Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 129 Laatste
Acties:
  • 400.975 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

Morrar schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:19:
[...]

Als je thuiswerkt zoals de bedoeling is, kun je dat rondje dan niet bijvoorbeeld rond de lunch doen. Zo doen wij het hier al 9 maanden tenminste...

Nu.nl vermeld iets anders:

Van Dissel: Kind lijkt toch niet vatbaarder voor Britse variant
https://www.nu.nl/coronav...-voor-britse-variant.html

In de comments daar staat weer een ander verhaal... Dus erg veel duidelijkheid is er niet. Maar de baten en kosten van de maatregel zijn behoorlijk disproportioneel. Zeker tov iets als een avondklok...
Bij mijn werk gaat dat amper en ik lunch met de kids dus er is niet echt veel ruimte.

Ik snap die opmerking van van Dissel niet. Het is duidelijk inmiddels dat de Britse variant ook voor kinderen besmettelijker is, dat ze sneller verspreiden maar dat kinderen er niet zieker van worden.

Hier legt een OMT lid het nog eens goed uit: https://www.nu.nl/285438/...et-virus-kan-muteren.html

[ Voor 7% gewijzigd door Mfpower op 17-01-2021 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Yaksa schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:44:
Misschien wel even er bij vermelden dat de oorspronkelijke organisator zich heeft teruggetrokken en de mensen heeft afgeraden deel te nemen aan een verboden demonstratie nadat hij een kort geding had verloren om deze demonstratie toch door te laten gaan.
De demonstratie was bij aanmelding goedgekeurd, alleen wilde Amsterdam dat het aantal demonstranten tot 500 beperkt werd en er werd een andere plek aangewezen dan dat de organisator wilde. Het kortgeding ging om de beslissing rondom locatie en aantal deelnemers. Toen de organisator daar aan het kortste eind trok blies hij de demonstratie af.
Yaksa schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:00:
Ik vraag me eigenlijk af wat daar nou zo ingrijpend aan is. Komt misschien omdat ik in een klein provinciestadje woon, maar hier is het (op dit moment, want winter en donker) rond dat tijdstip behoorlijk rustig, zowel op straat als in de supermarkt.
Morrar schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:07:
Persoonlijk snap ik de ophef over die suffe avondklok niet. Nu alles dicht is vraag ik me af hoeveel mensen er nou echt last van hebben.
Even een reactie op twee quotes.

Ik woon ook in een klein dorpje, maar ik snap de ophef wel. De avondklok is een behoorlijke ingreep in de samenleving, de vrijheid van mensen om hun woning te verlaten op bepaalde tijdstippen wordt afgepakt. Simpelweg buiten zijn maakt je al tot een crimineel. Dat in een periode waarin zoveel normaal gedrag ineens is gecriminaliseerd.

Wat mij betreft hoef je niet ergens direct last van te ondervinden om er een mening over te hebben. Een avondklok is een heel heftig middel en daar kan je al principieel op tegen zijn omdat het een vrijheid berovende maatregel is. Je kan ook praktische redenen zien om tegen te zijn. Argumenten van beide soorten zijn al vaker hier voorbij gekomen. Blader terug in het topic als je die nogmaals wil doornemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sergelwd
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04-2021
Mfpower schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:25:
[...]

Bij mijn werk gaat dat amper en ik lunch met de kids dus er is niet echt veel ruimte.

Ik snap die opmerking van van Dissel niet. Het is duidelijk inmiddels dat de Britse variant ook voor kinderen besmettelijker is, dat ze sneller verspreiden maar dat kinderen er niet zieker van worden.

Hier legt een OMT lid het nog eens goed uit: https://www.nu.nl/285438/...et-virus-kan-muteren.html
Dat hebben sommigen uit de onderzoeken zoals deze(https://www.imperial.ac.u...eport-42-Preprint-VOC.pdf) geconcludeerd maar is nooit echt aan de orde geweest m.i.
Bij kinderen ging de verspreiding van B.1.1.7 wel het snelst maar dat had meer te maken met het feit dat er al veel maatregelen waren terwijl de scholen in die periode nog gewoon open waren.
Kinderen waren al een grote bron van verspreiding en zijn dat nogsteeds, ze werden tot voorkort alleen zelden tot nooit getest.

[ Voor 6% gewijzigd door Sergelwd op 17-01-2021 19:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Morrar schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:07:
Persoonlijk snap ik de ophef over die suffe avondklok niet. Nu alles dicht is vraag ik me af hoeveel mensen er nou echt last van hebben.
Niet!? Na een thuiswerk dag met amper beweging is er na 20:00 ruimte om een ommetje te doen om even wat frisse lucht en beweging te krijgen, dat doe ik dus veelvuldig.

Ik wens ze veel succes met hun avondklok, kom maar op met die 95 euro :w

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 17-01-2021 19:39 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Sergelwd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:35:
[...]

Dat hebben sommigen uit de onderzoeken geconcludeerd maar is nooit echt aan de orde geweest m.i.
Bij kinderen ging de verspreiding van B.1.1.7 wel het snelst maar dat had meer te maken met het feit dat er al veel maatregelen waren terwijl de scholen in die periode nog gewoon open waren.
Kinderen waren al een grote bron van verspreiding en zijn dat nogsteeds, ze werden tot voorkort alleen zelden tot nooit getest.
Ok, nou ja dat filmpje zegt weer wat anders. Maar goed het OMT is niet altijd een goede bron als het het gaat om betrouwbare info over de verspreiding door kinderen. Vanaf dag 1 is daar een zeer grote bias op geweest, al in maart zou het rivm een onderzoek doen maar die resultaten heb ik nooit gezien en ondertussen hield men alles open inclusief het VO wat echt over de hele wereld al overduidelijk herkend werd als sterke bron van verspreiding. Ik snap het ergens wel want het ligt natuurlijk heel gevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

revolution-nl schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:37:
[...]

Niet!? Na een thuiswerk dag met amper beweging is er na 20:00 ruimte om een ommetje te doen om even wat frisse lucht en beweging te krijgen, dat doe ik dus veelvuldig.

Ik wens ze veel succes met hun avondklok, kom maar op met die 95 euro :w
The price of freedom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
revolution-nl schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:37:
[...]

Ik wens ze veel succes met hun avondklok :w
Even los over mijn mening over een avondklok (die ik dus onzinnig vind), zijn de excuses daartegen ook best wel overdreven...
Ik las al iets over de hele dag kinderen hebben, waardoor er geen tijd is voor een wandeling. Hebben kinderen dan geen frisse lucht nodig?
Ook tijdens je werk, of daarvoor, lijkt het me vast wel mogelijk om even naar buiten te gaan. Op je werk heb je toch ook gewoon je pauze tijden?
Wellicht ligt het aan mijn woonplaats (geen drukke stad, maar ook geen rustig dorp), maar een wandeling maken kan de hele dag wel. Ook boodschappen doen is tussen 8-20uur geen enkel probleem. Er is altijd wel een rustig moment te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

fm77 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:45:
[...]

Even los over mijn mening over een avondklok (die ik dus onzinnig vind), zijn de excuses daartegen ook best wel overdreven...
Ik las al iets over de hele dag kinderen hebben, waardoor er geen tijd is voor een wandeling. Hebben kinderen dan geen frisse lucht nodig?
Ook tijdens je werk, of daarvoor, lijkt het me vast wel mogelijk om even naar buiten te gaan. Op je werk heb je toch ook gewoon je pauze tijden?
Wellicht ligt het aan mijn woonplaats (geen drukke stad, maar ook geen rustig dorp), maar een wandeling maken kan de hele dag wel. Ook boodschappen doen is tussen 8-20uur geen enkel probleem. Er is altijd wel een rustig moment te vinden.
Het gaat mij niet om frisse lucht maar ontspanning en een uitlaatklep. Na smorgens vroeg tot plm 2030 met kids en werk in de weer geweest te zijn zoek ik af en toe een (eenzame) vriend op om even te kunnen ontspannen en iemand anders te zien dan mijn gezin en te kunnen ventileren en hopelijk even te lachen. Dat doe ik namelijk bijna niet meer. En dan niet door een webcam. Deze sporadische contacten zijn de laatste strohalm voor ik echt in een enorme depressie kom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Als je een hectische dag hebt met veel denk en regelwerk dan is het gewoon erg fijn om de dag af te sluiten met een activiteit waar de bovenkamer even van tot rust komt, de sportschool is al niet meer mogelijk, een wandeling of een rondje op de fiets is een goed alternatief en dat laat ik mij niet afpakken.

95 euro boete? I'll take my chances :w

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
[...]

Kinderen hebben frisse lucht nodig maar je hebt maar een half uurtje pauze 12:00 - 12:30 of 12:30-13:00

Dan kan je kiezen, samen met je kids lunchen of een frisse neus halen..

Tijdens mijn werk hoor ik gewoon aan het werk te zijn en kan ik dus geen rondje wandelen van bijvoorbeeld een kwartier, want dan moet ik vrij vragen,mijn leidinggevende gaat er niet mee akkoord als ik zomaar een frisse neus haalt. Om 17:00 ben ik klaar met mijn werk en moet er dus eten gemaakt worden. Dan gaan we rond 18:00 eten met de kids en om 18:30 zijn we klaar en moeten we de afwas doen , om 19:00-19-15 zijn we klaar daarmee. :)

Na een lange dag werken van 08:30 - 17:00 wil je wel ontspanning en heb ik echt geen zin om boodschappen te doen om 19:15 en binnen een half uur klaar te zijn.

Helaas kan het niet anders bij mij, of zou ik het niet anders weten.

[ Voor 5% gewijzigd door Rockvee2 op 17-01-2021 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sergelwd
Ze kunnen beter wat meer aan voorlichting gaan doen ipv enkel repressie en hun eigen beleid rond verpleeghuizen/scholen/kerken wat aanscherpen.
Qua voorlichting vind ik het al vanaf Maart gewoon ver beneden pijl. En dan niet alleen van het kabinet maar ook RIVM en de media mogen best wat kritischer zijn zo nu en dan.
Vooral het continue gedraai rond kinderen, ventilatie en mondkapjes heeft zoveel schade aangericht waar je ook gewoon prima informatieve artikelen kan maken zonder mee te gaan in die politieke discussies.

El pais heeft zo vaak hele informatieve artikelen:
https://english.elpais.co...n-be-avoided.html?rel=mas

https://english.elpais.co...read-through-the-air.html

https://english.elpais.co...face-of-the-pandemic.html

En bijv dit concept van de NYTimes:
https://www.nytimes.com/2...ese-infection-mackay.html

Toen Rutte zelf over The hammer and the dance begon was ik wel even hoopvol. Maar tot nu toe is die hamer nog iets te laat en lafjes gehanteerd. https://tomaspueyo.medium...nd-the-dance-be9337092b56

[ Voor 9% gewijzigd door Sergelwd op 17-01-2021 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:51:
[...]

Precies. Dat is er 1 voor in de "herinneringendoos". :) Mocht je hem niet "oplopen", kun je altijd om 20:01 uur nog even voor het politiebureau gaan staan op de laatste dag. :)

Maar, nog geen besluit genomen over de avondklok las ik....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
CMD-Snake schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:30:
Een avondklok is een heel heftig middel en daar kan je al principieel op tegen zijn omdat het een vrijheid berovende maatregel is.
Laat ik er dan nog een noemen: *knip* Dit is gewoon een stroman, dat helpt de discussie niet

Laten we nou niet zo moeilijk doen en gewoon 'ns een keer aannemen dat de regering bezig is met het beschermen van de bevolking. En werk daar dan verdomme 'ns een keer aan mee in plaats van allerlei uitvluchten te verzinnen en beren op de weg te zien. (Niet persoonlijk bedoeld hoor, die laatste opmerking, meer in het algemeen).

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 18-01-2021 13:09 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:56

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Mijn buurman heeft een "oplossing" voor de dichte sportscholen: Hij heeft in een partytentje in zijn tuin een soort gym ingericht, en dagelijks komen er een paar lui langs die (waarschijnlijk tegen betaling) een uur(? geen idee, let er niet op) samen met hem aan het trainen zijn _O-

Te sneu voor woorden maar goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Angeloonie op 17-01-2021 20:12 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:24
Onbekend schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:56:
Nu het virus zo erg door heel Nederland heen is verspreidt, vraag ik mij het volgende af:
Waarom hebben veel mensen dan nog een negatieve uitslag bij het testen?

Iedereen wast netjes zijn/haar handen 20 seconden lang bij thuiskomst, heeft altijd 1,5m afstand gehouden tot anderen, en vermijdt zoveel mogelijk contact met anderen en heeft in binnenruimtes een mondkapje op.
Dus niet..........
In de afgelopen tijd houden we ons wel vaak aan de maatregelen, maar soms ook niet. In principe laat iedereen wel eens een steekje vallen bij het handhaven van de maatregelen. Hierdoor kan ik mij niet voorstellen dat er ook maar iemand hier in Nederland die nog nooit in aanraking is geweest met een covid19-virusdeeltje.

Waarom zijn (lijken) mensen niet besmet en hebben een negatieve uitslag bij het testen, terwijl ze wel contact gehad hebben met het virus? Hebben ze bijvoorbeeld met te weinig virusdeeltjes contact gehad waardoor het virus niet is binnengedrongen? Of kwam het virus net op een contactpunt waarop ze niet verder konden (kleding bijvoorbeeld)?
Of hebben mensen toch afweer ontwikkeld tegen het virus? Maar in dat laatste geval zouden er nauwelijks nieuwe besmettingen bij komen.
Omdat contact != besmetting. De kans dat je besmet raakt wordt groter naarmate je meer/langere/intensievere contacten hebt en meer mensen besmet zijn, maar het is niet zo dat een contact met een besmet persoon een instant besmetting is.
Rockvee2 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:52:
[...]

Kinderen hebben frisse lucht nodig maar je hebt maar een half uurtje pauze 12:00 - 12:30 of 12:30-13:00

Tijdens mijn werk hoor ik gewoon aan het werk te zijn en kan ik dus geen rondje wandelen van bijvoorbeeld een kwartier, want dan moet ik vrij vragen,mijn leidinggevende gaat er niet mee akkoord als ik zomaar een frisse neus haalt. Om 17:00 ben ik klaar met mijn werk en moet er dus eten gemaakt worden. Dan gaan we rond 18:00 eten met de kids en om 18:30 zijn we klaar en moeten we de afwas doen , om 19:00-19-15 zijn we klaar daarmee. :)

Na een lange dag werken van 08:30 - 17:00 wil je wel ontspanning en heb ik echt geen zin om boodschappen te doen om 19:15 en binnen een half uur klaar te zijn.

Waarom moet je de afwas direct na het eten doen? Je kan ook eerst wandelen en dan de afwas doen, om maar een mogelijkheid te noemen Of als je flexibele werktijden hebt, wat eerder beginnen zodat je wat langer kan lunchen en je al wandelend kan lunchen. Waarom is een avondklok meteen een soort no-go die tot onmogelijke situaties zou leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:00:
Nog geen beslissing aangaande de avondklok (20.00 - 04.00 uur). De ingrijpende maatregel zal eerst morgen nog besproken moeten worden binnen de coalitie en met de burgemeesters van de veiligheidsregio's. Daarna kabinetsbesluit en kamerdebat.

Bron: NOS.nl

Ik vraag me eigenlijk af wat daar nou zo ingrijpend aan is. Komt misschien omdat ik in een klein provinciestadje woon, maar hier is het (op dit moment, want winter en donker) rond dat tijdstip behoorlijk rustig, zowel op straat als in de supermarkt. Naarmate het langer licht is 's avonds veranderd dat overigens wel.
alstu: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65725870 , en dat het rustig op straat is is alleen maar een extra argument om burgers de vrijheid te geven om zich op die straat te begeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mfpower schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:41:
al in maart zou het rivm een onderzoek doen maar die resultaten heb ik nooit gezien
Wisten ze wel dat het de bedoeling was om de resultaten naar jou te sturen, in plaats van te publiceren, zoals gebruikelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]
<>
Ik las al iets over de hele dag kinderen hebben, waardoor er geen tijd is voor een wandeling. Hebben kinderen dan geen frisse lucht nodig?<>
Hier ook even op in hakend, mensen krijg je niet uit de auto (en de file) omdat dat hun enige moment alleen is (geen gezin, geen collega's).
Mijn vriendin werkt in de gezinnen ondersteunende zorg, en bij een aantal geziinen (met een kind met een beperking) gaat ze gewoon welkelijks drie uur iets met het kind iets doen, puur zodat de ouders zich weer even kunnen opladen.
Dus ze ondersteund de ouders daarmee, niet het kind (primair)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:13
*knip* Liever niet happen op stromannen

[ Voor 45% gewijzigd door ZieMaar! op 18-01-2021 13:10 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Transportman schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:12:
[...]

Omdat contact != besmetting. De kans dat je besmet raakt wordt groter naarmate je meer/langere/intensievere contacten hebt en meer mensen besmet zijn, maar het is niet zo dat een contact met een besmet persoon een instant besmetting is.

[...]

Waarom moet je de afwas direct na het eten doen? Je kan ook eerst wandelen en dan de afwas doen, om maar een mogelijkheid te noemen Of als je flexibele werktijden hebt, wat eerder beginnen zodat je wat langer kan lunchen en je al wandelend kan lunchen. Waarom is een avondklok meteen een soort no-go die tot onmogelijke situaties zou leiden?
de flexibiliteit in werktijden is in veel gevallen al benut om kinderen te verzorgen of te onderwijzen. En verder kun je alle bezwaren platslaan en al dan niet reële 'oplossingen' voor bedenken, maar ik lees liever waarom een avondklok en met name 1 vanaf 20:00 een goede maatregel zou zijn.

en omdat ik niet bezig blijf ook voor jou alstu: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65725870
( valt me op dat ik op die post veel thumbs krijg, maar geen reacties... )

(zal hierna stoppen met het droppen van link naar betreffende post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:20
revolution-nl schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:51:
[...]

Als je een hectische dag hebt met veel denk en regelwerk dan is het gewoon erg fijn om de dag af te sluiten met een activiteit waar de bovenkamer even van tot rust komt, de sportschool is al niet meer mogelijk, een wandeling of een rondje op de fiets is een goed alternatief en dat laat ik mij niet afpakken.

Ik denk dat een hoop mensen die kans wel aandurven. Ik heb collega’s al precies hetzelfde gehoord: dan maar een paar keer een boete.

En allemaal dezelfde reden: het is simpelweg de enige optie voor hen om er even uit te zijn op een dag en rondje te (hard)lopen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Angeloonie schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:12:
Mijn buurman heeft een "oplossing" voor de dichte sportscholen: Hij heeft in een partytentje in zijn tuin een soort gym ingericht, en dagelijks komen er een paar lui langs die (waarschijnlijk tegen betaling) een uur(? geen idee, let er niet op) samen met hem aan het trainen zijn _O-

Te sneu voor woorden maar goed.
hier ook buurman met eigen gym in garage. Gebruikt hij zelf en als hij niet thuis is een familielid van m. Als ik de ruimte zou hebben zou ik t ook wel willen. Zelf gebruiken en een select aantal vrienden (voor nop en allemaal solo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Yaksa schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:10:
[...]

Laat ik er dan nog een noemen: *knip*

Laten we nou niet zo moeilijk doen en gewoon 'ns een keer aannemen dat de regering bezig is met het beschermen van de bevolking. En werk daar dan verdomme 'ns een keer aan mee in plaats van allerlei uitvluchten te verzinnen en beren op de weg te zien. (Niet persoonlijk bedoeld hoor, die laatste opmerking, meer in het algemeen).
Dat is natuurlijk geen tegenstelling. Die twee dingen kan je niet één op één tegenover elkaar zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 18-01-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Transportman schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:12:
Waarom moet je de afwas direct na het eten doen? Je kan ook eerst wandelen en dan de afwas doen, om maar een mogelijkheid te noemen
Dat is best een goed idee... Dingen waarvoor je niet naar buiten hoeft uit te stellen tot na de mogelijkheid om nog naar buiten te gaan!
Sorry... Maar ik vond hem mooi! :)
Nog steeds zie ik het nut niet van een avondklok (de straten zijn leeg, en in een middelgrote gemeente waar ik woon de supermarkten ook).
Natuurlijk zijn er situaties waar een avondklok problemen zou geven (die zie ik zelf ook qua werk - bijvoorbeeld engineers die buiten een servicewindow reparaties komen uitvoeren), maar dat zijn vaak niet de situaties die ik voorbij zie komen.
Je ziet nu dus ook de mensen die zich normaal aan de regels houden hier tegenin gaan. Dus er wordt nog meer tegenstand gecreëerd tegen het beleid. En dat om iets waar heel weinig winst te halen valt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:36
Rockvee2 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:52:
[...]

No offence, maar dit is meer een geval van erg lastige (slechte?) werkgever of een te gezagsgetrouwe werknemer.
Als jij thuis zit in lockdown met je kinderen dan moet er toch wel sprake zijn van flexibiliteit beide kanten op neem ik aan.
Ik heb zelf 2 kleine kinderen, een werkende vrouw en ben erg blij met de flexibiliteit die we beiden krijgen. We worden behoorlijk goed vrij gelaten mits onze "productie " niet teveel achter blijft (>25%).
Ik ga ook op dezelfde manier met de mensen uit mijn team om die ik aanstuurt en merk dat dit onwijs goed werkt. 1 omdat het nodig is (je kan kinderen niet uitzetten en hebt tijd ter ontspanning nodig) en 2 omdat mensen thuis goed geconcentreerd in 5 a 6 uur kunnen uitvoeren waar ze op kantoor 8 uur voor nodig hebben.

Maar kort gezegd, als iemand bij ons een paar x per dag een half uur of een uur wil wandelen, be my guest zo lang je je verantwoordelijkheid verder neemt.
Op die manier komen we samen weer sterker uit deze crisis, ben ik heilig van overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

eamelink schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:17:
[...]

Wisten ze wel dat het de bedoeling was om de resultaten naar jou te sturen, in plaats van te publiceren, zoals gebruikelijk is?
Ja excuus die had ik wel gezien maar ik had m blijkbaar al mentaal gedismissed vanwege deze opmerking in het onderzoek:
Een kanttekening is dat de meeste resultaten uit een periode komen dat de scholen gesloten waren
En ik meende me te herinneren dat ze daarom nog verder gingen onderzoeken maar daar heb ik niets meer van gehoord. Maar ik kan er naast zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Mfpower op 17-01-2021 20:27 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• green-tea
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-06-2024
Na het lezen van enkele pagina's binnen dit topic moet ik toch even melden dat ik enorm verbaasd ben dat het gros zich kan vinden in wat er allemaal gaande is en het acceptabel vinden in hoe verre onze vrijheid is beperkt en op een eenvoudige manier nog meer beperkt kan worden op basis van informatie dat wordt voorgeschoteld en niet bewezen is.

AlphaSim.eu | Sim Racing Accessories

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
Ik denk dat je elke maatregel moet beoordelen alsof hij er voor onbepaalde tijd is.

Een avondklok gaat niet na 2 weken verdwijnen. Vaccinatiegraad zet geen zoden aan de dijk, SA variant is nog enger, BR variant is resistent, ...

Zie het als het kwartje van kok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
niek_nijmegen schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:51:
[...]

Verbeter me als ik het mis heb, maar ik proef in dit type reacties (excuus dat ik je nu als voorbeeld neem) heel veel wantrouwen en negativiteit jegens de regering. Waar komt dat toch vandaan?
Wantrouwen niet maar wel negativiteit omdat een gedeelte A zegt en beloofd, maar B doet en niet ballen heeft om te zeggen dat B beter uit komt vanwege X. Terwijl ik na zo'n uitleg misschien best begrip heb voor de combinatie B+X. Dankzij de toeslagenaffaire is het ook wel duidelijk dat men meer energie steekt in het verbergen van een probleem dan het oplossen en verantwoording/verlies nemen. Niet zo zeer onze huidige ministers, maar ook de honderden gezichtsloze ambtenaren die daar achter werken. Het zijn net de 13-jarige * jadjong die een 3 voor Frans thuis verzwijgt en denkt dat het vanzelf wel goed komt. :+
Ik ervaar wel frustratie over hele situatie, maar die gaat er vooral over, dat we ons (gezien de cijfers) collectief onvoldoende strikt aan de maatregelen lijken te houden. Het optreden van de regering veroorzaakt bij mij maar een klein deel van de onvrede die ik voel.
Ik geloof best dat Mark en Hugo het beste met ons voor hebben wat corona betreft, maar ergens voelt het beleid als 'voor een dubbeltje op de eerste rang zitten'. Massale testlokaties kwamen pas toen het bedrijfsleven er geld en dwang achter zette, gedwongen gesloten bedrijven krijgen niet de compensatie waar ze naar mijn mening recht op hebben, waar is überhaupt de algemene quarantaine-vergoeding? Hoe armer je bent, des te groter de prikkel om hoestend en proestend naar je werk te gaan. Laten die rijkere mensen nou vaker banen hebben waarmee je makkelijk thuis werkt... We leven in een samenleving waar het min of meer normaal was dat je hoestend aan het werk gaat, maar nu kan dat even niet. Betaal daar dan ook collectief voor als het om de volksgezondheid gaat.
Ik ben niet sociaal ingesteld (zowel in persoon, als politiek) maar als je een, 'een voor allen, allen voor een' mentaliteit nodig hebt om gezamenlijk een virus in te dammen dan ontkom je er niet aan. :'( :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
fm77 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:24:
[...]

Dat is best een goed idee... Dingen waarvoor je niet naar buiten hoeft uit te stellen tot na de mogelijkheid om nog naar buiten te gaan!
Sorry... Maar ik vond hem mooi! :)
Nog steeds zie ik het nut niet van een avondklok (de straten zijn leeg, en in een middelgrote gemeente waar ik woon de supermarkten ook).
Natuurlijk zijn er situaties waar een avondklok problemen zou geven (die zie ik zelf ook qua werk - bijvoorbeeld engineers die buiten een servicewindow reparaties komen uitvoeren), maar dat zijn vaak niet de situaties die ik voorbij zie komen.
Je ziet nu dus ook de mensen die zich normaal aan de regels houden hier tegenin gaan. Dus er wordt nog meer tegenstand gecreëerd tegen het beleid. En dat om iets waar heel weinig winst te halen valt.
Zeker, ik ben ook geen voorstander van een avondklok, ben het eens met wat anderen ook zeggen dat het eigenlijk niet de oplossing is voor het onderliggende probleem (teveel contacten), maar een beetje in mogelijkheden denken als het dan toch ingevoerd wordt kan geen kwaad.
green-tea schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:30:
Na het lezen van enkele pagina's binnen dit topic moet ik toch even melden dat ik enorm verbaasd ben dat het gros zich kan vinden in wat er allemaal gaande is en het acceptabel vinden in hoe verre onze vrijheid is beperkt en op een eenvoudige manier nog meer beperkt kan worden op basis van informatie dat wordt voorgeschoteld en niet bewezen is.
En ik vind het soms schokkend hoe gemakkelijk sommigen blijkbaar omgaan met het virus, waardoor die beperkingen van onze vrijheden blijkbaar noodzakelijk worden geacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
t_captain schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:30:
Ik denk dat je elke maatregel moet beoordelen alsof hij er voor onbepaalde tijd is.

Een avondklok gaat niet na 2 weken verdwijnen. Vaccinatiegraad zet geen zoden aan de dijk, SA variant is nog enger, BR variant is resistent, ...

Zie hetbals het kwartje van kok.
Lol, dan gaan we allemaal naar de kloten. Volgens jouw logica gaan de scholen niet meer open, winkels en contactberoepen ook niet meer.

Ik snap een gezond portie kritisch denken, en ook lange termijn denken, maar dit is hier en nu!

Kijk naar de VS en Brazilië, dan zie je wat niets doen je oplevert...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:30
update 2021-01-17

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0e824TkcTj7hv_oo35RWsxL08qc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/chYpPtw4NSbzVDFIjbG1tMJQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHAlf3MwFkqIkQZic5dXk0uKzbY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XHcXOsisAus9YLUH1Iuy0uKY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oq19eFFqPPF7zfGpdzkYStFeZ90=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Eupj6KgLXm7tjv9kP6YPtetc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwno9uOPMyX0MqNaMY6WN1TE0PA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zL0VA78BjVUi6MeMNCRvj4LV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FfA2VCmmTtQhx6gVNE7qLdNpPQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lBlKQEHBlRkNR4eLrb6wwsyD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZgpX4-hozIbJHtRhA2gT94lGXI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EOrYmRXn58WEl6ZuAmjEaOg9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwcUt9NIjWQBaePi1aoTXaV472E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IEwq5jMhyj86t0QRHI7lOakl.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0WsNm86YCDPfXn0LD1cnM643NM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AwayIg2ZEo2lvUGMWCwLnxHR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmPi5Ag6rKhy99q0oBlCUj8Mbyc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3Rouc6DTyWoZL4t1TDXEDIOI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qJxMgzJc6b8MmBnVZjWg-NIpo8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F6IJSONI37zP4CWZWsuqwDKr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
DaWayne schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:33:
[...]

Lol, dan gaan we allemaal naar de kloten. Volgens jouw logica gaan de scholen niet meer open, winkels en contactberoepen ook niet meer.

Ik snap een gezond portie kritisch denken, en ook lange termijn denken, maar dit is hier en nu!

Kijk naar de VS en Brazilië, dan zie je wat niets doen je oplevert...
Meer een portie verwachtingsmanagement. Als je er van uit gaat dat de kroeg nog maanden dicht blijft, dan ben je blij verrast als ze over zes weken toch weer open gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

green-tea schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:30:
ik denk dat de wat meer genuanceerd denkenden het op een gegeven moment opgeven, waardoor het risico ontstaat dat posters die werkelijk alles op willen geven voor Covid in plaats van een (in mijn ogen) bredere afweging te kunnen of willen maken de overhand krijgen.

niet als flame bedoeld , maar ik ben het na een paar dagen ook al zat dat argumenten genegeerd worden, mensen je in een hoek duwen waar je absoluut niet zit of wil zitten, voorbeelden verdraaid of altijd zo geïnterpreteerd worden dat het geen problemen zijn maar gezeur waar makkelijke oplossingen voor zijn. Zure vragen in plaats van zinnige discussie , ' dus jij vindt dat.....[iets ergs]?'.

geldt uiteraard niet voor iedereen en ik ga ook geen namen noemen, toch lucht het op. Nu met de dames hier in huis heel holland bakt kijken. Fantastisch die doorzichtige tennis rackets die besmettingen moeten voorkomen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• green-tea
Transportman schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:31:
[...]

Zeker, ik ben ook geen voorstander van een avondklok, ben het eens met wat anderen ook zeggen dat het eigenlijk niet de oplossing is voor het onderliggende probleem (teveel contacten), maar een beetje in mogelijkheden denken als het dan toch ingevoerd wordt kan geen kwaad.

[...]

En ik vind het soms schokkend hoe gemakkelijk sommigen blijkbaar omgaan met het virus, waardoor die beperkingen van onze vrijheden blijkbaar noodzakelijk worden geacht.
Dit bedoel ik dus, jij zegt nu dat we nog in deze situatie zitten door de mensen die zich niet aan de beperkingen houden? Terwijl het inmiddels wel duidelijk is dat de beperkingen er niet voor zorgen dat het virus uitsterft. En we dus moeten wachten op het massaal vaccineren (wat nergens nog op een knap tempo gaande is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Transportman schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:31:
[...]

Ik kan me geen enkele reden bedenken om een avondklok in te stellen. Ik doe dat natuurlijk vanuit mijn eigen perspectief - het is hier rustig na 18:00 (Haarlemmermeer).
Alle andere tot nu toe genomen besluiten snap ik, en zie ik ook de reden waarom. Daar houd ik me ook aan (ik houd me ook aan de avondklok, mocht die genomen worden).
Maar ik ben bang dat het net dat stapje té ver zou zijn voor veel mensen (die zich wel aan de huidige regels hielden), met dus het resultaat een wantrouwen richting de maatregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• green-tea
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:38:
[...]

ik denk dat de wat meer genuanceerd denkenden het op een gegeven moment opgeven, waardoor het risico ontstaat dat posters die werkelijk alles op willen geven voor Covid in plaats van een (in mijn ogen) bredere afweging te kunnen of willen maken de overhand krijgen.

niet als flame bedoeld , maar ik ben het na een paar dagen ook al zat dat argumenten genegeerd worden, mensen je in een hoek duwen waar je absoluut niet zit of wil zitten, voorbeelden verdraaid of altijd zo geïnterpreteerd worden dat het geen problemen zijn maar gezeur waar makkelijke oplossingen voor zijn. Zure vragen in plaats van zinnige discussie , ' dus jij vindt dat.....[iets ergs]?'.

geldt uiteraard niet voor iedereen en ik ga ook geen namen noemen, toch lucht het op. Nu met de dames hier in huis heel holland bakt kijken. Fantastisch die doorzichtige tennis rackets die besmettingen moeten voorkomen :) .
Ja kritiek op de overheid mag blijkbaar niet in deze tijd, dan ben je een gekkie of complot denker, terwijl sommige best gegronde en goeie vragen hebben waar totaal geen antwoord op wordt gegeven.

Waarom mag je niet alles in twijfel brengen, terwijl je de enorme veranderingen om je heen ziet gebeuren.

Hoe kan je het allemaal nu nog serieus nemen als de overheid het niet serieus neemt?

(Simpele voorbeelden; lekker trouwen en geen afstand houden, knuffelend met je schoonmoeder. Er dagelijks nog 20+ vluchten vanuit de UK landen terwijl er daar een zo gevreesd corona soort zou zijn)

[ Voor 6% gewijzigd door green-tea op 17-01-2021 20:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soccer98
Ik vraag me af of de mensen die nu zo erg voor een avondklok zijn zich de afgelopen weken alvast eraan gehouden hebben. Laat mensen lekker zelf weten of ze 's avonds buiten zijn of niet. We leven in een vrij land en er zijn grenzen aan wanneer vrijheid beperkt wordt. Bijna alles moet al wijken voor corona, op een gegeven moment is het vat leeg. Dit is geen Sovjet-Nederland.

[ Voor 11% gewijzigd door Soccer98 op 17-01-2021 20:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
green-tea schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:39:
[...]

Dit bedoel ik dus, jij zegt nu dat we nog in deze situatie zitten door de mensen die zich niet aan de beperkingen houden? Terwijl het inmiddels wel duidelijk is dat de beperkingen er niet voor zorgen dat het virus uitsterft. En we dus moeten wachten op het massaal vaccineren (wat nergens nog op een knap tempo gaande is).
Sorry, maar dan heb je nog steeds de basis niet begrepen, namelijk: Geen contact = geen besmetting. En bij 0 besmettingen sterft het virus uit. Wanneer de beperkingen er niet waren geweest dan hadden we hier heel snel code zwart gehad en lagen de doden te wachten in het vrieshuis van de HAK omdat doodgravers het tempo niet aankonden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
green-tea schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:39:
[...]

We zullen inderdaad moeten wachten op massaal vaccineren, en dat zal dus nog wel even duren. De maatregelen zijn er ook helemaal niet op gericht om het virus uit te laten sterven, maar om de zorg niet compleet te overbelasten.

Zelf houd ik er eigenlijk al rekening mee dat de komende maanden eigenlijk nog vrij weinig versoepelingen zullen zijn, en dat daarna pas wat beperkingen los gelaten worden. Mocht er eerder iets mogelijk zijn, is het mooi meegenomen, maar ik verwacht dat ook voor 8 februari er weinig goed nieuws zal zijn.
fm77 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:40:
[...]

Ik kan me geen enkele reden bedenken om een avondklok in te stellen. Ik doe dat natuurlijk vanuit mijn eigen perspectief - het is hier rustig na 18:00 (Haarlemmermeer).
Alle andere tot nu toe genomen besluiten snap ik, en zie ik ook de reden waarom. Daar houd ik me ook aan (ik houd me ook aan de avondklok, mocht die genomen worden).
Maar ik ben bang dat het net dat stapje té ver zou zijn voor veel mensen (die zich wel aan de huidige regels hielden), met dus het resultaat een wantrouwen richting de maatregelen.
Ik hoop dat als ze hem invoeren, ze het waarom heel goed weten te onderbouwen, anders zal het zeker flink aan het draagvlak toornen, ook nu de cijfers toch langzaamaan de goede kant op lijken te gaan.
green-tea schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:41:
[...]

Ja kritiek op de overheid mag blijkbaar niet in deze tijd, dan ben je een gekkie of complot denker, terwijl sommige best gegronde en goeie vragen hebben waar totaal geen antwoord op wordt gegeven.

Waarom mag je niet alles in twijfel brengen, terwijl je de enorme veranderingen om je heen ziet gebeuren.

Hoe kan je het allemaal nu nog serieus nemen als de overheid het niet serieus neemt?

(Simpel voorbeeld; lekker trouwen en geen afstand houden, knuffelend met je schoonmoeder. Er dagelijks nog 20+ vluchten vanuit de UK landen terwijl er daar een zo gevreesd corona soort zou zijn)
Een beetje wantrouwen richting de overheid is niets mis mee, maar bij sommige gaat het echt wel richting "gekkie" of "complot denker". En daar hebben die goede vragen ook een beetje onder te lijden, want als ik net een reactie heb gelezen die richting complot gaat, heb ik weinig behoefte aan de genuanceerde vraag die een ander dan post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• green-tea
Yaksa schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:46:
[...]

Sorry, maar dan heb je nog steeds de basis niet begrepen, namelijk: Geen contact = geen besmetting. En bij 0 besmettingen sterft het virus uit. Wanneer de beperkingen er niet waren geweest dan hadden we hier heel snel code zwart gehad en lagen de doden te wachten in het vrieshuis van de HAK omdat doodgravers het tempo niet aankonden.
Dan begrijp jij het niet. Je hoeft niet in direct contact geweest te zijn met iemand om het op te lopen. Anders zou de mondkapjes plicht helemaal retarded zijn.

Ik zeg niet dat de beperkingen niet noodzakelijk zijn, ik zeg enkel dat je het met deze beperkingen niet uitroeit, ook niet met een avondklok.

Het is ook jammer dat ik nog uit geen enkele hoek heb gehoord dat ze gaan kijken naar het huidige zorg systeem/capaciteit en gaan onderzoeken of ze hier wat mee kunnen doen zodat we bij COVID-24 al deze beperkingen niet nodig hebben.

Laten we hopen dat het vaccineren snel op grote schaal gaat gebeuren anders zitten we nog een jaar met deze ellende.

Kan iedereen weer normaal doen, wordt het ook wat gezelliger op :)

Ben bang dat het op zijn vroegst eind dit jaar weer een beetje normaal zal worden. Volgens mijn eerdere berekeningen is duitsland met de capaciteit van nu zon 330 dagen bezig met het vaccineren van de gehele bevolking.

[ Voor 30% gewijzigd door green-tea op 17-01-2021 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Soccer98 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:42:
Ik vraag me af of de mensen die nu zo erg voor een avondklok zijn zich de afgelopen weken alvast eraan gehouden hebben. Laat mensen lekker zelf weten of ze 's avonds buiten zijn of niet. We leven in een vrij land en er zijn grenzen aan wanneer vrijheid beperkt wordt. Bijna alles moet al wijken voor corona, op een gegeven moment is het vat leeg. Dit is geen Sovjet-Nederland.
De grenzen voor vrijheid zijn niet voor iedereen hetzelfde.
Jij geeft aan dat iedereen zelf moet weten of ze 's avonds naar buiten willen gaan. Anderen denken dat vrijheid is om zonder mondkapje een supermarkt in te kunnen lopen.
Ik ben best tevreden over hoe wij als het land dit virus aanpakken. Als je om je heen kijkt kan het veel slechter (en in sommige gevallen ook wat beter).

Onthou nog even wat het uiteindelijke doel is: de zorg te laten functioneren....

[ Voor 4% gewijzigd door fm77 op 17-01-2021 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
fm77 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:48:
[...]

Jij geeft aan dat iedereen zelf moet weten of ze 's avonds naar buiten willen gaan. Anderen denken dat vrijheid is om zonder mondkapje een supermarkt in te kunnen lopen.
Ik ben best tevreden over hoe wij als het land dit virus aanpakken. Als je om je heen kijkt kan het veel slechter (en in sommige gevallen ook wat beter).
Je moet serieus wat moeite doen om landen te vinden die het slechter doen hoor :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWayne
Soccer98 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:42:
Dat vrije land is voor iedereen met kleine kinderen zonder briefje van de werkgever toch al langer een farce?
Hier nu op de kop af 10 maanden thuis werkend, waarvan circa 12 weken met kinderen thuis ivm schoolsluiting.
Sta echter nog steeds achter de maatregelen en hoop dat we die hamer gaan vinden die ervoor zorgt dat we over 3 maanden weer echt vrij kunnen zijn.
Ben bang dat we anders veel langer gaan doormodderen met zijn allen.
Ben geen fan (zeker niet) van de Chinese manier van regeren, maar zij hebben met hun korte maar strenge lockdown, i.c.m. uiteraard andere ingrijpende maatregelen, wel in 4 maanden tijd Covid vorig jaar kunnen platleggen tot nog toe.
Ergens een gulden poldermodel middenweg is mijn hoop voor NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
fm77 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:48:
[...]

Onthou nog even wat het uiteindelijke doel is: de zorg te laten functioneren....
Wat voor de één geen grens van vrijheid is, moet voor de ander geen beperking zijn. De zorg functioneren gaat steeds beter met de huidige maatregelen. Ik zou die vasthouden, niet zwaarder maken en dan daalt de boel vanzelf. Een avondklok gaat een eventuele opmars van een mutatie niet tegenhouden, dat is naïef om te denken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Soccer98 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:53:
[...]

Wat voor de één geen grens van vrijheid is, moet voor de ander geen beperking zijn. De zorg functioneren gaat steeds beter met de huidige maatregelen. Ik zou die vasthouden, niet zwaarder maken en dan daalt de boel vanzelf. Een avondklok gaat een eventuele opmars van een mutatie niet tegenhouden, dat is naïef om te denken.
We zijn het hierin dan ook met elkaar eens.
Het probleem in Nederland is nu dat teveel mensen denken dat de huidige regelgeving niet op hun van toepassing is, of dat die hun vrijheid teveel beperkt...

De regelgeving is goed. De opvolging daarvan laat te wensen ....
Het landje waar ik vroeger zo trots op was qua intellect laat me nu behoorlijk in de steek...

[ Voor 11% gewijzigd door fm77 op 17-01-2021 20:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:54

ultimateharry

Team Slayer:-)

Zie het als het kwartje van kok.
Zoals we bij de 1e lockdown ook nooit meer versoepeld hebben. Oh wacht :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:24
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:18:
[...]

en omdat ik niet bezig blijf ook voor jou alstu: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65725870
( valt me op dat ik op die post veel thumbs krijg, maar geen reacties... )
Misschien komt dat wel doordat een groot deel van die post een stroman is? Er wordt best wel eens wat overdreven gereageerd (geldt voor beide kanten), maar stellen dat tegenstanders van een avondklok hier worden weggezet als mensen die lak hebben aan alle regels is gewoon onzin.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaaas schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:02:
[...]

Misschien komt dat wel doordat een groot deel van die post een stroman is? Er wordt best wel eens wat overdreven gereageerd (geldt voor beide kanten), maar stellen dat tegenstanders van een avondklok hier worden weggezet als mensen die lak hebben aan alle regels is gewoon onzin.
dank voor je illustratie van wat ik hier boven stel. niet op de inhoud gaan, maar zoeken naar een (onbewust) zwak puntje en alleen daar op ingaan. Dat voorbeeld is overigens wel gebeurd, maar ga ik niet voor je opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:38
DaWayne schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:53:
[...]

Dat vrije land is voor iedereen met kleine kinderen zonder briefje van de werkgever toch al langer een farce?
Hier nu op de kop af 10 maanden thuis werkend, waarvan circa 12 weken met kinderen thuis ivm schoolsluiting.
Sta echter nog steeds achter de maatregelen en hoop dat we die hamer gaan vinden die ervoor zorgt dat we over 3 maanden weer echt vrij kunnen zijn.
Ben bang dat we anders veel langer gaan doormodderen met zijn allen.
Ben geen fan (zeker niet) van de Chinese manier van regeren, maar zij hebben met hun korte maar strenge lockdown, i.c.m. uiteraard andere ingrijpende maatregelen, wel in 4 maanden tijd Covid vorig jaar kunnen platleggen tot nog toe.
Ergens een gulden poldermodel middenweg is mijn hoop voor NL.
Zolang je overdag nog de deur uitmag blijft alles risicovol en helpt een avondklok niet veel. En mensen die 's avonds wat samen willen doen spreken gewoon wat eerder af of blijven na afloop bij elkaar slapen. Nederlanders zijn creatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:04:
[...]

dank voor je illustratie van wat ik hier boven stel. niet op de inhoud gaan, maar zoeken naar een (onbewust) zwak puntje en alleen daar op ingaan. Dat voorbeeld is overigens wel gebeurd, maar ga ik niet voor je opzoeken.
Ik licht alleen toe hoe jij zelf ook een aandeel hebt in het uitblijven van de discussie. Er zaten in je post best aanknopingspunten om over door te praten, maar als ik dan door al die zinnen met stromannen heen moet dan denk ik: laat maar. De schuld voor zo'n reactie kun je vervolgens helemaal bij de ontvanger neerleggen. Dat is wel de makkelijkste optie natuurlijk.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
offtopic:
Vrij jammer dat verwijzingen naar corona artikelen met louter een dwarse insteek nu ook van LinkedIn worden verwijderd. Het artikel in kwestie is vrij toegankelijk, staat notabene in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde en is geschreven door een hoogleraar filosofie (en oud Denker des Vaderlands). De titel van het artikel is "Is covid-19 een hype?".
Wat mij betreft een enorme misser van LinkedIn. Dit soort acties zorgt alleen maar voor meer scepsis jegens "MSM" en werkt dubieuze informatievoorziening in de hand.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gLGRLQH.png

*edit* ik zie deze nu pas, maar de rol van (social) media is hier, op deze manier, offtopic

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 18-01-2021 13:14 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaaas schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:06:
[...]

Ik licht alleen toe hoe jij zelf ook een aandeel hebt in het uitblijven van de discussie. Er zaten in je post best aanknopingspunten om over door te praten, maar als ik dan door al die zinnen met stromannen heen moet dan denk ik: laat maar. De schuld voor zo'n reactie kun je vervolgens helemaal bij de ontvanger neerleggen. Dat is wel de makkelijkste optie natuurlijk.
geen idee wat je met stroman bedoelt. Je zou die aan kunnen wijzen en weerleggen of negeren en daarnaast op de inhoudelijke aanknopingspunten ingaan. Nu geef je me via een u bocht de schuld door te zeggen dat ik anderen de schuld geef. Hoe zeggen ze dat op twitter ook alweer? 'Fijne avond!'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:14:
[...]

geen idee wat je met stroman bedoelt. Je zou die aan kunnen wijzen en weerleggen of negeren en daarnaast op de inhoudelijke aanknopingspunten ingaan. Nu geef je me via een u bocht de schuld door te zeggen dat ik anderen de schuld geef. Hoe zeggen ze dat op twitter ook alweer? 'Fijne avond!'
Die stroman benoemde ik in mijn vorige post. Je stelt in het bericht dat je linkte 2x dat mensen die tegen een avondklok zijn hier beschouwd worden als mensen die tegen alle maatregelen zijn en vervolgens nog eens dat tegenstanders van een avondklok voor de voeten wordt geworpen dat ze doden op hun geweten hebben. Dat dat wel eens gebeurt zal ik niet ontkennen, maar het slaat nergens op om dat te schetsen als de teneur van de argumenten van de voorstanders. Doordat je je bericht lardeert met dit soort zinnen vergaat me de lust tot inhoudelijk reageren.

Maar om daar niet in te blijven hangen: je geeft als argumenten tegen een avondklok aan dat het een indirect instrument is. Dat is correct en ik heb al eerder aangegeven dat b.v. een verbod op wapenbezit ook een indirect instrument is. Dat an sich vind ik dan ook geen sterk argument tegen een maatregel. Ook indirecte maatregelen kunnen zinvol zijn.
Aangezien de volgende vraag standaard is ' wat is het alternatief dan?'. Zuipketen aanpakken. Feestjes oprollen. Bezoek regels/adviezen aanpassen. Lokale samenscholingsverboden in parken waar shit gebeurt.
Ik zou bij het voorstel voor een avondklok ook vragen hebben die in die richting gaan. Allereerst vraag ik me af of de maatregel bedoeld is om dat soort excessen tegen te gaan of dat er breder gekeken wordt en b.v. ook chillbezoekjes van jongeren als risicovol gezien worden. Voor dat laatste lijkt mee een avondklok bijdragen, maar voor het eerste weet ik dat zo niet. Als er extra handhavingscapaciteit vrij kan worden gemaakt om een avondklok te handhaven, waarom kan dat dan niet om de feestjes e.d. aan te pakken? Daarnaast moet er m.i. een goed verhaal zijn over de te verwachten 'opbrengst' voordat je zo'n omstreden maatregel invoert.

Op deze vragen hebben we m.i. nog geen antwoord. Dat zou moeten volgen uit het (aanvullende) advies van het OMT. Volgens mij kun je pas iets zinnigs over het voorstel zeggen als we er meer van weten. Tenzij je principieel tegen bent natuurlijk.

Hij wil.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• t_captain
Deezers schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:05:
[...]

Zolang je overdag nog de deur uitmag blijft alles risicovol en helpt een avondklok niet veel. En mensen die 's avonds wat samen willen doen spreken gewoon wat eerder af of blijven na afloop bij elkaar slapen. Nederlanders zijn creatief.
Die “creativiteit” komt ergens vandaan.

Tien maanden geleden was covid nieuw. Twee verschillen met nu:

1. er leefde sterk het idee dat we er na één afzienbare periode vanaf zouden zijn:
2. mensen waren bang. Het virus was onbekend en volgens de verhalen knap gevaarlijk.

De snelwegen waren vrijwel uitgestorven, zo fanatiek deden we mee met de lockdown.

Fast forward naar nu.

1. na de eerste golf kwam de tweede, direct daarna de derde en zodra je dacht dat die mooi omlaag ging, hoorde je van een Engelse mutant die tegen de lockdown in groeit. En de volgende scares staan alweer klaar, uit SA en BR bijvoorbeeld. Die lockdown, daar ben je niet zo snel vanaf.
2. de meesten kennen inmiddels wel een aantal covid-patiënten. Die verhalen zijn erg wisselend, alles van een loopneus tot een dodelijke afloop. Voor een deel van ons viel het ziektebeloop van de kennissen mee. Dat deel is over zijn oorspronkelijke angst heen.

Voorjaar 2020 moesten we dus “even in lockdown” om van een “heel eng virus” afvtenkomen.
Nu moeten we “misschien wel heel lang in lockdown(s)” om van een “voor sommigen heel eng maar voor anderen niet-zo-eng virus”
af te komen.

Zowel de teller als de noemer zijn verschoven. En een van de kanten is ook meer persoonlijk geworden. Afhankelijk van hoe covid heeft huisgehouden in jouw netwerk, schat je de risico’s anders in.

[ Voor 14% gewijzigd door t_captain op 17-01-2021 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

klaaas schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:32:

Ik zou bij het voorstel voor een avondklok ook vragen hebben die in die richting gaan. Allereerst vraag ik me af of de maatregel bedoeld is om dat soort excessen tegen te gaan of dat er breder gekeken wordt en b.v. ook chillbezoekjes van jongeren als risicovol gezien worden. Voor dat laatste lijkt mee een avondklok bijdragen, maar voor het eerste weet ik dat zo niet. Als er extra handhavingscapaciteit vrij kan worden gemaakt om een avondklok te handhaven, waarom kan dat dan niet om de feestjes e.d. aan te pakken? Daarnaast moet er m.i. een goed verhaal zijn over de te verwachten 'opbrengst' voordat je zo'n omstreden maatregel invoert.

Op deze vragen hebben we m.i. nog geen antwoord. Dat zou moeten volgen uit het (aanvullende) advies van het OMT. Volgens mij kun je pas iets zinnigs over het voorstel zeggen als we er meer van weten. Tenzij je principieel tegen bent natuurlijk.
Ik denk dat een avondklok gewoon weer net een verlaging in contacten geeft in de hele samenleving.
Ja natuurlijk, mensen gaan vroeger afspreken, blijven bij elkaar slapen etc.
Maar er wordt bij geen enkele maatregel van uit gegaan dat deze 100% direct effect heeft.

Wat ik wel vreemd vind, is dat men niet eerst de regels (adviezen) voor het ontvangen van bezoek aanpast. Dat zou een logische stap zijn voordat je een avondklok instelt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:21
Uit het 96e OMT advies blijkt dat de Britse variant snel aan het opkomen is. Het aandeel in de surveillance is nu 11,9%. De week daarvoor was het 5,2% en daarvoor 1,4%. Dit is gebaseerd op sequencing van het virus en dat gebeurt niet heel veel. Maar toch is het iets om ons zorgen over te maken schat ik zo.

[ Voor 28% gewijzigd door DutchCommando op 17-01-2021 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Jedi_Pimp schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:11:
Vrij jammer dat verwijzingen naar corona artikelen met louter een dwarse insteek nu ook van LinkedIn worden verwijderd. Het artikel in kwestie is vrij toegankelijk, staat notabene in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde en is geschreven door een hoogleraar filosofie (en oud Denker des Vaderlands). De titel van het artikel is "Is covid-19 een hype?".
Wat mij betreft een enorme misser van LinkedIn. Dit soort acties zorgt alleen maar voor meer scepsis jegens "MSM" en werkt dubieuze informatievoorziening in de hand.

[Afbeelding]
Die is inderdaad wel apart. Ik heb het artikel toevallig gelezen. Niet dat ik het met alles eens ben maar het is een aanzet tot nadenken. Het is een filosoof, die horen na te denken. Ondanks dat ik het artikel niet sterk vond raakt het wel een aantal punten.

Daarmee raak ik wel gelijk aan een andere kant. Ook veel wappie complot theorie is namelijk vaak gebaseerd op stukjes waarheid. Vaak gebruikt dan om de leugen te verpakken maar het is soms wel lastig voor de gemiddelde mens om ze uit elkaar te houden. Niet iedereen heeft de tijd, de kennis of de interesse om dat te doen.

Het is, zeker in deze tijden, een hele lastige om mee om te gaan. Als ik kijk naar het VK en de VS dan ben ik bang dat we daar in de toekomst nog meer van gaan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:07
DutchCommando schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:47:
Uit het 96e OMT advies blijkt dat de Britse variant snel aan het opkomen is. Het aandeel in de surveillance is nu 11,9%. De week daarvoor was het 5,2% en daarvoor 1,4%. Dit is gebaseerd op sequencing van het virus en dat gebeurt niet heel veel. Maar toch is het iets om ons zorgen over te maken schat ik zo.
11.9%(22/163) De extrapolatie van 163 naar 5000 besmettingen lijkt met nogal optimistisch.
Dus ik vraag me de waarde van die getallen af. Zit er niet ook nog een bias in ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Jedi_Pimp schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:11:
Misschien dat het de bedoeling is dat ik door de attributies hier boven bewondering moet krijgen voor de auteur, maar ik kan het niet anders beoordelen als bijzonder matig.

De enige reactie bij de ntvg op het artikel (https://www.ntvg.nl/artikelen/covid-19-een-hype/reacties) verwoord het aardig: een heel groot omstandig betoog (en geen beschouwing) over hypes, waarbij een sluitende definitie uitblijft waardoor hij het kan definiëren als een hype.
Vervolgens zou er met die definitie van alles en nog wat als hype te kenmerken waarvan je waarschijnlijk ook zelf zou zeggen dat je dat nou niet bepaald als hype zou definiëren. En tussendoor strooit hij dan nog wat met de nodige insinuaties. Van een hoogleraar filosofie, oud Denker des Vaderlands, die meent in een tijdschrijft buiten zijn vakgebied iets te willen bijdragen, zou je toch wel beter mogen verwachten ?

[Afbeelding]
Van mij had het ook niet gehoeven, maar ik denk dat het vooral zorgt voor meet scepsis bij mensen die als sceptisch zijn (en waarschijnlijk het artikel ook nog niet echt tot zich hebben genomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:21
mesa57 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:52:
[...]

11.9%(22/163) De extrapolatie van 163 naar 5000 besmettingen lijkt met nogal optimistisch.
Dus ik vraag me de waarde van die getallen af. Zit er niet ook nog een bias in ?
Laat het 10,5% zijn. Of 12,5%. Laten we er vanuit gaan dat het relevante getallen zijn. Het toeval moet wel heel groot zijn wil men in 163 random geselecteerde testmonsters 22 UK samples vinden en dat zijn dan net alle 22 UK samples die er in alle 300.000 of meer testen aanwezig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Indoubt schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:51:
[...]

Die is inderdaad wel apart. Ik heb het artikel toevallig gelezen. Niet dat ik het met alles eens ben maar het is een aanzet tot nadenken. Het is een filosoof, die horen na te denken. Ondanks dat ik het artikel niet sterk vond raakt het wel een aantal punten.

Daarmee raak ik wel gelijk aan een andere kant. Ook veel wappie complot theorie is namelijk vaak gebaseerd op stukjes waarheid. Vaak gebruikt dan om de leugen te verpakken maar het is soms wel lastig voor de gemiddelde mens om ze uit elkaar te houden. Niet iedereen heeft de tijd, de kennis of de interesse om dat te doen.

Het is, zeker in deze tijden, een hele lastige om mee om te gaan. Als ik kijk naar het VK en de VS dan ben ik bang dat we daar in de toekomst nog meer van gaan krijgen
Ik denk niet dat "wappies" en consorten filosofische essays in het NVTG lezen. Daarnaast ben ik ook echt voorstander van een open en transparante dialoog omtrent de filosofische c.q. (moreel) ethische vraagstukken achter de huidige situatie. Het feit dat een dergelijk artikel al earmarked wordt als problematisch door LinkedIn, zegt wat over de compleet overtrokken voorzichtigheid die de conventionele media heden ten dage lijkt te overheersen.

Ik ben het dan ook roerend eens met hoogleraar psychologie Desmet aan de Universiteit Gent die stelt dat maatschappelijk draagvlak voor maatregelen juist verhoogt als er ruimte is voor een breder spectrum aan invalshoeken.
gekkie schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:56:
[...]

Misschien dat het de bedoeling is dat ik door de attributies hier boven bewondering moet krijgen voor de auteur, maar ik kan het niet anders beoordeling als bijzonder matig.
Dat was niet mijn bedoeling. Door de achtergrond van de auteur en het medium van publicatie te benoemen, wilde ik benadrukken dat het hier niet om een willekeurig complotverhaal gaat. Dat maakt wat mij betreft de keuze van LinkedIn nog bijzonderder.

[ Voor 15% gewijzigd door Jedi_Pimp op 17-01-2021 22:14 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:50
mesa57 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:52:
[...]

Je mag vrijwel zeker aannemen dat wetenschappers met die reputatie simpele dingen zoals incorrecte sampling corrigeren of in ieder geval benoemen bij de limitations. Ze extrapoleren zo te zien wel. Maar dit is het beste wat we hebben. Maar ook de extrapolatie zal binnen een voorspelbare bandbreedte zitten.

Maar de trend is gewoon duidelijk. En komt overeen met wat we overal gezien hebben bij deze variant. Het is verstandig om er gewoon vanuit te gaan dat d eze analyse op hoofdlijnen gewoon klopt. Als hij niet klopt, dan komen we er snel genoeg achter! Een weekje of wat later versoepelen is minder erg dan tot de conclusie komen dat we niet hadden moeten versoepelen.

De analyse van bezoekers van een techforum neem ik 1,2,3 minder serieus dan de top van de wetenschappers op het relevante vakgebied wat we hebben. Ze hebben ook een reputatie hoog te houden. En die is is zeer belangrijk in de wetenschap dan wordt opeens elke peer review een horde die niet meer te overwinnen is :)

Als de sampling willekeurig is, dan ben je iig methodologisch in ieder geval goed bezig. je kan nog wel pech hebben dat toevallig dan idd verkeerde samples tegenkomt. Maar dat wordt bij de volgende iteratie gecorrigeerd..

Echter, als het ook overeenkomst met het verloop van andere landen m.b.t. die variant dan kan je er wel vanuit gaan dat het gewoon correct is.

Ik ga er vanuit dat het correct is. Er is vanuit fundamenteel onderzoek aangetoond (kijken naar dat ding) dat het besmettelijker is. Ook gedraagt het zich bij observaties uit de praktijk ernaar. Het verloop loopt ook precies volgens een redelijk te voorspellen wiskundig patroon.

De hogere R0 is volgens het OMT rond de 30%. Dat is al een redelijk gecorrigeerd getal met wat het was. Maar met onze huidige R0, dus nog steeds een probleem. Dat verklaart natuurlijk ook meteen waarom de lockdown in de UK goede resultaten heeft. Die is iets strenger dan hier, ook gedrag van mensen is iets anders.

Gelukkig is het niet 70% besmettelijker, maar genoeg om toch lastig te zijn. We hebben dus structurele strengere maatregelen nodig.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Er9IzyLW4AUaXRR?format=jpg&name=900x900

Op basis van dit rapport ga ik er vanuit dat we inderdaad niet uit de lockdown komen totdat er voldoende vaccinaties hebben plaatsgevonden. Of een wonder, maar daar geloof ik niet zo in.

Ik wil ook graag weer mijn leven oppakken, maar kom op, nog 6 maanden doorbikkelen. Zo erg is het nu oo kweer niet. Zelfs nu hebben de meeste mensen op aarde een erger leven dan wij hebben.....

[ Voor 44% gewijzigd door Adlermann op 17-01-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Yaksa schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:10:
Laat ik er dan nog een noemen: *knip*
Behandeling kan je weigeren, de dokter kan je niet dwingen.

Tot op heden schalen we alleen op. Zoals Rutte al eens zei in een debat voorzag de route kaart niet in afschalen toen we nog een routekaart hadden.
DaWayne schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:33:
Volgens jouw logica gaan de scholen niet meer open, winkels en contactberoepen ook niet meer.

Helaas moet ik zeggen dat het kabinet niet echt aan lange termijn denken doet op dit moment, althans daar lijkt het op. Er wordt een stukje aan de lockdown geplakt tot begin februari, maar hebben we dan een plan hoe we verder gaan? Of toch een stukje eraan plakken tot ergens begin maart? De lockdowns kopen uitstel, maar die moet je dan ook wel benutten. De gesloten ondernemingen kan je niet maanden achter elkaar gesloten houden, zelfde voor het thuisonderwijs van kinderen.
ultimateharry schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:00:
Zoals we bij de 1e lockdown ook nooit meer versoepeld hebben. Oh wacht :?
Ik blijf erbij, die versoepeling kregen we vooral door maatschappelijk druk. Tijdens de eerste lockdown merkte je wel hoe hoog de spanning liep, alle uitlaatkleppen waren dicht en angst regeerde. De planning was destijds dat we pas september 2020 richting normaal zouden gaan, maar dat kon toch een paar maanden eerder.

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 18-01-2021 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

CMD-Snake schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:09:

Ik blijf erbij, die versoepeling kregen we vooral door maatschappelijk druk. Tijdens de eerste lockdown merkte je wel hoe hoog de spanning liep, alle uitlaatkleppen waren dicht en angst regeerde. De planning was destijds dat we pas september 2020 richting normaal zouden gaan, maar dat kon toch een paar maanden eerder.
Kletspraat, de besmettingen en ziekenhuis-instroom maakten een duikvlucht. Ja er was behoefte aan versoepelingen, maar ga nu niet doen alsof heel Nederland op het Malieveld stond.
De planning was helemaal niet september 2020, er was geen planning, de cijfers moesten gewoon omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

k lees net op de NOS dat volgens het OMT het R getal van de Engelse variant van het coronaviris 30% hoger ligt in vergelijking met de tot nu toe dominante versie in Nederland

https://nos.nl/artikel/23...nu-maatregelen-nemen.html

Ik heb even gezocht maar ik kan nog geen verwijzing vinden van het onderzoek.

Nu geloof ik graag dat het OMT gelijk heeft maar ik zou graag iets meer willen weten van de omstandigheden etc. (puur ter leering ende vermaeck)

Heeft iemand al iets gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
*knip* dit soort frustratieposts zijn ongewenst, zie ook het beleid

[ Voor 85% gewijzigd door ZieMaar! op 18-01-2021 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:35
R waarde van de Britse variant is nu 1,3. Ppfffff dit is wel pittig hoor. Bijna alle maatregelen zijn genomen en de Britse mutant blijft maar stijgen.

Klaver heeft wel een punt. Waarom niet kritischer kijken naar de Britse vluchten. Een quarantaine plicht als je positief getest bent.

[ Voor 31% gewijzigd door Russel88 op 17-01-2021 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:19
Omdat?

[ Voor 44% gewijzigd door ZieMaar! op 18-01-2021 08:00 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Russel88 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:23:
R waarde van de Britse variant is nu 1,3. Ppfffff dit is wel pittig hoor. Bijna alle maatregelen zijn genomen en de Britse mutant blijft maar stijgen.
Maar niet in Amersfoort hoor, daar speelt dit niet.
Gerichte maatregelen vindt de burgemeester veel logischer. "Krijg zicht op waar het virus zit. Daar moet je maatregelen nemen. Het is makkelijker een verzorgingshuis waar een uitbraak plaatsvindt op slot te doen, dan willekeurig de samenleving sluiten."
Volgens mij weten we allemaal wel waar dit naar toe gaat |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
Jedi_Pimp schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:07:
Dat was niet mijn bedoeling. Door de achtergrond van de auteur en het medium van publicatie te benoemen, wilde ik benadrukken dat het hier niet om een willekeurig complotverhaal gaat. Dat maakt wat mij betreft de keuze van LinkedIn nog bijzonderder.
Kan prima dat het bij linked-in door de AI geflagged is door een hoop keywords en een eventuele menselijke beoordeling vrij kort is geweest en daar door tot een verkeerde interpretatie zijn gekomen.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat beoordelaars het zo goed lezen en kunnen beoordelen en ze het zouden flaggen omdat het een vrij matig stuk is.

Maar goed misschien moeten mensen nog eens overdenken wat ze met facebook, linked-in en wat dies meer zij aan moeten (als bron voor "nieuws" in ieder geval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:33
Op zich is in de range 10%-70% 30% goed nieuws, helemaal omdat de week op week cijfers al geruime tijd met 15á20% dalen; op weekbasis is de gewone variant dus rond de 0,8-0,85 dus de Engelse variant 1,04-1,10

We zakken nu nog redelijk dus voordat we omslaan zitten we relatief laag en zal t effect van de inentingen ook zichtbaar worden; geeft me wel hoop voor de wat langere termijn én als deze trend doorzet/ er meer duidelijk wordt over de nieuwe varianten er wel iets aan versoepelingen mogelijk gaat zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Die 12% UK variant is een interessant gegeven.

De stelling is: “de klassieke variant heeft een R van duidelijk onder 1, maar de kleine groep UK besmettingen hebben een R duidelijk boven 1”.

Zolang de fractie UK/totaal klein is, is die stelling houdbaar en in lijn met de dalende besmettingscijfers.

Maar als de UK variant gaandeweg een significant deel van het totaal wordt, dan moet je ook gaan zien dat de curve niet meer zo graag omlaag wil. De gemiddelde R-waarde loopt op met de groei van het aandeel UK variant. Er moet een kantelpunt ontstaan waar de daling stilvalt en omkeert tot een stijging.

Rekenkundig voorbeeld, R(klassiek) 0.8 en R(uk) 1.2.
- een week geleden: R 0.82 (5% UK)
- nu: R 0.85 (12% UK)
- volgende week: R 0.91 (27% UK)

De eerste tekenen moeten uiterlijk komende week zichtbaar worden, in de vorm van een afvlakkende daling. Met deze R-waarden nog niet zo duidelijk maar als je bijvoorbeeld start met de hypothese 0.9 vs 1.4, dan moet de daling van nieuwe besmettingen komende week reeds stagneren.

Vanaf nu geldt dus: iedere week dat de daling doorzet, is een contra-indicatie van de stelling dat de UK mutant superveel besmettelijker is. Nu kan de ratio nog 1.6 of zelfs 1.7 zijn, maar als we nog twee weken met 20% per week dalen is een factor van ten hoogste 1.4 of 1.5 geloofwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
rik86 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:29:
Op zich is in de range 10%-70% 30% goed nieuws, helemaal omdat de week op week cijfers al geruime tijd met 15á20% dalen; op weekbasis is de gewone variant dus rond de 0,8-0,85 dus de Engelse variant 1,04-1,10

We zakken nu nog redelijk dus voordat we omslaan zitten we relatief laag en zal t effect van de inentingen ook zichtbaar worden; geeft me wel hoop voor de wat langere termijn én als deze trend doorzet/ er meer duidelijk wordt over de nieuwe varianten er wel iets aan versoepelingen mogelijk gaat zijn
Het is wel jammer dat het in bepaalde gebieden nog niet bepaald lijkt te dalen (met twente, noord-limburg als grootste aaneengesloten gebieden met al gedurende lange tijd een relatief hoog aantal per 100000 inwoners), terwijl op andere plekken het qua besmettingen wel langzaam dalende is of op hetzelfde (maar een stuk lager) niveau blijft.
Ik weet niet of daar heel veel verpleegzorg tussen zit waarbij het lastiger te bestrijden lijkt.
Maar anders voelt de burger kennelijk toch de urgentie nog onvoldoende om (tijdelijk) wat stappen in het eigen gedrag extra te zetten in die regio's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:52

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Indoubt schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:22:
k lees net op de NOS dat volgens het OMT het R getal van de Engelse variant van het coronaviris 30% hoger ligt in vergelijking met de tot nu toe dominante versie in Nederland

Nu geloof ik graag dat het OMT gelijk heeft maar ik zou graag iets meer willen weten van de omstandigheden etc. (puur ter leering ende vermaeck)

Ik zit nu op1 te kijken waar omt lid Jan Kluytmans zit. De R waarde is nu 0.9 en de verwachting is dat de mutatie van de Britse variant met 0.4 punt laat stijgen. Dat is dus te hoog.

Dan is er een optie dat de huidige maatregelen beter worden uitgevoerd of bijvoorbeeld een avondklok.

Slob zit er ook, maar die ligt niet veel toe alleen over het onderwijs. Klaver pleit voor andere opties te bekijken als buitenlandse vluchten en verplichte quarantaine. De aanwezige burgemeester ziet vooral in de uitvoering van de avondklok weer de nodige obstakels, maar heeft liever een duidelijk besluit. Hij knikte overigens instemmend met Klaver over overige opties.

Het aanwezige OMT lid gaf aan dat overige opties ook kunnen helpen, na dat Klaver dat had voorgesteld.
Zelf denk ik wel dat het thuiswerken verplicht maken ook een optie is.
De invloed van de Britse mutant wordt binnen een paar weken verwacht en ik verwacht dus ook niet dat we snel uit deze lockdown zijn.

De scholen is het hopen dat onder andere de basisscholen open kunnen. Het is nu een aanname dat de jongste kinderen net als de gewone variant niet veel bijdragen aan de verspreiding, om daar meer zekerheid over te hebben is er dus meer onderzoek nodig.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
gekkie schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:36:
[...]

Het is wel jammer dat het in bepaalde gebieden nog niet bepaald lijkt te dalen (met twente, noord-limburg als grootste aaneengesloten gebieden met al gedurende lange tijd een relatief hoog aantal per 100000 inwoners), terwijl op andere plekken het qua besmettingen wel langzaam dalende is of op hetzelfde (maar een stuk lager) niveau blijft.
Ik woon zelf ook in Twente.
En het gaat hier echt hard qua verbetering hoor. Waar eerst zowat alle "Noord-Twente" (de gelovige) gemeentes pikzwart waren, is dat nu maar eentje (Tubbergen); waar het nu ook de goede richting op gaat.

Ik verwacht wel dat Twente snel een verbetering in de ranglijst heeft (waar Noord-Limburg echt nog een zware piek heeft)

Wel geef ik toe dat het heel slecht ging hier in Twente :(

[ Voor 3% gewijzigd door Ryur op 17-01-2021 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Het RIVM spreekt helemaal niet in zulke overdreven taal. En de geschatte 10% vind ik niet bepaald buiten verwachting hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
Sergelwd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:41:
[...]

Het RIVM spreekt helemaal niet in zulke overdreven taal. En de geschatte 10% vind ik niet bepaald buiten verwachting hoog.
Die 10% is nu nog geen direct probleem, maar als de Britse variant daadwerkelijk zoveel besmettelijker is, wordt dat op een gegeven moment wel een probleem omdat dan het absolute aantal besmettingen weer zal toenemen met de bijbehorende problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Indoubt schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:22:

https://www.ed.nl/binnenl...e-coronavariant~a1939289/

Een interview met een onderzoeker die ook op 1.3 komt.

1.3 zou overigens een zeer werkbaar getal zijn. Met de klassieke variant kunnen we 0.8 halen, 30% meer is 1.04. Dan krijg je slechts een zeer geleidelijke stijging van besmettingen (+20% per maand), die afvlakt tegen de tijd dat je 600.000 vaccinaties hebt gedaan. Dat geefg perspectief.

Kort rondje buurlanden, goed nieuws:

- west. UK laat zien dat dalende lijn besmettingen doorzet. IRL bevestigt die observatie.
- oost. de twee Bundesländer met de meest donkerrode kleur (Thüringen en Sachsen) hebben dit weekend 1 voor 1 een kleurtje omlaag gegaan. Ook dichterbij huis goed nieuws: het aantal Kreise dat geen oranje of rode kleur heeft maar slechts “geel” is gegroeid van 2 naar 5. 4 stuks aan de Deense grens en 1 tegen Luxemburg aan.
- zuid: de trend van langzaam maar zeker oplopende besmettingen in FR, tegen de lockdown in, lijkt gestabiliseerd als je naar de laatste dagen kijkt. LU laat nog geen enkele stijging zien in positieve testen 1 week na heropening winkels (de eerste kleine effecten zouden vanaf 5 dagen zichtbaar kunnen zijn, duidelijke effecten de komende week). BE is mog steeds stabiel op een bescheiden niveau.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
Sergelwd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:41:
[...]

De kop van het artikel luidt: "Grote zorgen bij OMT over Britse variant 'nu maatregelen nemen".

In het OMT advies lees is:

"Het OMT vindt de epidemiologische situatie kwetsbaar en de lange termijn voorspellingen met doorrekening van de recent geïntroduceerde VK en ZA-varianten ronduit zorgelijk" en "Het is van belang om nu maatregelen te nemen om zo snel mogelijk zo laag mogelijk te komen."

Daar zit toch echt niet veel licht tussen lijkt me.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 13-09 08:02
t_captain schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:32:
Die 12% UK variant is een interessant gegeven.

De stelling is: “de klassieke variant heeft een R van duidelijk onder 1, maar de kleine groep UK besmettingen hebben een R duidelijk boven 1”.

Zolang de fractie UK/totaal klein is, is die stelling houdbaar en in lijn met de dalende besmettingscijfers.

Maar als de UK variant gaandeweg een significant deel van het totaal wordt, dan moet je ook gaan zien dat de curve niet meer zo graag omlaag wil. De gemiddelde R-waarde loopt op met de groei van het aandeel UK variant. Er moet een kantelpunt ontstaan waar de daling stilvalt en omkeert tot een stijging.

Rekenkundig voorbeeld, R(klassiek) 0.8 en R(uk) 1.2.
- een week geleden: R 0.82 (5% UK)
- nu: R 0.85 (12% UK)
- volgende week: R 0.91 (27% UK)

De eerste tekenen moeten uiterlijk komende week zichtbaar worden, in de vorm van een afvlakkende daling. Met deze R-waarden nog niet zo duidelijk maar als je bijvoorbeeld start met de hypothese 0.9 vs 1.4, dan moet de daling van nieuwe besmettingen komende week reeds stagneren.

Vanaf nu geldt dus: iedere week dat de daling doorzet, is een contra-indicatie van de stelling dat de UK mutant superveel besmettelijker is. Nu kan de ratio nog 1.6 of zelfs 1.7 zijn, maar als we nog twee weken met 20% per week dalen is een factor van ten hoogste 1.4 of 1.5 geloofwaardig.
Volgens dat experiment moet je de pandemie dus compleet uit de hand laten lopen om te bewijzen dat de nieuwe variant besmettelijker is dan de oude.
Ik geef het 99% kans dat er binnenkort een nog strengere lockdown aan komt. Maar als we hier vanaf willen voordat iedereen een vaccin krijgt, dan moeten we meer kijken naar landen die wel succesvol zijn geweest.
Dus reizigers uit het buitenland en mensen met een positieve test 2 weken opsluiten en bewaken. En mensen die thuis kunnen werken en toch naar kantoor gaan, de gevangenis in. ;w

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
t_captain schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:51:
[...]

https://www.ed.nl/binnenl...e-coronavariant~a1939289/

Een interview met een onderzoeker die ook op 1.3 komt.

1.3 zou overigens een zeer werkbaar getal zijn. Met de klassieke variant kunnen we 0.8 halen, 30% meer is 1.04. Dan krijg je slechts een zeer geleidelijke stijging van besmettingen (+20% per maand), die afvlakt tegen de tijd dat je 600.000 vaccinaties hebt gedaan. Dat geefg perspectief.
Maar als de Britse variant 1.3 is, dan zal die toch de klassieke variant overstijgen op een bepaald moment? Nu zullen we dichter bij de 0.8 zitten omdat maar 12% de Britse variant betreft, maar als de Britse variant toeneemt zal de totale R meer richting de 1.3 gaan stijgen (veranderende omstandigheden, maatregelen en vaccinaties buiten beschouwing latend). Of begrijp ik het dan verkeerd?

Waar heb je trouwens die verwachte afvlakking bij 600.000 vaccinaties vandaan? Dat is nieuw voor mij dat er zo een concreet aantal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
Ryur schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:40:
[...]
Ik woon zelf ook in Twente.
En het gaat hier echt hard qua verbetering hoor. Waar eerst zowat alle "Noord-Twente" (de gelovige) gemeentes pikzwart waren, is dat nu maar eentje (Tubbergen); waar het nu ook de goede richting op gaat.

Ik verwacht wel dat Twente snel een verbetering in de ranglijst heeft (waar Noord-Limburg echt nog een zware piek heeft)

Wel geef ik toe dat het heel slecht ging hier in Twente :(
Net nog maar weer even gekeken naar de rest, toch nog wel een aantal andere gemeenten waar het rond de 70/100000 zit, het is daar niet meer 100+, maar heeft nog wel de potentie om weer terug te vallen (of terug te stijgen meer :p).
En het was vooral ook best langdurig, je zou toch verwachten dat het kwartje wel wat eerder zou vallen, al zou je het nog deels op pech kunnen spelden dat het een opleving was voor de kerst. Als je al lage cijfers hebt is de invloed daar van wat minder groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
RocketKoen schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:52:
[...]

Ik geef het 99% kans dat er binnenkort een nog strengere lockdown aan komt.
Nee, dat geloof ik niet. Die kans is veel kleiner. Den Haag weet het volgens mij ook allemaal niet meer en legt het bij zogenaamde experts neer.

Overigens al sinds maart 2020.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Misschien is dit te simpel gedacht, maar als je kijkt naar de ontwikkeling van het aandeel van de VK mutatie dan lag die vorige week dus al op 11,9% (op basis van een weliswaar beperkt aantal maar wel random gekozen monsters). Je ziet daar meer dan een verdubbeling van het percentage op weekbasis. Als je dat doortrekt zitten we nu al tegen de 25% (het is nu de laatste dag van week 2). En eind volgende week op 50%. Hoe komt men er dan bij dat we daar pas in Februari zouden zijn?

Zou ook betekenen ook dat we nu op een geschatte R van rond de 0,8 zitten met daarin toch al een aanzienlijk aandeel van de nieuwe variant. Dat zou toch redelijke perspectieven moeten bieden zou je zeggen.

Vooral omdat je met vaccinaties ook gericht juist de groepen met veel risico kan vaccineren. De verhouding tussen het aantal besmettingen en de druk op de zorg gaat dus als het goed is flink positief veranderen de komende tijd.

En met redelijke perspectieven bedoel ik dan dus dat we niet tot de zomer in lockdown zoals nu zitten. In maart zou dan toch zeker al heel wat meer mogelijk moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door ik222 op 17-01-2021 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

tweakduke schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:39:
[...]

Ik zit nu op1 te kijken waar omt lid Jan Kluytmans zit. De R waarde is nu 0.9 en de verwachting is dat de mutatie van de Britse variant met 0.4 punt laat stijgen. Dat is dus te hoog.

Dan is er een optie dat de huidige maatregelen beter worden uitgevoerd of bijvoorbeeld een avondklok.
Maar gelooft het OMT er dan echt heilig in dat een avondklok een impact van minstens 0,3 op die R-waarde gaat maken?

Na een avondklok is de gereedschapkist echt leeg, tenzij je nog dingen wil doen als álle werkgevers dwingen om te sluiten voor zover het kan, en iedereen verbieden de straat op te gaan tenzij ze kunnen bewijzen dat ze iets essentieels doen.

En dan ben je er nog niet, want als het 'maar' 0,3 is, dan zou je vanaf nu permanent in een lockdown moeten blijven zitten, totdat de vaccins effect gaan hebben. Dat is een situatie die ook niet houdbaar is.

[ Voor 14% gewijzigd door Stoney3K op 17-01-2021 23:09 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Stoney3K schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:07:
[...]

Maar gelooft het OMT er dan echt heilig in dat een avondklok een impact van minstens 0,3 op die R-waarde gaat maken?

En dan ben je er nog niet, want als het 'maar' 0,3 is, dan zou je vanaf nu permanent in een lockdown moeten blijven zitten, totdat de vaccins effect gaan hebben. Dat is een situatie die ook niet houdbaar is.
Kluytmans gaf aan dat het OMT een effect van 10-15% op de r verwacht.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
Het is wel een beetje een voorgekauwde conclusie van het RIVM.
Zo is er extra veel gesequenced waar de UK-varianten zijn gevonden waardoor er al een vertroebeling kan ontstaan. Maar de nodige informatie over hoe die kiemsurveillance gedaan word kan ik niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
ik222 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:04:
Misschien is dit te simpel gedacht, maar als je kijkt naar de ontwikkeling van het aandeel van de VK mutatie dan lag die vorige week dus al op 11,9% (op basis van een weliswaar beperkt aantal maar wel random gekozen monsters). Je ziet daar meer dan een verdubbeling van het percentage op weekbasis. Als je dat doortrekt zitten we nu al tegen de 25% (het is nu de laatste dag van week 2). En eind volgende week op 50%. Hoe komt men er dan bij dat we daar pas in Februari zouden zijn?

Zou ook betekenen ook dat we nu op een geschatte R van rond de 0,8 zitten met daarin toch al een aanzienlijk aandeel van de nieuwe variant. Dat zou toch redelijke perspectieven moeten bieden zou je zeggen.

Vooral omdat je met vaccinaties ook gericht juist de groepen met veel risico kan vaccineren. De verhouding tussen het aantal besmettingen en de druk op de zorg gaat dus als het goed is flink positief veranderen de komende tijd.
Maar dan moet die R wel onder de 1 blijven. Anders wordt het aan de ene kant een lineaire verlichting op de zorg doordat er elke week een aantal mensen ingeënt worden. Maar een exponentiele groei van het virus. En een exponentiele groei wint het uiteindelijk altijd van een lineaire groei.

De enige redding zou zijn als blijkt dat het vaccin je ook veel minder besmettelijk maakt. Dan kun je het percentage gevaccineerden van de R aftrekken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
Stoney3K schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:07:
[...]

Waarom zouden ze daar "heilig" in moeten geloven ?
In dat scenario is het toch nog steeds verstandig om het zoveel mogelijk te drukken en dus tijd te blijven winnen (vanuit hun doelstellingen) ongeacht of het precies gaat opleveren waar je op hoopt ?

[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 17-01-2021 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergelwd
ik222 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:04:

En met redelijke perspectieven bedoel ik dan dus dat we niet tot de zomer in lockdown zoals nu zitten. In maart zou dan toch zeker al heel wat meer mogelijk moeten zijn.
Jup, de verwachting was zelfs Maart terwijl hij in de UK toch beduidend sneller de overhand heeft genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
ultimateharry schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:45:
[...]

Ik denk dat een avondklok gewoon weer net een verlaging in contacten geeft in de hele samenleving.
Ja natuurlijk, mensen gaan vroeger afspreken, blijven bij elkaar slapen etc.
Maar er wordt bij geen enkele maatregel van uit gegaan dat deze 100% direct effect heeft.

Wat ik wel vreemd vind, is dat men niet eerst de regels (adviezen) voor het ontvangen van bezoek aanpast. Dat zou een logische stap zijn voordat je een avondklok instelt.
Op basis van de eerdere kamerbrief had ik de indruk dat het met name om de 18-24 jarigen ging. Maar uiteraard zal een avondklok ook minder contacten opleveren in andere leeftijdsgroepen. De adviezen rond bezoek aanscherpen lijkt mij ook een logische stap, tenzij het dus niet zozeer om reguliere bezoekjes gaat.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
RocketKoen schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:10:
[...]

Maar dan moet die R wel onder de 1 blijven. Anders wordt het aan de ene kant een lineaire verlichting op de zorg doordat er elke week een aantal mensen ingeënt worden. Maar een exponentiele groei van het virus. En een exponentiele groei wint het uiteindelijk altijd van een lineaire groei.

De enige redding zou zijn als blijkt dat het vaccin je ook veel minder besmettelijk maakt. Dan kun je het percentage gevaccineerden van de R aftrekken.
Uiteindelijk wel, maar als de R niet te ver boven de 1 ligt heb je misschien wel voldoende tijd om de kwetsbare groep te vaccineren voordat de zorg ontploft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Omt lid bij Op1 gaf ook aan dat andere maatregelen ook kunnen. Jesse Klaver gaf alternatieven. Bv vliegreizen tussen gb en nl beperken. Destijds werd dat afgewezen, omdat het te ontwrichtend zou zijn. Een avondklok is dat ook, dus waarom het een wel en de ander niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
klaaas schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:12:
[...]

Op basis van de eerdere kamerbrief had ik de indruk dat het met name om de 18-24 jarigen ging. Maar uiteraard zal een avondklok ook minder contacten opleveren in andere leeftijdsgroepen. De adviezen rond bezoek aanscherpen lijkt mij ook een logische stap, tenzij het dus niet zozeer om reguliere bezoekjes gaat.
De overheid heeft alleen vrij weinig mogelijkheden om te handhaven hoeveel bezoekers iemand ontvangt. Pas als je een feestje geeft kan de politie wat doen. Dus of je nu 1, 2 of 5 gasten mag ontvangen, het is niet te handhaven.

Maar bij een avondklok kunnen ze wel iedereen arresteren die gezellig bij vrienden is gaan eten of borrelen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

gekkie schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:10:
[...]

Waarom zouden ze daar "heilig" in moeten geloven ?
In dat scenario is het toch nog steeds verstandig om het zoveel mogelijk te drukken en dus tijd te blijven winnen (vanuit hun doelstellingen) ongeacht of het precies gaat opleveren waar je op hoopt ?
Met hagel schieten en elke maatregel uit de kast trekken "omdat het misschien een beetje werkt" is uiteindelijk ook een situatie die niet vol te houden is (zie: mondkapjes). Een avondklok is een maatregel die echt veel handhaving vereist, en de mensen die je ermee wíl pakken, hebben er lak aan of verzinnen er wat omheen.

Bovendien, als het de R met 10-15% naar beneden brengt vanaf 1,3, dan zit je R-waarde nog steeds boven de 1, en is het uitstel van executie. Moeten we dan nog een maatregel uit onze mouw gaan schudden, die even ingrijpend is als een avondklok, om die R-waarde beneden de 1 te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RocketKoen schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:13:
[...]

Maar bij een avondklok kunnen ze wel iedereen arresteren die gezellig bij vrienden is gaan eten of borrelen.
Maar dus alleen als ze op straat zijn, onderweg ernaartoe. Als iedereen die wil gaan eten of borrelen, zich dus buiten de tijden van die avondklok verplaatst (of gaat verplaatsen) dan bereik je er uiteindelijk niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Russel88 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:13:
Omt lid bij Op1 gaf ook aan dat andere maatregelen ook kunnen. Jesse Klaver gaf alternatieven. Bv vliegreizen tussen gb en nl beperken. Destijds werd dat afgewezen, omdat het te ontwrichtend zou zijn. Een avondklok is dat ook, dus waarom het een wel en de ander niet.
Iedereen die nu vanuit het VK komt, moet 10 dagen in isolatie.
Het probleem: Niemand die dat controleert. En dus niemand die zich er aan houdt.
Als je kijkt naar het buitenland: Daar krijg je een enkelband. Of ze stoppen je in een speciaal quarantine hotel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:56

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Russel88 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:13:
Verschil tussen beetje verplicht thuiszitten of niet thuis kunnen komen. Nogal een verschil qua impact.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Waarom hebben we eigenlijk geen quarantaine verplichting? Het blijkt dus dat er best een groep is die zich niet opsluit ja een positieve test.
Sorry hoor, maar zulke mensen mag je van mij flink beboeten.
Pagina: 1 ... 22 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!

Andere topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2