Wij willen een vriendelijker Tweakers

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 41.500 views

Acties:
  • +71 Henk 'm!

• Moonsugar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:11

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:04

jelle.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:09

Dirk

Vandaag hebben we een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd aan het moderatiesysteem onder de artikelen op Tweakers. In dit artikel leggen we uit wat de veranderingen precies zijn, waarom we ervoor hebben gekozen en wat dit voor jouw account precies betekent.

We kunnen ons voorstellen dat deze .plan reacties, ideeën en/of vragen oproept. Om die reden hebben we dit bijbehorende topic in het leven geroepen, zodat er een centrale plek is om vragen te stellen of reactie te geven. Ook kun je hier jouw ervaringen delen met de onderlinge sfeer op Tweakers.

In dit topic en de reacties onder het artikel zijn @Moonsugar, @jelle., @Eric van Ballegoie vanuit HQ en @Dirk en @RoD vanuit onze vrijwillige crew actief om vragen te beantwoorden. We doen ons best zo snel als mogelijk te reageren. Maar dat lukt niet altijd binnen 24 uur. We hopen op je begrip daarvoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DkwRtjQ3YxIfdSlAyNprh24D7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etEE0Ngi758XXc3KHWFGC4Gw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Moonsugar op 14-09-2022 10:17 ]

Has wares if you have coin 💰

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:10

Crazy-

Best life ever

Toch vreemd bericht vandaag ontvangen:

Helaas voldoet jouw account op dit moment (nog) niet aan alle eisen om het moderatiesysteem te kunnen blijven gebruiken. De eisen zijn:

- minimaal 250 karmapunten;
- een gemiddelde frontpage-reactiescore van 0,5 óf geen (gemodereerde) reacties.

kijk ik op mijn profiel:

Reactiescore #1289186 (0,5 gemiddeld)
Karma 31.366

dat lijkt mij toch voldoende in beide gevallen?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-04 11:36
Ik las vanmorgen al het .plan (die daarna weer verdween) en krijg nu de DM over de aanpassingen van het moderatiesysteem.

Geen opmerkingen over het idee zelf, maar er wordt veelvuldig gerefereerd aan "gemiddelde frontpage-reactiescore" die ik terug zou kunnen vinden in mijn profiel.

Ik kan die score onder die noemer niet terug vinden in mijn profiel. Ik neem aan dat jullie "Reactiescore" bedoelen.

Om geen verwarring te hebben is het misschien een idee om dit in het profiel aan te passen?

Acties:
  • +60 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-04 11:41
Ik wil even zeggen dat ik dit een hele goede stap vind! De moderatie tool wordt gebruikt als dislike button.

Maar misschien is het wel verstandig om een soort van systeem in het leven te roepen waarmee je deze functionaliteit kan behouden. Misschien gewoon een eens/oneens knop. Veel mensen gebruiken de moderatie knop nu om aan te geven dat ze het ergens niet mee eens zijn terwijl dat niet het doel is.

Misschien twee knoppen?
- Mod knop, dit geeft aan of de reactie past van toepassing is op het artikel
- Eens/oneens knop. Een knop waarmee je je mening kan geven, zonder te hoeven reageren.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:29
Gelukkig heb ik zelf niet zoveel te maken gehad met een grimmige sfeer, of ik ben er minder gevoelig voor.

Waar ik wel eens tegenaan loop is de hautaine houding van sommige tweakers in sommige politieke of maatschappelijke topics. Voor mij wordt de discussie aardig doodgeslagen wanneer de ander hele epistels in wollige taal opschrijft met 10 referenties naar onderzoeken, websites en boeken, waarvan je dan geacht wordt je eerst in te lezen. An sich is het goed dat er onderbouwd wordt, maar maak dan een korte samenvatting. Ik heb vaak geen zin en tijd om me helemaal in te lezen, maar wil soms toch mijn mening geven met de kennis die ik heb.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 22-09-2022 06:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:46
Ik vind het een goede stap. Ik denk dat dit de sfeer en de kwaliteit van de frontpage verbeterd.

Om eerlijk te zijn heb ik in mijn eerste jaar ook wel eens op een verkeerde manier gebruik gemaakt van de +1. Die gaf ik dan wel eens aan een reactie om dat ik het eens was met die mening. Een PM van een Tweaker mod wees mij er op en nu gaat het volgens mij goed.

Fijn dat Tweakers wat doet tegen de "verharding".

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:27

Kheos

FP ProMod
Ook al voldoet mijn account aan alle eisen, ik slaag er niet in mijn modstatus te activeren. De "volgende" knop op de 2e pagina van de wizard blijft grijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:48

mrc4nl

Procrastinatie expert

LittleKiller schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:40:
Ik wil even zeggen dat ik dit een hele goede stap vind! De moderatie tool wordt gebruikt als dislike button.

Maar misschien is het wel verstandig om een soort van systeem in het leven te roepen waarmee je deze functionaliteit kan behouden. Misschien gewoon een eens/oneens knop. Veel mensen gebruiken de moderatie knop nu om aan te geven dat ze het ergens niet mee eens zijn terwijl dat niet het doel is.

Misschien twee knoppen?
- Mod knop, dit geeft aan of de reactie past van toepassing is op het artikel
- Eens/oneens knop. Een knop waarmee je je mening kan geven, zonder te hoeven reageren.
:D
degene zonder moderatie,-> alleen like/dislike. krijgen ook alleen maar likes en dislikes te zien.
degene met moderatie, krijgen netjes de -2 a +3 te zien ipv likes dislike

ora et labora

Anoniem: 562971

Nou, ik ben kennelijk ook aan de beurt...

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:47
Misschien een idee om een soort kleine moderatietest te ontwikkelen met daarin een 10-tal voorbeeld vragen ofzo? En dan toelichten waarom je een reactie mogelijk anders kunt beoordelen of er op een degelijke manier op reageren?

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-04 15:36
LittleKiller schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:40:
Dat verandert hier toch niet mee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Crazy- schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:39:

Helaas voldoet jouw account op dit moment (nog) niet aan alle eisen om het moderatiesysteem te kunnen blijven gebruiken. De eisen zijn:

- een gemiddelde frontpage-reactiescore van 0,5 óf geen (gemodereerde) reacties.

kijk ik op mijn profiel:

Karma 31.366

Hier is sprake van een foutje in de weergave op de profielpagina, in werkelijkheid heb je een gemiddelde reactiescore van 0,47 :p

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LittleKiller
PLAE schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:47:
[...]

Als je kijkt naar de benaming staat er letterlijk "on-topic" bij +1. en " ongewenst" bij -1.

Volgens mij is het de bedoeling dat iets on-topic kan zijn, terwijl je het er niet mee eens bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:19
Crazy- schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:39:

kijk ik op mijn profiel:

Karma 31.366

Ik heb het zelfde.

Reactie score van 0,7 gemiddeld en karma 13.258. En toch krijg ik bericht dat ik niet voldoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 07:10

Crazy-

Best life ever

XWB schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:49:
[...]

Hier is sprake van een afrondingsfoutje, in werkelijkheid heb je gemiddelde reactiescore van 0,47 :p
jaaa zeg! blij gemaakt met een dode mus dus :X

oke, duidelijk...weet me wat te doen staat }:O

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• GameNympho
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:51
Ik zou te weinig karma punten hebben _O- en geen gemiddelde frontpage-reactiescore van 0,5 óf geen (gemodereerde) reacties.
Sorry, maar wat is er verkeerd aan?
*knip*

[ Voor 44% gewijzigd door Orion84 op 21-09-2022 10:16 . Reden: Houd het bij constructieve feedback a.u.b. ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PLAE
LittleKiller schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:49:
[...]

Als je kijkt naar de benaming staat er letterlijk "on-topic" bij +1. en " ongewenst" bij -1.

Volgens mij is het de bedoeling dat iets on-topic kan zijn, terwijl je het er niet mee eens bent
Je hebt in theorie gelijk. Maar in de praktijk zie ik -1 als de meerderheid het er niet mee eens is. Jij niet?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PLAE
GameNympho schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:51:
Ik zou te weinig karma punten hebben _O- en geen gemiddelde frontpage-reactiescore van 0,5 óf geen (gemodereerde) reacties.
Sorry, maar wat is er verkeerd aan?
Gemiddeld 0,2. Dus je reacties zijn niet populair genoeg :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LittleKiller
PLAE schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:52:
[...]

Je hebt in theorie gelijk. Maar in de praktijk zie ik -1 als de meerderheid het er niet mee eens is. Jij niet?
En dat is dus mijn punt, er moeten twee verschillende knoppen komen.

Acties:
  • +65 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012

Case_C

[Team Carrack]

Hoera, participatie op basis van social-credits. Voldoe je niet aan de eis doe je niet meer mee.
Waar hebben we dat meer gehoord? En ja ik mag modereren, maar op deze manier een grens opwerpen lijkt me niet de juiste manier.

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:03
Ik reageer niet zo vaak, en op de frontage staat mijn aantal reacties op 15 en mijn reactie score op 12. Ik zou dan uitkomen op een gemiddelde reactie score van 0,8 lijkt me, maar volgens mijn profiel is dat 1,3. Is dat een foutje of snap ik de berekening gewoon niet goed?

• GameNympho
  • Laatst online: 15:51
PLAE schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:52:
[...]

Gemiddeld 0,2. Dus je reacties zijn niet populair genoeg :+

[ Voor 4% gewijzigd door GameNympho op 21-09-2022 10:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:34
Dat zijn je aantal reacties gemiddeld op een dag, niet je score. Krijg ik nu pluspunten?

[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 21-09-2022 09:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:24

Managelorian

“This is the workflow.”

Qoine schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:53:
Ik reageer niet zo vaak, en op de frontage staat mijn aantal reacties op 15 en mijn reactie score op 12. Ik zou dan uitkomen op een gemiddelde reactie score van 0,8 lijkt me, maar volgens mijn profiel is dat 1,3. Is dat een foutje of snap ik de berekening gewoon niet goed?
15/12=1.25 => 1.3?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-04 08:24

Ryan1981

Je ne sais pas

Goede richting, mijn beleving is dat tweakers een bron van informatie is met behulpzame mensen en die moeten we beschermen!

• RxTweak
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 20:57
Jammer dat het nodig is maar wel een verstandige zet van tweakers. Ik zou als hoofdredacteur dezelfde beslissing hebben gemaakt vermoed ik in de genoemde omstandigheden. Hopelijk heeft het effect! :)

Maar iets anders.. ik ben ook één van de gebruikers die voldoet aan de gestelde eisen, maar een berichtje kreeg dat ik niet voldoe. Mijn karmascore is meer dan 250 en ik heb een score van 0,5.

[ Voor 16% gewijzigd door RxTweak op 21-09-2022 09:58 ]

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:28
Heeft Tweakers wel genoeg moderatie-mankracht om dit te kunnen?

Er zijn genoeg topics gelockt omdat het uit de hand liep. In de feedback werd geregeld een discussie aangewakkerd over strenger modereren, maar daar was volgens de moderators simpelweg geen mogelijkheid toe (voornamelijk tijd). Daarnaast bleven de TRs al veel te lang liggen waardoor het ook uit de hand kán lopen.

Hoe gaan de huidige vernieuwingen daarin helpen? Het klinkt als best een stuk meer werk voor moderators, zonder dat er een blik moderators bij is gekomen?

• Ekstergroen
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-04 16:07
Ik begrijp iets niet, ik voldoe aan de voorwaarden maar toch voldoet mijn account niet aan de eisen?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ro1SMkLR97r7DraA0XNPCAoI-ck=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ESD3OUh7eIiYMLgoH7g4Tquk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHHfXDYbkvRYkZVpb3vqFabMnL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBHalbEoMvZ8Ve0gRYcYoXUm.jpg?f=fotoalbum_large

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:03
Het lijkt me meer intuïtief om je reactie score door het aantal berichten te delen. Maar je hebt gelijk, op die manier kom je wel op de 1.3 uit inderdaad. d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:44

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

als iemand die al sinds 2001 de meeste veranderingen aan het moderatiesysteem deels zeer actief meegemaakt heeft (alhoewel mn mod-activiteit wel wat afgenomen is), kan ik begrijpen dat er om de zoveel tijd een hervorming plaatsvind, maar geloof zelf ook niet echt dat er grote veranderingen van te verwachten zijn.

Het idee dat men op tweakers heel 'lief'' zou kunnen worden of dat dat echt helemaal wenselijk is, komt me zelfs een beetje vreemd over.
als oudere moddereters waren juist de flamewars deels ook een 'drive', en het zonder dit soort dingen al snel saai...
Een grote vrees was vroeger ook dat de moddereters een soort van 'Neville Chamberlains' (@KeX in 2002 ) zouden worden, die een appeasement-politiek uitvoerden.

Anderszijds, de tijden veranderen en soms is gewoon verandering an sich ook een vooruitgang, dankzij het doorbreken van ingeroeste werkwijzes..
De tijd zal verder aangeven in hoeverre dit een verbetering zal zijn en of er ongewenste bij-effecten optreden.

een klein dingetje is wel dat me ergens wel de transparantie over het activeren of deactiveren van de modstatus niet heel groot schijnt, maar het ook een relatief makkelijk actie lijkt te vergen om deze actief te krijgen (een paar 'populistische meeroep- of papgeaai-reacties'zullen vast voldoende zijn en score wat omhoog te krijgen).
vorige modstatus-implentaties leken ook vaak kwetsbaar te zijn doordat soms mensen specifiek gingen handelen of reageren om hun modstatus actief te krijgen/houden. Of die score om deze actief te houden soms ook allerminst alleszeggend was of iemand nu wel of niet een goede moderatie-afweger is (sterker nog, ik ben bij eigenlijk alle van mening dat ik grote twijfels heb bij de 'straf' die er vaak gelegd werd op mensen die afwijkende moderaties afgeven, al heb ik nu de idnruk dat dat aspect minder weegt)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• RxTweak
  • Laatst online: 22-04 20:57
Overigens nog een dingetje.. ik hou er zelf er van om flauwe grappen te maken onder berichtjes die (hopelijk) ook andere tweakers aan het lachen krijgen. Toch merk ik dat ik daar heel vaak -1 scores voor krijg. Ik vraag me nu een beetje af of dat beleid dan ook gaat veranderen want ik vind het een beetje zuur dat die -1 scores, nu blijkbaar impact hebben op mijn mogelijkheid om te moderaten, terwijl ik echt geen doodsbedrijgingen stuur of ruzies met mensen zoek. Normaal neem ik de -1 scores gewoon voor lief omdat er geen concequenties aan zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door RxTweak op 21-09-2022 10:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:35
Even een vraag: Worden niet-gemodereerde reacties meegenomen in deze bepaling?

Dat zou ik persoonlijk wel lastig vinden, want ik geloof niet dat niet-gemodereerde reacties als 0 moeten tellen (wat dus negatief is ten op zichtte van deze eisen). Zeker als je bijvoorbeeld pas eens 's avonds de nieuwsberichten van de ochtend gaat lezen kan het zeker voorkomen dat eventuele reacties niet meer gemodereerd worden door andere tweakers.

Aanvulling: Antwoord staat hier.

[ Voor 11% gewijzigd door Groentjuh op 21-09-2022 15:36 . Reden: Aanvulling met antwoord ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Ik hoop dat er ook écht strak gehandhaafd gaat worden op meningmodden.

Ik heb zelf een minder populaire mening over bepaalde onderwerpen en wil nog wel eens in discussie gaan, wat vaak resulteert in dat de andere partij (die het allemaal wat minder boeit of meegaat met de populaire mening) veel +1 of zelfs +2 krijgt terwijl ik op 0 blijf hangen. Dat zorgt bij mij voor frustratie en maakt mijn berichten er niet positiever op. Prima als een discussie off-topic is, maar dan wel beide kanten.

Ook in het wild zie ik heel vaak dat een gewoon normaal bericht als off-topic gemodereerd wordt omdat het bijv. niet positief is over Tesla onder een EV-artikel. Die onderwerpen trekken toch altijd 'fanboys' aan die het niet kunnen accepteren als mensen hun mening niet delen. Heb ze wel eens gerapporteerd in het mismoderatie topic, maar als ik dan een paar dagen later weer kijk is er niks veranderd en als ik het opnieuw zou melden dan is het te laat (want na 2-3 dagen wordt er sowieso niks meer mee gedaan van wat ik heb begrepen).

Het lijkt mij ook mooi als hier een systeem vergelijkbaar met het rapporteren voor zou komen, met of zonder community inbreng. Nu gooi je deze melding op de stapel maar het is niet te zien of er überhaupt naar gekeken is dus je voelt je snel genegeerd. Een bevestiging van de mods/admins dat er daadwerkelijk naar gekeken is en óf niks mee gedaan is óf het probleem afgehandeld is zou mij persoonlijk veel sneller mismoderatie doen melden.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben niet veel actief op de frontpage.
Wat ik me afvraag, hadden vroeger de scores een andere uitleg?
Ik zie van mezelf namelijk best wat oude berichten op 0 staan. Ok, misschien niet de meest nuttige berichten maar 0 is in huidige maatstaven best wel een soort afstraffing.

Neem bijvoorbeeld dit artikel. Daar staan de meeste reacties op 0:
nieuws: NS start proef met kaartverkoop via internet

[ Voor 28% gewijzigd door Cheesy op 21-09-2022 10:07 ]

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-04 16:52
Sup4rdurt schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:46:
Misschien een idee om een soort kleine moderatietest te ontwikkelen met daarin een 10-tal voorbeeld vragen ofzo? En dan toelichten waarom je een reactie mogelijk anders kunt beoordelen of er op een degelijke manier op reageren?
Verwacht niet dat dat echt effectief is.
Niantic heeft het beoordelen van nieuwe portalen en pokestops/gyms voor o.a. Ingress en Pokemon Go uitbesteed aan de community.
Die zijn gebaseerd op echte locaties en of die in de games terugkomen is onderhevig aan een setje regels waar je dus als speler inzendingen mee moet beoordelen.
Maar daar spelen ook gewoon persoonlijke belangen mee.

Mensen gaan dan die toets met vlag en wimpel halen, en daarna alsnog gewoon doen waar ze zelf zin in hebben omdat ze een pokestop voor de deur willen hebben. (of ergens anders juist niet)

[ Voor 8% gewijzigd door Polderviking op 21-09-2022 10:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
Topicstarter
Cheezborger schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:50:
[...]

Ik heb het zelfde.

Reactie score van 0,7 gemiddeld en karma 13.258. En toch krijg ik bericht dat ik niet voldoe?
Kijk even goed in de DM die je hebt gekregen, daar staat in dat je wel voldoet :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
Topicstarter
Voor de gebruikers die een reactiescore van 0,5 zien in hun profiel, maar een DM hebben gekregen dat ze niet voldoen: hier is sprake van een verkeerde weergave. We hebben nu een fix live gezet die bij de reactiescore 3 decimalen achter de komma toont.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerhardBurger
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-04 16:37
Groentjuh schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:01:
Even een vraag: Worden niet-gemodereerde reacties meegenomen in deze bepaling?

Dat zou ik persoonlijk wel lastig vinden, want ik geloof niet dat niet-gemodereerde reacties als 0 moeten tellen (wat dus negatief is ten op zichtte van deze eisen). Zeker als je bijvoorbeeld pas eens 's avonds de nieuwsberichten van de ochtend gaat lezen kan het zeker voorkomen dat eventuele reacties niet meer gemodereerd worden door andere tweakers.
Volgens mij wel, ik kwam ook hierheen om dit aan te kaarten. Ik reageer niet altijd even snel, en als je dan 's avonds reageert op een artikel van 's ochtends heb je al snel een 0 te pakken. Graag dus ongemodereerde reacties uitsluiten!

Voorbeeldje: GerhardBurger in 'BBC: Google verbloemt ecologische impact vliegtuigreizen'
Naar mijn idee had ik mijn best gedaan een +2 reactie te schrijven, omdat geen van de andere reacties over de niet-CO2 effecten ging, maar ja, ik was te laat en nu is het een 0 reactie geworden :'(

EDIT: worden blijkbaar al uitgesloten, bedankt voor de clarificatie!

[ Voor 3% gewijzigd door GerhardBurger op 21-09-2022 10:24 . Reden: Update nav reactie Jelle ]

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-04 21:55

Secsytime

Automagisch

Zolang de moderatie score wordt gebruikt door mensen als ze het oneens met je mening of stelling zijn heeft het weinig toevoeging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:31

lordsnow

I know nothing

Gaat tweakers dan ook ingrijpen bij reakties waar de inhoud niet duidelijk wordt verwoord? Van die reakties die bestaan uit 20 zinnen maar zonder hoofdletters of leestekens.

Mijn idee is, als iemand de moeite neemt om te reageren, dan mag diegene ook wel tijd besteden om te zorgen dat het normaal leesbaar is.

• TRAXION
  • Laatst online: 12:46
Kheos schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:44:
Ook al voldoet mijn account aan alle eisen, ik slaag er niet in mijn modstatus te activeren. De "volgende" knop op de 2e pagina van de wizard blijft grijs.
Meld zich met zelfde probleem, Android 10 met Chrome browser 105.0.5195.136.

• jaspermeul
  • Laatst online: 15:09
GerhardBurger schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:10:
[...]

Volgens mij wel, ik kwam ook hierheen om dit aan te kaarten. Ik reageer niet altijd even snel, en als je dan 's avonds reageert op een artikel van 's ochtends heb je al snel een 0 te pakken. Graag dus ongemodereerde reacties uitsluiten!

Voorbeeldje: GerhardBurger in 'BBC: Google verbloemt ecologische impact vliegtuigreizen'
Naar mijn idee had ik mijn best gedaan een +2 reactie te schrijven, omdat geen van de andere reacties over de niet-CO2 effecten ging, maar ja, ik was te laat en nu is het een 0 reactie geworden :'(
Volgens mij tellen de berichten zonder beoordeling niet mee. Kijk ook maar eens bij 1 van de nieuwere nieuwsberichten. Gemodereerde reacties met 0 zijn oranje, niet gemodereerde reacties hebben geen cijfer of een grijze 0.
Het zou ook het verschil tussen het gemiddelde van je reacties, totale berichten en modpunten verklaren. Bij jou heb je een score van 1 maar minder punten dan berichten.

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Secsytime schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:14:
Zolang de moderatie score wordt gebruikt door mensen als ze het oneens met je mening of stelling zijn heeft het weinig toevoeging.
ja ik zie dat ook , als je eens iemand op zijn voeten terug zet , dan zie je vaak dat je in eens allemaal minnen krijg, maar dan blijft reactie gewoon uit.
Zou mooier wezen , als je een plus of min zet . dat je dan verplicht ben om antwoord te geven.
Want het gebeurd in RL ook vaak dat mensen maar klagen dat je iets niet goed doet, maar dan zeggen hoe wel , dan weten ze het zelf ook niet.

Ik zit zelden op frontpage ..
Maar heb dan
Reactiescore 38 (0,26 gemiddeld)
Karma 106 221.241

Maar hoe krijg ik die Reactiescore om hoog want op zo veel plekken zit ik niet vaak, alleen in het flighstim stukjes en verder heel af en toe is in wat anders.

Maar Modstatus Geactiveerd dus het hoeft eigenlijk niet , maar wil het wel gewoon weten

[ Voor 4% gewijzigd door ravw op 21-09-2022 10:23 ]

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Niet van jou

Voor nu wil ik alleen even van de gelegenheid gebruik maken om hartelijk (en dus oprecht) te bedanken voor het ter harte nemen van onder andere mijn feedback. _/-\o_ Ik begon even aan mijzelf te twijfelen, maar zo nu blijkt en ik kan lezen in het keurige .plan was ik toch niet de enige die een trend had opgemerkt. Ik ben blij dat er nu werk gemaakt wordt om Tweakers.net weer een kwalitatief hoogwaardige nieuwssite te maken en houden, en ga daar vooralsnog zelf ook regelmatiger mee aan de slag.
Andere moderators en gebruikers, ook hartelijk dank voor de input zo her en der. Ik ben blij en toch wel een beetje trots al sinds 1999 deel uit te maken van deze community. Enige daling in de content kwaliteit gaat mij dan ook aan het hart. Voor eenmaal zal ik nu excuses maken voor waar ik in het verleden zelf ook niet een toonbeeld van de redelijkheid was in mijn bijdragen. Wie daar uitleg over wenst mag mij altijd in DM benaderen. Ik zal dit nu ook in mijn profieltekst opnemen, dat ik altijd, naast het publieke debat ook open sta voor inhoudelijke feedback.
Succes iedereen met het opnieuw en nog steeds behouden van de mooiste techsite en bijbehorend reactieniveau. O-)

Ken ik jou?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
Topicstarter
GerhardBurger schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:10:
Ongemodereerde reacties worden reeds uitgesloten :) Een gele 0 is wel gemodereerd, maar dan met een score van 0 (Irrelevant).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Some12
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-03 15:12
Zou het ook niet fijn zijn om een soort van tree bij te houden, waarin in ieder geval alle positieve nodes (“posts”) vooraan komen te staan?

Zo kan je met een leuke layout de positieve kant van een discusse blijven doorlopen, zonder ongergesneeuwd te worden door nare posts. In andere woorden: dan kan je ook een leuke verloop-pad blijven doorlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:21
jelle. schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:10:
Voor de gebruikers die een reactiescore van 0,5 zien in hun profiel, maar een DM hebben gekregen dat ze niet voldoen: hier is sprake van een verkeerde weergave. We hebben nu een fix live gezet die bij de reactiescore 2 decimalen achter de komma toont.
3 cijfers achter de comma zelfs ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:21

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Moonsugar Ik kan mij prima vinden in deze aanpassingen, wel vielen mij een aantal dingen op en had ik een vraag:

1. De texten bij de scores voordat je moderatierechten weer activeert komen niet over 1 met de FP moderator text, ik zou deze zsm recht gaan trekken ;) : Voorbeeld met +3 score:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XhCkUkTBrSlWTzOE9WeRPO0Z7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bDBKDFlcm1sOKwPhqMybeitw.png?f=fotoalbum_large

2. Ik persoonlijk blijf het verschil tussen +2 en +3 niet duidelijk vinden, misschien kan daar nog een keer kritisch naar gekeken worden? Op dit moment zou in principe iets zowel op +2 en +3 van toepassing kunnen zijn. Mag van mij wel iets duidelijker verschil tussen komen te zitten.

3. Persoonlijk zou ik graag jouw mening willen weten over score geven op iemand die een luchtige en grappige reactie geeft, kunnen we hier nog iets voor bedenken?

4. Hoe gaan we moderators echt motiveren om te gaan moderatoreten? Ik krijg daar nu niks voor terug, misschien kunnen we daar nog iets met karma doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Falcon op 21-09-2022 10:30 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Dennism
Some12 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:27:
Zou het ook niet fijn zijn om een soort van tree bij te houden, waarin in ieder geval alle positieve nodes (“posts”) vooraan komen te staan?

Zo kan je met een leuke layout de positieve kant van een discusse blijven doorlopen, zonder ongergesneeuwd te worden door nare posts. In andere woorden: dan kan je ook een leuke verloop-pad blijven doorlopen.
Dat gebeurt als het goed is al, threads met de hoogste reactie score in de thread worden volgens mij al bovenaan gezet.

• Dennism
Falcon schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:27:

3. Persoonlijk zou ik graag jouw mening willen weten over score geven op iemand die een luchtige en grappige reactie geeft, kunnen we hier nog iets voor bedenken?
Dat is normaal gesproken toch gewoon +1?

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Dennism schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:28:
[...]

Dat gebeurt als het goed is al, threads met de hoogste reactie score in de thread worden volgens mij al bovenaan gezet.
Dat klopt, de standaard sortering van reacties is "Kwaliteit - beste threads eerst" maar je kunt ook sorteren op tijd en in omgekeerde volgorde. De optie daarvoor zit rechts boven de reacties.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• jelle.

jelle.

Product Owner
Topicstarter
Kheos schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:44:
Is dit inmiddels gelukt? Zo niet, met welk apparaat en browser probeer je het en kun je het eventueel op een andere manier proberen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
Falcon schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:27:
@Moonsugar Ik kan mij prima vinden in deze aanpassingen, wel vielen mij een aantal dingen op en had ik een vraag:

1. De texten bij de scores voordat je moderatierechten weer activeert komen niet over 1 met de FP moderator text, ik zou deze zsm recht gaan trekken ;) : Voorbeeld met +3 score:
[Afbeelding]
Gaan we recht trekken, dank!
2. Ik persoonlijk blijf het verschil tussen +2 en +3 niet duidelijk vinden, misschien kan daar nog een keer kritisch naar gekeken worden? Op dit moment zou in principe iets zowel op +2 en +3 van toepassing kunnen zijn. Mag van mij wel iets duidelijker verschil tussen komen te zitten.
Blijft ook een uitdaging hoor, we kunnen hier op termijn eens beter naar kijken.
Hier is het vooral belangrijk om te beoordelen of het relevant is of niet. Grapjes mogen, maar als ze teveel off-topic zijn kan het storend zijn voor de andere lezers. We zijn ons ervan bewust dat dit niet altijd even zwart/wit is.

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:51
Ik kom nog niet door de activatie heen, de knop volgende bij uitleg van de scores doet niks. En ja, ik voldoe aan de eisen met 0,8 score en 8k karma.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dennism schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:29:
[...]

Dat is normaal gesproken toch gewoon +1?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IS1J1zBFEPaam8oPI8GlRM8Xdo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sh34pD2YDoEuhmh6TgFnBs1m.png?f=user_large

Laten we dat dan even opnemen in de tekst! @Moonsugar Wat vind jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
Topicstarter
mathelicious schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:32:
Ik kom nog niet door de activatie heen, de knop volgende bij uitleg van de scores doet niks. En ja, ik voldoe aan de eisen met 0,8 score en 8k karma.
Met welk apparaat en browser gebeurt dit, en kun je het eens met een ander apparaat/browser proberen? Kijk ook even naar de extensies die je hebt draaien, misschien blokkeren die iets :)

Je kunt dit het beste even melden in [Bug] 'Volgende'-button greyed out activeren FP-moderatie, dan kijken onze developers ernaar.

[ Voor 14% gewijzigd door jelle. op 21-09-2022 10:37 ]

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:44

PinusRigida

I put the p in pool.

Secsytime schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:14:
Tja, maar hoe ga je dit tegenhouden? We kunnen niet beginnen met elke moderatie te (laten) verantwoorden om toch maar aan te tonen dat het niet is omdat je een mening niet deelt.

Al vind ik ook dat het soms wat de pan uitswingt en men wat gul is met -1's die m.i. toch best voorbehouden worden voor extreme gevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
Falcon schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:33:
[...]

[Afbeelding]

Laten we dat dan even opnemen in de tekst! @Moonsugar Wat vind jij?
Ik bedoel uiteraard wel wanneer het grapje on-topic is bij het onderwerp of in de comment thread.

Het 'grappige' herhalen van 'don't you have phones' bij ieder diablo artikel mag van mij bijv. wel op -1, dat is immers allang niet niet relevant, on-topic of grappig meer.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dennism schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:38:
[...]

Ik bedoel uiteraard wel wanneer het grapje on-topic is bij het onderwerp of in de comment thread.

Het 'grappige' herhalen van 'don't you have phones' bij ieder diablo artikel mag van mij bijv. wel op -1, dat is immers allang niet niet relevant, on-topic of grappig meer.
Eens. Daarin maakt voor mij de keuze niet uit, maar nu staat het nergens.. daar gaat het mij meer om. Grappig en on-topic zonder verdere informatieve inhoud = +1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:29
LA-384 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:43:
Gelukkig heb ik zelf niet zoveel te maken gehad met een grimmige sfeer, of ik ben er minder gevoelig voor.

Waar ik wel eens tegenaan loop is de hautaine houding van sommige tweakers in sommige politieke of maatschappelijke topics. Voor mij wordt de discussie aardig doodgeslagen wanneer de ander hele epistels in wollige taal opschrijft met 10 referenties naar onderzoeken, websites en boeken. An sich is het goed dat er onderbouwd wordt, maar maak dan een korte samenvatting. Ik heb vaak geen zin en tijd om me helemaal in te lezen, maar wil soms toch mijn mening geven met de kennis die ik heb.
En een tweede punt zijn enkele verhitte topics waar er een pagina per minuut aan reacties bijkomen en je door sommige tweakers (ook moderator(s))het verwijt krijgt dat je expres een reactie van 20 pagina's terug negeert om de discussie te frustreren, bijgestaan door enkele populaire benamingen.

Dat mag ook veranderen naar mijn idee.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HaX0r
  • Laatst online: 22-04 18:08

HaX0r

n00b

@Moonsugar Fijn dat de verandering in de community erkent wordt vanuit Tweakers en een poging wordt gedaan de boel weer wat gemoedelijker te maken. In maatschappij en internetlandschap was Tweakers lang een oase maar dat is het al veel langer niet meer. Denk ook niet dat dit is terug te draaien maar enige weerstand bieden ertegen mag ik, wellicht wat hoopvol, graag zien.

Een probleem wat al zo oud is als het mod systeem is het populair stemmen. Veel mensen zijn tegenwoordig gewend dat ze iets kunnen liken en disliken zonder een volwaardige reactie te geven, en daar wordt het mod systeem dan onbedoeld voor gebruikt vermoed ik.

Is het niet een idee om gewoon deze mensen hier een optie voor te gaan bieden? Een simpel hart icoontje op frontpage reacties of bijvoorbeeld een emoji react systeem op frontpage reacties à lá Slack en Discord. Zo kunnen mensen toch hun door internet cultuur aangeleerde gedrag uiten zonder dat dit stoort voor het Tweakers mod systeem? Dan snappen mensen misschien beter dat het echt een mod systeem is voor kwaliteitsbewaring en sfeer en niet een manier om jezelf te uiten zonder volwaardige reactie. Wellicht is hier gewoon een begrijpelijke behoefte aan bij veel gebruikers die Tweakers nu niet vervult?

Meepraten hierover?: Frontpage reacties like en/of emoji react systeem?

[ Voor 4% gewijzigd door HaX0r op 21-09-2022 11:15 ]

Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lethalshot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:37
Ik vind het goed dat jullie hiermee aan de slag gaan. Dit is iets wat mij al een tijdje dwars zit, echter zit ik nog wel met een paar vragen over het modden.

Wat ik regelmatig bij topics tegenkom is dat er een discussie in de reacties staat die goed onderbouwt is, kennelijk voor veel tweakers interessant is, maar totaal niets met het topic te maken meer heeft. Die reacties krijgen vaak dan alsnog scores van 0 tot +2, soms zelfs +3. Ik heb geen direct topic, maar neem als voorbeeld een topic over elektrische auto's, waarbij een hele thread over het opwekken van duurzame energie gaat.

Als ik de moderatie teksten lees zijn dan al die reacties een 0. Ze zijn namelijk niet on-topic, maar ook niet ongewenst. Echter een groot deel denkt daar kennelijk anders over. Hoe willen jullie met dit soort situaties omgaan? Dit is mij namelijk niet duidelijk en dan kan ik dat ook meenemen als ik reacties mod.

Idem met reacties met een (in mijn mening) leuke grap modereer ik vaak met een +1. Maar is dit wenselijk of juist niet? Zelf vind ik dat dat soort grapjes juist Tweakers leuk maken, maar hoe denken jullie daarover.

Ook vind ik het soms lastig om reacties in te schatten op trollen/onwetendheid. Door mijn achtergrond in elektrotechniek zie ik soms reacties langskomen die inhoudelijk incorrect zijn, hoe moet ik die dan modereren? Technisch zijn ze on-topic dus een +1, maar ik wil eigenlijk voorkomen dat mensen onjuiste informatie lezen, dus een 0 geven, of -1 bij echt foute informatie. Echter kan het ook zo overkomen dat ik iemand monddood wil maken, terwijl dat helemaal niet mijn insteek is.

Ik hoor graag wat anderen hier van denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
HaX0r schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:41:
@Moonsugar Fijn dat de verandering in de community erkent wordt vanuit Tweakers en een poging wordt gedaan de boel weer wat gemoedelijker te maken. In maatschappij en internetlandschap was Tweakers lang een oase maar dat is het al veel langer niet meer. Denk ook niet dat dit is terug te draaien maar enige weerstand bieden ertegen mag ik, wellicht wat hoopvol, graag zien.

Een probleem wat al zo oud is als het mod systeem is het populair stemmen. Veel mensen zijn tegenwoordig gewend dat ze iets kunnen liken en disliken zonder een volwaardige reactie te geven, en daar wordt het mod systeem dan onbedoeld voor gebruikt vermoed ik.

Is het niet een idee om gewoon deze mensen hier een optie voor te gaan bieden? Een simpel hart icoontje op frontpage reacties of bijvoorbeeld een emoji react systeem op frontpage reacties à lá Slack en Discord. Zo kunnen mensen toch hun door internet cultuur aangeleerde gedrag uiten zonder dat dit stoort voor het Tweakers mod systeem? Dan snappen mensen misschien beter dat het echt een mod systeem is voor kwaliteitsbewaring en sfeer en niet een manier om jezelf te uiten zonder volwaardige reactie. Wellicht is hier gewoon een begrijpelijke behoefte aan bij veel gebruikers die Tweakers nu niet vervult?
Dit is meer een discussie voor een separate thread. Het is inderdaad vaker aangehaald dat er behoefte is aan een meningensysteem, bijvoorbeeld zoals op Reddit. De vraag is of het wenselijk is, en wmb is dat iets waar je over kan discussiëren. Je zou bijvoorbeeld ook de duimpjes zoals we op het forum hebben kunnen gebruiken. Aan de andere kant is twee systemen naast elkaar gebruiken mogelijk verwarrend en wakkert het meningmodden alleen maar aan.

Daarom zou ik zeggen dat een discussie over dit onderwerp beter in een apart topic gevoerd kan worden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
Allereerst wil ik zeggen dat met doodsbedreigingen en verwensingen alle grenzen zijn overschreden. Ik hoop dat deze mensen hard worden aangepakt. Ik ben daar van geschrokken. Ook vind ik het goed dat het moderatiesysteem op de frontpage aangepakt wordt. Toch hoop ik dat jullie ook in de spiegel hebben gekeken.

Ik vind dat heel veel aanpassingen van posts op het forum worden voorzien van hard commentaar. Zoals: "Niet op de man", "trolling", "dit gaan we niet doen". Dat mag ook wel vriendelijker, hoe overduidelijk de overtreding ook is.

Ook wil ik aandacht vragen voor meningmodden. Uiteraard mag tweakers bepalen wat ze wel en niet willen zien, maar heel vriendelijk is dat niet.

Als laatste heb ik het eerder voorgesteld om een basis neer te leggen voor het discussieren. Terecht werd gezegd dat ik vrij was om daar zelf een begin in te maken. Ik voel me er niet de aangewezen persoon voor. Maar kan zeker bijdragen aan een beter klimaat. Een discussie op tweakers lijkt te vaak te gaan over je gelijk halen.

Zeker op het eerste punt vind ik dat er winst behaald kan worden. Ik zie dan graag een eentonige reactie bij het aanpassen. Bijvoorbeeld: wij hebben je post aangepast wegens trolling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:09

Dazzler2120

FP ProMod
Qoine schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:59:
[...]

Het lijkt me meer intuïtief om je reactie score door het aantal berichten te delen. Maar je hebt gelijk, op die manier kom je wel op de 1.3 uit inderdaad. d:)b
Volgens mij moet je idd score delen door aantal reacties, maar je hebt ook een aantal reacties die niet gemodereerd zijn. Ik kan mij voorstellen dat die bv niet meetellen, om te voorkomen dat er 0-scores meetellen waar je weinig aan kan doen.

PS4 PSN: Dazzler2120

• Some12
Dennism schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:28:
[...]

Allereerst dank voor je bericht. Maar met een andere layout bedoel ik een tree waarbij je hele gespreksrichtingen kan inklappen en uitvouwen, zodat je ook nog een richting kan doorlopen van een leuk gesprek.

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:23
Er gaat denk ik iets fout met het bericht dat de modstatus word uitgezet bij mensen met minder dan 250 karma of een lage reactiescore. Ik heb dit bericht vannochtend ontvangen, terwijl ik aan de eisen voldoe om te modereren, en verder ook gewoon nog modstatus actief heb, en getest heb te kunnen modereren.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:59
Het is een nobel streven, maar ik vraag mij af of de maatschappij hierop zit te wachten cq. in mee gaat. Het risico is dat je in een soort van status komt waarbij bezoekers niet meer willen komen omdat er niets meer gezegd kan worden. Feit is namelijk dat de hele maatschappij aan het verharden is de laatste jaren, dat ga je als tech-website niet zomaar veranderen verwacht ik.

Ben benieuwd hoe dit gaat uitwerken, ik hoop van harte op de positieve manier hoe het bedacht is.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HaX0r
  • Laatst online: 22-04 18:08

HaX0r

n00b

RoD schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:44:
[...]

Dit is meer een discussie voor een separate thread. Het is inderdaad vaker aangehaald dat er behoefte is aan een meningensysteem, bijvoorbeeld zoals op Reddit. De vraag is of het wenselijk is, en wmb is dat iets waar je over kan discussiëren. Je zou bijvoorbeeld ook de duimpjes zoals we op het forum hebben kunnen gebruiken. Aan de andere kant is twee systemen naast elkaar gebruiken mogelijk verwarrend en wakkert het meningmodden alleen maar aan.

Daarom zou ik zeggen dat een discussie over dit onderwerp beter in een apart topic gevoerd kan worden :)
Bij deze! Frontpage reacties like en/of emoji react systeem?

Niet geschoten is altijd mis.

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:51
jelle. schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:34:
[...]

Met welk apparaat en browser gebeurt dit, en kun je het eens met een ander apparaat/browser proberen? Kijk ook even naar de extensies die je hebt draaien, misschien blokkeren die iets :)

Je kunt dit het beste even melden in [Bug] 'Volgende'-button greyed out activeren FP-moderatie, dan kijken onze developers ernaar.
Op de laptop wel gelukt, telefoon lukte niet.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ikdedinges
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-03 00:50
Haal dat hele moderatiesysteem gewoon weg als je een vriendelijkere Tweakers wilt. De duim omhoog knop voldoet hier op het forum ook prima. En de echte moderatie overlaten aan moderators.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
Topicstarter
Flamesz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:53:
Er gaat denk ik iets fout met het bericht dat de modstatus word uitgezet bij mensen met minder dan 250 karma of een lage reactiescore. Ik heb dit bericht vannochtend ontvangen, terwijl ik aan de eisen voldoe om te modereren, en verder ook gewoon nog modstatus actief heb, en getest heb te kunnen modereren.
Ook als je wel voldoet, heb je een DM gekregen. Lees die van jou even goed door, daar staat namelijk in dat je wél voldoet aan de eisen :)

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Some12 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:50:
[...]

Allereerst dank voor je bericht. Maar met een andere layout bedoel ik een tree waarbij je hele gespreksrichtingen kan inklappen en uitvouwen, zodat je ook nog een richting kan doorlopen van een leuk gesprek.
Dit bestaat toch al? :?

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011

Kheos

FP ProMod
jelle. schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:31:
[...]

Is dit inmiddels gelukt? Zo niet, met welk apparaat en browser probeer je het en kun je het eventueel op een andere manier proberen?
Ondertussen wel op de desktop kunnen activeren, maar op mobile werkte het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Some12
Ah jah pijltje naar beneden, my bad.

• Secsytime
  • Laatst online: 22-04 21:55

Secsytime

Automagisch

PinusRigida schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:38:
[...]

Tja, maar hoe ga je dit tegenhouden? We kunnen niet beginnen met elke moderatie te (laten) verantwoorden om toch maar aan te tonen dat het niet is omdat je een mening niet deelt.

Al vind ik ook dat het soms wat de pan uitswingt en men wat gul is met -1's die m.i. toch best voorbehouden worden voor extreme gevallen.
Is inderdaad lastig, maar hierdoor krijg je wel een systeem met een bias. Een beetje vergelijkbaar met het algoritme van de belastingdienst..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:59

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

Top dat er hier wat mee gedaan wordt, maar dan vraag ik me ook af: hoe zit het met moderators zelf? Een voorbeeld die mij is bijgebleven is van de vorige verkiezingen, moderators die dat subforum modereren terwijl ze stemmers van een andere partij "bruinhemden" noemen. En topics van bepaalde partijen niet toestaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

PLAE schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:47:
[...]

Zoals ik er nu naar kijk 'nog niet'. Er wordt nu wel een beeld geschetst van het probleem met daarbij de oproep aan iedereen die wil reageren en/of modereren om even íets langer na te denken voor je een reactie in de comments knalt of een moderatiescore geeft aan de post van een ander.

Ergens vind ik het ook wel prettig dat voor deze weg gekozen wordt, waarbij duidelijk vermeld wordt dat je reactie en/of je moderatie moet slaan op inhoud van een post en niet op het gevoel wat dat bij je opwekt, het is ook een van de weinige manieren waarop Tweakers op een subtiele manier kan sturen in de moderaties en de algemene 'verharding' van taalgebruik e.d. zonder een soort van censuur in het leven te roepen.

Op termijn (op zijn minst vanaf april 2023, zie de .plan) zou deze verandering ertoe moeten (en kunnen) leiden dat notoire trolls minder invloed hebben op de moderatiescore van andere posts en dat er in het algemeen wat genuanceerder gemodereerd wordt. Dat staat nog even los van de tekstuele reacties natuurlijk, maar daar zie ik een rol voor de inleidende tekst weggelegd. Er zou een belletje moeten gaan rinkelen als je leest dat moderators op een techforum bedreigt worden, laat staan met de dood.

Kortom, ik vind het een positieve aanscherping van het beleid zonder dat er een vorm van censuur wordt opgelegd vanuit Tweakers. Als bezoeker heb je zelf in de hand hoe je reageert op de site en je medebezoekers, net als in de rest van de maatschappij kun je vanaf dat punt alleen maar hopen op zelfsturing vanuit een stukje gedeeld moreel kompas.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
Aerkhanite schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:12:
Top dat er hier wat mee gedaan wordt, maar dan vraag ik me ook af: hoe zit het met moderators zelf? Een voorbeeld die mij is bijgebleven is van de vorige verkiezingen, moderators die dat subforum modereren terwijl ze stemmers van een andere partij "bruinhemden" noemen. En topics van bepaalde partijen niet toestaan?
Dit project werkt beide kanten op. Iedereen kijkt in de spiegel en we zijn ook kritisch op elkaars gedrag. Er zijn vernieuwde richtlijnen voor crew opgesteld om bijv. niet te reageren of modden op plekken waar ze onderdeel uitmaken van de discussie of waar het lastig is om onpartijdig te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 20-04 12:28
Moonsugar schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:14:
[...]

Dit project werkt beide kanten op. Iedereen kijkt in de spiegel en we zijn ook kritisch op elkaars gedrag. Er zijn vernieuwde richtlijnen voor crew opgesteld om bijv. niet te reageren of modden op plekken waar ze onderdeel uitmaken van de discussie of waar het lastig is om onpartijdig te blijven.
Dat vetgedrukte is goed om te lezen. We zijn allemaal mensen en merk vaak dat er gemod wordt vanwege een eigen mening, standpunt of akeer tegen een andere mening en inzicht. Dit is typisch mensenlijk gedrag, maar ok is het niet.

Ik vraag me ook af of het wel mogelijk is om altijd objectief te kunnen zijn. Ik geloof van niet, tenzij je een goed ingeleerde AI bent

Iedereen elkaar te laten moderen...nou ben benieuwd hoe dit verloopt, want TW is van origine een IT website+forum. ITers staan nou niet bekend om hun communicatieve vaardigheden :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:15
"We gaan op de frontpage sneller ingrijpen. Waar voorheen ongewenste reacties op -1 werden gemodereerd en het daarbij werd gelaten, gaan we nu scherper letten op accounts die regelmatig -1-reacties verzamelen."

Verkeerde insteek. met hoe het huidige moderatie systeem nu werkt, m.a.w , meningmodden tot je erbij neer valt, heeft het geen enkel nut om mensen die vaker een -1 krijgen op de vingers te tikken. Het is helemaal niet gezegd dat die persoon er iets aan kan doen als er gemeningmod wordt. de pijlen gaan hier de verkeerde kant op, die moeten juist gericht worden op de meningmodder, niet op de persoon die het slachtoffer hiervan is. mijn mening is dat het moderatiesysteem er gewoon uit moet. het voegt niets toe. Als iemand een goede post maakt die +2 of +3 waard is, kan dit ook gezegd worden in de comments.

Voor de rest vind ik het een goed plan, en een stap in de juiste richting. Al heb ik echt mijn twijfels of het nog zal worden zoals Tweakers vroeger was (ik loop al een tijdje mee) , deze neerwaardse trend is al veel langer aan de gang.

[ Voor 24% gewijzigd door Visgek82 op 21-09-2022 11:22 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
Visgek82 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:20:
"We gaan op de frontpage sneller ingrijpen. Waar voorheen ongewenste reacties op -1 werden gemodereerd en het daarbij werd gelaten, gaan we nu scherper letten op accounts die regelmatig -1-reacties verzamelen."

Verkeerde insteek. met hoe het huidige moderatie systeem nu werkt, m.a.w , meningmodden tot je erbij neer valt, heeft het geen enkel nut om mensen die vaker een -1 krijgen op de vingers te tikken. Het is helemaal niet gezegd dat die persoon er iets aan kan doen als er gemeningmod wordt. de pijlen gaan hier de verkeerde kant op, die moeten juist gericht worden op de meningmodder, niet op de persoon die het slachtoffer hiervan is.
Ik snap je helemaal! Belangrijk om te weten: wij kunnen goed het verschil zien tussen mensen die soms een -1 vangen door meningmodders of iemand die systematisch de sfeer verpest door veel ongewenste comments te plaatsen, dat is waar het hier om gaat. Meningmodders vallen ook op en zullen bij aanhoudend misbruik van het systeem de rechten verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Visgek82 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:20:

Verkeerde insteek. met hoe het huidige moderatie systeem nu werkt, m.a.w , meningmodden tot je erbij neer valt, heeft het geen enkel nut om mensen die vaker een -1 krijgen op de vingers te tikken. Het is helemaal niet gezegd dat die persoon er iets aan kan doen als er gemeningmod wordt. de pijlen gaan hier de verkeerde kant op, die moeten juist gericht worden op de meningmodder, niet op de persoon die het slachtoffer hiervan is.
De manier waarop ingegrepen wordt staat er niet bij toch?
Als een account geregeld -1's verzamelt, kan er prima naar gekeken worden om te zien of dit terecht is en vervolgens case-by-case een consequentie aan gekoppeld worden, lijkt mij.
Zijn een groot deel van de -1's onterecht, nou dan is de consequentie voor de meningmodder. Zijn de -1's grotendeels terecht? Dan kan daar prima een consequentie voor de user zijn.

Edit: Moonsugar was sneller en completer :+

• Visgek82
Dazzler2120 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:23:
[...]

De manier waarop ingegrepen wordt staat er niet bij toch?
Als een account geregeld -1's verzamelt, kan er prima naar gekeken worden om te zien of dit terecht is en vervolgens case-by-case een consequentie aan gekoppeld worden, lijkt mij.
Zijn een groot deel van de -1's onterecht, nou dan is de consequentie voor de meningmodder. Zijn de -1's grotendeels terecht? Dan kan daar prima een consequentie voor de user zijn.

Edit: Moonsugar was sneller en completer :+
Wellicht.. Ik wil nog zien hoe dit dan in de toekomst uitpakt. Ik heb er eerlijk gezegd mijn vraagtekens bij, maar time will tell.

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:32

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Welk mod systeem je ook kiest het gaat gewoon niet werken. Als je iets links zegt dan gaat rechts je minnen en andersom net zo. Omdat iemand het niet eens zijn met je mening. De samenleving verhard en dat hou je niet tegen. Hoe jammer dat ook is. Dat is de laatste tijd toegenomen en komt gedeeltelijk door corona en de politiek. We zijn erg verdeeld in Nederland. Of je moet alleen een tech site zijn. En inhoudelijks niks doen met de politiek corona enzevoort. En dus ook niet op het forum Back to basics.

[ Voor 16% gewijzigd door TheDudez op 21-09-2022 11:34 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:19
Vooropgesteld vind ik dit een prima plan, al is het maar om de regels nog even aan te scherpen en vooral nog eens aan te halen.

Echter met een enkelvoudig modereersysteem gericht op objectief beoordelen, waar dergelijke systemen online doorgaans juist voor subjectieve beoordelingen worden gebruikt, zal je altijd zien dat een “nobel” systeem als dat van T.net zowel gebruikt als misbruikt zal worden.

Ik denk dat het goed is om meer randvoorwaarden te stellen aan het recht om te kunnen modereren, ik denk dat daar al een hoop kaf van het koren gescheiden kan worden. Ik ben wel benieuwd naar de demographics van de mensen die vaak -1 scoren.

Als het vaak om nieuwe gebruikers gaat, zou je ook nog kunnen overwegen om reactiemogelijkheid ook een drempel te geven.

Ik ben ook benieuwd naar wat T.net verstaat onder scherper letten op accounts die vaak -1 gemodereerd worden, ik denk wel dat het goed is dat T.net er scherper op gaat zijn.

Met betrekking tot de sfeer in het algemeen, wat meer ruimte voor grappige opmerkingen zou fijn zijn. Ik snap dat het niet per se ontopic is maar als we alleen maar “droge” opmerkingen toe gaan laten, werkt dat een onprettige sfeer alleen maar in de hand.

Wellicht +1 grappig weer invoeren.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Op zich logisch allemaal denk ik.

2 puntjes/vragen hoe moeilijk is het om 250 karma te krijgen? De grafiek in mn profiel laat het me niet zien
"makkelijk"ok, we zeggen niet exact hoe we karma geven ook ok.
Maar denken we dan aan 10 a 20 forum posts of is het we wat meer dan dat?
Voelt nu alsof iemand die nauwelijks actief is en geen reacties geeft op de frontpage wel kan modereren waar langer actieven met honderden reacties op fp een stuk lastiger zitten om hun gemiddelde omhoog te krijgen, geeft mij het gevoel dat juist trolls/beinvloeders en nieuwe gebruikers steeds meer de fp moderatie gaan doen dus dat het minder toe gaat voegen. (als het gewoon score 0.5 was ipv 0.5/geen zou dit niet zo zijn)

Dan gaan we nu een tijd in waar het volgende theoretische voorbeeld nog altijd prima kan:
iemand die heel actief is in Apple forum, niet op FP reacties plaatst, mag lekker alle pro apple posts plussen en reacties die iets minder positief zijn minnen.

Meningmodden, dat is volgens mij het grootste probleem van de fpmodding, het gebeurd regelmatig dat inhoudelijke goede posts op -1 staan door fanboys, dat je daar een plus voor wil geven heeft tweakers er hard uitgeslagen door je modrechten te ontnemen als je tegen de lopende modding inklikt.
Feitelijk lijkt het hele modding gedoe dus nog minder te zeggen vanaf nu en steeds irelevanter te worden naar mate meer acht actieve tweakers onder die 0.5 komen en meer nieuwe mensen die rechten as enige hebben, jammer maar het zij zo.

Dus flipit, ik zie zo snel niet hoe ik modrechten uitzetten kan, ik ga gewoon weer negatief beoordeelde [posts met inhoudelijk goede inhoud en grapjes een plus geven (want ik vind dat erbij horen en ook al is het soms flauw of niet mijn humor, een grapje moet kunnen waar op de man spelen, onhebbelijkheid/onaardigheid/onwaarheid imho redenen zijn voor een -1 is een grapje of feiten noemen dat gewoon niet.

• Mangu429
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-11-2022
Het strengere modereerbeleid gaat niet helpen bij de eeuwige strijd-discussies aangezien opvattingen uit beide kampen prima +3 kunnen zijn. Ondanks dat zijn dat soort discussies oervervelend.

Ook heb je al gauw een off-topic thread van 200+ reacties. De argumenten daarbinnen zijn vaak oke maar gezien het onderwerp van het artikel totaal niet op zijn plek. Daar zou beter op gemodereerd moeten worden vanuit Tweakers. Ik wil juist de reacties op het onderwerp zien, niet op bijzaken en de zijtakken daarvan.

linkse soep met rechtse ballen

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:33
Visgek82 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:25:
[...]

Wellicht.. Ik wil nog zien hoe dit dan in de toekomst uitpakt. Ik heb er eerlijk gezegd mijn vraagtekens bij, maar time will tell.
Je kunt er vraagtekens bij hebben maar het is toch al een stap in de goede richting. Hoe groot die stap is, zal binnen paar weken/maanden blijken.

Ben eigenlijk al tevreden dat er aandacht aan besteed wordt.
Ik deel zelf niet zoveel scores uit (denk ik) maar probeer er wel altijd op te letten dat het niet mening-scores zijn. Ik geef soms wel een score aan een post waar ik me niet kan in vinden maar wel interessant vind voor een discussie. Soms lees je een ander standpunt waar je nog niet bij stil gestaan had en zelfs al is het totaal mijn overtuiging niet, kan dit wel bijdragen aan een discussie. En dan krijgen ze soms wel een plusje, zeker als ik zie dat het geen populaire mening is.

De sfeer is over het algemeen wel een stuk minder.
Of het nu ligt aan een veranderende internetcultuur, een algehele trend tot polarisatie in de samenleving of het feit dat we allemaal wat licht ontvlambaar zijn na meer dan twee jaar pandemie,
Of "all of the above" en nog zoveel meer.

Erger me regelmatig aan de "is dit nieuws?" posts. Je kunt ook gewoon de titel lezen, beslissen dat dit niet voor jou is en verder gaan. Maar blijkbaar is het toch verleidelijk om het bericht te openen en dan toch maar de moeite doen om iets te posten.
Berichten over iPhone sla ik meer en meer over. Ten eerste interesseert het me minder wegens geen Apple. Ten tweede (en vooral) omdat het spannendste aan zo'n bericht is om te tellen hoelang het duurt eer de eeuwige discussie apple-android begint.

Moet toegeven dat ik eigenlijk niet wist dat er zoiets was als een gemiddelde reactiescore :$

Maar ik zal maar stoppen voor ik een -1 krijg. Ah wacht, dat kan hier niet :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Niet van jou

TheDudez schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:33:
De samenleving verhard en dat hou je niet tegen. Hoe jammer dat ook is.
Dat is niet hoe ik de trend waarneem. Een klein deel van de samenleving heeft een podium gekregen door corona onder andere en schreeuwt zich kennelijk overal vooraan. Het is nu aan ons, welwillende en redelijke mensen om daar paal en perk aan te stellen. Tweakers kan prima haar huisregels inrichten zodat deze danig verschillen van bijvoorbeeld GeenStijl. En niemand wordt gedwongen hier te blijven als het hem of haar niet bevalt dat er niet dezelfde cultuur heerst.

Ken ik jou?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-04 22:15
Het valt mij op dat er steeds vaker topics geopend worden door nieuwe gebruikers die hulp met iets nodig hebben.

voorbeeld

Deze worden nu vaak door een moderator gesloten, wat weleenswaar volgens de regles van het topic is, maar niet heel vriendelijk is.

Kunnen we hier geen oplossing voor verzinnen?

Er zijn volgens mij genoeg tweakers bereid om iemand met weinig IT kennis een goed advies te geven.
Misschien in de vorm van een nieuw Topic?

• Visgek82
DVX73 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:44:
Het valt mij op dat er steeds vaker topics geopend worden door nieuwe gebruikers die hulp met iets nodig hebben.

voorbeeld

Deze worden nu vaak door een moderator gesloten, wat weleenswaar volgens de regles van het topic is, maar niet heel vriendelijk is.

Kunnen we hier geen oplossing voor verzinnen?

Er zijn volgens mij genoeg tweakers bereid om iemand met weinig IT kennis een goed advies te geven.
Misschien in de vorm van een nieuw Topic?
Ik vind dit een goed idee. Wellicht een eigen Noob-vragen subforum, waar mensen met echt minder kennis hun vragen kwijt kunnen waar niet zo hard op gereageerd hoeft te worden.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik denk dat er nogal wat kanttekeningen te plaatsen zijn bij het fenomeen "meningmodden¨.

Er bestaat in feite geen objectieve manier van modereren, omdat het om een kwalitatief systeem gaat. Het waardeoordeel dat wordt gegeven is altijd onerhevig aan de eigen normen en waarden, en deze zijn per persoon anders. Natuurlijk zijn er ook mensen die puur om de emotie een bepaalde score uitdelen, maar er zijn ook mensen die gewoon een ander referentiekader hanteren. Ik kan mij dan ook niet van de indruk ontdoen dat men meningmodden te snel opwerpt als het over het moderatiesysteem gaat.

Misschien is het een idee om een motivatie verplicht te stellen bij het uitdelen van een moderatie? Dan kan er een veel betere inschatting worden gemaakt van de kwaliteit van de moderatie.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
ocf81 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:51:

Misschien is het een idee om een motivatie verplicht te stellen bij het uitdelen van een moderatie? Dan kan er een veel betere inschatting worden gemaakt van de kwaliteit van de moderatie.
Door een motivatie te vragen bij (alle) moderaties of -1 moderaties zorg je ervoor dat de de muur om te modereren groter wordt, veel mensen die nu wél modereren zullen dan niet meer modereren. Dan mis je dus het effect dat door de hoeveelheid moderaties de meeste onjuiste moderaties rechtgetrokken worden. (op 300 moderaties zal je nooit merken dat er 3 of 4 onjuiste -1's op staan.)

Ik denk dat de methodiek van nu, mensen die onterecht of overduidelijke posts onterecht onjuist modden een waarschuwing geven en evt. mee in gesprek gaan over de moderaties een prima aanpak. Hoewel dit soms wel aangewakkerd moet worden door mensen in het mismoderatietopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Moonsugar schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:22:
[...]
Ik snap je helemaal! Belangrijk om te weten: wij kunnen goed het verschil zien tussen mensen die soms een -1 vangen door meningmodders of iemand die systematisch de sfeer verpest door veel ongewenste comments te plaatsen, dat is waar het hier om gaat. Meningmodders vallen ook op en zullen bij aanhoudend misbruik van het systeem de rechten verliezen.
Behalve de aanpassingen aan de moderatie (wat voornamelijk voor de gebruikers bedoelt is) wat gaat Tweakers zelf doen om de sfeer hier te verbeteren?

Samen zijn we de grootste en misschien ook oudste onlinecommunity van de Benelux. Daar zijn we trots op en dat willen we koesteren, maar de laatste jaren zien we dat de toon op ons platform op plekken verhardt.

Dat jullie trost zijn en dat willen koesteren mis ik zelf een beetje.
Het Grote Plus gebeuren heeft namelijk voor extra verharding gezorgd en begon het steeds meer te lijken op Tweakers vs De Community.

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
LittleKiller schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:49:
[...]

Ja en daar gaat het natuurlijk ook meestalf fout, mensen geven een slechte score wanneer men het niet eens is met de reactie die geplaatst wordt. Vooral als je een minder "populaire' mening hebt krijg je vaak een slechte moderatie terwijl het misschien wel heel erg on-topic is.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dazzler2120 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:56:
[...]

Door een motivatie te vragen bij (alle) moderaties of -1 moderaties zorg je ervoor dat de de muur om te modereren groter wordt, veel mensen die nu wél modereren zullen dan niet meer modereren. Dan mis je dus het effect dat door de hoeveelheid moderaties de meeste onjuiste moderaties rechtgetrokken worden. (op 300 moderaties zal je nooit merken dat er 3 of 4 onjuiste -1's op staan.)

Ik denk dat de methodiek van nu, mensen die onterecht of overduidelijke posts onterecht onjuist modden een waarschuwing geven en evt. mee in gesprek gaan over de moderaties een prima aanpak. Hoewel dit soms wel aangewakkerd moet worden door mensen in het mismoderatietopic.
Die wijsheid van de menigte is dus overduidelijk niet aanwezig, daarom zou je de motivatie moeten vragen. Dat filtert de moderatoren die gewoon op een knopje drukken eruit. Wat mij betreft een heel wenselijk effect.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemb2
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-04 12:58
Heel goed dat er nagedacht wordt over de verharding en verruwing en dat geprobeerd wordt het te bestrijden.

Ik heb ook net het berichtje gehad dat ik aan alle eisen voldoe. En eerlijk gezegd: voor het eerst in 14 jaar in mijn eigen profiel gekeken 8)7. Hoe dat moderatiesysteem en karma precies werkt had ik me nooit in verdiept :-( Ik scan altijd alle reacties, maar ik denk wel met onbewust meer aandacht voor de uitgebreid onderbouwde reacties. Op die moderatiescores let ik nooit. Alleen een -1 moet ik uitvouwen om die zichtbaar te maken, dat is me soms teveel moeite.

Waar ik wel op let: ik herken Avatars van mensen die duidelijk zeer deskundig zijn op een aantal terreinen. Die lees ik altijd. Eigenlijk zijn die mensen de voornaamste reden dat ik bijna elke dag wel even op Tweakers kijk (waarbij ik de overdaad aan nieuws over games en dure telefoons laat liggen).

Zou het een idee zijn om automatisch een waarschuwing te geven of strafpunten voor kwetsende kwalificaties als 'onzin'? Dat vind ik wel vaak storend. Iemand plaatst een uitgebreide reactie met argumentatie en een andere begint zijn reactie daar op met het woord 'onzin'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-04 23:09
Falcon schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:40:
[...]

Eens. Daarin maakt voor mij de keuze niet uit, maar nu staat het nergens.. daar gaat het mij meer om. Grappig en on-topic zonder verdere informatieve inhoud = +1
Even een grotendeels schaamteloze kopie van mijn reactie in het modstatus-topic, omdat het hier relevant(er) is:

Er staat wel iets over grappen in de FAQ:
Het niveau +1 is bedoeld voor alle overgebleven reacties die een relevante on-topic bijdrage leveren aan de discussie en niet voldoen aan de strengere criteria voor een +2 of +3. +1-reacties bevatten kennis die bij het grote publiek aanwezig is. Ook interessante vragen en geslaagde grappen kunnen op dit niveau ingedeeld worden. Bij een +1-reactie verwachten we enige onderbouwing van een mening. Ook vragen moeten goed geformuleerd zijn en de schrijver moet bijvoorbeeld zelf al mogelijke oplossingen of oorzaken aanreiken om een +1-waardering te ontvangen.
Een niet geslaagde grap zou, zoals ik het lees, op 0 moeten komen. -1 is alleen voor negatieve reacties, trolls, flamebaits etc. Een grap kan natuurlijk soms ook een troll of flamebait zijn, dan zou hij (pas) -1 verdienen, als je het mij vraagt.

[ Voor 5% gewijzigd door Wild Chocolate op 21-09-2022 12:05 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
@Moonsugar Goed plan en zeker een goede intentie. Frontpage-moderatie kwam uiteindelijk door de vele mensen vaak wel op zijn pootjes terecht. Het pijnpunt zit hem meer in de sfeer op GoT zelf. En die sfeer werd naar mijn mening hier en daar juist door de mods verpest.

Een aantal mods komt op mij over als die nieuwe docent die het niet in de vingers heeft. Er zijn ook een paar die het wel prima doen. Een deel van de crew doet mij soms denken aan een studentenvereniging.

Een vreemd systeem is ook 'de huiskamer', waar ik pas na maanden toegang tot kreeg. Waarom eerst niet? Een mod vond mij niet zo geschikt, omdat ik wel eens wat stellig in een discussie zat. Had toevallig net in wat politieke topics gezeten, waar je snel leert wat een consensus is, plus wat het op tweakers nog meer betekent: is je mening anders dan de consensus, dan hoor je niks te zeggen.

Kom je uiteindelijk in de huiskamer, zie je meerdere terechte klachten over dat mensen daar te ver gaan, naast topics als 'het 'grote' t***** topic'. De huiskamer heeft verder veel aardige gebruikers en leuke topics. Een aantal mods neem ik echter al jaren niet meer serieus. Ben niet de enige, heb er regelmatig met andere users over gesproken.

Een foute tweaker is vrij snel weggefilterd uit het systeem, de impact daarvan is gering. Een mod met nukken...
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je problemen met het activeren van je moderatierechten op mobiel? Kijk dan in het topic ~[Bug] 'Volgende'-button greyed out activeren FP-moderatie