Ik zou sowieso geen 5kW unit plaatsen, omdat die dingen gewoon luid zijn. Bij zo'n oppervlakte heb je meer plezier van 2 stille units die ook nog eens minder hard moeten blazen om de warmte goed verdeeld te krijgen. Voor het vermogen wat je nodig hebt kan je - zeker als je de airco als enige verwarming wil gebruiken - misschien een warmteverliesberekening laten maken. Je weet dan hoeveel vermogen je nodig hebt bij de laagste buitentemperatuur waarop je wil kunnen verwarmen en kan je airco daarop dimensioneren.JayRune schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:42:
7 december worden hier zonnepanelen geplaatst. Echter begon de leverancier of het ook niet interessant zou zijn om te verwarmen met airco(s).
Mochten deze namelijk samen worden aangeschaft gaat de btw ook van de airco af.
Ik zit alleen nog in dubio of het volgende voorstel goed is en past bij een huis met energielabel G (wel spouwmuurisolatie en HR++ glas overal en de uitbouw voldoet wel aan de laatste isolatienormen).
Ik vermoed dat het G label komt door het niet geïsoleerde dak en dat daar nog 1 enkel glasraam zit.
Dit zijn de drie opties vanuit de leverancier.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik neig naar de Mitsubishi vanwege de reputatie.
Echter kom ik na de volgende berekening (vanuit de leverancier):
Lengte (x Breedte (6) x Hoogte (2,4) = 115,2m3 x 40watt = 4608 watt. Kies hier voor een 5 KwH.
Veel grotere ruimtes vanaf 140M3? 2 of meer binnen units.
Uit op 5,5 kw.
Is het nu verstandiger om 2 units te nemen van 2,5 kw en 3.5 kw. Of zal de 5 toch wel voldoen?
In jouw geval zou je inderdaad kunnen beginnen met een 3,5 kW unit om te zien hoe ver je daarmee komt om te verwarmen en hoe goed het comfort van airco als verwarming je bevalt. Je kan dan later nog op basis van die ervaring een extra unit bij plaatsen om zo volledig met airco te verwarmen.