Weet je zeker dat je goed hebt uitgerekend? 6 is wel heel veel namelijk.Tommyx14 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:09:
[...]
Ik quote mezelf even ( sorry ), graag zou ik nog wat reacties willen krijgen op mijn post, als ik de berekeningen erop na houd kom ik uit op een airco van 6.0, dit vindt ik persoonlijk te veel, nu ben ik van plan om eerst een 3.5.unit te plaatsen in woonkamer, en dan later als deze het niet trekt een 2,5 in de keuken/werkkamer.
Dit zou dan een MHI ZS-W zijn , hoe staan jullie hier tegenover.
Alvast bedankt voor het meedenken
Goedemorgen,
Onlangs is er een Daikin Perfera 5kw in onze woonkamer geplaatst met als hoofddoel verwarmen. De kamer wordt lekker snel warm en ik heb de binnenunit op de stand "binnenunit stil". Ondanks deze instelling is de airco goed hoorbaar. Nu is dit niet zo erg indien de kamer aan het opwarmen is, maar op een gegeven moment is de temperatuur in de kamer 21,5+ graden terwijl ik als instelling bijvoorbeeld 20 heb aangegeven. Je zou zeggen hoofddoel bereikt dus we gaan een soort van uit.
Ik had verwacht dat de airco dan een soort van in stand by zou gaan, pruttelen of wat voor naam dan ook. Nee, hij blijft hetzelfde geluid maken en lucht circuleren. Met als resultaat: een airco die voor mijn gevoel altijd geluid maakt en werk blijft verzetten. Niet heel erg lichtjes op de achtergrond voor mijn gevoel.
Ik heb ook al de standen automatisch en fan speed 1/5 geprobeerd.
Iemand een idee hoe dit kan? Is dit normaal?
Onlangs is er een Daikin Perfera 5kw in onze woonkamer geplaatst met als hoofddoel verwarmen. De kamer wordt lekker snel warm en ik heb de binnenunit op de stand "binnenunit stil". Ondanks deze instelling is de airco goed hoorbaar. Nu is dit niet zo erg indien de kamer aan het opwarmen is, maar op een gegeven moment is de temperatuur in de kamer 21,5+ graden terwijl ik als instelling bijvoorbeeld 20 heb aangegeven. Je zou zeggen hoofddoel bereikt dus we gaan een soort van uit.
Ik had verwacht dat de airco dan een soort van in stand by zou gaan, pruttelen of wat voor naam dan ook. Nee, hij blijft hetzelfde geluid maken en lucht circuleren. Met als resultaat: een airco die voor mijn gevoel altijd geluid maakt en werk blijft verzetten. Niet heel erg lichtjes op de achtergrond voor mijn gevoel.
.
Het duurde even maar ik heb een reactie van ze (Daikin). Die bevestigt het eerdere verhaal:Termy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:41:
@de Peer Misschien moeten we gewoon Daikin vragen om commentaar.
Als het nl wel echt uit kan maken dan is het duidelijk niet de besparing van een paar W waard.
Ik blijf het heel vreemd vinden dat ze hier niet duidelijker over zijn en geen waarschuwing plaatsen. Maar het lijkt erop dat het toch verstandiger is om de stekker terug te plaatsen.Dit kan inderdaad schade aan de compressor tot gevolg hebben.
Door de stekker weg te halen wordt de stand-bye spanning naar het buitendeel afgeschakeld en alleen het binnendeel wordt dan gevoed met stand-bye spanning.
Doordat de spanning van het buitendeel afgesloten wordt is er geen spanning voor de carter verwarming van de compressor waardoor de olie van de compressor niet op temperatuur gehouden kan worden.
Als de olie te koud is en men schakelt de unit weer in bedrijf kan de olie gaan opschuimen wat schade kan veroorzaken. Wanneer men eerst 6 uur wacht met in bedrijf nemen na het terug plaatsen van de connector is de olie weer voldoende opgewarmd en is er geen risico op schade.
Het antwoord is dus tweeledig. Wanneer men er bewust mee omgaat is er geen kans op schade, maar handelt men niet correct is er wel kans op schade.
Post constructief, of post niets. Dit voegt niks toe zo.
En je toon mag ook wel wat vriendelijker... Zie ook .plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers
En je toon mag ook wel wat vriendelijker... Zie ook .plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers
[ Voor 88% gewijzigd door ThinkPad op 24-10-2022 11:12 ]
Probeer eens 18 graden in te stellen op de Daikin, grote kans dat het dan wel daadwerkelijk 20 graden wordt waarna hij heel zachtjes zal gaan blazen (zonder te verwarmen).henidde schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:19:
Goedemorgen,
mr_evil08 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
[ Voor 4% gewijzigd door nMad op 24-10-2022 09:09 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Ja en nee, zie hieronder:smerz schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:49:
ZSX-W moduleert lager terug en is zuiniger
Moet zelf ook nog de afweging maken welke ik nu neem, maar dat lager moduleren gaat niet helemaal op.
Iemand die inmiddels wat meer info heeft mbt verwarmen met een ZSX-W?
Hartox schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:02:
Ik wil nog even terugkomen op het gegeven dat de ZSX bleef hangen op een compressor frequentie van 25hz als het boven de 11 graden is. Nu het buiten wat kouder is moduleert hij wel terug naar 12hz.
[Afbeelding]
Vanochtend daalde de temperatuur bij de buitenunit wel weer naar 5 graden, waardoor hij weer in het gebied komt dat hij wil gaan defrosten (nog niet gehad, maar vorig jaar wel veel gezien). Toen ging hij elk uur defrosten terwijl er helemaal geen ijs aan de buitenunit zichtbaar was.
[Afbeelding]
Als ik heel eerlijk ben is het window waarin deze unit "goed" functioneert wel erg klein en raad ik de ZSX niet aan om te gebruiken voor verwarmen. De ZS is denk ik een betere optie omdat die wel mooi terug moduleert bij hogere temperaturen.
Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!
Ga ik proberen!nMad schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:07:
[...]
Probeer eens 18 graden in te stellen op de Daikin, grote kans dat het dan wel daadwerkelijk 20 graden wordt waarna hij heel zachtjes zal gaan blazen (zonder te verwarmen).
Het is nu 21,5 graden in de woonkamer (gemeten met externe temp. Sensor): Daikin geeft aan 23 graden via de app en hij staat ingesteld op 20,5 graden.
Zou nu toch hetzelfde effect moeten hebben als het voorbeeld van jou 18/20 graden: minder gaan blazen? Doet hij dus niet.
.
Daar zijn al enorm veel discussies over gevoerd. Het komt er eigenlijk op neer dat je gelijk hebt maar dat het nu eenmaal niet zo werkt. De airco schiet over zijn ingestelde doel heen (setpoint +x graden, afhankelijk van enkele factoren), die sensor hangt dicht bij de bron, dus dat zal ook een reden zijn om wat verder te verwarmen.henidde schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:21:
[...]
Ga ik proberen!
Het is nu 21,5 graden in de woonkamer (gemeten met externe temp. Sensor): Daikin geeft aan 23 graden via de app en hij staat ingesteld op 20,5 graden.
Zou nu toch hetzelfde effect moeten hebben als het voorbeeld van jou 18/20 graden: minder gaan blazen? Doet hij dus niet.
Lang verhaal kort: hoe warm wil je het hebben? 20 graden? Dan begin maar eens bij 18 graden. Is het dan alsnog warmer of kouder kun je daarop sturen. Wij hebben hem (Daikin Perfera) op 18.5 staan en het wordt dan 20.0 graden binnen. Voor mij te warm omdat ik door de week niks van verwarming aan heb (18-19 graden in huis), maar ik ben helaas niet de enige thuis
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Dank je. Jij hebt ook de 5kw?Kuusj schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:27:
[...]
Daar zijn al enorm veel discussies over gevoerd. Het komt er eigenlijk op neer dat je gelijk hebt maar dat het nu eenmaal niet zo werkt. De airco schiet over zijn ingestelde doel heen (setpoint +x graden, afhankelijk van enkele factoren), die sensor hangt dicht bij de bron, dus dat zal ook een reden zijn om wat verder te verwarmen.
Lang verhaal kort: hoe warm wil je het hebben? 20 graden? Dan begin maar eens bij 18 graden. Is het dan alsnog warmer of kouder kun je daarop sturen. Wij hebben hem (Daikin Perfera) op 18.5 staan en het wordt dan 20.0 graden binnen. Voor mij te warm omdat ik door de week niks van verwarming aan heb (18-19 graden in huis), maar ik ben helaas niet de enige thuis
En als jij hem op 18.5 hebt dan merk je dat hij minder hard draait/blaast c.q. geluid maakt?
.
*knip*, graag een topicreport indienen voortaan (knopje 'Rapporteer' bij betreffende bericht).
[ Voor 88% gewijzigd door ThinkPad op 24-10-2022 11:12 ]
Voor mijn Daikin Stylish wil de monteur 10cm tov plafond aanhouden, maar in de officiële handleiding zie ik dat de Stylish op 30mm of meer tov plafond moet hangen.
Ik had een plek met 50mm afstand op het oog maar de monteur is daar geen fan van. Wat denken jullie?
Ik had een plek met 50mm afstand op het oog maar de monteur is daar geen fan van. Wat denken jullie?
We gaan het nooit zeker weten denk ik, maar als ik mijn Perfera aan zet op verwarmen duurt het soms heel even voor die begint met blazen. Ook zodanig uitgelegd door de installateur, bij verwarmen moet de unit opwarmen. Is de perfera dan niet bezig om de olie op te warmen?de Peer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:01:
[...]
Het duurde even maar ik heb een reactie van ze (Daikin). Die bevestigt het eerdere verhaal:
[...]
Ik blijf het heel vreemd vinden dat ze hier niet duidelijker over zijn en geen waarschuwing plaatsen. Maar het lijkt erop dat het toch verstandiger is om de stekker terug te plaatsen.
Het antwoord van Daikin klinkt als een copy paste over de gevaren, maar juist omdat ze het hebben in de handleiding over modellen waarbij je de stekker eruit kan halen lijkt mij toch dat die versies iets erop verzonnen hebben. Het antwoord van Daikin is namelijk toepasbaar op alle modellen dus niet specifiek voor de ondersteunde volgens de handleiding
Maarja, risk/reward voor 5 watt, ik heb hem er momenteel inzitten....
[ Voor 6% gewijzigd door Penait1 op 24-10-2022 10:00 ]
Ik heb ook de 5kW perfera.henidde schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:21:
[...]
Ga ik proberen!
In het begin ook bezig geweest met de app maar uiteindelijk gebruik ik die niet meer.
Unit staat nu op automatisch verwarmen, ingesteld op 16gr, met eigen thermometer meet ik momenteel 19 á 20gr in huis.
Verbruik meet ik met een shelly module. Afgelopen dagen/weken heeft de airco eigenlijk niets gedaan, ook niet ’s nachts. Dus ook geen geluid, als ik mijn hand voor het rooster hou dan voel ik een heel lichte luchtverplaatsing. Het is momenteel wel redelijk warm buiten natuurlijk.
We zullen zien wat er gebeurd als het echt wat kouder wordt.
dat vermoed ik ook ja. Jammer dat ze niet duidelijker kunnen zijn.Penait1 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:59:
[...]
We gaan het nooit zeker weten denk ik, maar als ik mijn Perfera aan zet op verwarmen duurt het soms heel even voor die begint met blazen. Ook zodanig uitgelegd door de installateur, bij verwarmen moet de unit opwarmen. Is de perfera dan niet bezig om de olie op te warmen?
Het antwoord van Daikin klinkt als een copy paste over de gevaren, maar juist omdat ze het hebben in de handleiding over modellen waarbij je de stekker eruit kan halen lijkt mij toch dat die versies iets erop verzonnen hebben. Het antwoord van Daikin is namelijk toepasbaar op alle modellen dus niet specifiek voor de ondersteunde volgens de handleiding
Maarja, risk/reward voor 5 watt, ik heb hem er momenteel inzitten....
overigens is die extra 5 Watt als hij niet verwarmt (hele jaar door), maar is het > 30Watt bij het verwarmen (temp onder vriespunt) toch?
Bij mij tikt dat wel aan met 3 buitenunits.
Nee ik heb bewust een beoogde 5kW unit laten aanpassen naar een 4.2kW unit omdat deze fysiek een stuk kleiner is, dezelfde warmtecapaciteit heeft en een stuk stiller is. Ik heb op de overloop boven nog een 3.5kW unit hangen, en dan 1 buitenunit (2MXM50).henidde schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:34:
[...]
Dank je. Jij hebt ook de 5kw?
En als jij hem op 18.5 hebt dan merk je dat hij minder hard draait/blaast c.q. geluid maakt?
Ik merk dat op automatisch de unit soms heel vervelend gedrag vertoont. Vaak bij opstarten, de hele tijd (iedere 5-10 seconden) de fanspeed harder/zachter/harder etc. Dus ik heb hem eigenlijk vaak op 2 staan, en dan hoor ik hem wel wat maar vind ik het echt niet storend. Op 1 hoor je sowieso bijna niks.
Wat je zou kunnen proberen is hem op de nachtstand te zetten. Dat is langzamer dan stand 1.
Dat zou kunnen! Ik heb 'm pas sinds 20 oktober dus die temperaturen nog niet tegengekomen. Dat is wel aanzienlijk ja.de Peer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:21:
[...]
dat vermoed ik ook ja. Jammer dat ze niet duidelijker kunnen zijn.
overigens is die extra 5 Watt als hij niet verwarmt (hele jaar door), maar is het > 30Watt bij het verwarmen (temp onder vriespunt) toch?
Bij mij tikt dat wel aan met 3 buitenunits.
Zouden nog kunnen vragen aan Daikin naar de maatregelen in de genoemde units in de handleiding waardoor het stekkertje eruit kan. Als dan het antwoord is 'de Perfera stuurt eerst een signaal om de buitenunit op te laten warmen' dan weten we het zeker, als bestaat de kans dat het weer een algemeen antwoord wordt.
Zou ook eens naar het stroomverbruik kunnen kijken als ik hem net heb aangezet maar nog niet aan het blazen is, als dat vergelijkbaar is kan het bijna niet anders
vn2000 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:41:
[...]
Als je de berekeningen erop na houdt kom je op een6.0?? Of een 6,0 totaal?
De info "Momenteel zit ik vooral in de winter in een situatie dat mijn huis met de c.v moeilijk te verwarmen is, zodra temperatuur bereikt is koelt alles weer vlug af, waardoor de c.v constant aan blijft staan" kan men in principe niet veel mee.
Wat is het type cv ketel?
Hoeveel gas heb je verstookt per jaar?
Als je een oude ketel hebt staan, en deze is niet waterzijdig afgeregeld kan je flink wat verstoken. Dit zegt nog niet veel over je warmteverlies.
Wat voor berekening heb je precies gemaakt?
Ze hebben het er ook over dat je de unit weer mag aanzetten nadat de stekker er 6 uur in zit. Dat maakt het weer onaannemelijk dat een unit de olie ook even in 1 of 2 minuten kan opwarmen. Vervolgens is het nog de vraag of daarmee de kans op schade volledig geweken is.Penait1 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:28:
[...]
Dat zou kunnen! Ik heb 'm pas sinds 20 oktober dus die temperaturen nog niet tegengekomen. Dat is wel aanzienlijk ja.
Zouden nog kunnen vragen aan Daikin naar de maatregelen in de genoemde units in de handleiding waardoor het stekkertje eruit kan. Als dan het antwoord is 'de Perfera stuurt eerst een signaal om de buitenunit op te laten warmen' dan weten we het zeker, als bestaat de kans dat het weer een algemeen antwoord wordt.
Zou ook eens naar het stroomverbruik kunnen kijken als ik hem net heb aangezet maar nog niet aan het blazen is, als dat vergelijkbaar is kan het bijna niet anders
Ik geef het op en ga de stekkers maar terug plaatsen.
Werkt die nachtstand niet alleen bij het koelen en dus niet bij verwarmen? Meen zoiets te hebben gelezen dat het alleen bij koelstand werkt.Kuusj schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:27:
[...]
Nee ik heb bewust een beoogde 5kW unit laten aanpassen naar een 4.2kW unit omdat deze fysiek een stuk kleiner is, dezelfde warmtecapaciteit heeft en een stuk stiller is. Ik heb op de overloop boven nog een 3.5kW unit hangen, en dan 1 buitenunit (2MXM50).
Ik merk dat op automatisch de unit soms heel vervelend gedrag vertoont. Vaak bij opstarten, de hele tijd (iedere 5-10 seconden) de fanspeed harder/zachter/harder etc. Dus ik heb hem eigenlijk vaak op 2 staan, en dan hoor ik hem wel wat maar vind ik het echt niet storend. Op 1 hoor je sowieso bijna niks.
Wat je zou kunnen proberen is hem op de nachtstand te zetten. Dat is langzamer dan stand 1.
.
Ik heb vaag gedrag als ik mijn MHI "Troom" waarde overschrijf met MQTT met een eigen temperatuur sensor, dit realiseren is niet zo lastig. Het probleem is dat me troom waarde ineens spiked, verschillende suggesties uit het HA topic verwerkt maar het werd alleen maar slechter.
In het HA topic krijg ik geen reacties: R-B in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4", daar alle suggesties al geprobeerd.
Ik zie dat @Hartox, @Tomba, @Vorkie, @rwijnhov en @Chimsie78 dit ook doen, hebben jullie dit gedrag niet? Ik heb een Moes Tuya Smart Zigbee Temperatuur als bron, maar de bron temperatuur is gewoon stabiel. Het updaten per minuut gaat ook goed, maar tussendoor doet de MHI het vaak corrigeren? Maar alleen extreem vaak corrigeren als de MHI aanstaat, en nagenoeg niet als de MHI uit staat.
Nog plaatje als voorbeeld, waarbij blauw de sensorwaarde zelf en troom dus de actuele waarde, je ziet dat deze enorm spiked. in begin spikes positief en negatief, na wat HA automation verbeteringen alleen maar spikes omhoog.
/f/image/W3rlt7D76CKyctGQlkOCe448.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb redelijk recente MHI WIFI Controller (v&a aangeboden: Mitsubishi Heavy Industries (MHI) Airco WiFi controller (MQTT...) erin zitten, dus overschrijven van troom was is mogelijk zonder te flashen e.d..
In het HA topic krijg ik geen reacties: R-B in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4", daar alle suggesties al geprobeerd.
Ik zie dat @Hartox, @Tomba, @Vorkie, @rwijnhov en @Chimsie78 dit ook doen, hebben jullie dit gedrag niet? Ik heb een Moes Tuya Smart Zigbee Temperatuur als bron, maar de bron temperatuur is gewoon stabiel. Het updaten per minuut gaat ook goed, maar tussendoor doet de MHI het vaak corrigeren? Maar alleen extreem vaak corrigeren als de MHI aanstaat, en nagenoeg niet als de MHI uit staat.
Nog plaatje als voorbeeld, waarbij blauw de sensorwaarde zelf en troom dus de actuele waarde, je ziet dat deze enorm spiked. in begin spikes positief en negatief, na wat HA automation verbeteringen alleen maar spikes omhoog.
/f/image/W3rlt7D76CKyctGQlkOCe448.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb redelijk recente MHI WIFI Controller (v&a aangeboden: Mitsubishi Heavy Industries (MHI) Airco WiFi controller (MQTT...) erin zitten, dus overschrijven van troom was is mogelijk zonder te flashen e.d..
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Ik heb oprecht geen idee. Het enige wat ik weet is dat de binnenunits bij verwarmen af en toe echt irritante bijgeluiden maken, het koelmiddel dan. De fan is uiteraard ook best hinderlijk als deze op 3 of 4 staat. Maar ja, als ik zie wat wij dit jaar kwijt zullen zijn (bij benadering) aan energie dan leef ik er met alle plezier mee..henidde schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:34:
[...]
Werkt die nachtstand niet alleen bij het koelen en dus niet bij verwarmen? Meen zoiets te hebben gelezen dat het alleen bij koelstand werkt.
Om de situatie te schetsen, vrijstaand huis 1980, ~220m2. 5kWp aan zonnepanelen sinds 2019 (opwek ~5.5MWh per jaar), juli 2021 de WP laten installeren, juli 2022 gevel laten naisoleren (HR++ parels) en september 2022 nog 8.5m2 dubbelglas uit 1980 laten vervangen door HR++ glas. Ondertussen ben ik flink bezig geweest met standbyverbruik aan te pakken en dat is van 350W naar momenteel ongeveer 160W teruggedrongen.
Dus we gaan van een verbruik van voorheen rond de 1750-2000m3 gas en 5500kWh stroom per jaar naar (nogmaals, laatste maanden geraamd): 450-500m3 gas en 1000-1500kWh stroom. Komt met onze tarieven neer op een 40,- per maand gemiddeld. En ik had dit jaar nog een standbyverbruik wat hoger was door o.a. mijn thuisserver (65W), dat gaat nu richting de 12W. Dus ik verwacht eerlijk gezegd met 300m3 gas uit te kunnen (alleen warm water) en rond de 500-1000kWh stroom netto. Lijkt mij niet verkeerd voor een huis zoals dat van ons.
Ik kan pas echt iets gaan zeggen over de besparingen als 2023 voorbij is want 2020 is het laatste jaar vóór de WP en andere maatregelen en 2023 zal het eerste jaar zijn waarin we volledig met alle maatregelen zullen zitten.
Verwijderd
Ik heb op hun site eens alles in het winkelwagentje gezet en kom op 4886 euro. Omdat Climasense niet op de Belgische Rescert lijst staat zal ik er geen premie voor krijgen. In mijn offerte kom ik met de btw er bij en de premie er af (480€) op 4810 euro. Als ik na 5 jaar eens een onderhoud zou laten doen, komt er voor Climasense nog eens 225 euro reiskosten bij. En dan mag er intussen niets anders verkeerd gaan, of er zou nog eens 225 euro reiskosten bijkomen (je stelde voor om toch in NL te bestellen en zelfs vanuit het zuiden van NL zijn de reiskosten naar mijn woonplaats al zo hoog).MotorBeast schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:40:
[...]
Alleen is Climasense zo eerlijk dat ze je vertellen dat je niet ieder jaar hoeft te servicen en gewoon je garantie behoud. Ik ga nu mijn vierde winter in zonder dure onnodige servicebeurt. Tel uit mijn winst.Na jaar 5 zal ik ze eens een keer laten komen. Welke support?
Maar nogmaals wat je wil. Ik wilde je alleen maar helpen met een in mijn ogen te hoge prijs. Veel plezier met je aanschaf.
:strip_exif()/f/image/OfzlVnrePcMh74bTQZFs7F6l.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2022 11:11 ]
Ik heb er eerlijk gezegd naar gekeken maar zie het met mijn setup dus ook, met name heel extreem als ie aanstaat:R-B schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:39:
Ik heb vaag gedrag als ik mijn MHI "Troom" waarde overschrijf met MQTT met een eigen temperatuur sensor, dit realiseren is niet zo lastig. Het probleem is dat me troom waarde ineens spiked, verschillende suggesties uit het HA topic verwerkt maar het werd alleen maar slechter.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/ax3hBggwaNhKPqMj9ZOg04s7.jpg?f=fotoalbum_large)
Wellicht de interne sensor die even tussendoor komt en dan overruled wordt door MQTT?
Ter vergelijking de ‘bron’ sensor;
[ Voor 7% gewijzigd door Tomba op 24-10-2022 11:05 ]
Offset aanpassen, zie gepinde post.henidde schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:34:
[...]
Dank je. Jij hebt ook de 5kw?
Ok, dat is bijzonder matig aangezien ik er moeilijk bij kan, maar goed om te weten. Dank voor het melden!de Peer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:01:
[...]
Het duurde even maar ik heb een reactie van ze (Daikin). Die bevestigt het eerdere verhaal:
[...]
Ik blijf het heel vreemd vinden dat ze hier niet duidelijker over zijn en geen waarschuwing plaatsen. Maar het lijkt erop dat het toch verstandiger is om de stekker terug te plaatsen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Bestaat het volgende eigenlijk?
Ik zit in een appartementen complex van 2018 met wat dommigheden. Los van stadswarmte voor vloerverwarming zonder koelmogelijkheid.
- de ramen (van vloer tot 25cm onder plafond) kunnen alleen beetje kantelen
- het ventilatiesysteem (keuken, toilet, badkamer) is de enige manier van ventilatie
- dit systeem heeft een bedieningspaneeltje (Duco) Auto/I/II/II in elke kamer met ingebouwde CO sensor. Wanneer we slapen, gaat hij dus al gauw aan. Maar het zuigt dan dus lucht aan vanuit keuken/toilet/badkamer.
- de manuele ventilatieroosters zijn kut, want ze laten veel geluidsoverlast door (en ongefilterde lucht, zit in drukke stad)
- Als deze roosters dicht zijn, is er iets minder geluidsoverlast maar dat gaat ten koste van ventilatie, die gaat dan zelfs lucht uit riool aan zuigen als we poosje geen water gebruiken.
- de gehele lange zijde van het huis is op het westen, wat ervoor zorgt dat het huis vanaf +/- 15u tot makkelijk na 21u in de zomer in de felle zon staat.
- de raamkozijnen en bijna gehele buitengevel bestaan uit aluminium platen --> alsof je in een broodrooster zit.
- ver na zonsondergang zijn de kozijnen nog gloeiend heet. Dus het is niet te harden in de zomer.
- offertes voor zonnescreens in de ramen gaan nergens over, 4.5K voor anderhalve zonnescreen (doordat mijn balkon op raam aansluit zou een scherm daar niet volledig langs kunnen).
Ik wil enkele problemen oplossen, de meest frustrerende door:
- een airco buiten unit op balkon, stil en zuinig
- 4 binnenunits (4 kamers)
- dit systeem moet ook kunnen werken met CO sensors zodat per kamer verse lucht naar binnen wordt geblazen als dat nodig is (zonder per se te koelen/verwarmen). Dan kan ik bijvoorbeeld slaapkamer roosters dichtlaten of zelfs dichtisoleren (ivm geluidsoverlast) en alleen rooster in de woonkamer open laten bijvoorbeeld.
Dat laatste vooral heb ik nog niet gevonden. Bestaat dat? Het lijkt me een simpel iets.
Ik zit in een appartementen complex van 2018 met wat dommigheden. Los van stadswarmte voor vloerverwarming zonder koelmogelijkheid.
- de ramen (van vloer tot 25cm onder plafond) kunnen alleen beetje kantelen
- het ventilatiesysteem (keuken, toilet, badkamer) is de enige manier van ventilatie
- dit systeem heeft een bedieningspaneeltje (Duco) Auto/I/II/II in elke kamer met ingebouwde CO sensor. Wanneer we slapen, gaat hij dus al gauw aan. Maar het zuigt dan dus lucht aan vanuit keuken/toilet/badkamer.
- de manuele ventilatieroosters zijn kut, want ze laten veel geluidsoverlast door (en ongefilterde lucht, zit in drukke stad)
- Als deze roosters dicht zijn, is er iets minder geluidsoverlast maar dat gaat ten koste van ventilatie, die gaat dan zelfs lucht uit riool aan zuigen als we poosje geen water gebruiken.
- de gehele lange zijde van het huis is op het westen, wat ervoor zorgt dat het huis vanaf +/- 15u tot makkelijk na 21u in de zomer in de felle zon staat.
- de raamkozijnen en bijna gehele buitengevel bestaan uit aluminium platen --> alsof je in een broodrooster zit.
- ver na zonsondergang zijn de kozijnen nog gloeiend heet. Dus het is niet te harden in de zomer.
- offertes voor zonnescreens in de ramen gaan nergens over, 4.5K voor anderhalve zonnescreen (doordat mijn balkon op raam aansluit zou een scherm daar niet volledig langs kunnen).
Ik wil enkele problemen oplossen, de meest frustrerende door:
- een airco buiten unit op balkon, stil en zuinig
- 4 binnenunits (4 kamers)
- dit systeem moet ook kunnen werken met CO sensors zodat per kamer verse lucht naar binnen wordt geblazen als dat nodig is (zonder per se te koelen/verwarmen). Dan kan ik bijvoorbeeld slaapkamer roosters dichtlaten of zelfs dichtisoleren (ivm geluidsoverlast) en alleen rooster in de woonkamer open laten bijvoorbeeld.
Dat laatste vooral heb ik nog niet gevonden. Bestaat dat? Het lijkt me een simpel iets.
Sowieso krijg je een op maat gemaakte offerte bij hen. En zoals ik reeds meldde is Daikin duurder dan MHI. Dus dan zou jij nu goedkoper uit moeten zijn. Maar maak je niet druk. Als jij er blij mee bent dan is het toch goed? Nogmaals, veel plezier met je aanschaf.Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:59:
[...]
Ik heb op hun site eens alles in het winkelwagentje gezet en kom op 4886 euro. Omdat Climasense niet op de Belgische Rescert lijst staat zal ik er geen premie voor krijgen. In mijn offerte kom ik met de btw er bij en de premie er af (480€) op 4810 euro. Als ik na 5 jaar eens een onderhoud zou laten doen, komt er voor Climasense nog eens 225 euro reiskosten bij. En dan mag er intussen niets anders verkeerd gaan, of er zou nog eens 225 euro reiskosten bijkomen (je stelde voor om toch in NL te bestellen en zelfs vanuit het zuiden van NL zijn de reiskosten naar mijn woonplaats al zo hoog).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
MotorBeast in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"Kuusj schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:27:
[...]
Daar zijn al enorm veel discussies over gevoerd. Het komt er eigenlijk op neer dat je gelijk hebt maar dat het nu eenmaal niet zo werkt. De airco schiet over zijn ingestelde doel heen (setpoint +x graden, afhankelijk van enkele factoren), die sensor hangt dicht bij de bron, dus dat zal ook een reden zijn om wat verder te verwarmen.
Hij moet op auto fan op een gegeven moment gewoon naar de laagste stand moduleren.henidde schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:34:
[...]
Werkt die nachtstand niet alleen bij het koelen en dus niet bij verwarmen? Meen zoiets te hebben gelezen dat het alleen bij koelstand werkt.
Verwijderd
In het winkelwagentje staat onder het totaalbedrag 'doorgaan met betalen', dus het is helemaal niet duidelijk dat je een aangepaste offerte kan krijgen.MotorBeast schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:19:
[...]
Sowieso krijg je een op maat gemaakte offerte bij hen.
Is duurder altijd beter?En zoals ik reeds meldde is Daikin duurder dan MHI. Dus dan zou jij nu goedkoper uit moeten zijn. Maar maak je niet druk. Als jij er blij mee bent dan is het toch goed? Nogmaals, veel plezier met je aanschaf.
Ik vind dat er op de Mitsubishi genoeg opties zitten.Whether you choose Daikin or Mitsubishi depends on your criteria as a home or office owner. If you want to choose reliability and appreciation, then the Mitsubishi Aircon is a perfect choice. However, if you want to expand features, or in other words, want yourself to have a wide variety of high-quality options, Daikin Aircon will be your best choice.
PS: wat is het verschil tussen MHI en Mitsubishi? In de TS zie ik ze allebei vlak onder elkaar staan.
@Verwijderd Niet bezig blijven. Fijne dag.
Verwijderd
Oh, ik dacht dat we in dit topic openlijk konden praten over het kwaliteitsverschil tussen bepaalde merken.
Natuurlijk, al is er daar al genoeg over gesproken in dit topic. Maar je blijft maar bezig over je prijs. Ik en andere wezen je op je hoge prijs en wilde daarmee helpen en krijg het idee dat je daarin blijft hangen terwijl je je aankoop al hebt gedaan. Wees daar dan gewoon content mee.Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:29:
Oh, ik dacht dat we in dit topic openlijk konden praten over het kwaliteitsverschil tussen bepaalde merken.
Zowel met MHi, ME als Daikin doe je het nooit slecht. En MHI en ME zijn 2 verschillende leveranciers. Even zoeken hier in het topic doet wonderen.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 24-10-2022 11:35 ]
Verwijderd
Ik apprecieer alle hulp en tips, maar dan moet het wel correct zijn. Zelfs zonder reiskosten kost die Daikin setup in ons geval 4661 euro en geen 4000, ofwel zijn de prijzen recent sterk gestegen, wat zou kunnen door de inflatie, disrupties door de pandemie en tekorten aan bepaalde grondstoffen.MotorBeast schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:34:
[...]
Natuurlijk, al is er daar al genoeg over gesproken in dit topic. Maar je blijft maar bezig over je prijs. Ik en andere wezen je op je hoge prijs en wilde daarmee helpen en krijg het idee dat je daarin blijft hangen terwijl je je aankoop al hebt gedaan. Wees daar dan gewoon content mee.
Zowel met MHi, ME als Daikin doe je het nooit slecht. En MHI en ME zijn 2 verschillende leveranciers. Even zoeken hier in het topic doet wonderen.
Wat wil je nu bereiken? Pagina's vol typen over jouw prijs, de tip van mij en anderen dat je goedkoper uit had kunnen zijn? Ik had even snel het berekend. Jij blij, jij hebt het iets preciezer berekend. Punt gemaakt.Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:41:
[...]
Ik apprecieer alle hulp en tips, maar dan moet het wel correct zijn. Zelfs zonder reiskosten kost die Daikin setup in ons geval 4661 euro en geen 4000, ofwel zijn de prijzen recent sterk gestegen, wat zou kunnen door de inflatie, disrupties door de pandemie en tekorten aan bepaalde grondstoffen.
En zoals ik reeds zei MHI moet goedkoper zijn dan Daikin. Daikin is duurder, altijd.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 24-10-2022 11:58 ]
In het HA topic krijg ik geen antwoord, dus hier maar even proberen.
Heeft iemand van jullie de Airconwithme Wifi module werkend in HA?
Heeft iemand van jullie de Airconwithme Wifi module werkend in HA?
Tenzij bij gebruik op een Multisplitsmerz schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:49:
ZSX-W moduleert lager terug en is zuiniger
Ik heb net met Daikin gebeld om ze door te zagen over de specifieke units die genoemd worden in de handleiding waarmee dit kan en kreeg de geïrriteerde reactie dat het "is zoals ik vandaag al heb aangegeven in de mail". Ik gaf daarop aan dat ik het bijzonder matig vind dat er geen enkele waarschuwing voor potentiële schade bij staat waarop ik het verzoek kreeg een foto van de handleiding te mailen. Dat heb ik dus net gedaan. Ik vermoed dat er geen ander verhaal meer zal komen dan dat het idd schade kan veroorzaken, maar hopelijk staat er in de toekomst dan een waarschuwing in de handleiding..de Peer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:01:
[...]
[...]
Overigens is ook niet duidelijk wat nu eigenlijk 'te koud' is. Is dat 10 graden? 5? -20?
Ik voel me bijzonder gepikeerd over het gestraft worden voor het lezen van de handleiding
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik ga het maar gewoon zeggen zoals het is, maar de Daikin klantenservice is gewoon zwaar ruk en echt hooguit k*t.Termy schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:23:
[...]
Ik heb net met Daikin gebeld om ze door te zagen over de specifieke units die genoemd worden in de handleiding waarmee dit kan en kreeg de geïrriteerde reactie dat het "is zoals ik vandaag al heb aangegeven in de mail". Ik gaf daarop aan dat ik het bijzonder matig vind dat er geen enkele waarschuwing voor potentiële schade bij staat waarop ik het verzoek kreeg een foto van de handleiding te mailen. Dat heb ik dus net gedaan. Ik vermoed dat er geen ander verhaal meer zal komen dan dat het idd schade kan veroorzaken, maar hopelijk staat er in de toekomst dan een waarschuwing in de handleiding..
Overigens is ook niet duidelijk wat nu eigenlijk 'te koud' is. Is dat 10 graden? 5? -20?
Ik voel me bijzonder gepikeerd over het gestraft worden voor het lezen van de handleiding.
Ze behandelen je als een klein kind, weten de helft van de tijd het antwoord niet als je doorvraagt over onduidelijkheden over hun specificaties of handleidingen en ze schofferen je gewoon ronduit als je nieuwsgierig bent of een foutje vind in de handleiding of uitleg die ze geven.
Conclusie is alleen maar dat Daikin geen reet om zijn klanten geeft, terwijl je denkt een a merk te kopen met goede service.
Niet te verstaan de hel/smeekbode waar je doorheen moet gaan als je problemen hebt hardware matig.
Als ik dit geweten had, tevens met de design flaws die er in de perfera en stylish units zitten bij bijv verwarmen en verkeerde temperatuursmetingen waardoor hij juist veel te vroeg uitschiet of te laat ( scheelt maar 6 graden immers en dat ligt aan mij en de kamers volgens hun bij alle 3 units) had ik geen daikin genomen voor de meerprijs tov bijv mhi.
Perfera klep die ronduit herrie maakt als hij beweegt
Niet kunnen implementeren van de units in home assistant door de nieuwe cloud wifi boards
Niet kunnen richten van de kleppen, wachten en op stop drukken
Een comfort sensoren die hun werk niet doet
En de lijst gaat verder..
Tijd dat ze eens wakker worden daar
Edit: ohja als je van de particulieren helpdesk naar de pro helpdesk gaat wordt je afgeblaft dat je daar niet thuis hoort. Want geen installateur, je moet het maar met de studenten afhandelen die achter de particulieren helpdesk zitten of de half Google Translate vertaalde email die je na 3 weken krijgt waar niks van te maken is
[ Voor 12% gewijzigd door Soullancer op 24-10-2022 14:56 ]
Een airco circuleert de lucht in de kamer waarin hij is geïnstalleerd. Wat jij zoekt is een decentraal ventilatiesysteem zoals de Brink Air 70 of de ClimaRad SensaJazco2nd schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:17:
Bestaat het volgende eigenlijk?
...
Beetje kort de bocht vind ik.Soullancer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:50:
[...]
Ik ga het maar gewoon zeggen zoals het is, maar de Daikin klantenservice is gewoon zwaar ruk en echt hooguit k*t.
Ze behandelen je als een klein kind, weten de helft van de tijd het antwoord niet als je doorvraagt over onduidelijkheden over hun specificaties of handleidingen en ze schofferen je gewoon ronduit als je nieuwsgierig bent of een foutje vind in de handleiding of uitleg die ze geven.
Conclusie is alleen maar dat Daikin geen reet om zijn klanten geeft, terwijl je denkt een a merk te kopen met goede service.
Niet te verstaan de hel/smeekbode waar je doorheen moet gaan als je problemen hebt hardware matig.
Als ik dit geweten had, tevens met de design flaws die er in de perfera en stylish units zitten bij bijv verwarmen en verkeerde temperatuursmetingen waardoor hij juist veel te vroeg uitschiet of te laat ( scheelt maar 6 graden immers en dat ligt aan mij en de kamers volgens hun bij alle 3 units) had ik geen daikin genomen voor de meerprijs tov bijv mhi.
Niet kunnen implementeren van de units in home assistant door de nieuwe cloud wifi boards
Tijd dat ze eens wakker worden daar
Edit: ohja als je van de particulieren helpdesk naar de pro helpdesk gaat wordt je afgeblaft dat je daar niet thuis hoort. Want geen installateur, je moet het maar met de studenten afhandelen die achter de particulieren helpdesk zitten of de half Google Translate vertaalde email die je na 3 weken krijgt waar niks van te maken is
Allereerst heb je gekocht bij een installateur en is hij je aanspreekpunt. Mocht hij er niet uitkomen is zijn vraagbaak Daikin. Een consument wordt nooit geholpen bij een distributeur/importeur. Onmogelijk als alle klanten van Daikin rechtstreeks met hun gaan bellen. Ze hebben niet voor niets een dealer netwerk.
Verder heb ik 3 Perfera's en herken geen enkele klacht van je. En als je al zoveel klachten hebt....je installateur is je vriend die duizenden euro's heeft afgetikt en je dan moet helpen. Als je 6 graden verschil hebt zit er iets echt niet goed. 2 herken ik wel. Klep hoor ik nooit (al gebruik ik in de praktijk ook nooit 3D of wat dan ook maar als ik ze aanzet ..... stil). Verder zijn ze hier gewoon te richten.
HA had je als Tweaker van te voren uit kunnen en moeten zoeken. DE reden dat ik Daikin een paar geleden kocht en geen MHI omdat toen Daikin juist beter in Domotica ging. Eens de API hadden ze er nooit uit moeten halen. Sowieso kan je ze met een omweg wel weer in HA/Domiticz krijgen middels een IR Blaster. Pin me er niet op vast maar zoiets volgens mij: https://www.lightinthebox...122556%3Apla-327174701475 en https://www.home-assistant.io/integrations/broadlink/
Ik ben al ruim 3 jaar content met mijn Daikins.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 24-10-2022 15:53 ]
Het begint er wel steeds meer op te lijken, dat dit de beste oplossing gaat wordenAUijtdehaag schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:19:
@loyske
Kun je geen esp plaatsen?
Zie mijn ad.
Waar kun je momenteel nog airco’s krijgen. Ik had 4 weken geleden een offerte getekend maar krijg nu te horen dat ze pas maart 2023 geleverd kunnen worden. Had een mitsubishi electric MSZ EF-50 en een AP-50 besteld.
Zo superlang is dat toch niet? Althans als er ook sprake is van installatiewerkzaamheden en niet alleen het leveren van de spullen. Ik heb in juli de offerte getekend en deze week is de airco geplaatst wat snel is maar had eigenlijk niet verwacht dat ik dit jaar nog aan de beurt zou zijn. Mijn installateur gaf aan dat het leveren van airco's tot op heden geen enkel probleem was maar vanwege de hoge vraag nu omdat iedereen nu op zoek is naar een alternatief voor gas word het wel steeds lastiger. Net zoals vrijwel alles tegenwoordig waarbij er sprake is van lange levertijden.bora schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:56:
Waar kun je momenteel nog airco’s krijgen. Ik had 4 weken geleden een offerte getekend maar krijg nu te horen dat ze pas maart 2023 geleverd kunnen worden. Had een mitsubishi electric MSZ EF-50 en een AP-50 besteld.
[ Voor 31% gewijzigd door glas86 op 24-10-2022 16:07 ]
Het is ook installeren maar het is puur wachten aangezien hij door het niet te leveren nu ruimte heeft in de planningglas86 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:01:
[...]
Zo superlang is dat toch niet? Althans als er ook sprake is van installatiewerkzaamheden en niet alleen het leveren van de spullen. Ik heb in juli de offerte getekend en deze week is de airco geplaatst wat snel is maar had eigenlijk niet verwacht dat ik dit jaar nog aan de beurt zou zijn. Mijn installateur gaf aan dat het leveren van airco's tot op heden geen enkel probleem was maar vanwege de hoge vraag nu omdat iedereen nu op zoek is naar een alternatief voor gas word het wel steeds lastiger. Net zoals vrijwel alles tegenwoordig waarbij er sprake is van lange levertijden.
knipperdeknip want Wij willen een vriendelijker TweakersMotorBeast schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:39:
[...]
Beetje kort de bocht vind ik.
Allereerst heb je gekocht bij een installateur en is hij je aanspreekpunt. Mocht hij er niet uitkomen is zijn vraagbaak Daikin. Een consument wordt nooit geholpen bij een distributeur/importeur. Onmogelijk als alle klanten van Daikin rechtstreeks met hun gaan bellen. Ze hebben niet voor niets een dealer netwerk.
Verder heb ik 3 Perfera's en herken geen enkele klacht van je. En als je al zoveel klachten hebt....je installateur is je vriend die duizenden euro's heeft afgetikt en je dan moet helpen. Als je 6 graden verschil hebt zit er iets echt niet goed. 2 herken ik wel. Klep hoor ik nooit (al gebruik ik in de praktijk ook nooit 3D of wat dan ook maar als ik ze aanzet ..... stil). Verder zijn ze hier gewoon te richten.
HA had je als Tweaker van te voren uit kunnen en moeten zoeken. DE reden dat ik Daikin een paar geleden kocht en geen MHI omdat toen Daikin juist beter in Domotica ging. Eens de API hadden ze er nooit uit moeten halen. Sowieso kan je ze met een omweg wel weer in HA/Domiticz krijgen middels een IR Blaster. Pin me er niet op vast maar zoiets volgens mij: https://www.lightinthebox...122556%3Apla-327174701475 en https://www.home-assistant.io/integrations/broadlink/
Ik ben al ruim 3 jaar content met mijn Daikins.
Daikin is gewoon slecht bereikbaar met vragen vooraf hun richten hun site en helpdesk zo in dat ze beschikbaar zijn voor vragen.
Verder heb je klaarblijkelijk niet het verhaal gevolgd waarbij het van mijn installateur naar Daikin geëscaleerd is na aanschaf en er daadwerkelijk problemen zijn. Ik zat al iets verder in de molen dan neem contact op met je installateur. Consument die nooit geholpen wordt door de fabrikant/importeur?
Dan zal ik een aantal keer mensen over de vloer gehad hebben met laptops en materiaal die deden alsof ze van daikin waren en uit me nek kletsen.
Daikin heeft gewoon nergens haast mee.
De installateur mocht ook gewoon rustig 6x aan de telefoon hangen, dik in de wachttijd en terugbellen werd niet nagekomen. Ze wilde niet aannemen dat er een DOA was.
En dan ook nog doodleuk bij bezoek hier zeggen het kan geen fabrieksdefect zijn, u snapt er niks van meneer waarschijnlijk gebruikt u het apparaat verkeerd. Goh, na 5 uur zoeken toch fabrieks af defect. Ik vind het brutaal om zo binnen te komen.
Sterker nog, Daikin staat hier doodleuk voor de deur en beweren dat ze me aan de telefoon gehad hebben om een afspraak in te plannen voor verdere diagnostiek. Niemand weet ergens van.
En de problemen waarvan jij zegt dat ze er niet zijn, lees even verder hier in het topic, ze zijn er helaas gewoon, oa de temperatuurs problemen omdat ze de kap en tempsensor gewoon verkeerd ontworpen hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 24-10-2022 22:05 ]
niet reageren, maar alleen een topicreport
[ Voor 115% gewijzigd door teacher op 24-10-2022 22:06 ]
Update: alsnog het gehele doorvoerkanaal dichtgepurd. Eerst alleen vanaf buiten gedaan, dat zou moeten helpen. Toch niet; voelde nog 'wind' naar binnen komen.Processorkoeler schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:38:
[...]
Pff, ja dat wordt 'm niet. Enorm bedankt voor 't checken, kon het zelf niet vinden!
[...]
Het probleem bij een incorrecte uit-temperatuur is dat bepaalde functionaliteiten ook niet werken. Ik wil 'm gebruiken om de ondergrens van de kamertemperatuur te bewaken om ervoor te zorgen dat de cv niet aanspringt (onnodig). Die ondergrens zet ik op 15-16c, maar als de temp 18 graden is en de airco denkt dat het 12 is, ga ik onnodig verwarmen en stroom verbruiken.
Ik gebruik inderdaad de automatische stand, dat leek mij het beste. Wat gebeurt er als je 'm handmatig hard zet? Los van het geluid denk ik dan dat de temperatuur dan anders werkt toch? Moet hij juist niet zachter gaan blazen zodra de temperatuur is bereikt?
Volgens installateur was dichtmaken ook helemaal niet nodig, meneer had gewoon een vaatdoek (van mij overigens, zonder dat ik dit wist) erin gepropt. Ook nadat ik zei dat de temperatuur niet klopte, was het volgens hem niet nodig.
Nu, nadat alles dicht zit, is temp. op 0.5c nauwkeurig. En die afwijking is prima!
Nooit meer een beuninstallateur dus.
Maar wél vacumeren toch? dus het "uurloon" zal zo'n beetje hetzelfde zijn...GermanPivo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:26:
[...]
Dat staat gewoon in de brochure. Bij een single split is de maximale lengte zonder bijvullen is 15 meter en met bijvullen maximaal 20 meter.
[Afbeelding]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Maar wat houd zo'n beurt dan nog in?MotorBeast schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:40:
[...]
Alleen is Climasense zo eerlijk dat ze je vertellen dat je niet ieder jaar hoeft te servicen en gewoon je garantie behoud. Ik ga nu mijn vierde winter in zonder dure onnodige servicebeurt. Tel uit mijn winst.Na jaar 5 zal ik ze eens een keer laten komen. Welke support?
Maar nogmaals wat je wil. Ik wilde je alleen maar helpen met een in mijn ogen te hoge prijs. Veel plezier met je aanschaf.
-filterjtes reinigen?
- gasdruk?? meten??
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Huh, ik snap je punt niet. Elke binnenunit bedien je toch individueel, via remote of app? Dus waarom zou dat niet obv een sensor kunnen?ede schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:09:
[...]
Een airco circuleert de lucht in de kamer waarin hij is geïnstalleerd. Wat jij zoekt is een decentraal ventilatiesysteem zoals de Brink Air 70 of de ClimaRad Sensa
lol, ik ben maar een NOOB op dit gebied..KoningPaulus schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:44:
[...]
Bij mij hebben ze straks voor de 2e verdieping wel 10m aan koelleiding nodig. Ik begrijp dat ze dus sowieso moeten bijvullen en vacuumeren bij deze lengte?
Is dit anders te controleren, of wordt het simpelweg opgehangen en als men een koud briesje voelt 'doet-ie het'?
maar er zijn hier veel specialisten die je wel verder zullen helpen.
Je wilt een airco die frisse lucht naar binnen haalt toch? Die bestaat niet. Er zijn wel CO2-gestuurde ventilatiesystemen maar die moet je los van de airco installeren.Jazco2nd schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:12:
[...]
Huh, ik snap je punt niet. Elke binnenunit bedien je toch individueel, via remote of app? Dus waarom zou dat niet obv een sensor kunnen?
Of ik begrijp je helemaal verkeerd
Mag ik vragen of je hier een handleiding voor hebt?MotorBeast schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:34:
En graag gedaan dat je nu je units in HA kan krijgen.
Ik probeer op mijn Synology DS920+ via HA (Docker) de zaak via deze https://github.com/rospogrigio/daikin_residential te installeren, maar ik krijg het niet aan de praat.
Ik heb 4 Daikin Perfera binnen units en 2 buiten units die aan de in GitHub genoemde voorwaarde voldoen.
I have no special talent. I am only passionately curious.
De Daikin Urura Sarara doet dat toch wel?ede schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:44:
[...]
Je wilt een airco die frisse lucht naar binnen haalt toch? Die bestaat niet. Er zijn wel CO2-gestuurde ventilatiesystemen maar die moet je los van de airco installeren.
Of ik begrijp je helemaal verkeerd
@Soullancer Tja, ik ben het wat helpdesk betreft niet met je oneens. Die lijken er echt geen zin in te hebben om je te helpen. Misschien omdat ze eigenlijk alleen met installateurs willen praten, maar ja, heb dan gewoon geen helpdesk voor consumenten.
Inderdaad, je hebt gelijk, die Daikin heeft die functionaliteit. Weer wat geleerd vandaag
Of deze ook CO2-gestuurd gaat ventileren weet ik niet
Niet kopen daarom. De ervaring hier en in het oude topic is dat die functie zwaar tegenvalt.ede schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:57:
[...]
Inderdaad, je hebt gelijk, die Daikin heeft die functionaliteit. Weer wat geleerd vandaag
Of deze ook CO2-gestuurd gaat ventileren weet ik niet
Hier toch? https://www.home-assistant.io/integrations/daikin/ricardo246 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:47:
[...]
Mag ik vragen of je hier een handleiding voor hebt?
Ik probeer op mijn Synology DS920+ via HA (Docker) de zaak via deze https://github.com/rospogrigio/daikin_residential te installeren, maar ik krijg het niet aan de praat.
Ik heb 4 Daikin Perfera binnen units en 2 buiten units die aan de in GitHub genoemde voorwaarde voldoen.
Ik zelf draai geen HA maar Domoticz. Stel je vraag anders eens in het HA topic. Kenners zat daar.
Je filters kan je zelf makkelijk de rest ook: YouTube: Daikin FTXM schoonmaakHansieo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:10:
[...]
Maar wat houd zo'n beurt dan nog in?
-filterjtes reinigen?
- gasdruk?? meten??
en https://www.youtube.com/watch?v=JShKwBYEllo
Als je daar geen zin in hebt dan rest er niets anders dan de installateur laten komen.
Bedankt voor de tips, ik heb de online variant (geen lokale API), dus je link gaat niet op voor mij.MotorBeast schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:22:
[...]
Hier toch? https://www.home-assistant.io/integrations/daikin/
Ik zelf draai geen HA maar Domoticz. Stel je vraag anders eens in het HA topic. Kenners zat daar.
Ik ga eens grasduinen in het HA topic, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb
I have no special talent. I am only passionately curious.
Op verwarmen zetten? Volgens mij staat hij daar niet op. Hij staat op ventilator. NB: ik gebruik de oude app dus kan het mis hebben.Yellos schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:07:
kan iemand me vertellen hoe ik de fanspeed kan ontgrendelen in de daikin onecta app? de functie is nu grijs en werkt niet.
[Afbeelding]
Succes. Mag je mij helpen als ik ooit nog eens overstap op HA. Mooier en beter dan Domoticz. Maar kost mij bergen met tijd.ricardo246 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:46:
[...]
Bedankt voor de tips, ik heb de online variant (geen lokale API), dus je link gaat niet op voor mij.
Ik ga eens grasduinen in het HA topic, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb
Kan ik de fanspeed niet handmatig verstellen in ventilator modus? jammer 😮💨MotorBeast schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:09:
[...]
Op verwarmen zetten? Volgens mij staat hij daar niet op. Hij staat op ventilator. NB: ik gebruik de oude app dus kan het mis hebben.
Uitgeprobeerd. Hij blaast dan eerst wel maar na verloop van tijd doet hij helemaal niks. Hij blijft wel 'open' staan maar geen lucht blazen zeg maar. Is dit pendelen? Of is pendelen echt helemaal uit en aan, dat ie dicht gaat zeg maar.nMad schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:07:
[...]
Probeer eens 18 graden in te stellen op de Daikin, grote kans dat het dan wel daadwerkelijk 20 graden wordt waarna hij heel zachtjes zal gaan blazen (zonder te verwarmen).
Terwijl ik dit typ begint de airco af en toe te tikken en begint hij weer te blazen. Ik vermoed zometeen weer voluit.
.
Inderdaad ventilatie is minimaal, is maar een smal pijpjeMotorBeast schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:20:
[...]
Niet kopen daarom. De ervaring hier en in het oude topic is dat die functie zwaar tegenvalt.
Dat is pendelen ja. Offset nu al aangepast volgens DM? Hier is het na de aanpassing 100% nauwkeurig.henidde schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:50:
[...]
Uitgeprobeerd. Hij blaast dan eerst wel maar na verloop van tijd doet hij helemaal niks. Hij blijft wel 'open' staan maar geen lucht blazen zeg maar. Is dit pendelen? Of is pendelen echt helemaal uit en aan, dat ie dicht gaat zeg maar.
Terwijl ik dit typ begint de airco af en toe te tikken en begint hij weer te blazen. Ik vermoed zometeen weer voluit.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 24-10-2022 20:10 ]
Zou ik niet weten. Waarom zou je ventilator gebruiken? Die koop je voor 2 tientjes bij de Blokker.Yellos schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:40:
[...]
Kan ik de fanspeed niet handmatig verstellen in ventilator modus? jammer 😮💨
Enkele weken lees ik mee in dit topic om informatie te vergaren om een goede keuze te kunnen maken om mijn woonkamer met een airco te kunnen verwarmen in de winter en zolder te koelen in de zomer. Inmiddels heb ik diverse installateurs over de vloer gehad waar ik diverse adviezen voor de woonmaker heb gehad wissellend van 3.5kw t/m 6 kw. Waar ik niet veel wijzer van wordt. Mijn woonsituatie is een tussenwoning met een woonkamer met open keuken van 118 m3 bouwjaar 2012. Met een warmteverlies berekening bij -10 met setpoint van 21 graden kom ik op 3,4 kw verlies voor alleen de woonkamer.
Tijdens het lezen door deze topic ben ik redelijk overtuigd geworden dat een 3.5 kw unit voldoende zou moeten zijn. Mijn voorkeur is om te kiezen voor een Daikin Stylish. Echter is het verwarmingsvermogen bij -10 C, 2.17 kw wat opvallend laag is t.o.v. MHI 3.5 ZSX deze is heeft bij -10 3,4 kw. Nu snap ik dat -10 overdag niet tot zelden zal voorkomen, maar is voor mij een indicatie dat MHI in verhouden een betere verwarmingsvermogen zou hebben t.o.v. de Daikin Stylish.
Mijn idee om een betere verwarmingsvermogen te hebben bij lagere temperaturen is, om de 3.5 unit in een multi-split op te nemen met een 2.5 unit op zolder om te kunnen koelen in de zomer. Volgens de data sheet zou deze bij koudere temperaturen nog voldoende warmtecapaciteit hebben. Tevens zou de betreffende multi-split unit een minimale verwarmingsvermogen hebben van 1.2 kw terwijl de 3.5 kw met een single split de minimale vermogen op 1.4 kw zit. Dit terwijl ik vaak lees dat een single split het beste zou zijn i.v.m. energie zuinigheid.
Mijn vragen zijn is het valide om in mijn situatie voor deze setup te gaan? Zie ik eventueel iets over het hoofd?
Tijdens het lezen door deze topic ben ik redelijk overtuigd geworden dat een 3.5 kw unit voldoende zou moeten zijn. Mijn voorkeur is om te kiezen voor een Daikin Stylish. Echter is het verwarmingsvermogen bij -10 C, 2.17 kw wat opvallend laag is t.o.v. MHI 3.5 ZSX deze is heeft bij -10 3,4 kw. Nu snap ik dat -10 overdag niet tot zelden zal voorkomen, maar is voor mij een indicatie dat MHI in verhouden een betere verwarmingsvermogen zou hebben t.o.v. de Daikin Stylish.
Mijn idee om een betere verwarmingsvermogen te hebben bij lagere temperaturen is, om de 3.5 unit in een multi-split op te nemen met een 2.5 unit op zolder om te kunnen koelen in de zomer. Volgens de data sheet zou deze bij koudere temperaturen nog voldoende warmtecapaciteit hebben. Tevens zou de betreffende multi-split unit een minimale verwarmingsvermogen hebben van 1.2 kw terwijl de 3.5 kw met een single split de minimale vermogen op 1.4 kw zit. Dit terwijl ik vaak lees dat een single split het beste zou zijn i.v.m. energie zuinigheid.
Mijn vragen zijn is het valide om in mijn situatie voor deze setup te gaan? Zie ik eventueel iets over het hoofd?
Zsx is duur maar als je het geld hebt liggen gewoon doen want het is ook luxe.
Net iets hoger rendement en meer comfort maar wel tegen een meerprijs die je ook in zonnepanelen kunt investeren.
Net iets hoger rendement en meer comfort maar wel tegen een meerprijs die je ook in zonnepanelen kunt investeren.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Eens met al deze punten. Ik was zelf ook liever voor Mitsubishi gegaan.Soullancer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:50:
[...]
Het is duidelijk dat beide merken een behoorlijke lijst van minpunten hebben. Het is echt heel lastig van te voren de juiste beslissing hierover te maken. Er is echt behoefte aan de toevoeging van deze apparaten aan de pricewatch met goede reviews, ook voor de shops. Net als zonnepanelen, omvormers, etc. Zou toch hopen dat Tweakers eens in dit gat aan informatievoorziening zal springen...?banaliteit schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:07:
[...]
Eens met al deze punten. Ik was zelf ook liever voor Mitsubishi gegaan.
[ Voor 15% gewijzigd door AirJonn op 25-10-2022 09:33 ]
Zelf heb ik ook de afweging tussen de stylish en de zsx gemaakt. Uiteindelijk heb ik niet voor de zsx gekozen, voornamelijk vanwege het uiterlijk. De binnen unit is écht een stuk groter, en ik vind hem er niet uit zien als hij aan staat. Het lijkt wel een transformer die halverwege is. En als je dan de COP vergelijkt bij de verschillende buitentemperaturen dan zie je dat het pas echt als het vriest veel verschil maakt in efficiëntie en capaciteit.Ind!go schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:50:
Enkele weken lees ik mee in dit topic om informatie te vergaren om een goede keuze te kunnen maken om mijn woonkamer met een airco te kunnen verwarmen in de winter en zolder te koelen in de zomer. Inmiddels heb ik diverse installateurs over de vloer gehad waar ik diverse adviezen voor de woonmaker heb gehad wissellend van 3.5kw t/m 6 kw. Waar ik niet veel wijzer van wordt. Mijn woonsituatie is een tussenwoning met een woonkamer met open keuken van 118 m3 bouwjaar 2012. Met een warmteverlies berekening bij -10 met setpoint van 21 graden kom ik op 3,4 kw verlies voor alleen de woonkamer.
Uiteindelijk is het ook niet de stylish geworden, maar de zs van MHI. Voornamelijk omdat ik het de meerprijs niet waars vond.
En als klap op de vuurpijl zijn er wat klachten van mensen met een zsx voor voornamelijk het terugmoduleren als het warmer dan 11/12 graden buiten is.
Hoewel de zs hier as woensdag pas inbedrijfgesteld gaat worden ben ik blij uiteindelijk voor de zs te zijn gegaan.
Daarnaast geloof ik dat men hier het huist afraad om een multisplit te kiezen als je voornamelijk maar 1 van de 2 aan hebt staan.
Ik ben niet ontevreden over de keuze voor Daikin (Perfera), maar er zijn wel wat puntjes te benoemen ja..banaliteit schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:07:
[...]
Eens met al deze punten. Ik was zelf ook liever voor Mitsubishi gegaan.
Ik begrijp bijvoorbeeld écht niet hoe je zo'n luide (stepper?)motortjes kunt gebruiken voor de horizontale/verticale uitblaas alsmede de klep.
Ik heb zowelp een Daikin multisplit (uit 2020) als een MHI multisplit (2021) en ik merk weinig verschil. Het aantal opties is ietsje minder op de MHI, maar ik gebruik die niet.
De Onecta app vind ik goed werken, voor de MHI gebruik ik Tado's om aansturing van buitenshuis af te kunnen doen (omdat ik geen positief beeld had van de MHI app).
De Onecta app vind ik goed werken, voor de MHI gebruik ik Tado's om aansturing van buitenshuis af te kunnen doen (omdat ik geen positief beeld had van de MHI app).
Volgens sommigen hier kan dit komen omdat de behuizing beetje klemt. De behuizing goed installeren zou dan helpen.Kuusj schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:55:
[...]
Ik begrijp bijvoorbeeld écht niet hoe je zo'n luide (stepper?)motortjes kunt gebruiken voor de horizontale/verticale uitblaas alsmede de klep.
Hoor jij geluid bij zowel verticale als horizontale motors? Bij mij is het alleen horizontaal dacht ik.
Misschien dat ik eens langsga bij de showroom in Breukelen om te luisteren.
Minimaal verwarmingsvermogen is niet hetzelfde als minimaal opgenomen vermogen. Daar zit vooral het grote verschil tussen multi en een single. Vooral als je maar één unit laat draaien. Als er geen gelijktijdig gebruik is, ben je altijd beter af met een single (+ minder pendelen). 3.5 kW in de woonkamer en 2.5 kW op zolder lijkt me prima.Ind!go schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:50:
Van welk merk noem je nu het minimale verwarmingsvermogen? Want bij een 3.5 kW MHI single is dat 0.9 kW (of 0.8 voor de ZSX).
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Vraagje voor iemand met een ZSX-WF (nieuwe versie met ingebouwde WiFi) : hebben ze gewoon de WiFi module er standaard ingeplugd dan en kun je die vervangen voor een diy bordje of is hij echt geïntrigeerd?
Voor degene met mogelijk zelfde problemen, er is een issue aangemaakt:Tomba schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:03:
[...]
Ik heb er eerlijk gezegd naar gekeken maar zie het met mijn setup dus ook, met name heel extreem als ie aanstaat:
[Afbeelding]
Wellicht de interne sensor die even tussendoor komt en dan overruled wordt door MQTT?
Ter vergelijking de ‘bron’ sensor;
[Afbeelding]
https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/105
Bekend dat zowel ik als @Tomba dit probleem hebben, ben benieuwd naar de rest. @Hartox , @Vorkie , @rwijnhov @Chimsie78
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Waarom is niet de vraag hier. Ik wil gewoon soms graag de ventilator gebruiken. Maar in de onceta app kan ik de snelheid niet aanpassen. Weet iemand of ik dit kan aanzetten?MotorBeast schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:09:
[...]
Zou ik niet weten. Waarom zou je ventilator gebruiken? Die koop je voor 2 tientjes bij de Blokker.
Ik heb vanwege die redenen juist wel voor de ZSX gekozen; een fysiek grotere binnenunit/"transformer-halverwege" is denk ik zuiniger en bij kou hoop ik met het 2.5 kW model toch nog genoeg vermogen te hebben. Voordeel: ook minder verbruik/herrie als het niet zo koud is en in stille-modus. Dat hij boven de 12 °C niet zo ver teruggaat neem ik op de koop toe; bij die temperaturen hoef ik sowieso eigenlijk nog niet te stoken.Maarten_tzr schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:43:
[...]
Zelf heb ik ook de afweging tussen de stylish en de zsx gemaakt. Uiteindelijk heb ik niet voor de zsx gekozen, voornamelijk vanwege het uiterlijk. De binnen unit is écht een stuk groter, en ik vind hem er niet uit zien als hij aan staat. Het lijkt wel een transformer die halverwege is. En als je dan de COP vergelijkt bij de verschillende buitentemperaturen dan zie je dat het pas echt als het vriest veel verschil maakt in efficiëntie en capaciteit.
Uiteindelijk is het ook niet de stylish geworden, maar de zs van MHI. Voornamelijk omdat ik het de meerprijs niet waars vond.
En als klap op de vuurpijl zijn er wat klachten van mensen met een zsx voor voornamelijk het terugmoduleren als het warmer dan 11/12 graden buiten is.
Hoewel de zs hier as woensdag pas inbedrijfgesteld gaat worden ben ik blij uiteindelijk voor de zs te zijn gegaan.
Daarnaast geloof ik dat men hier het huist afraad om een multisplit te kiezen als je voornamelijk maar 1 van de 2 aan hebt staan.
ZS is natuurlijk ook helemaal prima en afhankelijk van je wensen beter dan ZSX.
Heb het hier al vaker gezegd. De MHI 3.5 kw ZS is naar mijn mening de beste allround woning machine. Laag opgenomen minimaal vermogen, volgens specs zelfs lager dan de 2kw. Is stil, is relatief goedkoop +/- 900 euro. Uitstekende wifi functionaliteiten en goed te integreren in home assistant. Makkelijk zelf schoon te maken. Relatief kleine binnen unit. En tot pak hem beet in 85% van de gevallen tot 120m3 ruim voldoende.
Misschien moet je die timeout wat ruimer zetten?R-B schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:39:
[Afbeelding]
Usage of the room temperature sensor inside the AC is the default, but instead you can use the DS18x20 sensor on the MHI-AC-Ctrl board or the received temperature via the MQTT topic Troom. Setting Troom via MQTT works per default. But you should adapt ROOM_TEMP_MQTT_TIMEOUT. For using DS18x20 as Troom you have to use ROOM_TEMP_DS18X20.
//#define ROOM_TEMP_DS18X20 // use room temperature from DS18x20
#define ROOM_TEMP_MQTT_TIMEOUT 40 // time in seconds, after this time w/o receiving a valid room temperature
// via MQTT fallback to IU temperature sensor value
If the timeout occurs, and the system falls back to IU temperature, it will return to using the MQTT room temperature if the MQTT messages resume
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Nu maak je me nieuwsgierigbanaliteit schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 06:58:
[...]
Volgens sommigen hier kan dit komen omdat de behuizing beetje klemt. De behuizing goed installeren zou dan helpen.
Hoor jij geluid bij zowel verticale als horizontale motors? Bij mij is het alleen horizontaal dacht ik.
Misschien dat ik eens langsga bij de showroom in Breukelen om te luisteren.
Hier wil ik wel meer over weten!
Ik zag ook dat iemand zijn temp voeler op afstand had gesoldeerd en dit hielp met de temperatuur?
Vraag me serieus af of een aanpassing aan de afdek kap ook nog effect zou kunnen hebben omdat alles zonder afdek kap wel prima werkt.
En iemand die de 'verborgen' field/service settings heeft in de afstands bedieningen? De service manual heeft er een aantal in staan zoals offset en door laten lopen van de fan in koelmode.. maar er zijn veel meer cijfertjes te selecteren dan vermelding van gemaakt wordt
Hier kan ik gewoon in de fanstand de snelheid aanpassen in ONECTA. Net nog even getest..Yellos schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:32:
[...]
Waarom is niet de vraag hier. Ik wil gewoon soms graag de ventilator gebruiken. Maar in de onceta app kan ik de snelheid niet aanpassen. Weet iemand of ik dit kan aanzetten?
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:59:
[...]
Ik heb op hun site eens alles in het winkelwagentje gezet en kom op 4886 euro. Omdat Climasense niet op de Belgische Rescert lijst staat zal ik er geen premie voor krijgen. In mijn offerte kom ik met de btw er bij en de premie er af (480€) op 4810 euro. Als ik na 5 jaar eens een onderhoud zou laten doen, komt er voor Climasense nog eens 225 euro reiskosten bij. En dan mag er intussen niets anders verkeerd gaan, of er zou nog eens 225 euro reiskosten bijkomen (je stelde voor om toch in NL te bestellen en zelfs vanuit het zuiden van NL zijn de reiskosten naar mijn woonplaats al zo hoog).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vind dit veel ik betaalde 1700 voor 3.5 prefera inc de montage
Gecheckt, default is timeout 20 sec. Als test doet mqtt nu publish elke 10 sec -> Zelfde probleem.Hartox schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:53:
[...]
Misschien moet je die timeout wat ruimer zetten?
[...]
Maar dat was wel mijn vraag uit belangstelling. Sorry hoor, zal geen interesse meer tonen in hoe andere hun unit gebruiken en daar wellicht nog lering uit kunnen trekken.Yellos schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:32:
[...]
Waarom is niet de vraag hier. Ik wil gewoon soms graag de ventilator gebruiken. Maar in de onceta app kan ik de snelheid niet aanpassen. Weet iemand of ik dit kan aanzetten?
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 25-10-2022 14:40 ]
Ik heb even een korte vraag. We gebruiken de l/l 95 procent voor verwarmen. Vanwege een verbouwing gaan we de buiten-unit naar achter in de tuin verhuizen. Echter wordt er door aangrenzende buren gerookt in de tuin en kun je dit ook ruiken achter in de tuin. Ik vrees dat we met het verwarmingsproces buitenlucht naar binnentrekken, waaronder ook dus schadelijke stoffen. Klopt dit of zijn de buiten en binnenunit wat betreft vervoer van lucht gesloten systemen?
Ik zou hem eens op een paar minuten zetten, dat kan iig geen kwaad..R-B schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:50:
[...]
Gecheckt, default is timeout 20 sec. Mqtt doet nu publish elke 10 sec -> Zelfde probleem.
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Nee klopt niet. Je transporteert het koelmiddel niet de binnen/buitenlucht.kbuntu schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:02:
Ik heb even een korte vraag. We gebruiken de l/l 95 procent voor verwarmen. Vanwege een verbouwing gaan we de buiten-unit naar achter in de tuin verhuizen. Echter wordt er door aangrenzende buren gerookt in de tuin en kun je dit ook ruiken achter in de tuin. Ik vrees dat we met het verwarmingsproces buitenlucht naar binnentrekken, waaronder ook dus schadelijke stoffen. Klopt dit of zijn de buiten en binnenunit wat betreft vervoer van lucht gesloten systemen?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik heb mail van Daikin over het stekkertje in of uit en ze gaan er naar kijken. Ik heb hier ook de vervolgvraag bij gedaan over wat nu eigenlijk 'te koud' precies is. Kijken of er nog een diepere laag blijkt te zijn.
Er zit wel een ventilatiefunctie op (daikin stylish), dus kennelijk kan hij wel frisse lucht naar binnen zuigen via de buiten-unitZeRoC00L schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:05:
[...]
Nee klopt niet. Je transporteert het koelmiddel niet de binnen/buitenlucht.
Voor zover ik weet, kan alleen de daikin ururu sarara verse lucht van buiten naar binnen transporteren.kbuntu schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:21:
[...]
Er zit wel een ventilatiefunctie op (daikin stylish), dus kennelijk kan hij wel frisse lucht naar binnen zuigen via de buiten-unit
Er zit een ventilatorfunctie op. Dat wil zeggen dat de unit als ventilator gebruikt kan worden. Met deze functie gaat de unit de reeds aanwezige lucht in de ruimte verplaatsen, zorgt daardoor voor gevoel van een briesje en de buitenunit wordt met deze functie niet gebruikt.kbuntu schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:21:
[...]
Er zit wel een ventilatiefunctie op (daikin stylish), dus kennelijk kan hij wel frisse lucht naar binnen zuigen via de buiten-unit
Ventilatie wil zeggen dat de unit verse buitenlucht naar binnen zou blazen. Dat doet uw unit niet. Dat doet bijna geen enkele unit. Om te ventileren, dus frisse buitenlucht naar binnen blazen, is het hier gewoon een kwestie van het raam even open zetten.
[ Voor 5% gewijzigd door vdr01 op 25-10-2022 13:34 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Tussen de binnen en buitenunit zijn er maar 2 buisjes (+ een electrische kabel).kbuntu schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:21:
[...]
Door die buisjes komt alleen koelmiddel, geen buitenlucht.
De ventilatiefunctie van de Stylish is eigenlijk een veredelde ventilator die de lucht in de kamer wat in het rond blaast.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Verwijderd
Tja, iemand anders raadde me Climasense aan wegens goedkoper... Er zal altijd wel ergens een goedkopere te vinden zijn, er zal vast ook een verschil tussen de installateurs en hun support zitten.supertux2 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:47:
[...]
Vind dit veel ik betaalde 1700 voor 3.5 prefera inc de montage
daar gaat het mij nu juist om.MotorBeast schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:27:
[...]
Je filters kan je zelf makkelijk de rest ook: YouTube: Daikin FTXM schoonmaak
en https://www.youtube.com/watch?v=JShKwBYEllo
Als je daar geen zin in hebt dan rest er niets anders dan de installateur laten komen.
Filtertjes /unit reinigen kan ik zelf ook (beter... want ik neem meer de tijd
Maar meten ze ook of bv nog genoeg gas in zit etc? (kan dat?)
Hier hangt sinds gisteren een zsx 5.0, hier hetzelfde gedrag, gaat niet lager dan 500watt en gebruikte een relatief hoge fanstand op auto. Hoop inderdaad dat dat onder de 11C buitentemperatuur lager gaat. Als hij de ingestelde temperatuur bereikt stopt de compressor, gaat de uitblaas naar horizontaal en blijft hij doorblazen op (denk ik) de allerlaagste fan stand. Circa elk half uur gaat de unit even draaien bij warmtevraag.Hartox schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:29:
[...]
[Afbeelding]
Zo ziet het er bij ons de afgelopen dagen uit, dit was 12 oktober. Hebben andere gebruikers met een ZSX hier geen "last" van. Voor de rest werkt het prima, de unit houdt de temperatuur binnen een halve graad op de wenstemperatuur (met een externe sensor).
Bij geen warmtevraag mag van mij de fan wel uit, scheelt weer draaiuren en vervuiling van de filters. Heb de fan op op mode F1 gezet met de afstandsbediening maar tot nu toe draaide de fan nog elke keer.
Onlangs offertes gevraagd voor L/L warmtepomp om te verwarmen en koelen.
Al veel zitten lezen in dit topic en op het forum, maar toch nog wel twijfels over de voorgestelde oplossingen/offertes.
Alle feedback/advies meer dan welkom en geapprecieerd: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2153720
Voorkeur ging initieel naar de Daikin offerte wegens uitzicht van de binnenunits (voornamelijk vloermodel), maar Mitsubishi lijkt precies efficiënter te zijn en makkelijker te integreren in Home Assistant.
Alvast bedankt.
Al veel zitten lezen in dit topic en op het forum, maar toch nog wel twijfels over de voorgestelde oplossingen/offertes.
Alle feedback/advies meer dan welkom en geapprecieerd: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2153720
Voorkeur ging initieel naar de Daikin offerte wegens uitzicht van de binnenunits (voornamelijk vloermodel), maar Mitsubishi lijkt precies efficiënter te zijn en makkelijker te integreren in Home Assistant.
Alvast bedankt.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
/f/image/FzifyHId5uVR1susiR16iayX.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KOfKtkjl4gIajjLovsqAtJf0.jpg?f=fotoalbum_large)