Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.615 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

mr_evil08 schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:29:
Iemand een idee waarom mijn unit niet boven cmpfreq 26 wil komen indien fluisterstand ingeschakeld wordt?
Het heeft geen zin om op een hoger vermogen te draaien als het afgiftevermogen van de binnenunit te laag is (lees: fan draait te traag, de radiator van de binnenunit wordt niet snel genoeg gekoeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:16
Ik kan niet echt een bedrijf vinden die in onze woning voor een redelijke prijs een L/L warmtepomp kan installeren.

Woon in Groningen (stad), zijn er in dit topic mensen die een bedrijf kunnen aanbevelen in één van de 3 noordelijke provincies?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:14
Airco techniek noord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:09
Slonzo schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:28:
[...]

Het heeft geen zin om op een hoger vermogen te draaien als het afgiftevermogen van de binnenunit te laag is (lees: fan draait te traag, de radiator van de binnenunit wordt niet snel genoeg gekoeld).
Ik bedoel dan natuurlijk dat de unit hogere temperaturen gaat uitblazen, mogelijk is dat softwarematig begrenst.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

mr_evil08 schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:15:
Ik bedoel dan natuurlijk dat de unit hogere temperaturen gaat uitblazen, mogelijk is dat softwarematig begrenst.
Er wordt normaalgezien naar een optimaal rendement gewerkt, met (vermoedelijk) een daar idd aan gekoppelde grens. Hoe hoger de aanvoertemperatuur, hoe lager het rendement.

[ Voor 16% gewijzigd door Slonzo op 22-11-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Slonzo schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:01:
[...]

Er wordt normaalgezien naar een optimaal rendement gewerkt, met (vermoedelijk) een daar idd aan gekoppelde grens. Hoe hoger de aanvoertemperatuur, hoe lager het rendement.
Dat klopt maar als je als gebruiker er bewust voor kiest zoals de fluisterstand hoort dat naar mijn mening gewoon te kunnen en neem je lager redement voor lief.

Er zit ook een comfort stand op, dan gaat de unit ook iets langzamer blazen maar heel veel doet die stand niet.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2021 16:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

elsinga

=8-)

nMad schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:52:
Ik kan niet echt een bedrijf vinden die in onze woning voor een redelijke prijs een L/L warmtepomp kan installeren.

Woon in Groningen (stad), zijn er in dit topic mensen die een bedrijf kunnen aanbevelen in één van de 3 noordelijke provincies?
Ik ben erg tevreden met Syts Multiservice. 06-33004840, www.sytsmultiservice.nl, info@sytsmultiservice.nl. Zit in Minnertsga, maar hij doet volgens mij Stad ook wel.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56
Vraagje, want we hebben nu dus op elke verdieping een airco, behalve beneden.

Ik overweeg dat toch maar te doen. Nu als ik op deze plek een 50, 63 of 71 SRK ZSW hang, ga ik dan genoeg vermogen hebben om de benedenverdieping te warmen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL1xw2agdVsjQn2kd9yVx_JI4Eo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L2snFsJ4iZby6OeUrAgtMjVS.jpg?f=user_large

Het gaat grofweg om 80m2 en ca 200 m3.

Er nog een hangen in de woonkamer is geen optie, dan gaan we ipv een airco halverwege de woonkamer een pelletkachel plaatsen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:32
loewie1984 schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:06:

Ik overweeg dat toch maar te doen. Nu als ik op deze plek een 50, 63 of 71 SRK ZSW hang, ga ik dan genoeg vermogen hebben om de benedenverdieping te warmen?

[Afbeelding]

Er nog een hangen in de woonkamer is geen optie, dan gaan we ipv een airco halvewege de woonkamer een pelletkachel plaatsen.
Qua vermogen zit je met een 50 al aardig safe. Hoe is de isolatie?
Enige waar je rekening mee moet houden is dat de airco wel erg in een uithoek hangt. Daar zal het een stuk warmer zijn dan in de woonkamer. En/of je moet de fan al aardig hard laten blazen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

loewie1984 schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:06:

[Afbeelding]

Er nog een hangen in de woonkamer is geen optie, dan gaan we ipv een airco halverwege de woonkamer een pelletkachel plaatsen.
Ik had hem eerder in de woonkamer gehangen of tegen de lange wand tegenover de wc.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Headshot_NL schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:09:
[...]

Qua vermogen zit je met een 50 al aardig safe. Hoe is de isolatie?
Enige waar je rekening mee moet houden is dat de airco wel erg in een uithoek hangt. Daar zal het een stuk warmer zijn dan in de woonkamer. En/of je moet de fan al aardig hard laten blazen.
Ja dat blazen dat herken ik wel van de zolder, daar hangt namelijk ook al een 50. Ik dacht als de ik de fan naar links laat blazen de luchtstroom in ieder geval het smalle gedeelte van de woning in wordt geblazen naar de woonkamer.

De isolatie, tja het is een nieuwbouwhuis van 7 jaar oud. De isolatiewaarde was iets van 0.6 ofzo dus net boven neutraal. Maar ik heb wel veel ramen en dat merk je.
JDx schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:18:
[...]

Ik had hem eerder in de woonkamer gehangen of tegen de lange wand tegenover de wc.
Begrijp ik, maar dat vind ik esthetisch nog wel een dingetje. Een pellet kachel kan nog redelijk mooi zijn. Een airco unit boven onze drie lampjes aan de lange wand bepaald niet. Dus dan maar minder efficiënt.

Als ie het maar trekt.

[ Voor 22% gewijzigd door loewie1984 op 22-11-2021 17:21 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

loewie1984 schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:19:
[...]

Begrijp ik, maar dat vind ik esthetisch nog wel een dingetje. Een pellet kachel kan nog redelijk mooi zijn. Een airco unit boven onze drie lampjes aan de lange wand bepaald niet. Dus dan maar minder efficiënt.

Als ie het maar trekt.
Geen idee, ik heb een 3,5kW Daikin voor alleen de L-woonkamer/keuken en mijn hele huis is 90m2, inclusief de verdieping, dus dit zal eens 35m2 ofzo. Dan lijkt me 5,0kW voor 80m2 wel weinig.

Heb even gemeten, 30m2 x 2,6m = 78m3.

En een inbouw in de kast onder de trap, dat is helemaal mooi, met een strak rooster.

[ Voor 19% gewijzigd door JDx op 22-11-2021 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
loewie1984 schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:19:
[...]

Als ie het maar trekt.
Tja de airco binnenunits kun je tegenwoordig in allerlei designs en kleuren krijgen.
En je weet dat een palletkachel niet echt goed is voor je gezondheid en het milieu?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

mr_evil08 schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:29:
Iemand een idee waarom mijn unit niet boven cmpfreq 26 wil komen indien fluisterstand ingeschakeld wordt?
Is dat een beveiliging tegen overhitting bijvoorbeeld?

Fan iets harder zetten gaat het probleemloos, doorgaans gebruik ik altijd auto stand en dan is er niks aan de hand.

Daikin FTXM35M/RXM35M
Bedoel je fluisterstand van de binnenunit (kerstboompje met maantje) of buienunit stil (huisje met slapend gezichtje)?
Indien het laatste, dan is het om de buitenunit stil te houden. Indien het eerste, dan verwacht ik dat de buitenunit zijn vermogen aanpast aan de hoeveelheid die de binnenunits kan afleveren in de laagste ventilatorstand. Anders zou de binnenunit te warm kunnen worden.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
HereIsTom schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:19:
[...]

Tja de airco binnenunits kun je tegenwoordig in allerlei designs en kleuren krijgen.
En je weet dat een palletkachel niet echt goed is voor je gezondheid en het milieu?
Klopt, ik heb overal MHI SRK-ZSW’s hangen. En daar wil ik ook niet vanaf wijken. Maar om hem continue en prominent in het zicht te hebben hangen in de woonkamer dat vind ik nogal wat.

Pelletkachels zijn idd niet goed voor het milieu al hebben ze een behoorlijk rendement en ze zijn iig minder slecht dan een houtkachel. Maar ik snap je punt. Fijnstof, klimaat. Ik ben daar persoonlijk iets minder mee begaan moet ik zeggen, zolang ze in China nog de kolen met karrevrachten uit de grond halen. Maar een beter milieu begint bij je zelf, dat weet ik ook wel. Ik vind een L/W pomp ook geen alternatief om er behaaglijk bij te zitten.. en al die constructies met boilervaten enzo. Het is een hoop gedoe om en slim geld te besparen en nog bezig te zijn met het milieu ook!

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:44
loewie1984 schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:57:
[...]

Klopt, ik heb overal MHI SRK-ZSW’s hangen. En daar wil ik ook niet vanaf wijken. Maar om hem continue en prominent in het zicht te hebben hangen in de woonkamer dat vind ik nogal wat.

Pelletkachels zijn idd niet goed voor het milieu al hebben ze een behoorlijk rendement en ze zijn iig minder slecht dan een houtkachel. Maar ik snap je punt. Fijnstof, klimaat. Ik ben daar persoonlijk iets minder mee begaan moet ik zeggen, zolang ze in China nog de kolen met karrevrachten uit de grond halen. Maar een beter milieu begint bij je zelf, dat weet ik ook wel. Ik vind een L/W pomp ook geen alternatief om er behaaglijk bij te zitten.. en al die constructies met boilervaten enzo. Het is een hoop gedoe om en slim geld te besparen en nog bezig te zijn met het milieu ook!
Heb je ook gedacht aan een vloermodel? Deze kunnen in plaats van een radiator of de palletkachel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Slonzo schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:28:
[...]

Is regel gedrag van Daikin, de binnenunit gaat zijn eigen warmte registreren waardoor die denkt het is warm.

Wat hier helpt is de fan stand 1 en setpoint 26c zetten en de lamellen recht vooruit blazen met de uitblaasklep rond 45 graden zetten, dan blijft de unit rond cmpfreq 34 draaien waardoor er voldoende warme lucht uitkomt, de kamertemp blijft dan 21c gehandhaafd, dit maar zo ingesteld naarmate het avond wordt via de tijdklok want overdag bij zon op de ramen gaat dit natuurlijk helemaal mis, dan gebruik ik auto stand.

Als het echt koud wordt buiten begint het lichtelijk te tochten/trek dan wil ik dus iets warmer lucht hebben, ik had gehoopt dat de comfort stand dat deed maar dat valt zwaar tegen.

De binnenunit werkt prima op auto stand en de temperatuur komt dan ook overeen met de kamerthermostaat dat wel.

Blijft gewoon verrot dat je niet elders een voeler neer kan hangen en de binnenunit daar op reageert.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:44
mr_evil08 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:26:
[...]

Is regel gedrag van Daikin, de binnenunit gaat zijn eigen warmte registreren waardoor die denkt het is warm.

Wat hier helpt is de fan stand 1 en setpoint 26c zetten en de lamellen recht vooruit blazen met de uitblaasklep rond 45 graden zetten, dan blijft de unit rond cmpfreq 34 draaien waardoor er voldoende warme lucht uitkomt, de kamertemp blijft dan 21c gehandhaafd, dit maar zo ingesteld naarmate het avond wordt via de tijdklok want overdag bij zon op de ramen gaat dit natuurlijk helemaal mis, dan gebruik ik auto stand.

Als het echt koud wordt buiten begint het lichtelijk te tochten/trek dan wil ik dus iets warmer lucht hebben, ik had gehoopt dat de comfort stand dat deed maar dat valt zwaar tegen.

De binnenunit werkt prima op auto stand en de temperatuur komt dan ook overeen met de kamerthermostaat dat wel.

Blijft gewoon verrot dat je niet elders een voeler neer kan hangen en de binnenunit daar op reageert.
Dat kan vaak met bedrade bedieningspanelen, door de sensor op remote te zetten. Maar dat ding kost wel geld en je hebt een draad nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
mr_evil08 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:26:
[...]

[...]
Inderdaad, is ook logisch. De unit kan zelf niet weten of de hele ruimte warm is, of alleen de lucht rond de unit. Dit heeft op zich niks met het merk te maken, maar is gewoon natuurkunde.

De enige manier om daar omheen te werken is om met een thermostaat elders te werken. Moet op zich wel kunnen met Home Assistent ofzo

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:32:
[...]

Dat kan vaak met bedrade bedieningspanelen, door de sensor op remote te zetten. Maar dat ding kost wel geld en je hebt een draad nodig.
Ik heb ze eens gezien maar nergens staat of die compatibel is met mijn unit en of het zeker is of de sensor van de binnenunit uitgeschakeld wordt.

Die dingen kosten de wereld niet zag ik en stukje draad ook niet.
In de installatiehandleiding staat daar ook niks over.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Eerste defrost van het seizoen is een feit hier :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loewie1984 schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:57:
[...]

Dat heeft mij ook lang doen twijfelen, maar valt niet uit de toon. Ligt natuurlijk wel aan je inrichting ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:30
TigerXtrm schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:50:
Eerste defrost van het seizoen is een feit hier :D
Hier ook, vanavond rond 18u. Kreeg een appje van het thuisfront dat het lampje knipperde op de binnenunit (SRK35ZS-W). Opvallend is dat ie daarna ook opgehouden is met pendelen. Nu een constant verbruik van zo'n 400W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
mr_evil08 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:49:
[...]

Ik heb ze eens gezien maar nergens staat of die compatibel is met mijn unit en of het zeker is of de sensor van de binnenunit uitgeschakeld wordt.

Die dingen kosten de wereld niet zag ik en stukje draad ook niet.
In de installatiehandleiding staat daar ook niks over.
Je kunt gewoon een slimme thermostaat gebruiken

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:49
Bij 1c met circa 80% luchtvochtigheid nog geen defrost gemerkt met een FTXF25C, toegegeven hij stond alleen aan tussen 18-23 om de slaapkamer te verwarmen.

Ik was wel verward op een moment dat ik binnen maar wat lauwe lucht kreeg en de ventilator wat harder draaide dan normaal, maar wel een compressor buiten hard hoorde stampen. Toch maar eens het dak opgegaan, de Daikin was rustig aan het pruttelen en bijna onhoorbaar, bleek het de unit van de buurman te zijn die ook aan het verwarmen was en op hetzelfde dak staat :+

Overigens, merken anderen ook een nogal agressieve manier van verwarmen om vervolgens te pendelen? Zo net heb ik de unit weer aangezet op een setpoint van 18c (kamer wordt uiteindelijk 19), bleef 10 minuten lang stampen op een opgenomen vermogen van gemiddeld 800w om vervolgens meteen te pendelen terwijl de ruimte bij lange na niet echt warm is.

[ Voor 28% gewijzigd door VikeeVeekie op 23-11-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

VikeeVeekie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:05:
Overigens, merken anderen ook een nogal agressieve manier van verwarmen om vervolgens te pendelen? Zo net heb ik de unit weer aangezet op een setpoint van 18c (kamer wordt uiteindelijk 19), bleef 10 minuten lang stampen op een opgenomen vermogen van gemiddeld 800w om vervolgens meteen te pendelen terwijl de ruimte bij lange na niet echt warm is.
Daikin? Yep. Erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Slonzo schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:00:
[...]

Daikin? Yep. Erg vervelend.
Inderdaad Daikin ja, blijkt toch wel dat het lastig is om die unit te temmen. Wat nu redelijk lijkt te helpen is een setpoint hoger dan de temperatuur van het plafond recht boven de unit (gemeten met IR thermometer) en dan afknijpen op ventilatorstand 1 of fluisterstil, dan warmt hij de boel wel geleidelijk op naar de temperatuur waar ik ook echt naar op zoek ben.

[ Voor 5% gewijzigd door VikeeVeekie op 23-11-2021 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:56
VikeeVeekie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:40:
[...]

Inderdaad Daikin ja, blijkt toch wel dat het lastig is om die unit te temmen. Wat nu redelijk lijkt te helpen is een setpoint hoger dan de temperatuur van het plafond recht boven de unit (gemeten met IR thermometer) en dan afknijpen op ventilatorstand 1 of fluisterstil, dan warmt hij de boel wel geleidelijk op naar de temperatuur waar ik ook echt naar op zoek ben.
Heb je een WiFi Module? Zo ja, wat is de cmpfreq? Dan kun je kijken of hij goed terug moduleert of niet. En welk model heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Helaas geen Residential Controller, het gaat om een FTXF25C + RXF25C. Ik ben eigenlijk deels geneigd om er een erin te zetten maar ik heb nog geen 100% passend antwoord gevonden of ie er een ondersteunt. Wel heb ik er een KWh meter tussen gehangen en tot nu toe heb ik hem terug zien moduleren richting 275w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-09 22:49
vinom schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:47:
[...]

Heb je een WiFi Module? Zo ja, wat is de cmpfreq? Dan kun je kijken of hij goed terug moduleert of niet. En welk model heb je?
Als ik de WiFi module zou willen uitlezen wat de cmpfreq is, hoe werkt dat dan?
Heb hier een daikin perfera hangen met WiFi. Ben eigenlijk wel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 13:37
Kingsolo schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:00:
[...]

Als ik de WiFi module zou willen uitlezen wat de cmpfreq is, hoe werkt dat dan?
Heb hier een daikin perfera hangen met WiFi. Ben eigenlijk wel benieuwd.
Als je een recente Perfera hebt, dan heb je waarschijnlijk pech. Je kan altijd eens proberen wat het volgende geeft:
http://IP_VAN_AIRCO/aircon/get_sensor_info

Als je daar gegevens terug krijgt, zie je je compressorfrequentie. Indien niet, heb je een recente die enkel via de cloud werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
VikeeVeekie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:54:
Helaas geen Residential Controller, het gaat om een FTXF25C + RXF25C. Ik ben eigenlijk deels geneigd om er een erin te zetten maar ik heb nog geen 100% passend antwoord gevonden of ie er een ondersteunt. Wel heb ik er een KWh meter tussen gehangen en tot nu toe heb ik hem terug zien moduleren richting 275w.
En op welk moment gaat ie richting 275w? Mijn multisplit boven heeft dus ook last van pendelgedrag en moduleert niet terug. Dan krijg je zoiets qua cmpfreq.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pL3jGUrRmIPamEa6DbVKVBP_RNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ntesaHpIHttEsmjI4D0f6qT7.png?f=fotoalbum_large
Ik weet dat dit gedrag niet klopt omdat mijn single split beneden wel netjes terug moduleert. Hij gaat dus ook aangemeld worden bij Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-09 22:49
GORby schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:05:
[...]

Als je een recente Perfera hebt, dan heb je waarschijnlijk pech. Je kan altijd eens proberen wat het volgende geeft:
http://IP_VAN_AIRCO/aircon/get_sensor_info

Als je daar gegevens terug krijgt, zie je je compressorfrequentie. Indien niet, heb je een recente die enkel via de cloud werkt.
Is van maart dit jaar en werkt met de residental controller app.
Uitlezen via ip werkt helaas niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TigerXtrm
Eindelijk goed nieuws qua automatisering voor iedereen met de nieuwe Daikins (2020+)! Er is eindelijk een Home Assistant integratie die werkt met de Residential Controller App *O*

Linkje naar de repo.

Draadje op HA site waar het oorspronkelijk is ontwikkeld.

Ik moet er zelf nog een beetje mee spelen, maar eerste tests zijn veelbelovend. Beide binnenunits zijn toegevoegd in Home Assistant en tonen sensors voor binnen temp, buiten temp, mode toggles, energieverbruik zoals gemeten door de unit, toggle voor streamer en uiteraard een setting voor temperatuur.

Veranderingen worden doorgegeven alsof ze van de app komen en alles reageert vrijwel net zo snel, en de app blijft gewoon te gebruiken. Goeie shit _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Ik heb een Haier en die heeft een soortgelijk issue. Om dat te mitigeren heb ik er een fan bovenop gemonteerd die gekoppeld is aan het stroom verbruik van de airco. Bij hoger verbruik dan 100watt gaat de fan aan.

Klinkt belachelijk maar werkt perfect :p Temperatuur die gemeten wordt klopt veel beter en zelfs het modulatiegedrag is er sterk op vooruit gegaan 8)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
Glashelder schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:00:
[...]

Ik heb een Haier en die heeft een soortgelijk issue. Om dat te mitigeren heb ik er een fan bovenop gemonteerd die gekoppeld is aan het stroom verbruik van de airco. Bij hoger verbruik dan 100watt gaat de fan aan.

Klinkt belachelijk maar werkt perfect :p Temperatuur die gemeten wordt klopt veel beter en zelfs het modulatiegedrag is er sterk op vooruit gegaan 8)
Hoe heb je dit gemonteerd/gekoppeld en wat heb je voor materiaal gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
vinom schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:16:
[...]

En op welk moment gaat ie richting 275w? Mijn multisplit boven heeft dus ook last van pendelgedrag en moduleert niet terug. Dan krijg je zoiets qua cmpfreq.
[Afbeelding]
Ik weet dat dit gedrag niet klopt omdat mijn single split beneden wel netjes terug moduleert. Hij gaat dus ook aangemeld worden bij Daikin.
Dat had ik gisterenavond waargenomen toen met een setpoint van 19c en op fluisterstand, toevallig ook daarbij het raam een beetje open gehad wat ook wel meespeelde. Ik denk dat hij ook afgelopen maandag zo terugmoduleerde toen het 1c was. Grote verschil was dat ik de fanstand op auto had staan en toen wel m'n raam dicht, hij blaasde toen wel harder maar kon uiteindelijk wel merken dat de compressor rustig aan het pruttelen was buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Laatst online: 07:23
Ik snap het regelgedrag van Daikin ook niet altijd. Soms draait hij urenlang snaarstrak op een bepaalde frequentie, om daarna weer over te gaan op wat nerveuzer regelgedrag. Een goed voorbeeld van dit heb ik van gisteravond en afgelopen nacht, afgezet ook tegen de buitentemperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghL69xgL__3D64xSxTqdemUbdFs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QHH4kvCS69sln0zyaGvBqFwo.png?f=user_large

edit: binnentemperatuur nog toegevoegd.

[ Voor 15% gewijzigd door Kire88 op 24-11-2021 10:04 ]

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
Kire88 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:57:
Ik snap het regelgedrag van Daikin ook niet altijd. Soms draait hij urenlang snaarstrak op een bepaalde frequentie, om daarna weer over te gaan op wat nerveuzer regelgedrag. Een goed voorbeeld van dit heb ik van gisteravond en afgelopen nacht, afgezet ook tegen de buitentemperatuur:
[Afbeelding]

Hier het zelfde verhaal maar dan met een Panasonic, hij wilt niet onder de 380 w a 400 w.
Ook regelgedrag is heel raar zelfde verhaal al bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
Voske89 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:17:
[...]

Hier het zelfde verhaal maar dan met een Panasonic, hij wilt niet onder de 380 w a 400 w.
Ook regelgedrag is heel raar zelfde verhaal al bij jou.
Elke 5 min aan/uit gedrag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
Kire88 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:57:
Het gedrag is heel erg te herleiden aan de daikin indoor temp. Ik snap echt niet waarom die temperatuursensor alleen maar per hele graad kan meten. Daardoor krijg je echt idioot gedrag.

Ik was nav bovenstaande op zoek naar de service manual en deze is bij daikintech.co.uk te verkrijgen en hierin stond een specifiek iets wat wel vaker naar voren is gekomen.
De Offset temperatuur voor heating. Deze is gewoon in te stellen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVb13pTrAdBUPEi9CsG6J8jVLg4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v8CzzyEkRVekjsGyLqguDrEH.jpg?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door Lieuwe15 op 24-11-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Laatst online: 07:23
Lieuwe15 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:31:
[...]

Het gedrag is heel erg te herleiden aan de daikin indoor temp. Ik snap echt niet waarom die temperatuursensor alleen maar per hele graad kan meten. Daardoor krijg je echt idioot gedrag.
Het is niet te zien om het plaatje wat ik deelde, maar de cmpfreq gaat 10 minuten eerder omhoog dan dat de temperatuursensor de stap van 23 naar 24 maakt.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
[...]

Ik was nav bovenstaande op zoek naar de service manual en deze is bij daikintech.co.uk te verkrijgen en hierin stond een specifiek iets wat wel vaker naar voren is gekomen.
[Afbeelding]
Interessant! Als ik probeer te herleiden, dit is voor een Perfera unit? Ik heb de service handleiding voor mijn FTXF-C gevonden, maar daar zijn de field settings blijkbaar zeer beperkt of gewoon niet gedocumenteerd. Ik krijg daar alleen onderstaande informatie voor de binnenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ES7wDC5rJ2M_Wc8S-PetgbUrdig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d4VuaeDaeG5e8ywdZRejRcvD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

[Afbeelding]
Dus je kan max. 2 graden offset instellen? Ik heb een verschil van 4 graden bij zowat al m'n units 8)7

*edit* Oh wacht er is default al een offset van 2.5 graden die je niet kan uitschakelen? :F
Of hoe moet ik die beschrijving interpreteren?
Dat zal wel een of andere gare deadband implementatie zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Slonzo op 24-11-2021 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Voske89 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:31:
[...]

Hoe heb je dit gemonteerd/gekoppeld en wat heb je voor materiaal gebruikt?
Die fan ligt gewoon bovenop de unit. Zit vast met wat tie-wraps :p Draden weggewerkt achter de unit door de goot naar een kast. Daar zit de fan op een adapter die op een HiHome stekker zit. De airco zelf zit ook op een HiHome stekker. In HiHome heb ik nu een rule geconfigureerd dat de fan aan gaat boven de 100watt en uit onder de 100 watt.

Niet echt een technisch hoogstandje, maar je ziet er niks van en het werkt dus ben ik blij :) :Y :Y)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Gerco-M schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:04:
Ik heb hier een MHI multisplit systeem laten installeren met een SCM71ZS-W buitenunit en 3 stuks ZSX binnenunits (2 x 35, 1 x 25). Ik heb de W unit genomen omdat deze volgens de specs een hogere efficiency heeft en ook lager zou moeten kunnen moduleren tot 360 watt, alleen zie ik nu dat deze moduleerd tot ca 700 watt en daaronder gaat pendelen ipv moduleren. Is dit normaal?
Ik heb ook een single split ZSX 35 en die moduleerd onwijs ver terug tot ca 180 watt, en had gehoopt dat de multisplit met ZSX ook ver terug zou moduleren om gependel te voorkomen.

Overdag staat maar een unit altijd aan in het kantoor, en ik kwam er achter dat de andere 2 units gewoon warm zijn de hele dag! Als ik die op "fan only" zet dan komt daar gewoon 36C warme lucht uit! Houd de compressor gewoon alle units altijd op druk en kan je niets doen aan dit "verlies" van warmte?
Even een update over mijn probleem met pendelen,
nu het buiten kouder is moduleerd de unit wel perfect terug tot onder de 400 watt!
Dit was ook al genoemd in een van de reacties en dit is dus inderdaad zo.
Met maar een van de 3 units tegelijk aan.

Waarom dan een unit onder een bepaalde buiten temperatuur wel verder gaat moduleren en daarboven gaat pendelen mag iemand mij nog een keer uitleggen…

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Gerco-M schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:38:
Waarom dan een unit onder een bepaalde temperatuur wel verder gaat moduleren en daarboven gaat pendelen mag iemand mij nog een keer uitleggen…
2 opties:

Ofwel omdat de WP eerst een ramp-up doet naar hoger vermogen, om dan langzaamaan te zakken tot een niveau dat hij kan vasthouden. Als je warmteverlies in huis niet hoog genoeg is, is de kamer al op temperatuur voordat de unit de kans gekregen heeft om terug te zakken --> WP uit.

Ofwel is het minimumvermogen van de WP hoger dan je warmteverlies in huis (hoe groter het temperatuurverschil binnen en buiten, hoe sneller de energie overgedragen wordt en hoe groter je warmteverlies dus). De WP kan zijn minimumafgifte dan zelfs niet kwijt --> WP uit.

Het eerste is een implementatiekeuze van de fabrikant, het tweede is onvermijdelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Slonzo op 24-11-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
Slonzo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:00:
[...]

2 opties:

Ofwel omdat de WP eerst een ramp-up doet naar hoger vermogen, om dan langzaamaan te zakken tot een niveau dat hij kan vasthouden. Als je warmteverlies in huis niet hoog genoeg is, is de kamer al op temperatuur voordat de unit de kans gekregen heeft om terug te zakken --> WP uit.

Ofwel is het minimumvermogen van de WP hoger dan je warmteverlies in huis. De WP kan zijn minimumafgifte dan zelfs niet kwijt --> WP uit.

Het eerste is een implementatiekeuze van de fabrikant, het tweede is onvermijdelijk.
Dat is een duidelijk verhaal, maar zou je misschien ook eens mee willen denken over:

Volgens boeken zou unit min 800w leveren met 180w opgenomen vermogen. Mijn unit blijft steken op 380w a 400w (dan begint hij te pendelen) opgenomen vermogen. Daaronder heb ik hem nog niet gezien.

Wat zou daar een rede van kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Voske89 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:06:
Volgens boeken zou unit min 800w leveren met 180w opgenomen vermogen. Mijn unit blijft steken op 380w a 400w (dan begint hij te pendelen) opgenomen vermogen. Daaronder heb ik hem nog niet gezien.
Hoger benodigd minimumvermogen door lage buitentemperatuur, gecombineerd met 'slecht' regelgedrag van de fabrikant uit,vermoed ik. Maar da's ook maar een gok natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Slonzo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:14:
[...]

Dus je kan max. 2 graden offset instellen? Ik heb een verschil van 4 graden bij zowat al m'n units 8)7

*edit* Oh wacht er is default al een offset van 2.5 graden die je niet kan uitschakelen? :F
Of hoe moet ik die beschrijving interpreteren?
Dat zal wel een of andere gare deadband implementatie zijn.
Het vreemde is, die 2.5c offset heb ik bij mij totaal niet waargenomen. Gisteren had ik het dat hij pendelde met een setpoint van 21c terwijl de rest van de bovenverdieping niet werd verwarmd. Met mijn IR thermometer had ik de temperatuur recht boven de unit gemeten en daar was het dan ook 21.5. Ik vind het daarom dus ook lastig om die documentatie te interpreteren, als ik het met mijn praktijk scenario vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
Slonzo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:11:
[...]

Hoger benodigd minimumvermogen door lage buitentemperatuur, gecombineerd met 'slecht' regelgedrag van de fabrikant uit,vermoed ik. Maar da's ook maar een gok natuurlijk.
Het rare is of het nu 12 graden buiten is of 0 (zoals van de week) hij blijft op 380w of 400w dus lijkt me niet aan de buiten temp te liggen. Alleen je begrijpt wel hoe lager de buiten temp. Hoe langere runs hij bijlft maakt.

Zou toch wel hopen dat Panasonic zijn software op orde heeft bij het duurste model (etherea). Voor die prijs heb je ook een goed model van daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Zijn er mensen met een Daikin 3MXM68 die wat kunnen zeggen over het minimumvermogen/pendelgedrag van hun unit?

Ik heb hier zelf een 3MXM68N met 3 binnenunits (2x2.5kW, 1x3.5kW) constant aan (2x op 18 graden en 1x overdag 21 graden, 's nachts 18). Die blijft zelfs met temperaturen van 0 tot 5 graden constant pendelen. Buiten bij het aanwarmen van 16 naar 21 graden, zie ik hem quasi nooit onder de 1kW komen. Ik begin toch te twijfelen aan een defect/niet goed gevacumeerd?

Dit is van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Nv8anKG.png

Dit is vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/37nPxym.png

Jaren '80 huis met 9cm glaswol op de zoldervloer en 4cm XPS in de muren, dus isolatie is niet dermate goed dat je dit soort gedrag zou verwachten 8)7 Het minimumafgiftevermogen van de unit is ~2kW, dat moet hij bij deze temperaturen toch makkelijk kwijt kunnen verdeeld over 3 kamers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
[...]

[Afbeelding]
2 graden offset zet niet bijzonder veel zoden aan de dijk, aangezien ik hier regelmatig temperatuurverschillen van 5 graden of meer zie. Had hem net even op boost staan, kamer was zo'n 20 graden. Niet volgens Daikin. Volgens Daikin was het hier 27 graden :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Zelf heb ik die offset niet nodig, maar ik kan mij herrinneren dat het hier wel eens voorbij kwam dat dat met daikin niet kon. Nu is dit natuurlijk specifiek voor de stylish, maar ik vermoed dat het evt ook op andere daikins kan.
En ik heb gezien in de service manual waar de temperatuursensor zit. De volgende keer dat ik de kap eraf heb, ga ik even kijken of ik die kan verplaatsen/verlengen naar een andere locatie zodat die niet te dicht bij de warmtebron zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Slonzo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:22:
Zijn er mensen met een Daikin 3MXM68 die wat kunnen zeggen over het minimumvermogen/pendelgedrag van hun unit?

Ik heb hier zelf een 3MXM68N met 3 binnenunits (2x2.5kW, 1x3.5kW) constant aan (2x op 18 graden en 1x overdag 21 graden, 's nachts 18). Die blijft zelfs met temperaturen van 0 tot 5 graden constant pendelen. Buiten bij het aanwarmen van 16 naar 21 graden, zie ik hem quasi nooit onder de 1kW komen. Ik begin toch te twijfelen aan een defect/niet goed gevacumeerd?
Mijn 3MXM52N doet dat ook. Sowieso is de regelsoftware volgens mij niet fantastisch want hij springt altijd aan (met econo aan) rond de 1kW en begint pas na ca. 10 minuten met terugregelen. Vaak is echter de temperatuur in mijn betonnen blokkendoos met triple glas na 10 minuten alweer aardig op peil en dan gaat de unit dus gewoon uit om vervolgens na ca. 5 minuten weer het riedeltje te herhalen. Vorige week waren we een dag niet thuis en toen was de airco dus ca. 24 uur uitgeweest. Daarna zat er genoeg kou in de woning voor de unit om helemaal terug te regelen naar 350 watt, dat heeft hij vervolgens de hele dag volgehouden. De dag er na was hij overigens gewoon weer vrolijk aan het pendelen....

Dit was gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dALU2S0_0aP7fa0dwiZg0WIBWQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O6rWFE5O00QYTrAL3nS7224w.png?f=fotoalbum_large

Tot ca. 8:30 stond de Perfera 3.5 alleen aan in de woonkamer met als setpoint 19c. Daarna is er ook 1 Perfera 2.5 unit op de bovenverdieping bij aangezet om de kou uit de bovenverdieping er uit te halen (setpoint 17c). Die hebben gezellig samen een half uurtje gedraait en daarna hebben ze de hele dag lekker lopen pendelen. Waarom de buitenunit bijv. in dit geval niet besluit om bijv. op ca. 500 watt te gaan draaien en de afgifte te verdelen over de twee units is mij overigens wel een raadsel 8)7

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
BastiaanN schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:13:
[...]

Mijn 3MXM52N doet dat ook. Sowieso is de regelsoftware volgens mij niet fantastisch want hij springt altijd aan (met econo aan) rond de 1kW en begint pas na ca. 10 minuten met terugregelen. Vaak is echter de temperatuur in mijn betonnen blokkendoos met triple glas na 10 minuten alweer aardig op peil en dan gaat de unit dus gewoon uit om vervolgens na ca. 5 minuten weer het riedeltje te herhalen. Vorige week waren we een dag niet thuis en toen was de airco dus ca. 24 uur uitgeweest. Daarna zat er genoeg kou in de woning voor de unit om helemaal terug te regelen naar 350 watt, dat heeft hij vervolgens de hele dag volgehouden. De dag er na was hij overigens gewoon weer vrolijk aan het pendelen....

Dit was gisterenochtend:
[Afbeelding]

Tot ca. 8:30 stond de Perfera 3.5 alleen aan in de woonkamer met als setpoint 19c. Daarna is er ook 1 Perfera 2.5 unit op de bovenverdieping bij aangezet om de kou uit de bovenverdieping er uit te halen (setpoint 17c). Die hebben gezellig samen een half uurtje gedraait en daarna hebben ze de hele dag lekker lopen pendelen. Waarom de buitenunit bijv. in dit geval niet besluit om bijv. op ca. 500 watt te gaan draaien en de afgifte te verdelen over de twee units is mij overigens wel een raadsel 8)7
Je kunt hem in de app ook nog verder limiteren dan Econo. Je kan hem in de app op 40% vermogen laten draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
vinom schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:15:
[...]

Je kunt hem in de app ook nog verder limiteren dan Econo. Je kan hem in de app op 40% vermogen laten draaien.
Die optie heb ik helaas niet in de app. Ik hoop dat die voor mijn FTXM-R's ook nog een keer beschikbaar komt, dat zou mogelijk een hele mooie oplossing zijn voor mij :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:57
[...]

Zou een Tado airco kastje ook kunnen werken? Dan meet hij op de plek waar dit kastje zit, bijvoorbeeld wat verder de kamer in, waardoor hij niet te snel denkt dat de juiste temperatuur is bereikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWE1979
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-04-2024
Hier ook een Daikin Multisplit.

3MXM68N
FTXM50R
FTXM25R
FTXM20R

Met koelen prima systeem. Staat dan gerust de hele dag te draaien met een opgenomen vermogen tussen de 300w en 500w (1 of meerdere units aan)

Bij verwarmen een groot drama! Bij de start schiet het opgenomen vermogen naar 2000W --- 2300W daarna zakt ie langzaam af naar 1200w. Hierna begint het gependel. Geen verschil bij 1 of alle units aan.

Volgens specs moet het systeem terug kunnen moduleren richting de 500w (opgenomen vermogen). Dit heb ik nog nooit gezien en zelfs niet met hogere buitentemperaturen. Het is zelfs zo bizar dat met alleen een FTXM20R aan het opgenomen vermogen 1500w is! Dit zou beteken dat er met een COP van 4 6KW in deze unit geperst wordt. dit doet ie dan ook maar voor een paar seconden en dan uit om vervolgens 3 minuten later hetzelfde te doen. Onbegrijpelijk dit regelgedrag en zo te lezen hebben meer mensen met Daikin Mulitshit dit probleem. Het bijzondere is als je de boel reset (spanning eraf en erop) hij weer redelijk netjes gaat regelen tot eenmaal de set/doel temperatuur is bereikt want dan krijg je het gependel weer terug.

Voor iedereen met de R versie van Prefera, er is nog geen Demand Control beschikbaar helaas. Dit komt volgens Daikin pas voorjaar 2022.

Ik zou toch mogen verwachten dat dit systeem out of de box goed moet functioneren? Ik koop toch een Inverter compressor en geen AAN/UIT compressor!

Daikin kan geen fatsoenlijke reden geven waarom de (gebrekkige) regeling bij verwarmen zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
kbuntu schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:29:
[...]

Zou een Tado airco kastje ook kunnen werken? Dan meet hij op de plek waar dit kastje zit, bijvoorbeeld wat verder de kamer in, waardoor hij niet te snel denkt dat de juiste temperatuur is bereikt
Dan heb je het denk ik over een Tado infrarood controller met thermostatische bediening die de unit uitzet als ie ziet dat de temperatuur is bereikt? Dan heb je hetzelfde effect als pendelen of ze zijn slimmer geworden dat ze met de firmware van de unit zelf kunnen communiceren om de compressor frequentie aan te passen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Volgens mij zitten er grote fouten in de ftxm-r serie.
Zelfde als dat mijn unit niet meer reageert op hogere handmatige blaasstanden >2 nadat hij uitgegaan is (na bereiken setpoint). En reageert weer op hogere standen als hij uit en aan is geweest (stroomonderbreking).

[ Voor 19% gewijzigd door Lieuwe15 op 24-11-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:30

Tazzios

..

Ter vervangingen van mijn defecte samsung set.

Offerte ontvangen voor een Fuji Electric set
binnen unit RSG-09KM
binnen unit RSG-12KM
buitenunit ROG-18KBTA3
inc. demontange en montage
voor 2.600

Ik weet alleen niet wat ik van merk moet vinden, kan er weinig over vinden. Zou ik ook wifi willen hebben kost dat 2*160 euro, maar vraag mij af dat dan een beetje functioneel is en vooral hoelang.

Keuze tussen goedkoop set of +-700 meer uitgeven en dan Daikin waar ik veel meer ervaring overlees.
Gebruik de set voor (enige) verwarmen en koelen in de woonkamer en slaapkamer koelen.

Kan iemand mij misschien wat wijzer maken?

Hoewel @MWE1979 mijn keuze voor Daikin weer wat remt. :P

Verder ook nog een offerte voor een ( onder het mom ' loopt de derde ermee heen'):
Mitsubishi Multi Split SCM 50 ZS-W
Mitsubishi SRK 20 ZS-W 2.0kw
Mitsubishi SRK 35 ZS-W 3.5kw
inc. demontage en montage
voor 3.400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
TigerXtrm schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:36:
[...]

2 graden offset zet niet bijzonder veel zoden aan de dijk, aangezien ik hier regelmatig temperatuurverschillen van 5 graden of meer zie. Had hem net even op boost staan, kamer was zo'n 20 graden. Niet volgens Daikin. Volgens Daikin was het hier 27 graden :Y
Volgens Daikin is het "normaal" idd
This is normal behavior of the unit.

The temperature displayed on the Daikin Online Controller is the one detected by ther room temperature sensor located inside of the indoor unit. This temperature can differ from the actual average temperature in the room because of several effects. For example, by laws of nature hot air rises, so the upper air layers of the room will be warmer than the average temperature. The difference in temperature will depend on the size and heat losses of the room, unit installation position in the room, its distance to the ceiling and the fan speed setting.

The unit's control logic is designed to compensate for this effect. It controls the average room temperature and keeps it as close as possible to the temperature set by the customer.

Ik kwam overgens nog wel dit tegen op Youtube waarbij ze een controller eraan hangen en ermee knoeien.

YouTube: Tutorial 9 - How to ActivateTemperature Sensor at Return Air Only ...

Voorin de binnenunit zit een sensor en 1 bij de retour lucht, die van de retour lucht daar moduleert hij op, de sensor voor in is puur voor de App dacht ik.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 24-11-2021 21:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:41
Lijkt wel echt een Daikin dingetje, hier ME 6.8 kw. Uiteraard pendelt deze ook gewoon als er maar 1 binnen unit aanstaat. echter heb ik de unit nog nooit horen blazen alles op automatische ingesteld blaast continue op zijn zachtste stand enigste dat ik zie is dat die af en toe vooruit blaast ipv naar beneden(verwarmen).

Bij het opstarten schiet die ook nooit de hoogte in gewoon een relatief rustige opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliviertjah
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 09:24
Met veel interesse heb ik een deel van dit topic gelezen. Helaas zat ik bij Welkom Energie, heb nu een peperdure gasrekening en wil ik dus niet mijn hele vrijstaande jaren 30 woning met de CV opwarmen. Zeker in deze thuiswerktijd niet. Ook de zonnepanelen maken de terugverdientijd zeer kort natuurlijk.

Sinds een paar weken in het bezit van een 5kw Daikin Perfera om ongeveer 100m3 woonkamer mee te verwarmen, de keuken in afgesloten aanbouw gaat ook gewoon mee als ik de deur open zet, zonder problemen. Dit ook zonder pendelen (waarschijnlijk doordat het een oud huis is, ondanks relatief goed geïsoleerd: hr++, vloer, dak en spouwisolatie)!

Bij mij is de unit blind aangesloten op een wandcontactdoos en wil graag het verbruik gaan meten en toevoegen aan Home Assistant waar ik mijn slimme meter al uitlees. Helaas ondersteunt mijn daikin en wifi-module dit niet… Iemand tips? De wandcontactdoos zit namelijk vol, dus zo’n losse meter in de doos erbij gaat niet passen…

[ Voor 3% gewijzigd door oliviertjah op 24-11-2021 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:54
oliviertjah schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:19:
Met veel interesse heb ik een deel van dit topic gelezen. Helaas zat ik bij Welkom Energie, heb nu een peperdure gasrekening en wil ik dus niet mijn hele vrijstaande jaren 30 woning met de CV opwarmen. Zeker in deze thuiswerktijd niet. Ook de zonnepanelen maken de terugverdientijd zeer kort natuurlijk.

Sinds een paar weken in het bezit van een 5kw Daikin Perfera om ongeveer 100m3 woonkamer mee te verwarmen, de keuken in afgesloten aanbouw gaat ook gewoon mee als ik de deur open zet, zonder problemen. Dit ook zonder pendelen (waarschijnlijk doordat het een oud huis is, ondanks relatief goed geïsoleerd: hr++, vloer, dak en spouwisolatie)!

Bij mij is de unit blind aangesloten op een wandcontactdoos en wil graag het verbruik gaan meten en toevoegen aan Home Assistant waar ik mijn slimme meter al uitlees. Helaas ondersteunt mijn daikin en wifi-module dit niet… Iemand tips? De wandcontactdoos zit namelijk vol, dus zo’n losse meter in de doos erbij gaat niet passen…
Als het goed is heeft de buitenunit een werkschakelaar. Misschien past een Shelly daar nog in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWE1979
  • Laatst online: 19-04-2024
De Daikin FTXM-N in Multi opstelling heeft het regel probleem ook. Daar hebben ze uiteindelijk de Demand Control functie voor uitgevonden via de Residential controller!

Hoewel dit geen oplossing is want je moet die functie steeds "verstellen" naarmate het seizoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Tazzios schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:19:
Ter vervangingen van mijn defecte samsung set.

Offerte ontvangen voor een Fuji Electric set
binnen unit RSG-09KM
binnen unit RSG-12KM
buitenunit ROG-18KBTA3
inc. demontange en montage
voor 2.600

Ik weet alleen niet wat ik van merk moet vinden, kan er weinig over vinden. Zou ik ook wifi willen hebben kost dat 2*160 euro, maar vraag mij af dat dan een beetje functioneel is en vooral hoelang.

Keuze tussen goedkoop set of +-700 meer uitgeven en dan Daikin waar ik veel meer ervaring overlees.
Gebruik de set voor (enige) verwarmen en koelen in de woonkamer en slaapkamer koelen.

Kan iemand mij misschien wat wijzer maken?

Hoewel @MWE1979 mijn keuze voor Daikin weer wat remt. :P

Verder ook nog een offerte voor een ( onder het mom ' loopt de derde ermee heen'):
Mitsubishi Multi Split SCM 50 ZS-W
Mitsubishi SRK 20 ZS-W 2.0kw
Mitsubishi SRK 35 ZS-W 3.5kw
inc. demontage en montage
voor 3.400
Zou zeker niet voor die Fuji gaan, die 700 euro meer is de Mitsubishi zeker waard.
Die prijs klinkt redelijk in deze tijd met veel vraag.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:06
medal schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:55:
Lijkt wel echt een Daikin dingetje, hier ME 6.8 kw. Uiteraard pendelt deze ook gewoon als er maar 1 binnen unit aanstaat. echter heb ik de unit nog nooit horen blazen alles op automatische ingesteld blaast continue op zijn zachtste stand enigste dat ik zie is dat die af en toe vooruit blaast ipv naar beneden(verwarmen).

Bij het opstarten schiet die ook nooit de hoogte in gewoon een relatief rustige opbouw.
Lijkt het wel op inderdaad inderdaad. Ook op de MHI SCM60 met twee kamers op 18 en de woonkamer op 21 (nachtverlaging naar 19 om 21:30) een redelijk gelijk continu verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMo3qhn4pKu6XyRMyh6r7DMRGZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/34N2o9gH4w3iLDKvP0ZEB5wC.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door GermanPivo op 25-11-2021 07:42 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• JDx

JDx

Ben ik ^

Aangezien het inmiddels 16 graden is smorgens en 14 boven heb ik een dagje op gas gestookt met de CV op 55 graden en de warmtepomp uit (heb alleen een lucht/lucht in de woonkamer/keuken).

Nou dat was meteen 2x zo veel kosten aan gas dan wat ik kwijt ben aan de warmtepomp op 1 dag.

• oliviertjah
Plenkske schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:25:
[...]

Als het goed is heeft de buitenunit een werkschakelaar. Misschien past een Shelly daar nog in ?
Net even gekeken maar mijn buitenunit heeft geen losse werkschakelaar... Ik zou hem wel in de buitenunit voor het aansluitpunt kunnen plaatsen, al weet ik niet in hoeverre dit toegestaan is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:06
oliviertjah schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:53:
[...]

Net even gekeken maar mijn buitenunit heeft geen losse werkschakelaar... Ik zou hem wel in de buitenunit voor het aansluitpunt kunnen plaatsen, al weet ik niet in hoeverre dit toegestaan is?
Als je hem binnen ook al niet spanningsloos kan maken, zou ik er gewoon even een werkschakelaar tussen zetten. ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oliviertjah
GermanPivo schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:55:
[...]

Als je hem binnen ook al niet spanningsloos kan maken, zou ik er gewoon even een werkschakelaar tussen zetten. ;)
Ja, dat is misschien wel het beste. Jammer dat de installateur dit niet heeft gedaan... Enfin, ik betaalde ook niet de hoofdprijs en buiten de werkschakelaar is het wel netjes gedaan.

• loewie1984
Vraagje mijn SRK heeft vanochtend enige tijd gedraaid. Nu heeft hij zich uitgeschakeld, hoor ik een gorgelend geluid en knippert de led om de seconde 1 keer. Iemand enig idee.

De handleiding zegt: Storing in buitentemperatuursensor • Draad van buitensensor gebroken. Slechte aansluiting.

Maar ik vind dat een beetje raar dat ik hem dan nog hoor 'gorgelen' zeg maar.

discogs

• Lieuwe15
Zie hier nog het hele mooie regelgedrag van een Daikin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWkFPz8yoGmw97_caCdNyS3rXXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqahRoMsVYP0XTqYYlwz61mI.jpg?f=fotoalbum_large
Enige niet zichtbare is dat om 7:00uur de fan speed van 1 naar auto is gegaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Lieuwe15 op 25-11-2021 10:46 ]

• ThomasK023
  • Laatst online: 06-12-2021
Even een vraagje. Sinds dit jaar hebben wij boven en onder een Daikin unit beide single split. Nu laat ik in de nacht de verwarming aanspringen zodat de leidingen niet bevriezen. Moet ik me hier zorgen om maken?

In de ochtend merk ik dan wel meteen dat beide units in de nacht niet hebben aangestaan en eerst moeten ontdooien wat ook erg lang duurt. Hebben jullie nog advies voor mij?

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:01
Mijn 3MXM52N moduleert prima met dit weer, zal ook zijn omdat de warmtevraag genoeg is en volgens mij hebben alle Daikins standaard een hoge startup.

Dit is met een 2.5 + 3.5kW binnenunit aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQ2uXKlIMsSHpIzKFko12aakSQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R0tJTtFdBpOhPO3by5AV5j6k.png?f=fotoalbum_large

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
ThomasK023 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:08:
Even een vraagje. Sinds dit jaar hebben wij boven en onder een Daikin unit beide single split. Nu laat ik in de nacht de verwarming aanspringen zodat de leidingen niet bevriezen. Moet ik me hier zorgen om maken?

In de ochtend merk ik dan wel meteen dat beide units in de nacht niet hebben aangestaan en eerst moeten ontdooien wat ook erg lang duurt. Hebben jullie nog advies voor mij?
Met leidingen bedoel je die van je CV of van je Dakins?

Die laatste kunnen niet bevriezen.

Die eerste: dat lijkt me toch ook wel sterk? Het kan toch nooit zo snel zo koud worden in je huis :o

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

loewie1984 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:02:
Vraagje mijn SRK heeft vanochtend enige tijd gedraaid. Nu heeft hij zich uitgeschakeld, hoor ik een gorgelend geluid en knippert de led om de seconde 1 keer. Iemand enig idee.

De handleiding zegt: Storing in buitentemperatuursensor • Draad van buitensensor gebroken. Slechte aansluiting.

Is dat niet gewoon een defrost cycle die gedaan wordt? Doet de unit het nu wel weer normaal?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• ThomasK023
Glashelder schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:18:
[...]

Met leidingen bedoel je die van je CV of van je Dakins?

Die laatste kunnen niet bevriezen.

Die eerste: dat lijkt me toch ook wel sterk? Het kan toch nooit zo snel zo koud worden in je huis :o
Bedoel dan de CV leiding inderdaad. Het enige wat de Daikin niet mee krijgt gepakt is de gang / toilet.
Het was inderdaad een zorg met het bevriezen van een leiding. Maar dat zou dus bijna niet kunnen of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
ThomasK023 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:28:
[...]

Bedoel dan de CV leiding inderdaad. Het enige wat de Daikin niet mee krijgt gepakt is de gang / toilet.
Het was inderdaad een zorg met het bevriezen van een leiding. Maar dat zou dus bijna niet kunnen of?
Ik acht het nagenoeg onmogelijk dat het onder nul komt in een woonhuis gedurende een nacht. Daarvoor moet je echt een _enorm_ tochthok hebben (of ergens een flinke kier waar echt tocht van buiten rechtstreeks op je CV leidingen komt?). Ik zuig het even aan mijn duim maar dan denk ik aan 5000+ m3 per jaar voor een klein woonhuis :p

En sterker, ik denk eigenlijk dat het binnen in een woonhuis nooit onder nul komt, ook al stook je een hele winter niet. Ik denk dat het daarvoor te weinig vriest in dit land. Maar dat gevoel kan ik niet onderbouwen natuurlijk :p

• JDx

JDx

Ben ik ^

Dat vraag ik me wel eens af, maar delen van de leidingen zitten ook in de kruipruimte toch, volgens mij wordt het daar best koud. Heb zelf de CV gewoon op 12 staan, mocht ik een keer plots een week niet thuis zijn ofzo gaat het in ieder geval niet richting 0.

De Daikin heeft soms wel wat langer nodig deze dagen om te beginnen met blazen merk ik. Maar CV is in principe niet meer nodig behalve voor douchen.

[ Voor 54% gewijzigd door JDx op 25-11-2021 11:34 ]

• ThomasK023
JDx schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:33:
Dat vraag ik me wel eens af, maar delen van de leidingen zitten ook in de kruipruimte toch, volgens mij wordt het daar best koud. Heb zelf de CV gewoon op 12 staan, mocht ik een keer plots een week niet thuis zijn ofzo gaat het in ieder geval niet richting 0.

De Daikin heeft soms wel wat langer nodig deze dagen om te beginnen met blazen merk ik. Maar CV is in principe niet meer nodig behalve voor douchen.
Ok dankje voor de informatie. Dat dacht ik dus ook vooral de leiding in de kruipruimte en de kelder.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Hier zit geen CV leiding in de kruipruimte.

Maar ik denk dat het zelfs in je kruipruimte niet onder nul komt. Onder nul is echt koud, daarvoor moet het flink tochten. En het kan natuurlijk ook onmogelijk vriezen in je kruipruimte als het buiten niet vriest :+ En als het buiten dan onder nul komt, dan moet eerst de warmte uit de omgeving in de kruipruimte voordat het echt onder nul kan komen (of nogmaals, het moet er echt tochten, maar dat zal met die ventilatieroosters wel niet zo snel gebeuren). Met die paar koude dagen die we doorgaans hebben :p

Ik vind het wel een leuke, zal eens kijken of ik een meter daar in kan gooien :p

En volgens mij zijn CV leidingen in kruipruimtes doorgaans goed geisoleerd met buisisolatie. Vraag me nou echt af of dat ik een nachtje bevriest. Denk dat dat anders wel vaak voor zou moeten komen :P

@ThomasK023 voordat het in een kelder vriest moet het volgens mij wel heel raar lopen. Daar is de temperatuur doorgaans redelijk stabiel gedurende het jaar? Omdat het ondergronds is zit je met een flinke buffer.

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 25-11-2021 11:44 ]

• HereIsTom
JDx schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:33:

Dan moet je wel een erg oud CV systeem hebben, normaal lopen leidingen niet zomaar door een kruipruimte of een ruimte waar het makkelijk kan vriezen en anders zijn ze goed geïsoleerd.
Misschien als het een week of langer kouder is dan -10° en de boel is slecht geïsoleerd dan kan het misschien bevriezen.

• Stinu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:12
Heeft er iemand een idee of er een soort "afwezigheids detectie" is met een MSZ-LN35VG2W? (Buitenunit MXZ-3F54VF3-E1)

Ik laat nu het toestel op 22° verwarmen ingesteld staan. Ook 's nachts.
Wanneer we 's ochtends op staan, is deze temperatuur altijd minder dan ingesteld staat.

In MELCloud zie ik het de grafriek ook altijd dat de temperatuur iets omlaag gaat zodra wij gaan slapen.
Het uur na opstaan, zie ik in de grafiek dat de temperatuur terug omhoog gaan.

Heeft iemand een idee of dit een functie is dat uitgeschakeld kan worden?

Momenteel ben ik aan het thuiswerken, in een lange meeting. En al even niet meer rond gelopen.
Ik merk nu dat de temperatuur opnieuw lager is.

• JDx

JDx

Ben ik ^

HereIsTom schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:32:
[...]

Dan moet je wel een erg oud CV systeem hebben, normaal lopen leidingen niet zomaar door een kruipruimte of een ruimte waar het makkelijk kan vriezen en anders zijn ze goed geïsoleerd.
Misschien als het een week of langer kouder is dan -10° en de boel is slecht geïsoleerd dan kan het misschien bevriezen.
De mensen waar ik het ooit van heb gekocht hebben zelf die CV installatie aangelegd, komt ook op willekeurige plekken uit de muur op de bovenverdieping met 4 verschillende radiatoren in elke slaapkamer een andere, wil er straks wel helemaal van af, leidingen ook weg.

• HereIsTom
JDx schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:36:
[...]

De mensen waar ik het ooit van heb gekocht hebben zelf die CV installatie aangelegd, komt ook op willekeurige plekken uit de muur op de bovenverdieping met 4 verschillende radiatoren in elke slaapkamer een andere, wil er straks wel helemaal van af, leidingen ook weg.
Mmm… klinkt niet lekker, dan zal je bij koud weer ook wel een hoog gasverbruik hebben?
Maar snel overgaan op een airco warmtepomp.

• JDx

JDx

Ben ik ^

HereIsTom schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:43:
[...]

Mmm… klinkt niet lekker, dan zal je bij koud weer ook wel een hoog gasverbruik hebben?
Maar snel overgaan op een airco warmtepomp.
Ja ik betaalde toen ik hier kwam wonen 175 euro per maand voor een rijtjeshuis, nu 68.

Gebruik alleen beneden de warmtepomp, boven heb ik gewoon geen verwarming aan, heb de CV ketel er enkel nog hangen voor de douche.

Ik gooi eens een wekkertje met ingebouwde thermometer in de kruipruimte, vis ik hem er later weer uit, beneden is nu 19 en boven 14,5 graden.

[ Voor 29% gewijzigd door JDx op 25-11-2021 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@JDx Als je de CV verwarming niet meer nodig hebt kun je ook het water van verwarming aftappen, dan kan het zeker niet bevriezen.
Evt. kun je boven ook nog een airco hangen, die het bij heel koud weer kan verwarmen of bij heet weer kan koelen. Voor warm tapwater zou je dan een warmtepomp boiler kunnen nemen, kan de CV-ketel eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

HereIsTom schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:58:
@JDx Als je de CV verwarming niet meer nodig hebt kun je ook het water van verwarming aftappen, dan kan het zeker niet bevriezen.
Evt. kun je boven ook nog een airco hangen, die het bij heel koud weer kan verwarmen of bij heet weer kan koelen. Voor warm tapwater zou je dan een warmtepomp boiler kunnen nemen, kan de CV-ketel eruit.
Dat is het plan. Nu de $$$ nog. Kan misschien via via een warmtepomp krijgen met korting, maar dan kost het nog 800 euro ofzo ipv 1400. Ben alleen nog niet uit over de locatie.

In het trapgat halverwege, zodat ik hem voornamelijk voor verwarming kan gebruiken, of boven in de hal zodat hij in de zomer ook als airco is te gebruiken.

Neem tenminste aan dat als het vooral als verwarming dient een lage positie efficiënter is en ter verkoeling het liefst tegen het plafond. De airco beneden was echt als airco gekocht omdat deze huizen bloedheet worden.

Edit: vanmorgen was het nog 14,9 en het is inmiddels 14,2 boven, in de winter zal er toch echt iets van een klein beetje warmte bij moeten. Vanaf de voordeur, door de gang, de trap op naar de hal boven is ook 1 open stuk, een muurtje tussen de trap en de overloop boven is ook nog iets wat in m'n hoofd zit.

[ Voor 49% gewijzigd door JDx op 25-11-2021 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
Gerco-M schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:24:
[...]

Is dat niet gewoon een defrost cycle die gedaan wordt? Doet de unit het nu wel weer normaal?
Ja daarna doet hij het gewoon zonder problemen. En ook niet meer gehad vandaag.

discogs

• Aemilius112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-11-2024
Voor onze nieuw te bouwen 2-onder-1 kap woning ben ik aan het puzzelen hoe we het met verwarming en koeling gaan doen. Het is projectbouw en er komt een l/w-warmtepomp in met vloerverwarming op de BG. Warm water gaat ook via deze warmtempomp (geïntegreerde+waarschijnlijk extra boiler).

Op de 1e verdieping zitten standaard elektrische radiatoren per slaapkamer (3 slaapkamers). Op de zolder komen 3 extra slaapkamers. Daar zit nu nog niets in qua verwarming/koeling.
Voorzijde van het huis is min of meer op het zuidoosten.

We zoeken naar de ideale optie qua verwarmen én koelen, waarbij we in ieder geval de slaapkamers op zolder (komen onze 3 zoontjes) als ze later ook daar spelen/huiswerk maken de boel snel kunnen opwarmen en koelen. Zelfde geldt voor slaapkamer 3 (werkkamer) en in beperkte mate voor slaapkamer 1 (2e werk- en sportkamer, ligt op het zuiden).

Ik heb nu verschillende opties op een rijtje:
1. alle 6 slaapkamers voorzien van die elektrische radiator + een single split l/l van ca. 3,5kW in het trapgat op zolder om daar wat bij te koelen en bij te verwarmen;
2. vloerverwarming+koeling op 1e en 2e. Met zone-regeling wordt dit prijzig en daarmee is het lastig om snel 1 of enkele kamers op te warmen;
3. l/l (airco's) op alle 6 slaapkamers, waarbij elke 2.0 kW per kamer waarschijnlijk fors overgedimensioneerd is voor een nieuw goed geïsoleerd (triple glas etc.) huis. Daarbij twijfel tussen single, duo, triple split en welke kamers ik het beste zou kunnen combineren bij multi's. Uiteindelijk is de optie met 6x single waarschijnlijk het allerbeste, maar ook het duurste.
4. elke tussenvorm tussen 1 en 3.

Voorkeur gaat uit naar 3, maar mogelijk is 1, of evt. 4 ook prima voor ons doel. De vloerverwarming is het mooiste natuurlijk (nu ook op alle verdiepingen vloerverwarming), maar dat heeft toch wel als nadeel dat je niet even een werkkamertje snel lekker warm stookt. Graag jullie advies!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mw5wjhAD3enYeIDjQ1OU6s8eT8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1wGl8o1BOdpyhYvEbuky3ZY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37b-8pU0IdALEs798N6YlItcx-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFmvX3qazG5omSA34tUWSd60.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Stinu schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:36:
Heeft er iemand een idee of er een soort "afwezigheids detectie" is met een MSZ-LN35VG2W? (Buitenunit MXZ-3F54VF3-E1)

Ik laat nu het toestel op 22° verwarmen ingesteld staan. Ook 's nachts.
Wanneer we 's ochtends op staan, is deze temperatuur altijd minder dan ingesteld staat.

In MELCloud zie ik het de grafriek ook altijd dat de temperatuur iets omlaag gaat zodra wij gaan slapen.
Het uur na opstaan, zie ik in de grafiek dat de temperatuur terug omhoog gaan.

Heeft iemand een idee of dit een functie is dat uitgeschakeld kan worden?

Momenteel ben ik aan het thuiswerken, in een lange meeting. En al even niet meer rond gelopen.
Ik merk nu dat de temperatuur opnieuw lager is.
Ja dat heeft hij. Ik heb dezelfde binnenunit sinds afgelopen maandag draaien, met een 2F53VF3 buitenunit.
De binnenunit heeft een i-see sensor zoals ze het noemen. Standaard staat die aan, maar is wel uit te zetten (zie handleiding) via de afstandsbediening.
Je hebt voor de i-see sensor zo uit mijn hoofd 4 standen: uit, aan, aan met afwezigheids detectie en aan met afwezigheids+standby detectie (of iets dergelijks). Staat allemaal in je handleiding.
Wellicht staat die bij jou op de afwezigheids detectie en daardoor gaat die misschien sneller uit ofzo (ik ken de details nog niet).
Je kan ook instellen of de binnenunit aan de hand van die sensor naar je toe blaast, of juist van je af, of een beejte van beide (automatische stand).

Bij mij staat hij dus op "aan" en op automatisch. Maar wat je zegt heb ik in deze paar dagen nog niet gemerkt. Nu 2 keer in de nacht aan gelaten op 19 en de temperatuur is rondom de 19 gebleven.

Hoeveel minder is je temperatuur ? Wellicht dat je de fan stand ook anders in moet stellen ?

Zelf ben ik nog een beetje aan het testen wat het beste is qua instelling om hem zuinig te laten lopen en tegelijk een comfortabele temperatuur krijgen/behouden. Zal later nog wel meer hierover schrijven, over mijn bevindingen.
Eerste indrukken zijn overigens wel erg positief.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Aemilius112 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:28:
Voor onze nieuw te bouwen 2-onder-1 kap woning ben ik aan het puzzelen hoe we het met verwarming en koeling gaan doen. Het is projectbouw en er komt een l/w-warmtepomp in met vloerverwarming op de BG. Warm water gaat ook via deze warmtempomp (geïntegreerde+waarschijnlijk extra boiler).

Op de 1e verdieping zitten standaard elektrische radiatoren per slaapkamer (3 slaapkamers). Op de zolder komen 3 extra slaapkamers. Daar zit nu nog niets in qua verwarming/koeling.
Voorzijde van het huis is min of meer op het zuidoosten.

We zoeken naar de ideale optie qua verwarmen én koelen, waarbij we in ieder geval de slaapkamers op zolder (komen onze 3 zoontjes) als ze later ook daar spelen/huiswerk maken de boel snel kunnen opwarmen en koelen. Zelfde geldt voor slaapkamer 3 (werkkamer) en in beperkte mate voor slaapkamer 1 (2e werk- en sportkamer, ligt op het zuiden).

Ik heb nu verschillende opties op een rijtje:
1. alle 6 slaapkamers voorzien van die elektrische radiator + een single split l/l van ca. 3,5kW in het trapgat op zolder om daar wat bij te koelen en bij te verwarmen;
2. vloerverwarming+koeling op 1e en 2e. Met zone-regeling wordt dit prijzig en daarmee is het lastig om snel 1 of enkele kamers op te warmen;
3. l/l (airco's) op alle 6 slaapkamers, waarbij elke 2.0 kW per kamer waarschijnlijk fors overgedimensioneerd is voor een nieuw goed geïsoleerd (triple glas etc.) huis. Daarbij twijfel tussen single, duo, triple split en welke kamers ik het beste zou kunnen combineren bij multi's. Uiteindelijk is de optie met 6x single waarschijnlijk het allerbeste, maar ook het duurste.
4. elke tussenvorm tussen 1 en 3.

Voorkeur gaat uit naar 3, maar mogelijk is 1, of evt. 4 ook prima voor ons doel. De vloerverwarming is het mooiste natuurlijk (nu ook op alle verdiepingen vloerverwarming), maar dat heeft toch wel als nadeel dat je niet even een werkkamertje snel lekker warm stookt. Graag jullie advies!

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou denk ik gaan voor vloerverwarming en 2 stuks multisplit L/L per verdieping.
Evt kan je de vloerverwarming zone regeling of andere ingewikkelde dure zaken gewoon weglaten, het idee is dat je een goede “basis” verwarming hebt op die verdiepingen. Alles extra of koelen kan je dan met de multisplits doen. Allemaal single splits is inderdaad vast duurder, en ook 6 buitenunits is misschien wat veel… Maar met 2 x multisplit en 3 stuks L/L per multisplit draaid het allemaal aardig efficient en flexibel denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-08 14:18
loewie1984 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:02:

Kan het zijn dat hij gewoon bezig is met een defrost? Dan knippert het groene lampje ook 10 to 15 minuten? Dit doet hij bij mij een paar keer per dag nu. Is normaal bij temperaturen rond het vriespunt.

• BJcool
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-04-2022
Heeft iemand z'n airco gekoppeld aan de teruglevering van zonnepanelen? Met behulp van Homey, plugwise, home wizzard oid?

• Rik!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:11
BJcool schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:19:
Heeft iemand z'n airco gekoppeld aan de teruglevering van zonnepanelen? Met behulp van Homey, plugwise, home wizzard oid?
Ben ik ook benieuwd naar, ik heb hier een homewizard p1 meter, kwh meter en tussenstekkers dus met wat software moet dat haast te doen zijn.

Ik lees met je mee :)

7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland

• Plenkske
BJcool schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:19:
Is vrij makkelijk te maken via bv domoticz of home assistant. Als je daarin de airco kan bedienen en de teruglevering data hebt is er wel een script te maken. Zorg dan wel met wat timing dat je de airco niet te vaak aan/uit zet. Anders heb je ook niks aan de inverter techniek.

Maar is met de huidige saldering niet zo interessant. Als dat minder wordt kan het in de seizoenen buiten de winter wel interessant worden. In de winter niet zo, want dan zal de airco niet vaak aan staan ;)

• BJcool
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-04-2022
Als je er heel handig mee bent is natuurlijk alles mogelijk. Maar ben op zoek naar iets toegankelijks. Tot nu toe kom ik uit op homey, schijnt te koppelen met Daikin. Echter werkt homey weer niet met home wizzard dacht ik. Terwijl homewizard wel weer een erg toegankelijk is als het gaat om energie meten.

Met homey zou je flow kaarten kunnen maken als bijvoorbeeld de temperatuur iets omhoog gooien als er genoeg stroom wordt teruggeleverd.

Ik wil wel het verbruik meten van de buitenunits. Opbrengst zonnepanelen en P1 uitlezen. Homewizard lijkt nu het meest interessant, maar koppeling met de aircos kun je vergeten dan.
Pagina: 1 ... 85 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic