Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 129 Laatste
Acties:
  • 400.971 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:01
reemprive schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:52:
Het zou ook kunnen dat deze mutatie andere eigenschappen heeft, bijvoorbeeld makkelijkere overdracht door aërosolen maar virusdeeltjes die korter infecteus zijn in de huidige weersomstandigheden. Kortom, verspreiding is sneller bij direct contact maar het virus overleeft maar kort buiten het lichaam. Dat zou een effect kunnen hebben op de effectiviteit per afzonderlijke maatregel.

Ik vind het persoonlijk gewoon opvallend dat het aantal besmettingen zo'n snelle knik maakt in de UK en Ierland, zeker vergeleken bij de situatie die wij hier kennen. Uiteraard kan ook gedrag een grote rol spelen, als angst mensen triggert om de maatregelen beter te volgen.
Compliance speelt hierin een belangrijke rol. In april zagen wij ook een veel snellere knik. Ook hier kan het dus gewoon veel sneller. Dat dit nu niet plaatsvindt, is gewoon een gedragscomponent. Geen contact*? Dan toch echt geen overdracht.

* Dus echt geen contact. Ook geen aanwezigheid in zelfde ruimte, nabijheid, wat dan ook. Maar gewoon blijven binnen het eigen huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:01
SlaadjeBla schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:45:
[...]

...helaas spreek je niet voor de klassen waarin mijn kinderen zitten (groep 2 en 4). Onderwijs is een lachertje. Ik ben erg blij dat mijn kinderen een voorsprong hadden en ik zeg dat bewust in de verleden tijd. Ik ben er niet van overtuigd dat dat nog zo is, ondanks dat wij erg ons best doen en zelfs "extra" uitdaging bieden. Extra tussen haakjes, want dit is eigenlijk de enige uitdaging. Het onderwijs bestaat uit 3 kwartier per dag online, klassikaal, bellen met de juf. Persoonlijke aandacht: nul. Dan je geprinte werkbladen maken en het is weer gedaan. Als ze door zouden werken, was het in een uurtje af. Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat die juffen tot meer in staat zijn. Het zijn prima leraressen, maar dan wel in de klas.

En dan hebben mijn kinderen nog het geluk dat ze kinderen zijn van hoogopgeleide ouders die hen kunnen begeleiden en extra uitdaging kunnen bieden. Dat ze niet naar de noodopvang hoeven waar helemaal niets aan onderwijs gedaan wordt. Dat wij in een best flexibele thuiswerksituatie zitten en tijd voor ze kunnen maken.

Ik ken echt wel wat kinderen in die klassen die dat moeten missen, die zeker al niet voor liepen, die geen gezellige thuissituatie hebben en die hier echt slechter uit gaan komen. En dan zit ik nog op het platteland, waar je relatief minder kinderen hebt met taalachterstanden en aanverwante problematiek. Dan toch liever spertijd en scholen weer open.

Bewijs? Pas als we de cito scores van 2022 hebben kunnen we er misschien wat van zeggen. Dan zien we de langere termijn impact. Nu is het helaas vooral anekdotisch.
Dat is helaas zo met een overheid die eigenlijk zegt 'zoek het maar uit hoe je het doet' (het vrije onderwijs hier in Nederland) en een onderwijssector waarbij elke school andere scholen als 'de concurrent' ziet en waarbij maar weinig tussen scholen wordt samengewerkt... Zelfs binnen stichtingen wordt amper samengewerkt.

Daardoor heeft inderdaad elke school zelf bedacht hoe ze het afstand onderwijs vorm gingen geven, zonder goede studies te bekijken, zonder goed met elkaar te overleggen, zonder dat er een organisatie is die dit aanstuurt, etc.
TrailBlazer schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:50:
Wij zijn beiden hoogopgeleid maar we vinden thuisonderwijs een drama. Die van 5 heeft aandachtsspanne van een fruitvlieg. Die van 8 wil niks van ons aannemen en vindt alles gewoon stom.
Dan, misschien een stomme vraag vanuit mij hoor... Bij mij zouden je kinderen mij als leerkracht zien en van wat ik zo mee krijg gedragen de meeste kinderen zich thuis veel anders dan op school :+, dus voor mij zal het wel op school een stuk makkelijker zijn.... Maar: de aandachtsspanne van je kind zal op school dus ook niet zo hoog zijn? Wat 'mankeert' je kind dat hij zich niet gewoon op zijn werk richt? En die van 8 die wil niks aannemen en vindt alles gewoon stom: ik kan niet geloven dat dat nu pas ineens bij het thuisonderwijs is ontstaan, dat is dan toch een karakter eigenschap die al eerder aanwezig zal zijn geweest en waar je je misschien niet bewust van was: tijd om ze op te voeden?

Nogmaals: niet flauw bedoeld, een stomme vraag en ik zeg al helemaal niet dat je een slechte ouder bent. Maar ik zie veel ouders op deze manier reageren en ik vraag mij dan toch af waar het mogelijk 'mis' is gegaan in de opvoeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SlaadjeBla schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:45:
[...]
Bewijs? Pas als we de cito scores van 2022 hebben kunnen we er misschien wat van zeggen. Dan zien we de langere termijn impact. Nu is het helaas vooral anekdotisch.
Hopelijk houden ze voor een eerlijke vergelijking toetsniveau en normering wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04-2021
psychodude schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:00:
[...]

Compliance speelt hierin een belangrijke rol. In april zagen wij ook een veel snellere knik. Ook hier kan het dus gewoon veel sneller. Dat dit nu niet plaatsvindt, is gewoon een gedragscomponent. Geen contact*? Dan toch echt geen overdracht.

* Dus echt geen contact. Ook geen aanwezigheid in zelfde ruimte, nabijheid, wat dan ook. Maar gewoon blijven binnen het eigen huis.
Toen waren de regels of de opvolging ervan toch niet bijzonder veel anders dan nu het geval is?
Het klimaat is wel een sterke factor geweest toen:
https://cds.climate.coper...h&year_month=April%202020

Luchtvochtigheid loopt dan weer iets op binnenshuis en zo houd je al snel alleen de 1,5m besmettingen over.

[ Voor 6% gewijzigd door Sergelwd op 16-01-2021 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
gekkie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:35:
[...]
Misschien tijdens de vakantie dan maar een beetje door gaan met een beetje les geven als men echt zo achter ligt.
Dat doet geen recht aan het feit dat vakantie nodig is voor de leerlingen, een moment van rust is nodig on daarna weer te kunnen leren

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

President schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:05:
[...]

Nogmaals: niet flauw bedoeld, een stomme vraag en ik zeg al helemaal niet dat je een slechte ouder bent. Maar ik zie veel ouders op deze manier reageren en ik vraag mij dan toch af waar het mogelijk 'mis' is gegaan in de opvoeding?
'vreemde ogen dwingen' zei mijn vader vroeger altijd en ik denk dat hij gelijk had.

kinderen kunnen (als het goed) is thuis 'zichzelf' zijn en op school gedragen ze zich anders. Mijn zoon had soms na schooltijd driftaanvallen. Bij school gevraagd of zij ook wat merkten. Nee hoor altijd heel rustig. Hij bewaarde zijn frustratie voor de plek waar hij zich thuis voelde, dat moesten we maar als compliment zien.

Net als veel volwassenen ( ik in ieder geval ) in verschillende rollen zich anders gedragen doen kinderen dat ook. Thuis zijn ze 'kind' , op school 'leerling'. Nu moeten ze thuis beide rollen mengen en de ouders die van ouder , werknemer en docent. Dat lukt soms niet, hoezeer mensen ook hun best ook doen.

Overigens ken ik ook docenten die ik op school vreselijk vond , maar prive relaxed waren. Ook niet gek, want allemaal mensen die blijkbaar in verschillende situaties verschillend over kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:40:
[...]

Besmettelijkheid zegt niets anders dan mate van ziekte overdracht / verspreiding. Ook in het geval van het voorbeeld van wat jij aanhaalt, betekend dit dus gewoonweg dat deze voorgestelde mutatie besmettelijker is. Er is namelijk meer overdracht / verspreiding dan het virus dat die mutatie niet heeft.

Je bedoelt waarschijnlijk te zeggen dat de mate van transmissie van een enkel virus partikel niet veranderd. Maar hoewel transmissie (transmissibility) een relatie heeft met besmettelijkheid (infectivity), zijn deze toch verschillend. Transmissibility is een virologische eigenschap. Infectivity is meer een epidemiologische uitkomstmaat hiervan, iets dat juist bepaald kan worden door o.a. viruseigenschappen zelf maar ook omgevingsfactoren.
Ik reageerde puur op de stelling dat het feit dat de mutatie dominant geworden is per definitie zou betekenen dat deze besmettelijker dan het origineel ooit geweest is.

En dat is dus niet zo, het kan bij een fictief virus prima zo zijn dat de nieuwe variant simpelweg bij gemiddeld 0 graden net zo effectief is als de oude variant bij 10 graden was. Alleen als het nu 0 graden is wordt de mutatie dan wel dominant omdat deze simpelweg beter met de huidige omstandigheden kan omgaan, of anders gezegd omdat dat de oude variant het slechter doet onder de huidige condities. De mutatie hoeft het daarvoor dan niet per definitie beter te doen dan de originele variant bij 10 graden.

En nogmaals concreet dit zal hier echt niet zo simpel spelen maar het gaat mij puur om te beschrijven dan dominant worden op zichzelf niet perse betekent dat een virus besmettelijker is dan het orgineel onder de eerdere condities. Het betekent enkel dat het de mutatie het beter doet onder de huidige condities dan het origineel onder de huidige condities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
[...]
Dat is helaas zo met een overheid die eigenlijk zegt 'zoek het maar uit hoe je het doet' (het vrije onderwijs hier in Nederland) en een onderwijssector waarbij elke school andere scholen als 'de concurrent' ziet en waarbij maar weinig tussen scholen wordt samengewerkt... Zelfs binnen stichtingen wordt amper samengewerkt.

Daardoor heeft inderdaad elke school zelf bedacht hoe ze het afstand onderwijs vorm gingen geven, zonder goede studies te bekijken, zonder goed met elkaar te overleggen, zonder dat er een organisatie is die dit aanstuurt, etc.
Het is jammer dat hierin geen goed, nationaal onderwijs opzet anderszins in het leven geroepen is. Iets dat niet alleen prima nu tijdelijk kan functioneren, maar ook hierna nog prima inzetbaar zal blijven om leerachterstanden voor deelvakken aan te pakken bij kinderen. Gewoon thuis in de eigen tijd bijvoorbeeld een online, publiekelijk toegankelijk leerportaal.

Een beetje zoals bijvoorbeeld voor de Duitse taal de Deutsche Welle veel prima lesmateriaal openbaar toegankelijk heeft, deels ook bruikbaar voor kinderen, zeker middelbare school leeftijd.
Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:09:
[...]

Toen waren de regels of de opvolging ervan toch niet bijzonder veel anders dan nu het geval is?
Het klimaat is wel een sterke factor geweest toen:
https://cds.climate.coper...h&year_month=April%202020

Luchtvochtigheid loopt dan weer iets op binnenshuis en zo houd je al snel alleen de 1,5m besmettingen over.
Naja, ik weet niet voor waar jij woont. Maar in Groningen kon ik toen op weg naar mijn werk lopen vanaf het station naar het ziekenhuis en op het hele traject misschien 2, 3 mensen tegen te komen. In de bus naar huis zat ik verreweg de meeste dagen alleen. Dat is nu toch echt het geval niet. In de bus zit je met regelmaat nu gewoon zelfs naast iemand omdat er anders geen plaats is, en je komt op een traject ziekenhuis - station toch echt al snel 100+ mensen tegen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:55
President schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:10:
[...]
Zeker die dramatische ouders met de 'oo, mijn kind is helemaal in tranen dat hij/zij zijn/haar vriendjes niet op school kan zien'... Man/vrouw, maak je kind weerbaar dat hij/zij om kan gaan met kleine teleurstellingen / slecht nieuws |:( 8)7
Sorry hoor, maar noem je de gevolgen van corona voor basisschoollleerlingen nu een "kleine teleurstelling"? Volgens mij ben jij inmiddels echt alle gevoel voor verhoudingen ergens kwijt geraakt de afgelopen tijd. Als jij zelf een enigszins "normale" jeugd hebt gehad, heb je niets wat dan ook maar in de buurt komt qua emotionele belasting meegemaakt (die jongen bij mij op school met botkanker ja, die kreeg ook flink wat voor zijn kiezen...). Het gaat hier niet om een keer een middag niet mogen spelen omdat je naar de verjaardag van je tante moet he?. Het gaat om weken achtereen je vriendjes niet mogen zien. Weken achtereen op jezelf zijn aangewezen als kleuter en zo nu en dan op een schermpje iemand mogen zien. En dat noem jij dan leren omgaan met een "kleine teleurstelling"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
ik222 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:15:
[...]

Ik reageerde puur op de stelling dat het feit dat de mutatie dominant geworden is per definitie zou betekenen dat deze besmettelijker is dan het origineel was.

En dat is dus niet zo, het kan bij een fictief virus prima zo zijn dat de nieuwe variant simpelweg bij gemiddeld 0 graden net zo effectief is als de oude variant bij 10 graden was. Alleen als het nu 0 graden is wordt de mutatie dan wel dominant omdat deze simpelweg beter met de huidige omstandigheden kan omgaan, of anders gezegd omdat dat de oude variant het slechter doet onder de huidige condities. De mutatie hoeft het daarvoor dan niet per definitie beter te doen dan de originele variant bij 10 graden.

En nogmaals concreet dit zal hier echt niet spelen maar het gaat mij puur om te beschrijven dan dominant worden op zichzrlf niet perse betekent dat een virus besmettelijker is dan het orgineel onder de eerdere condities. Het betekent enkel dat het de mutatie het beter doet onder de huidige condities dan het origineel onder de huidige condities.
Maar gezien de verdere condities voor B.1.1.7 en overige strains binnen het VK dus op gelijke wijze veranderen, is het gewoonweg onjuist wat je zegt. Dit is niet eens een discussie punt, het klopt gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

President schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:10:
[...]

Ik heb ook de nodige stukken gelezen over kinderen die helemaal opleefden door het thuisonderwijs! Of kinderen die blij waren niet meer naar school te hoeven omdat ze daar werden gepest, zich er niet bij voelden passen, etc..

En als ik voor mijn klas spreek: de kinderen leren echt niet minder dan alles. De kinderen krijgen gewoon werk mee waar ze wel een paar uur thuis mee zoet zijn in combinatie met vooraf opgenomen instructies door de leerkrachten. Niet die achterlijke online lessen, aangezien we:
- willen dat ouders thuis kijken wat een realistisch schema is voor hun kind in combinatie met hun (werk)leven
- weten dat niet ieder kind in het gezin op hetzelfde moment een device heeft of internettoegang
- willen dat kinderen een instructie kunnen terug kijken als ze iets niet begrepen
- willen dat kinderen in een rustige omgeving de les kunnen maken, niet met nog 25 andere kindjes op het scherm of uit hun boxen
- willen dat de kinderen de hele dag door de leerkracht een chat berichtje kan sturen en 1 op 1 kan videobellen (of met een groepje) voor extra hulp, zonder anderen daarbij te storen

En als ik dan naar de ouders van mijn kinderen kijk: wat een toppers ook hoor! Genoeg ouders die de instructie filmpjes mee kijken, omdat ze bang zijn dat hun kind ze straks gaat vragen hoe ze de persoonsvorm vinden :+. De ouders leren dus ook flink wat bij in deze tijd :D

En ja, rekenen + taal + spelling + begrijpend lezen... Daarnaast voor de leuk en afwisseling ook aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, etc. Vergeet niet dat bij dit laatste dat er een aanbod plicht is, geen kennisplicht. Dat weten ouders niet, maar als ik in de kleuterklas de geschiedenisboeken van groep 1 t/m 8 voorlees dan heb ik heel zwart/wit al aan de wettelijke eisen voldaan als school. En die topografie toets die je kind nu misschien niet op krijgt? Ook dat gaat niet om kennis, maar gaat om het 'hoe moet ik iets leren'.

Neemt niet weg dat ik ook echt wel geloof dat het grootste gedeelte van de kinderen het beste af is met onderwijs op school in plaats van onderwijs op afstand. Maar bewijs dat ze inderdaad gigantische achterstanden oplopen heb ik nog niet gezien, ik heb uiteraard ook wel op facebook de nodige ouders zien klagen ;)

Zeker die dramatische ouders met de 'oo, mijn kind is helemaal in tranen dat hij/zij zijn/haar vriendjes niet op school kan zien'... Man/vrouw, maak je kind weerbaar dat hij/zij om kan gaan met kleine teleurstellingen / slecht nieuws |:( 8)7
Dit. Bij ons is de enige die last heeft van het thuis onderwijs ikzelf, of eigenlijk mijn werk (ik heb zelf wel heel veel last van de lockdown omdat er voor mijzelf geen uitlaatklep is). Mijn kinderen thuis onderwijzen vind ik veel leuker en uitdagender dan mijn zolderkamer werk van nu. Thuis werken via teams op zolder maakt me depressief. Mijn kinderen onderwijzen gaat juist heel goed. Mijn dochter van 5 kan inmiddels lezen door de afgelopen 2 weken en met de oudste lekker door de verdiepingsstof heen en automatiseren. Het enige lastige is dat er nog een kind van 2 doorheen banjert. En dat mijn werk zoveel eisen stelt.

Ook het sociale aspect is er gewoon. Kinderen spelen nu weer buiten in de buurt ipv op de opvang. Net als in mijn eigen jeugd.

Oh ja wij houden ons ook niet aan het programma van school. We volgen ons eigen ritme en zorgen dat de weektaak afkomt. Dat vindt de juf niet zo leuk die het liefst heeft dat we ons minutieus aan haar schema houden.

Ik ben heel anders tegen thuis onderwijs aan gaan kijken en als de leerplicht het toe zou laten en de gezinsomstandigheden en verplichtingen anders waren zou ik het serieus overwegen nu. Ook het gesjees in de ochtend om op tijd op school te zijn is er niet meer.

Het is alleen frigging druk allemaal en we komen de deur gewoon niet meer uit. Ik ben benieuwd hoe thuisonderwijs is zonder pandemie en zware werk verplichtingen. Gelukkig is mijn vrouw gewoon thuis en neemt die (te?) veel voor haar rekening. Dat was al een keuze (noodzaak: ze is chronisch ziek) voor de pandemie. En ik heb daarom 12 uur in de week ouderschapsverlof opgenomen tot de zomervakantie. Ik heb geleerd van het voorjaar waar ik vijf ballen in de lucht moest houden. Zo is er in elk geval genoeg balans. Ouderschapsverlof mag de werkgever niet weigeren.

Maar dit is ook anekdotisch. Er zijn ook gezinnen waar het minder gaat. Ik weet niet of het zero sum is maar de kids thuis vind ik niet het ergste van deze tijd. En ik ken er meer.

Het ergste is dat alle dagen grijs zijn voor m’n gevoel. Mijn werk geen voldoening meer geeft en dat ik te weinig fun in het leven heb. Gelukkig kan ik na 2030 savonds af en toe nog even naar een vriend en daarmee gaat het allemaal maar net. Als er een avondklok komt word ik echt gillend gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
Mfpower schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:18:
[...]
Het ergste is dat alle dagen grijs zijn voor m’n gevoel. Mijn werk geen voldoening meer geeft en dat ik te weinig fun in het leven heb. Gelukkig kan ik na 2030 savonds af en toe nog even naar een vriend en daarmee gaat het allemaal maar net. Als er een avondklok komt word ik echt gillend gek.
Tsja, fijn dat het voor jou zo werkt, maar ik ken bosjes mensen die maar wat graag een basisschoolopening zouden willen ruilen tegen een avondklok. (En zelf vind ik onderwijs eigenlijk ook wel iets belangrijker dan mijn wekelijkse biertje met een kennis...)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
[...]
En dit vat het bij mij ook perfect samen.

Ik ben vrijgezel, geen kinderen.
Dus het spaarzame bezoekjes aan een vriend (die ook vrijgezel is) is enige sociale contact dat ik heb.
Merkte toen ik die vriend vandaag nog even bezocht, dat hij de eerste was die ik in een week had gesproken. Zelfs vanuit het werk ging alles of per email of per chat!

Note: ik zeg niet dat onderwijs niet belangrijk is ofzo :)
Het is allemaal even belangrijk, dat is het lastige in deze tijd!

[ Voor 7% gewijzigd door Ryur op 16-01-2021 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:18:
[...]

Maar gezien de verdere condities voor B.1.1.7 en overige strains binnen het VK dus op gelijke wijze veranderen, is het gewoonweg onjuist wat je zegt. Dit is niet eens een discussie punt, het klopt gewoon niet.
Ik begrijp je echt niet geloof ik. Natuurlijk veranderen de condities continu, op allerlei vlakken. Of het nu gaat om klimaat, gedrag, vaccinaties of wat dan ook, de omstandigheden veranderen continu.

Dat die condities voor alle actieve varianten hetzelfde veranderen klopt. Maar als een oude variant door een bepaalde veranderde conditie het minder goed doet dan kan juist een mutatie dat probleem (vanuit het virus gezien) oplossen. De mutatie wordt dan dominant zonder dat deze besmettelijker hoeft te zijn onder de nieuwe condities dan de oude variant onder de oude condities was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
Carnoustie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:16:
[...]

Sorry hoor, maar noem je de gevolgen van corona voor basisschoollleerlingen nu een "kleine teleurstelling"? Volgens mij ben jij inmiddels echt alle gevoel voor verhoudingen ergens kwijt geraakt de afgelopen tijd. Als jij zelf een enigszins "normale" jeugd hebt gehad, heb je niets wat dan ook maar in de buurt komt qua emotionele belasting meegemaakt (die jongen bij mij op school met botkanker ja, die kreeg ook flink wat voor zijn kiezen...). Het gaat hier niet om een keer een middag niet mogen spelen omdat je naar de verjaardag van je tante moet he?. Het gaat om weken achtereen je vriendjes niet mogen zien. Weken achtereen op jezelf zijn aangewezen als kleuter en zo nu en dan op een schermpje iemand mogen zien. En dat noem jij dan leren omgaan met een "kleine teleurstelling"?
Ja, ik noem het inderdaad een kleine teleurstelling. Een kind wat zijn vader of moeder verliest aan een ziekte; daarbij kan je het niet hebben over een kleine teleurstelling. En ook die kinderen heb ik op school gezien en ook die kinderen zijn 'verder' gegaan met hun leven, ondanks het verdriet wat ze mee dragen. Ik heb kinderen gehad die afstand hebben genomen van een ouder (gescheidne ouders) omdat ze er mishandeld werden, ik heb kinderen gehad welke uit hun eigen land gevlucht zijn wegens omstandigheden... Kinderen die met hun moeder uit huis van vader zijn gevlucht omdat moeder en kind werden mishandeld.

Thuis onderwijs is toch echt een klein dingetje hoor. Ik neem aan dat een ouder zijn best doet om het voor het kind te normaliseren, in plaats van er een groot drama van te maken. Ik heb mijn kinderen vorige week al in contacten aangegeven dat het leuk was dat men aangaf dat de scholen misschien de 25e al weer open zouden gaan, maar heb ze toch echt duidelijk gemaakt dat er een grote kans was dat we nog langer gesloten zouden blijven.

Weken achtereen je vriendjes niet mogen zien: boehoehoe... Serieus, zeker in deze tijd! Je kan sowieso met je vriendjes videbellen via de whatsapp als ouders een telefoon hebben.. Natuurlijk is dat anders dan elkaar in het echt zien, maar kom op zeg... Als jij er rustig mee om gaat dat het wel goed komt en dat het gewoon even nu de corona is, dat ze ze vanzelf wel zien, etc.. Dan komt het met het kind ook wel goed.

Doet mij denken aan een situatie een paar weken geleden. We hadden weer een scheiding in de klas, dus hadden we een gesprek met elkaar hierover. Ik maakte duidelijk dat alle ouders ooit zouden kunnen gaan scheiden, dat het niet iets is waar je als kind dagelijks bang voor moet zijn maar dat het gewoon de realiteit is. De meeste kinderen snapten dit wel. Een meisje zei dat haar ouders nooit zouden gaan scheiden, want ze hadden elkaar bij het trouwen beloofd dat ze altijd bij elkaar zouden blijven.. En ouders hadden het kind dus ook beloofd dat ze nooit zouden gaan scheiden. WTH doe je dan als ouder?!? Je kan je kind niet beloven dat je nooit gaat scheiden, dan bestaat er een kans dat je kind later weet dat beloftes geen waarde hebben.

Ik vind het echt overtrokken allemaal, dit is echt niet het einde van de wereld. Het is even shit, dat zeker! Maar als jij er als ouder nuchter in staat dan zal je kind ook echt geen trauma oplopen :F
Oh ja wij houden ons ook niet aan het programma van school. We volgen ons eigen ritme en zorgen dat de weektaak afkomt. Dat vindt de juf niet zo leuk die het liefst heeft dat we ons minutieus aan haar schema houden.
Gelijk heb je. Zolang je kind mee krijgt wat het mee moet krijgen heeft de juf niks te zeggen over wanneer je wat doet. Als het op de dinsdag gewoon een dag is dat het niet lukt, dan doe je 'het werk' van de dinsdag gewoon nog even op de woensdag erbij. Het moet wel werkbaar blijven voor de ouders :)

[ Voor 8% gewijzigd door President op 16-01-2021 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Carnoustie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:26:
[...]

Tsja, fijn dat het voor jou zo werkt, maar ik ken bosjes mensen die maar wat graag een basisschoolopening zouden willen ruilen tegen een avondklok. (En zelf vind ik onderwijs eigenlijk ook wel iets belangrijker dan mijn wekelijkse biertje met een kennis...)
Het is gewoon geen afweging. Ik in een depressie of mijn kinderen naar school? Als het gezin hier niet draait omdat ik er uit lig dan zijn mijn kids naar school maar ik vraag me af of ze dan werkelijk beter af zijn. Het gaat om balans en die heb ik ook nodig. Als ik geen uitlaatklep heb dan is mij gezin de eerste die daar last van krijgt, komt mijn relatie onder druk te staan etc. Dan kom ik in een burn-out (ik loop al op een wankele lijn door al die dagen maar binnen zitten) wat ook weer effect heeft op werk en inkomsten.

Je kunt simpelweg het een niet ruilen voor het ander. Jouw stelling is me te simpel. Het hangt allemaal fijnmazig aan elkaar en iedereen is anders met andere behoeften.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carnoustie
President schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:27:
[...]
Weken achtereen je vriendjes niet mogen zien: boehoehoe... Serieus, zeker in deze tijd! Je kan sowieso met je vriendjes videbellen via de whatsapp als ouders een telefoon hebben.. Natuurlijk is dat anders dan elkaar in het echt zien, maar kom op zeg... Als jij er rustig mee om gaat dat het wel goed komt en dat het gewoon even nu de corona is, dat ze ze vanzelf wel zien, etc.. Dan komt het met het kind ook wel goed.

Ik vind het echt overtrokken allemaal, dit is echt niet het einde van de wereld. Het is even shit, dat zeker! Maar als jij er als ouder nuchter in staat dan zal je kind ook echt geen trauma oplopen :F
Precies dit! Hoe kom je hier nu toch bij? Je hebt volgens mij echt geen idee. Hoelang heb jij vroeger je vriendjes achteen eigenlijk niet gezien? En vakantie met nieuwe vriedjes telt niet. We zitten hier in een voor ons unieke situatie waarin allerlei pedagogen en kinderpsychiaters zich op zijn minst ernstige zorgen maken over de ontwikkeling van kinderen(en " hopen" dat het inderdaad wel goed gaat komen), maar jij weet zeker dat het alllemaal niets uitmaakt en dat we niet zo moeten "zeuren"? Ignorance is bliss...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
Mfpower schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:31:
[...]

Het is gewoon geen afweging. Ik in een depressie of mijn kinderen naar school? Als het gezin hier niet draait omdat ik er uit lig dan zijn mijn kids naar school maar ik vraag me af of ze dan werkelijk beter af zijn. Het gaat om balans en die heb ik ook nodig. Als ik geen uitlaatklep heb dan is mij gezin de eerste die daar last van krijgt, komt mijn relatie onder druk te staan etc. Dan kom ik in een burn-out (ik loop al op een wankele lijn door al die dagen maar binnen zitten) wat ook weer effect heeft op werk en inkomsten.

Je kunt simpelweg het een niet ruilen voor het ander. Jouw stelling is me te simpel. Het hangt allemaal fijnmazig aan elkaar en iedereen is anders met andere behoeften.
Maar ik wil ook helemaal niet je bezoekjes afpakken, alleen kan dat toch ook wel overdag? Je kinderen zitten dan toch op school, dus daar hoef je niet voor thuis te blijven...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Carnoustie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:39:
[...]

Maar ik wil ook helemaal niet je bezoekjes afpakken, alleen kan dat toch ook wel overdag? Je kinderen zitten dan toch op school, dus daar hoef je niet voor thuis te blijven...
Ze zitten NU niet op school hé en ik moet overdag werken en vrienden ook. Daarom staat die avondklok me zo tegen. De avonden zijn de enige momenten door de weeks dat ik nog iets voor mezelf kan doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:11

SomerenV

It's something!

Ryur schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:26:
[...]

En dit vat het bij mij ook perfect samen.

Ik ben vrijgezel, geen kinderen.
Dus het spaarzame bezoekjes aan een vriend (die ook vrijgezel is) is enige sociale contact dat ik heb.
Merkte toen ik die vriend vandaag nog even bezocht, dat hij de eerste was die ik in een week had gesproken. Zelfs vanuit het werk ging alles of per email of per chat!
Ik had begin januari ook zo'n momentje dat ik even stilstond bij 'alles'. Puur uit gewoonte gaven een collega en ik elkaar de hand om elkaar gelukkig nieuwjaar te wensen. Dat was voor mij, buiten de handen van mijn vriendin om, de eerste hand die ik aanraakte in 9 maanden tijd, en dat voelde gewoon vreemd. Op dat moment merkte ik ook dat zelfs ik als einzelganger soms gewoon fysiek contact nodig heb ofzo.

Vanmiddag had ik het er ook met een vriend over (online) dat onze relaties saai zijn nu. Hij heeft sinds een jaar ongeveer een relatie, maar net de pech dat je gewoon bijna niks kunt doen. Hij kan vrij sociaal zijn en z'n vriendin is vrij sociaal, maar je kunt niet lekker spontaan in de groepsapp gooien dat je in bent voor een gezellig avondje met de groep. Alles moet afgesproken worden en overal moet je de regels in acht nemen. En buiten dat kun je wandelen, of thuis een spelletje spelen. Drankje doen, uit eten, hotelletje, weekend weg, gaat allemaal niet. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, namelijk voor het eerst samenwonen sinds mei van vorig jaar, alleen zitten we zo goed als aan huis gekluisterd. En dat vreet aan ons. Vooral mijn vriendin is een best sociaal dier en die merkt gewoon dat ze een korter lontje begint te krijgen omdat er nauwelijks een uitlaapklep is, of afwisseling. Overigens praten wij er regelmatig over zodat we frustraties niet opkroppen en dan op elkaar botvieren, maar genoeg stelletjes die wat minder stabiel zijn gok ik zo :+

Ik ben graag op mezelf dus ik trek het nog wel een tijdje, maar genoeg mensen die inmiddels aardig op het randje zitten. Als een lockdown nog wel even aanhoudt dan vraag ik me serieus af wat de gevolgen gaan zijn voor de mentale toestand van sommigen.

[ Voor 3% gewijzigd door SomerenV op 16-01-2021 22:46 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kinderen bewegen zich hier vrij door de wijk en spelen heerlijk met elkaar. 's avonds regelmatig nog sporttraining ook (buiten) .Ben soms bijna jaloers op ze. Dat is natuurlijk mijn context , op een locatie waar dat qua (sociale)veiligheid niet aan te raden is ligt dat anders en dat zijn ook nog eens de plekken waar vaak de behuizing wat krapper is. Daar is het dus lastiger, wat verder niet aan de kinderen of ouders ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Carnoustie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:35:
[...]

Precies dit! Hoe kom je hier nu toch bij? Je hebt volgens mij echt geen idee. Hoelang heb jij vroeger je vriendjes achteen eigenlijk niet gezien? En vakantie met nieuwe vriedjes telt niet. We zitten hier in een voor ons unieke situatie waarin allerlei pedagogen en kinderpsychiaters zich op zijn minst ernstige zorgen maken over de ontwikkeling van kinderen(en " hopen" dat het inderdaad wel goed gaat komen), maar jij weet zeker dat het alllemaal niets uitmaakt en dat we niet zo moeten "zeuren"? Ignorance is bliss...
Je kan mijn jeugd niet vergelijken met de huidige situatie. Ik kan ook 100 pedagogen en psychologen laten vertellen hoe rampzalig een scheiding wel niet is voor kinderen, maar toch mankeert de grootste groep kinderen met gescheiden ouders niks. Vergeet niet dat die mensen die je hoort roepen daar ook voor betaald krijgen, een belang voor het roepen hebben ze er sowieso bij... Maar om nu al zonder gedegen onderzoeken van alles te roepen is weer zo bijzonder... Ben je het niet met mij eens dat het misschien onwijs kan mee vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
SomerenV schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:41:
[...]
Ik ben graag op mezelf dus ik trek het nog wel een tijdje, maar genoeg mensen die inmiddels aardig op het randje zitten. Als een lockdown nog wel even aanhoudt dan vraag ik me serieus af wat de gevolgen gaan zijn voor de mentale toestand van sommigen.
Ik ben ook wel graag op mijzelf. Maar ondanks dat merk ik dat ik er toch veel moeite mee heb, vooral omdat ik nergens meer energie van krijg.

In eind 2019 was ik eindelijk van mijn anti-depressiva af, met als doel weer proberen zonder medicatie. Alleen helaas heeft het niet mogen baten en heb ik nu maar weer hulpmiddelen.
Dus ja, hier had het wel duidelijk gevolgen. En ik vrees dat mijn situatie helaas niet op zichzelf staat!

---
Wat een sombere stemming hier nu in het topic. Mijn excuses!
SomerenV schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:50:
[...]
Bij jou is de timing om van de medicatie af stappen trouwens wel écht beroerd. Ben je eindelijk klaar om het leven weer op te pakken, staat 2020 aan de deur 'Here's Johnny' te roepen }:|
Haha :D Schitterende uitspraak!

[ Voor 20% gewijzigd door Ryur op 16-01-2021 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Ryur schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:45:
[...]

Ik ben ook wel graag op mijzelf. Maar ondanks dat merk ik dat ik er toch veel moeite mee heb, vooral omdat ik nergens meer energie van krijg.

In eind 2019 was ik eindelijk van mijn anti-depressiva af, met als doel weer proberen zonder medicatie. Alleen helaas heeft het niet mogen baten en heb ik nu maar weer hulpmiddelen.
Dus ja, hier had het wel duidelijk gevolgen. En ik vrees dat mijn situatie helaas niet op zichzelf staat!
Oh, ik merk het ook duidelijk hoor. Mijn grote voordeel is echter dat ik behoorlijk introvert ben en niet echt energie haal uit sociale interactie. Als we dan ooit afspreken met anderen is het vaak met één ander stel. Dat kan nu ook nog. Ik merk echter vooral dat ik alle regeltjes en kanttekeningen zat ben, dat werkelijk alles gepland en uitgedacht moet worden voordat je het uit kunt voeren. Voor iemand die nooit echt van het plannen is geweest is dat nogal ellendig.

Bij jou is de timing om van de medicatie af stappen trouwens wel écht beroerd. Ben je eindelijk klaar om het leven weer op te pakken, staat 2020 aan de deur 'Here's Johnny' te roepen }:|
Wat een sombere stemming hier nu in het topic. Mijn excuses!
Na een jaar als 2020 en met hoe 2021 begonnen is, is er niet veel ruimte voor vrolijkheid dus het ligt niet aan jou :+

[ Voor 7% gewijzigd door SomerenV op 16-01-2021 22:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carnoustie
President schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:43:
[...]

Je kan mijn jeugd niet vergelijken met de huidige situatie. Ik kan ook 100 pedagogen en psychologen laten vertellen hoe rampzalig een scheiding wel niet is voor kinderen, maar toch mankeert de grootste groep kinderen met gescheiden ouders niks. Vergeet niet dat die mensen die je hoort roepen daar ook voor betaald krijgen, een belang voor het roepen hebben ze er sowieso bij... Maar om nu al zonder gedegen onderzoeken van alles te roepen is weer zo bijzonder... Ben je het niet met mij eens dat het misschien onwijs kan mee vallen?
Tsja, en misschien valt het wel niet mee, en vragen we ons over tien jaar af hoe we toch ooit zo stom geweest konden zijn om de scholen te sluiten? Er zijn boeken volgeschreven over ontwikkelingspsychologie (je hebt er vast weleens eentje "moeten" lezen) en je kunt toch moeilijk anders dan nu constateren dat de sociale interactie tussen kinderen onderling, maar ook tussen kinderen en volwassenen (raak vooral de leraar niet aan!) op zijn minst flink verstoord is. En dan kun je hopen dat de schade mee gaat vallen, maar hoe langer dit nu duurt, hoe kleiner die kans mij lijkt te worden. Jij bent me gewoon veels te stellig in "het maakt niet uit allemaal", en je kunt dat volgens mij ook helemaal niet hard maken.
Overigens vind ik je "ervoor betaald worden" argument zachtsgezegd niet zo heel sterk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

[...]

Dan, misschien een stomme vraag vanuit mij hoor... Bij mij zouden je kinderen mij als leerkracht zien en van wat ik zo mee krijg gedragen de meeste kinderen zich thuis veel anders dan op school :+, dus voor mij zal het wel op school een stuk makkelijker zijn.... Maar: de aandachtsspanne van je kind zal op school dus ook niet zo hoog zijn? Wat 'mankeert' je kind dat hij zich niet gewoon op zijn werk richt? En die van 8 die wil niks aannemen en vindt alles gewoon stom: ik kan niet geloven dat dat nu pas ineens bij het thuisonderwijs is ontstaan, dat is dan toch een karakter eigenschap die al eerder aanwezig zal zijn geweest en waar je je misschien niet bewust van was: tijd om ze op te voeden?

Beide kinderen presteren overigens prima op school. Ze hebben beide nogal een sterk karakter. De relatie die wij als ouder hebben tot ons kind is gewoon heel anders dan de relatie die de leerkracht heeft tot ons kind. Dit is wat mij betreft ook normaal maar wekt gewoon bij de oudste verwarring op.
Tegen de juf zal hij nooit zeggen dat hij geen zin heeft in zijn sommen bij ons wel. In een thuissituatie willen we dat hij met problemen bij ons komt maar met dit is een probleem waar wij hem niet mee gaan helpen. Dat is gewoon verwarrend.
Een kleuter van 5 doet gewoon veel klassikaal en allerhande lesmateriaal in de klas. Dat hebben wij gewoon niet en hij is nogal snel klaar met sommetjes maken door kralen te tellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:45

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:20:
Ik heb het puur over de overheid/RIVM. En die bagatelliseren de rol van kinderen al sinds het begin met alle gevolgen van dien.
Die hebben ook niet gezegd dat ze geen rol spelen. Met alle respect, maar je loopt nogal wat stellingen in dit topic te gooien die veelal simpelweg niet waar zijn. Mijn advies is om je goed in te lezen en dan vooral op nuance en formuleringen te letten. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:10
Ik herken het grijze ook wel een beetje, alle dagen lijken op elkaar en de hele dag thuis binnen zitten is drie keer niets, dus dan is het lekker als je nog even naar buiten kan.

Maar je geeft ook meteen aan waarom een avondklok overwogen wordt, het doel is de verspreiding te beperken, wat gaat door contacten te beperken, en "af en toe even naar een vriend" past daar niet echt bij. Ik begrijp de wens om het te doen, maar doordat te veel mensen uitvoering geven aan die wens, kan het virus zich weer makkelijker verspreiden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

President schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:27:
Ja, ik noem het inderdaad een kleine teleurstelling. Een kind wat zijn vader of moeder verliest aan een ziekte; daarbij kan je het niet hebben over een kleine teleurstelling. En ook die kinderen heb ik op school gezien en ook die kinderen zijn 'verder' gegaan met hun leven, ondanks het verdriet wat ze mee dragen. Ik heb kinderen gehad die afstand hebben genomen van een ouder (gescheidne ouders) omdat ze er mishandeld werden, ik heb kinderen gehad welke uit hun eigen land gevlucht zijn wegens omstandigheden... Kinderen die met hun moeder uit huis van vader zijn gevlucht omdat moeder en kind werden mishandeld.

Thuis onderwijs is toch echt een klein dingetje hoor. Ik neem aan dat een ouder zijn best doet om het voor het kind te normaliseren, in plaats van er een groot drama van te maken. Ik heb mijn kinderen vorige week al in contacten aangegeven dat het leuk was dat men aangaf dat de scholen misschien de 25e al weer open zouden gaan, maar heb ze toch echt duidelijk gemaakt dat er een grote kans was dat we nog langer gesloten zouden blijven.

Het einde van de wereld is het niet en er zijn altijd ergere dingen, maar dat noemen we een drogreden.

Mijn dochter zit nu net een jaar op school. Ga je uitrekenen hoeveel schoolweken ze al gemist heeft is dat significant, zeker als je de komende weken er nog bij telt.
Als ik zie wat daadwerkelijk naar school gaan doet qua sociale ontwikkeling dan is dat thuis niet te vervangen. Dat moet je als leerkracht toch ook kunnen inzien lijkt mij. Anders gezegd, de leerkrachten die ik ken doen dat wel en er is werkelijk waar niemand die gaat doen alsof thuisonderwijs net zo goed werkt.

Nee het is niet onoverkomelijk maar het is wel klote. Om die maatregel vol te willen houden mag je verdomd goed onderbouwen dat hij daadwerkelijk iets toevoegt. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Transportman schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:14:
[...]

Ik herken het grijze ook wel een beetje, alle dagen lijken op elkaar en de hele dag thuis binnen zitten is drie keer niets, dus dan is het lekker als je nog even naar buiten kan.

Maar je geeft ook meteen aan waarom een avondklok overwogen wordt, het doel is de verspreiding te beperken, wat gaat door contacten te beperken, en "af en toe even naar een vriend" past daar niet echt bij. Ik begrijp de wens om het te doen, maar doordat te veel mensen uitvoering geven aan die wens, kan het virus zich weer makkelijker verspreiden.
Maar het mag toch? Dan moeten ze maar stellen bij het OMT dat bezoek gewoon echt not done is. Het moet ook de bedoeling zijn, anders kun je mensen echt gaan opruimen. We zijn sociale wezens. Ik heb nog een gezin, die ene vriend niet. En we man-huggen al lang niet meer. Ik zit op een afstandelijke 2,5 m afstand van hem of we wandelen buiten. Volgens de regels. En dan vragen we ook altijd nog aan elkaar of we gezond zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Gonadan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:11:
[...]

Die hebben ook niet gezegd dat ze geen rol spelen. Met alle respect, maar je loopt nogal wat stellingen in dit topic te gooien die veelal simpelweg niet waar zijn. Mijn advies is om je goed in te lezen en dan vooral op nuance en formuleringen te letten. :)
Ze zijn nooit verder gekomen dan benadrukken dat ze niet/nauwelijks/minimaal een rol spelen, met de totale ontkenning van de besmettelijkheid als uitschieters.
Ik weet dat het een emotioneel onderwerp is maar dat valt toch niet te ontkennen onderhand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:22:
[...]

Ze zijn nooit verder gekomen dan benadrukken dat ze niet/nauwelijks/minimaal een rol spelen, met de totale ontkenning van de besmettelijkheid als uitschieters.
Ik weet dat het een emotioneel onderwerp is maar dat valt toch niet te ontkennen onderhand?
Ik zal je helpen (al een paar keer eerder gepost): https://www.spiegel.de/in...a0-479b-ac27-d17f07d147a5
A large study from Austria shows that SARS-CoV-2 infects just as many schoolchildren as it does teachers. Other surveys indicate that while young children may show no symptoms, they are quite efficient at spreading the virus.
En
Researchers and epidemiologists have long underestimated the role played by children in the spread of the novel coronavirus. One reason is that they rarely display any symptoms and are thus tested much less often than adults. It also seems to be the case, as a paper recently published in Science concluded, that children under the age of 12 don't contract the virus as easily as adults. But it is thought that this increased resistance to SARS-CoV-2 is balanced out by their behavior – their many, close social encounters.
En
But Wagner's study doesn't just demonstrate that the number of unreported cases among children and their teachers is relatively high. The mass tests also show that younger children are by no means exempt from infection by SARS-CoV-2. Indeed, there was no significant difference to infection rates among adults.
En
Scottish researchers analyzed all anti-corona measures in 131 countries in a large modelling study. The R number, one way to measure the spread of infections, began falling once large events were banned and contacts were limited.

But they only plunged significantly once schools were closed.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

[...]

Oké, maar wat nou als dat ene sociale contact zo nu en dan het enige is wat iemand nog een beetje overeind houdt? Ik snap ook wel dat een avondklok bedoeld is om juist sociaal contact nog verder in te dammen, maar ik kan me ook goed voorstellen dat dat voor een groep mensen een soort laatste zetje is richting helemaal gek worden. Dat is ook een beetje het lullige. Genoeg mensen die al maanden lang braaf de regels opvolgen en sociale contacten zoveel mogelijk beperken, maar die worden keer op keer extra genaaid met nieuwe beperkingen. En vervolgens zijn er mensen die het raar vinden dat het draagvlak voor de maatregelen steeds kleiner wordt 8)7

Je kunt niet constant nieuwe regels verzinnen, nieuwe maatregelen invoeren, blijven roepen 'als we ons aan de regels houden zijn we er zo weer van af' om vervolgens niet veel later aan te kondigen dat het allemaal toch nog even wat langer gaat duren.

En afspreken met die ene vriend is het probleem niet. Dat is ook niet de reden dat er (mogelijk) een avondklok komt. Er zijn gewoon teveel mensen die totale lak aan de regels hebben wat betreft sociale contacten. Met een avondklok heb je gewoon een extra stok om mee te slaan en kun je die mensen wat makkelijker aanpakken. Maar de keerzijde is dus dat je mensen die zich wél aan de regels houden er ten onrechte ook mee pakt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
[...]

Ja maar geestelijk welzijn van mensen is ook belangrijk. Niet alles is geoorloofd om de verspreiding van het virus maar zoveel mogelijk te beperken wat mij betreft.

We zullen ergens wel een balans moeten gaan vinden die nu al volkomen zoek is wat mij betreft. We kunnen gewoonweg niet tot de zomer alle scholen, winkels, contactberoepen, musea, bioscopen, sportscholen en theaters dichthouden en daarbij ook nog mensen alle sociale contacten ontzeggen met behulp van bizarre maatregelen zoals een avondklok. Dat is voor de bestreiding van het virus en de zorg misschien wel het beste maar op alle andere vlakken heb je dan straks geen Nederland meer over op die manier.

Helaas blijft onze overheid veel te veel alleen maar met oogkleppen op naar de zorg kijken. Ook morgen gaan ze weer in dat Catshuis zitten met hun vaste clubje zonder inzichten uit andere invalshoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Sergelwd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:22:
Het wordt een bijzonder saai gesprek zo, maar voor de zoveelste keer: ik ontken niets.

Ik ben alleen van mening dat het sluiten van scholen gedrag in de hand werkt wat het effect van de sluiting tegen gaat. Dat zal alleen maar toenemen tot het punt waarop het effect minder waard is dan alle nadelen die gesloten houden met zich mee brengt. Zo ver zitten we daar niet van af.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sergelwd
@Mfpower

Jup, ik geloof ook al sinds Maart geen enkele corona-myhe rond kinderen, het is nooit onderbouwd geweest behalve het wijzen naar de afwezigheid van kinderen in de testcijfers (ze werden tot media Oktober nooit getest)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Gonadan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:31:
[...]

Het wordt een bijzonder saai gesprek zo, maar voor de zoveelste keer: ik ontken niets.

Ik ben alleen van mening dat het sluiten van scholen gedrag in de hand werkt wat het effect van de sluiting tegen gaat. Dat zal alleen maar toenemen tot het punt waarop het effect minder waard is dan alle nadelen die gesloten houden met zich mee brengt. Zo ver zitten we daar niet van af.
Het heeft mij altijd verbaasd dat er geen middenweg kan bestaan, met name in het VO. Waarom moeten scholen binair open of dicht? Maandenlang zag iedereen de besmettingen toenemen maar actie? Ho maar. Vervolgens zit alles nu helemaal dicht.
Ik blijf me maar afvragen of meer afstand houden op het VO niet gewoon de beste weg was geweest, en of we deze zeer strenge lockdown niet hadden kunnen voorkomen door na de zomer op veel fronten voorzichtiger te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sergelwd
@Gonadan

Ik had ze liever ook nooit gesloten, en als iedereen gewoon normaal was voorgelicht dat ook kinderen besmettelijk kunnen zijn zonder zelf veel last te ervaren was dat ook vele malen beter mogelijk geweest om ze een heel jaar door open te houden. Zeker als je zoals in Belgie al pro-actief de kerst en krokusvakantie een week verlengd en kleinere klassen, mondkapjes, beter ventilatie-protocol en/of stevig testbeleid 2x in de week erop loslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 22:59
Carnoustie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:58:
[...]
Tsja, en misschien valt het wel niet mee, en vragen we ons over tien jaar af hoe we toch ooit zo stom geweest konden zijn om de scholen te sluiten? Er zijn boeken volgeschreven over ontwikkelingspsychologie (je hebt er vast weleens eentje "moeten" lezen) en je kunt toch moeilijk anders dan nu constateren dat de sociale interactie tussen kinderen onderling, maar ook tussen kinderen en volwassenen (raak vooral de leraar niet aan!) op zijn minst flink verstoord is. En dan kun je hopen dat de schade mee gaat vallen, maar hoe langer dit nu duurt, hoe kleiner die kans mij lijkt te worden. Jij bent me gewoon veels te stellig in "het maakt niet uit allemaal", en je kunt dat volgens mij ook helemaal niet hard maken.
Overigens vind ik je "ervoor betaald worden" argument zachtsgezegd niet zo heel sterk...
Aan de andere kant zijn kinderen doorgaans flexibeler dan ouderen, denk dat ook binnen de groep kinderen weer geldt. Wel deels afhankelijk zoals @President denk ik probeerde uit te leggen van het gedrag en uitingen van diegene die ze hopelijk kunnen vertrouwen (voornamelijk ouders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Even wat anders dan scholen en kinderen. Mijn vriendin en ik hadden het vanmiddag over de duur van de lockdown. Die duurt voor nu tot ten minste 9 februari, maar 13 februari zou carnaval beginnen. Verlenging incoming? :+ Je weet namelijk op voorhand dat er waarschijnlijk een groep mensen is die iedere kans grijpt om carnaval te vieren. Als je dat niet volledig dichttimmert dan is het dweilen met de kraan open, al helemaal met die Britse variant die mogelijk zo besmettelijk is.

Waar ik trouwens ook met m'n hoofd niet bij kan is dat Schiphol dagelijks nog altijd zo'n 35.000 reizigers verwerkt. Zo'n 10.000 passagiers hebben dagelijks Schiphol als start- of eindpunt 8)7 Als ik op de website van KLM een reis wil boeken wordt je ook nergens afgeraden op reis te gaan. Ik vinkte bewust 'zakelijke reis' niet aan omdat ik benieuwd was wat dat zou doen, maar niks. Je kunt gewoon overal naar toe vanaf Schiphol, dus vice versa zal dat ook wel gelden gok ik zo. Dat is toch niet te rijmen met alle zorgen, maatregelen en beperkingen die we hier en elders in Europa kennen? Je kunt wel een negatieve PCR-uitslag overhandigd willen hebben en verwachten dat men vrijwillig 10 dagen in quarantaine gaat na een reis, maar dan nog... :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
[
St@m schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:06:
[...]

Ouders thuis, kinderen thuis, steeds kortere lontjes.
Lontjes? Maak er maar strijkers van.
TrailBlazer schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:50:
Wij zijn beiden hoogopgeleid maar we vinden thuisonderwijs een drama. Die van 5 heeft aandachtsspanne van een fruitvlieg. Die van 8 wil niks van ons aannemen en vindt alles gewoon stom.

Als ik ooit het idee had gehad dat het onderwijs iets voor mij was dan is dat nu voor altijd over.
Hier idem. 5 jarige in groep 2 moet 3 blaadjes van een kopie maken per dag. Dat stelt niks voor. Maar dochter van 7 mist ontzettend het sociale van school, dus na week ging de kont tegen de kribbe en wil ze vrijwel niks meer doen, laat staan iets van haar ouders aannemen, want wij zijn geen leraren.

@President ik weet niet of je zelf kinderen hebt, maar kinderen hebben een uit- en thuisstand. Mochten ze het zwaar hebben met een situatie, dan zullen ze dat op school wel het laatste laten merken om niet uit de groep te vallen.

Maar goed, heb niet het idee dat er in het OMT mensen zitten met jonge kinderen die enig benul hebben welke impact dit heeft. Met golf 1 erbij zitten kinderen inmiddels al maanden thuis in de afgelopen 12 maanden.
Als scholen langer dicht blijven, voorziet 83 procent van werkende ouders problemen of zelfs ernstige problemen bij de combinatie van werk, opvang en thuisonderwijs. Dat meldt vakbond FNV op basis van een peiling onder ruim 1250 leden en niet-leden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:24

Nox

Noxiuz

SomerenV schreef op zondag 17 januari 2021 @ 00:25:
Even wat anders dan scholen en kinderen. Mijn vriendin en ik hadden het vanmiddag over de duur van de lockdown. Die duurt voor nu tot ten minste 9 februari, maar 13 februari zou carnaval beginnen. Verlenging incoming? :+ Je weet namelijk op voorhand dat er waarschijnlijk een groep mensen is die iedere kans grijpt om carnaval te vieren. Als je dat niet volledig dichttimmert dan is het dweilen met de kraan open, al helemaal met die Britse variant die mogelijk zo besmettelijk is.
Misschien maar regionale avondklokken instellen dan? :P Onder de rivieren de avondklok om 16:00 uur laten beginnen tot 15:00 uur de volgende dag ;)
Waar ik trouwens ook met m'n hoofd niet bij kan is dat Schiphol dagelijks nog altijd zo'n 35.000 reizigers verwerkt. Zo'n 10.000 passagiers hebben dagelijks Schiphol als start- of eindpunt 8)7 Als ik op de website van KLM een reis wil boeken wordt je ook nergens afgeraden op reis te gaan. Ik vinkte bewust 'zakelijke reis' niet aan omdat ik benieuwd was wat dat zou doen, maar niks. Je kunt gewoon overal naar toe vanaf Schiphol, dus vice versa zal dat ook wel gelden gok ik zo. Dat is toch niet te rijmen met alle zorgen, maatregelen en beperkingen die we hier en elders in Europa kennen? Je kunt wel een negatieve PCR-uitslag overhandigd willen hebben en verwachten dat men vrijwillig 10 dagen in quarantaine gaat na een reis, maar dan nog... :X
Als je negatieve pcr-testen hebt is het misschien enkele tientallen besmette reizigers welke mild besmettelijk zijn omdat ze 1 of 2 dagen ervoor nog niet besmettelijk/besmet waren. Ik denk niet dat dit aantallen zijn waar we de hele sector om moeten stilleggen. Die komen op een andere manier ook wel het land binnen. En uiteraard heb je de preventiemaatregelen om te voorkomen dat die mensen superspreaders worden, mondmaskers verplicht, op vliegveld kan je volgens mij ook amper nog wat doen. Dan kan je het OV ook dichtgooien, het is niet dat iedere reiziger besmet is ofzo. Kans dat je in buitenland besmet raakt acht ik vooralsnog kleiner dan in NL zelf momenteel...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:15:
[...]

'vreemde ogen dwingen' zei mijn vader vroeger altijd en ik denk dat hij gelijk had.

kinderen kunnen (als het goed) is thuis 'zichzelf' zijn en op school gedragen ze zich anders. Mijn zoon had soms na schooltijd driftaanvallen. Bij school gevraagd of zij ook wat merkten. Nee hoor altijd heel rustig. Hij bewaarde zijn frustratie voor de plek waar hij zich thuis voelde, dat moesten we maar als compliment zien.

Net als veel volwassenen ( ik in ieder geval ) in verschillende rollen zich anders gedragen doen kinderen dat ook. Thuis zijn ze 'kind' , op school 'leerling'. Nu moeten ze thuis beide rollen mengen en de ouders die van ouder , werknemer en docent. Dat lukt soms niet, hoezeer mensen ook hun best ook doen.

Overigens ken ik ook docenten die ik op school vreselijk vond , maar prive relaxed waren. Ook niet gek, want allemaal mensen die blijkbaar in verschillende situaties verschillend over kunnen komen.
Een mooie analyse, chapeau!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

En dan komen we bij een afweging... Virus minder laten verspreiden, maar wel mensen gillend gek... Of virus een tikje meer, maar mensen niet gillend gek.

Kijkend naar de reacties hier zijn er al best veel die gillend gek worden van het idee alleen al. Ikzelf ook.

Dat is nog even afgezien van het feit dat ik het geen passende oplossing voor het probleem vind. Het probleem is teveel contacten, dat los je niet op door contacten in de avond te verminderen (want dan mogen 7 bezoeken per week in de middag nog steeds) , maar door contacten te verminderen (dus bv max 3 sociale bezoeken per week). Maar nu klink ik een beetje als een broken record geef ik toe ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 15:30
Ik vind het wel vrij schokkend om hier te lezen dat een leerkracht de schadelijke gevolgen van de schoolsluiting gewoon ontkent hoor. Niet voor niets trekken inmiddels zo'n beetje alle relevante instanties en organisaties en een heel scala aan deskundigen aan de alarmbel.

En om dan net allerlei scenario's te komen die erger zouden zijn, tja zo kun je altijd alles wel bagatelliseren. En ook het voorbeeld over gepeste kinderen die gepest worden en blij zijn dat ze niet naar school hoeven. Dan gaat er ergens anders iets fout, maar van school weghouden is daarvoor natuurlijk niet de oplossing.

Je kunt wat mij betreft best discussiëren over de afweging tussen de nadelen en de noodzaak het toch te doen, maar ontkennen dat het problemen oplevert is gewoon raar.

[ Voor 3% gewijzigd door Arrne op 17-01-2021 11:15 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• President
Arrne schreef op zondag 17 januari 2021 @ 02:14:
Je kind zal maar bij zo'n leraar in de klas zitten.
Tja, je kind zou hartstikke blij zijn met deze leraar als hij/zij bij mij in de klas zou hebben gezeten hoor... En ook als ouder zou je hartstikke blij zijn met mij :D

Wat bijzonder toch dat je, op basis van hoe ik hier gewoon open kan praten en mijn mening kan geven, voor je gevoel kan oordelen hoe ik als leraar naar mijn kinderen ben -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:14
Nox schreef op zondag 17 januari 2021 @ 00:49:
[...]

Misschien maar regionale avondklokken instellen dan? :P Onder de rivieren de avondklok om 16:00 uur laten beginnen tot 15:00 uur de volgende dag ;)
23 uur binnen carnaval vieren en dan een uur om thuis te komen. Klinkt haalbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:31:
[...]

Klopt. Dat zie je nu al groeien. Mensen ontmoeten elkaar bij de speeltuin en beginnen op kleine schaal zelf opvang te realiseren. Als men de opening van de scholen inderdaad weer verder uitstelt gaan wij daar waarschijnlijk in beperkte mate ook iets mee doen. Voor een kleuter is dat thuis onderwijs echt niet heel nuttig. Waar het vooral om gaat is interactie met leeftijdsgenootjes en die is er 0 op dit moment. Voor iets oudere kinderen is er misschien makkelijker omheen te werken, maar je stuurt een kleuter van net 4 jaar natuurlijk niet zonder toezicht de wijk in.

School adviseert de kleutergroepen dan ook om zo nu en dan af te spreken ergens, om de schade te beperken. Ze mogen het formeel alleen niet faciliteren, omdat de overheid heeft bepaald dat de rekening voor een onevenredig deel naar de jonge kinderen moet. Dan gaan we het maar netjes in eigen beheer doen, keurig binnen de regeltjes. Je mag gewoon een paar kinderen van bijvoorbeeld 5 jaar op bezoek hebben. Je mag hun ouders alleen niet ontvangen. Toevallig was dat nou precies de opzet!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Arrne schreef op zondag 17 januari 2021 @ 02:14:
Ik vind het wel vrij schokkend om hier te lezen dat een leerkracht de schadelijke gevolgen van de schoolsluiting gewoon ontkent hoor. Niet voor niets trekken inmiddels zo'n beetje alle relevante instanties en organisaties en een heel scala aan deskundigen aan de alarmbel.

En om dan net allerlei scenario's te komen die erger zouden zijn, tja zo kun je altijd alles wel bagatelliseren. En ook het voorbeeld over gepeste kinderen die gepest worden en blij zijn dat ze niet naar school hoeven. Dan gaat er ergens anders iets fout, maar van school weghouden is daarvoor natuurlijk niet de oplossing.

Je kunt wat mij betreft best discussiëren over de afweging tussen de nadelen en de noodzaak het toch te doen, maar ontkennen dat het problemen oplevert is gewoon raar.

Je kind zal maar bij zo'n leraar in de klas zitten.
Ik wil toch @President een klein beetje krediet geven. Je gaat er wel heel hard in met die laatste opmerking. Ik wil geen ontkenner zijn van problemen maar we zijn in deze tijd wel een beetje kwijt geraakt wat de core functie is van school: namelijk kinderen “verheffen” zodat ze later kunnen werken in deze (te?) complexe maatschappij. Sociale interactie, opvoeding en oppas zijn taken die daar later bij zijn opgeplakt maar zijn imho nou juist primair taken van de ouders en hun omgeving. Echter doordat iedereen maar werkt is die natuurlijke functie er amper.

School zelf is ook niet zonder z’n problemen. Het werkt maar voor 70 procent van de kinderen redelijk goed. De rest zit daar boven of onder en doordat leerlingen in klassen gegroepeerd op leeftijd ipv niveau zitten lukt dat ook gewoon niet. Ik heb geen alternatief overigens.

Maar nu Corona er is zie je dat onze oudste een probleem heeft door niet naar school te gaan; ze krijgt een voorsprong! Iets wat school wanhopig probeert te voorkomen want daar kan het one size fits all systeem niet mee omgaan. Ze mocht een keer een klas overslaan en that’s it. Over onze andere dochter geldt iets soortgelijks. We hebben het over achterstanden maar voorsprongen zijn net zo goed een probleem. Achterstand en voorsprong zijn relatief tov van wat je meet en alleen een probleem omdat de basisschool een deadline kent in de vorm van groep 8.

Over middelbare scholen kan ik een soortgelijk verhaal houden maar wil niet tevee off topic gaan.

Wat de crisis nu doet is de pijnlijkheden van het systeem blootleggen: de opvoedtaak en oppastaak komen terug bij de ouders, waar ze ook horen. Maar dat kan niet meer omdat we andere dingen belangrijker zijn gaan vinden (werk).

Sommige kinderen hebben onveilige thuissituaties maar ook dat is een maatschappelijk probleem waar we amper oog voor hebben omdat we met z’n allen graag in ons eigen veilige cirkeltje blijven zitten. Dat probleem wordt inderdaad verzacht door het uit huis gaan naar school. Maar nogmaals dat is eigenlijk een heel ander probleem.

Dan tot slot: kinderen zijn óók flexibel. We hebben in het westen een beeld dat kinderen maar altijd voor alles beschermd moeten worden terwijl als kinderen ergens goed in zijn is het aanpassen. Let op: Ik wil hier geen ontkenner zijn van nadelige effecten maar er is gewoon ook een andere kant. Ze maken er het beste van en ik zie dat ook: in beide lockdowns zie ik voor het eerst weer kinderen buiten spelen voor langere tijd en grotere hoeveelheden. Ik zie creativiteit en ontwikkeling daarin hand in hand gaan. Ook moeten we moeilijke situaties voor kinderen niet altijd maar oplossen: daar groei je van op.

Wat wel mis gaat is dat er out of sync gegaan wordt met het systeem en dat niemand daar heel goed mee om kan gaan. Maar welk werkelijk probleem ligt daar eigenlijk onder?

Ik kom ook in de knoop met werk. De oplossing? Ouderschapsverlof. Een wettelijk recht. Met 28 uur werken red ik het al veel beter. Dan maar minder geld. We gaan toch nergens heen. Ik eet m’n buffer wel op, die is immers voor noodsituaties als deze. (Ook hier besef ik me dat misschien niet iedereen dit kan doen).

De andere kant is dat het niet de core taak van de ouders is om onderwijzer te zijn. Ik had nog liever gezien dat school gewoon even stopt als het dicht zit. Achterstanden verdwijnen dan want de trein staat stil. Als school weer begint pak je het op waar je gestopt bent. Misschien moet er dan wel gefocussed worden op de kerntaken ipv alles eromheen.

Disclaimer: ik zet bewust dingen wat scherper. Ik wil geen ontkenner zijn van problemen en achterstanden maar er zijn gewoon meerdere manieren om de situatie te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:14
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 08:23:
[...]

School adviseert de kleutergroepen dan ook om zo nu en dan af te spreken ergens, om de schade te beperken. Ze mogen het formeel alleen niet faciliteren, omdat de overheid heeft bepaald dat de rekening voor een onevenredig deel naar de jonge kinderen moet.
Voor mijn gevoel is dat ook voor een deel door de leraren veroorzaakt. Die lijken niet echt op één lijn te liggen. Er is een groep die steen en been klaagt dat ze een hoog risico lopen, omdat de 1,5 meter niet te handhaven is, juist bij de kleintjes. Nu zijn de kinderen thuis en dan is er weer een groep die klaagt dat dat niet werkt en dat dat een flinke leerachterstand veroorzaakt.

Er is zover ik kan bedenken, geen tussenweg.

Zelf denk ik er heel simpel over (zeer waarschijnlijk tè simpel, want heb zelf geen kinderen); alle kinderen doen het jaar over. Dat geeft geen onredelijke last op ouders die naast het thuiswerken ook nog leraar moeten zijn. Het geeft geen onredelijke last op kinderen die mogelijk het gevoel krijgen dat ze tekort schieten. De leraren blij, want geen onmogelijke taak om alle lesstof over te brengen. En geen stress doordat de ene wel over gaat en de ander niet.

Het is namelijk niet uit te sluiten dat er later in het jaar niet wéér een lockdown komt. Er is altijd een groep die denkt dat die niet zonder wintersport kunnen. De Engelse variant kan weer om zich heen grijpen. Misschien ontstaat er wel weer een nieuwe mutatie.

Naar mijn idee is het beter nu je verlies te accepteren dan jaren achter de feiten blijven aanlopen.

Zo gauw het kan gaan de scholen weer open en hervatten de lesstof, maar op een rustiger tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@Mfpower school stoppen is geen stilstand maar voor een groot aantal kinderen gewoon achteruitgang. Als je leesvaardigheid niet bijhoudt gaat het achteruit. Op de school waar mijn zus werkt (A’dam ZO) hebben ze na de 1e lockdown heel hard gewerkt om dat weer op pijl te krijgen. Dat lukte wel maar ging wel ten kostte van andere vakken.

Wij zeggen ook absoluut niet dat opvoeding een taak is van de school maar lesgeven is geen raak waar wij voor gekozen hebben. Als dat wel het geval was geweest dan hadden we niet samen 60 uur per week gewerkt.
Nu kunnen we wel tijd vrijmaken voor thuisonderwijs het is gewoon totaal niet onze expertise en het werkt gewoon slecht met onze kinderen. Daar zullen vast redenen voor zijn maar leuk is het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carnoustie
LA-384 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:18:
[...]

Voor mijn gevoel is dat ook voor een deel door de leraren veroorzaakt. Die lijken niet echt op één lijn te liggen. Er is een groep die steen en been klaagt dat ze een hoog risico lopen, omdat de 1,5 meter niet te handhaven is, juist bij de kleintjes. Nu zijn de kinderen thuis en dan is er weer een groep die klaagt dat dat niet werkt en dat dat een flinke leerachterstand veroorzaakt.

Zelf denk ik er heel simpel over (zeer waarschijnlijk tè simpel, want heb zelf geen kinderen); alle kinderen doen het jaar over. Dat geeft geen onredelijke last op ouders die naast het thuiswerken ook nog leraar moeten zijn. Het geeft geen onredelijke last op kinderen die mogelijk het gevoel krijgen dat ze tekort schieten. De leraren blij, want geen onmogelijke taak om alle lesstof over te brengen. En geen stress doordat de ene wel over gaat en de ander niet.

Het is namelijk niet uit te sluiten dat er later in het jaar niet wéér een lockdown komt. Er is altijd een groep die denkt dat die niet zonder wintersport kunnen. De Engelse variant kan weer om zich heen grijpen. Misschien ontstaat er wel weer een nieuwe mutatie.

Naar mijn idee is het beter nu je verlies te accepteren dan jaren achter de feiten blijven aanlopen.

Zo gauw het kan gaan de scholen weer open en hervatten de lesstof, maar op een rustiger tempo.
Jaja, en wat doe je dan met de nieuwe instroom aan de onderkant? Je creëert hier een enorm logistiek probleem. Je hebt simpelweg niet genoeg kleuterlokalen nu, maar ook in latere jaren blijft dat probleem zich voordoen. Over 14 jaar krijg je dan bijvoorbeeld ineens een dubbele lichting die aankomt op de universiteit: hoe ga je dan die numerus fixus studies regelen? Of is er dan gewoon een extra grote groep die pech heeft? Overigens dus weer pech voor precies de groep die al verreweg de grootste rekening betaalt...
Verder kun je niet zomaar de kinderen die wel kunnen een jaar stop zetten. Of is je oplossing dat we alles een jaar gaan opschuiven? Pas met 5 jaar naar de kleuterschool en dan een jaar later nasr de middelbare, en een jaar later naar de universiteit? Lijkt mij heel onwenselijk, maar ook, wat doe je dan bij het volgende virus? Weer alles een jaar opschuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Dat is inderdaad te simpel, alhoewel een gepensioneerde leerkracht hetzelfde idee laatst heeft geopperd..
Je krijg te maken met:
- te kleine schoolgebouwen, want er komt wel een kleutergroep bij (de nu 3 jarigen) en er gaat geen groep weg
- te weinig leerkrachten om die extra groepen ook nog te bemannen
- geen instroom in het VO
- kinderen die een jaar voor lul overdoen omdat ze alles al beheersen / klaar zijn
- etc

Maar ja, er zit een groot verschil tussen wat leerkrachten zeggen. Wel denk ik dat elke leerkracht het liefst weer gewoon fysiek les geeft als het verantwoord/veilig is. En zolang het 'verantwoord/veilig' nog niet bewezen is, is het logisch dat de scholen dicht blijven. Beter de kinderen 5 weken achter elkaar thuis laten zitten, dan de kinderen na twee weken thuiswerken weer een weekje op school zetten om ze vervolgens weer 3 weken thuis te laten zitten omdat het toch niet zo veilig blijkt te zijn...

En: nu krijgt ieder kind als het goed is onderwijs, ik hoop op een goede manier. Als we weer naar school gaan, zullen er kinderen thuis moeten blijven omdat ze verkouden zijn of ziek zijn... Die kinderen krijgen dan dus helemaal geen onderwijs. Idem met een klas die straks thuis moet blijven zitten omdat de leerkracht Corona heeft..

Waar moet de politiek dus in de toekomst iets aan doen:
- zorgen dat elke ouder ABN spreekt en schrijft
- zorgen dat er in elk huis een laptop en internet is voor een kind (voortaan vanuit de overheid maar alle 6-jarigen een standaard chromebook of iets dergelijks geven?!?)
- onveilige thuissituaties: daar moet wat aan gedaan worden los van de Corona, het wordt nu alleen mogelijk wat duidelijker
- wetten opschrijven dat in geval van een 'nood'(zoals deze pandemie) er regels zijn waar werknemers zich op kunnen beroepen
- en vast nog wel meer mogelijkheden...
TrailBlazer schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:20:
@Mfpower school stoppen is geen stilstand maar voor een groot aantal kinderen gewoon achteruitgang. Als je leesvaardigheid niet bijhoudt gaat het achteruit. Op de school waar mijn zus werkt (A’dam ZO) hebben ze na de 1e lockdown heel hard gewerkt om dat weer op pijl te krijgen. Dat lukte wel maar ging wel ten kostte van andere vakken.

Wij zeggen ook absoluut niet dat opvoeding een taak is van de school maar lesgeven is geen raak waar wij voor gekozen hebben. Als dat wel het geval was geweest dan hadden we niet samen 60 uur per week gewerkt.
Nu kunnen we wel tijd vrijmaken voor thuisonderwijs het is gewoon totaal niet onze expertise en het werkt gewoon slecht met onze kinderen. Daar zullen vast redenen voor zijn maar leuk is het niet.
Zullen we ook maar de zomervakantie afschaffen dan? Want dan zitten de kinderen ook 6 weken thuis, dus ook achteruitgang ;). En tja, als je als ouder gewoon 3x per dag met je kind gaat lezen dan scheelt het ook weer wat achterstanden. Maar goed, ook voor de Corona waren er nog de nodige ouders welke amper met hun kind lazen |:(

Maar goed, we gaan nu te diep in op het onderwijs. Eerst maar eens dinsdagavond afwachten

[ Voor 20% gewijzigd door President op 17-01-2021 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

TrailBlazer schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:20:

Het is absoluut niet mijn bedoeling om wat jij hier zegt te ontkennen of relativeren. Ik zie dat óók. Er zijn alleen diverse perspectieven mogelijk op de crisis, de samenleving en “het systeem”. Vooral dat laatste kan niet zo goed tegen een crisis.

En in onze Nederlandse cultuur hebben we buiten het systeem gewoon nog heel weinig informeel geregeld waardoor we amper flexibel zijn. Alles is werk, structuren, organisaties en juist daar kraakt het nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Mfpower schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:39:
waardoor we amper flexibel zijn. Alles is werk, structuren, organisaties en juist daar kraakt het nu.
Inderdaad, kijk maar naar de wc papier tekorten in de supermarkten in maart *O*

Hadden we voor deze lockdown in december gelukkig geen last van :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 18:17
President schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:41:
[...]

Inderdaad, kijk maar naar de wc papier tekorten in de supermarkten in maart *O*

Hadden we voor deze lockdown in december gelukkig geen last van :Y)
Welke tekorten? De schappen waren continu vol hier met pleepapier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@President afschaffen van de zomervakantie zou inderdaad voor het onderwijs beter zijn. Daar zijn ook wel wat onderzoeken naar geweest.
Zomervakantie komt nog uit de tijd dat kinderen mee moesten werken op het land. Het lekker voor de ouders dat ze weg kunnen maar voor de kinderen heeft het niet veel waarde na twee weken vrij gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Vandaag is er weer overleg in het Catshuis, waar onder andere de avondklok weer besproken zal worden aldus de NOS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

CMD-Snake schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:09:
Vandaag is er weer overleg in het Catshuis, waar onder andere de avondklok weer besproken zal worden aldus de NOS.
Jup, weer gezellig met z'n allen (onnodige bewegingen) naar locatie om te vergaderen.
We zullen het wel horen vanmiddag.

Nuance kennen ze niet, dus als het advies positief is (en dat zal het zijn), maar hopen dat de kamer ballen heeft en het voorstel zal wegstemmen.

[ Voor 20% gewijzigd door St@m op 17-01-2021 10:19 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:14
St@m schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:17:
[...]

Jup, weer gezellig met z'n allen (onnodige bewegingen) naar locatie om te vergaderen.

Nuance kennen ze niet, dus als het advies positief is (en dat zal het zijn), maar hopen dat de kamer ballen heeft en het voorstel zal wegstemmen.
Dat is inderdaad zo vreemd. Veel politici lijken nog overal naar toe te gaan, tv showtje hier, overlegje daar.
Sowieso al die tv shows..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

St@m schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:17:
[...]

Aangezien ik er niet geheel gerust op ben, liggen onze maatregelen-maatregelen in grote lijnen al op de plank. Maar daarbij helpt het vooral heel erg dat ik qua werk heel flexibel ben (2020 was in dat opzicht een topjaar overigens, "one-time-high" volgens het management, boven pre-corona gestelde ambities).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:53

ericplan

5180 Wp PV

Demonstratie tegen coronamaatregelen is verboden op Museumplein, verplaatst naar Westerpark met max 500 deelnemers. Daarop zegt organisator geen gebruik te maken van deze locatie want veel te klein. Toch blijven die idioten naar Amsterdam komen. Zie facebookbericht in bijgevoegde tweet.

[ Voor 10% gewijzigd door ericplan op 17-01-2021 10:35 . Reden: Extra tweet ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 08:39

Agent47

I always close my contracts.

Ik vind de mensen die naar kantoor gaan mits je kunt thuiswerken net zo fout als de wappies .

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Van de andere kant, zolang men het maar netjes en rustig houdt zie ik ook niet in waarom ze niet zouden mogen demonstreren. Het is wat mij betreft best wel eng dat dit soort demonstraties vaak op voorhand al zwaar ingeperkt of verboden worden.

Ik bedoel we hebben een overheid die zeer zwaar beperkende maatregelen oplegt, daar kun je het mee eens zijn of niet maar als die zelfde overheid ook vormen van protest daartegen gaat verbieden is dat wel heel eng.

Even ongeacht of je het met de de demonstranten eens bent, want inderdaad zitten daar hoogstwaarschijnlijk ook veel mensen tussen die in de meest bizarre complottheorieën geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:14
Agent47 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:30:
Ik vind de mensen die naar kantoor gaan mits je kunt thuiswerken net zo fout als de wappies .
Denk dat de meesten die dat doen verplicht worden vanuit het bedrijf..

Ik vind vooral dat handhaving op dergelijke overtredingen moet plaatsvinden. Stopzetten NOW en overige hulp voor bedrijf + terugbetalen, misschien klokkenluidersloon voor als Iemand dat meldt over zijn bedrijf en ontslagen wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door GAIAjohan op 17-01-2021 10:44 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen om mij heen (met kinderen/leraar) roept hoe slecht die schoolsluiting is voor het onderwijs. En dat de scholen gewoon open moeten. Toen ik voorstelde de schoolvakantie dit jaar terug te brengen tot 3 weken om achterstanden in te halen... Werd ik hard uitgelachen.
Onderwijs en alles eromheen is klagen als beroep verheven. (al jaren trouwens)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
ericplan schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:28:
Demonstratie tegen coronamaatregelen is verboden op Museumplein, verplaatst naar Westerpark met max 500 deelnemers. Daarop zegt organisator geen gebruik te maken van deze locatie want veel te klein. Toch blijven die idioten naar Amsterdam komen. Zie facebookbericht in bijgevoegde tweet.
Dit was toch wel te verwachten? Ik las van de week al dat de demonstratie afgeblazen werd door de organisatie, maar je kan er op rekenen dat er toch mensen gaan demonstreren.

Ik blijf de Twitteraars die hier verontwaardigd zijn bijzonder vinden. Grappig genoeg hebben ze geen moeite met andere demonstraties in coronatijd, alleen met demonstraties tegen het coronabeleid. Beetje meten met twee maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Klinkt als een wappie uitspraak. Misschien is het dat niet maar licht het dan toe als je daar enige onderbouwing voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 11:49
Indoubt schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:52:
[...]

Klinkt als een wappie uitspraak. Misschien is het dat niet maar licht het dan toe als je daar enige onderbouwing voor hebt.
Vooral werkgevers die eisen dat mensen naar kantoor komen, die vind ik wat aan te rekenen.

Voor sommige mensen is het goed als ze even een dag naar kantoor kunnen, als daar dan ook de ruimte is en de regels in acht worden genomen.

Het is een lastig evenwicht. Zijn natuurlijk ook genoeg mensen die niet thuis kunnen werken door de aard van het werk.

Zelf ga ik dagelijks bijna op pad voor werk, kan niet thuis. Er zijn genoeg regels, zelfs de mogelijkheid wekelijks te testen. Ik voel me veilig, weet ook dat mijn baas de ontheffing voor een (in mijn ogen beetje belachelijke) avondklok, zo ongeveer klaar heeft liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
Mfpower schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:21:
[...]

Maar het mag toch? Dan moeten ze maar stellen bij het OMT dat bezoek gewoon echt not done is. Het moet ook de bedoeling zijn, anders kun je mensen echt gaan opruimen. We zijn sociale wezens. Ik heb nog een gezin, die ene vriend niet. En we man-huggen al lang niet meer. Ik zit op een afstandelijke 2,5 m afstand van hem of we wandelen buiten. Volgens de regels. En dan vragen we ook altijd nog aan elkaar of we gezond zijn.
Je hebt de regels en de geest van de regels. De geest is toch zoveel mogelijk de contacten te beperken. Maar het bezoek aan die ene vriend zal, zeker als jullie de overige regels in acht nemen het probleem niet zijn, en is het eigenlijk de groep die complete lak heeft aan de regels die het verziekt voor de rest.
SomerenV schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:27:
[...]

Oké, maar wat nou als dat ene sociale contact zo nu en dan het enige is wat iemand nog een beetje overeind houdt? Ik snap ook wel dat een avondklok bedoeld is om juist sociaal contact nog verder in te dammen, maar ik kan me ook goed voorstellen dat dat voor een groep mensen een soort laatste zetje is richting helemaal gek worden. Dat is ook een beetje het lullige. Genoeg mensen die al maanden lang braaf de regels opvolgen en sociale contacten zoveel mogelijk beperken, maar die worden keer op keer extra genaaid met nieuwe beperkingen. En vervolgens zijn er mensen die het raar vinden dat het draagvlak voor de maatregelen steeds kleiner wordt 8)7

Je kunt niet constant nieuwe regels verzinnen, nieuwe maatregelen invoeren, blijven roepen 'als we ons aan de regels houden zijn we er zo weer van af' om vervolgens niet veel later aan te kondigen dat het allemaal toch nog even wat langer gaat duren.

En afspreken met die ene vriend is het probleem niet. Dat is ook niet de reden dat er (mogelijk) een avondklok komt. Er zijn gewoon teveel mensen die totale lak aan de regels hebben wat betreft sociale contacten. Met een avondklok heb je gewoon een extra stok om mee te slaan en kun je die mensen wat makkelijker aanpakken. Maar de keerzijde is dus dat je mensen die zich wél aan de regels houden er ten onrechte ook mee pakt.
Het zijn inderdaad mensen die zich nu niet aan de regels (of de geest daarvan) houden, die er voor zorgen dat er steeds nieuwe regels en verlengingen nodig zijn.

Wat ik bij mezelf vooral dodelijk vind voor het draagvlak, is dat ik de groepen voor wie ik het zou moeten doen zich met enige regelmaat niet aan de regels zie houden. Ik maak regelmatig een wandeling, dan kom ik langs volgens mij een bejaardenhuis, kan ik vanaf de straat zo een gemeenschappelijke ruimte in kijken, er zitten altijd mensen, houden geen afstand, geen mondkapjes, helemaal niets. Dan vraag ik me ook wel af, waarom houd ik me zoveel mogelijk aan de regels voor jullie, als jullie je er zelf niet aan houden?
ik222 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:28:
[...]

Ja maar geestelijk welzijn van mensen is ook belangrijk. Niet alles is geoorloofd om de verspreiding van het virus maar zoveel mogelijk te beperken wat mij betreft.

We zullen ergens wel een balans moeten gaan vinden die nu al volkomen zoek is wat mij betreft. We kunnen gewoonweg niet tot de zomer alle scholen, winkels, contactberoepen, musea, bioscopen, sportscholen en theaters dichthouden en daarbij ook nog mensen alle sociale contacten ontzeggen met behulp van bizarre maatregelen zoals een avondklok. Dat is voor de bestreiding van het virus en de zorg misschien wel het beste maar op alle andere vlakken heb je dan straks geen Nederland meer over op die manier.

Helaas blijft onze overheid veel te veel alleen maar met oogkleppen op naar de zorg kijken. Ook morgen gaan ze weer in dat Catshuis zitten met hun vaste clubje zonder inzichten uit andere invalshoeken.
De balans is alleen dat we op 1 punt tegen de grenzen van ons systeem aanlopen en dat is juist de zorg. We kunnen ook de zorg compleet overbelasten, maar dan blijft er van ons land ook weinig over.

Daarmee wil ik niet zeggen dat geestelijk welzijn niet belangrijk is en ik hoop van harte dat er voor de zomer al heel veel open kan en meer mogelijk wordt, maar dat kan momenteel gewoon niet omdat we de zorg binnen de kortste keren volledig zullen belasten.
42erik schreef op zondag 17 januari 2021 @ 01:46:
[...]

En dan komen we bij een afweging... Virus minder laten verspreiden, maar wel mensen gillend gek... Of virus een tikje meer, maar mensen niet gillend gek.

Kijkend naar de reacties hier zijn er al best veel die gillend gek worden van het idee alleen al. Ikzelf ook.

Dat is nog even afgezien van het feit dat ik het geen passende oplossing voor het probleem vind. Het probleem is teveel contacten, dat los je niet op door contacten in de avond te verminderen (want dan mogen 7 bezoeken per week in de middag nog steeds) , maar door contacten te verminderen (dus bv max 3 sociale bezoeken per week). Maar nu klink ik een beetje als een broken record geef ik toe ;)
Dat is inderdaad de afweging, mensen wat meer gillend gek, of een tikje meer virus. Momenteel lijkt de afweging mensen wat meer gillend gek te zijn, omdat de zorg simpelweg geen tikje meer virus aan kan.

De avondklok lijkt me ook geen oplossing voor het onderliggende probleem, maar helaas is dat max 3 per week al helemaal niet te controleren, een avondklok is wat dat betreft iets simpeler (al hebben politie en co. al aangegeven de capaciteit niet te hebben om te controleren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Camiel schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Vooral werkgevers die eisen dat mensen naar kantoor komen, die vind ik wat aan te rekenen.

Voor sommige mensen is het goed als ze even een dag naar kantoor kunnen, als daar dan ook de ruimte is en de regels in acht worden genomen.

Het is een lastig evenwicht. Zijn natuurlijk ook genoeg mensen die niet thuis kunnen werken door de aard van het werk.

Zelf ga ik dagelijks bijna op pad voor werk, kan niet thuis. Er zijn genoeg regels, zelfs de mogelijkheid wekelijks te testen. Ik voel me veilig, weet ook dat mijn baas de ontheffing voor een (in mijn ogen beetje belachelijke) avondklok, zo ongeveer klaar heeft liggen.
Als dat hetgene is wat er is bedoeld dan begrijp ik het beter.

Ik werk grotendeels thuis. We hebben echter al verschillende emergencies gehad. En dan bedoel ik niet dat iemand een splinter in zijn vinger heeft maar dat er ergens een fabriek waar 1000 man werken stilstaat. Dan komt echt het kernteam wel even bij elkaar op kantoor. Dat is wel een hele kleine groep van 3 a 4 man en we kunnen ook voldoende afstand houden. De bezetting op kantoor is gereduceerd naar een noodbezetting waarbij er slechts enkele personen aanwezig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05
Ik vind mensen die polariseren net zo fout als wappies. Oh, wait..... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:46:

Dit is generaliseren. In het onderwijs zitten mensen die keihard werken en mensen die de kantjes er vanaf lopen.
Helaas is het wel zo dat de organisaties over t algemeen zo zijn dat deze mensen kunnen blijven zitten. Waardoor de mensen die hard werken nog harder moeten werken en daarnaast ook als dank het geklaag over klagend onderwijs mogen ontvangen

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Iedereen om mij heen (met kinderen/leraar) roept hoe slecht die schoolsluiting is voor het onderwijs. En dat de scholen gewoon open moeten. Toen ik voorstelde de schoolvakantie dit jaar terug te brengen tot 3 weken om achterstanden in te halen... Werd ik hard uitgelachen.
Want, jij gaat wel zonder te klagen drie weken onbetaald werken voor je werkgever? En daarnaast betaal je in die drie weken ook gewoon extra opvang kosten voor je kinderen, die je anders niet had gehad? :)

Los dat er al mensen een vakantie zullen hebben geboekt (ja, ook ouders van kinderen met een achterstand)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 15:30
President schreef op zondag 17 januari 2021 @ 06:41:
[...]

Tja, je kind zou hartstikke blij zijn met deze leraar als hij/zij bij mij in de klas zou hebben gezeten hoor... En ook als ouder zou je hartstikke blij zijn met mij :D

Wat bijzonder toch dat je, op basis van hoe ik hier gewoon open kan praten en mijn mening kan geven, voor je gevoel kan oordelen hoe ik als leraar naar mijn kinderen ben -O-
Die laatste zin was onder de gordel en onnodig, mijn excuses.

Heb die zin ook weggehaald.

[ Voor 12% gewijzigd door Arrne op 17-01-2021 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Arrne schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:17:
[...]

Die laatste zin was onder de gordel en onnodig, mijn excuses.

Heb die zin ook weggehaald.
Het siert je dat je dit nog plaats, merci. En ik snap het wel hoor, ik reageer hier heel zwart/wit soms. Ook gewoon om de discussie op gang te brengen. Wat ondanks mijn berichten hier snap ik ook heel goed hoe zwaar het voor ouders is, communiceer ik dat ook naar ouders en kinderen en denk ik zoveel mogelijk mee om ouders en kinderen te ontlasten. Neemt niet weg dat ik naast werk ook gewoon privé een mening heb die ik vanuit daar kan delen, maar welke ik uiteraard niet altijd op werk zal delen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:39
ericplan schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:28:
. Daarop zegt organisator geen gebruik te maken van deze locatie want veel te klein. Toch blijven die idioten naar Amsterdam komen.
*knip* dit soort trollerige posts zijn hier niet welkom. Een 'tegengeluid' wel, maar dan met een onderbouwd verhaal en niet dit soort onelliners

[ Voor 28% gewijzigd door ZieMaar! op 17-01-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Laatst online: 13-09 16:11
Wat een onzin zeg... misschien moet dan gewoon heel Nederland komend jaar zijn of haar vakantiedagen maar inleveren om de economie een handje te helpen..
(oh nee, dan help je de economie juist om zeep door in je vakantie niet naar bijv de horeca te kunnen gaan ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ik begrijp je standpunt ook wel, vind je de huidige maatregelen teveel van het goede? Geloof je wel dat Corona de gezondheid van mensen schaadt? En dat er mensen door overlijden (net als een normale griep) die anders niet zouden overlijden?

Het grootste probleem is onze zorg. Als men alles zou open gooien zouden meer mensen besmet raken, waardoor de ziekenhuizen vol komen te zitten. Zie nu de uitgestelde behandelingen en operaties... Als de zorg echt vol ligt zou het betekenen dat als jij morgen wordt aangereden en je been breekt, je een dag daar op straat moet liggen voordat er een ambulance beschikbaar is en dan moet je maar hopen dat er een bed in het ziekenhuis vrij is en dat je geopereerd kan worden.

Wat is jouw visie op deze laatste alinea?

[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 17-01-2021 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:11
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:16:
[...]

Dit is generaliseren. In het onderwijs zitten mensen die keihard werken en mensen die de kantjes er vanaf lopen.
Helaas is het wel zo dat de organisaties over t algemeen zo zijn dat deze mensen kunnen blijven zitten. Waardoor de mensen die hard werken nog harder moeten werken en daarnaast ook als dank het geklaag over klagend onderwijs mogen ontvangen
Mijn ervaringen in het hoger onderwijs zijn ook zo. En ook andere docenten of betrokkenen van andere vergelijkbare instanties ervaren hetzelfde. (ook hier op het forum). Ik kan daardoor alleen conclusies trekken voor mijn werkgever/omgeving. Maar gecombineerd met andere observaties kan je wel architectuurvergelijkingen doen van het probleem (wat zijn de mechanismes die eraan ten grondslag liggen). Zo kun je wel weer generaliseren met een kleine sample size :)

En weet je, dat werkt ontzettend demotiverend na een paar jaar. Je komt vast te zitten in functieschalen, terwijl oudere docenten die op een lager niveau functioneren op 1 schaal hoger zitte, maar het werk doen van 1-2 schalen lager dan waar ze inzitten. De organisatie die het opgeeft omdat te corrigeren. Heel vervelend, maar ik ga er maar omheen werken ipv op te geven. Echter als ik geen escape had via onderzoek was ik niet in het onderwijs gebleven denk ik. Het kost zoveel energie anders....

[ Voor 13% gewijzigd door Adlermann op 17-01-2021 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Interessant stukje in het Parool over Wuhan nu ongeveer een jaar na corona. (InPrivate openen ivm paywall). Hoe de Chinese overheid zijn eigen draai geeft aan de gebeurtenissen in Wuhan.

Korte samenvatting op verzoek:
In Wuhan is een grote tentoonstelling opgezet over covid-19 en de Chinese respons op de ziekte. De tentoonstelling verheerlijkt de rol van de communistische partij en zittend president Xi Jinping is de held van het verhaal. De geschiedenis van corona wordt herschreven, Chinese artsen als Li Wenliang worden tot martelaar verheven, maar zijn levensverhaal is inmiddels al bewerkt. De berisping die hij kreeg voor zijn alarm slaan over covid-19 is nergens meer te vinden. Klokkenluider Ai Fen wordt met geen woord over gerept in de tentoonstelling.

De Chinese staatsmedia beeld Wuhan af als een herboren stad, terwijl de overheid druk bezig is om herdenkingen door burgers en hun leed zoveel mogelijk te verbergen en verbieden. Elke poging om een ander verhaal te vertellen over de gebeurtenissen in Wuhan worden hardhandig aangepakt.

[mbr]*edit* kun je iets meer de essentie samenvatten en/of de relevante stukken quoten[/mbr]

[ Voor 65% gewijzigd door CMD-Snake op 17-01-2021 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Adlermann schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:31:
[...]

Mijn ervaringen in het hoger onderwijs zijn ook zo. En ook andere docenten of betrokkenen van andere vergelijkbare instanties ervaren hetzelfde. (ook hier op het forum). Ik kan daardoor alleen conclusies trekken voor mijn werkgever/omgeving. Maar gecombineerd met andere observaties kan je wel architectuurvergelijkingen doen van het probleem (wat zijn de mechanismes die eraan ten grondslag liggen). Zo kun je wel weer generaliseren met een kleine sample size :)

En weet je, dat werkt ontzettend demotiverend na een paar jaar. Je komt vast te zitten in functieschalen, terwijl oudere docenten die op een lager niveau functioneren op 1 schaal hoger zitte, maar het werk doen van 1-2 schalen lager dan waar ze inzitten. De organisatie die het opgeeft omdat te corrigeren. Heel vervelend, maar ik ga er maar omheen werken ipv op te geven. Echter als ik geen escape had via onderzoek was ik niet in het onderwijs gebleven denk ik. Het kost zoveel energie anders....
offtopic:
Spijker op z’n kop. Na jaren een wortel voor m’n neus en overal coördinator of trekker voor zijn maar niet de bijbehorende schaal ben ik nu hard aan het solliciteren. Het lesgeven vond ik nog leuk maar nu alles online is, is dat ook weggevallen. Ik heb al 2x nee gezegd tegen een baan, blijkbaar heb ik na 7 jaar docent hbo-ict nog marktwaarde ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:11
President schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:30:
[...]

Ik begrijp je standpunt ook wel, vind je de huidige maatregelen teveel van het goede? Geloof je wel dat Corona de gezondheid van mensen schaadt? En dat er mensen door overlijden (net als een normale griep) die anders niet zouden overlijden?

Het grootste probleem is onze zorg. Als men alles zou open gooien zouden meer mensen besmet raken, waardoor de ziekenhuizen vol komen te zitten. Zie nu de uitgestelde behandelingen en operaties... Als de zorg echt vol ligt zou het betekenen dat als jij morgen wordt aangereden en je been breekt, je een dag daar op straat moet liggen voordat er een ambulance beschikbaar is en dan moet je maar hopen dat er een bed in het ziekenhuis vrij is en dat je geopereerd kan worden.

Wat is jouw visie op deze laatste alinea?
En ik wil even vast een oplossingsrichting beperken:

Het niet opnemen van covid19patienten staat gelijk aan massamoord. Je laat de boel vrij, je kan voorspellen hoeveel besmettingen je krijgt en je weet dan ook het sterftecijfer. Je weet ook hoe ze zullen sterven (verstikkingsdood). Daar pas ik voor. Dit valt niet te repareren. Dit is gewoon door extrapolatie te bepalen.

De volgen van de lockdown, hoe naar en erg die ook zijn, daar valt heel veel nog aan te doen. Misschien niet alles. Maar daar moeten we nu als maatschappij wel overna gaan denken.

Hoe gaan we met de leerachterstanden om?
Hoe gaan we met de achterstand die de jongere generatie nu oploopt?
Hoe gaan we met de psychologische problemen om?
Hoe gaan nu echt het klimaatprobleem oplossen?

Ik mis eigenlijk wel een beetje een visie van de overheid hierop.

Dit moet geprioriteerd worden. Psychische problemen eerst aanpakken ,want die komen nu naar boven.

Daarna de lange termijn issues aanpakken. Heel flauw gezegd, de ouderen zullen links om (misschien zit ik daar ook al bij) of rechtsom hieraan bij moeten gaan dragen. Korten op pensioenen is misschien te lomp (maar minder fel de aow-leeftijd verdedigen of de pensioenhoogte zou al sieren).

Maar als overheid zou je hier wel weer wat aan kunnen doen:

Bijvoorbeeld: dwing door regelgeving pensioenfondsen alleen nog duurzaam te investeren. Laat ze ook investeren in veelbelkovende opkomende technologieen, etc. Dit zal veel werkgelegenheid opleveren in groene sectoren, zal bijdragen aan co2-reductie, milieuverbetering, etc.

Er moet nu ook nagedacht worden over schakelklassen. Investeringen in het onderwijs, zodat de mensen die een leerachterstand hebben snel bijgespijkerd kunnen worden. Let op: de waarde van de diploma's moet gelijk blijven! We willen namelijk geen normvervaging daar.

Dit gaat echt geld kosten. Maar het moet wel te doen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Señor Sjon schreef op zondag 17 januari 2021 @ 00:43:
Maar goed, heb niet het idee dat er in het OMT mensen zitten met jonge kinderen die enig benul hebben welke impact dit heeft. Met golf 1 erbij zitten kinderen inmiddels al maanden thuis in de afgelopen 12 maanden.
De sluiting tijdens de eerste golf was meer ondanks dan dankzij het OMT, tevens dankzij vocale ouders en belangengroepen met inzet van de media dan ondanks de ouders en belangengroepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
saveljos schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:25:
[...]
Helden zijn het, twijfel zelf of ik er ook heen ga.

Door heel Europa zie je nu grote protesten gaande en dat is geweldig nieuws.
In het kader van "De oplossing is in zicht, dus we gaan proberen het voor iedereen de resterende maanden nog zo moeilijk mogelijk te maken" ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
gekkie schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:20:
[...]

De sluiting tijdens de eerste golf was meer ondanks dan dankzij het OMT, tevens dankzij vocale ouders en belangengroepen met inzet van de media dan ondanks de ouders en belangengroepen.
Dat sloeg dan ook helemaal nergens op. Sowieso werd men om 17.30 verteld dat ze om 18.00 het restaurant uit moesten zijn. Evenzo de 2e lockdown die standtepede moest enkele dagen voor de kerstvakantie. Maar vaccineren... dat was een slow start en was niet erg. 8)7

Ik mis totaal enig perspectief in het beleid. Het lijkt wel maatregel over maatregel stapelen om maar daadkrachtig over te komen, zonder rekening te houden of ze wel effectief zijn of niet teveel nevenschade geven.

@adlerman, je vergeet horeca, winkels, mkb, etc. De hotelschool kan je wel sluiten, er is straks weinig meer over voor stages.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Señor Sjon schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:32:
[...]
Dat sloeg dan ook helemaal nergens op. Sowieso werd men om 17.30 verteld dat ze om 18.00 het restaurant uit moesten zijn.
Kregen die kinderen allemaal les in het restaurant dan ?
Evenzo de 2e lockdown die standtepede moest enkele dagen voor de kerstvakantie. Maar vaccineren... dat was een slow start en was niet erg. 8)7
Mwah je post hier vaak genoeg, als je ook nog leest dan kon het toch weinig verrassend zijn.
Ik mis totaal enig perspectief in het beleid. Het lijkt wel maatregel over maatregel stapelen om maar daadkrachtig over te komen, zonder rekening te houden of ze wel effectief zijn of niet teveel nevenschade geven.
Het lijkt vooral te komen door dat de al geïmplementeerde maatregelen sleets worden. Niet door de maatregelen zelf maar door het gedrag van mensen. Het is wel vrij makkelijk om dat af te schuiven op "daadkrachtig overkomen" en "te veel nevenschade", als je de alternatieven bekijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Adlermann schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:03:
[...]

En ik wil even vast een oplossingsrichting beperken:

Het niet opnemen van covid19patienten staat gelijk aan massamoord. Je laat de boel vrij, je kan voorspellen hoeveel besmettingen je krijgt en je weet dan ook het sterftecijfer. Je weet ook hoe ze zullen sterven (verstikkingsdood). Daar pas ik voor. Dit valt niet te repareren. Dit is gewoon door extrapolatie te bepalen.

De volgen van de lockdown, hoe naar en erg die ook zijn, daar valt heel veel nog aan te doen. Misschien niet alles. Maar daar moeten we nu als maatschappij wel overna gaan denken.

Hoe gaan we met de leerachterstanden om?
Hoe gaan we met de achterstand die de jongere generatie nu oploopt?
Hoe gaan we met de psychologische problemen om?
Hoe gaan nu echt het klimaatprobleem oplossen?

Ik mis eigenlijk wel een beetje een visie van de overheid hierop.

Dit moet geprioriteerd worden. Psychische problemen eerst aanpakken ,want die komen nu naar boven.

Daarna de lange termijn issues aanpakken. Heel flauw gezegd, de ouderen zullen links om (misschien zit ik daar ook al bij) of rechtsom hieraan bij moeten gaan dragen. Korten op pensioenen is misschien te lomp (maar minder fel de aow-leeftijd verdedigen of de pensioenhoogte zou al sieren).

Maar als overheid zou je hier wel weer wat aan kunnen doen:

Bijvoorbeeld: dwing door regelgeving pensioenfondsen alleen nog duurzaam te investeren. Laat ze ook investeren in veelbelkovende opkomende technologieen, etc. Dit zal veel werkgelegenheid opleveren in groene sectoren, zal bijdragen aan co2-reductie, milieuverbetering, etc.

Er moet nu ook nagedacht worden over schakelklassen. Investeringen in het onderwijs, zodat de mensen die een leerachterstand hebben snel bijgespijkerd kunnen worden. Let op: de waarde van de diploma's moet gelijk blijven! We willen namelijk geen normvervaging daar.

Dit gaat echt geld kosten. Maar het moet wel te doen zijn!
Misschien moet jij MP worden? :) YGMV

Zonder gekheid: Rutte heeft ooit van zichzelf gezegd dat hij geen visionair is. Dus visie kun je van hem niet verwachten. Rutte is een manager, met alle klassieke fouten: sturen op getallen (KPIs), geen visie, slechte communicator (iedereen thuiswerken graag! Oh wacht wij gaan even naar het Catshuis met z’n allen). Walk the talk is als leider heel belangrijk maar dat kunnen de meesten niet (grapperhaus anyone?). En natuurlijk pas ingrijpen met maatregelen als het te laat is, want vooruitdenken is niet “lean”.

En als zijn team het laat afweten (toeslag affaire) dan stelt hij zich natuurlijk gelijk weer beschikbaar om straks met een beter team niet weer dezelfde fouten te maken.

Kortom, ik help je hopen dat dit gebeurt maar met het huidige pluche zijn mijn verwachtingen niet zo hoog. Bovenstaande is imho het verschil tussen een leider en een manager. In maart mocht je nog managen, nu hebben we een leider met visie nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:45

MLLL

Palm Treo 650

Mfpower schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:46:
[...]
h natuurlijk gelijk weer beschikbaar om straks met een beter team niet weer dezelfde fouten te maken.

Kortom, ik help je hopen dat dit gebeurt maar met het huidige pluche zijn mijn verwachtingen niet zo hoog. Bovenstaande is imho het verschil tussen een leider en een manager. In maart mocht je nog managen, nu hebben we een leider met visie nodig.
Welke leider heb jij in gedachte, ik kan er niet zomaar eentje opnoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

MLLL schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:48:
[...]

Welke leider heb jij in gedachte, ik kan er niet zomaar eentje opnoemen.
Ik ook niet en dat is kenmerkend voor het politieke klimaat waar we in leven. Blijkbaar komen “zulke” mensen niet bovendrijven in de politieke wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:39
President schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:30:
[...]

*knip* We gaan hier niet ongefundeerd ranten, zeker niet als het ook nog een post vol halve waarheden is.

[ Voor 75% gewijzigd door ZieMaar! op 17-01-2021 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Señor Sjon schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:32:
[...]

Dat sloeg dan ook helemaal nergens op. Sowieso werd men om 17.30 verteld dat ze om 18.00 het restaurant uit moesten zijn. Evenzo de 2e lockdown die standtepede moest enkele dagen voor de kerstvakantie. Maar vaccineren... dat was een slow start en was niet erg. 8)7

Dat kan ook niet anders omdat we nog steeds weigeren om de moeite te nemen om voor goede informatie te zorgen zodat er goed beleid kan worden gemaakt. Koppel de data van het RIVM aan de lokatiegegevens van de banken, mobiele operators, personeelsbestanden enzo en je kan een begin maken met de echte bronnen van verspreiding te vinden.

Maar ja, mag niet. Dus rijden we met geblindeerde ramen over obstakel na obstakel omdat we niet naar buiten mogen kijken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
*knip* Reactie op inmiddels geknipte post

[ Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 17-01-2021 13:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Mfpower schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:46:
[...]
iedereen thuiswerken graag! Oh wacht wij gaan even naar het Catshuis met z’n allen
[...]
Ik ben het helemaal met je eens dat Rutte meer visie zou mogen hebben, en dat er niet altijd goed gecommuniceerd is. En ook dat het raar is, dat politieke consequenties slechts duren tot aan de volgende verkiezingen (al is dat natuurlijk ook de schuld van de kiezer).

Maar de framing dat de regering voltallig voor de lol zou gaan lunchen in recreatiepark Catshuis, is wel een beetje flauw. Bij mijn weten komt er een kernteam van ministers samen met enkele deskundigen, om uiteindelijk beslissingen te nemen over de gezondheid, de economie en het welzijn van het complete land. Dat valt volgens mij wel onder de essentiële beroepen, en ik verwacht dat daadwerkelijk bijeenkomen beter werkt dan via een beeldbelverbinding.
Ik zie er dus geen probleem in, en ik vind het ook niet strijdig met het beleid. Er zijn mijnsinziens belangrijkere maatregelenschendingen om je druk over te maken.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:36
Transportman schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Wat ik bij mezelf vooral dodelijk vind voor het draagvlak, is dat ik de groepen voor wie ik het zou moeten doen zich met enige regelmaat niet aan de regels zie houden. Ik maak regelmatig een wandeling, dan kom ik langs volgens mij een bejaardenhuis, kan ik vanaf de straat zo een gemeenschappelijke ruimte in kijken, er zitten altijd mensen, houden geen afstand, geen mondkapjes, helemaal niets. Dan vraag ik me ook wel af, waarom houd ik me zoveel mogelijk aan de regels voor jullie, als jullie je er zelf niet aan houden?
Is dat "volgens mij" niet onderdeel van het/jouw probleem in dit geval? In plaats dat je eens opzoekt wat voor locatie dat nu precies is en waarom er misschien wel goede redenen zijn waarom dingen gaan zoals ze gaan trek jij eigenlijk al de conclusie dat daar mensen zitten die zich niet aan de regels (willen?) houden en jou als het ware dwars zitten.
Ik weet uiteraard ook niet wat voor locatie het precies is (verzorgingshuis, verpleeghuis, kleinschalig, gesloten afdeling enz) maar stel dat het kleinschalig wonen is. Je hebt dan een aantal (zes tot acht) demente mensen die wonen in een vorm die zoveel mogelijk op thuis lijkt. Ze hebben dan een eigen slaapkamer, een gezamenlijke woonkamer maar vormen samen met de (vaste) medewerkers een huishouden.
Die zes tot acht mensen wordt dan bijv een huisje genoemd en in een gebouw kun je dan weer meerdere huisjes hebben die ook nog een grote(re) woonkamer waar de bewoners van de huisjes samen kunnen komen en waar bijv verjaarden en feestdagen gevierd kunnen worden.
Stel dat het nu om kleinschalig wonen gaat, ben je dan van mening dat die mensen in hun eigen slaapkamer (meer is het echt niet) opgesloten moeten worden? Hoe ga je dat uitleggen aan demente mensen, deur op slot en lekker laten huilen/schreeuwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goofyduck384 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:25:
[...]

Wat een onzin zeg... misschien moet dan gewoon heel Nederland komend jaar zijn of haar vakantiedagen maar inleveren om de economie een handje te helpen..
(oh nee, dan help je de economie juist om zeep door in je vakantie niet naar bijv de horeca te kunnen gaan ;) )
Laat ik dat al min of meer gedaan hebben. Geen winstuitkering + salarissen bevroren om de boel overeind te houden. Daardoor kan ik geen dagen extra kopen, dus geef ik 3 weken vakantie op. Anders is het gewoon einde oefening. Het is niet zoals bij de onderwijs (/overheid) dat blijven ademen het enige criteria is om volgend jaar een schaaltje erbij te krijgen.
Iedereen moet offers brengen, laten we een jaartje van 15 weken vakantie naar 10-12 gaan.. Voor het onderwijs als geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Transportman schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:03:
[...]

De avondklok lijkt me ook geen oplossing voor het onderliggende probleem, maar helaas is dat max 3 per week al helemaal niet te controleren, een avondklok is wat dat betreft iets simpeler (al hebben politie en co. al aangegeven de capaciteit niet te hebben om te controleren).
Tja, dan zijn ze beide toch niet te controleren... Dan moet je dus op de wil van mensen vertrouwen. Ik denk dat die hoger is met een passendere maatregel dan eentje die een enorme negatieve bijvangst heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Ja, omdat het nul recht doet aan het feit dat een moment van rust ook essentieel is voor het leer proces. Leerlingen kun je niet maar door en door en door laten gaan. Dat werkt niet.
Ok, dat is gewoon ronduit beledigend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

En waar laat je de nieuwe aanwas? Degene die volgend jaar naar school gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
ninjazx9r98 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:26:
[...]

Is dat "volgens mij" niet onderdeel van het/jouw probleem in dit geval? In plaats dat je eens opzoekt wat voor locatie dat nu precies is en waarom er misschien wel goede redenen zijn waarom dingen gaan zoals ze gaan trek jij eigenlijk al de conclusie dat daar mensen zitten die zich niet aan de regels (willen?) houden en jou als het ware dwars zitten.
Ik weet uiteraard ook niet wat voor locatie het precies is (verzorgingshuis, verpleeghuis, kleinschalig, gesloten afdeling enz) maar stel dat het kleinschalig wonen is. Je hebt dan een aantal (zes tot acht) demente mensen die wonen in een vorm die zoveel mogelijk op thuis lijkt. Ze hebben dan een eigen slaapkamer, een gezamenlijke woonkamer maar vormen samen met de (vaste) medewerkers een huishouden.
Die zes tot acht mensen wordt dan bijv een huisje genoemd en in een gebouw kun je dan weer meerdere huisjes hebben die ook nog een grote(re) woonkamer waar de bewoners van de huisjes samen kunnen komen en waar bijv verjaarden en feestdagen gevierd kunnen worden.
Stel dat het nu om kleinschalig wonen gaat, ben je dan van mening dat die mensen in hun eigen slaapkamer (meer is het echt niet) opgesloten moeten worden? Hoe ga je dat uitleggen aan demente mensen, deur op slot en lekker laten huilen/schreeuwen?
Ik heb het even opgezocht, is een bejaardenhuis met zelfstandige woonruimtes, maar dat is ongeveer alle informatie die ze op hun website hebben staan. Dus misschien ben ik wel te snel met oordelen, maar op basis van de informatie die ik zie, krijg ik niet het idee dat het om kleinschalig wonen gaat.
Pagina: 1 ... 20 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2