Toon posts:

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 84 ... 87 Laatste
Acties:

• GORby
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 01-12 00:14
JayRune schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:42:
7 december worden hier zonnepanelen geplaatst. Echter begon de leverancier of het ook niet interessant zou zijn om te verwarmen met airco(s).

Mochten deze namelijk samen worden aangeschaft gaat de btw ook van de airco af.
Ik zit alleen nog in dubio of het volgende voorstel goed is en past bij een huis met energielabel G (wel spouwmuurisolatie en HR++ glas overal en de uitbouw voldoet wel aan de laatste isolatienormen).

Ik vermoed dat het G label komt door het niet geïsoleerde dak en dat daar nog 1 enkel glasraam zit.

Dit zijn de drie opties vanuit de leverancier.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik neig naar de Mitsubishi vanwege de reputatie.
Echter kom ik na de volgende berekening (vanuit de leverancier):
Lengte (8) x Breedte (6) x Hoogte (2,4) = 115,2m3 x 40watt = 4608 watt. Kies hier voor een 5 KwH.
Veel grotere ruimtes vanaf 140M3? 2 of meer binnen units.

Uit op 5,5 kw.

Is het nu verstandiger om 2 units te nemen van 2,5 kw en 3.5 kw. Of zal de 5 toch wel voldoen?
Ik zou sowieso geen 5kW unit plaatsen, omdat die dingen gewoon luid zijn. Bij zo'n oppervlakte heb je meer plezier van 2 stille units die ook nog eens minder hard moeten blazen om de warmte goed verdeeld te krijgen. Voor het vermogen wat je nodig hebt kan je - zeker als je de airco als enige verwarming wil gebruiken - misschien een warmteverliesberekening laten maken. Je weet dan hoeveel vermogen je nodig hebt bij de laagste buitentemperatuur waarop je wil kunnen verwarmen en kan je airco daarop dimensioneren.

In jouw geval zou je inderdaad kunnen beginnen met een 3,5 kW unit om te zien hoe ver je daarmee komt om te verwarmen en hoe goed het comfort van airco als verwarming je bevalt. Je kan dan later nog op basis van die ervaring een extra unit bij plaatsen om zo volledig met airco te verwarmen.

• Wouzziej
  • Registratie: november 2004
  • Nu online
7 december worden hier zonnepanelen geplaatst. Echter begon de leverancier of het ook niet interessant zou zijn om te verwarmen met airco(s).

Ik zit alleen nog in dubio of het volgende voorstel goed is en past bij een huis met energielabel G (wel spouwmuurisolatie en HR++ glas overal en de uitbouw voldoet wel aan de laatste isolatienormen).

Ik vermoed dat het G label komt door het niet geïsoleerde dak en dat daar nog 1 enkel glasraam zit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lengte (8) x Breedte (6) x Hoogte (2,4) = 115,2m3 x 40watt = 4608 watt. Kies hier voor een 5 KwH.

Uit op 5,5 kw.

Is het nu verstandiger om 2 units te nemen van 2,5 kw en 3.5 kw. Of zal de 5 toch wel voldoen?
Die berekeningen gaan echt nergens over.

Onze woonkamer is vergelijkbaar met jouw afmetingen, alleen is ons plafond een flink stuk hoger. (wij zitten op ongeveer 180m3)
Woning is uit 1951 (spouwmuurisolatie, nieuwe kunststof kozijnen en hr++) en wij houden het met een 3,5kw binnenunit gemakkelijk warm. Ook toen het hier - 15 was vorig jaar.

1620wp Z 10° - 1125wp ZZO 48° - 1860wp ZZO 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | Aqmos R2D2-32 | AGM Ecooter E2 42Ah | Hyundai Kona Electric Comfort Smart 64kWh

• Frenkie567917
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 14:12
Only schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:43:
[...]

Same here, ik had het fijn gevonden als nachtverlaging 2 of 3 graden lager dan ingestelde temp zou zijn, 10 graden is wel erggg frisjes..
De Eco mode verlaagt de temperatuur bij verwarmen met max 2.5 graad (1 graad lager bij start, 2 graden lager na 1 uur en 2,5 graden lager na 2 uur).

Zie pagina 65 van de technical manual.
https://www.lumelco.pt/wp...nual_tecnico_srk-zs-w.pdf

Misschien kom je hiermee uit op een nog lagere temperatuur?

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 12:19
-Junkiexp- schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:02:
Heb je PV? Want dat is leuk voor koelen maar voor verwarmen heb je daar niet zo veel aan gezien er in België niet (meer) gesaldeerd kan worden.

Als je nu een gasketel hebt met vv gaat je comfort er niet op voorruit, zeker niet als je tegels hebt.
Dat is ook wel iets om serieus rekening mee te houden.

Ik verwarm sinds dit seizoen ook met een L/L warmtepomp, en ga volgend jaar toch over naar een L/W warmtepomp.
Ik mis de vloerverwarming toch wel, en daarnaast vind ik het wel zonde om de vv niet te gebruiken.
Waar lees je dat de salderingsregeling weg is in Belgie ?
(Ik heb hier ook vloerverwarming en naarmate het kouder wordt verwarming gewoon bij op gas, beide systemen werken prima samen, dit is dan wel droogbouw vloerverwarming welke snel kan reageren).

De vloerverwarming houd alleen de vloer een beetje op temperatuur en verwarmd de ruimte vrijwel niet, dit verbruikt heel weinig gas(Gezien ik gas ook nog heb voor SWW dat beetje bijverwarmen is te verwaardelozen).
En het helpt om de airco eerder aan te zetten dan pas bij aanwezig zijn, zie van mij start 3 uur van tevoren en als het echt koud wordt laat ik hem aan met een nachtverlaging.

[Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 18-11-2021 12:38]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Tranquility
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:00
ASW1 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:24:
[...]

Waar haal je die getallen vandaan?
SCOP is Seasonal COP een gewogen gemiddelde. Dat is 1 getal onafhankelijk van de buitentemperatuur, in dit geval 4,7 wat redelijk te noemen is voor een instapper.
Bij 2 graden haalt deze unit een COP van 4,9 en bij -7 2,5
https://www.eurovent-cert...cipant/model/show/9782702

De energieklasse verandert ook niet met de buitentemperatuur, ik denk dat iemand creatief heeft zitten copy/pasten met de specs.
Ik heb die specs hier vandaan. Ik zie deze getallen overigens bij meerdere sites staan. Dus we moeten voor Nederland dus NIET kijken naar SCOP maar naar COP waarden? Die zie ik in geval van bovengenoemde link nergens staan. Ik dacht dat met die +2ºC het gemiddelde Nederlandse klimaat aangegeven werd. Dit klopt dus niet? In geval van de 3,5 ZSX heeft die op alle gebieden A+++
Dus als ik het goed begrijp is de juiste waarde (COP) een gemiddelde tussen de +2ºC en -10ºC SCOP waarde?

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 15:10
Tranquility schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:14:
[...]

Ik heb die specs hier vandaan. Ik zie deze getallen overigens bij meerdere sites staan. Dus we moeten voor Nederland dus NIET kijken naar SCOP maar naar COP waarden? Die zie ik in geval van bovengenoemde link nergens staan. Ik dacht dat met die +2ºC het gemiddelde Nederlandse klimaat aangegeven werd. Dit klopt dus niet? In geval van de 3,5 ZSX heeft die op alle gebieden A+++
Dus als ik het goed begrijp is de juiste waarde (COP) een gemiddelde tussen de +2ºC en -10ºC SCOP waarde?
Nee, SCOP is een gewogen gemiddelde voor het verbruik uitgesmeerd over een gemiddeld stookseizoen in een bepaalde klimaatzone.
Er zijn 3 klimaatzones in Europa, elk met hun eigen SCOP standaard. Hier zitten we in de middelste zone; Noord-West Europa.
De SCOP die jouw unit hier haalt is 4,7 en het label is A++. In Zuid-Europa zou het hoger uitvallen.

• w00key
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 00:36
Tranquility schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:14:
[...]

• Tranquility
Ik zag deze Russische sticker ook liggen toen de unit dinsdag werd geïnstalleerd. Waarom zou die alleen voor de Russische markt zijn bedoeld (stond erbij)? De 3,5 ZSX die op 29 november wordt geïnstalleerd zou voor alles A+++ hebben met een SCOP van 5.1.
https://www.eurovent-cert...cipant/model/show/9782097

Dus het komt er op neer dat de SCOP waarde van -10ºC voor onze regio (groen) dus de juiste is. Dan klopt het wel wat er op de site van Aircovoorinhuis staat en had alleen de +2ºC SCOP (oranje) waarde niet vermeld mogen worden want die is immers niet van toepassing voor ons land. Is deze aanname correct?

[Voor 10% gewijzigd door Tranquility op 18-11-2021 15:06]

• Team-RiNo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12:54
Tranquility schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:57:
Ik zag deze Russische sticker ook liggen toen de unit dinsdag werd geïnstalleerd. Waarom zou die alleen voor de Russische markt zijn bedoeld (stond erbij)? De 3,5 ZSX die op 29 november wordt geïnstalleerd zou voor alles A+++ hebben met een SCOP van 5.1.
[...]
Dus het komt er op neer dat de SCOP waarde van -10ºC voor onze regio (groen) dus de juiste is. Dan klopt het wel wat er op de site van Aircovoorinhuis staat en had alleen de +2ºC SCOP (oranje) waarde niet vermeld mogen worden want die is immers niet van toepassing voor ons land. Is deze aanname correct?
SCOP moet gewoon helemaal niet verbonden worden met temperatuur maar alleen met een regio, wat er op die site staat klopt dus niet. Bij COP waarden hoort wel een temperatuur maar dat bedoelen ze ook niet, daar zijn de waarden veel te hoog voor.

Als je de waarheid wilt weten kan je beter zoeken op iets als 'SRK/SRC 35 ZS-W pdf', dan kom je meestal wel bij correcte documentatie uit.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 14:29

vhal

ಠ_ಠ

Sinds vandaag hebben we een enkele binnenunit op zolder van LG. Allemaal prima maar ik heb 1 kritiekpuntje....

Het irritante geluidje wat je hoort als je op een knop drukt van de afstandsbediening. Wie verzint dit en wie verzint het nog eens dat je dit geluidje niet uit kan zetten :') 8)7

Zelfs met het bedienen van de app hoor je het nog :')

STRAVA

• venzi
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16:14
Hallo mede Tweakers!

Sinds een aantal jaar in het bezit van mijn eerste woning. Bij aanschaf heb ik gelijk op de bovenverdieping 2x de MHI SRK25 gehangen om te koelen tijdens de warme zomers.

Al vanaf dat moment continu aan het afwegen om beneden een unit neer te hangen om daarmee vooral te gaan verwarmen, maar toch steeds het maar uitgesteld..

Met de aanomende energieprijzen begint het nu toch weer te kriebelen, zeker als ik mezelf bedenk dat de markt toch vrij onvoorspelbaar is wat dat betreft.

Nu is de situatie als volgt;

Ik ben werkzaam in ploegen en ben vaak pas laat thuis (23:00). Ik wil dan graag toch wat warmte voor die paar uurtjes, ik slaap dan vaak ook pas rond 03:00. Voordat mijn CV de ruimte warm heeft zijn we enkele uren en m³'s gas verder.

Ter indicatie; ik verbruik 1800m³ gas per jaar, waarvan ~1400m³ aan CV.. intergas ketel uit 2018

Gaat een airco dit voor mij kunnen realiseren? Mijn woonkamer/keuken lopen in een L vorm; zie onderstaande afbeelding.

Ik zat zelf aan een 5KW unit te denken MHI SRK50 die op de rood gearceerde plek aan de muur komt te hangen.

Concreet;

Bouwjaar huis 1980
Isolatie is matig, 8m² aan (dubbel)glas
Zomers loopt de temperatuur op naar 24-25 graden, huis op het Zuiden
In de winter daalt de temperatuur snachts al snel naar 18 graden als ik sochtends wakker wordt.

Ruimte is ~130m³
Snel warm? Mogelijk met de 5KW unit?
Of zeggen de kenners dat 3.5KW al voldoende moet zijn?

Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer!

• HoppyF
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16:11
venzi schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:38:
Hallo mede Tweakers!

Sinds een aantal jaar in het bezit van mijn eerste woning. Bij aanschaf heb ik gelijk op de bovenverdieping 2x de MHI SRK25 gehangen om te koelen tijdens de warme zomers.

Al vanaf dat moment continu aan het afwegen om beneden een unit neer te hangen om daarmee vooral te gaan verwarmen, maar toch steeds het maar uitgesteld..

Met de aanomende energieprijzen begint het nu toch weer te kriebelen, zeker als ik mezelf bedenk dat de markt toch vrij onvoorspelbaar is wat dat betreft.

Nu is de situatie als volgt;

Ik ben werkzaam in ploegen en ben vaak pas laat thuis (23:00). Ik wil dan graag toch wat warmte voor die paar uurtjes, ik slaap dan vaak ook pas rond 03:00. Voordat mijn CV de ruimte warm heeft zijn we enkele uren en m³'s gas verder.

Ter indicatie; ik verbruik 1800m³ gas per jaar, waarvan ~1400m³ aan CV.. intergas ketel uit 2018

Gaat een airco dit voor mij kunnen realiseren? Mijn woonkamer/keuken lopen in een L vorm; zie onderstaande afbeelding.

Ik zat zelf aan een 5KW unit te denken MHI SRK50 die op de rood gearceerde plek aan de muur komt te hangen.

Concreet;

Bouwjaar huis 1980
In de winter daalt de temperatuur snachts al snel naar 18 graden als ik sochtends wakker wordt.

Ruimte is ~130m³

[Afbeelding]
3,5 kW lijkt mij genoeg voor koelen en warmte.
De binnen unit dus.
De rode positie op de plattegrond is misschien niet ideaal want als je op de bank zit gaat de airco lucht in je nek blazen. Ik had hier ook bijna gekozen voor een positie boven de stoelen waar ik zit.
De lucht zou dan vooral over ons geen blazen. Ook niet ideaal.
Gelukkig hebben we nog tijdig de positie kunnen veranderen een paar meter verderop.
We hebben een L vormige kamer, de unit is in de andere tak van de L dan waar we zitten.
Je hoort de ventilator wel iets maar voelt geen lucht waaien.

Wie altijd met de kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen!

• HoppyF
vhal schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:00:
Sinds vandaag hebben we een enkele binnenunit op zolder van LG. Allemaal prima maar ik heb 1 kritiekpuntje....

Het irritante geluidje wat je hoort als je op een knop drukt van de afstandsbediening. Wie verzint dit en wie verzint het nog eens dat je dit geluidje niet uit kan zetten :') 8)7

Zelfs met het bedienen van de app hoor je het nog :')
Hier ook! ;)
Een hoog piep riedeltje.
Volkomen zinloos en ik weet ook niet of deze uit te zetten valt.
Gisteravond had ik opeens dat de LG ThinQ app niet werkte tussen ongeveer 20:30 en 02:00.
Mijn HA (Home Assistant) registreert dit namelijk omdat de data daar ook verwerkt wordt.
Bleef maar foutmeldingen houden los van mijn eigen internet want via mijn smartphone en 4G werkte het ook niet.
Verder niets hierover te vinden, maar vanochtend was alles weer goed.
Ter info, dit was de melding.
Wie weet kom je deze ooit ook tegen.

Wie altijd met de kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen!

• blep93
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 13:49
.

[Voor 98% gewijzigd door blep93 op 18-11-2021 20:06]

Bron cijfers: tenzij anders vermeld: CBS

• blep93
HoppyF schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:56:
[...]
De rode positie op de plattegrond is misschien niet ideaal want als je op de bank zit gaat de airco lucht in je nek blazen.
Op 4m afstand?

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

7480wp-Zuid-Limburg,

@HoppyF Bij mij gisteravond ook die storing, die piep vind ik wel meevallen, dan weet je tenminste dat het commando is doorgekomen.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• HoppyF

• HoppyF
klump4u schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:07:
@HoppyF Bij mij gisteravond ook die storing, die piep vind ik wel meevallen, dan weet je tenminste dat het commando is doorgekomen.
Weet jij de oorzaak van die storing?
Er kon er niets over terug vinden.
Wel lastig als je niet weet wat er aan de hand is.
Die piep is maar een piep, maar als je deze kunt uitzetten lijkt mij dat niet verkeerd.

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

7480wp-Zuid-Limburg,

@HoppyF
Nee, weet niks van de oorzaak van de storing, is voor mij nu de eerste keer sinds de airco hier hangt (6 november) en ik weet ook niet of dat vaker voorkomt.
Om die piep uit te zetten zul je waarschijnlijk ergens een kabeltje los moeten trekken.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• venzi
HoppyF schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:56:
[...]

3,5 kW lijkt mij genoeg voor koelen en warmte.
De binnen unit dus.
De rode positie op de plattegrond is misschien niet ideaal want als je op de bank zit gaat de airco lucht in je nek blazen. Ik had hier ook bijna gekozen voor een positie boven de stoelen waar ik zit.
De lucht zou dan vooral over ons geen blazen. Ook niet ideaal.
Gelukkig hebben we nog tijdig de positie kunnen veranderen een paar meter verderop.
We hebben een L vormige kamer, de unit is in de andere tak van de L dan waar we zitten.
Je hoort de ventilator wel iets maar voelt geen lucht waaien.
Andere positie's is vrijwel onmogelijk, of ik moet alles in de muur weg gaan frezen/kabelgoten en dat heb ik liever ook niet.

Bankstel staat redelijk centraal in de kamer, dus op welk punt je hem ook hangt zal je iets van luchtverplaatsing gaan voelen, en dan lijkt mij van achter natuurlijk praktischer als recht op het gezicht.

Wat ik nog vergeten was om te vermelden; huidige temperatuur die ik vaak hanteer in de woonkamer is 22,5/23 graden. Dat is dus de reden dat ik naar de 5Kw toe wilde.

• HoppyF
venzi schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:24:
[...]

Andere positie's is vrijwel onmogelijk, of ik moet alles in de muur weg gaan frezen/kabelgoten en dat heb ik liever ook niet.

Bankstel staat redelijk centraal in de kamer, dus op welk punt je hem ook hangt zal je iets van luchtverplaatsing gaan voelen, en dan lijkt mij van achter natuurlijk praktischer als recht op het gezicht.

Wat ik nog vergeten was om te vermelden; huidige temperatuur die ik vaak hanteer in de woonkamer is 22,5/23 graden. Dat is dus de reden dat ik naar de 5Kw toe wilde.
Ja, dat kan dat een andere positie niet zo makkelijk is en niet de voorkeur heeft.
Het is wel zo dat je de luchtstroom meestal wel kunt regelen door de stand van de uitstroom te wijzigen.
Dan waai je dus niet weg.
3,5 of toch 5 kW weet ik zo niet, ik heb hier 3,5 en dat voldoet en geeft aardig wat warmte af.

• ASW1
3,5 kW lijkt me ook meer dan voldoende.
Je moet je realiseren dat wanneer je relatief kort verwarmd niet de massa van je huis op die temperatuur gaat komen, wel de lucht. Alleen wanneer je langdurig doorstookt wordt de hele ruimte en alle massa gelijkmatig warm. Het is dus wel een ander soort warmte, maar een L/L is op zich prima geschikt voor wat jij wilt.
En je kunt het ding ook naar beneden laten blazen naar de vloer achter het bankstel.

22,5 a 23 kost wel heel veel extra energie t.o.v. 20, 5 of 21 maar daar ben je al achter denk ik.

• HoppyF
klump4u schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:21:
@HoppyF
Nee, weet niks van de oorzaak van de storing, is voor mij nu de eerste keer sinds de airco hier hangt (6 november) en ik weet ook niet of dat vaker voorkomt.
Om die piep uit te zetten zul je waarschijnlijk ergens een kabeltje los moeten trekken.
Ik heb de LG units nu een paar maanden maar nog niet eerder een storing gezien.
Dit was de eerste keer.
Misschien gewoon toeval.

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15:56

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uit op 5,5 kw.

je BTW info is incorrect en gewoon fraude. er gaat niemand achter komen want ze controleren hier niet op (kan ook bijna niet) maar het is onjuiste info.

btw terugvragen op zonnepanelen kan alleen omdat je dan als zonne-energie-producent wordt aangemerkt en het maken van zonnestroom een bedrijfsactiviteit is. dus alle kosten die daar echt aan toe te rekenen zijn mag je opvoeren en btw terugvragen. een airco staat daar 100% los van, die adviseurs/verkopers zijn of henkies die het niet goed weten of ze bedonderen de boel.

edit: ook @Andrehj die dit ook al.opmerkte. BTW fraude voorstellen, wat een ongelovelijke sjaken-club ben je dan als bedrijf...

• ASW1
Tranquility schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:57:
Dat is geen Russische sticker, dat is een EU label en daar staat ook Grieks (en Bulgaars?) op.
SCOP is net zoiets als het gemiddelde verbruik van een auto, daar is een standaardtestprogrammaatje waar dan een verbruiksgetal uit komt rollen. Het enige verschil is dat er voor SCOP 3 klimaatzones zijn. Je moet alleen naar je eigen zone 2 kijken, dat is je SCOP, tenzij je van plan zou zijn het ding in je vakantiehuisje in Spanje op te hangen. De SCOP van 5,9 die die aircoboer van jou geeft is dan ook gewoon bullshit; de SCOP is 4,7 en niet anders.
Die temperaturen die erbij zijn aangegeven zijn helemaal flauwekul want er is echt geen enkele unit die 4,7 haalt bij een buitentemperatuur van -10. Buitentemperatuur en SCOP zijn uberhaupt niet gerelateerd want SCOP is een gemiddelde over het hele stookseizoen.
Op heel veel websites wordt gegoocheld met COP/SCOP/SEER en dB's, de aircoboeren rotzooien maar wat aan wat dat betreft.

• Tranquility
Voor de duidelijkheid, dat is niet mijn Aircoboer hoor ;)
Ik heb alleen zijn site gebruikt om mee te vergelijken omdat daar alle MHI modellen op staan.
Mijn unit is geïnstalleerd door een lokale zelfstandige.

Hoewel de temperatuuraanduiding niet gebruikt mag worden komt de -10ºC SCOP aanduiding (in dit geval de 4,7 van de 25 ZS-W) wel overeen met de (groene) regio waar wij in zitten op het EU-label dus mag je dan toch van uitgaan dat dat de correcte SCOP is. Het enige wat je ze kwalijk kan nemen is dat ze ook de SCOP voor de oranje regio (o.a. Spanje) vermelden, welke niet van toepassing is voor ons land. Maar buiten dat klopt het dan toch?

[Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 18-11-2021 22:02]

• ASW1
-10 heeft niets met de SCOP te maken.

Punt is dat je nooit naar dit soort websites moet kijken om specificaties te achterhalen want er klopt vaak weinig van, zelfs op gerenommeerde grote verkoopsites (In Zuid-Europa dus want hier heb je die niet) staan vaak fouten.

• w00key
venzi schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:38:
Een airco heeft de ruimte binnen no time warm, in 10 minuten is het een paar graden warmer. De lucht iig, om ook de stenen / beton warm te maken duurt natuurlijk langer, dus zodra je het uit zet koelt het weer snel af.
Dat is wel veel, maar goed, je hebt je CV ketel nog, die kan bijwarmen als het echt nodig is.

Concreet;

Bouwjaar huis 1980

Ruimte is ~130m³
De 3.5 kW nemen. Die verwarmt voor 4.0 / 5.0 kW volgens de specs, dat is echt wel voldoende. De 3.5 kW unit hier krijgt ongeveer 50 m2 warm in 10 minuten (temperatuur even op 25 zetten), van 19 naar 22 graden als ik haast heb. Bij heel rustig verwarmen (~600W stroom, meer eco) duurt dat een uur en slaat een deel van de warmte op in meubels en wanden.

• venzi
w00key schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:48:
[...]

Een airco heeft de ruimte binnen no time warm, in 10 minuten is het een paar graden warmer. De lucht iig, om ook de stenen / beton warm te maken duurt natuurlijk langer, dus zodra je het uit zet koelt het weer snel af.

[...]

Dat is wel veel, maar goed, je hebt je CV ketel nog, die kan bijwarmen als het echt nodig is.

[...]

De 3.5 kW nemen. Die verwarmt voor 4.0 / 5.0 kW volgens de specs, dat is echt wel voldoende. De 3.5 kW unit hier krijgt ongeveer 50 m2 warm in 10 minuten (temperatuur even op 25 zetten), van 19 naar 22 graden als ik haast heb. Bij heel rustig verwarmen (~600W stroom, meer eco) duurt dat een uur en slaat een deel van de warmte op in meubels en wanden.
Maar wat is de reden dat iedereen het steeds over die 3.5kw heeft? Is die 5kw zoveel onzuiniger/minder efficiënt voor het geld?

Wat betreft prijs maakt het mij niet veel uit. Dus ik ben best bereid die paar honderd euro meer te betalen als het mij nog meer comfort oplevert. (Sneller warm, minder stroomkosten omdat de unit niet op zijn tenen dient te lopen ) of zie ik dit helemaal verkeerd?

• Gerco-M
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online

Gerco-M

mijn tornado res.

venzi schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 00:21:
[...]

Maar wat is de reden dat iedereen het steeds over die 3.5kw heeft? Is die 5kw zoveel onzuiniger/minder efficiënt voor het geld?

Wat betreft prijs maakt het mij niet veel uit. Kan het 5kw model voor 1000 euro kopen en het 3.5kw voor 800. Dus ik ben best bereid die paar honderd euro meer te betalen als het mij nog meer comfort oplevert. (Sneller warm, minder stroomkosten omdat de unit niet op zijn tenen dient te lopen ) of zie ik dit helemaal verkeerd?
Nee zeker niet! Ik heb hier voor onze 170m3 woonkamer / eetkamer / keuken een 7.1 kw MHI SRK en die is op zich zeker overbemeten. Echter werk ik flexibel en vind het heerlijk om gewoon pauze te houden wanneer ik wil, ik zet de unit aan, maak een broodje en 10 minuten later als ik op de bank plof is het al lekker warm! Dan is inderdaad de ruimte zelf nog niet warm, en blijft de unit wel aardig doorblazen maar dan kan je naar gelang hoe erg je een koudkleum bent gewoon weer bijstellen naar hartelust. Ik heb soms na een tijdje de unit nog hard aan het blazen, en dan bedenk ik me dat ik vergeten ben een trui aan te trekken >:)

Dus het ligt kwa dimensionering ook heel erg aan hoe je de unit wil gebruiken. Of je vooral continu bedrijf gaat draaien of dat je vaak spontaan de ruimte snel op temperatuur wil hebben.

Tegenwoordig moduleerd onze unit na een tijdje netjes terug naar 500 watt stroomverbruik en houd dan best efficient de ruimte al warm. Op ook ca 22.5/23 C
Dus let bij het kiezen voor een grotere unit wel op dat deze wel ver kan terug moduleren anders krijg je vrij snel dat de unit gaat pendelen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 3 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• venzi
Gerco-M schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 00:36:
[...]

Nee zeker niet! Ik heb hier voor onze 170m3 woonkamer / eetkamer / keuken een 7.1 kw MHI SRK en die is op zich zeker overbemeten. Echter werk ik flexibel en vind het heerlijk om gewoon pauze te houden wanneer ik wil, ik zet de unit aan, maak een broodje en 10 minuten later als ik op de bank plof is het al lekker warm! Dan is inderdaad de ruimte zelf nog niet warm, en blijft de unit wel aardig doorblazen maar dan kan je naar gelang hoe erg je een koudkleum bent gewoon weer bijstellen naar hartelust. Ik heb soms na een tijdje de unit nog hard aan het blazen, en dan bedenk ik me dat ik vergeten ben een trui aan te trekken >:)

Dus het ligt kwa dimensionering ook heel erg aan hoe je de unit wil gebruiken. Of je vooral continu bedrijf gaat draaien of dat je vaak spontaan de ruimte snel op temperatuur wil hebben.

Tegenwoordig moduleerd onze unit na een tijdje netjes terug naar 500 watt stroomverbruik en houd dan best efficient de ruimte al warm. Op ook ca 22.5/23 C
Dus let bij het kiezen voor een grotere unit wel op dat deze wel ver kan terug moduleren anders krijg je vrij snel dat de unit gaat pendelen.
Kijk hier heb ik iets aan! Als die unit van jouw al teruggaat naar 500watt, ga ik er vanuit dat een 5KW daar nog wel onder zal duiken.

Het terugmoduleren kan ik alleen vrij weinig over vinden. Zo ook het wattage wat de unit verbruikt als deze "normaal" aan staat.

Hoeveel watt verbruikt de 7.1KW van jouw bij de piekbelasting? Dus alles "full-pull" open?

• Sjamo
  • Registratie: oktober 2021
  • Laatst online: 15:37
@venzi

Onze mhi 3,5kW binnenunit in kleine woonkamer (ongeveer 55m3) start op met een piek richting de 2200W en zakt dan terug naar rond de 320W.

Wanneer we een 2e binnenunit er bij aanzetten van 2,5kW, dan loopt het weer iets op maar minder, om terug te zakken naar rond de 300W.

Dat dat minder is schijnt te maken te hebben met het feit dat onze buitenunit (6kW) multisplit is.

Pas bij een buitentemperatuur van rond 15 a 16 graden gaat onze airco pendelen, waarbij het verbruik schommelt tussen de 15W en 320-350W.

In principe is onze binnenunit tov de inhoud van onze kamer naar de mening van velen overbemeten, maar voor ons werkt het super. Maar wij stoken dan ook niet standaard de hele dag.
Wij hebben expres voor wat overcapaciteit gekozen zodat we het hier vlug heerlijk warm hebben. Bovendien denken wij dat je de capaciteit wanneer je het als hoofdverwarming gebruikt wat hoger moet nemen om niet in de problemen te komen wanneer het behoorlijk vriest. Ook niet wanneer je defrosts gaat krijgen.

Als ik het mij goed herinner geeft mhi precies op wat de invloed is van verschillende temperaturen onder nul op de cop. Bij de unit die wij kozen was dat op dat moment het beste.

Ik denk dat je bij de keuze van merk en type ook het beste kan kijken naar hoe je verwarmt.

Als je iemand bent die liefst de temperatuur op de unit instelt in oktober, en daar niet meer aankomt tot april, dan zou ik op zoek gaan naar een, qua zwaarte goed passende unit die het meest terugmoduleert.
24 uur per dag werken op 200W of 300W wanneer het apparaat het makkelijk heeft geeft een enorm verschil in het stroomverbruik.

Wanneer je iemand bent die een paar keer per dag de airco aanzet voor den paar uur, om de temperatuur weer omhoog te zetten, iemand die de airco gebruikt met de afstandbediening als het ware in de hand (zoals wij), dan zou ik gaan voor een meer overbemeten merk/type.

In ons geval valt er een gasverbruik voor verwarming weg van ongeveer 550m3. Volgens de vlotte rekensom die ik ergens zag zou ik dat moeten verdubbelen om een indicatie te krijgen van ons verbruik aan stroom bij gebruik van onze airco. Het lijkt er op dat dat hier aardig op gaat, alhoewel de airco nog behoorlijk slechter moet gaan presteren bij echt koude dagen om echt aan de 1100kW te gaan komen.

Maar, wij hebben een klein huis, dat scheelt natuurlijk in verbruik.

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 14:29

vhal

ಠ_ಠ

klump4u schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:07:
Een piep is tot daar aan toe maar gezien de (zolder)kamer waar de unit staat een behoorlijke nokhoogte heeft, galmt het geluid door het hele huis.
Geef dan de optie om het geluid uit te zetten of desnoods het minder hard te laten klinken. :)

STRAVA

• merlin1201
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online
Volgende week voorspellen ze flink wat koud weer, tot welke temperatuur zal mijn perfera 5kw nog redelijk zijn werk kunnen doen? Maw wat is een omslagpunt dat verwarmen met gas goedkoper is?

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Headshot_NL
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12:20
merlin1201 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:25:
Volgende week voorspellen ze flink wat koud weer, tot welke temperatuur zal mijn perfera 5kw nog redelijk zijn werk kunnen doen? Maw wat is een omslagpunt dat verwarmen met gas goedkoper is?
Ik zie dat je zonnepanelen hebt. Lever je aan het eind van het jaar meer terug dan je hebt afgenomen? Anders zou ik lekker blijven verwarmen met de warmtepomp. Terugleveren levert bijna niks op.

Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | 4350Wp Oost/West | LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• Only
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Tja, dat zul je voor jezelf moeten uitrekenen, hangt af ook van je isolatie en dergelijke.
Als ik in de kou bijv. 5m3 gas a 86 cent de kuub zou verbruiken en kan ik voor 17 Kwh verwarmen (0,25 cent per Kwh), alles minder is goedkoper, daarboven duurder :)

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 30-11 12:05
Elektraprijs * 8,7kWh / gasprijs

E.g. 0,22 * 8,7 / 0,76 = een omslag-COP van 2,5. Maw zolang je WP het beter doet dan 2,5, zit je goed.

De gasprijzen zijn de laatste tijd harder gestegen dan de elektra, dus tegenwoordig is het nog rendabel om tot COP=2 te gaan. De COP van je WP op een gegeven moment hangt af van de warmtevraag (en dus de isolatie), de buitentemperatuur, de luchtvochtigheid en natuurlijk het apparaat zelf. Een beetje goede WP kan wel rendabel blijven tot -7 of -10. Lager als je met een hoge gasprijs zit opgescheept.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

• Gerco-M
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online

Gerco-M

mijn tornado res.

venzi schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 00:52:
[...]

Kijk hier heb ik iets aan! Als die unit van jouw al teruggaat naar 500watt, ga ik er vanuit dat een 5KW daar nog wel onder zal duiken.

Het terugmoduleren kan ik alleen vrij weinig over vinden. Zo ook het wattage wat de unit verbruikt als deze "normaal" aan staat.

Hoeveel watt verbruikt de 7.1KW van jouw bij de piekbelasting? Dus alles "full-pull" open?
Voor de volledigheid wij hebben hier de SRK71ZR-W.
Een W unit kan vaak wat verder moduleren volgens mij.

Bij vol vermogen trekt deze unit wel aardig wat stroom, tot ca 3500 - 3800 watt zelfs. Dat lukt nog net op een groep hier, maar ik meet de stroom ook met een Hombli unit en die doet maar tot ca 3300 watt voordat ie er mee stopt. Dus ik zet de MHI altijd op ECO mode zodat het piekverbruik net iets lager zit op ca 3000 watt en er nog steeds een bak warmte uit komt.

In de specs van de units moet je wel kunnen lezen tussen welke waardes het stroomverbruik zit bij verwarmen en bij koelen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 3 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Oekol
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15:34

Oekol

waka waka hey hey

Afgelopen week akkoord gegeven voor:

Daikin
2MXM50
FTXM35R
FTXM25R

Voor 3975 incl BTW.
Horen na de 1e aanbetaling wanneer ze kunnen plaatsen maar hij verwachtte eerste weken can januari.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• w00key
venzi schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 00:21:
[...]

Wat betreft prijs maakt het mij niet veel uit. Kan het 5kw model voor 1000 euro kopen en het 3.5kw voor 800. Dus ik ben best bereid die paar honderd euro meer te betalen als het mij nog meer comfort oplevert. (Sneller warm, minder stroomkosten omdat de unit niet op zijn tenen dient te lopen ) of zie ik dit helemaal verkeerd?
De unit is fysiek groter, ventilator maakt meer herrie, buitenunit maakt meer herrie, en hij kan niet zo ver terug, dat is vaak nodig na de eerste uur als het niet extreem koud is.

Plus dat de kleine, op 5 kW piekcapaciteit, ruim voldoende is voor 1 verdieping / woonkamer. Dit is wat een 3.5 deed vanochtend, met de temperatuur sensor uit de luchtstroom op de eettafel, de unit zelf meet nog veel hoger.

Dit was vrij eco, met 2 binnenunits aan was verbruik tussen de 250 en 1200 watt (zie je niet op de 5 min grafiek). Hiermee verwarm ik 80m2 / 200m3.

Laatste piek is een nadeel van LG, ontdooien gaat op tijd ipv temperatuur/ijsvorming op de warmtewisselaar en daarna op max opwarmen om in te halen. Erg onnodig, bij MHI / Daikin is het beter ingeregeld geloof ik.

Het klopt wel dat het erg weinig kost om een klasse groter te gaan maar zelfs met een "3.5 kW" unit heb je zat reserves. Die kunnen 1500W door de compressor jagen als je haast hebt. Maar is dat nodig?

19 naar 22 graden is makkelijk in een uur te doen op een normaal tempo, stel gewoon in dat hij om 21:30 gaat verwarmen en tegen de tijd dat je thuis bent is het heerlijk warm met minimaal stroomverbruik. Daarna warm houden is op 300W zachtjes blijven draaien.

Ik heb het nu zo ingesteld dat de airco een half uur voor opstaan aan gaat, bij dit weer is dat ruim voldoende tijd.

• w00key
Buitendeel MHI: 52 dB vs 50 dB op de 5 / 3.5 kW model. Hmm dat scheelt maar weinig, ik vind mijn 5.3 kW multi @ "53 dB" echt wel luid is op vol vermogen.

De nieuwe norm is max 40 dB bij de buren, dat haalt eigenlijk niemand zonder dempende kast, ik kijk er nog even tegen aan, misschien plaats ik een stevige plaat bij de schutting waar de unit staat zodat het geluid daar iig niet doorheen kan.

• merlin1201
  • Nu online
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:39:
[...]

Elektraprijs * 8,7kWh / gasprijs

E.g. 0,22 * 8,7 / 0,76 = een omslag-COP van 2,5. Maw zolang je WP het beter doet dan 2,5, zit je goed.

De gasprijzen zijn de laatste tijd harder gestegen dan de elektra, dus tegenwoordig is het nog rendabel om tot COP=2 te gaan. De COP van je WP op een gegeven moment hangt af van de warmtevraag (en dus de isolatie), de buitentemperatuur, de luchtvochtigheid en natuurlijk het apparaat zelf. Een beetje goede WP kan wel rendabel blijven tot -7 of -10. Lager als je met een hoge gasprijs zit opgescheept.
Kijk dat is duidelijk 👍, Ik zou echter niet weten op welk moment ik op cop 2 zit maar ik denk dat ik het verbruik moet bekijken.
Momenteel gebruik ik ook mijn vloerverwarming die op19 graden staat, dus mogelijk heeft de airco het minder zwaar.
Idd zonnepanelen maar deze brengen momenteel precies op wat mijn normale verbruik is zonder airco.
Gister gezien dat ik zelfs minder ga betalen voor electra vattenvall stroom 0.20. Gas 1.24. Dus gas word 50% duurder vanaf januari

• GORby
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 01-12 00:14
merlin1201 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:24:
[...]

Gister gezien dat ik zelfs minder ga betalen voor electra vattenvall stroom 0.20. Gas 1.24. Dus gas word 50% duurder vanaf januari
Dan moet je vanaf januari een cop halen die hoger is dan 1,5. Zelfs bij -15 zal jouw airco ruim boven de 2 zitten normaal gezien. Die van ons haalt dan zelfs nog meer dan 3, maar levert dan niet meer dan 2,4 kW.

• Headshot_NL
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12:20
GORby schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:19:
[...]

Dan moet je vanaf januari een cop halen die hoger is dan 1,5. Zelfs bij -15 zal jouw airco ruim boven de 2 zitten normaal gezien. Die van ons haalt dan zelfs nog meer dan 3, maar levert dan niet meer dan 2,4 kW.
En omdat je nu nog volledig mag/kan salderen is het waarschijnlijk nog rendabel als het veel kouder is. Mits hij nu onderaan de streep meer terug zal leveren dan verbruiken. Het teruglevertarief ligt vaak niet veel hoger dan 10 cent. Je kunt dus beter dit deel zelf verbruiken tegen de kWh prijs van circa 10 cent (je teruglevertarief) dan gaan rekenen met 20 cent en overschakelen op gas.

Daarnaast kan eventueel je capaciteitstarief voor gas omlaag gaan als je onder de 500 m3 uitkomt per jaar. Dat is ongeveer 50 euro.

[Voor 8% gewijzigd door Headshot_NL op 19-11-2021 15:30]

Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | 4350Wp Oost/West | LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• merlin1201
  • Nu online
Bedankt, nou we gaan het zien de komende winter, denk niet dat ik onder de 500m3 uitkom omdat ik mijn vloerverwarming nog gebruik, hoewel deze op laag vermogen draait, en een badkamer radiator.

• blep93
merlin1201 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:24:
[...]
Stroom wel iets duurder dan dat bij Vattenfall denk ik inclusief de heffingen. Anders wil ik ook wel zo'n contract.

• merlin1201
  • Nu online
Sterker nog mijn broertje betaald nog minder, die zit onder de 0.20 zelfs.
Heffingen niet meegeteld uiteraard.

[Voor 8% gewijzigd door merlin1201 op 19-11-2021 16:32]

• blep93
Nice, 25% korting voor blijvers. Maar ehm. die overheidsheffingen per 2022 kloppen niet.

Bedoelde natuurlijk inclusief heffingen dat het wel boven 20ct zal uitkomen. Persbericht was iets van 26,5ct toch?

[Voor 40% gewijzigd door blep93 op 19-11-2021 16:35]

• merlin1201
  • Nu online
Geen idee deze mail is van deze week.

• Tranquility
ASW1 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:17:
-10 heeft niets met de SCOP te maken.

Punt is dat je nooit naar dit soort websites moet kijken om specificaties te achterhalen want er klopt vaak weinig van, zelfs op gerenommeerde grote verkoopsites (In Zuid-Europa dus want hier heb je die niet) staan vaak fouten.
Duidelijk.
Kan deze site wel als betrouwbaar aangemerkt worden?

• ASW1
Tranquility schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:07:
[...]

Duidelijk.
Kan deze site wel als betrouwbaar aangemerkt worden?
Ja die is van een Europees meetinstituut en ik verwacht dat dit de metingen zijn op basis waarvan de EU certificaten en energielabels verstrekt worden.
Ik zie dat je 2 MHI's hebt/krijgt en dat die uit verschillende modellijnen is met en zonder X, daar zit idd een verschil tussen in performance.

• venzi
w00key schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:05:
Buitendeel MHI: 52 dB vs 50 dB op de 5 / 3.5 kW model. Hmm dat scheelt maar weinig, ik vind mijn 5.3 kW multi @ "53 dB" echt wel luid is op vol vermogen.

De nieuwe norm is max 40 dB bij de buren, dat haalt eigenlijk niemand zonder dempende kast, ik kijk er nog even tegen aan, misschien plaats ik een stevige plaat bij de schutting waar de unit staat zodat het geluid daar iig niet doorheen kan.
40dB? Dan valt 90% van de buitenunits af heb ik het idee. Ik vermoed dat je met een buitenkast dat probleen ook niet oplost. Het geluid verplaatst zichzelf toch doormiddel van de ventilator die er in zit.

Nu ben ik persoonlijk van mening dat er nog een enorm verschil is tussen 52dB geluid die de ventilator maakt, of 52dB door het resoneren van de buitenunit. Zelfs dan is 40dB vervelend voor de omwonende

• Sander-B
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:01
venzi schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:24:
[...]

Ik heb hier in een 2-onder-1-kap uit 1989 een MHI SRK50ZS hangen bij 150m3. Qua vermogen had ik het wel met een 3.5 gered, maar gezien de lengte van het huis (12.30 meter) en het feit dat de binnenunit aan het uiteinde van de kamer hangt is de grotere luchtverplaatsing wel fijn. Anders had ik de andere kant van de kamer nooit warm gekregen zonder extra ventilator.

Nadeel is wel dat de SRK50 bij buitentemperaturen boven de 12 graden een hoger minimaal vermogen (+/- 400 watt) heeft dan onder de 12 graden (+/- 250 watt). Daardoor pendelt de unit op een dag als vandaag (13 graden buiten) erg veel wat erg storend en oncomfortabel is. Laat je goed informeren of de unit die je wil niet ook zo'n raar programma heeft. Ik wist het niet en het is alleen in de technical manual terug te vinden.

Misschien is het een idee om zulke eigenschappen in de startpost te zetten. Als ik het had geweten was ik nooit voor deze unit gegaan.

• venzi
Sander-B schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:16:
[...]

Ik heb hier in een 2-onder-1-kap uit 1989 een MHI SRK50ZS hangen bij 150m3. Qua vermogen had ik het wel met een 3.5 gered, maar gezien de lengte van het huis (12.30 meter) en het feit dat de binnenunit aan het uiteinde van de kamer hangt is de grotere luchtverplaatsing wel fijn. Anders had ik de andere kant van de kamer nooit warm gekregen zonder extra ventilator.

Nadeel is wel dat de SRK50 bij buitentemperaturen boven de 12 graden een hoger minimaal vermogen (+/- 400 watt) heeft dan onder de 12 graden (+/- 250 watt). Daardoor pendelt de unit op een dag als vandaag (13 graden buiten) erg veel wat erg storend en oncomfortabel is. Laat je goed informeren of de unit die je wil niet ook zo'n raar programma heeft. Ik wist het niet en het is alleen in de technical manual terug te vinden.

Misschien is het een idee om zulke eigenschappen in de startpost te zetten. Als ik het had geweten was ik nooit voor deze unit gegaan.
Bedankt voor je info!
Wat is de theorie achter het minder wattage verbruiken bij wat lagere temperaturen zoals jij omschrijft? Klinkt erg tegenstrijdig, of is dit jouw gemiddeld verbruik en valt deze dan dus hoger uit omdat de module vaker in uit gaat schakelen?

En wat is jouw ervaring met afgelopen winter? Toen zijn we een aantal dagen onder de -10 gegaan. Hoe hield de unit zichzelf toen staande?

• Voske89
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 15:58
Het valt mij ook op in verschillende Posts dat de ene unit verder terug modulaird dan een andere.
Wat kan hier het verschil in zijn?
De opgegeven spec. In de boeken wilt dus niet zijn dat dit in de praktijk haalbaar is.

Zelf heb ik een 3.5kw die niet onder de 380w wilt wat voor temp. Dan ook. Vanaf daar begint hij te pendelen

• w00key
venzi schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:40:
[...]

40dB? Dan valt 90% van de buitenunits af heb ik het idee. Ik vermoed dat je met een buitenkast dat probleen ook niet oplost. Het geluid verplaatst zichzelf toch doormiddel van de ventilator die er in zit.

Nu ben ik persoonlijk van mening dat er nog een enorm verschil is tussen 52dB geluid die de ventilator maakt, of 52dB door het resoneren van de buitenunit. Zelfs dan is 40dB vervelend voor de omwonende
Dat klopt. Van https://warmtepompvergeli...gesteld-aan-warmtepompen/
Het meetpunt voor geluidsdruk wordt de erfgrens, de scheiding tussen jouw terrein en dat van de buren. De geluidsdruk mag op de erfgrens overdag (van 07:00 tot 19:00) niet hoger zijn dan 45dB(A), gemeten bij maximaal vermogen van de warmtepomp. In de nacht (van 19:00 tot 07:00) moet de geluidsdruk lager zijn, maximaal 40 dB(A). In de nacht wordt de geluidsdruk gemeten als de warmtepomp draait in de ‘stille modus’.
Met mijn LG MU3R19, 63 dB(A) geluidsvermogen en 53 dB(A) geluidsdruk op 1.5 meter afstand wordt het dus erg tricky. Buren rechts zit vlak achter de unit, daar moet dus een scherm komen die alles weerkaatst, alleen een schutting gaat niet voldoende zijn. Buren links zit op ruim 5 meter afstand + plantenbak + schutting, dat moet okay zijn.

In detail, mijn buitenunit:

Maar je krijgt korting door de dB(A) schaal, alles onder de 250 hz komt wel goed

Op https://www.engineeringtoolbox.com/noise-criteria-d_726.html zien we dat "Quiet", 40-45 dB(A) overeenkomt met NC 30-40. Dat is handig, ik kan de NC-40 lijn volgen op mijn unit geluidsdruk grafiek om te kijken wat te luid is - vooral 250 - 2000 hz. Het valt me eigenlijk nog mee...

-5 dB = -69% power nodig, 1 laag 40mm foam van https://www.easy-noisecontrol.nl/product/easyfoam-pu/ moet bijna genoeg zijn, die absorberen 60% bij 500 hz en 90%+ bij 1khz en hoger. Gemiddeld kom je dan wel aan de 70% reductie. Combineer dat met een massaplaat / betonplex / metalen achterwand en er gaat niet veel daar doorheen.

Hopelijk is 1.2m van de schutting bekleding met een geluidsabsorberende en reflecterende laag genoeg om overlast tot een minimum te beperken, ik heb weinig zin in een kast... Binnenkort even puzzelen wat handigste is.

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:28
Hoe zit het eigenlijk met de erfgrens bij hoekhuizen? Mijn erfgrens tot de straat is dan 3 meter... Maar daar staan geen huizen maar is openbare weg.

Is dat toch erfgrens? Of gaat het tot het eerste erf van de buren?

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 15:45
[...]

Hier ook ook een SRK50ZS vanwege de vorm van een ruimte en omdat ik het met een 3.5kW net niet aandurf hier (en MHI heeft geen tussenmaat). Maar ook huis uit '79 en we op de koudere dagen het extra vermogen wel nodig hebben. De 'herrie' van een 5kW binnenunit waar sommige het over hebben valt erg mee - de fans die op de convector hebben maken bijna meer geluid. Ook dat heeft niemand ooit als storend ervaren.

Heb je hem als single of op een multi? Ik heb een SRK50ZS aan een SCM60 (multi dus) en heb van dat hogere minimale vermogen geen last. Als hij pendelt, zijn het ook pieken van max 300 W.
Ik zie dit gedrag wel bij de 2.5 kW single split die we hebben hangen - die begint standaard op net geen 500 W om daarna terug te zakken naar 180 W. Nu horen we het totaal niet, maar is wel een ander pendel gedrag.

Als je het aan/uitgaan vervelend vind, zou je kunnen overwegen om de openhaardfunctie aan te zetten. Dan blijft de ventilator altijd draaien.

[Voor 12% gewijzigd door GermanPivo op 20-11-2021 07:19]

PVOutput

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online
w00key schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 23:59:
[...]

-5 dB = -69% power nodig, 1 laag 40mm foam van https://www.easy-noisecontrol.nl/product/easyfoam-pu/ moet bijna genoeg zijn, die absorberen 60% bij 500 hz en 90%+ bij 1khz en hoger. Gemiddeld kom je dan wel aan de 70% reductie. Combineer dat met een massaplaat / betonplex / metalen achterwand en er gaat niet veel daar doorheen.
Ik mis een specificatieblad bij dat product. Tevens is de as van het plaatje niet voorzien van grootheid en eenheid.

Voor dit soort producten zijn gestandaardiseerde methoden om de geluidsabsorptiecurve te bepalen en weer te geven. Wordt die niet vermeld dan dien je dat te wantrouwen.

Dat de site bij veel producten geluidsabsorptie vooral impliciet als producteigenschap aangeeft doet denken. Idem dat gewoon noppenfolie er tussen staat.

Dubbelchecken dus.

• Glashelder
  • Niet online
w00key schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 23:59:
[...]

Dat klopt. Van https://warmtepompvergeli...gesteld-aan-warmtepompen/

[...]

Met mijn LG MU3R19, 63 dB(A) geluidsvermogen en 53 dB(A) geluidsdruk op 1.5 meter afstand wordt het dus erg tricky. Buren rechts zit vlak achter de unit, daar moet dus een scherm komen die alles weerkaatst, alleen een schutting gaat niet voldoende zijn. Buren links zit op ruim 5 meter afstand + plantenbak + schutting, dat moet okay zijn.

In detail, mijn buitenunit:

[Afbeelding]

Maar je krijgt korting door de dB(A) schaal, alles onder de 250 hz komt wel goed

[Afbeelding]

Op https://www.engineeringtoolbox.com/noise-criteria-d_726.html zien we dat "Quiet", 40-45 dB(A) overeenkomt met NC 30-40. Dat is handig, ik kan de NC-40 lijn volgen op mijn unit geluidsdruk grafiek om te kijken wat te luid is - vooral 250 - 2000 hz. Het valt me eigenlijk nog mee...

Hopelijk is 1.2m van de schutting bekleding met een geluidsabsorberende en reflecterende laag genoeg om overlast tot een minimum te beperken, ik heb weinig zin in een kast... Binnenkort even puzzelen wat handigste is.
Ik meen dat het meetpunt niet de erfgrens is maar het dichtstbijzijnde raam van de buren dat open kan? :)

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

• Sjamo
  • Registratie: oktober 2021
  • Laatst online: 15:37
@Glashelder

Dat geldt bij appartementen.
Bij eensgezinswoningen etc wordt er gemeten op de erfafscheiding.

Wij hebben om deze reden (en omdat we het graag prettig houden met de buren), gekozen voor een omkasting. Maar dat neemt wel erg veel ruimte, vooral vanwege de aanvullende eisen voor plaatsing bij een omkasting.

• bloedcel
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 07:54
[...]

Even een kleine toevoeging:

Ook geldt het bovenstaande voor buitentemperaturen onder de 4 graden (zie mijn eerdere posts)....

• kbuntu
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 13:42
Glashelder schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:10:
[...]

Ik meen dat het meetpunt niet de erfgrens is maar het dichtstbijzijnde raam van de buren dat open kan? :)
Ergafscheiding, overdag is het 45db

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:28
kbuntu schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:43:
[...]

Ergafscheiding, overdag is het 45db
Met de buren? Of ook tot de straat :+
Heb een hoekhuis en kan er niets over vinden of het ook geld bij hoekhuizen tov de straat.

• kbuntu
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 13:42
waah schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:46:
[...]

Met de buren? Of ook tot de straat :+
Heb een hoekhuis en kan er niets over vinden of het ook geld bij hoekhuizen tov de straat.
Ik denk erfgrens los van of daar nu al mensen wonen of niet. Anderzijds is er dan niemand die er een klacht over indient, dus zou me er niet te druk over maken

• w00key
Rukapul schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 07:55:
[...]

Ik mis een specificatieblad bij dat product. Tevens is de as van het plaatje niet voorzien van grootheid en eenheid.

Voor dit soort producten zijn gestandaardiseerde methoden om de geluidsabsorptiecurve te bepalen en weer te geven. Wordt die niet vermeld dan dien je dat te wantrouwen.

Dat de site bij veel producten geluidsabsorptie vooral impliciet als producteigenschap aangeeft doet denken. Idem dat gewoon noppenfolie er tussen staat.

Dubbelchecken dus.
Klopt, dubbelchecken staat op mijn todo lijst. Ze hebben een stapel productbladen op https://www.easy-noisecontrol.nl/productbladen/

Maar bijna elk materiaal (steenwol, opencellig foam, zware foam etc.) doet het redelijk in de 250-5000 hz range. Ik neem aan dat hun grafiekje absorptiewaarde een gestandaardiseerde meting is, dus aw 1.0 = 100% invallend geluid geabsorbeerd of 1.0 metric sabin / m2.

Aixfoam heeft meer info en specificeren tests volgens DIN 52212, hun gevlokte schuimplaat werkt goed, alleen jammer dat het best lelijk is... Spuitbus pakken en zelf verven?

~~

Maar al die "fancy" winkels die hun spullen door een lab laten testen zijn wel duur, zo high tech is vlokkenschuim ook weer niet. Misschien experimenteer ik wel eerst met goedkoper spul, ook voor in de woonkamer wil ik iets doen aan galm / staande golven op bass frequenties (room modes). geluidsisolatiewinkel.nl heeft 4cm dikke platen voor 15 euro per m2 (vs 50/m2).

Het hoeft niet perfect, als het maar goed genoeg is.

• JDx
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16:20

JDx

Ben ik ^

Gebruikt iemand hier ook een externe temperatuursensor voor de Daikin FTXM35R of gelijkwaardig? Ik heb hem al 2 jaar, maar gebruik hem nu voor het eerst volledig voor verwarmen van de woonkamer, maar ik merk nu dat ie toch heel vaak wel stopt met verwarming omdat het volgens dat ding 25 graden is, maar 2 meter verderop is het 19,5 ofzo.

Edit: was type vergeten.

[Voor 10% gewijzigd door JDx op 21-11-2021 10:13]

Dingen als Twitter enzo.

• Sander-B
venzi schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:58:
[...]

Bedankt voor je info!
Wat is de theorie achter het minder wattage verbruiken bij wat lagere temperaturen zoals jij omschrijft? Klinkt erg tegenstrijdig, of is dit jouw gemiddeld verbruik en valt deze dan dus hoger uit omdat de module vaker in uit gaat schakelen?

En wat is jouw ervaring met afgelopen winter? Toen zijn we een aantal dagen onder de -10 gegaan. Hoe hield de unit zichzelf toen staande?
De unit verbruikt niet minder bij lagere temperaturen, maar het minimale vermogen is hoger boven de 12 graden. Wat erg tegenstrijdig is.

Voorbeeld:
Om 6 uur 's morgens wordt de airco ingeschakeld op 21 graden. De buitentemperatuur is 10 graden. Om 9 uur is het huis op temperatuur en de unit kan op laag vermogen (250 watt continu) de ingestelde temperatuur van 21 graden vasthouden, zonder te pendelen.

In de loop van de dag stijgt de buitentemperatuur tot 12 graden en op dat moment wijzigt het minimale vermogen van 250 watt naar 400 watt. Omdat er maar 250 watt nodig is om het huis op temperatuur te houden, gaat de unit steeds kortstondig uit (meestal maar 2-3 minuten) om daarna weer een paar minuten op 400 watt te gaan verwarmen. Dit proces herhaalt zich steeds. Als de buitentemperatuur 's avonds weer tot onder de 12 graden zakt kan de unit weer op lager vermogen draaien en is het gependel voorbij.

Ik vind dat persoonlijk erg storend en de logica ontgaat mij waarom een unit boven de 12 graden een hoger minimaal vermogen heeft dan onder die temperatuur. Hoe warmer het buiten is, hoe lager de verwarmingsvraag.

Ik heb de unit sinds oktober 2020 en de afgelopen winter is het prima gegaan. De eerste koude dagen in februari met de heftige sneeuwval had de airco er wat moeite mee omdat ik 'm 's nachts uit had gezet en het vermogen door de vele defrosts door het vochtige weer onvoldoende was om het huis van 17 graden op te warmen naar 21 graden. Ik ben toen overgegaan op 24/7 op 21 graden stoken en dat ging uitstekend. Vooral toen de sneeuwval voorbij was en het droog koud weer was had de airco geen enkele moeite om het hele huis te verwarmen. Beneden is het standaard 21 graden. Om het boven wat warmer te krijgen hebben we de deur naar de trap 's nachts open gezet. Ik heb sinds april boven een 3.5kw LG PC12SQ hangen die op koude dagen een beetje bij kan stoken. We zijn alleen boven om te slapen, dus zolang het boven de 17-18 graden blijft is het prima.
GermanPivo schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 07:13:
[...]

Hier ook ook een SRK50ZS vanwege de vorm van een ruimte en omdat ik het met een 3.5kW net niet aandurf hier (en MHI heeft geen tussenmaat). Maar ook huis uit '79 en we op de koudere dagen het extra vermogen wel nodig hebben. De 'herrie' van een 5kW binnenunit waar sommige het over hebben valt erg mee - de fans die op de convector hebben maken bijna meer geluid. Ook dat heeft niemand ooit als storend ervaren.

Heb je hem als single of op een multi? Ik heb een SRK50ZS aan een SCM60 (multi dus) en heb van dat hogere minimale vermogen geen last. Als hij pendelt, zijn het ook pieken van max 300 W.
Ik zie dit gedrag wel bij de 2.5 kW single split die we hebben hangen - die begint standaard op net geen 500 W om daarna terug te zakken naar 180 W. Nu horen we het totaal niet, maar is wel een ander pendel gedrag.

Als je het aan/uitgaan vervelend vind, zou je kunnen overwegen om de openhaardfunctie aan te zetten. Dan blijft de ventilator altijd draaien.
Thanks voor de tip! Ik zal het proberen. Ik heb de single split.

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 12:32
@Sander-B Wat is je verbruik van de Airco vorige winter geweest? En hoe meet je het verbruik?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Sander-B
@HereIsTom Ik meet het verbruik met een TP-Link HS110 plug. Die moet nog vervangen worden door een andere meter.

Ik ben helaas wat cijfers kwijt geraakt, maar hieronder de cijfers die ik nog wel heb:
November 2020: 210kWh
Maart 2020: 271kWh
Oktober 2021: 82kWh
November 2021 t/m vandaag: 111kWh

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 12:32
@Sander-B Ok bedankt, dat verbruik ziet er goed uit.
Wij krijgen krijgen een SCR/SRK35ZS-W voor appartement van 75m2.
Helaas installatie uitgesteld, eerst leveringsproblemen en nu geen monteurs i.v.m. Corona.
Ik heb zelf een Shelly Plug die ik wil gaan gebruiken voor de Airco.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Sander-B
@HereIsTom Dat lijkt me een goede keus. Ik ben verder prima te spreken over de MHI, alleen het gependel van de 5kw is dus wat irritant.

Je kan ook kiezen voor de Shelly 1PM, dan hoef je geen losse stekker te gebruiken. Die wil ik ook gaan aansluiten.

• Ssselayer
  • Laatst online: 15:51
Hallo allemaal !!!
Al geruime tijd overwogen om aircos te installeren in huis. Nu bezig met orienteren. Ik wil de installatie/montage zelf gaan doen. Het in bedrijf stellen laat ik door een officiele stek monteur doen. Elektra laat ik over voor de Electricien.

Situatie
Huis (2 onder 1 kap) is redelijk goed geisoleerd. Bouwjaar 2007. Airco wordt gebruikt voor zowel koelen als verwarmen. Beneden vloerverwarming en boven radiatoren.

Ikzelf had de volgende setup in gedachte

Buitenunit 3mxm52N
2mxm50N

2mxm50N
Woonkamer 132 m3 FTXM50R
Werkkamer 35 m3 FTXM20R

3mxm52N
Slaapkamer 1 44 m3 FTXM20R
Slaapkamer 2 39 m3 FTXM20R
Zolder 55 m3 FTXM25R

Wat vinden jullie van de setup?

In mijn meterkast heb ik helaas nog maar ruimte voor een extra groep erbij. Moeten de buitenunits ieder op een aparte groep komen? Of volstaat een groep?

• Fantastic_fox
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 07:58
Hoi,

Ik sta voor de keuze tussen een airco aan de ene kant of een hybride warmtepomp als andere optie:

De airco zou in mijn ogen een ururu sarara kunnen worden met als grote voordeel dat deze ook kan ventileren. Ik vraag me wel af wie van jullie een ururu sarara heeft en ermee ventileert en hier iets over kan vertellen? Aan de andere kant natuurlijk een mooie cop wat het apparaat heeft.

Maar er zijn goedkopere opties met een vergelijkbare cop dus ik twijfel of het dan niet beter is om een andere airco te kopen en er dan een decentrale wtw bij te pakken.

Waarom: co2 meter gekocht en de co2 level looen op in de woonkamer tot 1200-1300 na een avond tv kijken in de woonkamer. Ik heb geen mogelijkheid tot centrale wtw en de ramen zijn reeds vervangen inc kozijnen zonder roosters.

Hoop dat jullie me hier enigszin ervaringen in kunnen delen.

Gr

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden

• BMB88
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 15:25
@Ssselayer ik zit in ongeveer hetzelfde schuitje als jij, ook een 2 onder 1 kap uit 2007 en overweeg de 3MXM52N ook (icm 1x FTXA42AT en 2x CTXM15R). In de Daikin productbladen zie ik echter dat de gasaansluitingen 2x3/8" en 1x1/2" zijn, zie screenshot hieronder. Of dat past met de drie binnendelen die jij noemt (allen 3/8") weet ik niet zeker, misschien dat iemand anders daar bij kan helpen? De setup die ik op het oog heb zou daar (hopelijk) wel bij moeten passen.

Een groep zou m.i. moeten volstaan voor beide units, zie ook dezelfde screenshot voor het opgenomen vermogen.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:53

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Fantastic_fox Het ventileren via de Ururu is een beetje een wassen neus, aangezien het debiet maar 30m3/h is. Dat is veel te weinig om bijv. een woonkamer van voldoende frisse lucht te voorzien.

Een mechanisch ventilatiesysteem doet 150+ m3/h, alleen het toilet al is dan meestal ingeregeld op 25m3/h.

[Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 23-11-2021 07:32]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Fantastic_fox
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 07:58
@ThinkPad daar was ik al een beetje bang voor, alternatief is een decentrale wtw brink ofzo die kost iets van 1500 en heeft max 70m3 per uur.

En dan blijft de vraag pak je er dan een hybride wp bij of een airco met een goede cop?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden

• Kingsolo
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 01-12 20:47
BMB88 schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:28:
@Ssselayer ik zit in ongeveer hetzelfde schuitje als jij, ook een 2 onder 1 kap uit 2007 en overweeg de 3MXM52N ook (icm 1x FTXA42AT en 2x CTXM15R). In de Daikin productbladen zie ik echter dat de gasaansluitingen 2x3/8" en 1x1/2" zijn, zie screenshot hieronder. Of dat past met de drie binnendelen die jij noemt (allen 3/8") weet ik niet zeker, misschien dat iemand anders daar bij kan helpen? De setup die ik op het oog heb zou daar (hopelijk) wel bij moeten passen.

Een groep zou m.i. moeten volstaan voor beide units, zie ook dezelfde screenshot voor het opgenomen vermogen.

[Afbeelding]
Heb hier een 3mxm40n met ctxm15r, ftxm20r, fxpvxm25 voor de slaapkamers en zolder. Woonkamer is een ftxm35r-rxm35. Staan beide op dezelfde eigen groep.
Voor de aansluitingen worden eventueel verloopstukjes gebruikt begreep ik toen van de installateur.

• rupsen
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 11:02
Ssselayer schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:57:
Hallo allemaal !!!
Al geruime tijd overwogen om aircos te installeren in huis. Nu bezig met orienteren. Ik wil de installatie/montage zelf gaan doen. Het in bedrijf stellen laat ik door een officiele stek monteur doen. Elektra laat ik over voor de Electricien.

Situatie
Huis (2 onder 1 kap) is redelijk goed geisoleerd. Bouwjaar 2007. Airco wordt gebruikt voor zowel koelen als verwarmen. Beneden vloerverwarming en boven radiatoren.

Ikzelf had de volgende setup in gedachte

Buitenunit 3mxm52N
2mxm50N

2mxm50N
Woonkamer 132 m3 FTXM50R
Werkkamer 35 m3 FTXM20R

3mxm52N
Slaapkamer 1 44 m3 FTXM20R
Slaapkamer 2 39 m3 FTXM20R
Zolder 55 m3 FTXM25R

Wat vinden jullie van de setup?

In mijn meterkast heb ik helaas nog maar ruimte voor een extra groep erbij. Moeten de buitenunits ieder op een aparte groep komen? Of volstaat een groep?
Elke buitenunit heeft eigenlijk wel een eigen groep nodig, maar de 2mxm50 zou ook nog wel met een stekker op een algemene groep kunnen.

Kijk ook niet naar 1 merk maar vraag voor meerdere merken offertes aan, een Mitsubishi Electric of Mitsubishi Heavy doet niet onder voor een Daikin.

[Voor 3% gewijzigd door rupsen op 21-11-2021 14:15]

• rupsen
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 11:02
BMB88 schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:28:

[Afbeelding]
Er zitten verlopen bij (voor flare koppelingen) om een 3/8 op de 1/2 aan te kunnen sluiten

• Leudal
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 16:00

Leudal

2 X Pana WHMDC05F3E5 72 cpc

Heeft er iemand in dit topic met convectorputten weleens nagedacht om de binnenunit in de convectorput te plaatsen ( met de lamellen naar boven!).
Misschien zijn er mensen met een cv- ketel in combinatie met convectorput waar dit interessant voor kan zijn.
Je zou er dan niet mee moeten gaan koelen!
Misschien dat het een leuk project is, zelf heb ik geen convectorputten meer maar vloer- en wandverwarming ( in combinatie met een lucht/water warmtepomp! )

[Voor 5% gewijzigd door Leudal op 21-11-2021 18:03]

• Glashelder
  • Niet online
@Leudal dat lijkt me typisch een idee wat theoretisch best interessant is maar in de praktijk niet werkt.

Uiteraard is het apparaat niet gemaakt om op de kop te hangen maar het is ook niet ontworpen om te hangen in het koude gedeelte van de kamer. Bovenin de ruimte is het altijd warmer dan laag in de ruimte. Ik vermoed dat dat de nodige problemen gaat geven.

Buiten dat niemand denk ik gek genoeg is om zo’n installatie daadwerkelijk te doen :P

[Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 21-11-2021 20:34]

• Leudal
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 16:00

Leudal

2 X Pana WHMDC05F3E5 72 cpc

Glashelder schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:33:
@Leudal dat lijkt me typisch een idee wat theoretisch best interessant is maar in de praktijk niet werkt.

Uiteraard is het apparaat niet gemaakt om op de kop te hangen maar het is ook niet ontworpen om te hangen in het koude gedeelte van de kamer. Bovenin de ruimte is het altijd warmer dan laag in de ruimte. Ik vermoed dat dat de nodige problemen gaat geven.

Buiten dat niemand denk ik gek genoeg is om zo’n installatie daadwerkelijk te doen :P
In een convectorput komt koude lucht over de vloer de convectorput in en zou dan door de warme binnenunit opgewarmt worden ( de warme lucht zorgt voor convector-werking). De cv zou dan alleen bij buitenteperatuur van bv -6 mee helpen. Het idee wat ook word toegepast bij een hybride oplossing met een lucht/water warmtepomp.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Beetje van 3D Studio en een beetje van Snipping tool :9

Ik zit dus bij dat bureau'tje en de woonkamer wordt prima warm, maar ik voel echt rechts ok en links de kou binnen komen of wegstromen.

Op A of B zou ik nog een kleine warmtepomp moeten hebben, of juist op C, in de gang, zodat het daar niet ijskoud wordt en gelijk boven ook een beetje warm wordt.

Heb een Daikin FTXM35R, die is genoeg om alles te verwarmen, maar het blijft toch erg aan 1 kant hangen. Overigens was dit voorheen ook al zo met radiatoren (enkel rechts onder de 2 grote ramen).

Het mooiste lijkt me 1 warmtepomp 3,5kW erbij voor de gang en dat stroomt dan ook wel naar boven, maar lijkt me ook weer wat zonde van het geld. Dan misschien beter een kleintje erbij in de keuken of links van het bureau.

Ook is het glas in de tuindeur nog enkel glas, zie hier zo snel geen goedkope oplossing voor, maar misschien wel goedkoper dan een WP erbij.

Iemand een idee? Misschien alleen een kleine elektrische heater links van de PC, maar die is dan wel COP 1, dat is zo zonde, maar wel alleen aan in de koude maanden dan.

[Voor 8% gewijzigd door JDx op 21-11-2021 21:34]

Dingen als Twitter enzo.

• JDx

JDx

Ben ik ^

rupsen schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:13:
[...]

Elke buitenunit heeft eigenlijk wel een eigen groep nodig
Waar vind je dit? Bij mij zit de hele benedenverdieping op 1 groep, tv, pc, koelkast, oven, waterkoker, speakers en de warmtepomp, alles behalve de vaatwasser eigenlijk.

De wasmachine en de ketel hebben samen 1 groep, boven is 1 groep en de zonnepanelen hebben 1 groep.

[Voor 14% gewijzigd door JDx op 21-11-2021 21:40]

Dingen als Twitter enzo.

• ASW1
Leudal schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:53:
Heeft er iemand in dit topic met convectorputten weleens nagedacht om de binnenunit in de convectorput te plaatsen ( met de lamellen naar boven!).
Misschien zijn er mensen met een cv- ketel in combinatie met convectorput waar dit interessant voor kan zijn.
Je zou er dan niet mee moeten gaan koelen!
Misschien dat het een leuk project is, zelf heb ik geen convectorputten meer maar vloer- en wandverwarming ( in combinatie met een lucht/water warmtepomp! )
Ja ik.
Kwam tot de conclusie dat het niet gaat. Om te koelen is het sowieso een ramp omdat je te laag zit en afvoer condenswater eigenlijk niet kan.
Maar laten we zeggen alleen om mee te verwarmen op papier is het ideaal maar zo'n ding moet je ook af en toe servicen een beetje schoonmaken etc maar wanneer je dat ding in een convectorput hangt kun je er helemaal niet meer bij, je krijgt de kap niet eens open.
Er zijn wel kanaalairco's die ook op hun kant gehangen mogen worden misschien zou dat beter werken.
Op zich een uitdaging om de leidingen naar de kruipruimte te brengen en dan naar de convectorput, lijkt me een aardig geklooi maar het moet kunnen.

• Glashelder
  • Niet online
Leudal schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:50:
[...]

In een convectorput komt koude lucht over de vloer de convectorput in en zou dan door de warme binnenunit opgewarmt worden ( de warme lucht zorgt voor convector-werking). De cv zou dan alleen bij buitenteperatuur van bv -6 mee helpen. Het idee wat ook word toegepast bij een hybride oplossing met een lucht/water warmtepomp.
Mijn punt is dus dat de software in zo’n unit niet ontworpen is voor die situatie. Die is ontworpen voor dat deel van de ruimte waar het als eerste opwarmt.

Het zal vast kunnen, maar ik vermoed dat het niet bijzonder zuinig zal zijn.

• ASW1
Even een vraagje m.b.t. installatie van een buitenunit die gebruikt zal worden om te verwarmen;
af fabriek lijken er 2 opties te zijn nl de gaten in de onderzijde van de buitenunit dicht te stoppen met rubber pluggen en dan 1 afvoerplug te gebruiken waarop een buis of slang kan om het condenswater gericht af te voeren.
De andere optie lijkt te zijn (maar dat staat niet expliciet in de montageinstructies) om alles open te laten en eruit te laten lopen waar het heen wil.

Hoe werkt dat als het vriest, is zo'n slang/buis dan überhaupt een optie?

• w00key
Ssselayer schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:57:
Op http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN17.pdf zie je dat je 3MXM52N tot 10A nodig heeft.

De 2MXM50N heeft minder nodig, maar samen op 1 groep lijkt mij niet heel handig, de units hebben soms de neiging om meer stroom te gebruiken dan de specsheet aangeeft. Er wordt niet voor niks aangeraden om de kleine op 16A traag af te zekeren en de grote op 25A.

Ik zou de grote een aparte groep even en de kleine bij de slaapkamers/hal/verdieping groep aan te sluiten, die worden toch niet zwaar belast. Zo heb je ze toch verdeeld over 2 groepen.

• w00key
JDx schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:30:
Beetje van 3D Studio en een beetje van Snipping tool :9

[Afbeelding]

Ik zit dus bij dat bureau'tje en de woonkamer wordt prima warm, maar ik voel echt rechts ok en links de kou binnen komen of wegstromen.
Dat klinkt als een warmteverdeling probleem, daar heb je niet altijd gelijk een warmtepomp voor nodig.

Hier in de woonkamer wordt het sneller en gelijkmatiger warm als ik een ventilator aanzet. Niet op mezelf gericht natuurlijk, maar meer om de koude en warme lagen in de kamer stuk te maken door wat beweging in te brengen. Ik weet nog niet wat het beste werkt maar ik kan je vertellen dat een Bestron DFA40 overkill is zelfs op de laagste stand, hij staat op de grond in een hoekje en verplaatst een enorme hoeveelheid lucht richting plafond.

• Glashelder
  • Niet online
ASW1 schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:38:
Even een vraagje m.b.t. installatie van een buitenunit die gebruikt zal worden om te verwarmen;
af fabriek lijken er 2 opties te zijn nl de gaten in de onderzijde van de buitenunit dicht te stoppen met rubber pluggen en dan 1 afvoerplug te gebruiken waarop een buis of slang kan om het condenswater gericht af te voeren.
De andere optie lijkt te zijn (maar dat staat niet expliciet in de montageinstructies) om alles open te laten en eruit te laten lopen waar het heen wil.

Hoe werkt dat als het vriest, is zo'n slang/buis dan überhaupt een optie?
Mijn ervaring is dat zo’n slang bij flinke langdurige vorst inderdaad stijf dichtvriest. Gevolg is daarna een ophoping van smeltwater in je buitenunit.

Ik heb ze daarom nu gewoon allemaal open.

Sommigen hebben om die reden nu warmtelinten in hun buitenunits gemonteerd. Maar dat vind ik zelf wat te fanatiek :p Als het echt nodig is gooi ik er wel weer wat heet water in.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Als je de ketel alleen nog maar gebruikt om te douchen scheelt het dan veel om hem op 60 te zetten in plaats van op 75 graden? Ik neem aan dat dat alleen nodig is om de radiatoren lekker heet te krijgen.

Kan het nog lager? Of is dat verschil te verwaarlozen.

Dingen als Twitter enzo.

• locloc
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 25-11 21:32
jordje schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:15:
[...]

Het liefst neem je dan wel ergens machanische afzuiging. Een kleine unit hoor je echt niet. Welke roosters je neemt hangt helemaal af van de kozijnen en je wensen. Dat loopt van een simpel open-en-dicht ding wat je tussen het glas en kozijn plaatst, tot hele apparaten met geluidsdemping en automatische debietregeling die je (bijna) onzichtbaar tussen spouw en kozijn plaatst.
https://www.ventilatieland.nl/decentrale-wtw-europlast bedoel je? Onzichtbaar hoeft niet zo, heb maar drie wensen:
- Het moet warm blijven binnen
- Het moet droog blijven
- Geen herrie van de ventilatie-oplossing

• Glashelder
  • Niet online
JDx schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:36:
Als je de ketel alleen nog maar gebruikt om te douchen scheelt het dan veel om hem op 60 te zetten in plaats van op 75 graden? Ik neem aan dat dat alleen nodig is om de radiatoren lekker heet te krijgen.

Kan het nog lager? Of is dat verschil te verwaarlozen.
Temperatuur voor tapwater en CV circuit zijn twee verschillende settings in je ketel.

Als je je ketel alleen gebruikt om te douchen, dan heeft het geen effect als je de CV temperatuur aanpast :). Je tapwater kan je wel naar 60 graden zetten.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:54:
[...]

Temperatuur voor tapwater en CV circuit zijn twee verschillende settings in je ketel.

Als je je ketel alleen gebruikt om te douchen, dan heeft het geen effect als je de CV temperatuur aanpast :). Je tapwater kan je wel naar 60 graden zetten.
Oh die staat al op 60, maar met douchen op 38 graden zal het niet veel uit maken of die op 40 of 60 staat lijkt me, alleen maar nadelig voor die ene keer dat je wel heet water nodig hebt om te dweilen.

Dingen als Twitter enzo.

• Glashelder
  • Niet online
JDx schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:12:
[...]

Oh die staat al op 60, maar met douchen op 38 graden zal het niet veel uit maken of die op 40 of 60 staat lijkt me, alleen maar nadelig voor die ene keer dat je wel heet water nodig hebt om te dweilen.
Enige is legionella, daarom wil je die op >= 60 hebben :)

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:24:
[...]

Enige is legionella, daarom wil je die op >= 60 hebben :)
Ja gewoon op 65, zit je safe :9

Ga de komende koude dagen eens testen of het nog nut heeft om bij te verwarmen met de radiatoren op lage temperatuur (55 graden), zodat het niet ijskoud wordt door het hele huis (warmtepomp alleen beneden).

Als dat nutteloos is kan je in de Remeha Avanta het hele CV gedeelte ook totaal uitschakelen. Dan de eco-stand aan en je hebt in principe niet meer dan een geiser.

Jammer dat 2e hands ketels niet veel waard zijn.

[Voor 20% gewijzigd door JDx op 22-11-2021 09:36]

Dingen als Twitter enzo.

• mkoskamp
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 13:06
JDx schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:33:
[...]

Ga de komende koude dagen eens testen of het nog nut heeft om bij te verwarmen met de radiatoren op lage temperatuur (55 graden), zodat het niet ijskoud wordt door het hele huis (warmtepomp alleen beneden).

[...]
Hier heb ik de aanvoertemperatuur op 55 gezet. In de ochtend gaat hij heel even aan om in de woonkamer en hal de ergste kou te verdrijven. Dat werkt prima. De rest van de dag doet de airco het. In alle kamers op de eerste en de zolder staan de radiatoren dicht.

Maarten

• JDx

JDx

Ben ik ^

mkoskamp schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:52:
[...]

Hier heb ik de aanvoertemperatuur op 55 gezet. In de ochtend gaat hij heel even aan om in de woonkamer en hal de ergste kou te verdrijven. Dat werkt prima. De rest van de dag doet de airco het. In alle kamers op de eerste en de zolder staan de radiatoren dicht.
Lekt ook wel wat warmte naar boven toch?

Heb de radiator in de gang beneden (trapgat) en in 2 tegenovergestelde slaapkamers boven wel open, inderdaad zodat het niet ijskoud is in de winter. Maar dat wil prima met 55 graden als dat energie scheelt.

Gewoon even die 14 graden eruit duwen.

[Voor 22% gewijzigd door JDx op 22-11-2021 10:37]

Dingen als Twitter enzo.

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 12:19
Iemand een idee waarom mijn unit niet boven cmpfreq 26 wil komen indien fluisterstand ingeschakeld wordt?
Is dat een beveiliging tegen overhitting bijvoorbeeld?

Fan iets harder zetten gaat het probleemloos, doorgaans gebruik ik altijd auto stand en dan is er niks aan de hand.

Daikin FTXM35M/RXM35M

[Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2021 12:29]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1 ... 84 ... 87 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee