Ik doe met een reden geen moderaties (of zelfs nooit gedaan dat ik me kan herinneren), vanuit het principe dat ik het systeem an sich geen degelijke oplossing vind. Hoewel ik het een goed streven vind, blijf ik redelijk skeptisch, regels zijn regels, maar veranderen de mens niet.
Ik blijf van mening dat objectief modereren simpel niet bestaat, zelfs als een gemiddelde van een reactie op +1 komt, als je de verdeling kijkt bij de moderatie is het spectrum van 'objectief' nagenoeg zo groot als er meningen zijn. En eerlijk.. als T.net zoek je dit ergens ook wel een beetje op. Hoe gevoeliger het bericht, hoe groter het spectrum van meningen (en moderatie), logisch hoort daar je nodige blikje 'tuig' tussen, maar in zulke gevallen zou ik bijna overwegen om simpelweg reacties te gaan uitschakelen.
Goed, met een gemiddelde score van 0.784 op plek #24, vraag me ik me wel eerlijk af of ik nu de braafste van de klas ben, of dat echt veel 'foute boel' rondloopt (ik lees lang niet alle reacties, zeker de reactie-op-reactie-op-reactie dingen niet).
(stukje humor ergens, waar speciaal dit topic is gemaakt voor de discussie, staat de reacties op het bericht inmiddels ook op 5 pagina's)
grote_oever schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:09:
Als ik op tweakers forum kijk dan zie ik veel topics overvallen worden door reacties in de trend van "Wat heb jij al gevonden" en "Wat zegt Google". Tuurlijk moet je niet kwakkeloos een topic aanmaken op tweakers en de rest het huiswerk laten doen, maar ik merk hier toch een verharding in die ik op veel andere sites toch minder zie (b.v. Reddit). Ben je totaal in paniek omdat je onderdeel bent van een scam en ben je 10.000 euro kwijt geraakt? Dan zullen de Tweakers het er nog even lekker inwrijven doordat de eerste paar reacties duidelijk aangeven hoe dom TS is geweest.
Die verharding is overal, het is slechts waar het je in 'jouw scope van interesse' toevallig meer/minder opvalt. Genoeg topics ook op reddit zijn dit of lager niveau, het is alleen de omvang van die site dat zoiets minder opvalt (ergens het gevoel dat forum wel 'rustiger' is geworden qua activiteit).
Er is altijd wel iets te zeggen over de eerste reacties, maar ook over de reden/doel van het maken van een topic (de befaamde 'offerte topics' vind ik altijd typerend). Maar daar stopt het niet, de directe discussie erna is al meteen een IANAL gooi met wetten discussie (zeker de koop/garantie topics), het simpel afschuiven op 1 partij afschuiven vind ik redelijk kort door de bocht. Toegegeven.. geld kwijtraken door een NFT/rugpull geeft toch wel een grijns op m'n bek, al zal ik dat lang niet altijd zo laten blijken

Carpento schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:06:
Nou, dat lijkt me wat stellig. Een +3-post zou
kennis en
inzichten moeten toevoegen aan de discussie. Geen
meningen. Dat er discussie zal blijven bestaan lijkt me duidelijk, en dat beide kampen +3'tjes kunnen scoren is ook absoluut waar, maar niet zómaar. Dat zou alleen met deugdelijke posts moeten gebeuren.
[...]
SinergyX in 'Nvidia brengt GeForce RTX 4090 in oktober uit, RTX 4080-gpu's volgen in november'
Duidelijk hierbij, dit gaat niet om de inhoud van mijn reactie, dit gaat over het systeem van moderatie vs objectief vs 'overruling', ga je 140 man opnieuw opvoeden hoe ze wel moeten moderen? Moet een powermod afblijven van posts die door 'het publiek' duidelijk als +3 worden gezien? Of is de kern van +3 vanaf de basis al niet goed? Immers 2/3de van de score is +3 gezet.
(oja, ik wil wel mijn +3 voor mijn berekening, prima dat je er anders van maakt, maar een +3 score is +3 score
[
Voor 16% gewijzigd door
SinergyX op 21-09-2022 13:29
]