Avondklok is in tegenstelling tot de meeste andere maatregelen een indirect middel. Het je buiten bevinden met inachtneming van aantal en afstand levert geen
direct extra besmettingsrisico op. Tegen dit middel ageren wordt door sommige mensen vertaald als tegen alle maatregelen zijn en de situatie maar acceptabel te vinden. Dit is wat mij betreft een dooddoener en geen inhoudelijk argument. Ook het idee dat regels niet op individueel niveau te maken zijn klopt, maar dat is geen reden om dan maar de botte bijl te hanteren .
En als mensen
deze maatregel gaan negeren door buiten te gaan wandelen op uur x daarbij de overige regels daarbij respecterend (dus 0 extra risico) is dat op geen enkele wijze een statement of uitnodiging om andere regels te gaan negeren. En nee, veel mensen kunnen dit overdag niet naast werk,thuisonderwijs en opvoeden.
Als het risico van bezoek niet langer geaccepteerd wordt ( nu is dat wel zo, want anders waren de regels anders) breng dan de regel (juridisch gezien advies, want achter de voordeur) terug naar 0 of 1 of 1 per week, whatever. Naar mijn mening moet iedere Nederlandse burger ( let op 'egoist!' roeper dit gun ik niet alleen mijzelf maar iedere inwoner) het
recht hebben om zich op een willekeurig tijdstip in de openbare ruimte te bewegen, met daarbij de
plicht omdat op zodanige manier te doen dat er geen hinder of besmettingsrisico is voor andere Nederlandse burgers.
1:1 verzet tegen avondklok vertalen naar geen fuck geven om doden vind ik kansloos. Aangezien de volgende vraag standaard is ' wat is het alternatief dan?'. Zuipketen aanpakken. Feestjes oprollen. Bezoek regels/adviezen aanpassen. Lokale samenscholingsverboden in parken waar shit gebeurt. Als ik het onkruid uit mijn tuin weg wil hebben trek ik het onkruid eruit, dan haal ik niet alle beplanting weg.
Mijn verwachting is overigens dat de soep zodanig afkoelt dat er geen avondklok komt, of eentje die na 22:00 ingaat, waardoor het aantal brave burgers wat er last van heeft sterk kleiner wordt en bijvoorbeeld ook de sporttrainingen in de buitenlucht voor 18 min door kunnen blijven gaan.
En nu houd ik er over op

want voor en tegen in dezen worden het hoe dan ook niet eens verwacht ik