Wij hebben ons 50 jaar oude huis in augustus voorzien van airco's. Allen van Mitsubishi electric. Huiskamer 1x6kw en op de 3 slaapkamers 3x1.8kw (multisplit) dus in totaal 2 buitenunits.n0d3 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:36:
Hallo allemaal,
ik zit momenteel in de planningsfase om ons huis van airco's te voorzien. Dit omdat onze gasleidingen in de wijk over zo'n 5 - 8 jaar zijn afgeschreven en eventueel vervangen moeten worden (al zal dit vast uitgesteld worden).
Ons huis is 50 jaar oud, matig geïsoleerd (wel een tussen woning) en lucht/lucht lijkt ons het meest verstandig.
Afijn, omdat we een 'vrij standaard' rijtjes huis hebben (woonkamer + half-open keuken) 100m^3, tussen verdieping met 3 slaapkamers, 2 achter, 1 voor (en een badkamer voor) van elk zo'n 12m^2 en een zolder (moet nog verbouwt worden, maar wordt 1 grote slaapkamer, badkamer + washok/CV/server ruimte). Zit ik met aardig wat ruimtes die niet makkelijk verwarmt kunnen worden.
Het plan (een latere post ooit meer erover) is om 2x SCM50ZS-W (een voor, een achter) te plaatsen en dan in de woonkamer 2x SRK35ZSX-WFT te plaatsen (1x voor, 1x achter). Volgens wat reken werk zouden we genoeg moeten hebben aan 1x 4.5 unit, maar die bestaat niet (mss 2x 2.5 units kan ook, maar maakt datd an nog uit?).
Voor boven, krijgt elke slaap kamer een SRK20ZSX-W (dus 4 totaal), kleiner is er niet in deze serie, de SRK15ZR-W is stuk minder efficient kwa stroom verbruikt, dus niet echt de moeite. Badkamers worden later via een Warmtepomp boiler voorzien via de spiraal (maar dat rekenwerk komt nog).
Goed, nu de vraag, ik zie in de Mitsubishi "Residential Air Conditioners SR-series High Performance Air Conditioning 2023" catalogus (https://www.mhi-mth.co.jp...ditioner_web_catalog.html heeel traag!) wel maximaal opgenomen vermogens voor de buiten units (15A), wat ik vermoed is de piekstroom, gezien het maximale kW vermogen op 2.5kW zit (~11A). Echter vind ik geen vermogens informatie over de binnenunits. Alle data gaat over de single-split setups en de vermogens daar mappen weer op de buiten units. Dus mijn vraag, waar kan ik die vermogens/aansluit waardes vinden, of weet iemand ze? Ik vermoet dat het vrij laag is, voor de motoren en electronica, en dat de buiten unit 'het zware werk' doet.
Dat gezegd hebbende, hoe zit het überhaupt met elektrisch aansluiten? Ik heb nog geen installatie handleiding gevonden om het een en ander af te leiden. Moet b.v. de buiten unit en elke binnen unit een eigen stopcontact hebben? Want geen een van de binnen units zit in de buurt van een stopcontact. Electra met de koelleidingen mee trekken is geen issue, maar is wel handig om te weten. Als de vermogens los zijn, met 15A voor de buiten unit, verwacht ik niet dat de binnenunits op dezelfde groep mogen? De buiten units zullen sowieso op een eigen groep gaan natuurlijk, maar als alle binnen units (of alle voor/alle achter) op 1 groep kunnen, scheelt dat alweer.
Vermogenstechnisch is het sowieso allemaal best lastig, heb nu 1x35 en dat moet sowieso omhoog naar 3x25 (hoop dat de overheid nog eens gaat roepen dat 3x35 goedkoper kwa aansluiting mag, net als dat bij 1x25 en 1x35 is) en misschien met beetje geluk kan ik 3x25 stoppen krijgen, maar op papier 3x25 (is nu op papier ook 1x25), geluk omdat ik een zonne-installatie afgezekerd heb op 1x25 (lever 5k terug) en een lekker stuk taart voor de installateurAls je dan ook nog electrisch moet gaan koken, oven aan, vaatwasser loopt, boiler erbij; dan wordt het best wel bijna noodzakelijk!
De voeding van de binnenunits komt vanaf de buitenunit. Maximaal vermogen lijkt me dus inclusief de binnenunit(s). Die doen volgens mij ook niet heel veel. De fan, de wifi en de bewegende delen verbruiken volgens mij niet veel stroom.
We hebben de 2 buitenunits wel ieder een eigen groep gegeven.
/f/image/RELHFb6Xf15no75fWQFfL2HN.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3FMWVSq7SUIhTPR5mUqxaOTR.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o4GWOIyJy25s9ZQADnIk0HLQ.jpg?f=user_large)
/f/image/4bg2B7cSppTl7kGqu5MPqAoF.png?f=fotoalbum_large)