Wij willen een vriendelijker Tweakers

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 41.543 views

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:25
willemb2 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:02:
Waar ik wel op let: ik herken Avatars van mensen die duidelijk zeer deskundig zijn op een aantal terreinen. Die lees ik altijd. Eigenlijk zijn die mensen de voornaamste reden dat ik bijna elke dag wel even op Tweakers kijk (waarbij ik de overdaad aan nieuws over games en dure telefoons laat liggen).
Dat heb ik ook wel. Er zijn bepaalde avatars die in mijn geheugen zitten en zelfs als die ingeklapt staan door -1, zal ik die lezen. En dat zijn meningen of zienswijzen die totaal niet overeenkomen met de mijne maar door de manier van uitleggen toch een meerwaarde zijn. Je moet niet dezelfde mening te hebben om een mening op prijs te kunnen stellen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:28
Mangu429 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:39:
Het strengere modereerbeleid gaat niet helpen bij de eeuwige strijd-discussies aangezien opvattingen uit beide kampen prima +3 kunnen zijn.
Nou, dat lijkt me wat stellig. Een +3-post zou kennis en inzichten moeten toevoegen aan de discussie. Geen meningen. Dat er discussie zal blijven bestaan lijkt me duidelijk, en dat beide kampen +3'tjes kunnen scoren is ook absoluut waar, maar niet zómaar. Dat zou alleen met deugdelijke posts moeten gebeuren.

Ik zie er geen probleem in als een discussie gevoerd wordt met goed onderbouwde posts en dat beide kampen +3'tjes oogsten. Maar dat moet dan wel zijn omdat de inhoud van een reactie 'het neusje van de zalm' is, niet omdat medestanders een matige reactie gaan omhoogmodden met +3'tjes.
+3-reacties verkondigen kennis en inzichten waar het publiek wat van kan opsteken. Belangrijk is dat de informatie afkomstig is van een persoon met autoriteit of beargumenteerd wordt door bijvoorbeeld eigen ervaringen van de schrijver of door verwijzingen naar ervaringen van anderen of relevante bronnen. Ongefundeerde kreten, hoe interessant ook, zijn geen +3 waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 20:23

Creesch

bla bla!

RxTweak schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:01:
terwijl ik echt geen doodsbedrijgingen stuur of ruzies met mensen zoek. Normaal neem ik de -1 scores gewoon voor lief omdat er geen concequenties aan zitten.
Net ook op het frontpage bericht gereageerd op een vergelijkbare redenering waar het nog ging om "Maar ik bedreig niemand, ik scheld niet. en hier heb jij het over doodsbedreigingen en ruzie zoeken.

Dit zijn uitersten van een schaal waarbij het heel goed kan zijn dat je al wel in dezelfde categorie bezig bent op die schaal. Nee, je gedrag voldoet niet aan de meest extreme definitie van die schaal. Maar dat geeft alleen maar aan de er wellicht mensen zijn die het nog slechter doen dan jij, niet dat je misschien nog een verbeterslag hebt te maken.

Ik heb dan ook echt heel veel moeite met dit soort redenaties omdat je eigenlijk zegt dat zolang er mensen zijn die ergere zaken doen alles wat jij doet, maar oké zou moeten zijn. Dat is uiteraard niet hoe het werkt.

Daarnaast is het dus feitelijk al langer duidelijk dat je flauwe grappen weinig gewaardeerd worden, maar ben je er tot nu toe wel mee doorgegaan. Je geeft in feite goed aan waarom er wellicht het e.a. moet veranderen.

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
nvm zie het al

[ Voor 96% gewijzigd door mugenmarco op 21-09-2022 12:36 ]

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:40

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ulysses schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:42:
[...]

Dat is niet hoe ik de trend waarneem. Een klein deel van de samenleving heeft een podium gekregen door corona onder andere en schreeuwt zich kennelijk overal vooraan. Het is nu aan ons, welwillende en redelijke mensen om daar paal en perk aan te stellen. Tweakers kan prima haar huisregels inrichten zodat deze danig verschillen van bijvoorbeeld GeenStijl. En niemand wordt gedwongen hier te blijven als het hem of haar niet bevalt dat er niet dezelfde cultuur heerst.
Het is niet een klein deel. Je ziet dit ook terug in de politieke debatten bijvoorbeeld. https://www.aivd.nl/onder...aarverslag-2021/voorwoord

Usenet handleidingen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Moonsugar schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:22:
[...]

Ik snap je helemaal! Belangrijk om te weten: wij kunnen goed het verschil zien tussen mensen die soms een -1 vangen door meningmodders of iemand die systematisch de sfeer verpest door veel ongewenste comments te plaatsen, dat is waar het hier om gaat. Meningmodders vallen ook op en zullen bij aanhoudend misbruik van het systeem de rechten verliezen.
*knip*. Dit heeft echt helemaal niks met censuur te maken. En aangezien het een sfeer verpestende offtopic discussie met zich mee brengt, is het bij deze weg.

[ Voor 29% gewijzigd door rens-br op 22-09-2022 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:04
offtopic:
@680x0 als je naar sites als nu.nl kijkt en je daar ziet waarom soms de reacties uitgezet worden heeft dat echt helemaal niks te maken met terechte kritiek maar met vooral discriminatie / haat jegens anderen

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:01

aap

Een vraag over het bepalen van de gemiddelde reactiescore:

Een ongemodereerd bericht wordt als een grijze 0 getoond. Telt zo'n reactie ook als een 0 mee voor het reactiegemiddelde? Of worden ongemodereerde reacties niet meegeteld?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 13:51
disclaimer (ja tegenwoordig blijkbaar nodig) : Dit is naar niemand kwetsend, grof of onvriendelijk bedoeld maar ik ben ouderwets en zeg wat ik vind zonder het in gender neutrale kleuren kado papier te verpakken.

Ik vind dit een ronduit idioot systeem dat absoluut niet doordacht is en ronduit een dikke middelvinger naar velen die al JAREN zeggen dat er wat moet gebeuren aan mensen die mismodden.

Keer op keer heb ik al geroepen dat er zonder enige reden verkeerd gemod word en keer op keer moest ik een post aan maken voor mismoderatie tot ik het zat was. Resultaat is blijkbaar dat mijn score het volgende is: 5.175 (0,379 gemiddeld) #84
Kortom dit is nooit en te nimmer meer recht te breien.

Dus doordat mensen mij mismodden en ik geen zin meer had om iedere post actief te bevechten kan ik nooit meer modden. Dus een faal in het systeem wat al jaren geleden opgelost had moeten worden is de oorzaak van die score en er word gedaan alsof ik het probleem ben.Voelt een beetje als een bes in de rug.

Dan punt 2 :

Waarom geld een score die notabene veroorzaakt is door anderen die verkeert modden als mijn score of IK wel of niet goed kan modden? waarom kan een ander effectief mijn modstatus beïnvloeden.Dat is absurd krom en ronduit stupide als je het mij vraagt.
Met zulke goede devs had je toch wel een beter systeem kunnen bedenken dan iemand af te straffen voor het gedrag van een ander.

Denk aan een nieuw mod score systeem dat afwijkingen van de eind stand berekend en daar een mod score op baseerd bij iedere post die minimaal 10 moderaties heeft (anders krijgt een enkele -1 geen lage score als het een troll mod is bijvoorbeeld).

Ik voel me op zijn simpels gezecht genaaid door deze maatregel en eigenlijk gedwongen een nieuw account te maken waardoor ik niet alleen van die figuren die dit veroorzaakt hebben verlost ben maar ook met een uurtje weer een score van 250 heb wat dat weegt blijkbaar minder zwaar als bijna 20 jaar lid zijn en mijn algemene karma score van 217.992...

Ik zou echt willen vragen hier nog een keer serieus naar te kijken want ergens gaat het volgens mij goed mis met deze manier van werken. nieuwe troll accounts worden beloond oude accounts zijn de dupe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
aap schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:49:

Een ongemodereerd bericht wordt als een grijze 0 getoond. Telt zo'n reactie ook als een 0 mee voor het reactiegemiddelde? Of worden ongemodereerde reacties niet meegeteld?
Dit is ook een dingetje denk ik. ik heb ENORMM veel 0 reacties ik denk dat die ook een deel van het probleem kunnen zijn. maar goed zoals de rest van mijn posts vind ik het belachtelijk dat iemand anders zijn acties überhaupt mijn mogelijkheid tot modden kunnen beïnvloeden. Iemand zijn reacties en mod skills hebben niets met elkaar te maken.
Je kan prima goed modden en waardeloze posts plaatsen of waardeloze posts plaatsen en goed modden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:19

jelle.

Product Owner
Topicstarter
aap schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:49:

Ongemodereerde reacties worden niet meegeteld. Een score van 0 (geel ipv grijs) telt wel mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
computerjunky schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:52:
[...]

Dit is ook een dingetje denk ik. ik heb ENORMM veel 0 reacties ik denk dat die ook een deel van het probleem kunnen zijn. maar goed zoals de rest van mijn posts vind ik het belachtelijk dat iemand anders zijn acties überhaupt mijn mogelijkheid tot modden kunnen beïnvloeden. Iemand zijn reacties en mod skills hebben niets met elkaar te maken.
Je kan prima goed modden en waardeloze posts plaatsen of waardeloze posts plaatsen en goed modden...
Hier zie ook ik problemen. Liever zie ik een "het percentage ongewenste posts in de afgelopen x weken/maanden moet beneden een grenswaarde liggen" icm een relatief makkelijk te behalen karmagrens.

Dit voorkomt dat oude accounts lang last hebben van een verleden (en andersom, dat iemand weken kan trollen want een lekkere buffer uit het verleden). Ook voorkomt het dat 0 (niet gewenst, niet direct ongewenst) behoorlijk meeweegt.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
555 (0,813 gemiddeld)

Hebben jullie uitgerekend hoeveel zeer-actieve modders jullie overhouden om zo de scores ook op juiste waarde te krijgen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fgghhf
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09-2022
Webgnome schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:46:
offtopic:
@680x0 als je naar sites als nu.nl kijkt en je daar ziet waarom soms de reacties uitgezet worden heeft dat echt helemaal niks te maken met terechte kritiek maar met vooral discriminatie / haat jegens anderen
Nu.nl zet de reacties uit als ze maar een beetje afwijkt van het standpunt van de redactie.

Wij willen geen moderatiecapaciteit verspillen aan een oud bericht, zien je graag terug bij een ander bedicht(nog maar een paar uur oud).

Wij hebben de moderatie gesloten voor vandaag morgen kun je bij andere berichten terecht.

Wij willen geen discussie/speculatie.

Nieuwsberichten maken kunnen ze niet maar smoesjes verzinnen als de beste.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik zou het denk ik ook eerlijker vinden om alleen te kijken naar posts/moderatiegedrag van max 6 maanden terug. je moet tweakers met een slecht verleden wel de kans geven om zich te kunnen verbeteren en zich opnieuw te bewijzen. anders is het uitzichtloos.

Ikzelf heb mij het afgelopen jaar weinig bezig gehouden met moderatie,toch was mijn modstatus met een paar klikken zo weer geactiveerd.

ora et labora

• fgghhf
mrc4nl schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:04:
ik zou het denk ik ook eerlijker vinden om alleen te kijken naar posts/moderatiegedrag van max 6 maanden terug. je moet tweakers met een slecht verleden wel de kans geven om zich te kunnen verbeteren en zich opnieuw te bewijzen. anders is het uitzichtloos.

Ikzelf heb mij het afgelopen jaar weinig bezig gehouden met moderatie,toch was mijn modstatus met een paar klikken zo weer geactiveerd.
Hij is bij iedereen zo weer geactiveerd, je hebt tot 2023 om aan de vereiste te voldoen.

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Niet van jou

computerjunky schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:50:
Ik vind dit een ronduit idioot systeem dat absoluut niet doordacht is en ronduit een dikke middelvinger naar velen die al JAREN zeggen dat er wat moet gebeuren aan mensen die mismodden.
Sorry, ik wil je niet aanvallen, maar ik heb het leeuwendeel van mijn posts onder invloed geplaatst en weet toch nog net 0,522 te behalen als gemiddelde. Daarbij heb ik naast deze kennelijke beneveling in het verleden ook een letterlijke afwijking soms met het ontopic houden - associatie noemt men dat in medisch jargon, was een symptoom dat mij lang plaagde.
Dus dit bij elkaar genomen, mijzelf als n=1 opvoerende, kan ik niet anders concluderen dat je blijkbaar kwalitatief niet de meest hoogwaardige inhoud hebt geplaatst op de FP. Zonder dit in diepte te hebben gecheckt nu even overigens. Mocht er wel een (groepje) moderator(s) zijn dat jou structureel downmod, dan lijkt mij dat heel goed traceerbaar. En zouden enkele meldingen kunnen volstaan in het kleine mismod topic.

Ken ik jou?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 11:45
Op het nieuwsbericht heb ik al gereageerd, maar hier zal ik nogmaals even reageren.

Ik ben, ten eerste, blij dat ook bij Tweakers dit zichtbaar is geworden. MIjn persoonlijke mening is ook dat Tweakers de laatste tijd steeds minder gezellig aan het worden is. De reacties worden harder naar elkaar. Maar ik denk dat de aanpassingen onvoldoende zijn.

Waar ik wel blij mee ben is de aanpassing van moderator van frontpage. Ik denk dat het ook tevens het maximale is wat er uitgehaald kan worden. Ik denk nog steeds dat het huidige systeem veroudert is en niet meer bij de huidige community en tijd past. Vroeger gaf je een +3 aan iemand die alles goed heeft uitgewerkt. Tegenwoordig krijg je een +3 als je een populaire mening krijgt. Ook ik heb dit gemerkt en vind dat, sommige reacties die ik op frontpage heb gepost en een 3 krijgen, helemaal geen 3 waardig.

Maar voor de rest denk ik dat de aanpassingen onvoldoende zijn. Mijn idee van een community is dat we elkaar helpen om samen in kennis door te groeien. In veel topics gebeurt dit en zit er behoorlijk wat kennis, maar de drempel om daar als beginneling in te posten is vaak hoog. Het zijn dezelfde Tweakers waar vaak de discussie verder over gaat. Is er een discussie gaande en heb je een andere vraag dan mag je blij zijn dat je een reactie krijgt (ook al is die goed onderbouwd).

Als ik op tweakers forum kijk dan zie ik veel topics overvallen worden door reacties in de trend van "Wat heb jij al gevonden" en "Wat zegt Google". Tuurlijk moet je niet kwakkeloos een topic aanmaken op tweakers en de rest het huiswerk laten doen, maar ik merk hier toch een verharding in die ik op veel andere sites toch minder zie (b.v. Reddit). Ben je totaal in paniek omdat je onderdeel bent van een scam en ben je 10.000 euro kwijt geraakt? Dan zullen de Tweakers het er nog even lekker inwrijven doordat de eerste paar reacties duidelijk aangeven hoe dom TS is geweest.

Ik merk dat ik sommige beginnersvragen helemaal niet meer durf te stellen op tweakers en daardoor naar Facebook groep/Subreddit ga om de vraag te stellen (waar soms ook nog meer expertise te vinden is). Ik krijg soms het idee dat Pepper meer behulpzamer is met het beantwoorden van vragen over een product dan bij tweakers.

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Niet van jou

grote_oever schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:09:
...
Dan zullen de Tweakers het er nog even lekker inwrijven doordat de eerste paar reacties duidelijk aangeven hoe dom TS is geweest.
...
Ik merk dat ik sommige beginnersvragen helemaal niet meer durf te stellen op tweakers en daardoor naar Facebook groep/Subreddit ga om de vraag te stellen (waar soms ook nog meer expertise te vinden is).
..
Dit was de kern van mijn kritiek ook een beetje. En ik vind het jammer dat die sfeer is ontstaan of soms gedoogd kennelijk.
Je schrijft hier dingen op waar een community zich voor zou mogen schamen.
Mijn benadering is echter toch vanuit het positieve: Wat kan ik doen om het beter / anders / mooier te maken. Dingen die buiten mijn invloedcirkel liggen kan ik hooguit eens benoemen maar gebeurt er dan niks dan is weglopen ook altijd een antwoord.
Gelukkig, en zo heb ik dit onderwerp en de .plan opgevat, is er nu binnen de kopstukken van de crew consensus dat dit niet is hoe Tweakers verder wil, en ik denk dat we vanuit die gedachte opnieuw elkaar mogen leren kennen.
Het is niet gisteren ontstaan, en zal morgen nog niet weer helemaal beter zijn en perfect zal het nooit worden. O-)

Ken ik jou?

Anoniem: 235883

hoe kan ik de moderatie tool uitzetten? Ik wil hier niet meer aan deelnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Ulysses schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:06:
[...]

Sorry, ik wil je niet aanvallen, maar ik heb het leeuwendeel van mijn posts onder invloed geplaatst en weet toch nog net 0,522 te behalen als gemiddelde. Daarbij heb ik naast deze kennelijke beneveling in het verleden ook een letterlijke afwijking soms met het ontopic houden - associatie noemt men dat in medisch jargon, was een symptoom dat mij lang plaagde.
Dus dit bij elkaar genomen, mijzelf als n=1 opvoerende, kan ik niet anders concluderen dat je blijkbaar kwalitatief niet de meest hoogwaardige inhoud hebt geplaatst op de FP. Zonder dit in diepte te hebben gecheckt nu even overigens. Mocht er wel een (groepje) moderator(s) zijn dat jou structureel downmod, dan lijkt mij dat heel goed traceerbaar. En zouden enkele meldingen kunnen volstaan in het kleine mismod topic.
Je negeert leuk een deel van mijn post waarin ik aangeef dat ik lang mod trolls heb moeten bevechten die min modden puur omdat ze iets tegen mij hebben. meerdere zijn er aangepakt maar niet allemaal en op een gegeven moment heb ik het opgegeven. Dit beïnvloed wel de score drastisch.

Verder zegt het nog steeds HELEMAAL niets over mijn mod skills...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Anoniem: 235883 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:18:
hoe kan ik de moderatie tool uitzetten? Ik wil hier niet meer aan deelnemen.
Je bedoelt het ontvangen van moderaties? Ik zie niet in hoe het logisch om te vragen of jij uitgesloten kan worden van het ontvangen van moderaties.
Het geven staat dus nu standaard uit en kan je aanzetten als je voldoet aan de criteria.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:27

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik doe met een reden geen moderaties (of zelfs nooit gedaan dat ik me kan herinneren), vanuit het principe dat ik het systeem an sich geen degelijke oplossing vind. Hoewel ik het een goed streven vind, blijf ik redelijk skeptisch, regels zijn regels, maar veranderen de mens niet.

Ik blijf van mening dat objectief modereren simpel niet bestaat, zelfs als een gemiddelde van een reactie op +1 komt, als je de verdeling kijkt bij de moderatie is het spectrum van 'objectief' nagenoeg zo groot als er meningen zijn. En eerlijk.. als T.net zoek je dit ergens ook wel een beetje op. Hoe gevoeliger het bericht, hoe groter het spectrum van meningen (en moderatie), logisch hoort daar je nodige blikje 'tuig' tussen, maar in zulke gevallen zou ik bijna overwegen om simpelweg reacties te gaan uitschakelen.

Goed, met een gemiddelde score van 0.784 op plek #24, vraag me ik me wel eerlijk af of ik nu de braafste van de klas ben, of dat echt veel 'foute boel' rondloopt (ik lees lang niet alle reacties, zeker de reactie-op-reactie-op-reactie dingen niet).

(stukje humor ergens, waar speciaal dit topic is gemaakt voor de discussie, staat de reacties op het bericht inmiddels ook op 5 pagina's)
grote_oever schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:09:

Als ik op tweakers forum kijk dan zie ik veel topics overvallen worden door reacties in de trend van "Wat heb jij al gevonden" en "Wat zegt Google". Tuurlijk moet je niet kwakkeloos een topic aanmaken op tweakers en de rest het huiswerk laten doen, maar ik merk hier toch een verharding in die ik op veel andere sites toch minder zie (b.v. Reddit). Ben je totaal in paniek omdat je onderdeel bent van een scam en ben je 10.000 euro kwijt geraakt? Dan zullen de Tweakers het er nog even lekker inwrijven doordat de eerste paar reacties duidelijk aangeven hoe dom TS is geweest.
Die verharding is overal, het is slechts waar het je in 'jouw scope van interesse' toevallig meer/minder opvalt. Genoeg topics ook op reddit zijn dit of lager niveau, het is alleen de omvang van die site dat zoiets minder opvalt (ergens het gevoel dat forum wel 'rustiger' is geworden qua activiteit).

Er is altijd wel iets te zeggen over de eerste reacties, maar ook over de reden/doel van het maken van een topic (de befaamde 'offerte topics' vind ik altijd typerend). Maar daar stopt het niet, de directe discussie erna is al meteen een IANAL gooi met wetten discussie (zeker de koop/garantie topics), het simpel afschuiven op 1 partij afschuiven vind ik redelijk kort door de bocht. Toegegeven.. geld kwijtraken door een NFT/rugpull geeft toch wel een grijns op m'n bek, al zal ik dat lang niet altijd zo laten blijken :P
Carpento schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:06:
Nou, dat lijkt me wat stellig. Een +3-post zou kennis en inzichten moeten toevoegen aan de discussie. Geen meningen. Dat er discussie zal blijven bestaan lijkt me duidelijk, en dat beide kampen +3'tjes kunnen scoren is ook absoluut waar, maar niet zómaar. Dat zou alleen met deugdelijke posts moeten gebeuren.
[...]
SinergyX in 'Nvidia brengt GeForce RTX 4090 in oktober uit, RTX 4080-gpu's volgen in november'

Duidelijk hierbij, dit gaat niet om de inhoud van mijn reactie, dit gaat over het systeem van moderatie vs objectief vs 'overruling', ga je 140 man opnieuw opvoeden hoe ze wel moeten moderen? Moet een powermod afblijven van posts die door 'het publiek' duidelijk als +3 worden gezien? Of is de kern van +3 vanaf de basis al niet goed? Immers 2/3de van de score is +3 gezet.

(oja, ik wil wel mijn +3 voor mijn berekening, prima dat je er anders van maakt, maar een +3 score is +3 score :+

[ Voor 16% gewijzigd door SinergyX op 21-09-2022 13:29 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fgghhf
Creesch schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:21:
[...]

Je bedoelt het ontvangen van moderaties? Ik zie niet in hoe het logisch om te vragen of jij uitgesloten kan worden van het ontvangen van moderaties.
Het geven staat dus nu standaard uit en kan je aanzetten als je voldoet aan de criteria.
Je hoeft niet te voldoen aan het criteria, dat is pas in 2023.

Ik voldoe ook niet maar heb wel de modstatus succesvol geactiveerd, even de tutorial doornemen en klaar.

Anoniem: 235883

Creesch schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:21:
[...]

Dat is niet mijn vraag en ook zeker niet wat ik bedoel.

Ik wil de tool uitzetten aan mijn kant zodat ik geen FP moderaties meer kan/hoef te doen. aangezien ik het niet in de instellingen kan vinden waar ik het uit kan zetten vraag ik het hier. Dus de moderatie tool uitzetten. Zeg maar februari 2023 voor zijn. :)

Dat je eruit haalt dat ik de moderatie op mij wil uitzetten vind ik een hele rare redenering.

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Niet van jou

computerjunky schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:20:
[...]
Verder zegt het nog steeds HELEMAAL niets over mijn mod skills...
Nu heb ik wel even een paar van je recente bijdragen erbij gepakt. In jouw geval lijkt het mij inderdaad een pleidooi om niet de hele history maar de laatste 6 a 12 maanden te pakken inderdaad.

Ken ik jou?

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
jelle. schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:57:
[...]
Ongemodereerde reacties worden niet meegeteld. Een score van 0 (geel ipv grijs) telt wel mee.
Hopelijk wordt er niet aan cherry picking gedaan want het viel me vorige keer erg op dat veel van de vragen onbeantwoord beleven.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• computerjunky
fgghhf schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:23:
[...]

Je hoeft niet te voldoen aan het criteria, dat is pas in 2023.

Ik voldoe ook niet maar heb wel de modstatus succesvol geactiveerd, even de tutorial doornemen en klaar.
Ja en nee want volgend jaar word hij gewoon weer uitegeschakeld en voor velen is dat PERMANENT omdat de score nooit meer recht te trekken is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuzuYgSW8SSSK3c3sB7bKuytEfo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VwNKd71fLsTYbVHrV6jDu3nf.png?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik met 19k reacties ooit nog deze score omhoog halen? En ja de eerste jaren waren waarschijnlijk niet best omdat mijn taal nog niet goed was maar het is voor mij godsonmogelijk om de score met 50% te verhogen. Dat betekend dat ik over 10k reacties in een paar maanden een score van 1 of hoger moet hebben.

Dit idee is flawed voor alles behalve relatief nieuwe accounts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Ulysses schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:27:
[...]

Nu heb ik wel even een paar van je recente bijdragen erbij gepakt. In jouw geval lijkt het mij inderdaad een pleidooi om niet de hele history maar de laatste 6 a 12 maanden te pakken inderdaad.
Hierboven mijn profiel. Zoals je kan zien is het voor mij simpelweg onmogelijk om het ooit nog recht te breien. En ik denk dat afgelopen 6 of 12 maanden idd al een heel ander beeld geeft maar ook in de afgelopen 12 maanden heb ik nog last gehad van deze mismodders.
Maar gezien het nog een paar maanden actief blijft zou ddit zonder mismodders komende maanden zichzelf op moeten lossen met did systeem. Het probleem is idd vooral dat het onmogelijk is om het nog recht te trekken en velen duizenden met mij.

[ Voor 31% gewijzigd door computerjunky op 21-09-2022 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furrr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-03 13:15
*knip* Graag constructief reageren.

[ Voor 81% gewijzigd door Gonadan op 21-09-2022 13:44 ]

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-05 17:05

thof

FP ProMod
Furrr schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:32:
Hoe zou je het anders willen zien? Helemaal geen moderatie meer op de FP en dan alles maar laten staan? Of heb je andere ideeën?

[ Voor 27% gewijzigd door Gonadan op 21-09-2022 13:45 . Reden: citaat aangepast ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:39

[ Voor 87% gewijzigd door Gonadan op 21-09-2022 13:45 ]

• Robbierut4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-05 13:00
computerjunky schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:30:

Hoe kan ik met 19k reacties ooit nog deze score omhoog galen? En ja de eerste jaren waren waarschijnlijk niet best omdat mijn taal nog niet goed was maar het is voor mij godsonmogelijk om de score met 50% te verhogen. Dat betekend dat ik over 10k reacties in een paar maanden een score van 1 of hoger moet hebben.
Ik hoop dat jou situatie een uitzondering is, met zoveel posts met klaarblijkelijk lage moderatie.

Maar tegelijkertijd is de oplossing ervoor (veel inhoudelijk nuttige reacties die iets toevoegen) juist een positief ding imho. Want de FP zijn de reacties, niet de artikelen. Als dit systeem jou kan motiveren om reacties te plaatsen die iets toevoegen (mogelijk zelfs een +2 of +3 reactie) dan wordt tweakers alleen maar interessanter om te bezoeken.

• jelle.

jelle.

Product Owner
Topicstarter
Blubkens schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:30:
Hopelijk wordt er niet aan cherry picking gedaan want het viel me vorige keer erg op dat veel van de vragen onbeantwoord beleven.
Wat bedoel je precies? Vragen die in dit topic gesteld worden? We reageren met meerdere mensen in dit topic vanuit ons eigen expertise, ik doe dat voor product-gerelateerde en technische zaken. Het kan soms echter even duren voordat we reageren. Maar als je ergens een antwoord op mist, dan geef dat vooral even aan :)

• fgghhf
Wie moet dan de moderatie gaan doen??

[ Voor 36% gewijzigd door Gonadan op 21-09-2022 13:47 . Reden: citaat aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Anoniem: 235883 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:27:
[...]

Ik wil de tool uitzetten aan mijn kant zodat ik geen FP moderaties meer kan/hoef te doen. aangezien ik het niet in de instellingen kan vinden waar ik het uit kan zetten vraag ik het hier. Dus de moderatie tool uitzetten. Zeg maar februari 2023 voor zijn. :)
Die staat dus al uit, je moet nu ook al actief aangeven dat je wil gaan modereren.
Dat je eruit haalt dat ik de moderatie op mij wil uitzetten vind ik een hele rare redenering.
Ik heb wel gekkere vragen gezien in vergelijkbare context waar een aankondiging werd gedaan die ging over veranderingen van aanpak betreffende een online community.

Het "hier niet aan willen deelnemen" zonder specifiek te zijn over "hier" kan soms ook betekenen dat mensen het algehele systeem bedoelen. En ja, ik heb in de 25 jaar dat ik nu op het internet actief ben mensen letterlijk zien vragen of ze uitgesloten kunnen worden/immuniteit kunnen krijgen van nieuw beleid zoals dit.

Daarom dus dat ik navroeg wat je precies bedoeld en het vanuit mijn perspectief dus helemaal geen rare redenering.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
[...]

Hoe kan ik met 19k reacties ooit nog deze score omhoog galen? En ja de eerste jaren waren waarschijnlijk niet best omdat mijn taal nog niet goed was maar het is voor mij godsonmogelijk om de score met 50% te verhogen. Dat betekend dat ik over 10k reacties in een paar maanden een score van 1 of hoger moet hebben.

...
Ik ben het met je eens dat hier een oplossing voor moet komen.

• Creesch

Creesch

bla bla!

Hoe zie je dat voor je? Dat alles maar moet kunnen? Dat zou al snel een stap zijn naar de situatie waar men dus juist vanaf wil want dan introduceer je effectief de tolerantie paradox en als je daar aan twijfelt, vraag ik je vriendelijk te kijken naar websites waar inderdaad geen moderatie plaats vind.

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 21-09-2022 13:47 . Reden: citaat aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furrr
thof schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:33:
[...]

Hoe zou je het anders willen zien? Helemaal geen moderatie meer op de FP en dan alles maar laten staan? Of heb je andere ideeën?
Geen moderatie lijkt me niet handig.

Het behandelen zoals elke andere news reactie functie wel.
Gewoon laten gaan en modden indien nodig, precies zoals het al jaren in het forum gedaan wordt.

Laat mensen gewoon reageren en hun mening geven. Mod daarop, staan er zaken tussen die niet kunnen / grensoverschrijdend / niet in de commerciële belangen passen, dan pas ingrijpen.

Het huidige systeem voegt niets toe, is onnodig complex en frustrerend. Niemand snapt er iets van omdat het onlogisch is op het eerste gezicht. Je moet je er eerst minimaal een half uur in verdiepen voordat het ‘klikt’. Is dat wenselijk? Neen.

Van mij hoeft er echt geen +/- systeem in te zitten.
Wil je perse een punten systeem in de reactie incorporeren dan graag met een simpele like systeem (zoals praktisch globaal door elke nieuws page gehanteerd wordt) Maar ook zonder like systeem prima te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furrr
Creesch schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:43:
[...]

Hoe zie je dat voor je? Dat alles maar moet kunnen? Dat zou al snel een stap zijn naar de situatie waar men dus juist vanaf wil want dan introduceer je effectief de tolerantie paradox en als je daar aan twijfelt, vraag ik je vriendelijk te kijken naar websites waar inderdaad geen moderatie plaats vind.
Waarom zo complex joh? Waarom het wiel opnieuw willen uitvinden?

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:06

Dazzler2120

FP ProMod
SinergyX schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:22:
[...]

Goed, met een gemiddelde score van 0.784 op plek #24, vraag me ik me wel eerlijk af of ik nu de braafste van de klas ben, of dat echt veel 'foute boel' rondloopt (ik lees lang niet alle reacties, zeker de reactie-op-reactie-op-reactie dingen niet).

[...]
Volgens mij gaat die ranking waar je #24 bent over de aantal comments, niet over de kwaliteit (score) van die comments. Zo sta ik bv. met 107 comments en 0,964 als score op plek #10xxx

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04 10:58
fgghhf schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:34:
[...]

Wie moet dan de moderatie gaan doen??
Niemand. Gewoon geen reacties meer op de FP.

Een op internet behaalde score wat 0 waarde heeft in het echte leven.
Wat voor waarde voegt het toe? -1 0 +1 +2 ?

Je koopt er niets voor.
thof schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:33:
[...]

Weg met moderatie systeem. Geen reacties meer op de FP.
Daarnaast misschien op het forum een post voor een constructief discussie dialoog.
Waar objectief naar gekeken wordt door de moderators.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:23
Ik heb het topic even snel doorgelezen, maar volgens mij is dit niet helemaal de juiste richting op. Als je buiten de boot valt qua mening wordt je weggestoten, waar ik persoonlijk ook de anti-mening graag lees. Want ookal is het een 'domme' opmerking, het antwoord erop is regelmatig wel goed. Het komt best veel voor dat iemand de moeite neemt onderbouwt te reageren.

Graag breng ik het systeem van StackOverflow even naar voren
Het werkt simpeler dan wat jullie hier nu hebben en bied tegelijk veel meer controle:
  • Een Upvote/downvote. Vertaald naar tweakers zou dit kunnen zijn 'hoe goed is deze reactie'. Een relevant grapje zou dan bijv ook kunnen. Een downvote is niet oneens, maar 'onzin, verkeerd, zonde van je leestijd'. Dus als je het oneens bent is het niet de bedoeling dat je het downvote. Als het een opmerking is (goed of slecht) zonder enige onderbouwing of aanleiding downvote je
  • 'Flag as' - Een klein keuzelijstje met waarom je m markeert. Kan 'teveel offtopic' zijn, 'onzin', troll' etc
Dan kun je dus zinnig discussie promoten (handhaving is dus dat het antwoord zinnig is, niet wel/niet eens) en flaggen voor de spam. Door ook aantal votes te plaatsen (naast hoeveel up/down) kun je gelijk ook inzien hoeveel interactie een antwoord heeft.

Complimentje?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik mis echt totaal het verband tussen je moderatievaardigheid en je reactiescore. In plaats van kijken of je moderaties kloppen gaan we kijken hoe je gemodereerd wordt ondanks dat we weten dat het modsysteem ruk is.

*knip*. Reageer constructief en netjes.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 22-09-2022 09:59 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Furrr schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:44:
[...]

Waarom zo complex joh? Waarom het wiel opnieuw willen uitvinden?
Omdat het wiel wat je schetst geen wiel is maar meer een zeshook/hexagoon waarmee je ook wel vooruit komt maar die totaal niet ideaal werkt. Gezien het artikel mag het duidelijk zijn dat die aanpak op het forum ook anders zal worden bijvoorbeeld aangezien e.a. niet werkt.

[ Voor 16% gewijzigd door Creesch op 21-09-2022 13:49 ]

• mslik
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-10-2023
Ik vind het allemaal prima. Als het er daar beter op wordt lijkt het me een goed idee.

Ik vroeg me alleen wel af hoe je dan weer moderatie rechten kunt krijgen. Dat lees ik zo snel niet terug (maar kan het ook gemist hebben natuurlijk)

It's not the years in your life that count, but the life in those years

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erendiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-04 12:51
Wat ik jammer maar ook zeer kwalijk vind op Tweakers is dat op de grootste en meest bekende tech-site van Nederland (wellicht ook van de Benelux), er heel snel politieke en sociaal culturele onderwerpen erbij worden gehaald. Ik heb niet zitten turven, maar zo vaak zag ik dat "medetweakers" er totaal geen verstand van hadden, maar hier enkel misschien uit verveling hun mening verkondigen over landen en (geo)politiek.

Maar het geeft ook een aardig beeld, wat er onder bepaalde mensen leeft en hoe de gedachtegang over bepaalde materie is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
fgghhf schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:59:
[...]

Nu.nl zet de reacties uit als ze maar een beetje afwijkt van het standpunt van de redactie.
Bij Nu.nl wordt je reactie ook 9/10 niet direct geplaatst: die worden eerst goedgekeurd, om soms alsnog verwijderd te worden. Reageren op Nu.nl is geen pretje, want als het niet in het straatje van Nu.nl past wordt je reactie toch niet geplaatst.

Hoe het bij Nu.nl gedaan wordt, is een voorbeeld van hoe het juist niet zou moeten: mensen hebben een mening, maar omdat het niet in het straatje past. Worden deze niet gepubliceerd, op een gegeven moment ga je dan radicaliseren als je reacties keer op keer tegengehouden worden.

Ik overdrijf: maar als je mensen het onmogelijk probeert te maken, om te reageren. Dan moet je niet verbaasd zijn, dat er vroeg of later iemand zich zodanig uitgesloten voelt. Dat ze de gehele internet autoriteit verachten en ze plotseling in het hoofdkantoor van de NOS staan....

In 2015 gebeurd....

Mensen worden extremer in hun reacties, maar hele groepen die voelen zich buitengesloten en in hun thuissituatie hebben ze geen sociaal leven. Dus langzaamaan beginnen ze te vervreemden, zo heb je ook groepen mannen die vrouwenhaat ontwikkelen. Omdat ze geen vrouw mee kunnen krijgen....

Mij lijkt het verstandig, om de drempel niet te hoog te leggen en aardig naar elkaar blijven. Alleen politieke discussies is iets, waar schijnbaar alleen een kamp welkom is. Wanneer je openlijk er vooruit komt, dat je de PVV of Fvd aanhangt. Dan ben je toch niet welkom in de discussie, want er wordt van je verwacht om de ideeën van je politieke leider/idiool te verachten.

• Furrr
Creesch schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:48:
[...]

Omdat het wiel wat je schetst geen wiel is maar meer een zeshook/hexagoon waarmee je ook wel vooruit komt maar die totaal niet ideaal werkt. Gezien het artikel mag het duidelijk zijn dat die aanpak op het forum ook anders zal worden bijvoorbeeld aangezien e.a. niet werkt.
Om maar aan jouw metafoor aan te haken; Het is op dit moment een zeshook/hexagoon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Gaat er ook wat gedaan worden aan de moderators die met regelmaat hebben bijgedragen aan een verkeerde toon van een debat? Of wordt er op subjectieve voet doorgegaan, waarbij alleen zaken die niet binnen hun eigen opvattingen passen worden aangepakt.

Dit lijkt weer een totale deja vu met de Tweakers Plus implementatie een tijdje terug. Totale disconnectie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 11:45
Nota bene tijdens het typen van mijn vorige post krijg ik een notificatie dat er wederom een bericht van mij gemod is door een moderator in een ander topic. Naam van deze moderator hier posten is gelijk vragen voor problemen. Tuurlijk kan ik hier een discussie over starten in het topic over modgedrag, maar het blijft vaak onzinnige discussies. Want het wordt een wellus/nietus discussie.

Ik weet precies wat ik in het bericht heb getypt en vind het zelf totaal niet offtopic. Dit maakt het reageren in topics gewoon harder en minder leuk.

[ Voor 6% gewijzigd door grote_oever op 21-09-2022 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
Ik denk dat het goed is dat er meer naar gekeken wordt bij zowel FP als forum zelf. Maar onderstaande is wel een ding ja. Als je nu al veel reacties hebt en een te lage score ben je eigenlijk voor de komende jaar uitgespeeld.

Aan de andere kant hecht ik persoonlijk niet veel waarde aan het kunnen scoren van anderen en zou ik me er niet heel druk om maken, maar het is wel bijzonder dat sommige mensen gewoon volledig buiten spel worden gezet op deze manier.

Wellicht een idee om voor dit soort gebruikers de optie te geven om zich te melden en dat er naar een score van de laatste 6 maand gekeken kan worden ipv de all time score.
[...]

Ja en nee want volgend jaar word hij gewoon weer uitegeschakeld en voor velen is dat PERMANENT omdat de score nooit meer recht te trekken is.

[Afbeelding]

Hoe kan ik met 19k reacties ooit nog deze score omhoog halen? En ja de eerste jaren waren waarschijnlijk niet best omdat mijn taal nog niet goed was maar het is voor mij godsonmogelijk om de score met 50% te verhogen. Dat betekend dat ik over 10k reacties in een paar maanden een score van 1 of hoger moet hebben.

Dit idee is flawed voor alles behalve relatief nieuwe accounts.

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:20
Ik heb de DM gekregen maar ik voldoe volgens de tekst aan de voorwaarden. Ik heb meer dan 250 karmapunten en mijn gemiddelde reactiescore is hoger dan 0.5. Kan iemand hier naar kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het is duidelijk dat velen de mogelijkheid tot modereren en reageren als een "recht" zien, in plaats van als een "privilege"

Ik ben jaren geleden mijn moderatie-rechten kwijtgeraakt (volkomen terecht!) en dat is heel goed voor mijn geestelijke gesteldheid geweest.

Sindsdien ben ik een betere Keypunchie, maar van het modereren blijf ik weg. Ik wil het niet eens meer. Wat is het punt?

Aan het einde van de rit is modereren "corvee".

[ Voor 6% gewijzigd door Keypunchie op 21-09-2022 14:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
Topicstarter
oohh schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:17:
Ik heb de DM gekregen maar ik voldoe volgens de tekst aan de voorwaarden. Ik heb meer dan 250 karmapunten en mijn gemiddelde reactiescore is hoger dan 0.5. Kan iemand hier naar kijken?
Dan kun je gewoon blijven modereren zoals je gewend was :) De DM hebben we ook gestuurd naar gebruikers die reeds voldoen, zodat iedereen op de hoogte is van de nieuwe eisen en de aanleiding hiervan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RxTweak
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:23
Creesch schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:28:
[...]
Daarnaast is het dus feitelijk al langer duidelijk dat je flauwe grappen weinig gewaardeerd worden, maar ben je er tot nu toe wel mee doorgegaan. Je geeft in feite goed aan waarom er wellicht het e.a. moet veranderen.
Ik heb zelf niet het heb idee dat ik heel vaak een -1 krijg op mijn grappen, waarom zeg je dat ik er dan toch mee door ben gegaan? Wat een onzin.

Tweakers is een community waar meer mensen komen met humor. :) Mijn ervaring is dat de grapjes van mede-tweakers vaak worden gedownvote, deze tweakers worden nu toch een beetje bestraft door het afnemen van moderatie rechten en dat is dan toch jammer. Het overkomt mij ook wel eens maar niet heel vaak.

Ik ben gewoon benieuwd of ik voortaan twee keer moet nadenken bij het plaatsen van een "leuke" grap aangezien er nu plots consequenties aan een -1 hangen en een -1 score toch een beetje de standaard is bij het plaatsen van een grap.

[ Voor 17% gewijzigd door RxTweak op 21-09-2022 14:42 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-04 13:11
Karmascore is met plusminus 7200 prima, reactie score helaas niet en dat kan ook nog wel eens een tijdje duren voordat die aan de bijgestelde norm gaat voldoen denk ik. Aangezien mijn huidige "scores" in 20 jaar zijn opgebouwd en ik nu 66 jaar jong ben
verwacht ik rond m'n 85ste weer te kunnen modereren.🤭

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moonsugar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:20

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
RxTweak schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:39:
[...]

Ik heb zelf niet het heb idee dat ik heel vaak een -1 krijg op mijn grappen, waarom zeg je dat ik er dan toch mee door ben gegaan? Wat een onzin.

Tweakers is een community waar meer mensen komen met humor. :) Mijn ervaring is dat de grapjes van mede-tweakers vaak worden gedownvote, deze tweakers worden nu toch een beetje bestraft door het afnemen van moderatie rechten en dat is dan toch jammer. Het overkomt mij ook wel eens maar niet heel vaak.

Ik ben gewoon benieuwd of ik voortaan twee keer moet nadenken bij het plaatsen van een "leuke" grap aangezien er nu plots consequenties aan een -1 hangen en een -1 score toch een beetje de standaard is bij het plaatsen van een grap.
Grappen horen in de meeste gevallen (je hebt altijd uitzonderingen) beoordeeld te worden met een 0. Dit omdat ze meestal off-topic zijn maar niet schadelijk. Een -1 gaat echt over een kwetsende opmerking of ongewenste zaken die tegen de huisregels ingaan.

Has wares if you have coin 💰

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GameNympho
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 23:13
Zelf zit ik al aardig wat jaren op Tweakers en om dan ineens zo beperkt te worden met een bepaalde ideologie, snap ik ten dele niet.
Maar ik hoef zelf er niet over na te denken, mijn moeder zei altijd, waar men mee omgaat......... , het is aan jezelf een onderscheid te maken in wat wel aan een discussie iets toe voegt, of dit nu een mening is of een link of een vraag. Zolang je netjes converseert, kan een ander hier juist weer een antwoord op geven, want niet een ieder vat iets en kan daar netjes over vragen of iets anders typen, maar om mensen nu een ieder over 1 kam te scheren ivm slechte en zelfs dreigende conversaties, dat is niet begrijpelijk, dat diegene geblockt worden of zelfs verwijderd is zeer begrijpelijk en deze personen zijn ook ongewenst.

edit;typo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
nldls schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:06:
Ik denk dat het goed is dat er meer naar gekeken wordt bij zowel FP als forum zelf. Maar onderstaande is wel een ding ja. Als je nu al veel reacties hebt en een te lage score ben je eigenlijk voor de komende jaar uitgespeeld.

Aan de andere kant hecht ik persoonlijk niet veel waarde aan het kunnen scoren van anderen en zou ik me er niet heel druk om maken, maar het is wel bijzonder dat sommige mensen gewoon volledig buiten spel worden gezet op deze manier.

Wellicht een idee om voor dit soort gebruikers de optie te geven om zich te melden en dat er naar een score van de laatste 6 maand gekeken kan worden ipv de all time score.

[...]
Ik mod ook niet echt veel maar dat is mijn probleem dan ook niet. Ik vind het ronduit bizar dat dit systeem dus oudere accounts discrimineert en dat je mod status af hangt van hoe iemand anders mod en niet hoe je zelf mod. Kortom slechte modders worden niet aangepakt tenzij hun reactiescore laag is. en dat heeft niets met modden te maken.

Mijn reacties blijven dus potentieel mismods ontvangen omdat deze personen beoordeeld worden op hun reacties en niet hun mod gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:06

Dazzler2120

FP ProMod
computerjunky schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:55:
[...]

Mijn reacties blijven dus potentieel mismods ontvangen omdat deze personen beoordeeld worden op hun reacties en niet hun mod gedrag.
Dit laatste klopt niet helemaal, voor het corrigeren van mismods bestaat dus dit topic; Het kleine-mismoderatietopic deel XXX
Daarnaast zullen de Powermods ook actie ondernemen op foutmodders die veelvuldig verkeerd modden.
Bij mismods worden de rechten ook uitgezet, zie bv. ook het topic Modstatus klachtenloket waar mensen vervolgens die rechten weer terug kunnen vragen.

Volgens mij is het geen waterdicht systeem, maar een groot deel van de verkeerde moderaties wordt op deze wel opgelost.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
computerjunky schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:55:
[...]

Ik mod ook niet echt veel maar dat is mijn probleem dan ook niet. Ik vind het ronduit bizar dat dit systeem dus oudere accounts discrimineert en dat je mod status af hangt van hoe iemand anders mod en niet hoe je zelf mod. Kortom slechte modders worden niet aangepakt tenzij hun reactiescore laag is. en dat heeft niets met modden te maken.

vandaar meegedacht in de oplossing door mensen in jouw situatie zich te laten melden en dat dan naar de laatste 6 maand gekeken kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:16
Ik ben blij met dit bericht. Ik zie ook een verharding/verhuftering op tweakers én in de maatschappij.

Echter is het spreekwoord dat ik toepas: wie goed doet wie goed ontmoet.

"Ik ben een drukke man met een eigen accugroothandel en ik post hier graag om anderen te helpen met feiten over accu's en aanverwant. Met liefde en passie doe ik dit omdat de burger recht heeft op eerlijke informatie en daarin merk ik geen verharding. Veel posters zijn blij met mijn bijdrage en zo zijn er weer andere tweakers met hun eigen expertise waar ik weer wat van kan leren", dat is hoe ik tweakers ervaar. En dit is hoe tweakers moet zijn.
Haat, nijd en pesterijen horen hier niet thuis en ik vind dat tweakers op dit punt harder mogen zijn met een ban of een tijdelijke ban om zo'n iemand te laten merken dat dergelijk gedrag niet geapprecieerd wordt. De waarschuwingen moeten sneller en duidelijker worden.

Is dit hard? Nee, het is een filter om onzuiverheden op te lossen. Een hele nieuwe sets aan regels haalt niet zoveel uit. Tweakers is zeker bedoeld om 'soms' te spuien, maar zei het progressief en zeker niet destructief!

Je ongenoegen uitten mag zeker en je mag zeker een eigen sterke mening hebben, maar juist dan ontbreekt het vaak aan sociale vaardigheden en komt het bericht slecht uit de bus. Wat we moeten streven is om iemand ook een kans te geven zijn/haar argument op te laten bouwen; dus constructief opbouwen en een mening respecteren.
We zijn allemaal anders en de maatschappij is ook moeilijk. Om iemand nu meteen te bannen als hij/zij eenmaal over de schreef gaat, gaat me veel te ver. De moderatoren zouden zo'n iemand kunnen vragen 'waarom' hij/zij zo reageert. Loopt het dan spaak dan is tweakers niet de juiste plek.

Wat ik zie in tweakers is een grote database gevuld met nuttige tips en trucs want we zijn tweakers, maar sociale vaardigheden om elkaar ook aan het woord te laten en elkaars mening te respecteren dienen ook een heel groot doel.

Ik run een eigen accugroothandel en ook hier zie je een verharding in de cultuur want klanten hebben vaker onterechte noten op hun zang en ik wijs ze daar dan ook op. Niet altijd leuk, maar ik zal altijd mijn best doen om een ander te respecteren en ik verwacht dat ze mij ook respecteren.

Heb je een rothumeur en wil je je ei kwijt dan is tweakers hier niet de beste plaats voor. Zoals ik al zei: spuien mag, maar laat een ander in zijn waarde en er is niets aan de hand. Ga je de vlammenwerper erop los gooien dan kun je logischerwijs ook verwachten dat je repliek terug krijgt.

Al met al ben ik blij dat de moderatoren de koppen bij elkaar buigen en iets willen doen aan de verharding/verhuftering op tweakers. Ik stem met alle 10 vingers voor :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:24
Wat mij vooral opvalt op Tweakers is de soms (te) elitaire houding van mensen.

Natuurlijk is het belangrijk je huiswerk te doen, en niet te gemakzuchtig zijn in je vraagstelling, maar daar zit ook een grens aan. Een topic/onderwerp moet ook voor beginners toegankelijk blijven, en niet slechts voor gevorderden die bij iedere beginnersvraag reageren met "Heb je de search al gebruikt?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
In 2009 is het moderatiesysteem getweakt.

Hierin staat onder andere:
[...]de nuttige reacties. In het oude moderatiesysteem bleven deze veelal op 0 of +1 hangen.

Het basisniveau 0 werd destijds 'Neutraal' genoemd. Eigenlijk het huidige +1
Is het daarom wel eerlijk om die oude scores mee te tellen? Ik heb daar eerder in het topic al een voorbeeld van gegeven, maar ik merk nu dat dit voor veel oude gebruikers geldt.

Ik pleit dus ook voor reactiescore die over een korter tijdsbestek wordt berekend, in ieder geval ná 2009

• XGmode
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:59
Ik voldoe net niet aan de eisen, omdat mijn reactiescore net onder het minimum zit.

Vind het jammer dat ik, die af en toe reageert en modereert, hierdoor straks buitengesloten wordt.
Door deze wijziging voel ik druk om bij artikelen die ik lees "verplicht" te modereren om te voorkomen dat het straks voor mij uitgeschakeld wordt. Ben ook nog eens betalend lid. Kan niet zeggen dat dit mij vrolijk stemt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-11-2024
Ik waardeer de pogingen om het modsysteem te redden, maar hoe hard je ook je best doet, mensen gaan de mods vooral als like-button gebruiken. Het is niet eens altijd bewust, de 'confirmation bias' is uiteraard lekker van kracht.

Als je dan meerekent dat je actief bestraft wordt als je een te lage score krijgt, denk ik niet dat deze maatregelen in praktijk aanmoedigen om goede discussie te voeren. Iemand die een minder populaire opinie heeft zal zich veel eerder terugtrekken. Ik ben bang dat je op deze manier van Tweakers een echokamer maakt.

Moderation is een zeer ondankbare taak, en vrijwel onmogelijk om goed te doen. Met het aantal mensen dat er op tweakers zitten ga je altijd conflicten zien, en je kan niet iedereen die een keer ruzie heeft meteen van het platform gooien. Als mod wordt je altijd beschuldigd van partijdigheid. Eigenlijk is dat juist de bedoeling: een rechter moet een oordeel vellen, en dat betekent partij kiezen. Uit het FP-artikel: "Wel gaan we vanaf vandaag scherper kijken naar wie of wat stelselmatig de sfeer verpest en naar discussies die niet te goeder trouw worden gevoerd." Ik hoop dat dit betekent dat de powermods ook écht gaan durven om knopen door te hakken. Hoop doet leven :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

[...]

Nee geen onzin, is gebaseerd op wat je letterlijk hier zegt:
RxTweak in "Wij willen een vriendelijker Tweakers"
Overigens nog een dingetje.. ik hou er zelf er van om flauwe grappen te maken onder berichtjes die (hopelijk) ook andere tweakers aan het lachen krijgen. Toch merk ik dat ik daar heel vaak -1 scores voor krijg.

...

Normaal neem ik de -1 scores gewoon voor lief omdat er geen concequenties aan zitten.
Dat is vrij letterlijk de definitie van signalen negeren in mijn boek.
Ja, dat is inderdaad het hele punt.
Als je relatief vaak een -1 krijgt op een "grap" krijg je al relatief vaak een signaal dat je grappen niet worden gewaardeerd. Tot nu besloot je om dat te negeren omdat er inderdaad, zoals je zelf al aangaf, weinig van afhing. Nu wordt je geforceerd om even wat meer stil te staan bij wat je reageert.

Daarnaast legde je zelf de lat nogal laag met deze opmerking.
terwijl ik echt geen doodsbedrijgingen stuur of ruzies met mensen zoek. Normaal neem ik de -1 scores gewoon voor lief omdat er geen concequenties aan zitten.
Hier heb ik overigens al op gereageerd, maar aangezien je daar aan voorbij gaat nu nogmaals.
Dit zijn uitersten van een schaal waarbij het heel goed kan zijn dat je al wel in dezelfde categorie bezig bent op die schaal. Nee, je gedrag voldoet niet aan de meest extreme definitie van die schaal. Maar dat geeft alleen maar aan de er wellicht mensen zijn die het nog slechter doen dan jij, niet dat je misschien nog een verbeterslag hebt te maken.

Ik heb dan ook echt heel veel moeite met dit soort redenaties omdat je eigenlijk zegt dat zolang er mensen zijn die ergere zaken doen alles wat jij doet, maar oké zou moeten zijn. Dat is uiteraard niet hoe het werkt.

• DutchWalnut
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-02 17:47

DutchWalnut

[CMDR Yondu]

Dit alles is niet veroorzaakt omdat we hard of verbitterd zijn geworden. Maar dit is waar de laatste jaren van Social media is over gegaan. Het is een like button geworden, die helaas niet meer op inhoud gaat, maar of je het eens bent met iemand. Ook deze vorm van moderatie is oud en achterhaald.

Van mij mag de -1 moderatie eruit. Deze wordt of je dan nu mag modereren of niet toch gebruikt voor je eigen mening of bias die je bij je draagt. Neem een voorbeeld aan FaceBook/YouTube. Deze negatieve likes zijn er ook uit gehaald.

Geen moderatie is ook 0 karma. Een ongepaste grap of een mening die nog wal of kant slaat kan altijd gerapporteerd worden zonder de -1 te gebruiken. Bij x aantal rapportenringen kan het bericht verwijderd worden (met of zonder controle). (Dit alleen door mensen die X aantal punten hebben.)

Misschien moet het systeem maar eens goed herzien worden.

• TQMA
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-03 23:28
Ik begrijp niet allemaal, ik kom hier graag lezen en amper commentaren, mijn account sinds 2007 en ik kreeg bericht via tweakers site inbox, tegen 19 april 2023 zal mijn account verwijderd? Maar wat is juist probleem? Mijn karma is gewoon ok en verder wat? Aan wie moet ik klacht indienen?

Edit, mijn grammatica kan best afwijking zijn, dus wil melden dat mijn moedertaal gebarentaal oke dank U.

[ Voor 15% gewijzigd door TQMA op 21-09-2022 16:14 . Reden: Grammatica ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:25
TQMA schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:10:
Ik begrijp niet allemaal, ik kom hier graag lezen en amper commentaren, mijn account sinds 2007 en ik kreeg bericht via tweakers site inbox, tegen 19 april 2023 zal mijn account verwijderd? Maar wat is juist probleem? Mijn karma is gewoon ok en verder wat? Aan wie moet ik klacht indienen?

Edit, mijn grammatica kan best afwijking zijn, dus wil melden dat mijn moedertaal gebarentaal oke.
Lijkt me sterk dat het bericht dat je ontvangen hebt zegt dat je account verwijderd zal worden, al helemaal omdat accounts eigenlijk nooit (echt) verwijderd worden.

Kan je eens de precieze tekst kopiëren en hier plakken?

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GNID
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik zou graag zien dat er een aantal artikelen wordt uitgelicht waarbij moderatie 'ontspoord' is, inclusief uitleg hoe er volgens de regels gemodereerd zou moeten worden.

Lijkt mij een simpele, laagdrempelige manier om te laten zien 'hoe het heurt'.

(geloof niet dat ik het voor mezelf nodig acht, maar ja: 90 procent van de mensen vindt zichzelf een beter chauffeur dan gemiddeld ;))

Hoop serieus dat dit ,plan slaagt; mismoderatie is de reden dat ik erg weinig post hier, terwijl ik hier en daar toch wel wat kennis te delen heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fgghhf

Edit, mijn grammatica kan best afwijking zijn, dus wil melden dat mijn moedertaal gebarentaal oke dank U.
19 april word je modstatus afgepakt als je geen actie onderneemt.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwubb
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
GNID schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:17:
Ik zou graag zien dat er een aantal artikelen wordt uitgelicht waarbij moderatie 'ontspoord' is, inclusief uitleg hoe er volgens de regels gemodereerd zou moeten worden.

Lijkt mij een simpele, laagdrempelige manier om te laten zien 'hoe het heurt'.

(geloof niet dat ik het voor mezelf nodig acht, maar ja: 90 procent van de mensen vindt zichzelf een beter chauffeur dan gemiddeld ;))

Hoop serieus dat dit ,plan slaagt; mismoderatie is de reden dat ik erg weinig post hier, terwijl ik hier en daar toch wel wat kennis te delen heb.
De titel van dit topic is "Wij willen een vriendelijker Tweakers", en dan is jouw voorstel om dat te bereiken dat er vanuit de redactie een aantal "ontspoorde" Tweakers publiekelijk aan de schandpaal worden genageld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kings sword9
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-04 15:45
XGmode schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:45:
Ik voldoe net niet aan de eisen, omdat mijn reactiescore net onder het minimum zit.

Vind het jammer dat ik, die af en toe reageert en modereert, hierdoor straks buitengesloten wordt.
Door deze wijziging voel ik druk om bij artikelen die ik lees "verplicht" te modereren om te voorkomen dat het straks voor mij uitgeschakeld wordt. Ben ook nog eens betalend lid. Kan niet zeggen dat dit mij vrolijk stemt.
Ik dacht juist dat "gemiddelde frontpage-reactiescore van 0,5" betekent dat je zelf nuttige +1 reacties moest plaatsen op de frontpagina die dan beoordeeld moeten worden door andere met mod rechten.

Ik heb eigelijk het zelfde probleem als gebruiker xgmode. Ik voldoe ook niet omdat ik vrijwel nooit iets post op de front pagina artikelen (ook omdat in het verleden mensen verwachten dat je een halve bronllijst had) terwijl ik wanneer er gepost wordt dit alleen doe vanuit mijn kennisgebied (ict) om iets nuttigs toe te voegen of om mensen te helpen.

Daarnaast mod ik al jaren af en toe op onderwerpen waarvan ik genoeg weet waarbij ik de regels correct probeer te hanteren.

Ik vindt het jammer dat dit recht mij volgend jaar dus ontnomen wordt, tenzij ik nu dus meer populaire post op de front page ga maken. (om reactie score te verhogen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZwolschBalletje
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-04 15:06
Ik plaats mijn inhoudelijke reactie op het nieuwe beleid ook even hier, zodat het wat makkelijker vindbaar blijft.

Vooral de analogie met 'hoe we zouden doen als we bij elkaar over de vloer komen' vind ik sterk. En daaruit volgt dan ook gelijk het pleidooi voor meer genuanceerde mogelijkheid om waardering uit te spreken. Want we vinden het 'in real life' ook erg fijn als iemand even tegen je zegt: 'leuk gevonden!', of 'dank je!'.

Een suggestie hiervoor zou van LinkedIn kunnen komen: een paar categorieën waarmee je kunt reageren (leuk, mee eens, mee oneens, dank je wel). die geaggregeerd worden in enkel een paar icoontjes onder je post. Wil je weten door wie en hoe vaak een bepaalde reactie werd gegeven? Dan klik je op de icoontjes en krijg je meer te zien. Zo kun je verrommeling voorkomen en biedt je toch ruimte om meningen en oordelen te ventileren, zonder dat het gelijk escaleert.

Let wel, het is maar een suggestie en er zijn vast ook andere (betere) manieren. Ik wil vooral zeggen:
  • Kudo's voor de ingeslagen weg
  • Ga ermee door, kijk hoe je het nog meer kunt laten voelen als een community die 'bij elkaar over de vloer' komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:43
LittleKiller schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:40:
Ik wil even zeggen dat ik dit een hele goede stap vind! De moderatie tool wordt gebruikt als dislike button.

Maar misschien is het wel verstandig om een soort van systeem in het leven te roepen waarmee je deze functionaliteit kan behouden. Misschien gewoon een eens/oneens knop. Veel mensen gebruiken de moderatie knop nu om aan te geven dat ze het ergens niet mee eens zijn terwijl dat niet het doel is.

Misschien twee knoppen?
- Mod knop, dit geeft aan of de reactie past van toepassing is op het artikel
- Eens/oneens knop. Een knop waarmee je je mening kan geven, zonder te hoeven reageren.
Eens - De moderatie is niet voor like of dislike, maar wordt aan de lopende band zo gebruikt.
We hebben er net nog weer een dikke discussie over gehad.

Doe dan inderdaad eens/oneens of 'vind ik leuk' versus 'niet mn ding' er apart bij. Dan kunnen mensen hun mening uiten los van of de inhoud waardetoevoegend is (voor anderen) volgens hen.

Ik geloof namelijk niet dat het vriendelijker wordt als mensen een 'relevantie-moderatie' gebruiken om hun persoonlijke mening te duwen. Dan versmald de discussie al snel tot reacties waarvan gejuich en geklap kan worden verwacht en kun je dus eigenlijk gewoon net zo goed geen reacties hebben.

[ Voor 1% gewijzigd door BuZZem op 21-09-2022 16:48 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
Topicstarter

Je account wordt zeker niet verwijderd, geen zorgen :) Dat staat ook niet in de DM. Zoals @fgghhf zegt heb je tot 19 april 2023 de tijd om te voldoen aan de eisen: een minimale gemiddelde reactiescore van 0,5. Bij jou is dat nu 0,308. Voldoe je op die datum niet aan de eisen, dan worden je moderatierechten uitgeschakeld. Je kunt verder Tweakers blijven gebruiken zoals je gewend bent. Op het moment dat je wél aan de eisen voldoet, kun je altijd weer je moderatierechten inschakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door jelle. op 21-09-2022 16:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GNID
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De titel van dit topic is "Wij willen een vriendelijker Tweakers", en dan is jouw voorstel om dat te bereiken dat er vanuit de redactie een aantal "ontspoorde" Tweakers publiekelijk aan de schandpaal worden genageld?
Haha, geanonimiseerd, natuurlijk. Of zelfs een fictieve discussie. Leek mij vanzelfsprekend, maar inderdaad: kan ook anders uitgelegd worden.

Overigens: keurig gereageerd volgens 'Tweakers nieuwe stijl' standaaarden. Extra punten!

EDIT:
Als reactie op @Qwubb in Qwubb in "Wij willen een vriendelijker Tweakers"
(verkeerd gepost..)

[ Voor 12% gewijzigd door GNID op 21-09-2022 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:16

Toppe

Oké ✅

@Moonsugar kunnen we ook nog een .plan verwachten in de toekomst waarin het moderatie beleid op het forum wordt besproken?

Ik zit vrij weinig op de frontpage, reacties lees ik niet zo veel maar ik begin me ondertussen wél te ergeren aan dat je bericht vrijwel standaard wordt aangepast als iemand op die rapporteer knop drukt.

Voor mijn gevoel wordt nu een gerapporteerd bericht gewoon langs de meetlat gelegd en dan gekeken of hij aangepast moet worden terwijl er wellicht iets meer gekeken moet worden naar de context waarop hij geplaatst wordt.

Stel dat ik zeg:
He @Famous je hebt echt een lelijke kop

Bericht wordt gerapporteerd: Crew member kijkt er naar en maakt er uit op dat ik @Famous uitscheld dat hij een lelijke kop heeft terwijl we misschien wel onderling een dolletje maken.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Damic
  • Registratie: September 2003

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mods, waarschijnlijk staat dit verkeerd moest dat zijn verzet maar ;) en verzet *;

IK heb juist de pm gelezen dat je manueel vanaf volgend jaar je moderatie mogelijkheid op de FP moet aanzetten als deze afstaat, maar kun je dat niet automatisch doen? Ik vind het nogal raar dat je deze wel automatisch uitzet maar niet automatisch aan.

Nu dit moet niet direct na het uitrekenen van een nieuwe status maar een cron elk uur mee laten lopen dat deze aan of uit zet is misschien een idee zodoende dat je geen flipper kast krijgt ;)

Just my 2 cents

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Qwubb
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
GNID schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:48:
[...]

Haha, geanonimiseerd, natuurlijk. Of zelfs een fictieve discussie. Leek mij vanzelfsprekend, maar inderdaad: kan ook anders uitgelegd worden.
Anonimiseren zag ik niet zo voor me, aangezien het waarschijnlijk juist om verhitte discussies zou gaan, die mensen zich mogelijk nog herinneren en die ze anders graag nazoeken. Of je moet naast de gebruikers ook de inhoud anonimiseren, maar dan verliest het alle waarde.

Ben het wel eens dat wat fictieve voorbeelden heel nuttig kunnen zijn.
Overigens: keurig gereageerd volgens 'Tweakers nieuwe stijl' standaaarden. Extra punten!
Bedoel je dat mijn reactie misschien niet maximaal vriendelijk was? Teruglezende: touché ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:59
Ondanks dat ik me er zelf met een reactie score van 0.949 duidelijk geen zorgen om hoef te maken denk ik wel dat het handig is alleen te kijken naar reacties binnen een bepaalde periode, zoals 6 maanden, 1 of 2 jaar.

Er zijn genoeg mensen die lang geleden onzinnige reacties (of zelfs iets richting trollen) gepost hebben, maar nu opgegroeid zijn en daarmee wat verstandiger zijn geworden. Is het qua onderscheid om te bepalen of iemand moderatie rechten krijgt relevant om te oordelen op basis van reacties welke iemand als puber 10 of zelfs 15 jaar geleden gepost heeft? Ik denk van niet :+

Een jongere !mark heeft namelijk ook genoeg 'troep' gepost in 2013/4 op de FP, alleen omdat ik tegenwoordig wat actiever ben qua reacties dan toen (zat voornamelijk op andere fora destijds) valt de impact daarvan op mijn totale reactie score dus mee. Al zullen er dus ook genoeg Tweakers zijn wie juist toen actiever waren of langer in deze fase gezeten hebben waarbij de impact zo groot is dat 'herstel' bijna onmogelijk is.

Neem nu @computerjunky als voorbeeld, zelfs als hij vanaf vandaag 2 jaar lang elke dag uitsluitend 3 nieuwe +2 reacties produceert komt hij nog bij lange na niet boven de treshhold van 0.5, op basis van o.a. posts zo lang gelden als 2004.Het toch niet de bedoeling zijn iemand praktisch gezien voor altijd te weigeren op basis van activiteit van 10, 15 of zelfs 20 jaar geleden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TQMA
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-03 23:28
Hallo Jelle, ok duidelijk en bedankt voor uitleg, ook aan @Hahn @fgghhf met thumb-up-punt. :) Groetjes
jelle. schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:48:
[...]

Je account wordt zeker niet verwijderd, geen zorgen :) Dat staat ook niet in de DM. Zoals @fgghhf zegt heb je tot 19 april 2023 de tijd om te voldoen aan de eisen: een minimale gemiddelde reactiescore van 0,5. Bij jou is dat nu 0,308. Voldoe je op die datum niet aan de eisen, dan worden je moderatierechten uitgeschakeld. Je kunt verder Tweakers blijven gebruiken zoals je gewend bent. Op het moment dat je wél aan de eisen voldoet, kun je altijd weer je moderatierechten inschakelen.

• jelle.

jelle.

Product Owner
Topicstarter
Damic schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:04:
Mods, waarschijnlijk staat dit verkeerd moest dat zijn verzet maar ;)
Ik heb je reactie even verplaatst naar dit centrale topic :)
IK heb juist de pm gelezen dat je manueel vanaf volgend jaar je moderatie mogelijkheid op de FP moet aanzetten als deze afstaat, maar kun je dat niet automatisch doen? Ik vind het nogal raar dat je deze wel automatisch uitzet maar niet automatisch aan.

Nu dit moet niet direct na het uitrekenen van een nieuwe status maar een cron elk uur mee laten lopen dat deze aan of uit zet is misschien een idee zodoende dat je geen flipper kast krijgt ;)

Just my 2 cents
Je hoeft niet elke keer opnieuw je moderatierechten te activeren, als je dat bedoelt. Als je nu wilt gaan modereren, worden eenmalig de instructies getoond, daarna kun je verder met modereren zoals je dat gewend was. Op dit moment voldoe je wel aan de karma-eis, maar is je gemiddelde reactiescore net te laag (0,435). Daarom krijg je tot april 2023 de tijd om deze score te verhogen. Is je gemiddelde reactiescore straks 0,5, dan kun je door met modereren. Is die lager dan 0,5, dan worden je moderatierechten uitgeschakeld. Je kunt ze altijd weer inschakelen zodra je wel voldoet.

Los hiervan worden de moderatierechten sowieso uitgeschakeld na 6 maanden inactiviteit. Je kunt ze altijd weer activeren, mits je aan de eisen voldoet.

• RxTweak
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:23
Creesch schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:57:
[...]

Nee geen onzin, is gebaseerd op wat je letterlijk hier zegt:
RxTweak in "Wij willen een vriendelijker Tweakers"

[...]

Dat is vrij letterlijk de definitie van signalen negeren in mijn boek.

[...]

Ja, dat is inderdaad het hele punt.
Als je relatief vaak een -1 krijgt op een "grap" krijg je al relatief vaak een signaal dat je grappen niet worden gewaardeerd. Tot nu besloot je om dat te negeren omdat er inderdaad, zoals je zelf al aangaf, weinig van afhing. Nu wordt je geforceerd om even wat meer stil te staan bij wat je reageert.

Daarnaast legde je zelf de lat nogal laag met deze opmerking.

[...]

Hier heb ik overigens al op gereageerd, maar aangezien je daar aan voorbij gaat nu nogmaals.

Ik vind je reactie vrij zuur als ik heel eerlijk ben. Je komt erg vijandig over en ik krijg het idee dat je per se je gelijk wil halen door zinnen te gebruiken als "daarnaast legde je de lat zelf al heel laag" en "Nu wordt je geforceerd om even wat meer stil te staan bij wat je reageert". Is dat echt nodig? Wat wil je bereiken met dit soort uitspraken? :/

Gelukkig zijn er ook tweakers die het ook een beetje luchtig houden en een knipoog kunnen geven en zo maken we, zoals de homepage zo mooi zegt, tweakers samen een beetje vriendelijker. En om het artikel nog maar even te quoten:
Daarbij lijkt het steeds meer te gaan om het gelijk halen, waarbij ‘let’s agree to disagree’ geen optie meer is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcbS_uueqIVFXXOkJscLTVg26LQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LHpzWwV6xseqVxh4lIPWYema.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door RxTweak op 21-09-2022 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@jelle. dat 2de deel bedoel ik dus
Je kunt ze altijd weer inschakelen zodra je wel voldoet.
kunnen jullie dat automatisch doen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• XGmode
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:59
"We gaan op de frontpage sneller ingrijpen. Waar voorheen ongewenste reacties op -1 werden gemodereerd en het daarbij werd gelaten, gaan we nu scherper letten op accounts die regelmatig -1-reacties verzamelen."

En als blijkt dat -1 moderaties onjuist zijn dan?
Gaan jullie dan de -1 weghalen of de personen dat doen in de gaten houden?

Ik reageerde vandaag op een reactie, dat werd terwijl het neutraal en ontopic is beloond met -1..
Zo heb ik nog minder zin om mee te doen. Dan maar niet modereren.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:16
Stoffa schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:40:
Wat mij vooral opvalt op Tweakers is de soms (te) elitaire houding van mensen.

Natuurlijk is het belangrijk je huiswerk te doen, en niet te gemakzuchtig zijn in je vraagstelling, maar daar zit ook een grens aan. Een topic/onderwerp moet ook voor beginners toegankelijk blijven, en niet slechts voor gevorderden die bij iedere beginnersvraag reageren met "Heb je de search al gebruikt?"
Dit heb je goed gezien en hier ben ik het volledig mee eens, maar ik denk wel dat ik dit kan verklaren.

> mensen hebben minder tijd en gaan 'beknopt' schrijven wat als elitair over kan komen
> het opleidingsniveau van sommige mensen is hoger en dat kan ook elitair over komen
> ieder reageert met zijn eigen expertise en dit kan zeker elitair over komen als de stof moeilijk te behappen is/wordt
> ik kan ook zeker elitair overkomen en ik ben me hier terdege van bewust, echter neem ik de reden aan dat mijn expertise zeer nadrukkelijk op 'chemische energieopslag' ligt en de kennis soms door anderen moeilijk te begrijpen is, echter neem ik dan wel de tijd om het duidelijk uit te leggen als hiernaar gevraagd wordt :)
> elitair hoeft niet verkeerd te zijn. Veel tweakers hebben een fulltime baan en hebben minder tijd (over) om alles heel duidelijk uit te leggen. Ik ga er vanuit dat mensen dit niet expres doen. Als iets niet duidelijk is mag je gerust hierna vragen. Ik denk dat sommige onbewust elitair overkomen en het zo niet bedoeld hebben.

Sommige tweakers mogen zich er wel eens verdiepen om voor de ander duidelijk en helder over te komen. Berichten van "heb je de search al gebruikt" negeer ik in het begin opzettelijk en dit zie ik duidelijk als proberen bóven iemand te staan. Probeer altijd náást iemand te staan en om zijn vragen te beantwoorden. Ik kan me wel ergeren aan tweakers die zich van alle diensten gediend willen worden.
Een tweaker is in staat om zelf veel stof en achtergronden uit te pluizen en aan de hand hiervan vragen te stellen. Zien je medetweakers dat jij je best hebt gedaan dan zal de bereidheid om een antwoord te schrijven ook groter zijn. Dit kun je niet veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
Topicstarter
Damic schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:27:
@jelle. dat 2de deel bedoel ik dus
[...]
kunnen jullie dat automatisch doen.
Nee, want het idee is dat dit ook maar één keer nodig zou zijn, namelijk wanneer je voldoet aan de eisen ;) Tenzij je dus 6 maanden inactiviteit hebt, maar ook dan wijzen we je graag weer even op de spelregels rondom het modereren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Toppe schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:58:
@Moonsugar

Stel dat ik zeg:
He @Famous je hebt echt een lelijke kop

Bericht wordt gerapporteerd: Crew member kijkt er naar en maakt er uit op dat ik @Famous uitscheld dat hij een lelijke kop heeft terwijl we misschien wel onderling een dolletje maken.
Hé, notificatie van Toppe.
Zal vast over VW of Apple gaan, leuk!

Iets met een koude kermis :o :9

* Famous was aan het klussen dus heel de dag geen Tweakers, goede binnenkomst :*)

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof

thof

FP ProMod
XGmode schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:37:
"We gaan op de frontpage sneller ingrijpen. Waar voorheen ongewenste reacties op -1 werden gemodereerd en het daarbij werd gelaten, gaan we nu scherper letten op accounts die regelmatig -1-reacties verzamelen."

En als blijkt dat -1 moderaties onjuist zijn dan?
Gaan jullie dan de -1 weghalen of de personen dat doen in de gaten houden?

Ik reageerde vandaag op een reactie, dat werd terwijl het neutraal en ontopic is beloond met -1..
Zo heb ik nog minder zin om mee te doen. Dan maar niet modereren.
Moderaties die afwijken worden altijd al gemonitored en de moderators die dat doen worden daar op aangesproken. Niet alleen bij misbruik van +3. Meestal verliest die persoon dan zijn/haar modrechten.

Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:06
Ik weet niet of iemand dit al benoemd heeft, zo ja, sorry, maar de ondergrens van jouw persoonlijke reactiescore die je nodig hebt voor een actieve modstatus brengt wel een potentieel probleem met zich mee. Namelijk dat iemand jouw reacties gaat doorspitten en zoveel mogelijk 0'tjes en -1'tjes gaat uitdelen om jouw modstatus te ontnemen. Zelfs als die scores volgens de modregels correct zijn of binnen een beargumenteerbaar grijs gebied lijkt het mij niet wenselijk dat iemand dit om wat voor reden dan ook doet.

Gaat Tweakers daar ook op monitoren?

Verder vind ik het allemaal goede en positieve aanpassingen!

• Creesch

Creesch

bla bla!

RxTweak schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:27:
[...]

Ik vind je reactie vrij zuur als ik heel eerlijk ben. Je komt erg vijandig over en ik krijg het idee dat je per se je gelijk wil halen door zinnen te gebruiken als "daarnaast legde je de lat zelf al heel laag met deze opmerking"
Sorry, maar je geeft het zelf als voorbeeld "Ik doe tenminste niet dit" daarmee communiceer je zelf waar je de lat hebt gelegd. Je kan mij zuur noemen, maar ik zie het eerder andersom. Je communiceert iets op een hele duidelijk manier. Als ik je vervolgens een spiegel voorhoud waarin ik uitleg hoe je reactie overkomt, ben je enigszins gepikeerd en zet je het weg als onzin.

Als jij zaken aandraagt kan het niet zo zijn dat mensen daar niet op mogen reageren of feedback geven. En hoeveel lager kan de lat liggen als je zegt dat jouw gedrag tenminste geen doodsbedreigingen zijn? Dat is niet zuur, dat is simpelweg een observatie en ook een vorm van feedback. Want als dat inderdaad is waarmee je je eigen gedrag vergelijkt denk ik dat je perspectief niet geheel zuiver is hier.

en "Nu wordt je geforceerd om even wat meer stil te staan bij wat je reageert". Is dat echt nodig? Wat wil je bereiken met dit soort uitspraken? :/
Ik meen dat ik hier wel duidelijk in ben geweest. Voorheen stond je hier weinig bij stil en/of legde je de feedback zoals je die kreeg naast je neer. Dit is nogmaals afgaande op hoe je het zelf hebt verwoord.

Ik geef simpelweg aan dat het systeem zoals het nu wordt geïntroduceerd op dat vlak dus wellicht al daar het gewenste effect heeft.

Gelukkig zijn er ook tweakers die het ook een beetje luchtig houden en een knipoog kunnen geven en zo maken we, zoals de homepage zo mooi zegt, tweakers samen een beetje vriendelijker. En om het artikel nog maar even te quoten:

[...]

[Afbeelding]
Je hoeft niks te doen met wat ik heb aangegeven. Maar wat je hier schrijft is ook weinig anders dan deflectie weg van een onderwerp waar je zelf over bent begonnen. Je hebt zelf de vergelijking gemaakt, je hebt zelf aangehaald dat je regelmatig een -1 score krijgt en je hebt zelf aangehaald dat die score tot nu toe altijd hebt genegeerd.
Blijkbaar wil je het alleen maar benoemen, maar er verder niet op reflecteren.

Dat is verder prima, ik denk dat ik meer dan duidelijk genoeg ben geweest dus zal het ook bij deze reactie laten.

• thof

thof

FP ProMod
Ionicawa schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:49:
Ik weet niet of iemand dit al benoemd heeft, zo ja, sorry, maar de ondergrens van jouw persoonlijke reactiescore die je nodig hebt voor een actieve modstatus brengt wel een potentieel probleem met zich mee. Namelijk dat iemand jouw reacties gaat doorspitten en zoveel mogelijk 0'tjes en -1'tjes gaat uitdelen om jouw modstatus te ontnemen. Zelfs als die scores volgens de modregels correct zijn of binnen een beargumenteerbaar grijs gebied lijkt het mij niet wenselijk dat iemand dit om wat voor reden dan ook doet.
Ik denk dat die kans bestaat, al is de periode waarin een bericht gemodereerd kan worden wel beperkt. Voor mismoderaties zijn er het mis moderatie topic.

Verder, als je inderdaad allemaal 0 reacties plaatst en 1 iemand modereert die als 0, dan is er ook niet zo veel aan de hand toch? ;)

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

jelle. schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:42:
[...]

Nee, want het idee is dat dit ook maar één keer nodig zou zijn, namelijk wanneer je voldoet aan de eisen ;) Tenzij je dus 6 maanden inactiviteit hebt, maar ook dan wijzen we je graag weer even op de spelregels rondom het modereren.
? Stel ik kom op 0.501 te staan, ik zet moderatie terug op ik doen een post en mijn gemiddelde zakt terug onder de 0.5 dan word automatisch mijn mod rechten uitgezet dan moet ik weer wachten om manueel de rechten aan te zetten. Ik denk dat er dan vele gewoon zeggen: "foert laat ze dan maar uitstaan, iedereen de boom in". Dit gevoel heb ik nu al.

Daarmee voorstel om elk uur of langer (elke 6u/12u/24u) gewoon via een cron te kijken wie terug mag opgezet te worden.

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:06
thof schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:52:
[...]

Ik denk dat die kans bestaat, al is de periode waarin een bericht gemodereerd kan worden wel beperkt. Voor mismoderaties zijn er het mis moderatie topic.

Verder, als je inderdaad allemaal 0 reacties plaatst en 1 iemand modereert die als 0, dan is er ook niet zo veel aan de hand toch? ;)
Dat is zeker waar, maar er zijn nu regelmatig berichten die ofwel een paar uur later zijn toegevoegd aan het artikel, diep genest zitten onder andere berichten, of op een tweede pagina of verder zitten waar niemand ooit meer naar kijkt en dus ook geen score krijgen. Of krijgen die standaard dan al een score van 0? Want dat zou dan ook wel weer een issue zijn, dan baat het niet om nog berichten onder een artikel te plaatsen als je er laat bij bent :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Ionicawa schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:49:

Gaat Tweakers daar ook op monitoren?

Verder vind ik het allemaal goede en positieve aanpassingen!
Reacties die meer dan 48 uur oud zijn kunnen niet worden gemodereerd dus dan moet die persoon je voor langere tijd actief volgend voordat effect heeft. Dat kan maar is wel zo ongeveer de minst effectieve manier om iemand dwars te zitten. Daar komt nog bij dat ze dan zelf de mod regels overtreden, je dit ook snel genoeg zal merken en je dan daarvan melding kan maken in het betreffende topic hier: Het kleine-mismoderatietopic deel XXX. Het resultaat zal zijn dat die persoon de modrechten kwijt raakt, niet jij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
Topicstarter
Damic schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:58:
? Stel ik kom op 0.501 te staan, ik zet moderatie terug op ik doen een post en mijn gemiddelde zakt terug onder de 0.5 dan word automatisch mijn mod rechten uitgezet dan moet ik weer wachten om manueel de rechten aan te zetten. Ik denk dat er dan vele gewoon zeggen: "foert laat ze dan maar uitstaan, iedereen de boom in". Dit gevoel heb ik nu al.

Daarmee voorstel om elk uur of langer (elke 6u/12u/24u) gewoon via een cron te kijken wie terug mag opgezet te worden.
Nee, als je eenmaal voldoet (na het peilmoment!), behoud je je rechten. Je hoeft die niet opnieuw te activeren. Ook wordt de gemiddelde reactiescore pas 's nachts bijgewerkt.

NB: de crew heeft nog steeds de mogelijkheid om (handmatig) moderatierechten te blokkeren bij geconstateerd misbruik van het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof

thof

FP ProMod
Ionicawa schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:59:
[...]

Dat is zeker waar, maar er zijn nu regelmatig berichten die ofwel een paar uur later zijn toegevoegd aan het artikel, diep genest zitten onder andere berichten, of op een tweede pagina of verder zitten waar niemand ooit meer naar kijkt en dus ook geen score krijgen. Of krijgen die standaard dan al een score van 0? Want dat zou dan ook wel weer een issue zijn, dan baat het niet om nog berichten onder een artikel te plaatsen als je er laat bij bent :P
Reacties die niet gemodereerd zijn, hebben ook een 0. MAAR er is een verschil tussen de grijze 0 en een gele 0.

De grijze is niet gemodereerd en is effectief gewoon geen score, wordt ook niet mee genomen in je post gemiddelde. Een gele is wel gemodereerd en zal wel mee tellen in je gemiddelde.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je problemen met het activeren van je moderatierechten op mobiel? Kijk dan in het topic ~[Bug] 'Volgende'-button greyed out activeren FP-moderatie