Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.342.542 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:29
RideWithUz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:29:
Voor 3 slaapkamers op de 1e verdieping zijn we aan het kijken voor een airco systeem om te koelen en verwarmen. De kamers zijn qua grootte 2x 10 m2 en 1x. 15m2.
Nu hebben we een paar offertes lopen maar wat denken jullie? Ons budget is 5k-7k.

Liefst een mat zwarte binnenunit.

We hebben nu 2 opties:

Multisplit daikin stylish 2x 2kw en 1 singlesplit 2kw.
Voordeel: mooie kleine kast, stil, zuinig
Nadeel : Duur (offertebedrag rond 10k)

Mitsubishi SRK25ZS-WB multisplit voor de kleine en een singlesplit voor de grotere kamer
Voordeel : Prijs (rond 5k)
Nadeel : .Fors groter, binnenunit bijna 90 cm. Misschien wel erg groot voor kleine slaapkamer?

Iemand nog meer ideeën?
Ze zullen allemaal te groot zijn (in vermogen, formaat maakt niet uit) voor de slaapkamers maar kleiner is niet te krijgen. Ik vermoed dat die Daikin offerte nog wel een stuk lager kan dus ik zou nog wat meer offertes opvragen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:46
Team-RiNo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:18:
[...]

Ze zullen allemaal te groot zijn (in vermogen, formaat maakt niet uit) voor de slaapkamers maar kleiner is niet te krijgen. Ik vermoed dat die Daikin offerte nog wel een stuk lager kan dus ik zou nog wat meer offertes opvragen.
Daikin heeft ook nog de 1,5kw versie in multisplit verkrijgbaar. Die heb ik hier hangen op de kleinste slaapkamer van ca.12,5m2. Deze zit samen met een 2kw perfera en 2,5kw vloermodel perfera op een 3mxm40n buitenunit. Dit is voor twee slaapkamers op de eerste verdieping en de derde slaapkamer op de zolderverdieping.

https://www.climasense.nl...en#/koelcapaciteit_kw_-15

Die zwarte stylish varianten zijn wel heel mooi, maar ook een heel stuk duurder dan de perfera versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigahertz0
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-06 12:59
RideWithUz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:29:
Voor 3 slaapkamers op de 1e verdieping zijn we aan het kijken voor een airco systeem om te koelen en verwarmen. De kamers zijn qua grootte 2x 10 m2 en 1x. 15m2.
Nu hebben we een paar offertes lopen maar wat denken jullie? Ons budget is 5k-7k.

Liefst een mat zwarte binnenunit.

We hebben nu 2 opties:

Multisplit daikin stylish 2x 2kw en 1 singlesplit 2kw.
Voordeel: mooie kleine kast, stil, zuinig
Nadeel : Duur (offertebedrag rond 10k)

Mitsubishi SRK25ZS-WB multisplit voor de kleine en een singlesplit voor de grotere kamer
Voordeel : Prijs (rond 5k)
Nadeel : .Fors groter, binnenunit bijna 90 cm. Misschien wel erg groot voor kleine slaapkamer?

Iemand nog meer ideeën?
Gelijkaardige situatie. Hebben offerte voor 3x de Stylish 2kW met 5.2kW multi-split buitenunit. BTW inclusief ongeveer 5.000 euro.
Dus 10.000 euro lijkt me wel erg veel (al zal een extra single-split unit wel wat extra kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RideWithUz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04-2024
gigahertz0 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:43:
[...]

Gelijkaardige situatie. Hebben offerte voor 3x de Stylish 2kW met 5.2kW multi-split buitenunit. BTW inclusief ongeveer 5.000 euro.
Dus 10.000 euro lijkt me wel erg veel (al zal een extra single-split unit wel wat extra kosten).
Is dat inclusief installatie? Dan ben ik wel benieuwd bij wie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigahertz0
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-06 12:59
RideWithUz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:03:
[...]

Is dat inclusief installatie? Dan ben ik wel benieuwd bij wie??
Inclusief installatie, inderdaad.
Wel in België, weet niet van waar je bent?

Had trouwens een aantal offertes allemaal in dezelfde lijn (hoogste was minder dan 1000 euro duurder denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RideWithUz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04-2024
gigahertz0 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:12:
[...]

Inclusief installatie, inderdaad.
Wel in België, weet niet van waar je bent?

Had trouwens een aantal offertes allemaal in dezelfde lijn (hoogste was minder dan 1000 euro duurder denk ik).
Nederland, altijd duurder 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:29
RideWithUz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:46:
[...]
Nederland, altijd duurder 😁
Ik zou wel echt zoeken naar meer partijen in je omgeving voor een offerte, ik lees hier vaak dat ze het allemaal enorm druk hebben maar dat is niet mijn ervaring. Installatie in februari hier, 2 weken na aanvraag offerte, verschil tussen offertes voor vergelijkbare installatie 9,5k vs 5,5k. Bij installatie van omkasting deze zomer nog wat gesprekken gehad met de installateurs en die gaven aan dat het allemaal wel mee viel, zeker door de minder warme zomer dit jaar.

Ik vermoed dat de tekorten in ieder geval deels in stand gehouden wordt om hogere prijzen te vragen, de drukte is iig lang niet bij alle leveranciers de reden om meer te vragen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 15:33
Passen jullie nachtverlaging toe eigenlijk?
Mijn vriendin werkt een dag of 2/3 thuis en dan zet ik standaard de warmtepomp uit 's nachts.
Met deze temperaturen koelt de woonkamer af tot een graad of 17/18 in de nacht.

Als ze niet thuis werkt en ik kom in de middag thuis zet ik hem weer aan, de I-sense meet dan binnen een minuut of 20 wel dat het 21 graden is maar ik vind het dan nog lang niet comfortabel.
Alles voelt nog koud aan de lucht is warm maar toch is het nog vrij kil in huis.

Moet even kijken wat handig is, kan hem eventueel via de app eerder inschakelen of anders een schema maken.

Toen ik verwarmde met de vloerverwarming en ketel stond deze gewoon 24/7 op 21 graden, toen had ik dat probleem niet :)
Nu met de L/L warmtepomp moet het toch wel 22/23 graden binnen zijn voordat ik het comfortabel vind.

Zojuist ook de eerste defrost gehad, opeens stopte de binnenunit dus ben ff snel naar buiten gegaan om het te bekijken, mooi gezicht wel die langzaam ontwikkelende stoomwolken en de fan die alles in één keer naar boven blaast :D
Het is hier 3.9 graden en wat mistig dus dat is een goed recept voor een defrost.
Overigens is het wel een stuk goedkoper verwarmen zoals verwacht, normaal was ik € 7,18 kwijt geweest aan gas, nu € 0,91 cent alleen voor SWW.
Elektra € 3,92, dat is inclusief 2x wassen en 1x de droger aan en 4 tot 5 uur de elektrische vv in de badkamer aan.
Zit wel 10 KWH opgewekte energie bij die hier reeds vanaf is.
Morgen komt mijn Shelly EM binnen dus dan kan ik wat nauwkeuriger het energieverbruik bekijken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/35Nvy5q.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door -Junkiexp- op 03-11-2021 23:39 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 06:24
-Junkiexp- schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:34:
Mijn vriendin werkt een dag of 2/3 thuis en dan zet ik standaard de warmtepomp uit 's nachts.

Als ze niet thuis werkt en ik kom in de middag thuis zet ik hem weer aan, de I-sense meet dan binnen een minuut of 20 wel dat het 21 graden is maar ik vind het dan nog lang niet comfortabel.
Alles voelt nog koud aan de lucht is warm maar toch is het nog vrij kil in huis.

Moet even kijken wat handig is, kan hem eventueel via de app eerder inschakelen of anders een schema maken.

Toen ik verwarmde met de vloerverwarming en ketel stond deze gewoon 24/7 op 21 graden, toen had ik dat probleem niet :)
Nu met de L/L warmtepomp moet het toch wel 22/23 graden binnen zijn voordat ik het comfortabel vind.

Zojuist ook de eerste defrost gehad, opeens stopte de binnenunit dus ben ff snel naar buiten gegaan om het te bekijken, mooi gezicht wel die langzaam ontwikkelende stoomwolken en de fan die alles in één keer naar boven blaast :D
Het is hier 3.9 graden en wat mistig dus dat is een goed recept voor een defrost.
Overigens is het wel een stuk goedkoper verwarmen zoals verwacht, normaal was ik € 7,18 kwijt geweest aan gas, nu € 0,91 cent alleen voor SWW.
Elektra € 3,92, dat is inclusief 2x wassen en 1x de droger aan en 4 tot 5 uur de elektrische vv in de badkamer aan.
Morgen komt mijn Shelly EM binnen dus dan kan ik wat nauwkeuriger het energieverbruik bekijken.

[Afbeelding]
mooi overzicht waarmee doe je dit?

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 08:54

elsinga

=8-)

Ik kan dezelfde plaatjes maken, met een Youless P1 en dan gelinkt aan een gratis Enelogic account.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:26

[Afbeelding]
Als het rond het vriespunt is laat ik hem 's nachts draaien en zet ik hem op 19 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Is van Enelogic icm met een youless P1 meter. Werkt prima.
Wil wel over gaan stappen naar een meer custom iets, je bent vrij beperkt met info die je kan importeren.
De Shelly EM kan ik bijvoorbeeld al niet uitlezen, je moet dan voor elk apparaat weer een aparte Youless hebben en als je dat dan ook draadloos wilt wordt het vrij kostbaar

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 18:26
-Junkiexp- schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:34:
Is van Enelogic icm met een youless P1 meter. Werkt prima.
Wil wel over gaan stappen naar een meer custom iets, je bent vrij beperkt met info die je kan importeren.
De Shelly EM kan ik bijvoorbeeld al niet uitlezen, je moet dan voor elk apparaat weer een aparte Youless hebben en als je dat dan ook draadloos wilt wordt het vrij kostbaar
Weet niet of je een Raspberry pi of klein servertje hebt (NUC). Maar dan zou je kunnen kijken naar Home Assistant met de DSMR Reader.

Met DSMR Reader kun je relatief eenvoudig je P1 uitlezen en alle historie bekijken. Die info kan je dan weer naar Home Assistant sturen.

Met Home Assistant kan je je Shelly's en dergelijke ook nog eens combineren met die info. Home Assistant heeft sinds kort een Energy-tab met leuke info en grafiekjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xezb6iqRlYp_DUwd8EbyyFZbzj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/njNKbabOTGPdYAvqnllpw0Ki.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOduR4AijyDMit2SmniPDerJ588=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5LDswfisnTuSuTvF9W7xvM94.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0Qb6o3PhDS41tu5j1-01m3Coe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/14xXnyL0r3lSfkXjFFpDEsDl.png?f=fotoalbum_large

Maar die extra info van Enelogic is ook leuk, met termijnbedragen en dergelijke. _/-\o_ ook maar eens naar kijken O-) of zelf integreren in Home Assistant })

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 04-11-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-06 12:53
Ik krijg morgen de sleutels van mijn nieuwbouw huis (sleutel-op-deur).
En er zijn 2x MSZ-AP15VGK + 1x MSZ-LN35VG2W geplaatst.
(Buitenunit MXZ-3F54VF3-E1)

Nu was ik alvast aan het kijken hoe ik juist de wifi verbinding moet instellen met MELCloud.
Op de beide AP15 toestellen hangt de sticker er met MAC&ID gegevens.

Maar op de LN35 binnenunit is dit niet terug te vinden.
De airco installateur had gezegd dat alle toestellen een geintegreerde wifi module hadden.
(Helaas hing deze grote unit er nog niet toen ik langs ging. En de installateur wees naar de sticker op de andere 2 toestellen. Dus ik ging er van uit dat op de 3e deze sticker er ook zou zijn.)

Heeft de LN35 unit daadwerkelijk ingebouwde wifi ondersteuning? Ik vind online hier niet echt duidelijkheid over.
Indien ja, is er een andere manier om achter de wifi gegevens te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 16:10
Stinu schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:28:

Nu was ik alvast aan het kijken hoe ik juist de wifi verbinding moet instellen met MELCloud.

De airco installateur had gezegd dat alle toestellen een geintegreerde wifi module hadden.
(Helaas hing deze grote unit er nog niet toen ik langs ging. En de installateur wees naar de sticker op de andere 2 toestellen. Dus ik ging er van uit dat op de 3e deze sticker er ook zou zijn.)

Heeft de LN35 unit daadwerkelijk ingebouwde wifi ondersteuning? Ik vind online hier niet echt duidelijkheid over.
Ja, de LN serie heeft dat ook ingebouwd. Hoe je er aan komt weet ik niet, als het zelf niet lukt even de installateur bellen denk ik.
Handleiding al bekeken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:15
Stinu schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:28:

Voorkap kun je zo openklappen. Wifimodule zit rechtsboven en kun je er zo uit pakken. Inloggegevens staan er op. Dit staat trouwens ook in de handleiding. (Maar dan moet je die wel gekregen hebben).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:11
@-Junkiexp- @Waah Prachtige dashboards, maar zullen we het hier wel ontopic houden? Voor bijhouden energieverbruik zijn er andere topics die beter geschikt zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanari3
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-01 14:47
Ik zou graag dit voorstel met jullie waarde forumleden willen delen. Heeft er iemand op of aanmerkingen op dit voorstel wat ik van de installateur heb ontvangen? Doel van het voorstel is om volledig van het gas af te stappen.

Eerst wat aanvullende gegevens.

Vrijstaande woning uit 1994 waar recent de vloer is uitgebroken en gehele begane vloer is voorzien van vloerverwarming (HOH 10) Extra lussen bij ramen (HOH 5). Alle radiatoren zijn hiermee komen te vervallen.

Eerste verdieping wordt verwarmt met Fujitisu split unit kanalensysteem. Geeft overigens fijne warmte af zonder toch door gebruik van grote kanalen (200MM) 2 toevoer, 2 afvoer per ruimte.

Wij hebben afgelopen jaar nog 2200m3 gas verbruikt dit heeft onder andere te maken met een grote verbouwing en het continu laten branden om de woning te drogen nadat deze voorzien is van een nieuwe stuclaag.

Gemiddelde gas verbruik van vorige bewoners was echter 1909m3 per jaar gemeten over een periode van 9 jaar.

Woning is voorzien van zonnepanelen jaaropbrengst ligt rond de 6500 KwH.

Voorstel van de installateur is:
Alfea Excelia binnendeel Tri+ 11
Alfea Excelia buitendeel WOYK112L
Buffervat 100l Cascade UTWCA100

ICM met voor het tapwater:
RVS Boiler 300L WAH300A

Wat vinden jullie van dit voorstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinu
  • Laatst online: 13-06 12:53
Andrehj schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:13:
[...]

Voorkap kun je zo openklappen. Wifimodule zit rechtsboven en kun je er zo uit pakken. Inloggegevens staan er op. Dit staat trouwens ook in de handleiding. (Maar dan moet je die wel gekregen hebben).
Top, dank je!
Handleidingen liggen ergens in een keukenkast. Maar is momenteel nog afgeplakt omdat de schilder nog bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
kanari3 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:36:
Ik zou graag dit voorstel met jullie waarde forumleden willen delen. Heeft er iemand op of aanmerkingen op dit voorstel wat ik van de installateur heb ontvangen? Doel van het voorstel is om volledig van het gas af te stappen.

Eerst wat aanvullende gegevens.

Vrijstaande woning uit 1994 waar recent de vloer is uitgebroken en gehele begane vloer is voorzien van vloerverwarming (HOH 10) Extra lussen bij ramen (HOH 5). Alle radiatoren zijn hiermee komen te vervallen.

Eerste verdieping wordt verwarmt met Fujitisu split unit kanalensysteem. Geeft overigens fijne warmte af zonder toch door gebruik van grote kanalen (200MM) 2 toevoer, 2 afvoer per ruimte.

Wij hebben afgelopen jaar nog 2200m3 gas verbruikt dit heeft onder andere te maken met een grote verbouwing en het continu laten branden om de woning te drogen nadat deze voorzien is van een nieuwe stuclaag.

Gemiddelde gas verbruik van vorige bewoners was echter 1909m3 per jaar gemeten over een periode van 9 jaar.

Woning is voorzien van zonnepanelen jaaropbrengst ligt rond de 6500 KwH.

Voorstel van de installateur is:
Alfea Excelia binnendeel Tri+ 11
Alfea Excelia buitendeel WOYK112L
Buffervat 100l Cascade UTWCA100

ICM met voor het tapwater:
RVS Boiler 300L WAH300A

Wat vinden jullie van dit voorstel?
Je kan deze vraag beter in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 stellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Stinu schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:19:
[...]

Top, dank je!
Handleidingen liggen ergens in een keukenkast. Maar is momenteel nog afgeplakt omdat de schilder nog bezig is.
Hier kan je ze in pdf alvast zien:
https://alklima.nl/leveri...atural-white/msz-ln35-vgw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
ThinkPadd schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:05:
[mbr]@-Junkiexp- @Waah Prachtige dashboards, maar zullen we het hier wel ontopic houden? Voor bijhouden energieverbruik zijn er andere topics die beter geschikt zijn ;) [/mbr]
Je hebt gelijk, excuus! Was iets te enthousiast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-06 13:56
Woonkaner 5k stylish, doet het prima om te verwarmen, gebruikt deze dagen ong tussen de 1 en 2 kwh, per dag, staat de hele dag aan op 20. En rond bed tijd gaat die naar de 17.5 graden en een uurtje voor wakker worden gaat die terug nasr de 20.

Voor de slaapkamers hebben we 3x perfera 2kw.
Genruiken meestel twee stuks voor dochter en onze eigen slaapkamer.
Leidingen maken soms wat lawaai in de vorm van fluiten, sissen?, is niet erg, maar dat pendelen is heel irritant... en dan het verbruik: rond de 3.5kwh per unit. De unit staat de hele dag op 17.5 twee uur van te voren dat we naar bed gaan, gaat ie naar de 19. Die van mn dochter ook, die gaat drie uur eerder naar bed dus mag in theorie iets meer verbruiken.
Allenairco staan altijd in de fluister stand, streamer staatbaan alleennde temp word geregeld met de planning van de daikin app.
Iemand nog een tipje om die prefera aangenamer te maken of zuiniger, zou alle drie aanzetten helpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:03

[Afbeelding]
Ik heb nu al 2 dagen (of nachten..) de airco beneden gedurende de nacht (22:00 tot 07:00) op 19 graden aan. Ik merk dat het comfort hierdoor overdag een stuk hoger is. Gedurende de dag (07:00 tot 22:00) heb ik de temperatuur op 21 graden staan. Vooral de tafel en de bank voelen een stuk warmer aan.

In de nacht dropt de temperatuur hier als de airco uit is naar ongeveer 18 graden met deze temperaturen buiten.

Ik gebruik zelf de Shelly PM om het verbruik van de airco’s in Domoticz te krijgen en dat werkt goed, de woonkamer unit heeft vandaag 7kWh verbruikt, dat is inclusief de nacht.

Ik zit zelf nog te twijfelen om een extra unit te halen voor de aangebouwde keuken (c.a. 16m2, slecht geïsoleerd, temperatuur daalt naar 13-14 graden in de nacht). Deze verwarmen wij nu met een elektrische radiator, maar het verbruik hiervan is hoger dan het verbruik van de airco in de woonkamer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:20
squareware schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:33:
Woonkaner 5k stylish, doet het prima om te verwarmen, gebruikt deze dagen ong tussen de 1 en 2 kwh, per dag, staat de hele dag aan op 20. En rond bed tijd gaat die naar de 17.5 graden en een uurtje voor wakker worden gaat die terug nasr de 20.

Leidingen maken soms wat lawaai in de vorm van fluiten, sissen?, is niet erg, maar dat pendelen is heel irritant... en dan het verbruik: rond de 3.5kwh per unit. De unit staat de hele dag op 17.5 twee uur van te voren dat we naar bed gaan, gaat ie naar de 19. Die van mn dochter ook, die gaat drie uur eerder naar bed dus mag in theorie iets meer verbruiken.
Allenairco staan altijd in de fluister stand, streamer staatbaan alleennde temp word geregeld met de planning van de daikin app.
Iemand nog een tipje om die prefera aangenamer te maken of zuiniger, zou alle drie aanzetten helpen?
Wij hebben boven ook perfera (5x op 1 buitenunit), altijd minimaal 3 units gelijktijdig aanstaan wegens minimaal gebruik. Mij valt het ook op dat deze units voor +- 3 uur per dag verwarmen aanzienlijk meer gebruiken dan de 3,5kw perfera voor de gehele benedenverdieping van +- 80m2, die aanstaat van 06:00 tot 22:00 op 21 graden constant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-06 13:57

mwk

Ben wel benieuwd wat "per dag" is? Is dat per 24 uur? Dan lijkt 1 tot 2 kWh per dag wel erg laag.
Hoe groot is je woonkamer?

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Wordt het erg koud boven zonder verwarmen? Voordat ik een airco boven had hangen ging de CV ook nooit aan 's nachts aan, alleen in de ochtend en soms als het erg koud is, ook even rond 4 uur (thuis komen -> woonkamer opwarmen).

Mijn programma nu is: 's ochtends woonkamer + verdieping (1 unit) aan, rustig laten opwarmen, samen ~600W elektrisch vermogen. De rest van de dag staat boven uit, dat niet meer nodig, temperatuur daalt niet onder de 18.5 graden gemeten bij het raam met een Honeywell Evohome radiatorknop op 2 plekken.

Badkamer (niet aan een buitengevel, geen ramen) is onverwarmd en blijft tot nu toe op 19 graden of hoger.

Ik ben blij dat de units boven mee lift met de woonkamer, alleen die aan is beetje overkill, ik gebruikt ~200W extra stroom als die mee draait samen met beneden. Single split zou kunnen maar dan echt de allerkleinste.

Deze week: 4, 4, 6, 4, en 0.7 tot nu toe vandaag. Evohome meet nu 20.5C woonkamer, 19 slaapkamer, 18.5 vide (veel ramen, onverwarmd), 19.5 badkamer.

[ Voor 8% gewijzigd door w00key op 05-11-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-06 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mwk schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:49:
[...]

Ben wel benieuwd wat "per dag" is? Is dat per 24 uur? Dan lijkt 1 tot 2 kWh per dag wel erg laag.
Hier een gelijk verbruik
03-11-21 1,900
04-11-21 1,300
05-11-21 2,300

In de ochtend is het 19c. 16:00 - 23:00 staat de airco aan, de ruimte temperatuur is dan 20.5- 20.8
Halfvrijstaand bj 2019, +/- 160m3

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske

Die 3x perfera 2kw, zijn dat alledrie single splits of zitten ze alledrie op 1 buitenunit ?
Pendelen kan wel zorgen voor meer verbruik, omdat het opstarten bij sommige units meer stroom kost.
Haal je dit verbruik uit de daikin app ? Kan je het verifieren met een andere meting ? Ik heb hier in dit topic wel eens gelezen dat verbruiksdata uit de daikin app niet altijd klopt, maar ik kan me even niet herinneren of dit bij bepaalde model(len) of firmware versie was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:58
GermanPivo schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:45:
[...]

Heb je onderstaande al toegepast? Komt uit de handleiding van MHI. ;)
[Afbeelding]

Staat er een beetje vreemd. Maar gewoon de aan/uit knop indrukken tot je piep-piep hoort.
Ik heb wat getest met deze setting, bij mij was deze niet toegepast.
Dan verwarmt de MHI door tot boven de setpoint en wordt het dus warmer in de kamer ("excessive heat" :) ).

Als je de setting aanzet, houdt de MHI de temperatuur op de setpoint (gemeten met zijn eigen temperatuursensor, die hogere waardes aangeeft dan de daadwerkelijke kamertemperatuur).

In mijn geval heb ik baat bij de extra warmte, dus ik pas deze setting niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolitecho
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-06 20:35
Bedankt voor het meedenken :)

Op mijn units zit er geen fysieke knop (onder de kap) om de mode te wijzigen. Ik gok dat deze wel zit op de modellen van voor het jaar 2021.

Ik heb de vraag uitstaan bij Daikin Benelux of er een manier is deze mode te wijzigen. Ik word later nog gecontacteerd. Hou jullie ook op de hoogte, mocht iemand het later ook nuttig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 16:42

Fluisterstand is leuk in de zomer tijdens koelen op de slaapkamers. Ik gebruik verder de fluister standen nooit, als de luchtstroom zo laag is komt de warmte niet ver en voelt het naar mijn mening oncomfortabel.
En zorgt (bij mijn situatie) sneller voor pendelen omdat de binnen unit denkt dat de temperatuur bereikt is.

Ik heb op de beneden verdieping beide binnenunits bijna altijd op stand 2 staan.
Mijn situatie huis 1945 woonkamer 100M3 3.5 kw unit , keuken 140M3 3,5 kw unit. Isolatie overal zeer goed , alleen woonkamer (nog) geen vloer isolatie. (future project)
Bovenverdieping heeft een 2.5 Kw unit, maar die staat maar zelden aan.

S'nachts gaat de beneden verdieping op nachtverlaging (-2.5 graden) en ventilatorstand 5, dit houd in mijn situatie de beneden verdieping het effecients op temperatuur zonder enig comfort verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 09:22
Beste tweakers,

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen of wat advies geven.
Al maanden bezig om een warmtepomp unit te plaatsen, veel gesteggel met de gemeente die wil dat het apparaat nergens komt te hangen vanuit de welstandscommissie terwijl overal om ons heen de apparaten lukraak opgehangen worden zonder vergunningen. Eigenlijk kan zowat niks, behalve op de achterzijde van een schuin dak zou hij verdekt opgesteld mogen worden in allerlei schutkleuren.

Nu geeft het installatie bedrijf aan dat ze de buitenunit hier niet mogen en kunnen plaatsen omdat er dan geen garantie op de buitenunit gegeven kan worden en onderhoud niet mogelijk is op het schuine dak, bereikbaar vanuit een raam.

Kortom... volgens hun mag de buitenunit alleen op een plat dak komen, of op een hoogte tot ongeveer 2,5m zodat de monteur erbij kan? Waardoor eigenlijk alle plaatsingslocaties afgekeurd worden. Terwijl ik overal warmtepomp units op de meeste gekke plekken en hoogtes geplaatst zie worden. Wat klopt hier van?

Handen in et haar, al 7 maanden getouwtrek om dit voor elkaar te krijgen. Iemand advies of hier iets zinnigs over te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:21
Soullancer schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:24:
Beste tweakers,

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen of wat advies geven.
Al maanden bezig om een warmtepomp unit te plaatsen, veel gesteggel met de gemeente die wil dat het apparaat nergens komt te hangen vanuit de welstandscommissie terwijl overal om ons heen de apparaten lukraak opgehangen worden zonder vergunningen. Eigenlijk kan zowat niks, behalve op de achterzijde van een schuin dak zou hij verdekt opgesteld mogen worden in allerlei schutkleuren.

Nu geeft het installatie bedrijf aan dat ze de buitenunit hier niet mogen en kunnen plaatsen omdat er dan geen garantie op de buitenunit gegeven kan worden en onderhoud niet mogelijk is op het schuine dak, bereikbaar vanuit een raam.

Kortom... volgens hun mag de buitenunit alleen op een plat dak komen, of op een hoogte tot ongeveer 2,5m zodat de monteur erbij kan? Waardoor eigenlijk alle plaatsingslocaties afgekeurd worden. Terwijl ik overal warmtepomp units op de meeste gekke plekken en hoogtes geplaatst zie worden. Wat klopt hier van?

Handen in et haar, al 7 maanden getouwtrek om dit voor elkaar te krijgen. Iemand advies of hier iets zinnigs over te zeggen?
Ik begrijp de monteur wel dat er een goed bereikbare en veilige plaats moet zijn om bij de unit te kunnen komen.
Maar heb je echt zo’n “vreemd” huis?
Kan de buitenunit niet ergens op de grond staan naast je huis?
Welke gemeente gaat het om?
Hier geen enkel probleem. Je ziet ook overal units tegenwoordig hangen of staan.
Net als zonnepanelen overigens….
Ik heb ze (nog) niet maar mooi is anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 512943

Soullancer schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:24:
Ook ophangen zonder vergunning en als welstand dan moeilijk doet wijzen op de bestaande precedenten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:18
Frenkie567917 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:29:
[...]

Ik heb wat getest met deze setting, bij mij was deze niet toegepast.
Dan verwarmt de MHI door tot boven de setpoint en wordt het dus warmer in de kamer ("excessive heat" :) ).

Als je de setting aanzet, houdt de MHI de temperatuur op de setpoint (gemeten met zijn eigen temperatuursensor, die hogere waardes aangeeft dan de daadwerkelijke kamertemperatuur).

In mijn geval heb ik baat bij de extra warmte, dus ik pas deze setting niet toe.
Bij mij stond de setting standaard aan, maar dus uitgezet. Minimaal 20 graden (setpoint 18) in de slaapkamer was wel een beetje warm. :X Met de instelling uit worden woon/werkkamer netjes de setpoint en slaapkamer blijft er wat onder (17-17.5; helemaal prima voor daar).

Dat is wel het enige wat ik jammer vind van MHI; dat er geen lagere setpoint mogelijk is dan 18 graden. En de 'vorstbeveiliging' is dan gelijk weer 10 graden.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

HoppyF schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:29:
[...]

Ik begrijp de monteur wel dat er een goed bereikbare en veilige plaats moet zijn om bij de unit te kunnen komen.
Hier geen enkel probleem. Je ziet ook overal units tegenwoordig hangen of staan.
Sommige dingen moet je niet vragen als je het niet al te gek maakt., een buitenunit op een plek waar je ze vaker ziet is typisch zo'n voorbeeld

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-06 13:57

mwk

revolution-nl schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:02:
[...]

Hier een gelijk verbruik
03-11-21 1,900
04-11-21 1,300
05-11-21 2,300

In de ochtend is het 19c. 16:00 - 23:00 staat de airco aan, de ruimte temperatuur is dan 20.5- 20.8
Halfvrijstaand bj 2019, +/- 160m3
Hmm. Mijn 5kW Perfera heeft gister 12,3kWh verbruikt (volgens de app). Hij begint dan om 6 uur met opwarmen naar setpoint 19 graden en houdt dat hele dag vast tot 23:00. Woonkamer is ongeveer 140 kuub. Hij neemt wel ook de hal (ong 10 kuub) en een ander kamertje mee (ong 15 kuub).

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
GermanPivo schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:49:
[...]

Bij mij stond de setting standaard aan, maar dus uitgezet. Minimaal 20 graden (setpoint 18) in de slaapkamer was wel een beetje warm. :X Met de instelling uit worden woon/werkkamer netjes de setpoint en slaapkamer blijft er wat onder (17-17.5; helemaal prima voor daar).

Dat is wel het enige wat ik jammer vind van MHI; dat er geen lagere setpoint mogelijk is dan 18 graden. En de 'vorstbeveiliging' is dan gelijk weer 10 graden.
Same here, ik had het fijn gevonden als nachtverlaging 2 of 3 graden lager dan ingestelde temp zou zijn, 10 graden is wel erggg frisjes..

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 19:14
Ik heb twee keer de Daikin 2mxm50 met stylish binnenunits.

Groot voordeel is dat er minder gependel is, omdat het minimale vermogen lekker laag is.

Nadeel is wel twee (kleinere) buiten units en ik denk dat ze meer geluid maken dan 1 grote 4mxm80 bijvoorbeeld.

Mocht iemand zijn 4mxm80 willen ruilen voor deze twee, stuur me maar een PM.

Los van het ruilen ben ik benieuwd hoe ik de l/l warmtepompen het beste kan gebruiken icm met mijn cv en vloerverwarming. Ik gebruik nu de airco’s ook voor verwarmen. Maar dan kan de temperatuur van denkbare natuurlijk flink dalen als ik de airco’s op een hoger temperatuur zet en de thermostaat dus geen warmtegraad meer stuurt naar de CV.

Wat is het slimste te doen zonder zelf dagelijks aan de knoppen te draaien?

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 13:02
@Alfa159 zelf heb ik de Ta van de CV op 30 graden staan en de kamerthermostaat gewoon helemaal open. Daardoor wordt er met een klein beetje gas water van 30 graden door de vloer gepompt waardoor de vloer niet koud is, maar gewoon lauw. 30 graden is niet genoeg om de ruimte zelf te verwarmen dus dat gebeurt lekker efficiënt met de LLWP.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:03:
@Alfa159 zelf heb ik de Ta van de CV op 30 graden staan en de kamerthermostaat gewoon helemaal open. Daardoor wordt er met een klein beetje gas water van 30 graden door de vloer gepompt waardoor de vloer niet koud is, maar gewoon lauw. 30 graden is niet genoeg om de ruimte zelf te verwarmen dus dat gebeurt lekker efficiënt met de LLWP.
Thanks! Weten we zeker met een berekening dat constant aan hebben van de CV (op 30 graden Ta) minder gas verbruikt dan aan/uit bij een Ta van 35 of 40?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:12
Als je bij dit soort buiten temperaturen tussen de 1 en 2 kWh per dag gebruikt met een 5kW unit, is de unit dan niet veel te groot gekozen ?

Ter vergelijk, mijn totaal verbruikt was gisteren 25 kWh, waarvan de 5 kW Stylish in de woonkamer 13.1 kWh voor zijn rekening heeft genomen en de overige 11.9 door 3 units boven.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
PentaClover schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:19:
[...]

Als je bij dit soort buiten temperaturen tussen de 1 en 2 kWh per dag gebruikt met een 5kW unit, is de unit dan niet veel te groot gekozen ?

Ter vergelijk, mijn totaal verbruikt was gisteren 25 kWh, waarvan de 5 kW Stylish in de woonkamer 13.1 kWh voor zijn rekening heeft genomen en de overige 11.9 door 3 units boven.
25 kWh x 5 = 125 kWh thermisch, 15 m3 gas equivalent, zo koud was het ook weer niet.

Meet je het verbruik een slimme stopcontact / tussenmeter? Die zijn vaak nauwkeuriger.

Ik zit vandaag op 1.4 kWh tot nu toe en meer hoeft het echt niet te zijn, het is warm zat; HomeAssistant zegt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/18V0GUT.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-06 16:01
Alfa159 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:10:
[...]

Thanks! Weten we zeker met een berekening dat constant aan hebben van de CV (op 30 graden Ta) minder gas verbruikt dan aan/uit bij een Ta van 35 of 40?
Als je de warmte ‘kwijt’ kan, dus genoeg afgiftevermogen zou het zuiniger moeten zijn. Gaat deze pendelen omdat de Ta snel wordt bereikt dan is het maar de vraag. De retour is namelijk bij een Ta van 30 ook weer iets kouder dan bij Ta van 40.

De vraag is of de ketel nu wel regelmatig uit gaat of dat deze nu continu aan staat om die vloer te verwarmen?

Beetje ketel heeft immers al snel een hoog minimum vermogen van 5-7kW. Dat keer 24 is veel energie die je toevoegt. En toch snel 13+ m3 per dag..

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:12
w00key schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:23:
[...]

25 kWh x 5 = 125 kWh thermisch, 15 m3 gas equivalent, zo koud was het ook weer niet.

Meet je het verbruik een slimme stopcontact / tussenmeter? Die zijn vaak nauwkeuriger.

Ik zit vandaag op 1.4 kWh tot nu toe en meer hoeft het echt niet te zijn, het is warm zat; HomeAssistant zegt:

[Afbeelding]
Dat is gemeten met een MID gecertificeerde kWh meter in de meterkast die 25.048 kWh aangeeft.
De gemiddelde etmaal temperatuur was hier gisteren 6.5oC (min=4.0oC, max=10.0oC), er is ongeveer 99.72 kWh aan warmte geproduceerd (wat met mijn CV ketel ongeveer 10.5m3 gas zou hebben gekost) dus dat brengt de gemiddelde COP op 3.98.
Als ik naar een dag in het verleden kijk (bijv 13 feb 2020) met gelijkwaardige buiten temperaturen en grijs weer, dan was het gas verbruik inderdaad rond de 10m3 per dag.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
HoppyF schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:29:
[...]

Helaas kan dat niet nee, of hij komt boven gemeentegrond te hangen
Maar vind het zo bijzonder dat installatie bedrijf aangeeft dat er geen garantie of onderhoud gegeven wordt op de unit zit als hij hoger dan ongeveer 2 meter en de units overal hoger hangen in grote getalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:21
Soullancer schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:13:
[...]

Helaas kan dat niet nee, of hij komt boven gemeentegrond te hangen
Maar vind het zo bijzonder dat installatie bedrijf aangeeft dat er geen garantie of onderhoud gegeven wordt op de unit zit als hij hoger dan ongeveer 2 meter en de units overal hoger hangen in grote getalen?
Als ophangen op hoogte de enige optie is moet dit voor een installateur ook mogelijk zijn.
Het is wat meer werk wellicht.
Ik vermoed eerder dat deze installateur er geen zin in heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Banjy schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:30:
[...]

Als je de warmte ‘kwijt’ kan, dus genoeg afgiftevermogen zou het zuiniger moeten zijn. Gaat deze pendelen omdat de Ta snel wordt bereikt dan is het maar de vraag. De retour is namelijk bij een Ta van 30 ook weer iets kouder dan bij Ta van 40.

De vraag is of de ketel nu wel regelmatig uit gaat of dat deze nu continu aan staat om die vloer te verwarmen?

Beetje ketel heeft immers al snel een hoog minimum vermogen van 5-7kW. Dat keer 24 is veel energie die je toevoegt. En toch snel 13+ m3 per dag..
Precies dit. Mijn verbruik is deze week rond de 5m3 per dag.

Bij continue aan en volgens het minimum aantal kw’s (volgens de handleiding van mijn intergas 24/28 hre ketel) is 7.1kw. Dus bijna 18m3 gas bij continue gebruik.

Ik ben dus nog steeds opzoek naar een strategie om CV en airco te gebruiken voor verwarming - zonder de hele tijd aan de knoppen te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07:05
revolution-nl schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:05:
[...]

Sommige dingen moet je niet vragen als je het niet al te gek maakt., een buitenunit op een plek waar je ze vaker ziet is typisch zo'n voorbeeld
Snap ook even niet zo goed dat er geen enkele mogelijkheid zou zijn? Heb je overigens al eens gekeken naar deze systemen: https://www.hydrotopworks.nl/producten/hydrotop/

Zijn denk ik wel relatief prijzig, de warmtepompen zijn van NIBE. Veelal wordt het bij nieuwbouw geplaatst, maar kan ook achteraf. Zijn van binnen te servicen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:52
@Alfa159 Ik zou de thermostaat voor de airco 0,5 graad instellen boven die van de gasketel.
Dan verwarm je primair met de airco en als die het niet trekt springt de gasketel bij

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
kbuntu schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:52:
[...]

Snap ook even niet zo goed dat er geen enkele mogelijkheid zou zijn? Heb je overigens al eens gekeken naar deze systemen: https://www.hydrotopworks.nl/producten/hydrotop/

Zijn denk ik wel relatief prijzig, de warmtepompen zijn van NIBE. Veelal wordt het bij nieuwbouw geplaatst, maar kan ook achteraf. Zijn van binnen te servicen.
Zo'n optie wil ik dus best overwegen maar dan hoor ik dus het argument dat dit ivm van de service monteur veiligheid niet mag. Dat is dus klinkklare onzin begrijp ik en meer onwil van het bedrijf? Die zegt zelf weer dat andere bedrijven zich niet houden aan de voorschriften en slecht werk afleveren zonder garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
Plenkske schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:10:
[...]

quote]mkoskamp schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:49:
[...]

(RSH) schreef op vrijdag  5 november 2021 @ 11:01:
[...]

Fluisterstand is leuk in de zomer tijdens koelen op de slaapkamers. Ik gebruik verder de fluister standen nooit, als de luchtstroom zo laag is komt de warmte niet ver en voelt het naar mijn mening oncomfortabel.
En zorgt (bij mijn situatie) sneller voor pendelen omdat de binnen unit denkt dat de temperatuur bereikt is.

Ik heb op de beneden verdieping beide binnenunits bijna altijd op stand 2 staan. 
Mijn situatie huis 1945 woonkamer 100M3 3.5 kw unit , keuken 140M3 3,5 kw unit. Isolatie overal zeer goed , alleen woonkamer (nog) geen vloer isolatie. (future project)
Bovenverdieping heeft een 2.5 Kw unit, maar die staat maar zelden aan.

S'nachts gaat de beneden verdieping op nachtverlaging (-2.5 graden) en ventilatorstand 5, dit houd in mijn situatie de beneden verdieping het effecients op temperatuur zonder enig comfort verlies.
PentaClover schreef op vrijdag  5 november 2021 @ 16:19:
[...]

Die 3x perfera 2kw, zijn dat alledrie single splits of zitten ze alledrie op 1 buitenunit ?

Pendelen kan wel zorgen voor meer verbruik, omdat het opstarten bij sommige units meer stroom kost.
Haal je dit verbruik uit de daikin app ? Kan je het verifieren met een andere meting ? Ik heb hier in dit topic wel eens gelezen dat verbruiksdata uit de daikin app niet altijd klopt, maar ik kan me even niet herinneren of dit bij bepaalde model(len) of firmware versie was...
[/quote]

3x perfera 2kw op een 5.2kw buitenunit, de 5k stylish zit aan een eigen buitenunit.

Fw is vorige week nog ge-update. Verbruik maak ik me niet al te druk over, gaat meer om het pendellen, wat snachts irritant is. Fan stopt dan volledig, En na een half uur gaat ie een paar minuten blazen en weer wakker :-)

Woonkamer gaat trouwens prima, gewoon af en toe even bij blazen zodra de woonkamer deur langdurig openstaat of de achterdeur, ik ben vandaag met de stylish 5kw, zo'n 4kwh verstookt, maar heb hem ook 2 graden hoger gezet dan waar ie normaal op prutteld, lekker toch :-).

Woonkamer is ong 130m3.

Slaapkamers zijn ongeveer 30m3? Had eerder een mooi tekeningetje gepost paar maanden terug.

[ Voor 47% gewijzigd door squareware op 05-11-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
BarryH schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:32:
@Alfa159 Ik zou de thermostaat voor de airco 0,5 graad instellen boven die van de gasketel.
Dan verwarm je primair met de airco en als die het niet trekt springt de gasketel bij
Ik ga dit proberen en dan over 24 uur kijken wat het gas en electra verbruik is. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-06 16:01
Alfa159 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:42:
[...]

Bij continue aan en volgens het minimum aantal kw’s (volgens de handleiding van mijn intergas 24/28 hre ketel) is 7.1kw. Dus bijna 18m3 gas bij continue gebruik.

Ik ben dus nog steeds opzoek naar een strategie om CV en airco te gebruiken voor verwarming - zonder de hele tijd aan de knoppen te draaien.
Je schreef eerder dat de vloerverwarming niet verwarmt maar alleen de kou uit de vloer haalt?
Als je er 18m3 per dag in stopt verwarm je dus wel flink. Je airco’s (met eigen thermostaat?) zullen juist dan vaker uit gaan omdat de vloerverwarming je huis verwarmt.

Wat ik zou doen is de airco op lage/gefixeerde stand (gericht op zo hoog mogelijke COP) opdracht geven 0,5 graden hoger te verwarmen dan je CV thermostaat. Wanneer de airco’s dat niet halen gaat de CV ketel dus bijspringen.
Je houdt dan wel probleem dat je vloer kouder blijft maar dat is bijna niet te voorkomen volgens mij als je ook zuinigheid wil.

Enige is misschien je CV thermostaat zo programmeren dat deze elk uur 15 minuten aan moet door een nog hogere thermostaat temperatuur in te stellen. Na 15 minuten stopt die CV warmtevraag maar zal de vloer toch weer wat warmer zijn/worden/blijven.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
Soullancer schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:48:
[...]

Zo'n optie wil ik dus best overwegen maar dan hoor ik dus het argument dat dit ivm van de service monteur veiligheid niet mag. Dat is dus klinkklare onzin begrijp ik en meer onwil van het bedrijf? Die zegt zelf weer dat andere bedrijven zich niet houden aan de voorschriften en slecht werk afleveren zonder garantie
Ik vermoed gewoon dat ze de kennis niet in huis hebben. Maar ja, zeg dat dan. Misschien heb je hier nog wat aan:

Dank voor uw belangstelling in onze producten.

Wij leveren en plaatsen prefab warmtepompoplossingen zowel opdak (Hydrocap) als indak (Hydrotop).
Verkoop en distributie verloopt via onze distributeurs, te weten:

Panasonic warmtepompen via Dutch Heatpump Solutions (DHPS)
Telefoon 088 – 030 60 30
E-mail verkoop@dhps.nl

Óf
Nibe warmtepompen via Nibe
Telefoon 0168 – 477722
E-mail info@nibenl.nl

Beiden kunnen tevens een installateur aanreiken voor installatie van het systeem, levering en plaatsingen van de prefab oplossing zal door Hydrotopworks geschieden.

Vertrouwende u hiermee van dienst te zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Vandaag 2 LG’s laten plaatsen en gisteren 2000 wp bijgelegd, kijken of we wat van het gasverbruik kunnen afhalen. Kosten €2190,- voor de 2 airco’s en €650,- voor de panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7a5D3UCUeO3JmyrgH8ymuz_z2zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOmoTAhABeUTUpw7TeZVbt3x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKCXCoOKp1gRY106v7c2YdUugKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dU7pMyWFuUwyIDfAErhqdtaf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-9EgPEMTymlWruKG1n8bTsKerY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xo3Use2wknJeBbyzPmS4NWIO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fi1uR0wWYAwlsazH8egU4EwAa1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XREyVDyrM55Fm9pF0UrEruAH.jpg?f=fotoalbum_large

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

klump4u schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:46:
Vandaag 2 LG’s laten plaatsen en gisteren 2000 wp bijgelegd, kijken of we wat van het gasverbruik kunnen afhalen. Kosten €2190,- voor de 2 airco’s en €650,- voor de panelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is wat je noemt een koopje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:27
Een koopje, alleen lijken die panelen niet zo lekker bevestigd te zijn. Niet een standaard methode om ze te monteren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 18:05
Alfa159 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:42:
[...]

De Intergas brand echt niet de heledag, want 7 kw is teveel.
Overgens heb ik het hier zo, vloerverwarming(droogbouw) + Airco.

Airco staat op 22c.
Vloerwarming ook op 22c.

Als je in de winter iets meer comfort wil van de vloerverwarming dan knijp je de airco gewoon door op fluisterstand te zetten of op energiebespaarfunctie wat op de Daikin zit(zet ik vast op 50%).

Dit werkt prima maar doordat de airco een offset heeft van +1,5c en -1,5c gaat het soms niet helemaal goed als opeens de volle zon op de ramen komt.

Mijn CV thermonstaat is overgens ook modulerend en heeft een offset van +0.5c en -0.5c.
In verleden deed ik het zonder vloerverwarming maar dat vond ik net niet lekker als het keihard winter wordt.

De CV installatie kun je ook knijpen als het te snel gaat door de watertemp omlaag te zetten.

De airco gaat met een tijdklok 2 uur van tevoren aan en automatisch weer uit, de vloerverwarming gaat alleen aan bij aanwezigheid, doordat het droogbouw is en juiste materiaal eronder reageert die snel.
naarmate de vloerverwarming begint te verwarmen schaalt de airco automatisch terug.

Je hebt overgens dezelfde ketel als mij, wat je nog moet doen is de booster uitzetten die standaard aan staat.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 06-11-2021 19:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
squareware schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:11:
[...]. Verbruik maak ik me niet al te druk over, gaat meer om het pendellen, wat snachts irritant is. Fan stopt dan volledig, En na een half uur gaat ie een paar minuten blazen en weer wakker :-)
Eigenlijk zou de binnenuit gewoon moeten blijven blazen, als de ruimte op temperatuur is geen aanvoer moeten krijgen van de buitenunit.
Die ventilator optie zit er toch niet voor niks op?
Kan heb je al veel minder last van het opstarten ieder half uur moeten hebben.

Zal er zelf ook eens een mailtje aan wagen richting Daikin of dit toe te voegen is in een toekomstige (firmware)update.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
ZeRoC00L schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:44:
[...]

Eigenlijk zou de binnenuit gewoon moeten blijven blazen, als de ruimte op temperatuur is geen aanvoer moeten krijgen van de buitenunit.

Zal er zelf ook eens een mailtje aan wagen richting Daikin of dit toe te voegen is in een toekomstige (firmware)update.
Ik ga het proberen normaal staat ie op dat boompie.
Handmatig op zn zachtst, misschien inderdaad beter.

Als je toch mailed vraag dan meteen waarom die ssid van de daikin constant staat te roepen dat er een daikin met wifi hangt :-), lekker privacy en mss wel niet helemaal veilig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ni7wdWqbgVqBpLgxcNm__OZZtcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iFS2qVzmL9QfN25ArW93miFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
ZeRoC00L schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:44:
[...]

Heeft Daikin niet iets van een 'openhaard' functie? MHI heeft dit en dan blijft de ventilator tijdens verwarmingsbedrijf dus inderdaad blazen. Idee erachter is dat de warmte ook continu wordt verdeeld wanneer je de openhaard aan hebt, maar werkt natuurlijk ook om gewoon constant de ventilatie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13

loewie1984

music addict! pizza monster!!

@GermanPivo hoe heet die functie of welke knop is het op de afstandsbediening? Want bij mij stopt ie op dit moment bij verwarmen.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
loewie1984 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:23:
@GermanPivo hoe heet die functie of welke knop is het op de afstandsbediening? Want bij mij stopt ie op dit moment bij verwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwbf7weMLz0CX3xhtiEj_FjCg0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCAuzYWxHsM8ETCHcO5GPNoR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:37
mr_evil08 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:39:
Als je in de winter iets meer comfort wil van de vloerverwarming dan knijp je de airco gewoon door op fluisterstand te zetten of op energiebespaarfunctie wat op de Daikin zit(zet ik vast op 50%).
Die tweede manier zeker, die eerste (fluisterstand) is weliswaar fijn voor de hoeveelheid geluid, maar verlaagt wel de COP, omdat de binnenunit minder warmte af kan staan (minder airflow) en de compressor dan een standje harder gaat. Ik heb dit gedrag ook echt geobserveerd de afgelopen dagen (cmpfreq logging). Is ook eerder in dit topic regelmatig genoemd, anders had ik er ook niet bij stilgestaan. Al is het wel logisch als je er over nadenkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Wilke schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:53:
[...]

Die tweede manier zeker, die eerste (fluisterstand) is weliswaar fijn voor de hoeveelheid geluid, maar verlaagt wel de COP, omdat de binnenunit minder warmte af kan staan (minder airflow) en de compressor dan een standje harder gaat. Ik heb dit gedrag ook echt geobserveerd de afgelopen dagen (cmpfreq logging). Is ook eerder in dit topic regelmatig genoemd, anders had ik er ook niet bij stilgestaan. Al is het wel logisch als je er over nadenkt.
Deze unit komt de compressor niet boven cmpfreq 26 indien fluisterstand aan staat ook al zet je hem op 30 graden, maar het klopt dat het een klein beetje COP kost, cmpfreq 26 compressor is nog rustig hier.
Persoonlijk heb ik geen hinder van geluid de unit is ook wel redelijk stil op auto stand, pas stand 3 wordt het hinderlijk.

cmpfreq 26 is nog een dusdanig laag toerental dat het niet zoveel doet op stroomverbruik indien je deze stand gebruikt of de autostand (hooguit 50 watt verschil ofzo).

Wel merk ik dat de lucht iets lekkerder is bij fluisterstand maar dat is simpel te verklaren gezien de luchttemperatuur hoger is.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 06-11-2021 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@wilke, klopt helemaal.
Op dit moment staat de fan op auto in de laagste stand met een verbruik van 920 watt, als ik deze handmatig op de middelste stand zet blijft daar 885 watt van over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 23:49
Hier bezig met het ontwerp van een nieuwe woning, deze zal uitgerust worden met een LW-WP t.b.v. verwarming. In de zomer zal deze ook koelen middels de VVW. Ik lees nogal wisselende ervaringen met het koelen middels alleen de VVW (i.v.m. het niet kunnen koelen onder het condensatiepunt).

Ik denk er nu aan om eerst eens ervaring op te doen met het uitsluitend koelen via de LW-WP, maar wil wel graag voorbereid zijn op het alsnog moeten plaatsen van een (of meerdere) Airco units. Nu wil het geval dat de studeerkamer mooi midden in het huis ligt en de technische ruimte daar recht boven ligt. De slaapkamer grenst weer aan de technische ruimte. Zie ook de plaatjes hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYJBUvBOJNLz0RviTfWeEWuMJSk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4TzT6JmUy0BmWOH1t194KWry.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akjTNsJlBir0iOPzYUIbgFZTGZ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MgP0fASVHqp4qUUIUn57jeEl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFRoz1ymT0mCAZg-gO3rXzsgev0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZiKH1NJJRkPBdXIJ4O5zG2e4.png?f=user_large

Nu vraag ik me af of het realistisch is om alleen de voorbereidingen te treffen en dan indien het koelen met alleen de LW-WP onvoldoende blijkt later nog de Airco toe te voegen, of dat ik maar beter direct de Airco kan plaatsen (gezien de kosten die de voorbereidingen met zich mee zullen brengen). Als ik maar beter direct de Airco unit kan plaatsen ben ik benieuwd of het concept wat ik voor ogen heb ook een goede oplossing is in mijn situatie.

Als eerste maar de "requirements": minimaal moet (overdag) de studeerkamer en ('s avonds/ 's nachts) de grote slaapkamer ("master bedroom" MBR) altijd "lekker koel" te houden zijn (op de momenten dat het er toe doet), bij voorkeur ook (overdag) de woonkamer en keuken, en "optimaal" alle vertrekken (de 2 kleine slaapkamers zullen incidenteel gebruikt worden).

M.b.t. de plaatjes: ik wil graag de buitenunit op de grond plaatsen en niet op het platte dak boven de bijkeuken (wat technisch natuurlijk een veel mooiere plaats is omdat hij dan vlak bij de binnen unit staat). Als binnenunit zou ik dan een kanaalmodel willen gebruiken die in de technische ruimte op de 1e verdieping geplaatst kan worden (als alternatief eventueel boven een verlaagd plafond in de studeerkamer?). Het zou dan relatief eenvoudig moeten zijn om naderhand de slaapkamer en de grote slaapkamer te voorzien van koele lucht (alvast een sparing in de kanaalplaat vloer maken t.b.v. de studeerkamer en een kanaal vanuit de technische ruimte naar de slaapkamer (naar de inloopkast).

Verdere voorbereidingen bestaan dan uit het voorzien van een 230V aansluiting naar de locatie van de buitenunit (de binnenunit staat in de technische ruimte dus daar is altijd 230V). Verder er voor zorgen dat er ruimte is voor de koelleiding middels een vooraf aangelegde koof in de overkapping (zowel buitenmuur deel als plafond, ook moet er een doorsteek door de gevel gemaakt worden). In de technische ruimte zal ook een condensafvoer aanwezig moeten zijn.

De koelleiding zal dan zo'n 10 meter lang zijn en buitenlangs (in de warme omgeving) lopen en zal dus zeer goede isolatie moeten hebben? Of is dit sowieso sterk af te raden?

Voor de voorkeurs oplossing zouden er ook al kanalen richting de kamer en de keuken gelegd moeten worden (het beste in de breedplaatvloer?), dit kan relatief eenvoudig met korte kanalen van enkele meters. Om ook de 2 andere slaapkamers mee te nemen zouden dan langere kanalen nodig zijn (welke ook om het trapgat heen gelegd moeten worden. De "optimale oplossing" lijkt het me niet echt nodig omdat de in overige ruimtes op de BGG (hal, bijkeuken, garage) je nooit lang verblijft en ze ook vloerverwarming / koeling hebben (kan wel met hoh 15 i.p.v. 10 t.b.v. verwarming lijkt me?).

Ik realiseer me dat er naast dit basale concept nog de nodige details uitgewerkt moeten worden zoals de kanaalroosters, de schaling van het systeem qua capaciteit, etc. maar eerst maar eens kijken of het als startpunt kan dienen. (ik heb overigens ook het gebruik van fancoils overwogen t.b.v. condenserend koelen i.c.m. de VVW maar daar lijken toch wat te veel haken en ogen aan te zitten, 2 gescheiden (maar niet geheel onafhankelijke) systemen lijkt een beter idee).

Alle suggesties, kritieken en rants zijn welkom, als ik er maar wijzer van wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:29

Freakie1NL

Grote Baas

Hier heb ik 2 Daikin Stylish. 1 zal gedurende de winter nog wel gebruikt worden om te verwarmen (woonkamer), maar andere niet (slaapkamer).

Nu heb ik de laatste helemaal schoon gemaakt, filters etc. En nu haal ik de spanning er vanaf.

Staat ook in de handleiding dat dit kan als hij voor langere tijd niet gebruikt zal worden. Maar toch even een dubbel check of er niets op/aan de buiten unit zit wat eventueel moet kunnen opwarmen om te voorkomen dat het kapot vriest?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
@Batilan Hoe doe je de ventilatie? Heb je gedacht aan een WTW?

Ik heb afgelopen zomer maar iets van 2 weken moeten koelen (~30 kWh totaal), door overdag de hitte buiten te houden en 's nachts met de bypass aan te koelen heb ik de airco nauwelijks nodig gehad. Zeker als het hele huis met vloerverwarming / koeling is uitgerust en geen last heeft van zon (zonwering niet vergeten!) denk ik dat een airco beetje overkill is.

Vloerkoeling heeft een slechte naam door beperkte capaciteit bij grotere gebouwen en onvoldoende broncapaciteit bij W/W warmtepompen. Thuis met een eigen L/W pomp haal je de dauwpunt / 18 graden aanvoertemperatuur makkelijk.

Die 30 kWh voor koeling in de hele zomer gebruik ik nu bijna wekelijks voor verwarming (~3 per dag), die L/W warmtepomp kan dat met 2 handen op de rug aan. Helemaal met een WTW die de hitte overdag buiten houdt.

De nadelen van L/L koeling/verwarming t.o.v. gewoon CV / vloerkoeling zijn te groot voor nieuwbouw, ik zou het niet overwegen.

- Kanalen en units blijven zichtbaar, behalve als je naar kanaalmodellen ga kijken plus verlaagd plafond / koof, bijvoorbeeld 1x 3.5/5 kW en dan verdelen met zonekleppen. Kanaal units zijn een heel stuk duurder door extra arbeid en materiaal, maar als je dat overweegt - neem het gelijk mee met de bouw.
- Kanaalunit achteraf toevoegen is bijna niet te doen, vergelijkbaar met achteraf WTW installeren, dat laatste kost gauw 15k door aanleg van aanvoer/retour leidingen naar elke ruimte.
- Units zijn ook op fluisterstand goed hoorbaar. Niet heel irritant maar toch aanwezig. De swing (stappen)motor, de ventilator, gesis in de leidingen, het is een stuk aanweziger dan de volledige stilte wat de norm is hier in Nederland.

Een warm/koudwater netwerk kan je ook aansluiten op een kanaal warmtewisselaar, als je deze na de WTW plaats kan je gekoeld/verwarmd lucht inblazen naast de vloerverwarming/koeling.

Note: in my opinion is een WTW een must have tegenwoordig. Ik ventileer gewoon constant 150m3/uur met nul tocht, maar mijn buren een blokje verderop hebben gleuven / roosters boven de ramen waardoor het 's nachts koud wordt in de kamers, want die hebben alleen mechanische afzuiging, aanvoer is "natuurlijk". Dat wil je echt niet, dan krijg je inderdaad 's nachts ijskoud lucht binnen in de winter en overdag de hitte in de zomer.

Ik ga binnenkort een stap verder, namelijk naar een WTW met enthalpiewisselaar, net offertes voor aangevraagd, de oude unit van 17 jaar oud is aan vervanging toe. Ook met een klassieke WTW warm je koude buitenlucht op, wat zorgt voor lage luchtvochtigheid in de winter; een enthalpiewisselaar kan 80% van de vocht in de afgezogen luchtstroom weer doorgeven aan de aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 23:49
w00key schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:07:
@Batilan Hoe doe je de ventilatie? Heb je gedacht aan een WTW?
@w00key Bedankt voor je uitgebreide reactie! dat verdient een uitgebreide response ;)
Er gaat inderdaad zeker een WTW komen, dat zal ook zeker deels helpen, hoewel je natuurlijk nog steeds de hoeveelheid warme lucht die je binnenhaalt + de toegevoegde warmte via b.v. zoninstraling terug moet koelen en moet ontvochtigen als je een aangenaam klimaat wilt houden? Met name over het ontvochtigen maak ik me wat zorgen bij alleen een LW-WP in combinatie met VVW koeling.
Ik heb afgelopen zomer maar iets van 2 weken moeten koelen (~30 kWh totaal), door overdag de hitte buiten te houden en 's nachts met de bypass aan te koelen heb ik de airco nauwelijks nodig gehad. Zeker als het hele huis met vloerverwarming / koeling is uitgerust en geen last heeft van zon (zonwering niet vergeten!) denk ik dat een airco beetje overkill is.
OK, afgelopen zomer was natuurlijk een relatief "koele" zomer t.o.v. de afgelopen jaren waarin er regelmatig een hittegolf voorbij kwam. Ik vrees een beetje dat we dat toch vaker gaan zien en wil nu waar mogelijk daar vast rekening mee houden. Heb je die afgelopen jaren je huis ook aangenaam koel kunnen houden met een relatief lage luchtvochtigheid?
Vloerkoeling heeft een slechte naam door beperkte capaciteit bij grotere gebouwen en onvoldoende broncapaciteit bij W/W warmtepompen. Thuis met een eigen L/W pomp haal je de dauwpunt / 18 graden aanvoertemperatuur makkelijk.
Ik denk inderdaad dat die 18 graden wel haalbaar is, maar geeft dat dan voldoende "koelvermogen" bij VVW (10cm hoh) om ook bij temperaturen van > 35 graden buiten? (wat steeds minder ongewoon wordt in de zomer). Ook vraag ik me af of je dan met die 18 graden niet alsnog onder het dauwpunt duikt omdat de buitenlucht steeds meer vocht kan bevatten bij die hoge temperaturen (niet relatief, wèl absoluut?)
Die 30 kWh voor koeling in de hele zomer gebruik ik nu bijna wekelijks voor verwarming (~3 per dag), die L/W warmtepomp kan dat met 2 handen op de rug aan. Helemaal met een WTW die de hitte overdag buiten houdt.

De nadelen van L/L koeling/verwarming t.o.v. gewoon CV / vloerkoeling zijn te groot voor nieuwbouw, ik zou het niet overwegen.
Jij durft op een LL-topic ;) maar ik ben inderdaad niet zo bang voor het stroomverbruik, vooral omdat ik op de momenten dat we de koeling nodig hebben toch meer dan genoeg eigen PV heb (die in de toekomst steeds minder waard zal worden bij teruglevering). Ik vraag me nog steeds af als je WTW gebruikt en een groot vloeroppervlak van ca 18 graden, en je hebt daarmee daadwerkelijk voldoende koelcapaciteit (wat ik op op zich niet uitsluit) hoe zit het dan met je luchtvochtigheid in huis? Dus lucht van 35+ graden afkoelen naar laten we zeggen 23 graden in huis.
- Kanalen en units blijven zichtbaar, behalve als je naar kanaalmodellen ga kijken plus verlaagd plafond / koof, bijvoorbeeld 1x 3.5/5 kW en dan verdelen met zonekleppen. Kanaal units zijn een heel stuk duurder door extra arbeid en materiaal, maar als je dat overweegt - neem het gelijk mee met de bouw.
Zoals genoemd lijkt het door de ligging van de technische ruimte relatief eenvoudig om met minimale middelen toch een aantal ruimtes te bereiken. Ik weet niet precies welke opties er zijn om de uitblaas openingen wat minder prominent in beeld te laten komen: in de slaapkamer kunnen we dit vast wel wegwerken in de inloopkast, in de studeerkamer maak ik me er minder druk om als er een rooster in het plafond zit. In de kamer en keuken zou ik dit inderdaad zo onopvallend mogelijk willen doen.

Aan de andere kant vraag ik me af in hoeverre de extra ontvochtiging van de airco units in enkele ruimtes voldoende kan bijdragen aan de ontvochtiging van het huis als geheel waardoor ik wellicht in de rest van het huis voldoende ontvochtiging heb om geen tropisch gevoel te krijgen bij die gewenste max. 23 graden.
- Kanaalunit achteraf toevoegen is bijna niet te doen, vergelijkbaar met achteraf WTW installeren, dat laatste kost gauw 15k door aanleg van aanvoer/retour leidingen naar elke ruimte.
Zie ook hierboven :)
- Units zijn ook op fluisterstand goed hoorbaar. Niet heel irritant maar toch aanwezig. De swing (stappen)motor, de ventilator, gesis in de leidingen, het is een stuk aanweziger dan de volledige stilte wat de norm is hier in Nederland.
Ik heb een zomer door zuidwest Amerika gereisd en was in Nevada en Arizona heel erg blij met de (zeer rumoerige) Airco in de camper, dat gefluister neem ik dan op die hete dagen maar voor lief :)
Een warm/koudwater netwerk kan je ook aansluiten op een kanaal warmtewisselaar, als je deze na de WTW plaats kan je gekoeld/verwarmd lucht inblazen naast de vloerverwarming/koeling.
Ik begrijp uit diverse discussies hier op Tweakers dat het debiet van een WTW veel te beperkt is om voldoende koelcapaciteit in je huis te brengen?
Note: in my opinion is een WTW een must have tegenwoordig. Ik ventileer gewoon constant 150m3/uur met nul tocht,
maar mijn buren een blokje verderop hebben gleuven / roosters boven de ramen waardoor het 's nachts koud wordt in de kamers, want die hebben alleen mechanische afzuiging, aanvoer is "natuurlijk". Dat wil je echt niet, dan krijg je inderdaad 's nachts ijskoud lucht binnen in de winter en overdag de hitte in de zomer.
Hiervan ben ik ook overtuigd (y)
Ik ga binnenkort een stap verder, namelijk naar een WTW met enthalpiewisselaar, net offertes voor aangevraagd, de oude unit van 17 jaar oud is aan vervanging toe. Ook met een klassieke WTW warm je koude buitenlucht op, wat zorgt voor lage luchtvochtigheid in de winter; een enthalpiewisselaar kan 80% van de vocht in de afgezogen luchtstroom weer doorgeven aan de aanvoer.
Ja dit is ook nog zo'n dingetje waar ik wat mee wil doen, ook over de enthalpiewisselaars lees ik wisselende geluiden waardoor ik hier nog over twijfel. Ik ben dan ook heel benieuwd naar je ervaringen. Kan zo'n enthalpiewisselaar ook nog helpen bij de ontvochtiging van inkomende afgekoelde lucht in de zomer?

Nogmaals bedankt voor je reactie, ik lijkt misschien soms wat 'kritisch', dat heeft niet te maken met je reactie, maar meer met de mate waarin we in de toekomst geconfronteerd kunnen worden met langdurige warme perioden in de zomer waardoor oplossingen die nu lijken te voldoen wellicht minder goed werken, met name over de component luchtvochtigheid maak ik me wat zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 22:04:
[...]

Deze unit komt de compressor niet boven cmpfreq 26 indien fluisterstand aan staat ook al zet je hem op 30 graden....
jouw bewering herken ik niet!
zet ik 'm op 25 oC bij fluisterstand, dan komt de compressor echt wel boven cmpfreq 26.

edit: setpoint 19 oC gehele dag op fluisterstand : ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=11.0,err=0,cmpfreq=14

[ Voor 12% gewijzigd door yingli405 op 07-11-2021 16:30 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
yingli405 schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:26:
[...]

zet ik 'm op 25 oC bij fluisterstand, dan komt de compressor echt wel boven cmpfreq 26.

edit: setpoint 19 oC gehele dag op fluisterstand : ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=11.0,err=0,cmpfreq=14
Hier niet vermoedelijk dat de binnenunit zijn eigen warmte gaat registreren als deze te warm wordt bij te lage flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-06 22:06
yingli405 schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:26:
[...]

Niet gerelateerd aan de bovenstaande discussie. Maar ik heb de cmpfreq nog nooit lager dan 16 gezien, is dat minimum modelafhankelijk toevallig?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
Kire88 schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:33:
[...]

Niet gerelateerd aan de bovenstaande discussie. Maar ik heb de cmpfreq nog nooit lager dan 16 gezien, is dat minimum modelafhankelijk toevallig?
geen idee of het model hier iets te maken heeft met het minimum.
Bij het opstarten piekt de cmpfreq heel kort tot 72 en vervolgens dalend naar 14 binnen ca. 30 minuten.
Gedurende dag schommelt de cmpfreq tussen 18 en 14 bij een setpoint 19 oC.

Mss kun je iets spelen met het setpoint om tot het minimum van 14 te komen.

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 17-06 11:08

Pixelmagic

Ubergeek

Mijn Daikin Sarara wil met de nieuwe app updaten naar 4.0.3 vanaf de huidige 3.3.6. Ik maak gebruik van de local api om hem aan te sturen.

Al even uitgebreid aan het zoeken geweest maar kan geen sluitend antwoord vinden of de Daikin met de nieuwe firmware nog steeds lokaal is aan te sturen.

Iemand hier die een goed antwoord heeft ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 23:14
[...]

Dat hangt inderdaad van het model af. Bij mijn Daikin Ururu Sarara zakt dat tot 6 bij weinig vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Batilan schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:12:
[...]

@w00key Bedankt voor je uitgebreide reactie! dat verdient een uitgebreide response ;)
Er gaat inderdaad zeker een WTW komen, dat zal ook zeker deels helpen, hoewel je natuurlijk nog steeds de hoeveelheid warme lucht die je binnenhaalt + de toegevoegde warmte via b.v. zoninstraling terug moet koelen en moet ontvochtigen als je een aangenaam klimaat wilt houden? Met name over het ontvochtigen maak ik me wat zorgen bij alleen een LW-WP in combinatie met VVW koeling.
Met een "klassieke" WTW heb ik nooit vochtproblemen gehad in de zomer, maar op de dagen waar het niet te warm is maar wel nat was de LL WP op "dry" wel fijn. Dat mis je inderdaad met alleen LW, als je geen gekke dingen doe.

Een WTW met enthalpiewisselaar transporteert een deel van de inkomende vocht naar afvoer lucht, Zehnder schrijft:
In de zomer wordt vocht uit de buitenlucht overgedragen aan de afvoerlucht. Naast direct voelbaar comfort is hierdoor minder energie nodig om de lucht met bijvoorbeeld airconditioning in temperatuur te verlagen.
---
OK, afgelopen zomer was natuurlijk een relatief "koele" zomer t.o.v. de afgelopen jaren waarin er regelmatig een hittegolf voorbij kwam. Ik vrees een beetje dat we dat toch vaker gaan zien en wil nu waar mogelijk daar vast rekening mee houden. Heb je die afgelopen jaren je huis ook aangenaam koel kunnen houden met een relatief lage luchtvochtigheid?
Koel genoeg om alleen een mobiele airco 's nachts een paar uur nodig te hebben, voor een paar weken per zomer. Voor het afgelopen zomerseizoen toch maar een 1:3 split airco laten installeren voor meer comfort (geluid vooral) en als bijkomende effect verwarm ik nu zonder gas.
Ik denk inderdaad dat die 18 graden wel haalbaar is, maar geeft dat dan voldoende "koelvermogen" bij VVW (10cm hoh) om ook bij temperaturen van > 35 graden buiten? (wat steeds minder ongewoon wordt in de zomer). Ook vraag ik me af of je dan met die 18 graden niet alsnog onder het dauwpunt duikt omdat de buitenlucht steeds meer vocht kan bevatten bij die hoge temperaturen (niet relatief, wèl absoluut?)
Afgelopen zomer op de warmste dagen was er bij 30 graden buiten iets van 25-40% RV, als je 30C/40% koelt tot 18 graden heb je 85% RV (calculator). Erg nat, maar nog geen condens. Gewone WTW zonder enthalpiewisselaar blazen dat dan direct zo in; WTW met enthalpiewisselaar probeert het beetje te middelen en trekt dat omlaag richting wat er nu afgezogen wordt uit de ruimtes (50/60%).

Vermogen: als ik de afgiftetabellen goed lees: https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf

Bij 30 graden water / 24 ruimte, met 100 mm HOH, is vermogen 54W/m2. Dus op de begane grond van even heel grof geschat 100m2 verwarmde ruimte, is dat 5400W.

In de zomer draai je dat om, 18 water / 24 ruimte temperatuur, delta-T van nog steeds 6 graden, dan neem ik aan dat het gewoon net zo goed werkt. 5.4 kW is niet super veel, maar ook niet weinig. Hou je het binnen op een koele 21 graden, dan heb je nog 2.7 kW over.

Zeker omdat het gewoon 100% stil is kan je dat dag en nacht laten draaien zonder dat je er last van hebt.

Als in in mijn SensorPush temperatuur logger terug kijk, voor augustus, toen het buiten zo heet was, dat was het binnen tussen 22 en 25.5 graden, met een gemiddelde van 23.9 graden, en 58% RV. Veel koeler hoeft het niet, als je in een T-shirt rond loop wil je het niet veel lager hebben.
Zoals genoemd lijkt het door de ligging van de technische ruimte relatief eenvoudig om met minimale middelen toch een aantal ruimtes te bereiken. Ik weet niet precies welke opties er zijn om de uitblaas openingen wat minder prominent in beeld te laten komen: in de slaapkamer kunnen we dit vast wel wegwerken in de inloopkast, in de studeerkamer maak ik me er minder druk om als er een rooster in het plafond zit. In de kamer en keuken zou ik dit inderdaad zo onopvallend mogelijk willen doen.

Aan de andere kant vraag ik me af in hoeverre de extra ontvochtiging van de airco units in enkele ruimtes voldoende kan bijdragen aan de ontvochtiging van het huis als geheel waardoor ik wellicht in de rest van het huis voldoende ontvochtiging heb om geen tropisch gevoel te krijgen bij die gewenste max. 23 graden.
Nu ik er iets meer over na denk, op zich is wat kanalen wegwerken niet heel anders dan wat ik in mijn keuken heb gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eRx5tPP.jpg

Daar heb ik het plafond van 255 naar 240 verlaagd, om afzuigkanalen weg te werken. Als je kanalen naar de kanaal unit AC niet mee stort in de vloer (zoals gebruikelijk met WTW aan/afvoer) is dat een okay optie.

Unit in de technische ruimte is inderdaad het beste, en dan door de vloer naar de verlaagde plafond werkkamer gaan. Het zijn wel flinke buizen van 150mm rond met flink wat lucht ook, een "kleine" Daikin 3.4 kW FBA35A9 unit heeft een luchtdebiet van tot 900 m3/uur, dat zijn dus 3 flinke roosters met minimaal 150mm diameter kanalen, niet van die kleine ventieltjes die je ziet voor MV / WTW, die gaan veel te veel geluid maken bij 300m3/uur door 1 rooster.

Voor de werkruimte kan je denken aan lijnroosters van bijvoorbeeld 1600mm lang, voor de ramen.
Voor slaapkamer, hmm, een standaard rond ventieltje zou ik niet doen, maar een wervelrooster is te grof en een wandrooster is best wel lelijk... Lijnrooster kan, maar dat wordt een koof bouwen / verlaagd plafond in inloopkast, mooi te combineren met inbouw spots.
Voor de woonkamer / zithoek kan je op de wand tussen werkruimte en woonkamer roosters plaatsen, dat moet te doen zijn, een 150mm gat door een binnenmuurtje. Gewone roosters moeten werken, maar voor lange "throw" kan je ook jet roosters gebruiken. Misschien deze zone verdubbelen (2 slangen) of zelfs op een aparte unit aansluiten, het is significant groter dan de andere ruimtes.

Om aan te geven hoeveel lucht 300m3/uur is, voor lijnroosters, zou je minimaal 2 spleten x 1200mm lang moeten hebben, kleiner kan maar levert meer tegendruk en geluid op.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2WVgXMa.png

Alleen jet roosters (groot gat basically) hebben geen last van hele hoge luchtstroom, 300m3/uur door 1 rooster is geen probleem, je krijgt alleen wel een worp van 25 meter, dat voel je nog wel aan de andere kant van de kamer.
Ik begrijp uit diverse discussies hier op Tweakers dat het debiet van een WTW veel te beperkt is om voldoende koelcapaciteit in je huis te brengen?
Zie boven. Genoeg kW = genoeg lucht nodig, met 3-400 m3/uur max van een WTW heb je veel minder koelcapaciteit dan een echte airco. Maar het is nog steeds niet niks. Besturing is alleen beetje een issue, ik weet dat Biddle grote commerciële units verkoopt voor water-lucht warmtewisselaar, maar veel andere namen ken ik niet.

En per-zone besturing zoals Daikin dat kan bij multizone kanaal unit heb ik niet eerder gezien bij watergevoerde systemen.
Ja dit is ook nog zo'n dingetje waar ik wat mee wil doen, ook over de enthalpiewisselaars lees ik wisselende geluiden waardoor ik hier nog over twijfel. Ik ben dan ook heel benieuwd naar je ervaringen. Kan zo'n enthalpiewisselaar ook nog helpen bij de ontvochtiging van inkomende afgekoelde lucht in de zomer?
Ik ga de gok nemen, maar voor een zomer test zijn we te laat helaas.
Nogmaals bedankt voor je reactie, ik lijkt misschien soms wat 'kritisch', dat heeft niet te maken met je reactie, maar meer met de mate waarin we in de toekomst geconfronteerd kunnen worden met langdurige warme perioden in de zomer waardoor oplossingen die nu lijken te voldoen wellicht minder goed werken, met name over de component luchtvochtigheid maak ik me wat zorgen.
Ik snap je standpunt wel, als je iets nieuws laat bouwen helemaal naar je eigen wensen wil je niet achteraf nog aan moeten klussen. Dan maar in 1 keer future proof, en comfort is ook wat waard.

Zo kan je als het te warm of koud is binnen een paar minuten bijstoken / koelen, vloerverwarming reageert een heel stuk trager. Ik vind dat ook ideaal, oh het is wat fris -> fixed in 15 minuten en 0.3 kWh.

Alleen als hoofdverwarming hier is het iets minder comfortabel, dat tocht en geluid... Maar daar heb je nul last van met een kanaalmodel, gesis / gebrom / ventilator is ver weg in de CV hok, en je hebt de LW WP hoofdverwarming/koeling. Have your cake and eat it too.

Okay ik ben verkocht, ik zou ook inderdaad LL WP met kanaalunit er bij nemen voor

- snel reagerende climate control, verwarmen en koelen
- ontvochtiging, indien nodig
- maar nog steeds mooi weggewerkt en geen geluid

Je krijgt zo wel een hoop thermostaten, ik neem even aan dat vloerverwarming ook zone-gestuurd is, dus overal hangen van die Honeywell Round RF thermostaten, en nu nog 3 extra Daikin wandbedieningen voor de 3 zones. Of doe je de vloerverwarming/koeling alleen los voor beneden / boven, 2x klokthermostaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-06 22:06
GORby schreef op zondag 7 november 2021 @ 23:02:
[...]

Dat hangt inderdaad van het model af. Bij mijn Daikin Ururu Sarara zakt dat tot 6 bij weinig vraag.
O wow 6 is wel erg laag. @yingli405 Ik ga er maar vanuit dat 16 het laagste is bij de Comfora serie die ik heb.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ook ff gekeken naar WTW voor ventilatie. Vooral omdat we nu helemaal geen mechanische ventilatie hebben. Maar hell, das niet goedkoop. Zit al snel op 10 tot 15K inderdaad. Dat gaat nooit uit kunnen...

Nog wel aan het kijken naar Decentrale WTW. Dus per ruimte een gat boren, en daar een losse WTW unit in. Maar zie daar weinig info over, vooral kwa ervaringen.... Is een tweakers-topic maar dat is vooral mensen die oriënteren maar nog niets geinstalleerd hebben.

Hier mensen ervaring met decentrale WTW, in combinatie met L/L warmtepompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik vraag me af hoe goed dat kan werken, decentrale WTW. Wat je meestal ziet met decentrale WTW's is dat lucht wordt afgevoerd en dat periodiek de blaasrichting wordt omgedraaid.

Maar als je lucht afvoert en niet tegelijkertijd lucht toevoegt, dan creëer je onderdruk en komt er dus per definitie ergens anders lucht binnen.

Die 15k is met installatie inbegrepen. Volgens mij kan het echt stukken goedkoper als je het zelf doet :p. Wij hebben hier nu alleen mechanisme ventilatie en ik zit erover te denken om zelf dit een keer om te bouwen naar WTW door gewoon misbruik te maken van de centrale schacht als retourkanaal.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:52
@Waah In nederland is climarad een grote partij (en levert veel aan woningbouwcoorporaties)
Wellicht op climarad zoeken?

In duitsland is het veel populairder. Dus wellicht in het duits gaan zoeken?

centraal WTW is inderdaad ingrijpend door de kanalen.
Als je de vertrekken waar je veel bent (dus woonkamer) aanpakt ben je een heel eind. mits in combinatie met slapen met raam open en afzuiging natte ruimtes.

[ Voor 34% gewijzigd door BarryH op 08-11-2021 09:55 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Gebeurd hier ook normaal gesproken ook, maar als ik econo/energiebesparing aan staat op max wil die soms nog op 12 of 14 gaan doordraaien maar dat is heel incidenteel, meestal valt die wel uit als 16 te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
BarryH schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:53:
@Waah In nederland is climarad een grote partij (en levert veel aan woningbouwcoorporaties)
Wellicht op climarad zoeken?

In duitsland is het veel populairder. Dus wellicht in het duits gaan zoeken?

centraal WTW is inderdaad ingrijpend door de kanalen.
Als je de vertrekken waar je veel bent (dus woonkamer) aanpakt ben je een heel eind. mits in combinatie met slapen met raam open en afzuiging natte ruimtes.
Tja we hebben alles van keihard beton. Dus dat zal het wel wat duurder maken. Maar zag inderdaad dat de WTW-units zelf zo'n 2000 euro kosten. dat zou nog 8000 euro overlaten voor schachten maken.... Dat moet toch ook voor de helft makkelijk lukken.

Maar eens offertes opvragen. :+

Decentraal was alleen best goedkoop. één unit heb je voor tussen de 200 en 700 euro. Gat (laten) boren naar buiten en installatie is relatief simpel (als je electra in de buurt hebt). Vandaar dat ik benieuwd was of er mensen zelf ervaring hadden icm lucht/lucht verwarming. Maar is wel een redelijke edge-case denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Laatst online: 15-06 00:06
Zijn er mensen bekend met Cooper and Hunter? specifiek ook voor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Twan dz schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:56:
Zijn er mensen bekend met Cooper and Hunter? specifiek ook voor verwarmen.
Er zijn er hier een aantal die dat merk hebben. Rendement is niet geweldig.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Glashelder schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:33:
[...]

Er zijn er hier een aantal die dat merk hebben. Rendement is niet geweldig.
Volgens mij leveren ze gewoon een whitelabeld chinees. Als je het budget hebt zal ik altijd die paar 100 euro extra betalen voor wat meer kwaliteit, over de totale levensduur zijn die meerkosten verwaarloosbaar en is de TCO waarschijnlijk zelfs lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Laatst online: 15-06 00:06
revolution-nl schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:13:
[...]

Volgens mij leveren ze gewoon een whitelabeld chinees. Als je het budget hebt zal ik altijd die paar 100 euro extra betalen voor wat meer kwaliteit, over de totale levensduur zijn die meerkosten verwaarloosbaar en is de TCO waarschijnlijk zelfs lager.
En dan heb je het over? Heb je misschien wat voorbeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplified
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-06 16:08
Ook inhakend op de berichten hierboven, ik kom bijzonder weinig tegen over Midea, wat volgens mij een van de partijen is die juist ook onder andere namen verkoopt. Wij zijn nu aan het oriënteren op airco’s en komen los van dit forum erg weinig over dit merk tegen. Hier wordt het in de OP beschreven als “helemaal niet zo premium” maar wat moet ik mij daar bij voorstellen en is dit daadwerkelijk een groot verschil in levensduur, geluid, efficientie etc?

Dank allen! Ik hou dit topic al een tijdje bij en moet zeggen dat ik er veel van leer! Kudo’s!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:17
Goedkope airco's zitten minder goed in elkaar, zijn onzuiniger en maken meer lawaai.
Voor heel sporadisch gebruik is dat misschien acceptabel, maar als je zo'n apparaat regelmatig wilt gebruiken is het gewoon verkeerde zuinigheid.
Die paar honderd euro die je op de aanschaf bespaart raak je dan over de jaren alsnog kwijt aan elektrakosten en waarschijnlijk wel meer dan dat, terwijl je er een veel minder apparaat terugkrijgt met minder comfort. Dus doe jezelf een plezier en leg dat geld bij aanschaf al neer.
Ik zou om die reden nooit beginnen aan Gree, Midea, Cooper & Hunter en dat soort budgetspul. Kijk naar de specificaties; de SCOP en SEER en de dB's.
Zo'n apparaat hangt er wel voor een jaar of 10 dus koop iets dat goed, zuinig en stil is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Je mist ook vaak een hoop gemak en instelmogelijkheden. Zoals de open haard functie, om de ventilator zachtjes / altijd te laten blazen bij verwarmen. Of weekprogramma's, en eco modus om stroomverbruik / geluid te begrenzen.

Ook mijn LG mist veel features die ik zie van MHI en Daikin maar daar is het beetje laat voor. De app / ingebouwde wifi werkt wel prima, maar het is gewoon wat beperkt vergeleken met wat de top producten kunnen. Je kan het wel aan/uit zetten op tijd, maar bijvoorbeeld niet elke dag om 0800, aan op verwarmen, 21 graden. Dat kon ik op de wandpaneel van MHI wel instellen op de zaak.

Zoek voor de lol wat Midea's op https://www.eurovent-certification.com/ en je ziet dat ze vooral voor verwarmen niet zo goed werken. Een 3.5 kW model die maar 2.4 kW overhoudt in Pdesign verwarmen, en hard terug lopen bij kou. LG en Daikins kunnen vaak vol gas tot -7 / -10 en door tot -15 / -25 buitentemperatuur.

[ Voor 10% gewijzigd door w00key op 08-11-2021 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
w00key schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:22:
Je mist ook vaak een hoop gemak en instelmogelijkheden. Zoals de open haard functie, om de ventilator zachtjes / altijd te laten blazen bij verwarmen. Of weekprogramma's, en eco modus om stroomverbruik / geluid te begrenzen.

Ook mijn LG mist veel features die ik zie van MHI en Daikin maar daar is het beetje laat voor. De app / ingebouwde wifi werkt wel prima, maar het is gewoon wat beperkt vergeleken met wat de top producten kunnen. Je kan het wel aan/uit zetten op tijd, maar bijvoorbeeld niet elke dag om 0800, aan op verwarmen, 21 graden. Dat kon ik op de wandpaneel van MHI wel instellen op de zaak.

Zoek voor de lol wat Midea's op https://www.eurovent-certification.com/ en je ziet dat ze vooral voor verwarmen niet zo goed werken. Een 3.5 kW model die maar 2.4 kW overhoudt in Pdesign verwarmen, en hard terug lopen bij kou. LG en Daikins kunnen vaak vol gas tot -7 / -10 en door tot -15 / -25 buitentemperatuur.
Pdesign is ook bij Daikin 2.5 btw. Bij -7 haal je met een Daikin nog ongeveer 3.60 COP, bij +2 graden 5,19
Zijn dit nu indrukwekkende cijfers of komen goedkopere units daar ook wel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Ah ik zat zelf meer te kijken naar de Perfera 3.0. https://www.eurovent-cert...cipant/model/show/9652415 (links lijken dood te gaan na een tijd, zoek op RXTM30N / FTXTM30M als dat gebeurt)

Pdesign cooling 3.0 SEER 7.6 A++
Pdesign heating 3.0 SCOP 5.12 A+++

Bivalent point -10C 2.62 COP 3.0 kW

Maar het verschilt inderdaad tussen modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Ben het ook wel met bovenstaande eens, ik heb nu om te proberen een Haier split in de woonkamer opgehangen.
Bouwkwaliteit is echt wel goed, zit volgens mij een Panasonic compressor in om maar even voorbeeld te geven.
Geluid is ook echt wel ok, scheelt niet heel veel met Daikin.

Maar het regelgedrag is wel wat zenuwachtig, opeens op stand Hi om dan weer terug te zakken naar Low bv.
Heb hem nu standaard op low staan, dat scheelt wel wat.
Daarnaast slaat hij soms af en laat dan de temperatuur iets te ver terug zakken.
Verder mis ik de horizontale swing, lijkt mij met verwarmen wel een goede optie.

Ik ga volgend jaar over naar L/W en dan blijft deze als backup en om te koelen in de zomer.
Zou ik niet overgaan dan zou ik toch wel gaan kijken voor een Daikin L/L
En dan ook met name voor het verbruik, COP is niet best en ik het wattage met verwarmen nog niet onder de 500 gezien, ook niet met een buitentemperatuur van 12 graden.

Om af en toe een slaapkamer te verwarmen en te koelen helemaal prima! Om er een heel stookseizoen een woonkamer mee te verwarmen schiet hij te kort wat mij betreft.
Moet ik wel zeggen dat ik het budget model heb, de Tundra, over de andere series durf ik niets te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Kan het dat mijn 3,5 LG tijdens het verwarmen maar 220 wh verbruikt, op onderstaand screenshot is het verbruik op L3 181 w en de opwek van de zonnepanelen op die fase is 39 w, verder is er geen verbruiker aan op die fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2D4qtPvlzL-OJZCtp5dUqElTZ8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/tgiStFhWgI6ciYCb1inlzhKG.png?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
klump4u schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:44:
Kan het dat mijn 3,5 LG tijdens het verwarmen maar 220 wh verbruikt, op onderstaand screenshot is het verbruik op L3 181 w en de opwek van de zonnepanelen op die fase is 39 w, verder is er geen verbruiker aan op die fase.
[Afbeelding]
Ja hoor, dit kan prima. Mijn MHI SCM 60 houdt de slaapkamer op temperatuur en verwarmt de werkkamer (2.5kW binnenunit) bij deze temperaturen ook rustig met 250 Wh.

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 09-11-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-06 18:02
klump4u schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:44:
[Afbeelding]
Yes dat kan. Hier een LG S12ET (3.5) en die zakt tot ongeveer 180 watt minimaal.

Voorbeeld van gisteren. Eerst wat meer verbruik om het wat warmer te krijgen. Daarna zakt hij naar de 190/220 met af en toe een piekje. Waarom dat is weet ik niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3qhgdZ4XUHq5PcQW_fpw0NAGrw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KqNJZcJigxoAHSzkdmXSvHEs.jpg?f=user_large

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 23:14
Headshot_NL schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:33:
[...]

Yes dat kan. Hier een LG S12ET (3.5) en die zakt tot ongeveer 180 watt minimaal.

Voorbeeld van gisteren. Eerst wat meer verbruik om het wat warmer te krijgen. Daarna zakt hij naar de 190/220 met af en toe een piekje. Waarom dat is weet ik niet.
[Afbeelding]
Hier zit ik ook op een gemiddeld verbruik van ongeveer 300W in de loop van een dag. Met de voorbije koude nacht gaat dat misschien een klein beetje meer zijn, maar de compressorfrequentie blijft in ieder geval wel vrij beschaafd. Op 5 meter afstand recht voor de buitenunit moest ik rond middernacht al opletten om te horen dat er iets aan het draaien is
Het valt me wel op dat hij vannacht een beetje is beginnen wisselen in zijn vermogen (en dus frequentie). Ik neem aan dat dat de ontdooicyclus is, want de binnentemperatuur zakt telkens een stukje en daarna begint hij wat harder te draaien om de temperatuur terug omhoog te krijgen? 9 defrosts op een nacht lijkt me dan nog mee te vallen bij 2 graden en hoge vochtigheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMTJyGfyl7cmsyR_VSM21qF0KDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ss75BFxLpjUIZvuTHI3QHdx0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-06 18:02
GORby schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:52:
[...]

Hier zit ik ook op een gemiddeld verbruik van ongeveer 300W in de loop van een dag. Met de voorbije koude nacht gaat dat misschien een klein beetje meer zijn, maar de compressorfrequentie blijft in ieder geval wel vrij beschaafd. Op 5 meter afstand recht voor de buitenunit moest ik rond middernacht al opletten om te horen dat er iets aan het draaien is
Het valt me wel op dat hij vannacht een beetje is beginnen wisselen in zijn vermogen (en dus frequentie). Ik neem aan dat dat de ontdooicyclus is, want de binnentemperatuur zakt telkens een stukje en daarna begint hij wat harder te draaien om de temperatuur terug omhoog te krijgen? 9 defrosts op een nacht lijkt me dan nog mee te vallen bij 2 graden en hoge vochtigheid.

[Afbeelding]
Ik kan hem ook amper horen als hij op temperatuur is. Alleen kort na het opstarten of bij veel lagere temperaturen of hoge luchtvochtigheid hoor ik hem.
Bij mij waren deze piekjes geen defrosts. bij een defrost gaat de flap van de binnenunit bij mij omhoog en komt daar kort wat koude lucht uit. Gisteravond is hij continu aan gebleven.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Pagina: 1 ... 81 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic