Of (ook) zonwering nemen misschien? De warmte die niet binnen komt hoef je ook niet weg te koelen. Qua (marginale) kosten is een grotere unit wel goedkoper, maar niet per sé comfortabeler. Zelfs met airco is het in de buurt van het raam vaak niet prettig door stralingswarmte is mijn ervaring.Cartman! schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:52:
Met als reminder dat we een 6 meter brede, 2,6m hoge glazen pui hebben waar vanaf ~13u de zon in staat tot ~20u 's avonds. Dus ik ga hun advies wel volgen denk ik.
Ik weet niet of het qua werking of efficiëntie veel uitmaakt.Tranquility schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:39:
[...]
Dank voor je antwoord.
Eerlijkheidshalve hadden ze het ook over het hogere max. vermogen van de ZSX-W en dat deze daarbij dus een stuk efficienter is door de hogere scop waarde, maar dat laatste had ik zelf ook al uitgevonden. Had ik er even bij moeten zetten. Ik neig dus toch voor de ZSX te gaan, ook vanwege dat het toch een poosje mee moet gaan en het dan wellicht wel uitmaakt. Voor de 2kW van de werkkamer is de gewone ZS meer dan genoeg en is zelfs al overkill, maar een lagere dan 2kW bestaat er niet.
Een ander vraagstuk waar misschien iemand antwoord op weet is dit: De installateur adviseerde de buitenunits op het platte dak van de garage te plaatsen en de leidingen over het dak via de bovenkant van de poort, die tussen mijn huis en de garage staat, naar het huis te leiden. Omdat ik in de toekomst daar ook zonnepanelen op wil hebben (heb er nu 8 op het platte gedeelte van mijn huis liggen) kunnen de buitenunits alleen op het verste deel van het dak geplaatst worden. Daardoor wordt met name de leiding naar de living nogal lang, ruim 22 meter. Hierbij vraag ik me af of dit geen invloed heeft op de efficiëntie en of het daardoor langer duurt voordat de WP gaat koelen of verwarmen.
Een iets minder mooie oplossing is dat de buitenunit voor de living op de grond geplaatst wordt in een nis naast de muur van mijn huis naast de oprit wat mijn oorspronkelijke optie was. Daar is ook al het laadstation voor mijn elektrische auto gesitueerd dus een buitenunit erbij vind ik op zich niet zo erg en dan wordt de afstand een stuk korter, zo'n 5 'a 6 meter naar de binnenunit in de living. Daarnaast zal het ook installatiekosten schelen. De buitenunit voor de werkkamer kan dan aan de muur van de garage gemaakt worden en is de afstand ongeveer vijf meter.
Dus is een lange leiding inderdaad minder wenselijk of maakt het helemaal niks uit voor de werking en efficiëntie?
Maar je geeft zelf al aan "wat mijn oorspronkelijke optie was" , dus eigenlijk zou je dat al prima vinden
Hoe behaal je eigenlijk de minimale verwarmings waarde?
[ Voor 71% gewijzigd door Voske89 op 25-10-2021 13:30 ]
Bij mij speelt in ieder geval luchtvochtigheid een rol, als deze buiten >80% moduleert mijn buitenunit aanzienlijk minder terug en valt deze eerder in pendelgedrag. Grote kans dat die 180w alleen maar haalbaar is onder bepaalde omstandigheden of er kan ook iets mis zijn met de setup, leidinglengte, niet juist gevacumeerd ect.Voske89 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:34:
Hoe behaal je eigenlijk de minimale verwarmings waarde?
Ik had al eerder gevraagd, hoe het kan dat mijn Panasonic Etherea niet lager dan 400w opgenomen vermogen gaat (deze gaat dan aan / uit).
Terwijl deze volgens de specs tot 180w zou moeten terug kunnen moduleren.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
De defrost timer staat inderdaad op elk 3 uur. 8:30 aan, 11:30 in defrost. Het geluid veranderde dus ik ging even kijken -> oh wow, dat is een hoop power.

Buitenunit: https://imgur.com/grKqglh - nul ijs maar compressor is hard aan het werk, zo te horen (geluid staat standaard uit op imgur, klik op 🔊).
Dit is slecht voor verbruik, na de defrost cycle gaat de verwarming ook een stand hoger om "in te halen", 300W -> 900W opgenomen vermogen. Ugh LG en jullie silly firmware.

Buitenunit: https://imgur.com/grKqglh - nul ijs maar compressor is hard aan het werk, zo te horen (geluid staat standaard uit op imgur, klik op 🔊).
Dit is slecht voor verbruik, na de defrost cycle gaat de verwarming ook een stand hoger om "in te halen", 300W -> 900W opgenomen vermogen. Ugh LG en jullie silly firmware.
[quote]Team-RiNo schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:45:
[...]
Bij mij speelt in ieder geval luchtvochtigheid een rol, als deze buiten >80% moduleert mijn buitenunit aanzienlijk minder terug en valt deze eerder in pendelgedrag. Grote kans dat die 180w alleen maar haalbaar is onder bepaalde omstandigheden of er kan ook iets mis zijn met de setup, leidinglengte, bepaalde stand activeren? Bijv
[...]
Bij mij speelt in ieder geval luchtvochtigheid een rol, als deze buiten >80% moduleert mijn buitenunit aanzienlijk minder terug en valt deze eerder in pendelgedrag. Grote kans dat die 180w alleen maar haalbaar is onder bepaalde omstandigheden of er kan ook iets mis zijn met de setup, leidinglengte, bepaalde stand activeren? Bijv
[ Voor 9% gewijzigd door Voske89 op 08-11-2021 17:15 ]
Ik heb er toevallig ervaring mee omdat ik een unit heb laten verplaatsen. Na het verplaatsen is de leiding ongeveer 5 meter langer.Tranquility schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:39:
[...]
Dus is een lange leiding inderdaad minder wenselijk of maakt het helemaal niks uit voor de werking en efficiëntie?
Qua verbruik valt het wel mee (al is het wel iets hoger) maar er lijkt wel verschil in vermogen te zijn. Ik zie dat de unit nu minder pendelt dan voorheen. Dat is ook wat volgens mij rupsen ooit heeft aangegeven in dit topic.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Nee Daikin, zelf fan snelheid instellen kan helpen met moduleren maar is voor mij bij deze temperaturen niet meer nodig/maakt geen verschil met 2 binnenunits aan.Voske89 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:06:
[...]
Heeft u ook een Panasonic? Moet je niet een bepaalde stand activeren? Bijv quite?
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Daarvoor bestaat zonwering dus ik zou daar niet teveel rekening mee houden.Cartman! schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:52:
[...]
Met als reminder dat we een 6 meter brede, 2,6m hoge glazen pui hebben waar vanaf ~13u de zon in staat tot ~20u 's avonds. Dus ik ga hun advies wel volgen denk ik.
edit: Als ik t goed zie is er ook een tussenmaat op 4,2kW, is dat niet optimaler
edit 2: ohnee, de minimale Watt koel/verwarmen is hetzelfde als 5kW en de 5kW is iets efficienter.
Let goed op het minimale vermogen een zeer belangrijk iets bij lucht/lucht warmtepompen, als de unit zijn warmte niet goed kwijt kan gaat die pendelen wat als zeer vervelend kan worden ervaren, ook maak je dan niet optimaal gebruik van de inverter techniek waardoor de energieverbruik iets hoger kan uitvallen dan verwacht.
Bij koelen is het minder erg als het minimaal vermogen te hoog is, bij verwarmen wordt het oncomfortabel als de binnenunit steeds aan/uit gaat.
[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 22-10-2021 12:29 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik kreeg hetzelfde advies, ik was eigenwijs en kreeg dezelfde waarschuwingen, uiteindelijk doet de 3.5 het op zijn slofjes (155m3), ook bij extreem weer. Als je dan toch voor een 5kW gaat kies dan de MHI-ZSX serie deze heeft een zeer laag minimum vermogen voor een 5kW unit.Cartman! schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:52:
[...]
Hier nagenoeg hetzelfde maar dan 125m3 en kreeg dit als antwoord:
***members only***
edit: Als ik t goed zie is er ook een tussenmaat op 4,2kW, is dat niet optimaler
edit 2: ohnee, de minimale Watt koel/verwarmen is hetzelfde als 5kW en de 5kW is iets efficienter.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hoe langer de leiding des te minder de efficiëntie, er treedt gewoon warmteverlies op. Als ik enige tijd aan het verwarmen ben zijn de omhulsels van de leidingen duidelijk warm dus daar gaat warmte verloren. Ik denk dat het voor de snelheid niet merkbaar iets uitmaakt, het koudemiddel verplaatst zich vrij snel. Hoeveel het verlies is door langere leidingen weet ik niet.Tranquility schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:39:
Een ander vraagstuk waar misschien iemand antwoord op weet is dit: De installateur adviseerde de buitenunits op het platte dak van de garage te plaatsen en de leidingen over het dak via de bovenkant van de poort, die tussen mijn huis en de garage staat, naar het huis te leiden. Omdat ik in de toekomst daar ook zonnepanelen op wil hebben (heb er nu 8 op het platte gedeelte van mijn huis liggen) kunnen de buitenunits alleen op het verste deel van het dak geplaatst worden. Daardoor wordt met name de leiding naar de living nogal lang, ruim 22 meter. Hierbij vraag ik me af of dit geen invloed heeft op de efficiëntie en of het daardoor langer duurt voordat de WP gaat koelen of verwarmen.
Een iets minder mooie oplossing is dat de buitenunit voor de living op de grond geplaatst wordt in een nis naast de muur van mijn huis naast de oprit wat mijn oorspronkelijke optie was. Daar is ook al het laadstation voor mijn elektrische auto gesitueerd dus een buitenunit erbij vind ik op zich niet zo erg en dan wordt de afstand een stuk korter, zo'n 5 'a 6 meter naar de binnenunit in de living. Daarnaast zal het ook installatiekosten schelen. De buitenunit voor de werkkamer kan dan aan de muur van de garage gemaakt worden en is de afstand ongeveer vijf meter.
Het lijkt mij dat doordat je meer warmte verliest de warmtevraag ook hoger wordt wat dus de kans op pendelen verkleint.Glashelder schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:18:
[...]
Ik heb er toevallig ervaring mee omdat ik een unit heb laten verplaatsen. Na het verplaatsen is de leiding ongeveer 5 meter langer.
Qua verbruik valt het wel mee (al is het wel iets hoger) maar er lijkt wel verschil in vermogen te zijn. Ik zie dat de unit nu minder pendelt dan voorheen. Dat is ook wat volgens mij rupsen ooit heeft aangegeven in dit topic.
Ik zie in de specificaties dat de 35 ZSX zelfs een hogere maximum verwarmingscapaciteit van 4,7kW bij 2 ºC heeft dan de 50 ZS die 4,6kW heeft. Bij -10 ºC heeft de 50 ZS weer iets meer.revolution-nl schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:28:
[...]
Ik kreeg hetzelfde advies, ik was eigenwijs en kreeg dezelfde waarschuwingen, uiteindelijk doet de 3.5 het op zijn slofjes (155m3), ook bij extreem weer. Als je dan toch voor een 5kW gaat kies dan de MHI-ZSX serie deze heeft een zeer laag minimum vermogen voor een 5kW unit.
en ook @mr_evil08Vistajevski schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:13:
[...]
Of (ook) zonwering nemen misschien? De warmte die niet binnen komt hoef je ook niet weg te koelen. Qua (marginale) kosten is een grotere unit wel goedkoper, maar niet per sé comfortabeler. Zelfs met airco is het in de buurt van het raam vaak niet prettig door stralingswarmte is mijn ervaring.
@Cartman! heeft al eerder uitgelegd hier dat zonwering geen optie bij hem is.
Ik dacht idd al dat er toch wel verlies optreedt, zeker met die lengte (22m). Het idee van verlies staat me toch niet zo aan dus ik heb het bedrijf gevraagd een offerte te maken op basis van mijn eerdere optie met een kortere route die weliswaar iets minder esthetisch is maar wel acceptabel.Team-RiNo schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:34:
[...]
Hoe langer de leiding des te minder de efficiëntie, er treedt gewoon warmteverlies op. Als ik enige tijd aan het verwarmen ben zijn de omhulsels van de leidingen duidelijk warm dus daar gaat warmte verloren. Ik denk dat het voor de snelheid niet merkbaar iets uitmaakt, het koudemiddel verplaatst zich vrij snel. Hoeveel het verlies is door langere leidingen weet ik niet.
Het lijkt mij dat doordat je meer warmte verliest de warmtevraag ook hoger wordt wat dus de kans op pendelen verkleint.
De lagere kans op pendelen is dan het enige voordeel, maar als ik voor de 35 ZSX ga dan is die al een stuk efficiënter en kan terugmoduleren naar 0,8kW, maar de "gewone" 35 ZS kan dat ook al vanaf 0,9kW. Pas bij de 50 ZS wordt het minder mooi op 1,3kW.
[ Voor 12% gewijzigd door Tranquility op 22-10-2021 12:49 ]
Hebben jullie echt zulke lage vermogens nodig? Op de begane grond (~40m2) vandaag moet ik 400W+ elektrisch stoken om te zorgen dat de lucht uit de airco niet koud aanvoelt. Dat is ~2 kW vermogen bij 10+ graden buiten. Bij 600W stijgt de temperatuur heel geleidelijk met 0.2 graden per uur, gemeten ver weg van de unit en niet in de luchtstroom.
Ik snap het voor slaapkamers maar grotere ruimtes hebben echt wel power nodig en het is nu nog niet eens echt koud.
Ik snap het voor slaapkamers maar grotere ruimtes hebben echt wel power nodig en het is nu nog niet eens echt koud.
Jaw00key schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:02:
Hebben jullie echt zulke lage vermogens nodig? Op de begane grond (~40m2) vandaag moet ik 400W+ elektrisch stoken om te zorgen dat de lucht uit de airco niet koud aanvoelt. Dat is ~2 kW vermogen bij 10+ graden buiten. Bij 600W stijgt de temperatuur heel geleidelijk met 0.2 graden per uur, gemeten ver weg van de unit en niet in de luchtstroom.
Het minimum is hier 300W en dan voel ik toch al dat de lucht beduidend warmer is dan de ruimte. En hij gaat nu om de haverklap uit.. er is nu 1,6 kWh verbruikt, dus van de 13 uur die deze dag lang is heeft hij ongeveer 5 uur iets gedaan.
Als ie naar 120W terug kon dan had ie dus constant aan kunnen blijven

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Valt mee hier, hij staat gemiddeld rond de 200/250 te draaien (MHI 3,5) voor de woonkamer (35m2) en open deur naar de keuken (nog een 30m2). woonkamer zelf is ook vrij snel op temperatuur (keuken is wel iets koeler).w00key schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:02:
Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.
Vermoedelijk heb je dan tocht via de dichtstbijzijnde raamrooster waardoor het kouder aanvoelt, als je met luchtverwarming werkt is het zeer belangrijk hoe de ventilatie is geregeld.w00key schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:02:
Hier draait de unit op 120watt en nee voelt niet koud aan.
Ruimte van 30m2 ongeveer.
aan/uit verwarmen kan snel als "tocht" aanvoelen doordat de massa vrijwel niet opwarmt, muren etc blijven koud en dat voel je ook indirect.
Check je luchtvochtigheid btw ook en laat het niet onder 40% komen.
600watt gebruik ik pas als het buiten rond -3 is.
Zo af en toe bijverwarm ik met de vloerverwarming maar dat is tot heden nog niet gebeurd, het systeem is nog uit.
De kunst bij luchtverwarming is om niet te hoekerig gaan verwarmen ondanks het lijkt dat de ruimte op temperatuur is, het verbruik daalt hier zeker met de helft als ik langer verwarm.
[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 22-10-2021 13:43 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Yep! Hier bouwjaar 1992, dus alles R=2,5 en later is er ook een aanbouw aangezet, totaal 115 M3 woonkamer. Dit is dus bepaald niet volgens de laatste standaarden geïsoleerd.w00key schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:02:
Vandaag draait het ding overdag continu op zijn allerlaagste stand, zo'n 160W (Daikin Perfera 3,5), en houdt het daarmee op de 20 graden. Ik zet overigens expres de setpoint omlaag naar 18 graden zodra het boven de 19 is. Opwarmen gaat dan uiterst langzaam inderdaad, maar dat is eigenlijk precies het idee. Geen last van pendelen. Overigens heeft de 4,2 kW unit hetzelfde minimum maar wel een grotere compressor, dus dat kan nog een goed compromis zijn.
's nachts staat het hier inderdaad uit, massa opwarmen duurt altijd even, vroeger kostte dat 2 m3 in de ochtend. Ventilatie is met WTW, geen roosters gelukkig. Vochtigheid hou ik op 60%, dat verbruikt 3L per dag aan water, dat geeft ook een hoop "kou" af.mr_evil08 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:38:
[...]
Vermoedelijk heb je dan tocht via de dichtstbijzijnde raamrooster waardoor het kouder aanvoelt, als je met luchtverwarming werkt is het zeer belangrijk hoe de ventilatie is geregeld.
Hier draait de unit op 120watt en nee voelt niet koud aan.
Hier is het maar rond 30m2, ook afhankelijk als je doorverwarmt of steeds aan/uit verwarmt.
aan/uit verwarmen kan snel als "tocht" aanvoelen doordat de massa vrijwel niet opwarmt, muren etc blijven koud en dat voel je ook indirect.
Check je luchtvochtigheid btw ook en laat het niet onder 40% komen.
600watt gebruik ik pas als het buiten rond -3 is.
De teller staat nu op 2.2 kWh. Huis is mooi opgewarmd, waarschijnlijk gaat het terug naar zijn minimum van ~300W en uit na een tijdje.

24 x 0.3kW = 7.2 kWh per dag, dat is zwaar overkill natuurlijk, ja okay, non stop draaien heeft echt hele lage minimumvermogen nodig.
[quote]Team-RiNo schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:19:
[...]
Nee Daikin, zelf fan snelheid instellen kan helpen met moduleren maar is voor mij bij deze temperaturen niet meer nodig/maakt geen verschil met 2 binnenunits aan.
[/ zou
[...]
Nee Daikin, zelf fan snelheid instellen kan helpen met moduleren maar is voor mij bij deze temperaturen niet meer nodig/maakt geen verschil met 2 binnenunits aan.
[/ zou
[ Voor 18% gewijzigd door Voske89 op 08-11-2021 17:15 ]
Team-RiNo schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:12:
[...]
Je gaat zeker bij verwarmen wel efficiëntie verliezen op dat balkon, koude lucht daalt dus waarschijnlijk wordt het onder de hoogte van het muurtje flink kouder dan de werkelijke buitentemperatuur.
Is er een reden dat zichtbaar ophangen niet mag bijv? of is het puur een wens? Ik zou ze zo hoog mogelijk tegen de tussenmuur ophangen al moet je ook wel weer rekening houden met vibraties die je buren ook kunnen gaan horen, zeker als hun slaapkamer daar zit bijv.
Dit vind ik oprecht wel even een tegenvaller..FD2 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:42:
[...]
Sorry Flavio,
Op technische gronden valt dat balkon af als geschikte opstellingsruimte voor buitenunits.
En door de westelijke ligging zal ook nog vaak de uitgeblazen lucht terug waaien op het balkon.
De buitenkant van dat balkon is wel geschikt, in technische zin, maar dat is geen gezicht natuurlijk, zelfs niet aan de achterkant van de woning.
Wat misschien nog zou kunnen:
Rechthoekige openingen maken in de borstwering van het balkon, en daar de buitenunits strak achter zetten.
of
Naast het balkon, aan de muur van de badkamer.
Oorspronkelijk zouden de units ook op de vloer komen. Echter wil ik deze vloer in het voorjaar renoveren. De serre (waar onze eettafel ook staat) is recht onder het balkon, waar ik eventuele bromgeluiden liever ook niet heb.Ruud888 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:52:
[...]
Ik hang ze liever niet op.
Bromgeluiden door de muur.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mocht je in de gelegenheid zijn om dit eens te testen, ik houd mij aanbevolen voor wat betreft de uitkomst!Scooper schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:58:
[...]
Ik heb ook een buitenunit op een dicht balkon staan. Ik wil met wat temperatuursensors gaan testen of de koude lucht inderdaad gevangen blijft. In ons geval zou een houten schans nog kunnen helpen. We komen letterlijk nooit op dat balkon. De unit staat wel mooi uit het zicht in elk geval
Ik kan dan niet snappen dat de airco boer die hier langs is geweest een MHI 6 kw adviseert voor woonkamer en keuken van zeg in totaal 40 m2 😟Only schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:12:
[...]
Valt mee hier, hij staat gemiddeld rond de 200/250 te draaien (MHI 3,5) voor de woonkamer (35m2) en open deur naar de keuken (nog een 30m2). woonkamer zelf is ook vrij snel op temperatuur (keuken is wel iets koeler).
@Flavio_ Misschien zijn we iets te perfectionistisch hier. Die buitenunits blazen 3000 m3/uur weg op max, dat is bijna een kuub per seconde. Op zo'n kleine balkon wordt dan alle lucht ververst elke seconde of 2, ja misschien is dat iets minder efficient maar perfect wordt het toch niet.
Ik denk dat je installateur gelijk heeft, dat het "good enough" is. Als het echt te koud wordt op het balkon kan je altijd nog iets bedenken om toevoer en retour lucht te scheiden.
@ralphkeb Iedereen adviseert echt veel te groot, ze rekenen met CV ketel normen. Die 20 kW hier heb ik nog nooit gebruikt, ik heb het direct begrensd op de minimum van 30% en het is nog steeds overkill
Nu hopen dat de CV uit kan blijven het hele seizoen, ik heb 5.3 kW totaal met 1 buitenunit, moet lukken als we niet nog een keer een deep freeze krijgen.
Ik denk dat je installateur gelijk heeft, dat het "good enough" is. Als het echt te koud wordt op het balkon kan je altijd nog iets bedenken om toevoer en retour lucht te scheiden.
@ralphkeb Iedereen adviseert echt veel te groot, ze rekenen met CV ketel normen. Die 20 kW hier heb ik nog nooit gebruikt, ik heb het direct begrensd op de minimum van 30% en het is nog steeds overkill

Nu hopen dat de CV uit kan blijven het hele seizoen, ik heb 5.3 kW totaal met 1 buitenunit, moet lukken als we niet nog een keer een deep freeze krijgen.
Daar rijkt mijn kennis niet ver genoeg voor, ik ken alleen mijn eigen systeem en kan daar redelijk wat conclusies uittrekken doordat ik veel meet. Ik weet dat specs niet altijd hard zijn, bij mij wordt er iig zeker vanaf geweken. Kort nadat mijn systeem geïnstalleerd was in februari dit jaar had ik bij verwarmen last van extreem pendelgedrag met pieken boven de 2,5kW (2,09 max volgens specs) in opgenomen vermogen om vervolgens weer terug te gaan naar vrijwel 0, er werd toen in dit topic al aangegeven dat het iets te maken zou kunnen hebben met vacumering en dat 'lijkt' nu ook zo te zijn, deze zomer is de unit opnieuw gevacumeerd na het plaatsen van een omkasting en ik zie het gedrag wat ik in het voorjaar had niet meer terug.Voske89 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:57:
[...]
Zou ik hiervoor de installateur moeten inschakelen of zou deze hier ook niets aan kunnen doen en dat het hoort bij deze unit?
Maar dit zegt natuurlijk weinig over jouw unit wat sowieso al een ander merk is en waar ik zelf niks van meet/geen ervaring mee heb. Ik vermoed wel dat als je bij de gemiddelde installateur aankomt met de opmerking dat je unit niet onder de 400watt gaat terwijl de specs anders aangeven dat ze daar niet zo veel mee kunnen, wij zitten als tweakers veel meer in de details dan de installateurs die ik hier over de vloer heb gehad.
Zo, 2 andere binnenunits (FTXM) hier in huis een winterschoonmaak gegeven; we kunnen weer het verwarmingsseizoen in
.
Zat toch weer een lekkere laag stof en schimmel op na een jaar gebruik

Daar ging iets niet goed niet
[ Voor 88% gewijzigd door Notna op 22-10-2021 14:52 ]
Nu ja.
Ik snap ergens die installateurs ook wel: als je berekent op wat er in het slechtste geval nodig is, dan ja, bij -15 gaan wij het inderdaad niet redden.
Vaste installaties worden echter wel er op berekend dat extremen ook moeten kunnen.
Echter, als je het zelf voor het kiezen hebt, kun je ook stellen: voor die ene nacht dat het ooit -15 is koop ik wel 1 of 2 keramische kacheltjes van 2 kW voor €20 elk, en ok ja dat kost dan wat knaken die ene dag dat je ze ooit nodig hebt, maar als je dat risico acceptabel vindt, tja. En dat is er van uitgaande dat je geen CV-ketel als backup hebt.
Ik snap ergens die installateurs ook wel: als je berekent op wat er in het slechtste geval nodig is, dan ja, bij -15 gaan wij het inderdaad niet redden.
Vaste installaties worden echter wel er op berekend dat extremen ook moeten kunnen.
Echter, als je het zelf voor het kiezen hebt, kun je ook stellen: voor die ene nacht dat het ooit -15 is koop ik wel 1 of 2 keramische kacheltjes van 2 kW voor €20 elk, en ok ja dat kost dan wat knaken die ene dag dat je ze ooit nodig hebt, maar als je dat risico acceptabel vindt, tja. En dat is er van uitgaande dat je geen CV-ketel als backup hebt.
Ik was alleen aan het denken of ik toch niet een COP van 2 heb omdat de minimale vermogen van de unit 800w (geleverd warmte) is (ong. 400w elektrische vermogen uit stopcontact begint hij dus te pendelen)Team-RiNo schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:17:
[...]
Daar rijkt mijn kennis niet ver genoeg voor, ik ken alleen mijn eigen systeem en kan daar redelijk wat conclusies uittrekken doordat ik veel meet. Ik weet dat specs niet altijd hard zijn, bij mij wordt er iig zeker vanaf geweken. Kort nadat mijn systeem geïnstalleerd was in februari dit jaar had ik bij verwarmen last van extreem pendelgedrag met pieken boven de 2,5kW (2,09 max volgens specs) in opgenomen vermogen om vervolgens weer terug te gaan naar vrijwel 0, er werd toen in dit topic al aangegeven dat het iets te maken zou kunnen hebben met vacumering en dat 'lijkt' nu ook zo te zijn, deze zomer is de unit opnieuw gevacumeerd na het plaatsen van een omkasting en ik zie het gedrag wat ik in het voorjaar had niet meer terug.
Maar dit zegt natuurlijk weinig over jouw unit wat sowieso al een ander merk is en waar ik zelf niks van meet/geen ervaring mee heb. Ik vermoed wel dat als je bij de gemiddelde installateur aankomt met de opmerking dat je unit niet onder de 400watt gaat terwijl de specs anders aangeven dat ze daar niet zo veel mee kunnen, wij zitten als tweakers veel meer in de details dan de installateurs die ik hier over de vloer heb gehad.
[ Voor 7% gewijzigd door Voske89 op 25-10-2021 13:34 ]
Dat ding gaat straks bijna continue op zijn max draaien. met sterk verhoogd toerental draaien.w00key schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:10:
@Flavio_ Misschien zijn we iets te perfectionistisch hier. Die buitenunits blazen 3000 m3/uur weg op max, dat is bijna een kuub per seconde. Op zo'n kleine balkon wordt dan alle lucht ververst elke seconde of 2, ja misschien is dat iets minder efficient maar perfect wordt het toch niet.
Stel je voor:
Je zet hem aan. De BU (buitenunit) begint rustig te draaien.
De BU koelt rustig de aanwezige lucht op het balkon.
Door de koele lucht heeft de BU het moeilijker warmte te onttrekken aan de aanwezige lucht.
De BU gaat dus maar harder ventileren totdat er voldoende uitlaatlucht over de rand spoelt.
@Flavio_
Als je het toch doet, dan de BU een kwartslag draaien zodat hij langs de gevel blaast, en aan de zijkanten van de BU de kieren dichten zodat de uitblaas niet makkkelijk naar de achterkant van de BU kan komen.
En laat de BU dan naar het noorden blazen. We hebben hier doorgaans zuidwestelijke winden, en dan blaast de BU met de wind mee.
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Hier in een huis uit de jaren 60 draait de 2,5 kW airco die ongeveer 38m2 warm moet houden de hele dag door op compressorfrequentie 6 (laagste dat die kan) a 10. Vannacht zat hij regelmatig even op 14. Toen het van 16 tot 18 oktober tot 2 a 4 graden zakte 's nachts zat hij ook maar op 14. De maximum freqientie die ik al gezien heb is 68.w00key schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:02:
update: verbruik vandaag sinds 2u = 3,1 kWh, dus iets minder dan 200W gemiddeld.
[ Voor 4% gewijzigd door GORby op 22-10-2021 17:06 ]
ik heb een huis verbouwd, met een nieuwe aanbouw (80m2, heel goed geisoleerd) en een oud gedeelte van 60m2 (matig geisoleerd). Ik verwarm via vloerverwarming ( enkel de aanbouw). In het oud gedeelte is er geen verwarming. Ik verwarm met propaan via een tank buiten.
De aanbouw is aan de zonnekant volledig glas.
Heeft het zin om een airco te hangen zodat ik meer kan verwarmen via de airco, en zo gas kan gaan uitsparen ? Momenteel verbruik ik 2000m3 gas.
Ik woon in België, en heb ondertussen geen terugdraaiende teller meer. Daarom zoek ik een oplossing voor het overschot aan energie dat ik terug op het net steek. Ik zou dus enkel willen gaan verwarmen met het teveel aan opbrengst.
Heeft het zin om een airco te hangen zodat ik meer kan verwarmen via de airco, en zo gas kan gaan uitsparen ? Momenteel verbruik ik 2000m3 gas.
Ik woon in België, en heb ondertussen geen terugdraaiende teller meer. Daarom zoek ik een oplossing voor het overschot aan energie dat ik terug op het net steek. Ik zou dus enkel willen gaan verwarmen met het teveel aan opbrengst.
[ Voor 6% gewijzigd door Faece op 22-10-2021 20:51 ]
Een lucht/water warmte pomp geen optie?Faece schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:27:
ik heb een huis verbouwd, met een nieuwe aanbouw (80m2, heel goed geisoleerd) en een oud gedeelte van 60m2 (matig geisoleerd). Ik verwarm via vloerverwarming ( enkel de aanbouw). In het oud gedeelte is er geen verwarming. Ik verwarm met propaan via een tank buiten.
ik heb nu een doorstromer. Ik weet niet of dat aan te sluiten valt op dit systeem ? En ik vrees een beetje dat de bij te plaatsen boiler niet door mijn raam, gang, deur kan ...
Zoiets is perfect voor vloerverwarming: https://www.daikin.be/nl_...ater-warmtepompen-lt.htmlFaece schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:06:
[...]
ik heb nu een doorstromer. Ik weet niet of dat aan te sluiten valt op dit systeem ? En ik vrees een beetje dat de bij te plaatsen boiler niet door mijn raam, gang, deur kan ...
Boilers zijn optioneel, dat is alleen nodig als je een buffer vat wilt hebben (kan klein zijn), of voor heet water uit de kraan / in de badkamer - dat kan niet on demand, een gewone CV / gasboiler heeft 20-30 kW aan vermogen, een warmtepomp moet dat van de voren klaarmaken en opslaan.
Een monoblock is, zoals de naam aangeeft, 1 blokje dat je buiten plaatst. Je legt een stroomkabel naar toe, en warm/koud wateraansluiting, die gaan naar de vloerverwarming, en dat is het. Geen koelleidingen, geen binnenunits.
[ Voor 14% gewijzigd door w00key op 22-10-2021 21:42 ]
-15 is al een tijdje niet meer het uitgangspunt voor transmissieberekeningen. Is nu -10 of -7.Wilke schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:45:
Nu ja.
Echter zitten installateurs liever aan de veilige kant om gezeur te voorkomen. Mensen zijn heel goed in klagen.
Als je een installatie wilt laten plaatsen welke niet aan de norm voldoet, dan zou ik als installateur een verklaring opstellen dat dit op verzoek van de klant gebeurt.
Kan zijn dat de installatie altijd alles warm houdt, maar het kan ook voorkomen dat je eens te kort komt.
Er zijn mensen die 18 gr voldoende warm vinden in huis, maar er zijn er ook die het liever 22 gr hebben.
Ook het verschil tussen 24/7 draaien en nachtverlaging is een enorme aanslag op het vermogen.
Een installateur denkt dan ook, liever safe than sorry en gaat niet krap zitten.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Als je 2000m3 gas verbruikt om 80m2 heel goed geïsoleerde ruimte te verwarmen, dan klopt er toch iets niet.Faece schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:27:
80m2 zou je makkelijk moeten kunnen verwarmen met een paar airco's (of met een L/W warmtepomp, dus waarom zou je dat enkel doen wanneer je overproductie hebt? Buiten met dat gas! Geen huur meer betalen voor de propaantank, geen onderhoudskosten voor een gasketel.
Propaan is belachelijk duur als verwarming (7kWh per liter@ € 0,9), dus met een warmtepomp bespaar je een hoop geld.
Lijkt me moeilijk rendabel te krijgen aangezien je in het stookseizoen maar weinig tot geen overschot hebben zult.Faece schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:27:
Het is 1 open ruimte : keuken, zitplaats, bureau, en een open trap naar boven. Waarbij 1 muur uit het oude gedeelte een enkele muur is, zonder spouwmuur of isolatie. Maar mijn nieuw gedeelte is dus wel goed geisoleerd, maar ik verlies dus best wat warmte in mijn oud deel van het huisGORby schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:04:
[...]
Als je 2000m3 gas verbruikt om 80m2 heel goed geïsoleerde ruimte te verwarmen, dan klopt er toch iets niet.
In dat geval is het wel te verklaren inderdaad ja. Bedoel je trouwens niet 2000 liter of kg propaan? Aangezien je een propaantank hebt staan en dat normaal gezien per liter verrekend wordt als ik me niet vergis. Dat scheelt nogal voor de hoeveelheid energie waarover we spreken.
Zou het niet interessant zijn om die ene muur aan de binnenkant te isoleren? Normaal gezien is dat niet goed voor je thermische massa, maar aangezien het hier over maar 1 muur gaat is dat niet zo'n probleem lijkt me.
Zou het niet interessant zijn om die ene muur aan de binnenkant te isoleren? Normaal gezien is dat niet goed voor je thermische massa, maar aangezien het hier over maar 1 muur gaat is dat niet zo'n probleem lijkt me.
Inderdaad, ik bedoel 2000l. Ik moet 2 maal per jaar een tank van 1000 liter laten vullen... mijn excuses, hoeveel is dat dan in m3 ?GORby schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:03:
In dat geval is het wel te verklaren inderdaad ja. Bedoel je trouwens niet 2000 liter of kg propaan? Aangezien je een propaantank hebt staan en dat normaal gezien per liter verrekend wordt als ik me niet vergis. Dat scheelt nogal voor de hoeveelheid energie waarover we spreken.
Probleem met de muur is, dat ik hem te mooi vind om te gaan isoleren, dus dat ik eigenlijk aan de buitenkant zou moeten isoleren. Maar dit is dan meteen een hoger prijskaartje...
:strip_exif()/f/image/XfnffxlclpyZA83QsuNZl6Rs.jpg?f=fotoalbum_large)
Je schreef hier dat je zo’n opvangzak besteld had, heb je die voor de schoonmaak van deze twee units gebruikt? Zo ja, bevalt die manier van reinigen of wordt het een rommeltje?Notna schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:20:
Zo, 2 andere binnenunits (FTXM) hier in huis een winterschoonmaak gegeven; we kunnen weer het verwarmingsseizoen in.
... en oranje! :P
Dit zijn toevallig units waar ik wél bij kon komen en dus zonder zak heb gedaan. De units waar ik de zak voor kan gebruiken, hoeven toevallig niet schoongemaakt te worden; dat ga ik volgend jaar doen.iNSaNe-oNe schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:16:
[...]
Je schreef hier dat je zo’n opvangzak besteld had, heb je die voor de schoonmaak van deze twee units gebruikt? Zo ja, bevalt die manier van reinigen of wordt het een rommeltje?
Helaas kan ik je dus nog geen review geven. Ik heb de zak wel binnen, dus wat ik wél kan doen is het er voor de show eraan hangen en een best guess geven?
Mijn 'probleem' is dat ik de ventilatorrol er niet uit kan halen door een beperkte ruimte aan de linkerkant. Wat ik, in de theorie, van plan ben, is om wel de rol los te halen maar dan in de behuizing te houden. Hierdoor kan ik de 'ventilatierolruimte' wel schoonmaken namelijk, omdat ik dan de rol semi vrij kan bewegen. Uiteraard eerst de rol schoonmaken voor ik dat doe, zodat ik de boel meteen kan nadrogen
[ Voor 21% gewijzigd door Notna op 23-10-2021 10:46 ]
Verwijderd
Die muur is inderdaad prachtig.Faece schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:10:
[...]
Inderdaad, ik bedoel 2000l. Ik moet 2 maal per jaar een tank van 1000 liter laten vullen... mijn excuses, hoeveel is dat dan in m3 ?
Probleem met de muur is, dat ik hem te mooi vind om te gaan isoleren, dus dat ik eigenlijk aan de buitenkant zou moeten isoleren. Maar dit is dan meteen een hoger prijskaartje...[Afbeelding]
Even een meting van de temperaturen op een gesloten balkon met draaiende airco.Flavio_ schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:00:
[...]
Mocht je in de gelegenheid zijn om dit eens te testen, ik houd mij aanbevolen voor wat betreft de uitkomst!
:strip_exif()/f/image/nd43qR0FaqGVHVa7iQYmBx1t.jpg?f=fotoalbum_large)
Het balkon is om en nabij 3,3m x 1,3m.
De airco stond al een paar uur aan.
Meerdere metingen gedaan, enkele tijd uit elkaar
Bij verbruik van 300w 's ochtends
Sensor #1: 8,2°C
Sensor #2: 7,3°C
Sensor #3: 8,3°C
Sensor #4: 7,8°C
Sensor #5: 6,5°C
Bij verbruik van 350w half uur later
Sensor #1: 8,2°C
Sensor #2: 7,6°C
Sensor #3: 8,7°C
Sensor #4: 8,3°C
Sensor #5: 6,8°C
Paar uur later de gevraagde temperatuur opgehoogd.
Verbruik was toen 880w:
Sensor #1: 8,7°C
Sensor #2: 7,2°C
Sensor #3: 8,9°C
Sensor #4: 8,5°C
Sensor #5: 6,1°C
Mijn voorlopige conclusie is dat er inderdaad wel wat koude blijft hangen in het balkon. Al hangt sensor #2 natuurlijk ook nog wel in de uitblaasrichting van de wind van de airco.
Belangrijkste lijken mij echter de delta tussen de buitenlucht (sensor 1 en 3) en de lucht die aangezogen wordt (sensor 4). In alle scenario's scheelde dat ongeveer 0,4 a 0,5 graad. Dat lijkt dan dus wel weer mee te vallen.
SRK35ZS-W
Waar ik met name benieuwd naar ben is of hij een beetje ‘aansluit’ op de Perfera.Notna schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:43:
[...]
Helaas kan ik je dus nog geen review geven. Ik heb de zak wel binnen, dus wat ik wél kan doen is het er voor de show eraan hangen en een best guess geven?
Zelf heb ik een Stylish waar er links geen ruimte is voor uitbouw van de ventilatorrol, en 3 Perfera’s waarvan er één geen ruimte heeft aan de linkerkant. Ik voorzie dus wel een uitdaging als ik komend voorjaar een rondje wil schoonmaken en denk dat zo’n zak veel zou kunnen helpen
De units hangen sinds deze zomer in een aantal kamers in het huis, dus van viezigheid is (nog) geen sprake. Het heeft geen haast zoals je merkt; ik was benieuwd of je al iets kon melden over die opvangzak, positief of negatief.
... en oranje! :P
Gelukkig zit er wel wat verschil in de installateurs. Ik kreeg bij 2 installateurs 4,2 kW aangeboden en bij 1 installateur 3,5 kW. Die laatste was ook de enige die naar de bouwtekeningen keek.Pietje555 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:55:
[...]
-15 is al een tijdje niet meer het uitgangspunt voor transmissieberekeningen. Is nu -10 of -7.
Echter zitten installateurs liever aan de veilige kant om gezeur te voorkomen. Mensen zijn heel goed in klagen.
Als je een installatie wilt laten plaatsen welke niet aan de norm voldoet, dan zou ik als installateur een verklaring opstellen dat dit op verzoek van de klant gebeurt.
Kan zijn dat de installatie altijd alles warm houdt, maar het kan ook voorkomen dat je eens te kort komt.
Er zijn mensen die 18 gr voldoende warm vinden in huis, maar er zijn er ook die het liever 22 gr hebben.
Ook het verschil tussen 24/7 draaien en nachtverlaging is een enorme aanslag op het vermogen.
Een installateur denkt dan ook, liever safe than sorry en gaat niet krap zitten.
@Flavio_
Ik heb er ook 2 op mijn balkon staan er er geen probleem mee. Zoals ik kan beoordelen lijkt het bij jou iets krapper. Zoals een ander al heeft aangegeven waarom zet je hem niet in de breedte? Dat lijkt mij voor jouw de beste oplossing. En zet hem iets verder naar voor zodat de verse lucht er makkelijk er bij kan komen. Ik volg een ac installateur in Japan die alleen maar op kleine balkons airco's installeert.
YouTube: 久しぶりに一人でエアコン工事
En soms nog krapper dan bij jouw. En ik weet niet hoe het bij jou is met de wind op het balkon maar bij mij is er altijd wel wat wind dus dat de kou blijft hangen zal wel mee vallen. Hier een foto bij mij.:strip_exif()/f/image/waoTixU8GwQmwAscJFEST3Nq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb er ook 2 op mijn balkon staan er er geen probleem mee. Zoals ik kan beoordelen lijkt het bij jou iets krapper. Zoals een ander al heeft aangegeven waarom zet je hem niet in de breedte? Dat lijkt mij voor jouw de beste oplossing. En zet hem iets verder naar voor zodat de verse lucht er makkelijk er bij kan komen. Ik volg een ac installateur in Japan die alleen maar op kleine balkons airco's installeert.
YouTube: 久しぶりに一人でエアコン工事
En soms nog krapper dan bij jouw. En ik weet niet hoe het bij jou is met de wind op het balkon maar bij mij is er altijd wel wat wind dus dat de kou blijft hangen zal wel mee vallen. Hier een foto bij mij.
:strip_exif()/f/image/waoTixU8GwQmwAscJFEST3Nq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XytWVt9uE61zjvVhRJmvf073.jpg?f=fotoalbum_large)
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Aardgas komt gasvormig binnen en wordt daarom uitgedrukt per m3 (en bevat in België ongeveer 10 kWh per m3), al wordt er voor zover ik weet altijd afgerekend in kWh, omdat er zowel hoogcalorisch als laagcalorisch gas gebruikt kan worden. Propaan wordt echter vloeibaar geleverd en wordt dan per liter of kg afgerekend.Faece schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:10:
[...]
Inderdaad, ik bedoel 2000l. Ik moet 2 maal per jaar een tank van 1000 liter laten vullen... mijn excuses, hoeveel is dat dan in m3 ?
Probleem met de muur is, dat ik hem te mooi vind om te gaan isoleren, dus dat ik eigenlijk aan de buitenkant zou moeten isoleren. Maar dit is dan meteen een hoger prijskaartje...
1000 liter propaan kost momenteel tot € 937,7 en dat voor ongeveer 7000 kWh, waarvan door de efficiëntie van de ketel ongeveer 6300 kWh overblijft. Dat wil dus zeggen dat je verwarmingsvraag pakweg 13000 kWh op jaarbasis is. Met een warmtepomp ga je dat verbruik mogen delen door de SCOP. Met een goede warmtepomp zit dat (voor L/L) tussen de 4,6 en 5,9. Dat wil zeggen da je dat tussen de 2200 en 2800 kWh op jaarbasis aan elektriciteit zou verbruiken voor verwarming (en dan nog pakweg 150 a 200 kWh voor koeling, maar dat moet je niet meerekenen in de vergelijking met verwarming).
Met propaan kost het verwarmen je op jaarbasis pakweg 1800 euro, met warmtepomp zou dat (aan €0,27 per kWh, wat wij vanaf januari gaan betalen) 594 euro kosten met de zuinigste airco, of 756 met die met SCOP 4,6.
Het elektrische verbruik van je gasketel en circulatiepompen hebben we dan nog niet meegeteld in deze vergelijking, maar dat loopt ook snel op tot een paar honderd kWh op jaarbasis. Puur op basis van verbruik bespaar je dus ruim 1000 euro per jaar. Tel daar je eventuele kosten voor huur + onderhoud van de tank en onderhoud van de ketel, en dan loopt de besparing mogelijk nog wat op.
Kijk, aan zo een bericht heb ik nu iets. dit maakt het me heel wat duidelijker. Dus zelfs als ik met niet zonnepaneelgefabriceerde electriciteit zou warmen, zou me dit een behoorlijke hap besparen.GORby schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:13:
[...]
Met propaan kost het verwarmen je op jaarbasis pakweg 1800 euro, met warmtepomp zou dat (aan €0,27 per kWh, wat wij vanaf januari gaan betalen) 594 euro kosten met de zuinigste airco, of 756 met die met SCOP 4,6.
Ik heb binnenkort een afspraak in een daikin service center, nu kan ik toch al over iets meepraten. Bedankt hiervoor !
[ Voor 4% gewijzigd door Faece op 23-10-2021 14:29 ]
Hoewel ik zo'n zak ook een hele mooie oplossing vind: Ik gebruik altijd van die afplaktape met folie die je normaal voor schilderklusjes gebruikt. Folie uitvouwen en in een emmer hangen, werkt ook perfect bij een grondige schoonmaakbeurt.iNSaNe-oNe schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:16:
[...]
Je schreef hier dat je zo’n opvangzak besteld had, heb je die voor de schoonmaak van deze twee units gebruikt? Zo ja, bevalt die manier van reinigen of wordt het een rommeltje?
All-electric.
Hey,
Ik ben aan het kijken naar een daikin ururu sarara met name omdat deze ook kan ventileren.
Echter wat ik niet snap is hoe dit nu precies werkt dit ventileren, is er iemand die me dit kan uitleggen? Zover ik heb gezien is er geen aanzuig buitenlucht (immers airconditioning is een gesloten systeem voor zover ik weet).
Verder vraag ik me af wat ik kan verwachten qua gas besparing indien ik de woonkamer en keuken 50m2 laten we zeggen voor het gemak 150m3 ga verwarmen. Hoeveel gas zou dit ongeveer besparen en hoeveel stroom zou dit kosten (vuistregels zijn voor nu even voldoende als die er zijn?)
Prijs verschil tussen de daikin en bv een lg is wel flink maar als de ventilatie iets doet is dat veel meer dan we nu doen 0,0 ventilatie geen roosters of iets dergelijks (bouwjaar 1975 maar veel nageisoleerd) dus zeker niet luchtdicht maar ook geen doorwaai woning.
Ik ben aan het kijken naar een daikin ururu sarara met name omdat deze ook kan ventileren.
Echter wat ik niet snap is hoe dit nu precies werkt dit ventileren, is er iemand die me dit kan uitleggen? Zover ik heb gezien is er geen aanzuig buitenlucht (immers airconditioning is een gesloten systeem voor zover ik weet).
Verder vraag ik me af wat ik kan verwachten qua gas besparing indien ik de woonkamer en keuken 50m2 laten we zeggen voor het gemak 150m3 ga verwarmen. Hoeveel gas zou dit ongeveer besparen en hoeveel stroom zou dit kosten (vuistregels zijn voor nu even voldoende als die er zijn?)
Prijs verschil tussen de daikin en bv een lg is wel flink maar als de ventilatie iets doet is dat veel meer dan we nu doen 0,0 ventilatie geen roosters of iets dergelijks (bouwjaar 1975 maar veel nageisoleerd) dus zeker niet luchtdicht maar ook geen doorwaai woning.
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Als je nu helemaal geen ventilatie hebt, en ook geen roosters, dan zou ik eerst maar eens voor een kleine 100 euro een CO2 meter kopen om te checken hoe groot dat probleem is. Dan kun je aan de hand van concrete meetwaarden zien of je wat moet doen.Fantastic_fox schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:45:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Als je een US wilt kopen voor de ventilatie dan zou ik me wel een paar keer bedenken. Die ventilatie doet niet zoveel.Fantastic_fox schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:45:
Hey,
Een US koop je voor het bijzondere hoge rendement
En voor zover ik weet heeft de US een extra leiding voor de verse lucht. Maar het is iets van 20m3 per uur dus dat stelt niet zoveel voor
Daar ben ik het mee eens. Als je nu helemaal geen ventilatie hebt, dan is het natuurlijk een verbetering, maar de grootste reden is om die US is inderdaad het hoge rendement. De automatische filterreiniging is ook wel een leuke functie, waarmee de filter dagelijks gereinigd wordt bij ons.Glashelder schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:52:
[...]
Als je een US wilt kopen voor de ventilatie dan zou ik me wel een paar keer bedenken. Die ventilatie doet niet zoveel.
Een US koop je voor het bijzondere hoge rendement
En voor zover ik weet heeft de US een extra leiding voor de verse lucht. Maar het is iets van 20m3 per uur dus dat stelt niet zoveel voor
De US heeft voor zijn opgegeven vermogen ook een heel deftige warmteafgifte, zelfs nog bij lage temperaturen (3,1 kW met een COP van 4,1 bij -7 graden voor het 2,5 kW model), wat ook interessant is.
Edit: er is inderdaad een extra leiding voor de verse buitenlucht.
[ Voor 3% gewijzigd door GORby op 23-10-2021 18:01 ]
Hey,
Sorry ik had er idd bij moeten zeggen dat het hoge rendement me ook heel erg aanspreekt maar daarbij komt dat de ventilatie functie ook wel wat voor me doet😎.
Eigenlijk spreekt alles me er van aan, alleen de prijs …. Die is fors
En die prijs moet natuurlijk thuis worden verantwoord aan de regering (waf)….
Sorry ik had er idd bij moeten zeggen dat het hoge rendement me ook heel erg aanspreekt maar daarbij komt dat de ventilatie functie ook wel wat voor me doet😎.
[ Voor 14% gewijzigd door Fantastic_fox op 23-10-2021 18:13 ]
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Wat de WAF betrekt moet je misschien ook eens naar het uiterlijk kijken. Zorg op zijn minst dat ze op voorhand de foto's eens gezien heeft, dan kan ze achteraf niet klagen wanneer ze erachter komt dat die een stuk groter is dan ze verwachtteFantastic_fox schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:09:
Hey,
Hier hangt er eentje met als hoofddoel verwarmen en dat doet die tot nu toe prima, al is de laagste buitentemperatuur sinds we dat ding hebben hangen 2 graden geweest. Daarbij draaide hij op 20 a 25% belasting om het op temperatuur te houden. 1x per etmaal gaat hij nu in het stookseizoen 2 uurtjes uit, zodat hij de filter kan reinigen op een moment dat dat voor ons goed uitkomt.
@GORby en hoe zit je qua kuubs vs kwh uitwisseling? Zit nu in italie en heb wat prijzen vergeleken met nl en be en dat ligt voor sommige redelijk dicht bij elkaar. Goedkoopste 3,5kw wat ik in italie heb gezien was 1950 en in be (afhalen dus geen verzendkosten) is 2380 laat ik er even vanuit gaan dat de verzending inc paypal kosten ong 150€ zal kosten dan is het verschil er nog maar wel zeer minimaal.
Vraag ik me af of ik hem nog in het buitenland wil bestellen met kans op allerlei gezeik of dat ik even naar belgie ga en hem zelf oppik….
Vraag ik me af of ik hem nog in het buitenland wil bestellen met kans op allerlei gezeik of dat ik even naar belgie ga en hem zelf oppik….
Wat bedoel je? Het is een 2,5 kW unit die in een ruimte van pakweg 90 a 100m3 hangt. Verbruik in oktober: 60 kWh voor een binnentemperatuur van 20 a 21 graden.Fantastic_fox schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:09:
@GORby en hoe zit je qua kuubs vs kwh uitwisseling?
@GORby wat ik bedoelde is hoeveel kuub gas je denk minder te hebben verstookt en idd daar staat in jouw geval 60kwh tegenover.
En hoe heb je geregeld dat de ruimtes waar de airco niet hangt of niet voldoende doet ook warm worden?
En hoe heb je geregeld dat de ruimtes waar de airco niet hangt of niet voldoende doet ook warm worden?
Ah we hadden geen gas, maar stookolie (nog steeds beschikbaar als back-up tot de tank leeg is), dus ik heb enkel een idee van het jaarverbruik. Vergelijken kan ik pas na een jaar ongeveer. Ons jaarverbruik was ongeveer 1000 a 1400 liter, met dat laatste bij een jaar thuiswerken.Fantastic_fox schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 07:51:
@GORby wat ik bedoelde is hoeveel kuub gas je denk minder te hebben verstookt en idd daar staat in jouw geval 60kwh tegenover.
De ruimtes waar er vaak verwarmd moet worden hebben een airco momenteel is dat enkel living + keuken en een hobby-ruimte. Waar er veel minder warmtevraag is komt er een elektrische bijverwarming met confectie en/of infraroodpanelen (badkamer bijvoorbeeld).
Het is de bedoeling om dat binnen 2 a 3 jaar rond te hebben (we moeten de stookolie nog op krijgen) en zo volledig van de fossielen af te zijn behalve misschien de 2e auto... Dat kan een paar jaar langer duren.
[ Voor 4% gewijzigd door GORby op 24-10-2021 10:59 ]
Nou akkoord gegeven op offerte voor een daikin stylish van 3.5kw! Gaan het zien deze winter of hij de CV kan vervangen.
Ik zat even te kijken voor een esthetische omkasting. Klopt het dat die Evolar omkastingen te plaatsen zijn als de unit er al staat? Hij komt op de grond in de tuin te staan, dus hij moet ook aan de achterkant panelen hebben. Ik ga er even vanuit dat ik die dus daarna gewoon er nog omheen kan zetten?
Nog een andere vraag, zijn er mensen die ervaring hebben met de aircobediening van Tado, hoe bevalt dat?
Ik zat even te kijken voor een esthetische omkasting. Klopt het dat die Evolar omkastingen te plaatsen zijn als de unit er al staat? Hij komt op de grond in de tuin te staan, dus hij moet ook aan de achterkant panelen hebben. Ik ga er even vanuit dat ik die dus daarna gewoon er nog omheen kan zetten?
Nog een andere vraag, zijn er mensen die ervaring hebben met de aircobediening van Tado, hoe bevalt dat?
[ Voor 11% gewijzigd door kbuntu op 24-10-2021 11:26 ]
1L stookolie ~= 10 kWh verbrandingswarmte, bij COP van 5 wordt het jaarverbruik 2000 - 2800 kWh elektriciteit, bij hetzelfde stookgedrag.
Ik heb het gevoel dat er minder gestookt wordt met de airco's, hier is de omrekenfactor 1 m3 = iets minder dan 2 kWh, 1 huis verder waarschijnlijk 1 m3 = 1 kWh, vorige jaar stond de teller op 103, 115, 170 m3 voor october t/m december (2-5m3 per dag), dit jaar zie je alleen 20 m3 voor warm water en stroom zie ik nauwelijks terug als extra verbruik, 358 / 31 = 11.5 kWh per dag vorig jaar, nu tussen de 7 en 11 kWh per dag totaal, totaal verbruik is zelfs lager. Misschien hang ik daar ook een extra HomeWizard stopcontact op om de warmtepomp apart te meten.
Ik heb het gevoel dat er minder gestookt wordt met de airco's, hier is de omrekenfactor 1 m3 = iets minder dan 2 kWh, 1 huis verder waarschijnlijk 1 m3 = 1 kWh, vorige jaar stond de teller op 103, 115, 170 m3 voor october t/m december (2-5m3 per dag), dit jaar zie je alleen 20 m3 voor warm water en stroom zie ik nauwelijks terug als extra verbruik, 358 / 31 = 11.5 kWh per dag vorig jaar, nu tussen de 7 en 11 kWh per dag totaal, totaal verbruik is zelfs lager. Misschien hang ik daar ook een extra HomeWizard stopcontact op om de warmtepomp apart te meten.
Rekening houdend met de efficiëntie van de ketel halen we daar 9kWh uit een liter, waarbij je nog wat warmteverliezen krijgt in de leidingen die ik dan even niet meetel, want dat warmt lokaal ook iets op. Dat brengt de prijs op ongeveer 8 cent per kWh warmte. Voor elektriciteit betalen we 23 cent (volgend jaar 27 cent) dus met een COP van 3 a 3,5 zouden we er al komen. De unit met de hoogste warmtevraag (living + keuken continu op 20 a 21 graden houden) heeft dan ook een SCOP van 5,9.w00key schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:25:
1L stookolie ~= 10 kWh verbrandingswarmte, bij COP van 5 wordt het jaarverbruik 2000 - 2800 kWh elektriciteit, bij hetzelfde stookgedrag.
Het elektriciteitsverbruik van de CV verwarmingsinstallatie was ongeveer 400 kWh op jaarbasis.
het totale geschatte elektriciteitsverbruik voor verwarming ligt volgens die berekening (0,9 * 14MWh / 5,9) op minder dan op afterond 2150 kWh oftewel 1750 kWh meer dan met de stookolie CV.
Kostprijs energie zit dus op € 580 ipv + €1228 (stookolie + elektriciteit).
De 1300 liter die we nog hebben moet wel nog op, want die is al betaald en kost dus nu niets meer
Ik heb er hier al een jaar of 6 twee stuks hangen. Ik heb helaas niet echt een vergelijking tov het gasverbruik voor je omdat er tegelijkertijd geisoleerd is. Je kunt in euro's denken aan ergens tussen 1/3e en de helft aan verwarmingskosten.Fantastic_fox schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:09:
Hey,
De voornaamste voordelen zijn het super hoge rendement en de automatische filterreiniging is ook ideaal bij dagelijks gebruik. De ventilatie en bevochtigingsfuncties kan je vergeten, die doen allebei niet zoveel. Daarnaast maakt ie echt een takkeherrie als je dat aanzet. Ik zou denk ik de luchtslang niet eens meer aansluiten als ik ze opnieuw moest plaatsen. De binnenunits zijn ook echt groot, of eigenlijk vooral diep. Denk aan 2x een normale binnenunit qua diepte. Ik zou eerlijk gezegd zelf ondanks de iets hogere SCOP een stylish nemen als ik het opnieuw moest doen en dan maar wat vaker het filter uitzuigen.
Nog een tip als je voor dit model gaat: Gebruik OF wifi, OF de afstandsbediening om ze te bedienen. Als je ze door elkaar gebruikt drukt ie de tandwielbak van de luchtflappen kapot. Die zijn hier doordat dat toch wel af en toe gebeurd bij allebei de units al 2x vervangen (1x onder garantie en een paar weken terug opnieuw voor eigen rekening a 280/stuk).
Mocht je nog meer info, foto's of even willen kijken (ik zit in 't Gooi), stuur maar even een DM.
[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 24-10-2021 18:20 ]
All-electric.
@RonJ thnx! Heb je wel nog gas of doe je alles met de airco’s? En als je nog met gas werkt hoe verdeel je de warmte dan door het huis? Tado met slimme thermostaat knoppen? Bij ons is de onderverdieping ongeveer 70m2 (keuken en woonkamer) maar is wat lastig door de L vorm im de warmte in de keuken te krijgen.
3,5kw zou wel moeten kunnen denk ik.
De besparing die je noemt is ex zonnepanelen mee te nemen denk ik?
Ik heb geen gas(aansluiting) meer in deze woning. Alles gaat met de 3 airco's en dat bevalt heel goed. Ik heb geen zonnepanelen hier.Fantastic_fox schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:14:
@RonJ thnx! Heb je wel nog gas of doe je alles met de airco’s? En als je nog met gas werkt hoe verdeel je de warmte dan door het huis? Tado met slimme thermostaat knoppen? Bij ons is de onderverdieping ongeveer 70m2 (keuken en woonkamer) maar is wat lastig door de L vorm im de warmte in de keuken te krijgen.
De L-vormige woonkamer is hier geen probleem, maar hij hangt dan ook precies tegenover de "hoek" in de L. Volgens mij gaat dat bij de meeste hier wel goed. De betere modellen hebben ook infrarood sensoren zodat ie zichzelf aanpast aan de ruimte qua luchtverdeling. Een 3,5 zou je imho makkelijk moeten redden op 70m2 als je isolatie een beetje oke is. Bedenk dan wél dat de unit op echt koude dagen best hard moet blazen om overal voldoende lucht heen te krijgen. Overweeg je toch een 2e unit (bijv. vanwege het geluid), ga dan voor 2x een 2-2,5 en zeker niet groter.
Het eerste jaar had ik nog wel de combinatie met gas, dat ging opzich wel goed (simpelweg beide aanzetten, de remeha ketelthermostaat regelde dat op de koudere dagen dat ik beide gebruikte vrij goed bij). Maar echt ideaal is anders. Ik ken ook de nodige mensen waarbij dit echt niet lekker in te regelen valt.
Ik heb inmiddels een ander huis gekocht, daar komt straks op elke verdieping een kanaalairco met multizone (en WTW integratie) en een L/W warmtepomp voor de vloerverwarming op de begane grond. Daar ga ik alles met Airzone aan elkaar knopen, dan heb je 1 thermostaat voor zowel L/L als L/W en alles in één enkel systeem en app. Maar dat is geen goedkoop noch eenvoudig aan te leggen systeem. Ik zal hier nog wel een keer meer details posten daarover, ben op dit moment nog bezig om alles te berekenen en ontwerpen.
[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 24-10-2021 18:42 ]
All-electric.
Interessant, hoeveel gas verbruikte je voorheen in de oude woning?RonJ schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:29:
[...]
Ik heb geen gas(aansluiting) meer in deze woning. Alles gaat met de 3 airco's en dat bevalt heel goed. Ik heb geen zonnepanelen hier.
Het eerste jaar had ik nog wel de combinatie met gas, dat ging opzich wel goed (simpelweg beide aanzetten, de remeha ketelthermostaat regelde dat op de koudere dagen dat ik beide gebruikte vrij goed bij). Maar echt ideaal is anders. Ik ken ook de nodige mensen waarbij dit echt niet lekker in te regelen valt.
Ik zit nog wat in twijfel. Mijn beneden verdieping is 100m2. Met aftrek van verwarming badkamer en tapwater is mijn gasverbruik 1500m3.
Ik zit te denken aan 2x3.5kw airco om te verwarmen. (dit in eerste instantie omdat de buitenunits iets kleiner zijn per stuk en omdat ze een stuk voordeliger zijn dan een 5kw)
Precies !BJcool schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:49:
[...]
.....
Ik zit te denken aan 2x3.5kw airco om te verwarmen. (dit in eerste instantie omdat de buitenunits iets kleiner zijn per stuk en omdat ze een stuk voordeliger zijn dan een 5kw)
Die 2x3.5 kW zullen niet tegelijk in storing vallen, de kans dat je zonder verwarming zit is dus vrijwel 0.
Die 2x3.5 kW zullen veel beter te tunen zijn.
En kijk nu eens 10 jaar verder.
Die 2x3.5 kW zullen niet tegelijk vervangen moeten worden, bij een multisplit zal je wel moeten.
De betrouwbaarheid gaat dus omhoog, en de levensduur gaat omhoog.
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Ik kan het je niet precies vertellen omdat er rond de tijd van plaatsen ook eea geisoleerd is en ik nooit een vol jaar zonder de airco erbij heb verwarmd. Dus ik kan het niet echt 1:1 vergelijken. Maar mn voorschot ging toen ruim door de helft, dus flink beparen ga je zeker. Zoals ik hierboven ook al schreef, reken op tussen 1/3e en de helft van je stookkosten in euro's.BJcool schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:49:
[...]
Interessant, hoeveel gas verbruikte je voorheen in de oude woning?
All-electric.
Dan ga je er vanuit dat de stroom betaald moet worden? Ik zit in Nederland. Heb zonnepanelen en stroom over. Vandaar is het praten in m3 gas makkelijker. 😉RonJ schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:05:
[...]
Ik kan het je niet precies vertellen omdat er rond de tijd van plaatsen ook eea geisoleerd is en ik nooit een vol jaar zonder de airco erbij heb verwarmd. Dus ik kan het niet echt 1:1 vergelijken. Maar mn voorschot ging toen ruim door de helft, dus flink beparen ga je zeker. Zoals ik hierboven ook al schreef, reken op tussen 1/3e en de helft van je stookkosten in euro's.
Eens maar een rekensom maakt dat wanneer ik nu 10m3 gas op een dag in januari verbruik de aircos niet voldoende zijn. Dat geeft ook niet, we houden de cv achter de hand.Precies !
Die 2x3.5 kW zullen niet tegelijk in storing vallen, de kans dat je zonder verwarming zit is dus vrijwel 0.
Die 2x3.5 kW zullen veel beter te tunen zijn.
En kijk nu eens 10 jaar verder.
Die 2x3.5 kW zullen niet tegelijk vervangen moeten worden, bij een multisplit zal je wel moeten.
De betrouwbaarheid gaat dus omhoog, en de levensduur gaat omhoog.
Zijn er technisch ook bezwaren dat de units continu op 100% draaien?
De kans dat een unit continu op 100% draait, lijkt mij vrijwel niet aanwezig. Of je moet de buitenlucht ook willen meenemen met de deuren en ramen open?
Hooguit de eerste periode om het te koelen/verwarmen is even 100%, maar daarna is het alleen bijhouden van de temperatuur. Gewoon een unit kiezen die voldoende is voor die specifieke ruimte lost dat probleem op.
-----------
En zelf ben ik overigens blij met mijn keuze op het kantoor voor een MHI 4,5kw multisplit met 2x 2,5kw binnen. Expres gekozen voor de 4,5kw, omdat deze net zo ver terug kan moduleren als de 4kw maar dan met wat overhead.
Binnenkort nog even een doorstromer plaatsen voor warm water, en dan de gasmeter een waardig afscheid geven
Hooguit de eerste periode om het te koelen/verwarmen is even 100%, maar daarna is het alleen bijhouden van de temperatuur. Gewoon een unit kiezen die voldoende is voor die specifieke ruimte lost dat probleem op.
-----------
En zelf ben ik overigens blij met mijn keuze op het kantoor voor een MHI 4,5kw multisplit met 2x 2,5kw binnen. Expres gekozen voor de 4,5kw, omdat deze net zo ver terug kan moduleren als de 4kw maar dan met wat overhead.
Binnenkort nog even een doorstromer plaatsen voor warm water, en dan de gasmeter een waardig afscheid geven
De units welke ik op het oog hebt hebben dus waarschijnlijk niet de capaciteit. Vandaar de vraag of dat iets uitmaakt.John767 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:23:
De kans dat een unit continu op 100% draait, lijkt mij vrijwel niet aanwezig. Of je moet de buitenlucht ook willen meenemen met de deuren en ramen open?
Waarschijnlijk is het verbruik ook aanzienlijk lager met een passende unit dan een te kleine.BJcool schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:30:
[...]
De units welke ik op het oog hebt hebben dus waarschijnlijk niet de capaciteit. Vandaar de vraag of dat iets uitmaakt.
Heb thuis een 2,5kw gehad op zolder, maar met de deur open om koele lucht naar beneden te blazen (om een hoek). Die stond de hele dag te stampen.
Nu een 5kw tegenover de deur, en die moduleert toch na een tijdje terug. Scheelt uiteindelijk ook weer energie (+ hogere COP). Op 100% slijt zo'n ding ook sneller, dan zeg 50%.
@BJcool
Je koelkast draait ook op 100 % (als hij draait), en die heeft nergens last van.
En bij jou duurt dat ook niet meer dan een halve dag.
Je koelkast draait ook op 100 % (als hij draait), en die heeft nergens last van.
En bij jou duurt dat ook niet meer dan een halve dag.
Ouch, da's wel een vervelende... Ik gebruik hier WiFi en afstandsbediening door elkaar, maar bij beiden blijven de lamellen stil staan in dezelfde positie, dus verwacht ik niet dat ik dat probleem heb.RonJ schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:06:
[...]
Nog een tip als je voor dit model gaat: Gebruik OF wifi, OF de afstandsbediening om ze te bedienen. Als je ze door elkaar gebruikt drukt ie de tandwielbak van de luchtflappen kapot. Die zijn hier doordat dat toch wel af en toe gebeurd bij allebei de units al 2x vervangen (1x onder garantie en een paar weken terug opnieuw voor eigen rekening a 280/stuk).
Het vervelendste bij Daikin is dat de WiFi sturing niet terugsynct naar de remote. Zet je een unit aan via WiFi en wil je daarna effe de fansnelheid of temperatuur aanpassen via de remote, dan heb je dikwijlst het 'probleem' dat je de unit uitschakelt omdat de IR bediening nog in de 'uit' stand stond.
Kut Geen fijne gebruikservaring.
Wie kan zijn situatie delen met betrekking tot de daikin ururu sarara (blijf het een bijzondere naam vinden).
Wat ik bedoel is welke unit heb je 2,5-3,5-5 hoeveel vierkante meter verwarm je ermee en hoe is je isolatieniveau?
Wat ik bedoel is welke unit heb je 2,5-3,5-5 hoeveel vierkante meter verwarm je ermee en hoe is je isolatieniveau?
Zelfde met LG. Maar de unit is slim genoeg om de lucht flappen tandwiel heel te houden (tot nu toe)... Dat moet toch echt op te lossen zijn in firmware zou je zeggen...Slonzo schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:39:
Het vervelendste bij Daikin is dat de WiFi sturing niet terugsynct naar de remote. Zet je een unit aan via WiFi en wil je daarna effe de fansnelheid of temperatuur aanpassen via de remote, dan heb je dikwijlst het 'probleem' dat je de unit uitschakelt omdat de IR bediening nog in de 'uit' stand stond.
Vind het een bijzondere constructie voor zo’n duur apparaat.w00key schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 00:11:
[...]
Zelfde met LG. Maar de unit is slim genoeg om de lucht flappen tandwiel heel te houden (tot nu toe)... Dat moet toch echt op te lossen zijn in firmware zou je zeggen...
Zelfs de meest ultra cheape units van de bouwmarkt hebben een klep die kan glijden t.o.v. de motor (hierdoor kan je straffeloos de klep met de hand verstellen) maar bij een US gaat ie al stuk door een miscommunicatie tussen wifi en afstandsbediening

2,5kW US, verwarmt ongeveer 38m2 tot 20 a 21 graden met 1 graad nachtverlaging. Draaide een paar nachten geleden bij 2 graden buiten aan een compressorfrequentie van 12 (<20% van max). Woning uit de jaren 60 nageisoleerd met 6cm rotswolvlokken in de muur en goed isolerende ramen met drielagig glas.Fantastic_fox schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:58:
Wie kan zijn situatie delen met betrekking tot de daikin ururu sarara (blijf het een bijzondere naam vinden).
Eind vorig jaar begonnen wij concreet te denken over isolatie, zonnepanelen en hoe we die nuttig konden inzetten.
Bij een blik op de energienota bleek al snel dat financieel gezien aan de kant van stroom weinig te halen viel. Aan de kant van gas meer.
Wij wonen in een kleine tussenwoning uit 1958, oppervlak ongeveer 40m2. Aanvankelijk zo goed als niet geïsoleerd, alleen oud hr++ glas. Oppervlak kamer ongeveer 22m2. Boven 3 betrekkelijk kleine slaapkamers en een erg kleine badkamer. Daarboven een zolder die wordt gebruikt voor opslag.
We gebruiken een hr cv-ketel van nu 7jr oud voor verwarming plus water.
Daarnaast hebben we een kleine houtkachel die we spaarzaam gebruiken.
Ons verbruik op dat moment was voor gas ongeveer 900m3 en stroom 2800. Stroomverbruik werd voor ongeveer 1200kw/jr gebruikt voor onze hobby.
We hebben een deel stroom voor de hobby omlaag gebracht, de vloer en de zolder geïsoleerd met isofolie, spouwmuurisolatie geregeld. Deze maatregelen hebben we over de afgelopen 12 maanden aangebracht.
Energieverbruik is gedaald naar voor de afgelopen 12 maanden 800m3 gas en 2200kw stroom. Gasverbruik voor douchen/koken ongeveer (max.) 300m3/jaar.
We hebben ook een airco laten installeren, voor zowel koeling in de zomer, als ook geheel/gedeeltelijke verwarming. Daarnaast krijgen we elk moment zonnepanelen, 8st, die volgens de theorie zo'n 3300kw per jaar zouden moeten opbrengen.
Onze airco bestaat uit een buitenunit van 6kw en 3 binnen-units van 3,5kw (woonkamer), 2,5kw (trapgat) en 2kw (slaapkamer).
MHI, SCM60Zs-w, SRK35ZSX-w 3.5, 2.5 en 2.0
Wij verwachten bij meer kou geregeld onze 3 units samen te gebruiken. Vandaar dat multisplit ons meer geschikt leek.
Nu las ik op het forum over pendelen. Dat zou vooral een unit met overcapaciteit kunnen doen.
Gisteren zakte de temperatuur in onze woonkamer voor het eerst naar 17 graden. Dat hebben we aangegrepen om de airco voor het eerst te testen. We hebben de unit op 19 graden gezet. In de praktijk gaf de thermostaat in de kamer na een tijd 20,5 graden aan.
Bij de start vloog het verbruik naar ongeveer 1600w/uur. Dat zakte later weg naar rond de 350w/uur. Dat verbruik had op de tabel de vorm van een zaagtand. Het pendelde tussen bijna niets en ongeveer 350w/uur.
Is dat wat men op dit forum bedoelt met pendelen?
Het viel ons op dat je in het begin warme lucht voelde, alsof je onder zo'n warmelucht-gordijn van een winkel staat. Na een uurtje veranderde dat en voelde de temperatuur aangenaam en zeer stabiel. Bijna stabieler dan met de cv. Dat ondanks het wisselende stroomverbruik en een soms open deur.
Wij laten onze electriteitsaansluiting over zetten van 1x25A naar 3x25A. We zijn ondertussen aan het denken en rekenen over vastrecht gas en de mogelijkheden warm water en koken via electra te doen. Dat blijkt lastig. Een boiler is hier niet geschikt dus kijken naar een doorstromer, maar de capaciteit daarvan is twijfelachtig. Voorlopig denken we aan een 11kw doorstromer. Ik verwacht dat we die ergens komend jaar gaan proefdraaien. Als die voor douchen niet voldoet zullen we het voor de keuken gaan gebruiken.
We kijken niet positief uit naar koken op electrisch maar wanneer het het enige is dat rest zullen we dat overschakelen.
Bij een blik op de energienota bleek al snel dat financieel gezien aan de kant van stroom weinig te halen viel. Aan de kant van gas meer.
Wij wonen in een kleine tussenwoning uit 1958, oppervlak ongeveer 40m2. Aanvankelijk zo goed als niet geïsoleerd, alleen oud hr++ glas. Oppervlak kamer ongeveer 22m2. Boven 3 betrekkelijk kleine slaapkamers en een erg kleine badkamer. Daarboven een zolder die wordt gebruikt voor opslag.
Ons verbruik op dat moment was voor gas ongeveer 900m3 en stroom 2800. Stroomverbruik werd voor ongeveer 1200kw/jr gebruikt voor onze hobby.
We hebben een deel stroom voor de hobby omlaag gebracht, de vloer en de zolder geïsoleerd met isofolie, spouwmuurisolatie geregeld. Deze maatregelen hebben we over de afgelopen 12 maanden aangebracht.
Energieverbruik is gedaald naar voor de afgelopen 12 maanden 800m3 gas en 2200kw stroom. Gasverbruik voor douchen/koken ongeveer (max.) 300m3/jaar.
We hebben ook een airco laten installeren, voor zowel koeling in de zomer, als ook geheel/gedeeltelijke verwarming. Daarnaast krijgen we elk moment zonnepanelen, 8st, die volgens de theorie zo'n 3300kw per jaar zouden moeten opbrengen.
Onze airco bestaat uit een buitenunit van 6kw en 3 binnen-units van 3,5kw (woonkamer), 2,5kw (trapgat) en 2kw (slaapkamer).
Wij verwachten bij meer kou geregeld onze 3 units samen te gebruiken. Vandaar dat multisplit ons meer geschikt leek.
Nu las ik op het forum over pendelen. Dat zou vooral een unit met overcapaciteit kunnen doen.
Gisteren zakte de temperatuur in onze woonkamer voor het eerst naar 17 graden. Dat hebben we aangegrepen om de airco voor het eerst te testen. We hebben de unit op 19 graden gezet. In de praktijk gaf de thermostaat in de kamer na een tijd 20,5 graden aan.
Bij de start vloog het verbruik naar ongeveer 1600w/uur. Dat zakte later weg naar rond de 350w/uur. Dat verbruik had op de tabel de vorm van een zaagtand. Het pendelde tussen bijna niets en ongeveer 350w/uur.
Het viel ons op dat je in het begin warme lucht voelde, alsof je onder zo'n warmelucht-gordijn van een winkel staat. Na een uurtje veranderde dat en voelde de temperatuur aangenaam en zeer stabiel. Bijna stabieler dan met de cv. Dat ondanks het wisselende stroomverbruik en een soms open deur.
Wij laten onze electriteitsaansluiting over zetten van 1x25A naar 3x25A. We zijn ondertussen aan het denken en rekenen over vastrecht gas en de mogelijkheden warm water en koken via electra te doen. Dat blijkt lastig. Een boiler is hier niet geschikt dus kijken naar een doorstromer, maar de capaciteit daarvan is twijfelachtig. Voorlopig denken we aan een 11kw doorstromer. Ik verwacht dat we die ergens komend jaar gaan proefdraaien. Als die voor douchen niet voldoet zullen we het voor de keuken gaan gebruiken.
We kijken niet positief uit naar koken op electrisch maar wanneer het het enige is dat rest zullen we dat overschakelen.
Aan/uit gedrag is inderdaad pendelen wat ontstaat wanneer de warmtevraag te klein is en de buitenunit niet verder terug kan moduleren. Het is verder normaal dat het verbruik bij de start hoog is om vervolgens te zakken.Sjamo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:57:
Er is niks mis met elektrisch koken als je inductie neemt, keramisch zal wennen zijn t.o.v. gas.
Aan de buitenunit lijkt het niet per se te liggen, op papier kan hij terug naar 1,0 kW bij verwarmen.Sjamo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:57:
Maar het kan best zijn dat de warmtevraag nog kleiner was vanuit de woonkamer, dat hij daarom toch ging pendelen.
Het pendelen oplossen. En misschien is een warmtepompboiler meer interessant. Meer rendement, en je hoeft de aansluiting niet te verzwaren. Je zult namelijk bijna 2500 tot 3000 kwh extra nodig zijn met de doorstroom boiler.Sjamo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:57:
Eind vorig jaar begonnen wij concreet te denken over isolatie, zonnepanelen en hoe we die nuttig konden inzetten.
Dat is precies wat pendelen inhoudt. Echter, dit ga je nooit voorkomen aan het begin en einde van het stookseizoen, immers is er altijd een ondergrens aan wat je units doen. Zelfs een Ururu Sarara, die zo ongeveer het laagste kan van alle modellen (tot 80 watt), pendelt met dit weer in een kleine ruimte. Je hoeft immers bijna geen warmte toe te voegen in het huis. Bij jouw wat zwaardere multisplit is 350watt ook gewoon een hele nette waarde als ondergrens.Sjamo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:57:
Het wordt pas een probleem c.q. voer voor discussie hier als de unit ook gaat pendelen bij iets als 5 graden buitentemperatuur. Dan is ie gewoon te zwaar c.q. kan niet ver genoeg terug. Maar dat ie dat nu doet bij 15 graden buiten is gewoon normaal en absoluut geen issue. "Works as designed" zeggen we dan in de IT
All-electric.
Ik heb hier praktisch dezelfde opstelling, maar dan de SCM71ZS-W en 2 x 35ZSX-W en 1 x 25 ZSX-W.Sjamo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:57:
Die 350 watt pendelen zou ik absoluut voor tekenen! Ik heb hier nu voor onze unit minimaal 700 watt en daaronder gaat ie pendelen. Een van de 35 ZSX draaid in een relatief grote ruimte die nu nog slecht geisoleerd is dus die zou perfect terug kunnen moduleren, zelfs bij dit weer.
Volgens datasheet doet de SCM60 minimaal vermogen van 320 watt en de SCM71 350 watt dus dat zou praktisch hetzelfde moeten zijn.
Wat doe ik verkeerd of klopt er niet kwa installatie of settings of wat?
Alvast dank als iemand die ook een MHI SCM heeft de oplossing weet.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Ook je CV ketel pendelt bij dit weer, die hebben vaak een minimum van een paar kW. De mijne heeft een minimum van 8 kW bij 50/30 graden water. Het wordt pas een probleem als het toch pendelt als het kouder wordt, met een dagtemperatuur van 13-17 graden later in de week hoeft de verwarming niet veel te doen.
Kun je deze data ook vinden voor de EmuraRonJ schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:09:
[...]
Dat is precies wat pendelen inhoudt. Echter, dit ga je nooit voorkomen aan het begin en einde van het stookseizoen, immers is er altijd een ondergrens aan wat je units doen. Zelfs een Ururu Sarara, die zo ongeveer het laagste kan van alle modellen (tot 80 watt), pendelt met dit weer in een kleine ruimte. Je hoeft immers bijna geen warmte toe te voegen in het huis. Bij jouw wat zwaardere multisplit is 350watt ook gewoon een hele nette waarde als ondergrens.
Het wordt pas een probleem c.q. voer voor discussie hier als de unit ook gaat pendelen bij iets als 5 graden buitentemperatuur. Dan is ie gewoon te zwaar c.q. kan niet ver genoeg terug. Maar dat ie dat nu doet bij 15 graden buiten is gewoon normaal en absoluut geen issue. "Works as designed" zeggen we dan in de IT
Ftxj?
Niet echt helaas, er staat alleen een minimale afgiftecapaciteit, maar die moet je dan weer delen door de COP bij een bepaalde buitentemperatuur en luchtvochtigheid (en die data krijg je niet).BJcool schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:29:
[...]
Kun je deze data ook vinden voor de Emura
Ftxj?
Zie bijv. pagina 32 van de laatste "installer" catalogus, daar staat 0,90 (versus 0,60 voor de US) voor de Emura 2,5 en 3,5 vermeld. Maar de 2.0kW is juist weer hoger

Maar dan weet je dus nog niet wat nou het minimale opgenomen vermogen is waarbij ie gaat pendelen, want dat is je vraag natuurlijk, dat moet je echt navragen bij ervaringsdeskundigen c.q. bezitters vrees ik.
Documentatie van dit soort dingen is echt altijd één groot drama bij Daikin, een woud van half ingevulde tabellen en elkaar tegensprekende waardes in verschillende documenten.
Als je zelf wil graven, kijk dan op daikin.eu, klik op "product finder" en tik dan het modelnr in, e.g. FTXJ. Dan kan je onderaan eea vinden. Voor technische documentatie zoals bijv. de service manuals kijk ik altijd liever op daikintech.co.uk, daar is eea wat makkelijker en completer terug te vinden.
[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 25-10-2021 18:32 ]
All-electric.
Nog steeds heb ik problemen waarbij de Perfera FTXMN random niet 'wakker' lijken op het Wifi netwerk. In de oude controller app verdwenen ze dan uit het lijstje. De cloud app heeft daar dan weer geen last van. Echter, het updaten van de firmware via wifi mislukt dwn ook. Een tip die ik kreeg was om de hele buitenunit te herstarten. Dat vond ik wat rigoreus, hoewel het werkt.
De wifi unit heeft echter een power knop. Als je die een paar seconden vasthoudt, dan gaat de wifi controller uit. Druk je heb weer even in, dan gaat de wifi unit weer aan en is deze weer helemaal functionee
Misschien al bekend, maar leek me handig om te melden.
Nu nog wachten op een definitieve oplossing.
De wifi unit heeft echter een power knop. Als je die een paar seconden vasthoudt, dan gaat de wifi controller uit. Druk je heb weer even in, dan gaat de wifi unit weer aan en is deze weer helemaal functionee
Misschien al bekend, maar leek me handig om te melden.
Nu nog wachten op een definitieve oplossing.
Maarten
@Gerco-M
Het heeft ook met de buiten temperatuur te maken en de vochtigheid. Bij mij gaat hij pendellen zo gauw de temperatuur 12 bereikt. Vanmorgen onder de 12 en staat tussen de 140 en 180 watt de draaien uren lang en opeens om 14.30 uur gaat hij pendellen kijk ik op de temperatuur en ja hoor 12 graden buiten . Daarna gaat hij draaien en gaat terug moduleren maar tot rond de 240Watt maar komt nooit meer naar het bereik van de 140/180 watt. Ik heb dus een 25zsx . Ook heb ik vorig jaar gezien dat hij dat bij 5 graden een (energie stap) heeft. Wat ik nu doe is als hij gaat pendellen is uit doen of een graad hoger en als het te warm wordt in huis ook uit. De minimaal 700W bij jouw zou ook zomaar zoiets kunnen zijn en als het iets kouder wordt dat hij dan wel lager terug kan moduleren.
Het heeft ook met de buiten temperatuur te maken en de vochtigheid. Bij mij gaat hij pendellen zo gauw de temperatuur 12 bereikt. Vanmorgen onder de 12 en staat tussen de 140 en 180 watt de draaien uren lang en opeens om 14.30 uur gaat hij pendellen kijk ik op de temperatuur en ja hoor 12 graden buiten . Daarna gaat hij draaien en gaat terug moduleren maar tot rond de 240Watt maar komt nooit meer naar het bereik van de 140/180 watt. Ik heb dus een 25zsx . Ook heb ik vorig jaar gezien dat hij dat bij 5 graden een (energie stap) heeft. Wat ik nu doe is als hij gaat pendellen is uit doen of een graad hoger en als het te warm wordt in huis ook uit. De minimaal 700W bij jouw zou ook zomaar zoiets kunnen zijn en als het iets kouder wordt dat hij dan wel lager terug kan moduleren.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Goed punt, ik zal de temperatuur inderdaad in de gaten houden, kijken of dat een factor is. Hoewel in de vergelijking met de andere gebruiker de buitentemperatuur op zich wel aardig gelijkwaardig is zou ik denken. Temperaturen in NL varieren nooit veel..evtje schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:51:
@Gerco-M
Bij mijn single split 35 ZSX-W zag ik vandaag dat die terug moduleerd tot maar liefst 150 watt! Echt extreem laag en superstil. Ik begrijp best dat een multisplit van 7.1 Kw dan een hoger minimum vermogen heeft, maar vond de genoemde 350 watt al mooi, en nu de werkelijke 700 watt toch nogal een groot verschil met de 150 watt van mijn single split ZSX.
Dus met 700 watt pendeld de unit nog aardig vaak. Ben bezig met isoleren van zoldervloer tussen kantoor en zolder, want op zolder is het praktisch zelfde temperatuur als daaronder

Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
1KW minimale afgifte en dan 350watt opname klopt niet met deze temperaturen, denk dat het minimum vermogen eerder tussen de 1400 en 1700 watt zit ,lijkt mij echt een gevalletje te groot minimaal vermogen voor deze temperaturen.Plenkske schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:27:
[...]
Aan de buitenunit lijkt het niet per se te liggen, op papier kan hij terug naar 1,0 kW bij verwarmen.
Maar het kan best zijn dat de warmtevraag nog kleiner was vanuit de woonkamer, dat hij daarom toch ging pendelen.
[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 25-10-2021 21:11 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Alleen een pendelende CV ketel is niet hinderlijk, bij lucht/lucht heb ik liever een continu run zodat het geluid monotoon is en niet meer opvalt, daarnaast blaast de unit vaak kort harder als hij deze pendelt en weer opstart.w00key schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:26:
Ook je CV ketel pendelt bij dit weer, die hebben vaak een minimum van een paar kW. De mijne heeft een minimum van 8 kW bij 50/30 graden water. Het wordt pas een probleem als het toch pendelt als het kouder wordt, met een dagtemperatuur van 13-17 graden later in de week hoeft de verwarming niet veel te doen.
Ik draai nu weer twee runs van meerdere uren op de dag, begin van de middag en begin van de avond. Verbruik schommelt dan tussen 175 - 200 watt, zie je toch duidelijk dat de ZSX net een klap zuiniger is dan de ZS
[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 25-10-2021 21:18 ]
Hoge rv% lijkt grote invloed op de efficiency te hebben alleen hoeveel het werkelijk is, is lastig te onderbouwen. Bij mij moduleert de buitenunit beter terug bij temps onder de 10c met een rv onder de 85% dan bij 12-15c met >85rv%. Ik vermoed dat een hoge rv% behoorlijk slecht is voor de COP maar in de specs is hier vrijwel niks over terug te vinden.
De laatste weken is de rv% hier vrij hoog maar wanneer deze onder de 75% duikt zie ik duidelijk dat mijn buitenunit veel verder terug moduleert. Ook is het mij wel duidelijk dat pendelgedrag veel minder efficiënt is dan flink terug moduleren kijkend naar het gemiddelde verbruik in wh.
Nu hangt mijn buitentemperatuur/rv% sensor nog enkele meters van mijn buitenunit af waar ik een dezer dagen een sensor op de inlet en outlet ga plaatsen, wellicht gaat dat nog wat meer inzicht geven.
De laatste weken is de rv% hier vrij hoog maar wanneer deze onder de 75% duikt zie ik duidelijk dat mijn buitenunit veel verder terug moduleert. Ook is het mij wel duidelijk dat pendelgedrag veel minder efficiënt is dan flink terug moduleren kijkend naar het gemiddelde verbruik in wh.
Nu hangt mijn buitentemperatuur/rv% sensor nog enkele meters van mijn buitenunit af waar ik een dezer dagen een sensor op de inlet en outlet ga plaatsen, wellicht gaat dat nog wat meer inzicht geven.
[ Voor 16% gewijzigd door Team-RiNo op 25-10-2021 21:46 ]
Hier is buiten de luchtvochtigheid 91% volgens Windy. En mijn ac draait nu op 142 watt.
Update
Zelfs 135 watt en ik hoor hem ook niet ben er even naast gaan staan horen of hij wel draaide . Jawel hij draait.
Zou het kunnen zijn dat het veel beter is een hoge luchtvochtigheid?
Update
Zelfs 135 watt en ik hoor hem ook niet ben er even naast gaan staan horen of hij wel draaide . Jawel hij draait.
[ Voor 52% gewijzigd door evtje op 25-10-2021 22:16 ]
Misschien niet super merkbaar in de kamer maar de weken dat ik gewoon een dag / nacht programma draaide i.p.v. ochtend + avond aan aan verbruikte ik dubbel zoveel gas. De hele dag beetje laten branden was erg slecht voor het milieu. Dit is mijn "final" setup in Evohome (is nu niet meer actief, de zones staan op permanent 15°).revolution-nl schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:16:
[...]
Alleen een pendelende CV ketel is niet hinderlijk, bij lucht/lucht heb ik liever een continu run zodat het geluid monotoon is en niet meer opvalt, daarnaast blaast de unit vaak kort harder als hij deze pendelt en weer opstart.
Ik draai nu weer twee runs van meerdere uren op de dag, begin van de middag en begin van de avond. Verbruik schommelt dan tussen 175 - 200 watt, zie je toch duidelijk dat de ZSX net een klap zuiniger is dan de ZS
![]() | ![]() | ![]() |
Opwarmen moest in kleine stappen, met te grote huidige temp vs setpoint knalt Honeywell de ketel op max (bij ~1.0C+ verschil), maar ondertussen wel de slimme radiatorkraan op een kiertje open zetten = extreem pendelgedrag. Ik was niet super happy met de OpenTherm aansturing, nadat ik de 868 Mhz radio chatter heb afgeluisterd en gedecodeerd had ik na een tijd eindelijk het ergste opgelost.
Het was redelijk wat werk om mijn gasverbruik onder de 500m3 / jaar te krijgen op ~140m2 oppervlakte
Dat is toch een stuk makkelijker met de LG app.
0800 aan, 1045 uit, om de 3 uur defrost timer voor te zijn, dit om de kou van de nacht weg te blazen. 1500 aan, 1745 uit, om op te warmen met maximum COP, hoogste buitentemperatuur. 2.4 kWh vandaag met een setpoint van 21C.
Huis blijft toch warm genoeg tussendoor, het was niet veel anders vroeger met radiatoren (Jaga, low H2O / thermische massa), later als het kouder wordt misschien 3 periodes van maken, of 1 lange met automatische defrost, dat is voorlopig onzin en zonde van de stroom.
Ik mis alleen een warme badkamer 's ochtends
Team-RiNo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:40:
Even uitgaande van hetzelfde principe als de warmtepompen zelf: verdampen neemt energie op, condenseren geeft energie af. Lucht met hoge RV komt langs de koude radiator van de buitenunit, het water condenseert erop en geeft zodoende zijn energie af. Ergo: de WP kan meer energie opnemen uit de buitenlucht bij een hoge RV dan bij een lage RV? Of zit ik er nu helemaal naast?evtje schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:50:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic