Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.034 views

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:55
jordje schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:04:
[...]

Dat geloof ik meteen als ik kijk naar de gigantische verschillen (+- 40%) tussen de offertes die ik heb gekregen. De hardware is allemaal hetzelfde en daarvan kan ik zelf de consumentenprijzen optellen. Daar zit dus al marge op die de installateur ook rekent, en terecht. Maar dat betekent wel dat er gewoon installateurs zijn die met droge ogen even bijna €4.000,- offreren voor alleen arbeidskosten voor 4 binnenunits.
Inderdaad, andere offerte was dik 2000 meer.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:44
[...]

Dat geloof ik meteen als ik kijk naar de gigantische verschillen (+- 40%) tussen de offertes die ik heb gekregen. De hardware is allemaal hetzelfde en daarvan kan ik zelf de consumentenprijzen optellen. Daar zit dus al marge op die de installateur ook rekent, en terecht. Maar dat betekent wel dat er gewoon installateurs zijn die met droge ogen even bijna €4.000,- offreren voor alleen arbeidskosten voor 4 binnenunits.
Tja, met zoveel vraag kan je ook bijna vragen wat je maar wilt. Ik hoor van mijn aircoboer dat klanten zelfs z'n offertes zélf met 500-1K overbieden op voorwaarde dat ie eerder langskomt.

Er is ook nauwelijks aan (ervaren) personeel te komen om aan de vraag te voldoen. Die jongens verdienen erg leuke salarissen tegenwoordig. Dan kan je dus kiezen om te groeien, concurrend te blijven prijzen en met lagere marges te gaan werken tov je salariskosten, óf je gooit net zolang je prijzen omhoog tot je vraag matcht met je huidige capaciteit. De eerste groep komt straks flink in de problemen als de huizenmarkt weer een keer inkakt.

All-electric.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:44
[...]

Sommige installateurs tonen ook prijzen voor montage op de website. Meestal begint het bij iets van 700 euro en wordt het meer per binnen/buiten unit. Het dubbele vragen per unit is wel heel simpel inderdaad. Maar blijkbaar is er dus markt voor.
Bij de offertes die ik opgevraagd heb zat er ook behoorlijk wat verschil tussen.

Wat ik eigenlijk nog erger vind is dat veel partijen een onderhoudscontract verplichten voor 5 jaar garantie.

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-12-2025
Gerco-M schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:45:
@SRB12
Die ca 8 kw verwarmings vermogen lijkt me ook wel aardig in de goede richting. Het is inderdaad een grote ruimte en wanden en inhoud zullen nog koud aanvoelen, maar met de warme wind die je voelt kan je bij een graad of 15 al fijn klussen en dan gaat het snel omhoog richting een graad of 18.

Stof kan inderdaad schadelijk zijn, maar je kan er vrij eenvoudig op de inlaat een wasemkap filter stof monteren zoals ik ook heb bij een unit in een werkruimte van mij waar ik vaak (fijn) werk stof heb. Dit belemmerd de flow een heel iets, maar het vermogen eigenlijk niet. En je kan ook elders in de ruimte een grote ventilator zetten om de warmte beter te circuleren.
Ik heb zonet een offerte gekregen van een lokale installateur:
WSH-71WI - koelen 8,7 kW / verwarmen 10,3 kW.
inclusief montage en btw 3146 euro. Als ik snel even online rondkijk lijkt me dit wel een aardige prijs.

Minimale verwarmingscapaciteit is 2.2 kW. Dat gaat wel pendelen worden zodra het op temperatuur is, maar voor een garage vind ik dat geen probleem.
Enige wat ik qua specs niet helemaal begrijp is dat het afgezekerd moet worden met 20A traag. Maximaal opgenomen vermogen is 2.12kW en zover ik begrijp is er geen piekstroom?

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:43
SRB12 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:10:
[...]
Enige wat ik qua specs niet helemaal begrijp is dat het afgezekerd moet worden met 20A traag. Maximaal opgenomen vermogen is 2.12kW en zover ik begrijp is er geen piekstroom?
Ik zie op de mijne soms suboptimale power factor, dus V*A != watts, maar vooral bij lage load, meer dan 10A heb ik hier niet gezien op een slimme stopcontact. Bij mijn MU3R19 willen ze ook een 20A groep hebben maar hij is gewoon in de slaapkamer in een wandcontactdoos geprikt, de installateur vond het ook prima zo.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hier een Daikin 3MXM68N die volgens het etiket op de WP op 20A afgezekerd moet worden, en volgens de spec sheet zogezegd zelfs op 25A (pagina 61)... Geen idee waarom, volgens pagina 70 is het maximale opgenomen vermogen met mijn binnenunits 2.72kW. Hij zit hier dus gewoon op een 16A groep, ik zie wel hoe het deze winter gaat. Hoger afzekeren kan altijd nog, maar ik vermoed dat het helemaal niet nodig zal zijn :) Misschien zetten ze 'm zo hoog om problemen met snelle zekeringen te vermijden.

[ Voor 46% gewijzigd door Slonzo op 29-10-2021 17:06 ]

• SRB12
w00key schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:30:
[...]

Ik zie op de mijne soms suboptimale power factor, dus V*A != watts, maar vooral bij lage load, meer dan 10A heb ik hier niet gezien op een slimme stopcontact. Bij mijn MU3R19 willen ze ook een 20A groep hebben maar hij is gewoon in de slaapkamer in een wandcontactdoos geprikt, de installateur vond het ook prima zo.
Ja deze installateur had het ook gewoon over 16A. En dat lijkt mij eigenlijk ook wel logisch.
Ik wil het allemaal netjes en correct hebben, maar dit lijkt me wat overdreven.

• w00key
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y1FACPq.png

Zelfs bij B16 moet je echt grof over de 16A gaan om gelijk te trippen, alleen bij ouderwetse koel/vriescel groepen zie ik C16/C25 en vaak 3 fase, die geven een enorme inrush current. Bij "maar" 50% overcurrent heb je minimaal een minuut marge.

Vet overdreven dus, misschien zijn zekeringen in het buitenland minder strikt gedefinieerd dan in NEN.

Sinds ik dit weet ben ik minder zenuwachtig met zware apparaten op 1 groep, zoals Nespresso apparaat + air fryer, die kunnen samen wel inderdaad even over de 16A but whatever, als ze maar niet te lang tegelijk aan staan. 5000W samen is "maar" 35% overcurrent -> no big deal als ze maar niet te lang tegelijk op max draaien.

Lang geleden stond wel een losse 2.5 kW bouwmarkt quick connect airco (non inverter) + woonkamer + keuken incl. koel/vries/oven/vaatwasser op 1 groep, dat was wel tricky. Nu de airco aan de slaapkamergroep hangt is het nooit fout gegaan.

• SRB12
"Sinds ik dit weet ben ik minder zenuwachtig met zware apparaten op 1 groep"

Huh zo, ik ook.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Gerco-M

mijn tornado res.

[...]

inclusief montage en btw 3146 euro. Als ik snel even online rondkijk lijkt me dit wel een aardige prijs.

Minimale verwarmingscapaciteit is 2.2 kW. Dat gaat wel pendelen worden zodra het op temperatuur is, maar voor een garage vind ik dat geen probleem.
Mijn MHI 71 single split unit zou ook volgens de specs maximaal ca 2kw doen, maar trekt soms bij de "ramp up" een piek vermogen van 3800 watt! Ik gebruik vaak een hombli stroommeter maar die klapt er uit bij 3500 watt dus dan crasht de hele unit, niet fijn. Dus ik weet niet wat dit type precies doet, maar kan me wel voorstellen dat een hoger vermogen voor kan komen.

Als je de unit sporadisch gebruikt in de garage zal die niet snel pendelen denk ik. Zelfs als de ruimte op temperatuur is zal ie nog bezig zijn inhoud / wanden op te warmen dus nog steeds aardig wat vermogen nodig. Als de unit een hele dag draaid is het wat anders, maar binnen een aantal uren niet denk ik.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• w00key
Gerco-M schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:03:
[...]
Mijn MHI 71 single split unit zou ook volgens de specs maximaal ca 2kw doen, maar trekt soms bij de "ramp up" een piek vermogen van 3800 watt! Ik gebruik vaak een hombli stroommeter maar die klapt er uit bij 3500 watt dus dan crasht de hele unit, niet fijn. Dus ik weet niet wat dit type precies doet, maar kan me wel voorstellen dat een hoger vermogen voor kan komen.
Huh. Bij LG is de aanloopstroom juist minimaal, wel voert hij de vermogen op met ongeveer 100W per 10 seconden bij starten, tot max ~2200W. Maar dit is een iets lichtere unit, met 5.3 kW nominaal koelvermogen.

Ik heb het ook met een dip switch de "saving power consumption" mode aangezet, dat verlaagt compressor vermogen tot 8A max.

Okay, dus oppassen met grote MHI, die willen wel eens de hele 16A (of meer) hebben. En slimme stopcontacten, die slaan inderdaad wel direct af bij 16A of 3680W, geen reserveruimte zoals bij gewone B/C automaten.

Dan is een Eastron SDM230 (wifi) energiemeter wel weer handig, die mogen 100A hebben.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-01 20:25
[...]

Slonzo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:40:
Hier een Daikin 3MXM68N die volgens het etiket op de WP op 20A afgezekerd moet worden, en volgens de spec sheet zogezegd zelfs op 25A (pagina 61)... Geen idee waarom, volgens pagina 70 is het maximale opgenomen vermogen met mijn binnenunits 2.72kW. Hij zit hier dus gewoon op een 16A groep, ik zie wel hoe het deze winter gaat. Hoger afzekeren kan altijd nog, maar ik vermoed dat het helemaal niet nodig zal zijn :) Misschien zetten ze 'm zo hoog om problemen met snelle zekeringen te vermijden.
Ze kunnen buiten spec gaan, volgens specs gaat mijn mxm52n tot max 2,09kW maar ik heb dit zo hoog gezien als 2,7kW, daarom dus mogelijk een foutmarge op de afzekering. Dit was wel eerder dit jaar voor plaatsing omkasting waarvoor er opnieuw is gevacumeerd, ik vermoed dat de vacumering niet op orde was want ik zie dit nu niet meer terug.

Hier een meting van eerder dit jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEHlh1NmlKVRKrsA-Kn266rWgHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KzQoNAZYdRAkZMevA2N2TDBX.png?f=fotoalbum_large

En dit is nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiOUCzYkMdkComi4JUQ99b5dzT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cHGXFkbFVhuPXZDJ1idV0CDA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Team-RiNo op 30-10-2021 14:12 ]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:28
ralphkeb schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:28:
[...]

Is toch echt helemaal compleet en inclusief btw.
Offerte was 3000 voor de 3,5 kw en 1 2,5 kw, wel als optie prijs gevraagd voor de slaapkamers ivm budget.

De 2 extra wilde hij wel hangen voor 1200 per stuk, omdat ze er toch al zijn voor 2 units.

Gewoon via een officieel bedrijf met rekening.

Ik denk dat veel bedrijven gewoon de installatie kosten debielig hoor houden, ook al laat je meerdere units installeren.
Wauw dat is echt een hele mooie prijs..
Welke installateur is dat?

Ik heb in mei van dit jaar een SRK/SRC 25 ZS-WT (Titanium uitvoering) in mijn slaapkamer laten plaatsen voor €1875,- inclusief WiFi. Dit vond ik wel een redelijk prijs zo vlak voor de zomer.

Gisteren kreeg ik een offerte van het zelfde bedrijf voor het plaatsen van het volgende:

1x SRK/SRC 35 ZSX-W voor in de woonkamer
1x SRK/SRC 20 ZS-W voor op de werkkamer boven

Voor €5000,- en ook nog eens zonder WiFi modules.

Ik schrok echt van deze offerte, zeker in vergelijking met die ik eerder had laten plaatsen.
En nu is het ook nog eens buiten het seizoen.

Nu is de ZSX voor in de woonkamer wel €650,- duurder dan een gewone 3.5 maar niet zodanig dat dit bij elkaar €5240,- moet kosten als ik de WiFi modules er nog eens bij reken..

Dit moet volgens mij een stuk beter kunnen.
Iemand tips voor een installateur in West Friesland?

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-01 19:56
Nu ik zo'n 10 maanden met de warmtepomp verwarm, en de CV ketel enkel nog gebruik voor warm water, vraag ik me af of dat nou eigenlijk schadelijk kan zijn voor de CV ketel en/of leidingen/radiatoren? Kunnen er kleppen of pompjes of iets dergelijks stuk gaan als het de CV te lang niet wordt gebruikt voor verwarming?

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-01 20:08
TigerXtrm schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:32:
Nu ik zo'n 10 maanden met de warmtepomp verwarm, en de CV ketel enkel nog gebruik voor warm water, vraag ik me af of dat nou eigenlijk schadelijk kan zijn voor de CV ketel en/of leidingen/radiatoren? Kunnen er kleppen of pompjes of iets dergelijks stuk gaan als het de CV te lang niet wordt gebruikt voor verwarming?
Bij sommige ketels (sowieso bij Intergas types) kun je de CV functie uit zetten en alleen de warm water functie aanhouden.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:20

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De pomp zou vast kunnen gaan zitten of er moet een regeling zijn die hem af en toe laat draaien.
Reken maar niet uit wat dat warme water je per m3 gas kost met alle vaste kosten erbij :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Vrijwel elke CV ketel laat eens per 24 uur de pomp enkele minuten draaien. Anders zouden er massaal pompen vastzitten elk najaar :)

Nee, dat kan geen kwaad.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-01 17:21
Als je warm water pakt dan draait de pomp ook hé, het is niets anders als met verwarmen, het gaat alleen niet het cv circuit in maar via de tapwater platenwisselaar.
Hooguit zou je driewegklep vast kunnen gaan zitten, die staat voor zover ik weer bij de meeste ketel standaard in de warmwaterstand.

Bij een Intergas heb je daar geen last van door het ontbreken van een driewegklep.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
-Junkiexp- schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:55:
Als je warm water pakt dan draait de pomp ook hé, het is niets anders als met verwarmen, het gaat alleen niet het cv circuit in maar via de tapwater platenwisselaar.
Hooguit zou je driewegklep vast kunnen gaan zitten, die staat voor zover ik weer bij de meeste ketel standaard in de warmwaterstand.

Bij een Intergas heb je daar geen last van door het ontbreken van een driewegklep.
En Intergas is in ieder geval een van die merken die dagelijks de pomp laten draaien.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-01 19:56
Speedy-Andre schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:51:
[...]

De pomp zou vast kunnen gaan zitten of er moet een regeling zijn die hem af en toe laat draaien.
Reken maar niet uit wat dat warme water je per m3 gas kost met alle vaste kosten erbij :)
Op termijn moet dat ding er ook gewoon uit voor een elektrische, dan nog de gas kookplaat eruit en dan is het huis gasvrij *O*

• guidocast
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-01-2023
Hoi, onze tussenwoning (1985, 118m2) wordt nu verwarmd met een (direct gestookte) heteluchtverwarmer. Het dak is nageïsoleerd, beneden is al het glas HR++, boven dubbelglas. Gezien de 700kWh overcapaciteit op onze zonnepanelen en de ontwikkeling van de gasprijs, heb ik offertes opgevraagd voor 2 Daikin (FTXM) Perfera airco's van 3,5kWh.

Eentje is bedacht voor de begane grond (zie tekening, waarin ook de nieuwe keuken aan de achterzijde is geschetst). De ander zou in het trapgat naar de zolder moeten komen te hangen (met buitenunit op balkon). Het idee is dat via de ventilatie van de luchtverwarmer (en in de toekomst een wtw) de warmte (en koude) van beide units min of meer gelijkmatig door het huis wordt verspreid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHL2dHA6e4uCymiBykbLWtdXSoc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pJmqHyeRrKqeTs5yVCnmLl9A.png?f=user_large

Nu hebben we de volgende vragen:
  • Offertes komen op 6000 euro incl. btw en 2 betonboringen. Dat voelt fors maar wellicht redelijk voor deze units? We kwamen bij deze units vanwege de hoge scop in combinatie met een in onze ogen redelijk design.
  • Zouden we de unit voor de bovenverdieping beter hoog of lager in het trapgat kunnen hangen?
  • Zou 2x 3,5kWh voldoende moeten zijn als we helemaal van het gas af willen?
  • In hoeverre maakt het uit waar de unit op de begane grond hangt? Is er een betere plek dan nu getekend?
  • Wat raden jullie aan voor de badkamer (4m2)? Infrarood paneel? Hoeveel watt dan?
  • Hebben jullie andere tips/adviezen?
Dank!!

[ Voor 7% gewijzigd door guidocast op 30-10-2021 21:17 . Reden: aanvulling ]

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:15
guidocast schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:11:
Hoi, onze tussenwoning (1985, 118m2) wordt nu verwarmd met een (direct gestookte) heteluchtverwarmer. Het dak is nageïsoleerd, beneden is al het glas HR++, boven dubbelglas. Gezien de 700kWh overcapaciteit op onze zonnepanelen en de ontwikkeling van de gasprijs, heb ik offertes opgevraagd voor 2 Daikin (FTXM) Perfera airco's van 3,5kWh.

Eentje is bedacht voor de begane grond (zie tekening, waarin ook de nieuwe keuken aan de achterzijde is geschetst). De ander zou in het trapgat naar de zolder moeten komen te hangen (met buitenunit op balkon). Het idee is dat via de ventilatie van de luchtverwarmer (en in de toekomst een wtw) de warmte (en koude) van beide units min of meer gelijkmatig door het huis wordt verspreid.

[Afbeelding]

• Offertes komen op 6000 euro incl. btw en 2 betonboringen. Dat voelt fors maar wellicht redelijk voor deze units? We kwamen bij deze units vanwege de hoge scop in combinatie met een in onze ogen redelijk design.
  • Zouden we de unit voor de bovenverdieping beter hoog of lager in het trapgat kunnen hangen?
  • In hoeverre maakt het uit waar de unit op de begane grond hangt? Is er een betere plek dan nu getekend?
  • Wat raden jullie aan voor de badkamer (4m2)? Infrarood paneel? Hoeveel watt dan?
Dank!!
Waar zit je normaal gesproken in de huiskamer om bv TV te kijken?
De plaatsing van de binnenunit maakt dan wel uit.
Prijzen weet ik zo niet kan ik niet inschatten.
Waarom een unit in het trapgat?
De trap verwarmen of koelen lijkt mij niet zo nuttig.
Of de warmte/kou in de slaapkamers terecht komt is dan maar de vraag.
Weet niet hoe dat ivm de luchtverwarmer dan zou moeten gaan werken.

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-01 15:50

[Afbeelding]

Dank!!
Die prijs lijkt me redelijk stevig inderdaad. Wij hebben eerder dit jaar ongeveer 8000 betaald voor een 2,5 vloermodel + 3,5 wandmodel Perfera + 2,5 Ururu Sarara. Da's dan wel in België, maar dat mag niet zoveel verschil maken lijkt me.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:32

[Afbeelding]

Dank!!
Ik acht de kans ongeveer nul dat de trapgat unit de zolder en verdiepingsvloer gelijkmatig op temperatuur kan brengen en houden.

Ik heb een trapgat unit en dat werkt prima om in de hete dagen wat terug te koelen. De zolder bijwarmen wil ook wel. Maar meerdere kamers op een bepaalde temperatuur houden is een illusie. En dat ook nog met een fan die flink moet blazen om de lucht te verspreiden.

De exacte locatie van de binnenunit luistert ook nog eens enorm nauw en verschilt tussen koelen (hoog) en verwarmen (laag), en beschikbaarheid van onbelemmerde rechte luchtbanen.

Als er dus werkruimtes bijzitten dan kan het wel eens onvoldoende zijn.

En ander aspect is dat de ventilatie van je huidige systeem waarschijnlijk zwaar oncomfortabel wordt wanneer deze geen warme lucht verspreidt. Ik kan dat effect hier in het najaar al enigszins merken als mijn luchtreiniger inschakelt terwijl de convector ernaast nog niet verwarmt. Idem mechanische ventilatie op hoge stand. Je creëert dan tocht door onverwarmde lucht die circuleert.

Houd je het huidige systeem ook in stand dan werkt het waarschijnlijk prima maar voor gasloos lijkt het me een moeilijk verhaal.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

[Afbeelding]

Dank!!
En een kanaal airco installeren nog een optie?
btw de badkamer heb ik een electrische handdoekradiator hangen, werkt prima wel COP 1 inderdaad maar 2 uur per dag verwarmen valt het wel mee(900 watt), er zit een tijdklok op.

Heteluchtverwarming en ook nog zonder WTW is ontzettend onzuinig, weet er alles van.
Zelf heb ik het systeem(hetelucht) links laten liggen ivm moeilijk regelbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 31-10-2021 08:57 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:08
Tranquility schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:22:
[...]
Iemand tips voor een installateur in West Friesland?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Tranquility
ThinkPadd schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:30:
[...]
Vriend van mij uit Lwd. heeft tijdje terug MHI laten plaatsen door https://www.sytsmultiservice.nl/ en is daar erg tevreden over qua afwerking.
Dank je, maar dat is niet echt in de buurt van West Friesland (NH).
Ik heb ondertussen weer een aantal offertes uitstaan.
Nooit gedacht dat ik dat nog moest doen omdat ik dacht er wel uit te komen met het bedrijf die eerder dit jaar naar tevredenheid de 25 ZS-W heeft geïnstalleerd voor een redelijke prijs maar nu opeens heel veel duurder is.

[ Voor 29% gewijzigd door Tranquility op 31-10-2021 09:50 ]

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:56
Ik post weinig, maar lees veel mee.
Zeker dit topic volg ik al een tijdlang.
De info is goud waard!

Nu toch een vraag. In mijn standaard jaren 70 rijtjeshuis wil ik eigenlijk een multisplit laten plaatsen, met een binnenuit in de woonkamer en een unit in het trapgat.

Unit in de woonkamer is vooral voor het verwarmen, in trapgat vooral voor het koelen.

Grootste punt van zorg is het geluidsniveau van de buitenunit. Deze is toch al snel 47 dBA, waarbij 40 de max is vanuit de nieuwe wetgeving. Zeker met een rijtjeshuis van 5 meter breed, zit je al snel dicht bij de erfgrens. Ik wil absoluut niet dat mijn comfort overlast geeft bij de buren.

Hoe is jullie ervaring met het geluid van de buitenunit? Hebben jullie bijvoorbeeld zo'n geluidsdempende ombouw eromheen staan?

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05-2025
Tranquility schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:46:
[...]

Dank je, maar dat is niet echt in de buurt van West Friesland (NH).
Ik heb ondertussen weer een aantal offertes uitstaan.
Nooit gedacht dat ik dat nog moest doen omdat ik dacht er wel uit te komen met het bedrijf die eerder dit jaar naar tevredenheid de 25 ZS-W heeft geïnstalleerd voor een redelijke prijs maar nu opeens heel veel duurder is.
Ik had precies het zelfde als jij. 6 jaar eerder een bedrijf een ac geïnstalleerd in alle tevredenheid. Toen wilde ik ze benaderde voor een ac in de woonkamer waren ze niet zo toegankelijk meer . Na herhaaldelijk vragen om een offerte en met ze aan de telefoon gehangen en ze heel stressvol overkwamen heb ik een ander gezocht en die was met de offerte 500 euro goedkoper ook met de zelfde offerte !(single splitje) En binnen een week opgehangen. Dus het loont altijd om even verder te kijken.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08-2025

mwk

dt_swiss schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:51:

Hoe is jullie ervaring met het geluid van de buitenunit? Hebben jullie bijvoorbeeld zo'n geluidsdempende ombouw eromheen staan?
Ik heb twee buitenunits. Een 4MXM68 en 3MXM30. Die hoor je niet. Als je er voor staat dan hoor je de luchtstroom van de ventilator blazen. De grote geeft resonantie als die bij het koelen op de laagste frequentie draait (18). Dan trilt het rooster wel eens mee (moet nog even naar gekeken worden).

Maarten

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05-2025
De info is goud waard!

Nu toch een vraag. In mijn standaard jaren 70 rijtjeshuis wil ik eigenlijk een multisplit laten plaatsen, met een binnenuit in de woonkamer en een unit in het trapgat.

Unit in de woonkamer is vooral voor het verwarmen, in trapgat vooral voor het koelen.

Grootste punt van zorg is het geluidsniveau van de buitenunit. Deze is toch al snel 47 dBA, waarbij 40 de max is vanuit de nieuwe wetgeving. Zeker met een rijtjeshuis van 5 meter breed, zit je al snel dicht bij de erfgrens. Ik wil absoluut niet dat mijn comfort overlast geeft bij de buren.

Als je een beetje goed merk neemt en een niet te zware unit hoef de daar geen zorgen over te maken. Bij mij 3 meter vanaf de buurvrouw. Maar als ik naast de airco sta hoor ik hem al niet. Ik heb eens de geluid proberen te meten maar de omgevings ruis was hoger dan de airco. En die 47db is als hij 100% staat te stampen wat een airco eigenlijk nooit doet als hij goed bemeten is met de woning.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hier hoor ik de units ook amper. Ik zou me eerder zorgen maken over resonantie (indien je 'm aan de muur bevestigt), dan over het lawaai van de ventilator.

• Tranquility
Dat kan ik bevestigen.
De buitenunit van mijn MHI 25 ZS-W staat op isolatoren op de dakkapel van m'n slaapkamer en kan hem heel lichtjes horen brommen wat mij verder niet stoort. Als ik vervolgens het raam open doe hoor ik helemaal niks..

[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 31-10-2021 12:13 ]

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-01 11:55

BTS

Momenteel zijn wij zeer tevreden over onze Panasonics airco's op de slaapkamer & woonkamer met koelen en verwarmen.
Ik heb het idee gekregen om de badkamer en 2 overige kamers (kledingkamer & werkkamer) te gaan verwarmen met airco's.
Dit past mooi samen met een aankomende verbouwing boven waar de oude radiatoren sowieso verwijderd gaan worden en niet meer terug gaan komen.

Om bij 1 merk te blijven kijk ik ook hier weer neer Panasonic. De CU-3TZ52TBE om precies te zijn.
Dit wil ik dan combineren met 2 x TZ20 WKEW voor beide kamers en 1 x TZ25 WKEW voor de badkamer. Waarschijnlijk is voor de badkamer zelfs een TZ20 ook voldoende.

Vraag 1, is het verwarmen van een badkamer met airco überhaupt verstandig?

Vraag 2, de bedoeling is om de 2 kamers op een 18 graden te houden, de badkamer 20 graden. De kamers zijn ongeveer 20m³ elk en badkamer 18m³.

Is het minimumvermogen bij verwamen van de buitenunit dan wel geschikt voor 3 van zulke kleine ruimtes? Ik vond het nominaal vermogensbereik 320w tot 2170w positief klinken.

www.highflow.nl

• dt_swiss
Dank voor de info. Qua grote denk ik aan een 4,2-5kW unit, dit zou voldoende moeten zijn volgens de berekeningen.

Vinden jullie dit nog onder klein hangen?
Unit wil ik in de tuin plaatsen, gewoon op de tegels. Uiteraard met iets van rubber eronder, dus resonantie lijkt me gelukkig geen probleem.

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08-2025

mwk

BTS schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:20:

Vraag 1, is het verwarmen van een badkamer met airco überhaupt verstandig?
Misschien is het niet praktisch. Voor een ruimte waar je relatief weinig tijd doorbrengt is het denk ik overkill. Daarnaast is de badkamer een natte ruimte. En een binnenunit zou minimaal IP44 moeten zijn als hij in de 60CM zone hangt. Als je gaat koelen en douchen verwacht ik ijsvorming )of in elk geval veel vocht) op de binnenunit door de stoom. Met een kanaalunit zou het wellicht een ander verhaal zijn.
BTS schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:20:
Vraag 2, de bedoeling is om de 2 kamers op een 18 graden te houden, de badkamer 20 graden. De kamers zijn ongeveer 20m³ elk en badkamer 18m³.

Is het minimumvermogen bij verwamen van de buitenunit dan wel geschikt voor 3 van zulke kleine ruimtes? Ik vond het nominaal vermogensbereik 320w tot 2170w positief klinken.
Ik heb twee van die kleine kamers op een 3MXM40. Die kan vrij ver terug. Maar je krijgt wel aan/uit gedrag bij het verwarmen. Dat vind ik niet heel storend en we kunnen de kamers er goed mee verwarmen. Koelen gaat nog beter.

Maarten

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-01 11:55

BTS

@mwk

Ah, ter verduidelijking:
De mogelijke plek waar de binnenunit op de badkamer komt is op 360 cm afstand van de natte zone.
Koelen zal op de badkamer niet gebeuren. Hooguit de 2 kamers.

Het pendelen zal inderdaad zelfs gebeuren bij alle 3 de units tegelijk aan.

www.highflow.nl

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Tweakers,

Ik heb jullie advies nodig. We gaan op de begane grond ca 15 m2 uitbouwen waardoor er een aantal radiatoren gaan vervallen, het blauwe deel is dan onverwarmd, geel is verwarmd m.b.v. radiatoren. Betreft 2 kapper, goed geïsoleerd. In de nieuwe uitbouw komt wel vloerverwarming. Op het platte dak van de uitbouw is perfect ruimte voor een buitenunit. In de woonkamer willen we dan 1 unit die primair bedoeld is voor (bij-)verwarmen en in mijn werkkamer op de 1e verdieping komt dan ook 1 unit, bedoeld voor verwarmen en koelen. Ik merk namelijk dat het daar soms net niet warm genoeg wordt, omdat de thermostaat in de woonkamer de cv uitzet en het dan boven niet warm genoeg is. Het op temperatuur houden van de woonkamer is overdag niet echt nodig. Willen jullie eens naar de tekening kijken? Groen is slaap/werkkamer op 1e verdieping, de rest is begane grond. Gaat dit zo functioneren? Welke capaciteit, welk merk? Genoeg vragen waar ik het antwoord nog niet op heb.

Tof als jullie meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9Enz5ihiBVUYxB-9Bg357oRbl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8IecQeI2eUKkdsuWQD5B3nK.jpg?f=fotoalbum_large

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:31
Ik merk in een modern WTW-huis dat de temperatuur in de woonkamer en op de open zolder voor een groot deel de temperatuur op de 1e verdieping bepaalt. Nu blaast de airco zijn warme lucht rechtstreeks 1 slaapkamer in, de rest blijft kleen stuk kouder.
Als ik de deur van die slaapkamer dicht doe warmt de open zolder significant sneller op omdat de lucht naar boven gaat. Na een tijdje straalt die warmte dan door naar de andere slaapkamers (waar geen rechtstreekse warme lucht naartoe gaat). Zal wel met de massa van de betonnen vloeren te maken hebben.

Ik denk eraan om de trapgat airco naar zolder te plaatsen om de temperatuur van de betonnen vloer beter te beheersen zodat ook de andere kamers meeprofiteren van warmte en koude.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:32
dt_swiss schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:21:
Dank voor de info. Qua grote denk ik aan een 4,2-5kW unit, dit zou voldoende moeten zijn volgens de berekeningen.

Unit wil ik in de tuin plaatsen, gewoon op de tegels. Uiteraard met iets van rubber eronder, dus resonantie lijkt me gelukkig geen probleem.
Bedenk wel dat niemand je een garantie gaat geven. Natuurlijk gaat het in veel gevallen goed. Maar als jij tot de paar procent behoort waar het niet goed gaat dan zit je ermee.

Het is ook erg afhankelijk van merk, plaatsing, demping/isolatie en soms een exemplaar dat minder functioneert. In weer andere gevallen treden er vreemde reflecties op.

Ik ken mensen die hun warmtepomp 's nachts uitlaten omdat de buren er last van ervaren.
Ik ken mensen die hun warmtepomp niet gebruiken omdat ze er zelf 's nachts overlast van ervaren.
Ik heb bij mijn eigen buitenunit al diverse maatregelen tegen resonantie moeten nemen en moet ook nog wat doen aan een vreemd geluid dat direct van het apparaat komt. Daar komt niet alleen een windgeruis uit zoals bij de heren hierboven ;)
En dan hebben we nog de verhalen van buurvrouwen op dit forum die wel last hadden van airco's.

Beste neem je een goede voorbereiding en budgeteer je ook om extra maatregelen indien nodig. Extra demping kost je zo 100+ euro, unit verplaatsen en paar honderd, een professionele suskast 1000+.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:32
De info is goud waard!

Wij hebben een rijtjeshuis van 6mtr breed uit 1957.
We hebben afgelopen voorjaar airco laten aanleggen (mhi multisplit met 3 binnenunits, 1x 3,5 woonkamer, 1x 2,5 trapgat en 1x 2 slaapkamer).

Wij willen onze airco gebruiken als hoofdverwarming (huidige hr cv-ketel als back-up en kijken hoe het gaat).
Bij ons was het idee, woonkamer plus slaapkamer zijn gebruikte ruimtes, trapgat is verbindende factor voor boven en beneden. In de zomer zal koele lucht daar naar beneden zakken waar het de plek waar we dan het meest zijn koeler houdt. In de winter zal de warme lucht opstijgen en helpen de bovenverdieping warm te houden.

Ivm de nieuwe geluidsnorm voor warmtepompen (onze buitenunit staat maar 60cm van de erfafscheiding), plus dat we het graag gezellig willen houden met de buren, hebben wij gekozen voor een goede geluidsdempende omkasting.

Het was erg duur, het ziet er in een kleine tuin raar uit, maar het werkt erg goed en beschermt de buitenunit ook tegen weersinvloeden.
Deze extra investering geeft ons meer vrijheid het systeem te gebruiken op momenten dat we het nodig hebben.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:53
Sjamo schreef op maandag 1 november 2021 @ 06:45:
[...]

Wij hebben een rijtjeshuis van 6mtr breed uit 1957.
We hebben afgelopen voorjaar airco laten aanleggen (mhi multisplit met 3 binnenunits, 1x 3,5 woonkamer, 1x 2,5 trapgat en 1x 2 slaapkamer).

Wij willen onze airco gebruiken als hoofdverwarming (huidige hr cv-ketel als back-up en kijken hoe het gaat).
Bij ons was het idee, woonkamer plus slaapkamer zijn gebruikte ruimtes, trapgat is verbindende factor voor boven en beneden. In de zomer zal koele lucht daar naar beneden zakken waar het de plek waar we dan het meest zijn koeler houdt. In de winter zal de warme lucht opstijgen en helpen de bovenverdieping warm te houden.

Ivm de nieuwe geluidsnorm voor warmtepompen (onze buitenunit staat maar 60cm van de erfafscheiding), plus dat we het graag gezellig willen houden met de buren, hebben wij gekozen voor een goede geluidsdempende omkasting.

Het was erg duur, het ziet er in een kleine tuin raar uit, maar het werkt erg goed en beschermt de buitenunit ook tegen weersinvloeden.
Deze extra investering geeft ons meer vrijheid het systeem te gebruiken op momenten dat we het nodig hebben.
Kan je een paar foto’s Vd omkasting plaatsen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Sjamo
BarryH schreef op maandag 1 november 2021 @ 06:50:
[...]

Kan je een paar foto’s Vd omkasting plaatsen?
Ik gebruik een foto van de site nbd-online.nl.

Het is een mereford dice, in ons geval is de kleinste maat toereikend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1A5OFM8noli6axHeQSkgdR-aKr0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6LSqzfu7eG8JFphZPI21jDo4.png?f=user_large

De foto geeft een iets vertekend beeld voor ons geval. Wij moesten rondom de kast minimaal 50cm vrij houden ivm een goede aanzuig en afvoer van lucht. Dus bij ons staat de kast niet tegen de muur aan.

Daarnaast hebben wij gekozen voor de standaard zink optie, omdat we plus 700 euro voor een kleurtje wat enthousiast vonden. Dat paste ook niet meer binnen ons budget.

[ Voor 27% gewijzigd door Sjamo op 01-11-2021 07:52 ]

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:15

elsinga

=8-)

Ik ben niet die vriend (want kom niet uit Leeuwarden, maar Heerenveen ;) ), maar Syts heeft hier recentelijk ook een MHI installatie geplaatst en ook erg tevreden. Zonder meerprijs buiten de goten in zwart in plaats van wit bijvoorbeeld, wat op een donkerrode muur veel beter staat (als in: valt stuk minder op).

Klein bedrijf, maar denken mee en komen met een nette offerte.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:15

elsinga

=8-)

Ik heb op de uitgebouwde woonkamer (is tegelijk met de bouw van het huis gedaan) een 5kW MHI buitenunit staan, met de ventilator richting achterburen. Uitbouw is beton, unit staat op isolatieblokken en ik hoor helemaal niets qua resonantie. Het geluid van de ventilator en compressor is nauwelijks te horen als ik er boven ga hangen (unit staat onder een slaapkamerraam) en als het een beetje waait valt het geluid van de ventilator weg in het omgevingsgeluid. En dit allemaal op standje hoog.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Pixelmagic
  • Laatst online: 03-01 11:53

Pixelmagic

Ubergeek

Even een vraagje, al sinds jaren een WP maar pas afgelopen voorjaar de CV echt weg en gas weg laten halen. Normaliter is de WP alleen overdag aan, als we slapen gaat hij uit. Bij erg koud weer is er een houtkachel.

Wat doen jullie als je een weekje weg bent in het stookseizoen ? Toen de CV er nog was ging die aan zodra het onder de 15 graden kwam, dus de WP was uit als we weg waren.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Pixelmagic schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:35:
Even een vraagje, al sinds jaren een WP maar pas afgelopen voorjaar de CV echt weg en gas weg laten halen. Normaliter is de WP alleen overdag aan, als we slapen gaat hij uit. Bij erg koud weer is er een houtkachel.

Wat doen jullie als je een weekje weg bent in het stookseizoen ? Toen de CV er nog was ging die aan zodra het onder de 15 graden kwam, dus de WP was uit als we weg waren.
Je kan een keer een weekschema instellen. Via afstandsbediening, of gewoon via app als je wifi hebt.
Laat je hem gewoon iets milder draaien, 18 of 19 graden.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

• mr_evil08
  • Nu online
dt_swiss schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:21:

Heb hier een tussenwoning(rijtjeswoning).
De buitenunit staat op de tegels met van die rubberen balken eronder.

Beide buren hebben er geen last van, zolang je maar oplet dat de buitenunit niet strak tegen de muur staat maar 0.5cm(de balken eronder) los daarvan, je kan ook zelf een klein kastje omheen maken.

Daarnaast maakt het nogal uit of je hele tuin in het beton zit incl muren of dat je bijvoorbeeld klimop aan de schuting en gras hebt, alles van beton laat het extra hard klinken ivm echo.

Bij mist kan de buitenunit hoorbaar zijn (fan) of kale vorst bij absoluut windstil, maar alleen als ik beneden de raam open heb, boven totaal niet hoorbaar met open slaapkamer raam.

Zolang het geen kwakelweer is met temperaturen rond 0-4 valt het allemaal mee, ik heb liever dat het dan gaat vriezen anders slaat de unit constant dicht waardoor een defrost gebeurd.

resonantie is hier totaal niet aanwezig, geluid komt van de fan.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 01-11-2021 09:33 ]

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
@mr_evil08 ik neem aan dat je 0,5m bedoelt? :P

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• mr_evil08
  • Nu online
0,5cm(ik bedoel balken eronder dan staat de buitenunit nog 20cm van de muur hier), als de buitenunit maar geen direct contact maakt met de muur is voldoende(op wat van manier dan he), evenals je tegelpad liever niet strak tegen een muur leggen.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 01-11-2021 09:32 ]

• Team-RiNo
De info is goud waard!

Ik heb zelf ook de Merford omkasting die hier iets eerder ook gepost is. Ik vond dat de unit te veel geluid maakte bij verwarmen, ik heb veel steen in de tuin waardoor het geluid verder rijkt en een erg stille buurt in de avond/nacht. Ik kon mijn buitenunit een paar tuinen verder goed horen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Sjamo
Team-RiNo schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:58:
[...]

Ik heb zelf ook de Merford omkasting die hier iets eerder ook gepost is. Ik vond dat de unit te veel geluid maakte bij verwarmen, ik heb veel steen in de tuin waardoor het geluid verder rijkt en een erg stille buurt in de avond/nacht. Ik kon mijn buitenunit een paar tuinen verder goed horen.
Wat fijn om te lezen.

Wij hebben de omkasting direct laten plaatsen, maar het is ons van verschillende kanten sterk ontraden als onnodig en geldverspilling en nou ja, dat soort dingen.

Fijn om te lezen dat bij bepaalde omstandigheden (ook wij gebruiken de airco bij koud weer en voor verwarmen) hij toch meer geluid maakt, de de omkasting dus wel nuttig kan zijn.

• dt_swiss
Top, hier kan ik zeker wat mee. Op wat voor manier staat deze bij jullie op de grond? Merk dat er snel een simpele kunststof balk gebruikt wordt, soms ook complete trillingsdempers. Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?

• HoppyF
dt_swiss schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:12:
Top, hier kan ik zeker wat mee. Op wat voor manier staat deze bij jullie op de grond? Merk dat er snel een simpele kunststof balk gebruikt wordt, soms ook complete trillingsdempers. Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?
Hier staat de buitenunit vlakbij de buitenmuur maar op de (tuin)grond.
Eerst twee dikke betonnen balken en daarop twee dikke zwarte rubberen balken waar de unit op vastgezet is.

Bij plaatsing wel goed gekeken dat de unit niet in de buurt van slaapkamer ramen komt van de buren of onze eigen slaapkamer.

[ Voor 11% gewijzigd door HoppyF op 01-11-2021 22:44 ]

• w00key
LG is soms wel bijzonder. Ik zette net de verwarming aan, setpoint 21, binnenunit meet 22.5 en hij geeft gewoon plank gas met 2000W. Beetje overkill maar het is binnen 10 minuten wel heerlijk warm, voor 0.3 kWh. Ik geloof echt niks van die maximum capaciteit op de spec sheet van de binnenunit, dit was echt veel meer dan 6.00 kW max verwarming capaciteit.

Fun fact, de DKT208MA twin rotary compressor is gedeeld tussen mijn MU3R19 en de grotere broers MU3R21 en MU4R25, die kan dat extra power makkelijk aan, max rated power is 2.85 kW op de -25. Daarboven gaat het naar een DJT240MA en wordt het gelijk 15kg zwaarder.

Voor LG heb ik een mega pdf gevonden met alle stats die je kan verzinnen, https://lg-b2b.ru/upload/..._R32_ODU_2020_English.pdf

--

Multi als single gebruiken, 9 = 2.5 kW slaapkamers, 12 = 3.5 kW woonkamer. TC = total capacity, netto, PI = power input.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wdd4FtH.png

Nog niet eens zo slecht. 2 aan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GoEs4H9.png

En alle 3:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y78YlBx.png

Zelfs bij -15C buiten, 20C binnen en alleen woonkamer aan blijft de COP op 3 met 3.87 kW vermogen, op maximum load. Dat had ik niet verwacht. Met meer units aan gaat COP en vermogen iets omhoog.

Enige wat ik mis zijn part load COPs, dit zijn allemaal maximums, het blijft maar gokken wat COP is / zou moeten zijn met bijvoorbeeld 10C buiten en 400W stroomverbruik.

Maar wat dat 10C buiten, 22.5C binnen en 2000W stroomverbruik van daarnet is blijft een raadsel, het is niet eens een geldige combinatie op de tabellen 8)7

• Team-RiNo
dt_swiss schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:12:
Simplele kunstof balkjes met iets van rubber onder deze, niet heel bijzonder dus. Unit staat vrij dicht bij de buitenmuur maar geen problemen gehad met resonantie door de grond, de grond bestaat uit grote tegels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izjfOD5NO7wRCiUWSxnllYuLDvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gvLOcNSLGlP4VdNuy6jZL7ou.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Team-RiNo op 01-11-2021 20:19 ]

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-01 17:21
Dit weer is wel wat beter voor de warmtepomp, vorige week met die 13 graden buiten krijg je toch wat zenuwachtiger gedrag, nu staat de unit al vanaf 17 uur continue op de laagste stand te draaien.
Heb destijds nog getwijfeld over een 5kW maar ben blij dat ik toch voor de 3.5 kW ben gegaan, dit is precies goed.

Mis wel een beetje de warme vloer, kan best als het echt koud wordt ik toch overschakel op vloerverwarmig.
Maar voor het voor- en naseizoen is dit sowieso perfect.
Nu de subsidies voor de warmtepompen volgend jaar weer omhoog gaan gaat er toch ook wel een L/W warmtepomp komen, best of both worlds zeg maar

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-01 20:24
Team-RiNo schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:58:
[...]

Hmm nu ik dit lees begin ik ook wel even te twijfelen. De installateur deed er vrij makkelijk over dat de airco dichtbij de schutting van de buren zou komen. Het hoofddoel is verwarmen. In de specs lees ik dat de Daikin Stylish met RXA-35 49DB produceert. Nu zijn onze buren er niet moeilijk in en vinden het prima, omdat ze als de verwarming aan is toch nooit buiten zitten, maar ik zou het vervelend vinden als het tegenvalt…. Neig er nu naar om de unit een andere plek te geven, ook al is dat niet praktisch. Ik vind de omkastingen van Merford vrij lomp eerlijk gezegd.

Doet een silent mode van Daikin serieus wat met het geluidsniveau en wat doet dit met vermogen?

[ Voor 4% gewijzigd door kbuntu op 01-11-2021 21:14 ]

• Team-RiNo
kbuntu schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:13:
[...]

Hmm nu ik dit lees begin ik ook wel even te twijfelen. De installateur deed er vrij makkelijk over dat de airco dichtbij de schutting van de buren zou komen. Het hoofddoel is verwarmen. In de specs lees ik dat de Daikin Stylish met RXA-35 49DB produceert. Nu zijn onze buren er niet moeilijk in en vinden het prima, omdat ze als de verwarming aan is toch nooit buiten zitten, maar ik zou het vervelend vinden als het tegenvalt…. Neig er nu naar om de unit een andere plek te geven, ook al is dat niet praktisch. Ik vind de omkastingen van Merford vrij lomp eerlijk gezegd.

Doet een silent mode van Daikin serieus wat met het geluidsniveau en wat doet dit met vermogen?
Voor zover ik weet doet de silent mode alleen wat voor koelen. Hier is het zoals ik al eerder schreef een erg stille buurt en ook nu staan de ramen van de slaapkamers in de avond open. Het geluid wat opgegeven wordt in de specs klopt wel (getest met dB meter) maar een kleine 50dB is toch best hard in een stille buurt waar het zonder mijn unit niet boven de 30dB uitkomt, ook het type geluid is absoluut anders dan ritselende bladeren wat vaak als argument gegeven wordt en dan is het ook nog wel eens windstil.

Hier was de installateur ook niet echt voor een kast, het zou allemaal wel meevallen of de buren nemen ook maar een airco. Waarschijnlijk om hun eigen verkopen zo hoog mogelijk te houden.

De kast is zeker lomp maar dat was iets wat ik er voor over had. Nu moet ik voelen of de unit aan staat en in andere gevallen is er niet veel meer te horen dan wat airflow.

[ Voor 4% gewijzigd door Team-RiNo op 01-11-2021 21:43 ]

• kbuntu
Bedankt voor de info. Hier is het ook vrij stil, al is het stadsregio. Ik heb de dice-5 even opgezocht, voor hier wat betreft plaatsing is hij helaas te groot. Wel prachtige specificaties.

Ik las in de handleiding dat silent mode ook werkt bij verwarmen. Dat scheelt alweer 3 decibel :p.

[ Voor 21% gewijzigd door kbuntu op 01-11-2021 22:16 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik zou het gewoon even aankijken. Unit hier is zeker niet de stilste en ik heb er nog nooit opmerkingen over gehad*. Bij herhaling gevraagd en niemand stoort zich eraan.

Behalve toen er in februari een laag ijs onderin lag en de ventilator daar tegenaan draaide :X Toen kreeg ik appje van de buurman :D

• Nolitecho
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:20
Nolitecho schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:19:
Dag iedereen. Ik lees al een hele tijd mee. Veel respect voor jullie kennis. Na het doorlezen van zeer veel van jullie posts kom ik ook even advies vragen. Ik heb enkele installateurs uitgenodigd om een voorstel te doen. Deze komen vanaf woensdag. Graag zou ik toch al een idee hebben van de ervaringsdeskundige hier.

Doel in de eerste plaats is om te koelen. Tijdens warme zomerdagen warmt het de eerste dagen amper op, mits het sluiten van de deuren. Door de isolatie geeft meerdere dagen warmte wel problemen. De temperatuur in de woonkamer en keuken gaat dan naar +-29 graden. Boven zitten we dan aan 31 graden. De warmte krijgen we dan niet uit het huis. We zouden graag rond 22-23 kunnen koelen. Het moet geen frigo worden in huis, wel aangenaam koeler. Als we boven zijn om te slapen hoeft beneden niet max te koelen en omgekeerd.

In verband met het verwarmen bekijken we of dit ons kan helpen. Er is een baby op komst die we graag in een gelijkmatige temperatuur laten slapen een 2de volgt waarschijnlijk later. Ik, de papa heb tijdens deze frisse dagen ook wel een koude neus in bed :-) We hebben radiatoren op de kamers boven. De thermostaat hangt op het eerste verdiep in de badkamer. De andere radiatoren boven vallen stil als die op temperatuur is. Op het gelijkvloers bekijken we de mogelijkheid om deze als bijverwarming te gebruiken tijdens de ochtend bv.

Het gaat om een vrijstaand huis gebouwd in 2016 volgens strenge eisen. Het gebouw is zeer goed geïsoleerd + inclusief ramen en dak. We stoken op gas via vloerverwarming en radiatoren in de kamers boven (deze staan zo goed als nooit op). Boven het eerste verdiep is er nog een zolder die niet gebruikt wordt.

Hieronder het plan van het huis (let niet op mijn tekenskills):

Gelijkvloers
[Afbeelding]

Eerste verdiep
[Afbeelding]

Het dak dat ik naast het huis teken is om aan te geven dat het daar verlaagd plafond is, door de afloop van het dak.

Hieronder berekening die ik zelf gedaan heb:

[Afbeelding]

Slaapkamer 1 en 2 + de keuken en de living zijn belangrijk voor nu. Slaapkamer 3 zal pas over +-2 jaar in gebruik genomen worden.

Vragen:
1) Op slaapkamer 1 gaan we tegen de buitenste muur onvoldoende ruimte hebben om de binnenunit op te hangen. Ik heb hem voorlopig op papier tegen de de muur van de dressing geplaatst. Dit is wel een gyproc muur. Dan hangt die wel tegenover ons bed. Zien jullie een betere manier om dit eventueel op te hangen? In de dressing zal slechte koeling geven? Liever geen pompjes in huis voor het water af te voeren.
2) Wat denken jullie verder van de plaatsing van de units?
3) Welke verwarming gebruiken we boven best tijdens deze koude dagen en om een aangename gelijkmatige temperatuur te behouden tijdens gewone dagen? Airco of onze huidige radiatoren (deze gaan we dan wel moeten uitrusten met een evohome). Deze verwarming is maar enkele dagen per jaar.
4) slaapkamer 3 wordt pas pas over +- 2 jaar in gebruik genomen. Plaatsen we deze al of wachten we beter? Tot die tijd zullen we er niets mee doen. Stel dat we deze binnen 2 jaar installeren. Laten we dan alles naar de rechter buitenunit gaan of hangen we beter een singlesplit links aan de buitenkant?
5) Gaat de airco in de woonkamer tijdens gewone dagen (10 – 15 graden) efficiënt en zuinig zijn als bijverwarming? Deze bijvoorbeeld in de ochtend even laten bijverwarmen voor we naar het werk vertrekken en daarna laten terugvallen. Er is vloerverwarming.
6) Welke units zouden verstandig zijn? Ik dacht aan:
Binnenunits:
3 x Daikin Perfera 1.5kW CTXM15N op de slaapkamers (1 daarvan dus eventueel later te plaatsen)
1 x Daikin Perfera 3.5kW FTXM35R voor in de living (die de keuken meepakt)

Buitenunits zullen afhangen naar aanleiding van jullie advies. Voorstel mag altijd.

Bedankt voor het meedenken.
Ik volg topic zeker mee op.
Ik vroeg hier een hele tijd geleden wat info voor de installatie van een airco. Uiteindelijk is deze in mei geinstalleerd. Wegens gezinsuitbereiding en gebrek aan tijd nog niet kunnen terugkoppelen in dit topic. Het leek me wel netjes dit te doen.

Op de benedenverdieping heb ik gekozen voor een single split unit van 4,2 kW Daikin Perfera.
Op de slaapkamers heb ik gekozen voor 3 * 2,0 kW Daikin Perfera

We hebben geen super warme zomer achter de rug, maar ik herinner me toch 1 warme week. Op de benedenverdieping wist de 4,2 kW alles redelijk snel fris te krijgen en vooral makkelijk koel te houden. De units op de slaapkamer zijn overkill en dat wisten we op voorhand. We hebben deze zomer enkel die op onze slaapkamer gebruikt. Deze zetten we dan 15 minuten voor het slapen op en dan is heel de kamer fris. We laten de airco opstaan op fluisterstand en dan springt hij 2 a 3 keer per nacht op. We ervaren dit niet als storend.

Nog even voor de mensen die ook airco willen installeren. Ik heb de tips in dit topic doorgenomen en deze hebben mij echt geholpen. Het is goed om eerst zelf te kijken voordat je iemand over de vloer laat komen. Ik heb goede en zeer twijfelachtige installateurs over de vloer gehad. Zo had ik bijvoorbeeld iemand die adviseerde om een toestellen die dubbel zo zwaar zijn dan ik in principe nodig had onder het mom 'dan ben je zeker'. Verder nog een installateur die tot 2 maal toe niet compatibele binnen- en buiteninstallaties wist voor te stellen die ook op andere koelvloeistof werkte. Ik vind mezelf zeker geen kenner, maar door het inlezen hier kon ik deze figuren wel snel herkennen.

Vraag:
Sinds de installatie zit ik met airco's die in mijn wifi netwerk zitten en dus ook blijven uitzenden. Is het de bedoeling dat deze een SSID blijven uitzenden om op in te kunnen loggen? Ik wil ze uiteraard werkend hebben op wifi, maar liefst niet uitzenden, als dat kan? Zelf nog niet gekeken in de handleiding.
Het gaat bv over de FTXM20R met standaard geïntegreerde WiFi-Adapter.
Het lijkt of ze nog in installatie modus staan, ofwel moet ik er mee leren leven?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Nolitecho
mr_evil08 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:56:
[...]

Je kan hem op AP mode zetten dan zend hij een SSID uit en op stand "run" maakt hij verbinding met thuisnetwerk maar zend zelf geen SSID uit, die standen kun je instellen door de kap even te openen er zit fysiek een knop op.

Ledjes van de WiFi adapter op dat ding kun je overgens ook uitzenden in de Daikin app.

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
kbuntu schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:13:
[...]

Bij mij staat de Daikin 3MXM52N onder ons slaapkamerraam precies in midden van de uitbouw. Ik woon in een rijtjeswoning en de unit staat ongeveer 3,5/4 meter van het slaapkamerraam van de buren af in een stille buitenwijk in 't oosten :P Wij slapen altijd met het raam open en kunnen zelf de unit wel goed horen als deze aangaat. Als je echter bij onze buren gaat luisteren hoor je bijna niets. Ik heb het idee dat het geluid aan de achter en voorzijde van de unit veel beter te horen is dan vanaf de zijkant.

Ik heb net zoals @Glashelder herhaaldelijk bij beide buren gevraagd of ze er last van hebben en beide geven aan eigenlijk niets te horen. Dus ik zou het ook eerst even aankijken voordat je een dergelijke kast gaat kopen. Ligt denk ik ook geheel aan hoe gevoelig je buren zijn voor geluid.

Je zou eens met de sheet van de overheid kunnen spelen om een idee te krijgen van hoeveel geluid er nu eigenlijk bij je buren terecht komt.

De silent mode van Daikin reduceert het geluid met ca. 1dB. Je kunt dat activeren middels de afstandsbediening of via een jumper op de buitenunit. Let wel: als je het met de jumper doet dan kun je de modus nooit meer uitzetten. Zie pagina 28 van https://www.climatic.nl/w..._Geluidsdocument_2021.pdf :)

[ Voor 17% gewijzigd door BastiaanN op 02-11-2021 08:01 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Sjamo
Een poosje geleden vroeg ik hier of bepaald gedrag van onze airco (buitentemperatuur 15 graden) pendelen was. Eigenlijk zei iedereen ja, dat was pendelen. Kans groot dat het minder werd bij meer kou.

Gisterenavond (buitentemperatuur hier 9 graden en omlaag) hebben we het nog eens getest.

Onze airco bestaat uit een buitenunit van 6kW en 3 binnen-units van 3,5kW (woonkamer), 2,5kW (trapgat) en 2kW (slaapkamer).
MHI, SCM60Zs-w, SRK35ZSX-w 3.5, 2.5 en 2.0.

We hebben eerst onze 3,5kW unit aangedaan tot deze stabiel werd. Dat werd rond de 320W.

Daarna hebben we onze 2,5kW unit bijgeschakeld. Verbruik liep licht op en zakte weer, tot onze verbazing tot rond de 300W.

Daarna hebben we de 2kW unit ook nog bijgeschakeld. Het verbruik liep deze keer op tot rond de 700W (temperatuur slaapkamer stuk lager dan de ingestelde 19 graden door open raam). Ook dat zakte na een tijdje weg en bleef toen hangen rond de 345W-370W dacht ik.

Ik had wel eens wat gelezen over dit fenomeen, maar het was bijzonder om te zien in de praktijk.

We zijn hier blij mee, want het automatisch bijschakelen van de unit in de trap, wat dus blijkbaar een lager verbruik oplevert, geeft ons hier beslist meer comfort. We hadden gedacht dat alle warmte naar boven zou gaan, maar de gang en keuken beneden waren significant warmer, wat veel prettiger was tov de temperatuur van de kamer.

Instellen van de temperatuur op 19 op de afstandsbediening lijkt hier uiteindelijk een stabiele temperatuur te geven van 21graden.

Uiteraard moeten we nog afwachten wat er gebeurt bij meer kou, maar voorlopig zijn wij al erg blij met deze resultaten.

Aanvulling:
Het verbruik was tussen 17.20 uur en 23.20 uur 2,9kW (iets minder omdat daar het sluipverbruik van de dag bij in zit, 0,16kW. Daarmee ging onze woonkamer van 18 - >21, Trap+omgeving 16 - >20 en de slaapkamer van fris naar warm, geen exacte cijfers. Maar we hadden expres alle units op dezelfde instellling gezet.

[ Voor 12% gewijzigd door Sjamo op 02-11-2021 09:21 ]

• Plenkske
Sjamo schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:10:
Een poosje geleden vroeg ik hier of bepaald gedrag van onze airco (buitentemperatuur 15 graden) pendelen was. Eigenlijk zei iedereen ja, dat was pendelen. Kans groot dat het minder werd bij meer kou.

Gisterenavond (buitentemperatuur hier 9 graden en omlaag) hebben we het nog eens getest.

Onze airco bestaat uit een buitenunit van 6kW en 3 binnen-units van 3,5kW (woonkamer), 2,5kW (trapgat) en 2kW (slaapkamer).
MHI, SCM60Zs-w, SRK35ZSX-w 3.5, 2.5 en 2.0.

We hebben eerst onze 3,5kW unit aangedaan tot deze stabiel werd. Dat werd rond de 320W.

Daarna hebben we onze 2,5kW unit bijgeschakeld. Verbruik liep licht op en zakte weer, tot onze verbazing tot rond de 300W.

Daarna hebben we de 2kW unit ook nog bijgeschakeld. Het verbruik liep deze keer op tot rond de 700W (temperatuur slaapkamer stuk lager dan de ingestelde 19 graden door open raam). Ook dat zakte na een tijdje weg en bleef toen hangen rond de 345W-370W dacht ik.

Ik had wel eens wat gelezen over dit fenomeen, maar het was bijzonder om te zien in de praktijk.

We zijn hier blij mee, want het automatisch bijschakelen van de unit in de trap, wat dus blijkbaar een lager verbruik oplevert, geeft ons hier beslist meer comfort. We hadden gedacht dat alle warmte naar boven zou gaan, maar de gang en keuken beneden waren significant warmer, wat veel prettiger was tov de temperatuur van de kamer.

Instellen van de temperatuur op 19 op de afstandsbediening lijkt hier uiteindelijk een stabiele temperatuur te geven van 21graden.

Uiteraard moeten we nog afwachten wat er gebeurt bij meer kou, maar voorlopig zijn wij al erg blij met deze resultaten.

Aanvulling:
Het verbruik was tussen 17.20 uur en 23.20 uur 2,9kW (iets minder omdat daar het sluipverbruik van de dag bij in zit, 0,16kW. Daarmee ging onze woonkamer van 18 - >21, Trap+omgeving 16 - >20 en de slaapkamer van fris naar warm, geen exacte cijfers. Maar we hadden expres alle units op dezelfde instellling gezet.
Mooie test ! Hierbij heb je dus een voordeel van de multisplit, die alle binnenunits aanstuurd op een laag vermogen.
Vraagje: die wattages, haal je die uit een eigen meting of iets wat bij de MHI unit zit ?
Het verschil tussen 320 en 300 Watt is namelijk maar klein en ik vraag me af of dit wel te meten valt. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat kleine verschillen alleen te meten zijn met "professionele apparatuur" .
Maakt voor jou geval verder niet uit hoor, want in alle scenario's is het een mooi laag verbruik.

• Sjamo
Plenkske schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:30:
[...]

Mooie test ! Hierbij heb je dus een voordeel van de multisplit, die alle binnenunits aanstuurd op een laag vermogen.
Vraagje: die wattages, haal je die uit een eigen meting of iets wat bij de MHI unit zit ?
Het verschil tussen 320 en 300 Watt is namelijk maar klein en ik vraag me af of dit wel te meten valt. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat kleine verschillen alleen te meten zijn met "professionele apparatuur" .
Maakt voor jou geval verder niet uit hoor, want in alle scenario's is het een mooi laag verbruik.
Ik kan het verkeerd zeggen, maar volgens mij hebben wij iets in de meterkast van homewizard. P1? Daar zit een app bij, energy, waarin je bij "now" heel secuur het verbruik kan bekijken.

We hebben voor de airco een apart ding dat hier mee samenwerkt, zal de naam aan mijn man vragen vanavond :) Dat hebben we gedaan om goed met de airco, ook mbt geleverde energie van de zonnepanelen om te gaan. Leren hoe te doen wanneer er geen saldering is.

We hebben onze zonnepanelen net een week, de airco gebruiken we nog maar net voor verwarmen. Daarom nog vol-enthousiast met de metingen :)

Of deze gegevens exact zo zijn als ik nu zeg kan ik natuurlijk niet zeggen. Ik weet niet hoe precies dat programma is. Wel lijkt het er op dat de metingen per dag (verbruik en levering) goed overeenkomen met de gegevens bij onze energieleverancier. Maar, wat je zei, dit gaat om heel precieze getallen. Ik weet het niet.

• Plenkske
Sjamo schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:42:
[...]

Ik kan het verkeerd zeggen, maar volgens mij hebben wij iets in de meterkast van homewizard. P1? Daar zit een app bij, energy, waarin je bij "now" heel secuur het verbruik kan bekijken.

We hebben voor de airco een apart ding dat hier mee samenwerkt, zal de naam aan mijn man vragen vanavond :) Dat hebben we gedaan om goed met de airco, ook mbt geleverde energie van de zonnepanelen om te gaan. Leren hoe te doen wanneer er geen saldering is.

We hebben onze zonnepanelen net een week, de airco gebruiken we nog maar net voor verwarmen. Daarom nog vol-enthousiast met de metingen :)

Of deze gegevens exact zo zijn als ik nu zeg kan ik natuurlijk niet zeggen. Ik weet niet hoe precies dat programma is. Wel lijkt het er op dat de metingen per dag (verbruik en levering) goed overeenkomen met de gegevens bij onze energieleverancier. Maar, wat je zei, dit gaat om heel precieze getallen. Ik weet het niet.
Ik snap wat je bedoelt.
De P1 meting is exact. Die leest je slimme meter uit.
De losse kastjes zijn net iets minder exact (paar procent afwijking zeg maar), maar zullen wel een goed beeld geven. Zo heb ik het althans altijd begrepen betreft energie metingen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Plenkske schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:45:
[...]

Ik snap wat je bedoelt.
De P1 meting is exact. Die leest je slimme meter uit.
De losse kastjes zijn net iets minder exact (paar procent afwijking zeg maar), maar zullen wel een goed beeld geven. Zo heb ik het althans altijd begrepen betreft energie metingen.
Dat is in ieder geval wat de netbeheerders iedereen wijs proberen te maken :D

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:29
Glashelder schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:36:
[...]

Dat is in ieder geval wat de netbeheerders iedereen wijs proberen te maken :D
Tis daarom maar goed dat de netbeheerder niet óók je leverancier is :+

• HoppyF
Even een algemene vraag over de instelling van de airco.
Ik heb hier een LG waarbij meerdere standen te selecteren zijn.
Verwarmen/koelen, verwarmen, koelen, ventileren en droog.

Nu het wat kouder buiten wordt heb ik verwarmen aangezet, maar ook eens droog/ontvochtigen.
De vraag is of bij verwarmen er ook ontvochtigd wordt of niet.

Sinds kort meet ik de kamertemperatuur en vochtigheid met een sensor.
De vochtigheidsgraad vind ik best hoog zo rond de 67-70%.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:44
HoppyF schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:04:

Nu het wat kouder buiten wordt heb ik verwarmen aangezet, maar ook eens droog/ontvochtigen.

Door te verwarmen daalt de relatieve luchtvochtigheid. Maar hij verwijderd geen water uit de lucht. Dat doet ie echt door te koelen (in jouw setting gaat ie dan steeds even koelen en dan weer bijstoken).

Meestal is het eerder zo dat je juist wil bevochtigen bij het verwarmen.

Met het huidige natte weer en relatief warme buitentemperatuur is dit imho gewoon een teken dat je goed ventileert. Ontvochtigen op je airco is alleen maar zonde van de stroom. Zodra het straks wat kouder wordt zal je zien dat het rap daalt.

Edit: En wat @Glashelder zegt idd, die metertjes zijn niet bepaald ge-eikt. Ik heb er 4 van Oregon Scientific en daar zit 6-7% verschil tussen in dezelfde ruimte.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 02-11-2021 13:27 ]

All-electric.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Nee. Ontvochtigen kan alleen door vocht te laten condenseren op een koud oppervlak. Als je koelt dan heb je dat, als je verwarmt niet.

67/70% is maar net boven het optimum van 60%. Dat gaat vanzelf wel dalen als het kouder wordt binnen. Voor je het weet is het weer te droog binnen.

Bovendien zijn die meters notoir onbetrouwbaar. Weet je zeker dat die meting helemaal correct is?

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 02-11-2021 13:08 ]

• HoppyF
Glashelder schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:08:
[...]

Nee. Ontvochtigen kan alleen door vocht te laten condenseren op een koud oppervlak. Als je koelt dan heb je dat, als je verwarmt niet.

67/70% is maar net boven het optimum van 60%. Dat gaat vanzelf wel dalen als het kouder wordt binnen. Voor je het weet is het weer te droog binnen.

Bovendien zijn die meters notoir onbetrouwbaar. Weet je zeker dat die meting helemaal correct is?
Bedankt voor jullie reactie, ook @RonJ

Ik had ook het vermoeden dat ontvochtigen alleen zou werken bij koelen.
Verwarmen is nog maar incidenteel gedaan, zo lang heb ik de airco’s hier nog niet geïnstalleerd staan.
Vochtigheidsgraad van 67% is blijkbaar niet buitensporig hoog.

Ik meet dit met een Xiaomi aqara sensor gekoppeld aan Home Assistant.
Hoe nauwkeurig deze sensor is weet ik niet maar het schijnt dat deze wel vrij goed zijn.
Ik heb er nog twee nieuw in doos die ik nog moet installeren, ik zou ze dan onderling wel kunnen gaan vergelijken.

• mr_evil08
  • Nu online

Als je gaat verwarmen dan ontvochtig je indirect omdat de temperatuur stijgt daalt de relatieve luchtvochtigheid omdat warme lucht meer vocht kan bevatten.

Wil je daadwerkelijk vocht ontrekken aan de ruimte moet je hem op ontvochtigen/airco zetten in jouw geval functie droog (dat werkt alleen op koel modus omdat je binnenunit dan gaat condenseren).

Bij luchtvochtigheidsgraad van 70% zou ik echt even kijken wat er aan de hand is met je ventilatie of optrekkend vocht vanuit de kelder.

Gaan ontvochtigen is symptoonbestrijding en niet de daadwerkelijke probleem aanpakken.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2021 14:23 ]

• HoppyF
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:21:
[...]

Als je gaat verwarmen dan ontvochtig je indirect omdat de temperatuur stijgt daalt de relatieve luchtvochtigheid omdat warme lucht meer vocht kan bevatten.

Wil je daadwerkelijk vocht ontrekken aan de ruimte moet je hem op ontvochtigen/airco zetten in jouw geval functie droog (dat werkt alleen op koel modus omdat je binnenunit dan gaat condenseren).

Bij luchtvochtigheidsgraad van 70% zou ik echt even kijken wat er aan de hand is met je ventilatie of optrekkend vocht vanuit de kelder.

Gaan ontvochtigen is symptoonbestrijding en niet de daadwerkelijke probleem aanpakken.
De RV buiten ligt nu zo rond de 88% (waarnemingen KNMI).
Hier binnen 69% nu dus dat lijkt wel in orde.
Mijn huis is geen hermetisch afgesloten box van de buitenwereld.
Er moet nog nog wat frisse lucht binnen kunnen komen.

Het is een heel oud huis maar wel grotendeels geïsoleerd en beneden gedeeltelijk voorzien van vloerverwarming.
Die vloerverwarming doet alleen niks als de CV laag staat ingesteld en niet aanslaat.
De kruipruimte is kurkdroog.
Het huis is gebouwd op hoger gelegen zandgrond. Geen vocht dus.

• mr_evil08
  • Nu online
HoppyF schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:47:
[...]

De RV buiten ligt nu zo rond de 88% (waarnemingen KNMI).
Hier binnen 69% nu dus dat lijkt wel in orde.
Mijn huis is geen hermetisch afgesloten box van de buitenwereld.
Er moet nog nog wat frisse lucht binnen kunnen komen.

Het is een heel oud huis maar wel grotendeels geïsoleerd en beneden gedeeltelijk voorzien van vloerverwarming.
Die vloerverwarming doet alleen niks als de CV laag staat ingesteld en niet aanslaat.
De kruipruimte is kurkdroog.
Het huis is gebouwd op hoger gelegen zandgrond. Geen vocht dus.
Hier is het maar 40% luchtvochtigheid, vandaar dat ik versteld sta van mensen waarbij het huis zo vochtig is, ik heb dan wel ventilatie C.

Alleen een paar roosters open is veelal niet voldoende als er geen mechanische afzuiging aanwezig is om onderdruk of overdruk te creeeren, ik ken het principe van vroeger maar dan moet er wel voldoende wind zijn van buiten.

Hier verwarm ik wel trouwens al een tijdje en we zijn koukleum.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 03-11-2021 09:42 ]

• gigahertz0
  • Laatst online: 29-12-2025
3 Daikin FTXA20 binnenunits met 3MXM52N buitenunit voor koelen en verwarmen slaapkamers/bureau op bovenste verdieping

Goedenavond,

Wij hebben recent een rijwoning gekocht van eind jaren '60. Deze rijwoning heeft spouwisolatie (6cm) en beperkte dakisolatie (4cm). Ook is er dubbel glas (midden tot eind jaren 90).

We zouden graag AC (bovenstaande modellen) installeren voor koeling alsook verwarming.
De installateur zegt dat deze ook perfect als enige verwarming kunnen dienen voor de slaapkamers/bureau (bovenste verdieping, recht onder plat dak). Als dat waar is, zouden we graag de radiators verwijderen (oude toestellen met opbouw leidingen).

Heeft iemand hier ervaring mee, voor een woning zoals die van ons? (middelmatig geïsoleerd dus)

- geeft dit een comfortabele warmte? Niet te droog/te veel wind/...?
- niet te veel geluidsoverlast wanneer het erg koud is buiten?
- wat te doen als het hard vriest en het toestel het niet meer aankan? (-15° ofzo)

Bedankt voor jullie ervaringen :)

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
gigahertz0 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:11:
3 Daikin FTXA20 binnenunits met 3MXM52N buitenunit voor koelen en verwarmen slaapkamers/bureau op bovenste verdieping

Goedenavond,

Wij hebben recent een rijwoning gekocht van eind jaren '60. Deze rijwoning heeft spouwisolatie (6cm) en beperkte dakisolatie (4cm). Ook is er dubbel glas (midden tot eind jaren 90).

We zouden graag AC (bovenstaande modellen) installeren voor koeling alsook verwarming.
De installateur zegt dat deze ook perfect als enige verwarming kunnen dienen voor de slaapkamers/bureau (bovenste verdieping, recht onder plat dak). Als dat waar is, zouden we graag de radiators verwijderen (oude toestellen met opbouw leidingen).

Heeft iemand hier ervaring mee, voor een woning zoals die van ons? (middelmatig geïsoleerd dus)

- wat te doen als het hard vriest en het toestel het niet meer aankan? (-15° ofzo)

De warmte van een luchtsysteem is altijd anders dan dat van een watersysteem. Water is over het algemeen stil. Lucht maakt altijd wel wat geluid want je de warmte wordt nu eenmaal met een ventilator door de ruimte verspreid. Dit betekent dus ook luchtverplaatsing, maar je kunt de lucht wel over de mensen heen laten blazen en/of een zonesensor gebruiken die de lucht de richting op blaast waar geen beweging is. De warmte is overigens niet droger of vochtiger dan met radiatoren of vloerverwarming. Er wordt immers nergens vocht toegevoegd of onttrokken, net als met een "gewone" verwarming, dus de absolute luchtvochtigheid verandert niet. De relatieve luchtvochtigheid natuurlijk wel, maar dat is bij gewone verwarming niet anders. In het koelseizoen wordt de lucht natuurlijk wel ontvochtigd, maar dat is juist fijn.

Zelf vind ik vloerverwarming wel aangenamer, maar ik heb geen problemen met verwarming dmv airco. Daarom gebruik ik het ook hier als hoofdverwarming. In de winterse maanden pomp ik soms nog wel wat lauwwarm water door de vloer om de koude eruit te halen, maar ook dan blijft de airco de hoofdverwarming. Ik zal pas rond -10C de airco uitschakelen en overschakelen op de gasketel, omdat deze dan goedkoper/net zo duur is, maar dat is tot op heden nog niet echt voorgekomen.

Weet niet waar je woont maar als je in omgeving Tilburg woont mag je wel een keer komen voelen/luisteren.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:12
gigahertz0 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:11:

Goedenavond,

Ik zou zeggen, installeer de L/L warmtepomp en draai er een jaar mee. Bevalt het dan kun je het jaar erop de radiatoren verwijderen.

• gigahertz0
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:29:
[...]

De warmte van een luchtsysteem is altijd anders dan dat van een watersysteem. Water is over het algemeen stil. Lucht maakt altijd wel wat geluid want je de warmte wordt nu eenmaal met een ventilator door de ruimte verspreid. Dit betekent dus ook luchtverplaatsing, maar je kunt de lucht wel over de mensen heen laten blazen en/of een zonesensor gebruiken die de lucht de richting op blaast waar geen beweging is. De warmte is overigens niet droger of vochtiger dan met radiatoren of vloerverwarming. Er wordt immers nergens vocht toegevoegd of onttrokken, net als met een "gewone" verwarming, dus de absolute luchtvochtigheid verandert niet. De relatieve luchtvochtigheid natuurlijk wel, maar dat is bij gewone verwarming niet anders. In het koelseizoen wordt de lucht natuurlijk wel ontvochtigd, maar dat is juist fijn.

Zelf vind ik vloerverwarming wel aangenamer, maar ik heb geen problemen met verwarming dmv airco. Daarom gebruik ik het ook hier als hoofdverwarming. In de winterse maanden pomp ik soms nog wel wat lauwwarm water door de vloer om de koude eruit te halen, maar ook dan blijft de airco de hoofdverwarming. Ik zal pas rond -10C de airco uitschakelen en overschakelen op de gasketel, omdat deze dan goedkoper/net zo duur is, maar dat is tot op heden nog niet echt voorgekomen.

Weet niet waar je woont maar als je in omgeving Tilburg woont mag je wel een keer komen voelen/luisteren.
Bedankt voor je antwoord. Geeft toch al een beter zicht. Woon zelf in België, dus langskomen is niet zo praktisch :).
FrankHe schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:42:
[...]

Ik zou zeggen, installeer de L/L warmtepomp en draai er een jaar mee. Bevalt het dan kun je het jaar erop de radiatoren verwijderen.
Uitdaging is dat de leiding uit de vloer komt en we ook een nieuwe vloer gaan leggen. Dus als we het toestel later verwijderen, hebben we twee ronde gaten in de nieuwe vloer :).

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:35:
[...]

Hier is het maar 40% luchtvochtigheid, vandaar dat ik versteld sta van mensen waarbij het huis zo vochtig is, ik heb dan wel ventilatie C.

Alleen een paar roosters open is veelal niet voldoende als er geen mechanische afzuiging aanwezig is om onderdruk of overdruk te creeeren, ik ken het principe van vroeger maar dan moet er wel voldoende wind zijn van buiten.
40% luchtvochtigheid is laag met dit weertje, klopt de meting wel?

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

• Team-RiNo
gigahertz0 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:49:
Uitdaging is dat de leiding uit de vloer komt en we ook een nieuwe vloer gaan leggen. Dus als we het toestel later verwijderen, hebben we twee ronde gaten in de nieuwe vloer :).
Ik weet niet wat de verwarmingsbehoefte is in je slaapkamers/kantoor maar die is hier minimaal, daar zou ik het wel aandurven. In de slaapkamers kan je verwarmen als er niemand ligt en in het kantoor lijkt geluid me van minder belang, het is iig niet zo dat het geluid dusdanig hard gaat dat het storend is als je achter je pc zit/aan het bellen bent, wellicht voor sommigen wel als je een film te kijken o.i.d. al heb ik daar zelf ook geen last van en je kan altijd nog de fan snelheid handmatig instellen.

Radiatoren weghalen ga ik hier nog niet doen omdat ik nog geen goede winter heb doorgemaakt maar vanaf half februari heb ik geen cv meer aangehad in een woning die wel iets beter geïsoleerd is vermoed ik, opleverjaar 99.

• gigahertz0
Team-RiNo schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:52:
[...]

Ik weet niet wat de verwarmingsbehoefte is in je slaapkamers/kantoor maar die is hier minimaal, daar zou ik het wel aandurven. In de slaapkamers kan je verwarmen als er niemand ligt en in het kantoor lijkt geluid me van minder belang, het is iig niet zo dat het geluid dusdanig hard gaat dat het storend is als je achter je pc zit/aan het bellen bent, wellicht voor sommigen wel als je een film te kijken o.i.d. al heb ik daar zelf ook geen last van en je kan altijd nog de fan snelheid handmatig instellen.

Radiatoren weghalen ga ik hier nog niet doen omdat ik nog geen goede winter heb doorgemaakt maar vanaf half februari heb ik geen cv meer aangehad in een woning die wel iets beter geïsoleerd is vermoed ik, opleverjaar 99.
Bedankt! Normaal zou ik de radiatoren ook laten staan, alleen vinden we de leidingen echt wel lelijk. En inbouwen is niet zo eenvoudig aangezien de chape dun is en horizontaal slijpen in een draagmuur niet aan te raden is.

Weet iemand toevallig of die AC unit (3MXM52N) onder de -15°C echt gewoon niet meer verwarmt? (-15°C is de minimumtemperatuur opgegeven door Daikin). Of verbruikt het gewoon een stuk meer energie?

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
gigahertz0 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:59:
[...]

Bedankt! Normaal zou ik de radiatoren ook laten staan, alleen vinden we de leidingen echt wel lelijk. En inbouwen is niet zo eenvoudig aangezien de chape dun is en horizontaal slijpen in een draagmuur niet aan te raden is.

Weet iemand toevallig of die AC unit (3MXM52N) onder de -15°C echt gewoon niet meer verwarmt? (-15°C is de minimumtemperatuur opgegeven door Daikin). Of verbruikt het gewoon een stuk meer energie?
begin februari dit jaar bij -10 °C met hoge luchvochtigheid buiten, doet de daikin om de haverklap een defrost en veel ijsafzetting.
bij -15°C gaan we de elektrische oven (cop 1) aanzetten icm wpb cv-onstersteuning :)

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

yingli405 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:47:
Lijkt me wel. Buiten is nu het koud (3 graden) met 99% luchtvochtheid. Maar binnen is het hier 20 graden met 43% luchtvochtigheid. Gisteren, toen het buiten nog 7 graden was stond de luchtvochtigheid hier binnen op 46%. Dan zal 40% in een wat warmere kamer (of met een wat anders gecalibreerde meter) best kunnen kloppen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
Hier vanochtend weer de eerste defrost van dit jaar. Na ong een uurtje aan te hebben gestaan had hij ong 15min nodig om weer warme lucht te blazen.

Jullie ook al last van defrost?

• Team-RiNo
Andrehj schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:20:
[...]

Lijkt me wel. Buiten is nu het koud (3 graden) met 99% luchtvochtheid. Maar binnen is het hier 20 graden met 43% luchtvochtigheid. Gisteren, toen het buiten nog 7 graden was stond de luchtvochtigheid hier binnen op 46%. Dan zal 40% in een wat warmere kamer (of met een wat anders gecalibreerde meter) best kunnen kloppen.
Ik haal zo ongeveer dezelfde waardes hier dus is heel normaal idd.

• Team-RiNo
Voske89 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:35:
Hier vanochtend weer de eerste defrost van dit jaar. Na ong een uurtje aan te hebben gestaan had hij ong 15min nodig om weer warme lucht te blazen.

Ik vermoed van wel bij c.a. 2c buiten en 97%rv stopte het systeem voor c.a. 6 minuten met blazen na een uurtje aangestaan te hebben.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:08
Hier geen defrost gehad. Ik heb de unit vannacht laten draaien en die heeft constant op cmpfreq 14 gelopen (lager kan ie niet) dus dat is prima.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:28

Ja hier ook de eerste defrost van het jaar. In de nacht was 'ie lekker aan het pruttelen en nergens last van, maar rond 08:00 was hij even 5 minuten aan het ontdooien.
Maar ook niet zo heel gek met de weersomstandigheden van vanmorgen.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• mr_evil08
  • Nu online
yingli405 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:47:
[...]

Nu is het uiteraard wel hoger gezien de mist op buiten, ik heb 3 meters dan moeten ze alle 3 stuk zijn wat wel heel toevallig moet zijn.

Waardes van 60%+ is wel heel uitzonderlijk hier.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 03-11-2021 09:38 ]

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:12
gigahertz0 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:49:
[...]

Ja dat is inderdaad vervelend. De beste manier om er achter te komen of de L/L warmtepomp voldoende is is door er een winter mee te draaien en de radiatoren achter de hand te houden. De vloer kan neem ik aan niet tot volgend jaar wachten?

• kbuntu
BastiaanN schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 07:51:
[...]

Bij mij staat de Daikin 3MXM52N onder ons slaapkamerraam precies in midden van de uitbouw. Ik woon in een rijtjeswoning en de unit staat ongeveer 3,5/4 meter van het slaapkamerraam van de buren af in een stille buitenwijk in 't oosten :P Wij slapen altijd met het raam open en kunnen zelf de unit wel goed horen als deze aangaat. Als je echter bij onze buren gaat luisteren hoor je bijna niets. Ik heb het idee dat het geluid aan de achter en voorzijde van de unit veel beter te horen is dan vanaf de zijkant.

Ik heb net zoals @Glashelder herhaaldelijk bij beide buren gevraagd of ze er last van hebben en beide geven aan eigenlijk niets te horen. Dus ik zou het ook eerst even aankijken voordat je een dergelijke kast gaat kopen. Ligt denk ik ook geheel aan hoe gevoelig je buren zijn voor geluid.

Je zou eens met de sheet van de overheid kunnen spelen om een idee te krijgen van hoeveel geluid er nu eigenlijk bij je buren terecht komt.

De silent mode van Daikin reduceert het geluid met ca. 1dB. Je kunt dat activeren middels de afstandsbediening of via een jumper op de buitenunit. Let wel: als je het met de jumper doet dan kun je de modus nooit meer uitzetten. Zie pagina 28 van https://www.climatic.nl/w..._Geluidsdocument_2021.pdf :)
Hmm ik snap alleen even niet waarom deze gegevens qua decibel van de machines afwijken van de specsheet op de site van de betreffende unit. Is dat omdat in jouw specsheet ze uitgaan van maximale geluidsproductie?

• mr_evil08
  • Nu online

Komt door de mist dat vinden ze niet zo leuk, bij kale vorst bijvoorbeeld heb je minder hinder dan "kwakelweer".

• gigahertz0
FrankHe schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:38:
[...]

Ja dat is inderdaad vervelend. De beste manier om er achter te komen of de L/L warmtepomp voldoende is is door er een winter mee te draaien en de radiatoren achter de hand te houden. De vloer kan neem ik aan niet tot volgend jaar wachten?
Liefst niet. Huidige vloer is heel lelijk, en na verhuis is het een stuk moeilijker om de vloer te vervangen.
Maar als ik het zo hoor is het waarschijnlijk het best om de radiatoren te laten hangen, en te gebruiken wanneer het buiten echt koud is. (als toestellen bij de huidige temperaturen al 'defrosts' nodig hebben, kan ik me voorstellen dat dit bij echte vriestemperaturen niet altijd even vlot verloopt/veel energie verbruikt/...?)

Is waarschijnlijk ook beter voor doorverkoop later, aangezien sommige mensen misschien zouden afknappen op 'enkel airco' boven.

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:02
gigahertz0 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:30:
[...]

Liefst niet. Huidige vloer is heel lelijk, en na verhuis is het een stuk moeilijker om de vloer te vervangen.
Maar als ik het zo hoor is het waarschijnlijk het best om de radiatoren te laten hangen, en te gebruiken wanneer het buiten echt koud is. (als toestellen bij de huidige temperaturen al 'defrosts' nodig hebben, kan ik me voorstellen dat dit bij echte vriestemperaturen niet altijd even vlot verloopt/veel energie verbruikt/...?)

Is waarschijnlijk ook beter voor doorverkoop later, aangezien sommige mensen misschien zouden afknappen op 'enkel airco' boven.
Wanneer ben je van plan om de boel te verkopen? Als dat op korte termijn is snap ik je, anders ga je toch voor je eigen woonplezier met mooi afgewerkte kamers zonder die radiatoren?

Bij mij hangen de radiatoren er ook nog na plaatsen van een airco boven voor het verwarmen (hangt op de hal met een gesloten deur naar het trappenhuis), maar die radiatoren gaan er in het voorjaar wel vanaf. Geen units op de afzonderlijke kamers, maar ik hoef boven ook niet tot 22+ te stoken.

Ik had in jouw geval, met een eigen unit op elke kamer, die radiatoren er gewoon direct afgegooid. Ja, ze zullen het wat zwaarder krijgen als het echt koud wordt buiten (al denk ik dat dat allemaal wel zal meevallen), maar dan zou ik eerder investeren in een stukje extra isolatie op de kamers om de warmte beter te behouden dan de radiatoren aan gooien.

[ Voor 5% gewijzigd door DaLass op 03-11-2021 10:38 ]

Mijn advertenties op V&A

• gigahertz0
DaLass schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:35:
[...]

Wanneer ben je van plan om de boel te verkopen? Als dat op korte termijn is snap ik je, anders ga je toch voor je eigen woonplezier met mooi afgewerkte kamers zonder die radiatoren?

Bij mij hangen de radiatoren er ook nog na plaatsen van een airco boven voor het verwarmen (hangt op de hal met een gesloten deur naar het trappenhuis), maar die radiatoren gaan er in het voorjaar wel vanaf. Geen units op de afzonderlijke kamers, maar ik hoef boven ook niet tot 22+ te stoken.

Ik had in jouw geval, met een eigen unit op elke kamer, die radiatoren er gewoon direct afgegooid. Ja, ze zullen het wat zwaarder krijgen als het echt koud wordt buiten (al denk ik dat dat allemaal wel zal meevallen), maar dan zou ik eerder investeren in een stukje extra isolatie op de kamers om de warmte beter te behouden dan de radiatoren aan gooien.
Binnen 5 à 10 jaar ofzo. Dus middellange termijn.

Akkoord over de ruimte mooi maken voor onszelf, maar moet natuurlijk ook comfortabel zijn in de winter.
Extra isoleren wordt moeilijk. Spouw is al volledig geïsoleerd, dus dan zouden we al een nieuwe buitenmuur moeten plaatsen of het dak extra isoleren (staan zonnepanelen op, dus maakt het nog wat duurder om te doen).

Hoe goed is jouw woning geïsoleerd?

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:02
gigahertz0 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:25:
[...]

Binnen 5 à 10 jaar ofzo. Dus middellange termijn.

Akkoord over de ruimte mooi maken voor onszelf, maar moet natuurlijk ook comfortabel zijn in de winter.
Extra isoleren wordt moeilijk. Spouw is al volledig geïsoleerd, dus dan zouden we al een nieuwe buitenmuur moeten plaatsen of het dak extra isoleren (staan zonnepanelen op, dus maakt het nog wat duurder om te doen).

Hoe goed is jouw woning geïsoleerd?
Ik heb een jaren 70 tussenwoning, zogenaamde tunnelbouw. Daarvan hebben we in 2019 de voor- en achtergevel aangepakt (oude isolatie eruit, nieuwe erin, keralit erop en kunststof kozijnen met HR++. Tevens het dak voorzien van dakisolatie (plat dak). Spouw was al een keer gedaan, vloerisolatie is nauwelijks aanwezig (1,5cm tempex tussen beton en houten vloer).

Toen we er kwamen wonen zaten we op 1300m3 gas in het 1e jaar (2018), 950m3 in het 2e jaar (2019) en eind vorig jaar hebben we de airco units opgehangen. Gas gebruiken we voor nu alleen nog maar voor warm water en koken.

Boven verwarmen we alleen om de kou eruit te krijgen en dat kan onze 3,5kW unit op de overloop prima. Beneden verwarmen we de hele verdieping (60m2) ook met een 3,5kW unit en dat gaat ook prima.

Je moet je afvragen of mensen over 5-10 jaar nog zitten te wachten op radiatoren. Misschien dat dan juist de huizen die anders verwarmen sneller verkopen dan degene met een traditioneel systeem.

Voordeel van die airco units op elke kamer is dat je wel heel gericht kunt verwarmen.

[ Voor 9% gewijzigd door DaLass op 03-11-2021 13:08 ]

Mijn advertenties op V&A

• RideWithUz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04-2024
Voor 3 slaapkamers op de 1e verdieping zijn we aan het kijken voor een airco systeem om te koelen en verwarmen. De kamers zijn qua grootte 2x 10 m2 en 1x. 15m2.
Nu hebben we een paar offertes lopen maar wat denken jullie? Ons budget is 5k-7k.

Liefst een mat zwarte binnenunit.

We hebben nu 2 opties:

Multisplit daikin stylish 2x 2kw en 1 singlesplit 2kw.
Voordeel: mooie kleine kast, stil, zuinig
Nadeel : Duur (offertebedrag rond 10k)

Mitsubishi SRK25ZS-WB multisplit voor de kleine en een singlesplit voor de grotere kamer
Voordeel : Prijs (rond 5k)
Nadeel : .Fors groter, binnenunit bijna 90 cm. Misschien wel erg groot voor kleine slaapkamer?

Iemand nog meer ideeën?
Pagina: 1 ... 80 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic