Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.199 views

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Gerco-M schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:26:
[...]

Ik heb hier praktisch dezelfde opstelling, maar dan de SCM71ZS-W en 2 x 35ZSX-W en 1 x 25 ZSX-W.

Die 350 watt pendelen zou ik absoluut voor tekenen! Ik heb hier nu voor onze unit minimaal 700 watt en daaronder gaat ie pendelen. Een van de 35 ZSX draaid in een relatief grote ruimte die nu nog slecht geisoleerd is dus die zou perfect terug kunnen moduleren, zelfs bij dit weer.
Volgens datasheet doet de SCM60 minimaal vermogen van 320 watt en de SCM71 350 watt dus dat zou praktisch hetzelfde moeten zijn.

Wat doe ik verkeerd of klopt er niet kwa installatie of settings of wat?
Alvast dank als iemand die ook een MHI SCM heeft de oplossing weet.
Dit vind ik toch wel bijzonder. Lijkt inderdaad wel alsof er ergens iets niet helemaal goed gaat. Je zou bij verwarmen met 3 binnenunits (ZSX) op minimaal 370 Watt moeten zitten - de SCM60 (met ZSX) op 270 W (zie capaciteit combinatietabellen).

Ik draai hier momenteel met de SCM60ZS-W (met 50/25/25 ZS-W binnenunits) en dat ging tijdens de paar 'koude dagen' eind vorige week rustig op 270 Watt (staat op verwarmen, fan automatisch).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlxQcvK2fNNEtwC-fc9Mh1mOS1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kcmpP2uBzPVvv6S0sh4pS9yW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 26-10-2021 07:29 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
@Gerco-M hoeveel units heb je op dat moment aanstaan? Bij mijn Daikin 3MXM52N is mij opgevallen dat hij met maar 1 unit (3.5kw) aan veel minder ver terugmoduleert (ca. 750watt) dan wanneer ik twee of drie units (3.5+2+2) aan heb staan (ca 300 watt).

De logica daar achter begrijp ik nog niet trouwens en ik weet ook niet of dat een Daikin dingetje is of dat dit generiek is voor alle multisplits.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:32
w00key schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:34:

Dat is toch een stuk makkelijker met de LG app.

0800 aan, 1045 uit, om de 3 uur defrost timer voor te zijn, dit om de kou van de nacht weg te blazen. 1500 aan, 1745 uit, om op te warmen met maximum COP, hoogste buitentemperatuur. 2.4 kWh vandaag met een setpoint van 21C.
Kan je de LG ook besturen met bv domoticz of HA ?
Ik vraag dat omdat je wellicht het dikgedrukte stuk nog verder kan optimaliseren door te kijken naar de weersvoorspelling en huidige buitentemperatuur. Gemiddeld gezien zal het waarschijnlijk wel rond 15:00 het warmste zijn, maar er zijn genoeg dagen waarbij dit niet zo is ;)
w00key schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:34:
Ik mis alleen een warme badkamer 's ochtends :'(
Heb je de ketel nog ? Wellicht kan je na aanpassingen daar nog voor zorgen ;)

Ik ben daar zelf ook nog over aan het nadenken voor als de airco komt.... wat is de beste manier om de badkamer nog warm te krijgen met de vloerverwarming.
Ik zat te denken aan een draadloze thermostaat zodat het aan te sturen is met de temperatuur in de badkamer.
Daarnaast de temperatuur van de vloerverwarming iets verlagen. Dan is de kou ook uit de vloer van de woonkamer. Nu draait de badkamer namelijk mee met de woonkamer.
Iemand nog tips ?

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:51
BastiaanN schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:03:
@Gerco-M hoeveel units heb je op dat moment aanstaan? Bij mijn Daikin 3MXM52N is mij opgevallen dat hij met maar 1 unit (3.5kw) aan veel minder ver terugmoduleert (ca. 750watt) dan wanneer ik twee of drie units (3.5+2+2) aan heb staan (ca 300 watt).

De logica daar achter begrijp ik nog niet trouwens en ik weet ook niet of dat een Daikin dingetje is of dat dit generiek is voor alle multisplits.
Die ervaring heb ik niet en ik we hebben vrijwel dezelfde setup, zowel bij 1 of 2 binnenunits aan kan er teruggemoduleerd worden naar ~250w.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• BastiaanN
  • Niet online
Team-RiNo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:12:
[...]

Die ervaring heb ik niet en ik we hebben vrijwel dezelfde setup, zowel bij 1 of 2 binnenunits aan kan er teruggemoduleerd worden naar ~250w.
Vreemd. Als ik twee units aanzet blijven ze beide rustig doorkabbelen en zakt het vermogen naar de 350 watt. Zodra ik de unit boven (2.0) uitzet en dus alleen de unit in de woonkamer nog aanstaat (3.0) hoor ik gelijk de compressor weer optoeren en neemt ook het vermogen weer toe naar rond de 750 watt. De installatie begint dan ook lekker te pendelen... Dit heb ik 5 keer geprobeerd en alle 5 keer hetzelfde resultaat 8)7

Ik dacht dat ik dit verhaal hier ook vaker had gelezen :)

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:55
Plenkske schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:59:
[...]

Kan je de LG ook besturen met bv domoticz of HA ?
Ik vraag dat omdat je wellicht het dikgedrukte stuk nog verder kan optimaliseren door te kijken naar de weersvoorspelling en huidige buitentemperatuur. Gemiddeld gezien zal het waarschijnlijk wel rond 15:00 het warmste zijn, maar er zijn genoeg dagen waarbij dit niet zo is ;)
Dat is waar. En eigenlijk wil ik mijn setpoint 1 hoger zetten dan in de ochtend, maar dat kan niet met de native app. Home-assistant heeft een onofficiële integratie, maar ik heb nog geen low power machine om dat 24/7 te draaien, de PC vreet stroom (5800X + RTX ON = many watts). Die staat nu 90% van de tijd in standby.
[...]

Heb je de ketel nog ? Wellicht kan je na aanpassingen daar nog voor zorgen ;)
Ik kan wel de ketel aansteken (alleen badkamer zone uit slaapstand) maar vind dat een beetje zonde, het is nu 20 graden daar, ik laat warm water een extra minuut of 2 zachtjes uit de regendouche lopen met de douche deuren open om alles warm te stomen.

Als het kouder wordt zeker een optie, en als ik het verbouw krijgt het een elektrische vloerverwarming of handdoek radiator met timer of weekprogramma. Nu hangt er alleen een klein wit paneeltje dat erg weinig watts doet, de CV ketel en pomp (oud, niet automatisch modulerend) vindt dat niet fantastisch als het de enige kraan is dat open staat.
Ik ben daar zelf ook nog over aan het nadenken voor als de airco komt.... wat is de beste manier om de badkamer nog warm te krijgen met de vloerverwarming.
Ik zat te denken aan een draadloze thermostaat zodat het aan te sturen is met de temperatuur in de badkamer.
Daarnaast de temperatuur van de vloerverwarming iets verlagen. Dan is de kou ook uit de vloer van de woonkamer. Nu draait de badkamer namelijk mee met de woonkamer.
Iemand nog tips ?
Je kan de lussen van de woonkamer dicht / zo goed als dicht zetten om warm water te besparen en de (draadloze) thermostaat in de badkamer plaatsen, die is dan de baas van de vloerverwarming, dat de woonkamer ook ietsje wordt opgewarmd is een side effect. Maar dat gaat wel gas kosten. Ik zou eerder elektrisch doen, voor retrofit: slimme verwarmingspaneel / blower aan een stopcontact of domme unit slim maken met Hue / Tradfri en daar de timers instellen.

• Plenkske
w00key schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:42:

Je kan de lussen van de woonkamer dicht / zo goed als dicht zetten om warm water te besparen en de (draadloze) thermostaat in de badkamer plaatsen, die is dan de baas van de vloerverwarming, dat de woonkamer ook ietsje wordt opgewarmd is een side effect. Maar dat gaat wel gas kosten. Ik zou eerder elektrisch doen, voor retrofit: slimme verwarmingspaneel / blower aan een stopcontact of domme unit slim maken met Hue / Tradfri en daar de timers instellen.
Mijn doel is niet 0 gas, maar minder gas. Ook vinden wij het prettig dat de kou uit de vloer is, zeker op de badkamer. Dus ik denk dat hem dat gaat worden inderdaad. Beetje proberen qua temperatuur/timing :)

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-12-2025
Beste forum lezers,

Ik heb zeer aandachtig dit forum doorgenomen, al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet alle 313 pagina's heb gelezen. Ook wij willen vanwege de gestegen gasprijzen een lucht/lucht systeem laten plaatsen.

Onze (semi)vrijstaande woning is van 1984, vorig jaar voorzien van vloer en muur isolatie en volledig HR++ glas. Het dak was al door de vorige eigenaren geïsoleerd. We hebben ook 12 zonnepanelen en leveren meer stroom terug dan dat we afnemen.

We willen graag in de koude periodes van het jaar (voorjaar, herfst en winter) met een lucht/lucht systeem gaan (bij)verwarmen. Op de aller koudste dagen van het jaar mag de CV installatie (HR van 2017) nog wel meedraaien.

Scenario is normaal als volgt. Vriendin werkt momenteel nog thuis en gebruikt overdag de werkkamer boven. Komt eigenlijk amper beneden. Ik werk zelf buiten huis, kom rond 17.30 thuis en dan is mijn vriendin ook klaar met werken. Nu gaat de kachel in de ochtend aan en rond 08.30 weer uit. Zij doet dan op de werkkamer een elektrisch kacheltje aan. Die houdt de werkkamer makkelijk op temperatuur. In de avond is de verwarming dan weer aan totdat we naar bed gaan. In het weekend is overdag de kachel aan tenzij we niet thuis zijn (geofencing).

Verbruik in 2019 2.512 m3, 2020 2.236 m3 en 2021 (ultimo heden) 1.609 m3. Als ik de maanden oktober, november en december van 2020 als leidraad houd en dat bij het verbruik 2021 optel kom ik op 2.300 m3 voor 2021. Op de koudste dag van 2021 was het verbruik 23 m3 waarvoor 1 m3 voor koken en warm water.

We zoeken voor de woonkamer, keuken en serre (allemaal 1 open ruimte van 170 m3), een slaap/werkkamer (30 m3) en slaapkamer (35 m3) een multi split systeem. We hebben door een airco leverancier 2 offertes ontvangen. 1 van Daikin en de ander van Mitsubishi Heavy Industries.

De adviseur van het aircobedrijf gaat uit van een vermogen van 6 kW voor de woonkamer en 2 kW elk voor de slaap en werkkamer.

Voor het Daikin systeem wordt het dan een;
  • Daikin 3MXM68N 6.8 kW (buitendeel, multi split)
  • Daikin FTXM60R Perfera 6,0 kW (woonkamer, wandmodel)
  • Daikin FVXM25F 2,5kW (slaap en werkkamer, vloermodel)
Kosten incl. montage maar zonder kosten voor aanleg elektra (extra groep + maken stroomaansluiting) is € 6.525,00.

Voor het Mitsubishi systeem;
  • SCM 60 ZS-W 6.0 kW (buitendeel, multi split)
  • SRK 60 ZSX-W 6.0 kW (woonkamer, wandmodel)
  • SRF 25 ZS-W 2,5 kW (slaap en werkkamer, vloermodel)
Kosten incl. montage maar zonder kosten voor aanleg elektra (extra groep + maken stroomaansluiting) is € 6.250,00.

Mijn vragen zijn nu als volgt;

Is het berekende vermogen voor woonkamer en slaap/werk kamers (en daarmee dus ook de buiten unit) niet te hoog?
Zijn de berekende prijzen marktconform?

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05-2025
Slonzo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 01:33:
[...]

[...]

Even uitgaande van hetzelfde principe als de warmtepompen zelf: verdampen neemt energie op, condenseren geeft energie af. Lucht met hoge RV komt langs de koude radiator van de buitenunit, het water condenseert erop en geeft zodoende zijn energie af. Ergo: de WP kan meer energie opnemen uit de buitenlucht bij een hoge RV dan bij een lage RV? Of zit ik er nu helemaal naast? :)
Zoiets dacht ik ook maar zeker weten doe ik het niet , ik ben ook geen airco technici. Plus dat in huis ook de luchtvochtigheid hoger is dat was bij mij wel 20% hoger dan een paar dagen terug. Dus werkt ook mee dus al met al ga ik er vanuit dat je met een hoge luchtvochtigheid een beter rendement heb dan bij een laag luchtvochtigheid graad bij deze temperatuur. Alleen onder nul zou het wel tegen werken vanwege ik denk dat er dan meer Defrost nodig zijn.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05-2025
@MichielK71 Als je vriendin de meeste tijd op de werkkamer zit zou ik daar een single ac ophangen . Beter rendement en minder last van Pendelen. En voor je woonkamer zou je ook kunnen overwegen om er 2 kleine op te hangen ipv 1 grote. Betere verdeling en meer comfort.

[ Voor 29% gewijzigd door evtje op 26-10-2021 12:15 ]

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19
MichielK71 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:02:

De adviseur van het aircobedrijf gaat uit van een vermogen van 6 kW voor de woonkamer en 2 kW elk voor de slaap en werkkamer.

Is het berekende vermogen voor woonkamer en slaap/werk kamers (en daarmee dus ook de buiten unit) niet te hoog?
Voor de slaap- en werkkamer zit je met jouw isolatiegraad sowieso goed. Ik meen dat 2,5 sowieso het kleinste vloermodel binnenunit is. En anders heeft een 2,0 of 1,5 meestal geen enkele zin, is puur een softwarematige begrenzing op het afgiftevermogen, zonder dat ie ook echt lager terug kan.

Voor de woonkamer/keuken/serre zou ik normaal gesproken meteen roepen dat ze véél te zwaar zitten. Qua verwarmen, zeker als de CV er nog bij mag springen bij vrieskou, zou ik eerder naar een 3,5-4,2kW kijken. Máár: Ik denk dat ze voor de 6.0kW gekozen hebben op het koelen en niet op verwarmen. Bij een serre komt er namelijk een enorme bak warmte binnen 's-zomers, die je niet zomaar weggekoeld krijgt met een kleinere unit.

Met andere woorden: Wil je ook flink kunnen koelen beneden in de zomer? Of is dat hooguit leuk meegenomen en is een paar graden eraf al voldoende? Indien het laatste kan je gerust lager gaan zitten. En dan zou ik de buitenunit ook downgraden naar een 3MXM52.

Ik zou zelf in jouw situatie overwegen om 2x een 2,5kW of 3,5 (bij de serre) + 2,5 te nemen beneden. Iets meer werk en ook iets duurder, maar dan heb je wel een veel comfortabeler en vooral stiller systeem. Hou er rekening mee dat een 6.0 binnenunit een enorm bakbeest is, dan is 2x een veel kleinere binnenunit niet persé lelijker.

All-electric.

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:35
Hier vandaag de 2e airco boer over de vloer gehad, wat mij betreft een man met verstand ipv alleen een verkoper.
Waar de 1e in de woonkamer een 6 kw wilde hangen, zegt hij dat 3,5 kw ruim voldoende is en zwaarder veel meer gaat pendelen en uitstekend is om mee te verwarmen.
Op zolder een 2,5 kw voor de slaapkamer en kantoor.

Alles MHI

• Team-RiNo
Slonzo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 01:33:
[...]

[...]

Even uitgaande van hetzelfde principe als de warmtepompen zelf: verdampen neemt energie op, condenseren geeft energie af. Lucht met hoge RV komt langs de koude radiator van de buitenunit, het water condenseert erop en geeft zodoende zijn energie af. Ergo: de WP kan meer energie opnemen uit de buitenlucht bij een hoge RV dan bij een lage RV? Of zit ik er nu helemaal naast? :)
Klopt inderdaad, na enig zoekwerk op "heatpump efficiency humidity" vind ik dit overal terug. Het pendelgedrag bij mij bij hoge rv% staat iig dus los van lagere COP.

http://www.veraahdyheatpumps.com/heat-pump-efficiency.html

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Polemic
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-01 14:04
Mijn Panasonic Etherea's maken soms een vreemd geluid bij het verwarmen, ook op de quiet modus... Is dit normaal of dien ik de verkoper aan te spreken?

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-01 23:00

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Klinkt als uitzetten van het element door verwarming.

... en oranje! :P

• Polemic
  • Laatst online: 09-01 14:04
Het probleem is dat hij dit doet tijdens het verwarmen door, dus 's nachts in de slaapkamer horen we dit geluid...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Vind het een vreemd geluid omdat het klinkt als metaal op metaal frictie.

Geluid van plastic elementen die strak tegen elkaar aanzitten en als gevolg van warmte dan uitzetten geeft een soortgelijk geluid maar is toch duidelijk anders. Dat laatste is net zo irritant overigens, maar komt wel vaker voor en kan niet zo heel veel kwaad. Dit vind ik wel raar klinken..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:47
MichielK71 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:02:
Beste forum lezers,

Ik heb zeer aandachtig dit forum doorgenomen, al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet alle 313 pagina's heb gelezen. Ook wij willen vanwege de gestegen gasprijzen een lucht/lucht systeem laten plaatsen.

Onze (semi)vrijstaande woning is van 1984, vorig jaar voorzien van vloer en muur isolatie en volledig HR++ glas. Het dak was al door de vorige eigenaren geïsoleerd. We hebben ook 12 zonnepanelen en leveren meer stroom terug dan dat we afnemen.

We willen graag in de koude periodes van het jaar (voorjaar, herfst en winter) met een lucht/lucht systeem gaan (bij)verwarmen. Op de aller koudste dagen van het jaar mag de CV installatie (HR van 2017) nog wel meedraaien.

Scenario is normaal als volgt. Vriendin werkt momenteel nog thuis en gebruikt overdag de werkkamer boven. Komt eigenlijk amper beneden. Ik werk zelf buiten huis, kom rond 17.30 thuis en dan is mijn vriendin ook klaar met werken. Nu gaat de kachel in de ochtend aan en rond 08.30 weer uit. Zij doet dan op de werkkamer een elektrisch kacheltje aan. Die houdt de werkkamer makkelijk op temperatuur. In de avond is de verwarming dan weer aan totdat we naar bed gaan. In het weekend is overdag de kachel aan tenzij we niet thuis zijn (geofencing).

Verbruik in 2019 2.512 m3, 2020 2.236 m3 en 2021 (ultimo heden) 1.609 m3. Als ik de maanden oktober, november en december van 2020 als leidraad houd en dat bij het verbruik 2021 optel kom ik op 2.300 m3 voor 2021. Op de koudste dag van 2021 was het verbruik 23 m3 waarvoor 1 m3 voor koken en warm water.

We zoeken voor de woonkamer, keuken en serre (allemaal 1 open ruimte van 170 m3), een slaap/werkkamer (30 m3) en slaapkamer (35 m3) een multi split systeem. We hebben door een airco leverancier 2 offertes ontvangen. 1 van Daikin en de ander van Mitsubishi Heavy Industries.

Voor het Daikin systeem wordt het dan een;
  • Daikin 3MXM68N 6.8 kW (buitendeel, multi split)
  • Daikin FTXM60R Perfera 6,0 kW (woonkamer, wandmodel)
  • Daikin FVXM25F 2,5kW (slaap en werkkamer, vloermodel)
Kosten incl. montage maar zonder kosten voor aanleg elektra (extra groep + maken stroomaansluiting) is € 6.525,00.

Voor het Mitsubishi systeem;
  • SCM 60 ZS-W 6.0 kW (buitendeel, multi split)
  • SRK 60 ZSX-W 6.0 kW (woonkamer, wandmodel)
  • SRF 25 ZS-W 2,5 kW (slaap en werkkamer, vloermodel)
Kosten incl. montage maar zonder kosten voor aanleg elektra (extra groep + maken stroomaansluiting) is € 6.250,00.

Op de koudste dagen ga je het met dat vermogen waarschijnlijk niet trekken, dus ga je wat moeten bijverwarmen. Het vermogen voor de woonkamer vind ik wel bijzonder hoog. Die units produceren aardig wat lawaai en voor het comfort zou ik eerder opteren voor 2,5 + 3,5 voor de woonkamer, al kom je er waarschijnlijk ook wel met 2x2,5.

Aangezien je met een warmtepomp waarschijnlijk de verwarming in de woonkamer best ook overdag aan laat, lijkt de keuze voor een multisplit me wel OK. Als je die toch niet de hele dag door wil bijverwarmen, dan zou ik eerder voor single split gaan. Met een 6,8 kW 3MXM verwarmen gaat wel, alleen bij lage temperaturen is het totale nuttige vermogen redelijk laag (3,98 kW). Ter vergelijking, op de koudste dag was je gemiddelde warmtevraag op een etmaal meer dan 8kW. De MHI SCM60ZS levert wat meer (4,8 bij -10 zelfs), maar de SCM60ZM doet daar blijkbaar een stuk beter met 6,41kW.

Aangezien je vebruik nogal hoog is, zou je kunnen kijken of het niet interessanter is om naar single splits met een hoge SCOP te gaan, waardoor je aardig wat gaat besparen aan energie tov de SCOP 4,7 van de multi-split. MHI gaat tot SCOP 5,2 met de SRC**ZSX en Daikin tot 5,3 voor de RTXM of zelfs 5,9 voor de RXZN.
Zowel de MHI SRCZSX als de Daikin RXZN hebben ook bij lage temperaturen nog veel vermogen, wat ook handig is als je eventueel volledig van het gas wil.

• Flavio_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-08-2025
Scooper schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:35:
[...]

Even een meting van de temperaturen op een gesloten balkon met draaiende airco.

[Afbeelding]

Het balkon is om en nabij 3,3m x 1,3m.
De airco stond al een paar uur aan.
Meerdere metingen gedaan, enkele tijd uit elkaar

Bij verbruik van 300w 's ochtends
Sensor #1: 8,2°C
Sensor #2: 7,3°C
Sensor #3: 8,3°C
Sensor #4: 7,8°C
Sensor #5: 6,5°C

Bij verbruik van 350w half uur later
Sensor #1: 8,2°C
Sensor #2: 7,6°C
Sensor #3: 8,7°C
Sensor #4: 8,3°C
Sensor #5: 6,8°C

Paar uur later de gevraagde temperatuur opgehoogd.
Verbruik was toen 880w:
Sensor #1: 8,7°C
Sensor #2: 7,2°C
Sensor #3: 8,9°C
Sensor #4: 8,5°C
Sensor #5: 6,1°C

Mijn voorlopige conclusie is dat er inderdaad wel wat koude blijft hangen in het balkon. Al hangt sensor #2 natuurlijk ook nog wel in de uitblaasrichting van de wind van de airco.

Belangrijkste lijken mij echter de delta tussen de buitenlucht (sensor 1 en 3) en de lucht die aangezogen wordt (sensor 4). In alle scenario's scheelde dat ongeveer 0,4 a 0,5 graad. Dat lijkt dan dus wel weer mee te vallen.
Bedankt nog voor het delen van de resultaten van je tests, erg interessant! _/-\o_
evtje schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:45:
@Flavio_
Ik heb er ook 2 op mijn balkon staan er er geen probleem mee. Zoals ik kan beoordelen lijkt het bij jou iets krapper. Zoals een ander al heeft aangegeven waarom zet je hem niet in de breedte? Dat lijkt mij voor jouw de beste oplossing. En zet hem iets verder naar voor zodat de verse lucht er makkelijk er bij kan komen. Ik volg een ac installateur in Japan die alleen maar op kleine balkons airco's installeert.
YouTube: 久しぶりに一人でエアコン工事
En soms nog krapper dan bij jouw. En ik weet niet hoe het bij jou is met de wind op het balkon maar bij mij is er altijd wel wat wind dus dat de kou blijft hangen zal wel mee vallen. Hier een foto bij mij.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eveneens dank voor het delen! In de breedte is inderdaad mogelijk ook wel een interessante optie. Probleem is dat de units dan boven elkaar moeten hangen. Esthetisch vind ik naast elkaar (lees: volledig uit het zicht) de beste oplossing, maar ik begrijp oprecht jullie punt. Vorige week overigens nog telefonisch contact gehad met een andere installateur (genoemd in dit topic) om het probleem voor te leggen. Gevraagd of ik een foto wilde mailen van de situatie, waarbij men er afgelopen vrijdag of uiterlijk maandag (gisteren) op terug zou komen. Helaas niks meer gehoord... Blijft op dit moment wel een ''dingetje'' vind ik, merendeel hoor je gewoon niks meer van. :/

• Sjamo
  • Nu online
Bedankt voor alle reacties.

Ok, onze installatie moduleert dus fors terug, maar schakelt blijkbaar op enig moment over naar pendelen.

Is dat erg? Ik heb jullie reacties gelezen en die lopen, dacht ik, uiteen. Ik heb wat proberen te vinden op google.

Voor nu, ik lees over mensen die tijdens het pendelen een storende oneffenheid ervaren in de warmtebeleving. Ik kan me voorstellen dat dat naar voelt.
Dat was hier beslist niet het geval. De temperatuur en gevoelsbeleving bleven erg stabiel.

Ik lees over mensen die zeggen dat het minder efficient/zuinig is. Dat het beter is wanneer de unit verder terug moduleert.
Is dat zo? Wanneer hij wiebelt tussen 350 en 0 watt, is dat gemiddeld niet hetzelfde als een stabiele 175watt ongeveer? Of werkt het zo niet?
Ik las in elk geval over iemand die 2x per dag 2 uur verwarmt (mits de temperatuur dat toelaat?). Dat klonk op zich voor mij goed. Daarmee zou ik het pendelen ook al grotendeels voorkomen lijkt mij. Uiteraard alleen zolang het buiten nog vrij mild is.

Dan las ik nog over dat pendelen schade zou kunnen geven, duurzaamheid apparaat in gevaar kon brengen, door het steeds stoppen en starten. Daar ben ik benieuwd naar. Ik kan daar verder weinig over vinden.

En dan nog het oneven geluid door starten en stoppen. Ja, dat hoor je, goed. Ik lees ook van mensen die hun binnenunit eigenlijk niet horen. Nou, de onze hoor je goed. Alleen wij storen ons er niet aan. Dus dat is voor hier geen probleem. Ik kan me voorstellen dat dat voor andere mensen anders kan zijn.

Nadat gisteren onze zonnepanelen zijn geplaatst, en ik natuurlijk als een dolle op onze energie-app zat te kijken, heb ik de airco nog eens gestart. We hadden stroom over :)
Buitentemperatuur was 12 graden, binnen 18. Ik heb hem gestart. Liep langzaam omhoog tot ik dacht een korte piek boven de 2000, daarna rustig naar beneden tot rond de 330w. Hij ging niet pendelen nog. Na ruim een uur (en met heerlijke binnentemperatuur van 21 graden, heb ik hem uitgezet. Dit uur kostte compleet 0,6kw.

Hier voorlopig erg blij ermee. Vooral omdat we via de airco en mbv de zonnepanelen ons verbruik van gas waarschijnlijk fors naar beneden kunnen brengen.

Uiteraard neigen we nu naar doorstoten naar geen gas meer, maar het lijkt er op dat dat voor nu geen slimme keuze is, financieel gezien. Vooral vanwege het warme water. Het lijkt er op dat dat momenteel via onze erg zuinige cv-ketel een betere optie is, zelfs ondanks de vaste kosten voor gas.

Wel besloten alsnog onze aansluiting te laten omzetten van 1x35 (we dachten 25A maar dat klopte niet) naar 3x 25A.

• Plenkske
Sjamo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:53:
Bedankt voor alle reacties.

Ok, onze installatie moduleert dus fors terug, maar schakelt blijkbaar op enig moment over naar pendelen.

Is dat erg? Ik heb jullie reacties gelezen en die lopen, dacht ik, uiteen. Ik heb wat proberen te vinden op google.

Voor nu, ik lees over mensen die tijdens het pendelen een storende oneffenheid ervaren in de warmtebeleving. Ik kan me voorstellen dat dat naar voelt.
Dat was hier beslist niet het geval. De temperatuur en gevoelsbeleving bleven erg stabiel.

Ik lees over mensen die zeggen dat het minder efficient/zuinig is. Dat het beter is wanneer de unit verder terug moduleert.
Is dat zo? Wanneer hij wiebelt tussen 350 en 0 watt, is dat gemiddeld niet hetzelfde als een stabiele 175watt ongeveer? Of werkt het zo niet?
Volgens mij gaat de warmtepomp bij opstarten even tijdelijk wat meer verbruiken, hoelang dat is weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat het in totaal meer W kost vergeleken met een stabiele langere periode op minder W.

Daarnaast zoals je al noemt het geluid.

Heel erg is pendelen afaik niet, maar als het kan dan is het beperken van pendelen wel beter.

• Sjamo
  • Nu online
Hij pendelt hier tussen, vorige keer, gemiddeld 350 en bijna 0, maar allerlei getallen daartussen kwamen voor. Niet meer boven de 350.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Plenkske schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:00:
[...]

Volgens mij gaat de warmtepomp bij opstarten even tijdelijk wat meer verbruiken, hoelang dat is weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat het in totaal meer W kost vergeleken met een stabiele langere periode op minder W.

Daarnaast zoals je al noemt het geluid.

Heel erg is pendelen afaik niet, maar als het kan dan is het beperken van pendelen wel beter.
Verschilt per merk. Mijn Fujitsu's doen dit wel, maar mijn Haier weer niet. Mitsubishi van mij pa doet het volgens mij ook niet.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Droogtrommel90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:15
Ik gebruik voor mijn Daikin Perfera's de Daikin Online Controller app. Hier kan ik per 2 uur het gebruik inzien. Graag zou ik dit ook gedetailleerder inzien, hoe doen jullie dit?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-01 14:37

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ralphkeb schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:44:
Hier vandaag de 2e airco boer over de vloer gehad, wat mij betreft een man met verstand ipv alleen een verkoper.
Waar de 1e in de woonkamer een 6 kw wilde hangen, zegt hij dat 3,5 kw ruim voldoende is en zwaarder veel meer gaat pendelen en uitstekend is om mee te verwarmen.
Op zolder een 2,5 kw voor de slaapkamer en kantoor.

Alles MHI
Onze woonkamer is vergelijkbaar met die van jou (ook open keuken etc.) en wij hebben ipv een 5kW een 4.2kW laten hangen. Enerzijds omdat 5kW te veel is (en dus onnodig duur), en omdat die veel kleiner is (fysiek) maar qua verwarmingscapaciteit nagenoeg gelijk is. Ik moet wel zeggen dat ik niet weet of kleiner dan dat een heel goed idee zou zijn. Ik heb een 3.5kW exemplaar op de eerste verdieping hangen en die red het wel (80m2) maar merk dat die toch net iets langer nodig heeft vanuit 'koud' om alles op een redelijk constante temperatuur te krijgen.
Droogtrommel90 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:07:
Ik gebruik voor mijn Daikin Perfera's de Daikin Online Controller app. Hier kan ik per 2 uur het gebruik inzien. Graag zou ik dit ook gedetailleerder inzien, hoe doen jullie dit?
Ik ga een HS110 ertussen hangen (slim stopcontact). Die dan aan Domoticz hangen. Maar daarmee heb je natuurlijk niet het individueel verbruik van de binnenunits.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• w00key
Elke compressor is anders maar een algemene efficiëntie curve ziet er zo uit, van https://www.researchgate....r-dry-bulb_fig1_329850416

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ctlHwMD.png

Mijn LG triple split van trekt 2 kW max uit de stekker en gaat wilt liefst boven 300W blijven, dat is 15% van max vermogen. Dat is waarschijnlijk gekozen op de max COP piek of daar ergens dichtbij, maar ook op 400 - 600W zal het best prima zijn - niet op de theoretische maximum maar zeker niet slecht.

Zelfs bij -7 graden buiten op max compressor power (bivalent point) hou ik een COP van 3 over en helemaal links op op 0.15 PLR staat het rond de 5. De efficiëntie curve is breed en vlak genoeg dat ik me niet heel veel zorgen over maak zolang ik maar niet hele dagen op 50%+ vermogen draai (1kW+ elektrisch).

Pendelen hoort er bij bij dit weer, je gaat pas echt veel graaddagen maken en energie verbruiken als het kouder wordt, en dan kan ik die 300W x 4 echt wel kwijt op 2.5 verdiepingen.

De meeste warmtepompen geven bij aanzetten vanaf standby even een extra boost, hier van ongeveer 10 minuten, maar niet als het al aan staat en aan moet springen door gedaalde kamertemperatuur.

• w00key
Kuusj schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:10:
[...]
Ik ga een HS110 ertussen hangen (slim stopcontact). Die dan aan Domoticz hangen. Maar daarmee heb je natuurlijk niet het individueel verbruik van de binnenunits.
Werkt dat nog? Tweakers.net: TP-Link sluit lokale toegang voor slimme stekkers af, daar wordt de HS110 genoemd.

Ik heb nu deze, HomeWizard Wi-Fi Energy Socket, werkt redelijk met de app (5 minuten resolutie voor history, live is elke seconde maar wordt niet opgeslagen) en heeft een officiële lokale API. Ik heb (homemade) plugin's gemaakt voor HA en Domoticz maar zelf nog niet geprobeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 26-10-2021 16:19 ]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Daar is heel veel backlash tegen gekomen, TP Link heeft de nieuwe versie van die firmware (wsl permanent) on hold gezet :)

@Glashelder @antonboonstra @HarmoniousVibe @Notna @Speedy-Andre Dit soort vragen komt vaak terug, kan er ook wat in de TS opgenomen worden i.v.m. monitoring opties?

[ Voor 16% gewijzigd door Slonzo op 26-10-2021 16:22 ]

• Plenkske
Slonzo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:20:
[...]

Daar is heel veel backlash tegen gekomen, TP Link heeft de nieuwe versie van die firmware (wsl permanent) on hold gezet :)
En anders update je niet meer, of zorg je dat ze niet het internet op kunnen, of blokkeer je thuis de firmware server(s) :)

• GermanPivo
  • Nu online
Kuusj schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:10:
[...]

Onze woonkamer is vergelijkbaar met die van jou (ook open keuken etc.) en wij hebben ipv een 5kW een 4.2kW laten hangen. Enerzijds omdat 5kW te veel is (en dus onnodig duur), en omdat die veel kleiner is (fysiek) maar qua verwarmingscapaciteit nagenoeg gelijk is. Ik moet wel zeggen dat ik niet weet of kleiner dan dat een heel goed idee zou zijn. Ik heb een 3.5kW exemplaar op de eerste verdieping hangen en die red het wel (80m2) maar merk dat die toch net iets langer nodig heeft vanuit 'koud' om alles op een redelijk constante temperatuur te krijgen.
MHI heeft dan (helaas) weer geen 4.2 kW, maar de 5kW heeft dan weer vrijwel dezelfde afmetingen (5 cm breder) als de maten eronder. Wordt pas groter vanaf de 6kW binnenunit.

• w00key
[...]

@Glashelder @antonboonstra @HarmoniousVibe @Notna @Speedy-Andre Dit soort vragen komt vaak terug, kan er ook wat in de TS opgenomen worden i.v.m. monitoring opties?
Oh, laatste wat ik las op Home Assistant (https://alerts.home-assistant.io/#tplink.markdown) was
Update 2021/07/01

It has come to our attention that since February 2021 TP-Link has stopped offering users the custom firmware version allowing the local API to continue working. They have confirmed via email to users who tried that they won't be helping any longer. You can read their message on their community forum here for the exact information.

If you are considering purchasing these plugs, we would advise you to look at better and local alternatives.
En op https://community.home-as...irmware-update/244229/228
Feedback from TPLINK

TP-Link: Good day. Since the beta firmware has been stopped pushing already, there is no more beta available now. And We're also planning to push a more secure cloud API in the future before upgrading a more secure local communication authentication method on all Kasa devices. At that time, other third-party platforms/applications can register a developer account on our official website and integrate with us through our more secure APIs. If possible, Please wait for a while for the later official firmware. For more details, please refer to this link: https://community.tp-link...t-home/forum/topic/239364 Thanks for your understanding and support.

They confirmed that they won’t help to fix what they’ve remotely broken.
I will never buy from them again.
Ik zou niet zo snel €50+ uitgeven aan een Kasa plug als er eentje te koop is voor €34 met API ondersteuning en documentatie als feature.

• Sjamo
  • Nu online
w00key schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:18:
[...]

Werkt dat nog? Tweakers.net: TP-Link sluit lokale toegang voor slimme stekkers af, daar wordt de HS110 genoemd.

Ik heb nu deze, HomeWizard Wi-Fi Energy Socket, werkt redelijk met de app (5 minuten resolutie voor history, live is elke seconde maar wordt niet opgeslagen) en heeft een officiële lokale API. Ik heb (homemade) plugin's gemaakt voor HA en Domoticz maar zelf nog niet geprobeerd.
Die gebruiken wij ook dacht ik, die homewizzard energy socket. We hebben ook een ding (sorry, niet technisch) voor de airco apart, die werkt daar mee samen. Juist om goed te kunnen zien hoeveel stroom deze gebruikt en hoe we daar straks wanneer de saldering wordt afgebouwd het beste mee om kunnen gaan.

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-01 11:15
w00key schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:29:
[...]

Oh, laatste wat ik las op Home Assistant (https://alerts.home-assistant.io/#tplink.markdown) was

[...]

En op https://community.home-as...irmware-update/244229/228

[...]

Ik zou niet zo snel €50+ uitgeven aan een Kasa plug als er eentje te koop is voor €34 met API ondersteuning en documentatie als feature.
Het verbruik van je airco kun je ook met een Shelly meten.
Kan ook aan home automatisering gekoppeld worden maar dat hoeft niet.
https://shop.shelly.cloud...ifi-smart-home-automation
Of

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:02

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In mijn topic had ik een powerplug (alleen meten) op 433MHz staan die met Domoticz werkt.
Ook stond daar een eenvoudige Broadlink RM3 ir zender.
Voor dit topic vind ik het iets te ver gaan, neem dan idd een Shelly waar je wel alles mee mag en kan doen :)
Neem er wel een die 16A aan kan, dan zit je niet langdurig op z'n grens zoals bij 10A want een airco is niet echt een fijne constante belasting die flink kan pieken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:54
Polemic schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:22:
Mijn Panasonic Etherea's maken soms een vreemd geluid bij het verwarmen, ook op de quiet modus... Is dit normaal of dien ik de verkoper aan te spreken? [YouTube: Panasonic Etherea 2021 Noise While Heating]
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag, al vind ik het zeker niet normaal klinken.
Wat het geluid is kan ik niet thuisbrengen.

Ik heb wel een vraag aan je, volgens mij is dit het nieuwste model Etherea?
Klopt het dat deze geen mogelijkheid heeft om de buitenunit stiller te laten draaien, ook wel silent/nachtstand genoemd?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Maak er wat moois van, dan zet een van ons het er wel in :Y)

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-01 16:35

Gerco-M

mijn tornado res.

BastiaanN schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:03:

Op dat moment maar een unit.
Het zijn heel verschillende ruimtes kwa gebruik eigenlijk. Een is full time thuiskantoor van mijn vriendin, andere is slaapkamer van ons, en derde is zolderkamer (hobbykamer) waar ik eerst nog een paar maanden ga verbouwen kwa isolatie en opknappen.

Maar ik kan het wel even proberen, om te zien of dat wel verschil zou maken. Als ik dan het systeem wat anders zou gebruiken (deuren op) of deze winter gelijktijdig aanzetten zou het alsnog wel kunnen lukken om pendelen te verminderen.
Dank voor de tip!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-01 16:35

Gerco-M

mijn tornado res.

GermanPivo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 07:28:
[...]

Dit vind ik toch wel bijzonder. Lijkt inderdaad wel alsof er ergens iets niet helemaal goed gaat. Je zou bij verwarmen met 3 binnenunits (ZSX) op minimaal 370 Watt moeten zitten - de SCM60 (met ZSX) op 270 W (zie capaciteit combinatietabellen).

Ik draai hier momenteel met de SCM60ZS-W (met 50/25/25 ZS-W binnenunits) en dat ging tijdens de paar 'koude dagen' eind vorige week rustig op 270 Watt (staat op verwarmen, fan automatisch).
[Afbeelding]
Dank je, dat is goede data! Daar kan ik bij mijn installateur mee aankomen om te checken denk ik! :Y
En dit is met een unit tegelijk aan toch? Niet dat je alle 3 tegelijk aan moet hebben hiervoor.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• GermanPivo
  • Nu online
Gerco-M schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:25:
[...]

Dank je, dat is goede data! Daar kan ik bij mijn installateur mee aankomen om te checken denk ik! :Y
En dit is met een unit tegelijk aan toch? Niet dat je alle 3 tegelijk aan moet hebben hiervoor.
Bij één unit aan 390 W, 350 W bij twee en 370 W bij drie. Maar maakt dus niet bijzonder veel uit of het nu 1-3 units zijn die aan staan.

Mijn eigen grafiek is wel met 3 units aan overigens, maar wel twee kamers op 18 graden (dus wordt nog niet actief verwarmd op het moment). Maar als ik het me goed herinner draait hij met dit vermogen bij enkel de 5kW unit aan.

[ Voor 19% gewijzigd door GermanPivo op 27-10-2021 07:10 ]

• ASW1
w00key schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:12:
Elke compressor is anders maar een algemene efficiëntie curve ziet er zo uit, van https://www.researchgate....r-dry-bulb_fig1_329850416

[Afbeelding]
Wel een vreemd plaatje. Het gaat om de COP bij koelen en dan wordt er dus bij een buitentemperatuur van 30 graden met moeite een COP van 2 gehaald in slechts een klein deel van het bereik. Is dat een antieke unit uit 1943 oid, warom zo'n extreem slechte efficiency?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Gaat over VRF systemen. Vermoed dat dat ermee te maken heeft.

• MichielK71
@evtje @RonJ @GORby

Dank jullie wel voor het meedenken.

Thuis al even met de vriendin besproken dat het wellicht beter is om in de woonkamer 2 kleinere binnen units te hangen in plaats van 1 grote. Zou je dan niet voor een buiten unit moeten gaan die 4 aansluitingen heeft? Of een met 3 aansluitingen en voor de werkkamer 1 losse.

De buiten units komen aan de zijkant van de woning waar we normaal gesproken niet tegenaan kijken. Het is ook vanuit mijn vriendin geen bezwaar dat er 2 komen te hangen.

In eerste instantie dachten wij dat we de airco in de zomer niet zo nodig hebben voor de begane grond. Het wordt daar wel warm (ongeveer 29 á 30 graden tijdens de laatste grote hittegolf, mede door de serre) maar we konden het wel aan. Nu denken we, als er toch een airco is gaan we die dan waarschijnlijk wel gebruiken. Dan is het wel prettig als die voldoende capaciteit heeft om beneden terug te koelen naar een graad of 22 á 23.

Voor het verwarmen vind ik het niet erg dat bij erg koude dagen de CV deels bij moet springen. Maar als voor het koel gedeelte er toch al een zwaardere buiten unit komt te hangen die het verwarmen ook makkelijk voor zijn rekening neemt is het ook prima.

Waar ik ook benieuwd naar ben (en ik denk velen die ook overwegen om een lucht/lucht systeem te laten plaatsen) is wat nu het jaarlijkse verbruik is van een systeem wat wij overwegen. Is er een website waar ik dit globaal kan berekenen? In de documentatie die ik vanuit de leverancier heb gehad zie ik geen jaarlijks verbruik bij verwarming van de woning. Ik kan dan bekijken wat ik extra aan kWh ga gebruiken en hoeveel ik aan gas ga besparen. Daarmee kan ik dus ook uitrekenen wat de besparing is en in hoeveel jaar ik de installatie ga terug verdienen.

Als de terugverdien termijn erg lang is dan kunnen we net zo goed voor de slaap- en werkkamer een lichte airco laten plaatsen. Hebben we het comfort van warmte/koelte als dat nodig is

In de lijst met premium merken zag ik ook MHI staan. Begreep niet welke fabrikant dat nu weer was, kom ik er nu achter dat dat Mitsubishi Heavy Industries is :')

• GermanPivo
  • Nu online
@MichielK71 Of je 2 woonkamer units op een duosplit en de andere twee kamers op een andere duo.

Hier verwarmen we sinds deze maand de woonkamer/werkkamer/slaapkamer met een L/L warmtepomp (Huis van 191m2 uit '79 zonder extra isolatie). De rest van het huis (twee lege slaapkamers op 15 graden en de badkamer op 17) houden we op temperatuur met de CV. Op termijn wordt dit ook L/L en elektrische radiator in de badkamer.

Oktober 2020 0.57 m3 gas per graaddag
Oktober 2021 0.49 kWh per graaddag + 0.09 m3 gas per graaddag

[ Voor 83% gewijzigd door GermanPivo op 27-10-2021 12:24 ]

• Ckriek
  • Laatst online: 16:49
Droogtrommel90 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:07:
Als er een stekker aan je airco zit, met een slimme stekker van home energie bijvoorbeeld, of een kWh meter in de meter kast, met de home wizzard energie app kan je dit dan uitlezen per min, uur, dag, maand of jaarAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YanhWnk5lJ9amCist18fedYZhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnkXKmUq1BkpbWGNzGp4BAXg.jpg?f=fotoalbum_large

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:11
Ckriek schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:44:
[...]

Als er een stekker aan je airco zit, met een slimme stekker van home energie bijvoorbeeld, of een kWh meter in de meter kast, met de home wizzard energie app kan je dit dan uitlezen per min, uur, dag, maand of jaar[Afbeelding]
Is er een kWh meter die het verbruik van een complete groep kan meten en kan doorsturen naar Domoticz?

Ik heb m'n airco buitenunit (en dus alle binnenunits) op een losse groep afgezekerd.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-01 11:15
Burning_Tyre schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:33:
[...]

Is er een kWh meter die het verbruik van een complete groep kan meten en kan doorsturen naar Domoticz?

Ik heb m'n airco buitenunit (en dus alle binnenunits) op een losse groep afgezekerd.
Zoiets?
Of deze in je groepenkast, wellicht een beetje een overkill maar het kan wel.

[ Voor 15% gewijzigd door HoppyF op 27-10-2021 13:43 ]

• Team-RiNo
[...]

Zelfde situatie hier met aparte groep. Ik gebruik de Shelly EM daar voor, werkt perfect.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:37

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

ASW1 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:02:
[...]

Wel een vreemd plaatje. Het gaat om de COP bij koelen en dan wordt er dus bij een buitentemperatuur van 30 graden met moeite een COP van 2 gehaald in slechts een klein deel van het bereik. Is dat een antieke unit uit 1943 oid, warom zo'n extreem slechte efficiency?
Het is de verhouding tussen de COP bij een bepaalde load tov de nominale COP. Die 2,5 betekent dus dat de COP 2,5x zo hoog is dan bij full load bij de standaard buitentemperatuur van 35C.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:37

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

[...]

In L/W land is een MID kWh meter zoals de Eastron SDM120M redelijk standaard. Die kan je dan via modbus uitlezen richting je home automation systeem. Er zijn er volgens mij tegenwoordig ook met WiFi, maar dan zit je wellicht weer vast aan een extern platform.

Shelly heb ik ook genoeg, maar voor de meterkast blijf ik toch liever bij echte kWh meters.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• w00key
Je hebt ook de Eastron SDM230 wifi / HomeWizard collaboration versie die wel gewoon met een app werkt plus lokale API over HTTP. Ik ben tevreden over hun P1 meter + losse stopcontact, het doet gewoon wat het moet doen, beter dan de Plugwise Smile P1 die ik ergens anders heb hangen.

• ralphkeb
Vandaag een offerte gehad van de airco boer die gisteren langs is geweest:

1 x 3,5 kw voor de benedenverdieping
2 x 2,5 kw voor de slaapkamers
1 x 2,5 kw voor de zolder

Dus 4 buitenunits, allemaal MHI SRK / ZSW’s voor 5400 all-in.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:13

FD2

MichielK71 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:54:
@evtje @RonJ @GORby

In eerste instantie dachten wij dat we de airco in de zomer niet zo nodig hebben voor de begane grond. Het wordt daar wel warm (ongeveer 29 á 30 graden tijdens de laatste grote hittegolf, mede door de serre) maar we konden het wel aan. Nu denken we, als er toch een airco is gaan we die dan waarschijnlijk wel gebruiken. Dan is het wel prettig als die voldoende capaciteit heeft om beneden terug te koelen naar een graad of 22 á 23.
Vermoedelijk maak je hier een fout omdat je er niet bekend mee bent.

Ik neem even aan dat jouw gedrag niet veel anders zal zijn dan hoe ik mij gedraag.
Als wij in de zomer koelen met de airco proberen we zover te koelen dat het binnen prettig is, maar ook niet onprettig is om naar buiten te lopen.
In de praktijk komt het er op neer slechts enkele graden te koelen, naar 25 .... 27 graden.
Als het heel warm is 27 graden, een beetje warm 25 graden.
Door het koelen daalt ook de luchtvochigheid, en die daling van de luchtvochtigheid maakt dat 27 graden een comfortabele temperatuur kan zijn. De droge lucht zorgt er voor dat een minimale transpiratie al voor een goed koelend effect zorgt.
Dus, ga niet proberen te koelen tot 22 graden. Dat voelt echt niet fijn.

Ik verwarm ook met de airco, en ik verbruik 5x meer kWh met verwarmen dan met koelen.

En, als je toch overweegt 2 binnenunits te gaan gebruiken, vraag dan ook een offerte voor 2 single splits.
Mijn advies: Als je de ruimte hebt, zo weinig mogelijk multi-splits.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• GermanPivo
  • Nu online
ralphkeb schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:39:

Strakke prijs hoor!

• Ckriek
  • Laatst online: 16:49

Nette prijs

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-01 20:16
Ik heb nu een Daikin FTXM waar ik erg tevreden over ben op mijn slaapkamer, en wil extra units laten plaatsen in de woonkamer en de overloop. Ik kreeg een offerte voor een Daikin Siesta. Heeft iemand ervaring met die modellen? Aan te raden? Zo niet, welke dan? Ik vind het overigens verdomd moeilijk een overzichtelijke lijst met Daikin modellen te vinden, ook op hun eigen website.

edit: even gebeld met Daikin importeur Nederland 'klantenservice'

Ik: kunt u het verschil tussen een FTXM en een Siesta uitleggen?
KS: euhm, das een oud model. Toch?
Ik: wat is een oud model?
KS: de FTXM, of nee, de Siesta.
Ik: maar kunt u aangeven wat het verschil tussen die 2 is?
KS: euh, nee dat kan ik niet. Misschien kunt u even mailen? Dan stuur ik de onderdelenbrochure.
Ik:...

[ Voor 34% gewijzigd door Rene44 op 28-10-2021 10:34 ]

• prijsstunt
  • Registratie: Juni 2017
Ik heb een nieuwe Daikin FTXM20R op mijn kantoor gehangen. Hij koelt en verwarmt prima.
Momenteel gebruik ik hem om te verwarmen. Het rare is echter dat hij steeds na een tijdje uitgaat. Soms na een kwartiertje, gisteravond steeds na twee minuten. Lampje op binnenunit is dan uit. Hij doet dat zowel bij verwarmen als bij koelen. Gisteren de stroom er al een tijd af gehad maar dat maakt geen verschil. Toen nog een keer de testrun geactiveerd, en dan doorloopt hij gewoon netjes het halve uur.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Daikin wil niet antwoorden omdat ik de airco in Italië heb gekocht.

• MichielK71
FD2 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:43:
[...]

Vermoedelijk maak je hier een fout omdat je er niet bekend mee bent.

Ik neem even aan dat jouw gedrag niet veel anders zal zijn dan hoe ik mij gedraag.
Als wij in de zomer koelen met de airco proberen we zover te koelen dat het binnen prettig is, maar ook niet onprettig is om naar buiten te lopen.
In de praktijk komt het er op neer slechts enkele graden te koelen, naar 25 .... 27 graden.
Als het heel warm is 27 graden, een beetje warm 25 graden.
Door het koelen daalt ook de luchtvochtigheid, en die daling van de luchtvochtigheid maakt dat 27 graden een comfortabele temperatuur kan zijn. De droge lucht zorgt er voor dat een minimale transpiratie al voor een goed koelend effect zorgt.
Dus, ga niet proberen te koelen tot 22 graden. Dat voelt echt niet fijn.

Ik verwarm ook met de airco, en ik verbruik 5x meer kWh met verwarmen dan met koelen.

En, als je toch overweegt 2 binnen units te gaan gebruiken, vraag dan ook een offerte voor 2 single splits.
Mijn advies: Als je de ruimte hebt, zo weinig mogelijk multi-splits.
Thanks voor jouw reactie. Je hebt natuurlijk gelijk dat het terug koelen niet verder moet gaan dan 3 á 4 graden onder de buiten temperatuur. Anders wordt het verschil tussen binnen/buiten te groot.

Wat betreft het aantal buiten units, 2 stuks is voor de WAF eigenlijk wel het maximum.

• Notna
  • Registratie: November 2002

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
prijsstunt schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:17:
Ik heb een nieuwe Daikin FTXM20R op mijn kantoor gehangen. Hij koelt en verwarmt prima.
Momenteel gebruik ik hem om te verwarmen. Het rare is echter dat hij steeds na een tijdje uitgaat. Soms na een kwartiertje, gisteravond steeds na twee minuten. Lampje op binnenunit is dan uit. Hij doet dat zowel bij verwarmen als bij koelen. Gisteren de stroom er al een tijd af gehad maar dat maakt geen verschil. Toen nog een keer de testrun geactiveerd, en dan doorloopt hij gewoon netjes het halve uur.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Daikin wil niet antwoorden omdat ik de airco in Italië heb gekocht.
Welkom in de wondere wereld van pendelen. Pak een stoel en zoek even op 'pendelen' in dit topic. Ik zou een kop koffie of theer er ook bij pakken, want er zijn heel wat posts om te lezen over dit onderwerp :+ . Aangezien het om een kantoor gaat en je een 2 Kw model hebt hangen, is de kans enorm aanwezig dat de unit veel te groot is (niet jouw schuld; er is immers niet kleiner te krijgen) en daardoor dit gedrag vertoont. Dat zal met de koudere dagen beter worden, afhankelijk van je warmteverlies.

Een andere oplossing is overigens om je buitenunit te limiteren in de app (indien mogelijk) en de fanstand vast te zetten op de fluisterstand. Dan nog zal je hebben dat de unit aan en uit gaat, maar als het goed is een stuk minder. Of de deur van je kantoor openzetten, maar dan 'stook je voor de kat zijn sigaar'

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 28-10-2021 09:33 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• BastiaanN
  • Niet online
Notna schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:31:
[...]

Welkom in de wondere wereld van pendelen. Pak een stoel en zoek even op 'pendelen' in dit topic. Ik zou een kop koffie of theer er ook bij pakken, want er zijn heel wat posts om te lezen over dit onderwerp :+

(de oplossing is overigens om je buitenunit te limiteren in de app (in dien mogelijk) en de fanstand vast te zetten op de fluisterstand. Dan nog zal je hebben dat de unit aan en uit gaat, maar als het goed is een stuk minder.)
Bij pendelen gaat het lampje op de binnenunit voor zover ik weet niet uit. Dan stopt hij alleen met blazen.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
BastiaanN schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:33:
[...]

Bij pendelen gaat het lampje op de binnenunit voor zover ik weet niet uit. Dan stopt hij alleen met blazen.
Ah, dat lampje is idd wel apart (overheen gelezen, mea culpa). Weet @prijsstunt zeker dat het lampje eerst aan is en dan uitgaat of is er een kans dat het lampje altijd uit is (of aan)?

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
Is er hier iemand anders met een TP-link m5 mesh wifi netwerk i.c.m. Daikin FTXM..?

Mijn WiFi dekking is nu perfect maar helaas krijg ik Daikin niet aan de praat omdat alles automatisch gaat (kanalen, wifi etc)

Ik heb volgens google begrepen dat de Daikin met wificontroller alleen werkt op kanaal 1-11 bij 2.4Ghz…

Mijn mesh netwerk laat geen handmatige keuze toe en ik sta ook in de wacht bij TP-link support.

Wie weet heeft een ander hetzelfde probleem al eens eerder gehad?

Tijdelijk dus alles bedienen met de afstandsbediening, niet altijd handig.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• prijsstunt
Notna schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:34:
[...]

Ah, dat lampje is idd wel apart (overheen gelezen, mea culpa). Weet @prijsstunt zeker dat het lampje eerst aan is en dan uitgaat of is er een kans dat het lampje altijd uit is (of aan)?
Ja het lampje gaat uit, en de unit gaat ook niet meer aan als de temperatuur gezakt is. Het zakt dan gewoon naar de 16 graden en de unit blijft uit. In de app geen foutmeldingen te zien.
Ik heb heb hem gisteravond steeds weer aangedruk, en hij ging steeds na 2 minuten weer uit. Vanmorgen ook een paar keer een paar minuten. En nu de laatste keer bleef hij aan, maar ging hij na twee uur pas uit. Meteen weer aangedrukt, en nu staat hij al weer een half uurtje aan en staat heel zachtjes te blazen.. maar voor hoelang??

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
prijsstunt schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:49:
[...]

Ja het lampje gaat uit, en de unit gaat ook niet meer aan als de temperatuur gezakt is. Het zakt dan gewoon naar de 16 graden en de unit blijft uit. In de app geen foutmeldingen te zien.
Ik heb heb hem gisteravond steeds weer aangedruk, en hij ging steeds na 2 minuten weer uit. Vanmorgen ook een paar keer een paar minuten. En nu de laatste keer bleef hij aan, maar ging hij na twee uur pas uit. Meteen weer aangedrukt, en nu staat hij al weer een half uurtje aan en staat heel zachtjes te blazen.. maar voor hoelang??
Heb je de WiFi module aangesloten en kan je zien wat de unit meet aan temperatuur? Want je wilt zeker weten dat de temperatuur die jij meet, ook gemeten wordt door de unit. Want als die gewoon een temp meet die hoger is dan setpoint, zal deze uit blijven.

Als deze ook onder de setpoint zakt en de unit nog steeds niet aan gaat, dan is er iets mis en moet je met je installateur gaan praten. Daikin zal je idd niet helpen omdat je de unit in het buitenland gekocht hebt. Dat is de gok die je neemt als je het op deze manier doet.
Als je de unit zelf hebt aangesloten, zal je alles na moeten lopen. Maar het lijkt mij dat er iets mis gaat in de aansturing en dat wellicht de unit zelf dus issues heeft. Er vanuitgaande dat het bovenstaande mbt setpoint en temperatuur niet van toepassing is.
M zelfs met dat is het uitgaan van het lampje niet zoals het hoort. Tenzij dit specifiek veranderd is in de R reeks van de FTXM tov de N reeks.

• prijsstunt
Hij meet 2 graden hoger dan de werkelijke temperatuur, maar hij schakelt niet opnieuw in nadat hij is uitgegaan, ook niet als hij ver onder de setpoint komt.
Daikin wil inderdaad niet helpen omdat de unit uit het buitenland komt en ik ook geen installateur heb.
Er is niets mis met de aansluitingen. Ik heb het systeem afgeperst en vacuum gezogen. Koelen en verwarmen werkt ook prima. Maar er is iets mis met de aansturing.
Belachelijk dat Daikin zo maar onder garantie uit kan komen, als het ding defect is. We hebben toch gewoon een Europese garantie?
Hij gaat nu net weer uit. Hij draait nu op een timer programma, timer lampje blijft wel branden, groene power lampje is weer uit.

• MichielK71
prijsstunt schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:58:
Hij meet 2 graden hoger dan de werkelijke temperatuur, maar hij schakelt niet opnieuw in nadat hij is uitgegaan, ook niet als hij ver onder de setpoint komt.
Daikin wil inderdaad niet helpen omdat de unit uit het buitenland komt en ik ook geen installateur heb.
Er is niets mis met de aansluitingen. Ik heb het systeem afgeperst en vacuum gezogen. Koelen en verwarmen werkt ook prima. Maar er is iets mis met de aansturing.
Belachelijk dat Daikin zo maar onder garantie uit kan komen, als het ding defect is. We hebben toch gewoon een Europese garantie?
Hij gaat nu net weer uit. Hij draait nu op een timer programma, timer lampje blijft wel branden, groene power lampje is weer uit.
Garantie vragen bij de Italiaanse verkoper? Het is de verkoper die garantie zaken moet afwikkelen.

• prijsstunt
ja, ik ga maar een mailtje sturen

• w00key
prijsstunt schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:58:
Er bestaat niet zoiets als universele garantie. Je geeft je geld aan de verkoper en die moet het regelen. Fabrikanten mogen er iets bovenop doen en doen dat vaak wel, maar er is niks vanuit de wet geregeld.

Ook de airco unit verkopers hier geven alleen garantie bij vakkundig installatie en vereisen een verklaring van een F-gassen monteur / bedrijf.

• prijsstunt
Ik heb nu de wifi adapter teruggezet naar fabrieksinstellingen, en hem met de afstandsbediening ingeschakeld.. Dus geen verbinding met internet meer en geen app toegang. Hij draait nu al bijna anderhalf uur probleemloos. Zal hij vanuit de cloud vreemde signalen binnen kunnen krijgen?
Ik zie dat ik trouwens een ftxm25 heb gekregen ook al had ik een ftxm20 besteld..
Italiaan wel leesbevestiging, maar geen reactie op mijn vraag..
Als hij het met de afstandsbediening wel doet, kan ik er wel mee leven als de app niet zo werken, dan laat ik hem gewoon permanent op 20 graden staan.

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:01

Das zeker een mooie prijs. Ik heb hetzelfde voor 6500 geoffreerd gekregen. Wel met betonboringen erbij.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
MichielK71 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:28:
[...]

Thanks voor jouw reactie. Je hebt natuurlijk gelijk dat het terug koelen niet verder moet gaan dan 3 á 4 graden onder de buiten temperatuur. Anders wordt het verschil tussen binnen/buiten te groot.

Wat betreft het aantal buiten units, 2 stuks is voor de WAF eigenlijk wel het maximum.
Mwa, als er een hittegolf is en ik zit toch de hele dag binnen te werken (of ik ga 's avonds/'s nachts slapen) dan gaat de airco hier gewoon naar 22-23 hoor :P

Dat verhaal over dat het verschil niet te groot mag zijn, is volgens mij voornamelijk gerelateerd aan auto's, waarbij het idee is dat je relatief korte tijd in de auto doorbrengt cq. veel afwisselt tussen buiten en "binnen". Just a guess though

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-01 15:31

Klinkt te goed om waar te zijn eerlijk gezegd. ~1350 per unit is substantieel onder de marktprijs voor MHI, btw niet vergeten?

• ASW1
HarmoniousVibe schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:08:
[...]

Mwa, als er een hittegolf is en ik zit toch de hele dag binnen te werken (of ik ga 's avonds/'s nachts slapen) dan gaat de airco hier gewoon naar 22-23 hoor :P

Dat verhaal over dat het verschil niet te groot mag zijn, is volgens mij voornamelijk gerelateerd aan auto's, waarbij het idee is dat je relatief korte tijd in de auto doorbrengt cq. veel afwisselt tussen buiten en "binnen". Just a guess though
Dat heeft ook met kleding te maken.Wanneer je rondloopt in t-shirt, korte broek en teenslippers dan is 25 graden helemaal goed.

• RonJ
Rene44 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:38:
Ik heb nu een Daikin FTXM waar ik erg tevreden over ben op mijn slaapkamer, en wil extra units laten plaatsen in de woonkamer en de overloop. Ik kreeg een offerte voor een Daikin Siesta. Heeft iemand ervaring met die modellen? Aan te raden? Zo niet, welke dan? Ik vind het overigens verdomd moeilijk een overzichtelijke lijst met Daikin modellen te vinden, ook op hun eigen website.

edit: even gebeld met Daikin importeur Nederland 'klantenservice'
De siesta is een lijn voor modellen die veelal in zuid-europa (spanje, italie) worden geleverd. Deze zijn dus geoptimaliseerd om te koelen, niet om te verwarmen. Het tegenovergestelde van de "Nordic" modellen voor de scandinavische markt, die juist helemaal zijn ontworpen om te kunnen verwarmen bij -25. Voor ons klimaat wil je eigenlijk beide niet hebben, maar de "gewone" split lijn, ook wel sky air genoemd.

Hier de catalogus, die had ik 1-2 pagina's terug nog gepost. Dan zie je het al een beetje aan de inhoudsopgave, je wil voor NL een "R-32 standard" model.

De FTXM is eigenlijk het ideale "middenmodel" (redelijk zuinig, zonder al te duur te worden), dus ik zou expliciet daarom vragen weer.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 28-10-2021 12:44 ]

All-electric.

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-01 20:16
RonJ schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:42:
[...]

De siesta is een lijn voor modellen die veelal in zuid-europa (spanje, italie) worden geleverd. Deze zijn dus geoptimaliseerd om te koelen, niet om te verwarmen. Het tegenovergestelde van de "Nordic" modellen voor de scandinavische markt, die juist helemaal zijn ontworpen om te kunnen verwarmen bij -25. Voor ons klimaat wil je eigenlijk beide niet hebben, maar de "gewone" split lijn, ook wel sky air genoemd.

Hier de catalogus, die had ik 1-2 pagina's terug nog gepost. Dan zie je het al een beetje aan de inhoudsopgave, je wil voor NL een "R-32 standard" model.

De FTXM is eigenlijk het ideale "middenmodel" (redelijk zuinig, zonder al te duur te worden), dus ik zou expliciet daarom vragen weer.
Dank je wel voor de info Ron! Die catalogus had ik ook al in dit draadje ontdekt maar deze aanvulling maakt het compleet. Top!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:32
@Rene44
Siësta is instap/budget model, aanzienlijk goedkoper en minder opties als de fxtm, bv geen standaard WiFi en 22db ipv 19db op de laagste stand.
Heb beide hier hangen, en doen hun werk allebei goed, dat dan weer wel.

Wh-mdc07j3e5

• RonJ
tonny147 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:01:
@Rene44
Siësta is instap/budget model, aanzienlijk goedkoper en minder opties als de fxtm, bv geen standaard WiFi en 22db ipv 19db op de laagste stand.
Heb beide hier hangen, en doen hun werk allebei goed, dat dan weer wel.
Niet lullig bedoeld, maar dat klopt niet helemaal (iig niet meer). Er zijn meerdere modellen die als siesta worden verkocht, waaronder de ATXM, de "siesta versie" van de FTXM. Jij hebt/bedoeld denk ik een Sensira/ATXF. Opzich wel een goede budgetoptie voor een ruimte waarin je m slechts sporadisch gebruikt.

Ga je er maandenlang mee verwarmen, dan zou ik echt wat meer uitgeven voor een FTXM-achtige unit. Zie ook p43 en verder in de catalogus die ik hierboven linkte.

All-electric.

• Plenkske
EPICOSAURUS schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:24:
[...]

Klinkt te goed om waar te zijn eerlijk gezegd. ~1350 per unit is substantieel onder de marktprijs voor MHI, btw niet vergeten?
Vooral inclusief het installeren (all in werd vernoemd).
Als je deze prijzen pakt voor de units:
https://www.koelklimaatte...i-heavy-industries-airco/
Dan zit je op 4300 euro, maar daar moet dan nog installatie en installatiematerialen bij komen.

(edit)

Misschien lukt het wel voor dat bedrag als je een deel van de installatie zelf doet, of iemand zwart laat doen ofzo ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Plenkske op 28-10-2021 13:47 ]

• GORby
MichielK71 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:54:
@evtje @RonJ @GORby

Dank jullie wel voor het meedenken.

Thuis al even met de vriendin besproken dat het wellicht beter is om in de woonkamer 2 kleinere binnen units te hangen in plaats van 1 grote. Zou je dan niet voor een buiten unit moeten gaan die 4 aansluitingen heeft? Of een met 3 aansluitingen en voor de werkkamer 1 losse.

De buiten units komen aan de zijkant van de woning waar we normaal gesproken niet tegenaan kijken. Het is ook vanuit mijn vriendin geen bezwaar dat er 2 komen te hangen.

Voor het verwarmen vind ik het niet erg dat bij erg koude dagen de CV deels bij moet springen. Maar als voor het koel gedeelte er toch al een zwaardere buiten unit komt te hangen die het verwarmen ook makkelijk voor zijn rekening neemt is het ook prima.

Waar ik ook benieuwd naar ben (en ik denk velen die ook overwegen om een lucht/lucht systeem te laten plaatsen) is wat nu het jaarlijkse verbruik is van een systeem wat wij overwegen. Is er een website waar ik dit globaal kan berekenen? In de documentatie die ik vanuit de leverancier heb gehad zie ik geen jaarlijks verbruik bij verwarming van de woning. Ik kan dan bekijken wat ik extra aan kWh ga gebruiken en hoeveel ik aan gas ga besparen. Daarmee kan ik dus ook uitrekenen wat de besparing is en in hoeveel jaar ik de installatie ga terug verdienen.

Als de terugverdien termijn erg lang is dan kunnen we net zo goed voor de slaap- en werkkamer een lichte airco laten plaatsen. Hebben we het comfort van warmte/koelte als dat nodig is
Je kan dan naar een buitenunit met 4 aansluitingen gaan, ofwel inderdaad een 3 + single split ofwel 2 multisplit met elk 2 binnenunits. Afhankelijk van de warmtevraag die je verwacht per binnenunit zijn er dan verschillende opties als je 2 buitenunits hebt:
- single in living + 1 van de units op de multi: voordeel dat je dan wanneer het wat kouder is de single (met meestal een wat hoger rendement) het gros van de warmte kan laten leveren voor de living, waardoor de andere unit in de living wat minder hard moet werken en dus wat meer capaciteit over heeft voor de rest. Bij weinig warmtevraag kan je trouwens één van de 2 aan zetten om pendelgedrag te verminderen.
- 2 units in living op verschillende buitenunits: ook hier weer kan je wat capaciteit verschuiven en heb je bovendien redundantie voor meer comfort tijdens de ontdooicyclus (kans dat die allebei tegelijk aan het ontdooien zijn is klein) en zelfs als er 1 buitenunit defect zou zijn, kan je nog de living (deels) verwarmen met de warmtepomp
- single in de werkkamer + rest op de living: je kan altijd de derde kamer wat minder hard verwarmen om extra capaciteit te hebben voor de living.

Voor wat je kan besparen: reken 9kWh nuttig uit een m3 gas. Deel je jaarverbruik in kWh gas door de SCOP van je installatie en je weet hoeveel kWh elektriciteit je gaat verbruiken. Met een PV installatie stijgt je zelfverbruik, dus dalen je energiekosten nog een stuk. Vanaf een SCOP van 2,5 a 3 stook je goedkoper met een warmtepomp, en als je voldoende verwarmingscapaciteit hebt, kan dat gas misschien helemaal buiten, waardoor ook nog wat vaste kosten wegvallen. Er zijn units die zelfs bij -7 nog een COP van boven de 3,5 of zelfs 4 halen. De terugverdientijd zou je eigenlijk moeten bekijken ten opzichte van de meerprijs voor je installatie van 4 of 3 units ten opzicht van de kost van 2 lichte airco's vooral voor koeling, aangezien je die anders ook wil plaatsen.

Voor het milieu is het sowieso beter om met 500% rendement elektriciteit te gebruiken met een warmtepomp dan met 90% rendement gas te stoken.

• MichielK71
GORby schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:50:
[...]

Je kan dan naar een buitenunit met 4 aansluitingen gaan, ofwel inderdaad een 3 + single split ofwel 2 multisplit met elk 2 binnenunits. Afhankelijk van de warmtevraag die je verwacht per binnenunit zijn er dan verschillende opties als je 2 buitenunits hebt:
- single in living + 1 van de units op de multi: voordeel dat je dan wanneer het wat kouder is de single (met meestal een wat hoger rendement) het gros van de warmte kan laten leveren voor de living, waardoor de andere unit in de living wat minder hard moet werken en dus wat meer capaciteit over heeft voor de rest. Bij weinig warmtevraag kan je trouwens één van de 2 aan zetten om pendelgedrag te verminderen.
- 2 units in living op verschillende buitenunits: ook hier weer kan je wat capaciteit verschuiven en heb je bovendien redundantie voor meer comfort tijdens de ontdooicyclus (kans dat die allebei tegelijk aan het ontdooien zijn is klein) en zelfs als er 1 buitenunit defect zou zijn, kan je nog de living (deels) verwarmen met de warmtepomp
- single in de werkkamer + rest op de living: je kan altijd de derde kamer wat minder hard verwarmen om extra capaciteit te hebben voor de living.

Voor wat je kan besparen: reken 9kWh nuttig uit een m3 gas. Deel je jaarverbruik in kWh gas door de SCOP van je installatie en je weet hoeveel kWh elektriciteit je gaat verbruiken. Met een PV installatie stijgt je zelfverbruik, dus dalen je energiekosten nog een stuk. Vanaf een SCOP van 2,5 a 3 stook je goedkoper met een warmtepomp, en als je voldoende verwarmingscapaciteit hebt, kan dat gas misschien helemaal buiten, waardoor ook nog wat vaste kosten wegvallen. Er zijn units die zelfs bij -7 nog een COP van boven de 3,5 of zelfs 4 halen. De terugverdientijd zou je eigenlijk moeten bekijken ten opzichte van de meerprijs voor je installatie van 4 of 3 units ten opzicht van de kost van 2 lichte airco's vooral voor koeling, aangezien je die anders ook wil plaatsen.

Voor het milieu is het sowieso beter om met 500% rendement elektriciteit te gebruiken met een warmtepomp dan met 90% rendement gas te stoken.
Helder verhaal!

Verbruik was voorheen ongeveer 2.000 kuub voor stoken. Dat is 18.000 kWh welke ik dan deel door een SCOP van 4.5, dat levert dan 4.000 kWh op. Reken ik het door op de website van Eneco dan scheelt het met een afname van 1.800 tot 1.900 kuub gas een bedrag van rond de € 1.800,00 per jaar. Dat is wel serieus een besparing!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-01 12:09
RonJ schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:07:
[...]

Niet lullig bedoeld, maar dat klopt niet helemaal (iig niet meer). Er zijn meerdere modellen die als siesta worden verkocht, waaronder de ATXM, de "siesta versie" van de FTXM. Jij hebt/bedoeld denk ik een Sensira/ATXF. Opzich wel een goede budgetoptie voor een ruimte waarin je m slechts sporadisch gebruikt.

Ga je er maandenlang mee verwarmen, dan zou ik echt wat meer uitgeven voor een FTXM-achtige unit. Zie ook p43 en verder in de catalogus die ik hierboven linkte.
Ik heb zelf een 3,5Kw FTXC voor 650 euro gekocht destijds.
https://www.nlx-internati...-airco-ftxc35c-rxc/a2?c=3

een FTXM kost het dubbele met minieme toename in SCOP. zie dat maar eens terug te verdienen in stroom.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
Na

[ Voor 98% gewijzigd door Voske89 op 08-11-2021 17:14 ]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01
[...]

Ik heb 1200 betaald voor een enkele 2.5kw incl montage. Dus volgens mij niet zo gek

discogs

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Hogere fanstand geprobeerd? Mijn Haier wil niet onder de 500 op de auto stand. Die heeft blijkbaar een ingebouwde voorkeur voor stilte in plaats van zuinigheid.

Op medium gaat ie tot 300 en dat levert prima resultaten. 1,06 kWh om 21 graden vast te houden voor zo’n 70m2 met de deur naar boven permanent open.

Maar Haier != Panasonic uiteraard :)

@Voske89

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Voor de leuk... het bleeding fenomeen in beeld gebracht van een 3-split airco met maar 1 binnenunit actief.
De binnenunit op het bureau heeft de hele dag gewerkt, die op de slaapkamers stonden uit. En dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xV9XmpN.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rE5Salt.jpg

(ja, deze unit staat op de foto ook aan, maar de temperatuur stond op 12 graden, die deed niets ;) )

• BastiaanN
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:33:
Hogere fanstand geprobeerd? Mijn Haier wil niet onder de 500 op de auto stand. Die heeft blijkbaar een ingebouwde voorkeur voor stilte in plaats van zuinigheid.

Op medium gaat ie tot 300 en dat levert prima resultaten. 1,06 kWh om 21 graden vast te houden voor zo’n 70m2 met de deur naar boven permanent open.

Maar Haier != Panasonic uiteraard :)

@Voske89
Kun je uitleggen waarom de buitenunit verder terug kan regelen als de binnenunit harder gaat blazen? Ik had verwacht dat het andersom zou zijn

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:39
BastiaanN schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:38:
[...]

Kun je uitleggen waarom de buitenunit verder terug kan regelen als de binnenunit harder gaat blazen? Ik had verwacht dat het andersom zou zijn
Ik denk dat dit komt doordat de binnenunit meer warmte kwijt kan als er meer lucht doorheen komt. De buitenunit hoeft het koelmiddel dan minder heet te verwarmen om dezelfde warmte afgifte te krijgen. Hier hetzelfde met een LG unit.
De auto stand gebruik ik niet omdat die te zenuwachtig reageert. Daarom zet ik hem handmatig op een bepaalde stand. Ik merk dat hij op de lage fanstand meer verbruikt dan op stand 2 of 3.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Headshot_NL schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:46:
Ik denk dat dit komt doordat de binnenunit meer warmte kwijt kan als er meer lucht doorheen komt. De buitenunit hoeft het koelmiddel dan minder heet te verwarmen om dezelfde warmte afgifte te krijgen. Hier hetzelfde met een LG unit.
De auto stand gebruik ik niet omdat die te zenuwachtig reageert. Daarom zet ik hem handmatig op een bepaalde stand. Ik merk dat hij op de lage fanstand meer verbruikt dan op stand 2 of 3.
Hmm maar dat staat dan weer lijnrecht op de 'fluisterstand' die veel airco's laat terugmoduleren...
Werkt dat bij jullie dan ook omgekeerd?

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:28
Hoi,

Ik zoek wat advies met betrekking tot opstelling en vermogen voor een airco, eigenlijk met als hoofddoel verwarming. Koelen zal wellicht gebeuren maar heel weinig ivm geen ramen op het zuiden dus een relatief koele woning.

Het idee is om een airco op te hangen in het gearceerde vakje. Ik ben er eigenlijk wel uit dat het een ururu sarara zal worden ivm de hoge cop en het bijkomend voordeel dat deze ook kan ventileren (ik weet het het is helemaal niet genoeg maar alles wat meer geventileerd wordt dan nu is mooi meegenomen).

Ik vraag me af of jullie verwachten of het mogelijk is om met 1 unit zowel keuken, woonkamer en tuinkamer te verwarmen (vanwege de l ligging met wat lastige hoeken. Totaal oppervlakte is 68m2 en ongeveer 170m3.

En zo ja welk vermogen jullie verwachten dat handig is, we zullen voorlopig gas nog nodig hebben erbij (tbv wc en badkamer te verwarmen en mogelijk de keuken als dit niet gaat lukken met de airco).

De niet airco ruimte zouden eventueel via een tado opstelling kunnen worden verwarmd dus dat zou op zich geen probleem moeten zijn verwacht ik.

Boven de woonkamer ligt onze slaapkamer die ik eventueel in de zomer zou willen koelen (split unit?) maar die gaan veel te veel vermogen hebben om te koelen voor een kleine slaapkamer verwacht ik dus if dit handig is?

Concreet dus 3 vragen:
1. Gaat het beneden werken om de 3 ruimtes te verwarmen?

Deur naar de keuken staat altijd open

2. Zo ja welk vermogen ?
3. Is koelen boven een oplossing met dezelfde unit? Of gaat deze hopeloos te zwaar zijn en dus pendelen met koelen (ook al kan de daikin us ver terug in vermogen)

Ik hoop dat iemand met een goede richting in kn helpen want van de gasprijs wordt je een beetje modeloos op het moment:-)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15kwYsRfbjk8S_opUZFxGAJM7sY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwWCSqgreCSdkomy3qzanxBs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Fantastic_fox op 28-10-2021 20:08 ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Slonzo schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:56:
[...]

Hmm maar dat staat dan weer lijnrecht op de 'fluisterstand' die veel airco's laat terugmoduleren...
Werkt dat bij jullie dan ook omgekeerd?
De fluisterstand is doorgaans zeker niet de meest zuinige stand. Terugmoduleren op de fluisterstand is logisch omdat een binnenunit keihard dichtvriest op de fluisterstand als daar tegenover een buitenunit staat die keihard staat te stampen.

Tegenover een lagere airflow staat dat een hoger temperatuursverschil nodig is om evenveel energie over te brengen. Die hogere temperaturen vragen om hogere drukken en dat kost meer energie.
Fantastic_fox schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:05:
Hoi,

Ik zoek wat advies met betrekking tot opstelling en vermogen voor een airco, eigenlijk met als hoofddoel verwarming. Koelen zal wellicht gebeuren maar heel weinig ivm geen ramen op het zuiden dus een relatief koele woning.

Het idee is om een airco op te hangen in het gearceerde vakje. Ik ben er eigenlijk wel uit dat het een ururu sarara zal worden ivm de hoge cop en het bijkomend voordeel dat deze ook kan ventileren (ik weet het het is helemaal niet genoeg maar alles wat meer geventileerd wordt dan nu is mooi meegenomen).

Ik vraag me af of jullie verwachten of het mogelijk is om met 1 unit zowel keuken, woonkamer en tuinkamer te verwarmen (vanwege de l ligging met wat lastige hoeken. Totaal oppervlakte is 68m2 en ongeveer 170m3.

En zo ja welk vermogen jullie verwachten dat handig is, we zullen voorlopig gas nog nodig hebben erbij (tbv wc en badkamer te verwarmen en mogelijk de keuken als dit niet gaat lukken met de airco).

De niet airco ruimte zouden eventueel via een tado opstelling kunnen worden verwarmd dus dat zou op zich geen probleem moeten zijn verwacht ik.

Boven de woonkamer ligt onze slaapkamer die ik eventueel in de zomer zou willen koelen (split unit?) maar die gaan veel te veel vermogen hebben om te koelen voor een kleine slaapkamer verwacht ik dus if dit handig is?

Concreet dus 3 vragen:

2. Zo ja welk vermogen ?
3. Is koelen boven een oplossing met dezelfde unit? Of gaat deze hopeloos te zwaar zijn en dus pendelen met koelen (ook al kan de daikin us ver terug in vermogen)

Ik hoop dat iemand met een goede richting in kn helpen want van de gasprijs wordt je een beetje modeloos op het moment:-)[Afbeelding]
Woonkamer en keuken - zij het iets beperkt - gaat wel lukken. Gang een beetje, maar gaat wel echt afkoelen als het buiten koud wordt. Daar tegenover kan je de kamer warmer laten worden, maar ideaal is het niet.

Tuinkamer: vergeet het maar. Te ver weg :)
Edit: ik heb die deur gemist naar je tuinkamer. Dan kan het wel werken, maar een en ander is afhankelijk van het warmteverlies. Tuinkamers zijn doorgaans bijzonder slecht geïsoleerd en meestal niet het meest geschikt voor een warmtepomp.

[ Voor 65% gewijzigd door Glashelder op 28-10-2021 20:23 ]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Glashelder schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:16:
Tegenover een lagere airflow staat dat een hoger temperatuursverschil nodig is om evenveel energie over te brengen. Die hogere temperaturen vragen om hogere drukken en dat kost meer energie.
Goed punt, daar ga ik de komende tijd wat mee experimenteren :)

• Fantastic_fox
@Glashelder thnx voor je input, de gang zou net als wc en badkamer met tado kunnen worden aangestuurd dus dat is geen probleem, eventueel kan in de keuken ook via tado meelopen (kost alleen een extraknop en thermostaat element)

Wat betreft de tuinkamer de dubbele deur die je gemist had deze is ongeveer 2m breed en kan helemaal open dus qua luchtstroom lukt dit wel. De isolatiestaat van de tuinkamer is wel een ding maar met 15cm pir op het platte dak en recent dubbel glas u 1,1 in de 5m schuifpui is dit nu niet heel erg slecht qua isolatie denk ik. De vloer is hier helaas niet geisoleerd (geen kruipruimte).

Wat verwacht je qua vermogen 3,5 of 5?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:13

FD2

....

....

Concreet dus 3 vragen:

2. Zo ja welk vermogen ?
Die keuken kan je rustig vergeten.
Die ga je niet warm krijgen (door een deuropening ) met een unit die 6 meter verderop staat.
Maar .... hoe lang ben je langdurig in de keuken ? Dat zal doorgaans een periode van 3 uur zijn. Koken ... afwassen. Dat kan je overbruggen met een infra-roodpaneel.

Die tuinkamer gaat wel mee in de warme luchtstroom van de US.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Fantastic_fox schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:32:
@Glashelder thnx voor je input, de gang zou net als wc en badkamer met tado kunnen worden aangestuurd dus dat is geen probleem, eventueel kan in de keuken ook via tado meelopen (kost alleen een extraknop en thermostaat element)

Wat betreft de tuinkamer de dubbele deur die je gemist had deze is ongeveer 2m breed en kan helemaal open dus qua luchtstroom lukt dit wel. De isolatiestaat van de tuinkamer is wel een ding maar met 15cm pir op het platte dak en recent dubbel glas u 1,1 in de 5m schuifpui is dit nu niet heel erg slecht qua isolatie denk ik. De vloer is hier helaas niet geisoleerd (geen kruipruimte).

Wat verwacht je qua vermogen 3,5 of 5?
In jouw situatie zou ik voor een 4,2 gaan (vanwege de tuinkamer, als ik het zo lees is ‘ie redelijk geïsoleerd maar mijn ervaring leert me dat ze altijd veel warmte verliezen :p ).

Keuken zou ik me niet zoveel zorgen over maken. Ja, die moet je bijverwarmen als het buiten goed koud is maar hier is de situatie nog ongunstiger en daar lukt het ook 98% van de tijd zonder de gasketel :)

• Fantastic_fox
@Glashelder Welke bedoel je met de 4,2? De us 3,5 kw versie lijkt een verwarmingsvermogen te hebben van 5kw of zienik nu iets over het hoofd of bedoel je niet de ururur sarata

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Glashelder schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:16:
[...]

De fluisterstand is doorgaans zeker niet de meest zuinige stand. Terugmoduleren op de fluisterstand is logisch omdat een binnenunit keihard dichtvriest op de fluisterstand als daar tegenover een buitenunit staat die keihard staat te stampen.

[...]
inderdaad. Volgens mij is er ook nooit echt gezegd dat je met de fluisterstand verder terug kunt moduleren, maar eventueel wel dat je er (bij een lage dT) minder pendelgedrag krijgt. Juist omdát hij minder zuinig loopt.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Fantastic_fox schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:53:
@Glashelder Welke bedoel je met de 4,2? De us 3,5 kw versie lijkt een verwarmingsvermogen te hebben van 5kw of zienik nu iets over het hoofd of bedoel je niet de ururur sarata
Als we hier over vermogens praten van airco's dan kijken we doorgaans alleen naar het koelvermogen. Het verwarmingsvermogen is altijd iets hoger omdat je daar de warmte van de compressor 'gratis' erbij krijgt. Bij koelen blaas je dat in de zomer buiten weg.

Maar dat houdt het overzichtelijk :)

3.5 units hebben doorgaans een verwarmingscapaciteit van rond de 4/4.2. Als dat bij de US 5 is, dan zal dat wel goed genoeg zijn.

• GORby
Hoi,

Concreet dus 3 vragen:

2. Zo ja welk vermogen ?

Ik hoop dat iemand met een goede richting in kn helpen want van de gasprijs wordt je een beetje modeloos op het moment:-)[Afbeelding]
Het hangt ook een beetje af van de warmtevraag natuurlijk. Als dit een rijwoning is, dan ga je in de keuken maar weinig buitenmuur hebben en lukt dat op zicht wel, al zal het daar iets frisser zijn dan in de living. Wanneer je natuurlijk aan het koken bent, dan warmt het daar ook wel wat op. Als je de dampkap aan zet, dan zuig je ook weer warme lucht uit de living aan. Door de blaasrichting wat bij te sturen kan je wat invloed hebben op hoeveel warmte er naar de tuinkamer gaat. Een 2,5 kW gaat voor 170m3 wat krap zijn, tenzij het heel goed geïsoleerd is, maar ook de 3,5 en 5kW units moduleren terug tot 600W warmteproductie. Als je ermee kan leven om in de koudste periode de tuinkamer niet te gebruiken, dan zou je een stuk minder volume te verwarmen hebben en dus toekomen met een maatje kleiner.

De gang heeft sowieso maar weinig buitenmuur, dus zal normaal gezien ook niet zo hard afkoelen. Da's ook geen ruimte waar je stil zit, dus op zich niet erg als het daar wat frisser is.

Voor boven zou je kunen gaan voor een single unit in de slaapkamer. Een US gaat daar zeker voor werken, maar of dat de meerprijs waard is voor een ruimte die vooral een beetje koeling nodig heeft, is heel hard te betwijfelen. Als je ook je badkamer zou willen verwarmen (en die graag constant op temperatuur houdt) en eventueel kunnen koelen, zou een multisplit met een binnenunit in de slaapkamer en badkamer misschien een optie zijn. Dat kan interessant zijn voor wanneer je van het gas af wil/moet. Als je de badkamer enkel wil verwarmen bij gebruik, kom je daar misschien toe met infraroodpanelen en/of een andere elektrische bijverwarming.

• GORby
Fantastic_fox schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:53:
Die US 3,5 heeft zelfs bij -7 nog een verwarmingsvermogen van om en bij de 4kW bij een heel deftige COP, dus daar kom je al een heel eind mee. Met een warmteverliesberekening zou je kunnen bekijken wat je nodig hebt voor jouw huis.

• ralphkeb
[...]

Is toch echt helemaal compleet en inclusief btw.
Offerte was 3000 voor de 3,5 kw en 1 2,5 kw, wel als optie prijs gevraagd voor de slaapkamers ivm budget.

De 2 extra wilde hij wel hangen voor 1200 per stuk, omdat ze er toch al zijn voor 2 units.

Gewoon via een officieel bedrijf met rekening.

Ik denk dat veel bedrijven gewoon de installatie kosten debielig hoor houden, ook al laat je meerdere units installeren.

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:01
ralphkeb schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:28:
[...]
Ik denk dat veel bedrijven gewoon de installatie kosten debielig hoor houden, ook al laat je meerdere units installeren.
Dat geloof ik meteen als ik kijk naar de gigantische verschillen (+- 40%) tussen de offertes die ik heb gekregen. De hardware is allemaal hetzelfde en daarvan kan ik zelf de consumentenprijzen optellen. Daar zit dus al marge op die de installateur ook rekent, en terecht. Maar dat betekent wel dat er gewoon installateurs zijn die met droge ogen even bijna €4.000,- offreren voor alleen arbeidskosten voor 4 binnenunits.
Pagina: 1 ... 79 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic