt dat dingen strenger moeten zodat de maatregelen korter duren kan dat, want dat zijn duidelijke keuzes die gemaakt zijn. Maar de soort maatregelen die nodig zijn om dat gekozen doelen te behalen kun je niet vanuit thuis bepalen. Je hebt geen flauw idee welke impact op de R welke maatregel heeft. Iets wat zelfs de experts niet 100% weten, maar zeer zeker beter dan wij.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:38:
[...]

Een oogkleppen-constatering dan?
De avondklok word daar echt niet nageleefd ofzo en er spelen een stuk meer factoren mee waar ze aantoonbaar beter hebben gehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:17
[...]

Waar is er bewezen dat er al leerachterstanden zijn? Los dat het wordt geroepen en dat er een of ander half gaar onderzoek in Utrecht als bewijs wordt opgevoerd?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• codex
  • Laatst online: 20:01

codex

Geen OpenAI agent :)

Ik vraag mij af of we die Britse variant niet overschatten en te weinig rekening houden met het feit dat de feestdagen de grootste stuwende factor zijn geweest in de UK en Ierland.

Zowel in de UK als Ierland is er de afgelopen 10 dagen een afname in het dagelijks aantal besmettingen van 50 procent of meer, een procentueel grotere daling dan wij hebben met het overwegend "reguliere" virus. Als je ziet dat er vergelijkbare maatregelen van kracht zijn dan zou je redelijkerwijs moeten verwachten dat de daling in beide landen veel lastiger zou zijn dan hier in Nederland. Het omgekeerde lijkt het geval.

Ik heb het idee dat dit een feestdagenpiek is aan de overkant van het Kanaal die verkeerd wordt geïnterpreteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:01
reemprive schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:19:
Ik vraag mij af of we die Britse variant niet overschatten en te weinig rekening houden met het feit dat de feestdagen de grootste stuwende factor zijn geweest in de UK en Ierland.

Zowel in de UK als Ierland is er de afgelopen 10 dagen een afname in het dagelijks aantal besmettingen van 50 procent of meer, een procentueel grotere daling dan wij hebben met het overwegend "reguliere" virus. Als je ziet dat er vergelijkbare maatregelen van kracht zijn dan zou je redelijkerwijs moeten verwachten dat de daling in beide landen veel lastiger zou zijn dan hier in Nederland. Het omgekeerde lijkt het geval.

Ik heb het idee dat dit een feestdagenpiek is aan de overkant van het Kanaal die verkeerd wordt geïnterpreteerd.
Die vraag is hier volgens mij al 20 keer voorbij gekomen. Het antwoord is: we zien dat de “reguliere” strain in rap tempo verdrongen wordt door de Britse variant. Daaruit kun je concluderen dat deze succesvoller is.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Maar ook zeker geen sluitende verklaring is voor de grote piek in de UK net voor de jaarwisseling, die te veel en veel te vroeg kwam om aan kerst toe te kunnen schrijven.

Laat ingrijpen icm slechte weersomstandigheden lijken me nogsteeds logischer, en een mutatie van het virus is dan een mooie kapstop om je eigen falen aan op te hangen als overheid.

[ Voor 35% gewijzigd door Sergelwd op 16-01-2021 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 07:49
Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:31:
Maar ook zeker geen sluitende verklaring is voor de grote piek in de UK net voor de jaarwisseling, die te veel en veel te vroeg kwam om aan kerst toe te kunnen schrijven.

Laat ingrijpen icm slechte weersomstandigheden lijken me nogsteeds logischer, en een mutatie van het virus is dan een mooie kapstop om je eigen falen aan op te hangen als overheid.
Virologen hebben geconstateerd dat de mutatie besmettelijker is. Niet de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Transportman schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:15:
De oppositie was tegen de avondklok en voor scholen open, kunnen die nu nog wat betekenen wellicht om dit belachelijke besluit terug te draaien?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Russel88 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:49:
[...]

Virologen hebben geconstateerd dat de mutatie besmettelijker is. Niet de overheid.
Dat hij potentieel besmettelijker is ja, in de praktijk valt dat tot nu toe tegen.
Hij zal wellicht ietsje besmettelijker zijn, maar zeker niet zoveel als alle bangmakerij al weken suggereerd.

[ Voor 16% gewijzigd door Sergelwd op 16-01-2021 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 22:59
Gonadan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:49:
[...]
De oppositie was tegen de avondklok en voor scholen open, kunnen die nu nog wat betekenen wellicht om dit belachelijke besluit terug te draaien?
Ze hebben an sich nog steeds een meerderheid nodig. Daar naast is het maar zeer de vraag of de oppositie nu nog zo stellig is aangaande beide zaken. Aangezien dat nu eenvoudig als hun keuze kan worden aangeduid.

En of men er vrolijk van wordt om nu 2 a 3 weken de scholen open te hebben en daarna weer dicht omdat het weer stevig oploopt dat is ook maar de vraag. Lijkt mij handiger gezien de cijfers in combinatie met de onzekerheid het voorlopig nog maar even door te zetten.
Wellicht dat rond de 25ste wat meer bekend is uit Lansingerland, of het in de rest van het land meer oppopt en of de cijfers in UK en Ierland blijven dalen, dan kun je op basis daarvan wel wat bedenken richting 9 feb.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:50:
Dat hij potentieel besmettelijker is ja, in de praktijk valt dat tot nu toe tegen.
Hij zal wellicht ietsje besmettelijker zijn, maar zeker niet zoveel als alle bangmakerij al weken suggereerd.
Heb je daar ook onderbouwing voor of wil je het gewoon niet geloven?

De verspreiding en het de andere verdringen is één, de onderzoeken waarbij hij 70% besmettelijker lijkt zijn ook vrij duidelijk. Dat ontkennen lijkt mij onderhand toch aardig je kop in het zand steken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

gekkie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:00:
Ze hebben an sich nog steeds een meerderheid nodig. Daar naast is het maar zeer de vraag of de oppositie nu nog zo stellig is aangaande beide zaken. Aangezien dat nu eenvoudig als hun keuze kan worden aangeduid.
Dat verwacht ik ook hoor. Maandenlang kritiek maar nu van ze de regie echt niet over nemen.
En of men er vrolijk van wordt om nu 2 a 3 weken de scholen open te hebben en daarna weer dicht omdat het weer stevig oploopt dat is ook maar de vraag. Lijkt mij handiger gezien de cijfers in combinatie met de onzekerheid het voorlopig nog maar even door te zetten.
Wellicht dat rond de 25ste wat meer bekend is uit Lansingerland, of het in de rest van het land meer oppopt en of de cijfers in UK en Ierland blijven dalen, dan kun je op basis daarvan wel wat bedenken richting 9 feb.
Na 9 februari zijn ze maar twee weken open en dan is het alweer vakantie. Kan je beter nu de gok nemen en die vakantie een week oprekken als het echt nodig is. Op deze manier hebben teveel kinderen te weinig les en te weinig interactie met leeftijdsgenoten.
Resultaat is overvolle 'noodopang', heel veel speeldates en mensen die zelf opvang organiseren. Dat gaat nu alleen maar erger worden, geef ze dan gewoon les.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:26
Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:50:
[...]

Ik ga voor de vijfde keer in dit topic verwijzen naar de presentatie van Van Dissel van afgelopen woensdag. Pagina 29.

Er is geen twijfel over...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

reemprive schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:19:
Dit hoor ik nu al vele dagen; maar de experts denken niet dat de mutatie besmettelijker is omdat het aantal gevallen is ge-explodeerd, maar omdat hij heel snel dominant is geworden, en in het geval van Denemarken, in absolute aantallen groeit terwijl de totale trend van Corona daar (nog) daalt.

Als je twijfelt over die extra besmettelijkheid moet je dus niet met alternatieve theorieën komen die de explosie van besmettingen verklaart; maar met een alternatieve verklaring waarom die nieuwe mutatie zo snel dominant is geworden.

[edit]

En ook nog wat @DutchCommando zegt; dus je alternatieve verklaring moet óók afdoende verklaren waarom contacten van iemand die besmet is met de Britse variant vaker besmet raken dan iemand met een andere variant.

[ Voor 12% gewijzigd door eamelink op 16-01-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
DutchCommando schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:07:
[...]

Ik ga voor de vijfde keer in dit topic verwijzen naar de presentatie van Van Dissel van afgelopen woensdag. Pagina 29.

Er is geen twijfel over...
Op die pagina ligt de verhouding direct en close contacts ook anders voor die verschillende strains waarmee je ook weer de geringe verschillen zou kunnen verklaren.
Verder zie ik ook helemaal geen informatie over in welke periodes die testen zijn gedaan.
Alsnog geven hun alweer lagere percentages als de 70% waarmee werd geschermd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
De vraag is vooral hoeveel besmettelijker. Op basis van Engelse cijfers werd +70% geschat, maar er is wat twijfel bij die getallen. Een deel zou kunnen komen omdat juist ten tijde van de verspreiding van de nieuwe variant in London de kerstdrukte in de winkelstraten op volle hevigheid aan de gang was. Ik heb ook een suggestie van +35% gelezen van een wetenschapper die probeerde de effecten te splitsen.

De Deense cijfers over de afgelopen 3 weken suggereren +50% (R-waarde rond 1.2 t.o.v. 0.8).

Ik ben superbenieuwd naar de NL cijfers. 94->200 in een week is dramatisch. Maar: hoeveel van die nieuwe ~100 infecties zijn ontdekt in het grote onderzoek in Bergschenboek, en welk deel daarvan was niet naar voren gekomen bij regulier testbeleid? Hoeveel zijn er eventueel nog geimporteerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De variant zal vrijwel zeker een selectie voordeel hebben op basis van hetgeen we nu weten. Maar het percentage besmettelijker is naar wat ik lees nog erg onzeker, daar je lees je heel veel verschillende dingen over variërend tussen de 10 en 70%.

Maar goed een paar dagen terug leek het erop dat tegen deze variant geen enkele maatregel opgewassen zou zijn. Dat blijkt (gelukkig) reuze mee te vallen, op basis van het feit dat men in het Verenigd Koninkrijk en Ierland de situatie in rap tempo gewoon ook onder controle krijgt nu ze maatregelen treffen.

De paniek die hier in Nederland gezaaid wordt inclusief de bizarre plannen voor nog strengere maatregelen is dus wat mij betreft enorm overdreven.

@t_captain Cijfers in Nederland kun je op dit moment niets mee omdat we er hier gericht naar zijn gaan zoeken. Denemarken is wat beter maar ook daar zal een dergelijke beïnvloeding waarschijnlijk nog spelen omdat de absolute aantallen nu eenmaal nog laag zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door ik222 op 16-01-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:19:
Op die pagina ligt de verhouding direct en close contacts ook anders voor die verschillende strains waarmee je ook weer de geringe verschillen zou kunnen verklaren.
Nee. Ik zie niet waarom dat een verschil kan verklaren. Zeker niet omdat de non-UK variant meer direct dan close contact heeft. Met die redenatie zou het juist omgekeerd moeten zijn.
t_captain schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:24:
Ik ben superbenieuwd naar de NL cijfers. 94->200 in een week is dramatisch.
Volgens mij kan men over enkele weken het verschil tussen de UK en non-UK variant middels de PCR test vinden. Dan hebben we beter inzicht in de verspreiding.

[ Voor 27% gewijzigd door DutchCommando op 16-01-2021 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 22:59
Gonadan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:07:
Na 9 februari zijn ze maar twee weken open en dan is het alweer vakantie. Kan je beter nu de gok nemen en die vakantie een week oprekken als het echt nodig is. Op deze manier hebben teveel kinderen te weinig les en te weinig interactie met leeftijdsgenoten.
Resultaat is overvolle 'noodopang', heel veel speeldates en mensen die zelf opvang organiseren. Dat gaat nu alleen maar erger worden, geef ze dan gewoon les.
Met een weekje extra vakantie ga je dat echt niet opvangen als het dan toch weer de verkeerde kant op zou gaan bezien vanuit de huidige cijfers. Als het niveau veel lager lag zou je dat met een stuk minder risico kunnen gokken, maar zo ver zijn we niet.
Misschien tijdens de vakantie dan maar een beetje door gaan met een beetje les geven als men echt zo achter ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
DutchCommando schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:33:
[...]

Nee. Ik zie niet waarom dat een verschil kan verklaren. Zeker niet omdat de non-UK variant meer direct dan close contact heeft. Met die redenatie zou het juist omgekeerd moeten zijn.
Als je een vergelijking gaat maken zou je dat soort factoren wel in balans kunnen brengen denk ik.
Maar daarnaast blijft het daar wel totaal onduidelijk wanneer die testen zijn afgenomen, het kunnen testen uit verschillende periodes zijn én het verdringingseffect van de nieuwe strain kan ook gewoon een beeld schetsen wat niet per se door meer besmettelijkheid hoeft te komen.
Ik wil het ook niet ontkennen dat hij besmettelijker zou zijn maar er worden vaak wel heel snel makkelijke conclussies getrokken.
Het selectievoordeel is er alvast wel duidelijk in de praktijk geweest maar de extra besmettelijkheid vind ik nog niet heel overtuigend.

[ Voor 15% gewijzigd door Sergelwd op 16-01-2021 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

gekkie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:35:
Met een weekje extra vakantie ga je dat echt niet opvangen als het dan toch weer de verkeerde kant op zou gaan bezien vanuit de huidige cijfers. Als het niveau veel lager lag zou je dat met een stuk minder risico kunnen gokken, maar zo ver zijn we niet.
Misschien tijdens de vakantie dan maar een beetje door gaan met een beetje les geven als men echt zo achter ligt.
Klopt, zo groot is de impact ook helemaal niet van de basisscholen. Als die twee weken vakantie het niet kunnen omdraaien, dan kan twee weken extra dicht blijven nu ook het verschil niet maken. Dan mogen we überhaupt blij zijn als ze het niet door trekken tot de voorjaarsvakantie.

Thuis of online les geven is een farce, een zoethoudertje. Ouders gebruiken het als opvang en de kinderen er maar beperkt iets van.

Als ik zie hoe nu zeker de jongere kinderen evengoed nog blijven mengen maar veel weken belangrijk contact en les missen dan denk ik dat in dat geval kosten niet in balans zijn met de baten, als er onder de streep überhaupt al baten zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Gonadan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:45:
[...]

Klopt, zo groot is de impact ook helemaal niet van de basisscholen. Als die twee weken vakantie het niet kunnen omdraaien, dan kan twee weken extra dicht blijven nu ook het verschil niet maken. Dan mogen we überhaupt blij zijn als ze het niet door trekken tot de voorjaarsvakantie.

Thuis of online les geven is een farce, een zoethoudertje. Ouders gebruiken het als opvang en de kinderen er maar beperkt iets van.

Als ik zie hoe nu zeker de jongere kinderen evengoed nog blijven mengen maar veel weken belangrijk contact en les missen dan denk ik dat in dat geval kosten niet in balans zijn met de baten, als er onder de streep überhaupt al baten zijn.
Laten we de scholen inderdaad snel weer opengooien maar aub niet weer met de gedachte "zo groot is de impact ook helemaal niet van de basisscholen" maar met goede maatregelen vanuit de wetenschap dat kinderen wandelende petrisschaaltjes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

President schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:09:
[...]

Waar is er bewezen dat er al leerachterstanden zijn? Los dat het wordt geroepen en dat er een of ander half gaar onderzoek in Utrecht als bewijs wordt opgevoerd?
In verschillende media uitingen heb ik docenten hun zorgen horen uiten. Daarnaast ken ik een docent die mij van dichtbij vertelt dat sommige leerlingen ernstig achter beginnen te lopen. Deels omdat ze niet kunnen, deels omdat ze niet willen. Letterlijk gebeurd dat leerling niet reageerde op vraag. Ouders gebeld werden om te checken waar leerling was, die waren in de veronderstelling dat deze in de les was op zijn kamer. Was ie terug in bed gekropen.
Op de basisschool hier krijgen de kinderen voor ca 2 uur thuiswerk, alleen de kernvakken, dus Taal en rekenen. De rest van de vakken even niet. Misschien doen andere basisscholen het beter, maar op deze school leren de kinderen in ieder geval een stuk minder dan anders.

Anekdotisch misschien en geen wetenschappelijk onderzoek. Evengoed voldoende voor mij om het zeer aannemelijk te vinden dat er sprake is van leerachterstanden in sommige gevallen.

Er zijn ook kinderen met hele slimme ouders die hun kinderen sneller en meer laten leren dat ze op school zouden doen , maar ik vermoed ( ook hier geen bewijs) dat die groep een kleiner deel betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:41:
Als je een vergelijking gaat maken zou je dat soort factoren wel in balans kunnen brengen denk ik.
Ongetwijfeld. Maar de verschillen zijn niet heel groot.
Maar daarnaast blijft het daar wel totaal onduidelijk wanneer die testen zijn afgenomen, het kunnen testen uit verschillende periodes zijn én het verdringingseffect van de nieuwe strain kan ook gewoon een beeld schetsen wat niet per se door meer besmettelijkheid hoeft te komen.
"Between 30 November 2020and 20 December 2020" Pagina 14 in de bron.
Ik wil het ook ontkennen dat hij besmettelijker zou zijn maar er worden vaak wel heel snel makkelijke conclussies getrokken.
Ja, dat was mij ondertussen al wel duidelijk.
Het selectievoordeel is er alvast wel duidelijk in de praktijk geweest maar de extra besmettelijkheid vind ik nog niet heel overtuigend.
Je redenatie is dus dat het selectievoordeel uit iets ontstaan is anders dan de besmettelijkheid? Die kan ik niet volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:49:
Laten we de scholen inderdaad snel weer opengooien maar aub niet weer met de gedachte "zo groot is de impact ook helemaal niet van de basisscholen" maar met goede maatregelen vanuit de wetenschap dat kinderen wandelende petrisschaaltjes zijn.
Maatregelen waren er al best veel. Het enige wat lastig is met jongere kinderen is dat je ze geen afstand laat houden en niet met mondkapjes aan de gang gaat.

Daarbij stel ik duidelijk dat het niet het effect van basisscholen is wat laag is, maar het effect van de sluiting van de basisscholen is laag. Juist omdat mensen zoveel uitvluchten zoeken en dat zal alleen maar fiks toenemen als ze het nu toch nog langer laten duren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
ik222 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:30:
De variant zal vrijwel zeker een selectie voordeel hebben op basis van hetgeen we nu weten. Maar het percentage besmettelijker is naar wat ik lees nog erg onzeker, daar je lees je heel veel verschillende dingen over variërend tussen de 10 en 70%.

Maar goed een paar dagen terug leek het erop dat tegen deze variant geen enkele maatregel opgewassen zou zijn. Dat blijkt (gelukkig) reuze mee te vallen, op basis van het feit dat men in het Verenigd Koninkrijk en Ierland de situatie in rap tempo gewoon ook onder controle krijgt nu ze maatregelen treffen.

De paniek die hier in Nederland gezaaid wordt inclusief de bizarre plannen voor nog strengere maatregelen is dus wat mij betreft enorm overdreven.

@t_captain Cijfers in Nederland kun je op dit moment niets mee omdat we er hier gericht naar zijn gaan zoeken. Denemarken is wat beter maar ook daar zal een dergelijke beïnvloeding waarschijnlijk nog spelen omdat de absolute aantallen nu eenmaal nog laag zijn.
Het maakt een wereld van verschil.

+70% lijkt me nauwelijks in te dammen, tenminste niet tot aan de zomer.

In de zomer heb je voordeel van het weereffect en tegen die tijd is de immunisatie middels besmettingen en vaccinatie waarschijnlijk aan 50% beland.

Een R0 van ongeveer 4 (1.7 maal de 2.3 van de klassieke stam), met 50% immuniteit, de huidige hygiëne-maatregelen en een lichte mate van lockdown (geen grote bijeenkomsten en geen superdrukke binnenlocaties) kan rond de 1 uitkomen. Maar dan moet je dus nog een half jaar in lockdown, een fractie strenger dan nu. Dat krijg je niet verkocht.

Als de R0 slechts 3 zou zijn, dan komt de mogelijkheid tot versoepelen al over een maand of 3 in bereik. Daar moeten we maar op hopen, want 3 maanden lockdown is ook zeer moeizaal te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sergelwd
Gonadan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:53:
[...]

Maatregelen waren er al best veel. Het enige wat lastig is met jongere kinderen is dat je ze geen afstand laat houden en niet met mondkapjes aan de gang gaat.

Daarbij stel ik duidelijk dat het niet het effect van basisscholen is wat laag is, maar het effect van de sluiting van de basisscholen is laag. Juist omdat mensen zoveel uitvluchten zoeken en dat zal alleen maar fiks toenemen als ze het nu toch nog langer laten duren.
De maatregels zijn altijd wel wat achtergebleven bij andere landen om ons heen.
Dit plaatje is alweer verouderd maar hier zie je hoe we ooit achterliepen:
https://pbs.twimg.com/media/EngN3cKWMAEOKsg.jpg

Nu heb je nogsteeds flinke verschillen met landen waar ze bijv elk kwartier de klas laten luchten en met mondkapjes in de klas zitten enz.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
DutchCommando schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:50:
[...]

Ongetwijfeld. Maar de verschillen zijn niet heel groot.

[...]

"Between 30 November 2020and 20 December 2020" Pagina 14 in de bron.

[...]

Ja, dat was mij ondertussen al wel duidelijk.

[...]

Je redenatie is dus dat het selectievoordeel uit iets ontstaan is anders dan de besmettelijkheid? Die kan ik niet volgen.
Een selectievoordeel hebben en daarmee dominant worden betekent niet perse dat de mutatie besmettelijker is dan het origineel.

Als voorbeeld, stel je hebt een virus wat slecht tegen lage temperaturen kan. Het gaat vriezen en het virus kan zich daardoor slechter verspreiden. Een mutatie zorgt er vervolgens voor dat het virus daar beter tegen kan. Verspreiding blijft dan gelijk maar de mutatie is nu dominant zonder dat het besmettelijker is dan het originele virus.

Nogmaals ik heb geen aanwijzing dat dit hier speelt maar dominant worden hoeft dus niet altijd per definitie door besmettelijkheid te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:00:
De maatregels zijn altijd wel wat achtergebleven bij andere landen om ons heen.
Dit plaatje is alweer verouderd maar hier zie je hoe we ooit achterliepen:
https://pbs.twimg.com/media/EngN3cKWMAEOKsg.jpg

Nu heb je nogsteeds flinke verschillen met landen waar ze bijv elk kwartier de klas laten luchten en met mondkapjes in de klas zitten enz.
Die plaatjes ken ik wel uit bepaalde groeperingen inderdaad. Ben erg blij dat wij kleuters en dergelijke jonge groepen niet met een mondkapje gaan opzadelen. Dat gaat echt nergens over.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Gonadan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:06:
[...]

Die plaatjes ken ik wel uit bepaalde groeperingen inderdaad. Ben erg blij dat wij kleuters en dergelijke jonge groepen niet met een mondkapje gaan opzadelen. Dat gaat echt nergens over.
Dan moeten ze dat onderbouwen vanuit zo'n gevoelsargument en niet met beweringen dat kinderen geen rol spelen in de verspreiding :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:17
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:50:
[...]

In verschillende media uitingen heb ik docenten hun zorgen horen uiten. Daarnaast ken ik een docent die mij van dichtbij vertelt dat sommige leerlingen ernstig achter beginnen te lopen. Deels omdat ze niet kunnen, deels omdat ze niet willen. Letterlijk gebeurd dat leerling niet reageerde op vraag. Ouders gebeld werden om te checken waar leerling was, die waren in de veronderstelling dat deze in de les was op zijn kamer. Was ie terug in bed gekropen.
Op de basisschool hier krijgen de kinderen voor ca 2 uur thuiswerk, alleen de kernvakken, dus Taal en rekenen. De rest van de vakken even niet. Misschien doen andere basisscholen het beter, maar op deze school leren de kinderen in ieder geval een stuk minder dan anders.

Anekdotisch misschien en geen wetenschappelijk onderzoek. Evengoed voldoende voor mij om het zeer aannemelijk te vinden dat er sprake is van leerachterstanden in sommige gevallen.

Er zijn ook kinderen met hele slimme ouders die hun kinderen sneller en meer laten leren dat ze op school zouden doen , maar ik vermoed ( ook hier geen bewijs) dat die groep een kleiner deel betreft.
Ik heb ook de nodige stukken gelezen over kinderen die helemaal opleefden door het thuisonderwijs! Of kinderen die blij waren niet meer naar school te hoeven omdat ze daar werden gepest, zich er niet bij voelden passen, etc..

En als ik voor mijn klas spreek: de kinderen leren echt niet minder dan alles. De kinderen krijgen gewoon werk mee waar ze wel een paar uur thuis mee zoet zijn in combinatie met vooraf opgenomen instructies door de leerkrachten. Niet die achterlijke online lessen, aangezien we:
- willen dat ouders thuis kijken wat een realistisch schema is voor hun kind in combinatie met hun (werk)leven
- weten dat niet ieder kind in het gezin op hetzelfde moment een device heeft of internettoegang
- willen dat kinderen een instructie kunnen terug kijken als ze iets niet begrepen
- willen dat kinderen in een rustige omgeving de les kunnen maken, niet met nog 25 andere kindjes op het scherm of uit hun boxen
- willen dat de kinderen de hele dag door de leerkracht een chat berichtje kan sturen en 1 op 1 kan videobellen (of met een groepje) voor extra hulp, zonder anderen daarbij te storen

En als ik dan naar de ouders van mijn kinderen kijk: wat een toppers ook hoor! Genoeg ouders die de instructie filmpjes mee kijken, omdat ze bang zijn dat hun kind ze straks gaat vragen hoe ze de persoonsvorm vinden :+. De ouders leren dus ook flink wat bij in deze tijd :D

En ja, rekenen + taal + spelling + begrijpend lezen... Daarnaast voor de leuk en afwisseling ook aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, etc. Vergeet niet dat bij dit laatste dat er een aanbod plicht is, geen kennisplicht. Dat weten ouders niet, maar als ik in de kleuterklas de geschiedenisboeken van groep 1 t/m 8 voorlees dan heb ik heel zwart/wit al aan de wettelijke eisen voldaan als school. En die topografie toets die je kind nu misschien niet op krijgt? Ook dat gaat niet om kennis, maar gaat om het 'hoe moet ik iets leren'.

Neemt niet weg dat ik ook echt wel geloof dat het grootste gedeelte van de kinderen het beste af is met onderwijs op school in plaats van onderwijs op afstand. Maar bewijs dat ze inderdaad gigantische achterstanden oplopen heb ik nog niet gezien, ik heb uiteraard ook wel op facebook de nodige ouders zien klagen ;)

Zeker die dramatische ouders met de 'oo, mijn kind is helemaal in tranen dat hij/zij zijn/haar vriendjes niet op school kan zien'... Man/vrouw, maak je kind weerbaar dat hij/zij om kan gaan met kleine teleurstellingen / slecht nieuws |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:10:
Dan moeten ze dat onderbouwen vanuit zo'n gevoelsargument en niet met beweringen dat kinderen geen rol spelen in de verspreiding :+
Dat beweert ook niemand, lees jij eigenlijk wel echt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sergelwd
Gonadan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:12:
[...]

Dat beweert ook niemand, lees jij eigenlijk wel echt?
Ik heb het puur over de overheid/RIVM. En die bagatelliseren de rol van kinderen al sinds het begin met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
ik222 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:00:
[...]

Een selectievoordeel hebben en daarmee dominant worden betekent niet perse dat de mutatie besmettelijker is dan het origineel.

Als voorbeeld, stel je hebt een virus wat slecht tegen lage temperaturen kan. Het gaat vriezen en het virus kan zich daardoor slechter verspreiden. Een mutatie zorgt er vervolgens voor dat het virus daar beter tegen kan. Verspreiding blijft dan gelijk maar de mutatie is nu dominant zonder dat het besmettelijker is dan het originele virus.

Nogmaals ik heb geen aanwijzing dat dit hier speelt maar dominant worden hoeft dus niet altijd per definitie door besmettelijkheid te komen.
Besmettelijkheid zegt niets anders dan mate van ziekte overdracht / verspreiding. Ook in het geval van het voorbeeld van wat jij aanhaalt, betekend dit dus gewoonweg dat deze voorgestelde mutatie besmettelijker is. Er is namelijk meer overdracht / verspreiding dan het virus dat die mutatie niet heeft.

Je bedoelt waarschijnlijk te zeggen dat de mate van transmissie van een enkel virus partikel niet veranderd. Maar hoewel transmissie (transmissibility) een relatie heeft met besmettelijkheid (infectivity), zijn deze toch verschillend. Transmissibility is een virologische eigenschap. Infectivity is meer een epidemiologische uitkomstmaat hiervan, iets dat juist bepaald kan worden door o.a. viruseigenschappen zelf maar ook omgevingsfactoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:06
President schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:10:
[...]

Ik heb ook de nodige stukken gelezen over kinderen die helemaal opleefden door het thuisonderwijs! Of kinderen die blij waren niet meer naar school te hoeven omdat ze daar werden gepest, zich er niet bij voelden passen, etc..

En als ik voor mijn klas spreek...
...helaas spreek je niet voor de klassen waarin mijn kinderen zitten (groep 2 en 4). Onderwijs is een lachertje. Ik ben erg blij dat mijn kinderen een voorsprong hadden en ik zeg dat bewust in de verleden tijd. Ik ben er niet van overtuigd dat dat nog zo is, ondanks dat wij erg ons best doen en zelfs "extra" uitdaging bieden. Extra tussen haakjes, want dit is eigenlijk de enige uitdaging. Het onderwijs bestaat uit 3 kwartier per dag online, klassikaal, bellen met de juf. Persoonlijke aandacht: nul. Dan je geprinte werkbladen maken en het is weer gedaan. Als ze door zouden werken, was het in een uurtje af. Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat die juffen tot meer in staat zijn. Het zijn prima leraressen, maar dan wel in de klas.

En dan hebben mijn kinderen nog het geluk dat ze kinderen zijn van hoogopgeleide ouders die hen kunnen begeleiden en extra uitdaging kunnen bieden. Dat ze niet naar de noodopvang hoeven waar helemaal niets aan onderwijs gedaan wordt. Dat wij in een best flexibele thuiswerksituatie zitten en tijd voor ze kunnen maken.

Ik ken echt wel wat kinderen in die klassen die dat moeten missen, die zeker al niet voor liepen, die geen gezellige thuissituatie hebben en die hier echt slechter uit gaan komen. En dan zit ik nog op het platteland, waar je relatief minder kinderen hebt met taalachterstanden en aanverwante problematiek. Dan toch liever spertijd en scholen weer open.

Bewijs? Pas als we de cito scores van 2022 hebben kunnen we er misschien wat van zeggen. Dan zien we de langere termijn impact. Nu is het helaas vooral anekdotisch.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wij zijn beiden hoogopgeleid maar we vinden thuisonderwijs een drama. Die van 5 heeft aandachtsspanne van een fruitvlieg. Die van 8 wil niks van ons aannemen en vindt alles gewoon stom.

Als ik ooit het idee had gehad dat het onderwijs iets voor mij was dan is dat nu voor altijd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Laatst online: 20:01

codex

Geen OpenAI agent :)

Het zou ook kunnen dat deze mutatie andere eigenschappen heeft, bijvoorbeeld makkelijkere overdracht door aërosolen maar virusdeeltjes die korter infecteus zijn in de huidige weersomstandigheden. Kortom, verspreiding is sneller bij direct contact maar het virus overleeft maar kort buiten het lichaam. Dat zou een effect kunnen hebben op de effectiviteit per afzonderlijke maatregel.

Ik vind het persoonlijk gewoon opvallend dat het aantal besmettingen zo'n snelle knik maakt in de UK en Ierland, zeker vergeleken bij de situatie die wij hier kennen. Uiteraard kan ook gedrag een grote rol spelen, als angst mensen triggert om de maatregelen beter te volgen.
Pagina: 1 ... 19 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2