Ik zou denken dat dit standaard is maar zal dit wel bespreken met de verkoper nog.HoppyF schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:24:
De unit kan op rubber balken staan die de trillingen absorberen. Mijn unit staat op twee dikke balken weliswaar niet op een dak maar op de grond in de tuin. Trillen doorgeven gebeurt dan ook niet.
Verwijderd
Die ken ik nog niet, hoe werkt dat in de praktijk dan?w00key schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:46:
Bij mij draai ik een 12 uur aan, 12 uur uit schema.
Door het betonnen dak heb je al massa.Cartman! schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:29:
[...]
Ik zou denken dat dit standaard is maar zal dit wel bespreken met de verkoper nog.
Vervolgens kun je nog demping toevoegen in de vorm van:
• goede rubberen voeten (ipv iele kunstof balkjes)
• trilveren, -dempers
Als de leidingen een beetje handig gelegd worden dan kun je de unit later ook nog wel 5-10cm optillen om extra massa/dempers te plaatsen. Veren moet je rekenen op ca 100 euro voor een buitenunit.
Ik bedoel zoiets.Cartman! schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:29:
[...]
Ik zou denken dat dit standaard is maar zal dit wel bespreken met de verkoper nog.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9eZ1cAUuTKxs1Cz9jM5U04yp.jpg?f=user_large)
Heb je de ZS-W , als single split ? Dus de SRC35ZS-W buitenunit ?Frenkie567917 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:23:
Onze woonkamer (140m3, hoekwoning uit 1996) verwarmen we nu alleen met MHI SRK35-ZS.
Ik krijg de indruk dat het verbruik wat aan de hoge kant is.
Ik kom in dit topic namelijk lage verbruikscijfers tegen bij het verwarmen. Rond 200 W of nog minder (dit is vast om de kamer warm te houden).
De afgelopen tijd was het verbruik bij ons rond de 900 W om de kamer op te warmen, daarna rond 600 W en richting de avond minimaal 300-400W (vaak hoger).
Vanmorgen met de lagere buitentemperatuur (5 graden) was het verbruik 600-800 W.
‘s Ochtend (6:30-7:30) draait de MHI op fan stand 4 (max) met setpoint 21 graden.
Daarna over op fan stand 2 (setpoint 21 graden), voor de rest van de dag.
De airco geeft dan een omgevingstemperatuur van 22-23 graden.
Bij de airco (keuken) is het dan rond de 21 graden, in de zithoek 20 graden.
Of is dit een normaal verbruik?
Als ik het goed zie is deze al behoorlijk zuinig (A++), maar er zijn ook modellen met een nog hogere COP (gaat dan om tienden verschil).
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe goed je huis geïsoleerd is. Ook de hoeveelheid ramen en hoeveel wind je huis vangt kan verschil maken. Hoeveel graden verlies je in de nacht bv? Met deze temperaturen.
Daarnaast zie ik dat je fan stand en setpoint wat hoger is, vergeleken met anderen hier. Daar kan je dus ook mee spelen om te kijken wat minder verbruikt en of het nog voldoende opwarmt. Eventueel ook in de nacht aan laten ipv alleen overdag.
Kwestie van uitproberen dus wat voor jou een goede instelling is en waarmee het zuinig en comfortabel warm is.
Verwijderd
Ik moet ook nog de beste instellingen gaan vinden.
Is nachtverlaging zinnig en in welke gevallen?
Hangt enorm af van situatie en persoonlijke voorkeur. Ik heb hier een goed geïsoleerd huis, en het koelt door een gemiddelde nacht niet verder af dan een graad of 19. Als het vriest misschien tot 16, ik heb het nog nooit lager gezien. Dat vind ik acceptabel genoeg dat ik de boel gewoon uitzet als ik naar bed ga en pas weer aan als ik daadwerkelijk in de woonkamer zit. Na strenge vorst misschien de boel even op max vermogen laten blazen en met 10 minuten is het weer behaaglijk.Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:10:
Ik moet ook nog de beste instellingen gaan vinden.
Dat heeft wel de consequentie dat alle meubels etc. ook afkoelen naar 19 tot 16 graden, en alles dus overdag lang koud kan aanvoelen. Pas eind van de middag merk ik dat de massa om me heen ook een beetje is opgewarmd, waardoor je dan pas een klassieker 'radiator' warmte gevoel krijgt. Of je dat vervelend vind is dus heel persoonlijk, ik vind het niet erg en pas dus geen nachtverlaging toe. Ik trek wel een trui aan
Tijdens een strenge winter, zeker met veel sneeuw, valt er overigens wel wat voor te zeggen om de boel 's nachts aan te laten. Als de buiten fan blijft draaien zal je de volgende dag geen ingesneeuwde unit hebben, en zolang de boel aanstaat zal de installatie z'n defrosts uitvoeren wanneer nodig. Zet je de boel uit, dan kan je hele buitenunit zomaar bevroren zijn en eerst een lange defrost nodig hebben voor hij kan gaan verwarmen. In het ergste geval is je buitenunit ingesneeuwd (op een dak of iets dergelijks) en kan je gaan graven omdat hij fysiek niet meer kan draaien.
Niemand?Freakie1NL schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:45:
Hier heb ik 2 Daikin Stylish. 1 zal gedurende de winter nog wel gebruikt worden om te verwarmen (woonkamer), maar andere niet (slaapkamer).
Nu heb ik de laatste helemaal schoon gemaakt, filters etc. En nu haal ik de spanning er vanaf.
Staat ook in de handleiding dat dit kan als hij voor langere tijd niet gebruikt zal worden. Maar toch even een dubbel check of er niets op/aan de buiten unit zit wat eventueel moet kunnen opwarmen om te voorkomen dat het kapot vriest?
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
wat is je verbruik over de boven genoemde dag, is dat 8 a 10 kWh dan is dat , bij een stroomprijs van 23 a 25 cent toch maar 2,50 euro, stel je dit tegenover een gas verbruik van 5 m2 dan is dat bij een prijs van 0,80 eurocent, 4 euro, dan is dit toch aanzienlijk voordeliger.Frenkie567917 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:23:
Onze woonkamer (140m3, hoekwoning uit 1996) verwarmen we nu alleen met MHI SRK35-ZS.
Ik kom in dit topic namelijk lage verbruikscijfers tegen bij het verwarmen. Rond 200 W of nog minder (dit is vast om de kamer warm te houden).
De afgelopen tijd was het verbruik bij ons rond de 900 W om de kamer op te warmen, daarna rond 600 W en richting de avond minimaal 300-400W (vaak hoger).
Vanmorgen met de lagere buitentemperatuur (5 graden) was het verbruik 600-800 W.
‘s Ochtend (6:30-7:30) draait de MHI op fan stand 4 (max) met setpoint 21 graden.
Kan volgens mij geen kwaad. Er zit wel carter verwarming in om te zorgen dat het systeem sneller op kan starten maar volgens mij kan het geen kwaad om het systeem spanningsloos te maken. Het duurt hooguit wat langer voordat ‘ie aan gaat.
Maar ik laat me graag corrigeren
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Verwijderd
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.TigerXtrm schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:05:
[...]
Hangt enorm af van situatie en persoonlijke voorkeur. Ik heb hier een goed geïsoleerd huis, en het koelt door een gemiddelde nacht niet verder af dan een graad of 19. Als het vriest misschien tot 16, ik heb het nog nooit lager gezien. Dat vind ik acceptabel genoeg dat ik de boel gewoon uitzet als ik naar bed ga en pas weer aan als ik daadwerkelijk in de woonkamer zit. Na strenge vorst misschien de boel even op max vermogen laten blazen en met 10 minuten is het weer behaaglijk.
Een draad naar binnen is normaal niet toegestaan. Het moet namelijk zo zijn dat een onderhoudsmonteur bij de unit de stroom eraf kan halen.Cartman! schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:54:
...
Naar aanleiding van het gesprek met de 2e partij kwam tevens ten sprake dat een elektricien eigenlijk buiten een stopcontact moet maken maar dat ze ook gewoon de kabel naar binnen kunnen trekken en het in een stopcontact kunnen doen. Dat laatste heeft mijn voorkeur, scheelt namelijk weer werk voor mij om zelf te doen/uit te besteden. Iemand hier nog een mening over ?
Natuurlijk in de praktijk zal het niet veel uitmaken, want hoe groot is de kans dat iemand tijdens het onderhoud de stekker erin doet terwijl die monteur aan het werk is, maar officieel is het dus niet correct.
Een ander probleem is natuurlijk wat er gebeurd als je iets anders tegelijk inschakeld op die groep. Hoe zwaar is die airco qua nominaal vermogen? En wat zit er nog meer op die groep? Dat moet je dus meenemen.
Ik weet niet wat een elektricien rekent? In mijn geval heb ik de kabel etc zelf getrokken naar de meterkast en alles qua muren weer afgewerkt. De aircoboer de werkschakelaar laten doen en een elektricien heeft enkel de stop erin gedaan (omdat die anders zijn officiele papiertje niet mocht geven
Buitenschakelaar voor de kabel die binnen in het stopcontact zit. Zo heb ik hem.Armin schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 05:56:
[...]
Een draad naar binnen is normaal niet toegestaan. Het moet namelijk zo zijn dat een onderhoudsmonteur bij de unit de stroom eraf kan halen.
Natuurlijk in de praktijk zal het niet veel uitmaken, want hoe groot is de kans dat iemand tijdens het onderhoud de stekker erin doet terwijl die monteur aan het werk is, maar officieel is het dus niet correct.
Een ander probleem is natuurlijk wat er gebeurd als je iets anders tegelijk inschakeld op die groep. Hoe zwaar is die airco qua nominaal vermogen? En wat zit er nog meer op die groep? Dat moet je dus meenemen.
Ik weet niet wat een elektricien rekent? In mijn geval heb ik de kabel etc zelf getrokken naar de meterkast en alles qua muren weer afgewerkt. De aircoboer de werkschakelaar laten doen en een elektricien heeft enkel de stop erin gedaan (omdat die anders zijn officiele papiertje niet mocht geven).
Ik zit met het zelfde verhaal, of het nu koud of warm is buiten de unit wilt niet lager dan 400w.
Ik snap dus niet dat andere mensen wel verder naar benden kunnen.
Frenkie567917 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:23:
Ik weet niet precies wat jullie instellingen zijn, maar ik heb hier ook een MHI van 3.5kW en die van mij start op 600 en daalt vrij rap naar 250-300 W. Heb zelf de stille modus standaard aan, fan op stand 2. 3D auto staat bij mij uit, ik heb de lamellen in een vaste richting. Setpoint 20 graden.Voske89 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:35:
Ik zit met het zelfde verhaal, of het nu koud of warm is buiten de unit wilt niet lager dan 400w.
[...]
28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW
Maar dan is de kans 50% dat bij de unit (en de binnenunit(s)) fase en nul verwisseld zijn. Niet zo fraai dus, en een recept voor ongelukken. (Als je bijvoorbeeld een binnenunit even open maakt, verwacht je niet dat op het hele laagspanningsdeel een spanning van boven de 200V zit...)banaliteit schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 07:56:
[...]
Buitenschakelaar voor de kabel die binnen in het stopcontact zit. Zo heb ik hem.
Ik vind dit een bijzonder gevaarlijke tip.
Als er binnen toch al een WCD zit, dan is het toch een kleine moeite om een vaste aansluiting te maken?
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 13-11-2021 10:18 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Inderdaad.Andrehj schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:53:
[...]
Maar dan is de kans 50% dat bij de unit (en de binnenunit(s)) fase en nul verwisseld zijn. Niet zo fraai dus, en een recept voor ongelukken. (Als je bijvoorbeeld een binnenunit even open maakt, verwacht je niet dat op het hele laagspanningsdeel een spanning van boven de 200V zit...)
Als er binnen toch al een WCD zit, dan is het toch een kleine moeite om een vaste aansluiting te maken?
Maak dus gebruik van een bestaande groep die nagenoeg niet belast wordt en sluit de unit daarop aan.
Zet er dan wel een werkschakelaar tussen want anders kun je de unit nooit uitzetten zonder dat de hele groep uit moet.
Is er nog plaats op een niet gebruikte groep is dat de beste keuze.
Veel beter inderdaad, en dan heb je ook nog de WCD over.Andrehj schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:53:
[...]
Maar dan is de kans 50% dat bij de unit (en de binnenunit(s)) fase en nul verwisseld zijn. Niet zo fraai dus, en een recept voor ongelukken. (Als je bijvoorbeeld een binnenunit even open maakt, verwacht je niet dat op het hele laagspanningsdeel een spanning van boven de 200V zit...)
Als je toch een stekker wil kan je wel nakijken of de fase en nul niet verwisseld zijn. Kwestie van open maken en kijken waar de draden zitten
Dat gaat goed totdat iemand die er even uit haalt (voor de stofzuiger of zo) en em daarna omgekeerd weer terugzet. Slecht advies dus. Een buitenunit hoort gewoon een vaste aansluiting te hebben.Plenkske schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:35:
[...]
Veel beter inderdaad, en dan heb je ook nog de WCD over.
Als je toch een stekker wil kan je wel nakijken of de fase en nul niet verwisseld zijn. Kwestie van open maken en kijken waar de draden zitten
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Als er op het laagspanningsdeel meer als 200V staat is de WP allang kapot.Andrehj schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:53:
[...]
Dit heeft niets te maken met fase/nul verwisseling.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Je mist kennis.ron321 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:07:
[...]
Als er op het laagspanningsdeel meer als 200V staat is de WP allang kapot.
Dit heeft niets te maken met fase/nul verwisseling.
O.a. bij Mitsubishi Electric (L/W en L/L) is het als volgt:
Er gaan drie draden (plus randaarde) van buiten naar binnen.
- Fase (230V)
- Nul
- 24V dc (t.o.v. de nul)
Als jij nou fase en nul gaat verwisselen, dan maakt dat voor de besturingen niets uit, zij "zien" gewoon een spanningsverschil van 24V en gaan dus niet kapot. Echter, de werkelijke spanning tov de aarde is dan geen 24V, maar meer dan 200V.
(Het is trouwens ook maar de vraag wat bijvoorbeeld ontstoorcircuits die tussen 24V en aarde hangen ervan vinden dat ze meer dan 200V voor hun kiezen krijgen).
Aangezien veel andere fabrikanten ook werken met een driedraadssysteem van binnen naar buiten verwacht ik dat ook zij geen galvanische scheiding tussen het "hoog"- en het laagspanningsdeel hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 13-11-2021 11:54 ]
Dat zei de verkoper ook; dat het voor de monteur duidelijk moet zijn dat de schakelaar binnen zit en iedereen er dan met z'n tengels vanaf blijft. Om daar een schakelaar in de draad tussen te zetten is nog wel netjes denk ik. Dan maakt het niet meer uit of de stekker erin of eruit is zolang die schakelaar maar uit staat.Armin schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 05:56:
Een draad naar binnen is normaal niet toegestaan. Het moet namelijk zo zijn dat een onderhoudsmonteur bij de unit de stroom eraf kan halen.
De groep zelf zit alleen een slaapkamer en inloopkast op, volgens de verkoper beschouwden ze dat als een lege groep. 2 losse buitenunits heeft wel als voordeel dat mocht er toch een probleem zijn, ik redelijk simpel een draad vanaf een andere groep kan doortrekken en zo beide units op een eigen groep hebben staan (of t n andere fase is, zou ik moeten uitzoeken nog).Een ander probleem is natuurlijk wat er gebeurd als je iets anders tegelijk inschakeld op die groep. Hoe zwaar is die airco qua nominaal vermogen? En wat zit er nog meer op die groep? Dat moet je dus meenemen.
De meterkast zit zegmaar rechts bij de deur en de buitenunit komt helemaal linksboven op het dak 10 meter hoog dus even een extra kabel aanleggen op eigen groep zit er simpelweg niet in. Extra zuur wel is dat tijdens de bouw ik wel gevraagd heb om een aparte groep tbc airco en het staat ook zo in de tekeningen maar de aannemer is het vergeten. Ik heb 200 euro compensatie gekregen en daarmee was de kous af want achteraf realiseren was niet mogelijk.Ik weet niet wat een elektricien rekent? In mijn geval heb ik de kabel etc zelf getrokken naar de meterkast en alles qua muren weer afgewerkt. De aircoboer de werkschakelaar laten doen en een elektricien heeft enkel de stop erin gedaan (omdat die anders zijn officiele papiertje niet mocht geven).
Interessant. Mijn installateur heeft hem gewoon opgeleverd op deze manier. Er waren geen instructies over stekkers die op een bepaalde manier in het stopcontact moesten. Maakt dat echt uit? In feite is mijn Daikin airco dan niet veilig opgeleverd?Andrehj schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:53:
[...]
Eens, vandaar mijn als.Andrehj schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:43:
[...]
Dat gaat goed totdat iemand die er even uit haalt (voor de stofzuiger of zo) en em daarna omgekeerd weer terugzet. Slecht advies dus. Een buitenunit hoort gewoon een vaste aansluiting te hebben.
Had misschien dikgedrukt en in hoofdletters moeten zijn.
@Andrehj Aparte constructie.
Zojuist even het elektrische schema bekeken.
Dit wist ik idd niet.
Ik vind het sowieso verstandig om het vast aan te sluiten met een werkschakelaar maar nu helemaal.
Zojuist even het elektrische schema bekeken.
Dit wist ik idd niet.
Ik vind het sowieso verstandig om het vast aan te sluiten met een werkschakelaar maar nu helemaal.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Nee, maar het komt hier wel vaker voor dat meningen als feiten gepresenteerd wordenbanaliteit schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:18:
[...]
Interessant. Mijn installateur heeft hem gewoon opgeleverd op deze manier. Er waren geen instructies over stekkers die op een bepaalde manier in het stopcontact moesten. Maakt dat echt uit? In feite is mijn Daikin airco dan niet veilig opgeleverd?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Een werkschakelaar schakelt altijd beide polen af, maakt niet uit welke neutraal of fase is. De installateur heeft naast elke installatie deze geplaatst: https://www.sandervunderi...hakelaar-25a-2-polig.htmlAndrehj schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:53:
[...]
Voor 3 fase gebruik je de 4 polige variant, voor L1/2/3/N. Simpel.
Zo kan je direct zien of er stroom op de installatie staat, een huis tuin en keuken meterkast heeft geen lock out tag out faciliteit.
Niet heel veel anders dan op gas, 's ochtends springt de CV / airco aan tot het warm genoeg is, daarna zeker met dit warme weer gaat het pendelen. Er is niet genoeg warmtevraag om constant 400W x 12 uur te draaien daarna.Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:35:
[...]
Die ken ik nog niet, hoe werkt dat in de praktijk dan?
Vanochtend kostte dat 2 kWh in 2 uur tijd, setpoint 21 boven, 22 beneden, opwarmen tot 24/25 gemeten op de unit (die zijn altijd optimistisch) of 20/21.5 op Evohome. En nu staat alles weer uit (scheelt geluid), door 20/21 graden in te stellen, pas over een paar uur is het voldoende afgekoeld om weer automatisch in te schakelen.
Misschien ga ik nog een keer extra opwarmen later in de middag, gebruik maken van de 13 graden buiten om efficiënter warmte naar binnen te pompen, dat scheelt toch weer wat COP vs 5 graden buiten.
Wat is precies een "vaste aansluiting" tov een WCD?Andrehj schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:43:
Dat gaat goed totdat iemand die er even uit haalt (voor de stofzuiger of zo) en em daarna omgekeerd weer terugzet. Slecht advies dus. Een buitenunit hoort gewoon een vaste aansluiting te hebben.
Als het een betondak is valt het wel mee. Als het een dak van houten balken is zou ik er niet aan beginnen (helaas hier ervaring daarmee).Cartman! schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:02:
Uitgaande van 2 Daiking buitenunits RXA50 & 2 MXM 40N; als ik die op het platte dak van mijn woning heb staan en ik slaap daar onder; hoe groot is de kans dat ik dit ga horen? Dat de binnenunits wat geluid maken is logisch natuurlijk maar ik wil vooral geen resonantie hebben van de buitenunits. Dat is eigenlijk het enige wat me tegenhoudt om de offerte te akkoorderen.
"gevaarlijke tip", moet niet gekker worden. zolang dat ik weet worden airco's met een stekker aangesloten.Andrehj schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:53:
[...]
Het liefst gewoon met een werkschakelaar en een aparte groep uiteraard.
Als je een unit open gaat maken en je "verwacht" dat ergens geen gevaarlijke spanning op staat moet je misschien sowieso niet aan een airco of ook maar iets met stroom komen.
[ Voor 7% gewijzigd door rupsen op 13-11-2021 22:53 ]
ik heb jaren onder een dak van hout geslapen met een buitenunit er bovenop en nooit wat gehoord. (en ja die stond ook aan 's nachtsJan-man schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:24:
[...]
Als het een betondak is valt het wel mee. Als het een dak van houten balken is zou ik er niet aan beginnen (helaas hier ervaring daarmee).
Helemaal met je eens.rupsen schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:52:
[...]
"gevaarlijke tip", moet niet gekker worden. zolang dat ik weet worden airco's met een stekker aangesloten.
Het liefst gewoon met een werkschakelaar en een aparte groep uiteraard.
Als je een unit open gaat maken en je "verwacht" dat ergens geen gevaarlijke spanning op staat moet je misschien sowieso niet aan een airco of ook maar iets met stroom komen.
Voordat je überhaupt ergens aan begint ga je meten of iets spanningsloos is.
Doe je dat niet ben je gewoonweg een kluns.
Ook al heb je een werkschakelaar uitgezet(de betere hebbend mogelijkheid om er een slotje op te zetten), meten is weten en voor je eigen veiligheid er wordt je niets anders geleerd, nu en heel veel jaren geleden ook al.
[ Voor 3% gewijzigd door Supertip op 14-11-2021 01:28 ]
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Hallo, ik wil een oude single split airco laten vervangen. Deze is voor de bovenste verdieping (plat dak) waar het 's zomers erg warm kan worden. Is ook onze slaapkamer.
Naast koelvermogen vind ik ook een stille werking en goede luchtfiltering belangrijke criteria.
Ik heb nu 1 offerte met de volgende drie apparaten gekregen, allen met ca. 3,5 kW koelvermogen en R-32 koudemiddel. De adviseur heeft ter plekke gekeken:
1. Daikin FTXP-35M ("comfora" ?) binnenunit / RXP-35M buitenunit: € 3.170. Optie: Wifi €105.
2. Mitsubishi Electric MSZ-HR35VF binnenunit / MUZ-HR35 buitenunit: € 2.930. Optie: Wifi € 105.
3. Panasonic KIT-FZ35-WKE binnenunit/ CU-FZ35-WKE buitenunit: € 2.920. incl. Wifi controller.
Prijzen zijn inc. montage/installatie en incl.btw.
Onderhoudscontract jaarlijks €165 incl. BTW waarbij garantie op van 5 naar 7 jaar wordt verhoogd (all-in).
Ik wil sowieso meer offertes opvragen. Maar gezien bedragen die ik hier heb zien langskomen schrik ik nogal van deze offerte (terecht?).
Kennen jullie in regio Utrecht goede airco bedrijven die deskundig installeren en redelijke prijzen vragen? Mag ook pm. als dat niet past in dit forum.
Naast koelvermogen vind ik ook een stille werking en goede luchtfiltering belangrijke criteria.
Ik heb nu 1 offerte met de volgende drie apparaten gekregen, allen met ca. 3,5 kW koelvermogen en R-32 koudemiddel. De adviseur heeft ter plekke gekeken:
1. Daikin FTXP-35M ("comfora" ?) binnenunit / RXP-35M buitenunit: € 3.170. Optie: Wifi €105.
2. Mitsubishi Electric MSZ-HR35VF binnenunit / MUZ-HR35 buitenunit: € 2.930. Optie: Wifi € 105.
3. Panasonic KIT-FZ35-WKE binnenunit/ CU-FZ35-WKE buitenunit: € 2.920. incl. Wifi controller.
Onderhoudscontract jaarlijks €165 incl. BTW waarbij garantie op van 5 naar 7 jaar wordt verhoogd (all-in).
Ik wil sowieso meer offertes opvragen. Maar gezien bedragen die ik hier heb zien langskomen schrik ik nogal van deze offerte (terecht?).
Kennen jullie in regio Utrecht goede airco bedrijven die deskundig installeren en redelijke prijzen vragen? Mag ook pm. als dat niet past in dit forum.
Pittige prijzen.Matushki schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:38:
Hallo, ik wil een oude single split airco laten vervangen. Deze is voor de bovenste verdieping (plat dak) waar het 's zomers erg warm kan worden. Is ook onze slaapkamer.
Heb je ook een LG overwogen?
Is de slaapkamer zo groot dat je een 3,5 kW nodig hebt?
@Matushki
De binnen- en buitenunit komen weer op dezelfde locatie te staan?
De elektraaansluiting kan dan worden hergebruikt, alleen het leidinwerk zal vernieuwd worden.
Is de prijs inclusief het demonteren en afvoeren van de oude airco?
Onderhoudscontract zou ik sowieso niet doen, het enige wat er gedaan wordt (hopelijk) is de verdamper en condenser die wordt gereinigd en er wordt gemeten of alle waardes nog kloppen.
Meestal wordt de manifold niet eens aangesloten omdat dit betekend dat je ook weer een beetje koudemiddel verliest.
De binnen- en buitenunit komen weer op dezelfde locatie te staan?
De elektraaansluiting kan dan worden hergebruikt, alleen het leidinwerk zal vernieuwd worden.
Is de prijs inclusief het demonteren en afvoeren van de oude airco?
Onderhoudscontract zou ik sowieso niet doen, het enige wat er gedaan wordt (hopelijk) is de verdamper en condenser die wordt gereinigd en er wordt gemeten of alle waardes nog kloppen.
Meestal wordt de manifold niet eens aangesloten omdat dit betekend dat je ook weer een beetje koudemiddel verliest.
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Pittige prijs hoor, ik zou wel willen dat ik zulke bedragen zou durven vragenMatushki schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:38:

Deze aanbieder levert geen LG.
Het is wel een ervaren bedrijf.
De bestaande doorvoer wordt inderdaad hergebruikt en bestaande airco gedemonteerd en afgevoerd.
Het is wel een ervaren bedrijf.
De bestaande doorvoer wordt inderdaad hergebruikt en bestaande airco gedemonteerd en afgevoerd.
Ja, herkenbaar wel, hier ook een stylish 3.5 voor 3200…, wel met wat meerwerk. Dure regio speelt vaak ook mee. Ik vermoed dat met de vraag komende jaren naar warmtepompen de prijzen nog wel even door het dak gaan.rupsen schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:59:
[...]
Pittige prijs hoor, ik zou wel willen dat ik zulke bedragen zou durven vragen
Heeft niet zo zeer met de vraag te maken maar met de sterk gestegen prijzen van grondstoffen zoals koper.kbuntu schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:08:
[...]
Ja, herkenbaar wel, hier ook een stylish 3.5 voor 3200…, wel met wat meerwerk. Dure regio speelt vaak ook mee. Ik vermoed dat met de vraag komende jaren naar warmtepompen de prijzen nog wel even door het dak gaan.
Leidingen zijn daardoor per meter veel duurder geworden.
Helaas wordt de Corona pandemie als excuus gebruikt om alles maar te verhogen.
Transport, brandstoffen enz.
Kwalijke zaak maar niemand doet er iets aan terwijl we hier allemaal wel de rekening van gepresenteerd krijgen.
Het is wel zo dat mensen die al een LLWP hebben deze nu ook meer gaan inzetten als verwarming tgv de hoge gasprijzen. Ik heb mijn LLWP nu ook soms als verwarming aan terwijl ik deze eigenlijk alleen maar had bedoeld om in de zomer mee te gaan koelen.
Speelt natuurlijk ook mee, maar reken maar dat bedrijven in een regio als Utrecht veel sneller akkoord krijgen op prijzige offertes dan laten we zeggen omgeving Enschede. Het is gewoon lekker cashen met al die yuppen 😅HoppyF schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:46:
[...]
Heeft niet zo zeer met de vraag te maken maar met de sterk gestegen prijzen van grondstoffen zoals koper.
Leidingen zijn daardoor per meter veel duurder geworden.
Helaas wordt de Corona pandemie als excuus gebruikt om alles maar te verhogen.
Transport, brandstoffen enz.
Kwalijke zaak maar niemand doet er iets aan terwijl we hier allemaal wel de rekening van gepresenteerd krijgen.
Het is wel zo dat mensen die al een LLWP hebben deze nu ook meer gaan inzetten als verwarming tgv de hoge gasprijzen. Ik heb mijn LLWP nu ook soms als verwarming aan terwijl ik deze eigenlijk alleen maar had bedoeld om in de zomer mee te gaan koelen.
voor dat geld heb je hier bijna een milti split
(drenthe)
[ Voor 25% gewijzigd door rupsen op 14-11-2021 12:53 ]
Forse prijzen voor een vervanging waar electra en het boren van gaten niet aan de orde isMatushki schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:38:

De oude leidingen kunnen waarschijnlijk ook hergebruikt worden?
En wtf.. een onderhoudscontract van 165 euro per jaar

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 14-11-2021 13:01 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Inderdaad, het ontmantelen van de oude unit weegt niet op tegenover de voordelen van het hergebruiken van gaten en doorvoeren en mogelijk nog leidingen.revolution-nl schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:58:
[...]
Forse prijzen voor een vervanging waar electra en het boren van gaten niet aan de orde is
En wtf.. een onderhoudscontract van 165 euro per jaar![]()
Een onderhoudscontract is ook niet nodig en al helemaal niet voor die prijs.
Lijkt wel een beetje op het meeverkopen van te dure HDMI kabels bij een nieuwe TV.
Mijn 35ZS moduleert met deze temperaturen vrij snel terug naar 196 watt. Draai je op ECO (hij probeert dan rustiger de doel temperatuur te halen), en wat is de DT als je start met verwarmen? Dus actuele ruimte temperatuur en gewenste ruimte temperatuur (geen setpoint) waar de airco naartoe verwarmt.Frenkie567917 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:23:
Op ECO verwarm ik met setpoint 23c, de ruimte temperatuur is dan 20.8
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
165 euro per jaar kan ik nog wel inkomen.revolution-nl schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:58:
[...]
Forse prijzen voor een vervanging waar electra en het boren van gaten niet aan de orde is
En wtf.. een onderhoudscontract van 165 euro per jaar![]()
Administratie, voorrijkosten, onderhoud van gereedschap moet ook betaald worden en 1.5 uur werk.
Leidingen kunnen alleen hergebruikt worden als de vorige unit R410a als koudemiddel had anders moet het vervangen worden.
Oude unit demonteren kan normaal gesproken ook best in de papieren lopen.
Denk aan afpompen van het koudemiddel, koudemiddel afvoeren, olie aftappen uit de compressor en unit afvoeren.
Maar de meesten knippen de leidingen door er laten het koudemiddel vliegen en brengen de unit naar de lokale oud ijzer boer.
Jaarlijks onderhoud is voor een lucht/lucht wp keiharde overkill, het is vooral een dure verzekering en een leuk verdienmodel.rupsen schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:53:
[...]
165 euro per jaar kan ik nog wel inkomen.
Administratie, voorrijkosten, onderhoud van gereedschap moet ook betaald worden en 1.5 uur werk.
Als er geen haast bij is zou ik gewoon nog een paar offertes opvragen. Met wat googelen kan je wel installateurs in de buurt vinden. Het meeste is verder al door anderen gezegd:Matushki schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:38:
- Prijs is aan de hoge kant
- 3,5kW klinkt veel voor een slaapkamer, tenzij dit een complete zolderverdieping o.i.d. is
- Demontage kost ook geld, alhoewel er weer tijd kan worden bespaard met het niet boren van gaten en leggen van stroom en goten. Het verantwoord echter niet een meerprijs van bijna duizend euro
- Onderhoudscontract heeft een hoog bullshit-gehalte
Het is een redelijk open zolderverdieping, 4,5m X 10m, waarbij je doorloopt van slaapkamer naar inloop badkamer etc.jordje schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:34:
[...]
Als er geen haast bij is zou ik gewoon nog een paar offertes opvragen. Met wat googelen kan je wel installateurs in de buurt vinden. Het meeste is verder al door anderen gezegd:
- Prijs is aan de hoge kant
- 3,5kW klinkt veel voor een slaapkamer, tenzij dit een complete zolderverdieping o.i.d. is
- Demontage kost ook geld, alhoewel er weer tijd kan worden bespaard met het niet boren van gaten en leggen van stroom en goten. Het verantwoord echter niet een meerprijs van bijna duizend euro
- Onderhoudscontract heeft een hoog bullshit-gehalte
Conclusie is dus dat er wel wat van de prijs af moet kunnen.
Mijn buren tipten mij over dit bedrijf omdat zij wel erg tevreden zijn, maar ze zijn wel wat duurder, vonden zij destijds ook.
Ik ga meer offertes aanvragen, ben alleen huiverig voor aanbieders die minder ervaren zijn, en waar ook service en installatie kwaliteit lager is. Daarom: goede ervaringen met bedrijven in regio Utrecht zijn zeer welkom via pm!
[ Voor 10% gewijzigd door Matushki op 14-11-2021 15:37 ]
Als je in een bosrijk gebied woont of bij de zee in de buurt dan is onderhoud helemaal niet zo gek.revolution-nl schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:59:
[...]
Jaarlijks onderhoud is voor een lucht/lucht wp keiharde overkill, het is vooral een dure verzekering en een leuk verdienmodel.
Er zijn zat mensen met geld zat die geen zin hebben om zelf zo'n unit schoon te maken.
Dus waarom zou je het als installateur niet aanbieden?
Wat ik probeerde te zeggen, los van of onderhoud onzin is of niet, is dat 165,- per jaar niet perse duur is.
Het hangt er ook maar net vanaf wat het eigen kennisniveau is e.d. wil je kunnen beoordelen of iemand anders verstand van zaken heeft. Bij een degelijk bedrijf wat langer bestaat is de kans groter dat de werkwijze ook deugdelijk is. Ik zou daar ook sneller voor kiezen dan de prijsvechter die net komt kijken. Reviews op internet kunnen ook behulpzaam zijn. Maar dan nog kan de prijsvechter goedkoper en beter zijn…Matushki schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:35:
[...]
Het is een redelijk open zolderverdieping, 4,5m X 10m, waarbij je doorloopt van slaapkamer naar inloop badkamer etc.
Conclusie is dus dat er wel wat van de prijs af moet kunnen.
Mijn buren tipten mij over dit bedrijf omdat zij wel erg tevreden zijn, maar ze zijn wel wat duurder, vonden zij destijds ook.
Ik ga meer offertes aanvragen, ben alleen huiverig voor aanbieders die minder ervaren zijn, en waar ook service en installatie kwaliteit lager is. Daarom: goede ervaringen met bedrijven in regio Utrecht zijn zeer welkom via pm!
Prijzen lijken mij te bizar voor woorden. €3300 voor nog niet eens een Perfera? En een onderhoudscontract van €165/jaar? Hier was dat €70. Is de installatie mega-ingewikkeld o.i.d.?Matushki schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:38:
Helder 😁Wilke schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:27:
[...]
Prijzen lijken mij te bizar voor woorden. €3300 voor nog niet eens een Perfera? En een onderhoudscontract van €165/jaar? Hier was dat €70. Is de installatie mega-ingewikkeld o.i.d.?
Installatie is volgens mij zeker niet ingewikkeld. Maar wel de-installeren en afvoeren oude airco inbegrepen. En hij moet wel het dak op (2e verdieping).
Door die discussie over de oude airco komt bij mij wel een andere gedachte op. Gezien de huidige schrootprijzen zou het me niet verbazen als ze gewoon bijna quitte draaien op het afvoeren van een oude airco. Daar zal een ervaren installateur toch geen uren mee bezig zijn?
Ik heb alleen in de verste verte geen idee van wat oud koelmiddel doet, levert dat nog geld op of moet je daarop bijleggen? Schoon koelmiddel ligt zo te zien rond de 20 euro per kilo afhankelijk van het soort en de afnamehoeveelheid.
Ik heb alleen in de verste verte geen idee van wat oud koelmiddel doet, levert dat nog geld op of moet je daarop bijleggen? Schoon koelmiddel ligt zo te zien rond de 20 euro per kilo afhankelijk van het soort en de afnamehoeveelheid.
Hier kostte een oude airco demonteren niks extra. Netjes aftappen is ook zo gedaan, ff oude unit aan op max en paar minuten later mocht het weer uit en is het leeg.
+1, boven 3000 voor 1x single split is teveel. Maar dak op, dat klinkt wel ingewikkelder, een unit is gauw 25kg, dat neem je niet even mee op een ladder
+1, boven 3000 voor 1x single split is teveel. Maar dak op, dat klinkt wel ingewikkelder, een unit is gauw 25kg, dat neem je niet even mee op een ladder
Over dat laatste, hoe doen die monteurs van zonnepanelen dat dan?w00key schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:21:
Hier kostte een oude airco demonteren niks extra. Netjes aftappen is ook zo gedaan, ff oude unit aan op max en paar minuten later mocht het weer uit en is het leeg.
Die zonnepanelen waaien niet vanzelf het dak op.
Één of twee etages omhoog gaat prima met een montagelift of wind-up statief. Dat zijn echt de kosten niet. Die kunnen ze eventueel zelfs voor een paar tientjes huren.
Zonnepanelen kunnen gewoon via de steiger of door een dakraam, want die zijn niet zo zwaar.
Zonnepanelen kunnen gewoon via de steiger of door een dakraam, want die zijn niet zo zwaar.
[ Voor 43% gewijzigd door jordje op 15-11-2021 10:41 ]
Als ze het goed doen gewoon een steiger opbouwen, en dan afhankelijk van je installateur kan deze daar extra voor rekenen (steigerhuur indien deze niet een eigen steiger heeft), of kosten bereken voor het opbouwen van de steiger (kost hoe dan ook wat tijd, en tijd is geld). En als je op dak werkt (op hoogte) uiteraard zekeren, toch wel fijn dat je installateur om wat voor reden niet van je dak valt en helemaal beneden ligtHoppyF schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:30:
[...]
Over dat laatste, hoe doen die monteurs van zonnepanelen dat dan?
Die zonnepanelen waaien niet vanzelf het dak op.
Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.
Ja, mee eens hangt van de situatie af of de montage plek goed te bereiken is of niet.Only schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:41:
[...]
Als ze het goed doen gewoon een steiger opbouwen, en dan afhankelijk van je installateur kan deze daar extra voor rekenen (steigerhuur indien deze niet een eigen steiger heeft), of kosten bereken voor het opbouwen van de steiger (kost hoe dan ook wat tijd, en tijd is geld). En als je op dak werkt (op hoogte) uiteraard zekeren, toch wel fijn dat je installateur om wat voor reden niet van je dak valt en helemaal beneden ligtHangt overigens ook af van de bereikbaarheid van je dak en plat/schuin/hoogte.
Plat dak zal over het algemeen geen probleem opleveren.
Dan ken je de gemiddelde koelmonteur nog nietw00key schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:21:
Best prijzig.Matushki schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:38:
Wat ik niet goed begrijp is dat er goedkope instapmodelletjes worden voorgesteld?
Bij dit soort prijzen is de inkoop van de unit maar een kwart ofzo van het totaal, waarom dan niet iets betere units voorgesteld? Het is geen seconde langer werk om te installeren, en voor 200 euro meer heb je dan een veel betere unit die stiller zuiniger is en meer mogelijkheden heeft.
Ik vind dat heel duur.Matushki schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:38:
Hier zijn 2 LG’s PC12SQ (incl. WiFi) geplaatst dik een week geleden voor €2200,- all in.
Weliswaar geen regio Utrecht maar of het zoveel scheelt met Zuid-Limburg betwijfel ik.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik heb de ZS-W als single split, met de SRC35ZS-W2 als buitenunit.Plenkske schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:54:
Heb je de ZS-W , als single split ? Dus de SRC35ZS-W buitenunit ?
Als ik het goed zie is deze al behoorlijk zuinig (A++), maar er zijn ook modellen met een nog hogere COP (gaat dan om tienden verschil).
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe goed je huis geïsoleerd is. Ook de hoeveelheid ramen en hoeveel wind je huis vangt kan verschil maken. Hoeveel graden verlies je in de nacht bv? Met deze temperaturen.
Daarnaast zie ik dat je fan stand en setpoint wat hoger is, vergeleken met anderen hier. Daar kan je dus ook mee spelen om te kijken wat minder verbruikt en of het nog voldoende opwarmt. Eventueel ook in de nacht aan laten ipv alleen overdag.
Kwestie van uitproberen dus wat voor jou een goede instelling is en waarmee het zuinig en comfortabel warm is.
Met de temperaturen van afgelopen dagen is de woonkamer in de ochtend afgekoeld tot 18 graden.
Dichtbij de vloer (natuurstenen vloer zonder vloerverwarming

Rc van vloeren, muren en daken is minimaal 2,5.
Verder 12 m2 glas, waarvan de helft HR+, de andere helft dubbel glas.
Met 20 graden setpoint vanaf de ochtend voelt het niet zo behaaglijk.
Ik ga eens experimenteren met in de nacht aanzetten op een lager setpoint (18 of 19 graden). Zoals @Lieuwe15 ook voorstelt.
Ik schat het verbruik op zo’n 7 kWh. Vorig jaar was dit ongeveer 3 m3 gas (vergelijkbaar met wat @w00key schrijft.Ckriek schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:32:
wat is je verbruik over de boven genoemde dag, is dat 8 a 10 kWh dan is dat , bij een stroomprijs van 23 a 25 cent toch maar 2,50 euro, stel je dit tegenover een gas verbruik van 5 m2 dan is dat bij een prijs van 0,80 eurocent, 4 euro, dan is dit toch aanzienlijk voordeliger.
ECO staat bij mij niet aan, dat ga ik eens proberen.revolution-nl schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:35:
Mijn 35ZS moduleert met deze temperaturen vrij snel terug naar 196 watt. Draai je op ECO (hij probeert dan rustiger de doel temperatuur te halen), en wat is de DT als je start met verwarmen? Dus actuele ruimte temperatuur en gewenste ruimte temperatuur (geen setpoint) waar de airco naartoe verwarmt.
Op ECO verwarm ik met setpoint 23c, de ruimte temperatuur is dan 20.8
Met de temperaturen van afgelopen dagen is de woonkamer in de ochtend afgekoeld tot 18 graden. Dan gaat de airco aan.
Met setpoint op 21 wordt de keuken dan rond 20,9 graden en de zithoek 20,1 (de airco hangt bij de keuken).
Lamellen staan vast richting zithoek, Up/down Flap handmatig op één na hoogste positie om de warmte richting de zithoek te blazen.
Op fanstand 3 komt de warmte goed in de zithoek, met stand 2 is dit net niet voldoende.
Graag jullie feedback op een offerte die ik heb ontvangen.
Ruimte betreft een zolder van 5x4x2,5m = 50m3. Isolatie is vrij matig zoals dat werd toegepast in 1979.
Ik wil de L/L warmtepomp graag gebruiken om zowel te koelen als te verwarmen.
Offerte
-Daikin FTXM25 binnenunit i.c.m. RXM25 buitenunit.
-Plaatsen van buitenunit op platdak waarbij hoogwerker benodigd is
-Inclusief wat allemaal onder een normale installatie valt
-Prijs: € 2.425,-
Volgens de datasheet van Daikin heeft het 2,5 kW model een nominale verwarmingscapaciteit van 2,8 kW en bij -10 buitentemperatuur blijft hier 2,30 kW van over.
Is dit wel genoeg om om zo'n ruimte mee te verwarmen? Of kan ik beter voor een 3,5 kW model gaan?
Prijs vind ik zelf vrij hoog, wat vinden jullie?
Ruimte betreft een zolder van 5x4x2,5m = 50m3. Isolatie is vrij matig zoals dat werd toegepast in 1979.
Offerte
Volgens de datasheet van Daikin heeft het 2,5 kW model een nominale verwarmingscapaciteit van 2,8 kW en bij -10 buitentemperatuur blijft hier 2,30 kW van over.
Is dit wel genoeg om om zo'n ruimte mee te verwarmen? Of kan ik beter voor een 3,5 kW model gaan?
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Volgens mij alsnog vrij prijzig. Ik zou eerder voor 2000-2200 euro gaan?nMad schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:30:
Offerte
Heb je maar één offerte gevraagd en ontvangen?nMad schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:30:
Offerte
Vraag ook om andere merken tenzij je persé Daikin wilt.
2,5 kW lijkt mij voldoende voor die ruimte alleen is de prijs wat te hoog.
Zit er tussen het platte dak en de unit op zolder veel afstand?
Leidingwerk, doorvoeren e.d. telt ook mee in de prijs.
Is zat voor zo'n ruimte (mits geïsoleerd volgens jaren '90 standaard of beter). Prijs vind ik lastig, hoogwerker is ook niet gratis natuurlijk. Compleet belachelijk is het iig niet. Weet je zeker dat je bij -10 nog 2,3 kW hebt? Dat kan volgens mij niet kloppen: http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN16.pdf als ik de tabel lees blijft er bij -10 nog 1,5 kW over (uitgaande van 20 graden vraag binnen). Dan nog overigens, zet in die ruimte maar eens een 2 kW straalkachel, zal vast wel warm blijven. Het is ook nooit dagen achtereen -10 hier, hooguit tik je dat 's nachts weleens aan.nMad schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:30:
Vraagje: met een schuur met daarin lucht-warmtepomp en verder geen ramen die ópen kunnen, heb je te weinig ventilatie neem ik aan. Wat is dan wijsheid? Ontvochtigingsstand van de lucht-luchtwarmtepomp gebruiken (ik las in een ouder topic dat dat alleen maar koude lucht blazen is in feite, weet niet of dat klopt), of ventilatieroosters aanbrengen bij de ramen? Vloeroppervlakte is 16m2 ongeveer, hoogte is meter of 4,5. De bedoeling is om het netjes warm te houden en om vocht er uit te houden.
Ik zat zelf ook te denken aan circa 2000. Zal kijken of er nog wat vanaf kan..banaliteit schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:55:
[...]
Volgens mij alsnog vrij prijzig. Ik zou eerder voor 2000-2200 euro gaan?
Nee, twee gevraagd en één binnen. Deze installateur werkt alleen met Daikin. Die van te ontvangen offerte alleen met MHI. Heb wel goed gevoel bij partij van deze eerste offerte.HoppyF schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:21:
[...]
Heb je maar één offerte gevraagd en ontvangen?
Vraag ook om andere merken tenzij je persé Daikin wilt.
2,5 kW lijkt mij voldoende voor die ruimte alleen is de prijs wat te hoog.
Zit er tussen het platte dak en de unit op zolder veel afstand?
Leidingwerk, doorvoeren e.d. telt ook mee in de prijs.
Ok, check. Ook om te verwarmen? Zit erg weinig afstand tussen binnen en buiten unit, maximaal 2 meter aan leidingwerk. Condensafvoer is wel een paar meter naar de afvoer van de CV-ketel.
Huur van hoogwerker is wel nodig, dit kost natuurlijk ook wat geld.
Zolder is geïsoleerd met 3 cm piepschuimplaten aan de buitenkant zoals dat in 1979 gebruikelijk was. Je hebt gelijk, ik zat naar de datasheet van de binnenunit te kijken. Het is inderdaad nog 1,5 kW bij -10 buitentemperatuur. Volgens online berekening zou ik 60W per m2 nodig hebben. Dat is 1200W in mijn geval. 2,5 kW model lijkt dus te volstaan.Wilke schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:26:
[...]
Is zat voor zo'n ruimte (mits geïsoleerd volgens jaren '90 standaard of beter). Prijs vind ik lastig, hoogwerker is ook niet gratis natuurlijk. Compleet belachelijk is het iig niet. Weet je zeker dat je bij -10 nog 2,3 kW hebt? Dat kan volgens mij niet kloppen: http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN16.pdf als ik de tabel lees blijft er bij -10 nog 1,5 kW over (uitgaande van 20 graden vraag binnen). Dan nog overigens, zet in die ruimte maar eens een 2 kW straalkachel, zal vast wel warm blijven. Het is ook nooit dagen achtereen -10 hier, hooguit tik je dat 's nachts weleens aan.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Verwarming is geen vervanging voor ventilatie, het maakt niet uit of het lucht-lucht of lucht-water is. Ik zou kijken of je een gat naar buiten kan maken voor een kleine mechanische ventilatie unit plus raamroosters, een badkamerventilator plus lucht uit de gang trekken onder de deur, of de simpele variant van decentrale WTW met 1 gat waar de stroomrichting elke minuut wordt omgedraaid.locloc schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:57:
Vraagje: met een schuur met daarin lucht-warmtepomp en verder geen ramen die ópen kunnen, heb je te weinig ventilatie neem ik aan. Wat is dan wijsheid? Ontvochtigingsstand van de lucht-luchtwarmtepomp gebruiken (ik las in een ouder topic dat dat alleen maar koude lucht blazen is in feite, weet niet of dat klopt), of ventilatieroosters aanbrengen bij de ramen? Vloeroppervlakte is 16m2 ongeveer, hoogte is meter of 4,5. De bedoeling is om het netjes warm te houden en om vocht er uit te houden.
Ok, ik vind het wel vreemd dat de installateur maar één merk kan leveren.nMad schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:00:
[...]
Ik zat zelf ook te denken aan circa 2000. Zal kijken of er nog wat vanaf kan..
[...]
Nee, twee gevraagd en één binnen. Deze installateur werkt alleen met Daikin. Die van te ontvangen offerte alleen met MHI. Heb wel goed gevoel bij partij van deze eerste offerte.
Ok, check. Ook om te verwarmen? Zit erg weinig afstand tussen binnen en buiten unit, maximaal 2 meter aan leidingwerk. Condensafvoer is wel een paar meter naar de afvoer van de CV-ketel.
Huur van hoogwerker is wel nodig, dit kost natuurlijk ook wat geld.
[...]
Zolder is geïsoleerd met 3 cm piepschuimplaten aan de buitenkant zoals dat in 1979 gebruikelijk was. Je hebt gelijk, ik zat naar de datasheet van de binnenunit te kijken. Het is inderdaad nog 1,5 kW bij -10 buitentemperatuur. Volgens online berekening zou ik 60W per m2 nodig hebben. Dat is 1200W in mijn geval. 2,5 kW model lijkt dus te volstaan.
Ik kan het begrijpen als ze alleen maar A merken willen leveren om goede kwaliteit te garanderen maar één merk beperkt de mogelijkheden wel.
Als er maar een meter of 2 leidingwerk zit zijn die kosten gering en het werk ook.
Ik heb hier zo’n 20 meter liggen en dat kost een aantal uren om dit aan te leggen en in goten af te werken.
Daarbij dan nog de doorvoeren door de muren.
Een hoogwerker kost inderdaad geld.
Droog houden (of krijgen, er komt vast wel eens vocht binnen via natte fietsen / kleding / hobbymateriaal oid) doe je door verwarmen en ventileren.locloc schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:57:
Ventileren kan via roosters, maar er zijn ook genoeg tochtige schuren die meer dan voldoende natuurlijke ventilatie (oftewel tocht) hebben.
Verwarmen kan je airco. De droogstand koelt ook nog een beetje. Die is (voor zover ik begrepen heb) vooral voor vochtige zomerdagen, en dus niet geschikt om je schuur in de winter droog en warm te houden.
Ik ben ook aan het bekijken of het interessant kan zijn om te verwarmen met de airco. Uit dit topic begrijp ik dat het in Nederland een no-brainer is i.v.m. de prijzen. Ik woon in België. Hier is elektriciteit duur vergeleken met aardgas. Ik vraag me af of het voor mij ook nuttig kan zijn. Ik zocht enkele gegevens op over mijn airco in de woonkamer:
Elektriciteitsprijs: 39,71 c€/kWh
Gasprijs: 11,24 c€/kWh
Gegevens van airco:
RXM42R / FTXM42R (single split)
SCOP: 4,71
Cop bij -7: 3,16
Cop bij 2: 4,54
Cop bij 7: 6,32
Cop bij 12: 7,69
Bron: https://www.eurovent-cert...cipant/model/show/9654374
Ik verwarm momenteel met gas (vloerverwarming met een condensatieketel).
Kan en wil iemand mij helpen met een vergelijking tussen beiden te maken?
Ik doe alvast een poging:
Aardgas, vloerverwarming condensatieketel = 1 kWh = 11,24 euro
Elektriciteit, airco bij bv 2 graden = 1 kWh = 39,71 euro
39,71 euro / 4,54 cop = 8,75 euro.
Op airco verwarmen is bij 2 graden dus voordeliger.
Klopt deze berekening?
Ik zoek de correct berekening zodat ik nu en in de toekomst de berekening zelf kan maken bij wijzigen van de prijzen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gegevens van airco:
RXM42R / FTXM42R (single split)
SCOP: 4,71
Cop bij -7: 3,16
Cop bij 2: 4,54
Cop bij 7: 6,32
Cop bij 12: 7,69
Bron: https://www.eurovent-cert...cipant/model/show/9654374
Ik verwarm momenteel met gas (vloerverwarming met een condensatieketel).
Kan en wil iemand mij helpen met een vergelijking tussen beiden te maken?
Ik doe alvast een poging:
Aardgas, vloerverwarming condensatieketel = 1 kWh = 11,24 euro
Elektriciteit, airco bij bv 2 graden = 1 kWh = 39,71 euro
39,71 euro / 4,54 cop = 8,75 euro.
Op airco verwarmen is bij 2 graden dus voordeliger.
Klopt deze berekening?
Ik zoek de correct berekening zodat ik nu en in de toekomst de berekening zelf kan maken bij wijzigen van de prijzen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
In principe moet de oude installatie leeggehaald worden met een afzuigpomp, daar ben je toch wel weer even mee bezig.jordje schreef op zondag 14 november 2021 @ 23:31:
Door die discussie over de oude airco komt bij mij wel een andere gedachte op. Gezien de huidige schrootprijzen zou het me niet verbazen als ze gewoon bijna quitte draaien op het afvoeren van een oude airco. Daar zal een ervaren installateur toch geen uren mee bezig zijn?
Koper wat er aan/in zit qua leidingwerk weegt amper wat dus dat valt mee.
Oud koudemiddel afvoeren kost geld, en best behoorlijk veel nog ook.
Ik denk dat ze daar dus best wel wat voor rekenen.
En dan mag je hopen dat het netjes gebeurt, ik ken genoeg verhalen van monteurs die de wartel een paar slagen lossen en een bakkie gaan doen.
Installatie leeg aangetroffen komt er dan op het registratieformulier te staan

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
@Nolitecho
In de basis klopt je berekening wel, ik weet inderdaad dat ze in België het gas in kWh factureren.
Ik weet niet precies hoe ze de kWh berekenen, wij gebruiken hier volgens mij als leidraad 1m3 gas = 10 kWh.
Heb je PV? Want dat is leuk voor koelen maar voor verwarmen heb je daar niet zo veel aan gezien er in België niet (meer) gesaldeerd kan worden.
Maar los daarvan is het zeker wel gunstig, je zal voor jezelf een berekening moeten maken van investering en de terugverdientijd hiervan.
Als je nu een gasketel hebt met vv gaat je comfort er niet op voorruit, zeker niet als je tegels hebt.
Dat is ook wel iets om serieus rekening mee te houden.
Ik verwarm sinds dit seizoen ook met een L/L warmtepomp, en ga volgend jaar toch over naar een L/W warmtepomp.
Ik mis de vloerverwarming toch wel, en daarnaast vind ik het wel zonde om de vv niet te gebruiken.
In de basis klopt je berekening wel, ik weet inderdaad dat ze in België het gas in kWh factureren.
Ik weet niet precies hoe ze de kWh berekenen, wij gebruiken hier volgens mij als leidraad 1m3 gas = 10 kWh.
Heb je PV? Want dat is leuk voor koelen maar voor verwarmen heb je daar niet zo veel aan gezien er in België niet (meer) gesaldeerd kan worden.
Maar los daarvan is het zeker wel gunstig, je zal voor jezelf een berekening moeten maken van investering en de terugverdientijd hiervan.
Als je nu een gasketel hebt met vv gaat je comfort er niet op voorruit, zeker niet als je tegels hebt.
Ik verwarm sinds dit seizoen ook met een L/L warmtepomp, en ga volgend jaar toch over naar een L/W warmtepomp.
Ik mis de vloerverwarming toch wel, en daarnaast vind ik het wel zonde om de vv niet te gebruiken.
Ik reken met 1 m3 gas = 8 kWh effectieve warmte. Het is al geen 10, eerder 9 (met NL gas) en je verliest daar nog steeds een deel van door de schoorsteen.-Junkiexp- schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:02:
@Nolitecho
Misschien moet je dan eens beginnen met van energieleverancier te veranderen. De prijs die jij betaalt voor elektriciteit is gewoon veel te hoog. Wij betalen momenteel bij Ecopower 23 c€/kWh en in januari stijgt dat naar 27c€/kWh.Nolitecho schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:47:
Voor de rest kloppen je berekeningen inderdaad, behalve dat je er rekening mee moet houden dat de vaste kosten van gas wegvallen als je volledig zonder kan.
Bedankt voor het meedenken.
Ik hou geen rekening met zonnepanelen in mijn berekening ivm de afschaffing salderingsregeling.
Ter info voor de Belgen hier aanwezig, de Vreg (netbeheerder België) rekent voor 1kWh met volgende gegevens:
Laagcalorisch: 10,22 - gas uit Nederland (Slochteren) -> wordt afgebouwd
Hoogcalorisch: 11,54 - gas uit Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland of Qatar
Bron: https://www.vreg.be/nl/ve.../hoe-wordt-m3-omgezet-kwh
----
Ik leer hier elke seconde bij, merci mannen en vrouwen :-)
Wij hebben de airco's al staan, dus is het enkel uitrekenen welke verwarming het goedkoopste is om te gebruiken. Waarschijnlijk kiezen we een mix van airco LL (gunstige prijs) en vv met aardgas (comfort) als ik de berekening nu bekijk. Het is de eerste winter met airco dus is het vooral ook testen hoe de airco verwarming voor ons voelt.-Junkiexp- schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:02:
@Nolitecho
Ik hou geen rekening met zonnepanelen in mijn berekening ivm de afschaffing salderingsregeling.
Ik woon in het Belgische deel dat (voorlopig) nog Nederlands gas gebruikt. Ik zal in mijn nieuwe berekening dan ook rekening houden met 1 m3 gas = 8kWh.Wilke schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 06:25:
[...]
Ik reken met 1 m3 gas = 8 kWh effectieve warmte. Het is al geen 10, eerder 9 (met NL gas) en je verliest daar nog steeds een deel van door de schoorsteen.
Ter info voor de Belgen hier aanwezig, de Vreg (netbeheerder België) rekent voor 1kWh met volgende gegevens:
Laagcalorisch: 10,22 - gas uit Nederland (Slochteren) -> wordt afgebouwd
Hoogcalorisch: 11,54 - gas uit Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland of Qatar
Bron: https://www.vreg.be/nl/ve.../hoe-wordt-m3-omgezet-kwh
Ik verschoot even van de prijs die jij betaalt (goedkoop). Mijn prijs van 39,71 is de prijs all-in inclusief prosumententarief. Door jouw reactie snap ik nu dat mijn elektriciteitsprijs te hoog is ingeschat, aangezien het prosumententarief een vaste kost is die niet verder stijgt bij hoger verbruik.GORby schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:38:
[...]
Misschien moet je dan eens beginnen met van energieleverancier te veranderen. De prijs die jij betaalt voor elektriciteit is gewoon veel te hoog. Wij betalen momenteel bij Ecopower 23 c€/kWh en in januari stijgt dat naar 27c€/kWh.
Voor de rest kloppen je berekeningen inderdaad, behalve dat je er rekening mee moet houden dat de vaste kosten van gas wegvallen als je volledig zonder kan.
----
Ik leer hier elke seconde bij, merci mannen en vrouwen :-)
Het prosumententarief heb ik er hier ook niet bijgeteld, maar ongeveer alle heffingen en kosten zitten voor de rest in die energieprijs. Aangezien je relatief weinig verbruik hebt door je panelen krijg je zo inderdaad een vertekend beeld wanneer je die kosten ook meetelt. Als je gewoon naar je kosten per kWh kijkt (prijs elektriciteit, transportkosten heffingen, ...) en de vaste kosten niet meetelt, Dan zal je zien dat je airco zelfs bij -7 goedkoper is.Nolitecho schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:19:
Ik verschoot even van de prijs die jij betaalt (goedkoop). Mijn prijs van 39,71 is de prijs all-in inclusief prosumententarief. Door jouw reactie snap ik nu dat mijn elektriciteitsprijs te hoog is ingeschat, aangezien het prosumententarief een vaste kost is die niet verder stijgt bij hoger verbruik.
De vloerverwarming aan laten voor het comfort zorgt er ook voor dat de airco minder hard moet werken wanneer het echt koud wordt en dus efficiënter gaat zijn (deellast) en minder defrosts gaat hebben door de kleinere warmtevraag.
Lijkt me een goed plan. Ik ga eens testen met een combinatie van airco en vloerverwarming. 's ochtends hebben we bv. maar een uurtje warmte nodig voor vertrek naar het werk. Vanaf de late namiddag hebben we terug verwarming nodig. Met de hogere buitentemperatuur lijkt het (zoals hier eerder al gelezen) verstandig om aan een hoge cop warmte binnen te halen. Maar het zal inderdaad aan -7 nog steeds voordeliger uitkomen.GORby schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:46:
[...]
Het prosumententarief heb ik er hier ook niet bijgeteld, maar ongeveer alle heffingen en kosten zitten voor de rest in die energieprijs. Aangezien je relatief weinig verbruik hebt door je panelen krijg je zo inderdaad een vertekend beeld wanneer je die kosten ook meetelt. Als je gewoon naar je kosten per kWh kijkt (prijs elektriciteit, transportkosten heffingen, ...) en de vaste kosten niet meetelt, Dan zal je zien dat je airco zelfs bij -7 goedkoper is.
De vloerverwarming aan laten voor het comfort zorgt er ook voor dat de airco minder hard moet werken wanneer het echt koud wordt en dus efficiënter gaat zijn (deellast) en minder defrosts gaat hebben door de kleinere warmtevraag.
Ik kan nu veilig de airco opzetten on te verwarmen. Had wat schrik omdat ik geen idee had van de achterliggende cijfers. Top dat dat dankzij jullie uitgeklaard is.
Filmpje gekeken over die WTW, maar in de reviews staat dat het best veel geluid maakt, ik zoek juist een zo geluidloos mogelijke oplossing.w00key schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:51:
[...]
Verwarming is geen vervanging voor ventilatie, het maakt niet uit of het lucht-lucht of lucht-water is. Ik zou kijken of je een gat naar buiten kan maken voor een kleine mechanische ventilatie unit plus raamroosters, een badkamerventilator plus lucht uit de gang trekken onder de deur, of de simpele variant van decentrale WTW met 1 gat waar de stroomrichting elke minuut wordt omgedraaid.

Raamroosters alleen, kan dat ook voldoende zijn? Zo ja: welke?
Hier de beste offerte ook binnen.
Daikin
Binnenunit FTXM20R 2KW
Binnenunit FTXM35R 3.5KW
Buitenunit 2MXM50N 5KW
Condensatiepomp
Wifi
€3156
Plaatsing inbegrepen (2e verdieping, buitenunit 6 meter hoog).
Noord-Limburg, België.
Daikin
Binnenunit FTXM20R 2KW
Binnenunit FTXM35R 3.5KW
Buitenunit 2MXM50N 5KW
Condensatiepomp
Wifi
€3156
Noord-Limburg, België.
Nette prijsJackpurcell schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:08:
Hier de beste offerte ook binnen.
Daikin
Binnenunit FTXM20R 2KW
Binnenunit FTXM35R 3.5KW
Buitenunit 2MXM50N 5KW
Condensatiepomp
Wifi
€3156
Noord-Limburg, België.
Het liefst neem je dan wel ergens mechanische afzuiging. Een kleine unit hoor je echt niet. Welke roosters je neemt hangt helemaal af van de kozijnen en je wensen. Dat loopt van een simpel open-en-dicht ding wat je tussen het glas en kozijn plaatst, tot hele apparaten met geluidsdemping en automatische debietregeling die je (bijna) onzichtbaar tussen spouw en kozijn plaatst.locloc schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:05:
[...]
Raamroosters alleen, kan dat ook voldoende zijn? Zo ja: welke?
7 december worden hier zonnepanelen geplaatst. Echter begon de leverancier of het ook niet interessant zou zijn om te verwarmen met airco(s).
Mochten deze namelijk samen worden aangeschaft gaat de btw ook van de airco af.
Ik zit alleen nog in dubio of het volgende voorstel goed is en past bij een huis met energielabel G (wel spouwmuurisolatie en HR++ glas overal en de uitbouw voldoet wel aan de laatste isolatienormen).
Ik vermoed dat het G label komt door het niet geïsoleerde dak en dat daar nog 1 enkel glasraam zit.
Dit zijn de drie opties vanuit de leverancier.
:fill(white):strip_exif()/f/image/p2zVLh4PbRTTyOCkUTrDpWZd.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/7s5vgYGdMooWBfEquaI1HJwE.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/cX95C5OWCibcfKGBJbjitXyE.png?f=user_large)
Ik neig naar de Mitsubishi vanwege de reputatie.
Echter kom ik na de volgende berekening (vanuit de leverancier):
Lengte (
x Breedte (6) x Hoogte (2,4) = 115,2m3 x 40watt = 4608 watt. Kies hier voor een 5 KwH.
Veel grotere ruimtes vanaf 140M3? 2 of meer binnen units.
Uit op 5,5 kw.
Is het nu verstandiger om 2 units te nemen van 2,5 kw en 3.5 kw. Of zal de 5 toch wel voldoen?
Ik zit alleen nog in dubio of het volgende voorstel goed is en past bij een huis met energielabel G (wel spouwmuurisolatie en HR++ glas overal en de uitbouw voldoet wel aan de laatste isolatienormen).
Ik vermoed dat het G label komt door het niet geïsoleerde dak en dat daar nog 1 enkel glasraam zit.
Dit zijn de drie opties vanuit de leverancier.
:fill(white):strip_exif()/f/image/p2zVLh4PbRTTyOCkUTrDpWZd.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/7s5vgYGdMooWBfEquaI1HJwE.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/cX95C5OWCibcfKGBJbjitXyE.png?f=user_large)
Lengte (
Uit op 5,5 kw.
Is het nu verstandiger om 2 units te nemen van 2,5 kw en 3.5 kw. Of zal de 5 toch wel voldoen?
Die heb ik hier (en in het PV-topic) nog niet eerder gehoord. Hoe kom je aan die info? En ik ben benieuwd hoe je dat bij de belastingdienst gaat uitleggen....JayRune schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:42:
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 17-11-2021 11:57 ]
Aldus de adviseur in de mail:Andrehj schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:53:
[...]
Die heb ik hier (en in het PV-topic) nog niet eerder gehoord. Ik ben benieuwd hoe je dat bij de belastingdienst gaat uitleggen....
Beste Jayrune,
Als u gelijk de airco erbij neemt dan is ook daarvan de BTW terug vorderbaar.
Dus inderdaad 21% voordeliger bij gelijke aanschaf.
Dat is niet de bedoeling (wanneer je de set als particulier aanschaft op je eigen woning)...JayRune schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:59:
[...]
Aldus de adviseur in de mail:
Beste Jayrune,
[ Voor 8% gewijzigd door Droogtrommel90 op 17-11-2021 12:08 ]
Vraag even door welke unit er exact wordt geleverd, maar op zich moet dat kunnen. Je verwarmt alleen 1 vertrek, de woonkamer met de unit? Hou er rekening mee dat je iets met de thermostaat moet doen om het boven ook warm te houden.JayRune schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:42:
Lengte (x Breedte (6) x Hoogte (2,4) = 115,2m3 x 40watt = 4608 watt. Kies hier voor een 5 KwH.
Uit op 5,5 kw.
Iedereen installeert altijd te groot, ik zou beginnen met 1x 3.5 eerlijk gezegd. Gisteren was een koude dag, dit gebruik ik om een heel huis (triple split) te verwarmen:

7 x 4 = 28 kWh thermisch, vergelijkbaar met 3.5 m3 gas.
De unit kan 2000W trekken als het moet dus ik zit nog heel erg ruim onder maximum capaciteit met gemiddeld 6 graden buiten, 20 binnen.
Omdat er "wifi optioneel" bij staat denk ik dat ze een MSZ-HR35VF leveren, deze kan 6.4A trekken ~ 1500W max. Daar kom je echt wel een heel eind mee. Gek dat ze dat labelen met A+++, ik zie A+ op de testcertificaat.
Deze unit kan bij -10 graden buiten 2.4kW vermogen leveren, 24 uur per dag = 57.6 kWh, of 7.2 m3 gas equivalent. Als je minder dan dat stook gemiddeld haal je het wel hiermee. Als het niet zo koud is stijgt het maximumvermogen naar 3.7 kW max.
De betere model MSZ-AP35VG(K) met ingebouwde wifi (test certificaat) levert 2.9 kW bij -10 en is veel zuiniger en stiller.
Als je hybride gaat opwarmen zou ik nooit te groot kopen, mijn persoonlijke ervaring is dat 2.5 / 3.5 kW units van LG vrij stil zijn, maar 5.0 kW klasse is veel groter en zwaarder gebouwd, die ventilator hoor je veel meer.
Dat kan hij wel zeggen, maar ik geloof er niks van dat de belastingdienst er ook zo over denkt. Ik zou het even bij de BD navragen (en hier de uitkomst melden).JayRune schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:59:
[...]
Aldus de adviseur in de mail:
Beste Jayrune,
Weet iemand waar ik de COP van Daikin buitenunits terug kan vinden bij temperatuur X-Y-Z?
Het enige wat ik terugvind is een algemene COP bij de combinatietabellen in de residentiële catalogus
Ik wil kunnen berekenen wat de COP is bij de combinatie (huidige temperatuur & opgenomen vermogen).
Maar daar heb ik dus een mapping voor nodig.
Relevante units: 3MXM68N, 2MXM50N, RXM35R.
Het enige wat ik terugvind is een algemene COP bij de combinatietabellen in de residentiële catalogus
Ik wil kunnen berekenen wat de COP is bij de combinatie (huidige temperatuur & opgenomen vermogen).
[ Voor 35% gewijzigd door Slonzo op 17-11-2021 13:11 ]
http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN16.pdfSlonzo schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:08:
Weet iemand waar ik de COP van Daikin buitenunits terug kan vinden bij temperatuur X-Y-Z?
Thanks, mijn model is nog iets recenter, maar daar kan ik in ieder geval al wat mee als richtlijn
Hoe moet ik de gegevens uit bovenstaande tabellen eigenlijk interpreteren?
Bij binnentemperatuur A en buitentemperatuur B krijg je een input X (in W) en output Y (in W).
(Y / X) = COP.
Dus even kijken of ik het snap... Waar komt die X vandaan? Is dat de 'nominale' waarde? Wat moet ik daaronder begrijpen, nominale waarde? Is het zo dat een buitenunit steeds de optimale COP opzoekt bij een gegeven binnen- en buitentemperatuur en vormt dat de nominale waarde?
Wat als X hoger of lager is bij gelijke A en B? In welke mate verandert de COP dan?
Bij binnentemperatuur A en buitentemperatuur B krijg je een input X (in W) en output Y (in W).
(Y / X) = COP.
Dus even kijken of ik het snap... Waar komt die X vandaan? Is dat de 'nominale' waarde? Wat moet ik daaronder begrijpen, nominale waarde? Is het zo dat een buitenunit steeds de optimale COP opzoekt bij een gegeven binnen- en buitentemperatuur en vormt dat de nominale waarde?
Wat als X hoger of lager is bij gelijke A en B? In welke mate verandert de COP dan?
[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 17-11-2021 17:34 ]
Gisteren is hier de MHI SRK/SRC 25 ZS-W op mijn werkkamer geplaatst met de buitenunit op het dak van de garage waarbij het leidingwerk via de poort tussen mijn huis en de garage naar de werkkamer loopt. Netjes in een bruine goot. Toen ik de installateur vertelde over de enorme prijsverschillen tussen witte en bruine goot zei hij dat dat onzin is en het nagenoeg niks uitmaakt qua inkoop en dat hij niets extra rekent voor bruine goot maar dat veel bedrijven dat wel doen of uit gemak alleen witte goot gebruiken. Kosten waren €1669.- incl. WiFi.
De unit draait nu op de eco stand en hoor hem nagenoeg niet. lekker zuinig ook met een SCOP van 5,90 / A+++ bij 2ºC (4,70 / A++ bij -10ºC)
Ik heb sinds mei al dezelfde in de slaapkamer en ook hier zeer tevreden.
De SRK/SRC 35 ZSX-W voor de woonkamer komt 29 november en die is nog efficiënter met een SCOP van 6,50 / A+++ bij 2ºC en nog een respectabele 5,10 / A+++ bij -10ºC. Speciaal voor deze gekozen voor de woonkamer omdat die natuurlijk het meest zal draaien en ook 107m³ incl. open keuken (L vormige woonkamer) warm moet houden maar dat zal prima lukken. Installatie hiervoor was begroot op €2590,-.incl. WiFi.
De unit draait nu op de eco stand en hoor hem nagenoeg niet. lekker zuinig ook met een SCOP van 5,90 / A+++ bij 2ºC (4,70 / A++ bij -10ºC)
Ik heb sinds mei al dezelfde in de slaapkamer en ook hier zeer tevreden.
De SRK/SRC 35 ZSX-W voor de woonkamer komt 29 november en die is nog efficiënter met een SCOP van 6,50 / A+++ bij 2ºC en nog een respectabele 5,10 / A+++ bij -10ºC. Speciaal voor deze gekozen voor de woonkamer omdat die natuurlijk het meest zal draaien en ook 107m³ incl. open keuken (L vormige woonkamer) warm moet houden maar dat zal prima lukken. Installatie hiervoor was begroot op €2590,-.incl. WiFi.
Dan is de unit niet leegt, maar zit al het koudemiddel in de buitenunit, die moet dan alsnog later afgepompt worden. Koudemiddel afvoeren kost sowieso geld, hoeveel precies durf ik niet te zeggen.w00key schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:21:
Een buitenunit van een kleine split pakken de meesten gewoon op de schouder de ladder op. En anders 2 span bandjes eraan en met 2 man omhoog trekken via de gevel.
Officieel gezien moet er uiteraard gewoon een kraan komen om hem het dak op te hijssen.
Waar haal je die getallen vandaan?Tranquility schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:43:
SCOP is Seasonal COP een gewogen gemiddelde. Dat is 1 getal onafhankelijk van de buitentemperatuur, in dit geval 4,7 wat redelijk te noemen is voor een instapper.
Bij 2 graden haalt deze unit een COP van 4,9 en bij -7 2,5
https://www.eurovent-cert...cipant/model/show/9782702
De energieklasse verandert ook niet met de buitentemperatuur, ik denk dat iemand creatief heeft zitten copy/pasten met de specs.
[ Voor 12% gewijzigd door ASW1 op 17-11-2021 23:36 ]
De SCOP wordt in Europa uitgerekend voor 3 zones, warm (Spanje), wordt niet kouder dan +2, gematigd, tot -10, o.a. Nederland zit er in, en koud, voor Noorwegen en meer naar het oosten.ASW1 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:24:
[...]
Waar haal je die getallen vandaan?
SCOP is Seasonal COP een gewogen gemiddelde. Dat is 1 getal onafhankelijk van de buitentemperatuur, in dit geval 5,2
Bij 2 graden haalt deze unit 5,3 en bij -7 3,15
De energieklasse verandert ook niet met de buitentemperatuur, ik denk dat iemand creatief heeft zitten copy/pasten met de specs.
Je hebt gelijk, de "+2" SCOP slaat nergens op voor ons klimaat. De echte COP bij temperatuur en load vind je op de test resultaten op eurovent certification.
Ja maar voor NW Europa is het dus 4,7w00key schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:34:
[...]
De SCOP wordt in Europa uitgerekend voor 3 zones, warm (Spanje), wordt niet kouder dan +2, gematigd, tot -10, o.a. Nederland zit er in, en koud, voor Noorwegen en meer naar het oosten.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic