Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 233 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.359.059 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-10 23:04
patrickt35 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:36:
[...]

Ik doe niet "zo".
Maar wanneer je iemand van informatie probeert te voorzien, moet dit wel de juiste informatie zijn.
Juist en in je volgende bericht ben je weer gezakt als koelmonteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
patrickt35 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:42:
[...]

Nee. Je transporteert gas of vloeistof.
De vloeistof heeft warmte nodig om te verdampen. De vloeistof wordt via een venture in je verdamper gejaagd. Omdat de vloeistof nu in een grotere loze ruimte komt verdampt hij. Door de verdamping onttrekt hij de warmte uit de aangezogen lucht. Deze koude lucht wordt dan je kamer ingeblazen. Hierna stroomt het gas door de condensor(buitenunit) welke wordt gekoeld door een ventilator. Daarna word het gas gecomprimeerd door de compressor.
Dit alles is mogelijk doordat het koelmiddel een zeer laag kookpunt heeft. (Uit mijn hoofd 7°C)
Kijk.... Leer ik weer eens wat :9
Bedankt!

Alleen het gebruik van het woord "koelmiddel" zegt genoeg...
En kookpunt... Bij welke druk?

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 17-10-2022 17:05 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:36
Chninkel schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:54:
[...]

Juist en in je volgende bericht ben je weer gezakt als koelmonteur.
Nee hoor. Alleen was het een zeer beknopte versie omdat ik dat bericht rijdend heb getypt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
patrickt35 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:04:
[...]

Nee hoor. Alleen was het een zeer beknopte versie omdat ik dat bericht rijdend heb getypt.
Goed excuus..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-10 18:37
patrickt35 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:27:
[...]
Je transporteert alleen gas en/of vloeistof
Het doel van het apparaat is om energie te verplaatsen, niet om koude/warmte -middel rond te pompen dat is slechts een medium om dat te doen, net zoals jij jezelf verplaatst met een auto, en niet de auto aan het transporteren bent.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
PentaClover schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:14:
[...]

Het doel van het apparaat is om energie te verplaatsen, niet om koude/warmte -middel rond te pompen dat is slechts een medium om dat te doen, net zoals jij jezelf verplaatst met een auto, en niet de auto aan het transporteren bent.
Nee hoor.
Natuurkundig is bepaald dat er warmte nodig is om een vloeistof te laten verdampen, en met comprimeren komt er warmte vrij.
Deze warmte haalt de verdamper(binnenunit) uit de aangezogen lucht.
Het airco proces verloopt door verdampen en comprimeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
patrickt35 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Nee hoor.
Natuurkundig is bepaald dat er warmte nodig is om een vloeistof te laten verdampen, en met comprimeren komt er warmte vrij.
Ja hoor, het doel van het apparaat is wel om energie te verplaatsen. :*)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

PentaClover schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:14:
Zo wordt het wel héél meta heuwr :+

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:28
Is dit nu "het grote scheikunde topic" of....? Want dan zit ik verkeerd :+

Misschien moeten een aantal hier hun piemeltje terug in de broek doen en elders wedstrijdje ver plassen gaan houden.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
patrickt35 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Nee hoor.
De warmte die vrijkomt bij de compressie, is warmte geproduceerd door de compressor. Eigenlijk een soort restwarmte, die handig als oververhitting tijdens het transport. Om condenseren al in de leidingen tegen te gaan.

Het proces verloopt door verdampen en condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
renzo4000 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:25:

Misschien moeten een aantal hier hun piemeltje terug in de broek doen en elders wedstrijdje ver plassen gaan houden.
Het blijft opmerkelijk in dit topic dat zodra er echt diepgang is er commentaar is. Ik vind het oprecht interessant, leer er wat van en ben wel benieuwd wie het verst kan plassen. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
Ik ben het met @Oxellaar eens dat een logischere benaming warmtemiddel is; het is een medium om warmte te transporteren, van binnen naar buiten als je binnen aan het koelen bent, en van buiten naar binnen als je binnen aan het verwamen bent.
:Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
Hierbij een link van een film, voor diegene die meer van het hele proces willen weten ,en het glashelder uitlegt, wel engelstalig, maar toch…😎

YouTube: Heat Pumps: the Future of Home Heating

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:33
MotorBeast schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:28:
[...]

Het blijft opmerkelijk in dit topic dat zodra er echt diepgang is er commentaar is. Ik vind het oprecht interessant, leer er wat van en ben wel benieuwd wie het verst kan plassen. 8)
Ik vind aanscherpingen van uitspraken over hoe het zit ook prima, als de sfeer er niet onder lijdt. Ik moest erdoor denken aan het Carnotproces en kwam daarna op deze pagina over koelmiddellen (koudemiddelen 8)) : https://warmtepompberekenen.nl/meer/koudemiddelen/
In mijn Daikin en MHI multisplits heb ik R-32, waarvan ik het idee was dat dat prima en verantwoord spul als koelmiddel was. Maar het blijkt een erg broeikaseffect te hebben en moet uitgefaseerd worden :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chninkel
Sfeer is prima. Maar laten we de lezers niet met allerlij meningen opzadelen maar maar feiten.
Het is en blijft een koude middel wat er in de installatie zit. Een koudemiddel onttrekt warmte uit de omgeving.
Wikipedia: Koudemiddel
Een warmtemiddel geeft warmte af aan de omgeving.
Dat koop je bij de drogist en smeer je op pijnlijke spieren en dan word t lekker warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:45
renzo4000 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:25:
Natuurkunde! Het fenomeen waar we het over hebben is geen chemisch proces.
Warmte/koudemiddel is subjectief en een keuze. Natuurkundig gezien bestaat alleen het absolute nulpunt 0 K en alle gradaties warmte > 0 K waarbij warmtestroom altijd vloeit van een warmer naar een minder warm object (tweede wet van de thermodynamica). "koudestroom" lijkt in dat opzicht wel een beetje op "gatenstroom" in de elektronica die vloeit van plus naar min terwijl de elektronen zich bewegen in tegenovergestelde richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-10 17:47
Bezig om mijn nieuwe woning uit 1988 van het gas af te halen:
- Vloerisolatie 10cm met vloerverwarming op begaande grond.
- Radiators op 4 slaapkamers en zolder.
- Boven badkamer vloerverwarming.
- Spouw 5cm van 9cm, ga ik niet naisoleren omdat ik dan ook ventilatie moet aanpassen, zal weinig toevoegen
- Dak 1.8RD komt schuindak isolatie van 4.1+ RD bij, dus totaal 5.9 tot 7.4 (afhankelijk van welke keus ik maak)
- Dubbel glas, met rolluiken
- 20x 330wp zuid, ga ik nog verdubbelen waarvan deel Oost.

Beneden verdieping wil ik verwarmen met een full electric l/w wp.
Eventueel komt hier een airco voor koelen in zomer, maar dat is voor later.

Ben vooral aan het kijken naar airco op 4 slaap kamers boven voor verwarmen en koelen.
Dit met de gedachte dat ik een kleiner wp voor beneden kan nemen, en boven ook kan koeler in de zomer.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8PcNcmw.png

Als de radiator weggehaald wordt dan zou volgens de installateur een console/vloer model mooi passen. Natuurlijk past een wand unit ook, echter niet aan de buitenzijde.

Voorstel gekregen op basis van Mitsubishi Electric (10k euro)
- MFZ-KT25 VG 2.5 kW koelen & 3.4kW verwarmen (console / vloer modellen 4 stuks)
- MXZ-2F42 VF 4.2kW koelen & 4.5kW verwarmen (2 stuks aan weerszijde van huis)
en op basis van Haier (8k euro)
- Console 2.5 kW koelen & 3.0kW verwarmen (console / vloer modellen 4 stuks)
- 2x multiplit 5kW buiten.

Ben zelf meer gecharmeerd door de ME, gezien de integratie met mijn smart home Homey oplossing.

1) Ik hoor dat hier veel klachten zijn dat de console/vloer modellen goed zijn voor verwarmen maar niet voor koelen. Heeft iemand linkjes naar meer info? In dit topic zoeken met keywords heeft me weinig opgeleverd.
2) Is 2.5kW niet teveel? Ik zie dat als ik voor een wand model ga ik ook voor 1.5/1.7 kan kiezen, weet echter niet hoeveel $ het scheelt.
3) Is er geen goedkopere oplossing gezien de kosten? Waar ik aan zit te denken...
- 1 buiten unit? weet niet of dit goedkoper is
- gat in muur maken tussen 2 kamers en unit in gat hangen zodat 2 kamers tegelijk gekoeld of verward worden. Weet niet of dit werkt, geen nette oplossing natuurlijk. Alle kamers op zelfde temp is geen probleem, hoef niet perse temp per slaapkamer.
- grote unit op gang, echter gaat warmte naar zolder (wel afgeloten met deur) en kouw direct naar beneden in het trappengat.
Graag jullie meningen en suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Chninkel schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:15:
Sfeer is prima. Maar laten we de lezers niet met allerlij meningen opzadelen maar maar feiten.
Het is en blijft een koude middel wat er in de installatie zit. Een koudemiddel onttrekt warmte uit de omgeving.
Wikipedia: Koudemiddel
Een warmtemiddel geeft warmte af aan de omgeving.
Dat koop je bij de drogist en smeer je op pijnlijke spieren en dan word t lekker warm.
Ja... Maar waarom is een omgekeerde airco dan opeens een warmtepomp?
Terwijl het proces niet echt veranderd.
Het enige wat gebeurt is het schakelen van de vierwegklep.

Ik pleit niet voor een andere benaming, maar sommige namen zijn wat vreemd gekozen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De discussie lijkt mij nu wel ten einde, zullen we weer leuk doen tegen elkaar?

.plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 18-10-2022 06:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
The Source schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:47:
Bezig om mijn nieuwe woning uit 1988 van het gas af te halen:
- Vloerisolatie 10cm met vloerverwarming op begaande grond.
- Radiators op 4 slaapkamers en zolder.
- Boven badkamer vloerverwarming.
- Spouw 5cm van 9cm, ga ik niet naisoleren omdat ik dan ook ventilatie moet aanpassen, zal weinig toevoegen
- Dak 1.8RD komt schuindak isolatie van 4.1+ RD bij, dus totaal 5.9 tot 7.4 (afhankelijk van welke keus ik maak)
- Dubbel glas, met rolluiken
- 20x 330wp zuid, ga ik nog verdubbelen waarvan deel Oost.

Beneden verdieping wil ik verwarmen met een full electric l/w wp.
Eventueel komt hier een airco voor koelen in zomer, maar dat is voor later.

Ben vooral aan het kijken naar airco op 4 slaap kamers boven voor verwarmen en koelen.
Dit met de gedachte dat ik een kleiner wp voor beneden kan nemen, en boven ook kan koeler in de zomer.
[Afbeelding]

Als de radiator weggehaald wordt dan zou volgens de installateur een console/vloer model mooi passen. Natuurlijk past een wand unit ook, echter niet aan de buitenzijde.

Voorstel gekregen op basis van Mitsubishi Electric (10k euro)
- MFZ-KT25 VG 2.5 kW koelen & 3.4kW verwarmen (console / vloer modellen 4 stuks)
- MXZ-2F42 VF 4.2kW koelen & 4.5kW verwarmen (2 stuks aan weerszijde van huis)
en op basis van Haier (8k euro)
- Console 2.5 kW koelen & 3.0kW verwarmen (console / vloer modellen 4 stuks)
- 2x multiplit 5kW buiten.

Ben zelf meer gecharmeerd door de ME, gezien de integratie met mijn smart home Homey oplossing.

1) Ik hoor dat hier veel klachten zijn dat de console/vloer modellen goed zijn voor verwarmen maar niet voor koelen. Heeft iemand linkjes naar meer info? In dit topic zoeken met keywords heeft me weinig opgeleverd.
2) Is 2.5kW niet teveel? Ik zie dat als ik voor een wand model ga ik ook voor 1.5/1.7 kan kiezen, weet echter niet hoeveel $ het scheelt.
3) Is er geen goedkopere oplossing gezien de kosten? Waar ik aan zit te denken...
- gat in muur maken tussen 2 kamers en unit in gat hangen zodat 2 kamers tegelijk gekoeld of verward worden. Weet niet of dit werkt, geen nette oplossing natuurlijk. Alle kamers op zelfde temp is geen probleem, hoef niet perse temp per slaapkamer.
- grote unit op gang, echter gaat warmte naar zolder (wel afgeloten met deur) en kouw direct naar beneden in het trappengat.
Ik zou zelf nooit zo’n gat in de muur willen. Ook niet lekker voor de privacy van je huisgenoten(geen idee of het kinderen zijn, maar die willen ook ooit privacy).
De gekozen units van de installateur zijn best ruim bemeten denk ik. Ik denk een max 2kw binnenunit per kamer zou voldoen. En de buitenunits zouden denk ik ook kleiner kunnen, bv 2 x 3.5kw en dan 4 x 2.0
Kw binnenunits.
Nadeel van 1 grote multisplit is het hogere minimale vermogen waarop deze zal draaien. Zo’n grote buitenunit heeft allen zin(volgens mij) wanneer je altijd alle 4 binnenunits laat draaien.
Wat die vloemodellen betreft. Er zijn modellen van MHI die zowel een blaasuitgang hebben onderaan de unit( op vloerhoogte) en een blaasuitgang aan de bovenkant. Dat gezegd hebbende, vele gebruikers verwarmen niet zo snel hun slaapkamers. Dan zou je misschien beter kunnen kiezen voor een wandmodel, zodat de koude lucht in de warmere periodes mooi kan zakken.
Ik zou uiteindelijk gekozen hebben voor 2 x 3.5 buitenunit en 4 x 2.0 binnenunits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-10 21:07
1. Wij hebben een vloermodel in de slaapkamer en koelen gaat prima hoor. Verwarmen uiteraard ook, maar gebruiken we vrijwel nooit.
2. 2.5kW is veel, maar wat is het minimum vermogen ? Volgens mij is er inderdaad geen kleiner vloermodel. Dus ga je naar wand dan zou kleiner echt wel kunnen voor de slaapkamers.
3.
1 buitenunit zou ik niet doen, die wordt voor 4 stuks altijd te groot
gat in de muur lijkt me ook niet handig
grote unit op de gang kan over het algemeen wel, maar als ik jou plattegrond bekijk dan ga je denk ik geen nette verdeling van de luchtstroom krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-10 10:40
ThinkPad schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 06:30:
[mbr]De discussie lijkt mij nu wel ten einde, zullen we weer leuk doen tegen elkaar?

.plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers
[/mbr]
Ik heb inderdaad wel wat losgemaakt met mijn domme vraag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Het levert niets op omdat niemand dat zegt :) Koelen gaat prima.

Wat er (soms) gezegd wordt, is dat een wandunit in theorie beter zou zijn in koelen, want die hangt hoog en zuigt de warmste lucht aan, en dat een vloerunit in theorie beter zou zijn in verwarmen, want die hangt laag en zuigt de koudste lucht aan. Maar dat zijn ook slechts veronderstellingen, niemand kan dat kwantificeren. En in de praktijk gaan beide gewoon prima voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ik vind het jammer dat die vloermodellen duurder zijn, in sommige situaties is een wandmodel beter, want dan kan je nog dingen tegen de muur zetten, maar vaak is een vloermodel veel strakker en minder storend.

Als daar ruimte voor is tenminste, maar nu gaan mensen toch vaak voor een wandmodel omdat het gewoon goedkoper is. Ook op de slaapkamer kom je al gauw op een plek waar hij je bed in blaast, bij een vloer model heb je daar minder last van.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Slonzo schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:47:
[...]

Het levert niets op omdat niemand dat zegt :) Koelen gaat prima.

Wat er (soms) gezegd wordt, is dat een wandunit in theorie beter zou zijn in koelen, want die hangt hoog en zuigt de warmste lucht aan, en dat een vloerunit in theorie beter zou zijn in verwarmen, want die hangt laag en zuigt de koudste lucht aan. Maar dat zijn ook slechts veronderstellingen, niemand kan dat kwantificeren. En in de praktijk gaan beide gewoon prima voor alles.
Ik denk dat de locatie van de unit, samen met de capaciteit, belangrijker is voor een goede werking.
Met andere woorden: zorg dat de unit een juiste capaciteit heeft en op de meest ideale plek hangt. Als die plek geschikt is voor wand dan pak je dat, en als de plek beter is voor vloer dan pak je die.
Heb je voor beide een goede plek dan is wand waarschijnlijk een fijnere keuze: die zijn over het algemeen goedkoper en in meer capaciteiten beschikbaar.

Wij konden in de slaapkamer wel voor een wandmodel gaan, maar dan hing hij niet ideaal.
Nu hangt het vloermodel ideaal en als we alle deuren open zetten dan hebben de andere kamers er ook profijt van (is recht vooruit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JDx schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:17:
Ik vind het jammer dat die vloermodellen duurder zijn, in sommige situaties is een wandmodel beter, want dan kan je nog dingen tegen de muur zetten, maar vaak is een vloermodel veel strakker en minder storend.

Als daar ruimte voor is tenminste, maar nu gaan mensen toch vaak voor een wandmodel omdat het gewoon goedkoper is. Ook op de slaapkamer kom je al gauw op een plek waar hij je bed in blaast, bij een vloer model heb je daar minder last van.
Klopt, heb er zelf eigenlijk ook een beetje spijt van dat ik geen vloerunit genomen heb op de slaapkamer. Maar op zich valt het allemaal best mee als je de uitblaasklep goed richt en de fluisterstand 's nachts gebruikt, die blaast echt niet zo hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-10 09:37
Maarten_tzr schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:16:
Heeft er iemand nog een idee waar er nog een mhi srk 35 zsx w(b) te krijgen is?

Na een week of 2/3 uitzoeken, wikken, wegen en tobben voor dit type gekozen, maar overal waar ik naar bel is hij niet meer op voorraad en pas in januari leverbaar...

Misschien een adresje ergens over de grens? Google levert me niet direct iets op... 😑
Had er 1 besteld bij de installateur een paar weken geleden. Levering zou geen probleem moeten zijn werd toen verteld. Ben toch net gebeld dat MHI deze niet meer kan leveren zoals t nu lijkt en alleen de ge-update versie (ZSX-WF) met standaard al ingebouwde WiFi zal leveren. Denk dus als je die uitvraag doet, dat t wel zou moeten kunnen. Gek genoeg konden ze de normale versie nog wel bestellen maar zat er geen levertijd aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chninkel
Ik loop als service monteur altijd tegen klachten aan van mensen die hinderlijke klachten hebben van voelbare wind van luchtbehandeling tegen hun hoofd of in hun nek.
De beste plek voor vloer of wand model zou ik vooraf bepalen met op diverse plekken in bv de woonkamer eerst eens een mobiele ventilator te plaatsen.
Laat hem gerust een uur staan op de plek waar jij denkt dat je vloer of wandmodel moet komen en voel of je last krijgt van hinderlijke luchtstroming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Chninkel Eens dat je niet in de luchtstroom moeten zitten/liggen. Alleen ventilator plaatsen waar een wandmodel moet komen wordt denk ik erg lastig op 2 meter hoogte tegen de wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-10 09:22
Ik heb de binnenunit ‘boven mijn kussen’, werkt perfect. De koele lucht wordt dus boven mijn hoofd naar het voeteneind geblazen. Geen enkele last van gehad deze zomer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:56
studiostevus schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:26:
Ik heb de binnenunit ‘boven mijn kussen’, werkt perfect. De koele lucht wordt dus boven mijn hoofd naar het voeteneind geblazen. Geen enkele last van gehad deze zomer
Dat is echt de beste plek voor een slaapkamer, maar als het kan koel ik de kamer van te voren en staat het gewoon uit in de nacht. Dat lukt niet altijd, er zijn dagen dat ik gedurende de nacht nog een extra kWh nodig heb om het koel te houden.

Dat was wel met een heeeele oude WTW zonder bypass op afzuig-only modus, nu vervangen door een ERV, wie weet wordt dat beter volgend jaar.

Nu met verwarmen doe ik dat van te voren na de avond piek op het stroomnet, vanaf een uur of 9. En soms 's ochtends beetje extra voor ik onder de dekens vandaan kom 🙈.

~~

Met een goed geïsoleerd huis weet je ongeveer hoeveel kWh je moet stoken per dag, als je die warmte batterij maar oplaad hoeft het niet 24/7 te draaien. Ik stop er nu 2-3 kWh in, met 500W is dat 4-6 uur aan in de optimale power band, 25% van max compressor vermogen. Ik overweeg serieus een dynamische energiecontract zodra het bekend is hoe dat werkt met prijsplafond, ik stook toch alleen / grotendeel op tijden waar de EPEX prijs laag is, 0400-0700, 1200-1500, 2100-0000. Gemiddelde prijs is misschien 15 cent en in het weekend zelfs soms nul / negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@w00key Ik gisteren een 0,5 kWh. :*) Om 21.00 uur even aangezet want het was "maar" 20,5 graden. Vrouw had het weer eens koud. Het is dat ik nog oude tarieven heb ......

De zon laadt hier "de batterij" genoeg op. Gratis!!!!

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 18-10-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Ik heb hier de 3.5kw al de hele dag aan staan op 21 graden en fan speed op auto.
Vanaf vanochtend 8 uur slechts 1.5 kw verbruikt.

Als ik de CV ketel aan zet (met 60m2 aan vloerverwarming om op te warmen) heb ik in 2 uurtjes al 2 a 3 m3 verstookt. Uiteraard zal dat wat zakken als ik de vloer op temperatuur houd, maar de "reken voor iedere m3 gas 4 a 5 kwh elektra" gaat dus niet op.
Met dit soort zachte temperaturen is een L/L echt vele malen gunstiger dan een ketel.

Pas ruim onder nul wordt de CV weer interessant. Al is het hier dan nog steeds niet zo dat ik 4 a 5 keer het aantal m3 verbruik. Op de slechtste dagen van vorig jaar zit ik rond de 16 kwh voor verwarmen. Ik weet zeker dat ik die dag veel meer dan 3 a 4 m3 gas had vebruikt. De slechtste dagen met gas zat ik namelijk over de 10m3. Ik kan me niet voorstellen dat de L/L ooit 40 kwh gaat verbruiken voor 1 koude dag verwarmen.

[ Voor 26% gewijzigd door pentaw1nz op 18-10-2022 16:23 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:35
pentaw1nz schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:20:
Ik heb hier de 3.5kw al de hele dag aan staan op 21 graden en fan speed op auto.
Vanaf vanochtend 8 uur slechts 1.5 kw verbruikt.

Als ik de CV ketel aan zet (met 60m2 aan vloerverwarming om op te warmen) heb ik in 2 uurtjes al 2 a 3 m3 verstookt. Uiteraard zal dat wat zakken als ik de vloer op temperatuur houd, maar de "reken voor iedere m3 gas 4 a 5 kwh elektra" gaat dus niet op.
Met dit soort zachte temperaturen is een L/L echt vele malen gunstiger dan een ketel.

Pas ruim onder nul wordt de CV weer interessant.
Maar 4 a 5 kWh is ook helemaal niet de vuistregel. ;) De vuistregel is 2 kWh voor een m3 gas, maar dan wel gemiddeld genomen over een heel stookseizoen.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
GermanPivo schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:23:
[...]

Maar 4 a 5 kWh is ook helemaal niet de vuistregel. ;) De vuistregel is 2 kWh voor een m3 gas, maar dan wel gemiddeld genomen over een heel stookseizoen.
Oh dan heb ik me daar ernstig in vergist. Geen idee hoe ik daar dan bij kom.
Maal 2 is dus de vuistregel? Dan ga je gemiddeld uit van een COP van 5 bij 1m3 = +/ - 10 a 11 kwh

Op dit moment zit in ieder geval vergeleken met gas op 1m3 = / 3 a 4.
Gas vliegt er zo door, ook met zachte temperaturen.

Ook de lokale installateur hier heeft mij ooit van een all electric L/W afgepraat met onderstaande.
IK gaf aan een gasverbruik van 800m3 te hebben.
Hij gaf aan dat een huis uit 2020 12000kw verbruikte voor verwarmen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oi361bJDSruRqmu3_qFq3JkaLIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yQGrs1k6desnC4dPSqKRFl7d.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 18-10-2022 16:30 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
pentaw1nz schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:29:
[...]

Maal 2 is dus de vuistregel? Dan ga je gemiddeld uit van een COP van 5 bij 1m3 = +/- 10 a 11 kwh

Ook de lokale installateur hier heeft mij ooit van een all electric L/W afgepraat met onderstaande.

[Afbeelding]
Hah wat een onzin van de installateur. Ik heb hier 500 m3 naar iets van 1000 kWh vertaald, en dat is inclusief koelen in de zomer. Ik was er niet eens zuinig mee, als ik me niet lekker voel gaat de setpoint gewoon naar 21. Ja dat kostte €1.42 gisteren, boeiend :)

Op gas was dat toch iets minder betaalbaar... Voor je het weet zit je op 4 m3 op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:35
[...]

Maal 2 is dus de vuistregel? Dan ga je gemiddeld uit van een COP van 5 bij 1m3 = +/ - 10 a 11 kwh

[Afbeelding]
Een CV ketel haalt eerder ruim 8 kWh uit een m3 gas. Vuistregel gaat uit van een gemiddelde COP van 4 gezien over een heel stookseizoen. Als die 800m3 enkel voor verwarmen is, vervang je dat dus door grofweg 1600 kWh.

12000 kWh bij COP1 misschien, maar dat zou 1500 m3 gas zijn. Zelfs dat is voor een huis uit 2020 nog veel. Met mijn huis ('78, 200m2) haalde ik de 1500m3 niet eens.

Of een all electric huis met een elektrische auto voor de deur - dan ga je ook rap de 10000 kWh over. :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

[Afbeelding]
Doodzonde. Niets zo mooie verwarmen als L/W met vloerverwarming. Prutser die vent. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:33:
[...]

Hah wat een onzin van de installateur. Ik heb hier 500 m3 naar iets van 1000 kWh vertaald, en dat is inclusief koelen in de zomer. Ik was er niet eens zuinig mee, als ik me niet lekker voel gaat de setpoint gewoon naar 21. Ja dat kostte €1.42 gisteren, boeiend :)

Op gas was dat toch iets minder betaalbaar... Voor je het weet zit je op 4 m3 op een dag.
4m3? Niet als je hem goed hebt waterzijdig hebt ingeregeld met voldoende afgifte. 4m3 per dag had ik nodig bij 5 graden buiten ongeveer. Bij vorst zo'n 10 per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:56:
[...]

4m3? Niet als je hem goed hebt waterzijdig hebt ingeregeld met voldoende afgifte. 4m3 per dag had ik nodig bij 5 graden buiten ongeveer. Bij vorst zo'n 10 per dag.
Niet als ik het op 21+ graden wil hebben binnen :P

Ik durf dat niet zo hard aan te zetten, maar het is ingeregeld hoor, anders kom je ook niet weg met 500 m3 per jaar. OpenTherm regeling beperkt CV aanvoertemperatuur en Evohome knoppen zorgt ervoor dat alleen zones die er om vragen warm worden.

Het is goed geïsoleerd voor toen maar oplevering is alweer 18 jaar geleden. De zonneboiler gaat steeds vaker in storing en nieuwe lijkt mij zonde van het geld, kost de helft van een setje PV panelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PentaClover
Ter info, een kleine kant tekening bij vuistregels voor gemiddeld verbruik / COP, wat je in de praktijk werkelijk gaat zien is erg afhankelijk van het weer en daar zit door de jaren heen grote variatie op. Ik heb dat eens doorgerekend voor mijn huis over een periode van 40 jaar op basis van KNMI data, warmteverlies, stooklijn etc.

(Disclaimer: Volgende getallen zijn bedoeld om de spreiding te laten zien over de jaren heen, niet om discussies over absolute waarden te starten, deze zijn immers sterk afhankelijk van het huis, afgifte systeem en de warmtepomp.)

Mijn huis zou tussen de 13105 kWh (2014) en 22400 kWh (1985) aan warmte nodig hebben gehad.
Een factor 1.71 dus tussen het warmste en koudste jaar.
Om deze warmte van buiten naar binnen te transporteren met een warmte pomp zou de benodigde electrische energie tussen de 3200 kWh (2020) en 6618 kWh (1985) liggen over deze jaren.
Een factor 2.07 dus tusen het jaar met het minste en het meeste verbruik.

Het gemiddelde warmte verlies kwam uit op 17517 kWh en het gemiddelde electrisch verbruik van de zelfde warmte pomp op 4620 kWh over deze periode.

De jaar COP lag in deze periode overigens tussen de 3.27 en de 4.3 met een gemiddelde van 3.83.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:15:
[...]

Niet als ik het op 21+ graden wil hebben binnen :P

Ik durf dat niet zo hard aan te zetten, maar het is ingeregeld hoor, anders kom je ook niet weg met 500 m3 per jaar. OpenTherm regeling beperkt CV aanvoertemperatuur en Evohome knoppen zorgt ervoor dat alleen zones die er om vragen warm worden.

Het is goed geïsoleerd voor toen maar oplevering is alweer 18 jaar geleden. De zonneboiler gaat steeds vaker in storing en nieuwe lijkt mij zonde van het geld, kost de helft van een setje PV panelen.
Ik zou toch eens proberen met dit weer niet je "batterij" op te laden. Ik weet bijna zeker dat als je niet heel de dag dat ding aanzet en pas in de avond dat je minder gebruikt. Het is gewoonweg buiten niet koud genoeg om je huis af te laten koelen. Het was hier vanmiddag buiten 18 graden. Als daar je huis al van afkoelt heb je echt wel een isolatieprobleem. Wat jij doet, massa op temperatuur houden doe ik pas onder de 5 graden in een 1978 huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:42:
[...]

Ik zou toch eens proberen met dit weer niet je "batterij" op te laden. Ik weet bijna zeker dat als je niet heel de dag dat ding aanzet en pas in de avond dat je minder gebruikt. Het is gewoonweg buiten niet koud genoeg om je huis af te laten koelen. Het was hier vanmiddag buiten 18 graden. Als daar je huis al van afkoelt heb je echt wel een isolatieprobleem. Wat jij doet, massa op temperatuur houden doe ik pas onder de 5 graden in een 1978 huis.
Hey, dat is prima als het werkt voor jou. Maar voor mij werkt opladen beter. Ik hou het graag wat warmer hier binnen en vind 1000 kWh per jaar een mooi getal. Ik wil ook niet asociaal doen en leechen van de buren, de bouwmuren die we delen meten 21.2 en 22.0 graden, mijn vloer en plafond zitten op 21.6 en 22.2 respectievelijk, dat is mooi in balans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaZH2kOZ22Evsa_O2sU4HrJ-Nkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XLyGba8yRIK6heb0orkAJtN9.png?f=fotoalbum_large

De blauwe pijlen zijn de netto verandering in energie in huis. Elke keer dat ik een paar uur draai zorgt de airco ervoor dat de verliezen zijn gecompenseerd, en dat de massa iets opwarmt, iets van 0.1-0.2 graden. In de nacht wordt dat weer gebruikt.

In de laatste paar week is de massa opgewarmd tot 21.2 graden, van 20.6. Dat kan ik weer rustig afbouwen als het weer kouder wordt.

Voordeel: deel van de herrie wordt geproduceerd als er niemand beneden zit en stoken op de meest eco tijden, buiten de pieken om - met een dynamisch contract wordt echt heel goedkoop.

Nadeel: iets meer temperatuurschommeling, maar ja, gaan we nou moeilijk doen over 1.2 graden min-max verschil in 24 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@w00key Een nog mooier getal is alles wat je kan besparen onder je 1000 kWh. Zowel voor je rekening als (er schijnt iets van opwarming aarde te zijn :'( ) als voor het klimaat. Minimum 21,1 graden en dan gaan stoken overdag? Nee, kan ik niet volgen en is in mijn ogen geen enkel argument voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:36:
@w00key Een nog mooier getal is alles wat je kan besparen onder je 1000 kWh. Zowel voor je rekening als (er schijnt iets van opwarming aarde te zijn :'( ) als voor het klimaat. Minimum 21,1 graden en dan gaan stoken overdag? Nee, kan ik niet volgen en is in mijn ogen geen enkel argument voor.
Wat ik nu niet stook moet ik later doen met een lagere COP... Het seizoen is nog lang niet afgelopen en anders verbrand mijn buurman meer gas. Als ik een week niks stook daalt het vast niet verder dan 18 graden, lang leve rijtjeshuis, maar dat is echt aso.

En oneens met de stelling dat het meer eco om later pas te verwarmen, niet elke kWh is hetzelfde. Die van mij nu zijn super groen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AWTOVUzvo9cxUeL5ATRnootVFY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/StSiPre87tBU3Bsrd2UcTLZ5.png?f=user_large

100% "wind" inkopen en toch stoken op de rode vlekken is gewoon gas en olie verbranden. Als het kouder wordt gaan bij onze oosterburen weer hard de elektrische kachel aan met COP=1 en hoge belasting op het stroomnet, dan pas is het echt slecht voor het milieu om te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-10 23:15
Ondanks eerdere berichten over aparte groepen, moet ik toch even de vraag hier stellen. Mijn kennis wbt elektra is simpelweg ondermaats, werk aan de winkel.

Voor nu concreet:
Eind deze maand worden er twee MHI 3,5 ZS-W geplaatst en ik probeer alvast de stroomtoevoer opties in kaart te brengen, voordat die werklui 'zomaar' iets gaan doen en ergens op een groep bijprikken.
Ik heb het nominale / opstart vermogen gezien van deze units, en dat ligt rond de 1200-1500W, daarna moduleren ze uiteraard verder terug.

Zie bijgevoegde foto's van de meterkast en de aparte 'kast' die ze bij de PV installatie hebben gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuN8XfcGdA7Dt3x_D9mKsab3mEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4sBmkOpmcp10Gakgj0TJkUf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPRcppWVo_JVeAov71lIFs-E_Ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5ZOkYuVx2WveBP7z5001QiY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIml3ID8zuKg2K7R2trKuTt81p0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6e9pKT3ryIv9iIAiyISQDIeU.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn een paar opties waar 'plek' is op de groepen en waar je makkelijk iets vandaan kan trekken (denk ik):
A ) Groep 8 (16A = 3680W max. las ik) zit enkel de hal/overloop op en de centrale afzuiging (perilex) met draaischakelaar. Er kan bijv. op de 2e verdieping stroom worden afgetapt van een stopcontact op de hal, of van de perilex schakelaar in de machinekamer (als dat kan?)
B ) Groep 9 (16A) zit de 1e en 2e verdieping op, maar hier zit sinds kort een 2000W elektrische radiator op voor de badkamer die dus sochtends aan gaat (ik weet het, niet zuinig, wel veel en snel comfort). Daarnaast zit er op deze groep een vriezer, tv, badkamer afzuiging en wat los spul. Hier zitten wat stopcontacten van in de machinekamer, die de werklui anders ongetwijfeld zouden gebruiken.
C ) Groep 10 (20A = 4600W max.) = van de PV, dus dat kastje van de foto. Hier zitten de zonnepanelen op (trekt dit ook stroom/moet je daar rekening mee houden met je piekvermogen uitrekenen per groep?), de wasmachine en droger aansluiting en het schuurtje. Wasmachine is dus aangesloten zoals te zien op de foto, en in het schuurtje staat een 20 jaar oude condensdroger te vlammen af en toe.
Overigens is door de installatie van de PV een groep vrijgekomen in de meterkast, vraag me niet hoe. :+

De elektrische verwarming kan ik niet (netjes) aansluiten op een andere groep.
De wasmachine zou evt op een andere stekkeraansluiting kunnen, zodat deze op groep 9 mee draait ipv groep 10.

Een paar vragen:
1) Hoe maken zulke werklui normaliter gebruik van stroomtoevoer punten? Trekken ze iets door of werken ze met stekkers in huis? Ik heb dit nog nooit gezien bij iemand.
2) Hoe makkelijk kun je een stopcontact 'doorlussen' en splitsen naar 2 stekkers bijvoorbeeld?
3) Zou dit ook kunnen bij een perilex schakelaar (zo staat het in de groepenkaart) van de centrale afzuiging? Die pruttelt altijd op de laagste / normale stand, zo'n 3 standen schakelaar (2002 bj).
4) Kunnen de twee units op 1 bestaande groep of moeten de twee units een volledig eigen groep of moet iedere unit een eigen groep (dus 2 groepen)?
5) Op welke groep kan ik ze het beste laten aansluiten, als een extra groep aanleggen te ingewikkeld is? (Eerder kwam ik zelf niet door de loze pijpjes heen met een trekveer, vol met gruis en puin)
6) Hoeveel 'ruimte' is er op groep 10 icm dat kastje van de PV. Er zitten daar 3 aparte groepen op ofzo, 2x B16 en 1x 40A?

Enfin, ik begrijp het niet helemaal, dus ik hoop dat iemand mij verder kan helpen _/-\o_

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
KoningPaulus schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:29:
Ondanks eerdere berichten over aparte groepen, moet ik toch even de vraag hier stellen. Mijn kennis wbt elektra is simpelweg ondermaats, werk aan de winkel.
...
Een paar vragen:
1) Hoe maken zulke werklui normaliter gebruik van stroomtoevoer punten? Trekken ze iets door of werken ze met stekkers in huis? Ik heb dit nog nooit gezien bij iemand.
2) Hoe makkelijk kun je een stopcontact 'doorlussen' en splitsen naar 2 stekkers bijvoorbeeld?
3) Zou dit ook kunnen bij een perilex schakelaar (zo staat het in de groepenkaart) van de centrale afzuiging? Die pruttelt altijd op de laagste / normale stand, zo'n 3 standen schakelaar (2002 bj).
4) Kunnen de twee units op 1 bestaande groep of moeten de twee units een volledig eigen groep of moet iedere unit een eigen groep (dus 2 groepen)?
5) Op welke groep kan ik ze het beste laten aansluiten, als een extra groep aanleggen te ingewikkeld is? (Eerder kwam ik zelf niet door de loze pijpjes heen met een trekveer, vol met gruis en puin)
6) Hoeveel 'ruimte' is er op groep 10 icm dat kastje van de PV. Er zitten daar 3 aparte groepen op ofzo, 2x B16 en 1x 40A?

Enfin, ik begrijp het niet helemaal, dus ik hoop dat iemand mij verder kan helpen _/-\o_
1) Dat spreek je normaliter van te voren af bij de schouw voordat er een offerte gemaakt wordt, of de installateur zorgt voor de electra (en hoe dan) of dat je dit zelf regelt.
2) Een stroomdraad aftakken van een bestaand stopcontact is relatief makkelijk, mooi is anders.
3) Geen idee
4) Een 16A groep kan je maximaal met ~3600 Watt belasten, dus als je een nieuwe groep laat maken waar niets anders op zit zou het kunnen als de max vermogens die je noemt kloppen.
5) Als je bestaande groepen gaat gebruiken, dan zou ik ze ieder op een andere groep zetten om het risico van overbelasting kleiner te maken.
6) Ik denk dat 1 een zekering is voor je zonnepanelen omvormer (links), 1 een hoofdschakelaar voor dit kastje (midden), en 1 een zekering voor de stopcontacten (rechts) van de wasmachine. Als je de wasmachine ergens anders aansluit dan heb je hier dus een volledige groep met 16A beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:45:
[...]

Wat ik nu niet stook moet ik later doen met een lagere COP... Het seizoen is nog lang niet afgelopen en anders verbrand mijn buurman meer gas. Als ik een week niks stook daalt het vast niet verder dan 18 graden, lang leve rijtjeshuis, maar dat is echt aso.

En oneens met de stelling dat het meer eco om later pas te verwarmen, niet elke kWh is hetzelfde. Die van mij nu zijn super groen:

[Afbeelding]

100% "wind" inkopen en toch stoken op de rode vlekken is gewoon gas en olie verbranden. Als het kouder wordt gaan bij onze oosterburen weer hard de elektrische kachel aan met COP=1 en hoge belasting op het stroomnet, dan pas is het echt slecht voor het milieu om te stoken.
Denk er maar eens goed over na. Wat je nu doet is iets recht praten wat krom is. Maar laten we daar maar een ander topic voor gebruiken. Duurzame kroeg of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

Denk er maar eens goed over na. Wat je nu doet is iets recht praten wat krom is. Maar laten we daar maar een ander topic voor gebruiken. Duurzame kroeg of zo.
Hoezo, dat werkt toch zelfde als een Tesla PowerWall. Mijne is van beton, en met load sharing zelfs.

Lekker opladen als het groen is, ontladen als er een piek is. Zo moeilijk is dat niet. Ik snap dat je heel erg hou van 24/7 verwarmen en uitzetten tot het echt koud is, maar dit rijtje stookt gewoon, en de kWh dat ik niet mee draag krijg ik van de buurman via zijn CV ketel.

Pak een infrarode thermometer en kijk hoeveel je leech van je buren. Zo kan ik ook zuinig doen ja.

Ja, transmissie / ventilatieverlies gaat omhoog bij een hogere setpoint, maar dat is minimaal, (21-13)/(20-13) is 14% extra, voor 1 graden lager zetten, x verwaarloosbare hoeveelheid met 13 graden gemiddeld buiten. Dat is niet veel slechter dan de PowerWall die sowieso 10% kwijt raakt aan de inverters.

~~

[edit] Eerder toen het kouder was dan een gemiddelde oktober liet ik het leeg lopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SS4p4pbXPAsdYGgmjqimZqwJHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kXOALEDvEhqextDiGAs7roeJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door w00key op 18-10-2022 21:28 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

w00key schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:19:
[...]

Ja, transmissie / ventilatieverlies gaat omhoog bij een hogere setpoint, maar dat is minimaal, (21-13)/(20-13) is 14% extra, voor 1 graden lager zetten, x verwaarloosbare hoeveelheid met 13 graden gemiddeld buiten. Dat is niet veel slechter dan de PowerWall die sowieso 10% kwijt raakt aan de inverters.
Dat verlies gaat met de 4e macht van het temp verschil dus dat is wel ff iets meer dan je hier voorrekent.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Termy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:24:
[...]

Dat verlies gaat met de 4e macht van het temp verschil dus dat is wel ff iets meer dan je hier voorrekent.
[Citation required]

Isolatie eenheid is W/m2*K, zie die K daar, lineair. Slechte isolatie = meer watts per m2 per graad verschil. Ik ben benieuwd hoe je op K^4 kom.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 18-10-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
MotorBeast schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:56:
[...]

Ik had de vloerverwarming hier aangezet nadat we een week van huis waren en het binnen naar 17 graden wad gezakt. Thermostaat op 21. Heeft de vloerverwarming er in 3 uur toch 3 kuub door geknald. Ondanks max aanvoer van 45 graden en cv vermogen begrenzing op iets van 35%

De L/L doet het echt vele malen beter. Zuiniger + sneller warm. Enige nadeel is dat het wel sneller weer afkoelt. Die vloer heeft op een gegeven moment wel een flinke buffer.

[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 18-10-2022 21:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
pentaw1nz schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:28:
[...]

Ik had de vloerverwarming hier aangezet nadat we een week van huis waren en het binnen naar 17 graden wad gezakt. Thermostaat op 21. Heeft de vloerverwarming er in 3 uur toch 3 kuub door geknald. Ondanks max aanvoer van 45 graden en cv vermogen begrenzing op iets van 35%

De L/L doet het echt vele malen beter. Zuiniger + sneller warm. Enige nadeel is dat het wel sneller weer afkoelt. Die vloer heeft op een gegeven moment wel een flinke buffer.
Dat is het ja, het wordt super snel warm maar is vervolgens ook snel koud als beton niet is "opgeladen", en dat laatste ontkom je eigenlijk niet echt aan, of dat ding moet altijd draaien als je er bent. Ik kies voor opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

w00key schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:27:
[...]

[Citation required]

Isolatie eenheid is W/m2*K, zie die K daar, lineair. Slechte isolatie = meer watts per m2 per graad verschil. Ik ben benieuwd hoe je op K^4 kom.
Hm, op zich een punt maar ik kan zweren dat dit het geval is :P. Dit is ook de reden dat je beter direct melk in je thee kunt doen dan na 5 mins, als je na 5 mins wilt drinken want het tempverlies is veel groter met hete thee dan met de al afgekoelde thee na toevoegen van melk.

Daarnaast: als je een graad minder stookt en dat kost je 5-10% (?) minder gas, dan kan het niet linear zijn aangezien het verschil tussen 20 en 19 graden C slechts 294,15/295,15=0.9966, oftewel kleiner dan 0.34% is.

Ik kan het nu even niet vinden, maar linear kan het zeker niet zijn met zulke grote verschillen in stookkosten met zulke kleine verschillen in temperatuur.

Ah, dit is hem. Dat gaat dus of stralingswarmte, maar dat zal met een huis ook het geval zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Termy op 18-10-2022 22:22 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-10 17:47
duidelijke antwoorden op deze post: The Source in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen" dank.
- geen gat in de muur tussen 2 kamers :)
- kleiner kan, maar met vloer unit niet mogelijk
- 1 multiplit niet aan te raden.
- vloer/console geen probleem
- op gang geen goede optie

@Chninkel heeft een goed punt.
In mijn huidige huis heb ik een airco die over bed heen blaast.
Als die aanstaat dan slaapt mijn vriendin in een andere kamer.
Dit wil ik bij mijn volgende huis voorkomen, hier enekel fotos zoals besproken;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uJ3sgvn.png

blauw = buitenunit.
groen = voorgestelde console unit
geel = eventuele opties voor wand model.

MB = master bed room
Console voorgesteld, lijkt me geen probleem, geen airstoom over bed.
?1 is optie voor wand model, zelfde plek enkel 2 nadelen, meer leiding, en blaas niet richting deur/overloop.
Dus hier lijkt me een console op de plek van de radiator de beste optie?

K1 = kinder kamer
Console voorgesteld, maar blaast wel voor bureau door. Dus wellicht niet fijn???
Andere opties zijn ?2 als wand model, echter blaast die de lucht righting bed.
?3 is ook een optie als wand model, echter zelfde als ?1 de 2 nadelen.

luchtstroom proberen in te tekenen volgens model :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Termy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:19:
[...]

Hm, op zich een punt maar ik kan zweren dat dit het geval is :P. Dit is ook de reden dat je beter direct melk in je thee kunt doen dan na 5 mins, als je na 5 mins wilt drinken want het tempverlies is veel groter met hete thee dan met de al afgekoelde thee na toevoegen van melk.

Daarnaast: als je een graad minder stookt en dat kost je 5-10% (?) minder gas, dan kan het niet linear zijn aangezien het verschil tussen 20 en 19 graden C slechts 294,15/295,15=0.9966, oftewel kleiner dan 0.34% is.

Ik kan het nu even niet vinden, maar linear kan het zeker niet zijn met zulke grote verschillen in stookkosten met zulke kleine verschillen in temperatuur.

Ah, dit is hem. Dat gaat dus of stralingswarmte, maar dat zal met een huis ook het geval zijn.
K gaat in dit geval om temperatuurverschil, dus 21 binnen 13 buiten = 21-13=8, vs 7 van 20-13. 8/7=1.14

Stralingswarmte is n.v.t., de bakstenen aan de buitenkant zijn gewoon 13 graden en krijgen net zo veel dat ze uitstralen. Het gaat echt puur om glaswol in de spouw, HR++ glas etc en die zijn gewoon lineair. Ook is stralingswarmte nogal klein, door de T^4, tot je buitenmuur gloeit als een infrarood paneel heb je daar weinig last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
The Source schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:37:
[Afbeelding]

blauw = buitenunit.
groen = voorgestelde console unit
geel = eventuele opties voor wand model.

MB = master bed room
Console voorgesteld, lijkt me geen probleem, geen airstoom over bed.
?1 is optie voor wand model, zelfde plek enkel 2 nadelen, meer leiding, en blaas niet richting deur/overloop.
Dus hier lijkt me een console op de plek van de radiator de beste optie?

K1 = kinder kamer
Console voorgesteld, maar blaast wel voor bureau door. Dus wellicht niet fijn???
Andere opties zijn ?2 als wand model, echter blaast die de lucht righting bed.
?3 is ook een optie als wand model, echter zelfde als ?1 de 2 nadelen.

luchtstroom proberen in te tekenen volgens model :)
Plaatsing van de wandunits lijkt mij niks, 1 valt nog mee, maar 2-3 is gewoon in your face. Ik heb die dingen ook en het is gewoon niet fijn om in de luchtstroom te zijn. Misschien kan je in een showroom / bij iemand op bezoek om te zien hoe je de consoles kan richten, en of dat werkt? Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
pentaw1nz schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:28:
[...]

Een vloerverwarming is een traag systeem waarbij je niet of minimaal verlaagd als je thuis bent. Oftewel als jij thuis was had je geen drie verbruikt. Iets met appels en peren....Logisch als je hem een week uit hebt. Met L/W had je dan ook even veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Door niet gehaast te hoeven beslissen omdat het geld nog niet rond was en veel hier lezen weet ik nu bijna zeker dat ik nog even door ga sparen voor een vloermodel in de slaapkamer.

Iets duurder maar mooier en dat het niet zo best zou koelen valt wel mee lees ik. Weet alleen nog niet of ik hem dan dicht bij het raam of juist dicht bij de deur naar de gang ga plaatsen. Om eventueel hartje winter er ook nog de andere kamers mee aangenaam te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:45
PentaClover schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:23:
Ter info, een kleine kant tekening bij vuistregels voor gemiddeld verbruik / COP, wat je in de praktijk werkelijk gaat zien is erg afhankelijk van het weer en daar zit door de jaren heen grote variatie op. Ik heb dat eens doorgerekend voor mijn huis over een periode van 40 jaar op basis van KNMI data, warmteverlies, stooklijn etc.

(Disclaimer: Volgende getallen zijn bedoeld om de spreiding te laten zien over de jaren heen, niet om discussies over absolute waarden te starten, deze zijn immers sterk afhankelijk van het huis, afgifte systeem en de warmtepomp.)

Mijn huis zou tussen de 13105 kWh (2014) en 22400 kWh (1985) aan warmte nodig hebben gehad.
Een factor 1.71 dus tussen het warmste en koudste jaar.
Om deze warmte van buiten naar binnen te transporteren met een warmte pomp zou de benodigde electrische energie tussen de 3200 kWh (2020) en 6618 kWh (1985) liggen over deze jaren.
Een factor 2.07 dus tusen het jaar met het minste en het meeste verbruik.

Het gemiddelde warmte verlies kwam uit op 17517 kWh en het gemiddelde electrisch verbruik van de zelfde warmte pomp op 4620 kWh over deze periode.

De jaar COP lag in deze periode overigens tussen de 3.27 en de 4.3 met een gemiddelde van 3.83.
Heb je voor 1985 je huis van nu genomen of je niet-geïsoleerde huis van 1985? Verder vraag ik me af hoeveel 'global warming' meespeelt. Als we nauwelijks nog koude winters als van 40 jaar geleden krijgen, dan lijkt grote spreiding me niet zo'n issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
MotorBeast schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:37:
[...]

Een vloerverwarming is een traag systeem waarbij je niet of minimaal verlaagd als je thuis bent. Oftewel als jij thuis was had je geen drie verbruikt. Iets met appels en peren....Logisch als je hem een week uit hebt. Met L/W had je dan ook even veel gebruikt.
Dat zou goed kunnen, maar het is opvallend dat L/L dan aanzienlijk zuiniger is. Ook bij een koud huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

pentaw1nz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 06:59:
[...]

Dat zou goed kunnen, maar het is opvallend dat L/L dan aanzienlijk zuiniger is. Ook bij een koud huis.
Ik heb vloerverwarming gehad en ik vond het helemaal niets, de L/L vind ik geweldig ondanks het geluid.

Ik ben ook wel erg gevoelig voor temperaturen, koud aan, warm uit, een standaard setting op een dag werkt niet voor mij, als ik even naar de Jumbo fiets en thuis kom kan ie 2 uur uit blijven, zit ik 2 uur achter de computer moet ie een graad omhoog.

[ Voor 27% gewijzigd door JDx op 19-10-2022 08:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
Martin7182 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 06:56:
[...]
Heb je voor 1985 je huis van nu genomen of je niet-geïsoleerde huis van 1985? Verder vraag ik me af hoeveel 'global warming' meespeelt. Als we nauwelijks nog koude winters als van 40 jaar geleden krijgen, dan lijkt grote spreiding me niet zo'n issue.
Alles was berekend met mijn huis van nu, in 1985 stond het er nog niet 8)

Juist vanwege de opwarming heb ik me beperkt tot de laatste 40 jaar, en niet alle beschikbare KNMI data genomen, dan zou de spreiding groter zijn.

Of 40 jaar de juiste tijdsspanne is, dat moet ieder voor zichzelf bepalen ik denk persoonlijk dat naar de laatste paar jaar kijken een niet representatief beeld geeft, maar dat is een mening.

Hoewel het niet duidelijk iets over de benodigde energie zegt, kan je voor een visuele indruk van de temperatuurs variatie in de afgelopen 120 jaar ook naar het onderstaande plaatje van de gemiddelde etmaal temperatuur van 1901-2020 van alle KNMI meetstations in Nederland kijken die ik ooit gemaakt heb (10000x500 pixels dus wel een groot scherm nodig):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUsaUJDWcHELzgDrCy4BVfcWeZc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/1eh6Z4BTMMdu1JMOUasKTfZm.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-09 17:32
Ik sta op het punt airco's te installeren voor te koelen en (bij)verwarmen. In onze living + keuken zou ik een Daikin Emura 3 of Stylish plaatsen van 5kw, ik heb volgens de berekeningen wel hoger nodig maar het hoeft voor ons niet superkoud te worden in de zomer, als het een paar graadjes van de 30 die het bij ons vaak wordt is het al goed. Reden waarom ik 5kw neem en niet hoger is de veel slechtere COP op die zwaardere modellen.

In de slaapkamer elke een 2.5kw stylish binnenunit. Nu mijn vraag, neem ik 1 splitunit van 6.8kw of 1 mono van 5kw, en dan een split voor de slaapkamers. Ik volg dit topic al een beetje sinds een tijdje en zag soms discussies over split vs mono in mijn situatie, en ook het fenomeen van bleeding (waarover ik op google niets terugvind).

Niet onbelangrijk om te vermelden, de slaapkamer airco's en de living airco gaan nooit samen aanstaan. Qua prijs ben ik met 1 buitenunit ongeveer 1000 euro goedkoper dan met 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-10 20:53
@crazyheinz
Hoe groot is die living en keuken?
Heb je daar grote ramen waar de zon vol op staat in de zomer?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
Tommie12 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:59:
@crazyheinz
Hoe groot is die living en keuken?
Heb je daar grote ramen waar de zon vol op staat in de zomer?
150 kubieke meter, ong 55 vierkante meter. Ik heb ongeveer 8 vierkante meter tripple glas naar het zuiden gericht :') er zit daar zonnwerend glas/folie op maar wordt dus tijdens een hittegolf tegen de 30 aan. In de slaapkamers gaan we los over de 30 op dat moment. Ik ga zonnepanelen hebben binnenkort, zonnewering waardoor ik niet maar buiten kan kijken terwijl ik altijd van thuis werk is ook niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
PentaClover schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:49:
[...]

1) Dat spreek je normaliter van te voren af bij de schouw voordat er een offerte gemaakt wordt, of de installateur zorgt voor de electra (en hoe dan) of dat je dit zelf regelt.
2) Een stroomdraad aftakken van een bestaand stopcontact is relatief makkelijk, mooi is anders.
3) Geen idee
4) Een 16A groep kan je maximaal met ~3600 Watt belasten, dus als je een nieuwe groep laat maken waar niets anders op zit zou het kunnen als de max vermogens die je noemt kloppen.
5) Als je bestaande groepen gaat gebruiken, dan zou ik ze ieder op een andere groep zetten om het risico van overbelasting kleiner te maken.
6) Ik denk dat 1 een zekering is voor je zonnepanelen omvormer (links), 1 een hoofdschakelaar voor dit kastje (midden), en 1 een zekering voor de stopcontacten (rechts) van de wasmachine. Als je de wasmachine ergens anders aansluit dan heb je hier dus een volledige groep met 16A beschikbaar.
Thanks. De schouw 'was geen tijd voor', complete gekte op de markt 8)7 Krijg je als te lang wacht met doorpakken. Wat betreft 6): werkt dat inderdaad zo? Want er zit dus een 'eindgroep' in de meterkast van B20, gevoelsmatig zou die leidend zijn voor de totale belasting van de groep. Maar als het inderdaad zo is dat je die groep van dat kastje (wasmachine en droger stekker) als geheel losse groep mag beschouwen, is dat misschien de beste optie. Zou graag toch die bevestiging van iemand horen :+
Daarnaast passen in die stekkers overigens geen 2 homewizards naast elkaar, stekkerldoosje er tussen, is dat een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-10 20:53
crazyheinz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:13:
[...]

150 kubieke meter, ong 55 vierkante meter. Ik heb ongeveer 8 vierkante meter tripple glas naar het zuiden gericht :') er zit daar zonnwerend glas/folie op maar wordt dus tijdens een hittegolf tegen de 30 aan. In de slaapkamers gaan we los over de 30 op dat moment. Ik ga zonnepanelen hebben binnenkort, zonnewering waardoor ik niet maar buiten kan kijken terwijl ik altijd van thuis werk is ook niet ideaal.
Je zal toch iets moeten doen van zonnewering. Wij doen dat met een knikarmscherm zodat de ramen in de schaduw zitten en dat werkt héél goed. Je kan ook nog naar buiten kijken en naar buiten lopen.

Als er zo veel warmte binnen komt dat je een 5kW unit op vol vermogen moet laten draaien, dan gaat dat altijd een heel onaangenaam gevoel geven. Koude lucht blazen op standje "storm" kan niemand verdragen.

Hier hangt ook een 5kW unit in de woonkamer, maar tijdens de zomer staat die op "indoor quiet", en dan is dat een zacht briesje.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
crazyheinz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:43:

In de slaapkamer elke een 2.5kw stylish binnenunit. Nu mijn vraag, neem ik 1 splitunit van 6.8kw of 1 mono van 5kw, en dan een split voor de slaapkamers. Ik volg dit topic al een beetje sinds een tijdje en zag soms discussies over split vs mono in mijn situatie, en ook het fenomeen van bleeding (waarover ik op google niets terugvind).
Ik denk voor iedereen die voor deze keuze staat de belangrijkste factor; ga je verschillende kamers gelijktijdig in een andere modus willen zetten. Dan zul je moeten splitsen in buitenunits.
Ik verwarm de benedenverdieping vaak nog (een bepaalde tijd in het seizoen), terwijl de slaapkamers vol in de zon al op koelen staan.

Daarom heb ik beneden een single split, en alle slaapkamers samen op een multi split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trzema
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-07 12:37
Weet iemand of het mogelijk is om de lamellen van de srk35zsx gewoon open te laten staan als deze zichzelf uitschakeld omdat de temp bereikt is? Met de zachte buiten temperatuur komt dat nu nogal eens voor.

Ik irriteer me een beetje aan het geluid van de lamellenmotor 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Trzema schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:58:
Weet iemand of het mogelijk is om de lamellen van de srk35zsx gewoon open te laten staan als deze zichzelf uitschakeld omdat de temp bereikt is? Met de zachte buiten temperatuur komt dat nu nogal eens voor.

Gewoon stilzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
pentaw1nz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 06:59:
[...]

Als de vloer eenmaal op temperatuur is zal je met L/W net zoveel verbruiken met een hoger comfort. Neem alleen al de defrosts in de winter. Bij L/L 10 minuten geen verwarming, bij L/W is de vloer je warmtebuffer. Geen geluid. Gelijkmatiger verwarming. Zo ook met een HR Ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:42
Maar met L/L verwarm je de lucht en deze lucht verwarmt toch weer de objecten in de ruimte? Daarmee buffer je ook warmte. Dan zou het tijdens een defrost niet gelijk koud aan moeten voelen lijkt me. Maar ik dit is puur theoretisch, ik kan nog niet uit ervaring spreken :)

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 09:22
Hoe doe je dat? Zelfde irritatie hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:39
nMad schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:26:
Maar met L/L verwarm je de lucht en deze lucht verwarmt toch weer de objecten in de ruimte? Daarmee buffer je ook warmte. Dan zou het tijdens een defrost niet gelijk koud aan moeten voelen lijkt me. Maar ik dit is puur theoretisch, ik kan nog niet uit ervaring spreken :)
Theoretisch verschil is dat als een lucht/water warmtepomp uit gaat, het water nog steeds 30 graden is. Je huis blijft dus verwarmd worden. De watertemperatuur zal wel dalen maar altijd hoger zijn als de binnentemperatuur.

Bij lucht/lucht is er géén verwarming meer tijdens een defrost. Dus koelt je huis daadwerkelijk af. De objecten en muren zullen wel als buffer dienen maar zijn altijd kouder dan de binnentemperatuur.

In de zomer is het andersom. Daarom wordt het ook snel weer warm als je de airco uitzet. De muren zijn warmer als de binnentemperatuur. En een vast object koelen of verwarmen met lucht gaat héél langzaam. Weinig warmte-transfer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
MotorBeast schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:15:
[...]

Als de vloer eenmaal op temperatuur is zal je met L/W net zoveel verbruiken met een hoger comfort. Neem alleen al de defrosts in de winter. Bij L/L 10 minuten geen verwarming, bij L/W is de vloer je warmtebuffer. Geen geluid. Gelijkmatiger verwarming. Zo ook met een HR Ketel.
Bij L/W is het ook makkelijker om meer ruimtes te verwarmen. Wel afhankelijk van je afgifte systeem (bestaand systeem of nieuw aan te leggen).

Voorbeeld bij ons: een multisplit L/L met unit in woonkamer en slaapkamer. Vorige winter de woonkamer/open keuken hiermee verwarmd.
Nu sinds ruim een maand L/W in gebruik (verwarming nog niet heel veel nodig gehad), waarmee de vloerverwarming van kelder, woonkamer, keuken, hal, wc, badkamer verwarmd wordt. 2 kleine radiatoren hebben we ook nog hangen maar die staan nooit aan. Toch ruim 2x zoveel m3 die hij verwarmd. En dan doet hij ook nog SWW (maar staat hier los van).
Uiteraard kost dit dan ook meer kWh, maar het levert ook veel meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyheinz
Bezzerk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:42:
[...]

Ik denk voor iedereen die voor deze keuze staat de belangrijkste factor; ga je verschillende kamers gelijktijdig in een andere modus willen zetten. Dan zul je moeten splitsen in buitenunits.
Ik verwarm de benedenverdieping vaak nog (een bepaalde tijd in het seizoen), terwijl de slaapkamers vol in de zon al op koelen staan.

Daarom heb ik beneden een single split, en alle slaapkamers samen op een multi split.
Dat is een aparte situatie, beneden verwarmen en boven moeten koelen. Dat ga ik nooit doen denk ik :) bedankt voor uw antwoord!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Plenkske schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:50:
[...]

Bij L/W is het ook makkelijker om meer ruimtes te verwarmen. Wel afhankelijk van je afgifte systeem (bestaand systeem of nieuw aan te leggen).

Voorbeeld bij ons: een multisplit L/L met unit in woonkamer en slaapkamer. Vorige winter de woonkamer/open keuken hiermee verwarmd.
Nu sinds ruim een maand L/W in gebruik (verwarming nog niet heel veel nodig gehad), waarmee de vloerverwarming van kelder, woonkamer, keuken, hal, wc, badkamer verwarmd wordt. 2 kleine radiatoren hebben we ook nog hangen maar die staan nooit aan. Toch ruim 2x zoveel m3 die hij verwarmd. En dan doet hij ook nog SWW (maar staat hier los van).
Uiteraard kost dit dan ook meer kWh, maar het levert ook veel meer op.
Appels en peren.

Er is hier iemand die stelt dat verwarmen met L/L zuiniger is wanneer hij een woonkamer na een week afkoeling naar 17 graden gaat opstoken. Mijn stelling was dat dat logisch is omdat vloerverwarming traag is en L/L supersnel. Dat wil niet zeggen dat L/L over de hele linie zuiniger is. Als de vloer eenmaal op temperatuur is pruttelt een HR Ketel (of L/W) ook gewoon op een laag pitje. Het is goedkoper met L/L omdat stroom goedkoper is dan gas. Maar je hebt nog altijd voor 1m3 gas zo'n 2kWh stroom nodig. Op mijn afrekening scheelt stoken met L/L .wel...... €100,-. Nou nou wat een winst tov de investering. :'(

Denk dat veel mensen zich verkijken op de winst die te maken is met L/L (of L/W).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vn2000
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 18:56

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

JDx schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 01:14:
Door niet gehaast te hoeven beslissen omdat het geld nog niet rond was en veel hier lezen weet ik nu bijna zeker dat ik nog even door ga sparen voor een vloermodel in de slaapkamer.

Iets duurder maar mooier en dat het niet zo best zou koelen valt wel mee lees ik. Weet alleen nog niet of ik hem dan dicht bij het raam of juist dicht bij de deur naar de gang ga plaatsen. Om eventueel hartje winter er ook nog de andere kamers mee aangenaam te houden.
Prima keuze.
Ik heb een vloermodel in de woonkamer, en een wandmodel in de slaapkamer.
Bevallen beide goed.

Zou voor de wk geen kast hoog aan de muur willen, maar dat is persoonlijk.
In de slk was het juist logischer ivm ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
MotorBeast schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:25:
[...]

Appels en peren.

Er is hier iemand die stelt dat verwarmen met L/L zuiniger is wanneer hij een woonkamer na een week afkoeling naar 17 graden gaat opstoken. Mijn stelling was dat dat logisch is omdat vloerverwarming traag is en L/L supersnel. Dat wil niet zeggen dat L/L over de hele linie zuiniger is. Als de vloer eenmaal op temperatuur is pruttelt een HR Ketel ook gewoon op een laag pitje.
Ja eens.

Mijn reactie was bedoelt als aanvulling op wat jij stelde over vloerverwarming en L/W.
Mijn reactie was niet bedoelt als reactie op die stelling over wat zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Plenkske schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:30:
[...]

Ja eens.

Mijn reactie was bedoelt als aanvulling op wat jij stelde over vloerverwarming en L/W.
Mijn reactie was niet bedoelt als reactie op die stelling over wat zuiniger is.
Gefeliciteerd met je L/W. Ben jaloers op je. Ik kom geen stap verder met een goede installateur of normale prijs. :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-10 15:03
Trzema schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:58:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hE1p3lNylLGNibdhV4i9OAcNcKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tCxXRNuWES8wsfAmcrhQUO7s.png?f=fotoalbum_large

Je zou de openhaard functie eens kunnen proberen, misschien dat ie dan gewoon door blijft blazen als hij zijn setpoint heeft bereikt.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

vn2000 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

Prima keuze.
Ik heb een vloermodel in de woonkamer, en een wandmodel in de slaapkamer.
Bevallen beide goed.

Zou voor de wk geen kast hoog aan de muur willen, maar dat is persoonlijk.
In de slk was het juist logischer ivm ruimte.
Heb hele lage plafonds in de slaapkamer, zou bijna m'n hoofd stoten, in de woonkamer heb ik hem juist wel hoog in de hoek, valt bijna niet op als je niet weet dat ie er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trzema
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-07 12:37
Hartox schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

Je zou de openhaard functie eens kunnen proberen, misschien dat ie dan gewoon door blijft blazen als hij zijn setpoint heeft bereikt.
Ha, goede tip. Dat ga ik proberen. Dank 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vn2000

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

MotorBeast schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:25:
[...]

Appels en peren.

Er is hier iemand die stelt dat verwarmen met L/L zuiniger is wanneer hij een woonkamer na een week afkoeling naar 17 graden gaat opstoken. Mijn stelling was dat dat logisch is omdat vloerverwarming traag is en L/L supersnel. Dat wil niet zeggen dat L/L over de hele linie zuiniger is. Als de vloer eenmaal op temperatuur is pruttelt een HR Ketel ook gewoon op een laag pitje. Het is goedkoper met L/L omdat stroom goedkoper is dan gas. Maar je hebt nog altijd voor 1m3 gas zo'n 2kWh stroom nodig. Op mijn afrekening scheelt stoken met L/L .wel...... €100,-. Nou nou wat een winst tov de investering. :'(

Denk dat veel mensen zich verkijken op de winst die te maken is met L/L.
Zo bekeken scheelt het weinig.

Mijn vak is vloeren, en we leveren en installeren alle (op keramische na) vloersystemen.
Ook leveren we een compleet pakket met vloerverwarming.
Je wilt niet weten hoeveel mensen kiezen voor de goedkoopste optie (vloerverwarming infrezen) terwijl de betonvloeren niet of matig zijn geïsoleerd.
Warmteverlies naar beneden is fors, en de vloerverwarming reageert daarom traag.
Bij geïsoleerde systemen reageert de vloerverwarming zeer snel, de warmte gaat alleen naar boven.

Financieel gezien ga je denk ik de investering in je vloerverwarming niet terug verdienen.
Aanschaf L/W all electric, aanschaf van je vloerverwarming, en de vloerafwerking is een flinke post.
Dat bespaar je niet tov een L/L
Het levert meer comfort, energielabel gaat omhoog en je woning heeft meerwaarde.
Maar als je overal L/W wil wordt het een aardige verbouwing.

Ik zie de L/L puur als een goedkope optie om de energietransitie door te komen.
Waar het heengaat is een vermoeden.
Mijn woning heb ik de afgelopen jaren goed nageisoleerd (bj 1969), alleen de zonnepanelen nog in het voorjaar, en een WP boiler.

Tegen de tijd dat mijn L/L zijn afgeschreven zie ik wel weer verder. Verwachting is dat de WP dan wel goedkoper zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

KoningPaulus schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:29:

Voor nu concreet:
Eind deze maand worden er twee MHI 3,5 ZS-W geplaatst en ik probeer alvast de stroomtoevoer opties in kaart te brengen, voordat die werklui 'zomaar' iets gaan doen en ergens op een groep bijprikken.
Ik heb het nominale / opstart vermogen gezien van deze units, en dat ligt rond de 1200-1500W, daarna moduleren ze uiteraard verder terug.

[...]

Bij mij zitten beide units op een eigen aardlekautomaat met een eigen kabel er naartoe. Dat heb ik vooraf doorgesproken met de aircomonteur. ik heb toen mijn meterkast vervangen omdat er al te veel doorgelust zat.

Als ik snel tel zitten er in je meterkast al te veel groepen voor de twee aardlekschakelaars (kookgroep telt als 1 groep). Er mogen maximaal 4 groepen op 1 aardlek.
De 2 keer 3,5 zou denk ik op één nieuwe aardlekautomaat kunnen. Je moet dan een kabel trekken van die nieuwe automaat naar de airco's. Dat kan met een XMVK kabel. Wel minimaal 2,5mm. En als de afstand heel groot is een 4mm2).
Waar komen ze te staan? Kan je bijvoorbeeld door de kruipruimte?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vn2000

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

KoningPaulus schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:21:
[...]

Thanks. De schouw 'was geen tijd voor', complete gekte op de markt 8)7 Krijg je als te lang wacht met doorpakken. Wat betreft 6): werkt dat inderdaad zo? Want er zit dus een 'eindgroep' in de meterkast van B20, gevoelsmatig zou die leidend zijn voor de totale belasting van de groep. Maar als het inderdaad zo is dat je die groep van dat kastje (wasmachine en droger stekker) als geheel losse groep mag beschouwen, is dat misschien de beste optie. Zou graag toch die bevestiging van iemand horen :+
Daarnaast passen in die stekkers overigens geen 2 homewizards naast elkaar, stekkerldoosje er tussen, is dat een optie?
Spannende vraag op een forum.
Als je niet thuis bent in electrische installaties kan je beter een electromonteur erbij halen.
Een te zwaar belaste groep kan brand veroorzaken, en dan zegt je verzekering misschien wel "jammer joh"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
vn2000 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:38:
[...]

Zo bekeken scheelt het weinig.

Mijn vak is vloeren, en we leveren en installeren alle (op keramische na) vloersystemen.
Ook leveren we een compleet pakket met vloerverwarming.
Je wilt niet weten hoeveel mensen kiezen voor de goedkoopste optie (vloerverwarming infrezen) terwijl de betonvloeren niet of matig zijn geïsoleerd.
Warmteverlies naar beneden is fors, en de vloerverwarming reageert daarom traag.
Bij geïsoleerde systemen reageert de vloerverwarming zeer snel, de warmte gaat alleen naar boven.

Financieel gezien ga je denk ik de investering in je vloerverwarming niet terug verdienen.
Aanschaf L/W all electric, aanschaf van je vloerverwarming, en de vloerafwerking is een flinke post.
Dat bespaar je niet tov een L/L
Het levert meer comfort, energielabel gaat omhoog en je woning heeft meerwaarde.
Maar als je overal L/W wil wordt het een aardige verbouwing.

Ik zie de L/L puur als een goedkope optie om de energietransitie door te komen.
Waar het heengaat is een vermoeden.
Mijn woning heb ik de afgelopen jaren goed nageisoleerd (bj 1969), alleen de zonnepanelen nog in het voorjaar, en een WP boiler.

Tegen de tijd dat mijn L/L zijn afgeschreven zie ik wel weer verder. Verwachting is dat de WP dan wel goedkoper zijn geworden.
Ik kan hier gewoon door voldoende afgiftevermogen middels radiatoren en isolatie toe zonder vloerverwarming met L/W. ;) Welke verbouwing? Als ik het opnieuw zou doen zou ik geen L/L hebben genomen. En goedkoop? Ik was 4 jaar geleden al €5500,- kwijt voor 3 units. Zie hier nu bedragen van 7/8 mille voorbij komen. Noem dat maar goedkoop.

WP's worden niet goedkoper. Vraag/aanbod, inflatie, monteurs gebrek, chip tekort etc. Je kan beter nu plaatsen. Heb ik 10 geleden ook gedaan met zonnepanelen en die heb ik al lang en breed terugverdiend en lach me nu een gat in mijn broek om mensen die mij toen uitlachte en nu hals over kop gaan leggen (terwijl saldering er waarschijnlijk af gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-10 14:36

Processorkoeler

Geen stock koeler

Processorkoeler schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:32:
[...]

Airco staat nu uit, Melcloud geeft 17c aan, thermostaat 18c, buiten is het tevens 17c, dus lastig weten of dat van invloed is. Ik heb naast de thermostaat nog een analoge meter (geeft 18c aan) en een losse meter (17.5 maar niet geijkt). Geloof dus zeker dat die airco "te laag" meet.

Rood de airco, blauw thermostaat, zwart de bank/tafel e.d. (niet heel relevant verder).

[Afbeelding]

Wat mij dus opvalt:
  • Setpoint 20c airco = 22 tot 23c thermostaat
  • Airco stopt niet op setpoint 20c
  • Als airco op 20c staat en ik 'm naar 19c zet en terug naar 20c, moduleert 'ie omlaag
  • Bij lagere setpoints zoals 17c wordt het binnen 19c, gedrag airco is dan al beter
Weet verder niet hoe het zit met die Isense, meet die wellicht de oppervlaktetemperatuur van meubels of vloeren? Ik heb daar iets over gelezen. De functionaliteit om op persoon te verwarmen staat uit (ik zit direct onder de unit namelijk).
Het wordt nu erger, het is binnen 18.5 graden en de airco geeft 13 graden aan. Hoe kan dit? Het gat zit dicht met purschuim, maar het lijkt echt alsof de buitentemperatuur gewoon de 'thermostaat' van de airco beïnvloedt...

Resultaat in de praktijk is dat de binnentemperatuur veel te hoog wordt t.o.v. setpoint, en dat de airco nooit afschakelt en blijft blazen. Heel onzuinig en ik moet dus 'afhankelijk' van de buitentemperatuur, m'n binnentemperatuur instellen. Dat hoort toch niet?

[ Voor 8% gewijzigd door Processorkoeler op 19-10-2022 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:46:
Ik kan hier gewoon door voldoende afgiftevermogen middels radiatoren en isolatie toe zonder vloerverwarming met L/W. ;) Welke verbouwing?
Yep mensen blijven overschatten hoeveel vermogen ze moeten hebben, maar je moet natuurlijk niet de cheapste radiator hebben. Ik zou de mijne in de hal vervangen door deze: https://www.cvtotaal.nl/jaga-strada-wand-t15-950-600.html

Die levert 448W op 45/40/20 en 651W op 55/50/20. Als je dat laat draaien als een vloerverwarming, dus semi continu met een L/W warmtepomp kan dat ene paneel 10-15 kWh kwijt per dag, vergelijkbaar met ongeveer 2 m3 gas. Met 3 van deze dingen kan je een huis warm houden, en als het moet, bijna elke warmtepomp kan naar 60 of zelfs 75 graden aanvoertemperatuur, voor die ene keer dat de Polar Vortex gedag komt zeggen.

In de woonkamer heb ik een Jaga mini vrijstaand, ~180L 28H 18B, die kan ik vervangen door de hybrid versie met een ventilator, of zelf ombouwen met wat SpeedComfort / random case fans + ESP32/Pi, voor 1500/3000/4500W afgifte op 35/45/55 graden water. Dat is meer dan de 3.5 kW wandunit die er nu hang.

Vloerverwarming is nice to have, maar niet noodzakelijk. Met 1500 euro kom ik een heel eind met vervangen van radiatoren op slaapkamers en badkamer, en misschien die in de woonkamer upgraden. Die platte paneelradiatoren zijn wel verschrikkelijk op 35 graden water, dat moet je niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Processorkoeler schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:15:
[...]

Het wordt nu erger, het is binnen 18.5 graden en de airco geeft 13 graden aan. Hoe kan dit? Het gat zit dicht met purschuim, maar het lijkt echt alsof de buitentemperatuur gewoon de 'thermostaat' van de airco beïnvloedt...

Resultaat in de praktijk is dat de binnentemperatuur veel te hoog wordt t.o.v. setpoint, en dat de airco nooit afschakelt en blijft blazen. Heel onzuinig en ik moet dus 'afhankelijk' van de buitentemperatuur, m'n binnentemperatuur instellen. Dat hoort toch niet?
Staat de airco aan ?
Zo nee: ik zie dan ook wel eens lage temperaturen. Maar zelden zó laag. Het was vanochtend wel redelijk koud buiten (maar nu niet meer natuurlijk). Vanochtend was het buiten ongeveer 6 graden op zijn koudst en de koudste temperatuur uit melcloud was 17. Terwijl het binnen ~19,5 was.
Zo ja: als hij binnen een kwartier niet hoger wordt dan klopt er zeker iets niet. Ga je installateur bellen. Misschien is er iets kapot in de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-10 15:36
Processorkoeler schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:15:
[...]

Lijkt mij inderdaad ook niet te kloppen. Het kan inderdaad zijn dat je airco toch nog te veel van de buitentemperatuur mee op pakt. Ik heb mijn temperatuursensor van de binnen unit een centimeter of 10 buiten de kast gemonteerd. De bekabeling was bij mij lang genoeg hiervoor. Sindsdien reageert de airco ook veel beter op wisselende temperaturen. Hij geeft bij mij ook standaard 2 graden te laag aan, en bij koelen juist 2 graden te hoog. Maar goed dat is iets wat niet zo'n probleem hoeft te zijn.
Ik lees dit topic ook al lange tijd mee en ik zie deze klacht ontzettend vaak te voorschijn komen. Misschien moeten de leveranciers van airco's de temperatuur voeler zo ie zo maar eens buiten de behuizing gaan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-10 20:12
Ik zoek een LL WP met weekklok programma van 2,5-3,5 kW.
Ik heb zelf de Fujitsu Design serie gevonden, maar zijn er ook andere (goedkopere) merken?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
mwk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:42:
[...]

Bij mij zitten beide units op een eigen aardlekautomaat met een eigen kabel er naartoe. Dat heb ik vooraf doorgesproken met de aircomonteur. ik heb toen mijn meterkast vervangen omdat er al te veel doorgelust zat.

Als ik snel tel zitten er in je meterkast al te veel groepen voor de twee aardlekschakelaars (kookgroep telt als 1 groep). Er mogen maximaal 4 groepen op 1 aardlek.
De 2 keer 3,5 zou denk ik op één nieuwe aardlekautomaat kunnen. Je moet dan een kabel trekken van die nieuwe automaat naar de airco's. Dat kan met een XMVK kabel. Wel minimaal 2,5mm. En als de afstand heel groot is een 4mm2).
Waar komen ze te staan? Kan je bijvoorbeeld door de kruipruimte?
Denk het ook. Heb nog 1 lege groep, groep 1, maar daar zou ook iets nieuws naar toe getrokken moeten worden. Ik kan eens proberen of ik via de leiding waar de kabels van de zonnepanelen een extra setje kabels kan trekken, andere leidingen is me nog niet eerder gelukt ivm wat ik zei; gruis / puin in de buisjes.

De buitenunits komen aan de buitenmuur te hangen op het dakterras, op de 1e verdieping. De binnenunits in de woonkamer (pal onder de buiten unit ongeveer) en de andere op de 2e verdieping, 5m omhoog en daar de machinekamer in om uit te komen op de hal daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-10 08:24
Hartox schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

[Afbeelding]

Thanks, ga ik ook proberen of mijn Daikin dat kan.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 13:43
Pietje555 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:58:
Ik heb zelf de Fujitsu Design serie gevonden, maar zijn er ook andere (goedkopere) merken?
In de LG Thinq app van LG kan je een schema maken.
Gebruik het zelf niet, maar de optie is er

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B485v0uEOWILFLAuDjx-TvJumCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uJwUTXmQFJtHOiLgD8ewyekE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door ZtaaB op 19-10-2022 14:46 ]

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remlof
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09 18:05
We hebben een Daikin Perfera 3,5 kW, deze heeft zelfs 3 st. week klok programma’s heel makkelijk met de app in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-10 22:24
We weten allemaal dat bij cooling een airco je de lucht uitdroogt maar ik verwarm nu al een paar dagen de woonkamer en slaapkamer met mijn airco en ik heb het gevoel dat door het verwarmen de luchtvochtigheid stijgt in die kamers.

Nog iemand met die ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:46
GREE Fairy serie heeft het ook.
Pagina: 1 ... 233 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic