Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 235 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.953 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VlugVlug
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-10 15:24
n0d3 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:36:
Hallo allemaal,

ik zit momenteel in de planningsfase om ons huis van airco's te voorzien. Dit omdat onze gasleidingen in de wijk over zo'n 5 - 8 jaar zijn afgeschreven en eventueel vervangen moeten worden (al zal dit vast uitgesteld worden).

Ons huis is 50 jaar oud, matig geïsoleerd (wel een tussen woning) en lucht/lucht lijkt ons het meest verstandig.

Afijn, omdat we een 'vrij standaard' rijtjes huis hebben (woonkamer + half-open keuken) 100m^3, tussen verdieping met 3 slaapkamers, 2 achter, 1 voor (en een badkamer voor) van elk zo'n 12m^2 en een zolder (moet nog verbouwt worden, maar wordt 1 grote slaapkamer, badkamer + washok/CV/server ruimte). Zit ik met aardig wat ruimtes die niet makkelijk verwarmt kunnen worden.

Het plan (een latere post ooit meer erover) is om 2x SCM50ZS-W (een voor, een achter) te plaatsen en dan in de woonkamer 2x SRK35ZSX-WFT te plaatsen (1x voor, 1x achter). Volgens wat reken werk zouden we genoeg moeten hebben aan 1x 4.5 unit, maar die bestaat niet (mss 2x 2.5 units kan ook, maar maakt datd an nog uit?).

Voor boven, krijgt elke slaap kamer een SRK20ZSX-W (dus 4 totaal), kleiner is er niet in deze serie, de SRK15ZR-W is stuk minder efficient kwa stroom verbruikt, dus niet echt de moeite. Badkamers worden later via een Warmtepomp boiler voorzien via de spiraal (maar dat rekenwerk komt nog).

Goed, nu de vraag, ik zie in de Mitsubishi "Residential Air Conditioners SR-series High Performance Air Conditioning 2023" catalogus (https://www.mhi-mth.co.jp...ditioner_web_catalog.html heeel traag!) wel maximaal opgenomen vermogens voor de buiten units (15A), wat ik vermoed is de piekstroom, gezien het maximale kW vermogen op 2.5kW zit (~11A). Echter vind ik geen vermogens informatie over de binnenunits. Alle data gaat over de single-split setups en de vermogens daar mappen weer op de buiten units. Dus mijn vraag, waar kan ik die vermogens/aansluit waardes vinden, of weet iemand ze? Ik vermoet dat het vrij laag is, voor de motoren en electronica, en dat de buiten unit 'het zware werk' doet.

Dat gezegd hebbende, hoe zit het überhaupt met elektrisch aansluiten? Ik heb nog geen installatie handleiding gevonden om het een en ander af te leiden. Moet b.v. de buiten unit en elke binnen unit een eigen stopcontact hebben? Want geen een van de binnen units zit in de buurt van een stopcontact. Electra met de koelleidingen mee trekken is geen issue, maar is wel handig om te weten ;). Als de vermogens los zijn, met 15A voor de buiten unit, verwacht ik niet dat de binnenunits op dezelfde groep mogen? De buiten units zullen sowieso op een eigen groep gaan natuurlijk, maar als alle binnen units (of alle voor/alle achter) op 1 groep kunnen, scheelt dat alweer.

Vermogenstechnisch is het sowieso allemaal best lastig, heb nu 1x35 en dat moet sowieso omhoog naar 3x25 (hoop dat de overheid nog eens gaat roepen dat 3x35 goedkoper kwa aansluiting mag, net als dat bij 1x25 en 1x35 is) en misschien met beetje geluk kan ik 3x25 stoppen krijgen, maar op papier 3x25 (is nu op papier ook 1x25), geluk omdat ik een zonne-installatie afgezekerd heb op 1x25 (lever 5k terug) en een lekker stuk taart voor de installateur ;) Als je dan ook nog electrisch moet gaan koken, oven aan, vaatwasser loopt, boiler erbij; dan wordt het best wel bijna noodzakelijk!
Wij hebben ons 50 jaar oude huis in augustus voorzien van airco's. Allen van Mitsubishi electric. Huiskamer 1x6kw en op de 3 slaapkamers 3x1.8kw (multisplit) dus in totaal 2 buitenunits.

De voeding van de binnenunits komt vanaf de buitenunit. Maximaal vermogen lijkt me dus inclusief de binnenunit(s). Die doen volgens mij ook niet heel veel. De fan, de wifi en de bewegende delen verbruiken volgens mij niet veel stroom.

We hebben de 2 buitenunits wel ieder een eigen groep gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcl
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:40

mcl

Ik heb 3 Daikin buitenunits en 5 binnenunits.

Mijn vraag gaat over één van de buitenunits en één van de daaraan gekoppelde binnenunits.

Samengevat komt het erop neer dat deze unit met een hele hoge frequentie (periode van 5min) lijkt te pendelen. Ik heb in dit topic veel grafieken van pendelende units gezien met een periode van 30-60 minuten. Mijn vraag is of de hoge frequentie van pendelen bij mij normaal is en of ik hier wat aan zou kunnen/moeten doen.

Hieronder de gegevens, resultaten en grafiek...

Airco:
Buitenunit: Daikin 2MxM40N9
Binnenunits (2): Perfera 2kW wandmodel

Settings:
Target-temp: 19
Fan-mode: Auto
Econo: No
Demand control: Off
Swing modes: Off

Omgeving:
Kamer breed: 3.3m
Kamer lang: 3.9m
Kamer hoog: 3.1m
Kamer volume: 40m3
Positie unit: in hoek, 10cm onder plafond
Isolatie: matig + schuifpui dubbelglas naar dakterras
Buitentemp: 13
De tweede binnenunit hangt in een andere kamer en is tijdens deze test uitgeschakeld.

Resultaat:
De kamer verwarmt in 13 minuten van 18 naar 23 (sensor binnenunit). Een losse thermometer in de kamer geeft een stijging van 16 naar 18.5 aan.
De airco draait de eerste 13 minuten op een vermogen van +/- 400W. Dit is te zien op onderstaande grafiek. De horizontale lijn van 120W is het standaard continue verbruik op deze fase (gemeten met HomeWizzard P1). Tijdens het meten zijn er geen andere apparaten in- of uitgeschakeld.

Na de initiele opwarming lijkt het erop dat de unit gaat pendelen. De frequentie van het pendelen is 5:30 minuten (2:45 aan en 2:45 uit). Het gemiddelde vermogen tijdens deze periode van pendelen is 380W.

De spike van 1800W aan het einde van de grafiek is de elektrische verwarming in de schuur...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCpnEAjS5quKrqb6kh18r2mHzl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RELHFb6Xf15no75fWQFfL2HN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
mcl schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:46:
Ik heb 3 Daikin buitenunits en 5 binnenunits.

Mijn vraag gaat over één van de buitenunits en één van de daaraan gekoppelde binnenunits.

Samengevat komt het erop neer dat deze unit met een hele hoge frequentie (periode van 5min) lijkt te pendelen. Ik heb in dit topic veel grafieken van pendelende units gezien met een periode van 30-60 minuten. Mijn vraag is of de hoge frequentie van pendelen bij mij normaal is en of ik hier wat aan zou kunnen/moeten doen.

Hieronder de gegevens, resultaten en grafiek...

Airco:
Buitenunit: Daikin 2MxM40N9
Binnenunits (2): Perfera 2kW wandmodel

Settings:
Target-temp: 19
Fan-mode: Auto
Econo: No
Demand control: Off
Swing modes: Off

Omgeving:
Kamer breed: 3.3m
Kamer lang: 3.9m
Kamer hoog: 3.1m
Kamer volume: 40m3
Positie unit: in hoek, 10cm onder plafond
Isolatie: matig + schuifpui dubbelglas naar dakterras
Buitentemp: 13
De tweede binnenunit hangt in een andere kamer en is tijdens deze test uitgeschakeld.

Resultaat:
De kamer verwarmt in 13 minuten van 18 naar 23 (sensor binnenunit). Een losse thermometer in de kamer geeft een stijging van 16 naar 18.5 aan.
De airco draait de eerste 13 minuten op een vermogen van +/- 400W. Dit is te zien op onderstaande grafiek. De horizontale lijn van 120W is het standaard continue verbruik op deze fase (gemeten met HomeWizzard P1). Tijdens het meten zijn er geen andere apparaten in- of uitgeschakeld.

Na de initiele opwarming lijkt het erop dat de unit gaat pendelen. De frequentie van het pendelen is 5:30 minuten (2:45 aan en 2:45 uit). Het gemiddelde vermogen tijdens deze periode van pendelen is 380W.

De spike van 1800W aan het einde van de grafiek is de elektrische verwarming in de schuur...

[Afbeelding]
Pendelen is afhankelijk van warmtevraag, isolatie (verlies) en minimaal vermogen van je buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 09:17
VlugVlug schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:36:
[...]

De voeding van de binnenunits komt vanaf de buitenunit. Maximaal vermogen lijkt me dus inclusief de binnenunit(s). Die doen volgens mij ook niet heel veel. De fan, de wifi en de bewegende delen verbruiken volgens mij niet veel stroom.

We hebben de 2 buitenunits wel ieder een eigen groep gegeven.
Kijk, dat is super om te horen, 1 groep per buiten unit leek me logish idd; dat betekent dus 15A (piek/max) per unit, en dus kan je 3 units 'doorlussen'

Nu ben ik natuurlijk gelijk nieuwsgierig, wat voor (stroom) aansluitingen hiervoor op de buiten unit zitten. Gok 1p 3aderige (schroef)klemmen per binnen unit in combinatie met de koelbuis?

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcl

mcl

MotorBeast schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:04:
[...]

Pendelen is afhankelijk van warmtevraag, isolatie (verlies) en minimaal vermogen van je buitenunit.
Juist, thx voor je snelle antwoord. Dus het minimale vermogen van mijn buitenunit in combinatie met de lage warmtevraag (hoge buitentemperatuur + relatief lage gevraagde delta-temperatuur + kleine ruimte) veroorzaakt dit pendelen? Maar wat ik raar vind is de hele hoge frequentie waarmee dit gebeurt. Of is dit normaal?

Denk je dat ik hieraan iets kan doen? Out-of-the-box denkend: zou het misschien een idee zijn om de deur van de kamer open te zetten, zodat a) de unit minder gaat pendelen en b) de gang ook lekker warm wordt? ;-)

Of moet ik inderdaad (zoals in dit topic al vaker voorbij is gekomen) gewoon rustig afwachten totdat de buitentemperatuur verder daalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VlugVlug
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-10 15:24
n0d3 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Kijk, dat is super om te horen, 1 groep per buiten unit leek me logish idd; dat betekent dus 15A (piek/max) per unit, en dus kan je 3 units 'doorlussen'

Nu ben ik natuurlijk gelijk nieuwsgierig, wat voor (stroom) aansluitingen hiervoor op de buiten unit zitten. Gok 1p 3aderige (schroef)klemmen per binnen unit in combinatie met de koelbuis?
Ben niet in de buurt van mijn dak, maar dat zou er bij 2 binnenunits zo uitzien:
De 2 lichtgrijze gaan met de koelleiding mee naar binnen.
Let wel op dat elke binnenunit een condensafvoer nodig heeft. Kan met een pompje ook terug naar boven maar dat raadt werkelijk iedereen af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oi_RZFbfw_gbTEC428SyzV__jNs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3FMWVSq7SUIhTPR5mUqxaOTR.jpg?f=user_large

edit: aanvulling

[ Voor 11% gewijzigd door VlugVlug op 21-10-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@mcl Als jij je gang warm wil hebben kan je dat doen. Verbruik gaat dan wel naar boven.

Het is natuurlijk wel belachelijk warm buiten. Ik stook niet eens.

[ Voor 28% gewijzigd door MotorBeast op 21-10-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonniepanelen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-02-2024
pjotter1965 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 06:30:
[...]

Hier dezelfde geluiden.
Wanneer ik de uitstroomrichting weer op recht vooruit zet zijn de geluiden weg.
Uitstroomrichting weer op maximaal links, dan hoor ik soms de stromingsgeluiden weer.
Frenkie567917 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

Ditzelfde geluid treedt ook op bij onze MHI 35ZS, precies zoals je omschrijft.
De unit staat ingesteld op verwarmen op 22 graden en fanstand 2.

Ben ook benieuwd wat de oorzaak hiervan is. In de manual wordt dit geluid niet genoemd.

Edit: uitblaasrichting staat hier ook helemaal naar links, net als @pjotter1965.
Bedankt, ik ga vanavond even checken of de geluiden verdwijnen als ik de richting wijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger1964
  • Laatst online: 22-10 23:11
Ik ben momenteel bezig een Daikin airco te installeren en loop mogelijk op een probleem.
Ik had vernomen dat in de koelleidingen van het binnendeel altijd transportgas zit, is dat altijd zo?
Bij mijn binnendeel kwam helemaal geen gas namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-10 23:04
Roger1964 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:21:
Ik ben momenteel bezig een Daikin airco te installeren en loop mogelijk op een probleem.
Ik had vernomen dat in de koelleidingen van het binnendeel altijd transportgas zit, is dat altijd zo?
Bij mijn binnendeel kwam helemaal geen gas namelijk.
Neem aan dat je de unit net uit de verpakking hebt en hem zelf installeert.
Vroeger was deze gevuld met stikstof en stond er aardig wat druk op. Bij mijn binnendeel stond ook geen druk meer op. Nieuw uit de doos.

[ Voor 20% gewijzigd door Chninkel op 21-10-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger1964
  • Laatst online: 22-10 23:11
Chninkel schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:29:
[...]

Neem aan dat je de unit net uit de verpakking hebt en hem zelf installeert.
Vroeger was deze gevuld met stikstof en stond er aardig wat druk op. Bij mijn binnendeel stond ook geen druk meer op. Nieuw uit de doos.
Ik ben inderdaad zelf bezig en nieuw uit de doos. In het installatieboek wat erbij zit is ook niets vermeld hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:09
Vraagje,

Ik zag op youtube een installatie van een L/L airco waarbij de "instructeur" het gas,
dat in de nieuwe out-of-the-box buitenunit zat, gedoseerd liet ontsnappen.

quote: "dit is niet schadelijk want het is een beschermgas dat vanuit de fabriek tijdelijk gevuld is".

Is dit altijd zo?
Ik dacht van MHI een keer (hier??) gehoord/gelezen te hebben dat er wel wat gas standaard in de buitenunit zit, en afhankelijk van hoeveel er nodig is, dat men dan wat bijvult.

Maar dán kan het geen tijdelijk onschadelijk beschermgas zijn...

Wie kan er meer over vertellen?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfadude1
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:23
Toen de installateur hier mijn daikin split unit kwam installeren heeft hij voor indienstname:
-de leidingen opgedrukt voor lekcontrole
-nadien de leidingen gevacumeerd
-de kraan aan de buitenunit geopend
Toen ik vroeg of hij geen gas moest bijvullen zei hij dat in de unit voldoende gas voorgevuld zit tot een bepaalde leidinglengte die in mijn geval niet was overschreden.
Conclusie: Er zit koelmiddel voorgevuld in de buitenunit bij levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:53
Hansieo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:51:
Vraagje,

Ik zag op youtube een installatie van een L/L airco waarbij de "instructeur" het gas,

quote: "dit is niet schadelijk want het is een beschermgas dat vanuit de fabriek tijdelijk gevuld is".

Is dit altijd zo?
Ik dacht van MHI een keer (hier??) gehoord/gelezen te hebben dat er wel wat gas standaard in de buitenunit zit, en afhankelijk van hoeveel er nodig is, dat men dan wat bijvult.

de binnenunit is gevuld met beschermgas, de buitenunit is gevuld met koudemiddel. Dat laat je liever niet ontsnappen, dat wil je in de leidingen hebben.

Misschien werd de binnenunit bedoeld?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chninkel
Hansieo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:51:
Vraagje,

Is dit altijd zo?

De buitenunit is fabriek af gevuld met juiste hoeveelheid koudemiddel.
Binnen unit verschilt.
Soms fabriek af gevuld met stikstof , onschadelijk voor het milieu.
Hierdoor staat binnendeel op overdruk en kan er geen lucht/vocht in komen.
Of er zit hele lage overdruk stikstof in. Merk je amper als je de koppelingen van het nieuwe binnen deel los draaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@alfadude1 @simon @Chninkel

Alle hartelijk dank voor de input. _/-\o_

Ik dacht dat het om de buitenunit ging..ik ga dat YT-je nog eens opsporen.
Zou wel erg zijn als hij dat idd bij de buitenunit deed :F

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:56
Hoe gaan ze dat onderdruk erin krijgen dan? Aangezien er geen servicepoort aan de binnenunit zit.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 09:17
VlugVlug schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:29:
[...]

Ben niet in de buurt van mijn dak, maar dat zou er bij 2 binnenunits zo uitzien:
De 2 lichtgrijze gaan met de koelleiding mee naar binnen.
Let wel op dat elke binnenunit een condensafvoer nodig heeft. Kan met een pompje ook terug naar boven maar dat raadt werkelijk iedereen af.

[Afbeelding]

edit: aanvulling
Super! dat is precies waar ik nieuwsgierig naar was; en dat betekent dus dat ik met 2x 15A groepen genoeg heb!

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Chninkel schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

De buitenunit is fabriek af gevuld met juiste hoeveelheid koudemiddel.
Binnen unit verschilt.
Soms fabriek af gevuld met stikstof , onschadelijk voor het milieu.
Hierdoor staat binnendeel op overdruk en kan er geen lucht/vocht in komen.
Of er zit hele lage overdruk stikstof in. Merk je amper als je de koppelingen van het nieuwe binnen deel los draaid.
Stikstof onschadelijk voor het milieu? :? Ik weet niet of je de politieke discussie een beetje volgt? De hele bouwsector ligt erdoor plat en we hebben een paar boze boeren. ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
MotorBeast schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:29:
[...]

Stikstof onschadelijk voor het milieu? :? Ik weet niet of je de politieke discussie een beetje volgt? De hele bouwsector ligt erdoor plat en we hebben een paar boze boeren. ;)
*knip*
Pure stikstof is N2, een behoorlijk inert gas. Als je bang bent voor N2, stop dan maar met ademen want onze lucht bevat 80% stikstof.

De stikstof die de landbouw uitstoot zijn ofwel NOx verbindingen, maar vooral ammoniakverbindingen, en dat is iets héééél anders.

[ Voor 2% gewijzigd door ThinkPad op 21-10-2022 21:20 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:37
Tommie12 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:32:
[...]

Zucht....
Pure stikstof is N2, een behoorlijk inert gas. Als je bang bent voor N2, stop dan maar met ademen want onze lucht bevat 80% stikstof.

De stikstof die de landbouw uitstoot zijn ofwel NOx verbindingen, maar vooral ammoniakverbindingen, en dat is iets héééél anders.
Meer uitleg: https://www.rivm.nl/stikstof

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Tommie12 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:32:
[...]

Zucht....

Weer wat geleerd. _/-\o_ *knip*

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 23-10-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-10 15:00
Ik heb gisteren iemand langs gehad. Hier zou het gaan om de TOSOT GWH18AGD - K6DNA1A-I (5kw)

Ik kijk naar deze omdat de buren deze hebben draaien. Maar als ik in het forum hierop zoek krijg ik 0 resultaten...en dan ben ik benieuwd naar de reden en of dit wel de juiste keuze. (praat over 1500,- per unit all in)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chninkel
redbullwaning schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:40:
Hoe gaan ze dat onderdruk erin krijgen dan? Aangezien er geen servicepoort aan de binnenunit zit.
Ja zeker zit er een service poort op de buiten unit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQz3OGkYcYZa64GU-P85fhb9piQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o4GWOIyJy25s9ZQADnIk0HLQ.jpg?f=user_large
Daar zet je je meterset op en kun je vacumeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
Chninkel schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:16:
[...]

Ja zeker zit er een service poort op de buiten unit.
Daar zet je je meterset op en kun je vacumeren.
Ja dat klopt, maar ik heb het over de binnenunit.
Hoe krijgen ze transport gas onderdruk in de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Processorkoeler schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:34:
Verbruik zou daar ook inzichtelijk moeten zijn, maar dat staat er niet in. Ik vind het maar een waardeloze app (voor zover het geen browser-achtige pagina is). Kan nog niet de helft van de functies instellen die wel via de afstandsbediening kunnen. Google integratie volledig kansloos, alleen aan/uit functionaliteit.
Je weet neem ik aan dat er een integratie van melcloud met home assistant (of esp home) is.
https://community.home-as...-home-assistant/26275/473

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Werkt prima volgens mij. Ik ga deze gebruiken (met wat aanpassingen) om aan domoticz te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcl

mcl

MotorBeast schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:30:
@mcl Als jij je gang warm wil hebben kan je dat doen. Verbruik gaat dan wel naar boven.

Het is natuurlijk wel belachelijk warm buiten. Ik stook niet eens.
Eén vraagje hierover nog. Wat vind je van de frequentie van het pendelen? Is dit normaal? Ik heb in dit topic nog niemand gezien waarbij de frequentie zo hoog is. Wat zou ik hiertegen kunnen doen? Demand control, low fan speed, accepteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-10 09:31
Sinds een aantal dagen heb ik een MHI airco (3.5kw)unit. Ik heb er een Wi-Fi module bij zitten dus werk hoofdzakelijk met de Smart M app. Maar er zit ook een afstandsbediening bij. Op deze afstandsbediening zie je de temperatuur staan. Nu vroeg ik me af waar dit vandaan gehaald wordt. Zit er een temperatuurmeter in de afstandsbediening of communiceert de afstandsbediening met de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
*knip*, zo gaan we hier niet met elkaar om. Zie ook: .plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers

[ Voor 92% gewijzigd door ThinkPad op 21-10-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
redbullwaning schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:37:
[...]

Ja dat klopt, maar ik heb het over de binnenunit.
Hoe krijgen ze transport gas onderdruk in de binnenunit.
Dat gas stroomt rond tussen binnen en buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:22
glas86 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:10:
Sinds een aantal dagen heb ik een MHI airco (3.5kw)unit. Ik heb er een Wi-Fi module bij zitten dus werk hoofdzakelijk met de Smart M app. Maar er zit ook een afstandsbediening bij. Op deze afstandsbediening zie je de temperatuur staan. Nu vroeg ik me af waar dit vandaan gehaald wordt. Zit er een temperatuurmeter in de afstandsbediening of communiceert de afstandsbediening met de binnenunit?
Geeft die de huidige of ingestelde temperatuur weer? Mijn remote geeft enkel de (door de remote) ingestelde temo. Maar heb geen wifi module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
Tommie12 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:15:
[...]

Ja weet ik.
Maar niet wanneer je een nieuwe binnenunit hebt. Out of the box.
Hoe hebben ze dat transportgas/stikstof erin gekregen.
Vanuit de fabriek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chninkel
Tommie12 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:15:
[...]

redbullwaning bedoeld hoe ze het transport gas/stikstof in het binnendeel krijgen.
Als die nieuw in de doos aankomt vanuit de fabriek.
Dat doen ze tegenwoordig dus niet meer. Een klein beetje overdruk zit er soms in.
Vroeger zat er aan de wartels nog een stukje leiding waarmee ze soms wel 10bar druk in de binnenunit persten. Daarna zetten ze een afklemtang op de leiding om deze dicht te knijpen .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
glas86 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:10:
De afstandsbediening geeft de laatste ingestelde temperatuur weer die je met deze afstandsbediening gemaakt hebt. De ab heeft dus zelf geen temperatuur sensor. Wanneer je de temperatuur verandert via wifi zal er geen aanpassing plaatsvinden op je ab. Deze zal dus nog steeds de laatste waarde geven zoals je hem( de ab dus) voor het laatst gebruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Waah schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:35:
[...]

Geeft die de huidige of ingestelde temperatuur weer? Mijn remote geeft enkel de (door de remote) ingestelde temo. Maar heb geen wifi module.
Huidige temperatuur. De afstandsbediening geeft aan 20 graden maar de airco staat ingesteld op 19.5 . De app geeft aan dat de binnen temperatuur 20.7 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButcherJF
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 20:46
Gezocht, maar kan het niet vinden: wie heeft er ervaring met een goede installateur in Noord-Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
ButcherJF schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 23:11:
Gezocht, maar kan het niet vinden: wie heeft er ervaring met een goede installateur in Noord-Nederland?
https://www.sytsmultiservice.nl/
http://www.scheepstra-installatiebedrijf.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
-

[ Voor 100% gewijzigd door GermanPivo op 22-10-2022 07:35 . Reden: Spuit 11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:17
Na aankomende dinsdag kan ik wat zeggen over Nijmeijer Koelt in Hoogeveen, de communicatie was zeer vriendelijk en de prijs inclusief installatie vond ik althans wel ok.
Verder weinig bedrijven die daadwerkelijk waren gecertificeerd voor f-gassen en tijd hebben/willen maken.
Mocht je willen weten wat dat is, check dan deze post.

[ Voor 12% gewijzigd door Theetjuh op 22-10-2022 08:38 . Reden: link naar post toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-10 16:20
Aircovoordeel.nl

Niet heel bijzonder, maar denken tijdens de installatie wel mee en werken netjes.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
redbullwaning schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:57:
[...]

Ja weet ik.
Maar niet wanneer je een nieuwe binnenunit hebt. Out of the box.
Hoe hebben ze dat transportgas/stikstof erin gekregen.
Vanuit de fabriek.
Eerst trek je de unit vacuum, en dan pers je er pure stikstof in die je kan kopen in flessen onder druk of zelfs vloeibaar.
En daarna moeten uiteraard alle kraantjes dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 09:22
https://m.noordhollandsda...google&utm_medium=organic

Voor ons airco bezitters ook belangrijk. Een belangrijke uitspraak ivm. Warmtepomp overlast.

[ Voor 33% gewijzigd door rwijnhov op 22-10-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Dat is wel bij een goedkope warmtepomp voor een zwembad en die maken ook gewoon lawaai.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:30
Ik snap het artikel niet helemaal; 43 dB 's nachts is sowieso toch 3 dB teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Tommie12 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:35:
[...]

Eerst trek je de unit vacuum, en dan pers je er pure stikstof in die je kan kopen in flessen onder druk of zelfs vloeibaar.
En daarna moeten uiteraard alle kraantjes dicht.
Ik meen zelfs een keer gelezen te hebben dat de MHI 2,5 en 3,5 in de buitenunit
genoeg gas hebben meegekregen dat bijvullen níet nodig is ...

mits de leiding naar binnen < x meter is. (staat iets bij van 7 mtr?? als max.)

Dan zou je níet hoeven te vacumeren...

(geen idee of de persoon die dit vertelde zijn neus groeide... :+ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-10 02:52

Jammie

Da's pas lekker!

water_escape schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:55:
Ik heb gisteren iemand langs gehad. Hier zou het gaan om de TOSOT GWH18AGD - K6DNA1A-I (5kw)

Ik kijk naar deze omdat de buren deze hebben draaien. Maar als ik in het forum hierop zoek krijg ik 0 resultaten...en dan ben ik benieuwd naar de reden en of dit wel de juiste keuze. (praat over 1500,- per unit all in)
Een installateur raadde mij ook Tosot aan, met het verhaal dat Tosot een merk van Gree is, naar zijn zeggen de 'grootste airco-producent' ter wereld. Maar dit zegt niets over de kwaliteit van de Tosot-apparaten. Tosot is eigenlijk gewoon een B-merk, met duidelijk mindere specs op het gebied van geluid en energie-efficiëntie. Of de bouwkwaliteit ook van B-niveau is durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar je kan het wel verwachten.

Een airco L/L is misschien niet de duurste verwarmingsoptie ten opzichte van L/W, maar je wil er toch langere tijd mee kunnen doen. Dan zou ik altijd voor een topmerk gaan zoals Daikin of MHI. Er zijn veel gebruikers van die merken die data delen, en je mag ervan uitgaan dat de bouwkwaliteit een stuk beter is dan B-merken, zodat onderdelen niet al na een paar maanden beginnen te kraken en piepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vn2000
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 18:56

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Hansieo schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:19:
[...]

Buitenunit is voorgevuld met voldoende gas voor de maximale leidinglengte.
Bij de kleinere MHI 20m1 en de grotere 25. Max hoogteverschil binnen en buitenunit 10m1

Vacumeren moet altijd. Binnenunit en leidingen moeten worden gevacumeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommyx14
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06:10
Beste forumleden,

Momenteel ben ik me aan het oriënteren voor het plaatsen van airco in mijn appartement, graag zou ik wat advies willen hebben.

Het gaat over een hoekappartement op de bovenste etage, de isolatie hiervan is matig mede door steens muren waardoor er geen spouw aanwezig is, ook het dak is niet geïsoleerd v.v.e. wil dit nog niet.

Momenteel zit ik vooral in de winter in een situatie dat mijn huis met de c.v moeilijk te verwarmen is, zodra temperatuur bereikt is koelt alles weer vlug af, waardoor de c.v constant aan blijft staan, dit kost dus ontzettend veel gas.

Nu was mijn idee om door middel van airco en deze 24/7 te laten draaien het comfort in huis toeneemt, en o.a de muren e.d warm blijven, hoe staan jullie hier tegenover.

In mijn woonkamer zou ik dan gebruik willen maken van een 3.5 ( rood aangeven op tekening ) en in mijn keuken/werkkamer een 2.5 zodat als de deur in de slaapkamer openstaat deze ook mee verwarmt, of alleen een 3.5 of 5. in woonkamer aangezien alle vertrekken een open verbinding hebben.

Alvast bedankt voor het meedenkenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPmV-YS1HGDg6qeiWT0RPSu15hA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4bg2B7cSppTl7kGqu5MPqAoF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Tommyx14 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:15:
Beste forumleden,

Momenteel ben ik me aan het oriënteren voor het plaatsen van airco in mijn appartement, graag zou ik wat advies willen hebben.

Het gaat over een hoekappartement op de bovenste etage, de isolatie hiervan is matig mede door steens muren waardoor er geen spouw aanwezig is, ook het dak is niet geïsoleerd v.v.e. wil dit nog niet.

Momenteel zit ik vooral in de winter in een situatie dat mijn huis met de c.v moeilijk te verwarmen is, zodra temperatuur bereikt is koelt alles weer vlug af, waardoor de c.v constant aan blijft staan, dit kost dus ontzettend veel gas.

Nu was mijn idee om door middel van airco en deze 24/7 te laten draaien het comfort in huis toeneemt, en o.a de muren e.d warm blijven, hoe staan jullie hier tegenover.

In mijn woonkamer zou ik dan gebruik willen maken van een 3.5 ( rood aangeven op tekening ) en in mijn keuken/werkkamer een 2.5 zodat als de deur in de slaapkamer openstaat deze ook mee verwarmt, of alleen een 3.5 of 5. in woonkamer aangezien alle vertrekken een open verbinding hebben.

Alvast bedankt voor het meedenken[Afbeelding]
Als het nu enorm veel gas kost dan kost het je straks enorm veel stroom. Dat allereerst.

Je red het waarschijnlijk wel met 1 unit in de woonkamer. Zeker bij 24/7 stoken. Vermogen berekenen middels warmteverliesberekening, zie TS.

En je VVE is niet goed bezig om nu met dit soort ontwikkelingen op de energiemarkt niets te doen. 8)7 Als je een koopappartement hebt zou je wel vanuit binnen kunnen gaan isoleren. Voorzetwanden met PIr bijvoorbeeld op de buitenmuur. Heb jij straks een beter label wat ook weer goed verkoopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben toch voor 2 single splits gegaan. Het is 900 euro goedkoper en efficiënter omdat we de ene vooral voor verwarming en de andere voor koeling gebruiken. Maar ook: als 1 van de 2 defect zou gaan, moet je er slechts 1 vervangen. Als de ene intensief gebruikt wordt en de andere slechts sporadisch om te koelen, is de kans best groot dat de unit die intensief gebruikt wordt sneller defect gaat.

Eerder had ik al gelezen dat het nogal moeilijk is om enkel de binnen- of buitenunit te vervangen. Bij een multisplit zou je bij een defect in ons geval dan weer 6000 euro moeten uitgeven, terwijl we nu bij 1 defecte split (de zwaarste om te verwarmen) slechts 3000 euro zouden moeten uitgegeven. De 3.5 kW om te verwarmen kost 3000 euro en de andere 2 kW om te koelen kost 2000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:20:
Ik ben toch voor 2 single splits gegaan. Het is 900 euro goedkoper en efficiënter omdat we de ene vooral voor verwarming en de andere voor koeling gebruiken. Maar ook: als 1 van de 2 defect zou gaan, moet je er slechts 1 vervangen. Als de ene intensief gebruikt wordt en de andere slechts sporadisch om te koelen, is de kans best groot dat de unit die intensief gebruikt wordt sneller defect gaat.

Eerder had ik al gelezen dat het nogal moeilijk is om enkel de binnen- of buitenunit te vervangen. Bij een multisplit zou je bij een defect in ons geval dan weer 6000 euro moeten uitgeven, terwijl we nu bij 1 defecte split (de zwaarste om te verwarmen) slechts 3000 euro zouden moeten uitgegeven. De 3.5 kW om te verwarmen kost 3000 euro en de andere 2 kW om te koelen kost 2000 euro.
Goede beslissing. d:)b Maar 5 mille voor 2 units? Zijn dat echt de prijzen op dit moment? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommyx14
MotorBeast schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:34:
[...]

Als het nu enorm veel gas kost dan kost het je straks enorm veel stroom. Dat allereerst.

Je red het waarschijnlijk wel met 1 unit in de woonkamer. Zeker bij 24/7 stoken. Vermogen berekenen middels warmteverliesberekening, zie TS.

En je VVE is niet goed bezig om nu met dit soort ontwikkelingen op de energiemarkt niets te doen. 8)7 Als je een koopappartement hebt zou je wel vanuit binnen kunnen gaan isoleren. Voorzetwanden met PIr bijvoorbeeld op de buitenmuur. Heb jij straks een beter label wat ook weer goed verkoopt.
Bedankt voor je reactie,

Dat ik meer stroom kwijt ben daar ben ik me van bewust, maar als de airco een bepaalde temperatuur bereikt heeft, hoeft deze toch niet zo hard meer te draaien om de temperatuur op peil te houden.

Vraag is zou ik meer comfort en minder kosten krijgen met airco 24/7 dan met c.v. en heb ik genoeg aan 3.5 in woonkamer of toch voor 5. gaan i.v.m. oppervlakte.

Wat bederft VVE, daar lopen momenteel meer mensen tegenaan, in mijn geval kleine VVE, leden aardig op leeftijd, geen zin om daar geld meer in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Tommyx14 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:20:
[...]

Bedankt voor je reactie,

Dat ik meer stroom kwijt ben daar ben ik me van bewust, maar als de airco een bepaalde temperatuur bereikt heeft, hoeft deze toch niet zo hard meer te draaien om de temperatuur op peil te houden.

Vraag is zou ik meer comfort en minder kosten krijgen met airco 24/7 dan met c.v. en heb ik genoeg aan 3.5 in woonkamer of toch voor 5. gaan i.v.m. oppervlakte.

Wat bederft VVE, daar lopen momenteel meer mensen tegenaan, in mijn geval kleine VVE, leden aardig op leeftijd, geen zin om daar geld meer in te steken.
Vermogen moet je berekenen zoals ik je reeds meldde. ;) https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Gebruik alleen A of je moet een gedeelte hebben met plat dak dan B (volgens mij bij jou dus). Rest ruimtes op nul zetten. 100% verwarmen op 21 bij -10.

Isolatie en ramen spreekt voor zich lijkt en m2 glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit79

Eind september 2 single splits laten installeren, MHI 3.5 en 2.5kw voor €3300 incl installatie.
Ik vind die van jou best duur.
Je stelt verder dat wanneer je een single split moet vervangen dat 3000 kost bv. Is dat wel reëel wanneer je alleen een buitenunit moet vervangen? Alle bekabeling is er al en de binnenunit ook. Lijkt mij dat dat een stuk goedkoper moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jorrit79 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:33:
[...]

Eind september 2 single splits laten installeren, MHI 3.5 en 2.5kw voor €3300 incl installatie.
Je stelt verder dat wanneer je een single split moet vervangen dat 3000 kost bv. Is dat wel reëel wanneer je alleen een buitenunit moet vervangen? Alle bekabeling is er al en de binnenunit ook. Lijkt mij dat dat een stuk goedkoper moet kunnen.
Dat dacht ik dus ook. Een setje zoals genoemd in Daikin Perfera kost bij Climasense zo'n 4 mille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Op Test-Aankoop staat bij de 3.5 kW een referentieprijs van 2000 euro. Zo staat het ook in de offerte. Met de installatie er bij is dat 2700 euro (excl 6% btw). Met de 2.5 kW er bij is het dus 4991 euro (excl 6% btw). In BE is er wel nog 480 euro subsidie voor een LL icm zonnepanelen.
Hier waren er 2 die dat zeiden:
ds23man in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Daarna ook nog enkele reacties in die richting.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:01:
[...]
Op Test-Aankoop staat bij de 3.5 kW een referentieprijs van 2000 euro. Zo staat het ook in de offerte. Met de installatie er bij is dat 2700 euro (excl 6% btw). Met de 2.5 kW er bij is het dus 4991 euro (excl 6% btw). In BE is er wel nog 480 euro subsidie voor een LL icm zonnepanelen.

[...]

Je krijgt de subsidie enkel als je de koelfunctie definitief laat uitschakelen….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:45:
[...]

Je krijgt de subsidie enkel als je de koelfunctie definitief laat uitschakelen….
In BE hoeft dat niet:
De basispremie voor een lucht-lucht warmtepomp bedraagt 480 euro.

U kunt de warmtepomp gebruiken voor actieve koeling, mits te voldoen aan volgende 3 voorwaarden:
-de warmtepomp is de enige centrale verwarming voor het gehele gebouw.
-en er is een fotovoltaïsche installatie aanwezig in het gebouw.
-en de eindfactuur van de warmtepomp dateert van 1 juli 2022 of later.
Dat vind ik een goede regeling, want in de zomer heb je meestal toch te veel zonne-energie, je kan er beter mee koelen dan op termijn 's middags het elektriciteitsnet te overbelasten (als steeds meer mensen zonnepanelen hebben). Ik ben van plan om overdag te koelen, dan blijft het 's nachts in ons goed geïsoleerd huis ook nog koel genoeg om aangenaam te kunnen slapen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:00:
[...]

In BE hoeft dat niet:

[...]
Dat vind ik een goede regeling, want in de zomer heb je meestal toch te veel zonne-energie, je kan er beter mee koelen dan op termijn 's middags het elektriciteitsnet te overbelasten (als steeds meer mensen zonnepanelen hebben). Ik ben van plan om overdag te koelen, dan blijft het 's nachts in ons goed geïsoleerd huis ook nog koel genoeg om aangenaam te kunnen slapen.
Dan hebben ze het recent veranderd.

De regeltjes zijn wel weer zo opgesteld dat je je CV moet afbreken als je WP installeert, dat maakt de ingreep wel wat groter. Je moet dan in vrijwel elke ruimte een WP gaan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 08:33:
[...]

De regeltjes zijn wel weer zo opgesteld dat je je CV moet afbreken als je WP installeert, dat maakt de ingreep wel wat groter. Je moet dan in vrijwel elke ruimte een WP gaan hangen.
Inderdaad, maar ik ging toch al voor een WP-boiler. De radiatoren ga ik wel laten hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

Dat lijkt mij een érg scherpe prijs.
Om welke modellen gaat dat? de -X ? wifi ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommyx14
MotorBeast schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:30:
[...]

Vermogen moet je berekenen zoals ik je reeds meldde. ;) https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Gebruik alleen A of je moet een gedeelte hebben met plat dak dan B (volgens mij bij jou dus). Rest ruimtes op nul zetten. 100% verwarmen op 21 bij -10.

Isolatie en ramen spreekt voor zich lijkt en m2 glas.
Bedankt voor je reactie,

Als ik de berekening aanhoud kom ik op airco van 6 kw, misschien toch beter om voor 3.5 en 2.5 te gaan om warmte beter te verspreiden in de woning ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorrit79
Hansieo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:29:
[...]

Dat lijkt mij een érg scherpe prijs.
Om welke modellen gaat dat? de -X ? wifi ??
Het is een MHI ZS-W. Ik heb geen wifi-module gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit79
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:01:
[...]

[...]

Mja, dat zijn prijzen in België. Ik kijk naar de prijzen in NL. Die variant van jou heb je(waar ik zelf mijn airco gekocht heb) voor €1100.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Tommie12 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 08:33:
[...]

Ja, moet dat echt? Hoeveel huishoudens gebruiken daadwerkelijk elke radiator in huis? Wij stookten met CV eigenlijk alleen de keuken/hal en badkamer, en nu alleen de keuken/hal met een enkele airco. Badkamer sporadisch met IR-kachel. Elk huishouden is anders, maar we mogen best eens tegen het licht houden wat strict nodig is en wat we misschien kunnen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Martin7182 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Ja, moet dat echt? Hoeveel huishoudens gebruiken daadwerkelijk elke radiator in huis? Wij stookten met CV eigenlijk alleen de keuken/hal en badkamer, en nu alleen de keuken/hal met een enkele airco. Badkamer sporadisch met IR-kachel. Elk huishouden is anders, maar we mogen best eens tegen het licht houden wat strict nodig is en wat we misschien kunnen missen.
Klopt, maar wat als je eens goed ziek bent… dan wil je in de winter wel even die verwarming aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Tommie12 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:47:
[...]

Klopt, maar wat als je eens goed ziek bent… dan wil je in de winter wel even die verwarming aan.
*knip*, Off-topic + NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander ;) )

Ik heb hier op alle verdiepingen 1 unit en die boven hebben tot nu toe alleen zeer kort gedraaid tijdens de vorstweek 2 jaar geleden. Maar toen was het ook eindelijk weer eens echt koud buiten. Afgelopen winter (welke winter?) heb ik de badkamer helemaal niet verwarmd. In de ochtend zijn we met 5 minuten eruit en in de avond geeft de douche/bad voldoende warmte af. Het is gewoon gewenning dat het daar geen 23 graden is. Ik heb nu al 3,5 jaar geen kuub gas gestookt voor verwarming. Verbruik is hier 400/450 voor SWW en koken en blijf daarmee onder de 500m3 met extra korting op vastrecht.

Het is toch wel opvallend dat nu de prijzen van energie omhoog gaan mensen ineens wel toekunnen met 19/20 graden. Mensen hier in de buurt stookte normaal al fors (getuige de pluimen van slecht ingeregelde cv's) en nu zie ik tot nu toe zelden een pluimpje. @Martin7182 heeft wat mij betreft helemaal gelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 23-10-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-10 14:43
Waar heb je dit gelezen ? Als het bij een installateur is zou ik er ver van weg blijven.
Bij een defect zal eerst gekeken worden of een onderdeel vervangen kan worden. Al dan niet binnen garantie, wat bij een beetje merk/installateur 5 jaar is.
En als dat geen nut heeft is het een kwestie van kijken welke units bij elkaar passen (binnen/buiten) en vervangen wat nodig is. Waarom meteen beide vervangen bij een defect ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-10 20:28
Sarge78 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:37:
[...]

Daar heb ik ook al over na zitten denken. Keertje kijken of er zoiets is voor mijn unit.
Zoals deze: https://www.daikin.nl/nl_...ontrol-systems/brc1h.html
De zal vast niet kunnen.
Hier kwam ik vandaag ookla achter
Vinger op temp gat, unit gaat uit, hij heeft met de kap erop gewoon moeite om de omgevings temperatuur goed in te kunnen schatten dus hij denkt dat het 22c is terwijl het maar 17c is.

Zou het zin hebben het gat groter te maken in de kap (onderzijde waar de temp gesensed wordt?)

Iemand trouwens die ook nog een Daikin perfera/stylish overzicht heeft met alle field/service settings? Zijn heel veel codes onder de tempup+down+mode knoppen op de
afstandbediening maar kan lang niet vinden wat ze allemaal betekenen of in kunnen stellen

Zo heb ik nu wel al een offset gevonden voor de remote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chninkel
Plenkske schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:15:
[...]

Waar heb je dit gelezen ? Als het bij een installateur is zou ik er ver van weg blijven.
Bij een defect zal eerst gekeken worden of een onderdeel vervangen kan worden. Al dan niet binnen garantie, wat bij een beetje merk/installateur 5 jaar is.
En als dat geen nut heeft is het een kwestie van kijken welke units bij elkaar passen (binnen/buiten) en vervangen wat nodig is. Waarom meteen beide vervangen bij een defect ?
Als dat defect bv een vast gelopen compressor is dan zijn binnen een buitendeel besmet met olie waarin metaal deeltjes zitten.
De installateur moet dan binnen en buitendeel vervangen.
En de leidingen ook. Maar je kan die ook spoelen met een speciaal middel. Dat is vaak duurder allemaal dan alles vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda4life
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 18:30
Een webshop waar ik een dhz installatie wil bestellen verkoopt geen Daikin ftxp (Comfora), zogezegd geen goede toestellen. Minimum een ftxm (Prefera, duurder).

Wat moet ik geloven?
Oké dat het rendement wat minder is maar verder... zijn deze echt kwalitatief minderwaardig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-10 14:43
Chninkel schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

Als dat defect bv een vast gelopen compressor is dan zijn binnen een buitendeel besmet met olie waarin metaal deeltjes zitten.
De installateur moet dan binnen en buitendeel vervangen.
En de leidingen ook. Maar je kan die ook spoelen met een speciaal middel. Dat is vaak duurder allemaal dan alles vervangen.
Tja dan noem je een specifiek probleem waarmee beide units dus defect zijn.
Sowieso zal bij elk defect de vraag zijn: wat is het beste voor de lange termijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
honda4life schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:56:
Een webshop waar ik een dhz installatie wil bestellen verkoopt geen Daikin ftxp (Comfora), zogezegd geen goede toestellen. Minimum een ftxm (Prefera, duurder).

Wat moet ik geloven?
Oké dat het rendement wat minder is maar verder... zijn deze echt kwalitatief minderwaardig?
Lijkt me stug. Hoeveel scheelt het je in aanschaf? Koop anders bij mijn leverancier: https://www.climasense.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plenkske schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:15:
[...]

Hier staan er verschillende reacties die dat stellen, zelfs door een TS:
Jorrit79 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Mja, dat zijn prijzen in België. Ik kijk naar de prijzen in NL. Die variant van jou heb je(waar ik zelf mijn airco gekocht heb) voor €1100.
Is dat geen oudere versie? Hier staat zelfs een Mitsubishi 3.5 kW voor 690 euro incl. BTW:
https://www.nlx-internati...airco-msz-muz-hr35vf/a128

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

Hier staan er verschillende reacties die dat stellen, zelfs door een TS:

[...]

Is dat geen oudere versie? Hier staat zelfs een Mitsubishi 3.5 kW voor 690 euro incl. BTW:
https://www.nlx-internati...airco-msz-muz-hr35vf/a128
Als een set Daikin Perfera 4 mille kost in jouw setup, betaal jij toch gewoon teveel? Daikin is notabene altijd duurder dan MHI. Ik zou nog even terug gaan naar je installateur. Snel verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een MHI ZS-W en een ZSX-W? Ik vind het lastig terug te vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door glas86 op 23-10-2022 17:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 09:22
Jeetje zelf ik betrap me er u op dat ik bij deze vraag denk. Zoek even 10 seconde in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-10 10:40
ZSX-W moduleert lager terug en is zuiniger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MotorBeast schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:03:
[...]

Als een set Daikin Perfera 4 mille kost in jouw setup, betaal jij toch gewoon teveel? Daikin is notabene altijd duurder dan MHI. Ik zou nog even terug gaan naar je installateur. Snel verdient.
De Daikin Perfera 3.5 kost op die site 1780 euro, tov 2117 voor die Mitsubishi (incl 6% btw - renovatietarief). Zo'n wereld van verschil is dat ook niet. De montage op die site is ook wat goedkoper, maar ik zie dat ze slechts tot 5 meter leidingwerk doen (wij hebben 7 en 14 meter nodig) en een geaard stroompunt op max 1 meter van de buitenunit, dat hebben we voor geen van beide units. Onderaan zie ik ook exclusief reiskosten staan. 7 + 14 meter leidinggoot loopt ook snel op, aan 27 euro per 2 meter + verschillende hoekstukken. Bij ons is het inclusief alles. Maar goed, er zitten waarschijnlijk sowieso verschillen tussen BE en NL, waaronder de hoge loonkost in BE. Mijn punt was gewoon dat de 2 single splits in ons geval 900 euro goedkoper zijn dan 1 multisplit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Tommie12 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:47:
[...]

Maar toch niet in elke ruimte waar je CV had/hebt hangen? Wij hebben hier 7 ruimtes met CV, maar 7 airco units vind ik toch best wel veel 8)7 Als ik het voor het zeggen had bij de bouw, dan had ik zeker de helft minder radiatoren laten plaatsen Een airco verspreid de warmte denk ik beter dan een CV-radiator, dus daar heb je er nog minder van nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:15
Hansieo schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:19:
[...]

Bij mij hebben ze straks voor de 2e verdieping wel 10m aan koelleiding nodig. Ik begrijp dat ze dus sowieso moeten bijvullen en vacuumeren bij deze lengte?
Is dit anders te controleren, of wordt het simpelweg opgehangen en als men een koud briesje voelt 'doet-ie het'?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Martin7182 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:12:
[...]

Maar toch niet in elke ruimte waar je CV had/hebt hangen? Wij hebben hier 7 ruimtes met CV, maar 7 airco units vind ik toch best wel veel 8)7 Als ik het voor het zeggen had bij de bouw, dan had ik zeker de helft minder radiatoren laten plaatsen Een airco verspreid de warmte denk ik beter dan een CV-radiator, dus daar heb je er nog minder van nodig.
Hier staan alvast geen radiatoren in de gang, toilet en berging.

Nu hebben we een L/L Wp in de woonkamer, keuken en 2 slaapkamers. Maar dus niet in badkamer en nog 3 slaapkamers.

Sowieso stoken we nooit in de slaapkamer waar we slapen, maar eentje is nu in gebruik als thuiswerkkantoor, en ja daar verwarm ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:09:
[...]

De Daikin Perfera 3.5 kost op die site 1780 euro, tov 2117 voor die Mitsubishi (incl 6% btw - renovatietarief). Zo'n wereld van verschil is dat ook niet. De montage op die site is ook wat goedkoper, maar ik zie dat ze slechts tot 5 meter leidingwerk doen (wij hebben 7 en 14 meter nodig) en een geaard stroompunt op max 1 meter van de buitenunit, dat hebben we voor geen van beide units. Onderaan zie ik ook exclusief reiskosten staan. 7 + 14 meter leidinggoot loopt ook snel op, aan 27 euro per 2 meter + verschillende hoekstukken. Bij ons is het inclusief alles. Maar goed, er zitten waarschijnlijk sowieso verschillen tussen BE en NL, waaronder de hoge loonkost in BE. Mijn punt was gewoon dat de 2 single splits in ons geval 900 euro goedkoper zijn dan 1 multisplit.
En waarom zou je dan niet gewoon in NL kopen? Ik woon 5 km van de grens en koop ook genoeg in jouw landje. Ik zie het probleem niet. Ik was bij Climasense €5500,- kwijt 3 jaar geleden voor 3 units inclusief aanleggen aarde en echt geen makkelijke woning/aansluiting leidingwerk (meer dan 5 meter) en woon ook niet om de hoek. Maar jouw euro's natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
KoningPaulus schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:44:
[...]

Bij mij hebben ze straks voor de 2e verdieping wel 10m aan koelleiding nodig. Ik begrijp dat ze dus sowieso moeten bijvullen en vacuumeren bij deze lengte?
Is dit anders te controleren, of wordt het simpelweg opgehangen en als men een koud briesje voelt 'doet-ie het'?
Dat staat gewoon in de brochure. Bij een single split is de maximale lengte zonder bijvullen is 15 meter en met bijvullen maximaal 20 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9Kgwc2GWkg57krFdO0RbIFKbZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u0SFFcSggnKMOsHPdZAAQYnN.png?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door GermanPivo op 23-10-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:15
GermanPivo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:26:
[...]

Dat staat gewoon in de brochure. Maximale lengte zonder bijvullen is 15 meter en met bijvullen maximaal 20 meter.
Verrek, overheen gekeken, dank!
Dan ga ik kijken of ze niet over die 10 heen gaan, anders zal ik ze dit onder de neus schuiven :9

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MotorBeast schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

En waarom zou je dan niet gewoon in NL kopen? Ik woon 5 km van de grens en koop ook genoeg in jouw landje. Ik zie het probleem niet. Ik was bij Climasense €5500,- kwijt 3 jaar geleden voor 3 units inclusief aanleggen aarde en echt geen makkelijke woning/aansluiting leidingwerk en woon ook niet om de hoek. Maar jouw euro's natuurlijk.
Van Climasense in het zuiden van NL naar hier zou 225 euro kosten, voor elke servicebeurt achteraf ook telkens 225 euro. Om recht te hebben op 480 euro premie moet de installateur ook in deze lijst staan, want je moet zijn certificaatnummer invullen in het aanvraagformulier. In NL kopen en hier door een installateur laten plaatsen is ook niet gemakkelijk + wat dan met de support. Mijn installateur woont hier 1 km vandaan. Maar de offerte is al ondertekend hoor, geen weg terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trzema
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-07 12:37
MotorBeast schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:14:
[...]

Verbruik is hier 400/450 voor SWW en koken en blijf daarmee onder de 500m3 met extra korting op vastrecht.
Die 500m3 wordt per kalenderjaar bepaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:59
Ik heb een vraag die waarschijnlijk al vaker gesteld is maar met zoeken in dit topic kom ik helaas niet verder.

Wij willen al langere tijd op de bovenverdieping een airco installeren. Die airco zal dan alleen in de zomer maar wat te doen hebben. Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is een extra binnen unit beneden te plaatsen die dan 's winters kan bij-verwarmen. Ik bedoel dan geen multi split unit, maar een single-split waar je een tweede binnen unit bij koopt en ergens in de leidingen een omschakeling maakt naar een van de twee units. Ik realiseer me dat het plaatsen van kraantjes of kleppen in de leidingen risico's met zich mee brengt, maar zou het technisch mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:05
KarsS schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:18:
Ik heb een vraag die waarschijnlijk al vaker gesteld is maar met zoeken in dit topic kom ik helaas niet verder.

Wij willen al langere tijd op de bovenverdieping een airco installeren. Die airco zal dan alleen in de zomer maar wat te doen hebben. Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is een extra binnen unit beneden te plaatsen die dan 's winters kan bij-verwarmen. Ik bedoel dan geen multi split unit, maar een singel-split waar je een tweede binnen unit bij koopt en ergens in de leidingen een omschakeling maakt naar een van de twee units. Ik realiseer me dat het plaatsen van kraantjes of kleppen in de leidingen risico's met zich mee brengt, maar zou het technisch mogelijk zijn?
Lijkt mij bewerkelijk, het gas is berekend op leidinglengte, dus dan zou beide routes al even lang moeten zijn.
Daarnaast is het zo speciaal, dat 2 single splits plaatsen goedkoper is ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:43:
[...]
Van Climasense in het zuiden van NL naar hier zou 225 euro kosten, voor elke servicebeurt achteraf ook telkens 225 euro. Om recht te hebben op 480 euro premie moet de installateur ook in deze lijst staan, want je moet zijn certificaatnummer invullen in het aanvraagformulier. In NL kopen en hier door een installateur laten plaatsen is ook niet gemakkelijk + wat dan met de support. Mijn installateur woont hier 1 km vandaan. Maar de offerte is al ondertekend hoor, geen weg terug :)
Alleen is Climasense zo eerlijk dat ze je vertellen dat je niet ieder jaar hoeft te servicen en gewoon je garantie behoud. Ik ga nu mijn vierde winter in zonder dure onnodige servicebeurt. Tel uit mijn winst. O-) Na jaar 5 zal ik ze eens een keer laten komen. Welke support?

Maar nogmaals wat je wil. Ik wilde je alleen maar helpen met een in mijn ogen te hoge prijs. Veel plezier met je aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Trzema schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:45:
[...]

Die 500m3 wordt per kalenderjaar bepaald?
Volgens mij contractjaar. Weet ik niet zeker overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 23-10-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MotorBeast schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:40:
[...]

Alleen is Climasense zo eerlijk dat ze je vertellen dat je niet ieder jaar hoeft te servicen en gewoon je garantie behoud. Ik ga nu mijn vierde winter in zonder dure onnodige servicebeurt. Tel uit mijn winst. O-) Na jaar 5 zal ik ze eens een keer laten komen. Welke support?
Basic onderhoud kan je nog zelf doen, dat is vooral wat reinigen en stofzuigen, maar als er een defect is zijn installateurs 'om de hoek' niet zo happig om te komen helpen bij een installatie die zij niet geplaatst hebben. Iedereen heeft zo zijn persoonlijke afwegingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:59
Martinusz schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:23:
[...]

Lijkt mij bewerkelijk, het gas is berekend op leidinglengte, dus dan zou beide routes al even lang moeten zijn.
Daarnaast is het zo speciaal, dat 2 single splits plaatsen goedkoper is ;)
Tja, daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Mijn beweeg reden zou overigens niet in de eerste plaats de kosten zijn maar ook om geen twee buiten units op het dak te hoeven plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:54:
[...]
Basic onderhoud kan je nog zelf doen, dat is vooral wat reinigen en stofzuigen, maar als er een defect is zijn installateurs 'om de hoek' niet zo happig om te komen helpen bij een installatie die zij niet geplaatst hebben. Iedereen heeft zo zijn persoonlijke afwegingen :)
Niet zo bang zijn. Je lijkt wel N'Ollander. Die kopen zelfs soms garantie bij. :+ Ik bel gewoon Climasense en die staan binnen notime op de stoep. Angst wordt over het algemeen heel goed aan verdient in alle branches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-10 12:42
honda4life schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:56:

Wat moet ik geloven?
Zet de specs eens goed naast elkaar voor hetzelfde kWh type. De comfora is wel echt duidelijk minder in rendement, en vooral ook een stuk meer lawaai. De perfera is niet eens zo heel veel duurder, als je uitgaat van 15 jaar levensduur waarschijnlijk uiteindelijk goedkoper. En een paar decibel minder maakt echt veel verschil.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommyx14
Tommyx14 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:15:
Beste forumleden,

Alvast bedankt voor het meedenken[Afbeelding]
Ik quote mezelf even ( sorry ), graag zou ik nog wat reacties willen krijgen op mijn post, als ik de berekeningen erop na houd kom ik uit op een airco van 6.0, dit vindt ik persoonlijk te veel, nu ben ik van plan om eerst een 3.5.unit te plaatsen in woonkamer, en dan later als deze het niet trekt een 2,5 in de keuken/werkkamer.

Dit zou dan een MHI ZS-W zijn , hoe staan jullie hier tegenover.
Alvast bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MotorBeast schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:33:
[...]

Ik bel gewoon Climasense en die staan binnen notime op de stoep.
Voor mij zou dat dan wel 225 euro kosten ;) Maar goed, je hebt nu de voordelen van jouw keuze uitgelegd (vooral goedkoper) en ik ben nog steeds tevreden met mijn keuze hoor :)

Edit: blijkbaar niet goedkoper: Verwijderd in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:25
Tommyx14 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:09:
[...]

Ik quote mezelf even ( sorry ), graag zou ik nog wat reacties willen krijgen op mijn post, als ik de berekeningen erop na houd kom ik uit op een airco van 6.0, dit vindt ik persoonlijk te veel, nu ben ik van plan om eerst een 3.5.unit te plaatsen in woonkamer, en dan later als deze het niet trekt een 2,5 in de keuken/werkkamer.

Hehe - dit topic gaat te hard. Ging bij mijn post net zo. Voor wat het waard is, my 2 cents: denk een prima aanpak. Ik doe nu iets vergelijkbaars (wel ander object- hoekwoning van 2009). Maar ipv 5 kw toch de 3,5. Na de toekomstige uitbouw eventueel nog 1 extra in het eetvertrek of met infrarood paneel spelen tzt.

De keuze voor de 3.5 komt voort uit de vele positieve reacties op dit forum. Die blijkt toch vaak voldoende te zijn. Iig voor 80% vd tijd. Mocht het echt lange tijd extreem koud worden heb ik de cv ketel nog.....

Met twee units zul je ook een betere watmte verdeling hebben - maar ook 2 units stroom te lurke 😅 tis ook voor iedereen net anders. Tijd zal het leren

Mijn post ter referentie: Kirretje in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

[ Voor 4% gewijzigd door Kirretje op 23-10-2022 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vn2000
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 18:56

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Tommyx14 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:09:
[...]

Als je de berekeningen erop na houdt kom je op een6.0?? Of een 6,0 totaal?
De info "Momenteel zit ik vooral in de winter in een situatie dat mijn huis met de c.v moeilijk te verwarmen is, zodra temperatuur bereikt is koelt alles weer vlug af, waardoor de c.v constant aan blijft staan" kan men in principe niet veel mee.

Wat is het type cv ketel?
Hoeveel gas heb je verstookt per jaar?
Als je een oude ketel hebt staan, en deze is niet waterzijdig afgeregeld kan je flink wat verstoken. Dit zegt nog niet veel over je warmteverlies.

Wat voor berekening heb je precies gemaakt?
Pagina: 1 ... 235 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic