Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.733 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Buitenkamp schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:15:
Onder onsje voor MHI gebruikers

Ben benieuwd naar hoe andere mhi gebruikers omgaan met de instellingen v.d. machine.
Er zijn legio instellingen maar welke werkt het best?
Ook afhankelijk v.d. situatie ter plekke natuurlijk.
Afgelopen mrt. de eerste stook gedaan en nu voor deze winter gewoon weer verder om zo ook de opbrengst vd panelen op te stoken.
Situatie:
Woonkamer 20m2
Hier vertoeven wij meestal s'avonds de timer gaat áán 18.30 en uit 22.30
Mhi 2,5kw.
Ik heb verschillende instellingen getest maar kom uit op 3d auto.

Bij alles wat ik getest heb gaat de machine regelmatig aan en weer uit (denk niet dat dit pendelen heet) maar ook als de gewenste waarde nog niet gehaald is stopt de mach. regelmatig behalve bij 3d auto dan regelt het uitstekend begint heftig >1kw en regelt netjes terug naar soms 170w laag en dan meer en minder afhankelijk van wat nodig is zonder te stoppen, de hele avond niet.
Het nadeel is dat er niets aan de luchtstroom veranderd kan worden in deze stand en hebben speciaal de kamer anders ingericht hiervoor wat overigens goed bevalt.
Zoals ik al aangaf ben benieuwd hoe andere mhi het instellen.
vwb verbruik nu ong 1,5kw.
Dit klinkt gewoon als pendelen en dat lijkt mij ook logisch bij een kleinere ruimte met een minimum afgifte vermogen van 800watt, dat is in het tussenseizoen al heel snel te veel. Ter referentie bij etmaal temperaturen onder de 5 graden kan de MHI 3.5 bij ons (zelfde minumum vermogen dan de 2.5) zijn minimale vermogen bij ons pas kwijt dit, is een ruimte van 60m2

Ik draai zelf altijd op ECO. Fan op auto , flaps op de horizantale stand. Vooral dat laatste wil wel helpen doordat de warme lucht van de unit weg wordt geblazen en dus niet snel opstijgt bij de unit waardoor je sensor wordt beinvloed.

Toevallig vandaag voor het eerst de MHI weer aangeslingerd om te verwarmen, het voelde met 20.5 toch al wat frisjes aanvoelde in huis.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 13-10-2021 19:47 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Buitenkamp schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:15:
Onder onsje voor MHI gebruikers

Ben benieuwd naar hoe andere mhi gebruikers omgaan met de instellingen v.d. machine.
Er zijn legio instellingen maar welke werkt het best?
Ook afhankelijk v.d. situatie ter plekke natuurlijk.
Afgelopen mrt. de eerste stook gedaan en nu voor deze winter gewoon weer verder om zo ook de opbrengst vd panelen op te stoken.
Situatie:
Woonkamer 20m2
Hier vertoeven wij meestal s'avonds de timer gaat áán 18.30 en uit 22.30
Mhi 2,5kw.
Ik heb verschillende instellingen getest maar kom uit op 3d auto.

Bij alles wat ik getest heb gaat de machine regelmatig aan en weer uit (denk niet dat dit pendelen heet) maar ook als de gewenste waarde nog niet gehaald is stopt de mach. regelmatig behalve bij 3d auto dan regelt het uitstekend begint heftig >1kw en regelt netjes terug naar soms 170w laag en dan meer en minder afhankelijk van wat nodig is zonder te stoppen, de hele avond niet.
Het nadeel is dat er niets aan de luchtstroom veranderd kan worden in deze stand en hebben speciaal de kamer anders ingericht hiervoor wat overigens goed bevalt.
Zoals ik al aangaf ben benieuwd hoe andere mhi het instellen.
vwb verbruik nu ong 1,5kw.
Fan op auto . Kleine lamellen recht. Grote vrij ver open . Bij mij gisteren bleef hij rustig doorgaan maar vandaag is hij aan het pendellen. Dat komt omdat de buiten temperatuur vandaag hoger is. Onder de 12 graden stopt het pendellen bij mij.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@revolution-nl
Wat doet die ECO volgens jouw? Volgens mij alleen de aanwezigheid sensor aanzetten. Ik heb net nog even op de site van MHI gekeken wilde weten of er nog een zuinige stand was dat lijkt de buiten stil stand te zijn. Waarbij hij 60% van zijn vermogen draait. Weet niet of dat uitmaakt voor besparing in zijn laag frequentie.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

evtje schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:48:
@revolution-nl
Wat doet die ECO volgens jouw? Volgens mij alleen de aanwezigheid sensor aanzetten. Ik heb net nog even op de site van MHI gekeken wilde weten of er nog een zuinige stand was dat lijkt de buiten stil stand te zijn. Waarbij hij 60% van zijn vermogen draait. Weet niet of dat uitmaakt voor besparing in zijn laag frequentie.
Wat ik gemerkt heb,
De offset veranderd met twee graden, de koelt/verwarmt unit op een laag pitje naar de gewenst temperatuur.

Verder geen idee, ben de afgelopen winter niet uit de eco modus geweest, een vermogens cap lijkt het dus niet te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 13-10-2021 20:52 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:25
Draai nu 3d auto hij pendeld niet, zag net 140w dan 220w
temp gewenst 20 ruimte temp 21.
Regelt lekker zo

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Ik heb nog even gekeken naar die Panasonic VZ serie. Die rapporteert als SCOP 5.6 in hun eigen documentatie ipv de 6.2. En bij -7 graden is de COP nog maar 2. Opzich niet zo gek, maar hun lucht/water warmtepompen doen het beter. En als deze airco naar -30 kan, dan heb je op een gegeven moment alleen maar direct elektrisch verwarmen.
Daarnaast denk ik weinig controle over wanneer dat verwarmingselement wordt aangezet. De Heatcharge is dus een aluminium blok wat elektrisch opgewarmd kan worden maar het koelmiddel ook doorheen stroomt in bepaalde modussen.
Verder zie ik hem alleen leverbaar voor een redelijke prijs in Italie a 2000 euro, maand levertijd (als dat echt zo is) en op veel plekken elders in Europa een heel stuk duurder.

SCOP van 5.6 is toch weer niet zo indrukwekkend als je voor ~1100 euro een Daikin Perfera FTXM20R / RXM20R hebt die al 5.1 doet. Echter doet zo'n Daikin bij -10 nog maar 1,36kW

Mitsubishi Hyper Heating kan interessanter zijn, bijvoorbeeld de MSZ-FH25VE + MUZ-FH25VEHZ. Die heeft in de basis geen uitzonderiljke SCOP van 4.9, een prima waarde, maar zal door andere compressor type waarschijnlijk een hogere SCOP behouden bij lage temperaturen. Dat zeggen ze dan ook, maar het ontbreekt even aan SCOP cijfers bij -7 of -15. Wel is het zo dat max input power maar 580W moet pakken en vermogen bij -7 en -15 nog steeds 3.2 kW is. Dit duidt op extreem goede COP cijfers van rond de 5 voor die lage temperaturen. Ze hebben een compressor van een harder soort metaal gemaakt, zodat hij hogere compressie kan halen en er minder last is van krimpen/uitzetten behuizing in de kou.
De Panasonic VZ9 doet heeft een 900W motor en rapporteert echter wel een stuk meer vermogen dan de Mitsubishi, maar max input power is 2.7kW, dus ik denk dat die heat storage gewoon aan gaat. Want anders zou hij ook een COP van rond de 5 moeten hebben rond -10 o.i.d., maar ze rapporteren zelf al een COP van 2 bij -7.

De Mitsubishi is verder een in Nederland geleverd product en lijkt gewoon voorradig te zijn. En hij zit als set zo rond de 1300 euro in NL. Dus ik denk dat deze de betere papieren heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 13-10-2021 21:08 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
!null schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:06:
Ik heb nog even gekeken naar die Panasonic VZ serie. Die rapporteert als SCOP 5.6 in hun eigen documentatie ipv de 6.2. En bij -7 graden is de COP nog maar 2. Opzich niet zo gek, maar hun lucht/water warmtepompen doen het beter. En als deze airco naar -30 kan, dan heb je op een gegeven moment alleen maar direct elektrisch verwarmen.
Daarnaast denk ik weinig controle over wanneer dat verwarmingselement wordt aangezet. De Heatcharge is dus een aluminium blok wat elektrisch opgewarmd kan worden maar het koelmiddel ook doorheen stroomt in bepaalde modussen.
Verder zie ik hem alleen leverbaar voor een redelijke prijs in Italie a 2000 euro, maand levertijd (als dat echt zo is) en op veel plekken elders in Europa een heel stuk duurder.

SCOP van 5.6 is toch weer niet zo indrukwekkend als je voor ~1100 euro een Daikin Perfera FTXM20R / RXM20R hebt die al 5.1 doet. Echter doet zo'n Daikin bij -10 nog maar 1,36kW

Mitsubishi Hyper Heating kan interessanter zijn, bijvoorbeeld de MSZ-FH25VE + MUZ-FH25VEHZ. Die heeft in de basis geen uitzonderiljke SCOP van 4.9, een prima waarde, maar zal door andere compressor type waarschijnlijk een hogere SCOP behouden bij lage temperaturen. Dat zeggen ze dan ook, maar het ontbreekt even aan SCOP cijfers bij -7 of -15. Wel is het zo dat max input power maar 580W moet pakken en vermogen bij -7 en -15 nog steeds 3.2 kW is. Dit duidt op extreem goede COP cijfers van rond de 5 voor die lage temperaturen. Ze hebben een compressor van een harder soort metaal gemaakt, zodat hij hogere compressie kan halen en er minder last is van krimpen/uitzetten behuizing in de kou.
De Panasonic VZ9 doet heeft een 900W motor en rapporteert echter wel een stuk meer vermogen dan de Mitsubishi, maar max input power is 2.7kW, dus ik denk dat die heat storage gewoon aan gaat. Want anders zou hij ook een COP van rond de 5 moeten hebben rond -10 o.i.d., maar ze rapporteren zelf al een COP van 2 bij -7.

De Mitsubishi is verder een in Nederland geleverd product en lijkt gewoon voorradig te zijn. En hij zit als set zo rond de 1300 euro in NL. Dus ik denk dat deze de betere papieren heeft.
Hmm is echt die Nordic modellen, grappig is dat we traditioneel naar meer zuidelijke landen kijken voor airco's qua ervaringen en webshops, maar dat er dus nog een parallel universum blijkt te bestaan voor L/L warmtepompen in koude landen waar het helemaal gericht is op verwarmen. Die Deense site haalt de panasonic Heatcharge ook aan als uitzonderlijk efficient om te verwarmen, het is ook een model voor de koude markt en kost minimaal 2k voor een split setje. Je maakt mij niet wijst dat die Pana maar een COP van 2 haalt bij -7 terwijl zo'n Mitsu voor dezelfde markt het dubbele haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoyTrax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-05-2024
Cartman! schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:30:
Heb vorige week nog de verkoper over de vloer gehad om een 2e plan te maken. Het vorige plan was om pompjes te gebruiken omdat de units in het midden van de kamer te hebben maar dat was niet ideaal/mooi. Nu hebben we toch een ander plan bedacht waar dit niet nodig is (ivm geluid en evt onderhoud), ik zou een kritische blik van de experts hier waarderen:

Woonkamer (~50m2) waar de unit in de hoek komt naast de 6,5m brede vouwpui waardoor deze efficient kan koelen. Verwarming is in de hoek minder optimaal maar daar kan ik mee leven.
code:
1
2
3
4
5
6
7
Merk: Daikin
Model: Wand Stylish
Type: Singlesplit
Binnen unit: FTXA50AW, woonkamer
Buiten unit: RXA50
Capaciteit koelen: 1.700/5.000/5.300watt
Capaciteit verwarmen: 1.700/5.400/6.500watt

Slaapkamer 1e + 2e verdieping (beide kamers ~12m2):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Merk: Daikin
Model: Wand Perfera
Type: Multi Split
Binnen unit: FTXM 20 R, slaapkamer 1
Binnen unit: FTXM 20 R, slaapkamer 2
Buiten unit: 2 MXM 40N
Capaciteit koelen: 800/4.000/4.800watt
Capaciteit verwarmen: 900/5.200/6.220watt

Het totaal incl boringen komt op €7995 uit, forse prijs maar dan is het wel erg mooi. Of is de prijs wellicht te hoog?

edit: nog een optie op meerprijs om van de onderste 3 units te maken zodat ook de hobbykamer een eigen unit krijgt a €1750.
Wat is zo’n beetje de afstand tussen de binnen en buitenunits? Hoogwerker o.i.d. vereist? Is het een bekende/gerenommeerde installateur? Is het een Daikin installateur? Installateurs welke rechtsreeks in kunnen en mogen kopen, geloof vanaf €100.000-150.000 per jaar, krijgen namelijk andere kortingscondities (kan wel 15% schelen op inkoop).

Allemaal relevant om te kunnen zeggen of de prijs marktconform is.

Zag nog ergens postje voorbij komen over het pendelen, verschil tussen een 3.5kW en 5kW valt wel mee, minimum waarop ze kunnen draaien is respectievelijk 1.4 en 1.7 kW.

Verder zijn Daikin units een van de duurste en naar de kwaliteit gekeken hun geld niet waard, maar dat is dan mijn mening.

Heb in het verleden enkele honderden splitjes geïnstalleerd, krijg nog jaarlijks prijsboeken van verschillende importeurs. Nu meer bezig met de grotere klimaatsystemen.

Meer info -> DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
ASW1 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:21:
[...]

Hmm is echt die Nordic modellen, grappig is dat we traditioneel naar meer zuidelijke landen kijken voor airco's qua ervaringen en webshops, maar dat er dus nog een parallel universum blijkt te bestaan voor L/L warmtepompen in koude landen waar het helemaal gericht is op verwarmen. Die Deense site haalt de panasonic Heatcharge ook aan als uitzonderlijk efficient om te verwarmen, het is ook een model voor de koude markt en kost minimaal 2k voor een split setje.
Ja het lijkt mij voor velen in dit topic logisch om naar dit Nordic segment te kijken. Omdat velen hier juist airco's kiezen voor het verwarmen kiezen.
Je maakt mij niet wijst dat die Pana maar een COP van 2 haalt bij -7 terwijl zo'n Mitsu voor dezelfde markt het dubbele haalt.
Ja de praktijk zal wel anders zijn maar dit las ik in 1 van de vele PDFs van Panasonic zelf.
Ik denk ook wel dat de Panasonic het prima zal doen.
Maar ik vind voor nu de Mitsubishi praktischer omdat die gewoon voor redelijke prijzen te bestellen is in NL, beschikbaar is, en ook gewoon tot -25 werkt. En de Mitsubishi doet het dus ook erg netjes en efficient bij lage temperaturen.

Edit: Oh jammer weer, ik lees net dat die Mitsubishi set nog op R410 werkt. Hmm, misschien hebben ze een andere hyperheating set op R32, weer even zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 13-10-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:46
Houdt ook even rekening ermee dat SCOP een heel ander getal is dan de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
revolution-nl schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:50:
[...]

Wat ik gemerkt heb,
De offset veranderd met twee graden, de koelt/verwarmt unit op een laag pitje naar de gewenst temperatuur.

Verder geen idee, ben de afgelopen winter niet uit de eco modus geweest, een vermogens cap lijkt het dus niet te zijn.
Ecomode is ook een vermogenscap, tenminste bij Daikin wel.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
!null schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:33:

Maar ik vind voor nu de Mitsubishi praktischer omdat die gewoon voor redelijke prijzen te bestellen is in NL, beschikbaar is
Waar zie je die dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
Hebben we hier wel nordic machines nodig? Zelfs afgelopen februari is maar -5.8C gemiddeld op de allerkoudste dag, en warmer dan dat als je de dag temperatuur neem, 's nachts laat ik hem niet aan staan.

Op -7C houdt mijn (relatief simpele LG) multi buitenunit nog 5.2 kW over van de 6.3 kW nominaal, dat is ruim voldoende dus om een polar vortex koudegolf te overleven. Daarnaast kan ik altijd nog de CV aanzetten of COP=1 elektrische kachels gebruiken.

Ik heb in die week 3 - 4.5 m3 per dag verbrand, stel dat het alleen overdag gedurende 12 uur de ketel aan stond, is dat 45/12=3.8kW gemiddeld. Dat moet geen probleem zijn, dat is ruim onder 5.2 kW max. Pas als het nog veel kouder is moet ik 16 or 24 uur shifts draaien of bijstoken.

Overigens vond ik net nog een aardig rapport over warmtepomp prestaties in de praktijk in Noorwegen. Daar vonden ze ook iets dat mij beetje fishy lijkt - namelijk dat bij de warmtepompen met de beste SCOP de Pdesign extra laag wordt gezet, veel lager dan de maximale capaciteit wat haalbaar is.

Dat zorgt ervoor dat ze meer partial load draaien wat prima is voor zuinigheid, maar het wordt wel lastig appels met appels vergelijken zo. Dan komt die LG van mij toch weer beter uit, ze stickeren het met Pdesign=5.2kW, dat betekent dat het gewoon 100% load draait bij de lage temperatuur testen voor verbruik, gewoon A+ zonder trucjes en veel zuiniger in de praktijk als ik maar de helft of kwart van gebruik.

Daarnaast houdt deze unit nog best veel van de nominale capaciteit over bij kou, 5.2 kW @ -7 / 4.9 kW @ -10 van de 6.3 kW nominaal. Bij de Daikin Stylish 3.5 kW is dat 2.17 kW @ -10 van de 4.0 kW nominaal. Dan kost die extra SCOP wat aan power bij echt koud weer.

Anyway, ik denk dat welke set dan ook het prima doet in Nederland zolang je iets anders erbij hebt en als je huis goed is geïsoleerd. Zonder die 2 wordt het heel lastig om 100.0% zeker te zijn van verwarming, lucht-water warmtepompen lossen dat op met een 3 of 6 kW element of hybride met CV backup, met lucht-lucht kunnen we dat oplossen met een los straalkacheltje of blower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 21:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Ik heb inmiddels een aantal offertes voor een 2,5Kw L/L wartempomp. Wie heeft ervaring met een van deze units en waar gaat jullie voorkeuren naar toe. Deze unit komt te hangen in onze bioscoopruimte voor onze kinderen. Heb onderstaande types ontvangen met bijbehorende bedragen :
FTXP25 €1722.- ex BTW
FTXM25 €2105.- ex BTW
ATXM25R € 2312,00 ex BTW
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Voor mij is van belang goed rendement in warmte, WIFI, A++ of A+++ en een laag geluidsnivo. Ben zeer benieuwd of iemand van jullie ervaringen heeft met een van bovenstaande drie units, waarbij ik graag verneem, zodat ik met jullie input de juiste keuze kan maken.
Thnx.

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
https://4seizoenenmarkt.n...-msz-fh25ve-muz-fh25vehz/
Dit is in NL en de MSZ-FH heeft Hyper Heating.

Echter inmiddels ben ik achter dat er een ander Panasonic model is, de HZ, ook met R32 en dat nanoe-x filtering, die ook zeer nette SCOP waardes haalt. En hierbij geeft Panasonic veel meer data. Dit is blijkbaar een veel gebruikt model in Scandinavie:
https://www.aircon.panaso...nasonic-hz25uke-flagship/
Scroll naar beneden en klik even de show all open. Zoveel data geven ze niet voor de VZ9 serie.
Vermoedelijk presteert de VZ vergelijkbaar maar zo'n tabel is compacter voor de VZ.

Anyway, deze is wel goed verkrijgbaar in Scandinavie voor 1500 euro. Waar die VZ serie erg duur is.
En deze HZ heeft ook een middel om kou binnen gedurende ontdooien buiten unit te voorkomen, alleen noemen ze het geen heat charge.

Mitsubishi is dus nog wel iets makkelijker en goedkoper verkrijgbaar dan die HZ die uit noorden moet komen. Maar ik zal nog even kijken wat verder de verschillen zijn. R410a is jammer en ik weet niet of hij iets vergelijkbaars heeft als nanoe-x filtering e.d.
w00key schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:34:
Hebben we hier wel nordic machines nodig? Zelfs afgelopen februari is maar -5.8C gemiddeld op de allerkoudste dag
Eh ik heb hier een week lang -10 gehad met oostenwind die hier vrij spel had, dus effectieve temperatuur die buitenunit te verduren krijgt was waarschijnlijk lager.
Anyway, ik denk dat welke set dan ook het prima doet in Nederland zolang je iets anders erbij hebt en als je huis goed is geïsoleerd. Zonder die 2 wordt het heel lastig om 100.0% zeker te zijn van verwarming, lucht-water warmtepompen lossen dat op met een 3 of 6 kW element of hybride met CV backup, met lucht-lucht kunnen we dat oplossen met een los straalkacheltje of blower.
Ja en dat heb ik dus allemaal niet. Wel de goede isolatie.
Voor mij moet de airco alles doen, en ik heb geen zin in elektrische elementen bij schakelen als er ook gewoon airco's zijn die een fatsoenlijke SCOP instand kunnen houden zelfs richting de -10. Maar al wordt het niet -10, het is wel duidelijk dat de SCOP goed blijft.

En van zo'n verder prima Daikin Perfera blijft dus nog maar 1.36 kW over, en dat is voor veel huizen niet veel. Dan moet hij dus hele etmalen gaan draaien, waarin hij vooral draait op de compressor warmte :+

Uiteraard zijn winters relatief zacht en voldoen de meeste airco's. Maar gezien het ons enige verwarming wordt voor die ruimte vind ik zo'n Nordic model heel erg logisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vitessevette
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-09 01:32
Mitsubishi heeft nu de Hyperheat LN Series.

3750Wp ZZO, MG4 Luxury, 1x L/LMitsubishi 3,5+2x 2,5. WPB 300L. Gasloos sinds oktober 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
FD2 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:16:
[...]

Piet,
Dat kan een rekenregel zijn natuurlijk maar ik geef je op een briefje dat 4 fans die 7 kW wegblazen heel wat minder herrie geven dan 2 fans die 7 kW wegblazen.
Dat ben ik niet met je eens.
Als je de specs kijkt van een grotere multisplit of een kleinere single split zit er niet veel verschil in geluid. De ventilator is niet alleen van belang, maar ook de compressor en de kast isolatie.
Overigens ben ik bezig met de gemeente over het plaatsen van een multi-split in de voortuin. Ik heb hierbij goed contact met BoWoTo en krijg zo een aardig inkijkje hoe de gemeente worstelt met de wildgroei aan buitendelen. Met name geluidoverlast en de welstand zijn een groot aandachtspunt want ze vinden dat de leefbaarheid gewaarborgd moet worden.
Bij het eerst zijn ze heel makkelijk. Klachten, dan dient de eigenaar de documentatie te verstrekken en een geluid berekening gebasseerd op de specs. Ze doen niets met metingen. Per 1 april is de eis max 40 dB(A) op de erfgrens.
Kom je daar met de berekening boven dan moet je maatregelen nemen. Meerdere splits ga je dus direct onderuit. Je kunt verplaatsen of aantonen dat een suskast wel voldoet. Met 3 splits moet je dus 3 kasten kopen wat met een multi maar één is.

Buitendelen aan de voorkant gaan ze ook op letten.
Staat hij los in de tuin dan is het een niet bewoonbare constructie in het voorterrein. Dit is vergunning plichtig. Dit wordt zelden goedgekeurd door de welstand en wordt vergunning geweigerd. Je kunt dit ondervangen door de unit geheel uit het zicht te onttrekken (struiken plaatsen). Op dakkapellen kun je dus vergeten. Ze vinden de stad verloederen en willen dit tegengaan.
De gemeente ziet ook wel dat er een grote vraag is naar airco's en heeft daarom een tussen oplossing bedacht.
De buitenunit moet aan de muur hangen. Dan is het een uitbreiding van de woning. Ze hanteren hier een maximale afmeting voor van 100x100x50 cm (inclusief afstand tot muur). De installatie is dan vergunning vrij (maar wel meldplicht). Je moet aantonen dat je niet boven de 40 dB(A) komt op de erfgrens (ook over de gevel) naar de buren. Mogelijk wordt je wel verplicht de installatie in kleur aan te passen zodat hij beter wegvalt tegen de gevel.
Maar meerdere splits is hier dus ook onmogelijk.

De Handhaving let op rommelige situaties. Dit geldt ook in principe ook voor PV installaties die het staatbeeld verrommelen. De gemeente wil de wildgroei gewoon gaan stroomlijnen en ik vind dat op zich terecht dat ze gaan ingrijpen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
!null schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 00:00:

Eh ik heb hier een week lang -10 gehad met oostenwind die hier vrij spel had, dus effectieve temperatuur die buitenunit te verduren krijgt was waarschijnlijk lager.

[...]

Ja en dat heb ik dus allemaal niet. Wel de goede isolatie.
Voor mij moet de airco alles doen, en ik heb geen zin in elektrische elementen bij schakelen als er ook gewoon airco's zijn die een fatsoenlijke SCOP instand kunnen houden zelfs richting de -10. Maar al wordt het niet -10, het is wel duidelijk dat de SCOP goed blijft.

En van zo'n verder prima Daikin Perfera blijft dus nog maar 1.36 kW over, en dat is voor veel huizen niet veel. Dan moet hij dus hele etmalen gaan draaien, waarin hij vooral draait op de compressor warmte :+

Uiteraard zijn winters relatief zacht en voldoen de meeste airco's. Maar gezien het ons enige verwarming wordt voor die ruimte vind ik zo'n Nordic model heel erg logisch.
Woon je wel in Nederland ?
Koudste wat ik vond was Hupsel: https://weerstatistieken.nl/hupsel/2021/februari
Met -16,2 als laagst gemeten en gemiddeld over een dag -8,3 als laagste.
Officiële weerstations: https://www.weerwoord.be/uploads/2210201273640.gif

Ik snap heus wel dat je kijkt naar deze modellen. En naar de cijfers bij temperaturen onder 0. Je moet je echter afvragen of deze apparaten het waard zijn voor die paar dagen per jaar. Ze zijn eigenlijk bedoelt voor plekken waar het vaker -10 is, of waar het nog verder onder 0 kan zijn. Daarom zegt men hier ook om desnoods een elektrische kachel te kopen zodra de airco het niet meer aan kan. Dat is dan ook maar voor een paar dagen.

PS. het is ook slim om de buitenunit niet vol in de wind te zetten. Kwam hier laatst nog een plaatje voorbij van een handleiding dat je ook met schotten kan werken als er te veel wind van de zijkanten komt.

[ Voor 9% gewijzigd door Plenkske op 14-10-2021 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@Plenkske Ja ik woon in NL en de -10 gebeurt bijna nooit meer. Maar dit geldt denk ik voor iedereen die hier een airco koopt om te verwarmen.

Ik zou namelijk de vraag om willen draaien, waarom zou je NIET zo'n Nordic model kopen als het je om te verwarmen is? Er zijn namelijk bijzonder weinig nadelen aan, ik geloof zelfs geen enkele.

Want stel ik wil een nette airco om te verwarmen, beetje luchtbehandeling erop, lekker stil. Dan zit ik sowieso al tussen de 1200 en 2000 euro te kijken voor het apparaat zelf.
De Nordic modellen zitten ook gewoon in die range, alleen die Panasonic VZ is een duur en moeilijk verhaal.

Genoemde Mitsubishi FH en LN serie zijn gewoon verkrijgbaar in Nederland van 1100 tot 2000 euro.

Waarom zou ik een toestel willen waarvan zowel SCOP als leverbaar vermogen begint in te kakken onder 0? Zoals genoemde Daikin met 1,36kW? 1,36kW is nog steeds iets meer dan mijn warmteverlies bij -10 maar een comfortabele marge is het niet, en de boel draait dan voor meer dan de helft op compressor warmte.
Waarom zou ik zoiets kopen en dan een elektrisch kacheltje / infrarood paneeltje ernaast als het ook gewoon in goed kan.

Ik heb ons vorige huis gasloos gemaakt middels lucht/water warmtepomp. In die gevallen wilde ik ook gewoon een warmtepomp die onder 0 nog wat deed en een beetje efficient. Was dat niet zo, koos ik voor een ander. Daarbij keek ik vaak naar de specs wat hij deed bij -7. Een COP van onder de 2 of een halvering van vermogen was niet acceptabel geweest.
Dus wat is er anders aan? Of het lucht/lucht of lucht/water is maakt niet uit, ik koop een verwarmingstoestel.
En uiteindelijk hield ik dat rijtjeshuis warm met minder dan 250kWh op jaarbasis. Want het werkte gewoon extreem goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Vitessevette schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 07:54:
Mitsubishi heeft nu de Hyperheat LN Series.
Kijk, die is mooi met R32, redelijk betaalbaar (1600+ euro), lekker stil en luchtbehandeling erop.

En zoals Mitsubishi doet, die Nordic modellen gewoon in Nederland leveren. Niet weghouden zoals Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
!null schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:31:
@Plenkske Ja ik woon in NL en de -10 gebeurt bijna nooit meer. Maar dit geldt denk ik voor iedereen die hier een airco koopt om te verwarmen.

Ik zou namelijk de vraag om willen draaien, waarom zou je NIET zo'n Nordic model kopen als het je om te verwarmen is? Er zijn namelijk bijzonder weinig nadelen aan, ik geloof zelfs geen enkele.

Want stel ik wil een nette airco om te verwarmen, beetje luchtbehandeling erop, lekker stil. Dan zit ik sowieso al tussen de 1200 en 2000 euro te kijken voor het apparaat zelf.
De Nordic modellen zitten ook gewoon in die range, alleen die Panasonic VZ is een duur en moeilijk verhaal.

Genoemde Mitsubishi FH en LN serie zijn gewoon verkrijgbaar in Nederland van 1100 tot 2000 euro.

Waarom zou ik een toestel willen waarvan zowel SCOP als leverbaar vermogen begint in te kakken onder 0? Zoals genoemde Daikin met 1,36kW? 1,36kW is nog steeds iets meer dan mijn warmteverlies bij -10 maar een comfortabele marge is het niet, en de boel draait dan voor meer dan de helft op compressor warmte.
Waarom zou ik zoiets kopen en dan een elektrisch kacheltje / infrarood paneeltje ernaast als het ook gewoon in goed kan.

Ik heb ons vorige huis gasloos gemaakt middels lucht/water warmtepomp. In die gevallen wilde ik ook gewoon een warmtepomp die onder 0 nog wat deed en een beetje efficient. Was dat niet zo, koos ik voor een ander. Daarbij keek ik vaak naar de specs wat hij deed bij -7. Een COP van onder de 2 of een halvering van vermogen was niet acceptabel geweest.
Dus wat is er anders aan? Of het lucht/lucht of lucht/water is maakt niet uit, ik koop een verwarmingstoestel.
En uiteindelijk hield ik dat rijtjeshuis warm met minder dan 250kWh op jaarbasis. Want het werkte gewoon extreem goed.
Geen idee wat het nadeel is, waarschijnlijk iets duurder ? Misschien dat ze wat meer verbruiken qua opgenomen vermogen ?
Ik zeg verder ook niet dat je het niet moet doen, maar ik snap wel dat er in Nederland minder aandacht voor is.

Je noemt die Daikin met 1,36kW maar over welk model heb je het dan ? Als die normaal 2kW of 2,5kW doet dan vind ik het nog meevallen.

Betreft die Mitsubishi serie. De LN serie is de Diamond serie en blijkbaar is er daarbij keuze voor buitenunits met hyper heating. Dit zijn de buitenunits met type MUZ-LNxxVGHZ , xx is dan nom. capaciteit bv 35 en HZ is de hyper heating toevoeging.
In Nederland is dit de importeur:
https://alklima.nl/leveri...tenunits/diamond-inverter

Maar daar staat dan weer niet het 35 model terwijl ik die ergens anders wel tegenkwam. Als ik google voor de prijzen dan krijg ik wisselende resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
@!null wat is de reden dat je nu voor Lucht/lucht gaat, als lucht/water vorige keer goed werkte?
Oprechte vraag. Want zit zelf met dezelfe vraag....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
!null schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:31:

Een SCOP kan volgens mij helemaal niet inkakken, omdat deze afhankelijk is van een gemiddeld seizoen, niet van de buitentemperatuur op een bepaald moment.

Dat de COP op een bepaald moment inkakt ten opzichte van wat de unit normaalgesproken doet lijkt me onvermijdelijk ivm defrosts.

Ook het vermogen moet wel inzakken. De enige manier om dit op peil te houden is met een backup heater met COP = 1. Dan behoudt je het vermogen, maar verlies je op efficiëntie.

Dat gezegd hebbende weet ik ook niet echt wat het verschil is tussen Nordic units en onze units, maar je komt voor zover ik kan zien niet om de bovenstaande wetmatigheden heen.

Wel kan het natuurlijk zijn dat een Nordic model bijvoorbeeld een stevigere compressor heeft ofzo (ik zeg maar iets), waardoor de SCOP dus anders is dan voor een gewoon model, en de COP en het geleverde maximumvermogen pas op een lagere temperatuur plaatsvindt. Wat ik me daarbij voornamelijk afvraag is wat dit met het minimum afgiftevermogen en de levensduur van de compressor doet. M.a.w. het klinkt alsof de Nordic modellen modellen zijn die hier een stap of 2 hoger (qua afgiftevermogen) worden aangeboden. Maar nogmaals, ik ken de daadwerkelijke verschillen ook niet.

Overigens moet een COP van 2,5 bij -7 makkelijk haalbaar zijn als je een beetje een fatsoenlijk model hebt.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
HarmoniousVibe schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:38:

Overigens moet een COP van 2,5 bij -7 makkelijk haalbaar zijn als je een beetje een fatsoenlijk model hebt.
Inderdaad, en je noemt 2,5 denk ik omdat het dan nog steeds efficienter is dan een ketel ?

Algemene tip voor iedereen: vaak staan er energielabels in de documentatie bij buitenunits. Daarin staan veel gegevens.
De buitenunit die voor mij in bestelling staat heeft bij verwarming het volgende.

Max vermogen: 6,4 kW met COP 4,1
Design load (maw gemiddeld vermogen): 3,2 kW
SCOP bij design load: 4,6
Capaciteit bij -7: 2,9 kW COP 3,3
Capaciteit bij -10: 2,7 kW
Capaciteit bij -15 (limiet): 2,3 kW COP 2,5

De COP bij -10 staat niet in het energielabel. Er staan ook nog COPs bij hogere temperaturen. Die loopt op naar 7,7 bij 12 graden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:41
Niet alles gelezen over verwarmen ed maar misschien en handige site voor sommige.

https://www.eurovent-certification.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
medal schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:31:
Niet alles gelezen over verwarmen ed maar misschien en handige site voor sommige.

Ah kijk, alle energie labels bij elkaar met bijbehorende COP cijfers. Handig !

Als ik dan de buitenunit die hier komt vergelijk met de versie die wel Hyper Heating heeft, zie ik de volgende verschillen:
- SEER bij de HZ versie is lager
- Bij -7 doet de HZ versie nog 7,7 kW versus 2,9 kW. De COP is dan 2,41 vs 3,30
- Op de limiet doet de HZ versie bij -25 nog 4,2 kW met COP 1,74
- De HZ versie doet bij andere temperaturen over het algemeen meer kW tegen een lagere COP, maar wat opvallend is dat bij temperatuur +12 ineens de gewone versie beter presteerd.
Gewone bij +12: 4,5 kW COP 7,7
HZ bij +12: 2,9 kW COP 5,63

De HZ versie heeft dus vanaf een temperatuur tussen 7 en 12 graden (en lager) meer verwarmingscapaciteit, met een lagere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key

Ah daar staat iets dat ik niet wist. Mijn non Nordic LG houdt op bij -15C, 5 kW declared capacity, 2.2 COP. Ik hoef me dus nooit zorgen te maken, alleen op 4 februari 2012 is het 1 keer -16.5 geweest in de nacht maar ook toen was het overdag "maar" -3.8. Handig dat zeeklimaat.

Deze buitenunits had ik in gedachte voor mijn installatie, stats uit eurovent:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/msfoOR7.png

LG: deze is getest met de Standard Plus binnenunits, die zijn niet echt goed in verwarmen, single split SCOP is 4.0. De Deluxe die ik heb hangen halen in single split 4.6. De buitenunit zelf stickert LG met A+ / 4.4, maar dat is afhankelijk van met welke binnenunits ze getest hebben, deze zie ik helaas nergens.

De Daikin met 2x FTXM (Perfera) is inderdaad ook wel zuinig, maar ook daar is YMMV, niet elke binnenunit is zo goed met verwarmen. Ze leveren minder capaciteit bij TOL / limiet temperatuur, de LG gaat vrolijk door met 5 kW, dat is gek :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Mooi, weer een nieuwe informatie bron, moet ik weer even voor gaan zitten.
Waah schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:30:
@!null wat is de reden dat je nu voor Lucht/lucht gaat, als lucht/water vorige keer goed werkte?
Oprechte vraag. Want zit zelf met dezelfe vraag....
Mijn vorige huis was een nieuwbouw standaard rijtjeshuis en had ik ook al voorgesorteerd op LTV verwarming, beneden vloerverwarming.
Nu heb ik houtskeletbouw, alles van hout, en wilde ik niet met al dat leidingwerk werken. Bijna alles is nu decentraal opgelost, dat versimpelt het wat.

Daarbij komt dat de warmte vraag erg laag is. En dus installatie kosten lager moeten uitkomen. Lucht/water warmtepomp heeft uiteraard nog voordeel dat hij ook boiler efficient kan
verwarmen.
Maar gezien we nu weinig thermische massa hebben, is een airco wel fijn, ondanks dat we rekening hebben gehouden met zon.
Koeling middels vloerverwarming beviel me trouwens niet. Al was de hart op hart afstand wellicht ook niet bedoeld voor koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

w00key schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:35:

Deze buitenunits had ik in gedachte voor mijn installatie, stats uit eurovent:

[Afbeelding]

... de LG gaat vrolijk door met 5 kW, dat is gek :o
Da's wel een heel bijzondere evolutie van die LG; verwarmingsrendement dat stijgt bij lagere temperaturen?
Zo wil ik er ook wel 1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik ben er weer even doorheen gegaan. Eerst zat ik te sorteren op COP bij -7, maar ik heb nu toch maar uitgegaan van +2 graden als belangrijkst. De +12 vind ik al helemaal niet interessant want dan draait hij amper.

Bij +2 zie je dat het een feestje is van Panasonic VZ serie, en daarna Daikin Ururu Sarara. Redelijk volgens verwachting. Waar die VZ serie moeilijk verkrijgbaar is hier etc. En de Daikin is beter verkrijgbaar maar duur.

Maarja, bij +2 COP zit je dus na de bovenstaande twee productlijnen al meteen rond de 5.3, waarbij er legio opties zijn, zo ook een Panasonic Ethera (XZ25-VKE) van 1100 euro die bij -7 nog een COP van 3.5 haalt.
Met andere woorden, het hoeft niet heel duur te zijn om wat betere cijfers te halen bij lagere temperaturen.

En daar was het me vooral om te doen. Dat -30 verhaal enzo is leuk, maar ik denk dat het zeker acceptabel is om bij -15 te stoppen. Ik denk dat de nordic modellen veel beter presteren in die kou, maar het verschil bij ons klimaat is dus waarschijnlijk niet groot genoeg om hiervoor te kiezen.
Dit is dus op basis van goed presterende airco's in deze database. Niet iedere standaard airco kan zich meten met dit soort cijfers (zoals COP van 3.5 bij -7) etc.

Dat maakt die database ook zo fijn, want het kost echt moeite om erachter te komen wat die airco's doen rond de 0 en lager. Specs bij -7 worden zelden vermeldt. Wat misschien ook alweer genoeg zegt.

Edit: Overigens vind ik die Mitsubishi LN serie nog steeds wel aardig, omdat die nauwelijks meer kost, redelijk verkrijgbaar is, en wel gewoon doorstampt tot de -25. Valt te overwegen. Die presteert dus nauwelijks beter in Nederland, maar dan hoef je dus geen backup maatregelen te nemen.
Echter tja, -15 komt al amper voor zoals gezegd.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 14-10-2021 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Slonzo schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:13:
[...]

Da's wel een heel bijzondere evolutie van die LG; verwarmingsrendement dat stijgt bij lagere temperaturen?
Nee het rendement daalt, maar het vermogen stijgt (er wordt een verwarmingselement bij aangezet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
HarmoniousVibe schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:38:
[...]

Wel kan het natuurlijk zijn dat een Nordic model bijvoorbeeld een stevigere compressor heeft ofzo (ik zeg maar iets), waardoor de SCOP dus anders is dan voor een gewoon model, en de COP en het geleverde maximumvermogen pas op een lagere temperatuur plaatsvindt.
Ja Mitsubishi Hyper Heating is echt een andere compressor die hogere compressie haalt bij lage temperaturen door ander soort metaal.

Mooi stukje techniek, fantastisch voor het koudere Noorden, maar wat we nu zien is dat je daar niet of nauwlijks voordeel haalt zo bij -7 of +2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
!null schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:49:
Ik ben er weer even doorheen gegaan. Eerst zat ik te sorteren op COP bij -7, maar ik heb nu toch maar uitgegaan van +2 graden als belangrijkst. De +12 vind ik al helemaal niet interessant want dan draait hij amper.

Bij +2 zie je dat het een feestje is van Panasonic VZ serie, en daarna Daikin Ururu Sarara. Redelijk volgens verwachting. Waar die VZ serie moeilijk verkrijgbaar is hier etc. En de Daikin is beter verkrijgbaar maar duur.

Maarja, bij +2 COP zit je dus na de bovenstaande twee productlijnen al meteen rond de 5.3, waarbij er legio opties zijn, zo ook een Panasonic Ethera (XZ25-VKE) van 1100 euro die bij -7 nog een COP van 3.5 haalt.
Met andere woorden, het hoeft niet heel duur te zijn om wat betere cijfers te halen bij lagere temperaturen.

En daar was het me vooral om te doen. Dat -30 verhaal enzo is leuk, maar ik denk dat het zeker acceptabel is om bij -15 te stoppen. Ik denk dat de nordic modellen veel beter presteren in die kou, maar het verschil bij ons klimaat is dus waarschijnlijk niet groot genoeg om hiervoor te kiezen.
Dit is dus op basis van goed presterende airco's in deze database. Niet iedere standaard airco kan zich meten met dit soort cijfers (zoals COP van 3.5 bij -7) etc.

Dat maakt die database ook zo fijn, want het kost echt moeite om erachter te komen wat die airco's doen rond de 0 en lager. Specs bij -7 worden zelden vermeldt. Wat misschien ook alweer genoeg zegt.

Edit: Overigens vind ik die Mitsubishi LN serie nog steeds wel aardig, omdat die nauwelijks meer kost, redelijk verkrijgbaar is, en wel gewoon doorstampt tot de -25. Valt te overwegen. Die presteert dus nauwelijks beter in Nederland, maar dan hoef je dus geen backup maatregelen te nemen.
Echter tja, -15 komt al amper voor zoals gezegd.
LN serie is de diamond serie, waarbij je buitenunits hebt met en zonder die hyper heating. Dus daar moet je wel goed op letten als je daar naar zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieker70
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:11
Goedendag.
hier een advies aanvraag,
ik wil graag de woonkamer gaan verwarmen met en airco.
de ruimte is 100 m3.
mijn vraag is hoeveel KW heb ik nodig.
Het huis is van 1995, een hoek woning met de zijkant op het oosten.
ben wel opzoek naar een stille binnenunit.

Gr Bert.

spouwmuur isolatie, HR glas in alle ramen.
Garage aan de zijkant. aan de achterkant nog een serre met Hr++ glas, deze word verwamt met een houkachel in de weekenden.
1200 m3 gas per jaar

[ Voor 25% gewijzigd door dieker70 op 14-10-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
dieker70 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:45:
Goedendag.
de ruimte is 100 m3.

Gr Bert.
Beglazing? Isolatie? Uitbouw? Veel glas?
Wat is je gasverbruik?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
Slonzo schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:13:
[...]

Rendement niet, hij gaat van COP van 5 naar 2 als het kouder wordt. Maar bij de SCOP berekening / EN 14825 gebruiken ze

100% load bij Pdesign @ -10C
88% load bij -7
en dan verder met 54%, 35%, 15%. Bij die temperaturen en load % meten ze de COP en berekenen daarmee de SCOP. De gedachte is, als je 5 kW nodig hebt om je huis te verwarmen bij -10, dan heb je bij +2 graden buiten minder nodig, namelijk maar 54% van Pdesign. Daarom testen ze bij +2 graden buiten niet de COP op vol vermogen maar bij een vermogen dat daar ongeveer in de buurt komt.

Als je warmtepomp op -10 de volle vermogen nog beschikbaar heeft lijkt het bij de EN 14825 test punten op dat het sterker wordt als het kouder is, maar nee, dat is niet zo. Bij hogere temperatuur heb je nog meer vermogen maar je wilt niet daarmee de COP/SCOP bepalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:32
@Scooper Hier een Daikin Pefera (binnen unit FTXM35N - buiten unit RXM35N) in de woonkamer van 120m3. Verwarm van 6:00 t/m 23:00 Temperatuur op airco ingesteld op 20 graden met Eco stand aan
fan ingesteld op stand 2, lamellen vast richting Levert 21 a 22 graden gemiddeld op. Volgens 3x verschillende temperatuur meter die verdeeld staan in mijn woonkamer.

Hoekhuis: bouwjaar 1949
Overal kunststof kozijnen met standaard dubbel glas +/- 20 jaar oud.
Isolatie status: geen vloer isolatie, geen spouwmuur isolatie & geen dak isolatie
Gemiddeld jaar verbruik gas: 1000m3 (sinds ik verwarm met airco).
Zonder airco was mijn gas verbruik 1700 M3.

5-10: 110 watt
6-10: 2.63 kwh
7-10: 2,29 kwh
8-10: 2,77 kwh
9-10: 110 watt Zaterdag hele dag weg geweest
10-10: 1,08 kwh
11-10: 3,64 kwh
12-10: 3,37 kwh
13-10: 3,87 kwh
14-10: 3,35 kwh tot nu toe 21:18 vandaag

Hier zie je dat de airco gemiddeld de hele dag 187watt verbruikt.

Daikin Pefera stroomverbuik Home Assistant:

Vandaag 14-10-2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGVFyxVjjiHIdqCgh5lk5O2L1gU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JpiwBZuqnRuvhYdhdwo4BFL.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin Pefera 11-10-2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWctxY2i3JPOlJtA_UeIX-4QRsU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJiSBhrRYhOR7KKKqxqN5C5P.jpg?f=fotoalbum_medium

Overzicht Home Assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImWZ5Jx_qH-qxHOi9eFeH2_HPZU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iGpFRilNwOWHWh5ozyTCyFh.jpg?f=fotoalbum_medium
Scooper schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:47:
[...]

Hier een SRK35ZS-W op een woonkamer van 140m3. Verwarmen van 7:15 tot 22:30. Setpoint 19, levert temperatuur van 20,5-21,0 graden op in de woning. 's Ochtends vaak even 1 of 2 graden warmer om de kamer op temperatuur te krijgen.

5-10: 1,9 kWh
6-10: 2,6 kWh
7-:10 3,2 kWh
8-10: 2,4 kWh
9-10: 1,5 kWh (deels uitgezet ivm schilderwerk waarbij deur/ramen open stonden)
10-10: 3,2 kWh
11-10: 3,1 kWh

Ik zie laatste dagen veel dat hij gewoon bijna continu op 185 watt blijft draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door Dolbyadt op 14-10-2021 21:44 . Reden: Huis informatie toegevoegd ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieker70
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:11
Goedendag.
de ruimte is 100 m3.

Gr Bert.

Garage aan de zijkant. aan de achterkant nog een serre met Hr++ glas, deze word verwamt met een houkachel in de weekenden.
1200 m3 gas per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40

Oh, bedankt voor deze site. Die geeft tenminste een duidelijke vergelijking tussen de verschillende warmtepompen!
De 2,5 kW Daikin die we hebben steken doet het nog beter dan ik dacht. Bij -7 nog 3,1 kW @COP 4,1 en bij -15 nog 2,41 kW @COP 3,18

Wat me wel opvalt is dat het vermogen bij +12 bij de airco's laag is, stijgt naarmate de temperatuur daalt, om dan terug te dalen. Hier vind ik niet dadelijk een uitleg voor op de site, maar ik vermoed dat ze er in die testscenario's van uitgaan dat de warmtevraag bij +12 klein is, en stijgt naarmate de buitentemperatuur daalt. De lagere verwarmingsvermogens bij -15 bijvoorbeeld, zijn mogelijk te verklaren omdat je daar tegen de limieten van de warmtepompen aan loopt.. Heeft iemand een idee of deze redenering klopt, of is er een andere verklaring voor die cijfers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
@GORby Ja dat klopt, zie https://www.varmepumpsfor...opic=65119.0;attach=49952

Warmer = minder vermogen nodig = niet zo belangrijk voor SCOP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Hier sinds een maand of 2 Daikin Perfera R units (4.2kW begane grond en 3.5kW eerste verdieping). Heb de ketel nog niet aan gehad, wat gezien de inhoud van dik 850m3 en 220m2 woonoppervlak van ons huis best wel onverwacht is vind ik. Vrijstaand en jaren ‘80 met geen belachelijk slechte isolatie maar natuurlijk ook niet perfect. Had eigenlijk gezien het vermogen niet verwacht dat ze het zouden bijbenen, omdat de CV zonder pardon 35kW het systeem in kan pompen.

Ik merk dat als ik ruimtes af ga sluiten de units gaan pendelen, wat irritanter is dan constant op een laag niveau draaien. Ook heb je dan gevoelsmatig best grote temperatuurverschillen. Dus vandaag eens eigenlijk het hele huis (ok buiten bijkeuken, kelder, garage en ik had 1 slaapkamerdeur dicht) warmen en dat ging een stuk beter dan proberen beperkte oppervlakte te warmen. In totaal 8kWh verbruikt vandaag. Ik heb geen unit op de zolder hangen waar ik mijn kantoor heb maar binnen een kwartier is het daar al een graad warmer als ik de deur gewoon open laat staan. Begin dan zoals vanmorgen op 16.4 graden en binnen een half uur is het dik 18 graden op zolder. Wel de helft van de zolder dan afgesloten want daar hoeft niemand te zijn.

Ik ga morgen eens met de CV stoken om te kunnen vergelijken, qua temperatuur buiten is het namelijk vergelijkbaar vandaag en morgen. Denk dat er wel een paar kuubjes doorheen zullen gaan, Nefit Topline II Aquapower+ CW6 unit, die de afgelopen maand dus letterlijk alleen is gebruikt voor af en toe wat badwater haha…

Met zonnepanelen die ook nog eens 5.5kWh opgewekt hebben vandaag is het best wel heel goedkoop stoken zo. Uiteraard kost het een aardige cent allemaal maar een airco pak je ook niet om kosten te besparen. Dat het er wel mee kan qua stoken is wel geweldig natuurlijk, zo verdien je toch nog iets terug.

[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 14-10-2021 21:51 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Ah, daarom dat het vermogen van onze US zakt van -7 naar -15, die heeft geen backup heater als ik me niet vergis. De capaciteit voor verwarming is dus puur die van de warmtepomp zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:19
Dolbyadt schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:33:
@Scooper Hier een Daikin Pefera (binnen unit FTXM35N - buiten unit RXM35N) in de woonkamer van 120m3. Verwarm van 6:00 t/m 23:00 Temperatuur op airco ingesteld op 20 graden met Eco stand aan
fan ingesteld op stand 2, lamellen vast richting Levert 21 a 22 graden gemiddeld op. Volgens 3x verschillende temperatuur meter die verdeeld staan in mijn woonkamer.

Hoekhuis: bouwjaar 1949
Overal kunststof kozijnen met standaard dubbel glas +/- 20 jaar oud.
Isolatie status: geen vloer isolatie, geen spouwmuur isolatie & geen dak isolatie
Gemiddeld jaar verbruik gas: 1000m3 (sinds ik verwarm met airco).
Zonder airco was mijn gas verbruik 1700 M3.

5-10: 110 watt
6-10: 2.63 kwh
7-10: 2,29 kwh
8-10: 2,77 kwh
9-10: 110 watt Zaterdag hele dag weg geweest
10-10: 1,08 kwh
11-10: 3,64 kwh
12-10: 3,37 kwh
13-10: 3,87 kwh
14-10: 3,35 kwh tot nu toe 21:18 vandaag

Hier zie je dat de airco gemiddeld de hele dag 187watt verbruikt.

Daikin Pefera stroomverbuik Home Assistant:

Vandaag 14-10-2021
[Afbeelding]

Daikin Pefera 11-10-2021
[Afbeelding]

Overzicht Home Assistant:
[Afbeelding]
Hee, hoe trek je zulke grafiekjes uit een Daikin? Extern met behulp van een Shelly 1PM of dergelijke, of heb ik een API gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
GORby schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:51:
Ah, daarom dat het vermogen van onze US zakt van -7 naar -15, die heeft geen backup heater als ik me niet vergis. De capaciteit voor verwarming is dus puur die van de warmtepomp zelf.
En zo zou het ook moeten zijn. Als hij maar aan ke verwarmingsvraag voldoet, of je moet andere backupvorm hebben (cv ketel etc)

Backup heater associeer ik meer met defrosts, of als je warmtepomp gewoon uit gaat.
Als jij hem puur voor verwarming koopt moet je m.i. dus zorgen dat je bij -5 niet al de backup heater nodig hebt. -15 is uiteraard heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Plenkske schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:44:
[...]

LN serie is de diamond serie, waarbij je buitenunits hebt met en zonder die hyper heating. Dus daar moet je wel goed op letten als je daar naar zoekt.
Ja ik zag het, letten op HZ op uiteinde van buitenunit.

Ik denk dat ik op dit moment makkelijker vind om voor die Panasonic XZ serie te gaan, die vergelijkbaar is, goedkoper, alleen stopt bij -15 wat prima is.
Als het allemaal even duur is of even makkelijk verkrijgbaar dan ga ik wel voor die Mitsubishi, want dan is er dus geen nadeel meer om daarvoor te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
!null schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:06:
[...]

En zo zou het ook moeten zijn. Als hij maar aan ke verwarmingsvraag voldoet, of je moet andere backupvorm hebben (cv ketel etc)

Backup heater associeer ik meer met defrosts, of als je warmtepomp gewoon uit gaat.
Als jij hem puur voor verwarming koopt moet je m.i. dus zorgen dat je bij -5 niet al de backup heater nodig hebt. -15 is uiteraard heel ander verhaal.
Deze winter eens proberen en zien hoeveel we moeten bijverwarmen. Na die winter zien we dan wel of er voor het comfort nog een 2e toestel nodig is om het aangenaam warm te krijgen en de warmte fijn te verdelen. Ik heb weinig zin om met COP=1 te gaan bijverwarmen, zeker met het aankomende capaciteitstarief in België :p
Ik investeer dan liever in wat meer comfort en minder energieverbruik, dan het geld naar de netbeheerder te laten stromen.

CV ketel is er nog wel voorlopig (op stookolie), maar het is de bedoeling om die tank nooit meer bij te vullen en de ketel weg te doen eens de stookolie op is, zodat we van de fossielen af zijn om te verwarmen (thuis toch, de productie van de elektriciteit hebben we minder controle over, al zitten we bij een coöperatieve die 100% groen produceert).

[ Voor 15% gewijzigd door GORby op 14-10-2021 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:32
@Wilke Deze informatie haal ik uit via mijn TP hs110 smartplug.

Daarna in Home Assistant samen met Grafana & InfluxDB samen kun je deze grafieken laten zien.
Wilke schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:51:
[...]

Hee, hoe trek je zulke grafiekjes uit een Daikin? Extern met behulp van een Shelly 1PM of dergelijke, of heb ik een API gemist?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Dolbyadt schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:40:
@Wilke Deze informatie haal ik uit via mijn TP hs110 smartplug.

Daarna in Home Assistant samen met Grafana & InfluxDB samen kun je deze grafieken laten zien.

[...]
Bedankt, ik vroeg mij hetzelfde af namelijk.
Per toeval heb ik nog zo’n HS110 liggen, dus ook maar eens mee gaan klussen dan.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Goedendag.
de ruimte is 100 m3.

Gr Bert.

1200 m3 gas per jaar
Is er niet ergens een rekentool?
Ik wil het ook uitrekenen.

Betaal nu 27cent
En gas 100cent :'(

Deze?
https://www.aircogroep.nl...-het-goedkoopst-verwarmen

[ Voor 8% gewijzigd door Ruud888 op 15-10-2021 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ruud888 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:39:
[...]

Betaal nu 27cent

Deze?
In de startpost staat een rekentool die redelijk werkt volgens mij.
De factoren zijn: inhoud ruimte, isolatie, glastype en ik denk dat je ook rekening kan houden met ligging van je huis en hoeveel wind je bv. vangt. Vaak koelt een vrijstaand huis bijvorbeeld meer af dan een rijtjeshuis.

Ook kan je in dit topic zoeken naar de ervaringen van anderen. Zoek bijvoorbeeld op 120 als je in een ruimte van 120 m3 een LLWP wil.

Over het algemeen willen installateurs iets meer vermogen ophangen dan nodig is. Wij hebben 3 bedrijven over de vloer gehad en slechts 1 heeft foto's gemaakt van tekeningen van ons huis en dat was ook de enige die meteen met een geschikt vermogen kwam. De andere 2 kwamen met te veel.
Te veel is bij single split niet per se erg, vaak is het minimum vermogen dan nog oké. Maar bij multi split kan het minimum vermogen hoog zijn (hoeft niet) waardoor je sneller pendelgedrag krijgt.

[ Voor 24% gewijzigd door Plenkske op 15-10-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ik ben een beetje rond aan het kijken voor een multi-split voor het verwarmen (en koelen) van 6 kamers op de bovenverdieping. Ik zie dat units die 6 binnenunits aan kunnen ergens rond de 12kW verwarmingsvermogen hebben, maar dat is toch wat overdreven voor onze situatie omdat het slaap/werk/bad kamers betreft die we niet op 21graden hoeven te houden, en niet simultaan gebruikt worden.

Lichtere multi-split units kunnen maar 3 binnenunits aan, maar dan moet ik er twee gaan plaatsen.

Is er een beperking op de buitenunit dat er "maar" 3 binnenunits op aangesloten kunnen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ja, per unit moeten er 2 'leidingen' en 1 electra (stuur)kabel worden aangesloten.
Dus je kunt niet zomaal 2 binnenunits op 1 aansluiting op de buitenunit aansluiten.

Buitenunits voor 6 binnenunits zijn vrij schaars denk ik, is ook niet echt gebruikelijk.
Als je persé het aantal buitenunits wilt beperken, zou je kunnen kijken naar 2x3.
Kom je misschien nog 'beter' uit met het leidingwerk ook.

[ Voor 41% gewijzigd door ZeRoC00L op 15-10-2021 10:55 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@boxlessness Bij zoveel binnen units moet je ook goed letten op de maximale totale leidinglengte welke je mag aansluiten. Ik moet een zwaardere unit kijken omdat ik anders de lengte niet kan halen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Pietje555 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:57:
@boxlessness Bij zoveel binnen units moet je ook goed letten op de maximale totale leidinglengte welke je mag aansluiten. Ik moet een zwaardere unit kijken omdat ik anders de lengte niet kan halen.
Oh, dus totale lengte is ook nog een beperking? Het huis is ~12 meter lang, dus de verste binnenunit zal zo'n 15 meter leiding nodig hebben. Maar de totale leiding lengte komt daar natuurlijk behoorlijk boven uit.
Hmmm... dan toch twee units... beetje sub-optimaal, maar kan wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:41
boxlessness schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:05:
[...]

Oh, dus totale lengte is ook nog een beperking? Het huis is ~12 meter lang, dus de verste binnenunit zal zo'n 15 meter leiding nodig hebben. Maar de totale leiding lengte komt daar natuurlijk behoorlijk boven uit.
Hmmm... dan toch twee units... beetje sub-optimaal, maar kan wel.
In jou geval zou ik eigenlijk zeggen dat een 6 split het minst optimaal is, 2x3 split sub optimaal en misschien 3x2 split optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:30
Plenkske schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:02:
[...]

In de startpost staat een rekentool die redelijk werkt volgens mij.
De factoren zijn: inhoud ruimte, isolatie, glastype en ik denk dat je ook rekening kan houden met ligging van je huis en hoeveel wind je bv. vangt. Vaak koelt een vrijstaand huis bijvorbeeld meer af dan een rijtjeshuis.

Ook kan je in dit topic zoeken naar de ervaringen van anderen. Zoek bijvoorbeeld op 120 als je in een ruimte van 120 m3 een LLWP wil.

Over het algemeen willen installateurs iets meer vermogen ophangen dan nodig is. Wij hebben 3 bedrijven over de vloer gehad en slechts 1 heeft foto's gemaakt van tekeningen van ons huis en dat was ook de enige die meteen met een geschikt vermogen kwam. De andere 2 kwamen met te veel.
Te veel is bij single split niet per se erg, vaak is het minimum vermogen dan nog oké. Maar bij multi split kan het minimum vermogen hoog zijn (hoeft niet) waardoor je sneller pendelgedrag krijgt.
In de startpost staat een rekentool voor verkoeling. Ik lees daar niet dat je meer vermogen nodig hebt als je vooral wil verwarmen. Op andere sites lees ik dat je voor verwarmen moet rekenen met factor 40-50. Kan iemand zijn licht daarop laten schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Hoe gaan jullie eigenlijk om met vloerverwarming op gas met een centrale gasketel in combinatie met je nieuwe airco's/LLWP's op elektriciteit om kosten te besparen? Met name het volgende: de thermostaat (iSense) hangt in de woonkamer. Die bepaalt dus of er gestookt wordt, toch? Maar als ik de hele tijd de woonkamer ga bijverwarmen, hoe gaat de rest van mijn huis dan "basiswarm" blijven?

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 15-10-2021 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HyperBart schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:30:
de thermostaat (iSense) hangt in de woonkamer. Die bepaalt dus of er gestookt wordt, toch? Maar als ik de hele tijd de woonkamer ga bijverwarmen, hoe gaat de rest van mijn huis dan "basiswarm" blijven?
Niet. Je kan eventueel een draadloze thermostaat overwegen?

[ Voor 20% gewijzigd door Slonzo op 15-10-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Dolbyadt schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:33:

[...]
Ik vraag mij nog af waarom jullie zo grote temperatuurverschillen hebben.
De ingestelde temperatuur op de airco klopt hier gewoon, dit gaat alleen afwijken als de airco op zijn minimaalvermogen draait en niet verder terug kan, ik vermoed dat dit een "pendelbescherming" is dat de temperatuur +1,5c opgetild wordt.

Gebeurd hier alleen als het buiten warm is en de zon op de ramen(ramen zuid) en daarna gaat de airco "pendelen" als het alsnog niet lukt.

Heeft dat te maken dat ik houtskeletbouw heb en jullie steen bijvoorbeeld?

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 15-10-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Slonzo schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:31:
[...]

Niet. Je kan eventueel een draadloze thermostaat overwegen?
En weersafhankelijke regeling verandert daar niets aan? Ik roep maar wat, stooklijnen enzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
!null schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:57:
[...]

Ja Mitsubishi Hyper Heating is echt een andere compressor die hogere compressie haalt bij lage temperaturen door ander soort metaal.

Mooi stukje techniek, fantastisch voor het koudere Noorden, maar wat we nu zien is dat je daar niet of nauwlijks voordeel haalt zo bij -7 of +2
Als ik het zo zie, dan lijkt het me zo'n Nordic model het meest efficiënt, als het doel is behoud van vermogen en je niet met een straalkacheltje wilt werken, of je ook nog een gasketel hebt hangen.

Immers, het alternatief is een oversized warmtepomp kopen, en daar heb je bijna heel het jaar "last" van. Zowel qua minimum afgiftevermogen (pendelen) als qua lagere (S)COP.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
mr_evil08 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:36:
[...]

Ik vraag mij nog af waarom jullie zo grote temperatuurverschillen hebben.
De ingestelde temperatuur op de airco klopt hier gewoon, dit gaat alleen afwijken als de airco op zijn minimaalvermogen draait en niet verder terug kan, ik vermoed dat dit een "pendelbescherming" is dat de temperatuur +1,5c opgetild wordt.

Gebeurd hier alleen als het buiten warm is en de zon op de ramen(ramen zuid) en daarna gaat de airco "pendelen" als het alsnog niet lukt.

Heeft dat te maken dat ik houtskeletbouw heb en jullie steen bijvoorbeeld?
Het kan van zoveel afhankelijk zijn, bij mij hangen mijn units vlak bij het raam waardoor er eerdere koele lucht bij komt dan de thermostaat in het midden van mijn kamer, gevolg is dat ik de unit 2c lager instel dan de gewenste temperatuur. En warmte stijgt, waardoor zeker, vlak bij de unit, de temp hoger zal zijn dan in de rest van de kamer, daardoor zit er vaak standaard al een offset in. Het is voor ieder huis anders en iedereen zal zelf moeten uitzoeken wat het beste past bij zijn/haar situatie.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Ruud888 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:39:
[...]

Betaal nu 27cent

Deze?
Ik gebruik deze wel eens: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Deze laat aardig wat parameters toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
HyperBart schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:41:
[...]

En weersafhankelijke regeling verandert daar niets aan? Ik roep maar wat, stooklijnen enzo?
Je moet je ketel in de comfort stand zetten met een stooklijn op een buitenopnemer. Hij negeert dan de woonkamer thermostaat, maar boven moet je wel thermostaatknoppen hebben.
Nadeel is dat er dan 24/7 gestookt wordt en dat nogal wat meer gas.
Ik ga het anders doen.
In de woonkamer heb ik vloerverwarming welke op de CV verwarmt. Boven ga ik verwarmen/koelen met een L/L multisplit.
Beneden heb ik maar weinig warmte nodig en nu loopt iedereen toch al te klagen dat het boven niet warm genoeg is om te studeren of werken. Ze gebruiken nu elektrische kachels.
Misschien da ik er nog een Elga hybride bij plaats voor beneden, maar ik wil de gasketel toch houden voor zijn CW5 tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Pietje555 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:05:
[...]

Je moet je ketel in de comfort stand zetten met een stooklijn op een buitenopnemer. Hij negeert dan de woonkamer thermostaat, maar boven moet je wel thermostaatknoppen hebben.
Nadeel is dat er dan 24/7 gestookt wordt en dat nogal wat meer gas.
Ik ga het anders doen.
In de woonkamer heb ik vloerverwarming welke op de CV verwarmt. Boven ga ik verwarmen/koelen met een L/L multisplit.
Beneden heb ik maar weinig warmte nodig en nu loopt iedereen toch al te klagen dat het boven niet warm genoeg is om te studeren of werken. Ze gebruiken nu elektrische kachels.
Misschien da ik er nog een Elga hybride bij plaats voor beneden, maar ik wil de gasketel toch houden voor zijn CW5 tapwater.
Knoppen met vloerverwarming?

Ik heb er ff een apart topic voor gemaakt: Remeha Calenta en iSense icm recente airco/Lucht Lucht WP

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 15-10-2021 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
boxlessness schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:25:
Ik ben een beetje rond aan het kijken voor een multi-split voor het verwarmen (en koelen) van 6 kamers op de bovenverdieping. Ik zie dat units die 6 binnenunits aan kunnen ergens rond de 12kW verwarmingsvermogen hebben, maar dat is toch wat overdreven voor onze situatie omdat het slaap/werk/bad kamers betreft die we niet op 21graden hoeven te houden, en niet simultaan gebruikt worden.

Lichtere multi-split units kunnen maar 3 binnenunits aan, maar dan moet ik er twee gaan plaatsen.

Is er een beperking op de buitenunit dat er "maar" 3 binnenunits op aangesloten kunnen worden?
Zoals @medal al schreef zou ik ook eerder drie duo-split systemen aanraden, dus drie buitenunits en zes binnenunits. Dan kom je met het minimale vermogen ook beter uit.

De meest voor de hand liggende combi is dan zes 2 kW binnenunits en drie 4 kW buitenunits. Kleiner bestaat doorgaans niet. Je kunt de binnenunits ook een beetje overdimensioneren en twee maal 2,5 kW aansluiten op een 4kW buitenunit. Dit zou in beginsel mijn advies zijn.

Mocht je verschillende formaten slaapkamers hebben dan kun je nog een 3,5 kW en 1,5 kW binnenunit samen op een 4kW buitenunit aansluiten. Als die beide tegelijk zijn ingeschakeld dan geven ze respectievelijk ongeveer maximaal 2,8 kW en 1,2 kW waarmee het niet veel verschilt met een 2,5 kW en 1,5 kW combinatie maar wel met het verschil dat een 3,5 kW unit indien nodig nog net even wat meer vermogen kan leveren. Bij een jaren 30-60 woning is dat wellicht geen overbodige luxe maar in alle andere gevallen zou ik het bij twee maal 2 kW of 2,5 kW houden.

Neem bij voorkeur een goed merk, Mitsubishi Electric, Mitsubishi Heavy Industry, Toshiba of Daikin. LG, Fujitsu, Panasonic en Samsung kunnen ook. Alle andere merken zou ik eigenlijk willen afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/el9WoTWve_Xqq6bBzVT4DDIrvnw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NW5jDw6UaI42c8DBLd1QTFx5.jpg?f=user_large

Kunnen koelleidingen ook door een (droge) kruipruimte? Gaat om zo'n 12m.

X = waar ik buitenunit wil hangen
Y = zou mooiste plek zijn, maar het stukje muur boven de ruit is niet hoog genoeg voor binnenunit
O = plek voor binnenunit

De koelleidingen zouden dan van X naar O moeten, via de kruipruimte. Qua route kan dit sowieso, maar gaat mij meer om of een koelleiding in die omgeving kan hangen. Kruipruimte is het hele jaar door droog.
De buitenunit bij O in de voortuin zetten wil ik niet. Dan staat hij recht onder ons slaapkamerraam en vind ik geen mooi aanzicht.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 15-10-2021 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Laatst online: 11-09 16:44

FD2

ThinkPadd schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:13:
[Afbeelding]

Kunnen koelleidingen ook door een (droge) kruipruimte? Gaat om zo'n 12m.

X = waar ik buitenunit wil hangen
Y = zou mooiste plek zijn, maar het stukje muur boven de ruit is niet hoog genoeg voor binnenunit
O = plek voor binnenunit

De koelleidingen zouden dan van X naar O moeten, via de kruipruimte. Qua route kan dit sowieso, maar gaat mij meer om of een koelleiding in die omgeving kan hangen. Kruipruimte is het hele jaar door droog.
De buitenunit bij O in de voortuin zetten wil ik niet. Dan staat hij recht onder ons slaapkamerraam en vind ik geen mooi aanzicht.
Zet ook maar een letter achter de deur van de hal, in de woonkamer.
Dat lijkt mij ook een goede plek.
Waarom ?
* Dat is een looppad waardoor de luchtstroom vrij spel heeft.
* Je kan van daaruit een groot deel van de kamer bereiken.
* Een redelijk grote afstand tot de zitplaatsen waardoor je minder op de tocht zit, en minder geluid hoort.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@ThinkPad
Volgens mij op zich wel.
Weet je ook hoe je dan in de kruipruimte komt? Krijg je dan een (lelijke) goot op de binnenmuur?

En vergeet ook niet je condens afvoer vanaf de binnenuit?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:58:
[...]

Als ik het zo zie, dan lijkt het me zo'n Nordic model het meest efficiënt, als het doel is behoud van vermogen en je niet met een straalkacheltje wilt werken, of je ook nog een gasketel hebt hangen.

Immers, het alternatief is een oversized warmtepomp kopen, en daar heb je bijna heel het jaar "last" van. Zowel qua minimum afgiftevermogen (pendelen) als qua lagere (S)COP.
Ja dat was ook mijn insteek. Maar ik merk dat tot de -15 er wel degelijke modellen zijn die ook goede COP en dus vermogen halen. Lang niet allemaal maar ze zijn er wel.

Wordt dus of MHI LN serie of Panasonic Z of XZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FD2

FD2

!null schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:08:
[...]

Ja dat was ook mijn insteek. Maar ik merk dat tot de -15 er wel degelijke modellen zijn die ook goede COP en dus vermogen halen. Lang niet allemaal maar ze zijn er wel.

Wordt dus of MHI LN serie of Panasonic Z of XZ
Jongens,

'snachts kan het - 15 worden, maar overdag komt dat niet (of bijna niet) voor.
En jouw huis koelt wel af, maar niet zo snel.

Als je accepteert dat je een paar keer per jaar een straalkacheltje (pakweg 30 euro) aanzet, dan heb je toch geen probleem meer ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
ZeRoC00L schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:35:
@ThinkPad
Volgens mij op zich wel.
Weet je ook hoe je dan in de kruipruimte komt? Krijg je dan een (lelijke) goot op de binnenmuur?

En vergeet ook niet je condens afvoer vanaf de binnenuit?
Ik wou naar buiten toe en dan bij de voorgevel naar beneden en van de buitenzijde naar de kruipruimte.
Op die manier kan ik ook de condensafvoer regelen. Of misschien in de hoek van de kamer de goot plaatsen en dan wel binnenshuis naar de kruipruimte. Condensafvoer is dan gewoon vanuit die hoek een gaatje naar buiten.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 15-10-2021 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
FD2 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:16:
[...]

Jongens,

'snachts kan het - 15 worden, maar overdag komt dat niet (of bijna niet) voor.
En jouw huis koelt wel af, maar niet zo snel.

Als je accepteert dat je een paar keer per jaar een straalkacheltje (pakweg 30 euro) aanzet, dan heb je toch geen probleem meer ?
Je hebt blijkbaar het punt van de discussie helemaal gemist?

Het gaat ten eerste niet zo zeer om die -15, het gaat erom dat hij goed blijft presteren bij kou, net als dat mensen dat zouden vereisen van een lucht/water warmtepomp. Waarom genoegen nemen met minder.

Het voorbij -15 is amper relevant. Maar het gaat erom dat er dus airco's zijn waar je prima mee kan verwarmen, als hoofdverwarming. Zonder COP=1 backup perikelen. Waarom zou je daar niet voor kiezen? Ik wil gewoon een apparaat dat het huis efficient warm houdt, ook net onder 0. Dat ze genoeg vermogen hebben dat zal wel, maar gaat me ook om efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

!null schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:19:
[...]

Je hebt blijkbaar het punt van de discussie helemaal gemist?

Het gaat ten eerste niet zo zeer om die -15, het gaat erom dat hij goed blijft presteren bij kou, net als dat mensen dat zouden vereisen van een lucht/water warmtepomp. Waarom genoegen nemen met minder.

Het voorbij -15 is amper relevant. Maar het gaat erom dat er dus airco's zijn waar je prima mee kan verwarmen, als hoofdverwarming. Zonder COP=1 backup perikelen. Waarom zou je daar niet voor kiezen? Ik wil gewoon een apparaat dat het huis efficient warm houdt, ook net onder 0. Dat ze genoeg vermogen hebben dat zal wel, maar gaat me ook om efficiëntie.
Daar heb ik het ook over.
Kies een oplossing die bijna altijd voldoet, en gebruik in uitzonderlijke gevallen een andere oplossing (of extra hulpmiddelen).

Dat doe jij toch ook ? Je rijdt een gewone auto, en huurt een aanhanger als je een vrachtje hebt.
Waarom het hele jaar met een bestelbus rijden ?

Het afgelopen stookseizoen heb ik 1 week de CV gebruikt, 3 weken een straalkachel erbij, en de rest uitsluitend op de airco gestookt. En een voorschot van pakweg -20 euro.
Dat noem ik efficientie !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Het is voor jou misschien kosteneffectief, maar dat is iets anders dan efficiënt.
3 weken een straalkachel aan is sowieso niet efficiënt, ook wanneer het wel uit kan.
Wanneer je een verwarmingssysteem gaat aanschaffen is het logisch dat je de juiste capaciteit kiest zodat je bij voorkeur niet met COP=1 hoeft te verwarmen wanneer de warmtevraag het grootst is.

Bij kou met COP=1 stoken is natuurlijk ook funest voor de netwerkcapaciteit en -kosten, maar dat is een veel groter verhaal dan jouw individuele kostenplaatje. In de toekomst wordt dat (terecht) heel duur d.m.v. variabel tarief, maar daar zijn we nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48
ThinkPadd schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:18:
[...]

Ik wou naar buiten toe en dan bij de voorgevel naar beneden en van de buitenzijde naar de kruipruimte.
Op die manier kan ik ook de condensafvoer regelen. Of misschien in de hoek van de kamer de goot plaatsen en dan wel binnenshuis naar de kruipruimte. Condensafvoer is dan gewoon vanuit die hoek een gaatje naar buiten.
Condensafvoer zou je ook in de kruipruimte kunnen laten lopen, kan opzicht geen kwaad natuurlijk.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

@ASW1
Ik heb het over een straalkacheltje op stand 1 hè. 400 Watt.
En dat is heel efficient als je daardoor de woonkamer op 19 graden kan laten en toch comfortabel kan zitten.

Als ik die airco moet opschroeven voor de hele woonkamer ben ik die 400 Watt ook kwijt.
Het is efficient omdat ik alleen het stukje waar ik stil zit extra verwarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:16
Een werkkamer van 23,5 m3 (3,35 x 2,86 x 2,45) past daar een Panasonic 2.0 kW voor verwarmen of is een 2.0 ook al te hoog? Een stabiele temperatuur van 20 a 21 is dat haalbaar of wishful thinking?

[ Voor 24% gewijzigd door outlandos op 15-10-2021 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

outlandos schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:26:
Een werkkamer van 23,5 m3 (3,35 x 2,86 x 2,45) past daar een Panasonic 2.0 kW voor verwarmen of is een 2.0 ook al te hoog? Een stabiele temperatuur van 20 a 21 is dat haalbaar of wishful thinking?
Dat ligt er aan.
Als die airco een nachtstand heeft, dan kan je hem daarmee al aardig temmen.
Als die werkkamer betonnen plafond, vloer en wanden heeft, dan bufferen die wanden de temperatuur lekker.
Als de omliggende ruimtes niet gestookt worden, dan lek je daar wat warmte naar toe.

Zie je, het is niet makkelijk daar een uitspraak over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
FD2 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:51:
[...]

Dat ligt er aan.
Als die airco een nachtstand heeft, dan kan je hem daarmee al aardig temmen.
Als die werkkamer betonnen plafond, vloer en wanden heeft, dan bufferen die wanden de temperatuur lekker.
Als de omliggende ruimtes niet gestookt worden, dan lek je daar wat warmte naar toe.

Zie je, het is niet makkelijk daar een uitspraak over te doen.
Huis uit 1999 dus heeft beton ja. Betreft ook nog een hoekhuis met de kamer aan de "hoekkant". De ruimtes ernaast worden in de regel niet verwarmd.

En ja ik mag hopen dat de nieuwste Panasonic (release date May 2021) een nachtstand heeft. Dus dan zou het te doen moeten zijn? Ik vraag het voor de zekerheid omdat we een nieuwe vloer gaan leggen en ik van plan ben de radiatoren volledig weg te halen op de eerste verdieping. Zou zonde zijn als dan blijkt dat ik in een sauna kom te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Je hebt geen Nordic model nodig voor ons klimaat. Kijk gewoon naar de energielabel, de SCOP voor gemiddelde klimaat in Europa klopt heel goed met onze winters. Als je 4 of meer haal is het gewoon goed, in die test wordt tot -10C getest. Zie de PDFs die ik eerder linkte voor waarom, het staat er precies in.

Als je het heel zeker wilt weten kijk je nog even op https://www.eurovent-certification.com/. Daar check je de bivalent point, dat is het punt waar de warmtepomp precies evenveel vermogen levert als warmte vraag, daaronder heb je bij de gekozen Pdesign nog backup vermogen nodig. Theoretisch dan, in de praktijk heb je vaak zat vermogen over bij units die een beetje tegen kou kunnen.

Daar zie ik voor mijn buitenunit + Standard binnenunits Pdesign 4.8kW, bivalent 4.25kW @ -7C, 3.0 COP. Daar onder worden strafpunten uitgedeeld, alles wat de unit niet trekt wordt afgerekend met COP=1 voor berekenen van SCOP.

--

@outlandos Mijn kamer van 20m2 / 50m3 warmt heel erg snel op met 2.5 kW. Ik denk dat je nog minder vermogen nodig heb, maar dat ligt dus erg aan de ramen / isolatie. De minimale vermogen volgens de specs van mijn unit is ~1 kW / 300W elektrisch, dat klopt ongeveer met wat ik meet met een stroomverbruik meter. Van de Panasonic kan ik niks vinden, de belangrijkste waardes zijn de minimale vermogen bij verwarmen en koelen, dat bepaalt hoe erg het gaat pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
w00key schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:59:
Je hebt geen Nordic model nodig voor ons klimaat. Kijk gewoon naar de energielabel, de SCOP voor gemiddelde klimaat in Europa klopt heel goed met onze winters. Als je 4 of meer haal is het gewoon goed, in die test wordt tot -10C getest. Zie de PDFs die ik eerder linkte voor waarom, het staat er precies in.

Als je het heel zeker wilt weten kijk je nog even op https://www.eurovent-certification.com/. Daar check je de bivalent point, dat is het punt waar de warmtepomp precies evenveel vermogen levert als warmte vraag, daaronder heb je bij de gekozen Pdesign nog backup vermogen nodig. Theoretisch dan, in de praktijk heb je vaak zat vermogen over bij units die een beetje tegen kou kunnen.

Daar zie ik voor mijn buitenunit + Standard binnenunits Pdesign 4.8kW, bivalent 4.25kW @ -7C, 3.0 COP. Daar onder worden strafpunten uitgedeeld, alles wat de unit niet trekt wordt afgerekend met COP=1 voor berekenen van SCOP.

--

@outlandos Mijn kamer van 20m2 / 50m3 warmt heel erg snel op met 2.5 kW. Ik denk dat je nog minder vermogen nodig heb, maar dat ligt dus erg aan de ramen / isolatie. De minimale vermogen volgens de specs van mijn unit is ~1 kW / 300W elektrisch, dat klopt ongeveer met wat ik meet met een stroomverbruik meter. Van de Panasonic kan ik niks vinden, de belangrijkste waardes zijn de minimale vermogen bij verwarmen en koelen, dat bepaalt hoe erg het gaat pendelen.
Dank voor je reactie. Kan je iets met deze gegevens? Ik zou dan dus gaan voor de 2.0 single split (is tevens de laagste in deze serie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cia453mMDXdRKXQKz0DpjmMo5XI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVzKA0nK0BUbS39JCqafSEoE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
outlandos schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 00:02:
[...]

Dank voor je reactie. Kan je iets met deze gegevens? Ik zou dan dus gaan voor de 2.0 single split (is tevens de laagste in deze serie).

[Afbeelding]
Oh dat is een mooie voor kleine kamers, ik heb nog geen andere gezien met een minimum vermogen van 0.75kW / 160W elektrisch. Lager dan dit bestaat niet echt, dat is bijna de helft lager dan wat ik heb, in een kamer van half zo groot, dat moet dan vergelijkbaar zijn.

Bij mij gaat het om een grote slaapkamer. Het warmt erg snel op, 19 naar 21-22 graden in 10 minuten en nadraaien is nauwelijks nodig. Dat komt door de hot start feature, je wilt geen koude wind in je gezicht dus de eerste kwartier probeert de binnenunit lucht van ruim 30 graden uit te blazen.

Als ik het langer aan laat regelt het terug naar het minimum, met de deur naar de gang / open vide / trapgat open trekt het dan constant 300W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

@outlandos
Ik zou het wel durven gokken, maar als die ruimte voor je begint te stoken al 18 graden is, dan gaat hij natuurlijk pendelen.

Dus toch maar een elektrisch kacheltje er bij dan. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bi3
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-08 11:56
Goedemiddag,

Ik volg deze topic al een tijdje en heb eindelijk toestemming van thuisfront om het huis van airco’s te voorzien.

Ik ga voor MHI en dan voor deze 3 modellen:
SRK/SRC20ZS-W
SRK/SRC25ZS-W
SRK/SRC35ZS-W

Zit met 2 vragen:
1. De kleinste slaapkamer is 3x4 met aan 2 kanten schuine daken dus volume is een stuk kleiner dan 30m3. Daarom viel ook de keuze op 2kw. Maar zover ik kan zien is min. vermogen van 2kw en 2,5kw hetzelfde. Qua prijs scheelt het niet veel dus ik dacht beter over capaciteit hebben en niet gebruiken dan meer nodig hebben en de capaciteit niet hebben.
Maak ik hier een denk fout of zie ik iets over het hoofd?

2. Bij prijsvergelijking kwam ik deze tegen
https://www.maxi-trade.nl...Mitsubishi_wandmodel_2_kw

Zover ik kan zien zijn ze de goedkoopste. Heeft iemand ervaring met deze bedrijf? Ik heb even gezocht en alles lijkt legit alleen op google maps(street view) zie ik geen bedrijfspand of bedrijfsnaam op het adres en er staat een 06 als tel nummer op de website.

Een andere aanbieder is chillair.nl wel +/- 100 euro per unit duurder. Ze hebben alleen de 2kw niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
N00bi3 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:07:
Zit met 2 vragen:
1. De kleinste slaapkamer is 3x4 met aan 2 kanten schuine daken dus volume is een stuk kleiner dan 30m3. Daarom viel ook de keuze op 2kw. Maar zover ik kan zien is min. vermogen van 2kw en 2,5kw hetzelfde. Qua prijs scheelt het niet veel dus ik dacht beter over capaciteit hebben en niet gebruiken dan meer nodig hebben en de capaciteit niet hebben.
Maak ik hier een denk fout of zie ik iets over het hoofd?
Op zich klopt het wel, prijsverschil tussen de (binnen)units zijn minimaal en ook afmetingen schelen niet veel tussen de 2 of 2.5 kW. Maar ga je voor 3x single split naar een buitenunit of 3x binnen op 1 grotere buiten?

Laat een offerte maken door een installateur in de buurt, een goede kan op basis van de situatie bepalen hoe de leidingen moeten lopen en of je dus het beste af bent met 1, 2 of 3 buitenunits. Let ook op dat je zoveel mogelijk condenspompjes wilt vermijden.

Single splits zijn efficiënter maar multi scheelt mij ruimte in de tuin, ik heb hier 3 binnen op 1 buiten en het komt goed uit met de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanlith
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02-2024
Ik zelf heb ze laten plaatsen door Airco Klimaat uit Nijmegen. Hebben het super gedaan, bij een collega en de buurman hebben ze ook de installatie naar alle tevredenheid geinstalleerd. Zoals ik het zo snel kan zien zijn ze ook goedkoper dan de site die jij opgeeft.

J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 00:10:
[...]

Oh dat is een mooie voor kleine kamers, ik heb nog geen andere gezien met een minimum vermogen van 0.75kW / 160W elektrisch. Lager dan dit bestaat niet echt, dat is bijna de helft lager dan wat ik heb, in een kamer van half zo groot, dat moet dan vergelijkbaar zijn.

Bij mij gaat het om een grote slaapkamer. Het warmt erg snel op, 19 naar 21-22 graden in 10 minuten en nadraaien is nauwelijks nodig. Dat komt door de hot start feature, je wilt geen koude wind in je gezicht dus de eerste kwartier probeert de binnenunit lucht van ruim 30 graden uit te blazen.

Als ik het langer aan laat regelt het terug naar het minimum, met de deur naar de gang / open vide / trapgat open trekt het dan constant 300W.
Vreemde unit heb je als die koude wind blaast in verwarmstand en daar een speciale functie voor nodig is.

De fan gaat pas blazen als het de moeite waard is, de binnenunit wacht hier keurig.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 16-10-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 21:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Ik heb inmiddels een aantal offertes voor een 2,5Kw L/L wartempomp. Wie heeft ervaring met een van deze units en waar gaat jullie voorkeuren naar toe. Deze unit komt te hangen in onze bioscoopruimte voor onze kinderen. Heb onderstaande types ontvangen met bijbehorende bedragen :
FTXP25 €1722.- ex BTW
FTXM25 €2105.- ex BTW
ATXM25R € 2312,00 ex BTW
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Voor mij is van belang goed rendement in warmte, WIFI, A++ of A+++ en een laag geluidsnivo. Ben zeer benieuwd of iemand van jullie ervaringen heeft met een van bovenstaande drie units, waarbij ik graag verneem, zodat ik met jullie input de juiste keuze kan maken.
Thnx.

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bi3
w00key schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:46:
[...]

Op zich klopt het wel, prijsverschil tussen de (binnen)units zijn minimaal en ook afmetingen schelen niet veel tussen de 2 of 2.5 kW. Maar ga je voor 3x single split naar een buitenunit of 3x binnen op 1 grotere buiten?

Laat een offerte maken door een installateur in de buurt, een goede kan op basis van de situatie bepalen hoe de leidingen moeten lopen en of je dus het beste af bent met 1, 2 of 3 buitenunits. Let ook op dat je zoveel mogelijk condenspompjes wilt vermijden.

Single splits zijn efficiënter maar multi scheelt mij ruimte in de tuin, ik heb hier 3 binnen op 1 buiten en het komt goed uit met de leidingen.
Dank voor de snelle reactie.

In eerste instantie was de bedoeling om een single split te nemen die van 2kw voor kleine slaapkamer en een multi splits 4,5kw buiten unit met 2,5kw en 3,5kw binnen units voor woonkamer en slaapkamer. Dit gezien de afstand tussen de kamers.

Ik heb al 5 offertes binnen, 2 bedrijven op bezoek gehad en 3 anderen met foto’s plus telefonisch uitleg.

Iedereen kwam met een single en een multi split maar de laatste kwam met het idee om 3 singles te doen. Het is goedkoper en efficiënter zei hij en qua installatie tijd en prijs maakt het ook niet uit want hij moet de zelfde aantal gaten boren en leidingen trekken.
Heb een balkon aan de voorzijde waar ik nooit kom dus daar kan makkelijk 2 buiten units naast elkaar.

Daarom de keuze voor 3 single units die ik zelf aan ga schaffen en alleen de montage uitbesteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

N00bi3 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:29:
[...]

.....
Iedereen kwam met een single en een multi split maar de laatste kwam met het idee om 3 singles te doen. Het is goedkoper en efficiënter zei hij en qua installatie tijd en prijs maakt het ook niet uit want hij moet de zelfde aantal gaten boren en leidingen trekken.
Heb een balkon aan de voorzijde waar ik nooit kom dus daar kan makkelijk 2 buiten units naast elkaar.

Daarom de keuze voor 3 single units die ik zelf aan ga schaffen en alleen de montage uitbesteed.
Laat die man wel een offerte uitbrengen. Dan heb je in ieder geval een prijsvergelijk, en van een partij die zowel op de spullen als op de installatie garantie kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bi3
FD2 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:37:
[...]

Laat die man wel een offerte uitbrengen. Dan heb je in ieder geval een prijsvergelijk, en van een partij die zowel op de spullen als op de installatie garantie kan geven.
Heeft ie al gedaan maar hij kan alleen de M electric leveren geen MHI. Niemand van de 5 kan trouwens alle 3 MHI’s leveren.

Voor de installaties vraagt de goede man 675 per stuk. Tot nu toe de goedkoopste van allemaal met 2 jaar garantie op de installatie.

[ Voor 13% gewijzigd door N00bi3 op 16-10-2021 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
N00bi3 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:56:
[...]

Heeft ie al gedaan maar hij kan alleen de M electric leveren geen MHI. Niemand van de 5 kan trouwens alle 3 MHI’s leveren.

Voor de installaties vraagt de goede man 675 per stuk. Tot nu toe de goedkoopste van allemaal met 2 jaar garantie op de installatie.
Prima toch. ME = Rolls Royce, MHI = BMW M :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:23:
[...]

Vreemde unit heb je als die koude wind blaast in verwarmstand en daar een speciale functie voor nodig is.

De fan gaat pas blazen als het de moeite waard is, de binnenunit wacht hier keurig.
Ja, dat bedoel ik met de hot start feature. De buitenunit trekt bij opstarten minimaal 1kW elektrisch, levert 4 of 5 kW warmte op, met fan op minimaal, om gelijk een (erg) warmte luchtstroom te genereren. Bij 2 tegelijk starten (2.5 + 3.5) heb ik een piek van 2 kW / 8A+ gezien.

Na de eerste periode regelt het systeem het vermogen terug naar 3-500W. Wat er uit de binnenunit komt is niet heel koud, maar het voelt zeker niet warm aan. Dat komt door de tocht.

Terug naar mijn post - in de slaapkamer is na de eerste 10 minuten geen verwarming meer nodig, als je in zo'n kleine ruimte 5 kW aan hitte dump is het gelijk 25 graden volgens de thermometer in de binnenunit. Het koelt daarna wel weer rustig af maar het duurt bij dit weer zeker een uur voordat het weer aanslaat, dit keer zachtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N00bi3
Glashelder schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:37:
[...]

Prima toch. ME = Rolls Royce, MHI = BMW M :p
Hahaha we’re not gonna open that can of worms 🐛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48
Mijn airco heeft helaas geen functie om het verbruik af te lezen, en dat zou ik graag wel kunnen doen.
Ik lees de P1 poort uit via een Youless, dan krijg ik wel een grof idee maar als er bijvoorbeeld een vaatwasser aanstaat dan gaat dit al niet meer.
De 2 airco's zitten op de groep van de schuur, daar heb ik 2 grote lasdozen zitten waarin ik het eea kan aansluiten.
De meeste verbruiksmeters werken via een stopcontact maar daar heb ik dus niks aan omdat mijn airco's vast zijn aangesloten.
Iemand een idee voor een een goede verbruiksmeter, het liefst met wifi?

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:27:
FTXP25 €1722.- ex BTW
FTXM25 €2105.- ex BTW
ATXM25R € 2312,00 ex BTW
Thnx.
Het hangt er een beetje vanaf wat de warmtevraag van die ruimte is bij de laagste temperatuur waarop je uitsluitend met de L/Lwarmtepomp wil verwarmen. Als je bijvoorbeeld deze lijst bekijkt, staan die modellen erin. Ik heb even gesorteerd op rendement bij -7 en dan zie je dat de duurste ongeveer hetzelfed presteert als de 2e, dus het verschil zit daar mogelijk in bepaalde comfort features. De goedkoopste heeft een wat lager rendement, maar nog altijd goed. Voor een ruimte die niet constant verwarmt wordt is het iets hogere rendement niet snel de meerprijs waard.

We hebben zelf een FTXM35 hangen, en dat ding doet wat het moet doen. Het meest gebruikte toestel is een duurdere klasse met een veel hoger rendement, omdat dat daar wel zinvol was.

[ Voor 6% gewijzigd door GORby op 16-10-2021 22:44 . Reden: URL ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
-Junkiexp- schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:41:
Mijn airco heeft helaas geen functie om het verbruik af te lezen, en dat zou ik graag wel kunnen doen.
Ik lees de P1 poort uit via een Youless, dan krijg ik wel een grof idee maar als er bijvoorbeeld een vaatwasser aanstaat dan gaat dit al niet meer.
De 2 airco's zitten op de groep van de schuur, daar heb ik 2 grote lasdozen zitten waarin ik het eea kan aansluiten.
De meeste verbruiksmeters werken via een stopcontact maar daar heb ik dus niks aan omdat mijn airco's vast zijn aangesloten.
Je kan altijd een schuko stekker aan de aansluitsnoer van de airco en die weer in een slimme stopcontact/verbruiksmeter stoppen... Ik gebruik nu een best shitty SEM6000, hij doet wat het moet doen maar Bluetooth bereik is niet fantastisch en de app is heel erg meh.

Ik wacht nog op een zending van HomeWizard, ik heb dinsdagavond een P1 meter en een stopcontact bij ze besteld, hopelijk kan ik binnenkort zelf testen hoe goed dat werkt. Ze verkopen ook een kWh meter voor op een DIN rail, heb je in de schuur een kleine verdeel/groepenkastje waar het in kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

-Junkiexp- schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:41:
Deze vraag is al meermaals voorbijgekomen, je kan meer info vinden als je zoekt op Shelly EM (1 of 3, voor het respectievelijk aantal fasen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:17
@Rob roelofs 1
Hier hangen 3 ftxm, en 1x een atxc25.
Ftxm heeft standaard WiFi en een aantal features,3d swing enz.
Ftxm hangen in ruimtes die vaak gebruikt worden, ook voor verwarmen A+++.
De atxc25 is in mijn ogen een instap model, werkt overigens prima, wel 2db meer in fluisterstand.
Prijsverschil bij jouw offertes ligt niet ver uit elkaar, terwijl aankoopprijs dat wel ligt.
De atxc is aanzienlijk goedkoper, heb hem zelf uit Italië gehaald, dacht €450 inclusief verzenden.

Wh-mdc07j3e5

Pagina: 1 ... 75 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic