Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.772 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
w00key schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:30:
[...]

Eerste seizoen, dat moeten we inderdaad nog even aankijken. Maar wat gek als je bij koud weer (= meer m3/kWh's nodig) meer issues heb met pendelen, juist hier ging het opeens een stuk beter toen het kouder werd.

Op de zaak doen we het al langer maar dat zijn 5-10kW, mix van wand, plafond, cassette en kanaal units, je zet het aan en kijkt daar niet meer naar, in groetere ruimtes merk je niks van pendelen van individuele units.
Niet zozeer perse pendelen, maar een hoger minimaal vermogen - soms te hoog - waardoor het energieverbruik eigenlijk te hoog is om nog heel interessant te zijn :)

Een multi kan vermogen wegsnoepen via een andere binnenunit als de actieve units niet al dat vermogen nodig hebben. Die warmte gaat dan wel in je huis zitten, maar niet perse op plekken waar je het wilt hebben.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:56
Glashelder schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:35:
[...]

Niet zozeer perse pendelen, maar een hoger minimaal vermogen - soms te hoog - waardoor het energieverbruik eigenlijk te hoog is om nog heel interessant te zijn :)

Een multi kan vermogen wegsnoepen via een andere binnenunit als de actieve units niet al dat vermogen nodig hebben. Die warmte gaat dan wel in je huis zitten, maar niet perse op plekken waar je het wilt hebben.
Ah, duidelijk. Hopelijk gaat dit goed dan, ik krijg morgen een nieuwe mooie slimme stopcontact binnen van HomeWizard om dat in de gaten te houden - ipv een oude BT only, die alleen met een crappy app werkt. De MU3R19 eurovent-certification test resultaten geven mij hoop maar ik ben benieuwd wat het echt doet in de praktijk.

Bleeding: yeah, ik heb geluk dat hier een WTW zit die het netjes weer verdeelt. Ik heb in de eerste weken alleen beneden verwarmd, toen was het boven 1-2 graden kouder, wat prima is. Nu heb ik ze op een timer staan en draait 1e verdieping gedeeltelijk mee, 2e niet, daar komt bijna niemand.

Nu er vaker 2 binnenunits aan staan blijft de compressor vaker urenlang aan, alleen vandaag niet, warme nacht gehad, nu 18 graden buiten, wat is dit voor weer? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Hier draait de afgelopen weken een 3.5kW Daikin Stylish al lekker rustig te pruttelen op cmpfreq 12-16 de hele dag van 7:30-22:00. Setpoint op 19° en werkelijke temperatuur loopt in de loop van de dag langzaam op tot 21 graden. ±130m3.
Er wordt dan ongeveer 180w uit het stopcontact getrokken op cmpfreq 16. Op cmpfreq 12 is dat ongeveer 120w.

Tevens heb ik op een studeerkamer (40m3 incl puntdak) een 2,5kw perfera.
Deze staat over het algemeen op setpoint 15° 24/7 en een werkelijke temperatuur van 18°. Met de dagen dat ik daar aan het werk ben gaat de setpoint naar 18°.
Alleen deze is helaas heel erg aan het pendelen op z'n laagste stand (90w uit het stopcontact). Heb wel een modus gevonden om het pendelen te stoppen, maar dat is niet heel efficient (raam open zetten).

Wat mij afgelopen zomer erg op viel is dat het koelen echt 3x niks aan stroom kost (ongeveer 40-50kwh per maand in de afgelopen zomer). En dan hadden we een werkelijke temperatuur van ±21°. Maar de screens hebben daar ook veel aan bijgedragen.

Vergeleken met het verwarmen een jaar geleden gebruikte ik ongeveer 4m3 gas per dag excl tapwater. Dat ligt nu met het verwarmen met de l/l warmtepomp op 4-5kwh per dag. In combinatie met de lading zonnepanelen is dat voor mij toch echt stukken voordeliger.
Nu nog een keer een warmtepompboiler en de cv kan de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:40
Fire71 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:37:
[...]

Volgens mij is de Pdesign van de MHI 35ZSX 4,3 kW en de 25ZSX 3,2 kW. Dat is 1,1kW verschil. Of vergis ik me?

Wat is eigenlijk het verschil tussen Pdesign, en de range van 0,8 tot 6,8? Waarom is de Pdesign niet 6,8 dan? Of is dat korte piekbelasting?

EDIT: ik zie dat het verschil in verwarmingsvermogen bij -10 graden 400 watt is. Is dat de Pdesign?

EDIT2: link naar specs: https://www.mhinederland.nl/index.php/srk-zsx
Ik had hier gekeken: https://www.eurovent-cert...23=2.4-3.6#access-results

Die Pdesign heeft te maken met een bepaalde temperatuur. Voor airco's in een gematigd klimaat wordt normaal -10 genomen als Tdesign, en de Pdesign is - als ik het goed heb - dan het vermogen dat die kan leveren. Het maximum ligt vor beide modellen 0,8 kW uit elkaar volgens de specificaties die jij gestuurd had. nominaal liggen ze wat verder uit elkaar inderdaad, maar da's dan bij een hogere temperatuur dan Tdesign. Hoe lager de temperatuur, hoe meer warmtevraag je ook gaat hebben.

Dat maximum vermogen zal inderdaad maar voor een relatief beperkte tijd zijn, en het rendement zal daarbij waarschijnlijk ook een stuk lager liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Ik vraag me eigenlijk af hoe het zit met de ontdooicyclus van de buitenunit. De voorbije week hebben we een paar keer temperaturen gehad van 2 a 4 ºC, waarbij ik zou verwachten dat er toch al ijsvorming zou zijn (bij de 2 graden was het ook nog eens mistig). Toen ik op de buitenunit ging kijken zag ik echter absoluut geen ijsvorming en in de logging is ook geen spoor van ijsvorming te zien (ik zocht dalende temperatuur bij draaiende compressor).

De airco in kwestie is een 2,5 kW Daikin US die als enige verwarming dient voor een ruimte van 90 a 100m3 en nu zijn eerste winter in gaat, dus ik weet niet heel goed wat ik mag verwachten wat betreft frequentie en impact van ontdooicycli.

[ Voor 0% gewijzigd door GORby op 19-10-2021 15:08 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

GORby schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:08:
Ik vraag me eigenlijk af hoe het zit met de ontdooicyclus van de buitenunit. De voorbije week hebben we een paar keer temperaturen gehad van 2 a 4 ºC, waarbij ik zou verwachten dat er toch al ijsvorming zou zijn (bij de 2 graden was het ook nog eens mistig). Toen ik op de buitenunit ging kijken zag ik echter absoluut geen ijsvorming en in de logging is ook geen spoor van ijsvorming te zien (ik zocht dalende temperatuur bij draaiende compressor).

De airco in kwestie is een 2,5 kW Daikin US die als enige verwarming dient voor een ruimte van 90 a 100m3 en nu zijn eerste winter in gaat, dus ik weet niet heel goed wat ik mag verwachten wat betreft frequentie en impact van ontdooicycli.
Het bevriezen van de US hier is meestal in koude lucht met toch flink wat vocht in de lucht.
Droge koude lucht zal niet zo snel bevriezen maar komt minder vaak voor in NL ervaar ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 18:48

swat!

computeraar

i.v.m. een verbouwing / verhuizing ben ik al geruime tijd bezig met een warmtepomp.

Aangezien het aanbod schaars begint te worden ga ik er vrijdag of maandag aanstaande 1 ophalen in duitsland bij rjtec.eu.
In principe heb ik plek voor nog een unit, dus mocht iemand nog iets nodig hebben aldaar kan je mij een DM sturen :)

[ Voor 4% gewijzigd door swat! op 19-10-2021 18:40 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:33:
[...]
...
en toch een multi laten offreren.
niets mis mee met multi's is mijn ervaring!
dus jouw mening deel ik niet

[ Voor 6% gewijzigd door yingli405 op 19-10-2021 18:44 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:59

FD2

Lieuwe15 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:41:

....
Deze staat over het algemeen op setpoint 15° 24/7 en een werkelijke temperatuur van 18°. Met de dagen dat ik daar aan het werk ben gaat de setpoint naar 18°.
Alleen deze is helaas heel erg aan het pendelen op z'n laagste stand (90w uit het stopcontact). Heb wel een modus gevonden om het pendelen te stoppen, maar dat is niet heel efficient (raam open zetten).
Lieuwe,

Zet die Perfera eens in de nachtstand. Ik geef je een goede kans dat hij dan minder pendelt.

En als dat nog niet werkt, dan continue 18 graden + nachtstand.

Edit:
Wat je ook kan doen is een dagelijks programma runnen.
23:00 setpoint 10 graden, nachtstand
14:00 setpoint 15 graden, nachtstand
en handmatig verhogen als je aanwezig bent.

[ Voor 15% gewijzigd door FD2 op 19-10-2021 19:42 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Lieuwe15 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:41:
Hier draait de afgelopen weken een 3.5kW Daikin Stylish al lekker rustig te pruttelen op cmpfreq 12-16 de hele dag van 7:30-22:00. Setpoint op 19° en werkelijke temperatuur loopt in de loop van de dag langzaam op tot 21 graden. ±130m3.
Er wordt dan ongeveer 180w uit het stopcontact getrokken op cmpfreq 16. Op cmpfreq 12 is dat ongeveer 120w.

Wat mij afgelopen zomer erg op viel is dat het koelen echt 3x niks aan stroom kost (ongeveer 40-50kwh per maand in de afgelopen zomer). En dan hadden we een werkelijke temperatuur van ±21°. Maar de screens hebben daar ook veel aan bijgedragen.

Vergeleken met het verwarmen een jaar geleden gebruikte ik ongeveer 4m3 gas per dag excl tapwater. Dat ligt nu met het verwarmen met de l/l warmtepomp op 4-5kwh per dag. In combinatie met de lading zonnepanelen is dat voor mij toch echt stukken voordeliger.
Nu nog een keer een warmtepompboiler en de cv kan de deur uit.
3.5kW voor ±130m3 en vervolgens er voor kiezen voor een 2,5kw voor 40m3 is vragen om problemen

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Nachtstand, silent, econo heeft helaas geen zin. En het is gezien de warmtevraag ook wel logisch.
Programma is wellicht wel handig.

Het is een kamer naast/achter het huis boven een onverwarmde enkelsteens garage. Icm puntdak met "maar" 10cm piepschuim isolatie.
In de winter is het daar ook koud indien de kachel niet asn staat. Met de cv was het daar ook relatief koud omdat de woonkamer vrij snel op temperatuur is en die kamer niet goed warmte buffert (houtskeletbouw) en de rest van het huis volledig beton.
2kw was ook ruim voldoende, alleen het minimum vermogen is gelijk van de 2 en 2,5kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Dit aangezet vandaag, op step 2. Piek vermogen gaat dan naar 8A, nog steeds veel, 1800W elektrisch, maar piekt dan tijdens hot start niet naar 2 kW+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OWkw2va.png

DIP_SW1 heeft op de MU3R19 een extra, ongedocumenteerde extra dip switch.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jipModk.png

Hij is ietsje minder agressief bij opstarten, jammer dat je het niet nog lager kan zetten. Leuk bedacht, maar 10A naar 9A (step 1) en 8A (step 2) is bijna niks |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

w00key schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:22:
Dit aangezet vandaag, op step 2. Piek vermogen gaat dan naar 8A, nog steeds veel, 1800W elektrisch, maar piekt dan tijdens hot start niet naar 2 kW+

[Afbeelding]

DIP_SW1 heeft op de MU3R19 een extra, ongedocumenteerde extra dip switch.

[Afbeelding]

Hij is ietsje minder agressief bij opstarten, jammer dat je het niet nog lager kan zetten. Leuk bedacht, maar 10A naar 9A (step 1) en 8A (step 2) is bijna niks |:(
Iets dergelijks heb ik ook opgemerkt bij mijn Daikin.

Als je hem aan zet dan begint hij te draaien op iets meer dan half vermogen (compressorfrequentie zomaar 48 Hz) en wanneer hij eenmaal werkt regelt hij bij naar wat hij meet.
Dus, als je hem tijdig aanzet om een afwijking in temperatuur vóór te zijn, dan koelt of verwarmt hij al zoveel dat hij soms weer afslaat. Et voilá je daar heb je het eerste pendelen.

Ik zet die Daikin dus eigenlijk bijna nooit meer uit.
Het enige wat ik doe is de thermostaat verstellen, al dan niet via een programma.
Dus 's avonds gaat hij naar setpoint 16 graden en in de loop van de ochtend via 17, 18, en 19 graden naar setpoint 20.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
We overwegen een Daikin Stylish voor een benedenverdieping van 40m2 / 104m3. Huis is uit 2013, goed geïsoleerd, buiten-unit komt pakweg 3 meter van het huis te staan en leidingwerk is ongeveer 10 meter in totaal. Boven staan er nooit radiatoren aan. Installateur adviseert een 5KW. Ben alleen bang dat hij gaat pendelen, omdat de temperatuur in de woonkamer zeer snel op 20 zit. Zou een 3.5 in dit geval een betere optie kunnen zijn? Warmte mag overigens via de trap naar boven lekken, net zoals nu met de CV warmte gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

kbuntu schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:17:
We overwegen een Daikin Stylish voor een benedenverdieping van 40m2 / 104m3. Huis is uit 2013, goed geïsoleerd, buiten-unit komt pakweg 3 meter van het huis te staan en leidingwerk is ongeveer 10 meter in totaal. Boven staan er nooit radiatoren aan. Installateur adviseert een 5KW. Ben alleen bang dat hij gaat pendelen, omdat de temperatuur in de woonkamer zeer snel op 20 zit. Zou een 3.5 in dit geval een betere optie kunnen zijn? Warmte mag overigens via de trap naar boven lekken, net zoals nu met de CV warmte gebeurt
Ik heb een Daikin Stylish - 5 kW. in een iets grotere kamer dan jij hebt, 120 m3.
Die airco kan het makkelijk aan.

Nu heb ik er een hekel aan dat ding te horen blazen, en ik wil het liefst ook de luchtstroom niet voelen, dus ondanks dat de airco het aankan heb ik toch afgelopen winter 1 week via de CV-ketel gestookt.
Ook gebruik ik af en toe een straalkacheltje op de laagste stand.
Maar dat is vanwege mijn persoonlijk voorkeur, niet om dat het apparaat het niet aankan.

Als jij ook bereid bent af en toe een kacheltje te gebruiken, dan zou ik je adviseren de 4.2 kW of de 3.5 kW te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 11:36
3.5 is met uw inhoud, prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Hoeveel gas stook je op de koudste dag? Dat bepaalt hoeveel vermogen je nodig hebt. Maar 5 kW lijkt overdreven, als je niet full electric ga kan je in de week van de polar vortex / deep freeze altijd even de CV aanzetten, dan kan je beter niet te groot kopen, daar heb je veel langer last van.

5 kW lijkt mij veel, dat is genoeg voor 3 verdiepingen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:44
Ik ben opzoek naar een lucht/lucht wamtepomp systeem voor in ons huis.
Bouwjaar 1966 isolatie is goed we krijgen binnenkort nog spouw en bodemisolatie.

Wij verwarmen eigenlijk altijd de woonkamer en badkamer en thats it.
We willen nu 3 airco's gaan plaatsen voor verwarmen en verkoelen. (woonkamer 50m2, slaapkamers 16m2)

Hebben jullie nog aanbevelingen? 3 units + 2 buitenunits of 3+1 ?
Merken zoals Daika, LG en Mitsubishi zit daar nog groot verschil in?
Zag ook dat Italie een stuk goedkoper is alleen moet je wel ergens hier je installatie regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Nu online
w00key schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:43:
[...]

Hoeveel gas stook je op de koudste dag? Dat bepaalt hoeveel vermogen je nodig hebt. Maar 5 kW lijkt overdreven, als je niet full electric ga kan je in de week van de polar vortex / deep freeze altijd even de CV aanzetten, dan kan je beter niet te groot kopen, daar heb je veel langer last van.

5 kW lijkt mij veel, dat is genoeg voor 3 verdiepingen hier.
Ik ben sinds maart dit jaar het gasverbruik via de slimme meter gaan loggen met een raspberry pi en domoticz. Op een dag dat het gemiddeld 4 graden was stookte we op een zondag 6m3 gas. Dit was dan ook gelijk het hoogste gasverbruik van het hele jaar (gemeten vanaf maart)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
kbuntu schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:03:
[...]

Ik ben sinds maart vorig jaar het gasverbruik via de slimme meter gaan loggen met een raspberry pi en domoticz. Op een dag dat het gemiddeld 4 graden was stookte we op een zondag 6m3 gas. Dit was dan ook gelijk het hoogste gasverbruik van het hele jaar (gemeten vanaf maart)
Je kan rekenen met 8m3 x 8 kWh/m3 = 64 kWh per dag. 90 / 24 = 2.66 kW, de hele dag door. Dus een systeem met een werkelijke capaciteit van meer dan dat moet werken.

Een veel gezien set in dit draadje is de Mitsubishi Heavy SRK35ZS, die heeft een (piek) verwarmingscapaciteit van 5 kW, die geleidelijk daalt tot 2.8 kW op -10 graden. Dat moet voldoende zijn en anders moet er een straalkacheltje of de CV helpen, het lijkt mij zonde om veel te groot aan te schaffen just in case, daar betaal je voor in euros en hogere stroomverbruik.

Andere merken zijn vergelijkbaar, als je een exacte modelnummer hebt kan je dat opzoeken op eurovent-certification.com, kijk daar naar de TOL running test en bivalent point - TOL geeft de minimum werktemperatuur en capaciteit aan, en bivalent point is wanneer een elektrische backup moet bijspringen om Pdesign te halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:14
w00key schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:22:
[...]

Je kan rekenen met 8m3 x 8 kWh/m3 = 64 kWh per dag. 90 64 / 24 = 2.66 kW, de hele dag door. Dus een systeem met een werkelijke capaciteit van meer dan dat moet werken.
Fixed ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
xeoMe schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 00:10:
Ik ben opzoek naar een lucht/lucht wamtepomp systeem voor in ons huis.
Bouwjaar 1966 isolatie is goed we krijgen binnenkort nog spouw en bodemisolatie.

Wij verwarmen eigenlijk altijd de woonkamer en badkamer en thats it.
We willen nu 3 airco's gaan plaatsen voor verwarmen en verkoelen. (woonkamer 50m2, slaapkamers 16m2)

Hebben jullie nog aanbevelingen? 3 units + 2 buitenunits of 3+1 ?
Merken zoals Daika, LG en Mitsubishi zit daar nog groot verschil in?
Zag ook dat Italie een stuk goedkoper is alleen moet je wel ergens hier je installatie regelen.
Kijk is bij Aircostunt op Marktplaats in Dordrecht.
Er zijn ook monteurs die voor 200euro incl rekening (certificaat) alleen de in bedrijfsstelling doen.

Aircostunt plaatst alleen binnen 30km van Dordrecht.

Of kijk is op werkspot voor een gecertificeerde monteur.

Ik heb gewoon alles zelf geplaatst met voorgevulde slangen. (50% besparing)
3.2kw 745euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

5kW is teveel voor een dergelijke ruimte in een modern geisoleerde woning, een 3.5 is voldoende, ik doe 155m3 met een 3.5 en dit ging zelfs bij de vrieskoude van afgelopen winter prima.

Als je toch voor een 5kW wilt gaan kies dan voor een MHI 5 ZSX, deze heeft een zeer laag minimum vermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 20-10-2021 10:45 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Trebbors schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:43:
[...]

Het bevriezen van de US hier is meestal in koude lucht met toch flink wat vocht in de lucht.
Droge koude lucht zal niet zo snel bevriezen maar komt minder vaak voor in NL ervaar ik.
Ja, ik zou verwachten dat dat zeker gebeurt bij temperaturen kort boven het vriespunt en vooral bij mistig weer zoals vorige week (2 graden en mist). Eens het koud genoeg is, zit er nog weinig vocht in de lucht en zou ik verwachten dat dat minder vaak gebeurt (onder de -5 of zo). Klopt dat een beetje?

Dat aspect van een warmtepomp is nog iets waar ik dus geen ervaring mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavio_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-08 21:27
Na mezelf dagenlang te hebben ingelezen en vele posts in dit topic te hebben doorgenomen, toch een vraag van mijn kant. Algemeen: jaren 30 woning met vloerverwarming op de gehele benedenverdieping, spouwmuurisolatie, overal dubbel of HR++ glas (m.u.v. de voorzetramen bij het glas in lood), isolatie tussen de verschillende verdiepingen (tussen de houten balken) en de zolder heb ik net volledig opnieuw geïsoleerd.

Vloerverwarming beneden is erg fijn, echter blijft het in de achterkamer (met open keuken en een aangebouwde) serre fris aanvoelen. Heb wat dat betreft wel spijt dat ik daar alle radiatoren heb weggehaald en vloerverwarming de hoofdverwarming is. In de winter is het niet comfortabel om er te zitten. Als de woonkamer op temperatuur is, dan heb ik moeite om de overige ruimten in huis goed warm te krijgen. Met het oog op de toekomst (ook als de houtkachel aan is en het op sommige slaapkamers niet prettig vertoeven is), lijkt verwarmen middels een luchtpomp mij de oplossing. Daarnaast is de airco functie zeer gewenst, zeker op zolder is het in de zomer niet prettig.

Heb een (goed aangeschreven) bedrijf uit de regio (Toshiba dealer) langs laten komen m.b.t. het uitbrengen van een offerte voor een lucht / lucht warmtepomp. Op mijn verzoek is het bedrijf later nog een keer langsgeweest om vragen te beantwoorden en een ruimte toe te voegen. Eén van de slaapkamers is nog ''under construction'', waardoor leidingen nog onder de vloer weggewerkt kunnen worden. Concreet 2 multi split systemen, met 5 binnenunits:

2x slaapkamer + zolder:
Buitenunit: 3M18U2AVG
Koelvermogen: 5,2kW / Verwarmingsvermogen: 6,8kW

2x RAS-B07J2KVSG (Kazumi)
Koelen: 2,0kW / Verwarmen: 2,5kW

RAS-B10J2FVG (vloerconsole)
Koelen: 2,5kW / Verwarmen: 3,2kW

1x slaapkamer + 1x woonkamer / open keuken / serre
Buitenunit: 2M18U2AVG
Koelvermogen: 5,2kW / Verwarmingsvermogen: 5,6kW

RAS-B07J2KVSG (Kazumi)

RAS-B16J2KVSG (Kazumi)
Koelen: 4,6kW / Verwarmen: 5,5kW

Onderstaande ''bijzonderheden'' / werkzaamheden zijn inbegrepen:
- Inclusief een vloerconsole op zolder;
- 2 buitenunits worden (uit het zicht) opgehangen binnenzijde balkon. Doordat ik zinken regenpijpen heb, worden de kabels naar boven toe in een nieuwe (loze) zinken regenpijp weggewerkt. Vond ik persoonlijk wel een erg goed voorstel;
- Minimaal 3x boren door stenen buitenmuur, plus 1x schuin door buitenmuur naar dakbeschot, plus 1x door stenen binnenmuur;
- Leidingen van 2 units worden onder de vloer van één van de slaapkamers weggewerkt. Hopen dat ik hier overigens nooit meer bij hoef te komen, dat is dan wel een uitdaging...
- 2 condenswaterpompen voor 2 units met de langste afstand;
- Voeding aanleggen vanaf WCD zolder (wasdroger, losse groep), naar balkon. Deze kabel wordt netjes weggewerkt, lengte zeker 10 meter. Kabel zal ook worden meegenomen in de zinken regenpijp.

Bezwaren multi split ben ik ook meerdere malen tegengekomen in dit topic. Echter zie ik ook mensen die hier positieve ervaringen mee hebben. Helaas kan ik op het balkon geen 5 losse units kwijt en leek mij dit persoonlijk wel een nette oplossing.

Offertebedrag komt uit op een bedrag van 10.300 euro, een hoop geld.. Wat vinden jullie hiervan? Eerlijk bedrag, of zou ik teveel betalen voor wat ik ervoor krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Dolbyadt schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:33:
Hier een Daikin Pefera (binnen unit FTXM35N - buiten unit RXM35N) in de woonkamer van 120m3.
...
Hier zie je dat de airco gemiddeld de hele dag 187watt verbruikt.
Vreemd, ik heb ook een RXM35 met FTXM35, de mijne moduleert zelfs terug tot ~120W:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ljE76kY.png

edit:
Ik had de N gemist, ik heb de R versie

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 20-10-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 21:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

[quote]Flavio_ schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:27:
Na mezelf dagenlang te hebben ingelezen en vele posts in dit topic te hebben doorgenomen, toch een vraag van mijn kant. Algemeen: jaren 30 woning met vloerverwarming op de gehele benedenverdieping, spouwmuurisolatie, overal dubbel of HR++ glas (m.u.v. de voorzetramen bij het glas in lood), isolatie tussen de verschillende verdiepingen (tussen de houten balken) en de zolder heb ik net volledig opnieuw geïsoleerd.

Vloerverwarming beneden is erg fijn, echter blijft het in de achterkamer (met open keuken en een aangebouwde) serre fris aanvoelen. Heb wat dat betreft wel spijt dat ik daar alle radiatoren heb weggehaald en vloerverwarming de hoofdverwarming is. In de winter is het niet comfortabel om er te zitten. Als de woonkamer op temperatuur is, dan heb ik moeite om de overige ruimten in huis goed warm te krijgen. Met het oog op de toekomst (ook als de houtkachel aan is en het op sommige slaapkamers niet prettig vertoeven is), lijkt verwarmen middels een luchtpomp mij de oplossing. Daarnaast is de airco functie zeer gewenst, zeker op zolder is het in de zomer niet prettig.

Heb een (goed aangeschreven) bedrijf uit de regio (Toshiba dealer) langs laten komen m.b.t. het uitbrengen van een offerte voor een lucht / lucht warmtepomp. Op mijn verzoek is het bedrijf later nog een keer langsgeweest om vragen te beantwoorden en een ruimte toe te voegen. Eén van de slaapkamers is nog ''under construction'', waardoor leidingen nog onder de vloer weggewerkt kunnen worden. Concreet 2 multi split systemen, met 5 binnenunits:

2x slaapkamer + zolder:

RAS-B07J2KVSG (Kazumi)

RAS-B16J2KVSG (Kazumi)

- 2 buitenunits worden (uit het zicht) opgehangen binnenzijde balkon. Doordat ik zinken regenpijpen heb, worden de kabels naar boven toe in een nieuwe (loze) zinken regenpijp weggewerkt. Vond ik persoonlijk wel een erg goed voorstel;
- Minimaal 3x boren door stenen buitenmuur, plus 1x schuin door buitenmuur naar dakbeschot, plus 1x door stenen binnenmuur;
- Leidingen van 2 units worden onder de vloer van één van de slaapkamers weggewerkt. Hopen dat ik hier overigens nooit meer bij hoef te komen, dat is dan wel een uitdaging...
- Voeding aanleggen vanaf WCD zolder (wasdroger, losse groep), naar balkon. Deze kabel wordt netjes weggewerkt, lengte zeker 10 meter. Kabel zal ook worden meegenomen in de zinken regenpijp.

Bezwaren multi split ben ik ook meerdere malen tegengekomen in dit topic. Echter zie ik ook mensen die hier positieve ervaringen mee hebben. Helaas kan ik op het balkon geen 5 losse units kwijt en leek mij dit persoonlijk wel een nette oplossing.

Offertebedrag komt uit op een bedrag van 10.300 euro, een hoop geld.. Wat vinden jullie hiervan? Eerlijk bedrag, of zou ik teveel betalen voor wat ik ervoor krijg?

Een fors bedrag! Daarbij komt nog dat de Toshiba’s lang niet zo’n mooie COP hebben dan bijvoorbeeld de Daikin. Ik heb in de living een ururu sarara van 3,5 Kw en heb onlangs bij Climasense voor een nette prijs in onze bioscoopruimte nog een FTXPM Perfera besteld van 2,5Kw. Goed advies en nette prijs en een hele goede COP.

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
Je kan eventueel ook naar de (weliswaar wat duurdere) Ururu Sarara kijken. Die moduleert terug tot 600W ipv 1700W (ook de 5kW), levert bij lage temperatuur een stuk meer warmte (bij -7 doet die 3,1, 3,98, 4,95 voor de 2,5, 3,5 en 5kW uitvoeringen) dan de Stylish (bij -7 is dat 3,36 en 3,54 kW voor de 4,2 en 5kW uitvoeringen) en doet dat bovendien met een veel hoger rendement.
Bij nog lagere temperaturen (die gelukkig niet vaak voorkomen) zakt de COP van de Stylish in elkaar door de elektrische bijverwarming, waar de US een hogere COP behoudt.

Je moet er dan wel bij nemen dat het een lelijke grote bak is, wat een beetje vloekt met de Stylish :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 20-09 15:46
Flavio_ schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:27:

2x slaapkamer + zolder:

RAS-B07J2KVSG (Kazumi)

RAS-B16J2KVSG (Kazumi)

Heb je ook de minimumvermogens van de buitenunits ?
Hoe groot is je woonkamer/keuken/serre ? Best een zware unit namelijk. Maar wellicht nodig door aantal kuubs en je isolatie etc.

Als je het bedrag deelt door 5 dan lijkt het per unit wel redelijk marktconform.
Echter zou ik altijd adviseren om meerdere bedrijven offertes te laten maken.
Zoals eerder gezegt: de Toshiba units blinken niet uit in SEER/SCOP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 21:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

GORby schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:10:
[...]

Je kan eventueel ook naar de (weliswaar wat duurdere) Ururu Sarara kijken. Die moduleert terug tot 600W ipv 1700W (ook de 5kW), levert bij lage temperatuur een stuk meer warmte (bij -7 doet die 3,1, 3,98, 4,95 voor de 2,5, 3,5 en 5kW uitvoeringen) dan de Stylish (bij -7 is dat 3,36 en 3,54 kW voor de 4,2 en 5kW uitvoeringen) en doet dat bovendien met een veel hoger rendement.
Bij nog lagere temperaturen (die gelukkig niet vaak voorkomen) zakt de COP van de Stylish in elkaar door de elektrische bijverwarming, waar de US een hogere COP behoudt.

Je moet er dan wel bij nemen dat het een lelijke grote bak is, wat een beetje vloekt met de Stylish :p
Tja smaak hè. Daar valt niet over te twisten

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Flavio_ schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:27:
2x slaapkamer + zolder:

RAS-B07J2KVSG (Kazumi)

RAS-B16J2KVSG (Kazumi)
Dit is een forse hoeveelheid vermogen en aantal units. Vooral voor al die slaapkamers, verwarm je ze nu ook allemaal? Hoeveel m3 gas per dag gebruikte je tijdens de laatste stookseizoen toen het zo koud was in februari?

Hoe is ventilatie geregeld? Tocht het binnen, of is het gebouw zo goed als kierdicht met balansventilatie?

Wat ik hier veel zie is dat er alleen in de woonkamer wordt gestookt, en de rest wordt meeverwarmd door de trapgat. Ik heb geluk met een WTW, als ik alleen beneden verwarm tot 21 graden is het boven maar 1-2 graden kouder, dat klopt ongeveer met wat je wilt in slaapkamers.

Ik hou zelf absoluut niet van kou, dus op de eerste verdieping staan de deuren open en de 2.5 kW unit op de slaapkamer verwarmt de vide / werkhoek / gangen ook nog wat mee (misschien 0.2 kWh/dag nu, in minder dan een half uur).

Een losse 5+ kW buitenunit voor boven klinkt dan als zwaar overkill, maar als het daar altijd koud is, dan moet je wel...

Over de serre / woonkamer, als er twee klimaatzones zijn daar, dwz het is te warm of koud is in de serre als het in de rest van de woonkamer / keuken prima is, wil je niet 2 losse units? Dan kan je de serre extra opwarmen en afkoelen.

~2000 euro per unit inclusief netjes afwerken (via vloer, gaten door wanden etc.) klinkt als een redelijk bedrag, ik betaalde net iets minder voor LG en heel erg makkelijke installatie (unit vlakbij buitenmuur x3, dan 1 rechte goot naar beneden naar 1 buitendeel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Rob roelofs 1 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:46:
[...]

Tja smaak hè. Daar valt niet over te twisten
Da's waar, maar ik heb nog niemand dat een mooie unit horen noemen. Goed dat de vrouw thuis hem niet op voorhand gezien had, want die keek even raar op. Na een paar dagen/weken kijk je daar niet meer naar, dus stoort het voor mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Iets heel anders - hebben jullie ervaringen met kanaal unit airco's? Ik overweeg dat in een restaurant keuken dat veel te heet wordt in de zomer. Lucht aantrekken uit een schone ruimte (zaal / gang / misschien zelfs direct van buiten?), anders zit de unit direct vol vet, en uitblazen met roosters in het plafond.

Ik denk aan iets van 5 kW vermogen, die hebben een luchtstroom van ~1000m3/uur en blaast dan lucht 20 graden kouder dan in de gang / buiten in. 1000 kuub is een beetje de max van 3 grote 60x60 wervelroosters in een systeemplafond, gevoed met 3 aansluitingen van 160 of 200 rond. Lucht komt niet retour, er wordt 10k m3/uur afgezogen en minder dan dat geforceerd ingeblazen.

Groter betekent gelijk ook meer luchtstroom (dT wordt anders te groot) en dat via roosters en geïsoleerde slangen (+fikse gaten door de muur) in te brengen valt niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Nu online
[...]

Haha, ja de WAF is voor de sarara -10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
kbuntu schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:40:
[...]

Haha, ja de WAF is voor de sarara -10
Zo erg kan het toch niet zijn...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vGcorji.png

Oh wow okay ja -10 is nog een nette score :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavio_
Plenkske schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:13:
[...]

Heb je ook de minimumvermogens van de buitenunits ?
Hoe groot is je woonkamer/keuken/serre ? Best een zware unit namelijk. Maar wellicht nodig door aantal kuubs en je isolatie etc.

Als je het bedrag deelt door 5 dan lijkt het per unit wel redelijk marktconform.
Echter zou ik altijd adviseren om meerdere bedrijven offertes te laten maken.
Volledig mee eens wat betreft het opvragen van meerdere offertes. Het probleem tot dusver is dat er geen enkel ander gecontacteerd bedrijf de moeite heeft genomen om contact met mij op te nemen m.b.t. het uitbrengen van een vrijblijvende offerte. Waarschijnlijk hebben ze het erg druk... ;(

Enige informatie die ik over het minimumvermogen kan vinden staat hier:
>> https://data.toshiba-klim...0RAS-3M18U2AVG-E%20en.pdf
>> https://data.toshiba-klim...0RAS-2M18U2AVG-E%20en.pdf

Cooling range: 2,4 - 6,5 (SCOP: 4,6)
Heating range: 1,9 - 8,0 (SEER: 6,8)

Cooling range: 1,7 - 6,2 (SCOP: 4,6)
Heating range: 11,3 - 7,5 (SEER: 6,9)

Max. lijkt echter boven de genoemde capaciteit te zitten, wellicht puur een soort piekbelasting? In de sheets staat ook wat over de SCOP en SEER waarde. Op papier ziet dit er overigens niet heel slecht uit in mijn optiek, maar wellicht is de praktijkervaring anders?
w00key schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:47:
[...]

Dit is een forse hoeveelheid vermogen en aantal units. Vooral voor al die slaapkamers, verwarm je ze nu ook allemaal? Hoeveel m3 gas per dag gebruikte je tijdens de laatste stookseizoen toen het zo koud was in februari?

Hoe is ventilatie geregeld? Tocht het binnen, of is het gebouw zo goed als kierdicht met balansventilatie?

Wat ik hier veel zie is dat er alleen in de woonkamer wordt gestookt, en de rest wordt meeverwarmd door de trapgat. Ik heb geluk met een WTW, als ik alleen beneden verwarm tot 21 graden is het boven maar 1-2 graden kouder, dat klopt ongeveer met wat je wilt in slaapkamers.

Ik hou zelf absoluut niet van kou, dus op de eerste verdieping staan de deuren open en de 2.5 kW unit op de slaapkamer verwarmt de vide / werkhoek / gangen ook nog wat mee (misschien 0.2 kWh/dag nu, in minder dan een half uur).

Een losse 5+ kW buitenunit voor boven klinkt dan als zwaar overkill, maar als het daar altijd koud is, dan moet je wel...

Over de serre / woonkamer, als er twee klimaatzones zijn daar, dwz het is te warm of koud is in de serre als het in de rest van de woonkamer / keuken prima is, wil je niet 2 losse units? Dan kan je de serre extra opwarmen en afkoelen.

~2000 euro per unit inclusief netjes afwerken (via vloer, gaten door wanden etc.) klinkt als een redelijk bedrag, ik betaalde net iets minder voor LG en heel erg makkelijke installatie (unit vlakbij buitenmuur x3, dan 1 rechte goot naar beneden naar 1 buitendeel).
Om het wat visueler te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJVmQAuH9ty54p9RcdBZloNVIrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxMntPdqCwGQBxODZGih17UP.jpg?f=fotoalbum_large

Aantal units vind ik inderdaad ook fors. Echter met een verspreiding over de verschillende kamers, zou ik niet zo snel weten welke ik echt weg zou willen laten. In de gang ligt eveneens vloerverwarming, helaas niet krachtig genoeg om ook het gehele trappenhuis en de overloop mee te verwarmen. Hierdoor staat de radiator in de badkamer en in slaapkamer 2 permanent aan. Ook op zolder staan de radiatoren in slaapkamer 3 en op de zolder/werkkamer permanent aan. Door thuiswerken zit ik hier veel, het is anders niet warm te krijgen.

In de zomer wordt het op de zolder/werkkamer onvoorstelbaar warm (zon staan de gehele dag op drie zijden van het dak. Slaapkamers 2 en 3 liggen op het westen, in beide slaapkamers is het met een warme dag bijna niet koel te krijgen. Mijn gedachte was om (nu de vloer van slaapkamer 2 open ligt) gelijk een airco in slaapkamer 1 aan te leggen (puur voor het koelen).

Idee van de installateur was:
- Multisplit voor slaapkamer 2, 3 en de zolder/werkkamer;
- Multipsplit voor slaapkamer 1 en beneden

Gasverbruik in 2021:
Januari: 325 m3
Februari: 281 m3
Maart: 235 m3

Geen mechanische ventilatie aanwezig (afgezien van een ventilator in de badkamer en het toilet). In huis verschillende ventilatieroosters in het glas, waarbij het raam van slaapkamer 1 (24/7), babykamer en de badkamer een groot deel van de dag open staan. Woning is zo goed als kierdicht. Merk wel dat we (zeker in de serre, maar bijvoorbeeld ook bij de erker in de voorkamer) last hebben van koudeval.

Er is inderdaad een verschil op de begrane grond tussen de de voorkamer (niet op de ''plattegrond'') en de achterkamer (met keuken en serre). Op de één of andere manier is het daar minder behaaglijk, mogelijk ook door de hoeveelheid glas. Installateur zou bewust één wat zwaardere unit ophangen op de begane grond (feitelijk boven de kamer en suite deuren, de toegang naar de voorkamer), die blaast richting de serre / eettafel. Voorkamer hoeft niet extra te worden verwarmd. Bij koelen is er op deze manier ook voldoende capaciteit om ook de voorkamer en eventueel de gang mee te nemen.

Ben een beetje bang dat als onze dochter groter is (en wellicht ook voor een toekomstig 2e kind) het in de zomer op slaapkamer 2 en 3 geen pretje is. In de winter in mijn optiek juist wel prettig om die slaapkamers extra te kunnen verwarmen als de houtkachel aan is. Ik vind het echter nogal een zeer grote investering... Nu de vloer slaapkamer 2 open ligt, is dit wel het moment om hier over na te denken en keuzes te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
ASW1 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:06:
Het is voor jou misschien kosteneffectief, maar dat is iets anders dan efficiënt.
3 weken een straalkachel aan is sowieso niet efficiënt, ook wanneer het wel uit kan.
Wanneer je een verwarmingssysteem gaat aanschaffen is het logisch dat je de juiste capaciteit kiest zodat je bij voorkeur niet met COP=1 hoeft te verwarmen wanneer de warmtevraag het grootst is.

Bij kou met COP=1 stoken is natuurlijk ook funest voor de netwerkcapaciteit en -kosten, maar dat is een veel groter verhaal dan jouw individuele kostenplaatje. In de toekomst wordt dat (terecht) heel duur d.m.v. variabel tarief, maar daar zijn we nog niet.
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Natuurlijk wil je zo min mogelijk resistief verwarmen, maar het "probleem" met het meenemen van de extremen is dat je vergeet dat je in de paar weken (ik zou eerder willen zeggen: dagen) weliswaar aan het bijstoken bent met COP=1, maar dat je in de rest van het jaar wel efficiënter (hogere SCOP) én stabieler (pendelen) kunt stoken en koelen. Dus dan kom je alsnog goedkoper uit met een kleinere WP + straalkacheltje dan met wat in feite een oversized WP is.

Voor in mijn woonkamer (3,5kW op een 5,2kW Daikin multi) werd aanvankelijk ook aangeraden om een 5kW te doen met een 6,8kW buitenunit als ik hem als hoofdverwarming wilde gebruiken, maar koppig als ik was heb ik ervoor gekozen om een 3,5kW unit te laten plaatsen. Tot op heden heb ik nog geen straalkacheltje gebruikt, ook niet in de koude periode van februari jl.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

@Flavio_
Let er wel op dat het balkonhek de uitgaande luchtstroom van de buitenunits niet hindert.
Wat je in ieder geval niet wil is dat de buitenunits een deel van hun eigen uitlaatgas weer opzuigen.

PS
Ik zou ook een offerte voor 5 single splits vragen. Al was het maar voor de vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Elektrische bijverwarming in een L/L warmtepomp: die is nieuw voor mij. Weet je dit zeker? Lijkt me sterk namelijk.. :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

GORby schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:26:
[...]

Ja, ik zou verwachten dat dat zeker gebeurt bij temperaturen kort boven het vriespunt en vooral bij mistig weer zoals vorige week (2 graden en mist). Eens het koud genoeg is, zit er nog weinig vocht in de lucht en zou ik verwachten dat dat minder vaak gebeurt (onder de -5 of zo). Klopt dat een beetje?

Dat aspect van een warmtepomp is nog iets waar ik dus geen ervaring mee heb.
Gezien jij ook een US hebt...

Mijn US afstandsbediening geeft een relatieve vochtigheid aan flink lager dan de losse meters in dezelfde ruimte. Zelfs als ik ze bovenop of zo'n beetje aan de binnenunit plaats. Hoe is dat bij jou, heb je een losse meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
GermanPivo schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:45:
[...]

Heb je onderstaande al toegepast?
[Afbeelding]

Staat er een beetje vreemd. Maar gewoon de aan/uit knop indrukken tot je piep-piep hoort.
Voor welk merk/model is dit? Mijn Daikin lijkt hier iig niks mee te doen :P

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Rob roelofs 1 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:01:
[quote]Flavio_ schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:27:
Een fors bedrag! Daarbij komt nog dat de Toshiba’s lang niet zo’n mooie COP hebben dan bijvoorbeeld de Daikin. Ik heb in de living een ururu sarara van 3,5 Kw en heb onlangs bij Climasense voor een nette prijs in onze bioscoopruimte nog een FTXPM Perfera besteld van 2,5Kw. Goed advies en nette prijs en een hele goede COP.
Plenkske schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:13:
[...]
Zijn anders gewoon A+++-apparaten in zowel koelen als verwarmen :?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
HarmoniousVibe schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:34:
[...]

Voor welk merk/model is dit? Mijn Daikin lijkt hier iig niks mee te doen :P
Was als reactie op @Frenkie567917 met z’n MHI. :P Zal het er nog even bij zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavio_
FD2 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:18:
@Flavio_
Let er wel op dat het balkonhek de uitgaande luchtstroom van de buitenunits niet hindert.
Wat je in ieder geval niet wil is dat de buitenunits een deel van hun eigen uitlaatgas weer opzuigen.

PS
Ik zou ook een offerte voor 5 single splits vragen. Al was het maar voor de vergelijking.
Balkon is volledig van steen. Bovenkant van de unit zou op dezelfde hoogte komen als de bovenkant van het stenen "buiten"muurtje. Tussen de twee muren zit 90 cm. Installateur gaf (naar ik dacht?) aan dat er minimaal 30 of 40 cm tussen dient te zitten. Jouw opmerking brengt mij toch aan het twijfelen. Zou dit inderdaad een probleem zijn m.b.t. het opzuigen van de eigen uitlaat?

Dank voor je tip m.b.t. het opvragen van een offerte voor 5 losse units, is inderdaad wel een goede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

@Flavio_
Kan je foto's van het balkon plaatsen ?
Ik denk overigens wel dat je met een plaat multiplex de luchtstroom naar boven kan afbuigen.

Edit:
Jouw balkon lijkt boven de uitbouw te hangen. Dan kunnen de units mogelijk ook naast het balkon aan de muur.

En als je op het balkon staat, kijk je dan naar zuid, zuid west, zuid oost ?

[ Voor 42% gewijzigd door FD2 op 20-10-2021 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJcool
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-04-2022
Zijn er ook grafieken beschikbaar welke weergeven wat de efficiëntie is bij deel-en vollast bij verwarmen van daikin systemen?

Ik zit met het zelfde vraagstuk als @Flavio_. Zelfde gasverbruik maar dan op zo'n 180m2. 2000m3 gas totaal. In een koude maand 300m3.De benedenverdieping wil ik gaan verwarmen met 2x3.5kw of met 2x5kw. (kamer 45, keuken 45m2) Dat er een aantal dagen zijn waarbij ik gas moet bijstoken is geen probleem.

Vandaar mijn vraag over de cop gegevens bij verschillende buitentemperaturen en belasting.

Jullie mening is welkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
@Flavio_

Mijn LG installatiehandleiding zegt

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QwM8Udl.png

Maar dit zijn alleen minimums. Bij verwarmen blijft koude lucht hangen achter een muurtje. Bij koelen heb je daar geen last van, de warmte lucht die de unit uitblaast gaat omhoog.

~~

Verder lijkt de opstelling zo wel correct, ik zou inderdaad niet veel weghalen. Je kan naar 1 per verdieping maar je verliest dan comfort. Met de binnendeuren open scheelt het niet veel in temperatuur in dit huis, maar zo te horen is dat iets minder in jouw situatie.

~~

Airconditioning lost het probleem van temperatuur op, maar heb je ook gekeken of je iets kan met mechanische ventilatie / balansventilatie? Bij dat laatste kunnen alle roosters dicht en heb je nooit meer problemen met tocht, het scheelt een hoop. Zelfs tussen energielabel A huizen met of zonder WTW.

Luchtkwaliteit is lastig te regelen in huizen zonder MV, je moet dan x cm3 aan spleten en roosters hebben maar hoeveel er echt geventileerd wordt is :?

Zie https://kennis.dyka.nl/ve...en-ventilatie-a-b-c-en-d/ - jouw situatie klinkt als VST1 wat niet ideaal is. VST3 wordt vaakst toegepast, een centrale MV box met afzuiging in toiletten, badkamers en in de keuken. VST5 is bijna mijn situatie, toevoer en afvoer in elke verblijfsruimte, plus extra afzuiging in natte ruimtes, maar dat zijn een hoop buizen om achteraf in te bouwen.

Een retrofit optie is decentrale ventilatie, in elke kamer apart een kleine WTW unit. Geen buizen, wel 1 gat naar buiten van 100mm. Dan kunnen de roosters ook dicht of verwijderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:05
[...]

Ik vind het ook wel jammer dat Daikin de US niet update. Iets WAF-vriendelijker uiterlijk en de features weer wat verbeteren en ik ben om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
BJcool schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:50:
Zijn er ook grafieken beschikbaar welke weergeven wat de efficiëntie is bij deel-en vollast bij verwarmen van daikin systemen?

Ik zit met het zelfde vraagstuk als @Flavio_. Zelfde gasverbruik maar dan op zo'n 180m2. 2000m3 gas totaal. In een koude maand 300m3.De benedenverdieping wil ik gaan verwarmen met 2x3.5kw of met 2x5kw. (kamer 45, keuken 45m2) Dat er een aantal dagen zijn waarbij ik gas moet bijstoken is geen probleem.

Vandaar mijn vraag over de cop gegevens bij verschillende buitentemperaturen en belasting.

Jullie mening is welkom
Geen mooie grafieken, maar voor de SCOP berekening worden apparaten getest met verschillende deellast en temperatuur. Deze vind je online terug. Voor de net genoemde Toshiba RAS3M18U2AVG: https://www.eurovent-cert...cipant/model/show/8861445

Voor een vergelijkbare Daikin, de 3MXM52N9: https://www.eurovent-cert...cipant/model/show/8861752

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3KfGnVY.png

Ooh. Daarom zeggen jullie geen Toshiba voor verwarmen. Verwarmingscapaciteit voor een "5kW" unit is veel lager en niet echt heel efficient. Zelfde voor LG multi, ze kunnen flink gas geven maar het kost wat extra stroom, vooral bij deellast wordt het niet veel zuiniger.

LG single (deluxe model) is wel weer okay, maar alle singles zijn vaak efficiënter. Dus kies een model uit en ga zoeken naar de certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
MK_ schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:19:
[...]

[...]

Zijn anders gewoon A+++-apparaten in zowel koelen als verwarmen :?
Eerste genoemde buitenunit is A++ met
SEER / SCOP
6.80 / 4.60

Tweede ook A++ met
SEER / SCOP
6.90 / 4.60

Het is zeker niet slecht, maar andere merken hebben betere opties. Al zal toshiba vast ook betere hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJcool
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-04-2022
w00key schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:20:
[...]

Geen mooie grafieken, maar voor de SCOP berekening worden apparaten getest met verschillende deellast en temperatuur. Deze vind je online terug. Voor de net genoemde Toshiba RAS3M18U2AVG: https://www.eurovent-cert...cipant/model/show/8861445

Voor een vergelijkbare Daikin, de 3MXM52N9: https://www.eurovent-cert...cipant/model/show/8861752

[Afbeelding]

Ooh. Daarom zeggen jullie geen Toshiba voor verwarmen. Verwarmingscapaciteit voor een "5kW" unit is veel lager en niet echt heel efficient. Zelfde voor LG multi, ze kunnen flink gas geven maar het kost wat extra stroom, vooral bij deellast wordt het niet veel zuiniger.

LG single (deluxe model) is wel weer okay, maar alle singles zijn vaak efficiënter. Dus kies een model uit en ga zoeken naar de certificaat.
Ik wil 2x single units plaatsen. Ben benieuwd naar cop bij verschillende belastingen. Als het er op aan komt zullen ze namelijk lang op vollast draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Plenkske schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:23:
[...]

Eerste genoemde buitenunit is A++ met
SEER / SCOP
6.80 / 4.60

Tweede ook A++ met
SEER / SCOP
6.90 / 4.60

Het is zeker niet slecht, maar andere merken hebben betere opties. Al zal toshiba vast ook betere hebben.
Ah buitenunit niet naar gekeken. Heb zelf een Kazumi single-split, daarbij zijn de SEER/SCOP vrijwel identiek een gelijkaardige unit van bijvoorbeeld Daikin :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09:50
Ter info:

1* HiSense 2.5kw split unit in de garage/homegym. 1* boring binnenmuur en 1* buitenmuur.
1* HiSense 7.5kw tripe split unit. 1* boring betonvloer, 2* boring binnenmuur en 1*buitenmuur.

Flink wat leidingwerk zodat er geen kabelgoten aan de zijkant van het huis geplaatst worden. Alle units worden voorzien van een afvoerpomp.

Totaalprijs €8.4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
slagroomsoes schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 22:10:
Ter info:

1* HiSense 2.5kw split unit in de garage/homegym. 1* boring binnenmuur en 1* buitenmuur.
1* HiSense 7.5kw tripe split unit. 1* boring betonvloer, 2* boring binnenmuur en 1*buitenmuur.

Flink wat leidingwerk zodat er geen kabelgoten aan de zijkant van het huis geplaatst worden. Alle units worden voorzien van een afvoerpomp.

Totaalprijs €8.4k.
Ik heb een bruine kabelgoot op mijn bruine stenen.
Ziet er veel beter uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Ruud888 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:22:
[...]

Ik heb een bruine kabelgoot op mijn bruine stenen.
Ziet er veel beter uit.
Alles beter dan die standaard spierwitte goten. Wij hebben hier een goot in RAL9001 pal naast de regenpijp in dezelfde kleur lopen. Valt ook al meer weg dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:06
Ik heb goten in antraciet RAL7016 van Canalit gebruikt, zelfde kleur als mijn kozijnen. Dan vallen ze niet weg, maar het past wel beter dan witte vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavio_
FD2 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:29:
@Flavio_
Kan je foto's van het balkon plaatsen ?
Ik denk overigens wel dat je met een plaat multiplex de luchtstroom naar boven kan afbuigen.

Edit:
Jouw balkon lijkt boven de uitbouw te hangen. Dan kunnen de units mogelijk ook naast het balkon aan de muur.

En als je op het balkon staat, kijk je dan naar zuid, zuid west, zuid oost ?
Onderstaand een foto van het balkon. Idee is om de units op de muur aan de rechterkant te hangen onder de ramen. Hierdoor zijn ze vanuit de tuin volledig aan het zicht onttrokken. Bijkomstig voordeel, verfplekken op de stenen zijn hierdoor gelijk bedekt (vorige eigenaar heeft waarschijnlijk een pot verf laten vallen...). Balkon ligt op het westen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oavcJGKTDy4D2W9rkvrA-3N9oYI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oFL8271JVqcrbv4Bah6SfIOm.jpg?f=user_large
w00key schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:55:
@Flavio_

Mijn LG installatiehandleiding zegt

[Afbeelding]

Maar dit zijn alleen minimums. Bij verwarmen blijft koude lucht hangen achter een muurtje. Bij koelen heb je daar geen last van, de warmte lucht die de unit uitblaast gaat omhoog.

~~

Verder lijkt de opstelling zo wel correct, ik zou inderdaad niet veel weghalen. Je kan naar 1 per verdieping maar je verliest dan comfort. Met de binnendeuren open scheelt het niet veel in temperatuur in dit huis, maar zo te horen is dat iets minder in jouw situatie.

~~

Airconditioning lost het probleem van temperatuur op, maar heb je ook gekeken of je iets kan met mechanische ventilatie / balansventilatie? Bij dat laatste kunnen alle roosters dicht en heb je nooit meer problemen met tocht, het scheelt een hoop. Zelfs tussen energielabel A huizen met of zonder WTW.

Luchtkwaliteit is lastig te regelen in huizen zonder MV, je moet dan x cm3 aan spleten en roosters hebben maar hoeveel er echt geventileerd wordt is :?

Zie https://kennis.dyka.nl/ve...en-ventilatie-a-b-c-en-d/ - jouw situatie klinkt als VST1 wat niet ideaal is. VST3 wordt vaakst toegepast, een centrale MV box met afzuiging in toiletten, badkamers en in de keuken. VST5 is bijna mijn situatie, toevoer en afvoer in elke verblijfsruimte, plus extra afzuiging in natte ruimtes, maar dat zijn een hoop buizen om achteraf in te bouwen.

Een retrofit optie is decentrale ventilatie, in elke kamer apart een kleine WTW unit. Geen buizen, wel 1 gat naar buiten van 100mm. Dan kunnen de roosters ook dicht of verwijderd worden.
Hmm, op de afbeelding staat ook aangegeven dat er minimaal 30cm achter de unit ruimte dient te zijn? Bij ophangen is dit toch ook niet het geval, of maak ik nu een denkfout? :)

Dank voor de informatie m.b.t. de ventilatie, iets om mij inderdaad nog eens verder in te verdiepen. Heb wel mechanische ventilatie op het toilet (met een timer), in de badkamer (met een luchtvochtigheidssensor) en uiteraard een afzuigkap in de keuken. Het is jammer dat ik mij hier niet verder in heb verdiept voor de grote verbouwing begon 4 jaar geleden, toen lag letterlijk alles open en kon ik overal bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
Glashelder schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:24:
[...]

Elektrische bijverwarming in een L/L warmtepomp: die is nieuw voor mij. Weet je dit zeker? Lijkt me sterk namelijk.. :?
Het geleverde vermogen voor de Stylish ligt bij -15 hoger dan bij Tbivalent (temperatuur waarop de unit zijn maximale vermogen moet leveren om aan de verwarmingsvraag te voldoen als correct gedimensioneerd, -7 voor de Daikin). Dat kan enkel wanneer er elektrisch bijverwarmd wordt. Daardoor zakt de COP ook zo hard in.
-7: 3,36 kW vermogen bij 1,04 kW elektrisch
- 15: 3,9 kW vermogen bij 1,91 kW elektrisch

Aangezien hij bij -7 op zijn maximale vermogen draait, zou dat willen zeggen dat er ongeveer 900W zuiver elektrisch bijverwarmd wordt. Dat wil zeggen dat de warmtepomp zelf nog ongeveer 3kW levert bij -15, wat in de lijn der verwachtingen ligt.

Voor meer uitleg over die verschillende temperaturen: https://www.varmepumpsfor...opic=65119.0;attach=49952

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Trebbors schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:31:
[...]

Gezien jij ook een US hebt...

Mijn US afstandsbediening geeft een relatieve vochtigheid aan flink lager dan de losse meters in dezelfde ruimte. Zelfs als ik ze bovenop of zo'n beetje aan de binnenunit plaats. Hoe is dat bij jou, heb je een losse meter?
3 verschillende meters geven: 52%, 72%, 69%
De US zelf geeft 45% aan.

Het is me algemeen al opgevallen dat de US inderdaad een wat lagere waarde voor de vochtigheid aangeeft dan die andere meters. De Shelly HT geeft dan weer meestal een hoge waarde, al is dat nog relatief OK nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogerandr
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-01-2024
rogerandr schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:46:
We zijn met 2 gezinnen aan het uitkijken om een L/L warmtepomp te plaatsen. Bedoeling voornamelijk koelen in de zomer maar ook verwarmen in tussenseizoenen en op kinderkamer. Beide woningen hebben vloerverwarming in de living.

We hebben 2 voorstellen Daikin en General. Ik zie hier op het forum veel Daikin, maar minder General. Daikin voorstel is duurder: 15 % voor gezin1 en 30% voor gezin 2. Daikin biedt telkens een Wifi Controller aan, General een IR afstandsbediening.
Is dit prijsverschil verantwoord?

Gezin 1: living en 1 slaapkamer.
Voorstel Daikin: 2 single split. Ik begrijp uit jullie forum dat dit een goed voorstel is. Wel wordt Comfora aangeboden (FTXP 20 en 50) en niet Perfera (FTXM). Op het forum wordt meest over FTXM gesproken. Comfora is een ouder model? Zijn er nadelen aan Comfora (ik denk iets minder rendement, lijkt me minder belangrijk maar is het vergelijkbaar voor wifi en uitlezingen ?) (FTXM50 is een goede 15% duurder dan FTXP50)
Voorstel General: 1 multisplit met 1 wandmodel binnen en 1 vloermodel op de slaapkamer. Is een wandmodel niet beter?

Gezin 2: living en 2 slaapkamers.
Voorstel Daikin: multisplit. Aanbod nu Perfera (FTXM20 en 50), in de compatibiliteitslijst lijkt Comfora niet te combineren met geschikte multisplit.

Daikin maakt reclame met ‘Swing’ en ‘3D’. Is General minder op dat gebied? Is er verschil tussen Comfora en Perfora?
En de gebruiksvriendelijkheid van de app (zal nog meerprijs zijn bij General), is die verschillend Daikin/General?

Bedankt voor jullie inzichten !
Tot nu geen reactie. Ik vat nog even mijn voornaamste vragen samen:
- kwaliteit General tov Daikin ervaringen? Is een prijsverschil van bv 20% verantwoord?
- in 1 offerte wordt Comfora aangeboden ipv Perfera. Dit is waarschijnlijk een ouder model. Zijn er nadelen aan, bv voor de Wifi Controller - energieuitlezing of dergelijke? SEER bij FTXP50 is 6.90 , bij FTXM50 7.41 / SCOP resp 4.1 en 4.71. Zijn dat belangrijke verschillen?
- is een vloermodel even goed in de slaapkamer als een wandmodel?
- General lijkt geen Swing/3D te hebben. Dit lijkt wel interessant of vergis ik me?

Dank bij voorbaat, ook voor een kort antwoord.

Zoeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
GORby schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:41:
[...]

Het geleverde vermogen voor de Stylish ligt bij -15 hoger dan bij Tbivalent (temperatuur waarop de unit zijn maximale vermogen moet leveren om aan de verwarmingsvraag te voldoen als correct gedimensioneerd, -7 voor de Daikin). Dat kan enkel wanneer er elektrisch bijverwarmd wordt. Daardoor zakt de COP ook zo hard in.

Aangezien hij bij -7 op zijn maximale vermogen draait, zou dat willen zeggen dat er ongeveer 900W zuiver elektrisch bijverwarmd wordt. Dat wil zeggen dat de warmtepomp zelf nog ongeveer 3kW levert bij -15, wat in de lijn der verwachtingen ligt.

Voor meer uitleg over die verschillende temperaturen: https://www.varmepumpsfor...opic=65119.0;attach=49952
Waar en hoe zou die bijverwarming moeten plaatsvinden dan? Bij de binnenunit iig niet, daar zijn geen onderdelen voor en past niet binnen specs van max verbruikt en bij de buitenunit zou ik ook niet weten welk onderdeel daar verantwoordelijk voor kan zijn, ik heb deze wel uit elkaar gehad maar veel meer dan een compressor en radiator welke iets met temperatuur kunnen zit er niet in.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:26
@Flavio_ Bij gebruik van de juiste beugel komt de unit ver genoeg van de muur. Weet alleen niet of je dan nog aan de voorzijde van de unit voldoende vrije ruimte hebt (tot de dichte balkonwand)...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
Flavio_ schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:34:
[...]

Onderstaand een foto van het balkon. Idee is om de units op de muur aan de rechterkant te hangen onder de ramen. Hierdoor zijn ze vanuit de tuin volledig aan het zicht onttrokken. Bijkomstig voordeel, verfplekken op de stenen zijn hierdoor gelijk bedekt (vorige eigenaar heeft waarschijnlijk een pot verf laten vallen...). Balkon ligt op het westen.

[Afbeelding]

[...]

Hmm, op de afbeelding staat ook aangegeven dat er minimaal 30cm achter de unit ruimte dient te zijn? Bij ophangen is dit toch ook niet het geval, of maak ik nu een denkfout? :)

Dank voor de informatie m.b.t. de ventilatie, iets om mij inderdaad nog eens verder in te verdiepen. Heb wel mechanische ventilatie op het toilet (met een timer), in de badkamer (met een luchtvochtigheidssensor) en uiteraard een afzuigkap in de keuken. Het is jammer dat ik mij hier niet verder in heb verdiept voor de grote verbouwing begon 4 jaar geleden, toen lag letterlijk alles open en kon ik overal bij.
Je gaat zeker bij verwarmen wel efficiëntie verliezen op dat balkon, koude lucht daalt dus waarschijnlijk wordt het onder de hoogte van het muurtje flink kouder dan de werkelijke buitentemperatuur.

Is er een reden dat zichtbaar ophangen niet mag bijv? of is het puur een wens? Ik zou ze zo hoog mogelijk tegen de tussenmuur ophangen al moet je ook wel weer rekening houden met vibraties die je buren ook kunnen gaan horen, zeker als hun slaapkamer daar zit bijv.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
banaliteit schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:17:
[...]

Ik vind het ook wel jammer dat Daikin de US niet update. Iets WAF-vriendelijker uiterlijk en de features weer wat verbeteren en ik ben om.
Inderdaad. Dat uiterlijk daar zouden ze iets aan mogen doen. Het is ook een veel grotere binnenunit dan bijvoorbeeld de Perfera, maar er zit ook wel meer in (grotere warmtewisselaar, zelfreinigende filter). Het hoge rendement en de relatieve stilte van het toestel (als de lamellen stil staan toch) maken dan weer veel goed.

Wat ik ook jammer vind is dat de besturing via de app voor dat model zo beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
rogerandr schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:57:
[...]

- kwaliteit General tov Daikin ervaringen? Is een prijsverschil van bv 20% verantwoord?
- in 1 offerte wordt Comfora aangeboden ipv Perfera. Dit is waarschijnlijk een ouder model. Zijn er nadelen aan, bv voor de Wifi Controller - energieuitlezing of dergelijke? SEER bij FTXP50 is 6.90 , bij FTXM50 7.41 / SCOP resp 4.1 en 4.71. Zijn dat belangrijke verschillen?
- General lijkt geen Swing/3D te hebben. Dit lijkt wel interessant of vergis ik me?

1. Geen idee, ik ken "General" niet. Het prijsverschil is wel te verwachten tussen Daikin en een onbekend merk.
2. Zover ik weet is Comfora meer het basismodel van Daikin en Perfera een stapje hoger. Zoals je ziet wat efficiënter en meer functies.
3. Vloermodel vs wandmodel ligt een beetje aan de ruimte. Wij plaatsen een vloermodel omdat die onder het schuine gedeelte van de ruimte komt. Beste plek voor ons in die ruimte. Wandmodel is over het algemeen goedkoper en iets efficiënter.
4. Als je luchtstroming wil kunnen aanpassen dan moet dat wel kunnen inderdaad, dus als General daar genoeg mogelijkheden heeft voor jou behoefte dan maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Nu online
[...]

Over de eerste vraag kan ik wel iets zeggen. Mijn buurman koos voor zijn units (tot lichte irritatie van mij) praktisch de goedkoopste in de markt. Die hebben een verkoopprijs van 600 euro, maar zijn dan ook rustig tot 10db luider. De Daikin die wij op het oog hebben gaan voor ongeveer 2000 euro per unit. Dat is wel iets meer dan 20 procent :P. Ik vind het prijsverschil groot, maar ga er dan wel even vanuit dat mijn unit het na 10 jaar nog lekker doet en voor weinig overlast zal zorgen in de buurt en betere prestaties levert op het vlak van verwarmen en koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
[...]

Je zegt dat het rendement minder belangrijk is. Als je die dingen vooral wil gebruiken als koeling, en zonnepanelen hebt, dan kan ik daar nog inkomen. Als je ze echter als verwarming wil gaan gebruiken, dan zit er wel wat verschil in verbruik tussen een SCOP 4,71 en 4,1 (voor 10MWh aan warmtevraag 2123 kWh of 2439 kWh aan verbruik). Dat gaat toch snel naar 100 euro per jaar aan extra verbruik, dus die 15% meerprijs haal je er dan wel uit.

5 kW is ook aardig wat vermogen voor die ene kamer. Dat ding gaat vrij luid zijn vrees ik.
Die Perfera levert ongeveer 3,5 kW aan warmte bij -7, dus als dat de reden is om voor dat hoge vermogen te gaan, kom je er ook met een 3,5 kW Ururu Sarara (daar ben ik weer) met een SCOP van 5,73 die zelfs nog wat meer warmte levert maar wel ongeveer 900 euro extra kost.
Dit zal echter minder lawaai maken en ongeveer 400 kWh op jaarbasis besparen ten opzichte van de Perfera. Verder kan die ook terug moduleren tot 600W in plaats van de 1700W die de FTXM50N minimum levert.

Over de kwaliteit van General kan ik weinig zeggen, behalve dat er bij mijn moeder eentje hangt en dat die toch wat langer nodig heeft voor er warme of koude lucht uit komt bijvoorbeeld dan bij onze Daikin. De afstandsbediening van die General vind ik ook minder aangenaam in vergelijking met de onze, maar dat kan gewenning zijn.

Een vloermodel is op zich even goed in de slaapkamer lijkt me, maar die zijn alleen wat duurder in aanschaf.

De swing functie van onze units wordt niet gebruikt. Die staan gewoon vast ingesteld afhankelijk van koelen of verwarmen. Misschien dat anderen er anders over denken, maar ik vind het niet echt een meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:06
Team-RiNo schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:12:
[...]

Je gaat zeker bij verwarmen wel efficiëntie verliezen op dat balkon, koude lucht daalt dus waarschijnlijk wordt het onder de hoogte van het muurtje flink kouder dan de werkelijke buitentemperatuur.
Ik denk juist het tegenovergestelde. In dat balkon zal de temperatuur nooit zo laag worden als erbuiten, omdat er vanuit het huis (stenen en ramen) warmte komt en deze warmte juiste in de afgeschermde ruimte blijft hangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Team-RiNo
RobNemoo schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:53:
[...]

Ik denk juist het tegenovergestelde. In dat balkon zal de temperatuur nooit zo laag worden als erbuiten, omdat er vanuit het huis (stenen en ramen) warmte komt en deze warmte juiste in de afgeschermde ruimte blijft hangen.
Maar warmte stijgt en kou daalt, op het moment dat die units op verwarmen staan komt er enorm veel koudere lucht in dat balkon, dat zal functioneren als een "badkuip" voor koude lucht gezien deze zwaarder is dan de warmere omgevingslucht. Het beetje warmte wat door de muur lekt kan dit nooit compenseren lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

[...]

[Afbeelding]

[...]
Sorry Flavio,

Op technische gronden valt dat balkon af als geschikte opstellingsruimte voor buitenunits.
En door de westelijke ligging zal ook nog vaak de uitgeblazen lucht terug waaien op het balkon.

De buitenkant van dat balkon is wel geschikt, in technische zin, maar dat is geen gezicht natuurlijk, zelfs niet aan de achterkant van de woning.
Wat misschien nog zou kunnen:
Rechthoekige openingen maken in de borstwering van het balkon, en daar de buitenunits strak achter zetten.

of

Naast het balkon, aan de muur van de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
GORby schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:41:
[...]

Ik vermoed dat de data eerder niet klopt. Volgens mij hebben L/L units geen elektrische bijverwarming.

@rupsen wellicht een idee hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
[...]

[...]

Ik hang ze liever niet op.
Bromgeluiden door de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDQ-wtg6tWBt-22Ki7aJRB0Grhk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QyiJcMziSLKWCHsU4HM8rt0u.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6Mg4abefFuOBG4Wys36O9JSnAg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MvN2nYhGYMcByQ8tRBvD6YQH.webp?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Ruud888 op 21-10-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 09:44
Team-RiNo schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:13:
[...]

Maar warmte stijgt en kou daalt, op het moment dat die units op verwarmen staan komt er enorm veel koudere lucht in dat balkon, dat zal functioneren als een "badkuip" voor koude lucht gezien deze zwaarder is dan de warmere omgevingslucht. Het beetje warmte wat door de muur lekt kan dit nooit compenseren lijkt mij.
Ik heb ook een buitenunit op een dicht balkon staan. Ik wil met wat temperatuursensors gaan testen of de koude lucht inderdaad gevangen blijft. In ons geval zou een houten schans nog kunnen helpen. We komen letterlijk nooit op dat balkon. De unit staat wel mooi uit het zicht in elk geval :+

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

GORby schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:49:
[...]

3 verschillende meters geven: 52%, 72%, 69%
De US zelf geeft 45% aan.

Het is me algemeen al opgevallen dat de US inderdaad een wat lagere waarde voor de vochtigheid aangeeft dan die andere meters. De Shelly HT geeft dan weer meestal een hoge waarde, al is dat nog relatief OK nu.
Bedankt voor het checken! Hier dus idem.

Typisch, altijd die afwijkende RV meters. Ik heb ze in een afgesloten zakje gestopt met een papje van zout en water in een bakje. Na een tijdje moet het rond de 75% zijn. De zwaar afwijkende in de container gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

slagroomsoes schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 22:10:
Ter info:

Totaalprijs €8.4k.
Hier komen over 2 weken 2 LG’s PC12SQ van 3,5kw, woonkamer en slaapkamer.
Standaard installatie op de buitenmuur met witte goten (Max 4 meter)
Totaal kosten €2200,-

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Team-RiNo schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:57:
[...]

Waar en hoe zou die bijverwarming moeten plaatsvinden dan? Bij de binnenunit iig niet, daar zijn geen onderdelen voor en past niet binnen specs van max verbruikt en bij de buitenunit zou ik ook niet weten welk onderdeel daar verantwoordelijk voor kan zijn, ik heb deze wel uit elkaar gehad maar veel meer dan een compressor en radiator welke iets met temperatuur kunnen zit er niet in.
Goede vraag. Ik heb hem nog niet gedemonteerd, maar volgens de specificaties zou het bivalente punt bij -7 liggen en zou hij dus daar zijn maximale vermogen moeten leveren (en verbruiken). Toch ligt zijn elektrische vermogen bij -15 900W hoger en zijn warmteproductie 600W. Daar heb ik geen andere verklaring voor dan dat er een elektrische bijverwarming moet zijn (tenzij de specificaties van Daikin niet kloppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Glashelder schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:46:
[...]

Ik vermoed dat de data eerder niet klopt. Volgens mij hebben L/L units geen elektrische bijverwarming.

Dat vermoed ik dan ook. Al zijn er zeker wel L/L units van andere merken die een elektrische bijverwerwarming hebben (wel, ik was er tegengekomen, maar vind ze niet direct meer terug).

[ Voor 7% gewijzigd door GORby op 21-10-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09:50
Nette prijs! Jammer dat je het post, nu begin ik weer te twijfelen of mijn offerte scherp genoeg is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

slagroomsoes schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:47:
Nette prijs! Jammer dat je het post, nu begin ik weer te twijfelen of mijn offerte scherp genoeg is :)
Misschien is dit een mooi moment een maatstaf (ijkpunt) te bepalen.

Wat is een redelijke prijs voor een L/L verwarming ?

€ 400 per kW ?
€ 100 per binnenunit + € 300 per kW buitenunit ?

-----------------------------------
Edit:
Ik bedoel, bij zonnecellen is €/Wp de maatstaf. Alles onder €1 / Wp klinkt al heel aardig.
-----------------------------------

Een beetje houvast zou wel wenselijk zijn, vooral nu er een schaarste aan installers is.

Ik heb al naar opleidingen gekeken.
Voor pakweg € 3000 wordt je opgeleid tot gecertificeerd F-gassen monteur.
Doe daar € 3000 aan gereedschappen bij en je kan aan de slag als F-gassen installateur !

Dat is de komende 10 jaar toch een goudmijn ?

[ Voor 10% gewijzigd door FD2 op 21-10-2021 20:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
Glashelder schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:46:
[...]

Er wordt niet elektrisch bijverwarmd. Het systeem raakt z'n efficiëntie volledig kwijt doordat de compressor zoveel meer energie moet leveren dan dat het systeem aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
New LG tip: schakelen tussen fan en heat lijkt "hot start" te activeren, dat wil je eigenlijk niet. Op heat laten en setpoint hoger instellen tot hij gaat blazen, dan weer terug, lijkt beter te werken. Zonder luchtstroom blijft de unit "23" graden meten voor veeeel te lang, soms uren. Een paar graden hoger zetten zodat hij iig ventileert zorgt ervoor dat hij iets zinnigs meet.

Mijn m3 naar kWh ratio lijkt tot nu toe 2 m3 naar 3 kWh te zijn. Minder bij warm weer, gisteravond/vandaag iets meer (3 kWh tot nu toe), harde westenwind op de hoofd slaapkamer / woonkamer met tuin op westen koelde alles vrij vlot af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
Hoi specialisten ;)
Een klein anderhalf jaar geleden heb ik mijn huidige woning gekocht, een vrijstaand huisje uit 1900 die volledig is gerenoveerd en geïsoleerd en voorzien van kunststof kozijnen, CV en vloerverwarming in de woonkamer.

In mei dit jaar heb ik een MHI SRK/SRC 25 ZS-WT single split laten plaatsen in de slaapkamer (dakkapel en schuin dak) vanwege wisselende diensten en het vorig jaar zomer niet te harden was op de slaapkamer. Niet prettig dus als je na een nachtdienst in een 30+ kamer probeert te slapen. De airco werkt perfect en nu het kouder wordt werkt het verwarmen ook geweldig, ook vanwege de snelheid. Dus de radiator boven staat nu permanent uit.

Mede vanwege de sterk stijgende gasprijzen en de installatie van 8 325Wp zonnepanelen afgelopen maart heb ik besloten in de L-vormige living met open keuken evenals in het werkkamertje boven ook een WP te plaatsen om zo het gasverbruik te minimaliseren. Ik de keuken heb ik al een close-in boiler geplaatst en wil dan alleen nog warm tapwater uit de CV gebruiken voor het douchen of het bad. Ik ben voornemens twee single split units te laten installeren, ik denk hierbij aan de volgende setup:
  • MHI SRK/SRC 35 ZS-W voor de living beneden (107m3) waarbij het keukengedeelte niet zo warm hoeft te worden als het woongedeelte in de "voet" van de L waar de bank, stoelen en ook de eettafel staan.
  • MHI SRK/SRC 20 ZS-W voor het werkkamertje van (16m3), die met open deur ook evt. de badkamer kan "meenemen".
Vandaag is hetzelfde bedrijf langsgeweest die ook de MHI in de slaapkamer heeft geplaatst en zij adviseerde voor een 50 ZS-W te gaan voor de living omdat een "gewone" 35 ZS-W net op het randje zou zitten voor de 107m3. Toen ik de ZSX aanhaalde zeiden ze dat een 35 ZSX-W ook zou kunnen vanwege de hogere efficientie (scop van 5.1) waar de gewone 35 ZS-W en de 50 ZS-W een scop waarde hebben van respectievelijk 4,7 en 4,6.

Nu is het prijsverschil tussen de 35 ZS-W en de 35 ZSX-W best wel behoorlijk, meer dan 600 euro. Is dat die hogere scop-waarde waard? Het verschil met de 50 ZS-W is een stuk kleiner.

Uiteraard heb ik me aardig ingelezen hier maar heb toch nog wat twijfels over de benodigde capaciteit. Is het handig voor de 35 ZSX-W te kiezen vanwege de hogere efficiëntie of toch de 50 ZS-W, of zelfs de 35 ZS-W?

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:52
@Tranquility , hoeveel gas stook je er jaarlijks doorheen? En is het een probleem als de 3,5 enkele dagen van het jaar niet afdoende is, d.w.z. moet het echt hoofdverwarming of zelfs de enige aanwezige verwarming worden?

Afhankelijk van het beoogde gebruik is de kans groot dat 3,5 echt genoeg is, voor bijna elke andere gebruikelijke dimensie woonkamer die hier voorbij komt, komt hetzelfde ter sprake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
Tranquility schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:08:
Uiteraard heb ik me aardig ingelezen hier maar heb toch nog wat twijfels over de benodigde capaciteit. Is het handig voor de 35 ZSX-W te kiezen vanwege de hogere efficiëntie of toch de 50 ZS-W, of zelfs de 35 ZS-W?

Wat zouden jullie doen?
Bekijk eens welke verwarmingsvermogens beide varianten nog hebben bij lagere temperaturen. Er zit tussen verschillende reeksen niet enkel een verschil in rendement, maar ook in het effectieve vermogen bij lage temperaturen.Dat is uiteindelijk hetgeen bepaalt tot welke temperatuur het voldoende is als verwarming.

De SCOP scheelt pakweg 10%, dus dat gaat je wel iets besparen, maar puur financieel is het misschien niet interessant. Ecologisch gezien is het natuurlijk interessant om zo weinig mogelijk energie te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Mijn Daikin US wifi controller blijft maar disconnecten de laatste weken. De hele unit heeft dan een powercycle nodig. Ik heb ergens gelezen dat deze controller een wifi kanaal boven 11 niet tof vindt dus het kanaal staat al vast op 10. Waarschijnlijk weinig US hier maar iemand dezelfde ervaring wellicht door laatste firmware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
Trebbors schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:43:
Mijn Daikin US wifi controller blijft maar disconnecten de laatste weken. De hele unit heeft dan een powercycle nodig. Ik heb ergens gelezen dat deze controller een wifi kanaal boven 11 niet tof vindt dus het kanaal staat al vast op 10. Waarschijnlijk weinig US hier maar iemand dezelfde ervaring wellicht door laatste firmware?
De mijne blijft braaf verbonden, maar ik heb die laatste firmware nog niet geïnstalleerd, dus dat ga ik nog even zo houden lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
FD2 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:21:
[...]

Ik bedoel, bij zonnecellen is €/Wp de maatstaf. Alles onder €1 / Wp klinkt al heel aardig.
offtopic:
Echt al niet meer, panelen en onderstel zijn flink duurder geworden. Ik verkoop dat spul, in 3 maanden tijd zijn de panelen al 20 euro ex. btw per paneel duurder geworden, daarnaast zijn valk en solarstell ook al behoorlijk omhoog gegaan.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
Hoi specialisten ;)
Een klein anderhalf jaar geleden heb ik mijn huidige woning gekocht, een vrijstaand huisje uit 1900 die volledig is gerenoveerd en geïsoleerd en voorzien van kunststof kozijnen, CV en vloerverwarming in de woonkamer.

In mei dit jaar heb ik een MHI SRK/SRC 25 ZS-WT single split laten plaatsen in de slaapkamer (dakkapel en schuin dak) vanwege wisselende diensten en het vorig jaar zomer niet te harden was op de slaapkamer. Niet prettig dus als je na een nachtdienst in een 30+ kamer probeert te slapen. De airco werkt perfect en nu het kouder wordt werkt het verwarmen ook geweldig, ook vanwege de snelheid. Dus de radiator boven staat nu permanent uit.

Mede vanwege de sterk stijgende gasprijzen en de installatie van 8 325Wp zonnepanelen afgelopen maart heb ik besloten in de L-vormige living met open keuken evenals in het werkkamertje boven ook een WP te plaatsen om zo het gasverbruik te minimaliseren. Ik de keuken heb ik al een close-in boiler geplaatst en wil dan alleen nog warm tapwater uit de CV gebruiken voor het douchen of het bad. Ik ben voornemens twee single split units te laten installeren, ik denk hierbij aan de volgende setup:
  • MHI SRK/SRC 35 ZS-W voor de living beneden (107m3) waarbij het keukengedeelte niet zo warm hoeft te worden als het woongedeelte in de "voet" van de L waar de bank, stoelen en ook de eettafel staan.
  • MHI SRK/SRC 20 ZS-W voor het werkkamertje van (16m3), die met open deur ook evt. de badkamer kan "meenemen".
Vandaag is hetzelfde bedrijf langsgeweest die ook de MHI in de slaapkamer heeft geplaatst en zij adviseerde voor een 50 ZS-W te gaan voor de living omdat een "gewone" 35 ZS-W net op het randje zou zitten voor de 107m3. Toen ik de ZSX aanhaalde zeiden ze dat een 35 ZSX-W ook zou kunnen vanwege de hogere efficientie (scop van 5.1) waar de gewone 35 ZS-W en de 50 ZS-W een scop waarde hebben van respectievelijk 4,7 en 4,6.

Nu is het prijsverschil tussen de 35 ZS-W en de 35 ZSX-W best wel behoorlijk, meer dan 600 euro. Is dat die hogere scop-waarde waard? Het verschil met de 50 ZS-W is een stuk kleiner.

Wat zouden jullie doen?
Hier gisteren ook een bedrijf over de vloer gehad, onze woonkamer is en keuken is zo’n 130 m3 en kreeg een 6 kw geoffreerd, volgens mij way overkill voor koelen en verwarmen.

Ik heb er niet zo verstand van, maar gaat pendelen als een gek lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Speedfightserv schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:18:
[...]

offtopic:
Echt al niet meer, panelen en onderstel zijn flink duurder geworden. Ik verkoop dat spul, in 3 maanden tijd zijn de panelen al 20 euro ex. btw per paneel duurder geworden, daarnaast zijn valk en solarstell ook al behoorlijk omhoog gegaan.
Nog ff off-topic.

Ze verwachten bijna een verdubbeling van de zonnepanelenprijzen binnen 1jaar.
Door de hoge vraag en duurdere grondstoffen etc…

Dus overweeg je een warmtepomp, wacht dan niet te lang met de zonnepanelen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske

Wat zouden jullie doen?
Ik vind de redenering wel vreemd. "We adviseren de 50, maar de ZSX-W 35 kan ook vanwege hogere efficientie". Ik zou eerder verwachten "de ZSX-W 35 kan ook omdat het max vermogen hoger is dan de ZS-W 35 en dichterbij de 50 ligt". Of dat zo is weet ik niet dus je zou even moeten checken: wat is het minimum vermogen van beide units en wat is het maximum vermogen van beide units. Minimum wil je eigenlijk zo laag mogelijk tegen pendelen, maar als het maar enkele tienden scheelt dan merk je dat niet.

Maar, voor jou situatie verwacht ik ook dat de 35 prima kan. En ik zou ook altijd voor de nieuwste kiezen met beste efficientie. De units moeten best lang mee gaan dus dat verschil verdien je uiteindelijk wel terug.

@ralphkeb dat pendelen ligt dus vooral aan wat het minimum vermogen van die unit is. Maar als jou huis goed geïsoleerd is dan zou voor die ruimte prima een 35 of 42 kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ralphkeb schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:29:
[...]

Hier gisteren ook een bedrijf over de vloer gehad, onze woonkamer is en keuken is zo’n 130 m3 en kreeg een 6 kw geoffreerd, volgens mij way overkill voor koelen en verwarmen.

Ik heb er niet zo verstand van, maar gaat pendelen als een gek lijkt me.
Hier nagenoeg hetzelfde maar dan 125m3 en kreeg dit als antwoord:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Met als reminder dat we een 6 meter brede, 2,6m hoge glazen pui hebben waar vanaf ~13u de zon in staat tot ~20u 's avonds. Dus ik ga hun advies wel volgen denk ik.

edit: Als ik t goed zie is er ook een tussenmaat op 4,2kW, is dat niet optimaler :?
edit 2: ohnee, de minimale Watt koel/verwarmen is hetzelfde als 5kW en de 5kW is iets efficienter.

[ Voor 7% gewijzigd door Cartman! op 22-10-2021 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 15:25
Hoi specialisten ;)

Wat zouden jullie doen?
Je zou kunnen gaan voor 2x de MHI SRK/SRC 25 ZS-WT. Heb je er 1 nodig mooi maar als het kouder word slinger je ze alle 2 aan. Bij defrost ook fijn ze gaan zelden gelijk in defrost , dus 1 blijft bij kou warmte leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Cartman! schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:52:
[...]

Hier nagenoeg hetzelfde maar dan 125m3 en kreeg dit als antwoord:

***members only***

Met als reminder dat we een 6 meter brede, 2,6m hoge glazen pui hebben waar vanaf ~13u de zon in staat tot ~20u 's avonds. Dus ik ga hun advies wel volgen denk ik.

edit: Als ik t goed zie is er ook een tussenmaat op 4,2kW, is dat niet optimaler :?
edit 2: ohnee, de minimale Watt koel/verwarmen is hetzelfde als 5kW en de 5kW is iets efficienter.
Met zo'n glazen pui waar de zon veel op staat is de situatie ook anders. Dan is het m.i. niet gek om een 5kW te pakken.
Als die 5kW een laag minimum vermogen heeft dan krijg je ook geen/weinig last van pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
ghelsendoorn schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:21:
[...]

Je zou kunnen gaan voor 2x de MHI SRK/SRC 25 ZS-WT. Heb je er 1 nodig mooi maar als het kouder word slinger je ze alle 2 aan. Bij defrost ook fijn ze gaan zelden gelijk in defrost , dus 1 blijft bij kou warmte leveren.
Puur naar het comfort lijkt me dat inderdaad de beste oplossing. Je krijgt een betere verdeling van de warmte over de ruimte, met een lagere stand van de ventilator, dus ook nog eens minder geluid. De toestellen zullen ook minder draaiuren maken, zeker als je er maar eentje opzet tot je er 2 nodig hebt voor het gewenste comfort en dat ook nog eens af en toe afwisselt, en zullen dus waarschijnlijk langer meegaan.

De investering zal waarschijnlijk wel een heel stuk hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 14:23
Plenkske schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:26:
[...]

Met zo'n glazen pui waar de zon veel op staat is de situatie ook anders. Dan is het m.i. niet gek om een 5kW te pakken.
Als die 5kW een laag minimum vermogen heeft dan krijg je ook geen/weinig last van pendelen.
Het minimum vermogen kan wellicht in de buurt komen van de 3.5kW, maar de regeling kan anders zijn (weet ik helaas uit eigen ervaring), dus let daar ook goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
bloedcel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:31:
[...]

Het minimum vermogen kan wellicht in de buurt komen van de 3.5kW, maar de regeling kan anders zijn (weet ik helaas uit eigen ervaring), dus let daar ook goed op.
Wat bedoel je precies met regeling en hoe kan je dat vantevoren weten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
Plenkske schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:42:
[...]
Ik vind de redenering wel vreemd. "We adviseren de 50, maar de ZSX-W 35 kan ook vanwege hogere efficientie". Ik zou eerder verwachten "de ZSX-W 35 kan ook omdat het max vermogen hoger is dan de ZS-W 35 en dichterbij de 50 ligt". Of dat zo is weet ik niet dus je zou even moeten checken: wat is het minimum vermogen van beide units en wat is het maximum vermogen van beide units. Minimum wil je eigenlijk zo laag mogelijk tegen pendelen, maar als het maar enkele tienden scheelt dan merk je dat niet.

Maar, voor jou situatie verwacht ik ook dat de 35 prima kan. En ik zou ook altijd voor de nieuwste kiezen met beste efficientie. De units moeten best lang mee gaan dus dat verschil verdien je uiteindelijk wel terug.
Dank voor je antwoord.

Eerlijkheidshalve hadden ze het ook over het hogere max. vermogen van de ZSX-W en dat deze daarbij dus een stuk efficienter is door de hogere scop waarde, maar dat laatste had ik zelf ook al uitgevonden. Had ik er even bij moeten zetten. Ik neig dus toch voor de ZSX te gaan, ook vanwege dat het toch een poosje mee moet gaan en het dan wellicht wel uitmaakt. Voor de 2kW van de werkkamer is de gewone ZS meer dan genoeg en is zelfs al overkill, maar een lagere dan 2kW bestaat er niet.

Een ander vraagstuk waar misschien iemand antwoord op weet is dit: De installateur adviseerde de buitenunits op het platte dak van de garage te plaatsen en de leidingen over het dak via de bovenkant van de poort, die tussen mijn huis en de garage staat, naar het huis te leiden. Omdat ik in de toekomst daar ook zonnepanelen op wil hebben (heb er nu 8 op het platte gedeelte van mijn huis liggen) kunnen de buitenunits alleen op het verste deel van het dak geplaatst worden. Daardoor wordt met name de leiding naar de living nogal lang, ruim 22 meter. Hierbij vraag ik me af of dit geen invloed heeft op de efficiëntie en of het daardoor langer duurt voordat de WP gaat koelen of verwarmen.

Een iets minder mooie oplossing is dat de buitenunit voor de living op de grond geplaatst wordt in een nis naast de muur van mijn huis naast de oprit wat mijn oorspronkelijke optie was. Daar is ook al het laadstation voor mijn elektrische auto gesitueerd dus een buitenunit erbij vind ik op zich niet zo erg en dan wordt de afstand een stuk korter, zo'n 5 'a 6 meter naar de binnenunit in de living. Daarnaast zal het ook installatiekosten schelen. De buitenunit voor de werkkamer kan dan aan de muur van de garage gemaakt worden en is de afstand ongeveer vijf meter.

Dus is een lange leiding inderdaad minder wenselijk of maakt het helemaal niks uit voor de werking en efficiëntie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
GORby schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:28:
[...]

Puur naar het comfort lijkt me dat inderdaad de beste oplossing. Je krijgt een betere verdeling van de warmte over de ruimte, met een lagere stand van de ventilator, dus ook nog eens minder geluid. De toestellen zullen ook minder draaiuren maken, zeker als je er maar eentje opzet tot je er 2 nodig hebt voor het gewenste comfort en dat ook nog eens af en toe afwisselt, en zullen dus waarschijnlijk langer meegaan.

De investering zal waarschijnlijk wel een heel stuk hoger liggen.
Klopt, en eigenlijk is dat in mijn woonkamer niet nodig. Het keukengedeelte hoeft niet zo warm te zijn en de binnenunit komt vrij dichtbij het zitgedeelte te hangen dus ik krijg er goed de warmte van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
Wilke schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:39:
@Tranquility , hoeveel gas stook je er jaarlijks doorheen? En is het een probleem als de 3,5 enkele dagen van het jaar niet afdoende is, d.w.z. moet het echt hoofdverwarming of zelfs de enige aanwezige verwarming worden?

Afhankelijk van het beoogde gebruik is de kans groot dat 3,5 echt genoeg is, voor bijna elke andere gebruikelijke dimensie woonkamer die hier voorbij komt, komt hetzelfde ter sprake.
Klopt, ik heb ook nog vloerverwarming op de CV, dus mocht er echt een horrorwinter "des doods" komen kan ik die altijd even bijschakelen, maar mijn hoofddoel is toch zo veel mogelijk stoken met de WP'en waarbij de living natuurlijk zo comfortabel mogelijk moet zijn zonder overmatig gependel, geblaas, e.d.
Ik heb zo'n 1430 m3 gas verbruikt in de periode van 16-7-20 tot 17-7-21 I (1 pers huishouden, klein vrijstaand huis van 120m3).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 14:23
Plenkske schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:33:
[...]

Wat bedoel je precies met regeling en hoe kan je dat vantevoren weten ?
Softwarematig kan er een verschil zijn tussen de verschillende types, waardoor het systeem anders reageert onder dezelfde omstandigheden. In de manual staat een soort van schema waarin wordt aangegeven hoe het systeem reageert met bepaalde buitentemperaturen.

Ik heb een MHI uit 2018 (5kW) hierbij is de regeling zeer rigoureus bij buitentemperaturen <4 en >12 waardoor het systeem behoorlijk gaat pendelen ondanks dat de specs voordeliger lijken te zijn t.o.v. de 3.5.

Maar ik durf niet te zeggen hoe de huidige systemen softwarematig worden aangestuurd, wellicht (hopelijk) is dit aangepakt.
Pagina: 1 ... 77 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic