Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 234 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.359.032 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:53
illya89 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:19:
We weten allemaal dat bij cooling een airco je de lucht uitdroogt maar ik verwarm nu al een paar dagen de woonkamer en slaapkamer met mijn airco en ik heb het gevoel dat door het verwarmen de luchtvochtigheid stijgt in die kamers.

Nog iemand met die ervaring?
Als je een kamer verwarmt (en je gaat er van uit dat er geen lucht ververst wordt), dan blijft de absolute luchtvochtigheid (in gram water per m3 lucht) gelijk. De relatieve luchtvochtigheid daalt (gemeten in %: aanwezig vocht/ maximaal vochtgehalte bij een bepaalde temp) omdat warme lucht meer vocht kan bevatten.

Ventileren vermindert dat effect.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vn2000
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 18:56

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

KoningPaulus schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:26:
[...]

Denk het ook. Heb nog 1 lege groep, groep 1, maar daar zou ook iets nieuws naar toe getrokken moeten worden. Ik kan eens proberen of ik via de leiding waar de kabels van de zonnepanelen een extra setje kabels kan trekken, andere leidingen is me nog niet eerder gelukt ivm wat ik zei; gruis / puin in de buisjes.

De buitenunits komen aan de buitenmuur te hangen op het dakterras, op de 1e verdieping. De binnenunits in de woonkamer (pal onder de buiten unit ongeveer) en de andere op de 2e verdieping, 5m omhoog en daar de machinekamer in om uit te komen op de hal daar.
Je mag geen extra vd door een bestaande leiding trekken als deze al bedraad is.
Extra groep is extra leiding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vn2000

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

MotorBeast schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:46:
[...]

Ik kan hier gewoon door voldoende afgiftevermogen middels radiatoren en isolatie toe zonder vloerverwarming met L/W. ;) Welke verbouwing? Als ik het opnieuw zou doen zou ik geen L/L hebben genomen. En goedkoop? Ik was 4 jaar geleden al €5500,- kwijt voor 3 units. Zie hier nu bedragen van 7/8 mille voorbij komen. Noem dat maar goedkoop.

WP's worden niet goedkoper. Vraag/aanbod, inflatie, monteurs gebrek, chip tekort etc. Je kan beter nu plaatsen. Heb ik 10 geleden ook gedaan met zonnepanelen en die heb ik al lang en breed terugverdiend en lach me nu een gat in mijn broek om mensen die mij toen uitlachte en nu hals over kop gaan leggen (terwijl saldering er waarschijnlijk af gaat).
Ook een goede optie natuurlijk!
Low temp radiatoren zijn zeker interessant als de isolatie op orde is.

WP worden door massa productie uiteindelijk goedkoper.
Alleen zitten we met zn allen (ook internationaal) in de transitie.
De vraag blijft voorlopig hoger dan het aanbod.
Maat van me wacht al vanaf maart op zn WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

vn2000 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:15:
[...]

Je mag geen extra vd door een bestaande leiding trekken als deze al bedraad is.
Extra groep is extra leiding..
Eens, en is vaak ook niet te doen.
Verder zou ik een aardlekautomaat gebruiken voor alles dat buiten hangt of staat. Als je dan een aardlek hebt, dan is alleen die groep stroomloos. Heb je een groep op een gedeelde aardlekschakelaar dan zijn al die groepen stroomloos.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:38
PentaClover schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:20:
[...]

Alles was berekend met mijn huis van nu, in 1985 stond het er nog niet 8)

Juist vanwege de opwarming heb ik me beperkt tot de laatste 40 jaar, en niet alle beschikbare KNMI data genomen, dan zou de spreiding groter zijn.

Of 40 jaar de juiste tijdsspanne is, dat moet ieder voor zichzelf bepalen ik denk persoonlijk dat naar de laatste paar jaar kijken een niet representatief beeld geeft, maar dat is een mening.
Dat is zo, maar de laatste 40 jaar verschillen misschien veel met b.v. de laatste 30 jaar vanwege 1985 en 1986 die volgens mij uitzonderlijk koud waren. Misschien zou een trendanalyse beter werken. 'We' willen vooral weten wat we de komende jaren mogen verwachten, met een standaarddeviatie erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:31:
[...]

Gefeliciteerd met je L/W. Ben jaloers op je. Ik kom geen stap verder met een goede installateur of normale prijs. :'(
Een goeie installateur vinden is inderdaad niet zo makkelijk als het om een warmtepomp gaat.

Maar wat versta je onder een normale prijs?

Als ik zie dat de L/L warmtepompen als zoete broodjes gaan...
1500...2000 euro om ongeveer één ruimte te verwarmen of koelen is best prijzig.

Dan is het toch te verwachten dat een L/W warmtepomp, die tapwater maakt en het huis volledig kan verwarmen en redelijk koelen, een flinke investering is?

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Oxellaar schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:33:
[...]

Een goeie installateur vinden is inderdaad niet zo makkelijk als het om een warmtepomp gaat.

Maar wat versta je onder een normale prijs?

Als ik zie dat de L/L warmtepompen als zoete broodjes gaan...
1500...2000 euro om ongeveer één ruimte te verwarmen of koelen is best prijzig.

Dan is het toch te verwachten dat een L/W warmtepomp, die tapwater maakt en het huis volledig kan verwarmen en redelijk koelen, een flinke investering is?
Het blijft uiteraard luxe. Ik heb een vrij grote installatie met 6 binnenunits. Die bespaart echter wel 1400 kuub gas. Stroomverbruik wel verdubbeld, maar we hebben overcapaciteit van de zonnepanelen. In een goed jaar gebruiken we dan ongeveer 1600kWh meer dan we opwekken.

Het is ook het gemak dat je per ruimte kan schakelen. Bij thuiswerken hoeven we maar 1 of 2 kamertjes te verwarmen/koelen.
Het is voor mij ook een beetje de hobby van het besparen en energie uit de zon halen.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-11-2023
nMad schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:26:
Maar met L/L verwarm je de lucht en deze lucht verwarmt toch weer de objecten in de ruimte? Daarmee buffer je ook warmte. Dan zou het tijdens een defrost niet gelijk koud aan moeten voelen lijkt me. Maar ik dit is puur theoretisch, ik kan nog niet uit ervaring spreken :)
Ik geloof dat de meeste systemen door blijven blazen tijdens de defrost. En dat is niet comfortabel natuurlijk. Ik weet niet zeker of dit klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:30
Wout Moerman schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:07:
[...]

Ik geloof dat de meeste systemen door blijven blazen tijdens de defrost. En dat is niet comfortabel natuurlijk. Ik weet niet zeker of dit klopt.
Ligt er een beetje aan of hij daadwerkelijk koude lucht blaast of lucht circuleert op de temperatuur van de ruimte zelf (als je dan niet in de luchtstroom zit heb je er geen last van). Ik heb begrepen dat het per fabrikant verschilt wat het geval is.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:03
Over defrost gesproken, ik dacht dus vorige jaar dat mijn LG steeds in defrost ging, maar dat blijkt gewoon oil return cycle te zijn. Ik weet niet hoe, maar heb dat dus 0x echt nodig gehad vorige seizoen nadat ik over ben op verwarm cycles van 2 uur en 50 minuten om die 3 uur "defrost" voor te zijn. Is dat niet alleen een probleem bij continu tegen max belasting?

In dat geval zit ik op 48 kWh stroom per dag en heb ik een groter probleem dan even iets minder warmte in huis. Mijn piek dagverbruik was 1/4 daarvan.

[ Voor 10% gewijzigd door w00key op 19-10-2022 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-10 14:36

Processorkoeler

Geen stock koeler

Plenkske schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:26:
[...]

Staat de airco aan ?
Zo nee: ik zie dan ook wel eens lage temperaturen. Maar zelden zó laag. Het was vanochtend wel redelijk koud buiten (maar nu niet meer natuurlijk). Vanochtend was het buiten ongeveer 6 graden op zijn koudst en de koudste temperatuur uit melcloud was 17. Terwijl het binnen ~19,5 was.
Zo ja: als hij binnen een kwartier niet hoger wordt dan klopt er zeker iets niet. Ga je installateur bellen. Misschien is er iets kapot in de binnenunit.
Nee, dit is als 'ie uit staat. Als 'ie aan gaat stijgt de temperatuur wel, maar blijft meestal onder het setpoint hangen (ook na dik een uur draaien, wat gewoon in die tijd op temperatuur moet zijn). Als ik dan handmatig het setpoint verlaag (gewenste temp) werkt het wel, maargoed, dan is 'ie eigenlijk al over de gevraagde temp. heen.

Installateur is allesbehalve behulpzaam, achteraf gezien gewoon echt een beunhaas qua installatiewerk 8)7
Zegt ook dat het niet nodig is om het gat in het beton te isoleren. Heeft de afdekkap ook niet vastgezet en er gewoon een droge vaatdoek ingepropt (zonder dat ik dat wist).
zonnefreak schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:49:
[...]

Lijkt mij inderdaad ook niet te kloppen. Het kan inderdaad zijn dat je airco toch nog te veel van de buitentemperatuur mee op pakt. Ik heb mijn temperatuursensor van de binnen unit een centimeter of 10 buiten de kast gemonteerd. De bekabeling was bij mij lang genoeg hiervoor. Sindsdien reageert de airco ook veel beter op wisselende temperaturen. Hij geeft bij mij ook standaard 2 graden te laag aan, en bij koelen juist 2 graden te hoog. Maar goed dat is iets wat niet zo'n probleem hoeft te zijn.
Ik lees dit topic ook al lange tijd mee en ik zie deze klacht ontzettend vaak te voorschijn komen. Misschien moeten de leveranciers van airco's de temperatuur voeler zo ie zo maar eens buiten de behuizing gaan plaatsen.
Waar zit die sensor? Ik krijg zelf het hoekklepje niet los (zie foto). Installateur zegt gewoon induwen/trekken, maar ik krijg sterk de indruk dattie dan afbreekt. Hoe heb je dat gedaan?

Als het standaard 2 graden te laag is, en dat verder stabiel is, vind ik het prima, dan houd ik er rekening mee. Maar nu schommelt de 'binnentemperatuur' van de airco (aldus de gemeten temp) vrolijk lichtjes mee met de buitentemperatuur.

Het gekke is: het is nu 21.56 en buiten 11 graden. binnen 18 graden. En nu zegt MELcloud opeens 17.5. Wel accurate dus. Vanochtend weer niet. Heeft iemand een bron vanwaar de temperatuur wordt gemeten? Doet die Isee-sensor dat? En kan die niet dingen zien die niet kloppen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ers8g14UJCNc1uflDBhHH3318cM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0H8qujYelvlPjiTV8cqbaDx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wl1fsR2wMDdp51xRnN48Oprb0nw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIiiJKGuS0Pk8XAoPAH9cqZQ.jpg?f=fotoalbum_large

als iemand croptips heeft op 't forum, let me know, zie nergens een optie om die afbeeldingen op normale grootte te krijgen zonder ze te vervormen.

[ Voor 3% gewijzigd door Processorkoeler op 19-10-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:36
Misschien even een domme vraag van mij maar welke airco heb je nu precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Welke airco heb jij nu precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

zonnefreak schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:02:
[...]

Welke airco heb jij nu precies?
Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Processorkoeler schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:03:
[...]

Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2B.
Kun je wel bij je filters komen van je binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

zonnefreak schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:07:
[...]

Kun je wel bij je filters komen van je binnenunit?
Ja hoor,voorklep open en gaan. Maar ik weet niet waar die sensor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Processorkoeler schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:07:
[...]

Meestal zit die aan de rechterkant vlak boven je lamellen. Dun wit kabeltje met daaraan een soort klein bolletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een discussie met mijn aannemer.
Ik laat 3 airco's installeren in 3 verschillende kamers, twee kleinere werkkamers (2,5 kw) en een woonkamer (3,5 kw). Ik lees hier overal dat 3x single split beter is. Mijn aannemer zegt dat een multi split met 3 binnenunits zuiniger draait. Wij zullen van de 3 binnenunit's er vaak maar 1 of max 2 tegelijk aanzetten.

Kan ik nou beter voor een single of een multi split gaan?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2022 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:40
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:09:
Ik laat 3 airco's installeren in 3 verschillende kamers, twee kleinere werkkamers (2,5 kw) en een woonkamer (3,5 kw). Ik lees hier overal dat 3x single split beter is. Mijn aannemer zegt dat een multi split met 3 binnenunits zuiniger draait. Wij zullen vaak de 3 airco's op wisselende tijden aan en uit hebben staan.

Wat zijn nou de twee belangrijkste redenen om toch voor 3 single splits te gaan ipv 1 multi buiten unit? Ik dacht te weten dat 3x single beter is maar ik kan hem niet goed uitleggen waarom.
Voornamelijk het minimaal vermogen. Dit kan bij een single split lager liggen dan bij een multi. Dat zul je dus even moeten vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:36
JDx schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

Heb hele lage plafonds in de slaapkamer, zou bijna m'n hoofd stoten, in de woonkamer heb ik hem juist wel hoog in de hoek, valt bijna niet op als je niet weet dat ie er is.
Onlangs heb ik de perfera wandunit in de slaapkamer boven het bed opgehangen.
Mijn vrouw schrok zich een hoedje.
Zo’n witte puist op een lichtblauwe muur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Processorkoeler schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:07:
[...]

https://planetaklimata.co...G2_Service_Manual_Eng.pdf

Pagina 47.
Sensor zit dus aan de zijkant.

CN111 / RT11

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik laat 3 airco's installeren in 3 verschillende kamers, twee kleinere werkkamers (2,5 kw) en een woonkamer (3,5 kw). Ik lees hier overal dat 3x single split beter is. Mijn aannemer zegt dat een multi split met 3 binnenunits zuiniger draait. Wij zullen vaak de 3 airco's op wisselende tijden aan en uit hebben staan.

Wat zijn nou de twee belangrijkste redenen om toch voor 3 single splits te gaan ipv 1 multi buiten unit? Ik dacht te weten dat 3x single beter is maar ik kan hem niet goed uitleggen waarom.
Single pendelt minder zeker als je bij een grote multi (meer dan 2 aansluitingen) er vaak maar 1 aan hebt. Is dat een probleem? Toelichting: zoek in dit topic op pendelen en trek je eigen conclusie. Sommige vinden van wel andere van niet. Een single loopt altijd veel stabieler (compressor op 1 niveau) en misschien ook belangrijk, is stiller buiten (ivm buren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10 17:17
Ik laat 3 airco's installeren in 3 verschillende kamers, twee kleinere werkkamers (2,5 kw) en een woonkamer (3,5 kw). Ik lees hier overal dat 3x single split beter is. Mijn aannemer zegt dat een multi split met 3 binnenunits zuiniger draait. Wij zullen van de 3 binnenunit's er vaak maar 1 of max 2 tegelijk aanzetten.

Kan ik nou beter voor een single of een multi split gaan?
Wat een betere keus betreft is afhankelijk van jouw situatie en hoe je van plan bent de airco's te gaan gebruiken. Één van de persoonlijke redenen waarom ik o.a. voor 3x een singlesplit heb gekozen is dat in geval er een unit stuk gaat, ik niet compleet zonder verwarming in huis zit. Bij een multi heb je dan de situatie dat alle units welke aangesloten zijn op die multi niet meer gebruikt kunnen worden.
Hieronder een filmpje met nog een aantal afwegingen in welke situatie je beter voor muli- of singlesplit kan kiezen.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:21
@Processorkoeler Gebruik je de automatische stand voor de ventilatie?
Als mijn unit uit staat geeft melcloud ook een behoorlijk lage temperatuur aan.
Met de automatische stand gaat hij vrij snel langzamer blazen waardoor bij mij de warmte niet voldoende verspreidt wordt en hij net onder setpoint blijft hangen.
Ik heb hem meestal op stand 3 of 4 waardoor de kamer wel de setpoint temperatuur bereikt en de unit ook.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

elektriekert schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:25:
[...]

Onlangs heb ik de perfera wandunit in de slaapkamer boven het bed opgehangen.
Mijn vrouw schrok zich een hoedje.
Zo’n witte puist op een lichtblauwe muur :+
Het mooiste zou bij mij zou zijn naast het bed, die muur is namelijk te klein om iets tegen aan te zetten, vraag me af hoe comfortabel dat is, plan is nu tegenover het bed zeg maar.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
JDx schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:09:
[...]

Het mooiste zou bij mij zou zijn naast het bed, die muur is namelijk te klein om iets tegen aan te zetten, vraag me af hoe comfortabel dat is, plan is nu tegenover het bed zeg maar.
Ben je niet bang voor een luchtstroom over je bed heen of kan je deze weg richten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

elektriekert schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

Ben je niet bang voor een luchtstroom over je bed heen of kan je deze weg richten?
Ja dat is de vraag, maar het wordt denk ik A of B, waar bij A het idee is dat je met met de deur open ook nog de overloop en overstaande kleine slaapkamer op temperatuur kan houden of lichtjes te koelen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8QADNnR.png

Ramen staan exact op het zuiden, zijn wel HR++ in kunststof kozijnen, maar kan alsnog 35+ graden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
Dat zit wel heel erg ingebouwd. Dank je wel voor de informatie LED-Maniak
@Processorkoeler Dit word wel een onmogelijke verplaatsing ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
elektriekert schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

Ik heb mijn unit ook tegenover mijn bed hangen maar richt hem gewoon naar de zijkant en heb dan totaal geen last van de luchtstroom. Moet er overigens wel bij zeggen dat mijn slaapkamer zo te zien wat groter is dan die van @JDx, vooral aan de kant waar bij mij de luchtstroom heen gericht staat (heb dus ook geen last van merkbare weerkaatsing daardoor, dat zou hier mogelijk wel een issue kunnen zijn).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MiBe schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:36:
[...]

Ik heb mijn unit ook tegenover mijn bed hangen maar richt hem gewoon naar de zijkant en heb dan totaal geen last van de luchtstroom. Moet er overigens wel bij zeggen dat mijn slaapkamer zo te zien wat groter is dan die van @JDx, vooral aan de kant waar bij mij de luchtstroom heen gericht staat (heb dus ook geen last van merkbare weerkaatsing daardoor, dat zou hier mogelijk wel een issue kunnen zijn).
En ik heb hem ook nog te lang getekend, hij is 3,20 bij 3,10 en 2,40 hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

We hebben een record te pakken, gisteravond op de slaapkamer de airco weer aangeslingerd om te koelen, de slaapkamer was met de raam op kiepstand gewoon weer 21,5 graden, twee uur gekoeld naar 18,5 graden en in dezelfde tijd was het volgende logger weer 20,5

Best bizar voor eind Oktober 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 20-10-2022 10:42 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
revolution-nl schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:41:
We hebben een record te pakken, gisteravond op de slaapkamer de airco weer aangeslingerd om te koelen, de slaapkamer was met de raam op kiepstand gewoon weer 21,5 graden, twee uur gekoeld naar 18,5 graden en in dezelfde tijd was het volgende logger weer 20,5

Jemig, dat is wel echt een forse stijging voor een dag als gisteren. Oké, het was mooi weer, maar bij ons vloog de temperatuur niet dusdanig hard omhoog in de slaapkamers (huis uit '93, dubbelglas, slaapkamers op het oosten en westen). Gebruik je geen zonwering?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:03
Ik wil nog even terugkomen op het gegeven dat de ZSX bleef hangen op een compressor frequentie van 25hz als het boven de 11 graden is. Nu het buiten wat kouder is moduleert hij wel terug naar 12hz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XhtYxpVntepSIQ-siEuuFqFIC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1o2awnf9xcgTPbhodEpfYKV7.png?f=fotoalbum_large

Vanochtend daalde de temperatuur bij de buitenunit wel weer naar 5 graden, waardoor hij weer in het gebied komt dat hij wil gaan defrosten (nog niet gehad, maar vorig jaar wel veel gezien). Toen ging hij elk uur defrosten terwijl er helemaal geen ijs aan de buitenunit zichtbaar was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAK5fOE8T-dzfd0qncGlSHlrcrc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q3NpIJgXTeYR2SFUaiqISkEe.png?f=user_large

Als ik heel eerlijk ben is het window waarin deze unit "goed" functioneert wel erg klein en raad ik de ZSX niet aan om te gebruiken voor verwarmen. De ZS is denk ik een betere optie omdat die wel mooi terug moduleert bij hogere temperaturen.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-10 12:42

Dat is inderdaad best bizar, hier heeft beneden en boven aangestaan om te verwarmen, en dat was niet overbodig.
Ons huis staat oost-west, in de ochtend komt er nog wel wat zon binnen maar de middag/avondzon haalt het niet meer om de boel nog op te warmen.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:03
Hartox schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:02:
Ik wil nog even terugkomen op het gegeven dat de ZSX bleef hangen op een compressor frequentie van 25hz als het boven de 11 graden is. Nu het buiten wat kouder is moduleert hij wel terug naar 12hz.

[Afbeelding]

Vanochtend daalde de temperatuur bij de buitenunit wel weer naar 5 graden, waardoor hij weer in het gebied komt dat hij wil gaan defrosten (nog niet gehad, maar vorig jaar wel veel gezien). Toen ging hij elk uur defrosten terwijl er helemaal geen ijs aan de buitenunit zichtbaar was.

[Afbeelding]

Als ik heel eerlijk ben is het window waarin deze unit "goed" functioneert wel erg klein en raad ik de ZSX niet aan om te gebruiken voor verwarmen. De ZS is denk ik een betere optie omdat die wel mooi terug moduleert bij hogere temperaturen.
Hoeveel watts is 25hz? Ik "stook" niet 24/7 en vind 3-500W als minimum prima, zoveel lager gaat die LG multi niet. Even snel beton warm maken en herrie kan weer uit voor de rest van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
w00key schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Hoeveel watts is 25hz? Ik "stook" niet 24/7 en vind 3-500W als minimum prima, zoveel lager gaat die LG multi niet. Even snel beton warm maken en herrie kan weer uit voor de rest van de dag.
Dat is tussen de 350 en 450 watt (afhankelijk van de fan stand, in stand 1 meestal boven de 400, op stand 2 er onder).

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Hartox schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:07:
[...]

Dat is tussen de 350 en 450 watt (afhankelijk van de fan stand, in stand 1 meestal boven de 400, op stand 2 er onder.
Je single split 35ZSX moduleert boven de 11 graden dus niet verder terug dan 350 à 450 watt? Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat mijn (relatief grote) multi split SCM80ZS-W ook pas onder de 11 graden verder terug kon moduleren maar ik weet bijna zeker dat ik hem ook boven de 11 graden buitentemperatuur terug heb zien moduleren tot ~300 watt (fan setting auto overigens). Ik begrijp niet zo goed hoe dat bij jou hoger kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
@MiBe

Dat klopt, de compressor blijft dan op 25hz hangen..

Het staat ook gewoon in technische handleiding, dus in dat opzicht is het niet vreemd, maar ideaal is het niet..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZhgmxSqZi3aNOP2dMmleQ0InR0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k3s9i7wjPNilqkP8kK3Yz07W.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Hartox op 20-10-2022 11:31 ]

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlam
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04 15:34
Zomaar uit nieuwsgierigheid, lijkt onderstaande qua verbruik enig sinds okay? Heb totaal geen vergelijk.
Heb een Mitsubischi MSZ AP 35kw hangen waarmee ik woonkamer en aansluitende kleine keuken opwarm. Totale oppervlakte is slechts 27m2. Wel een oud en slecht geïsoleerd huis (van rond 1900).
Temperatuur buiten is vanmorgen rond 8-14c geweest.
Zoals te zien is, is Airco net na 0700u aangegaan, toen 15.5c in woonkamer.

Overigens staan er vanaf 0800 ook nog 2 computers en een Tv met receiver etc te draaien hoor...dus niet alles is airco :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIoumZtAMzZY7gMutBp-SJe9eqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1sPrWSQkedy4PHzTQTt2uQID.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door tlam op 20-10-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:44

Dit soort info hebben we weinig aan, als de volle zon op de ramen komt kan zelfs in de winter je huis nog warm worden, zo gebeurd in mijn woonkamer ook dat het zo 22c is met die laagstaande zon.

Hier zit de slaapkamer aan de andere kant en is gewoon heerlijk fris met een winterdekbed op rond 16 graden.
Terwijl de woonkamer niet beneden 20c komt.

Dit huis is houtskeletbouw waardoor het ontzettend snel kan afkoelen als ik dat wil ondanks goed geisolleerd.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Hartox schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:30:
@MiBe

Het staat ook gewoon in technische handleiding, dus in dat opzicht is het niet vreemd, maar ideaal is het niet..

[Afbeelding]
Ik heb me dus helemaal scheef gezocht naar die technische handleiding voor mijn buitenunit, maar kan die online echt nergens vinden. Wel voor de kleinere SCM-ZS multi split modellen (tot 5kW), maar niet voor de grotere exemplaren zoals mijn SCM80ZS. Afgaande op het verbruik van mijn buitenunit vermoed ik dat het bij mij het omslagpunt bijna wel hoger moet liggen dan die 11 graden buitentemperatuur van jouw SRK35ZSX, ik zou anders echt niet weten hoe die van mij verder terug zou kunnen moduleren. Bij de ZS single splits zit er overigens ook echt een enorm verschil tussen de 5kW en de kleinere modellen, voor de 5kW is het - net als bij jouw SRK35ZSX - ook 11 graden en bij de kleinere modellen schiet dat ineens omhoog naar 22 (!!) graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
tlam schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:14:

Overigens staan er vanaf 0800 ook nog 2 computers en een Tv met receiver etc te draaien hoor...dus niet alles is airco :)
Je foto is dus van je hele huis ? In dat geval is er eigenlijk niets van te zeggen... Je hebt een meter nodig die alleen op je warmtepomp is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:15
MiBe schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:25:
[...]

Ik heb me dus helemaal scheef gezocht naar die technische handleiding voor mijn buitenunit, maar kan die online echt nergens vinden. Wel voor de kleinere SCM-ZS multi split modellen (tot 5kW), maar niet voor de grotere exemplaren zoals mijn SCM80ZS. Afgaande op het verbruik van mijn buitenunit vermoed ik dat het bij mij het omslagpunt bijna wel hoger moet liggen dan die 11 graden buitentemperatuur van jouw SRK35ZSX, ik zou anders echt niet weten hoe die van mij verder terug zou kunnen moduleren. Bij de ZS single splits zit er overigens ook echt een enorm verschil tussen de 5kW en de kleinere modellen, voor de 5kW is het - net als bij jouw SRK35ZSX - ook 11 graden en bij de kleinere modellen schiet dat ineens omhoog naar 22 (!!) graden.
https://www.manualslib.co...-W.html#product-SCM80ZS-W

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Pff, ja dat wordt 'm niet. Enorm bedankt voor 't checken, kon het zelf niet vinden!
ron321 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:08:
@Processorkoeler Gebruik je de automatische stand voor de ventilatie?
Als mijn unit uit staat geeft melcloud ook een behoorlijk lage temperatuur aan.
Met de automatische stand gaat hij vrij snel langzamer blazen waardoor bij mij de warmte niet voldoende verspreidt wordt en hij net onder setpoint blijft hangen.
Ik heb hem meestal op stand 3 of 4 waardoor de kamer wel de setpoint temperatuur bereikt en de unit ook.
Het probleem bij een incorrecte uit-temperatuur is dat bepaalde functionaliteiten ook niet werken. Ik wil 'm gebruiken om de ondergrens van de kamertemperatuur te bewaken om ervoor te zorgen dat de cv niet aanspringt (onnodig). Die ondergrens zet ik op 15-16c, maar als de temp 18 graden is en de airco denkt dat het 12 is, ga ik onnodig verwarmen en stroom verbruiken.

Ik gebruik inderdaad de automatische stand, dat leek mij het beste. Wat gebeurt er als je 'm handmatig hard zet? Los van het geluid denk ik dan dat de temperatuur dan anders werkt toch? Moet hij juist niet zachter gaan blazen zodra de temperatuur is bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlam
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04 15:34
Plenkske schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

190358,noline]Plenkske schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:27[/message]:[/b]
[...]

Je foto is dus van je hele huis ? In dat geval is er eigenlijk niets van te zeggen... Je hebt een meter nodig die alleen op je warmtepomp is aangesloten.
Ja, ik snap het. De energysockets waarmee ik afzonderlijk wil gaan meten staan in backorder bij homewizard in bestelling...
Wanneer ik Airco nu uitzet is verbruik van andere producten die aan staan ca 250 Watt.
Evengoed dank voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@MiBe

[Afbeelding]
Maar er is wel 2 graden hysterese, dus het effect ontstaat pas bij stijging tot/boven de 13 °C en wordt weer opgeheven bij daling tot/onder de 11 °C. Ik vind het eigenlijk niet zo'n groot probleem; als het buiten boven deze temperaturen is, dan hoeft hier de kachel nog niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesp_J
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-10 20:44
Ik krijg het bij onze Daikin Perfera niet voor elkaar om de ventilatorsnelheid aan te passen als hij aan het verwarmen is. Ik kan in de app de snelheid aanpassen maar er gebeurd niks. En ook op de afstandsbediening kan ik de snelheid aanpassen maar het heeft geen effect hij blijft net zo hard blazen. Alleen als ik de stil functie selecteer gaat de ventilatorsnelheid omlaag. Heb andere dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uit nieuwsgierigheid, hoe krijg je al die data van je airco? Ik weet dat mensen home-wizard nu gebruiken voor stroomverbruik e.d. Maar ik zou deze data ook wel willen van mijn unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trzema
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-07 12:37
Hier net een week de ZSX hangen. En ik kan die 12 graden grens idd bevestigen. Begin er een beetje van te balen dat ik de duurdere ZSX heb genomen 🤔.

Hoe meet je trouwens de compressor frequentie? In Home Assistant zie ik nergens een entity die dit aangeeft (M-air integratie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartox
@Processorkoeler en @Trzema

Ik gebruik deze wifi module.

Ik had zelf achteraf ook liever de ZS gehad ipv de ZSX, hopelijk hebben toekomstige kopers wat aan deze informatie 8)

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:48
Jesp_J schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:53:
Ik krijg het bij onze Daikin Perfera niet voor elkaar om de ventilatorsnelheid aan te passen als hij aan het verwarmen is. Ik kan in de app de snelheid aanpassen maar er gebeurd niks. En ook op de afstandsbediening kan ik de snelheid aanpassen maar het heeft geen effect hij blijft net zo hard blazen. Alleen als ik de stil functie selecteer gaat de ventilatorsnelheid omlaag. Heb andere dit ook?
Hier gaan ze niet hoger dan de ingestelde fanstand maar wel lager, zal wel een efficiency dingetje zijn. Als je snel wilt verwarmen werkt powerfull wel altijd.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wout Moerman schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:07:
[...]

Ik ken geen l/l systeem wat bij defrost blijft blazen.
Zou ook erg oncomfortabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
JDx schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:22:
[...]

Ja dat is de vraag, maar het wordt denk ik A of B, waar bij A het idee is dat je met met de deur open ook nog de overloop en overstaande kleine slaapkamer op temperatuur kan houden of lichtjes te koelen.

[Afbeelding]

Ramen staan exact op het zuiden, zijn wel HR++ in kunststof kozijnen, maar kan alsnog 35+ graden worden.
Dan zou ik voor optie A gaan inderdaad.
Pas op met wat je zegt voordat de duurzaamheidspolitie valt over het feit dat je de zon buiten kan houden met screens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Hartox schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:10:

Ik had zelf achteraf ook liever de ZS gehad ipv de ZSX, hopelijk hebben toekomstige kopers wat aan deze informatie 8)
Ah oke, het is dus echt een MHI-specifiek ding en een eigen interface van hen? Of weet je ook of dit kan bij Mitsubishi Electric?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Ah, thanks. MHI noemt het dus de ene keer technical manual en de andere keer service manual lijkt het :+

Door de inhoud ben ik trowens nog verder verward, want hierin noemen ze zelfs 10 graden buitentemperatuur (dus nog een graad lager dan de SRK35ZSX van @Hartox). Ik snap dus niet hoe @Hartox bij temperaturen boven de 11 graden met zijn SRK35ZSX op een hoger minimumvermogen uitkomt dan ik met mijn SCM80ZS.

Schiet mij maar lek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Waaaaat maar wat zijn dan de voordelen verder ten aanzien van de ZS 4KW (0,9~5,0) bij verwarmen? Want de ZSX is 4,3KW en heeft een vermogen van (0,8~6,8) en een S.C.O.P. van 5.1.

Bij mij staat de ZSX in bestelling maar twijfel nu of ik toch niet een ZS moet nemen.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

elektriekert schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:25:
[...]

Dan zou ik voor optie A gaan inderdaad.
Pas op met wat je zegt voordat de duurzaamheidspolitie valt over het feit dat je de zon buiten kan houden met screens :+
Heb ik beneden wel, maar boven kost me net zo veel als een airco. Mede omdat ik de airco via via kan krijgen en geen adresje heb voor rolluiken aan de zuidzijde. En je kan niet verwarmen met rolluiken.

Ja en dan de leidingen via de slaapkamer erachter naar buiten, dat is praktisch een kast/drooghok voor was.

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 20-10-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
@Ruidasilva

De ZS 4kw ken ik niet, is dat een multi?

Het voordeel in mijn ogen is dat de ZS t/m 20 graden terug moduleert naar een compressorsnelheid van 12hz (150 watt) waardoor de unit stil en efficient verwarmd (uitblaastemperatuur rond de 30 graden).
Als de ruimte op temperatuur is staat onze ZSX op fan stand 1 en als de compressor dan op 25hz draait is de uitblaastemperatuur boven de 40 graden, wat gewoon 10 tot 20% rendement scheelt. Als je de fan op auto hebt staan gaat de binnenunit harder blazen en dan zit je in mijn ogen onnodig in de herrie.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartox op 20-10-2022 14:31 ]

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Hartox schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:30:
@Ruidasilva

De ZS 4kw ken ik niet, is dat een multi?

Het voordeel in mijn ogen is dat de ZS t/m 20 graden terug moduleert naar een compressorsnelheid van 12hz (150 watt) waardoor de unit stil en efficient verwarmd (uitblaastemperatuur rond de 30 graden).
Als de ruimte op temperatuur is staat onze ZSX op fan stand 1 en als de compressor dan op 25hz draait is de uitblaastemperatuur boven de 40 graden, wat gewoon 10 tot 20% rendement scheelt. Als je de fan op auto hebt staan gaat de binnenunit harder blazen en dan zit je in mijn ogen onnodig in de herrie.
Met de ZS 4kw bedoel ik verwamen met een 35ZS-W ten aanzien van 4,3kw verwarmen met een 35ZSX-W.
Onder de 11 graden zijn de prestaties van de ZSX-W wel beter?

[ Voor 3% gewijzigd door Ruidasilva op 20-10-2022 14:39 ]

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
@Ruidasilva

Ik neem aan dat ze onder de 11 graden hetzelfde gedrag vertonen, de COP van de ZSX is dan wel hoger dan bij de ZS.

ModelCOP @ -7COP @ +2COP @ +7COP @ +12
35ZS2.50 4.92 6.107.86
35ZSX3.105.186.458.10

(data van https://www.eurovent-certification.com/ gehaald)

[ Voor 7% gewijzigd door Hartox op 20-10-2022 15:00 ]

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:53
Oxellaar schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:20:
[...]

Hoe lang duurt zo'n defrost eigenlijk?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Tommie12 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

Minuut of 10. Diegene met een slecht geisoleerd huis zullen dat niet fijn vinden....10 minuten geen verwarming.

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 20-10-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Oxellaar schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:20:
[...]

Het is met L/L sowieso al oncomfortabel zonder echte warmtebuffer.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 20-10-2022 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast

Idem, maar ik ga niet koelen. Houd liever de warmte in huis voor de kou die er toch vroeg of laat aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jesp_J schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:53:
Even resetten wellicht. Stroom er paar minuten vanaf halen en weer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:09
@MiBe

[Afbeelding]
Wat zou het nut kunnen zijn?
omdat de "lager geprijsde" níet model-x het wél kan/doet? wat is de crux?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ruidasilva schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:11:
[...]

Waaaaat maar wat zijn dan de voordelen verder ten aanzien van de ZS 4KW (0,9~5,0) bij verwarmen? Want de ZSX is 4,3KW en heeft een vermogen van (0,8~6,8) en een S.C.O.P. van 5.1.

Bij mij staat de ZSX in bestelling maar twijfel nu of ik toch niet een ZS moet nemen.
Mijn Daikin Perfera doet gewoon 100Watt met minimale compressor belasting. :*) (Als hij al aanstaat. Nu 21,5 binnen zonder unit).

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 20-10-2022 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartox
MotorBeast schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:06:
[...]

Mijn Daikin Perfera doet gewoon 100Watt met minimale compressor belasting. :*) (Als hij al aanstaat. Nu 21,5 binnen zonder unit).
Net zoals de ZS, maar dat is toch geen antwoord op de vraag? :?

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-10 23:15

Het verbruiksinzicht met de standaard MHI wifi module gaat per maand toch? Ik was ook van plan om de homewizards plugs alvast in huis te halen, maar die worden op zn vroegst 20 nov pas geleverd. Als de MHI modules voldoende inzicht bieden, heb ik ze misschien wel niet nodig. Gaat mij er met name om dat ik kan zien of de units pendelen of niet en op wat voor laaglast ze draaien als de setpoint bereikt is.

[ Voor 3% gewijzigd door KoningPaulus op 20-10-2022 16:46 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trzema
Hartox schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

[Afbeelding]

Je zou de openhaard functie eens kunnen proberen, misschien dat ie dan gewoon door blijft blazen als hij zijn setpoint heeft bereikt.
Even getest. Helaas. Ja hij blaast vrolijk door, maar wel met de lamellen in de 'rust' stand. Dus de zoomzoom van de lamellen is er niet mee verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
KoningPaulus schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

Het verbruiksinzicht met de standaard MHI wifi module gaat per maand toch? Ik was ook van plan om de homewizards plugs alvast in huis te halen, maar die worden op zn vroegst 20 nov pas geleverd. Als de MHI modules voldoende inzicht bieden, heb ik ze misschien wel niet nodig. Gaat mij er met name om dat ik kan zien of de units pendelen of niet en op wat voor laaglast ze draaien als de setpoint bereikt is.
Pendelen ga je niet zien met een app van een fabrikant. Waarom ga je niet met domitica aan de gang? Ook handig voor de rest van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Processorkoeler schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:38:
Het probleem bij een incorrecte uit-temperatuur is dat bepaalde functionaliteiten ook niet werken. Ik wil 'm gebruiken om de ondergrens van de kamertemperatuur te bewaken om ervoor te zorgen dat de cv niet aanspringt (onnodig). Die ondergrens zet ik op 15-16c, maar als de temp 18 graden is en de airco denkt dat het 12 is, ga ik onnodig verwarmen en stroom verbruiken.
Ah oke ik wist niet dat je het daarvoor wil gebruiken.
Ik gebruik inderdaad de automatische stand, dat leek mij het beste. Wat gebeurt er als je 'm handmatig hard zet? Los van het geluid denk ik dan dat de temperatuur dan anders werkt toch? Moet hij juist niet zachter gaan blazen zodra de temperatuur is bereikt?
Het geluid is een nadeel idd.
Maar ik heb daardoor wel een betere spreiding van de warmte in mijn woonkamer.
Als de temperatuur bereikt wordt gaat de buitenunit minder hard werken.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

Per unit/vermogen verschillend.
Maar 5 tot 15 minuten ongeveer
MotorBeast schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:18:
[...]

Minuut of 10. Diegene met een slecht geisoleerd huis zullen dat niet fijn vinden....10 minuten geen verwarming.
Merk je weinig van als de boel al op temperatuur is. Tijdens opstoken kan het voelbaar zijn.
De wat intelligentere systemen verhogen, vlak voor een defrost, de ruimte temperatuur iets.
MotorBeast schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:22:
[...]

Het is met L/L sowieso al oncomfortabel zonder echte warmtebuffer.
Dit is een mening neem ik aan?

Want houtskeletbouw en lucht lucht gaat prima samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Processorkoeler schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:56:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, hoe krijg je al die data van je airco? Ik weet dat mensen home-wizard nu gebruiken voor stroomverbruik e.d. Maar ik zou deze data ook wel willen van mijn unit.
Dit schijn je ook uit melcloud te moeten kunnen halen maar het is mij nooit gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Oxellaar schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:39:
[...]

Per unit/vermogen verschillend.
Maar 5 tot 15 minuten ongeveer
[...]

Merk je weinig van als de boel al op temperatuur is. Tijdens opstoken kan het voelbaar zijn.
De wat intelligentere systemen verhogen, vlak voor een defrost, de ruimte temperatuur iets.

[...]

Dit is een mening neem ik aan?

Want houtskeletbouw en lucht lucht gaat prima samen.
Ik heb hier 11m2 serre glas. Toen dat nog gewoon dubbel glas was 2 jaar geleden was ik toch niet echt blij met de vorst en defrosts. Ik voelde toen toch gelijk de dip in temperatuur. Gelukkig ben ik in het bezit van een houtkachel en stookte ik die toen ook maar overdag. Wellicht dat het nu met HR++ beter is, maar er zit in L/W systemen niet voor niets een buffervat of je hebt een vloerverwarming die lang warm blijft. Ik blijf bij echte koude L/L suboptimaal vinden. Onder andere door dit fenomeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vn2000

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb boven een 25zsx en beneden een 35 zs.
Morgen 2x shelly inbouwen, een kijken hoe dat te vergelijken is qua verbruik.
Ben daar wel nieuwsgierig naar.

Wat me wel opvalt is dat de buitenunit van de zsx25 groter is dan de buitenunit van de zs35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Oxellaar schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:39:

[...]

Valt hier wel tegen als het echt koud is buiten, het wordt niet koud, maar wel meteen minder behaaglijk.

Zou ook het liefst 2 willen in de woonkamer en dat ze dan niet tegelijk defrosten.

Maar goed, dat overleef je wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-10 18:37
Martin7182 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:51:
[...]

Dat is zo, maar de laatste 40 jaar verschillen misschien veel met b.v. de laatste 30 jaar vanwege 1985 en 1986 die volgens mij uitzonderlijk koud waren. Misschien zou een trendanalyse beter werken. 'We' willen vooral weten wat we de komende jaren mogen verwachten, met een standaarddeviatie erbij.
Pak je 30, of 40 of 50 jaar, of 100 tja daar kan ik niet zo veel zinnigs over te zeggen, weer varieerd gewoon enorm door de tijd heen. Als ik 45 jaar had gekozen, had je misschien voorgesteld om er 40 jaar van te maken omdat het in 1979 ook erg koud was en voor die periode een extreem jaar.

Vooruit kijken naar het weer vinden we al voor een paar dagen lastig, terug kijken daar en tegen is best aardig te doen, maar dat op waarde te schatten als indicatie voor de toekomst, dat is natuurlijk geen exacte wetenschap. Ik vind persoonlijk 40 jaar terug kijken best representatief voor de nabije toekomst maar dat is meer een onderbuik gevoel dan een onderbouwd feit.

Ik zal als ik tijd heb eens kijken of ik een zinnige trendanalyse kan maken uit de historische KNMI data met behulp van de jaarlijkse verwarmings behoefte van mijn huis op basis van alleen de gemiddelde etmaal temperatuur om het simpel te houden.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Hansieo schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:37:
[...]

Wat zou het nut kunnen zijn?
omdat de "lager geprijsde" níet model-x het wél kan/doet? wat is de crux?
MHI noemt het "Heating overload protective control". Het kan ook een zuinigheidsfeature zijn. Hoe dan ook, het is blijkbaar nuttig. Misschien gaat de ZSX langer mee, wie zal het zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

ron321 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:38:
[...]

Ah oke ik wist niet dat je het daarvoor wil gebruiken.

[...]

Het geluid is een nadeel idd.
Maar ik heb daardoor wel een betere spreiding van de warmte in mijn woonkamer.
Als de temperatuur bereikt wordt gaat de buitenunit minder hard werken.
Het gaat niet per sé om geluid, maar verbruik. Als ie de gewenste temperatuur bereikt (volgens thermostaat woonkamer, en die is accurate), dan blijft 'ie gaan. Stel ik 20c in, wordt het makkelijk 23c. Dan denk ik, dan houd ik met 2 a 3 graden rekening. Maar dat getal varieert dus continu.
ron321 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:41:
[...]

Dit schijn je ook uit melcloud te moeten kunnen halen maar het is mij nooit gelukt.
Verbruik zou daar ook inzichtelijk moeten zijn, maar dat staat er niet in. Ik vind het maar een waardeloze app (voor zover het geen browser-achtige pagina is). Kan nog niet de helft van de functies instellen die wel via de afstandsbediening kunnen. Google integratie volledig kansloos, alleen aan/uit functionaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjonniepanelen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-02-2024
Hallo allemaal! Wij hebben sinds 2 weken 2 MHI Split Units hangen (35ZS). Mij valt op dat bij verwarmen de unit op een gegeven moment een beetje zacht begint te fluiten (vergelijkbaar met wat je hoort bij harde wind buiten dat door kieren je huis binnenkomt), dit duurt dan een paar minuten, om vervolgens weer geluidloos zijn werk te doen. Ik vind het niet super storend, maar ben wel benieuwd of dit onder pendelen valt, of dat ik de installateur moet vragen een check uit te voeren.

[YouTube: geluid airco]

[ Voor 6% gewijzigd door sjonniepanelen op 20-10-2022 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
JDx schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:46:
[...]

Valt hier wel tegen als het echt koud is buiten, het wordt niet koud, maar wel meteen minder behaaglijk.

Zou ook het liefst 2 willen in de woonkamer en dat ze dan niet tegelijk defrosten.

Maar goed, dat overleef je wel.
Ja het zal van per geval verschillen.
Maar ik merk er gelukkig weinig of niets van. En heb een redelijk goed na geisoleerd huis uit 1970.
En boven houtskeletbouw, alles.
Maar hier stopt de unit sowieso regelmatig, omdat de ruimte op temperatuur is. Ook bij buitentemperatuur rond 0c, defrost weer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 09:17
Hallo allemaal,

ik zit momenteel in de planningsfase om ons huis van airco's te voorzien. Dit omdat onze gasleidingen in de wijk over zo'n 5 - 8 jaar zijn afgeschreven en eventueel vervangen moeten worden (al zal dit vast uitgesteld worden).

Ons huis is 50 jaar oud, matig geïsoleerd (wel een tussen woning) en lucht/lucht lijkt ons het meest verstandig.

Afijn, omdat we een 'vrij standaard' rijtjes huis hebben (woonkamer + half-open keuken) 100m^3, tussen verdieping met 3 slaapkamers, 2 achter, 1 voor (en een badkamer voor) van elk zo'n 12m^2 en een zolder (moet nog verbouwt worden, maar wordt 1 grote slaapkamer, badkamer + washok/CV/server ruimte). Zit ik met aardig wat ruimtes die niet makkelijk verwarmt kunnen worden.

Het plan (een latere post ooit meer erover) is om 2x SCM50ZS-W (een voor, een achter) te plaatsen en dan in de woonkamer 2x SRK35ZSX-WFT te plaatsen (1x voor, 1x achter). Volgens wat reken werk zouden we genoeg moeten hebben aan 1x 4.5 unit, maar die bestaat niet (mss 2x 2.5 units kan ook, maar maakt datd an nog uit?).

Voor boven, krijgt elke slaap kamer een SRK20ZSX-W (dus 4 totaal), kleiner is er niet in deze serie, de SRK15ZR-W is stuk minder efficient kwa stroom verbruikt, dus niet echt de moeite. Badkamers worden later via een Warmtepomp boiler voorzien via de spiraal (maar dat rekenwerk komt nog).

Goed, nu de vraag, ik zie in de Mitsubishi "Residential Air Conditioners SR-series High Performance Air Conditioning 2023" catalogus (https://www.mhi-mth.co.jp...ditioner_web_catalog.html heeel traag!) wel maximaal opgenomen vermogens voor de buiten units (15A), wat ik vermoed is de piekstroom, gezien het maximale kW vermogen op 2.5kW zit (~11A). Echter vind ik geen vermogens informatie over de binnenunits. Alle data gaat over de single-split setups en de vermogens daar mappen weer op de buiten units. Dus mijn vraag, waar kan ik die vermogens/aansluit waardes vinden, of weet iemand ze? Ik vermoet dat het vrij laag is, voor de motoren en electronica, en dat de buiten unit 'het zware werk' doet.

Dat gezegd hebbende, hoe zit het überhaupt met elektrisch aansluiten? Ik heb nog geen installatie handleiding gevonden om het een en ander af te leiden. Moet b.v. de buiten unit en elke binnen unit een eigen stopcontact hebben? Want geen een van de binnen units zit in de buurt van een stopcontact. Electra met de koelleidingen mee trekken is geen issue, maar is wel handig om te weten ;). Als de vermogens los zijn, met 15A voor de buiten unit, verwacht ik niet dat de binnenunits op dezelfde groep mogen? De buiten units zullen sowieso op een eigen groep gaan natuurlijk, maar als alle binnen units (of alle voor/alle achter) op 1 groep kunnen, scheelt dat alweer.

Vermogenstechnisch is het sowieso allemaal best lastig, heb nu 1x35 en dat moet sowieso omhoog naar 3x25 (hoop dat de overheid nog eens gaat roepen dat 3x35 goedkoper kwa aansluiting mag, net als dat bij 1x25 en 1x35 is) en misschien met beetje geluk kan ik 3x25 stoppen krijgen, maar op papier 3x25 (is nu op papier ook 1x25), geluk omdat ik een zonne-installatie afgezekerd heb op 1x25 (lever 5k terug) en een lekker stuk taart voor de installateur ;) Als je dan ook nog electrisch moet gaan koken, oven aan, vaatwasser loopt, boiler erbij; dan wordt het best wel bijna noodzakelijk!

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:25:
[...]

Dit soort info hebben we weinig aan, als de volle zon op de ramen komt kan zelfs in de winter je huis nog warm worden, zo gebeurd in mijn woonkamer ook dat het zo 22c is met die laagstaande zon.

Hier zit de slaapkamer aan de andere kant en is gewoon heerlijk fris met een winterdekbed op rond 16 graden.
Terwijl de woonkamer niet beneden 20c komt.

Dit huis is houtskeletbouw waardoor het ontzettend snel kan afkoelen als ik dat wil ondanks goed geisolleerd.
Dan reageer je niet, het enige wat ik ermee wil zeggen is dat het redelijk bizar is voor eind Oktober en dat ik verbaast ben dat de temperatuur na 2 uur koelen weer met een behoorlijke snelheid stijgt.

Ik ben mijn huis nu aan het voorzien van zigbee temperatuur loggers dus dat geeft een heel mooi inkijkje,

Als het goed is heb ik morgen de MHI in Home Assistant oOo

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MiBe schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

Jemig, dat is wel echt een forse stijging voor een dag als gisteren. Oké, het was mooi weer, maar bij ons vloog de temperatuur niet dusdanig hard omhoog in de slaapkamers (huis uit '93, dubbelglas, slaapkamers op het oosten en westen). Gebruik je geen zonwering?
Je ziet de temperatuur na een paar dagen door het hele huis langzaam omlopen, en dat gaat er lastig weer uit.
De zon inval in de gehele woning is erg beperkt.

Alleen in de middag staat schijnt de zon even naar binnen in de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Raar verhaal van dat defrosten, met mijn ZS heb ik amper last van defrosts en als er defrosts zijn staat er ook daadwerkelijk een ijsblok op het dak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-10 12:24
Iemand toevallig bekend met de Mitsubishi heavy app?
Ik heb de airco nu enkele dagen hangen, maar de app ben ik nog niet helemaal uit.
22,5gr lijkt nu vooral de temperatuur die hij uitblaast.
Ruimte temperatuur 25gr klopt niet, maar word natuurlijk inwendig gemeten(en hoog).
Actuele ruimte temperatuur is ongeveer 20,3gr.
Kan ik een setpoint instellen? Hij lijkt nu bijna altijd door te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9gWAw3E9rDIzCQUf4U8S8u0ng4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aYgSwmsntaJ3vRxEkoL10b50.png?f=fotoalbum_large

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-10 23:15
MotorBeast schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:18:
[...]

Pendelen ga je niet zien met een app van een fabrikant. Waarom ga je niet met domitica aan de gang? Ook handig voor de rest van het huis.
Lijkt me prima, waar te beginnen en hoe te combineren met de standaard mhi wifi controller?
PB mag als het te veel off topic wordt.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ron36 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:05:
Ik heb de airco nu enkele dagen hangen, maar de app ben ik nog niet helemaal uit.
Ruimte temperatuur 25gr klopt niet, maar word natuurlijk inwendig gemeten(en hoog).

[Afbeelding]
Je moet even uitvinden wat de offset is, dat verschilt per situatie, het beste kan je de unit op 22.5 laten staan tot de airco stopt met verwarmen, dan meet je de ruimte temperatuur en weet je de offset.

Die zal als het echter kouder wordt waarschijnlijk weer met 0.5 graden gaan afwijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

KoningPaulus schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:06:
[...]

Lijkt me prima, waar te beginnen en hoe te combineren met de standaard mhi wifi controller?
PB mag als het te veel off topic wordt.
In Home Assistant is er een integratie voor de WF-RAC, geen idee hoe goed deze werkt
https://github.com/jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration
Draadje: https://community.home-as...rac-smart-m-air/411025/50

Ik ga dit weekend een WeMos bordje plaatsen in mijn MHI welke via MQQT rechtstreeks met HA communiceert, ben benieuwd.

v&a aangeboden: Mitsubishi Heavy Industries (MHI) Airco WiFi controller (MQTT...

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 20-10-2022 22:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10 17:17
ron36 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:05:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5byFEhNbOqdGZXworkzWMPV-VFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqaMKdL1JzUcSdWUAYmgqACa.jpg?f=fotoalbum_large

De aan/uit knop op de binnenunit moet je indrukken, niet in de app of afstandbediening.

[ Voor 3% gewijzigd door ThaBEN op 20-10-2022 22:30 ]

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-10 12:34
Weet iemand misschien wat dit symbool met het boompje precies doet op de afstandsbediening van de LG Dual Inverter Standard Plus (S12ET NSJ)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ds1hoksh0tNERdIJT2W1BCeb01A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrZJxwxzV6izzztGTYiRshNZ.jpg?f=fotoalbum_large
Het lijkt erop alsof in de verwarmingsstand er nog steeds warme lucht uit de binnenunit komt, maar dat de buitenunit uit lijkt te staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Steven030 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:53:
Weet iemand misschien wat dit symbool met het boompje precies doet op de afstandsbediening van de LG Dual Inverter Standard Plus (S12ET NSJ)?
[Afbeelding]
Het lijkt erop alsof in de verwarmingsstand er nog steeds warme lucht uit de binnenunit komt, maar dat de buitenunit uit lijkt te staan
Google levert met een simpele zoekopdracht van je LG unit + remote control signs: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yHks7KgHJdVlS8rSIgpYmv2v5I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6LvTzsG0VuQQK398XwlAmWEg.png?f=fotoalbum_large
Blijkbaar met je ‘functie’ knop op je ab aan te zetten, en weer uit neem ik aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorrit79 op 20-10-2022 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-10 12:34
Jorrit79 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:59:
[...]

Google levert met een simpele zoekopdracht van je LG unit + remote control signs: [Afbeelding]
Blijkbaar met je ‘functie’ knop op je ab aan te zetten, en weer uit neem ik aan.
Dankjewel, inmiddels ben ik er ook uit dat het de “ionengenerator” is. Alleen ten eerste dacht ik dat de Standard Plus deze functionaliteit niet heeft, en ten tweede snap ik niet precies wat dit doet en vind ik de beschrijving in de handleiding vrij summier. En staat er ook nog eens dat de ionengenerator optioneel is waardoor ik me dus afvraag of het überhaupt wel iets doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trzema
Ik ben best tevreden over de WF-RAC integratie. Via home assistant is het bijv wel mogelijk om halve graden in te stellen wat met de standaard app en afstandbediening niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Trzema schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:28:
[...]

Ik ben best tevreden over de WF-RAC integratie. Via home assistant is het bijv wel mogelijk om halve graden in te stellen wat met de standaard app en afstandbediening niet lukt.
De nieuwe app kan toch gewoon halve graden instellen? Zie dit screenshot bijvoorbeeld. Blijft het alsnog vreemd dat het met de AB niet kan, maar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:24
sjonniepanelen schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:29:
Hallo allemaal! Wij hebben sinds 2 weken 2 MHI Split Units hangen (35ZS). Mij valt op dat bij verwarmen de unit op een gegeven moment een beetje zacht begint te fluiten (vergelijkbaar met wat je hoort bij harde wind buiten dat door kieren je huis binnenkomt), dit duurt dan een paar minuten, om vervolgens weer geluidloos zijn werk te doen. Ik vind het niet super storend, maar ben wel benieuwd of dit onder pendelen valt, of dat ik de installateur moet vragen een check uit te voeren.

Hier dezelfde geluiden.
Wanneer ik de uitstroomrichting weer op recht vooruit zet zijn de geluiden weg.
Uitstroomrichting weer op maximaal links, dan hoor ik soms de stromingsgeluiden weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:59
sjonniepanelen schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:29:

Ditzelfde geluid treedt ook op bij onze MHI 35ZS, precies zoals je omschrijft.
De unit staat ingesteld op verwarmen op 22 graden en fanstand 2.

Ben ook benieuwd wat de oorzaak hiervan is. In de manual wordt dit geluid niet genoemd.

Edit: uitblaasrichting staat hier ook helemaal naar links, net als @pjotter1965.

[ Voor 4% gewijzigd door Frenkie567917 op 21-10-2022 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
@sjonniepanelen Dit geluid heeft in ieder geval niks met pendelen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sowieso het idee dat een buitenunit met verwarmen luider is dan met koelen. Klopt dat? Alsof hij meer moet werken o.i.d.
Pagina: 1 ... 234 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic