Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.747 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 21:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

tonny147 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 07:09:
@Rob roelofs 1
Hier hangen 3 ftxm, en 1x een atxc25.
Ftxm heeft standaard WiFi en een aantal features,3d swing enz.
Ftxm hangen in ruimtes die vaak gebruikt worden, ook voor verwarmen A+++.
De atxc25 is in mijn ogen een instap model, werkt overigens prima, wel 2db meer in fluisterstand.
Prijsverschil bij jouw offertes ligt niet ver uit elkaar, terwijl aankoopprijs dat wel ligt.
De atxc is aanzienlijk goedkoper, heb hem zelf uit Italië gehaald, dacht €450 inclusief verzenden.
Dank je wel voor je reactie Tony! Dan ga ik voor de FTXM25R. Mede gezien ik hem inzet voor verwarmen idem als in de woonkamer. Gebruik jij de 3 units ook om te verwarmen? Zodra hij hangt zal ik een update hier op zetten. Heb jij van de FTXM25 het 2021 model? Hoor graag en fijne zondag

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 16:17
Hangen hier sinds 2 jaar, dus nee geen 2021 model.
Overdag verwarm ik met de units, in de avond zet ik de vloerverwarming bij.
Vind ik persoonlijk wat prettiger qua warmte

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Rob roelofs 1 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 08:38:
[...]

Dank je wel voor je reactie Tony! Dan ga ik voor de FTXM25R. Mede gezien ik hem inzet voor verwarmen idem als in de woonkamer. Gebruik jij de 3 units ook om te verwarmen? Zodra hij hangt zal ik een update hier op zetten. Heb jij van de FTXM25 het 2021 model? Hoor graag en fijne zondag
Wat wil je weten over het 2021 model? Ik heb die wel hangen namelijk. Een 3.5 en een 4.2kW unit.

Overigens mijn experiment uitgevoerd op 2 dagen met zeer vergelijkbare weersomstandigheden. Met de airco’s op een dag stoken 8.4kWh verbruikt uiteindelijk. Met de CV iets meer dan 6 kuub gas. Dus ja. Nu hebben we wel een 3 jarig contract op 75 cent per kuub dus het valt nog mee, maar als je het dubbele zou betalen loopt dat toch echt snel in de kosten.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
tonny147 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:37:
Hangen hier sinds 2 jaar, dus nee geen 2021 model.
Overdag verwarm ik met de units, in de avond zet ik de vloerverwarming bij.
Vind ik persoonlijk wat prettiger qua warmte
Ik ken dat, vooral bij stil zitten de warmteverdeling is niet helemaal oké, wordt wel fors beter als je door blijft verwarmen ipv aan/uit.

Wat mij opvalt is dat beide systemen prima samenwerken, normaal zou 2 thermostaten in 1 ruimte fout gaan, beide zijn hier modulerend.

Ik heb hier een vloerverwarming droogbouwsysteem.

@FD2 Ik verwarm de gehele woonkamer+keuken met 160 watt met de warmtepomp, zo efficient is een convectorkachel niet dus, vooral bij dit weer haal ik met gemak COP 5.

In jouw geval had je met de warmtepomp 80 watt gebruikt ipv 400 watt, moet ik zeggen dat 400 watt met een convectorkachel ook wel erg laag is als je daarmee je ruimte op temperatuur weet te houden, hier verwarm ik dan wel tussen 21 of 22c ipv 19c.

[ Voor 61% gewijzigd door mr_evil08 op 17-10-2021 12:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire71
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Vraag: ik wil in mijn woonkamer een Mitsubishi Heavy Industries zsx airco aanschaffen voor verwarming. De woonkamer is 45m2 en ongeveer 100 m3. Het huidige verbruik voor verwarming hiervan is 700 m3 gas per jaar (excl verbruik warm water/koken/douchen). We verwarmen nergens anders. De temperatuur staat meestal op 19 of 19,5 graden en ‘s-nachts uit.

Denken jullie dat de MHI src-25zsx voldoende is is, of kan ik beter voor de src-35zsx gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:27:
Ik heb inmiddels een aantal offertes voor een 2,5Kw L/L wartempomp. Wie heeft ervaring met een van deze units en waar gaat jullie voorkeuren naar toe. Deze unit komt te hangen in onze bioscoopruimte voor onze kinderen. Heb onderstaande types ontvangen met bijbehorende bedragen :
FTXP25 €1722.- ex BTW
FTXM25 €2105.- ex BTW
ATXM25R € 2312,00 ex BTW
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Voor mij is van belang goed rendement in warmte, WIFI, A++ of A+++ en een laag geluidsnivo. Ben zeer benieuwd of iemand van jullie ervaringen heeft met een van bovenstaande drie units, waarbij ik graag verneem, zodat ik met jullie input de juiste keuze kan maken.
Thnx.
De FTXM is dan de beste keus. Wel wat aan de hoge kant qua prijs in mijn ogen.

Heb je ook andere merken overwogen?
Waarom Daikin?
Als je puur naar de SEER/SCOP kijkt is de FTXM de beste keus, maar als je vergelijkt met een Mitsubishi Heavy 25ZS-W, die heeft een SEER/SCOP van 8,5/4,7 tegenover de daikin met 8.65/5,1
Maar als je kijkt naar de verwarmingscapaciteit bij -10 doet de Mitsubishi nog 2,7Kw en de Daikin maar 1,52Kw.
Wel zit bij Daikin de WIFI er al in en bij Mitsubishi niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Fire71 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:25:
Vraag: ik wil in mijn woonkamer een Mitsubishi Heavy Industries zsx airco aanschaffen voor verwarming. De woonkamer is 45m2 en ongeveer 100 m3. Het huidige verbruik voor verwarming hiervan is 700 m3 gas per jaar (excl verbruik warm water/koken/douchen). We verwarmen nergens anders. De temperatuur staat meestal op 19 of 19,5 graden en ‘s-nachts uit.

Denken jullie dat de MHI src-25zsx voldoende is is, of kan ik beter voor de src-35zsx gaan?
Dat ligt eraan hoe goed je huis geïsoleerd is

De SRC-25ZSX heeft trouwens al een verwarmingscapaciteit van 3,2Kw

[ Voor 5% gewijzigd door rupsen op 17-10-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:44

FD2

2.5 kW is wel erg krap, maar ik neem aan dat je je ketel niet weg doet.
Je moet je je wel realiseren dat zo'n binnenunit geluid gaat maken als hij hard moet werken.
En als hij hard blaast krijg je een luchtstroom in de kamer, en ik vind het heel onprettig om in die luchtstroom te zitten, zelfs als het 'warme' lucht is.

Als het mijn huis was zou ik kijken of ik 2 stuks 2.5 kW units kan plaatsen. Die kunnen dan met een veel lagere luchtsnelheid verwarmen, en dus minder geluid, en die luchtstroom komt dan ook tot bedaren.
Vergelijk het maar een beetje met een gewone CV. Plaats je 1 grote radiator, of 2 kleinere ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 09:19
Wij hebben van de zomer een split airco laten monteren, naar alle tevredenheid. Het bevalt zo goed dat we nu denken: zou ook wat zijn voor in de woonkamer!
Het gaat om een SRC20ZS-W. Vraag: kan je hier een extra binnen unit op aan laten sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
stijnos1991 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:14:
Wij hebben van de zomer een split airco laten monteren, naar alle tevredenheid. Het bevalt zo goed dat we nu denken: zou ook wat zijn voor in de woonkamer!
Het gaat om een SRC20ZS-W. Vraag: kan je hier een extra binnen unit op aan laten sluiten?
Nee, dan moet je een SCM hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00

Wat zal dan ongeveer de besparing zijn?
Gas kost 100cent
Stroom 27cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Beetje een vuistregel die natuurlijk fluctueert met de prijzen en de (toenemende) efficiëntie van de warmtepomptechniek, maar ik zou uitgaan van 2x zo goedkoop als gas.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
HarmoniousVibe schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:34:
Beetje een vuistregel die natuurlijk fluctueert met de prijzen en de (toenemende) efficiëntie van de warmtepomptechniek, maar ik zou uitgaan van 2x zo goedkoop als gas.
Dacht ik ook..

Hoekwoning.
Normaal dubbel glas.
Muurdikte 20cm steen en een houten voorzetwand.
Energielabel D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:35
Ik zit ook de laatste tijd te denken aan een split-airco/heater voor in huis.
Ik zit alleen nog vooral te kijken welk merk/type het meest "open" is voor automation (home assistent).

Het liefst wil ik een systeem waar geen "cloud" tussenzit (dus geen pollen van hun site's).
Maar ik heb zelf ook nog weinig ervaring met HA.

Daikin lijkt af te vallen? (https://www.home-assistant.io/integrations/daikin/) maar wellicht LG via SmartTinQ? Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 08:30
Veel opener dan Mitsubishi Heavy icm deze ga je het niet krijgen denk ik: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb hier een MHI multisplit systeem laten installeren met een SCM71ZS-W buitenunit en 3 stuks ZSX binnenunits (2 x 35, 1 x 25). Ik heb de W unit genomen omdat deze volgens de specs een hogere efficiency heeft en ook lager zou moeten kunnen moduleren tot 360 watt, alleen zie ik nu dat deze moduleerd tot ca 700 watt en daaronder gaat pendelen ipv moduleren. Is dit normaal?
Ik heb ook een single split ZSX 35 en die moduleerd onwijs ver terug tot ca 180 watt, en had gehoopt dat de multisplit met ZSX ook ver terug zou moduleren om gependel te voorkomen.

Overdag staat maar een unit altijd aan in het kantoor, en ik kwam er achter dat de andere 2 units gewoon warm zijn de hele dag! Als ik die op "fan only" zet dan komt daar gewoon 36C warme lucht uit! Houd de compressor gewoon alle units altijd op druk en kan je niets doen aan dit "verlies" van warmte?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-09 10:53
MisterE schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:12:
Ik zit ook de laatste tijd te denken aan een split-airco/heater voor in huis.
Ik zit alleen nog vooral te kijken welk merk/type het meest "open" is voor automation (home assistent).

Het liefst wil ik een systeem waar geen "cloud" tussenzit (dus geen pollen van hun site's).
Maar ik heb zelf ook nog weinig ervaring met HA.

Daikin lijkt af te vallen? (https://www.home-assistant.io/integrations/daikin/) maar wellicht LG via SmartTinQ? Wat raden jullie aan?
Ik weet niet of je alles geheel lokaal wilt afhandelen of niet.
Ik heb sinds een aantal weken een LG multisplit met twee binnen units en HA.
De LG laat zich goed integreren met HA maar het is wel een cloud oplossing.
Je moet immers op enige manier verbinding met je units zien te maken.
Dat gaat dus via een LG ThinQ account.
Het werkt verder wel en als je bv een Google home mini hebt kun je ook de status van de airco’s opvragen.
Zie ook:
HoppyF in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Hier de output van Google als ik om de temperatuur vraag.
(Hey Google: wat is de temperatuur?)
https://sndup.net/3sv8

[ Voor 5% gewijzigd door HoppyF op 17-10-2021 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Gerco-M schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:04:
... had gehoopt dat de multisplit met ZSX ook ver terug zou moduleren om gependel te voorkomen.
Mijn multisplits moduleren ook (veel) minder ver terug dan mijn single split.
Overdag staat maar een unit altijd aan in het kantoor, en ik kwam er achter dat de andere 2 units gewoon warm zijn de hele dag! Als ik die op "fan only" zet dan komt daar gewoon 36C warme lucht uit! Houd de compressor gewoon alle units altijd op druk en kan je niets doen aan dit "verlies" van warmte?
Dat is normaal, als je in dit topic op 'bleeding' zoekt vind je meer info. Is ook niet zo erg, als er geen actieve luchtverplaatsing is (lees: als de fan niet aanstaat) heb je ook niet veel warmte-afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Gerco-M Gaan de juiste stuurkabeltjes wel naar de juiste binnenunit?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
HoppyF schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:17:
[...]

Ik weet niet of je alles geheel lokaal wilt afhandelen of niet.
Ik heb sinds een aantal weken een LG multisplit met twee binnen units en HA.
De LG laat zich goed integreren met HA maar het is wel een cloud oplossing.
Je moet immers op enige manier verbinding met je units zien te maken.
Dat gaat dus via een LG ThinQ account.
Het werkt verder wel en als je bv een Google home mini hebt kun je ook de status van de airco’s opvragen.
Zie ook:
HoppyF in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Hier de output van Google als ik om de temperatuur vraag.
(Hey Google: wat is de temperatuur?)
https://sndup.net/3sv8
Het is een nice to have. Maar ik zou sowieso al niet willen dat de officiële remote's via de cloud praten om de units aan te spreken. Dingen bevatten toch wifi dus moet prima rechtstreeks kunnen.

Overigens kom ik niets over MHI of Mitsubishi tegen op de HA site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
Ik heb hier een MHI multisplit systeem laten installeren met een SCM71ZS-W buitenunit en 3 stuks ZSX binnenunits (2 x 35, 1 x 25). Ik heb de W unit genomen omdat deze volgens de specs een hogere efficiency heeft en ook lager zou moeten kunnen moduleren tot 360 watt, alleen zie ik nu dat deze moduleerd tot ca 700 watt en daaronder gaat pendelen ipv moduleren. Is dit normaal?
Ik heb ook een single split ZSX 35 en die moduleerd onwijs ver terug tot ca 180 watt, en had gehoopt dat de multisplit met ZSX ook ver terug zou moduleren om gependel te voorkomen.

Hoe het zit met het terug moduleren in wattage zit weet ik niet, maar volgens de specs moet de SCM71 minimaal 1.1kw kunnen.

Wat betreft je andere punt:
rupsen schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 11:19:
Ik ben even achter het verhaal van bleeding aangeweest.
Het gebeurt bij multi splits maar ook bij grote vrv systemen en alleen in verwarmings modus.

In verwarmingsmodus gaat hij binnen condenseren. Hij heeft dan een condensatie target van rond de 40 graden.

In vollast is er geen probleem om die target te halen.
Als hij in deellast draaid wordt de afgifte minder. Om toch de target te halen heeft hij zuiggas nodig en moet hij dus ergens condenseren. Dat doet hij dan in andere binnendelen. Dit is ook een manier om olie terug te krijgen.

De eerdere uitleg over vermogen kwijt kunnen is dus niet helemaal correct, eigenlijk is het condensatie vermogen creëeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-09 10:53
MisterE schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:58:
[...]

Het is een nice to have. Maar ik zou sowieso al niet willen dat de officiële remote's via de cloud praten om de units aan te spreken. Dingen bevatten toch wifi dus moet prima rechtstreeks kunnen.

Overigens kom ik niets over MHI of Mitsubishi tegen op de HA site.
De meegeleverde LG afstandsbediening maakt gewoon direct verbinding met de units zonder dat je een account nodig hebt.
Daarmee kun je echter geen koppeling met HA maken.
Dan zul je dus de LG ThinQ app moeten installeren en kun je die gegevens gebruiken om HA de rest te laten doen. De ThinQ app heb je dan niet meer nodig.
De units hebben WiFi ingebouwd om op je eigen netwerk te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
dennistd schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:40:
Veel opener dan Mitsubishi Heavy icm deze ga je het niet krijgen denk ik: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/
Nu nog kant en klaar en makkelijk te installeren :+

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

AUijtdehaag schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:51:
@Gerco-M Gaan de juiste stuurkabeltjes wel naar de juiste binnenunit?
Ik denk het wel want de units werken verder wel goed hoor!

Verder dank voor de info over bleeding. Als dit normaal is dan is dat blijkbaar niet anders. Als het wat kouder wordt noem ik het gewoon "bonus verwarming" ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Only schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:12:
[...]

Nu nog kant en klaar en makkelijk te installeren :+
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome

Wifi Acces point van maken in esphome en draaien maar.
Helaas wat minder info. Maar prima functioneel

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Voor een schuur in aanbouw ben ik op zoek naar een L/L warmtepomp (airco). Ik denk aan een multi split met 2 gelijke plafond binnenunits. Benodigd vermogen zou volgens TS in totaal zo’n 4,5 kW zijn. Gewenste opties:
- WiFi (of LAN) voor uitlezen (stroomverbruik e.d.) en aansturen (Tset, aanzetten/uitzetten).
- Relatief stil/laag geluidsniveau, zowel binnenunit als buitenunit. Geen condenspompen.
- Goed/ver terug kunnen moduleren
- Budget ± 2.500 inclusief montage en btw. (Minder mag ook ;))

Na wat info uit dit topic, Google en heel wat modellen zijn een Daikin 2MXM50N met 2x FXM35R (maar dan plafond versie) of een LG Standard Plus MultiSplit Duo 2x PC12SQ R32 2x 3,5 kW (plafondunits) opties.

Jullie hierbij nog tips of betere suggesties?

Beetje off topic: opgenomen vermogen van deze WPen ligt onder 2 kW. In de schuur wil ik, naast 230V contacten, een krachtstroom aansluiting aanleggen. En aan de zonnepanelen op het dak komt een 8 a 9 kW omvormer. Die zonnepanelen gaan mogelijk met DC kabels naar ons huis (±25m). Als WP en (kracht)stroom en liefst ook PV omvormer allemaal op 1 kabel naar schuur kunnen (bijv 5x 6mm2 of 10mm2, evt met eigen meterkastje in schuur) dan heeft dat de voorkeur. Hoofdaansluiting is 3x 25A (± 17kW), daar zit al een 8kW PV omvormer op.

Iemand hiermee vergelijkbare ervaring/tips?

Dank! d:)b
Achtergrondinformatie voor de liefhebbers:
Totale te verwarmen ruimte is krap 150 m3: 2 ruimtes van ca 75 m2 elk (kan later ook weer 1 grote worden). Ene helft (1) is voor klussen en opkweken van moestuin planten in voorjaar. Andere helft (2) is kantoor, lounge en sport e.d. Geen van beide ruimtes gebruiken we alle dagen; ruimte (2) ws het meest (paar dagen/avonden per week). Schuur staat vrij, dus wind heeft van alle kanten vrij spel. Vloer, muren en zoldervloer zijn/worden geïsoleerd. Alle ramen HR++ glas.

Met deze m3’s kom ik volgens formule in topicstart uit op ca 30 x 75 = 2250 W per ruimte. Ofwel een gezamenlijk vermogen van 4,5 kW.

De achterwand in schuur heeft stukje schuin dak, waardoor muur daar ca 2 meter hoog is. Plafondunits binnen lijken daarmee meer voor de hand liggen dan wandunits. Met plafondunits bedoel ik de gekantelde versie van wandunit; geen inbouwcassette. Buitenunit komt op grond, gericht op westen.

Gezien m’n ervaring met L/W pomp in huis wil ik gegevens van verbruik en als mogelijk temperaturen (ruimte, setpoint) in ieder geval kunnen uitlezen via LAN of WiFi. Liefst kan ik de airco ook via LAN of WiFi aansturen (bijv airco aanzetten/programma plannen of Tset aanpassen).

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
Slonzo schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:35:
[...]

Mijn multisplits moduleren ook (veel) minder ver terug dan mijn single split.
Oh? Deze LG MU3R19 (5.3 kW) gaat terug naar 250W elektrisch vermogen bij het stopcontact als er (erg) weinig vraag is naar warmte, of 2 units voor 500W totaal, dat had ik vanochtend (2x 21C setpoint, units meten 23C, 3e staat uit).

De single split versie van de mijn binnenunits (Deluxe 2.5 / 3.5 kW) gaat ook maar terug tot 1A / ~240W bij verwarmen, 890W verwarming, zelfde voor 2.5 of 3.5 kW nominaal, dus veel scheelt het niet bij LG als er al een verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
overwinteraar schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:11:
Voor een schuur in aanbouw ben ik op zoek naar een L/L warmtepomp (airco). Ik denk aan een multi split met 2 gelijke plafond binnenunits. Benodigd vermogen zou volgens TS in totaal zo’n 4,5 kW zijn. Gewenste opties:
- WiFi (of LAN) voor uitlezen (stroomverbruik e.d.) en aansturen (Tset, aanzetten/uitzetten).
- Relatief stil/laag geluidsniveau, zowel binnenunit als buitenunit. Geen condenspompen.

Na wat info uit dit topic, Google en heel wat modellen zijn een Daikin 2MXM50N met 2x FXM35R (maar dan plafond versie) of een LG Standard Plus MultiSplit Duo 2x PC12SQ R32 2x 3,5 kW (plafondunits) opties.

Beetje off topic: opgenomen vermogen van deze WPen ligt onder 2 kW. In de schuur wil ik, naast 230V contacten, een krachtstroom aansluiting aanleggen. En aan de zonnepanelen op het dak komt een 8 a 9 kW omvormer. Die zonnepanelen gaan mogelijk met DC kabels naar ons huis (±25m). Als WP en (kracht)stroom en liefst ook PV omvormer allemaal op 1 kabel naar schuur kunnen (bijv 5x 6mm2 of 10mm2, evt met eigen meterkastje in schuur) dan heeft dat de voorkeur. Hoofdaansluiting is 3x 25A (± 17kW), daar zit al een 8kW PV omvormer op.

Iemand hiermee vergelijkbare ervaring/tips?

Dank! d:)b

[...]
Ik ben zelf ook nog aan het oriënteren. Maar verwacht dat je prijsverwachting verkeerd is. Ik zie de wat goedkopere voor +-2000 inc. installatie. Voor een extra split erbij en beter merk spul denk ik al gauw over de 3000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

[...]
Vraag in ieder geval ook een offerte voor 2 stuks 3.5 kW single splits op.
Dat kon binnen het budget nog wel eens een hele goede optie zijn.
Vooral ook omdat die dingen zelden tegelijk in storing vallen, of definitief uitvallen. De levensduur wordt dan dus langer.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key

Ik denk dat het budget krap is voor 2 binnenunits. Kan je niet gewoon 1 grote ophangen? Single splits zijn efficiënter en dat scheelt weer installatie dat snel 700 per unit stuk kost.

LG standard plus (5 kW) heeft een SCOP van 4, de Deluxe versie 4.3, maar beide zijn lager dan bijvoorbeeld MHI SRK-ZS 5 kW van 4.6. Het scheelt niet enorm in de stroomkosten, waar je bij de MHI 1500 kWh gebruik komt er dan 260 extra bij de LG standard, maar als je zoekt naar een zuinige installatie om eco te zijn zou ik niet LG standard kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
2500 euro? Ik heb hier diverse offertes gehad voor een Daikin single 3,5KW en die kwamen allemaal al rond de 3000 euro uit.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40
w00key schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:19:
[...]

Oh? Deze LG MU3R19 (5.3 kW) gaat terug naar 250W elektrisch vermogen bij het stopcontact als er (erg) weinig vraag is naar warmte, of 2 units voor 500W totaal, dat had ik vanochtend (2x 21C setpoint, units meten 23C, 3e staat uit).

De single split versie van de mijn binnenunits (Deluxe 2.5 / 3.5 kW) gaat ook maar terug tot 1A / ~240W bij verwarmen, 890W verwarming, zelfde voor 2.5 of 3.5 kW nominaal, dus veel scheelt het niet bij LG als er al een verschil is.
Vanmorgen, zoals in een temperatuur van waarschijnlijk iets boven het nulpunt. De COP van je warmtepomp is dan waarschijnlijk nog rond de 5,5 a 6, waardoor je dus met 1500W aan het verwarmen bent. Echt laag terug moduleren zou ik dat toch niet noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
GORby schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:33:
[...]

Vanmorgen, zoals in een temperatuur van waarschijnlijk iets boven het nulpunt. De COP van je warmtepomp is dan waarschijnlijk nog rond de 5,5 a 6, waardoor je dus met 1500W aan het verwarmen bent. Echt laag terug moduleren zou ik dat toch niet noemen.
Nee, maar de andere units van LG kunnen ook niet lager dan dat, langzamer gaat de compressor niet. Allerlaagste wat ik ooit heb gezien is 200W.

Iemand linkte eerder een Panasonic Z20-XKE die naar 160W kan, maar dat is wel een 2 kW model ipv een 5.3 kW multi, en heeft een 4.8 SCOP ipv 4.2. Dan kom je nog steeds op even grof geschat 160W x 4.8 = 768W, vs 200W x 4.2 = 840W. Scheelt niks dus :P

Ik heb vanmiddag, met 15 graden buiten en zonnig, de units 4 uur lang laten draaien om lekker goedkoop veel warmte naar binnen te pompen; dit huis is raar en verliest maximaal 1C per 24 uur, lang leve de WTW, opslaan voor avond tot de volgende middag lijkt goed te werken. Tijdens deze sessie, setpoint 21C, binnenunit meten vrij snel ~23C, heb ik 0.42 (hot start), 0.27, 0.27, 0.28 kWh gebruikt, zonder pendelen en 1x ontdooid in het laatste uur, dat zie ik terug als een dip in de temperatuur grafiek (aparte logger op de eettafel).

Dat is met 2 binnenunits, 135W per stuk tijdens de steady state, dat had ik niet verwacht / niet eerder gezien. Het lijkt erop dat deze multi combinatie verder kan regelen dan op de spec sheet aangegeven, de minimale RPM / vermogen mag verdeeld worden over meerdere binnendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HereIsTom schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:20:
[...]

2500 euro? Ik heb hier diverse offertes gehad voor een Daikin single 3,5KW en die kwamen allemaal al rond de 3000 euro uit.
Hier diverse offertes voor multisplit met 2x3,5 binnenunits rond 6000 euro allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
w00key schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:44:
[...]

Tijdens deze sessie, setpoint 21C, binnenunit meten vrij snel ~23C, heb ik 0.42 (hot start), 0.27, 0.27, 0.28 kWh gebruikt, zonder pendelen en 1x ontdooid in het laatste uur, dat zie ik terug als een dip in de temperatuur grafiek (aparte logger op de eettafel).
Een defrost met dit weer lijkt me onmogelijk..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 14:05
Glashelder schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 07:52:
[...]

Afgelopen zaterdag heeft mijn woonkamer airco (TCL 3.5kW) in de ochtend een paar keer een defrost gehad. Als ik de temperatuur rond dat tijdstip bekijk was het rond de 4-5 graden buiten.

Met de Mitsubishi (4kW multisplit) op de slaapkamers heb ik dit nog niet meegemaakt, en deze heb ik alleen in de ochtend even een uurtje aan.

Verschil tussen fabrikanten en de kwaliteit, software en dergelijke lijkt mij wel een rol te spelen hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Laatst online: 06-09 08:34
Da's beetje lastig met scheidingswand tussen beide ruimtes. Denk dat budget dan maar iets moet rekken. Of begin met 1 single split en later mss een 2e voor de tweede ruimte.
w00key schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:36:
[...]

Ik denk dat het budget krap is voor 2 binnenunits. Kan je niet gewoon 1 grote ophangen? Single splits zijn efficiënter en dat scheelt weer installatie dat snel 700 per unit stuk kost.

LG standard plus (5 kW) heeft een SCOP van 4, de Deluxe versie 4.3, maar beide zijn lager dan bijvoorbeeld MHI SRK-ZS 5 kW van 4.6. Het scheelt niet enorm in de stroomkosten, waar je bij de MHI 1500 kWh gebruik komt er dan 260 extra bij de LG standard, maar als je zoekt naar een zuinige installatie om eco te zijn zou ik niet LG standard kiezen.

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:12
Ik ben momenteel een vrijstaande garage aan het bouwen met een Rc-waarde van 2,5 voor dak, muur en vloer. Het is een enkele ruimte van 7 bij 9 met een zadeldak; komt neer op ongeveer 220m3.
Ik wilde er eerst een palletkachel in zetten, maar een single-split unit is misschien ook wel handig.
Het is alleen een iets andere gebruiksituatie dan een huis, omdat je dat langdurig op een constante temperatuur wil houden. En ik daarom denk dat de snelheid van verwarmen wat minder van belang is.
Maar in mijn geval wil ik de mogelijkheid hebben om als ik tijdens het eten bedenk dat ik 's avonds wil klussen dat de garage in een half uur, drie kwartier tijd van bijvoorbeeld 5 graden naar 15-18 is opgewarmd. Volgens de vuistregel zou ik 220x30 = 6,6 kW nodig hebben, maar zou dat in dit geval ook voldoen? Wie heeft daar wat ervaring/gevoel bij?

Als ik even snel een voorbeeld erbij pak zie ik een unit staan met een verwarmingscapaciteit van nominaal 8,1 kW met een range van (2,4-10).
Dat lijkt me vermogen genoeg om vlot op te warmen, maar ik kan ook niet goed inschatten of 2,4kW laag genoeg is om pendelen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

SRB12 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:52:
....
Maar in mijn geval wil ik de mogelijkheid hebben om als ik tijdens het eten bedenk dat ik 's avonds wil klussen dat de garage in een half uur, drie kwartier tijd van bijvoorbeeld 5 graden naar 15-18 is opgewarmd. Volgens de vuistregel zou ik 220x30 = 6,6 kW nodig hebben, maar zou dat in dit geval ook voldoen? Wie heeft daar wat ervaring/gevoel bij?

Als ik even snel een voorbeeld erbij pak zie ik een unit staan met een verwarmingscapaciteit van nominaal 8,1 kW met een range van (2,4-10).
Dat lijkt me vermogen genoeg om vlot op te warmen, maar ik kan ook niet goed inschatten of 2,4kW laag genoeg is om pendelen te voorkomen.
Hier zitten wat haken en ogen aan.
Als je wil gaan slijpen of schuren in die garage dan zal een airco het er wel niet zo lang uithouden vrees ik.
Ook mag je verwachten dat de warme lucht eerst onder het dak gaat zitten voordat het beneden wat opwarmt.
En voordat die warme lucht je materialen en gereedschappen heeft opgewarmd ben je weer een tijdje verder.

Ik klus ook wel eens in de garage.
Ik verwarm, tot volle tevredenheid, met meerdere 500 Watt halogeen bouwlampen. Die geven enkele seconden na het aanzetten stralingswarmte af. Voldoende licht en voldoende warmte. Kijk eerst eens of halogeen in jouw situatie kan voldoen.
Overigens, de ventilatielucht die uit de handgereedschappen komt blijft stervenskoud. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Glashelder schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 07:52:
[...]

Lijkt mij ook. Maar toch stopten ze met verwarmen, zetten de blower op bijna stil, luchtstroom gemikt op plafond en trekt de unit ruim een kW voor een paar minuten met veel gesis en maximum blower snelheid buiten. Ik weet niet dat LG denkt maar het lijkt mij zwaar overdreven. Misschien zit dat op een vaste 3 uur timer op, ook als er geen ijs is gedetecteerd, maar hoe dan ook, dat is wat ik constateer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 23:04
SRB12 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:52:
Ik ben momenteel een vrijstaande garage aan het bouwen met een Rc-waarde van 2,5 voor dak, muur en vloer. Het is een enkele ruimte van 7 bij 9 met een zadeldak; komt neer op ongeveer 220m3.
Ik wilde er eerst een palletkachel in zetten, maar een single-split unit is misschien ook wel handig.
Het is alleen een iets andere gebruiksituatie dan een huis, omdat je dat langdurig op een constante temperatuur wil houden. En ik daarom denk dat de snelheid van verwarmen wat minder van belang is.

Het hangt er ook vanaf wat voor bouw, ik neem aan houtskeletbouw met weinig massa? Dat warmt over het algemeen heel snel op. Een airco lijkt me een prima toepassing hiervoor, maar inderdaad het hangt er wel vanaf wat je gaat doen binnen. Om bijvoorbeeld te sleutelen is prima, maar als je bv houtbewerking doet dan zit je binnenunit binnen de kortste keren verstopt met stof.
Een 8 kW unit lijkt me zwaar overdreven, zelfs de helft daarvan lijkt me al aan de ruime kant zeker omdat het hooguit 18 graden hoeft te worden (en omdat ik uitga van houtskeletbouw die snel opwarmt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
w00key schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:55:
[...]

Lijkt mij ook. Maar toch stopten ze met verwarmen, zetten de blower op bijna stil, luchtstroom gemikt op plafond en trekt de unit ruim een kW voor een paar minuten met veel gesis en maximum blower snelheid buiten. Ik weet niet dat LG denkt maar het lijkt mij zwaar overdreven. Misschien zit dat op een vaste 3 uur timer op, ook als er geen ijs is gedetecteerd, maar hoe dan ook, dat is wat ik constateer.
Ik denk het ook :p

Volgende keer ff naar buiten lopen en kijken of toch niet de hele unit is dichtgevroren :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
ASW1 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:28:
[...]

Het hangt er ook vanaf wat voor bouw, ik neem aan houtskeletbouw met weinig massa? Dat warmt over het algemeen heel snel op. Een airco lijkt me een prima toepassing hiervoor, maar inderdaad het hangt er wel vanaf wat je gaat doen binnen. Om bijvoorbeeld te sleutelen is prima, maar als je bv houtbewerking doet dan zit je binnenunit binnen de kortste keren verstopt met stof.
Een 8 kW unit lijkt me zwaar overdreven, zelfs de helft daarvan lijkt me al aan de ruime kant zeker omdat het hooguit 18 graden hoeft te worden (en omdat ik uitga van houtskeletbouw die snel opwarmt)
Het betreft een gemetselde buitengevel met gelijmde kalkzandsteen binnengevel en geïsoleerde spouw. Echt houtbewerking doe ik niet. Metaalbewerking liefst ook niet zoveel meer, want dat heb ik grotendeels af bij mijn auto ;). Beetje standaard sleutelwerk aan auto's.
8kW lijkt ook volgens de vuistregel wat te veel. Maar in mijn huidige garage heb ik wat te weinig vermogen en het is best vervelend als het ontzettend lang duurt eer het wat aangenaam wordt. Ook omdat idd al het gereedschap dan koud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
SRB12 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:03:
[...]

Het betreft een gemetselde buitengevel met gelijmde kalkzandsteen binnengevel en geïsoleerde spouw.
Dat is niet echt een gunstige bouw wanneer je graag wilt dat je het snel voor korte tijd op kunt warmen, ongeacht hoe je wilt gaan verwarmen. Isolatie en dan plaatmateriaal aan de binnenzijde is veel beter zodat je weinig thermische massa hebt. Als je iedere keer die kalkzandsteenwanden moet warmstoken om een uurtje te kunnen sleutelen kost dat elke keer een sloot energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik denk dat er in deze specifieke casus wel wat te zeggen valt voor wat overkill aan vermogen. Je kan dan heel snel de lucht opwarmen en warm houden. Dat de thermische massa dan nog niet is opgewarmd lijkt me niet zo'n groot probleem. Ik denk dat als je aan de binnenzijde plaatmateriaal hebt dat je vrijwel hetzelfde probleem hebt :)

Vergeet ook niet dat er ook een voertuig in staat dat gewoon koud is :) En kasten, in garages vaak metalen kasten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
In een garage zou ik gewoon met stralingswarmte gaan werken zoals IR panelen want een lucht/lucht WP komt anders behoorlijk veel troep in vanwege het klussen.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 18-10-2021 16:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Kanaalmodel werkt ook, lucht aantrekken via extra zakkenfilters, maar inderdaad, niet echt ideale ruimte voor lucht/lucht wp. Beetje zoals een (groot)keuken, alles wordt daar vettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Glashelder schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:22:
Ik denk dat als je aan de binnenzijde plaatmateriaal hebt dat je vrijwel hetzelfde probleem hebt :)
Het probleem van zware wanden is dat ze een soort thermisch zwart gat zijn en alle stralingswarmte absorberen. Als je bijvoorbeeld aan de binnenzijde zou isoleren en dan met OSB aftimmeren voelt dat heel anders na een kwartiertje stoken.
Een andere optie kan zijn om nog wat beter te isoleren en de ruimte permanent op een graadje of 12 graden te houden, dan krijg je het ook heel snel aangenaam als je kort wat bijstookt vanwege aanwezigheid. Daarom begrijp ik die Rc van 2,5 niet zo goed, als je het toch isoleert doe het dan gelijk goed met wat dikker materiaal dat zijn de kosten niet als je toch al aan het bouwen bent.
Maar daar zal het wel te laat voor zijn om daar nog aanpassingen te maken.

En iets anders ter overweging; een grote L/L unit en dan zo'n koude massa met veel vermogen gaan opstoken is geen pretje, dat waait en geeft een bak herrie. Die wanden krijg je toch niet warm in een uurtje dus je moet dan toch aardig blijven doorstoken als je aan heet sleutelen bent.

Als ik mocht kiezen zou ik beter en anders isoleren, en dan de ruimte op 12 graden houden dat hoeft niet veel te kosten. Dan kun je het met een kleine airco waarschijnlijk prima af.

[ Voor 21% gewijzigd door ASW1 op 18-10-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Isoleren is prijzig en het is een ruimte waar ik vaak niet ben, soms weer een paar weken niet.
Huizen die gebouwd werden in 2000 hebben ook vaak een Rc van 2,5 en zoiets heb ik een jaar gehuurd. Die mate van isoleren en comfort is voor deze toepassing voldoende. Daarom 2,5.

Lawaai en waaien vind ik iets minder een probleem. Zeker als ik tijdens het eten aan het opstoken ben.
In eerste instantie had ik ook bedacht om een pelletkachel van 8 of 10kW te gaan gebruiken, maar een collega opperde dit, daarom ben ik dit nu wat aan het uitzoeken. Ook het ophangen van de unit hoger aan de muur vind ik interessant.

Ik zit dus wat te denken in de richting van "Glashelder".

Maar ik vind het wat lastig om in schatten hoeveel energie nodig is om de ruimte in een afzienbare tijd opgewarmd te krijgen.

Die IR panelen ken ik niet. Dat moet ik uitzoeken, bedankt voor de tip.

[ Voor 4% gewijzigd door SRB12 op 18-10-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heeft iemand nog ervaring met onderhandelen over de prijs? Ik ben wel gewend met grote(re) bedragen dat er wat speling is maar weet niet of dat in deze sector ook gebruikelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
Vraagje mensen,

[ Voor 88% gewijzigd door Voske89 op 08-11-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Voske89 is dit het vermogen uit de "muur", of is dit het afgegeven verwarmingsvermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
De elektrische opgenomen vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Al enige tijd lees ik hier mee, en zie hier op het topic en bij diverse internetshops de prijzen alle kanten op gaan.

Deze week heb ik een eerste offerte gekregen, die bestaat uit het leveren en installeren van:

- 1x MHI SRK25ZS-W voor slaapkamer 1
- 1x MHI SRK20ZS-W voor slaapkamer 2
- 1x MHI SCM40ZS (multisplit)

Zonder wifi kom ik op €3600,- ex. btw

Voor mijn gevoel best prijzig, of is dit tegenwoordig acceptabel :?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJcool
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-04-2022
Goedenavond,

Ten eerste, interessante topics hier.

Ik wil 2 split aircos gaan plaatsen op de beneden verdieping. Hoofdreden is dat ik nogal wat kWh'tjes elektrisch over het per jaar. Deze voornamelijk om te gaan verwarmen. Gaat om de keuken (50m2) en woonkamer (50m2). Het koelen is mooi meegenomen.

Waar ik wel achter ben is dat het ook 2 buitenunits worden. Om tot wat vermogen te komen en om er voor te zorgen wat de elektrische belasting per fase niet te hoog wordt. (wat sowieso spannend wordt maar dat moeten we maar avonturen).

Als je wat verschillende vuistregels gebruikt of het gasverbruik terugrekend op wat koude dagen, kom je al snel boven de 10kW wat er geplaatst moet worden. Logischerwijs komt men dan op 2 units van 5kW.

2 vraagjes voor nu;

Wat is het praktisch opgenomen vermogen voor 1x 5kW unit?

Zien jullie nog nadelen in mijn geval bij het plaatsen van 5kW units? (cop is iets lager bij grote units, maar goed als ik een kleinere neem zou ik ook minder besparen...)
Kleiner zou namelijk ook prima kunnen lijkt mij. Het is voor mij in principe bijverwarming.

Dankje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@SRB12
Die ca 8 kw verwarmings vermogen lijkt me ook wel aardig in de goede richting. Het is inderdaad een grote ruimte en wanden en inhoud zullen nog koud aanvoelen, maar met de warme wind die je voelt kan je bij een graad of 15 al fijn klussen en dan gaat het snel omhoog richting een graad of 18.

Stof kan inderdaad schadelijk zijn, maar je kan er vrij eenvoudig op de inlaat een wasemkap filter stof monteren zoals ik ook heb bij een unit in een werkruimte van mij waar ik vaak (fijn) werk stof heb. Dit belemmerd de flow een heel iets, maar het vermogen eigenlijk niet. En je kan ook elders in de ruimte een grote ventilator zetten om de warmte beter te circuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

BJcool schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:39:

....
Wat is het praktisch opgenomen vermogen voor 1x 5kW unit?

Zien jullie nog nadelen in mijn geval bij het plaatsen van 5kW units? (cop is iets lager bij grote units, maar goed als ik een kleinere neem zou ik ook minder besparen...)
Kleiner zou namelijk ook prima kunnen lijkt mij. Het is voor mij in principe bijverwarming.

Dankje
Een 5 kW unit die je op tijd aan zet (dus niet duidelijk te laat) zal niet of nauwelijks boven de 700 Watt trekken.

De 3.5 kW units liggen een stuk gunstiger geprijsd in de markt
Om maar iets te noemen:
https://www.koelklimaatte...srk35zs-w-src35zs-w-3-5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

henkNL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:37:
Al enige tijd lees ik hier mee, en zie hier op het topic en bij diverse internetshops de prijzen alle kanten op gaan.

Deze week heb ik een eerste offerte gekregen, die bestaat uit het leveren en installeren van:

Woon je in de buurt van Brabant ?

https://www.koelklimaatte...-w-srk35zs-w/#description

En als je de ruimte hebt voor meerdere buitenunits ook naar 2 single splits kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RideWithUz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04-2024
henkNL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:37:

Ik heb een offerte van een single split + multisplit (2 binnenunits) van totaal 6300 euro , vermogen 3x 2.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJcool
FD2 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:46:
[...]

Een 5 kW unit die je op tijd aan zet (dus niet duidelijk te laat) zal niet of nauwelijks boven de 700 Watt trekken.

De 3.5 kW units liggen een stuk gunstiger geprijsd in de markt
Om maar iets te noemen:
https://www.koelklimaatte...srk35zs-w-src35zs-w-3-5kw
Ik zit er even mee dat er nogal wat meer kan draaien hier in huis of in de schuur. Maar als het grotendeels van de tijd onder de 1000W zit per unit gaat het wel goed denk ik.

Ja ik zie het nu inderdaad, qua prijs wel een verschilletje. Wil ik eigenlijk ook nog voor Daikin FTXJ gaan. Daikin heb ik goede verhalen over gehoord. FTXJ voor de looks. Moeten ze met goede prijs komen...

[ Voor 9% gewijzigd door BJcool op 18-10-2021 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
FD2 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:54:
[...]

En als je de ruimte hebt voor meerdere buitenunits ook naar 2 single splits kijken.
Bedankt voor de link, het is hier regio Rotterdam, nog net binnen het werkbereik van die winkel.
RideWithUz schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:06:
[...]

Ik heb een offerte van een single split + multisplit (2 binnenunits) van totaal 6300 euro , vermogen 3x 2.5
Inclusief btw ga ik even vanuit?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RideWithUz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04-2024
henkNL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:13:
[...]

Bedankt voor de link, het is hier regio Rotterdam, nog net binnen het werkbereik van die winkel.

[...]

Inclusief btw ga ik even vanuit?
Ja inc btw, vind ik nogal aan de prijs..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 15:46
FD2 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:54:
[...]

Als je geen moeilijke installatie hebt kan je bij hun ongeveer 1600€ rekenen aan montage + installatiematerialen. Zo stond het op mijn offerte van hun paar weken terug. Ook een multisplit.

Kortom die 3600 lijkt best marktconform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

@Plenkske
Je moet toch voor minder dan € 1600,= een F-gassen monteur bij je thuis kunnen krijgen ?
Het is tijd om werkspot te checken.

Maarja, met deze energieprijzen hebben ze werk zat natuurlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door FD2 op 18-10-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Recent bij mijn pa nog een Mitsubishi in werking laten stellen voor 400.

Als je goed zoekt is er altijd wel een bedrijf of monteur die je wilt helpen.

Die 400 is trouwens gewoon met factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:37
2 jaar terug een 2,5 kW Daikin FTXF25A geïnstalleerd, Stek kosten slechts €89.—

https://i.imgur.com/FyHtFvq.jpg

Door de zelfde installateur die onze Daikin US 3,5 heeft geplaatst.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
FD2 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:31:
@Plenkske
Je moet toch voor minder dan € 1600,= een F-gassen monteur bij je thuis kunnen krijgen ?
Het is tijd om werkspot te checken.

Maarja, met deze energieprijzen hebben ze werk zat natuurlijk.
Weet ik niet, ik geef het alleen maar aan :)
Succes met de zoektocht.

PS. Ik heb die offerte ook niet geaccepteerd hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJcool
@SRB12

Die opwarsnelheid zou je niet gaan halen denk ik. Stel je naar eens voor als je een 9kw electrische kachel er in zet, dan red je het ook niet ben ik bang.

12a14°c als je wat aan het klussen bent is ook al wat toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:41
Hier ook van de zomer het in bedrijfstellen en aansluiten van de units laten doen voor 475 +100 voor elke extra binnen unit.

De monteur deed ook het volledig monteren van zelf aangeschaft materiaal, dus als je zelf een beetje handig bent en het aandurft kan het aanzienlijk goedkoper dan de offertes die hier nu de ronde gaan.

Ik was totaal 3800 kwijt voor airco in 3 ruimtes.(Mitsubishi Electric).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
We hebben momenteel in onze woonkamer een houtkachel van max 9kW. En onze woonkamer is in kuubs ongeveer gelijk, ietsje kleiner denk ik. Als we soms in de winter een weekend weg zijn kan het toch tot 13 graden afkoelen. Als we dan terug komen en die houtkachel vol aanzetten ben je een drie kwartier later al een heel eind met opwarmen. Maar idd, als het 5 graden zou zijn...

Die infraroodpanelen die eerder zijn genoemd zijn op zich ook wel interessant, alleen staat het me wat tegen dat de COP 1 is en qua aanschaf tikt dat ook nog wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJcool
SRB12 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 23:15:
We hebben momenteel in onze woonkamer een houtkachel van max 9kW. En onze woonkamer is in kuubs ongeveer gelijk, ietsje kleiner denk ik. Als we soms in de winter een weekend weg zijn kan het toch tot 13 graden afkoelen. Als we dan terug komen en die houtkachel vol aanzetten ben je een drie kwartier later al een heel eind met opwarmen. Maar idd, als het 5 graden zou zijn...

Die infraroodpanelen die eerder zijn genoemd zijn op zich ook wel interessant, alleen staat het me wat tegen dat de COP 1 is en qua aanschaf tikt dat ook nog wel aan.
Ik doe wel eens elektrisch vorst vrij houden. Niet alleen rendement en kosten gaan dan spelen maar ook het feit dat je 3x16 ampere vraagt.

Warmtepompje is wel prima idee als het je het waard is. Alleen de opwarsnelheid/eindtemperatuur is iets optimistisch denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Het zou je verbazen hoe snel lucht opwarmt. Natuurlijk zijn de meubels, wanden etc nog koud en zodra je de verwarming uit zet koelt het meteen af, maar dat maakt niet uit, warme lucht voelt al warm aan.

700J/kg*K en 1.2kg/m3 betekent dat 100m3 lucht, 20 graden opwarmen maar (700x1.2x100x20/3600/1000=) 0.5 kWh aan energie kost. Zodra ik mijn units aan zet schiet de gemeten temperatuur aan het plafond met een paar graden omhoog.

Omgekeerd, als ik ze uit zet is het gelijk weer een stuk koeler in een half uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
wizzopa schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:52:
2 jaar terug een 2,5 kW Daikin FTXF25A geïnstalleerd, Stek kosten slechts €89.—

https://i.imgur.com/FyHtFvq.jpg

Door de zelfde installateur die onze Daikin US 3,5 heeft geplaatst.
Jaren geleden hier ook, maar inmiddels heeft de inflatie nogal toegeslagen bij deze monteurs.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
medal schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 23:11:
Hier ook van de zomer het in bedrijfstellen en aansluiten van de units laten doen voor 475 +100 voor elke extra binnen unit.

De monteur deed ook het volledig monteren van zelf aangeschaft materiaal, dus als je zelf een beetje handig bent en het aandurft kan het aanzienlijk goedkoper dan de offertes die hier nu de ronde gaan.

Ik was totaal 3800 kwijt voor airco in 3 ruimtes.(Mitsubishi Electric).
Ik heb zelf voor 745euro de 3,2 Qlima met voorgevulde slangen gekocht en zelf compleet geplaatst.
De garantie vervalt dan wel omdat het in bedrijfstellen door een monteur gedaan moet worden volgens Qlima.
Mocht hij toch defect gaan dan betaal ik gewoon de reparatiekosten en dan ben ik nog steeds goedkoper uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
w00key schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 00:32:
Het zou je verbazen hoe snel lucht opwarmt. Natuurlijk zijn de meubels, wanden etc nog koud en zodra je de verwarming uit zet koelt het meteen af, maar dat maakt niet uit, warme lucht voelt al warm aan.

700J/kg*K en 1.2kg/m3 betekent dat 100m3 lucht, 20 graden opwarmen maar (700x1.2x100x20/3600/1000=) 0.5 kWh aan energie kost. Zodra ik mijn units aan zet schiet de gemeten temperatuur aan het plafond met een paar graden omhoog.

Omgekeerd, als ik ze uit zet is het gelijk weer een stuk koeler in een half uur...
Zo zat ik gisteravond uiteindelijk ook al wat te rekenen, maar je hebt natuurlijk ook energieverlies naar buiten toe zodra er een delta T ontstaat.

Ik duik er vandaag even wat verder in, was me gisteren te laat :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
SRB12 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 07:38:
[...]

Zo zat ik gisteravond uiteindelijk ook al wat te rekenen, maar je hebt natuurlijk ook energieverlies naar buiten toe zodra er een delta T ontstaat.
De delta T met buiten wordt alleen van belang wanneer je langere tijd doorstookt en de hele constructie op temperatuur brengt, tot die tijd is de delta T tussen de opgewarmde lucht en de constructie relevanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
plaspvd schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:31:
@Voske89 is dit het vermogen uit de "muur", of is dit het afgegeven verwarmingsvermogen?
De elektrische opgenomen vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zou voor een 35ZSX gaan, het minimum vermogen is gelijk dus dan is het fijn om wat extra vermogen tot je beschikking te hebben :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hoog minimum vermogen, bleeding en defrost gevoeligheid is een nadeel van een multi wat overigens constant in dit topic wordt aangehaald.

Vreemd genoeg zie ik nog steeds heel veel (nieuwe)gebruikers in dit topic die zich niet vooraf inlezen en toch een multi laten offreren.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
revolution-nl schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:33:
[...]

Hoog minimum vermogen, bleeding en defrost gevoeligheid is een nadeel van een multi wat overigens constant in dit topic wordt aangehaald.

Vreemd genoeg zie ik nog steeds heel veel (nieuwe)gebruikers in dit topic die zich niet vooraf inlezen en toch een multi laten offreren.
Zo lijkt het net of een multi een slechte oplossing is, en dat is niet zo.
Een single split van 6 kW is het minimum vermogen net zo hoog als een multi van 6 kW.
Je kunt de single split opdelen in 3 kleine, maar als het stookgedrag van de ruimten gelijk is dan heb je ook 3 binnenunits vragend staan, wat weer gelijk is aan het minimum vermogen van 1 multi.
Nadeel 3 single splits is dat je niet met een gelijktijdigheidsfactor kan werken, de binnen unit is altijd afgestemd op de buiten unit, met een multi kan de buiten unit kleiner omdat de kans dat alle 3 de binnen units 100% vragen klein is.
3 singelsplits hebben veel meer ruimte nodig en produceren 6 dB(A) meer geluid.
Montage van 3 single splits is vaak duurder dan 1 multi.

Het is dus helemaal afhankelijk van je situatie of meerdere single splits of een multi de beste oplossing is

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Zoals @Pietje555 al zegt is het nogal afhankelijk van de situatie en specs van de systemen.
Hoe hoger het vermogen van de mutli, des te meer kans je hebt op de nadelen ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire71
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:31:
[...]

Ik zou voor een 35ZSX gaan, het minimum vermogen is gelijk dus dan is het fijn om wat extra vermogen tot je beschikking te hebben :)
Ik ben ook tot die conclusie gekomen. Klein nadeel is wel dat de SCOP iets lager is van 35ZSX tov de 25ZSX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Pietje555 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:15:
[...]

Zo lijkt het net of een multi een slechte oplossing is, en dat is niet zo.
Een single split van 6 kW is het minimum vermogen net zo hoog als een multi van 6 kW.
Je kunt de single split opdelen in 3 kleine, maar als het stookgedrag van de ruimten gelijk is dan heb je ook 3 binnenunits vragend staan, wat weer gelijk is aan het minimum vermogen van 1 multi.
Nadeel 3 single splits is dat je niet met een gelijktijdigheidsfactor kan werken, de binnen unit is altijd afgestemd op de buiten unit, met een multi kan de buiten unit kleiner omdat de kans dat alle 3 de binnen units 100% vragen klein is.
3 singelsplits hebben veel meer ruimte nodig en produceren 6 dB(A) meer geluid.
Montage van 3 single splits is vaak duurder dan 1 multi.

Het is dus helemaal afhankelijk van je situatie of meerdere single splits of een multi de beste oplossing is
Klopt, een multi is een prima oplossing als je tegelijk in meerdere ruimtes gaat verwarmen of koelen. Wat je echter vaak ziet is dat men alles op een multi knoopt, dit werkt in de zomer met koelen vaak goed alleen in de winter wanneer er maar een enkele unit aanstaat om te verwarmen in de primaire ruimte dan loop je tegen problemen aan.

Daarom zou ik adviseren alleen te kiezen voor een multi bij units bij units tegelijk tijdig aanstaan. Heb je in één ruimte een ander koel /verwarming patroon kies daar dan een single.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40
Fire71 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:19:
[...]

Ik ben ook tot die conclusie gekomen. Klein nadeel is wel dat de SCOP iets lager is van 35ZSX tov de 25ZSX.
Tussen die 2 modellen zit wel 1kW verschil aan vermogen voor koeling, maar voor verwarmen scheelt het maar 400W (Pdesign), dus de vraag is of het prijsverschil dat waard is, zeker met het iets lagere rendement in het achterhoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Beetje off-topic, maar ik ben zelfs van mening dat er veel meer naar de ruimte en toepassing gekeken moet worden.
Veel kiezen hier om alles over te zetten naar l-l warmtepompen, terwijl dat vaak een probleem gaat geven met je comfort.
Zeker als je in je woonkamer al vloerverwarming hebt zou ik nooit voor luchtverwarming kiezen. Veel kans op tocht en je lekkere warme vloer is toch een erg groot voordeel.
Zet er dan een l-w warmtepomp bij voor alleen je vloerverwarming. Deze zijn net zo duur want je krijgt gewoon 1600-2000 euro subsidie. Beneden is je stookgedrag ook heel anders dan op de slaapkamers. Dat moet je niet willen oplossen met 1 systeem.
Zuinigheid (geld) is vaak een slechte keuze als een langere termijn oplossing zoekt.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Pietje555 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:38:
Beetje off-topic, maar ik ben zelfs van mening dat er veel meer naar de ruimte en toepassing gekeken moet worden.
Veel kiezen hier om alles over te zetten naar l-l warmtepompen, terwijl dat vaak een probleem gaat geven met je comfort.
Zeker als je in je woonkamer al vloerverwarming hebt zou ik nooit voor luchtverwarming kiezen. Veel kans op tocht en je lekkere warme vloer is toch een erg groot voordeel.
Zet er dan een l-w warmtepomp bij voor alleen je vloerverwarming. Deze zijn net zo duur want je krijgt gewoon 1600-2000 euro subsidie. Beneden is je stookgedrag ook heel anders dan op de slaapkamers. Dat moet je niet willen oplossen met 1 systeem.
Zuinigheid (geld) is vaak een slechte keuze als een langere termijn oplossing zoekt.
Qua principe ben ik het met je eens.

Maar ik denk niet dat hier "veel kiezen om alles over te zetten naar L/L" , dat zijn er volgens mij tot nu toe maar enkele. Ik denk dat de meeste hier een (vloer)verwarming hebben met een ketel op gas. En dat die graag wil koelen in de zomer en willen (bij)verwarmen in de winter om gas te besparen.

Een L/W warmtepomp is misschien qua warmtepomp zelf net zo duur, maar qua installatie is het vaak duurder. De investering is dus groter en je kan er minder goed mee koelen. Daardoor kies ik daar nu nog niet voor. In de toekomst wellicht wel, om van het gas af te kunnen.

Of je luchtverwarming comfortabel vind is denk ik een persoonlijk iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Plenkske
Ik blijf ook op gas, met name voor het tapwater, maar wil er toch een hybride L-W warmtepomp bij zetten zodat ik 80% op elektra kan verwarmen. Een Elga kost niet veel meer dan een single split van 5 kW.
Beneden koelen is voor ons niet nodig omdat we de tuindeuren open hebben.
Overigens heb ik de luxe dat ik 10,8 kWp aan zonnepanelen heb die al afgeschreven zijn. Alle elektriciteit die ik gebruik kost me maar 10 ct per kWu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Pietje555 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:15:
@Plenkske
Ik blijf ook op gas, met name voor het tapwater, maar wil er toch een hybride L-W warmtepomp bij zetten zodat ik 80% op elektra kan verwarmen. Een Elga kost niet veel meer dan een single split van 5 kW.
Beneden koelen is voor ons niet nodig omdat we de tuindeuren open hebben.
Overigens heb ik de luxe dat ik 10,8 kWp aan zonnepanelen heb die al afgeschreven zijn. Alle elektriciteit die ik gebruik kost me maar 10 ct per kWu.
En dat snap ik dan dus niet goed, zo zie je maar dat het ieder zijn eigen keuze is hoe het eea. in te willen richten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Als je in een appartement woont waar meestal geen vloerverwarming is/mag dan wordt het een heel ander verhaal, zeker als je rekening houdt met de op de langere termijn van het gas af.
Voor een l-w warmtepomp is meestal geen plaats, dus dan komt een l-l warmtepomp bovendrijven als een goede oplossing, dat heeft dus niks met zuinigheid te maken.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire71
  • Niet online
GORby schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:37:
[...]

Tussen die 2 modellen zit wel 1kW verschil aan vermogen voor koeling, maar voor verwarmen scheelt het maar 400W (Pdesign), dus de vraag is of het prijsverschil dat waard is, zeker met het iets lagere rendement in het achterhoofd.
Volgens mij is de Pdesign van de MHI 35ZSX 4,3 kW en de 25ZSX 3,2 kW. Dat is 1,1kW verschil. Of vergis ik me?

Wat is eigenlijk het verschil tussen Pdesign, en de range van 0,8 tot 6,8? Waarom is de Pdesign niet 6,8 dan? Of is dat korte piekbelasting?

EDIT: ik zie dat het verschil in verwarmingsvermogen bij -10 graden 400 watt is. Is dat de Pdesign?

EDIT2: link naar specs: https://www.mhinederland.nl/index.php/srk-zsx

[ Voor 11% gewijzigd door Fire71 op 19-10-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogerandr
  • Laatst online: 25-01-2024
We zijn met 2 gezinnen aan het uitkijken om een L/L warmtepomp te plaatsen. Bedoeling voornamelijk koelen in de zomer maar ook verwarmen in tussenseizoenen en op kinderkamer. Beide woningen hebben vloerverwarming in de living.

We hebben 2 voorstellen Daikin en General. Ik zie hier op het forum veel Daikin, maar minder General. Daikin voorstel is duurder: 15 % voor gezin1 en 30% voor gezin 2. Daikin biedt telkens een Wifi Controller aan, General een IR afstandsbediening.
Is dit prijsverschil verantwoord?

Gezin 1: living en 1 slaapkamer.
Voorstel Daikin: 2 single split. Ik begrijp uit jullie forum dat dit een goed voorstel is. Wel wordt Comfora aangeboden (FTXP 20 en 50) en niet Perfera (FTXM). Op het forum wordt meest over FTXM gesproken. Comfora is een ouder model? Zijn er nadelen aan Comfora (ik denk iets minder rendement, lijkt me minder belangrijk maar is het vergelijkbaar voor wifi en uitlezingen ?) (FTXM50 is een goede 15% duurder dan FTXP50)
Voorstel General: 1 multisplit met 1 wandmodel binnen en 1 vloermodel op de slaapkamer. Is een wandmodel niet beter?

Gezin 2: living en 2 slaapkamers.
Voorstel Daikin: multisplit. Aanbod nu Perfera (FTXM20 en 50), in de compatibiliteitslijst lijkt Comfora niet te combineren met geschikte multisplit.

Daikin maakt reclame met ‘Swing’ en ‘3D’. Is General minder op dat gebied? Is er verschil tussen Comfora en Perfora?
En de gebruiksvriendelijkheid van de app (zal nog meerprijs zijn bij General), is die verschillend Daikin/General?

Bedankt voor jullie inzichten !

Zoeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Fire71 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:37:
[...]

Volgens mij is de Pdesign van de MHI 35ZSX 4,3 kW en de 25ZSX 3,2 kW. Dat is 1,1kW verschil. Of vergis ik me?

Wat is eigenlijk het verschil tussen Pdesign, en de range van 0,8 tot 6,8? Waarom is de Pdesign niet 6,8 dan? Of is dat korte piekbelasting?
Een vraag waar ik al langer mee zit; wat id Pdesign?
Is het het vermogen waarvoor de unit ontworpen is om zo gunstig mogelijk te draaien, zoiets als kruissnelheid bij vliegtuigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

[...]

Ik lees wel af en toe mee in dit topic, maar heb inderdaad niet alle 303 paginaas doorgenomen ;)
Ik heb hier al 2 single split units voor specifieke locaties (woonkamer / werk ruimte) maar wilde toch een multisplit voor de bovenverdieping kamers. Waarvan 1 een (full time) kantoor is. Die dus continu verwarmd wordt terwijl slaapkamer / hobbykamer alleen savonds / sporadisch warmte nodig hebben. Meer single splits zou inderdaad kunnen, maar met al 2 units, en 3 extra units kom ik dan aan 5. En over een paar jaar een L/W unit erbij zouden er dan buiten 6 units zijn. Dat vind ik toch wat veel... Hoewel ik in principe wel plek heb langs een buitenmuur van 9m lengte grenzend aan een park.

Dus ik zou ook met genoemde nadelen van een multi toch niet voor singles gaan. Hoger minimum vermogen betekent iets meer gependel, maar mijn vriendin vind dat niet storend en de ZSX werkt heel stil dus verder zeker wel blij met de MHI multi unit hoor! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
[...]

Je gaat weer veel te kort door de bocht. Een multi heeft inderdaad een hoger vermogen, maar gedeeld door het aantal binnenunits is dit vele malen lager dan voor een single split. Dus als je vaak meerdere units tegelijkertijd hebt draaien dan is een multi vaak een stuk beter qua minimumvermogen.

Kortom: het hangt af van het gebruikspatroon wat handig is.

[ Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 19-10-2021 12:31 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]

Volgens de brochure (pag. 54 en pag. 107) is het minimum vermogen voor verwarmen van mijn Daikin 3MXM52N (2x2.0+1x3.5) net zo laag (1,4KW) als wanneer ik de 3.5 Perfera FTXM-R in de woonkamer met een aparte 35R buitenunit had laten installeren.

Bleeding hebben we wel, maar ervaren we niet als hinderlijk. Op onze slaapkamer is het eigenlijk een beetje vergelijkbaar met het water wat je zachtjes door de buizen hoort lopen van de c.v. wanneer alleen de radiatoren in de woonkamer openstaan.

Voor koelen is er overigens wel een verschil in minimum vermogen: 1,4KW v.s. 1,7KW.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:23:
[...]

Je gaat weer veel te kort door de bocht. Een multi heeft inderdaad een hoger vermogen, maar gedeeld door het aantal binnenunits is dit vele malen lager dan voor een single split. Dus als je vaak meerdere units tegelijkertijd hebt draaien dan is een multi vaak een stuk beter qua minimumvermogen.

Kortom: het hangt af van het gebruikspatroon wat handig is.
Jammer dat je selectief quote, dat is dus exact wat ik zeg.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 19-10-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Die mening deel ik dus niet, wij hebben een nieuwbouwwoning van 2019 met vloerverwarming, door de isolatie was vloer eigenlijk nooit extreem warm. Afgelopen winter enkel verwarmt met lucht /lucht en geen hinder ontvangen van verlaagd comfort door een koude vloer of tocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
revolution-nl schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:19:
[...]

Klopt, een multi is een prima oplossing als je tegelijk in meerdere ruimtes gaat verwarmen of koelen. Wat je echter vaak ziet is dat men alles op een multi knoopt, dit werkt in de zomer met koelen vaak goed alleen in de winter wanneer er maar een enkele unit aanstaat om te verwarmen in de primaire ruimte dan loop je tegen problemen aan.

Daarom zou ik adviseren alleen te kiezen voor een multi bij units bij units tegelijk tijdig aanstaan. Heb je in één ruimte een ander koel /verwarming patroon kies daar dan een single.
Is dat zo'n groot probleem? Is dat gebaseerd op je eigen ervaring of lezen uit specsheets?

Ik heb nu een multi set staan, het was aangeschaft voor koeling, verwarming kwam er gratis bij.

En verwarmen gaat verbazingwekkend goed. Met 1 binnenunit op verwarm stand trekt het minimaal 200W elektrisch vermogen, met 2 aan gaat het naar 300W (dus 150W per unit), dat is lager dan 2 losse single splits, die hebben samen een hogere minimum omdat het 2 losse compressors zijn. Zelfs met dit weer - milde, natte herfst, is het al prima bruikbaar zonder pendelen. Eind september / eerste week oktober had ik nog moeite om dat voor elkaar te krijgen, maar met auto fan speed / vertikaal swing en iets lagere buitentemperatuur is dat geen probleem.

Het piek vermogen is ook enorm, hij kan ver boven wat er op de sticker staat aan warmte naar binnen sturen, ik zie regelmatig bij hot start 1500W elektrisch vermogen op 1 unit en 2+ kW naar 2 units, de cijfers in de specificaties zijn erg conservatief en blijkbaar kan het systeem een overkill aan warme gassen naar een 2.5 kW binnenunit sturen en effectief gebruiken. 2kW elektrisch bij 12C is 10+ kW thermisch energie, vandaar dat lucht rond het plafond in een paar minuten gelijk 24C is.

Deze multi kan in de praktijk dus zijn vermogen zeer flexibel regelen, lager dan losse single splits voor minimum en hoger dan maximum sturen naar de ruimte die snel warm moet worden.

En het scheelt dat je geen 3 units in de tuin of aan een wand moet plaatsen, en officieel dan 3 groepen extra moet aanleggen (spec: 15A fuse, 7.0A max running current in heat mode), in de praktijk mag waarschijnlijk max 2 per 16A groep. Deze MU3R19 spec zegt 9.2A max, 20A fuse -> hij mag gewoon bij de slaapkamer 16A groep, met inverters / soft start is de startstroom niet meer dan 4A, gemeten met een slimme stopcontact, het is geen lompe koel/vriescel motor met hoge aanloopstroom.

Ontdooien, daar ben ik niet zo bang voor. Vorige winter koelde in een nacht het minder dan een graad af in de woonkamer, daar heb je HR++ glas en een WTW voor, een kwartier zonder verwarming is no big deal. Om een gasverbruik van 5 m3 per dag te matchen hoef ik maar een paar uur per dag te "stoken" met de airco. 5m3 x 9kWh/m3 / 24 uur = 1.9 kW gemiddeld, Ph TBiv* is 4.25 kW @ -7C bij een COP van 3, dan moet het 11 uur draaien als het gemiddeld zo koud is. -7C gemiddelde dagtemperatuur is kouder dan dat het ooit is geweest in de afgelopen tig jaar in Rotterdam. Er is tijd zat voor ontdooien.

Het enige nadeel dat ik tot nu toe heb gezien is dat minder efficient is. De SCOP is 4.2 i.p.v. 4.6 als ik 3 losse single split LG Deluxe had. In alle andere opzichten is een multisplit beter.

Re: het is afhankelijk van je gebruik

Gebruik je het in plaats van een single, in 1 ruimte tegelijk, dan is het iets minder dan een efficiënte single split. Zelfde minimum vermogen, hogere piek/maximum, en minder lelijke kasten op de muur / in de tuin. Still worth it. Gebruik je het in meerdere ruimte tegelijk, dan heeft het een betere pendel-resistentie dan meerdere singles, zo lang je de minimum van "1.2kW"** kwijt kan blijft hij draaien ("1.0kW" bij een MU2R15/17). Gezien de hoeveelheid posts over pendelen in dit draadje is dit een hele grote plus.

In elke situatie is deze multi in mijn mening beter dan meerdere single splits, zo lang je de koelleidingen handig naar 1 plek kan brengen.

*:
(Tbiv) means the outdoor temperature (Tj) [°C] declared by the manufacturer for heating at which the declared capacity equals the part load and below which the declared capacity must be supplemented with electric back up heater capacity in order to meet the part load for heating
**: werkelijke minimum vermogen is voodoo, ~2-300W x ??? COP afhankelijk van temperatuur buiten = minimum vermogen. Hij heeft zichzelf wel eens uitgeschakeld rond 300W en soms gaat het door tot 200W.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
w00key schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:22:
[...]

Is dat zo'n groot probleem? Is dat gebaseerd op je eigen ervaring of lezen uit specsheets?
Er zijn redelijk wat mensen hier die geen goede ervaringen hebben met multi's en verwarmen. Dat is praktijkervaring.

Mooi dat het met jouw LG wel goed gaat :)

Hoe lang verwarm je er al mee? Er zijn ook mensen waarbij het bij redelijk temperaturen wel goed gaat, maar bij lagere temperaturen schiet het minimumvermogen ineens omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Glashelder schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:25:
[...]

Er zijn redelijk wat mensen hier die geen goede ervaringen hebben met multi's en verwarmen. Dat is praktijkervaring.

Mooi dat het met jouw LG wel goed gaat :)

Hoe lang verwarm je er al mee? Er zijn ook mensen waarbij het bij redelijk temperaturen wel goed gaat, maar bij lagere temperaturen schiet het minimumvermogen ineens omhoog.
Eerste seizoen, dat moeten we inderdaad nog even aankijken. Maar wat gek als je bij koud weer (= meer m3/kWh's nodig) meer issues heb met pendelen, juist hier ging het opeens een stuk beter toen het kouder werd.

Op de zaak doen we het al langer maar dat zijn 5-10kW, mix van wand, plafond, cassette en kanaal units, je zet het aan en kijkt daar niet meer naar, in groetere ruimtes merk je niks van pendelen van individuele units.
Pagina: 1 ... 76 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic