[quote]
Flavio_ schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:27:
Na mezelf dagenlang te hebben ingelezen en vele posts in dit topic te hebben doorgenomen, toch een vraag van mijn kant. Algemeen: jaren 30 woning met vloerverwarming op de gehele benedenverdieping, spouwmuurisolatie, overal dubbel of HR++ glas (m.u.v. de voorzetramen bij het glas in lood), isolatie tussen de verschillende verdiepingen (tussen de houten balken) en de zolder heb ik net volledig opnieuw geïsoleerd.
Vloerverwarming beneden is erg fijn, echter blijft het in de achterkamer (met open keuken en een aangebouwde) serre fris aanvoelen. Heb wat dat betreft wel spijt dat ik daar alle radiatoren heb weggehaald en vloerverwarming de hoofdverwarming is. In de winter is het niet comfortabel om er te zitten. Als de woonkamer op temperatuur is, dan heb ik moeite om de overige ruimten in huis goed warm te krijgen. Met het oog op de toekomst (ook als de houtkachel aan is en het op sommige slaapkamers niet prettig vertoeven is), lijkt verwarmen middels een luchtpomp mij de oplossing. Daarnaast is de airco functie zeer gewenst, zeker op zolder is het in de zomer niet prettig.
Heb een (goed aangeschreven) bedrijf uit de regio (Toshiba dealer) langs laten komen m.b.t. het uitbrengen van een offerte voor een lucht / lucht warmtepomp. Op mijn verzoek is het bedrijf later nog een keer langsgeweest om vragen te beantwoorden en een ruimte toe te voegen. Eén van de slaapkamers is nog ''under construction'', waardoor leidingen nog onder de vloer weggewerkt kunnen worden. Concreet 2 multi split systemen, met 5 binnenunits:
2x slaapkamer + zolder:
Buitenunit: 3M18U2AVG
Koelvermogen: 5,2kW / Verwarmingsvermogen: 6,8kW
2x RAS-B07J2KVSG (Kazumi)
Koelen: 2,0kW / Verwarmen: 2,5kW
RAS-B10J2FVG (vloerconsole)
Koelen: 2,5kW / Verwarmen: 3,2kW
1x slaapkamer + 1x woonkamer / open keuken / serre
Buitenunit: 2M18U2AVG
Koelvermogen: 5,2kW / Verwarmingsvermogen: 5,6kW
RAS-B07J2KVSG (Kazumi)
Koelen: 2,0kW / Verwarmen: 2,5kW
RAS-B16J2KVSG (Kazumi)
Koelen: 4,6kW / Verwarmen: 5,5kW
Onderstaande ''bijzonderheden'' / werkzaamheden zijn inbegrepen:
- Inclusief een vloerconsole op zolder;
- 2 buitenunits worden (uit het zicht) opgehangen binnenzijde balkon. Doordat ik zinken regenpijpen heb, worden de kabels naar boven toe in een nieuwe (loze) zinken regenpijp weggewerkt. Vond ik persoonlijk wel een erg goed voorstel;
- Minimaal 3x boren door stenen buitenmuur, plus 1x schuin door buitenmuur naar dakbeschot, plus 1x door stenen binnenmuur;
- Leidingen van 2 units worden onder de vloer van één van de slaapkamers weggewerkt. Hopen dat ik hier overigens nooit meer bij hoef te komen, dat is dan wel een uitdaging...
- 2 condenswaterpompen voor 2 units met de langste afstand;
- Voeding aanleggen vanaf WCD zolder (wasdroger, losse groep), naar balkon. Deze kabel wordt netjes weggewerkt, lengte zeker 10 meter. Kabel zal ook worden meegenomen in de zinken regenpijp.
Bezwaren multi split ben ik ook meerdere malen tegengekomen in dit topic. Echter zie ik ook mensen die hier positieve ervaringen mee hebben. Helaas kan ik op het balkon geen 5 losse units kwijt en leek mij dit persoonlijk wel een nette oplossing.
Offertebedrag komt uit op een bedrag van
10.300 euro, een hoop geld.. Wat vinden jullie hiervan? Eerlijk bedrag, of zou ik teveel betalen voor wat ik ervoor krijg?
Een fors bedrag! Daarbij komt nog dat de Toshiba’s lang niet zo’n mooie COP hebben dan bijvoorbeeld de Daikin. Ik heb in de living een ururu sarara van 3,5 Kw en heb onlangs bij Climasense voor een nette prijs in onze bioscoopruimte nog een FTXPM Perfera besteld van 2,5Kw. Goed advies en nette prijs en een hele goede COP.
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025