Na de afgelopen jaren tot volle tevredenheid in mijn huidige woning alles met L/L warmtepompen verwarmd te hebben gaan we in onze nieuwe woning voor een combinatie van L/L in alle vertrekken en een L/W warmtepomp voor de vloerverwarming op de begane grond en het SWW.
Het betreft een jaren-30 twee-onder-één-kap van ~160m2, die wordt voorzien van een geheel nieuwe broodjesvloer met isolatie op de B.G., 8cm spouwmuurisolatie, dakisolatie (18cm PIR onder de kap, 12cm PIR op de platte daken) en nieuwe aluminium kozijnen met triple glas (Ug=0,5).
De L/L modellen in huis worden dit keer allemaal kanaalunits met auto-cleaning filters, 1 per verdieping en deels voorzien van Airzone multizone plenums en deze worden geintegreerd met de (ook van daikin) WTW-ventilatie, die zowel losse aanvoer- en retourkanalen gaat gebruiken als de aanvoer via de kanaalunits met multizone plenums via de ventilatietoevoeraansluiting daarop. In de garage komt een wandmodel FTXM.
Alle besturing hiervan gaat straks via Airzone Blueface wandthermostaten en de Airzone Cloud Webserver. Zo is alles vanuit elke ruimte aan de wand of in één app te bedienen, werken de L/L en de L/W op de begane grond goed samen via één thermostaat en is de WTW(-besturing) ook nog eens geintegreerd.
Voor het tuinhuis gaan we eerst nog bekijken of de bestaande Toshiba airco nog een tweede leven kan krijgen, zo niet dan komt daar waarschijnlijk een MHI ZSX single split, als die modellen weer in de ramsj gaan aan het einde van de winter (kost dan de helft van een vergelijkbare daikin).
Ik heb dit weekend eea even in een logisch (aansluit-)schema gevat:
En ik had voor de bestelling al een onderdelenlijstje gemaakt. Totaal kost dit hele grapje ons zo'n ~24K (ik krijg het meeste voor de inkoopprijs plus een kleine marge geleverd, vandaar even geen stuksprijzen hier), inclusief werkzaamheden, excl. de MHI voor het losstaande tuinhuis en ex de subsidie die we krijgen op de L/W. Daar komt dan nog wel een paar K bij voor een luchtverdeelsysteem, geisoleerde plenums, de uitblaasroosters/ -ventielen en wat kleinmateriaal.
1 Februari '22 krijgen we de sleutel, als het meezit wordt alles de dag erop al geleverd. Dan volgt de weken daarna hier en in het L/W topic uiteraard nog een installatieverslag :-)
Waar ik nog wel een beetje over twijfel/nadenk in deze oplossing:
- Om de WTW helemaal los te houden qua airflow/luchtkanalen, dus geen extra aanvoerroute via de multizone plenums op de BG en 1e. Dit maakt het een stukje makkelijker om goed in te regelen.
- Of de 6kW versie van de L/W wel zwaar genoeg is (ik denk het wel omdat de L/L flink kan meehelpen bij extreem koud of warm weer).
- Of ik nog een zoneregeling op de vloerwerwarming ga toepassen (voelt overbodig met maar 1 ruimte die ik los zou willen regelen van de open woonkamer/keuken en gang/toilet). Dit kan altijd achteraf nog.
- Om de 2 2MXM's ook aan de achtergevel op te hangen ipv plat op het dak, zo hangen ze wat verder van het dak af bij flinke sneeuw en hoeven ze er ook niet af als er ooit wat met de dakbedekking is. Nadeel: Meer kans op dreunende geluiden in de winter.
Alle feedback is welkom iig!
[
Voor 23% gewijzigd door
RonJ op 29-11-2021 18:27
]
All-electric.