Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.843 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:45
Hebben meer mensen wellicht last van dit fenomeen?
Als ik mijn Perfera op een bepaalde temperatuur in stel en de fan-speed op stand 5 zet. Dan blijft hij een hele tijd daadwerkelijk blazen op stand 5, maar naar verloop van tijd bedenkt de perfera zelf dat stand 2 ook wel prima is.
Althans hij zegt nog leuk dat hij in stand 5 staat, maar blaast maar met een kracht van stand 2. Met de afstandsbediening en/of app kun je wel wisselen tussen de standen, maar hij gaat nooit harder dan stand 2 blazen (ookal verhoog je setpoint).
Dit vind ik eigenlijk best vervelend, mijn Stylish in de woonkamer doet wel exact wat ik hem vraag en blijft dit ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:21
Lieuwe15 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:14:
Als ik mijn Perfera op een bepaalde temperatuur in stel en de fan-speed op stand 5 zet. Dan blijft hij een hele tijd daadwerkelijk blazen op stand 5, maar naar verloop van tijd bedenkt de perfera zelf dat stand 2 ook wel prima is.
Althans hij zegt nog leuk dat hij in stand 5 staat, maar blaast maar met een kracht van stand 2. Met de afstandsbediening en/of app kun je wel wisselen tussen de standen, maar hij gaat nooit harder dan stand 2 blazen (ookal verhoog je setpoint).
Dit vind ik eigenlijk best vervelend, mijn Stylish in de woonkamer doet wel exact wat ik hem vraag en blijft dit ook doen.
Yep hier hetzelfde met de Perfera..

Om pendelen tegen te gaan units op continue stand 1 gezet (met 5 binnenunits gelijktijdig op 1 buitenunit), maar ook dan gaan de units regelmatig voor enige tijd uit (zonder defrost).

Geen idee hoe dit kan? Wel de econo stand erbij aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Ik moet hem dan weer uit en aan zetten, dan reageert hij wel weer op de door mij gekozen stand >2.
Econo stand staat hier uit. Verder geen comfort of swing aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
Ik blijf het energieverbruik (volgens Daikin app) toch bijzonder vinden..?

Perfera 3,5 kW op singe split 3,5 kW buitenunit: gisteren van 06:00 tot 22:00 constant op 21 graden (fan-speed 1) een verbruik van 2.9 kWh op een woonkamer/benedenverdieping van +- 80m2.

Perfera 2,0 kW op kantoor boven van +- 8m2: gisteren van 06:00 tot 15:30 constant op 22 graden (fan-speed 1) een verbruik van 4,7 kWh. Gelijktijdig met deze binnenunit de 4 overige binnenunits (20 graden, fan-speed 1) aangezet op 5 multi split buitenunit.
Verbruik 5 binnenunits op de multi split: 4.7, 2.9, 0.2, 0.7 en 1.8 kW

- Ondanks instellen van fan-speed 1 op alle binnenunits gaan deze toch regelmatig voor enige tijd uit om vervolgens weer aan te springen. Dit is onafhankelijk van elkaar en heeft dus niet te maken met een defrost?
- De kamers met 0.2 en 0.7 kWh verbruik zijn kamers op het zuiden en kamer met 2.9 kWh verbruik op het noorden en is dubbel zo groot, dit is dus wel te verklaren.
- Alle deuren boven staan open (op het kantoor na gisteren)
- Kantoor is recent gerealiseerd (goed geïsoleerd), maar boven een carport en heeft dus van onderaf ook ''kou''. Zal dat het verbruik in kW verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:40
Headshot_NL schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:40:
[...]

Ik kan hem ook amper horen als hij op temperatuur is. Alleen kort na het opstarten of bij veel lagere temperaturen of hoge luchtvochtigheid hoor ik hem.
Bij mij waren deze piekjes geen defrosts. bij een defrost gaat de flap van de binnenunit bij mij omhoog en komt daar kort wat koude lucht uit. Gisteravond is hij continu aan gebleven.
Hm, de lamellen bleven stil staan, dus ik vermoed dat het dan inderdaad geen defrosts waren. Wat het ook was, de thermometers in de ruimte registreerden nauwelijks temperatuurverschillen (+/- 0,3 ºC) en al zeker een stuk minder dan wat onze centrale verwarming vroeger een constante temperatuur noemde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@Droogtrommel90 Ik denk dat je in dat kantoor nog veel meer de koude massa aan het opwarmen bent.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:41
Droogtrommel90 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:38:

Perfera 3,5 kW op singe split 3,5 kW buitenunit: gisteren van 06:00 tot 22:00 constant op 21 graden (fan-speed 1) een verbruik van 2.9 kWh op een woonkamer/benedenverdieping van +- 80m2.

Perfera 2,0 kW op kantoor boven van +- 8m2: gisteren van 06:00 tot 15:30 constant op 22 graden (fan-speed 1) een verbruik van 4,7 kWh. Gelijktijdig met deze binnenunit de 4 overige binnenunits (20 graden, fan-speed 1) aangezet op 5 multi split buitenunit.

- Ondanks instellen van fan-speed 1 op alle binnenunits gaan deze toch regelmatig voor enige tijd uit om vervolgens weer aan te springen. Dit is onafhankelijk van elkaar en heeft dus niet te maken met een defrost?
- De kamers met 0.2 en 0.7 kWh verbruik zijn kamers op het zuiden en kamer met 2.9 kWh verbruik op het noorden en is dubbel zo groot, dit is dus wel te verklaren.
- Kantoor is recent gerealiseerd (goed geïsoleerd), maar boven een carport en heeft dus van onderaf ook ''kou''. Zal dat het verbruik in kW verklaren?
Hoe is de isolatie van de vloer van het kantoor? Warmte stijgt op, maar als je de wind onder de carport hebt zal dat vast wel aardig invloed kunnen hebben.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11

Kan je die data verifieren ? Met bv data uit je slimme meter ? (dan weet je iig of de totalen een beetje kunnen kloppen)
Ik ben ook wel benieuwd hoe daikin het verbruik meet per binnenunit (bij een multi split). Het zal vast technisch kunnen, maar ik ben benieuwd hoe ze het doen omdat je dan een beetje kan inschatten of het wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Laatst online: 20-09 11:36
Plenkske schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:25:
[...]

Kan je die data verifieren ? Met bv data uit je slimme meter ? (dan weet je iig of de totalen een beetje kunnen kloppen)
Ik ben ook wel benieuwd hoe daikin het verbruik meet per binnenunit (bij een multi split). Het zal vast technisch kunnen, maar ik ben benieuwd hoe ze het doen omdat je dan een beetje kan inschatten of het wel klopt.
Zie hier mijn verbruik van mijn Daikin stylish, van gisteren, gebruik gemiddeld 350 watt per uur, kosten over de hele dag 1.10 euro, 50m2 = een stylish 4,2 ftxa, instellingen 20,5 graden op de app, kamertemperatuur 21,2 graden, vraag besturing op automatisch, dus een tevreden gebruiker, compressor frequentie op 14Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YanhWnk5lJ9amCist18fedYZhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnkXKmUq1BkpbWGNzGp4BAXg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4puvOMQ_IlOZJsHL74SKDRs7Hs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t3eb3zkyzK9vEO5qiic9YVBz.png?f=fotoalbum_large
Sorry verkeerde foto, deze is van gisteren, hoort bij bovenstaande tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
w00key schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:22:
Je mist ook vaak een hoop gemak en instelmogelijkheden. Zoals de open haard functie, om de ventilator zachtjes / altijd te laten blazen bij verwarmen. Of weekprogramma's, en eco modus om stroomverbruik / geluid te begrenzen.

Ook mijn LG mist veel features die ik zie van MHI en Daikin maar daar is het beetje laat voor. De app / ingebouwde wifi werkt wel prima, maar het is gewoon wat beperkt vergeleken met wat de top producten kunnen. Je kan het wel aan/uit zetten op tijd, maar bijvoorbeeld niet elke dag om 0800, aan op verwarmen, 21 graden. Dat kon ik op de wandpaneel van MHI wel instellen op de zaak.

Zoek voor de lol wat Midea's op https://www.eurovent-certification.com/ en je ziet dat ze vooral voor verwarmen niet zo goed werken. Een 3.5 kW model die maar 2.4 kW overhoudt in Pdesign verwarmen, en hard terug lopen bij kou. LG en Daikins kunnen vaak vol gas tot -7 / -10 en door tot -15 / -25 buitentemperatuur.
Een wandbediening is natuurlijk niet te vergelijken met een infrarood bediening. En dan al helemaal niet de MHI wandbediening want dat is toch wel de beste die er is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 23:11
Ckriek schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:51:
[...]

Zie hier mijn verbruik van mijn Daikin stylish, van gisteren, gebruik gemiddeld 350 watt per uur, kosten over de hele dag 1.10 euro, 50m2 = een stylish 4,2 ftxa, instellingen 20,5 graden op de app, kamertemperatuur 21,2 graden, vraag besturing op automatisch, dus een tevreden gebruiker, compressor frequentie op 14[Afbeelding]
Ja, dit is niet de daikin app waar de gebruiker waar ik op reageerde het over had.
De gebruiker verwonderde zich over die data vandaar dat ik het vroeg.
Niet dat ik niet geloof dat het niet kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
Headshot_NL schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:16:
[...]

Hoe is de isolatie van de vloer van het kantoor? Warmte stijgt op, maar als je de wind onder de carport hebt zal dat vast wel aardig invloed kunnen hebben.
Vloer is geïsoleerd met 2 lagen van Knauff Naturoll 037 90mm.
Plenkske schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:25:
[...]

Ik heb een slimme meter, maar daar geen extra (meet)apparatuur aan gekoppeld om specifieker te kunnen kijken.
!null schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:12:
@Droogtrommel90 Ik denk dat je in dat kantoor nog veel meer de koude massa aan het opwarmen bent.
Dat zou inderdaad goed kunnen, deze kamer wordt slechts 1 a 2 keer per week aangezet (de andere 4 kamers wel dagelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Droogtrommel90 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:14:
[...]

Vloer is geïsoleerd met 2 lagen van Knauff Naturoll 037 90mm.
[...]

Ik heb een slimme meter, maar daar geen extra (meet)apparatuur aan gekoppeld om specifieker te kunnen kijken.

[...]

Dat zou inderdaad goed kunnen, deze kamer wordt slechts 1 a 2 keer per week aangezet (de andere 4 kamers wel dagelijks).
Qua isolatie zou het dan toch wel in orde moeten zijn. Het moet dan inderdaad wel het opwarmen van de massa zijn wat nu nog veel vermogen kost. Wij hebben tot gisteren de warmtepomp voor boven nog niet aan gehad. en nu we die 3 uurtjes hebben aangehad is het na het uitzetten zo weer de oude temperatuur.
Je zou hem eigenlijk voor een wat langere tijd aan moeten laten staan, dat is natuurlijk een afweging die je moet nemen voor 1 a 2 keer gebruik per week.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
Fan speed 1 blijft max 1 tot aan de warmtevraag is voldaan, dan zal de unit uit gaan en de enige manier om daar omheen te werken is door de target temperatuur hoger te zetten.

En massa opwarmen kost best wel wat tijd en zal je duidelijk merken als er niet dagelijks verwarmd wordt, ik vermoed dat het hogere verbruik op het kantoor daardoor komt als je zelf niet al overduidelijk meer aanvoer van kou ziet door een andere oorzaak.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
Team-RiNo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:24:
[...]

Fan speed 1 blijft max 1 tot aan de warmtevraag is voldaan, dan zal de unit uit gaan en de enige manier om daar omheen te werken is door de target temperatuur hoger te zetten.

En massa opwarmen kost best wel wat tijd en zal je duidelijk merken als er niet dagelijks verwarmd wordt, ik vermoed dat het hogere verbruik op het kantoor daardoor komt als je zelf niet al overduidelijk meer aanvoer van kou ziet door een andere oorzaak.
Dan is dat een deel van de verwarring, ik had verwacht dat fan stand 1 altijd fan stand 1. Blijkbaar geldt dit alleen totdat ingestelde temperatuur is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:39

hnq

Even een vraagje voor de (ervarings)deskundigen alhier: mijn Daikin binnenunit (FTXM, twee jaar oud) wil ik een kwart slag draaien om een betere flow in de woonkamer te krijgen. De leidingen zullen dan wel aan de rechterkant ipv de linkerkant de unit moeten verlaten. Kunnen de leidingen zonder risico in de juiste positie gebogen worden?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 20-09 20:32
Droogtrommel90 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:14:
Ja je kunt alleen betrouwbaar iets zeggen als je ze gaat meten nadat je ze op temperatuur hebt gebracht. Dus breng de kamers op temperatuur, en daarna ga je bijvoorbeeld 24 uur meten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
hnq schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:49:
Even een vraagje voor de (ervarings)deskundigen alhier: mijn Daikin binnenunit (FTXM, twee jaar oud) wil ik een kwart slag draaien om een betere flow in de woonkamer te krijgen. De leidingen zullen dan wel aan de rechterkant ipv de linkerkant de unit moeten verlaten. Kunnen de leidingen zonder risico in de juiste positie gebogen worden?
Hier zou ik wel een beetje mee opletten. Je kunt ze buigen maar niet met een te scherpe bocht. Ik zou adviseren om eerst het koelmiddel in je buitenunit te pompen om deze vervolgens af te sluiten. Die instructies zijn online wel te vinden. Mocht hij toch knikken en gaan lekken dan is je koelmiddel veilig.
Maar dat is als je het zelf wil doen.. je kunt het misschien beter laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:39

hnq

Headshot_NL schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:04:
[...]

Hier zou ik wel een beetje mee opletten. Je kunt ze buigen maar niet met een te scherpe bocht. Ik zou adviseren om eerst het koelmiddel in je buitenunit te pompen om deze vervolgens af te sluiten. Die instructies zijn online wel te vinden. Mocht hij toch knikken en gaan lekken dan is je koelmiddel veilig.
Maar dat is als je het zelf wil doen.. je kunt het misschien beter laten doen.
Ok dank. Denk dat ik het idd maar aan een installateur overlaat.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
aan het begin van de leiding (rechts van de unit) zit een veer om de dikste leiding om niet te kunnen knikken met buigen.

maar een foto van de situatie zou wel handig zijn om het te beoordelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:24
Lieuwe15 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:14:
Toevallig heb ik letterlijk net zojuist ook hetzelfde gedrag gezien bij onze Sensira. Vandaag de hele dag op auto gelaten, wilde ik hem net op 4 of 5 zetten maar hij blijft op ventilatiesnelheid 3 maximaal. Ik fantaseer er nu gewoon even hard op los, wellicht dat hij de maximale snelheid beperkt afhankelijk van de compressor frequency om te voorkomen dat de druk te laag wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Voor de mensen met een MHI 35 ZS-W, zijn er meer mensen die dit geluid hebben bij het verwarmen? Vooral bij hogere temp/Fanstand (dit was op 23 graden met fan op 3).
Hij staat op blokken in de achtertuin, in de woonkamer zelf niet te horen..maar buren met raampje open gok ik wel :O
[YouTube: 9 november 2021]

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Geen idee. Wat mij wel opvalt is dat de buitenunit van de perfera behoorlijk veel condenswater loslaat (NNW orientatie op 2,5m hoogte op muurbeugel)
De stylish is praktisch droog (ZZO orientatie op de grond op bigfoots).
Terwijl de stylish de hele dag op cmpfrq 16 draait. Dus daar zou je ook wel wat meer condens verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Only schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:59:
Voor de mensen met een MHI 35 ZS-W, zijn er meer mensen die dit geluid hebben bij het verwarmen? Vooral bij hogere temp/Fanstand (dit was op 23 graden met fan op 3).
Hij staat op blokken in de achtertuin, in de woonkamer zelf niet te horen..maar buren met raampje open gok ik wel :O
Ik hoor niets vreemds. Klinkt als een airco die hard aan het werk is.

Volume beoordelen via een filmpje is altijd lastig.. :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:58
Zo klinkt mijn Daikin 4kW multisplit ook als hij op 100/110% draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
'k had wel even bij je aangebeld, wat 'n herrie!

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bollenpeller
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-07 21:51
VikeeVeekie schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:23:
[...]

Toevallig heb ik letterlijk net zojuist ook hetzelfde gedrag gezien bij onze Sensira. Vandaag de hele dag op auto gelaten, wilde ik hem net op 4 of 5 zetten maar hij blijft op ventilatiesnelheid 3 maximaal. Ik fantaseer er nu gewoon even hard op los, wellicht dat hij de maximale snelheid beperkt afhankelijk van de compressor frequency om te voorkomen dat de druk te laag wordt?
Hier de Stylish op stand verwarmen staan ipv auto. ventilatiestand op 2. temperatuur op 21 graden ingesteld.
Airco blijft dan continu warmte afgeven en slaat niet af.
Wel af en toe dat het iets te warm gaat worden. maar zelfs dan schakelt de airco niet uit of gaat de ventilator langzamer blazen.
Wel apart dit want als ik in de app kijk van Daikin staat er 23 graden binnenshuis 8)7

Daikin Sensira FTXF25A - RXF25A / Daikin Stylish FTXA35BT - RXA35A / Daikin Stylish FTXA25BB - RXA25A 3900Wp vol op het zuiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:24
Bollenpeller schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:25:
[...]

Hier de Stylish op stand verwarmen staan ipv auto. ventilatiestand op 2. temperatuur op 21 graden ingesteld.
Airco blijft dan continu warmte afgeven en slaat niet af.
Wel af en toe dat het iets te warm gaat worden. maar zelfs dan schakelt de airco niet uit of gaat de ventilator langzamer blazen.
Wel apart dit want als ik in de app kijk van Daikin staat er 23 graden binnenshuis 8)7
Klacht die ik al vaker hier voorbij hoorde komen over de online controller, hij meet het in feite wel accuraat maar meet de aanvoertemperatuur van bovenin het vertrek waar ie hangt.

Gelukkig heb ik dat probleem hier niet want de Sensira ondersteunt geen online controller (zover ik weet) :+
Moet overigens zeggen mijn eerste post klopte niet helemaal qua context: hij stond op verwarmen maar fan stand op auto.

Ik moet overigens wel zeggen, ik ben eigenlijk best te spreken over de Sensira. Hij hangt in de slaapkamer van m'n ouders maar ik misbruik hem op mijn thuiswerkdagen om de bovenverdieping te verwarmen met cv uit. Duurt een paar uur voordat mijn slaapkamer opwarmt maar hij kan het tot nu toe nog prima bijbenen en nog geen defrost ontdekt.

[ Voor 15% gewijzigd door VikeeVeekie op 09-11-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:33
VikeeVeekie schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:41:
[...]

Klacht die ik al vaker hier voorbij hoorde komen over de online controller, hij meet het in feite wel accuraat maar meet de aanvoertemperatuur van bovenin het vertrek waar ie hangt.

Gelukkig heb ik dat probleem hier niet want de Sensira ondersteunt geen online controller (zover ik weet) :+
Moet overigens zeggen mijn eerste post klopte niet helemaal qua context: hij stond op verwarmen maar fan stand op auto.

Ik moet overigens wel zeggen, ik ben eigenlijk best te spreken over de Sensira. Hij hangt in de slaapkamer van m'n ouders maar ik misbruik hem op mijn thuiswerkdagen om de bovenverdieping te verwarmen met cv uit. Duurt een paar uur voordat mijn slaapkamer opwarmt maar hij kan het tot nu toe nog prima bijbenen en nog geen defrost ontdekt.
Ik heb hier een BRP069B41 in mijn Sensira 2.5 werkt prima.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
Irritatiepunt vind ik nog steeds dat de Daikin residential controller een behoorlijke "input lag" geeft ofwel de App minimaal 30 seconden open houden nadat je een commando hebt gegeven anders komt het niet aan.

Dit gevalletje had de oude Daikin app niet, commando,s waren toen gewoon instant, ik heb bewust niet de laatste firmware erop om zo de oude Daikin app functies niet te verliezen.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 09-11-2021 22:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48
Ckriek schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:51:
[...]

Zie hier mijn verbruik van mijn Daikin stylish, van gisteren, gebruik gemiddeld 350 watt per uur, kosten over de hele dag 1.10 euro, 50m2 = een stylish 4,2 ftxa, instellingen 20,5 graden op de app, kamertemperatuur 21,2 graden, vraag besturing op automatisch, dus een tevreden gebruiker, compressor frequentie op 14[Afbeelding]
Puur uit interesse:
Is die 350 watt per uur ook het minimale wat de airco doet bij deze temperaturen?

Ik gebruik een Haier 3.5 kW en zit gemiddeld rond de 480 watt per uur, staat eigenlijk continue in de laagste stand te draaien.
Wij verwarmen overigens wel op 23 graden.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Moet dan qua lengte precies uitkomen, zou er niet aan beginnen.
Pumpdown zonder meetapparatuur ook niet.
Daarna moet je dan overigens weer afpersen en vacumeren, is echt wel werk voor een installateur.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
mr_evil08 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:26:
Irritatiepunt vind ik nog steeds dat de Daikin residential controller een behoorlijke "input lag" geeft ofwel de App minimaal 30 seconden open houden nadat je een commando hebt gegeven anders komt het niet aan.

Dit gevalletje had de oude Daikin app niet, commando,s waren toen gewoon instant, ik heb bewust niet de laatste firmware erop om zo de oude Daikin app functies niet te verliezen.
Daar heb ik al maanden geen last meer van gehad, is nu 1-2sec. Mogelijk zit dat dan in de nieuwere firmwares..

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
-Junkiexp- schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:05:
[...]

Puur uit interesse:
Is die 350 watt per uur ook het minimale wat de airco doet bij deze temperaturen?

Ik gebruik een Haier 3.5 kW en zit gemiddeld rond de 480 watt per uur, staat eigenlijk continue in de laagste stand te draaien.
Het minimale gebruik gaat op sommige momenten, naar 282 watt, voor zover ik het zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:48
vinom schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:23:
[...]

Zo klinkt mijn Daikin 4kW multisplit ook als hij op 100/110% draait.
Ik vind dat inderdaad ook vrij luid, lijkt me niet dat hij constant op 100 procent hoeft te draaien? Dit klinkt als 55-60 decibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
-Junkiexp- schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:05:
[...]

Puur uit interesse:

Je krijgt die Haier alleen onder die grens van 500 als je de fan van de auto stand haalt en de middelste stand zet.

Hier doet ie dan 300.

Er zit blijkbaar een ingebouwd voorkeur in om zo stil mogelijk te zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:28
Ik hoor een brom in je filmpje die licht aanwezig is aan het begin, maar duidelijk hoorbaar als je dichterbij komt.
Hoor je het ook als je nog een stap of 2 extra naar achteren doet gezien vanaf je punt waarop je het filmpje begonnen bent?

Het is niet iets wat ik direct herken, maar ik kan vanmiddag/vanavond wel eens luisteren bij mij.
Bij mij staat hij ook in de achtertuin op blokken met zijn rug (met gepaste afstand) tegen de muur, dus vergelijkbaar.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GORby
Headshot_NL schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:40:
[...]

Ik kan hem ook amper horen als hij op temperatuur is. Alleen kort na het opstarten of bij veel lagere temperaturen of hoge luchtvochtigheid hoor ik hem.
Bij mij waren deze piekjes geen defrosts. bij een defrost gaat de flap van de binnenunit bij mij omhoog en komt daar kort wat koude lucht uit. Gisteravond is hij continu aan gebleven.
Wel, dat waren inderdaad duidelijk geen defrosts. Vanmorgen blijkbaar de eerste defrost ooit gehad, en die grafiek ziet er toch heel duidelijk anders uit. Nu weet ik ook ineens dat de compressorfrequentie tot 80 gaat :P Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkclLlfv95vZOePqq_3MJgcXBF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FykLfHFXGSyJwpnpsz9zDIJa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:33
Mijn daikin 2mxm40 maakt bij opstarten voor verwarmen ook een dergelijk geluid. Na ca 10 miniuten is dat weg en blaast alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Niet online
DaLass schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:20:
[...]

Ik hoor een brom in je filmpje die licht aanwezig is aan het begin, maar duidelijk hoorbaar als je dichterbij komt.
Hoor je het ook als je nog een stap of 2 extra naar achteren doet gezien vanaf je punt waarop je het filmpje begonnen bent?

Het is niet iets wat ik direct herken, maar ik kan vanmiddag/vanavond wel eens luisteren bij mij.
Bij mij staat hij ook in de achtertuin op blokken met zijn rug (met gepaste afstand) tegen de muur, dus vergelijkbaar.
Van een afstandje hoor je het ook wel, alleen pikt mijn telefoon dat geluid niet zo goed op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Laatst online: 20-09 09:18
<knip> Off-topic

[ Voor 97% gewijzigd door Septillion op 10-11-2021 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:40
Da's een lucht-water en hier gaat het over lucht-lucht ;) Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

[ Voor 51% gewijzigd door Septillion op 10-11-2021 14:24 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ik zit nog steeds op de wip of ik de benedenverdieping met L/W of L/L wil verwarmen.
Vloerverwarming is niet echt een optie, dus zitten we "vast" aan de 4 convectorputten die we in de woonkamer hebben liggen. Daar kunnen dan Jaga's in met ventilatortjes. Maar dan heb je eigenlijk een L->W->L-systeem :p
Kwa kosten valt L/L (veel)gunstiger uit denk ik als ik ook de kosten voor de convectoren+radiatoren mee neem.

Het enige is dat onze woonkamer nogal aan de grote kant is: 8x8m=64m2=170m3. Dus ik weet niet of het wijs is om met twee binnenunits in het midden te werken, of met 4 binnenunits, 1 in iedere hoek? single-split, multi-split?

Wat zijn jullie ervaringen met de distributie van de warmte door een grotere woonkamer met airco's?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Erdxhxh37k2TD13ogbe6eou1lHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PPFHe1Ole7bv2dFfErcuORKj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
Klinkt alsof er een stukje van de behuizing(plastic) mee resoneert met de fan. Je kunt eens proberen of het verdwijnt wanneer je je hand op bepaalde plekken van de behuizing houdt. Misschien dat een van de naden niet goed aan sluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
boxlessness schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:19:
Ik zit nog steeds op de wip of ik de benedenverdieping met L/W of L/L wil verwarmen.
Vloerverwarming is niet echt een optie, dus zitten we "vast" aan de 4 convectorputten die we in de woonkamer hebben liggen. Daar kunnen dan Jaga's in met ventilatortjes. Maar dan heb je eigenlijk een L->W->L-systeem :p
Kwa kosten valt L/L (veel)gunstiger uit denk ik als ik ook de kosten voor de convectoren+radiatoren mee neem.

Het enige is dat onze woonkamer nogal aan de grote kant is: 8x8m=64m2=170m3. Dus ik weet niet of het wijs is om met twee binnenunits in het midden te werken, of met 4 binnenunits, 1 in iedere hoek? single-split, multi-split?

Wat zijn jullie ervaringen met de distributie van de warmte door een grotere woonkamer met airco's?

[Afbeelding]
Het hangt er natuurijk ook een beetje van af waar je afvoer van de ventilatie zit, want je gaat normaal gezien sowieso al een luchtstroom in je living hebben. Hier krijgt één 2,5 kW unit het prima op temperatuur gehouden tot nu toe in een L-vormige ruimte, waar de binnenunit bijna helemaal aan het uiteinde van het lange stuk tegen de lange muur hangt (en dus ver van het korte beentje van de L af. Het plan was om als het verwarmen met de airco goed meeviel een tweede unit bij te plaatsen.

Volgens mij moet dat met 2 units tegen de rechter muur bijvoorbeeld prima lukken bij jullie. Zo kan je ook nog een beetje spelen met 2 temperatuurzones misschien, en ga je de 2 kanten prima op temperatuur kunnen houden als de zon aan één kant de warmtevraag verkleint bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
boxlessness schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:19:

[Afbeelding]
Wij doen de open ruimte van woonkamer+keuken van 153m3 met een 5kW unit (zit op een multi-split van 6 kW). Unit hangt op de plek van het rode kruis en de keuken warmt goed mee op. In jouw situatie, gezien de muur in je woonkamer, zou ik kiezen voor 2 binnenunits (als je de ruimte hebt kan je prima voor 2x single split gaan) op de rechterwand van je plattegrond. Voordeel daarvan is dat je bij storing in één unit, altijd nog een tweede hebt hangen om de woonkamer te verwarmen.

Welk bouwjaar is je huis/hoe is de isolatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YK-JKN6JiF2z2gDF6D_ZZ_SYfk8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IpSHEGuFwPt3GsN3DLGpa3jR.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 10-11-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
GermanPivo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:48:
[...]

Wij doen de open ruimte van woonkamer+keuken van 153m3 met een 5kW unit (zit op een multi-split van 6 kW). Unit hangt op de plek van het rode kruis en de keuken warmt goed mee op. In jouw situatie, gezien de muur in je woonkamer, zou ik kiezen voor 2 binnenunits (als je de ruimte hebt kan je prima voor 2x single split gaan) op de rechterwand van je plattegrond. Voordeel daarvan is dat je bij storing in één unit, altijd nog een tweede hebt hangen om de woonkamer te verwarmen.

Welk bouwjaar is je huis/hoe is de isolatie?

[Afbeelding]
Bouwjaar is 1950, gerenoveerd in ~1975, en wij hebben al veel geupgrade. Triple glas, spouwmuur volgespoten, plafond/verdiepingvloer geisoleerd. We kunnen buitenunits genoeg kwijt, we wonen in het buitengebied.
Ik denk dat we op de benedenverdieping uit kunnen met een ~5kW (~9kW voor het hele huis met gas volgens mijn excel sheet), en we hebben een houtkachel die we bij kunnen schakelen.

Wat is de lengte van jouw woonkamer+keuken, ook een meter of 8 schat ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:28
Only schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:45:
[...]

Van een afstandje hoor je het ook wel, alleen pikt mijn telefoon dat geluid niet zo goed op :)
Net even getest, ik hoor het ook wel bij mij. Zodra ik op 3-4 meter sta, is het nagenoeg niet meer te horen. Het is mij in ieder geval nooit als hinderlijk opgevallen en ik heb de buren er ook (nog) niet over gehoord. ;)
(en ik gebruik hem om te verwarmen/koelen sinds december vorig jaar)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
Zijn er ook merken waarbij je tijdblokken kan instellen met gewenste temperaturen?
Dus net als we bij een thermostaat van een CV ketel kunnen doen.
Ik kan maar heel weinig vinden over de bediening en de instel mogelijkheden van de diverse airco leveranciers.

Tweede vraag; zijn er aircos welke je kan blokkeren en vrijgeven doormiddel van een schakelcontact.
Bij mijn SMA PV omvormer kan ik instellen dat bij een bepaald vermogen een contact wordt geschakeld zodat je dit kan gebruiken om grote elektrische apparaten zoals een E-boiler of in mijn geval een airco in te schakelen.
Ook hier kan ik niets over vinden. Elektrische schema's zijn schaars in airco land.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06

Oekol

waka waka hey hey

Dit was het overzicht van de offertes van de laatste keer.
Besloten om in november nogmaals op aanraden van een tweaker hier wat navraag te doen en eigenlijk alleen offerte 5 opnieuw uitgevraagd. Hij kan het nu doen voor 4.050 euro.
Heb er een laatste mail tegen aan gegooid om het over die 4k te krijgen. Daarna snel doorpakken en hopen dat ze snel kunnen leveren. Denk met die hoge gasprijs dat meer mensen in de winter ook airco's gaan aanschaffen of zo?
Offerte 1

Mitsubishi heavy Industries SCM45ZS-W Multi split buitendeel
4.5kW

Mitsubishi heavy Industries Wandunit SRK20ZS-W 2,0 kW
(slaapkamer)
Mitsubishi heavy Industries Wandunit SRK35ZS-W 3,5 kW
(gang)

3995 euro incl BTW.
Offerte 2:

Panasonic TZ35-WKE
Panasonic CS-TZ20-WKEW
PANASONIC CU-2Z50TBE

€ 4.250,00 incl. BTW
Offerte 3:

DAIKIN FTXM-20M
DAIKIN FTXM-35R
DAIKIN 2MXM50M9
€ 4500,00 incl. BTW
Offerte 4:

DAIKIN 2MXM50N9
DAIKIN FTXM20R
DAIKIN FTXM35R

4.356,00 incl. BTW
Offerte 5:

DAIKIN 2MXM50
DAIKIN FTXM25R (let op is de 25, dus daar zit misschien nog wat rek naar beneden in)
DAIKIN FTXM35R

4.195,00 incl BTW

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heb nog een offerte opgevraagd bij een 2e partij, die waren fors duurder maar had ook een vermelding van een loodgieter die nodig is om het dak weer waterdicht te maken wat ook weer 250 euro zou kosten, zij konden dat werk wel doen. Bij de 1e partij is er gewoon gezegd dat het all-in is... ik ga het bij hun nog wel navragen of zij dat ook gewoon doen. Vond het wel opvallend.

Naar aanleiding van het gesprek met de 2e partij kwam tevens ten sprake dat een elektricien eigenlijk buiten een stopcontact moet maken maar dat ze ook gewoon de kabel naar binnen kunnen trekken en het in een stopcontact kunnen doen. Dat laatste heeft mijn voorkeur, scheelt namelijk weer werk voor mij om zelf te doen/uit te besteden. Iemand hier nog een mening over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:34
Klopt, ben hier ook bezig twee units geïnstalleerd te krijgen.

Ben na meerdere offertes voor het volgende gegaan:
MHI SRK/SRC 35 ZSX-W incl. WiFi module voor de woonkaper (107m³).
MHI SRK/SRC 25 ZS-W incl. WiFi module voor de werkkamer (16m³) die ook de overloop/badkamer doet.
Incl installatie voor € 4330,-. Nette prijs bij een kleine zelfstandige. De grote jongens zijn veel duurder geworden.

En ze worden deze maand al geplaatst! Maar ik denk dat ze het nog wel drukker gaan krijgen. Steeds meer mensen ontdekken de efficiënte manier van verwarmen met L-L warmtepompen oftewel airco's.

Zonnepanelen zijn ook zoiets. Dat wordt met die enorm stijgende energieprijzen een steeds interessantere manier om de energierekening te drukken.

Ik heb al 8 panelen op het dak van mijn huis liggen en ben bezig te bekijken of ik er ook 6 of 8 op het dak van mijn garage kan leggen al heb ik daar vooral in de winter nogal last van schaduw van een boom die zuidelijk van de garage staat, maar 's zomers geen last geeft.

Wat mij opvalt is dat niet alleen airco offertes hoger zijn geworden, ook offertes voor zonnepanelen zijn een flink stuk gestegen i.v.t. begin dit jaar. Scheelt zo €1000,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Pietje555 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:42:

Tweede vraag; zijn er aircos welke je kan blokkeren en vrijgeven doormiddel van een schakelcontact.
Bij mijn SMA PV omvormer kan ik instellen dat bij een bepaald vermogen een contact wordt geschakeld zodat je dit kan gebruiken om grote elektrische apparaten zoals een E-boiler of in mijn geval een airco in te schakelen.
Ook hier kan ik niets over vinden. Elektrische schema's zijn schaars in airco land.
Dit kan bij dakin, mitsubishi heavy en electric sowieso dmv een optie print.
Bij de andere merken wss ook wel maar daar heb ik geen ervaring mee

Hier bijvoorbeeld de optie kit van MHI

https://mitsubishi-heavy-...ents_file/1/sc-bikn-e.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door rupsen op 10-11-2021 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
boxlessness schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:49:
[...]

Bouwjaar is 1950, gerenoveerd in ~1975, en wij hebben al veel geupgrade. Triple glas, spouwmuur volgespoten, plafond/verdiepingvloer geisoleerd. We kunnen buitenunits genoeg kwijt, we wonen in het buitengebied.
Ik denk dat we op de benedenverdieping uit kunnen met een ~5kW (~9kW voor het hele huis met gas volgens mijn excel sheet), en we hebben een houtkachel die we bij kunnen schakelen.

Onze benedenverdieping is 11m x 5.5m (4.5m bij de keuken). Huis is uit '79 en hebben we, op HR++ na, verder nog niet veel aan gedaan (spouw zit nog wel goed vol met orginele steenwol). Ik denk dat je dan inderdaad afkan met 2x 2.5 kW of, wanneer het minimum vermogen gelijk is (vaak wel) 2x 3.5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddevries
  • Laatst online: 13-09 12:57
Zijn er ook merken waarbij je tijdblokken kan instellen met gewenste temperaturen?
Ik kan maar heel weinig vinden over de bediening en de instel mogelijkheden van de diverse airco leveranciers.
Samsung heeft modellen - wij hebben 4x de WindFree Elite hangen - die samenwerken met SmartThings. Daar kun je dan zulke schema's instellen (routines met als > dan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
Cartman! schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:54:
Heb nog een offerte opgevraagd bij een 2e partij, die waren fors duurder maar had ook een vermelding van een loodgieter die nodig is om het dak weer waterdicht te maken wat ook weer 250 euro zou kosten, zij konden dat werk wel doen. Bij de 1e partij is er gewoon gezegd dat het all-in is... ik ga het bij hun nog wel navragen of zij dat ook gewoon doen. Vond het wel opvallend.

Naar aanleiding van het gesprek met de 2e partij kwam tevens ten sprake dat een elektricien eigenlijk buiten een stopcontact moet maken maar dat ze ook gewoon de kabel naar binnen kunnen trekken en het in een stopcontact kunnen doen. Dat laatste heeft mijn voorkeur, scheelt namelijk weer werk voor mij om zelf te doen/uit te besteden. Iemand hier nog een mening over ?
Een stopcontact voor je airco buiten?! :F
Gewoon die kabel direct naar binnen. Buiten een werkschakelaar en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
GermanPivo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:07:
Een stopcontact voor je airco buiten?! :F
Gewoon die kabel direct naar binnen. Buiten een werkschakelaar en klaar.
Dit geeft mij voldoende bevestiging dat ik t aan t rechte eind had om dat te willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
De bekende merken kunnen dat sowieso allemaal met de app of afstandsbediening en anders kan je dat prima doen (doe ik zelf) met iets als Sensibo. Heb hier gewoon verschillende schema’s per kamer en bevalt prima. Zou de keuze daar niet teveel van af laten hangen in ieder geval… ;)

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 10-11-2021 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
boxlessness schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:49:
[...]

Da's redelijk vergelijkbaar met ons huis. Belangrijk is dan wel dat je ofwel kijkt naar een airco die nog voldoende vermogen levert bij een lage temperatuur, ofwel dat je wat zuiver elektrisch bijverwarmt wanneer dat nodig is.

Ik zou in ieder geval beneden voor 2 single splits gaan, of als dat goed uitkomt de units beneden op een verschillende multi-split buitenunit hangen. Gezien je aangeeft dat je genoeg buitenunits kwijt kan, is alles op single split misschien nog het interessantst. Beide units beneden op een verschillende buitenunit geeft het voordeel dat tijdens de defrost van de ene buitenunit de andere waarschijnlijk nog gewoon aan het verwarmen is, en wat extra warmte kan leveren om het dipje van de andere op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Cartman! schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:54:

Klinkt alsof ze houden van mooie klusjes waarbij alles al voorbereid is.
Buitenunit gewoon via een werkschakelaar aansluiten en dan ergens naar binnen, het liefst direct naar de meterkast en daar dan aansluiten op een eigen groep.
Ik vind naar binnen gaan en er dan een stekker aanzitten ook al een beetje een houtje touwtje constructie, ik vind dat je zulke apparatuur vast moet aansluiten.
Ik probeer toch vaak via de fundering de kruipruimte in te gaan en dan weer naar boven door de meterkast.
Maar ik hang buitenunits ook niet hoger op dan 3 meter.

Appartementen zijn altijd wat lastiger, maar daar is ook vaak wel een oplossing voor te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door -Junkiexp- op 10-11-2021 23:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

-Junkiexp- schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:12:
[...]
Ik vind naar binnen gaan en er dan een stekker aanzitten ook al een beetje een houtje touwtje constructie, ik vind dat je zulke apparatuur vast moet aansluiten.
Hier op mijn verzoek via wcd - zodat ik de opgenomen stroom kan meten.

Wat is het nadeel van niet vast aansluiten? Dat doe je toch ook niet met wasmachine, oven en inductiekookplaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Only
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:48:
[...]

Wat is het nadeel van niet vast aansluiten? Dat doe je toch ook niet met wasmachine, oven en inductiekookplaat?
Ik vind het ook niet perse een nadeel, voordeel is wel dat het meestal netjes zit weggewerkt en het je geen stopcontact kost..
Ik heb er 1 rechtstreeks in de meterkast en de andere gewoon met stekker in een homewizard verbruiksmeter..

• BGFG
  • Laatst online: 17:56
Only schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:52:
[...]

Ik vind het ook niet perse een nadeel, voordeel is wel dat het meestal netjes zit weggewerkt en het je geen stopcontact kost..
Ik heb er 1 rechtstreeks in de meterkast en de andere gewoon met stekker in een homewizard verbruiksmeter..
Homewizard heeft daar een veel mooiere oplossing voor. KwH meter die je netjes in je groepenkast inbouwt, mits je natuurlijk een aparte groep hebt voor je airco.

• Cartman!
  • Niet online
-Junkiexp- schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:12:
[...]

Maar ik hang buitenunits ook niet hoger op dan 3 meter.
Deze buitenunits komen op het dak te staan, 10 meter hoog...toch wel n ander verhaal ;) De groep waar ze opkomen zit alleen de slaapkamer en inloopkast op, de man die kwam kijken noemde dat "hetzelfde als een vrije groep". Maar gewoon voor de zekerheid mocht dat toch problemen geven een plan B bedacht waar ik stroom van n andere groep (weet alleen niet of t ook n andere fase is) kan aftakken zodat ik dan elke buitenunit op een eigen groep kan zetten mocht t nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
BGFG schreef op donderdag 11 november 2021 @ 07:34:
[...]

Homewizard heeft daar een veel mooiere oplossing voor. KwH meter die je netjes in je groepenkast inbouwt, mits je natuurlijk een aparte groep hebt voor je airco.
..en je de ruimte kan missen in je meterkast :p

Ik heb al mijn airco's daarom ook op stekkers zitten. Die stekker zit dan wel in de meterkast ergens en niet buiten :)

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-09 11:32
Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:48:
[...]

De wasmachine zit vaak aan een trekschakelaar, terwijl de oven en kookplaat doorgaans in een niet-toegankelijk wcd zitten. Dat is toch wel een soort semi-vast aangesloten? Ik ben overigens ook van mening dat 'buiten' en 'binnen' niet gecombineerd moet worden op dezelfde groep. Daarnaast zijn in een groot deel van de huizen zulke stopcontacten in woonkamers en slaapkamers helemaal niet geaard, wat toch wel prettig is met metalen delen in natte omgevingen.

Vorige week heb ik ook de aanbetaling gedaan voor de plaatsing van airco's. Hier komen ze ook aan eigen aardlekautomaten. Eentje voor de unit voor, en eentje voor de twee units achter. Elke unit een eigen werkschakelaar.

Heb zes offertes opgevraagd en er vier gekregen. Eentje nam contact op maar heeft ineens meer niks van zich laten horen. Een ander moest afzeggen en kon pas veel later. Uiteindelijk heb ik voor deze setup gekozen:

SCM45-ZS-W met 2x SRK25
SRC35-ZS-W met SRK35
SRC25-ZS-W met SRK25

Kost bij elkaar €6.650,- en daarvoor komt er ook nog een betonboorder langs. Eén offerte was nog iets goedkoper, maar daarin werd wat gehusseld met de binnen- en buitenunits waardoor er eentje op een zeer ongunstige plek kwam te hangen en ik me een beetje zorgen maakte om het minimale afgenomen vermogen van de buitenunit. Ook was dat gesprek iets minder overtuigend.

Overigens worden ze deze maand nog geplaatst. Bij de andere offertes kreeg ik ook zo'n zelfde indicatie. De drukte lijkt dus wel een beetje voorbij.

[ Voor 4% gewijzigd door jordje op 11-11-2021 12:07 ]

• Smartphonetips
  • Laatst online: 26-05 21:37
Wij hebben sinds enkele weken airco geïnstalleerd om te koelen in de zomer en te verwarmen (bovenverdieping) in de winter. Het zijn toestellen van Fujitsu.
Probleem: de binnenunit op onze slaapkamer maakt af en toe een tikkend geluid (mechanische tikjes gedurende een 5-tal seconden). Geen probleem overdag, maar hij tikt ook 1x gedurende de nacht, ook al staat de unit volledig uit. We worden daar wakker van. Dit gebeurt uren nadat het toestel is uitgeschakeld, dus ik denk niet dat het iets met afkoelen van de unit te maken kan hebben. Bij de andere units in de slaapkamers van de kinderen heb ik dit nog niet vastgesteld (en zijn dezelfde units). Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?

• GORby
Is het een multi-split en is minstens één van de aangesloten binnenunits wel nog iets aan het doen? Dan zou het kunnen dat je unit door uitzetting/krimpen door temperatuurverschillen toch af en toe een tik geeft. Units die uit staan kunnen ook warm worden wanneer een andere unit werkt.Wanneer er dan even geen warmtevraag is, koelt alles af, en krimpt er dus wat.

• Nolitecho
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-09 22:18
Nolitecho schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:35:
[...]

Bedankt voor het meedenken :)

Op mijn units zit er geen fysieke knop (onder de kap) om de mode te wijzigen. Ik gok dat deze wel zit op de modellen van voor het jaar 2021.

Ik heb de vraag uitstaan bij Daikin Benelux of er een manier is deze mode te wijzigen. Ik word later nog gecontacteerd. Hou jullie ook op de hoogte, mocht iemand het later ook nuttig vinden.
Ik heb inmiddels reactie binnen van Daikin Benelux. De mode is niet te wijzigen in de nieuwe Perfera modellen. Fysiek is er geen knop aanwezig. Dit zal dus via de app moeten geregeld worden. Indien er nog mensen deze optie graag in de app hebben, stuur Daikin hierover een mail, zodat ze weten dat deze optie gewenst is.

• boxlessness
Misschien een beetje een domme/rare vraag, maar het antwoord kan ik niet terug vinden in dit topic met de search: wanneer je full-electric gaat met airco's, wat te doen met lange youtube sessies op het kleinste kamertje van het huis? Dan wil je ook geen koude billen krijgen!

Met andere woorden: er zijn kleine ruimtes in het huis zoals een halletje of toilet, of een kleine badkamer waar je niet vaak in-en-uit loopt. Hoe hebben jullie dat opgelost?
Hebben jullie daar een andere verwarmingsbron, of valt het temperatuurverschil wel mee? Of laat je de deuren open?

• Pietje555

Sorry, effe mijn eigen vraag quoten.
Ik heb namelijk zelf het idee dat de Tado V3+ een oplossing is wat ik zoek.
Dit apparaat stuurt de airco of het door de afstand bediening wordt bediend (IR), alleen stuurt het de gewenste settings in één keer in een commando. Dus temperatuur, fan speed en overige gewenste instellingen worden op gewenste tijden naar de airco gestuurd. Eigenlijk een soort macro's.
https://www.tado.com/nl-n...cobediening-specificaties

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
boxlessness schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:50:
Misschien een beetje een domme/rare vraag, maar het antwoord kan ik niet terug vinden in dit topic met de search: wanneer je full-electric gaat met airco's, wat te doen met lange youtube sessies op het kleinste kamertje van het huis? Dan wil je ook geen koude billen krijgen!

Met andere woorden: er zijn kleine ruimtes in het huis zoals een halletje of toilet, of een kleine badkamer waar je niet vaak in-en-uit loopt. Hoe hebben jullie dat opgelost?
Hebben jullie daar een andere verwarmingsbron, of valt het temperatuurverschil wel mee? Of laat je de deuren open?
Dat laatste, dan valt het over het algemeen wel mee. Alleen als het ècht koud is dan krijg je wel grotere verschillen.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:34

WC-bril verwarming? _O-
Voor dit soort ruimtes waar je niet lang hoeft te zijn lijken me infraroodpanelen de beste optie.

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:06
Pietje555 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:28:
[...]

Dit apparaat stuurt de airco of het door de afstand bediening wordt bediend (IR), alleen stuurt het de gewenste settings in één keer in een commando. Dus temperatuur, fan speed en overige gewenste instellingen worden op gewenste tijden naar de airco gestuurd. Eigenlijk een soort macro's.
Ik weet niet of je al een bepaald merk voor ogen hebt maar ik heb een LG (multi split plus twee binnen units).
De binnen units zijn geheel via de LG ThinQ app te besturen maar bv ook via mijn Google Assistent.
Als ik zeg: “Hey Google, wat is de temperatuur?” dan is het antwoord de temperaturen van de huiskamer en slaapkamer plus de ingestelde airco temperatuur of dat de airco uitgeschakeld staat.
Ik kan ook roepen: “Hey Google, airco uit!”, deze wordt dan uitgezet.

Ik heb de airco’s ook gekoppeld aan Home Assistant.
Daarmee zou ik op bepaalde tijden of schema’s de airco kunnen aanzetten op een gewenste temperatuur of anders. Er is een LG ThinQ integratie voor Home Assistant.
In het HA topic staat wel e.e.a. beschreven.
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39

Ik verwarm hier alleen de woonkamer. De hal en hele bovenverdieping verwarm ik eigenlijk nooit. Is daar wat fris, maar over het algemeen ben ik daar nooit langer dan een paar minuten tegelijk. De slaapkamer is een prima temperatuur om in te slapen. Alleen de badkamer is soms een beetje te fris, de douche warmt het aardig op, maar als ik de badkamer ooit renoveer komt er wel een infrarood paneel in te hangen om het scherpe randje er vanaf te halen.

• eggiebert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-12-2024

Ik verwarm hier de woonkamer/open keuken en boven verdieping met 2 MHI Zsx airco's.
De hal en toilet is wat kouder. De badkamer verwarm ik met een Adax wifi convector. Deze werkt perfect: 10 min voor douchegebruik aanzetten en het is op temperatuur. Wanden beslaan dan ook niet zo gauw als het erg koud is. Na het douchen gaat convector weer op 15.
Ir paneel ook geprobeerd maar duurde veel langer om te verwarmen, dus terug gestuurd . Convector gebruikt 1200 watt en staat half uurtje aan.

[ Voor 5% gewijzigd door eggiebert op 11-11-2021 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Pietje555 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:28:
[...]

Ja of dus Sensibo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackpurcell
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-06 18:08
Graag zou ik ook wat advies hebben in dit topic.

Situatie: Dakappartement, isolatie: gemiddeld.
2 Ruimtes om te koelen/verwarmen.

Woongedeelte: 75m3
Slaapkamer: 20m3

Nu twijfel ik tussen 2 offertes van 2 verschillende bedrijven:
Panasonic
Slaapkamer: CS-TZ20WKEW 2KW
Woongedeelte: CS-TZ35WKEW 3.5KW
Buitenunit: CU-2Z41TBE 4.1KW
€3250
Daikin
Slaapkamer: FTXM20R 2KW
Woongedeelte: FTXM35R 3.5KW
Buitenunit: 2MXM50N 5KW
€3388

Nu heb ik 4 vragen, persoonlijk neigt mijn voorkeur naar de Daikin, deze is een fractie energiezuiniger en heb het gevoel dat Daikin kwalitatief beter is dan Panasonic.
1. Waarom kiest het bedrijf van Daikin voor de 5KW buitenunit? Is de 2MXM40N9 4KW niet voldoende?
2. Is een 2KW niet te zwaar, moet in principe enkel koelen, verwarmen doe ik nooit op de slaapkamer?
3. Is een 3,5KW voldoende om mijn woongedeelte te koelen maar ook te verwarmen?
4. Zijn er toch redenen om voor de Panasonic te kiezen buiten het financiële voordeel van €138?

Verder is elk (ander) advies welkom, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
Als je enkel gaat verwarmen met de unit in het woongedeelte, waarom plaats je dan geen 2 single split units? Als dat niet kan, lijkt een 4kW buitenunit me inderdaad genoeg, natuurlijk wat afhankelijk van hoe warm het in de zomer wordt en hoeveel warmte er binnen komt (grote ramen op het zuiden bijvoorbeeld).

Is het trouwens de bedoeling dat de airco de enige of hoofdverwarming wordt, of is dat vooral bedoeld als bijverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
Ik zie net wel dat de 50 wat meer warmte levert wanneer het echt koud is en dan ook een betere COP heeft. De SCOP van de 40 en de 50 is vergelijkbaar, maar bij de 50 heb je een stuk meer marge. In een appartement verwacht ik nu wel niet dat je heel veel warmtevraag gaat hebben, tenzij het een dak-hoek-appartement is met matige isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

@Jackpurcell
Als je alleen maar wil koelen op de slaapkamer kom je er misschien ook door de deur open te zetten en te ventileren naar de woonkamer die wel gekoeld is.
Misschien ligt die deuropening ook zodanig dat je met de airco door de deuropening kan blazen.
In dat geval kan je in de woonkamer met een 3.5 kW single split toe.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackpurcell
FD2 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 02:22:
@Jackpurcell
Als je alleen maar wil koelen op de slaapkamer kom je er misschien ook door de deur open te zetten en te ventileren naar de woonkamer die wel gekoeld is.
Misschien ligt die deuropening ook zodanig dat je met de airco door de deuropening kan blazen.
In dat geval kan je in de woonkamer met een 3.5 kW single split toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0s956usyy4RslHAOfOEbkAgqJVA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MPkIKD8MLUrZlE5JFA8OBy5u.jpg?f=user_large

Dit is de situatie, leidingen komen op de zolder. buitenunit aan kant slaapkamer tegen de muur.
Bij het plaatsbezoek werd mij aangeraden de binnenunits te hangen zoals hierboven in de tekening (blauw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackpurcell
GORby schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 01:59:
Als je enkel gaat verwarmen met de unit in het woongedeelte, waarom plaats je dan geen 2 single split units? Als dat niet kan, lijkt een 4kW buitenunit me inderdaad genoeg, natuurlijk wat afhankelijk van hoe warm het in de zomer wordt en hoeveel warmte er binnen komt (grote ramen op het zuiden bijvoorbeeld).

Is het trouwens de bedoeling dat de airco de enige of hoofdverwarming wordt, of is dat vooral bedoeld als bijverwarming?
Koelen en verwarmen in het woongedeelte, alleen koelen in de slaapkamer. Ik verwarm nu met accumulatoren, het is dus de bedoeling als hoofdverwarming. Misschien het vermelden waard, het is nu -1 buiten en binnen in de woonkamer is het 19°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@HoppyF De ThinQ app is mij onduidelijk wat je hiermee kan.
De installateur is met een offerte bezig voor 2 LG's met 4 Artcool wand units. Dus als dat ook werkt met tijdprogramma's zou het mooi zijn.
Van de Tado heb ik al gelezen dat hij niet de speciale programma's kan aansturen zoals slaap modus en desinfectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Pietje555 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:20:
@HoppyF De ThinQ app is mij onduidelijk wat je hiermee kan.
De installateur is met een offerte bezig voor 2 LG's met 4 Artcool wand units. Dus als dat ook werkt met tijdprogramma's zou het mooi zijn.
Van de Tado heb ik al gelezen dat hij niet de speciale programma's kan aansturen zoals slaap modus en desinfectie.
Je kan er best veel mee.
Kijk maar.
Mijn huiskamer airco staat nu op verwarmen.
Ik heb geen aan/uit schema ingesteld maar dat kan wel.
Dit alleen met de LG ThinQ app dus los van automatisering (Home Assistant)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIxA6c4FS2xHTKG4oA2jmLROxmQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzakH7WifL3cEiu24VYQygYf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDAHE_fXztY74-hHaOJ-Ma_mGEA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBDc6kKPl5U0bG3n1n0apbtT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/069xL3MSoAtjBueAabIannkXJII=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1OJAEQTiqljH4XrPaTSRfFq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:00
HoppyF schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:42:
[...]

Je kan er best veel mee.
Kijk maar.
Mijn huiskamer airco staat nu op verwarmen.
Ik heb geen aan/uit schema ingesteld maar dat kan wel.
Dit alleen met de LG ThinQ app dus los van automatisering (Home Assistant)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wat niet kan:

Tijdschema met modus en temperatuur instellen, zoals 's ochtends even op 20 graden en 's avonds 2 graden minder. Hij kan alleen aan of uit. Ook met de bekabelde afstandsbediening. Het zit er gewoon niet in...

Ja, je kan het oplossen met een extra home assistant community module, maar veel andere merken kunnen dat wel gewoon by default, zonder een externe computer die tegen een cloud API praat.

Een andere grote misser: je kan de fan niet zachtjes laten draaien bij verwarm modus, als hij eenmaal besluit dat het warm genoeg is gaat het uit. Warme lucht blijft hangen en de unit heeft pas veel en veel later door dat het weer is afgekoeld.

Bij andere merken heb je soms een functie om zachtjes / ingestelde fan snelheid / af en toe (interval) te blazen, ook als de compressor niet aan staat. Daikin kan dat iig.

Wat mij betreft is de LG wandunit okay als verwarming maar ik zou daar niet nog een keer voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
w00key schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:51:
[...]

Wat niet kan:

Tijdschema met modus en temperatuur instellen, zoals 's ochtends even op 20 graden en 's avonds 2 graden minder. Hij kan alleen aan of uit. Ook met de bekabelde afstandsbediening. Het zit er gewoon niet in...

Ja, je kan het oplossen met een extra home assistant community module, maar veel andere merken kunnen dat wel gewoon by default, zonder een externe computer die tegen een cloud API praat.

Een andere grote misser: je kan de fan niet zachtjes laten draaien bij verwarm modus, als hij eenmaal besluit dat het warm genoeg is gaat het uit. Warme lucht blijft hangen en de unit heeft pas veel en veel later door dat het weer is afgekoeld.

Bij andere merken heb je soms een functie om zachtjes / ingestelde fan snelheid / af en toe (interval) te blazen, ook als de compressor niet aan staat. Daikin kan dat iig.

Wat mij betreft is de LG wandunit okay als verwarming maar ik zou daar niet nog een keer voor kiezen.
De aan/uit functie is redelijk beperkt.
Echter niet veel anders dan je op een thermostaat van een CV instelt.
Daar zet je bv ook in dat je om 09:00 20C wilt hebben, hoe de CV dat doet regelt hij zelf wel.

Met Home Assistant kun je zelf doen wat je wilt met temperatuur en tijdschema’s.
Dat vergt wat meer werk.
Ik weet niet of andere merken dit alles via de afstandsbediening kunnen doen.
Lijkt mij nogal complex.
Het blijft denk ik bij een thermostaat functie met tijd schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
HoppyF schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:00:
[...]

De aan/uit functie is redelijk beperkt.
Echter niet veel anders dan je op een thermostaat van een CV instelt.
Daar zet je bv ook in dat je om 09:00 20C wilt hebben, hoe de CV dat doet regelt hij zelf wel.

Met Home Assistant kun je zelf doen wat je wilt met temperatuur en tijdschema’s.
Dat vergt wat meer werk.
Ik weet niet of andere merken dit alles via de afstandsbediening kunnen doen.
Lijkt mij nogal complex.
Het blijft denk ik bij een thermostaat functie met tijd schema.
De andere merken kunnen dat prima via de afstandsbediening en/of app, voorbeeld Daikin

Afbeeldingslocatie: https://www.daikin.eu/content/internet-denv/en_US/product-group/control-systems/daikin-online-controller/_jcr_content/par/two_column_content_b_1721540944/column0/colpar.image_33bc.dkimg

Ook MHI kan dat, via de bedrade bediening (recent nog gedaan) of draadloos.

Elke CV klokthermostaat staat je toe om een weekprogramma in te stellen, ik had een Honeywell ChronoTherm Touch die prima werkt, en later een Evohome systeem die per radiator / zone geprogrammeerd kan worden, via het paneel of de app.

De LG is een downgrade in wat er eerst mogelijk is. Aan of uit op tijd, that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
w00key schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:14:
[...]

De andere merken kunnen dat prima via de afstandsbediening en/of app, voorbeeld Daikin

[Afbeelding]

Ook MHI kan dat, via de bedrade bediening (recent nog gedaan) of draadloos.

Elke CV klokthermostaat staat je toe om een weekprogramma in te stellen, ik had een Honeywell ChronoTherm Touch die prima werkt, en later een Evohome systeem die per radiator / zone geprogrammeerd kan worden, via het paneel of de app.

De LG is een downgrade in wat er eerst mogelijk is. Aan of uit op tijd, that's it.
Een Honeywell CV klokthermostaat heb ik ook.
Werkt goed inderdaad.
Wil je dus iets soortgelijks met de LG dan zal dit niet met de afstandsbediening kunnen gaan.
Eerlijk gezegd maakt mij dit niets uit.
Wil ik dit alsnog dan kan ik dit met Home Assistant wel regelen.
Nu is mijn LG bijverwarming en primair bedoelt om te koelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Ja ik heb er ook mee leren leven.

Maar voor @Pietje555 die specifiek vraagt om een tijdprogramma van een LG - het antwoord is nee, je kan dat niet programmeren zoals een "gewone" CV klokthermostaat. Het is een stuk beperkter tot je zelf wat script met unsupported / community components in Home Assistant.

Je kan met de app de huidige modus, fan speed, temperatuur etc instellen, maar niet dat elke dag om 08:00 de gekozen instellingen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Uitgaande van 2 Daiking buitenunits RXA50 & 2 MXM 40N; als ik die op het platte dak van mijn woning heb staan en ik slaap daar onder; hoe groot is de kans dat ik dit ga horen? Dat de binnenunits wat geluid maken is logisch natuurlijk maar ik wil vooral geen resonantie hebben van de buitenunits. Dat is eigenlijk het enige wat me tegenhoudt om de offerte te akkoorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
w00key schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:55:
Ja ik heb er ook mee leren leven.

Maar voor @Pietje555 die specifiek vraagt om een tijdprogramma van een LG - het antwoord is nee, je kan dat niet programmeren zoals een "gewone" CV klokthermostaat. Het is een stuk beperkter tot je zelf wat script met unsupported / community components in Home Assistant.

Je kan met de app de huidige modus, fan speed, temperatuur etc instellen, maar niet dat elke dag om 08:00 de gekozen instellingen toepassen.
De vraag is echter wel of het effectief en efficiënt is als je de fan speed op low en 20C smorgens om 08:00 in zou kunnen stellen.
Maar goed, het kan nu niet in de ThinQ app, hoewel de app aanpassen geen groot probleem zou hoeven te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Cartman! schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:02:
Uitgaande van 2 Daiking buitenunits RXA50 & 2 MXM 40N; als ik die op het platte dak van mijn woning heb staan en ik slaap daar onder; hoe groot is de kans dat ik dit ga horen? Dat de binnenunits wat geluid maken is logisch natuurlijk maar ik wil vooral geen resonantie hebben van de buitenunits. Dat is eigenlijk het enige wat me tegenhoudt om de offerte te akkoorderen.
Ik verwacht wel dat je dit gaat horen als je eronder slaapt.
Is een andere locatie voor de buitenunit geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
HoppyF schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:08:
Ik verwacht wel dat je dit gaat horen als je eronder slaapt.
Is een andere locatie voor de buitenunit geen optie?
Ik heb het iets overdreven, de unit komt boven de inloopkast te staan aansluitend aan onze slaapkamer maar dat is slechts 2 meter verder. Ik zoek iets van een indicatie wat voor soort geluid dit geeft zegmaar en of het ook last zou geven voor de buren naast ons bijv.

Is zoiets niet op te losse door het op rubber voetjes te zetten oid? Zou verwachten dat dit standaard is.

edit: het dak is gemaakt van die betonplaten, vrij standaard in nieuwbouw.

[ Voor 15% gewijzigd door Cartman! op 12-11-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Laatst online: 21:11
Onze woonkamer (140m3, hoekwoning uit 1996) verwarmen we nu alleen met MHI SRK35-ZS.
Ik krijg de indruk dat het verbruik wat aan de hoge kant is.

Ik kom in dit topic namelijk lage verbruikscijfers tegen bij het verwarmen. Rond 200 W of nog minder (dit is vast om de kamer warm te houden).

De afgelopen tijd was het verbruik bij ons rond de 900 W om de kamer op te warmen, daarna rond 600 W en richting de avond minimaal 300-400W (vaak hoger).

Vanmorgen met de lagere buitentemperatuur (5 graden) was het verbruik 600-800 W.

‘s Ochtend (6:30-7:30) draait de MHI op fan stand 4 (max) met setpoint 21 graden.
Daarna over op fan stand 2 (setpoint 21 graden), voor de rest van de dag.
De airco geeft dan een omgevingstemperatuur van 22-23 graden.
Bij de airco (keuken) is het dan rond de 21 graden, in de zithoek 20 graden.

Of is dit een normaal verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben pas sinds dinsdag onze airco voor twee verdiepingen van ongeveer 100m3 per stuk. Hoekwoning. Multisplit 2xSRK35-ZS met SCM60ZS buitenunit.

Ik verbaas me juist over het lage verbruik dat eigenlijk continue rond 300w schommelt. Setpoint is continu 19 graden. Vanaf middernacht tot nu 3.8kw verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
Frenkie567917 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:23:
Onze woonkamer (140m3, hoekwoning uit 1996) verwarmen we nu alleen met MHI SRK35-ZS.
Ik krijg de indruk dat het verbruik wat aan de hoge kant is.

Ik kom in dit topic namelijk lage verbruikscijfers tegen bij het verwarmen. Rond 200 W of nog minder (dit is vast om de kamer warm te houden).

De afgelopen tijd was het verbruik bij ons rond de 900 W om de kamer op te warmen, daarna rond 600 W en richting de avond minimaal 300-400W (vaak hoger).

Vanmorgen met de lagere buitentemperatuur (5 graden) was het verbruik 600-800 W.

‘s Ochtend (6:30-7:30) draait de MHI op fan stand 4 (max) met setpoint 21 graden.
Daarna over op fan stand 2 (setpoint 21 graden), voor de rest van de dag.
De airco geeft dan een omgevingstemperatuur van 22-23 graden.
Bij de airco (keuken) is het dan rond de 21 graden, in de zithoek 20 graden.

Of is dit een normaal verbruik?
Vergelijkbaar qua woning en inhoud.
130m3 uit 1995. Ramen wel geupdate naar hr++ (u=1.1) tov standaard dubbelglas.
Hier gaat de airco 's nachts op 19 graden setpoint (19 op de temp meter) en in de ochtend om half 8 naar 19 setpoint (20-20,5 op de temp meter). En 's avonds vaak een graadje hoger nog.
Gisteren 4.2kwh en eergisteren 4.3kwh en vandaag tot nu 2.3kwh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BdycJq69o7X5l_Kq6qo4TbFzr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mXzbpOvz4tf3NsYe7NVNC5uZ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWvhR3H3fHWMuoSKhmHPkGUARa8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MBS7yG8yHpL8KEceWFiMYATe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Bij mij draai ik een 12 uur aan, 12 uur uit schema. 6 kWh op een koude dag, 24 uur = 250W gemiddeld, maar op de tijden dat de airco aan staat trekt hij bij opstarten ruim een kW om terug te zakken naar 600W (koud) / 400W (unit meet setpoint +2.5).

Dat klopt wel ongeveer met mijn gasverbruik vroeger, heel grof geschat, 3 m3 x 10 = 30 kWh thermisch, vs 6 kWh x 5 COP = 30 kWh thermisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Cartman! schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:10:
[...]

Ik heb het iets overdreven, de unit komt boven de inloopkast te staan aansluitend aan onze slaapkamer maar dat is slechts 2 meter verder. Ik zoek iets van een indicatie wat voor soort geluid dit geeft zegmaar en of het ook last zou geven voor de buren naast ons bijv.

Is zoiets niet op te losse door het op rubber voetjes te zetten oid? Zou verwachten dat dit standaard is.

edit: het dak is gemaakt van die betonplaten, vrij standaard in nieuwbouw.
De unit kan op rubber balken staan die de trillingen absorberen. Mijn unit staat op twee dikke balken weliswaar niet op een dak maar op de grond in de tuin. Trillen doorgeven gebeurt dan ook niet.
Pagina: 1 ... 82 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic