Toon posts:

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 85 86 87 Laatste
Acties:

• BJcool
  • Registratie: oktober 2021
  • Laatst online: 28-11 19:00
@Plenkske

Je kunt je afvragen of het op dit moment handig is om je er in te verdiepen, zolang je in Nederland nog mag salderen.

In de winter juist wel interessant als de aircos voornamelijk worden gebruikt als verwarming. Zomers heb ik zo veel stroom over, dat lukt altijd.

Kans is natuurlijk groot dat er over een aantal jaren toegankelijk systeem komt. Maarik wil het verbruik en opbrengst nu al wel gaan meten. Wat is dan nu naar de toekomst het meest handig als het gaat om connectivity.

[Voor 17% gewijzigd door BJcool op 25-11-2021 20:45]

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 17:10
BJcool schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:41:
@Plenkske

Je kunt je afvragen of het op dit moment handig is om je er in te verdiepen, zolang je in Nederland nog mag salderen.

In de winter juist wel interessant als de aircos voornamelijk worden gebruikt als verwarming. Zomers heb ik zo veel stroom over, dat lukt altijd.

Kans is natuurlijk groot dat er over een aantal jaren toegankelijk systeem komt. Maarik wil het verbruik en opbrengst nu al wel gaan meten. Wat is dan nu naar de toekomst het meest handig als het gaat om connectivity.
Maar in de winter heb je maar weinig daglicht én goede dagen met dus genoeg stroom van je zonnepanelen om daarmee te kunnen zeggen ga maar aan... enige wat je misschien kan doen is de temperatuur omhoog gooien. Maar om daar een systeem voor aan te schaffen is ook wel jammer.

Om een advies te geven betreft systemen: pak iets dat ook lokaal werkt zodat je niet afhankelijk bent van een cloud. En pak iets dat je ook kan verbinden met domoticz en/of home assistant. Dan kan je later alle kanten op. En als je ipv later er nu mee aan de gang wil: P1 kan je met een usb kabel uitlezen, losse meters zijn veel mogelijkheden (voorbeeld is Shelly).

• BJcool
Ik heb best veel stoom over. Moet er toch ergens mee heen. 7000-8000 kwh per jaar over februari, maart, oktober, november moet dat wel gaan lukken om zonder gas te verwarmen.

Bedankt voor de tips wat betreft het meten.

• Plenkske
BJcool schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:04:
Ik heb best veel stoom over. Moet er toch ergens mee heen. 7000-8000 kwh per jaar over februari, maart, oktober, november moet dat wel gaan lukken om zonder gas te verwarmen.

Bedankt voor de tips wat betreft het meten.
Heb je zoveel over van een heel jaar of van alleen van de wintermaanden ?

Als dat laatste het geval is dan kan het zeker nut hebben om zoiets in te richten.

• BJcool
Nee over het hele jaar. In maart en oktober zo'n 600kwh per maand over. Gasverbruik voor verwarmen dan 150m3 per maand. Dus daar valt wel wat te halen. Maar ook deze maand 10 dagen met 15kwh over per dag. Op die dagen 6m3 gas. Dus ook daar valt wat te halen.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 15:10
BJcool schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:33:
Nee over het hele jaar. In maart en oktober zo'n 600kwh per maand over. Gasverbruik voor verwarmen dan 150m3 per maand. Dus daar valt wel wat te halen. Maar ook deze maand 10 dagen met 15kwh over per dag. Op die dagen 6m3 gas. Dus ook daar valt wat te halen.
Maar je kunt de L/L toch sowieso laten lopen, onafhankelijk van of de zon schijnt?
Is hoe dan ook goedkoper dan gas. Al zou het leuk zijn om in de toekomst wat harder te draaien en daarmee te bufferen wanneer de panelen genoeg opbrengst hebben.

• BJcool
@ASW1

Klopt inderdaad, misschien doe ik er eerst ook wel niets mee.

Wat lees je eigenlijk voor verbruik af in de daikin app? Zijn dit berekende waardes?

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17:31

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Topicstarter
Ik heb alles in huis om de airco met domotica te regelen, maar ik doe het niet :)

Omdat hij een beetje krap bemeten is draait hij hier 24/7 door, het varieert wel als er zon op de ramen staat.
Ik weet zeker dat elke kWh van de zonnepanelen de airco in gaat.
Door schaduw van bomen heb ik deze maand maar 74kWh opgewekt en hooguit 4kWh op een dag.
Er gaat per dag 5-8kWh de airco in en ik heb in de nacht een kleine verlaging ingesteld.
In mijn geval heeft schakelen bij zon geen zin, ik doe het al sinds 2016 zonder gas ;)
Met <1600kWh per jaar incl. koelen maakt het geen bal uit, ik ga niets verdienen met schakelen of regelen.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Ssselayer
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 15:51
Zoals in voorgaande post vermeld wil ik 2 buiten units aansluiten op een groep. Als ik onderstaande tabel interpreteert kom ik met mijn Setup uit op een max van 16,55 A bij koelen en 16,87 A bij verwarmen. Klopt mijn aanname dat ik dit nog kan aansluiten een groep (op randje dan).

• JDx
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16:20

JDx

Ben ik ^

JDx schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:51:
[...]

Ja ik betaalde toen ik hier kwam wonen 175 euro per maand voor een rijtjeshuis, nu 68.

Gebruik alleen beneden de warmtepomp, boven heb ik gewoon geen verwarming aan, heb de CV ketel er enkel nog hangen voor de douche.

Ik gooi eens een wekkertje met ingebouwde thermometer in de kruipruimte, vis ik hem er later weer uit, beneden is nu 19 en boven 14,5 graden.
16 beneden, 14 boven, 11 in de kruipruimte, buiten nu 1 (ijs ligt op het dak van de schuur).

Verwacht dus niet dat het bijster koud wordt in zo'n kruipruimte.

Ik wil er eigenlijk wel zo snel mogelijk een airco bij, de locatie moet iemand nog maar even in adviseren, dan kan ik stelselmatig beginnen met door het hele huis de leidingen en radiatoren te verwijderen en vanaf de ketel voorlopig alleen nog maar de tapwater leidingen laten liggen.

Nooit goed gekeken, maar zelfs de 2 radiatoren in de woonkamer zijn niet dezelfde :+

Even ter illustratie, ik zit boven dus met dit soort handige Harry opstellingen.

Deze 2 kamers zijn overigens beide leeg. Dus het gaat boven alleen om de slaapkamer/badkamer.

[Voor 43% gewijzigd door JDx op 26-11-2021 09:23]

Dingen als Twitter enzo.

• Jaspervl
  • Registratie: april 2011
Jaspervl schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:54:
[...]

Ze hebben de fabrikant benaderd, dus ik denk het specifieke model. Zogauw ik meer weet zal ik het melden. Inderdaad erg blij dat ze het erkennen
Het duurde lang, maar de distributeur was erbij gehaald. In Japan is de setup nagebouwd. Kreeg net bericht dat er een software update uitkomt die het geluid zou moeten verhelpen. Fingers crossed

(Context: ME setup maakt regelmatig een geluid alsof er hard stromend water stroomt, voor zo'n 15 sec)

[Voor 10% gewijzigd door Jaspervl op 26-11-2021 09:32]

• Aemilius112
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 17:22
Gerco-M schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:12:
[...]

Ik zou denk ik gaan voor vloerverwarming en 2 stuks multisplit L/L per verdieping.
Evt kan je de vloerverwarming zone regeling of andere ingewikkelde dure zaken gewoon weglaten, het idee is dat je een goede “basis” verwarming hebt op die verdiepingen. Alles extra of koelen kan je dan met de multisplits doen. Allemaal single splits is inderdaad vast duurder, en ook 6 buitenunits is misschien wat veel… Maar met 2 x multisplit en 3 stuks L/L per multisplit draaid het allemaal aardig efficient en flexibel denk ik.
Basisverwarming is nauwelijks nodig denk ik. In ons huidige huis staat de vloerverwarming ook altijd uit boven, blijft altijd wel 18-19 graden. Juist als je het dan wat warmer wilt hebben om op een slaapkamer te werken, krijg je het niet maar 21-22. Dat willen we in het nieuwe huis voorkomen, vandaar dat we eerder naar l/l neigen.
Ruimte voor 6 single splits is er wel op de garage/carport, maar echt fraai lijkt me dat niet. Als 2x 3 multi’s met 1,5-2,0kW ook efficient en stabiel kan werken, kies ik daar liever voor.

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Aemilius112 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:40:
[...]

Basisverwarming is nauwelijks nodig denk ik. In ons huidige huis staat de vloerverwarming ook altijd uit boven, blijft altijd wel 18-19 graden. Juist als je het dan wat warmer wilt hebben om op een slaapkamer te werken, krijg je het niet maar 21-22. Dat willen we in het nieuwe huis voorkomen, vandaar dat we eerder naar l/l neigen.
Ruimte voor 6 single splits is er wel op de garage/carport, maar echt fraai lijkt me dat niet. Als 2x 3 multi’s met 1,5-2,0kW ook efficient en stabiel kan werken, kies ik daar liever voor.
Aangezien het nieuwbouw is, kun je dan niet beter kijken naar een kanaal unit op de overloop (verlaagd plafond) en een in/uitblaas ventiel in iedere kamer ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• w00key
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online
Ssselayer schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 00:51:
Zoals in voorgaande post vermeld wil ik 2 buiten units aansluiten op een groep. Als ik onderstaande tabel interpreteert kom ik met mijn Setup uit op een max van 16,55 A bij koelen en 16,87 A bij verwarmen. Klopt mijn aanname dat ik dit nog kan aansluiten een groep (op randje dan).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tot die grapjassen meer stroom trekken dan specsheet aan geeft. Deze 9A doet heel soms 12A.

Sluit gewoon 1 van de 2 op een aparte groep, de 2e op whatever kamer de draad binnenkomt op een wandcontactdoos. Bij mij is dat de slaapkamers, die hebben geen 16A nodig, daar pak ik er max 12A uit na defrost, dan gaat de unit voor een paar minuten op max.

• Team-RiNo
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
w00key schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:07:
[...]

Tot die grapjassen meer stroom trekken dan specsheet aan geeft. Deze 9A doet heel soms 12A.

Sluit gewoon 1 van de 2 op een aparte groep, de 2e op whatever kamer de draad binnenkomt op een wandcontactdoos. Bij mij is dat de slaapkamers, die hebben geen 16A nodig, daar pak ik er max 12A uit na defrost, dan gaat de unit voor een paar minuten op max.
Dit kan ik beamen, in mijn geval met de 3MXM52N

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B

• RonJ
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:02
w00key schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:07:
[...]

Het is echt niet zo dat een B16 automaat meteen afschakelt als je een paar minuten ~20A trekt hoor. Dat zal echt wel goed gaan. Maar als het ook maar even kan zou ik ook altijd een aparte groep nemen. Je kan er altijd nog één op Econo zetten om 'm te begrenzen op 1kW als het toch niet gaat.

[Voor 6% gewijzigd door RonJ op 26-11-2021 14:01]

All-electric.

• Headshot_NL
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12:20
Team-RiNo schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:53:
[...]

Dit kan ik beamen, in mijn geval met de 3MXM52N
Onze LG S12 en S09 kunnen ook behoorlijk over hun theoretische maximum gaan.
Wanneer ik de S12 aanzet op de power modus neemt bij soms de eerste 10 minuten wel 1800 watt in plaats van de 1080 watt die in de specificaties staat. Het duurt nooit lang maar het is toch best een fors verschil.

Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | 4350Wp Oost/West | LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• Jackpurcell
  • Registratie: november 2021
  • Laatst online: 29-11 13:44
Over het nut van een onderhoudscontract zullen de meningen verdeeld zijn.
Maar is een onderhoudscontract aan 144 euro/jaar schappelijk?

Betreft:
Daikin
FTXM20R 2KW
FTXM35R 3.5KW
2MXM50N 5KW

• RonJ
Jackpurcell schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:24:
Over het nut van een onderhoudscontract zullen de meningen verdeeld zijn.
Maar is een onderhoudscontract aan 144 euro/jaar schappelijk?

Betreft:
Daikin
FTXM20R 2KW
FTXM35R 3.5KW
2MXM50N 5KW
Per binnenunit of voor allebei? Schappelijk is natuurlijk anders, maar dat lijkt me heel redelijk geprijst. Je moet er toch heen en je bent echt wel even bezig. De meeste partijen rekenen nog een paar tientjes meer en dat dan nog eens per binnenunit.

All-electric.

• Jackpurcell
  • Registratie: november 2021
  • Laatst online: 29-11 13:44
RonJ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:38:
[...]

Per binnenunit of voor allebei? Schappelijk is natuurlijk anders, maar dat lijkt me heel redelijk geprijst. Je moet er toch heen en je bent echt wel even bezig. De meeste partijen rekenen nog een paar tientjes meer en dat dan nog eens per binnenunit.
Voor alles, 2 binnenunits en ook visuele controle van de buitenunit.

• RonJ
Jackpurcell schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:53:
[...]

Voor alles, 2 binnenunits en ook visuele controle van de buitenunit.
Dan klinkt het heel redelijk, maar check wel even wat ze er dan precies voor doen. Als ze alleen de F-gassen "check" doen en verder alleen een visuele inspectie van je units schiet het nog niet op, ze moeten 'm ook wel echt even schoonmaken dan.

All-electric.

• mkoskamp
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 13:06
RonJ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:59:
[...]

Het is echt niet zo dat een B16 automaat meteen afschakelt als je een paar minuten ~20A trekt hoor. Dat zal echt wel goed gaan. Maar als het ook maar even kan zou ik ook altijd een aparte groep nemen. Je kan er altijd nog één op Econo zetten om 'm te begrenzen op 1kW als het toch niet gaat.
Ik zou ook even kijken hoe de bedrading loopt vanaf die groep tot de plek waar je hem aansluit.
Verder ook kijken achter welke aardlek die groep zit. Een klein aardlekje buiten schakelt meteen alle groepen uit die op dezelfde aardlek zitten ( meestal 3 tot 4).

Ik heb twee buitenunits die elk op een eigen aardlekautomaat zitten. Ook handig als hij even stroomvrij gemaakt moet worden.

Maarten

• w00key
  • Nu online
Headshot_NL schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:16:
[...]

Onze LG S12 en S09 kunnen ook behoorlijk over hun theoretische maximum gaan.
Wanneer ik de S12 aanzet op de power modus neemt bij soms de eerste 10 minuten wel 1800 watt in plaats van de 1080 watt die in de specificaties staat. Het duurt nooit lang maar het is toch best een fors verschil.
Yep, daarom staan in die specsheets ook dat je dus elke unit apart moet afzekering op 16A of 25A.

In mijn geval is het 2.04 kW / 9.2A max in specs, maar ook graag een 25A groep, 16A is te klein. Dat leek mij overdreven en onnodig, hij is bij de slaapkamer erbij geprikt, maar ik zou nooit "9.2A" + nog een andere buitenunit samen aansluiten, dat is wel vragen op problemen.

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 12:19
Ik ben inmiddels achter mijn comfort probleempje waardoor het niet warm wou worden, het zijn mijn gordijnen die naast de binnenunit zitten waardoor de binnenunit geen warmer lucht wilde produceren, en ventilatierooster B dicht en A open geef een aanmerkelijk beter verbetering aan comfort doordat ventilatielucht nu "voorverwarmd" wordt.

Op deze manier krijg ik ook een beter gelijkmatig luchtverdeling doordat de ventilatie C het aan de andere kant van de kamer weer afvoert(aan de andere kant van kamer staan ventilatieroosters bewust dicht).

Gordijnen er naast.
ret=OK,htemp=24.0,hhum=-,otemp=4.0,err=0,cmpfreq=26,mompow=4

Gordijnen weg of een stukje open direct naast de unit.
ret=OK,htemp=24.0,hhum=-,otemp=4.0,err=0,cmpfreq=70,mompow=11

De binnenunit blijft in beide gevallen 24c aangeven, ik denk dat de binnenunit niet op kamertemperatuursensor moduleert maar op zijn aanzuig lucht.

CO2 PPM beneden 800 dus dik prima kwa ventilatie.

Dus voor de mensen die nog een binnenunit ophangen let op dat je gordijnen niet te dichtbij hangen want dat heeft zeker invloed(en bepaling welke ventilatieroosters open/dicht staan).

[Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 26-11-2021 22:18]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Kire88
  • Registratie: februari 2018
mr_evil08 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:06:
Ik ben inmiddels achter mijn comfort probleempje waardoor het niet warm wou worden, het zijn mijn gordijnen die naast de binnenunit zitten waardoor de binnenunit geen warmer lucht wilde produceren, en ventilatierooster B dicht en A open geef een aanmerkelijk beter verbetering aan comfort doordat ventilatielucht nu "voorverwarmd" wordt.

[Afbeelding]

Op deze manier krijg ik ook een beter gelijkmatig luchtverdeling doordat de ventilatie C het aan de andere kant van de kamer weer afvoert(aan de andere kant van kamer staan ventilatieroosters bewust dicht).

Gordijnen er naast.
ret=OK,htemp=24.0,hhum=-,otemp=4.0,err=0,cmpfreq=26,mompow=4

Gordijnen weg of een stukje open direct naast de unit.
ret=OK,htemp=24.0,hhum=-,otemp=4.0,err=0,cmpfreq=70,mompow=11

De binnenunit blijft in beide gevallen 24c aangeven, ik denk dat de binnenunit niet op kamertemperatuursensor moduleert maar op zijn aanzuig lucht.

CO2 PPM beneden 800 dus dik prima kwa ventilatie.

Dus voor de mensen die nog een binnenunit ophangen let op dat je gordijnen niet te dichtbij hangen want dat heeft zeker invloed(en bepaling welke ventilatieroosters open/dicht staan).
Dus de lucht bleef met de gordijnen dicht in dat hoekje rond de binnenunit hangen waardoor deze bijna helemaal terug regelde?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• mr_evil08
Kire88 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:53:
[...]

Dus de lucht bleef met de gordijnen dicht in dat hoekje rond de binnenunit hangen waardoor deze bijna helemaal terug regelde?
Jup, hier hangen ze maar 5cm vanaf, ook gaat het fout als ze open staan(opgevouwen bij de binnenunit), stukje vrij houden bij de binnenunit zodat de aanzuiglucht ook aan die kant er langs kan lost het op.

Nu ik er over nadenk kan het ook wel kloppen want daarmee belemmer je zijn aanzuiglucht en gaat gedeeltelijk zijn eigen uitgeblaaste lucht weer aanzuigen.

[Voor 67% gewijzigd door mr_evil08 op 27-11-2021 10:57]

• -Junkiexp-
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:18

-Junkiexp-

Say no to drugs

Dat vind ik ook het grootste nadeel van L/L warmtepomp, dat de temperatuur boven de buitenunit wordt gemeten.
Er zijn ook wel modellen die een (extra) temperatuursensor in de afstandsbediening hebben, als je die op een representatieve plek neerlegt is het veel beter te regelen.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid

• Tranquility
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:00
-Junkiexp- schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:03:
Dat vind ik ook het grootste nadeel van L/L warmtepomp, dat de temperatuur boven de buitenunit wordt gemeten.
Er zijn ook wel modellen die een (extra) temperatuursensor in de afstandsbediening hebben, als je die op een representatieve plek neerlegt is het veel beter te regelen.
Dat is eigenlijk een hartstikke goed idee.
Iedere remote zou een temperatuursensor moeten hebben, maar dan zit je weer met het probleem dat het tweerichtingsverkeer moet zijn en de remote dus radiografisch i.p.v. infrarood zou moeten werken. Via de app zou ook kunnen. Ik weet alleen niet of een smartphone een temperatuursensor heeft.

Mijn MHI in de slaapkamer hangt achterin de kamer in een soort gecreëerde nis omdat de grote hangkast ervoor staat en heeft hij daardoor best wel pendelgedrag. Een externe voeler zou dan wel handig zijn.

[Voor 32% gewijzigd door Tranquility op 27-11-2021 15:04]

• mr_evil08

Ik heb vandaag even gekeken waar de tempsensor zit in de binnenunit, deze zit vast aan een printplaat en wordt dus solderen als je dat wil wijzigen of de complete printplaat en al net buiten de unit plaatsen, de kabel is lang genoeg.

Dat rechterding is (denk ik) de sensor.
Hoe moeilijk kan het zijn door een voeler te maken met een langere kabel buiten de unit...

[Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 27-11-2021 16:42]

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:53

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ziet eruit als de IR-ontvanger voor je afstandsbediening ;) Ik zie op dat printplaatje geen temperatuursensor. Toch even verder zoeken :) Sensor verplaatsen heb ik ook al eens voorgesteld inderdaad: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Stel dat je een kabel langs de muur naar beneden leid en dan via een gaatje de kruipruimte in. En dan elders in de kamer weer door de vloer omhoog en ergens op de muur in een net doosje monteren. Volgens mij krijg je dan een veel beter regelgedrag. Je kamerthermostaat hang je bijv. ook niet boven een radiator 8)7

Volgens mij kun je met het printplaatje voor een MHI airco die een Tweaker heeft gemaakt wel een externe temperatuursensor als input voor de regelstrategie gebruiken.

Ik zat nog eens te brainstormen over ventileren en zo'n Ururu. Waarom zijn er eigenlijk niet meer modellen die de lucht niet circuleren, maar lucht (deels?) van buiten aanzuigen? Net als in de auto, daar kun je kiezen voor recirculatie, of lucht van buiten. Als je een wat grotere buis (⌀90mm bijv.) in de binnenunit uit kunt laten komen en dan met een klepje kunt regelen of hij moet recirculeren of lucht vanuit buiten bijmengt dan kun je al best behoorlijk ventileren zodat je CO2-niveau op peil blijft lijkt me. Je COP zal wel wat dalen omdat er koudere lucht langs de condensor stroomt, maar frisse lucht is ook belangrijk... Zo'n Ururu is leuk, maar 30m3/h is gewoon te weinig voor een woonkamer.

[Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 27-11-2021 17:27]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• mr_evil08
@ThinkPad Ik zal nog eens verder zoeken maar doordat ik de printplaat uitgebreid bevingert had gaf de binnenunit opeens 37c aan, ik denk dat hier wel 1 op zit.

Bovenop de unit zit ook een voeler met apparte kabel maar die zit aan het element vast.

[Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 27-11-2021 16:47]

• ThinkPad

ThinkPad

Maak anders een paar foto's van de elektronica in de binnenunit, dan kunnen we meespeuren :)

• mr_evil08
@ThinkPad

[Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 27-11-2021 17:08]

• ThinkPad

ThinkPad

Ik vermoed dat hij op de achterkant van het printplaatje met de LEDs zit. In het schema zie ik namelijk het symbool van een 'thermistor' (temperatuurafhankelijke weerstand) en noemen ze hem 'R1T'.

Hier nog een service manual van een random Daikin unit waarin staat hoe je de sensor kan doormeten (welke waarde heeft hij bij welke temperatuur). Aan die tabel te zien (weerstand wordt lager bij hogere temperatuur) is het een Wikipedia: NTC-weerstand. Als je het hebt gemeten kun je kijken of je een vergelijkbare kan vinden die je aan een snoertje monteert en elders in de kamer kunt plaatsen. En even uitpluizen welke twee draadjes van dat printplaatje voor die sensor zijn. Die dan loshalen en daar inhaken met je eigen externe sensor :)

[Voor 78% gewijzigd door ThinkPad op 27-11-2021 17:11]

• mr_evil08
ThinkPad schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:01:
Ik vermoed dat hij op de achterkant van het printplaatje met de LEDs zit. In het schema zie ik namelijk het symbool van een 'thermistor' (temperatuurafhankelijke weerstand) en noemen ze hem 'R1T'.
Ik heb er geen foto van maar daar zat inderdaad iets op, ik zal de volgendekeer nog eens kijken maar het zat mij iets bij dat het een heel klein dingetje direct vast gesoldeerd op de print zat.

Die hele printplaat kan je verplaatsen buiten de unit de bedrading is lang genoeg.

[Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 27-11-2021 17:11]

• rupsen
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 11:02
mr_evil08 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:46:

Bovenop de unit zit ook een voeler met apparte kabel maar die zit aan het element vast.
Die moet je hebben, hij zit in de aanzuig lucht dus meestal op het verdamper blok.

*Edit* ik dacht dat je een MHI had, bij die daikin zit hij volgens mij achter dat kleine filtertje op het verdamper blok

[Voor 29% gewijzigd door rupsen op 27-11-2021 17:32]

• ThinkPad

ThinkPad

rupsen schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:29:
[...]

Die moet je hebben, hij zit in de aanzuig lucht dus meestal op het verdamper blok
Dat is R2T in het schema en die meet de temperatuur van de verdamper. R1T achterop dat printplaatje meet de kamertemperatuur :)

• rupsen
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 11:02
ThinkPad schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:32:
[...]

Dat is R2T in het schema en die meet de temperatuur van de verdamper. R1T achterop dat printplaatje meet de kamertemperatuur :)
Aha dan is dat veranderd :X

Ze kunnen hem dan beter weer in de aanzuiglucht plaatsen, lijkt me iets betrouwbaarder

• RonJ
Is het niet een beter idee om dan "gewoon" een wandthermostaat van de fabrikant aan te sluiten? Zo'n zelf geknutsleld verlengd printje ergens buiten je unit is leuk voor het tweak-gehalte, maar dan ben je wel je garantie kwijt en dat wil je imho ook niet aan een ander verkopen als je ooit verhuist.

Bij MHI heb je dan een RX-EX3A wandbediening nodig icm een SC-BIKN2-E adapter print, bij Daikin een Madoka/BRC1H52x icm een EKRS21 verloopkabeltje.

All-electric.

• kbuntu
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 13:42
RonJ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:51:
Is het niet een beter idee om dan "gewoon" een wandthermostaat van de fabrikant aan te sluiten? Zo'n zelf geknutsleld verlengd printje ergens buiten je unit is leuk voor het tweak-gehalte, maar dan ben je wel je garantie kwijt en dat wil je imho ook niet aan een ander verkopen als je ooit verhuist.

Bij MHI heb je dan een RX-EX3A wandbediening nodig icm een SC-BIKN2-E adapter print, bij Daikin een Madoka/BRC1H52x icm een EKRS21 verloopkabeltje.
Ik dacht zelf dus aan Tado airco bediening, maar misschien zie ik iets over het hoofd? Hij meet dan de temp op de plek van de Tado en niet op de unit, weet alleen niet of hij dan goed moduleert

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 12:32
RonJ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:51:

Is wel een dure oplossing!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

@Aemilius112 Geen idee wat het vermogen is van die l/w warmtepomp en of die ook kan koelen. Maar je zou ook fancoils kunnen overwegen en daar de voorbereidingen voor laten treffen. Daarmee kan je opwarmen en koelen bijvoorbeeld https://www.vaillant.nl/p...ducten/arovair-65216.html zie ook Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

[Voor 21% gewijzigd door Zenix op 28-11-2021 00:03]

• ThinkPad

ThinkPad

@RonJ Ik zie dat ontvanger printplaatje voor $12 op Chinese webshops staan. Dus dat is nog te overzien als je hem zou slopen.

[Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 28-11-2021 07:24]

• Only
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
kbuntu schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:41:
[...]

Ik dacht zelf dus aan Tado airco bediening, maar misschien zie ik iets over het hoofd? Hij meet dan de temp op de plek van de Tado en niet op de unit, weet alleen niet of hij dan goed moduleert
Ik heb hier nog zo'n Tado airco bediening liggen, maar ik stuur hem denk retour, bij elke bediening van de Tado geeft dat ding een piepje op de unit, ik geef dan de voorkeur aan de stille wifi bediening..
Maar als losse temp bediening die je iets verder in de kamer kan plaatsen is het wel prima, hij heeft wel zichtlijn naar de unit nodig i.v.m. IR blaster..

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

• nMad
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 17:25
Only schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:04:
[...]

Ik heb hier nog zo'n Tado airco bediening liggen, maar ik stuur hem denk retour, bij elke bediening van de Tado geeft dat ding een piepje op de unit, ik geef dan de voorkeur aan de stille wifi bediening..
Maar als losse temp bediening die je iets verder in de kamer kan plaatsen is het wel prima, hij heeft wel zichtlijn naar de unit nodig i.v.m. IR blaster..
Ik was zelf ook geïnteresseerd in deze airco bediening van Tado. Ben benieuwd hoe deze werkt.

Even een voorbeeld. Tado meet 19 graden en airco unit zelf 21. Airco staat ingesteld op 20 graden. Geeft Tado de airco unit dan de opdracht om de ingestelde temperatuur net zolang te verhogen totdat de op de Tado ingestelde temperatuur is bereikt?

• mr_evil08
Only schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:04:
[...]

En tape op de speaker van de airco plakken ?

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Nu online
nMad schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:38:
[...]

Ik was zelf ook geïnteresseerd in deze airco bediening van Tado. Ben benieuwd hoe deze werkt.

Even een voorbeeld. Tado meet 19 graden en airco unit zelf 21. Airco staat ingesteld op 20 graden. Geeft Tado de airco unit dan de opdracht om de ingestelde temperatuur net zolang te verhogen totdat de op de Tado ingestelde temperatuur is bereikt?
Tado doet niet meer dan het vervangen van je afstandsbediening. Zet je Tado op 20, dan stelt Tado de airco in op 20 graden. Dat was het ;-)

PVOutput

• jupinator
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 01-12 10:04
hoi

Wie kan me helpen. ik heb een mitsubishi srk 35 zsx. deze gebruik ik dagelijks om te verwarmen alleen sinds vandaag krijg ik een storing. hij stopt dan met verwarmen en begint zachtjes koud te blazen. Het power lampje blijft knipperen non stop. denk ongeveer 2 sec aan / 0,5 a 1 sec uit.

Ben naar de buiten unit gaan kijken deze zoemt een beetje. er komt ook veel water uit de gelopen denk aan een kraan die een beetje openstaat. Omdat deze boven me carport hangt kon ik er zo niet bijkomen. het water komt vanaf het midden.

Iemand een idee?

• Gamer dénis
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 15:02
@jupinator klinkt als een defrost van je buitenunit :) hij is dan dichtgevroren en moet dit ontdooien. lekker laten doen, en na +/- 5-10 min zou hij weer terug moeten verwarmen

[Voor 25% gewijzigd door Gamer dénis op 28-11-2021 20:05]

• jupinator
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 01-12 10:04
Gamer dénis schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:04:
@jupinator klinkt als een defrost van je buitenunit :) hij is dan dichtgevroren en moet dit ontdooien. lekker laten doen, en na +/- 5-10 min zou hij weer terug moeten verwarmen
Bedankt voor je snelle reactie _/-\o_
Het was de eerste keer dat ik het mee maakten.
De buitenunit bevriest ook best snel dan

• frennek
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online
In mijn huidige woning denk ik er sterk aan om een combinatie van lucht/lucht en een lucht/water warmtepomp toe te passen. Voornamelijk vanwege de mogelijkheid tot goed koelen in de zomer, maar ik zie ook voordelen in de koudere seizoenen.

Zo lijkt het mij ideaal om bijvoorbeeld 's ochtends of op de wat beginnende frissere dagen de woonkamer even een korte boost te geven met de lucht/lucht unit, want de vloerverwarming op de betonnen vloer reageert natuurlijk zeer traag. Ook biedt het voordelen in hartje winter waarbij de lucht/lucht eventueel kan bijspringen als de lucht/water het net niet redt. Financieel mogelijk niet de meest voordelige oplossing, maar dat is niet mijn primaire motivatie.

Nu is mijn hoofdvraag hoe ik het beste deze twee systemen kan regelen, want je zult uiteindelijk maar één thermostaat hebben per ruimte. Ik vermoed dat ik in dit topic een beter antwoord kan vinden dan in het lucht/water topic, omdat ik hier ook wel regelmatig zie dat men een lucht/lucht systeem gebruikt naast een CV ketel (en dit is eigenlijk hetzelfde verhaal).

Ik zie dan voor mij dat de lucht/water warmtepomp voornamelijk weersafhankelijk draait en de lucht/lucht wordt ingezet op de momenten dat wij warmte nodig hebben ('s ochtends bij opstaan, 's avonds bij thuiskomst werk). Maar als er andere, slimmere ideeën zijn hoor ik dat uiteraard graag!

• VikeeVeekie
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
jupinator schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:18:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie _/-\o_
Het was de eerste keer dat ik het mee maakten.
De buitenunit bevriest ook best snel dan
Gebeurt sowieso sneller als het rond het vriespunt ligt en de luchtvochtigheid hoog is, wat deze avond het geval is. Het vocht in de buitenlucht vriest sneller tegen de warmtewisselaar aan waardoor deze op een gegeven moment dichtslibt. In tijden als het onder het vriespunt is en de luchtvochtigheid lager ligt zal je er minder last van hebben tenzij de unit in ligt gesneeuwd wat bij jou niet zomaar kan gebeuren als ik het zo lees.

• ThinkPad

ThinkPad

@jupinator Wellicht deze video eens bekijken, hij legt erg goed uit wat de 'magie' is van een warmtepomp: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Vond het zelf een erg leerzame video. Vanaf 21:34 legt hij het defrosten uit. Deel twee over bodemwarmtepomp, warmtepompboiler, warmtepompdroger is ook interessant: YouTube: The Future of Heat Pumps is Underground (and other places, too!)

[Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 29-11-2021 21:23]

• venzi
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 17:28
Ben ik weer, ze komen deze week de MHI SRK50 plaatsen, nu zit ik eigelijk nog met een laatste vraag.

Onderstaande afbeelding mijn woonkamer. Nu wil ik de binnenunit op de plek van de blauwe of rode balk monteren.

Wat is wijsheid in jullie opinie?

Rood; circa 30 centimeter uit de hoek zodat ik een soort warmtegordijn kan creëren bij de ramen aan die zijde van de woonkamer.

Blauw; misschien dat de airco dan handiger de lucht naar de uiterste hoek van de woonkamer verplaatst? Hij komt dan ongeveer 90 centimeter uit de hoek te hangen

Ik heb ondertussen 122 pagina's van dit topic teruggelezen en kom eigelijk nergens een mooie soortgelijke situatie tegen.

Het verschil is 60 centimeter.. maar met mijn gedachtengang kan dit een enorm verschil gaan maken voor de luchtstroom heb ik het idee?

Met de blauwe optie hangt hij trouwens symmetrisch tussen de muur en mijn bar in.. kan een trekje van mij zijn.. dat stukje muur is overigens 2,70m lang

[Voor 6% gewijzigd door venzi op 28-11-2021 21:33]

Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer!

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

@venzi Maakt niet zoveel uit, je kan de hoek van blazen toch aanpassen bij de airco.

• Voske89
  • Laatst online: 15:58
Hebben jullie op dit moment ook last van zoveel defrost? Op 7 uur 5 defrost gehad.

Wat is jullie verbruik op dit moment per uur of per dag (24uur draaien)

[Voor 32% gewijzigd door Voske89 op 29-11-2021 07:35]

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Nu online
Voske89 schreef op maandag 29 november 2021 @ 07:07:
Hebben jullie op dit moment ook last van zoveel defrost? Op 7 uur 5 defrost gehad
Yes, gisteren tussen 10:00-20:00 6 stuks en nu begint de 7e (verhoging na nachtverlaging).

PVOutput

• Plenkske
Hebben jullie op dit moment ook last van zoveel defrost? Op 7 uur 5 defrost gehad.

Gisteravond laat 1 defrost. Vannacht denk ik ook nog wel een paar, maar niet gemerkt en kan het (nog) niet zien in de data die ik heb.

Gisteren op 24 uur 13,5 kWh volgens de app, is best accuraat als ik vergelijk met P1 data.
Ik heb een Shelly 1PM Plus besteld voor betere data. De app laat alleen aantal kWh per uur en van een hele dag zien.

Betreft een ME LN35 op een multi split 2F53VF3, waarbij de tweede unit gisteren niet aan is geweest. Ruimte van ongeveer 120 m3 in een goed geïsoleerd huis (2010), wel relatief veel glas in deze ruimte (dubbel glas).

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
Hier geen enkele defrost gehad, heeft goed doorgeprutteld vannacht op een laag pitje. Vannacht fan stand 3 en temperatuur op op 20 graden.

• Ronald_O
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 07:34

Hier tot nu toe 6x gebeurd sinds 0:00 uur. We hebben in de nacht de deur van de gang een beetje open staan zodat we (met name de lucht en niet de massa) boven ook aangenaam houden. Het verbruik is tot nu toe 2.9kWh (gemiddeld 422Wh).

De temperatuur is hier 0-2 graden geweest vannacht en vochtig, maar het is lekker warm beneden en boven aangegaan genoeg om wakker te worden.

Voor ons is 1m3 gas minimaal (dagtarief) gelijk aan 3.4kWh qua kosten. In de ochtend verbruikte we eerder het eerste uurtje al makkelijk 1m3 dus dit is dikke prima.

• BlazeMuis
  • Laatst online: 17:30

Woonkamer (TCL 3.5 single split) heeft vanmorgen (van 19 graden naar 22 graden) 2x een defrost gehad, maar het is ook erg vochtig buiten. Gisteren over 24 uur 12.3kWh verbruikt, woonkamer van 07:00 tot 22:00 22 graden en tussen 22:00 en 07:00 19 graden.

De bovenverdieping (Mitsubishi Heavy 4.0 Multisplit) (met nog enkel glas en verrotte kozijnen, maar eind december/begin januari komen er kunststof kozijnen in) heeft vannacht 3x een defrost gehad. Verbruik boven over 24 uur is 5.8kWh, en stond aan van 16:30 tot 08:00 op 19 graden. Afhankelijk van of mijn vrouw nachtdienst heeft staat deze soms 24/7 te draaien.

[Voor 3% gewijzigd door BlazeMuis op 29-11-2021 08:20]

Xbox: BlazeMuis | PS5: NL-BFLA | Schuur: 4580Wp Noord & Zuid | Keuken: 1185Wp Zuid

• VikeeVeekie
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Verbazingwekkend genoeg tot nu toe hier geen defrosts gehad, toegegeven ik verwarm alleen een slaapkamer van rond de 12m2, open deur met alle radiatoren op de verdieping dichtgedraaid. Gisteren heb ik voor het eerst de unit zien zakken naar 160w opgenomen vermogen op 19c, bij 21c setpoint steeg hij naar 300w verbruik.

Tussen 15:00-18:00 hield ik 19c aan, 18:00-22:00 21c voor toch iets meer comfort en de nacht te overbruggen terwijl de unit uit staat en beetje warmte vast te houden voor de thuiswerkdag. Tot nu toe valt het me wel op dat de unit nerveus is als ik hem opstart en een aantal keer pendelt, maar na een uurtje draaien herpakt hij zichzelf, blijft snaarstrak draaien en warmt dan rustig aan de kamer op. Dan pas begint hij netjes terug te moduleren.

Eigenlijk ben ik geneigd om het gedrag eens beter te gaan loggen op basis van compressor frequentie, maar hoe zit het eigenlijk met de API tegenwoordig, is ie bij een groot deel van de controllers er volledig uitgesloopt of is deze bij een aantal controllers zoals een BRP069B45 nog aanwezig, zolang je de firmware niet bijwerkt? Op dit moment heb ik nog geen online controller, ik overweeg de bovengenoemde controller maar m'n eindbeslissing hangt vooral af of die API er nog op aanwezig is.

[Voor 26% gewijzigd door VikeeVeekie op 29-11-2021 09:01]

• oliviertjah
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16:15

Gisteren en vannacht veel defrosts gehad, ik tel er zo een stuk of 10! Prettig te lezen dat dat normaal is. Sinds twee dagen kan ik eindelijk mijn echte verbruik via een Shelly energiemeter zien en het valt mij deze dagen toch wel wat tegen. De afgelopen 24 uur een verbruik van 15 KW voor mijn 5Kw unit. Energiebespaarstand aan, ingestelde temperatuur 22 graden. Ik ben benieuwd naar cijfers van anderen.

• vinom
oliviertjah schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:50:
[...]

Gisteren en vannacht veel defrosts gehad, ik tel er zo een stuk of 10! Prettig te lezen dat dat normaal is. Sinds twee dagen kan ik eindelijk mijn echte verbruik via een Shelly energiemeter zien en het valt mij deze dagen toch wel wat tegen. De afgelopen 24 uur een verbruik van 15 KW voor mijn 5Kw unit. Energiebespaarstand aan, ingestelde temperatuur 22 graden. Ik ben benieuwd naar cijfers van anderen.
Gisteren was het bij mij 8.1 kW in 24 uur gebruik. Daikin FTXM42M, 4.2kW dus.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 17:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb nog geen defrosts gehad. Op de afgelopen week draai ik 24/7 op een ruimte temperatuur van 20.6c.
/edit: volgens mij hebben we een aantal comfort avondjes gehad met een ruimte temperatuur van 22c :$

Verbruik laatste dagen
26-11-21 7,200
27-11-21 4,000
28-11-21 7,000

MHI 35 SRK/ZS halfvrijstaand bj 2019, bgg 160m3.
De SRK op zolder staat incidenteel kort aan maar dat mag amper een naam hebben,

[Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 29-11-2021 10:17]

10.000WP | All-Electric | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp

• Makkelijk
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:35

Makkelijk

Ik zie het nut ook niet

Ik heb in mijn vorige woning MHI multi-split (3x) gehad op een uitbouw, en daar altijd heel tevreden over geweest. Nu in mijn nieuwe woning een 3x multi-split van LG (en een losse split op zolder) maar ik ben daar tot nu toe verre van tevreden mee.

Bij verwarmen maakt de buitenunit dusdanig veel geluid dat we hem nu niet meer gebruiken, we worden er wakker van en ook voor de buren is het niet te doen. Jammer, want we hebben geen radiatoren meer in de slaapkamers dus wordt het nu een graad of 12 in de slaapkamer van ons zoontje waardoor hij wakker wordt. Op te lossen met een slaapzak, maar toch.

Er zijn een 3-tal geluiden en ik vraag me af of ze allemaal op te lossen zijn.

1. Zware trillingen, alsof er een vrachtwagen stationair draait in de achtertuin. Airco hangt aan een beugel met rubbers aan de gevel (geisoleerde spouwmuur, 1960)

2. Tikkend geluid. Ik dacht eerst dat het de ventilator was en die is vervangen door LG, maar het blijft en volgens de leverancier is dit normaal / de compressor. Ik word er wel wakker van. MHI airco's stonden op uitbouw een meter voor een open raam en ik hoorde alleen een zachte zoem.

3. Leidinggeluid, het geluid van een slecht ontluchte radiator. Komt af en toe uit de airco die niet aan staat terwijl de airco bij zoontje aan staat.

Ben er goed ziek van, 8K aan uitgegeven maar iets zegt me dat ik nooit tevreden wordt en ik beter 9K aan een Daikin installatie had kunnen uitgeven.

Wielrenner; Mountainbiker; Softwarebouwer; Kaasvreter; Franziskanerdrinker.
..und Snowboard und Schnee <3

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Dat zegt allemaal weinig zonder de binnen- en buitentemperaturen en details van het huis te kennen...
Ik zal het voorbeeld geven :P

Vrijstaand huis jaren '80, geisoleerd naar de normen van toen (4cm XPS in de muren, 9 tot 12cm glaswol op zolder). Het is gisteren de hele dag ~4 graden geweest, deze nacht schommelde tussen 0 tot 2 graden. De woonkamer wordt bij aanwezigheid op 21 graden gehouden, andere kamers + nachtverlaging op 17-18. Op werkdagen wordt de werkkamer ook naar 21 verwarmd.

Totaalverbruik gisteren over 24 uur voor het verwarmen van de keuken + woonkamer + badkamer + slaapkamer + bureau: nipt geen 25 kWh. Meteen ook het hoogste dat ik dit seizoen al gezien heb... Sinds gisteravond en deze nacht ook een hoop defrosts voor de eerste keer.

Plaatje bij het praatje...
(ik track de totalen nog maar een aantal weken in Grafana, daarom is het begin v/d maand leeg ;))

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Makkelijk schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:18:

1. Zware trillingen, alsof er een vrachtwagen stationair draait in de achtertuin. Airco hangt aan een beugel met rubbers aan de gevel (geisoleerde spouwmuur, 1960)

2. Tikkend geluid. Ik dacht eerst dat het de ventilator was en die is vervangen door LG, maar het blijft en volgens de leverancier is dit normaal / de compressor. Ik word er wel wakker van. MHI airco's stonden op uitbouw een meter voor een open raam en ik hoorde alleen een zachte zoem.

3. Leidinggeluid, het geluid van een slecht ontluchte radiator. Komt af en toe uit de airco die niet aan staat terwijl de airco bij zoontje aan staat.

Ben er goed ziek van, 8K aan uitgegeven maar iets zegt me dat ik nooit tevreden wordt en ik beter 9K aan een Daikin installatie had kunnen uitgeven.
Daikin is zeker ook niet zaligmakend hoor. Genoeg klachten te vinden in dit topic.

Nummer 1 eventueel op te lossen door betere rubberblokken op de beugels en meer rubber tussen beugel en muur?

Nummertje 3 kan je iig niets aan doen, ruisen en borrelen van de leidingen is gewoon eigen aan L/L.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb in mijn vorige woning MHI multi-split (3x) gehad op een uitbouw, en daar altijd heel tevreden over geweest. Nu in mijn nieuwe woning een 3x multi-split van LG (en een losse split op zolder) maar ik ben daar tot nu toe verre van tevreden mee.

:?
Dus je was tevreden over MHI, je kiest voor LG en als je het opnieuw zou doen dan kies je voor Daikin.
Misschien ben ik wat te merktrouw #neverchangeawinningteam.

Wel balen dat de installatie zo slecht bevalt.

[Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 29-11-2021 10:35]

• Headshot_NL

Gisteren op de gehele dag (9.00 - 21.30) geen nog defrost gehad. Totaalverbruik van 3,4kWh.
Dit seizoen in het geheel nog geen defrost gehad maar ik verwarm alleen overdag.

Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | 4350Wp Oost/West | LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• Droogtrommel90
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 16:50
Verbruik gisteren (volgens Daikin app):

3,5kw singesplit: 9,7 kWh (22 graden van 06:00 tot 22:00, 2 graden nachtverlaging)

9.0kw multisplit:
Kamer 1 (2,0 kw Perfera): 8.5 kWh (20 graden van 06:00 tot 22:00, nacht uit)
Kamer 2 (2,0 kw Perfera): 6.2 kWh (19 graden van 06:00 tot 20:00, nacht uit)
Kamer 3 (2,0 kw Perfera): 0.3 kWh (19 graden van 06:00 tot 20:00, nacht uit)
Kamer 4 (2,0 kw Perfera): 1.6 kWh (19 graden van 06:00 tot 20:00, nacht uit)
Kamer 5 (2,0 kw Perfera): 2.7 kWh (21 graden alleen bij gebruik kamer)

Gasverbruik 2,0 m3 (nagenoeg alleen warmwater).

Ik vind het verbruik aan kWh toch wel fors...

[Voor 27% gewijzigd door Droogtrommel90 op 29-11-2021 10:57]

• Makkelijk

Makkelijk

Ik zie het nut ook niet

revolution-nl schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:34:
[...]

:?
Dus je was tevreden over MHI, je kiest voor LG en als je het opnieuw zou doen dan kies je voor Daikin.
Misschien ben ik wat te merktrouw #neverchangeawinningteam.
Ah ja dat klinkt raar. Ik was niet geheel tevreden over MHI, namelijk niet over de afstandbedieningen en de wifi oplossing die ze bieden. Maar ik verwacht dat Daikin zeker niet minder is qua hardware. De leverancier, die ik verder vertrouw, was tevreden over LG en hier in het topic zie ik ook veel tevreden mensen. Aan de andere kant, het is maar waar je op zoekt, er zijn hier veel eigenaren dus ook per definitie veel tevreden eigenaren.

[Voor 19% gewijzigd door Makkelijk op 29-11-2021 10:58]

• Plenkske
Slonzo schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:18:
Dat zegt allemaal weinig zonder de binnen- en buitentemperaturen en details van het huis te kennen...
Ik zal het voorbeeld geven :P

Vrijstaand huis jaren '80, geisoleerd naar de normen van toen (4cm XPS in de muren, 9 tot 12cm glaswol op zolder). Het is gisteren de hele dag ~4 graden geweest, deze nacht schommelde tussen 0 tot 2 graden. De woonkamer wordt bij aanwezigheid op 21 graden gehouden, andere kamers + nachtverlaging op 17-18. Op werkdagen wordt de werkkamer ook naar 21 verwarmd.

Totaalverbruik gisteren over 24 uur voor het verwarmen van de keuken + woonkamer + badkamer + slaapkamer + bureau: nipt geen 25 kWh. Meteen ook het hoogste dat ik dit seizoen al gezien heb... Sinds gisteravond en deze nacht ook een hoop defrosts voor de eerste keer.

Plaatje bij het praatje...
(ik track de totalen nog maar een aantal weken in Grafana, daarom is het begin v/d maand leeg ;))

[Afbeelding]
Tja, iedereen vergeet wel iets te vermelden. Zo geef jij niet op hoe groot je huis is en welk merk/model airco('s) je hebt :P
Misschien is een soort standaard invul format te maken :)

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter

Bij verwarmen maakt de buitenunit dusdanig veel geluid dat we hem nu niet meer gebruiken, we worden er wakker van en ook voor de buren is het niet te doen. Jammer, want we hebben geen radiatoren meer in de slaapkamers dus wordt het nu een graad of 12 in de slaapkamer van ons zoontje waardoor hij wakker wordt. Op te lossen met een slaapzak, maar toch.

Punt 3 is inherent aan een multisplit opstelling, en zal je ook krijgen bij Daikin. Punt 1 en 2 lijken te komen door de montage aan de muur op een beugel .Is er geen mogelijkheid ze op een dak te zetten van een uitbouw/garage met de juiste voeten?

Alternatief is dat je de 4 bouten (per unit) vervangt met zwaardere rubberen of verende bouten om zo trillingen weg te nemen en hopelijk ook het geluid. Maar het zou ook gewoon de unit zelf kunnen zijn die zoveel lawaait maakt; lastig te peilen zonder het te horen.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• MarkV6
  • Laatst online: 13:27
Op een weekend dag gebruik ik met 5º buiten zo'n 10Kwh voor het hele huis. Door de week staat hij vanaf 16:00 aan tot 22:00 en is het circa 6Kwh. Bij vorst verdubbeld dit. Om 16:00 is de temperatuur huiskamer 2 graden gedaald tot 18º. De kanaal unit verwarmt het hele huis.
Op jaarbasis schat ik 2000-2500Kwh

De buitenunit van Diakin hangt aan een beugel aan de garagemuur en in de garage is het inderdaad alsof er een diesel stationair voor de deur draait. Vervelend maar hij werkt maar tot 22:00 en in huis hoor je het niet.

DAIKIN RZAG71NY1 + FBA71A / MHI SRK ZS-S 2.5KW / Varme vt180 / S197 4.0L

• Makkelijk

Makkelijk

Ik zie het nut ook niet

Notna schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:58:
[...]

Punt 3 is inherent aan een multisplit opstelling, en zal je ook krijgen bij Daikin. Punt 1 en 2 lijken te komen door de montage aan de muur op een beugel .Is er geen mogelijkheid ze op een dak te zetten van een uitbouw met de juiste voeten?

Alternatief is dat je de 4 bouten (per unit) vervangt met zwaardere rubberen of verende bouten om zo trillingen weg te nemen en hopelijk ook het geluid. Maar het zou ook gewoon de unit zelf kunnen zijn die zoveel lawaait maakt; lastig te peilen zonder het te horen.
Punt 3 had ik alleen in het geheel niet met mijn MHI. Daar was de leiding van de unit in de slaapkamer naar de buitenunit wel een stukje langer. In deze opstelling is dat 2 meter verticaal naar beneden, dus wellicht dat het geluid door de leiding zelf terugkomt.

Uitbouw is er helaas niet. Die komt er wel, maar dat duurt wordt op z'n vroegst eind 2022, wellicht 2023. Voor punt 1 heb ik wel een oplossing nodig tot die tijd, dat is zeker :P.

Ik begrijp dus een beetje dat het inherent is aan muurbeugels. Wellicht de kamer die het grootste probleem vormt nu maar electrisch bijverwarmen tot er een uitbouw is. Is allicht goedkoper dan beter ophangen.

[Voor 7% gewijzigd door Makkelijk op 29-11-2021 11:02]

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Makkelijk schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:00:
[...]

Punt 3 had ik alleen in het geheel niet met mijn MHI. Daar was de leiding van de unit in de slaapkamer naar de buitenunit wel een stukje langer. In deze opstelling is dat 2 meter verticaal naar beneden, dus wellicht dat het geluid door de leiding zelf terugkomt.

Uitbouw is er helaas niet. Die komt er wel, maar dat duurt wordt op z'n vroegst eind 2022, wellicht 2023. Voor punt 1 heb ik wel een oplossing nodig tot die tijd, dat is zeker :P.

Ik begrijp dus een beetje dat het inherent is aan muurbeugels.
Ik heb tot nu toe bij 2 Daikin opstellingen wel het leidinggeruis gehad. Nou moet ik wel zeggen dat de andere multisplit in huis er géén last van heeft. Er zal een factor zijn die het wel of niet hoorbaar maakt, maar ik weet niet wat. Wat ik wel weet is dat het vaak voorkomt, maar dat het niet merk afhankelijk is. Wellicht had ik het iets anders moeten verwoorden in dat geval.

Punt 1 is wellicht nog op te lossen door te kijken naar andere bouten dus voor op de beugel. Die kan je ook zelf vervangen; gewoon per bout losmaken, vervangen, aandraaien, rinse and repeat.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• ASW1
  • Laatst online: 15:10
Punt is dat ieder stuk muur een bepaalde lengte heeft, en daarmee een eigenfrequentie.
Wanneer je een buitenunit hebt die een voorkeur heeft om op die frequentie of een veelvoud ervan te draaien dan gaat de wand resoneren, je kunt net zoveel bouten vervangen en rubbers toevoegen maar dat gaat je niet helpen. Het enige wat je m.i. dan nog kunt proberen is de unit op veren te zetten, liefst een beetje slappe, waardoor de buitenunit meer vrij kan bewegen en de trillingen minder aan de wand worden overgedragen.

• HereIsTom
Energieverbruik is ook moeilijk te vergelijken, eigenlijk zou je het tegenover het gasverbruik moeten zetten die je had voordat er een airco was, dan pas kun je zien wat het je oplevert.
En hoe meten jullie precies het verbruik bij een MHI SRC/SRK35ZS?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Makkelijk

Makkelijk

Ik zie het nut ook niet

Notna schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:03:
[...]

Ik heb tot nu toe bij 2 Daikin opstellingen wel het leidinggeruis gehad. Nou moet ik wel zeggen dat de andere multisplit in huis er géén last van heeft. Er zal een factor zijn die het wel of niet hoorbaar maakt, maar ik weet niet wat. Wat ik wel weet is dat het vaak voorkomt, maar dat het niet merk afhankelijk is. Wellicht had ik het iets anders moeten verwoorden in dat geval.

Punt 1 is wellicht nog op te lossen door te kijken naar andere bouten dus voor op de beugel. Die kan je ook zelf vervangen; gewoon per bout losmaken, vervangen, aandraaien, rinse and repeat.
Ik denk dat als het getril weg is ik de andere geluiden misschien ook helemaal niet meer zo irritant vind. Sowieso is het natuurlijk geen probleem als je er niet wakker meer van wordt. Dus eerste doel is in elk geval dat getril op te lossen.

Ik zal eens gaan kijken voor andere bouten en/of veren. Het is 3 meter hoog op een buitenmuur in een redelijk afgeschermde tuin op het noordwesten dus in principe is wind niet snel een probleem. Achterhaf had ik hejm natuurlijk voor die 1 a 2 jaar zonder uitbouw in de tuin moeten laten zetten.

[Voor 13% gewijzigd door Makkelijk op 29-11-2021 11:26]

• Kire88
HereIsTom schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:15:
Energieverbruik is ook moeilijk te vergelijken, eigenlijk zou je het tegenover het gasverbruik moeten zetten die je had voordat er een airco was, dan pas kun je zien wat het je oplevert.
Ik doe een poging het als volgt inzichtelijk te maken:

Eerste 2 seizoen alleen verwarmt met gas, vanaf 2020/2021 ook met de airco (3.5kW).

Verschil met vorig jaar/dit jaar is dat ik eerder ben begonnen met 24/7 verwarmen, daardoor in October meer kwh/graaddag voor de airco, maar ook duidelijjk minder gas. Afgelopen weekend voor het eerst de vloerverwarming lichtjes aangezet.

Wat gegevens:
Huis 2018, 105m2 leefbaar. 50m2 beneden met vloerverwaming maar verwarm daar dus vooral met de airco. Boven 4 kamers + badkamer allen met radiatoren verwarmt.

[Voor 3% gewijzigd door Kire88 op 29-11-2021 11:32]

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• mkoskamp
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 13:06
Notna schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:03:
[...]

Ik heb het leiddinggeruis ook in één van de twee multisplits. Althans, daar is het hoorbaar omdat de leiding in de kamer vlakbij de buitenunit zit. Dit geluid is er met name bij verwarmen. Bij koelen is het veel minder. Ik heb wat extra isolatie in de leidinggoot gekregen en sindsdien is het niet storend meer.

Een van mijn buitenunits (de grootste) geeft ook een brom. Dat is iets beter geworden door wat dempingsmateriaal tussen de onderkand van de beugels en de muur. De beugel zelf zit vast met rubber pluggen. Het gebrom is er nu nog wel, maar alleen als hij in de laagste frequentie draait, en dat redt hij met verwarmen niet (met koelen wel).

Maarten

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 30-11 12:05
Ik heb zelf ook een Daikin multisplit, maar heb de leidingen nog nooit gehoord gelukkig. Mijn VV-pomp is luidruchtiger dan mijn LLWP, maar gelukkig zit die achter een deur in een kast.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

• w00key
  • Nu online

Bij 2/2 sets hier in de buurt (LG MU3R19) staat het in de tuin op rubberen blokken, dat werkt goed, ik hoor vooral de ventilator en niet zozeer de compressor. Ik ga later nog wel een keertje meten op de power stand, even kijken wat voor herrie dat maakt. Set 3 (MU3R21) staat op een uitbouw (plat dak op woonkamer, beton / kanaalplaat, dan x cm piepschuim)

1. Lijkt me wel op te lossen dus met betere ophanging, eerder in dit draadje is dit meerdere keren een probleem geweest met verschillende merken, muur plus zware unit = soms drama.

2. Kan je proberen dat op te nemen? Ik ben benieuwd hoe dat klinkt, ik heb dat hier niet gemerkt.

3. Dat is ook minimaal hier, heel zachtjes gesuis in een hele stille kamer als een andere unit aan staat. Als dat alleen af en toe gebeurt is er iets raars aan de hand...

Ik verwarm "klassiek" met de units, net zoals een klokthermostaat, vooral boven is het 's avonds voor bedtijd even allemaal aan, 's ochtends opwarmen en dan is het weer goed. Ze maken dan herrie / blazen vooral als er niemand in de kamer zit, behalve in de woonkamer, daar wil ik het tussendoor nog aan laten, maar niet langer dan 3 uur, die "timer based defrost -> max power" cycle van LG is echt idioot.

• mr_evil08
Verbruik hier (was vrij koud dit weekend met temperaturen rond 1c).
Vrijdag: 7.4 kWh
Zaterdag: 7.8 kWh
Zondag: 7.3 kWh

• Makkelijk

Makkelijk

Ik zie het nut ook niet

w00key schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:25:
[...]
Ik verwarm "klassiek" met de units, net zoals een klokthermostaat, vooral boven is het 's avonds voor bedtijd even allemaal aan, 's ochtends opwarmen en dan is het weer goed. Ze maken dan herrie / blazen vooral als er niemand in de kamer zit, behalve in de woonkamer, daar wil ik het tussendoor nog aan laten, maar niet langer dan 3 uur, die "timer based defrost -> max power" cycle van LG is echt idioot.
Op dit moment is ons huis niet geïsoleerd genoeg om op die manier te verwarmen. Wij slapen zelf graag in een koude kamer dus bij ons is hij helemaal niet aan maar ons zoontje van 2,5 is door gebrek aan deken-motoriek een stuk gevoeliger voor temperatuurverschillen. Als ik het 's avonds 20 graden zou maken dan is het met het huidige weer om 3 uur 's nachts nog maar een graad of 14 in die kamer. Dan wordt hij wakker en zegt hij dat hij het koud heeft (met de deken alleen over z'n voeten :+) In ons vorige huis werkte airco's op 17/18 graden heel goed om de slaapkamers met cycles van een half uurtje elke pak 'm beet 2 uur leuk te houden. Misschien is een andere manier van verwarmen met LG ook gewoon beter dan dit.

[Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 29-11-2021 12:59]

• w00key
  • Nu online
Makkelijk schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:57:
[...]

Op dit moment is ons huis niet geïsoleerd genoeg om op die manier te verwarmen. Wij slapen zelf graag in een koude kamer dus bij ons is hij helemaal niet aan maar ons zoontje van 2,5 is door gebrek aan deken-motoriek een stuk gevoeliger voor temperatuurverschillen. Als ik het 's avonds 20 graden zou maken dan is het met het huidige weer om 3 uur 's nachts nog maar een graad of 14 in die kamer. Dan wordt hij wakker en zegt hij dat hij het koud heeft (met de deken alleen over z'n voeten :+) In ons vorige huis werkte airco's op 17/18 graden heel goed om de slaapkamers met cycles van een half uurtje elke pak 'm beet 2 uur leuk te houden. Misschien is een andere manier van verwarmen met LG ook gewoon beter dan dit.
Ah vervelend. Ik vergeet steeds dat temperatuur in dit huis stabieler is dan bij de meeste, ik heb in de WTW een kleine overdruk ingesteld zodat alle kieren en naden warmte uitblazen i.p.v. tocht aanzuigen.

De LG is inderdaad echt heel slecht met weer aan gaan als hij eenmaal zelf uit springt, ik heb het wel geprobeerd, de hele dag aanlaten in de woonkamer, maar na de 3 uur defrost -> max power staat die urenlang op "24 graden", hij meet gewoon veel te hoog en zakt nooit terug naar de setpoint.

Een (vloer)ventilator er op laten blazen helpt maar je wordt er echt niet blij van die regeling...

Alleen als het *echt* koud is en je kamer groot genoeg wilt hij blijven verwarmen na 3 uur -> defrost -> max power -> terug naar 400W. Is het iemand anders wel gelukt om een LG te laten "pendelen", i.p.v. warm genoeg = uit voor een paar uur?

• GORby
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 01-12 00:14
[...]
Situatieschets: Woning uit de jaren 60, na-geisoleerd, triple glas in moderne PVC profielen. 1 Daikin US 2,5kW in de living + keuken (samen ongeveer 38m2), dus die unit is wat ondergedimensioneerd omdat het een testjaar is.

op 28 november geen enkele defrost gehad. Rond 9u is de CV even bijgesprongen (8kWh warmte), maar voor de rest heeft de airco het warm gehouden (21 a 22 graden overdag, 20 's nachts) tot 's avonds wanneer er nog ergens anders warmte nodig was. 8kWh + 2l stookolie

vandaag: minder goed klimaat voor de airco. Vannacht heeft die een stuk harder moeten werken, gemiddeld rond de 600W verbruik (3,4kW warmte, COP van 5.81 bij 2ºC) wat dicht tegen het maximum van de unit zit bij die temperaturen. 4 defrosts vannacht, dus dat viel nog mee. Vanmorgen en voormiddag is de CV installatie wat langer bijgesprongen (19 kWh warmte), maar nu draait het weer enkel op de airco. Tot nu toe (middag) 6 kWh + 2l stookolie.

• GORby
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 01-12 00:14
Het valt me trouwens ook op hoe stil die US buitenunit is. Op de perceelgrens (6m) hoor je enkel zachtjes een ventilator blazen wanneer hij aan het verwarmen is, en dan moet je zelfs al goed opletten. Vanmorgen hoorde ik voor de eerste keer de compressor op die afstand, tijdens een defrost met cmpfreq 80, en zelfs dat viel niet hard op.

• Headshot_NL
Hoe ziet dat regelgedrag er dan uit bij de LG units waar jullie het over hebben? Dat herken ik helemaal niet.
Het enige wat mij opvalt is dat hij na een defrost (viel me vorig jaar op, nu nog geen defrost gehad) even op zn max vermogen draait, maar dat doet hij ook direct na het aanzetten.
Voorbeeldje van hoe het er hier uit ziet.

Units die ik heb zijn de S12ET en de S09ET.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De MHI's zitten bij mij achter een DIN kWh meter met daarop een Youless

• blep93
  • Registratie: april 2013
  • Nu online
Huis uit 19e eeuw, muren nageisoleerd en HR++ glas maar wel in schuiframen met kieren ;) Genoeg ventilatie dus.

Twee ruimtes elk van 100m3 verwarmd met elk SRK35ZS multisplit met SCM60ZS.

Setpoint 19/20 graden, wordt iets warmer in de kamers.

Verbruik
26 nov 8,6kwh
27 nov 10,8kwh
28 nov 11,5kwh

Bron cijfers: tenzij anders vermeld: CBS

• DaLass
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:36

DaLass

Where is Peach?

Ik heb er 2 staan en bij beide heb ik een Shelly 1PM er tussen zitten, die zijn verbruiksgegevens netjes aanlevert bij HomeAssistant.

[A] - Zelfbouw MHI Airco WiFi controller (vanaf €25,-). Aansturing/uitlezing via MQTT of ESPHome in HomeAssistant, Domoticz, etc.

• Yamahaa
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 13:49
Makkelijk schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:00:
[...]

Ik begrijp dus een beetje dat het inherent is aan muurbeugels. Wellicht de kamer die het grootste probleem vormt nu maar electrisch bijverwarmen tot er een uitbouw is. Is allicht goedkoper dan beter ophangen.
Ik heb hier ook (oa) een multispit van Daikin en hoor soms wel een zacht geruis als een andere unit “aanspringt” maar borrelen met verwarmen en koelen nimmer. Wel tijdens revers (dus van koelen naar verwarmen of omgekeerd) wat gerommel. Dus dat het bij een multispit altijd het geval is bestrijd (Edit na lezen rest) ook wel een beetje. De spit is een 4mxm80n2v1b en staat ook op een uitbouw en vind ik echt super stil. Dan hebben we op zolder nog een RXM35r5v1b staan en die is :) het stilst van allemaal daar hoor je alleen geruis van de fan met een subtiel brommetje bij verwarmen en sta je der naast. En ik heb een fobie voor brommetjes tikjes rateltjes.

• HereIsTom
DaLass schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:52:
[...]

Ik heb er 2 staan en bij beide heb ik een Shelly 1PM er tussen zitten, die zijn verbruiksgegevens netjes aanlevert bij HomeAssistant.
Ik heb een Shelly Plug met de Shelly app, is die HomeAssitant gratis en geeft die een beter overzicht van het energieverbruik met een Shelly Plug?

• DaLass
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:36

DaLass

Where is Peach?

HereIsTom schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:51:
[...]

Ik heb een Shelly Plug met de Shelly app, is die HomeAssitant gratis en geeft die een beter overzicht van het energieverbruik met een Shelly Plug?
HomeAssistant is inderdaad gratis, je moet alleen wel hardware hebben om het zelf op te kunnen draaien.
Zie o.a. het HomeAssistant topic hier op Tweakers voor meer info.

[A] - Zelfbouw MHI Airco WiFi controller (vanaf €25,-). Aansturing/uitlezing via MQTT of ESPHome in HomeAssistant, Domoticz, etc.

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• ThinkPad

ThinkPad

Modbreak:Voordat we straks pagina's met alleen maar verbruikscijfers hebben, dat is hier off-topic. Past beter in All-electric, verbruik in kWh/graaddag, seizoen 2020-2021

Houd er trouwens rekening mee dat je beter kunt kijken naar het aantal kWh per graaddag. Sites zoals mindergas.nl (kan ook kWh van warmtepomp bijhouden) kunnen dit voor je berekenen. Alleen het aantal kWh's posten zegt namelijk niet zoveel, want misschien is jouw huis wel 3x zo groot dan bij iemand anders, of zit jij met 24°C in korte broek op de bank, is jouw huis slechter geïsoleerd etc.

[Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 29-11-2021 16:29]

• Ckriek
[...]

Heb hier een daikin ftxa 4.2 Kw stylish, op een huiskamer van 50m2 in 24 uur een verbruik van 9.4 kwh
Vanaf 23.00 uur verlaging naar 19 graden, in de ochtend om 8.00 uur,naar 21.5 graden, kamer koelt af tot 19,5 graden, overdag constant 21,2 graden kamertemperatuur, geen defrost gehad, logging doe ik met homewizzard kwh meter, airco single split op een aparte groep, verwarm al vanaf 1 januari 2021 gebruik tot gisteren,inclusief wat koelen deze zomer ( flutzomer) dus kom ik eind van het jaar aan ongeveer 1300 kwh uur
Dus zeg maar 1300x 23 cent de kwh = ongeveer 300 euro
Gas verbruik is eind vh jaar 380 m3 opwek zonnepanelen van januari tot nu 3470 kWh, heb 11 panelen a 330 wp, gebruik tado, verwarm alleen vanaf januari de badkamer, en de hal, en ww voor douchen.

• Plenkske
ThinkPad schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:59:
[modbreak]Voordat we straks pagina's met alleen maar verbruikscijfers hebben: wellicht is het een idee als iemand hier een apart topic voor aan wil maken. Ik vind het hier een beetje off-topic, dit topic is meer voor de focus op de techniek.[/modbreak]

Houd er trouwens rekening mee dat je beter kunt kijken naar het aantal kWh per graaddag. Sites zoals mindergas.nl (kan ook kWh van warmtepomp bijhouden) kunnen dit voor je berekenen. Alleen het aantal kWh's posten zegt namelijk niet zoveel, want misschien is jouw huis wel 3x zo groot dan bij iemand anders, of zit jij met 24°C in korte broek op de bank, is jouw huis slechter geïsoleerd etc.
Ja eens, een apart topic om het te posten met een standaard format is beter dan het hier te bespreken.
Dus als iemand zin heeft om die te maken ;)

• ThinkPad

ThinkPad

@Plenkske Topic is er al zie ik: All-electric, verbruik in kWh/graaddag, seizoen 2020-2021
Heb m'n bericht aangepast.

Pagina: 1 ... 85 86 87 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee