Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:50:
[...]
In verschillende media uitingen heb ik docenten hun zorgen horen uiten. Daarnaast ken ik een docent die mij van dichtbij vertelt dat sommige leerlingen ernstig achter beginnen te lopen. Deels omdat ze niet kunnen, deels omdat ze niet willen. Letterlijk gebeurd dat leerling niet reageerde op vraag. Ouders gebeld werden om te checken waar leerling was, die waren in de veronderstelling dat deze in de les was op zijn kamer. Was ie terug in bed gekropen.
Op de basisschool hier krijgen de kinderen voor ca 2 uur thuiswerk, alleen de kernvakken, dus Taal en rekenen. De rest van de vakken even niet. Misschien doen andere basisscholen het beter, maar op deze school leren de kinderen in ieder geval een stuk minder dan anders.
Anekdotisch misschien en geen wetenschappelijk onderzoek. Evengoed voldoende voor mij om het zeer aannemelijk te vinden dat er sprake is van leerachterstanden in sommige gevallen.
Er zijn ook kinderen met hele slimme ouders die hun kinderen sneller en meer laten leren dat ze op school zouden doen , maar ik vermoed ( ook hier geen bewijs) dat die groep een kleiner deel betreft.
Ik heb ook de nodige stukken gelezen over kinderen die helemaal opleefden door het thuisonderwijs! Of kinderen die blij waren niet meer naar school te hoeven omdat ze daar werden gepest, zich er niet bij voelden passen, etc..
En als ik voor mijn klas spreek: de kinderen leren echt niet minder dan alles. De kinderen krijgen gewoon werk mee waar ze wel een paar uur thuis mee zoet zijn in combinatie met vooraf opgenomen instructies door de leerkrachten. Niet die achterlijke online lessen, aangezien we:
- willen dat ouders thuis kijken wat een realistisch schema is voor hun kind in combinatie met hun (werk)leven
- weten dat niet ieder kind in het gezin op hetzelfde moment een device heeft of internettoegang
- willen dat kinderen een instructie kunnen terug kijken als ze iets niet begrepen
- willen dat kinderen in een rustige omgeving de les kunnen maken, niet met nog 25 andere kindjes op het scherm of uit hun boxen
- willen dat de kinderen de hele dag door de leerkracht een chat berichtje kan sturen en 1 op 1 kan videobellen (of met een groepje) voor extra hulp, zonder anderen daarbij te storen
En als ik dan naar de ouders van mijn kinderen kijk: wat een toppers ook hoor! Genoeg ouders die de instructie filmpjes mee kijken, omdat ze bang zijn dat hun kind ze straks gaat vragen hoe ze de persoonsvorm vinden

. De ouders leren dus ook flink wat bij in deze tijd
En ja, rekenen + taal + spelling + begrijpend lezen... Daarnaast voor de leuk en afwisseling ook aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, etc. Vergeet niet dat bij dit laatste dat er een aanbod plicht is, geen kennisplicht. Dat weten ouders niet, maar als ik in de kleuterklas de geschiedenisboeken van groep 1 t/m 8 voorlees dan heb ik heel zwart/wit al aan de wettelijke eisen voldaan als school. En die topografie toets die je kind nu misschien niet op krijgt? Ook dat gaat niet om kennis, maar gaat om het 'hoe moet ik iets leren'.
Neemt niet weg dat ik ook echt wel geloof dat het grootste gedeelte van de kinderen het beste af is met onderwijs op school in plaats van onderwijs op afstand. Maar
bewijs dat ze inderdaad gigantische achterstanden oplopen heb ik nog niet gezien, ik heb uiteraard ook wel op facebook de nodige ouders zien klagen
Zeker die dramatische ouders met de 'oo, mijn kind is helemaal in tranen dat hij/zij zijn/haar vriendjes niet op school kan zien'... Man/vrouw, maak je kind weerbaar dat hij/zij om kan gaan met kleine teleurstellingen / slecht nieuws