Batilan schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:12:
[...]
@
w00key Bedankt voor je uitgebreide reactie! dat verdient een uitgebreide response

Er gaat inderdaad zeker een WTW komen, dat zal ook zeker deels helpen, hoewel je natuurlijk nog steeds de hoeveelheid warme lucht die je binnenhaalt + de toegevoegde warmte via b.v. zoninstraling terug moet koelen en moet ontvochtigen als je een aangenaam klimaat wilt houden? Met name over het ontvochtigen maak ik me wat zorgen bij alleen een LW-WP in combinatie met VVW koeling.
Met een "klassieke" WTW heb ik nooit vochtproblemen gehad in de zomer, maar op de dagen waar het niet te warm is maar wel nat was de LL WP op "dry" wel fijn. Dat mis je inderdaad met alleen LW, als je geen gekke dingen doe.
Een WTW met enthalpiewisselaar transporteert een deel van de inkomende vocht naar afvoer lucht, Zehnder schrijft:
In de zomer wordt vocht uit de buitenlucht overgedragen aan de afvoerlucht. Naast direct voelbaar comfort is hierdoor minder energie nodig om de lucht met bijvoorbeeld airconditioning in temperatuur te verlagen.
---
OK, afgelopen zomer was natuurlijk een relatief "koele" zomer t.o.v. de afgelopen jaren waarin er regelmatig een hittegolf voorbij kwam. Ik vrees een beetje dat we dat toch vaker gaan zien en wil nu waar mogelijk daar vast rekening mee houden. Heb je die afgelopen jaren je huis ook aangenaam koel kunnen houden met een relatief lage luchtvochtigheid?
Koel genoeg om alleen een mobiele airco 's nachts een paar uur nodig te hebben, voor een paar weken per zomer. Voor het afgelopen zomerseizoen toch maar een 1:3 split airco laten installeren voor meer comfort (geluid vooral) en als bijkomende effect verwarm ik nu zonder gas.
Ik denk inderdaad dat die 18 graden wel haalbaar is, maar geeft dat dan voldoende "koelvermogen" bij VVW (10cm hoh) om ook bij temperaturen van > 35 graden buiten? (wat steeds minder ongewoon wordt in de zomer). Ook vraag ik me af of je dan met die 18 graden niet alsnog onder het dauwpunt duikt omdat de buitenlucht steeds meer vocht kan bevatten bij die hoge temperaturen (niet relatief, wèl absoluut?)
Afgelopen zomer op de warmste dagen was er bij 30 graden buiten iets van 25-40% RV, als je 30C/40% koelt tot 18 graden heb je 85% RV (
calculator). Erg nat, maar nog geen condens. Gewone WTW zonder enthalpiewisselaar blazen dat dan direct zo in; WTW met enthalpiewisselaar probeert het beetje te middelen en trekt dat omlaag richting wat er nu afgezogen wordt uit de ruimtes (50/60%).
Vermogen: als ik de afgiftetabellen goed lees:
https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf
Bij 30 graden water / 24 ruimte, met 100 mm HOH, is vermogen 54W/m2. Dus op de begane grond van even heel grof geschat 100m2 verwarmde ruimte, is dat 5400W.
In de zomer draai je dat om, 18 water / 24 ruimte temperatuur, delta-T van nog steeds 6 graden, dan neem ik aan dat het gewoon net zo goed werkt. 5.4 kW is niet super veel, maar ook niet weinig. Hou je het binnen op een koele 21 graden, dan heb je nog 2.7 kW over.
Zeker omdat het gewoon 100% stil is kan je dat dag en nacht laten draaien zonder dat je er last van hebt.
Als in in mijn SensorPush temperatuur logger terug kijk, voor augustus, toen het buiten zo heet was, dat was het binnen tussen 22 en 25.5 graden, met een gemiddelde van 23.9 graden, en 58% RV. Veel koeler hoeft het niet, als je in een T-shirt rond loop wil je het niet veel lager hebben.
Zoals genoemd lijkt het door de ligging van de technische ruimte relatief eenvoudig om met minimale middelen toch een aantal ruimtes te bereiken. Ik weet niet precies welke opties er zijn om de uitblaas openingen wat minder prominent in beeld te laten komen: in de slaapkamer kunnen we dit vast wel wegwerken in de inloopkast, in de studeerkamer maak ik me er minder druk om als er een rooster in het plafond zit. In de kamer en keuken zou ik dit inderdaad zo onopvallend mogelijk willen doen.
Aan de andere kant vraag ik me af in hoeverre de extra ontvochtiging van de airco units in enkele ruimtes voldoende kan bijdragen aan de ontvochtiging van het huis als geheel waardoor ik wellicht in de rest van het huis voldoende ontvochtiging heb om geen tropisch gevoel te krijgen bij die gewenste max. 23 graden.
Nu ik er iets meer over na denk, op zich is wat kanalen wegwerken niet heel anders dan wat ik in mijn keuken heb gedaan.
Daar heb ik het plafond van 255 naar 240 verlaagd, om afzuigkanalen weg te werken. Als je kanalen naar de kanaal unit AC niet mee stort in de vloer (zoals gebruikelijk met WTW aan/afvoer) is dat een okay optie.
Unit in de technische ruimte is inderdaad het beste, en dan door de vloer naar de verlaagde plafond werkkamer gaan. Het zijn wel flinke buizen van 150mm rond met flink wat lucht ook, een "kleine" Daikin 3.4 kW FBA35A9 unit heeft een luchtdebiet van tot 900 m3/uur, dat zijn dus 3 flinke roosters met minimaal 150mm diameter kanalen, niet van die kleine ventieltjes die je ziet voor MV / WTW, die gaan veel te veel geluid maken bij 300m3/uur door 1 rooster.
Voor de werkruimte kan je denken aan lijnroosters van bijvoorbeeld 1600mm lang, voor de ramen.
Voor slaapkamer, hmm, een standaard rond ventieltje zou ik niet doen, maar een wervelrooster is te grof en een wandrooster is best wel lelijk... Lijnrooster kan, maar dat wordt een koof bouwen / verlaagd plafond in inloopkast, mooi te combineren met inbouw spots.
Voor de woonkamer / zithoek kan je op de wand tussen werkruimte en woonkamer roosters plaatsen, dat moet te doen zijn, een 150mm gat door een binnenmuurtje. Gewone roosters moeten werken, maar voor lange "throw" kan je ook jet roosters gebruiken. Misschien deze zone verdubbelen (2 slangen) of zelfs op een aparte unit aansluiten, het is significant groter dan de andere ruimtes.
Om aan te geven hoeveel lucht 300m3/uur is,
voor lijnroosters, zou je minimaal 2 spleten x 1200mm lang moeten hebben, kleiner kan maar levert meer tegendruk en geluid op.
Alleen jet roosters (groot gat basically) hebben geen last van hele hoge luchtstroom, 300m3/uur door 1 rooster is geen probleem, je krijgt alleen wel een worp van 25 meter, dat voel je nog wel aan de andere kant van de kamer.
Ik begrijp uit diverse discussies hier op Tweakers dat het debiet van een WTW veel te beperkt is om voldoende koelcapaciteit in je huis te brengen?
Zie boven. Genoeg kW = genoeg lucht nodig, met 3-400 m3/uur max van een WTW heb je veel minder koelcapaciteit dan een echte airco. Maar het is nog steeds niet niks. Besturing is alleen beetje een issue, ik weet dat Biddle grote commerciële units verkoopt voor water-lucht warmtewisselaar, maar veel andere namen ken ik niet.
En per-zone besturing zoals Daikin dat kan bij multizone kanaal unit heb ik niet eerder gezien bij watergevoerde systemen.
Ja dit is ook nog zo'n dingetje waar ik wat mee wil doen, ook over de enthalpiewisselaars lees ik wisselende geluiden waardoor ik hier nog over twijfel. Ik ben dan ook heel benieuwd naar je ervaringen. Kan zo'n enthalpiewisselaar ook nog helpen bij de ontvochtiging van inkomende afgekoelde lucht in de zomer?
Ik ga de gok nemen, maar voor een zomer test zijn we te laat helaas.
Nogmaals bedankt voor je reactie, ik lijkt misschien soms wat 'kritisch', dat heeft niet te maken met je reactie, maar meer met de mate waarin we in de toekomst geconfronteerd kunnen worden met langdurige warme perioden in de zomer waardoor oplossingen die nu lijken te voldoen wellicht minder goed werken, met name over de component luchtvochtigheid maak ik me wat zorgen.
Ik snap je standpunt wel, als je iets nieuws laat bouwen helemaal naar je eigen wensen wil je niet achteraf nog aan moeten klussen. Dan maar in 1 keer future proof, en comfort is ook wat waard.
Zo kan je als het te warm of koud is binnen een paar minuten bijstoken / koelen, vloerverwarming reageert een heel stuk trager. Ik vind dat ook ideaal, oh het is wat fris -> fixed in 15 minuten en 0.3 kWh.
Alleen als hoofdverwarming hier is het iets minder comfortabel, dat tocht en geluid... Maar daar heb je nul last van met een kanaalmodel, gesis / gebrom / ventilator is ver weg in de CV hok, en je hebt de LW WP hoofdverwarming/koeling. Have your cake and eat it too.
Okay ik ben verkocht, ik zou ook inderdaad LL WP met kanaalunit er bij nemen voor
- snel reagerende climate control, verwarmen en koelen
- ontvochtiging, indien nodig
- maar nog steeds mooi weggewerkt en geen geluid
Je krijgt zo wel een hoop thermostaten, ik neem even aan dat vloerverwarming ook zone-gestuurd is, dus overal hangen van die Honeywell Round RF thermostaten, en nu nog 3 extra Daikin wandbedieningen voor de 3 zones. Of doe je de vloerverwarming/koeling alleen los voor beneden / boven, 2x klokthermostaten?