Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 129 Laatste
Acties:
  • 400.968 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:19
saveljos schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:18:
[...]

15 duizend van rond de 80 jaar oud. En daarom mag ik niet naar de sportschool. Logica :X
Ah, ik was even vergeten dat alles om jou draait in de samenleving.

Laten we alles open gooien, dat heeft elders ook goed uitgepakt. En uiteraard is het ook niet in jouw belang als de ziekenhuizen niet vol liggen met coronapatiënten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:26
saveljos schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:09:
[...]

Alsof besmet raken iets ernstig is? het leven gaat gewoon door. We kunnen toch niet 5 jaar lang in Lock down tot de pandemie een endemie geworden is? Pas als de ic bedden (na opschalen) echt overvol raken is een lockdown te rechtvaardigen vind ik. De eerste lockdown was daarom ook prima. Maar zodra het minder werd en de zomer eraan zat te komen hadden ze alles open moeten gooien. Dat hebben ze niet gedaan, dus nu is het genoeg geweest..
:+
Stoney3K schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:15:
Is dat zo? Die "verhoogde besmettelijkheid" van de Britse variant is puur en alleen bepaald op basis van statistieken, er zijn geen gecontroleerde tests uitgevoerd om te bepalen of die variant nu wel of geen hogere R-waarde heeft, onafhankelijk van alle maatregelen.
Ik ga voor de vierde keer in dit topic verwijzen naar de presentatie van Van Dissel van afgelopen woensdag. Pagina 29.

Er is geen twijfel over...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

DutchCommando schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:27:
[...]

:+

[...]

Ik ga voor de vierde keer in dit topic verwijzen naar de presentatie van Van Dissel van afgelopen woensdag. Pagina 29.

Er is geen twijfel over...
Van Dissel heeft nog altijd een politieke agenda.

Ik twijfel er zeker niet aan dat die Britse variant invloed heeft, maar ik zet er zeker mijn vraagtekens bij dat die invloed zo groot is dat we maar even repressieve en bijna totalitaire maatregelen moeten gaan overwegen. Voorlopig ligt de R-waarde namelijk nog niet boven de 1.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:33
Stoney3K schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:52:
[...]

De vraag is alleen wat je ertegen wil en kan doen. Als straks de winkeliers en de horeca als één grote groep besluiten om ondanks alles toch open te gaan, moet je er dan voor kiezen om alle winkelpanden en restaurants met grote politiemacht leeg te ruimen en dicht te spijkeren?

De retail en de horeca komen straks namelijk wel op een punt dat ze weinig te verliezen hebben. Dan kun je dus kiezen tussen je tent failliet laten gaan en er hulpeloos bij staan kijken, of gewoon de boel open gooien en dan alsnog failliet als er een boete wordt opgelegd.
Wat je kunt en wilt doen is een maatschappelijke en politieke keuze.

Winkels en horeca kunnen open gaan, ja. Het is hierin allereerst een sociaal maatschappelijke keuze in deze van winkeliers en horeca eigenaren of ze dit op individuele basis doen, of als grote groep. Waarbij eigen belang boven dat van de maatschappij gezet zal worden.

Ieder lid van de samenleving heeft ook in deze zelf de morele keus te maken of het eigen belang boven dat van de samenleving staat, en zo ja hoezeer.

De politiek heeft hierin de keuze te maken hoe hard hier tegenop getreden zal worden. Of vergunningen worden ingetrokken, hoge boetes worden opgelegd, panden worden geruimd, etc. Of anderszins dat de politiek toch in zekere zin besluit om het volk in de eigen sop gaar te laten koken door hier in dat geval vanaf te zien.

Het netto resultaat dat je overhoudt is ergens een toch echt blijvend ongewenste als je mij vraagt, een verdere individualisering van de samenleving waarbinnen de rest van de maatschappij disposable is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
Stoney3K schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:29:
[...]

Van Dissel heeft nog altijd een politieke agenda.

Ik twijfel er zeker niet aan dat die Britse variant invloed heeft, maar ik zet er zeker mijn vraagtekens bij dat die invloed zo groot is dat we maar even repressieve en bijna totalitaire maatregelen moeten gaan overwegen. Voorlopig ligt de R-waarde namelijk nog niet boven de 1.
Bron: Public Health England. Heb je überhaupt de data bekeken?

En Van Dissel heeft geen politieke agenda. Dat wil Rutte je laten denken. Is goed gelukt.

De R van de Britse variant zal op dit moment gewoon boven de 1 liggen in Nederland.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchCommando op 16-01-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DutchCommando schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:29:
[...]

Bron: Public Health England.

En Van Dissel heeft geen politieke agenda. Dat wil Rutte je laten denken. Is goed gelukt.

De R van de Britse variant zal op dit moment gewoon boven de 1 liggen in Nederland.
Het gaat om de totale R. Welk argument is er om te zeggen dat een maatregel als een avondklok maatschappelijk verantwoord, proportioneel, en effectief is? Ik durf een wilde gok te maken, en dat is dat een avondklok er bijna niets aan gaat helpen. Dus áls de totale R nu boven de 1 komt, dat we dan gewoon royaal genaaid zijn, en er maar 1 oplossing is, that is to face the music. Want met een avondklok heeft het kabinet toch echt zijn laatste troefkaart verspeeld.

Tenzij je natuurlijk militairen door de straat heen wil hebben patrouilleren en panden dicht wil spijkeren. Hoeveel Nederland hebben we dan nog over?

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 16-01-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:40

peer

oeps

DutchCommando schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:29:
[...]

Heb je daar ook een bron van?

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchCommando
Stoney3K schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:33:
Tenzij je natuurlijk militairen door de straat heen wil hebben patrouilleren en panden dicht wil spijkeren. Hoeveel Nederland hebben we dan nog over?
Bladiebladiebla. Hier komt weer het hele militairen en handhavingsverhaal.
Je post ging zelf over de Britse variant kerel:
Stoney3K schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:15:
Is dat zo? Die "verhoogde besmettelijkheid" van de Britse variant is puur en alleen bepaald op basis van statistieken, er zijn geen gecontroleerde tests uitgevoerd om te bepalen of die variant nu wel of geen hogere R-waarde heeft, onafhankelijk van alle maatregelen.
Wel fijn dat je het nu weer breed trekt, omdat je blijkbaar inziet dat je argument over de Britse variant geen steek houdt.
En nee. Daar gaat het dus niet om. Want we kunnen door nu de juiste maatregelen te nemen voorkomen dat de R later boven de 1 komt omdat de Britse variant dan in verhouding een groter aantal van de infecties voor zijn rekening neemt. Wat we nu kunnen doen is tijd kopen die we later nodig hebben om genoeg immuniteit middels vaccinatie op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DutchCommando schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:37:
[...]

Want we kunnen door nu de juiste maatregelen te nemen voorkomen dat de R later boven de 1 komt omdat de Britse variant dan in verhouding een groter aantal van de infecties voor zijn rekening neemt. Wat we nu kunnen doen is tijd kopen die we later nodig hebben om genoeg immuniteit middels vaccinatie op te bouwen.
En nu dus precies mijn vraag: Wat ZIJN die maatregelen dan precies? Want alles wat we tot op heden hebben geprobeerd lijkt niet bepaald effectief te zijn, of wordt veel te laks nageleefd.

Blijkbaar heb jij de magische oplossing, misschien moet je zelf Van Dissel maar even gaan bellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchCommando
Stoney3K schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:39:
[...]

En nu dus precies mijn vraag: Wat ZIJN die maatregelen dan precies? Want alles wat we tot op heden hebben geprobeerd lijkt niet bepaald effectief te zijn, of wordt veel te laks nageleefd.

Blijkbaar heb jij de magische oplossing, misschien moet je zelf Van Dissel maar even gaan bellen.
Die vraag stond niet in je eerdere bericht. Met jou een gesprek aangaan over de maatregelen heb ik helemaal geen zin in. Want dat gesprek ken ik ondertussen al en heb ik hier al 500x voorbij zien komen.

Ik wilde slechts meegeven dat de Britse variant gegeven de data die beschikbaar is duidelijk besmettelijker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Stoney3K schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:39:
[...]

Je ontkomt er denk ik niet aan dat je met de botte bijl moet gaan hakken in de hoop dat de cijfers omlaag gaan.

Dat gaat niet leuk zijn, daarom ben ik eind deze maand of begin komende maand dit land uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:42:
[...]

Je ontkomt er denk ik niet aan dat je met de botte bijl moet gaan hakken in de hoop dat de cijfers omlaag gaan.

Dat gaat niet leuk zijn, daarom ben ik eind deze maand of begin komende maand dit land uit :+
Er is natuurlijk een verschil tussen een botte bijl, een machinegeweer en een atoombom.

Tot nu toe heb ik nog niet de indruk dat een enkele maatregel, afzonderlijk, effectief genoeg is geweest om iets te doen, hooguit een combinatie van de maatregelen die we nu hebben. Maar als dat met de Britse variant niet genoeg is, dan blijven er weinig opties over*knip* laat die hyperbool maar achterwege

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 16-01-2021 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
peer schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:36:
[...]

Heb je daar ook een bron van?
Hoe is je Deens? https://www.ssi.dk/aktuel...af-cluster-b117-i-danmark

Vertaald: https://twitter.com/MadsA...tatus/1345299161118343174

Terwijl je ziet dat in dezelfde tijdsperiode de maatregelen we effectief zijn in het naar beneden brengen van de normale variant: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark/
BarôZZa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:42:
Fijn! :D Enkeltje Nieuw-Zeeland?

[ Voor 18% gewijzigd door DutchCommando op 16-01-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Stoney3K schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:44:
[...]

Er is natuurlijk een verschil tussen een botte bijl, een machinegeweer en een atoombom.

Tot nu toe heb ik nog niet de indruk dat een enkele maatregel, afzonderlijk, effectief genoeg is geweest om iets te doen, hooguit een combinatie van de maatregelen die we nu hebben. Maar als dat met de Britse variant niet genoeg is, dan blijven er weinig opties over *knip*
Ze zullen gewoon maatregelen op maatregelen blijven stapelen totdat het omlaag gaat en blijft. Dat gaat nog een lange tijd duren.

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 16-01-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:45:
[...]

Ze zullen gewoon maatregelen op maatregelen blijven stapelen totdat het omlaag gaat en blijft. Dat gaat nog een lange tijd duren.
Het punt is dat er nu weinig maatregelen meer over zijn die ze nog kunnen stapelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Is niet open geloof ik. Zit nu te kijken naar Cambodja, daarna kan ik eventueel door naar Japan.

Andere optie is een midden/zuid-amerika route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
DutchCommando schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:58:
[...]

Doet niks af aan de verhoogde besmettelijkheid van de Britse variant en daarmee de noodzaak tot doorzetten van maatregelen. Het zijn twee zaken die je moet scheiden. Kerstdrukte maakt een virus namelijk niet besmettelijker. Het helpt wel in de verspreiding. Los van de kerstdrukte is het virus besmettelijker.
Nee, maar het is wel een een erg belangrijke factor dat in het Verenigd Koninkrijk en in Ierland er aanzienlijk versoepeld is. Hier in Nederland amper (enkel die ene persoon meer met de kerstdagen). Dat een variant besmettelijker is, kan prima, maar er wordt wel vergeten dat deze variant zich zo enorm heeft kunen verspreiden door die versoepelingen.

In augustus namen vakantiegangers de Spaanse variant mee naar Nederland. Ook besmettelijker, maar we gingen niet tellen hoeveel mensen die variant onder de leden hadden. https://nos.nl/artikel/23...is-niet-ziekmakender.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Soccer98 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:47:
Nee, maar het is wel een een erg belangrijke factor dat in het Verenigd Koninkrijk en in Ierland er aanzienlijk versoepeld is. Hier in Nederland amper (enkel die ene persoon meer met de kerstdagen). Dat een variant besmettelijker is, kan prima, maar er wordt wel vergeten dat deze variant zich zo enorm heeft kunen verspreiden door die versoepelingen.
Zeker. Dit betekent dus dat wij in Nederland in een veel betere uitgangspositie zitten. Maar we moeten ons niet door ons exceptionalisme aan de ene en fatalisme aan de andere kant laten leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

In augustus namen vakantiegangers de Spaanse variant mee naar Nederland. Ook besmettelijker, maar we gingen niet tellen hoeveel mensen die variant onder de leden hadden. https://nos.nl/artikel/23...is-niet-ziekmakender.html
De 1e variant die in Europa over kwam, de ‘europa’ variant was ook weer anders dan de ‘wuhan’ variant.

De VS had toen 2 kanten van het land, de oost kust met de ‘europa’ variant, en de westkust met de ‘aziatische’ variant.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 16-01-2021 13:50 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
[...]

De versoepelingen spelen zeker een rol binnen de problemen binnen het VK. Maar het feit dat B.1.1.7 een evidente predominantie heeft verkregen binnen het VK t.o.v. andere strains is gewoonweg een uitwerking van hogere effectieve R bij gelijke maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
DutchCommando schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Zeker. Dit betekent dus dat wij in Nederland in een veel betere uitgangspositie zitten. Maar we moeten ons niet door ons exceptionalisme aan de ene en fatalisme aan de andere kant laten leiden.
Niet echt, we hebben hier het aantal besmettingen onnodig hoog laten oplopen. Als de Britse variant besmettelijker blijkt te zijn (en laten we daar voor een keer eens vanuit gaan in plaats van dat domme opportunisme), dan zal dat rampzalige gevolgen kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
BarôZZa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:51:
[...]

Niet echt, we hebben hier het aantal besmettingen onnodig hoog laten oplopen. Als de Britse variant besmettelijker blijkt te zijn (en laten we daar voor een keer eens vanuit gaan in plaats van dat domme opportunisme), dan zal dat rampzalige gevolgen kunnen hebben.
Ik bedoel dat slechts vanuit het perspectief van de Britse variant. Dat het verder al een enorme bende is ben ik het zeker mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 07:49
[...]

Klopt. Maar een besmettelijkere variant zal op den duur de dominante worden.
Wat je eigenlijk wilt is dat de r waarde zo laag mogelijk wordt op het moment dat de besmettelijke de dominante virus word.
Hierdoor snap ik de logica wel om meer maatregelen te nemen. Of de avondklok de juiste manier is, persoonlijk vind ik van niet. Maar de snelste manier om van de lockdown af te komen is wel gewoon de regels op te volgen, ook al ben je het er niet mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:00
De Britse variant van het coronavirus is inmiddels ook vastgesteld in een ziekenhuis in Goes.

Bron: NOS.nl

Dat deze variant zijn verspreidingsgebied snel aan het uitbreiden is moge duidelijk zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
psychodude schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:50:
[...]

De versoepelingen spelen zeker een rol binnen de problemen binnen het VK. Maar het feit dat B.1.1.7 een evidente predominantie heeft verkregen binnen het VK t.o.v. andere strains is gewoonweg een uitwerking van hogere effectieve R bij gelijke maatregelen.
Nee, maar daar zit wel mijn punt. We hebben binnen een paar weken te maken met drie varianten die ons opeens allemaal mega-problemen gaan bezorgen, terwijl we al sinds maart te maken hebben met allerlei varianten. We hadden een Italiaanse, een Spaanse en als ik me niet vergis ook een Amerikaanse, maar daar hoorde je weinig over. Ik geloof best dat de Britse één van de besmettelijkere is, maar het geeft toch wel enigszins een vertekend beeld als ze enorm versoepeld heben daar?

Als ik her en der lees dat de Britse variant al sinds november hier in Nederland is, vind ik die 200 mensen waar we nu op zitten wel aardig weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
Soccer98 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:56:
Ik geloof best dat de Britse één van de besmettelijkere is, maar het geeft toch wel enigszins een vertekend beeld als ze enorm versoepeld heben daar?
Nee. Men kijkt namelijk niet naar het totale aantal infecties om de besmettelijkheid van een variant te bepalen. Zoals je op pagina 29 van de eerder aangehaalde presentatie kan zien besmetten geïnfecteerden met de Britse variant procentueel gezien meer mensen dan zij die besmet zijn met een "normale" variant. Dat getal wordt dus niet beïnvloed door het totaal aantal infecties.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchCommando op 16-01-2021 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psychodude schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:29:
[...]

Wat je kunt en wilt doen is een maatschappelijke en politieke keuze.

Winkels en horeca kunnen open gaan, ja. Het is hierin allereerst een sociaal maatschappelijke keuze in deze van winkeliers en horeca eigenaren of ze dit op individuele basis doen, of als grote groep. Waarbij eigen belang boven dat van de maatschappij gezet zal worden.
de maatschappij dat zijn we allemaal, ook de winkeliers en horeca ondernemers. Ik heb vanuit mijn positie met een maandelijks salaris dat voorlopig nog wel gestort blijft worden (naar verwachting) begrip voor hun onmacht en wanhoop. En ik mis ( of ik zie ze niet) een inspanning om hier met zo weinig mogelijk risico verlichting in aan te brengen. Mijn stokpaardje hierbij is: afhalen op afspraak (dus geen rijen) in de buitenlucht , vooraf betaald, desnoods door een luikje naar buiten schuiven als je je id kaart hebt laten zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Nee, maar daar zit wel mijn punt. We hebben binnen een paar weken te maken met drie varianten die ons opeens allemaal mega-problemen gaan bezorgen, terwijl we al sinds maart te maken hebben met allerlei varianten. We hadden een Italiaanse, een Spaanse en als ik me niet vergis ook een Amerikaanse, maar daar hoorde je weinig over. Ik geloof best dat de Britse één van de besmettelijkere is, maar het geeft toch wel enigszins een vertekend beeld als ze enorm versoepeld heben daar?
Juist niet, het laat juist zien hoezeer met versoepelingen het volledig uit de klauwen zal lopen.

Ook hier zal het virus dominantie gaan krijgen. Zoals afgelopen dinsdag al aangegeven, op dit noment is 2 - 5% B.1.1.7. Dit zal enkel maar verder oplopen. Gewoonweg doordat bij gelijke maatregelen deze strain meer kans heeft.

En dat zal op termijn ook betekenen dat zelfs indien iedereen met huidige maatregelen zich hier op gelijke wijze aan blijft houden, er een te verwachting afvlakking in daling zal zijn die eerder / sterker op zal treden dan ware deze strain hier niet geweest. Eventueel zal het zelfs kunnen zorgen voor een toename in aantallen, ondanks gelijke maatregelen en compliance.

En het feit dat er ondanks maatregelen een groei lijkt te zijn in aandeel binnen Nederland, pleit dat voor deze strain de effectieve R in Nederland boven de 1 ligt en derhalve groei in het verschiet ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

Als ik her en der lees dat de Britse variant al sinds november hier in Nederland is, vind ik die 200 mensen waar we nu op zitten wel aardig weinig.
De toename is wel fors tov dinsdag. Het kan natuurlijk vertekenen doordat er extra getest wordt in gebieden met de Britse variant.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:32
update LCPS 2021-01-16

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIserQcr6vi6mDOFtN2PBJfXOoA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s2JHnGgYokcNsCUWfcpG79kt.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rslsCPuQZ2-ov2Q4Fijtgqjm6lQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8157NE7cViY9uP3XxPv1LmhY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QW1-lwqv0fXSNzW3V6HDxEac84s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZEPkTtB8tO4Po4AEfI1JmD40.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kgFdHBos0Edq11OuevqeLycpAY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N9yWXnONn6KGO2iSb33OTzhz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ciXfwl1WEDsJ-wQnDqsTP9HObQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EBQWOHnQxvvuNsPT5Bvmc3IH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 21:20
Mooie uitstroom vandaag, hopelijk versnelt deze volgende week als het feestdagen-effect niet meer zichtbaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:01:
[...]

de maatschappij dat zijn we allemaal, ook de winkeliers en horeca ondernemers. Ik heb vanuit mijn positie met een maandelijks salaris dat voorlopig nog wel gestort blijft worden (naar verwachting) begrip voor hun onmacht en wanhoop. En ik mis ( of ik zie ze niet) een inspanning om hier met zo weinig mogelijk risico verlichting in aan te brengen. Mijn stokpaardje hierbij is: afhalen op afspraak (dus geen rijen) in de buitenlucht , vooraf betaald, desnoods door een luikje naar buiten schuiven als je je id kaart hebt laten zien.
Kan je het net zo goed laten bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarôZZa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:09:
[...]

Kan je het net zo goed laten bezorgen.
in veel gevallen eens, maar aan de lokale winkelier voor wie soms door combinatie en leeftijd en vaardigheden dat allemaal wat lastig is zou hier denk ik wel mee geholpen zijn. Ik denk dan aan lokale boekhandel, electronica winkel, cadeaushop , huishoudartikelen.

Ik maak me geen zorgen dat ik zelf niet aan mijn spullen kan komen, maar het is meer -wellicht symbolisch- een geste naar dit soort bedrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Mr.Joker schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:08:
[...]

Mooie uitstroom vandaag, hopelijk versnelt deze volgende week als het feestdagen-effect niet meer zichtbaar is :)
Uitstroom (op de IC) beperkt zich tot minder dan 2 procent van het totaal aantal van COVID-patienten. Ik kan dat nou niet bepaald een mooie uitstroom noemen, eerder een zeer langzame afvlakking.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Yaksa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:15:
[...]

Uitstroom (op de IC) beperkt zich tot minder dan 2 procent van het totaal aantal van COVID-patienten. Ik kan dat nou niet bepaald een mooie uitstroom noemen, eerder een zeer langzame afvlakking.
De regulier afdeling is meer dan 5% gekrompen. De IC-uitstroom is altijd later en deze verloopt altijd langzamer aangezien men daar veel langer verblijft en deze altijd achterlopen op de verpleegafdeling. Immers ziek>cohort>ic. Dat zou jij moeten weten ;)

Je kan ook overal het negatieve in zien ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Mr.Joker op 16-01-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Mr.Joker schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:17:
[...]

De regulier afdeling is meer dan 5% gekrompen. De IC-uitstroom is altijd later en deze verloopt altijd langzamer aangezien men daar veel langer verblijft en deze altijd achterlopen op de verpleegafdeling. Immers ziek>cohort>ic. Dat zou jij moeten weten ;)

Je kan ook overal het negatieve in zien ;)
Volgens mij is het redelijk gebruikelijk bij ziekenhuizen om zoveel mogelijk reguliere patiënten (wanneer mogelijk) voor het weekend naar huis te sturen. (Iets met minder bezetting en zo). No wonder dat dan de reguliere afdeling krimpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:14:
[...]

in veel gevallen eens, maar aan de lokale winkelier voor wie soms door combinatie en leeftijd en vaardigheden dat allemaal wat lastig is zou hier denk ik wel mee geholpen zijn. Ik denk dan aan lokale boekhandel, electronica winkel, cadeaushop , huishoudartikelen.

Ik maak me geen zorgen dat ik zelf niet aan mijn spullen kan komen, maar het is meer -wellicht symbolisch- een geste naar dit soort bedrijven.
Maar hoe wil je van tevoren hebben bepaald welk boek je wil hebben? Het voordeel van een lokale boekhandel is dat je de boeken kan bekijken en meteen mee kan nemen. Als je van tevoren moet kiezen, betalen en binnen een bepaald tijdslot moet afhalen, dan is het veel onhandiger dan bol.com

Los van dat de winkeliers een complete webshop moeten optuigen en de klanten erheen moeten zien te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door BarôZZa op 16-01-2021 14:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Yaksa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:55:
Dat deze variant zijn verspreidingsgebied snel aan het uitbreiden is moge duidelijk zijn.
De Britse variant is een maand of meer geleden al het land ingekomen, alleen tot nu wordt er weinig onderzoek gedaan in Nederland naar welke soort corona iemand heeft. Het is niet vreemd om dan te ontdekken dat die Britse variant op heel veel plekken al is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
CMD-Snake schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:21:
[...]

De Britse variant is een maand of meer geleden al het land ingekomen, alleen tot nu wordt er weinig onderzoek gedaan in Nederland naar welke soort corona iemand heeft. Het is niet vreemd om dan te ontdekken dat die Britse variant op heel veel plekken al is.
In het laatste geval viel het het verplegend personeel op dat er ineens veel meer besmettingen waren dan voorheen. Je hebt niet altijd een laboratoriumonderzoek nodig om iets te kunnen constateren. Vaak heeft de werkvloer allang in de gaten dat er iets mis gaat voordat iets 'bewezen' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Yaksa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:21:
[...]

Volgens mij is het redelijk gebruikelijk bij ziekenhuizen om zoveel mogelijk reguliere patiënten (wanneer mogelijk) voor het weekend naar huis te sturen. (Iets met minder bezetting en zo). No wonder dat dan de reguliere afdeling krimpt.
Vorige week waren dit de cijfers:

09-01-2021,700,420,1874,44,241
08-01-2021,708,426,1936,37,249

62 naar huis gestuurd, een daling van 3.3% Nu zitten we op 5.1% dat is een stijging van de daling van 55% ongeveer :)

De week ervoor:

02-01-2021,698,379,2005,37,248
01-01-2021,703,389,1957,37,239

Een stijging van 48 net voor het weekend.

De week daarvoor:

26-12-2020,615,372,1734,42,213
25-12-2020,600,417,1704,41,317

Een stijging van 30

Wat is je punt ook alweer? Nu kom je zeker met het relaas dat we toen aan het stijgen waren? Nu zijn we aan het dalen met de besmettingen en dan is het niet raar dat de ziekenhuisopnames dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarôZZa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:21:
[...]

Maar hoe wil je van tevoren hebben bepaald welk boek je wil hebben? Het voordeel van een lokale boekhandel is dat je de boeken kan bekijken en meteen mee kan nemen. Als je van tevoren moet kiezen, betalen en binnen een bepaald tijdslot moet afhalen, dan is het veel onhandiger dan bol.com

Los van dat de winkeliers een complete webshop moeten optuigen en de klanten erheen moeten zien te krijgen.
Ik redeneer vanuit een dorpse situatie. Daar kan ik de lokale winkel bellen en vragen ' hee piet , heb je dit of dat? ' Dan wordt t klaargelegd en zou ik t even meepikken tijdens een rondje lopen. Shoppen via beeldbellen kan ook en nog allerlei creatieve dingen die men kan verzinnen zonder direct een fancy shop op te tuigen. Een foto op facebook van wat je op je schappen hebt kan al genoeg zijn. Of een uitdraai in pdf van de producten die je in de kassa hebt staan.

De regel kan generiek blijven. Je mag door een deur of luik op afspraak iets naar buiten duwen terwijl de klant buiten blijft. Hoe de transactie verder tot stand komt mag iedereen zelf beslissen. Het kan ook dat een winkel besluit dat het niet zinvol is, maar ik zou het sympathiek vinden als het zou mogen voor de gevallen die dit zien zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:39:
[...]

Aangeven dat iets er misschien gaat komen is nog steeds geen voorraad op de plank. Een produktielijn neerzetten voor een vaccin is toch iets lastiger dan bijvoorbeeld een lijn opzetten om kaas te maken (en zelfs dat is al lastig genoeg). Op dit moment hebben we gewoon nodig wat toegezegd is, anders stokt het zorgvuldig opgezette vaccinatieprogramma op een of andere plek.
Dus ze moeten even iets langzamer om dan sneller te kunnen, en dus op termijn sneller het benodigde aantal eruit te kunnen sturen (die 17 miljoenddoe we willen) en het is niet goed?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:07

Laguna

Connaisseur

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:57
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:32:
[...]

Ik redeneer vanuit een dorpse situatie. Daar kan ik de lokale winkel bellen en vragen ' hee piet , heb je dit of dat? ' Dan wordt t klaargelegd en zou ik t even meepikken tijdens een rondje lopen. Shoppen via beeldbellen kan ook en nog allerlei creatieve dingen die men kan verzinnen zonder direct een fancy shop op te tuigen. Een foto op facebook van wat je op je schappen hebt kan al genoeg zijn. Of een uitdraai in pdf van de producten die je in de kassa hebt staan.

De regel kan generiek blijven. Je mag door een deur of luik op afspraak iets naar buiten duwen terwijl de klant buiten blijft. Hoe de transactie verder tot stand komt mag iedereen zelf beslissen. Het kan ook dat een winkel besluit dat het niet zinvol is, maar ik zou het sympathiek vinden als het zou mogen voor de gevallen die dit zien zitten.
Hier (ook een dorp) hebben zo ongeveer alle winkeliers al zoiets geregeld, maar dan met bezorgen ipv afhalen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
42erik schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:35:
[...]

Dus ze moeten even iets langzamer om dan sneller te kunnen, en dus op termijn sneller het benodigde aantal eruit te kunnen sturen (die 17 miljoenddoe we willen) en het is niet goed?
Klopt, het is niet conform de eerste afspraken toen ze nog vertelden dat makkelijk te kunnen halen. Daarop is het vaccinatieprogramma gebaseerd. Vervolgens komen ze vorige week met een (kleine) waarschuwing en gisteren met de mededeling dat ze toch niet kunnen leveren zoals beloofd. En nu komen ze in de knoop met inenten omdat de vaccins er op dit moment niet zijn. Lekker makkelijk voor een regering die wel een bepaalde hoeveelheid had verwacht. Maar ja, vaccins zijn geen houtschroefjes die je zo bij een ander kunt gaan halen. Iets met afhankelijkheid van de enige producent of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
Er zijn nu 200 bekende gevallen, epidemiologisch zijn dat dus mogelijk 1.800 - 2.000 onbekende gevallen van de VOC, over ongeveer een week zijn dat 1.600 bekende en mogelijk 14.000 tot 16.000 onbekende gevallen bij het huidige gedrag als je de R0 op 1.8 schat bij een twee keer zo hoge besmettelijkheid.

Een flinke veenbrand als je het mij zou vragen.

|:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 14:32
De britse variant verspreiding in beeld gebracht :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAFTT61fwFkcFvoCZ2NbGE1flGw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k98NXnVioM4XvGWDq5g3lfKF.png?f=user_large

Bron: https://www.bddataplan.nl/corona/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:40:
[...]

Klopt, het is niet conform de eerste afspraken toen ze nog vertelden dat makkelijk te kunnen halen. Daarop is het vaccinatieprogramma gebaseerd. Vervolgens komen ze vorige week met een (kleine) waarschuwing en gisteren met de mededeling dat ze toch niet kunnen leveren zoals beloofd. En nu komen ze in de knoop met inenten omdat de vaccins er op dit moment niet zijn. Lekker makkelijk voor een regering die wel een bepaalde hoeveelheid had verwacht. Maar ja, vaccins zijn geen houtschroefjes die je zo bij een ander kunt gaan halen. Iets met afhankelijkheid van de enige producent of zo.
Ja, het is wat onverwacht, maar op de la he termijn beter... Dus het lijkt me alleen maar goed nieuws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
42erik schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:45:
[...]

Ja, het is wat onverwacht, maar op de la he termijn beter... Dus het lijkt me alleen maar goed nieuws
En hoe lang gaat die lange termijn dan duren? We kunnen ons nu geen delays veroorloven. Elke prik is er een die besmetting tegen zal gaan. Boeie dat we over 2 maanden genoeg vaccins hebben, dan is het misschien al te laat.
Wanneer jouw autodealer tegen je zegt: Ik heb nu ff geen winterbanden voor jou, maar in april wel dan heb je daar nu toch niks aan?

[ Voor 12% gewijzigd door Yaksa op 16-01-2021 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Het zou al een hoop schelen als AstraZeneca in de loop van de komende weken wordt toegelaten, want daar is direct een grote hoeveelheid van beschikbaar. Zo gauw die goedkeuring er is, dan kunnen we gelijk meters gaan maken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:32
update RIVM 2021-01-16

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NinJK8sy4Z1mO4gjeJ_GtsqYyIU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sJrxd12aQDKOjRaqCjczA127.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2lwc9DezRfWD4__xbBzKXBFRnE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VsiQ1eLam6048tRewlykhhRP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWAMSCuDxKXOFkMlsZ31YEzAVJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yaDiA6HXRNYVFySgOOyeQpEF.png?f=user_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:23

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Britse variant of niet deze cijfers zijn wel gunstig zowel besmetting als ziekenhuis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De echte lockdown is m.i. ook pas na de kerstvakantie begonnen. Veel meer mensen thuis, minder interacties, minder verplichtingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Daling week op week lijkt inderdaad alleen maar te versnellen momenteel. En in de ziekenhuizen gaat het ook steeds sneller de goede kant op.

Zou wel absurd zijn als er nu strengere maatregelen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:07:
[...]

En hoe lang gaat die lange termijn dan duren? We kunnen ons nu geen delays veroorloven. Elke prik is er een die besmetting tegen zal gaan. Boeie dat we over 2 maanden genoeg vaccins hebben, dan is het misschien al te laat.
Wanneer jouw autodealer tegen je zegt: Ik heb nu ff geen winterbanden voor jou, maar in april wel dan heb je daar nu toch niks aan?
Ok, auto anologie... Prima... dus jij blijft liever 30 rijden, ipv je auto even een flinke beurt te geven zodat je daarna 100 kan rijden? Sorry, maar met die 100 ben je uiteindelijk sneller in zuid Frankrijk.

Ja, ok, als je beurt een jaar kost niet, maar zullen we er even vanuit gaan dat Pfizer zelf wel weet hoe lang hun beurt duurt en wat efficiënter is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 18:11
ik222 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:28:
Daling week op week lijkt inderdaad alleen maar te versnellen momenteel. En in de ziekenhuizen gaat het ook steeds sneller de goede kant op.

Hangt ook deels af van hoe snel de Britse variant terrein gaat winnen hier. Als je nu al ziet dat die over X weken de overhand krijgt, dan zit je dus dan in een situatie waarin de R flink hoger is dan nu. Je wil dan wel dat je op dat moment al zo laag mogelijk in de besmettingen zit en de ziekenhuizen zo leeg mogelijk zijn voor wat er gaat komen. Het wordt een race tussen de Britse variant, de vaccinaties en de seizoensinvloeden. Ik zie het nog wel even duren allemaal zo... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik222 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:28:

Ben ik het wel mee eens als eerste weer de basisscholen open op halve kracht desnoods. Eventueel een uitzondering maken voor de gemeentes waar de Britse variant rondgaat zolang er geen duidelijkheid is over die variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Punt is natuurlijk ook gewoon dat we de huidige lockdown überhaupt niet tot de zomer kunnen volhouden zoals sommige medici vanuit hun positie logischerwijs het liefste zien. Dan zijn er nadien geen horecazaken, winkels en kappers meer over.

Dus als de cijfers zich zo blijven ontwikkelen zou ik hoe dan ook zsm kijken om in elk geval een deel weer te openen. Horeca zal waarschijnlijk heel lastig zijn maar als we winkels e.d. weer openen kunnen we de steunmaatregelen daarop focussen.

En scholen inderdaad kun je ook niet tot de zomer dichthouden. Al is dat nu wel het grote onderscheid t.o.v. veel landen waar het minder goed gaat. Die openen is dus wel heel tricky.

[ Voor 15% gewijzigd door ik222 op 16-01-2021 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ik222 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:35:
Punt is natuurlijk ook gewoon dat we de huidige lockdown überhaupt niet tot de zomer kunnen volhouden zoals sommige medici vanuit hun positie logischerwijs het liefste zien. Dan zijn er nadien geen horecazaken, winkels en kappers meer over.

Dus als de cijfers zich zo blijven ontwikkelen zou ik hoe dan ook zsm kijken om in elk geval een deel weer te openen. Horeca zal waarschijnlijk heel lastig zijn maar als we winkels e.d. weer openen kunnen we de steunmaatregelen daarop focussen.
Dat, en het is ook gezond als mensen kunnen sporten. Misschien niet in volle sportscholen maar wel in beperkte mate trainingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:18
42erik schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Ok, auto anologie... Prima... dus jij blijft liever 30 rijden, ipv je auto even een flinke beurt te geven zodat je daarna 100 kan rijden? Sorry, maar met die 100 ben je uiteindelijk sneller in zuid Frankrijk.

Ja, ok, als je beurt een jaar kost niet, maar zullen we er even vanuit gaan dat Pfizer zelf wel weet hoe lang hun beurt duurt en wat efficiënter is?
Maar het is wel zo dat de eerste vaccins belangrijker zijn dan de laatste. Want ook hier hebben we te maken met afnemende meeropbrengst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 10:43
ik222 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:35:

Dit. Ik moest gewoon lachen toen ik Gommers hoorde zeggen dat de Britse variant voor een lockdown tot de zomer kan zorgen. Alsof er echt niets, maar dan ook werkelijk NIETS, anders telt dan de coronacijfers.

Sorry, maar dat gaat in maatschappelijke zin gewoon echt niet werken meneer Gommers. Er zit een keer een einde aan de pauzestand.

Had die kerel niet ook gezegd dat vrouwen maar even niet zwanger moesten worden nu? Krankzinnig vind ik dat.

[ Voor 12% gewijzigd door Stoffa op 16-01-2021 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:36:
[...]

Dat, en het is ook gezond als mensen kunnen sporten. Misschien niet in volle sportscholen maar wel in beperkte mate trainingen.
Inderdaad, ik denk dat sportscholen, winkels en kappers ook redelijk veilig kunnen.

Scholen is zeker zo belangrijk maar tegelijkertijd wel veel risicovoller als we hun rol in de verspreiding niet weten. Kinderen afstand laten houden gaat namelijk niet werken vrees ik en daarnaast zit je met veel oude gebouwen met slechte ventilatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:31
Stoffa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:37:
[...]

Dit. Ik moest gewoon lachen toen ik Gommers hoorde zeggen dat de Britse variant voor een lockdown tot de zomer kan zorgen. Alsof er echt niets, maar dan ook werkelijk NIETS, anders telt dan de coronacijfers.

Sorry, maar dat gaat in maatschappelijke zin gewoon echt niet werken meneer Gommers. Er zit een keer een einde aan de pauzestand.

Had die kerel niet ook gezegd dat vrouwen maar even niet zwanger moesten worden nu? Krankzinnig vind ik dat.
Het zou eerder zorgelijk zijn als Gommers iets anders riep.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
[...]

Er zit mijn inziens een kern van waarheid in waarbij je niet moet vergeten dat er veel druk op de ziekenhuizen liggen. Mijn inziens te veel druk, in maart 2020 werd alles afgeschaald en dat is in de zomer ingehaald (voor een bepaald percentage) nu gebeurd hetzelfde. Ook dat houd een keer op.

Op Facebook was een reactie van iemand en daar gaf ik die persoon wel gelijk in:
Gommers is arts op de IC, moet hij niet aan het bed staan in plaats van alle talkshows af gaan....

:o

We zullen zien, ik merk in mijn omgeving, bij cliënten waar ik kom (wijkverpleging) en in de buurt dat de rek eruit is. Bijna een jaar zijn er maatregelen, van de anderhalve meter tot de lockdown en mondneusmaskers..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
Mrjraider schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:52:
[...]

Er zit mijn inziens een kern van waarheid in waarbij je niet moet vergeten dat er veel druk op de ziekenhuizen liggen. Mijn inziens te veel druk, in maart 2020 werd alles afgeschaald en dat is in de zomer ingehaald (voor een bepaald percentage) nu gebeurd hetzelfde. Ook dat houd een keer op.

Op Facebook was een reactie van iemand en daar gaf ik die persoon wel gelijk in:
Gommers is arts op de IC, moet hij niet aan het bed staan in plaats van alle talkshows af gaan....

Als je hem gisteren gehoord had, dan wist je dat hij de hele week op zaal heeft gestaan. Hij komt echt niet naar een talkshow in plaats van een dienst te draaien op het ziekenhuis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
[...]

Die pauzestand gaat nog veel langer duren als mensen er op die manier op blijven reageren, ja.

Wat zwangerschappen betreft: zwangerschap is niet zonder risico, ook tegenwoordig niet. Daar zit een hoop acute zorg omheen, die momenteel door corona niet optimaal is. Vanuit dat perspectief heeft hij gewoon gelijk.

Dat jij dat niet kan of wil snappen, prima, maar dat is aan jou, niet aan Gommers. Spoor bijster, indeed.

@Mrjraider Mijn ervaring is dat dit soort functies er grotendeels 'naast' gedaan worden (het kost meer tijd dan de paar toegewezen uren). En de normale uren gaan al royaal over de aanstelling heen.

[ Voor 12% gewijzigd door ijdod op 16-01-2021 15:57 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
Misschien moet je even je feiten op orde hebben:
https://www.nporadio1.nl/...raken-over-zwanger-worden

Het is compleet uit het verband gerukt.

[ Voor 15% gewijzigd door ZieMaar! op 16-01-2021 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Het artikel hierboven is duidelijk genoeg. We gaan hier nu niet verder over Gommers en het wel of niet zwanger worden.

Ik heb de (flamerige) discussie daarover ook weggehaald. We reageren hier niet op de man.

[ Voor 26% gewijzigd door ZieMaar! op 16-01-2021 16:05 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Met je kop in het zand steken gaat het probleem niet voorbij. Versoepelingen in Engeland hebben laten zien hoe in korte tijd het land in een zeer strenge lockdown gedreven werd, versoepelingen in ons eigen land hebben hetzelfde laten zien. En het maakt eigenlijk niet uit waar we kijken. Versoepelingen op niveaus zoals wij deze nu hebben in Nederland tonen overal een soortgelijk beeld. Het is niet houdbaar.

Dan kun je willen wat je wilt. Maar de overheid in dit land zal toch niet formeel gaan zeggen dat alles weer lekker open mag, terwijl daar tegenover staat dat de ziekenhuizen vollopen, noodzakelijke zorg ontzegd zal moeten gaan worden en de IC's vol komen te liggen.

Het zal je vermoedelijk een hoop kopzorgen schelen door de feiten gewoon onder ogen te zien dat een aanhoudende lockdown en zelfs bij verbetering blijvend strikte maatregelen tot aan de zomer gewoonweg zeer waarschijnlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:03
[...]

Dat heb ik nou ook altijd bij die persconferenties van Rutte en De Jonge. Dan denk ik, joh, ga gewoon het land besturen en de crisis besturen. Sorry hoor, maar ik vind die reactie op Facebook wel erg kortzichtig. Het is nooit goed. Als er niemand zit, voelt de beroepsgroep zich niet vertegenwoordigd en moet de beroepsgroep zich laten horen om te vertellen hoe erg het is. Als ze er wel zitten, krijg je dit. Ik snap ook wel dat het vanuit de zorg dubbel kan voelen, maar we oordelen allemaal zo snel. Leven en laten leven, alsjeblieft :)

Gommers steekt zijn nek uit, in heel veel verschillende opzichten. Laten we diezelfde nek niet op het hakblok leggen. Dat verdient die man echt niet. Wat je ook van hem en zijn uitspraken mag vinden.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
Ik zie net bij Kalahari 2 interessante tweets langs komen omtrent de Britse variant. Het geeft iets meer duiding aan de situatie in Engeland en mijn inziens laat het ook zien dat we ons niet té bang moeten laten maken. Iets wat nu wel lijkt te gebeuren. Daarmee wil ik niet zeggen dat we de ernst van een variant moeten negeren, we hebben eerder gezien wat er gebeurd als je het onderschat. Maar mijn eigen gevoel zegt dat de experts en MSM wel wat doorschieten.

[Twitter: https://twitter.com/kalahiri/status/1350210506276143107]

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Er2XTKVW4AAlHVm?format=jpg&name=large

Persoonlijk, en dat is dus niet direct onderbouwt met feiten!, schaar ik deze Britse variant vooralsnog in het rijtje Pasen/BLM protest/Kerst/Koningsdag/Feestje Willem II. Veel over te doen, veel berichtgeving, meeste berichtgeving negatief en bang makend maar uiteindelijk blijkt de soep niet zo heet gegeten te worden als deze wordt opgediend.

[ Voor 21% gewijzigd door Drardollan op 16-01-2021 16:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sergelwd
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04-2021
Er is sowieso veel te veel zinloze fixatie op vaccinatie, mutatie en avondklok.
Alles moet maar worden ingezet om het volk bang te maken ipv dat ze hun strategie die lek als een zeef is eens iets aan te passen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Drardollan Het kan niet zo zijn dat een variant niet besmettelijker is, en tegelijkertijd wel de verspreiding helemaal overneemt. Onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psychodude schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:00:
[...]

Met je kop in het zand steken gaat het probleem niet voorbij. Versoepelingen in Engeland hebben laten zien hoe in korte tijd het land in een zeer strenge lockdown gedreven werd, versoepelingen in ons eigen land hebben hetzelfde laten zien. En het maakt eigenlijk niet uit waar we kijken. Versoepelingen op niveaus zoals wij deze nu hebben in Nederland tonen overal een soortgelijk beeld. Het is niet houdbaar.

Dan kun je willen wat je wilt. Maar de overheid in dit land zal toch niet formeel gaan zeggen dat alles weer lekker open mag, terwijl daar tegenover staat dat de ziekenhuizen vollopen, noodzakelijke zorg ontzegd zal moeten gaan worden en de IC's vol komen te liggen.

Het zal je vermoedelijk een hoop kopzorgen schelen door de feiten gewoon onder ogen te zien dat een aanhoudende lockdown en zelfs bij verbetering blijvend strikte maatregelen tot aan de zomer gewoonweg zeer waarschijnlijk zijn.
gelukkig is er meer dan zwart en wit. Alles open of Alles dicht.Enz.

Hopelijk wordt er naast korter termijn ook gekeken naar de middellange en langere termijn. Vanuit verschillende perspectieven en meer gezondheidsaspecten dan de Corona effecten alleen.
Ik wens de overheid alle wijsheid toe in de moeilijke afwegingen die ze daarin moeten maken.

Een langdurige lockdown kun je een beetje vergelijken met je kop in het zand steken. Of net iets anders in een grot gaan zitten en wachten tot de storm overgaat . Dat kan verstandig zijn maar heeft ergens ook een einde , omdat je voorraden ( en die mag je heel breed zien ) dan opraken. Op een bepaald moment zullen de sterken naar buiten moeten om te zorgen dat de bevoorrading op orde blijft.

disclaimer: bedoeld als filosofische gedachtegang tussen allerlei stelligheden van meerdere kanten. Niet meer of minder dan dat. De vergelijking gaat volledig mank, een storm is geen virus enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:42
Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:17:
Alles moet maar worden ingezet om het volk bang te maken ipv dat ze hun strategie die lek als een zeef is eens iets aan te passen.
En hoe moeten ze de strategie dan aanpassen? Wat moet de overheid/zorg anders doen?

En bang maken? Dat is volgens mij iets dat de overheid niet doet, wel waarschuwen dat als het fout gaat, het goed fout kan gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Of het nou meevalt of niet met die Britse variant ik heb liever dat dit de laatste keer is en dan gewoon weer normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sergelwd
Transportman schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:20:
[...]

En hoe moeten ze de strategie dan aanpassen? Wat moet de overheid/zorg anders doen?

En bang maken? Dat is volgens mij iets dat de overheid niet doet, wel waarschuwen dat als het fout gaat, het goed fout kan gaan.
Om te beginnen gewoon eens erkennen dat kinderen een hele belangrijke rol spelen in de verspreiding door hun inter-familiaire contacten via school en daaraan gelinkte sociale netwerken.
Niet om mensen bang te maken en scholen zoveel mogelijk dicht te gooien maar gewoon puur als voorlichting zodat je scholen ook beter kunt openen.
Geef elk klaslokaal sneltesten en een co2-meter of op zijn minst een hygrometer met degelijke richtlijnen en het word al stukken beter beheersbaar.
Kerken ook gewoon per direct sluiten net als andere vergelijkbare bijeenkomsten en je krijgt al een stuk minder stuwkracht achter de verspreiding in het algemeen.
Op dit moment gaat het zoveel over randmaatregeltjes waar je de effecten nooit van gaat zien.

In het ADRZ ziekenhuis waar gister die 4 mutanten zijn gevonden bijv geldt nogsteeds een uitzondering voor jonge kinderen om een mondneusmasker te dragen, want die zijn toch niet besmettelijk?? 8)7 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Sergelwd op 16-01-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:17:
Persoonlijk zou ik een andere aanpak ook prefereren. We worden nu al een jaar lang vooral bang gemaakt en op basis van deze bangmakerij worden er beslissingen genomen door de overheid. Het OMT zou een adviserende rol op de achtergrond moeten hebben, maar ik heb zelf het idee dat ze maar wat graag de kansen aangrijpen om in de schijnwerpers te staan. dhr. Kuipers spant voor mij daarin de kroon, hij komt mij wat te graag in beeld maar heeft zijn eigen zaakje (LCPS) alles behalve op orde. Dhr. Gommers vind ik dan een hele verademing.

Maar goed, ik besef mij ook dat ik de wijsheid ook niet in pacht heb en blij ben dat ik niet de verantwoordelijkheid heb over 17 miljoen burgers. Het is eenvoudig om vanaf de zijlijn commentaar te geven en ik weet ook dat mijn blik gekleurd is omdat ik andere prioriteiten heb dan andere mensen (iedereen heeft zijn of haar eigen prioriteiten tenslotte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Sovieto schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:37:
[...]

Maar het is wel zo dat de eerste vaccins belangrijker zijn dan de laatste. Want ook hier hebben we te maken met afnemende meeropbrengst.
Dat is wel waar ja, ook omdat de maatregelen er vast grotendeels af kunnen als de risicogroepen ingeënt zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Yaksa
[...]
Gommers had deze week elke dag zaaldienst van 07.45 tot 17.00 uur, daarna nog een vergadering en daarna beschikbaar voor de media.
Me dunkt, een volledige werkweek en dan ook nog de talkshows doen. Da's wat anders dan in je luie stoel een beetje commentaar leveren op mensen die hard aan het werk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:20:
@Drardollan Het kan niet zo zijn dat een variant niet besmettelijker is, en tegelijkertijd wel de verspreiding helemaal overneemt. Onmogelijk.
Dat ben ik niet met je eens, daarvoor hoeft het helemaal niet besmettelijker te zijn lijkt mij. Het is gewoon 1 van de vele varianten die nu actief is. We hebben al sinds dag 1 allerlei varianten en tot op heden hebben we daar nooit iets aan gemerkt. Ook komen er steeds meer signalen vanuit de UK dat de problemen niet zozeer door de mutatie veroorzaakt zijn maar door de lakse maatregelen.

De reden dat we ons zo focussen op deze variant is, in mijn ogen, veroorzaakt door de berichtgeving van de UK en het ineens specifiek testen op deze variant. Het is dan niet gek dat je deze variant vind als je er zo specifiek op zoekt.

Nogmaals, niet onderschatten. Maar laten we waakzaam zijn en niet in paniek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:09:
Ik zie net bij Kalahari 2 interessante tweets langs komen omtrent de Britse variant. Het geeft iets meer duiding aan de situatie in Engeland en mijn inziens laat het ook zien dat we ons niet té bang moeten laten maken. Iets wat nu wel lijkt te gebeuren. Daarmee wil ik niet zeggen dat we de ernst van een variant moeten negeren, we hebben eerder gezien wat er gebeurd als je het onderschat. Maar mijn eigen gevoel zegt dat de experts en MSM wel wat doorschieten.

[Twitter]

Persoonlijk, en dat is dus niet direct onderbouwt met feiten!, schaar ik deze Britse variant vooralsnog in het rijtje Pasen/BLM protest/Kerst/Koningsdag/Feestje Willem II. Veel over te doen, veel berichtgeving, meeste berichtgeving negatief en bang makend maar uiteindelijk blijkt de soep niet zo heet gegeten te worden als deze wordt opgediend.
De maatregelen in het VK zijn strikter dan in Nederland, zo bijvoorbeeld in Londen voor wat betreft contact momenten:
  • You must not leave or be outside your home except where necessary.
  • You may only leave the home for a limited number of reasons - including shopping for necessities, going to work (if you cannot do so from home), seeking medical assistance, or avoiding domestic abuse.
  • If you are clinically extremely vulnerable you should only go out for medical appointments, exercise or if it is essential. You should not attend work.
  • You cannot leave your home to meet socially with anyone you do not live with or are not in a support bubble with.
  • You may exercise outdoors on your own, with one other person, or with your household or support bubble. This should be limited to once a day, and you should stay in your local area.
  • You should stay two metres apart from anyone not in your household, or one metre with precautions (such as a face covering).
  • Some support groups can continue with up to 15 participants - but they must not take place in a private home.
  • The police can fine you up to £10,000 for taking part in illegal gatherings.
Zie ook hier via de BBC:
https://www.bbc.com/news/uk-54373904

En het is natuurlijk goed om te zien dat met dat soort maatregelen het beheersbaar is binnen het VK. Maar aan de andere kant, betekend dit potentieel dus wel dat indien wij hier met huidige maatregelen en compliance binnen Nederland wel een toename in prevalentie van B.1.1.7 gaan zien ondanks daling van andere strains, ook hier dit soort striktere maatregelen noodzakelijk kunnen zijn.

Belangrijk is terug komen tot een goed controleerbaar niveau. En nog belangrijker daarna is adequate compliance aan testen en BCO zodra versoepelingen wel plaatsvinden. Gebeurd dit laatste onvoldoende, dan lopen we gewoonweg weer tegen dezelfde problemen aan.

Australië en Nieuw Zeeland pakken dit wat dat betreft vrij goed aan door blijvend gewoon te benoemen wat non-compliance is, hufterig gedrag. Ze delen nota bene ook echt fikse boetes en gevangenisstraffen uit voor het overtreden van quarantaine regels, zoals Vander Sanden die voor 6 maanden celstraf heeft gekregen voor het overtreden van de quarantaine regels in augustus. Of een toerist die enkele weken geleden nog een boete van 13.000 AUD heeft gekregen. Dit soort maatregelen is gewoon wat je helaas nodig hebt om blijvend controle te behouden. Jammer genoeg komt compliance niet vanzelfsprekend voor iedereen.

Tegen de tijd dat een groot deel van de bevolking ingeënt is zullen de problemen hopelijk voorlopig anderszins grotendeels geweken zijn. Maar zolang het virus op mondiaal niveau nog duidelijk aanwezig blijft behoud men het risico op het ontstaan van een strain waartegen de huidige vaccins niet effectief zijn en begint het feest opnieuw. Aanstaande vaccins zijn dan dus ook zeker geen reden om compliance af te wuiven als niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Ik zag dat dit een paar dagen geleden ook voorbij kwam en toen vrij makkelijk aan de kant werd geschoven maar het weer lijkt toch echt ook een behoorlijk grote invloed te hebben.
Vandaar die hydrometer/co2-meters.

https://cds.climate.coper...year_month=January%202021

Toen dit voorbij kwam werden landen in Z-Amerika, Africa en Azië ook al genoemd als landen met een heel afwijkend klimaat en toch veel Covid cases maar hierbij is het wel belangrijk om te bedenken dat het buitenklimaat uiteindelijk niet de directe link is maar vooral wat voor effect die op het binnenklimaat heeft.
Zoals we bijvoorbeeld hier massaal de kachels opstoken in deze tijden en daarmee de lucht die toch al vermengd met het buitenklimaar nog droger maken.
Voor uitbraken in hele vochtige klimaten zie je ook vaak dat het tijdens een periode van regen gebeurd wanneer mensen ook naar binnen gaan en de airco's etc aanslingeren.
Er word maar weinig ondernomen om deze effecten beter te begrijpen is mijn indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Stoney3K schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:36:
[...]

Je kunt nu ook sporten. Thuis. Met 2 anderhalve literflessen vol water, een zak cement (o.i.d.) en een oude fietsbinnenband als elastiek kom je al een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Yaksa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:36:
[...]

Je kunt nu ook sporten. Thuis. Met 2 anderhalve literflessen vol water, een zak cement (o.i.d.) en een oude fietsbinnenband als elastiek kom je al een heel eind.
Ik hoop wel dat je je realiseert dat er meer sporten zijn dan alleen krachttraining.

"Sporten" betekent meer dan "sportschool".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
psychodude schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:00:
[...]

Hoewel ik absoluut tegen het vergelijken van landen ben, kan je met deze kennis de situatie in België verklaren? Daar hebben ze per 1 december wél versoepeld en hebben ze het wél onder controle. Winkels en scholen zijn open, iets waar we hier helaas enkel van kunnen dromen voorlopig. In Nederland lijkt het beleid er enkel op gericht te zijn om zwaarder, zwaarder en nog eens zwaarder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:42
Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:25:
[...]

Om te beginnen gewoon eens erkennen dat kinderen een hele belangrijke rol spelen in de verspreiding door hun inter-familiaire contacten via school en daaraan gelinkte sociale netwerken.
Niet om mensen bang te maken en scholen zoveel mogelijk dicht te gooien maar gewoon puur als voorlichting zodat je scholen ook beter kunt openen.
Geef elk klaslokaal sneltesten en een co2-meter of op zijn minst een hygrometer met degelijke richtlijnen en het word al stukken beter beheersbaar.
Kerken ook gewoon per direct sluiten net als andere vergelijkbare bijeenkomsten en je krijgt al een stuk minder stuwkracht achter de verspreiding in het algemeen.
Op dit moment gaat het zoveel over randmaatregeltjes waar je de effecten nooit van gaat zien.

In het ADRZ ziekenhuis waar gister die 4 mutanten zijn gevonden bijv geldt nogsteeds een uitzondering voor jonge kinderen om een mondneusmasker te dragen, want die zijn toch niet besmettelijk?? 8)7 8)7
Voorlichting dat kinderen bijdragen aan de verspreiding, en dan de scholen "beter" kunnen openen. Dat zal het goed doen op de bangmaakschaal. Sneltesten in het klaslokaal, zie je het al voor je? Alsof er genoeg personeel op school rondloopt om al die sneltesten af te nemen.

Kerken zouden mijn inziens ook gesloten/beperkt moeten worden, dat mensen hun geloof belangrijk vinden is prima, maar er is volgens mij geen enkel geloof dat zegt dat je naar het gebedshuis moet.

En die randmaatregelen, het idee is dat we contacten beperken om de verspreiding op die manier te beperken, maar sommige mensen snappen dat nog niet helemaal, dus gaan we zulke randmaatregeltjes krijgen om die groep toch duidelijk te krijgen dat er iets aan de hand is.
Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:26:
[...]

Persoonlijk zou ik een andere aanpak ook prefereren. We worden nu al een jaar lang vooral bang gemaakt en op basis van deze bangmakerij worden er beslissingen genomen door de overheid. Het OMT zou een adviserende rol op de achtergrond moeten hebben, maar ik heb zelf het idee dat ze maar wat graag de kansen aangrijpen om in de schijnwerpers te staan. dhr. Kuipers spant voor mij daarin de kroon, hij komt mij wat te graag in beeld maar heeft zijn eigen zaakje (LCPS) alles behalve op orde. Dhr. Gommers vind ik dan een hele verademing.

Maar goed, ik besef mij ook dat ik de wijsheid ook niet in pacht heb en blij ben dat ik niet de verantwoordelijkheid heb over 17 miljoen burgers. Het is eenvoudig om vanaf de zijlijn commentaar te geven en ik weet ook dat mijn blik gekleurd is omdat ik andere prioriteiten heb dan andere mensen (iedereen heeft zijn of haar eigen prioriteiten tenslotte).
Ik weet niet of het OMT om de haverklap naar de media loopt, of dat de media om de haverklap naar de OMT-leden lopen. Op het moment dat het het laatste is en de leden zeggen steeds "geen commentaar", zal dat ook vraagtekens oproepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:37:
[...]

Hoewel ik absoluut tegen het vergelijken van landen ben, kan je met deze kennis de situatie in België verklaren? Daar hebben ze per 1 december wél versoepeld en hebben ze het wél onder controle. Winkels en scholen zijn open, iets waar we hier helaas enkel van kunnen dromen voorlopig. In Nederland lijkt het beleid er enkel op gericht te zijn om zwaarder, zwaarder en nog eens zwaarder te gaan.
Nee hoor.. Belgie heeft in de media ook veel meer het nut van ventileren erkend en ook de regels op scholen zijn veel robuuster.
Zo hebben ze voor de komende schoolvakanties en afgelopen kerst ook al vooraf extra vakantie ingepland ipv als handremmaatregel.
Maar vooral waren ze vaak iets eerder met maatregels waar wij vaak achter de feiten aan zijn blijven lopen sinds September.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Transportman schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:38:
[...]
Ik weet niet of het OMT om de haverklap naar de media loopt, of dat de media om de haverklap naar de OMT-leden lopen. Op het moment dat het het laatste is en de leden zeggen steeds "geen commentaar", zal dat ook vraagtekens oproepen.
Zowel de media als de OMT spelen hier een rol in, dat ben ik helemaal met je eens. Dat had ik misschien beter moeten benoemen. Van enige terughoudendheid is bij de media helemaal geen sprake, die gaan al meer dan 11 maanden volledig los (al voor het hier was).

Ik heb overigens niet het idee dat OMT leden zelf zomaar naar de pers stappen, maar ze zijn er wat mij betreft wel iets te happig op om de media te woord te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:37
MikeyMan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:20:
Wat je er dus ook van kan afleiden; is dat hun lockdown dus ook werkt tegen de britse variant :)

Dat ie besmettelijker is, dat is al wel aangetoond. Daar is analyse in het lab voor gedaan en het feit dat het dominant geworden is. Dat is wiskunde 101. Als je dat kunt plotten in de tijd dat het is gebeurd kom je ook al heel ver.

Maar in ieder geval mooit dat de besmettingen dalen in de UK. Dan werkt iig een lockdown ook daar tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 18:11
Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:35:
[...]

Dat ben ik niet met je eens, daarvoor hoeft het helemaal niet besmettelijker te zijn lijkt mij. Het is gewoon 1 van de vele varianten die nu actief is. We hebben al sinds dag 1 allerlei varianten en tot op heden hebben we daar nooit iets aan gemerkt. Ook komen er steeds meer signalen vanuit de UK dat de problemen niet zozeer door de mutatie veroorzaakt zijn maar door de lakse maatregelen.

De reden dat we ons zo focussen op deze variant is, in mijn ogen, veroorzaakt door de berichtgeving van de UK en het ineens specifiek testen op deze variant. Het is dan niet gek dat je deze variant vind als je er zo specifiek op zoekt.

Nogmaals, niet onderschatten. Maar laten we waakzaam zijn en niet in paniek.
Jawel, het is eigenlijk gewoon natuurlijke selectie. De variant die zich het best verspreid komt bovendrijven in een populatie. Zie het zo: Als je op moment X 10000 besmette personen hebt, waarvan er één de mutatie heeft (want het begint ergens natuurlijk), en deze nieuwe mutatie verspreid zich niet sneller dan de rest, hoe kun je dan ooit naar een groter aandeel in de populatie komen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:35:
[...]

Dat ben ik niet met je eens, daarvoor hoeft het helemaal niet besmettelijker te zijn lijkt mij. Het is gewoon 1 van de vele varianten die nu actief is. We hebben al sinds dag 1 allerlei varianten en tot op heden hebben we daar nooit iets aan gemerkt.
Daar hoef jij het niet mee eens te zijn, maar is natuurlijk wel hoe het werkt :9.

Strains met een gelijke effectieve R zullen in onderlinge verdeling gelijk blijven. Een strain moet een hogere effectieve R hebben om dominantie te verkrijgen. En gezien we op dit moment geen curatieve therapie hebben waardoor een verschil in effectieve R verklaart wordt, blijft verschil in besmettelijkheid over. Er is ook gewoon voldoende data voor dat dit ondersteunt, het verschil in effectieve R tussen de strains is voor de situatie in het VK dan ook meermaals gerapporteerd.

Betekend nog steeds niet dat je bang hoeft te zijn of dat het eng is, maar betekend wel gewoonweg dat we de praktijk onder ogen moeten zien, dat indien we dit hoog endemisch binnen ons land laten worden het des te moeilijker wordt om hier weer vanaf te komen. En dat er een risico is dat zelfs huidige maatregelen nog niet voldoende zijn om verspreiding van deze variant momenteel te voorkomen. Derhalve des te belangrijker dat met name mensen met klachten, zeker zodra ze positief getest zijn, zich houden afscheiden van de bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:37:
[...]

Dan vergeet je voor het gemak even dat Belgie al veel eerder strenge maatregelen had genomen en dus ook eerder weer lagere aantallen besmettingen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Adlermann schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:42:
[...]

Wat je er dus ook van kan afleiden; is dat een lockdown dus ook werkt tegen de britse variant :)

Dat ie besmettelijker is, dat is al wel aangetoond. Daar is analyse in het lab voor gedaan en het feit dat het dominant geworden is. Dat is wiskunde 101. Als je dat kunt plotten in de tijd dat het is gebeurd kom je ook al heel ver.

Maar in ieder geval mooit dat de besmettingen dalen in de UK. Dan werkt iig een lockdown ook daar tegen.
Die daling kan wel komen door de temperaturen onder de 0 laatste week, daar lijkt het virus ook niet echt lekker op te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
Stoney3K schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:37:
[...]

Ik hoop wel dat je je realiseert dat er meer sporten zijn dan alleen krachttraining.

"Sporten" betekent meer dan "sportschool".
Loop de trap maar eens 100 x op en neer. Da's het begin van een aardige duurtraining.
Het is toch allemaal niet zo moeilijk, gewoon een beetje inventief zijn i.p.v. alles voorgeschoteld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:40:
[...]

Nee hoor.. Belgie heeft in de media ook veel meer het nut van ventileren erkend en ook de regels op scholen zijn veel robuuster.
Zo hebben ze voor de komende schoolvakanties en afgelopen kerst ook al vooraf extra vakantie ingepland ipv als handremmaatregel.
Nee? De scholen zijn daar toch open? En de winkels ook? Daar is toch geen woord aan gelogen?

Prima dat dat met specifieke maatregelen is, daar heb ik niets over gezegd. Maar die specifieke maatregelen zou je in Nederland ook kunnen nemen. Maar onze overheid zet hier liever in op het ontnemen van de veilige leeromgeving van onze meest kwetsbare groep. Niet enkel in de 2e golf, in de 1e golf hebben ze dat ook al gedaan, met alle gevolgen van dien. Er wordt bijna wekelijks meer bekend over de schade die onze kinderen hebben opgelopen tijdens de eerste sluiting, ik houd mijn hart vast voor de resultaten van de tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Drardollan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:45:
[...]

Nee? De scholen zijn daar toch open? En de winkels ook? Daar is toch geen woord aan gelogen?

Prima dat dat met specifieke maatregelen is, daar heb ik niets over gezegd. Maar die specifieke maatregelen zou je in Nederland ook kunnen nemen. Maar onze overheid zet hier liever in op het ontnemen van de veilige leeromgeving van onze meest kwetsbare groep. Niet enkel in de 2e golf, in de 1e golf hebben ze dat ook al gedaan, met alle gevolgen van dien. Er wordt bijna wekelijks meer bekend over de schade die onze kinderen hebben opgelopen tijdens de eerste sluiting, ik houd mijn hart vast voor de resultaten van de tweede.
Alleen konden de scholen en winkels ook gewoon open omdat ze eerder dan wij aan de rem hebben getrokken in Oktober/November ergens.
Onze overheid probeert juist elke vorm van sluiting van scholen te voorkomen maar dit gaat nu eenmaal zeer slecht samen met de ontkenning van gevaren rond scholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:34:
[...]

Gommers had deze week elke dag zaaldienst van 07.45 tot 17.00 uur, daarna nog een vergadering en daarna beschikbaar voor de media.
Me dunkt, een volledige werkweek en dan ook nog de talkshows doen. Da's wat anders dan in je luie stoel een beetje commentaar leveren op mensen die hard aan het werk zijn.
Valt wel mee. Heb er nu 36 uur op zitten en mag morgen nog een gebroken dienst. Dus zo veel zit ik niet op mijn luie reet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Indoubt schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:42:
[...]

Dan vergeet je voor het gemak even dat Belgie al veel eerder strenge maatregelen had genomen en dus ook eerder weer lagere aantallen besmettingen had.
Dat vergeet ik niet. Ze hebben daar op tijd strenge maatregelen genomen en daarmee ervoor gezorgd dat scholen niet dicht hoefden en winkels na 4 weken ook weer open konden. Beiden met de nodige maatregelen, ook dat vergeet ik niet.

België heeft ook alles op alles gezet om de scholen open te houden en gezocht naar andere maatregelen. In Nederland is alles gewoon dicht gesmeten en nu verlengd. De media heeft ondertussen ook al duidelijk laten lekken dat de basisscholen ook op 25 januari niet opengaan. Wat er dus in resulteert dat onze kwetsbare groep kinderen straks minstens 6 weken verstoken blijft van fatsoenlijk onderwijs en een veilige omgeving.

Pagina: 1 ... 18 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2