Wij willen een vriendelijker Tweakers

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 41.544 views

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

jelle. schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:05:
[...]

Nee, als je eenmaal voldoet (na het peilmoment!), behoud je je rechten. Je hoeft die niet opnieuw te activeren. Ook wordt de gemiddelde reactiescore pas 's nachts bijgewerkt.

NB: de crew heeft nog steeds de mogelijkheid om (handmatig) moderatierechten te blokkeren bij geconstateerd misbruik van het systeem.
Ha dat is niet echt duidelijk in de pm. Za lwel zien ik geraak toch niet aa nde 0.5 wrs :D

[ Voor 5% gewijzigd door Damic op 21-09-2022 18:14 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:38
Ik vind het heel fijn dat dit probleem gezien en onderkend wordt want ik stoor mij er steeds meer aan maar de focus van de oplossing vind ik uit balans.

Naar mijn idee speelt de onvriendelijkheid voor 80% in discussietopics op het forum en 20% op de frontpage.

90% van de (aandacht) van de oplossing gaat nu alleen naar het moderatiesysteem van de frontpage en 10% naar het nieuwe(?) beleid op het forum.

Sowieso ben ik bang dat je dit probleem niet met tech als een moderatiesysteem opgelost krijgt maar heel eerlijk, de oplossing zelf zou ik ook niet weten…

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 21-09-2022 18:35 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:37
SinergyX schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:22:

Goed, met een gemiddelde score van 0.784 op plek #24, vraag me ik me wel eerlijk af of ik nu de braafste van de klas ben, of dat echt veel 'foute boel' rondloopt (ik lees lang niet alle reacties, zeker de reactie-op-reactie-op-reactie dingen niet).
Ik denk dat die #24 (lijkt nu #29 te zijn) doelt op de 'reactie score' in totaal en niet het gemiddelde, ik sta bijvoorbeeld op 1.058 maar sta op #82 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:17

jdh009

FP ProMod
*knip*
Dennism schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:53:
[...]

Ik denk dat die #24 (lijkt nu #29 te zijn) doelt op de 'reactie score' in totaal en niet het gemiddelde, ik sta bijvoorbeeld op 1.058 maar sta op #82 :)
Klopt, al denk ik dat die ranking misschien beter kan op gemiddelde (met min aantal posts) kan worden weergeven dan het totaal. Ik zit op met een totale score van 1.129 en plek 909 op een gemiddelde van 1,129. Lijkt me interessanter om te zien hoeveel iemand staat bij de laatste.

[ Voor 58% gewijzigd door rens-br op 22-09-2022 10:06 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• Robbierut4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-05 13:00
[...]

Nee, als je eenmaal voldoet (na het peilmoment!), behoud je je rechten. Je hoeft die niet opnieuw te activeren. Ook wordt de gemiddelde reactiescore pas 's nachts bijgewerkt.

NB: de crew heeft nog steeds de mogelijkheid om (handmatig) moderatierechten te blokkeren bij geconstateerd misbruik van het systeem.
Dus iemand kan (eventueel met hulp) hun account boosten naar een 0,501, het de dag erna activeren en vervolgens dalen naar een 0,1 zonder enig gevolg voor hun moderatie status?

Als dat zo is haal je toch alle incentive weg om nuttige bijdragen te doen?

• RxTweak
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-05 12:23
Creesch schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:50:
[...]
Dat is verder prima, ik denk dat ik meer dan duidelijk genoeg ben geweest dus zal het ook bij deze reactie laten.
Top fijne avond!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

jdh009 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:10:
[...]

Om de rechten 'vrij te spelen' wel,
Wat krom is omdat het één niet perse met het ander te maken heeft.
echter kun je ze wel weer kwijt raken door hoe je modereert.
Ja alleen is er nog geen duidelijkheid gegeven over wat er gebeurt als je al wel modrechten hebt maar niet meer voldoet aan de criteria om ze uberhaupt te krijgen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• Dennism
Help!!!! schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:22:
[...]

[...]

Ja alleen is er nog geen duidelijkheid gegeven over wat er gebeurt als je al wel modrechten hebt maar niet meer voldoet aan de criteria om ze uberhaupt te krijgen.
Ik zou eigenlijk verwachten (maar goed, iets met aannames en fuckups :P ) dat deze dan automagisch ontnomen worden, net zoals ik vandaag automagisch een PM kreeg dat ik mod rechten had verworven of iets in die strekking.

• Dennism
Help!!!! schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:23:
[...]

Nee, het verkrijgen van modrechten wordt bepaald door je gemiddelde reactiescore en karmascore.

Het veronderstelt dat als je 'goed' reageert, je ook wel goed zal modereren.
Om de rechten initieel te verkrijgen vind ik dat niet zo vreemd, dat is voor mij in ieder geval een beetje zelfde categorie als 'je moet 100 posts (geloof ik) hebben om in de HK te mogen', het is een initieel opstapje zodat je, verwacht ik in ieder geval, een mensen krijgt die niet meer mogen modden en dan dus maar een 2de account gaan maken puur voor het modden.

Die veronderstelling die jij maakt heb ik niet direct, en zou ik ook zeker niet verwachten trouwens, dat heeft het verleden wel bewezen :) Maar je moet natuurlijk wel ergens beginnen, 0.5 reactie score en 250 karma lijkt me ook niet overdreven zwaar (ik had eigenlijk verwacht dat als er een systeem als dit zou komen dat de drempel hoger zou zijn dan 0.5, wat volgens mij in principe impliceert dat 50% van je reacties offtopic mag zijn, mits de andere 50% minimaal +1 zijn, ik vind dat nog vrij veel eigenlijk).

Al moet ik weer eerlijk toegeven dat ik geen idee heb wat je nodg hebt voor 250 karma, dus daar kan ik het nog mis hebben qua zwaarte.

[ Voor 23% gewijzigd door Dennism op 21-09-2022 19:32 ]

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Dennism schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:24:
[...]

Ik zou eigenlijk verwachten (maar goed, iets met aannames en fuckups :P ) dat deze dan automagisch ontnomen worden, net zoals ik vandaag automagisch een PM kreeg dat ik mod rechten had verworven of iets in die strekking.
Dat lijkt inderdaad logisch volgens de 'tweakers redenatie' echter dat is dan weer niet gecommuniceerd. Alleen dat je rechten afgenomen worden als je slecht mod, wat dan wel weer logisch is 8)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:47
Dazzler2120 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:59:
[...]

Dit laatste klopt niet helemaal, voor het corrigeren van mismods bestaat dus dit topic; Het kleine-mismoderatietopic deel XXX
Daarnaast zullen de Powermods ook actie ondernemen op foutmodders die veelvuldig verkeerd modden.
Bij mismods worden de rechten ook uitgezet, zie bv. ook het topic Modstatus klachtenloket waar mensen vervolgens die rechten weer terug kunnen vragen.

Volgens mij is het geen waterdicht systeem, maar een groot deel van de verkeerde moderaties wordt op deze wel opgelost.
Ja dat topic bestaat maar dan moet ik er dus de hele dag achteraan. De rede dat mijn score zo laag is is deels omdat ik geen enkele zin heb om continu anderen te moeten corrigeren.

• computerjunky
  • Laatst online: 00:47
Robbierut4 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:13:
Dus iemand kan (eventueel met hulp) hun account boosten naar een 0,501, het de dag erna activeren en vervolgens dalen naar een 0,1 zonder enig gevolg voor hun moderatie status?

Tja. 9000 x +1 gezocht anders kom ik er niet aan. Ronduit bizar en geen Tweakers medewerker heeft nog gereageerd op deze foute denkwijze van ze. Modden baseren op reacties slaat gewoon nergens op. Er moet gewoon een mod score komen ipv een incorrecte score te gebruiken die niet eens relevant is voor modden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robbierut4
computerjunky schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:17:
[...]

Tja. 9000 x +1 gezocht anders kom ik er niet aan. Ronduit bizar en geen Tweakers medewerker heeft nog gereageerd op deze foute denkwijze van ze. Modden baseren op reacties slaat gewoon nergens op. Er moet gewoon een mod score komen ipv een incorrecte score te gebruiken die niet eens relevant is voor modden.
Hoewel de moderaties op de FP horen te gaan over de inhoud van het bericht en niet de toon ervan, moet ik toegeven dat de toon van dit bericht wel enige irritatie bij mij opwekt. De in mijn beleving lompe bewoordingen en negativiteit doen de discussie niet echt veel goeds.

Dat je hun wijst op iets wat ze mogelijk over het hoofd hebben gezien is meer dan prima, die feedback is nuttig. Maar dat je nog geen reactie hebt gehad betekent niet dat ze er niks aan gaan doen. Het betekent alleen dat je misschien even moet wachten tot morgen voor je hoort of en hoe ze er iets aan doen.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:22

Kheos

FP ProMod
Help!!!! schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:32:
[...]

Dat lijkt inderdaad logisch volgens de 'tweakers redenatie' echter dat is dan weer niet gecommuniceerd. Alleen dat je rechten afgenomen worden als je slecht mod, wat dan wel weer logisch is 8)
Dat is toch wel al gecommuniceerd?
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 08:43
Ik ga het toch even voor 680 opnemen denk ik- of iig wat ik denk dat hij probeert te zeggen.

Er is wel degelijk een leidende cultuur hier op Tweakers. We zien inderdaad dat er op mening of populariteit wordt gemod. Je recht om te modden wordt nu afhankelijk van op je zelf voldoende positief gemodde berichten hebt ingeleverd. Je moet iets van een criterium hebben, maar dat maakt het dus voor notoire andersdenkers wel een beetje moeilijk om nog 'relevant' te zijn.

Hij heeft het over gecanceled - jij hebt het over gebanned. Dat is niet hetzelfde. Je hoeft niet gebanned te zijn om irrelevant te worden.
En dat is eigenlijk precies waarom ie ergens wel een punt heeft. Dat komt neer op censuur of zelfcensuur-om-relevant-te-blijven. Je recht om te modden maakt je kennelijk een volwaardig tweaker-burger en heb je dat recht niet, ben je tweede-rangs. Ik zou wat minder zware woorden kiezen, maar hey....

Je zou jouw reactie kunnen lezen als dat je hem (indirect) een asshole noemt, hoewel het ook in meer algemene zin te lezen is. Dat zal dan bedoeld zijn met onder de gordel? Ik probeer er wat van te maken, want ik kan niemand in zn hoofd kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 22-09-2022 10:10 ]

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Dennism schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:55:
[...]

Maar dat is niet wat er gebeurt, in ieder geval, dat lees ik er niet in.
Mensen die misbruik maken van het modsysteem door (extreem) te meningmodden mogen straks niet meer modereren.

Ze kunnen nog prima zelf reageren, alleen reacties van anderen zullen ze niet meer van een score kunnen voorzien.
*knip*. Offtopic.

[ Voor 26% gewijzigd door rens-br op 22-09-2022 10:10 ]

• Virtua
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-05 13:13
Ik snap der werkelijk niks van,ik lees heel veel,af en toe vraag ik wat(meestal niet)
Wat bedoelen ze nou met dat moderate gedoe,kan je dan niet meer een vraag stellen of zo?
Word je geblokkeerd?
Ik bash nooit of zo en laat ieder in zijn waarde verder dus dat kan het niet zijn denk.
Erg wazig allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
BuZZem schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:46:

Er is wel degelijk een leidende cultuur hier op Tweakers. We zien inderdaad dat er op mening of populariteit wordt gemod. Je recht om te modden wordt nu afhankelijk van op je zelf voldoende positief gemodde berichten hebt ingeleverd. Je moet iets van een criterium hebben, maar dat maakt het dus voor notoire andersdenkers wel een beetje moeilijk om nog 'relevant' te zijn.

Hij heeft het over gecanceled - jij hebt het over gebanned. Dat is niet hetzelfde. Je hoeft niet gebanned te zijn om irrelevant te worden.
En dat is eigenlijk precies waarom ie ergens wel een punt heeft. Dat komt neer op censuur of zelfcensuur-om-relevant-te-blijven. Je recht om te modden maakt je kennelijk een volwaardig tweaker-burger en heb je dat recht niet, ben je tweede-rangs. Ik zou wat minder zware woorden kiezen, maar hey....
Ik zie dat argument toch niet zo heel erg.

Modden op mening / populariteit is nu juist niet de bedoeling, dat moet er dus uit. Dus ook voor 'andersdenkenden' moet er voldoende ruimte zijn om dat te uiten, uiteraard binnen de geldende fatsoenregels. Wordt je dan alsnog gemeningmod kan je dat hier: Het kleine-mismoderatietopic deel XXX melden, er is mijn ervaring dat het eigenlijk altijd wel gecorrigeerd wordt.

Als ik de regel bekijk moet je 0.5 aan reactie score hebben, dat kan al met 1 normaal gemod bericht al mag modereren, zolang je 250 karma hebt, ik zou het niet eens 'positief' willen noemen, de doelstelling van een reageerder zou imho altijd moeten zijn om minimaal een +1 ontopic te scoren. +2 / +3 zie ik al positief gemod worden, maar dat is niet nodig.

Gecancelled worden zie ik ook niet direct, maak je het te bont met mismoderaties mag je enkel niet meer modden. Zo'n heel big deal is dat nu ook weer niet, staat iets echt niet goed, kan je het immers anders altijd nog melden in bovengenoemd topic. Dat gaan melden in de reacties is natuurlijk niet de bedoeling, en dat kan inderdaad lage scores opleveren. Melden op de juiste plek zal dat voorkomen.

Waar wel even naar gekeken zal moeten worden zijn bijvoorbeeld mensen die in het verleden niet hebben gemeld dat hun reacties verkeerd gemod zijn en daardoor nu een te lage score hebben, daar mag van mij best even naar gekeken worden en ze dit laten oplossen, zodat ze toch kunnen modden vanaf nu mochten ze dat willen.

• laurens0619
Stel ik ben onvriendelijk en loop lekker gal te spuwen tegen iedereen en verlies uiteindelijk mijn rechten om iemand te kunnen te modereren. En dan?

Sowieso boeien die moderatie rechten mij vrij weinig maar als het afgepakt zou worden zie ik niet in waarom ik dan mijn gedrag zou aanpassen.

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 21-09-2022 21:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
laurens0619 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:49:
Stel ik ben onvriendelijk en loop lekker gal te spuwen tegen iedereen en verlies uiteindelijk mijn rechten om iemand te kunnen te modereren. En dan?

Sowieso boeien die moderatie rechten mij vrij weinig maar als het afgepakt zou worden zie ik niet in waarom ik dan mijn gedrag zou aanpassen.
In zo'n situatie zou ik niet kijken naar het uitschakelen van modrechten, maar simpelweg de mogelijkheid om nog te posten (tijdelijk) uit te schakelen mocht de onvriendelijkheid niet de binnen fatsoensnormen vallen om zo de gebruiker wat op te voeden.

• laurens0619
@Dennism helemaal eens

Maar het doel van de moderatie techniek die nu ontworpen is, is toch gedragsverandering mbt vriendelijkheid?

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 21-09-2022 22:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik vindt het fijn dat er wat aan de verharding van de samenleving gebeurd. Ik merk dat ik zelf ook wel eens lomp reageer waarbij ik achteraf denk waarom zeg ik dat nou op die manier...
Goed dat hier strenger op gecorrigeerd wordt, dat vindt ik ook wel fijn voor mijzelf.

Ik denk dat verder het meeste wel zo'n beetje is gezegd. Ik merk dat ik ook wel eens de neiging heb om reacties die ik eigenlijk een duimpje omhoog wil geven dan maar een +2 of +3 geef. Dus ik zou het wel fijn vinden als daar iets op gevonden wordt.

Maar het is mij nou niet helemaal duidelijk hoe ik aan de juiste eisen kan voldoen:

- minimaal 250 karmapunten;
- een gemiddelde frontpage-reactiescore van 0,5 óf geen (gemodereerde) reacties.

Ik heb 38K aan karma en een reactiescore van 188 (0,482 gemiddeld) Moet ik dan meer +1 +2 of +3's op mijn reacties van de frontpage krijgen?

Dat is in principe voor mij geen probleem ik kan namelijk heel gemakkelijk een stukje proza schijven die men waardeert. Met andere woorden ik kan gemakkelijk mensen naar de mond praten maar dat is niet altijd mijn persoonlijke mening.
Krijg je dan niet juist een systeem waarin mensen die een populaire mening hebben een +3 krijgen en mensen die een minder populaire mening hebben dan op den duur geen rechten meer hebben om te modereren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:52
Help!!!! schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:22:
[...]
Help!!!! schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:23:
[...]

Nee, het verkrijgen van modrechten wordt bepaald door je gemiddelde reactiescore en karmascore.

Het veronderstelt dat als je 'goed' reageert, je ook wel goed zal modereren.
Ik durf de stelling wel aan dat de correlatie vrij hoog zal zijn. Het is niet onaannemelijk dat iemand die niet in staat is zelf een minimale reactiescore op te houden, ook niet in staat is om in andermans reacties te herkennen wat het een goede of slechte reactie maakt.

En bij die personen waar dat wel het geval is, moet je je afvragen waarom ze dan zoveel lage kwaliteit reacties posten. Dat is de categorie "wel weten maar het toch niet doen". Ik denk dan: die zullen dezelfde mentaliteit wel bij het modden hanteren. Zitten we daar op te wachten?

Uiteraard zijn er uitzonderingen. Een paar zijn ook al genoemd. 10-20 jaar oude accounts met jeugdzonden, of iemand die getrold wordt. Maar daar heb je het handmatige uitzonderingen werk voor.
Dat is niets nieuws, dat heb je met alle moderatiesystemen, ook met het huidige.

Dat het vervelend is voor sommigen betekent nog niet dat je het niet moet doen. Elk systeem heeft elementen die vervelend zijn voor sommigen. Maar netto denk ik dat dit een goede verbetering is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennism
kaasaanfiets schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:19:

Dat is in principe voor mij geen probleem ik kan namelijk heel gemakkelijk een stukje proza schijven die men waardeert. Met andere woorden ik kan gemakkelijk mensen naar de mond praten maar dat is niet altijd mijn persoonlijke mening.
Krijg je dan niet juist een systeem waarin mensen die een populaire mening hebben een +3 krijgen en mensen die een minder populaire mening hebben dan op den duur geen rechten meer hebben om te modereren?
Dit is nu juist hetgeen niet de bedoeling is van het mod systeem, het beoordelen moet gaan over de inhoud, niet over 'eens' = +3, oneens = -1, dat is nu juist de methode van modereren die niet gewenst is, en waar men dus strenger tegen wil optreden.

Posts moeten op inhoud beoordeeld worden, zo kan jij best iets neerpennen waar ik het misschien niet mee eens ben, maar wat ik wel als +1 / +2 of misschien zelfs +3 mod omdat het inhoud aan de discussie geeft.

Anoniem: 63072

LittleKiller schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:52:
[...]

En dat is dus mijn punt, er moeten twee verschillende knoppen komen.
Oneens, de moderatie moet zich niet bemoeien met oneens of eens.

Het is geen populariteitswedstrijd om zoveel mogelijke mee eens te ontvangen. Ik wil een score zien of de post zelf inhoudelijk iets toevoegt. Zeker als er veel reacties zijn beperk ik mij meestal tot de +2/+3 scores en de reacties daarop of de posts waarop die reageren.

Helaas zijn er onderwerpen waarop een onpopulaire mening, hoe goed die ook onderbouwd is -1 bombed wordt waardoor deze nooit meer op +1 of de bij goede onderbouwing en relevante links misschien zelfs wel terechte +2 of +3 krijgen.

Ik denk wel dat het team de komende tijd een flinke opgave krijgen om die moderaties eruit te filteren en de gebruikers 'op te voeden' dat de moderatie er niet is om je je mening te geven. Daar is een (natuurlijk wel goed onderbouwde) reply de aangewezen vorm voor, of een +2/+3 geven aan een reeds aanwezige post die goed onderbouwd jouw mening weergeeft, zodat ook deze naar boven komt drijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
laurens0619 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:49:

Als je onvriendelijk bent dan wordt je verzocht om je gedrag aan te passen. Doe je dat niet, dan loop je vanzelf een keer tegen een ban aan. De moderatierechten hebben daar niet veel mee van doen :)

In het vriendelijker Tweakers zijn aanpassingen aan de moderatierechten gedaan omdat dit in sommige gevallen een middel was om vervelend te doen (bijvoorbeeld: reacties die prima in orde zijn op -1 modereren omdat je het er niet mee eens bent, wat voor degene die de reactie plaatst zeer demotiverend werkt), maar je gedrag en moderatierechten hebben niet per se een één-op-één relatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Robbierut4 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:13:
[...]

Als je er zoveel moeite in wil steken wens ik je veel succes :) De kans bestaat dat dit wordt ontdekt (we hebben dit vaker meegemaakt) en dan nemen we niet alleen de moderatierechten weer af, maar bestaat ook de kans dat je geband wordt vanwege misbruik. Hoop moeite om alleen te kunnen modereren dus. Ik verwacht niet dat dit veel voor kan komen, en anders hebben we nog steeds onze tools om modmisbruikers op te sporen.

• Robbierut4
RoD schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:11:
[...]

Als je er zoveel moeite in wil steken wens ik je veel succes :) De kans bestaat dat dit wordt ontdekt (we hebben dit vaker meegemaakt) en dan nemen we niet alleen de moderatierechten weer af, maar bestaat ook de kans dat je geband wordt vanwege misbruik. Hoop moeite om alleen te kunnen modereren dus. Ik verwacht niet dat dit veel voor kan komen, en anders hebben we nog steeds onze tools om modmisbruikers op te sporen.
Ik verwacht ook niet dat mijn voorbeeld veel gaat voorkomen, maar onbewust/onbedoeld zal het zeker vaak genoeg gebeuren dat mensen onder de 0,5 gaan. Dus dat dit niet geautomatiseerd wordt herkend is toch wat vreemd imho.

• Virtua
  • Laatst online: 06-05 13:13
dus eigenlijk alleen maar + of _ gedoe?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-04 20:29

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Laat ik op voorhand zeggen dat ik blij ben met deze wijziging. Niemand is perfect, en zo ik ook niet, maar het moet wel op een goede manier gaan, en ik heb ook in de enquete destijds aangegeven dat ik graag zie dat Tweakers hier harder op ingrijpt, want ondanks dat wij deze community met elkaar maken, bepaald Tweakers welke regels hier worden gehandhaafd.

Een belangrijk punt die ik ook aanhaalde in de enquete, is de zeer 'anti-woke' beweging hier op deze site. We hebben het hier dan niet over mensen die zich aan ergeren dat alles 100% politiek correct moet, want anders krijg je iedereen over je heen, want dan krijg je het extremistische woke tegen het extremistische anti-woke, en daar wordt niemand gelukkig van.

Ik heb het hier over de vele berichten die zowel keihard naar beneden worden gemod, als naar +3, waarbij mensen klagen over een zoen tussen 2 vrouwen in een film, homoseksuele relaties in een spel enz. We hebben het hier over een zeer intolerante doelgroep, die ieder stukje dat niet binnen hun visie van een hetero samenleving past, finaal afzeikt en woke noemt, omdat zijzelf niet willen accepteren dat pakweg 10% van de samenleving niet in hun visie van die hetero samenleving past.

Natuurlijk kan je hierbij zeggen: "ja maar vrijheids van meningsuiting" enz, maar zouden bericht over dat vrouwen achter het aanrecht hoort, dat ze geen stemrecht horen te hebben, dat ze moeten luisteren naar de man enz wel acceptabel zijn? Want die mening hebben sommige mensen nog steeds (zie SGP)

De intolerantie binnen de techcommunity is ronduit schokkend en zeer verwerpelijk wat mij betreft, en waar iemand best op momenten de discussie moeten kunnen aansnijden of we ergens doorslaan.
Dit soort berichten vind ik redelijk absurd, maar de moderaties nog veel absurder.

Ik bedoel tevens nog niet eens direct dat dit bericht moet worden verwijderd oid, maar het laat zien waar de gedachte van veel tweakers zitten, en toevallig kon ik dit bericht snel terug vinden.

Een mening hebben is prima, maar dat soort berichten staan haaks op de samenleving die wij hebben, waar vrouwen niet als minder worden gezien (dus prima een man kunnen redden), waar lhtbi onderdeel is van onze samenleving, en niet hoeft worden weggestopt enz.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:46
jelle. schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:23:
[...]

Ongemodereerde reacties worden reeds uitgesloten :) Een gele 0 is wel gemodereerd, maar dan met een score van 0 (Irrelevant).
is het ook mogelijk dat er een minimum aantal moderaties nodig is om de score mee te laten tellen? Een enkele moderatie (n=1) is statistisch niet zo relevant. Bovendien: het lokt zelfs uit, dat vlak voor het sluiten van het draadje allerlei moderaties worden gedaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• secret2000
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 13:09
Ik heb een beetje last van lage reactiescore uit het jaar 2000 zo te zien. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:07
secret2000 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 01:20:
Ik heb een beetje last van lage reactiescore uit het jaar 2000 zo te zien. :D
En je tweede forum-post in 22 jaar! Geweldig dit _/-\o_ :9B

Computers are useless. They can only give you answers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 30722

LittleKiller schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:40:
Ik wil even zeggen dat ik dit een hele goede stap vind! De moderatie tool wordt gebruikt als dislike button.
En daar is niets aan veranderd...
Prima on-topic reacties gingen als vanouds met een bak -1 aan de haal gister.

Als je modstatus je lief is, kun je nu maar beter je mond houden als je mening impopulair is.
Topics over grote merken moet je dus niet je afkeur laten merken tegen een merk, mee juichen is het advies.
Ook populaire onderwerpen als EV, beter je mond houden nu, want je krijgt de -1 om je oren met je on-topic reacties!

:X :X :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Anoniem: 30722 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:30:
[...]
Als je modstatus je lief is, kun je nu maar beter je mond houden als je mening impopulair is.
Hoezo dan?
Stel ik voldoe om mijn modstatus te activeren, ik heb een impopulaire mening die ik op een goeie manier breng. En stel dat ik veel onterechte -1's krijg (die niet worden teruggedraaid om... redenen?).
Wat dan? Dan blijft mijn modstatus toch exact wat die is?

Kheos schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:35:
[...]

Hoezo dan?
Stel ik voldoe om mijn modstatus te activeren, ik heb een impopulaire mening die ik op een goeie manier breng. En stel dat ik veel onterechte -1's krijg (die niet worden teruggedraaid om... redenen?).
Wat dan? Dan blijft mijn modstatus toch exact wat die is?
Onder de 0,5 en je modstatus is weg. Gister in plek op de ladder gestegen met 7 plaatsen. Maar 0,001 gedaald in gemiddelde. 👍

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Anoniem: 30722 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:40:
[...]

Onder de 0,5 en je modstatus is weg.
Waar lees je dat?
[...]

Kheos schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:44:
[...]

Waar lees je dat?
{je quote}
[...]
*knip*. Mag iets minder zuur.

[ Voor 35% gewijzigd door rens-br op 22-09-2022 10:14 ]

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:13

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik ben van mening dat iedereen gewoon moet kunnen zeggen wat men wil zeggen. Modereren moet mijns inziens er voor zorgen dat dingen niet uit de hand lopen. Nu is modereren meer het stroomlijnen van wat er gezegt mag worden, tot in het extreme willen sturen wat er gezegt mag worden. Het hele moderatiesysteem is juist onderdeel van de verharding. Menig tweaker denk juist onderdeel te zijn van het moderatiesysteem en zal je dat ook zo laten weten. Toen ik de aankondiging op de frontpage zag dat tweakers wat wil doen om het wat gezelliger te maken dacht ik 'mooi, ze gaan minder moderen'. Tot mijn verbazing wordt het juist nog erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dennism schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:55:
[...]

Maar dat is niet wat er gebeurt, in ieder geval, dat lees ik er niet in.
Mensen die misbruik maken van het modsysteem door (extreem) te meningmodden mogen straks niet meer modereren.

Ze kunnen nog prima zelf reageren, alleen reacties van anderen zullen ze niet meer van een score kunnen voorzien.
Nee, mensen die niet "lief" zijn mogen straks niet meer modereren. Mismoderators wordt met dit systeem geen strobreed in de weg gelegd.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-11-2024
De titel is een beetje misleiding als ik de inhoud zo lees. Ook in het nieuwsartikel.

Alleen maar strenger en meer censuur. En ik kan totaal geen zelfreflectie vinden in de inhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:04

Dazzler2120

FP ProMod
evilution schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:58:
[...]

Nee, mensen die niet "lief" zijn mogen straks niet meer modereren. Mismoderators wordt met dit systeem geen strobreed in de weg gelegd.
Niet? Door de belemmeringen wordt er natuurlijk een aanname gemaakt, dat er een verband is tussen mensen met een goede reactie score en het vermogen om goed te modereren.
Of dat een correlatie of een daadwerkelijk verband is moeten we natuurlijk nog gaan zien. Maar ik kan me voorstellen dat veel mensen die slecht modereren, zelf vaak ook geen goede moderatiescore hebben.
Het zal geen 'complete' oplossing zijn voor het issue, maar het is wellicht wel een stap de juiste richting op.

PS4 PSN: Dazzler2120

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
evilution schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:58:
[...]

Met deze aanpassingen voorkomen we dat er mismoderators ontstaan, omdat er een drempel voor activatie wordt opgeworpen. Je hebt gelijk dat er niets veranderd voor mensen die de rechten al hebben, maar onze opsporingstools werken prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

RoD schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:04:
[...]

Met deze aanpassingen voorkomen we dat er mismoderators ontstaan, omdat er een drempel voor activatie wordt opgeworpen. Je hebt gelijk dat er niets veranderd voor mensen die de rechten al hebben, maar onze opsporingstools werken prima.
Als die tools zo geweldig zijn, waarom worden die dan niet gebruikt om mismoderators van de niet mismoderators te scheiden maar wordt de botte bijl van reactiescore gebruikt, waarbij al diverse keren is aangegeven dat dit bij een redelijk aantal posts gewoon niet meer recht te breien is en zeker niet voor april.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03 13:20

basz

Professioneel prutser

Samengevat; Tweakers wil iets doen aan de spammers en aan mensen die het systeem niet begrijpen of niet willen begrijpen. Ik ben al heel lang lid van Tweakers dus ik ben geen nieuwe spamaccount. Ik begrijp het systeem na zoveel jaren inmiddels prima. Ik modereer alleen berichten die overduidelijk in zeer negatieve of zeer positieve zin bijdragen aan de kwaliteit van het platform.

Omdat ik in 10 jaar tijd 2 reacties heb geplaatst waarvan er niet minstens 1 bovengemiddeld gewaardeerd werd, verlies ik de mogelijkheid om te participeren en bij te dragen aan de kwaliteit.
Het zijn totaal 41 reacties in 22 jaar maar ik ga er vanuit dat Tweakers ook een soort verjaring kent, toch? ;-)

Tweakers zegt terug te willen naar een leuke community maar dat gaat op deze manier niet gebeuren. Zoals eerder geroepen wordt het alleen maar een echokamer waar alleen de populairste meningen mogen bestaan. Voor mij één van de belangrijkste redenen om niet op social media te zitten en een enorme verarming voor een leuk platform als Tweakers. Bij mij bereikt Tweakers het tegenovergestelde; ik raak nog minder gemotiveerd om energie in Tweakers te steken.

Tijd om iets nieuws te starten, of is er al iemand bezig? Heeft Femme nog wat in de pijplijn toevallig? :-P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennism
basz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:11:

Tweakers zegt terug te willen naar een leuke community maar dat gaat op deze manier niet gebeuren. Zoals eerder geroepen wordt het alleen maar een echokamer waar alleen de populairste meningen mogen bestaan. Voor mij één van de belangrijkste redenen om niet op social media te zitten en een enorme verarming voor een leuk platform als Tweakers.
Maar waar komt dat toch vandaan? Er wordt juist aangegeven dat modereren op basis van mening niet de bedoeling is. Waarom zou er dan een echokamer ontstaan met alleen populaire meningen. Als mensen zich juist aan de regels gaan houden m.b.t. moderatie zal dat juist niet gebeuren, want berichten met een 'afwijkende' mening zouden dan juist niet meer gemeningmod worden, maar enkel beoordeel op inhoud.

Misschien begrijpen mensen heb verkeerd, maar het punten systeem is er dus niet voor om de populariteit van een mening te duiden a la upvote en downvote, maar om de inhoudelijke kwaliteit te beoordelen, of je de geventileerde mening nu deelt of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Dennism schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:31:
[...]

Maar waar komt dat toch vandaan? Er wordt juist aangegeven dat modereren op basis van mening niet de bedoeling is. Waarom zou er dan een echokamer ontstaan met alleen populaire meningen. Als mensen zich juist aan de regels gaan houden m.b.t. moderatie zal dat juist niet gebeuren, want berichten met een 'afwijkende' mening zouden dan juist niet meer gemeningmod worden, maar enkel beoordeel op inhoud.

Misschien begrijpen mensen heb verkeerd, maar het punten systeem is er dus niet voor om de populariteit van een mening te duiden a la upvote en downvote, maar om de inhoudelijke kwaliteit te beoordelen, of je de geventileerde mening nu deelt of niet.
Daar bovenop komt, persoonlijke interpretatie is prima. De een zal een bepaalde reactie een 0 vinden, een ander +1. De een zal meerwaarde zien in een reactie en +2 geven terwijl de ander het niet zo spannend vindt en een +1 geeft. Dat is allemaal prima. Het is echter niet aannemelijk dat je een flame op +2 of +3 modereert met de richtlijnen in het achterhoofd.

Er wordt wel eens gedacht dat als je volgens de richtlijnen modereert, dat je dan per se de geldende score moet volgen, maar enige afwijking van het gemiddelde is juist wat we zouden verwachten. Je raakt dan ook zeker je modrechten niet kwijt.

• laurens0619
Dennism schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:31:
[...]

Vanuit de theorie begrijp ik het moderatiesysteem.
In de praktijk denk ik dat de grootste groep het modereert zoiets als:
- 1: nee man, doe normaal
0: n/a (mensen gebruiken deze nauwelijks viel mij op)
1: ja, ik ben het met je eens
2: ja jij snapt het!
3: precies!!!!!!
Tweakers lijkt nu heel erg zijn best te doen om mensen toch op te voeden om het tweakers moderatiemodel te volgen. Ik denk dat dat niet gaat werken. Veel mensen volgen veel liever/vaker hun Intuïtie dan de handleiding lezen.
Als je nu je modstatus activeert krijg je weer een handleiding voor je kiezen. Ik denk dat 90% hier next next next finish doet.

Ipv mensen te duwen in een denkrichting, kun je het niet beter omdraaien? Kijk hoe mensen intuïtief en acteren en ontwerp daar een systeem omheen. Ik krijg er nu een beetje dit gevoel bij

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 22-09-2022 09:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennism
laurens0619 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:38:

Ipv mensen te duwen in een denkrichting, kun je het niet beter omdraaien? Kijk hoe mensen intuïtief en acteren en ontwerp daar een systeem omheen.
Het probleem is dat je dan een reddit achtig upvote / downvote systeem krijgt waarmee de problematiek omtrent polarisatie alleen nog maar gaat versterken wanneer AMD fanboys alles ontrent intel met -1 gaan beoordelen en de Intel fanboy's het omgekeerde doen, of de Apple fans v.s. niet Apple fans, of de vaccinatie voorstanders tegenover de tegenstanders.

Juist die polarisatie wil je wat wat aan doen, en door meningmodden juist te gaan implementeren doe je dat niet.

• laurens0619
Dennism schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:44:
[...]

Het probleem is dat je dan een reddit achtig upvote / downvote systeem krijgt waarmee de problematiek omtrent polarisatie alleen nog maar gaat versterken wanneer AMD fanboys alles ontrent intel met -1 gaan beoordelen en de Intel fanboy's het omgekeerde doen, of de Apple fans v.s. niet Apple fans, of de vaccinatie voorstanders tegenover de tegenstanders.

Juist die polarisatie wil je wat wat aan doen, en door meningmodden juist te gaan implementeren doe je dat niet.
Klopt ik zie een reddit systeem ook niet werken hier.
Welk model wel weet ik niet maar een model wat niet in het verlengde van de Intuïtie ligt is zal denk ik niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:15

MsG

Forumzwerver

laurens0619 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:50:
[...]

Klopt ik zie een reddit systeem ook niet werken hier.
Welk model wel weet ik niet maar een model wat niet in het verlengde van de Intuïtie ligt is zal denk ik niet werken.
Waarom zal het niet werken? Als we jouw lijn volgen met het "next next" lezen van de regels, dan zullen deze lui zo weer verbannen worden van het moderatiesysteem, en ligt het geven van moderatiescores in handen van een kleinere groep die het wel snapt. Dat bewijst toch juist dat het systeem (inclusief het afnemen van moderatierechten bij misbruikers) werkt?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:54

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Een aantal mensen zullen een pushbericht hebben ontvangen dat hun reactie(s) zijn verplaatst. Ik heb een hele offtopic discussie verwijderd.

Kritisch zijn en het niet eens zijn mag, maar gelieve wel constructief en ontopic te reageren.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 22-09-2022 10:34 ]

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-05 20:56

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

waarom worden de ratings niet gewoon verborgen en blijft het systeem alleen actief achter de schermen?

of dat alleen de user die de rating ontvangt de nummertjes kan zien.

houd je het publiekelijk krijg je groepsdenken en mensen die gaan jagen voor een hoog nummertje rechts van de reactie.

omdat je het verbergt houd je mijn inziens de mensen die echt willen modderen actief en verlies je de stemmingsmakers.

sorteren kan nog steeds op kwaliteit/oudste/nieuwste zonder dat iemand hoeft letterlijk het nummertje naast de naam hoeft te zien. mischien eens een week een test runnen onder een random geselecteerd groepje users.

• laurens0619
MsG schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:54:
[...]

Waarom zal het niet werken? Als we jouw lijn volgen met het "next next" lezen van de regels, dan zullen deze lui zo weer verbannen worden van het moderatiesysteem, en ligt het geven van moderatiescores in handen van een kleinere groep die het wel snapt. Dat bewijst toch juist dat het systeem (inclusief het afnemen van moderatierechten bij misbruikers) werkt?
Ja in theorie wel maar ik denk dat:
- de correlatie tussen meningmodders en -1 posters te zwak is (maar dat is al eerder besproken hier)
- er andere wegen gevonden zullen worden om buiten het model te werken.

Maar stel het werkt dan zie ik nog niet in hoe dit model gaat helpen om een vriendelijker tweakers te krijgen.
Tijd zal het leren :)

• PeterArrow
  • Laatst online: 01-05 11:43
Wellicht ten overvloede en/of ''oldschool''; Maar waarom überhaupt modereren (op de manier hoe het nu werkt)?
Waarom niet gewoon alleen ''een duimpje'' o.i.d., i.p.v. een heel ''uitgebreid'' modereer-syteem?

Of ik vind de reactie leuk/interessant/informatief/you name it- of niet, dan doe je of niets, of je reageert erop (op een ''normale'' respectvolle manier).
Comments die niet door de beugel kunnen, melden bij en/of controle door Tweakers zelfs.

Just my 2-cents :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

PeterArrow schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:49:
Wellicht ten overvloede en/of ''oldschool''; Maar waarom überhaupt modereren (op de manier hoe het nu werkt)?
Waarom niet gewoon alleen ''een duimpje'' o.i.d., i.p.v. een heel ''uitgebreid'' modereer-syteem?

Of ik vind de reactie leuk/interessant/informatief/you name it- of niet, dan doe je of niets, of je reageert erop (op een ''normale'' respectvolle manier).
Comments die niet door de beugel kunnen, melden bij en/of controle door Tweakers zelfs.

Just my 2-cents :)
Zo te lezen heb je dan compleet de discussie niet gelezen :-P. Wat jij voorstelt is 100% meningmodden. Dan krijg je dat een schreeuwende maar niet zinvol bericht juist heel veel duimpjes krijgt, terwijl het nu bijvoorbeeld een -1 zou kunnen zijn.
laurens0619 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:35:
[...]

Ja in theorie wel maar ik denk dat:
- de correlatie tussen meningmodders en -1 posters te zwak is (maar dat is al eerder besproken hier)
- er andere wegen gevonden zullen worden om buiten het model te werken.

Maar stel het werkt dan zie ik nog niet in hoe dit model gaat helpen om een vriendelijker tweakers te krijgen.
Tijd zal het leren :)
Dat die correlatie slechts beperkt of zwak is, ben ik zeker met je eens. Maar het haalt in elk geval de meningmodders uit het issue. De -1 posts dam je hier niet per se mee in. Maar volgens mij is het aanpakken van het meningmodden niet de enige toolkit uit deze beweging naar een vriendelijker Tweakers. En juist als de schreeuwerigste reactie minder beloond wordt (dus niet meer eindigt als een +2 of +3), kan je in potentie wel hebben dat dit soort reacties dan ook minder gauw gedaan worden. Immers met het -1 maken van een reactie verandert ook diens zichtbaarheid, terwijl een +3 of +2 vaak juist vol in beeld komt.

Het modereren is uiteindelijk natuurlijk vooral bedoeld om goede reacties te kunnen laten zien, afhankelijk van hoe je de reactie-weergave hebt staan. Als je in jouw systeem zou sorteren op de grootste duimpjes, krijg je vermoedelijk juist de meest polariserende berichten bovenaan, de vraag is of je dat wil. Ik vind de moderatiesystemen van YouTube en Reddit nou niet echt briljant voor discussiewaardige content.

[ Voor 30% gewijzigd door MsG op 22-09-2022 11:00 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

Anoniem: 30722 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:30:
jep, terwijl 13 in en dozijn comments bij weggeefacties makkelijk karma farming is.

"leuke tv die wil ik wel" -> +1 nul toegevoegde waarde, maarja wel +1 omdat het "on topic" is.

ora et labora

• laurens0619
@MsG
Maar hoezo zou dit model de meest schreeuwerige reactie minder belonen?
Als je daar nu een +3 op zou krijgen, waarom zou je dat nu niet meer krijgen?
Sterker nog: Misschien nodigt dit model wel uit om schreeuwerige en populistische reacties te schrijven voor de +3 (goeie voor de score).

Verder begrijp ik niet zo goed wat je bedoelt met "jouw systeem". Ik heb nergens een ander systeem voorgesteld?
Ik vind de moderatiesystemen van YouTube en Reddit nou niet echt briljant voor discussiewaardige content
Voor mij zijn reacties onder een artikel sowieso niet echt discussie waardig. Het zijn meer losse reacties op een artikel met hier en daar een uitdieping tussen enkele posters. De top post vind ik vaak interessant omdat daar vaak ontbrekende info uit het artikel staat.

Ik vind het forum geschikter voor discussies dan de frontpage.
Daarom stel ik ook geen ander model voor hier, ik denk dat de pijn op het forum zit en niet de frontpage waar nu alle aandacht naartoe gaat.

[ Voor 54% gewijzigd door laurens0619 op 22-09-2022 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

mrc4nl schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:59:
[...]

jep, terwijl 13 in en dozijn comments bij weggeefacties makkelijk karma farming is.

"leuke tv die wil ik wel" -> +1 nul toegevoegde waarde, maarja wel +1 omdat het "on topic" is.
Maar als dat de nieuwe spelregels zijn, dan is het toch gewoon op die manier 'leven'?
(al vraag ik me uberhaubt af wie nu echt de spelregels kent, ik kan je 10 voorbeelden geven die elke vorm van hier genoemde 'correcte manier van modereren' compleet tegen gaan).

De illusie van modereren op inhoud en niet mening, laten we deze nemen:
Jimmy J. in 'Logitech brengt Pro Racing Wheel met configureerbare pedalen en A30-headset uit'

Gezien de diverse +3 en flink aantal +2, flinke toevoeging toch?

Bericht zelf, letterlijk eerste zin:
waaronder een direct drive racestuur

Gaat mij niet direct om deze, maar over het principe erachter. Wat is toegevoegde waarde? Wat is de inhoudelijke meerwaarde dat dit zelfs +3's waard moeten zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 22-09-2022 11:52 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Benjamin- schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:52:
Laat ik op voorhand zeggen dat ik blij ben met deze wijziging. Niemand is perfect, en zo ik ook niet, maar het moet wel op een goede manier gaan, en ik heb ook in de enquete destijds aangegeven dat ik graag zie dat Tweakers hier harder op ingrijpt, want ondanks dat wij deze community met elkaar maken, bepaald Tweakers welke regels hier worden gehandhaafd.

Een belangrijk punt die ik ook aanhaalde in de enquete, is de zeer 'anti-woke' beweging hier op deze site. We hebben het hier dan niet over mensen die zich aan ergeren dat alles 100% politiek correct moet, want anders krijg je iedereen over je heen, want dan krijg je het extremistische woke tegen het extremistische anti-woke, en daar wordt niemand gelukkig van.

Ik heb het hier over de vele berichten die zowel keihard naar beneden worden gemod, als naar +3, waarbij mensen klagen over een zoen tussen 2 vrouwen in een film, homoseksuele relaties in een spel enz. We hebben het hier over een zeer intolerante doelgroep, die ieder stukje dat niet binnen hun visie van een hetero samenleving past, finaal afzeikt en woke noemt, omdat zijzelf niet willen accepteren dat pakweg 10% van de samenleving niet in hun visie van die hetero samenleving past.

Natuurlijk kan je hierbij zeggen: "ja maar vrijheids van meningsuiting" enz, maar zouden bericht over dat vrouwen achter het aanrecht hoort, dat ze geen stemrecht horen te hebben, dat ze moeten luisteren naar de man enz wel acceptabel zijn? Want die mening hebben sommige mensen nog steeds (zie SGP)

De intolerantie binnen de techcommunity is ronduit schokkend en zeer verwerpelijk wat mij betreft, en waar iemand best op momenten de discussie moeten kunnen aansnijden of we ergens doorslaan.
Dit soort berichten vind ik redelijk absurd, maar de moderaties nog veel absurder.

Ik bedoel tevens nog niet eens direct dat dit bericht moet worden verwijderd oid, maar het laat zien waar de gedachte van veel tweakers zitten, en toevallig kon ik dit bericht snel terug vinden.

Een mening hebben is prima, maar dat soort berichten staan haaks op de samenleving die wij hebben, waar vrouwen niet als minder worden gezien (dus prima een man kunnen redden), waar lhtbi onderdeel is van onze samenleving, en niet hoeft worden weggestopt enz.
Mag ik hier nog een reactie op vanuit Tweakers, of wordt dit hele onderwerp ontweken?

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbierut4
SinergyX schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:50:

Bericht zelf, letterlijk eerste zin:
waaronder een direct drive racestuur

Gaat mij niet direct om deze, maar over het principe erachter. Wat is toegevoegde waarde? Wat is de inhoudelijke meerwaarde dat dit zelfs +3's waard moeten zijn?
Het gebeurt erg vaak dat een artikel wordt aangevuld met informatie uit de reacties. Al dan niet met een bedankje van de auteur voor de toevoeging. Dus het is best denkbaar dat de reactie is van voor een aanpassing.

Verder vind ik de reactie nog steeds wel nuttig, want behalve in de inleiding wordt de marketingterm gebruikt, die voor veel mensen minder zegt.

• perejoseph
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:32
@Moonsugar In het topic over Tweakblogs en complottheoriën gaf je aan dat er zeer spoedig hierover ging gecommuniceerd worden.

Bedoelde je hiermee de post op de frontpage of gaat er over Tweakblogs nog een aanvullende mailing verzonden worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

laurens0619 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:09:
@MsG
Maar hoezo zou dit model de meest schreeuwerige reactie minder belonen?
Als je daar nu een +3 op zou krijgen, waarom zou je dat nu niet meer krijgen?
Sterker nog: Misschien nodigt dit model wel uit om schreeuwerige en populistische reacties te schrijven voor de +3 (goeie voor de score).
Verder begrijp ik niet zo goed wat je bedoelt met "jouw systeem". Ik heb nergens een ander systeem voorgesteld?
Je stelt hier toch precies een systeem voor?
PeterArrow schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:49:

Of ik vind de reactie leuk/interessant/informatief/you name it- of niet, dan doe je of niets, of je reageert erop
Omdat een schreeuwerige flame, die wellicht het sentiment van velen deelt, semantisch geen +3 is, in het huidige score-systeem. En mensen die dat structureel wel een +3 toebedelen, hun modrechten afgepakt zien worden (met de wijziging is er nu dus bij een significant deel de modrechten al uitgeschakeld).

Jouw systeem is een meningmodsysteem, waarbij je +1 geeft als je de post goed vindt/grappig/leuk/mee eens.

Het huidige systeem is niet zo bedoeld, maar probeert een bericht meer objectief te benaderen, los van wat de modder er inhoudelijk van vindt.

EDIT: Woeps, ik verwarde je met de andere persoon. Ik bedoel met "jouw systeem" het meningmodsysteem wat PeterArrow omschreef.

[ Voor 21% gewijzigd door MsG op 22-09-2022 12:29 ]

• laurens0619
[b]MsG schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:25:
En mensen die dat structureel wel een +3 toebedelen, hun modrechten afgepakt zien worden (met de wijziging is er nu dus bij een significant deel de modrechten al uitgeschakeld).
De verandering waar ik het nu over heb is dat als je vaak negatief- scoort, je score omlaag gaat en je op een gegeven moment niet meer kunt modereren.

Van mensen die mismoderen (structureel een +3 toebedelen) worden nu al de modrechten afgepakt. Daar is niets in gewijzigd wat ik begreep. Misschien dat ze nog harder gaan optreden waar ik ook achter sta.

Ik zie de waarde van het nieuwe moderatiemodel met ratingscore nog steeds niet maar misschien is dit wel het punt "agree to disagree" :)

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 22-09-2022 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moonsugar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:20

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
DVX73 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:44:
Het valt mij op dat er steeds vaker topics geopend worden door nieuwe gebruikers die hulp met iets nodig hebben.

voorbeeld

Deze worden nu vaak door een moderator gesloten, wat weleenswaar volgens de regles van het topic is, maar niet heel vriendelijk is.

Kunnen we hier geen oplossing voor verzinnen?

Er zijn volgens mij genoeg tweakers bereid om iemand met weinig IT kennis een goed advies te geven.
Misschien in de vorm van een nieuw Topic?
Ik quote even deze en daar hoort de opmerking van @Visgek82 ook bij.

Het faciliteren van een 'newcomer friendly' plek is in communitymanagement helemaal geen exotisch idee. Een aantal communities doen het al en binnen het vakgebied is er ook veel informatie over te vinden. Ik heb er voor Tweakers al meerdere keren over zitten malen maar nog geen concrete concepten voor bedacht.

Ik hoor de signalen echter zo nu en dan wel dat er A: niet altijd vriendelijk omgegaan wordt met nieuwe mensen (of mensen met minder kennis) en B: dat sommige gebruikers liever alleen de experts hier hebben zitten en zich eraan storen, vooral low-effort posts zijn vervelend en dat kan ik me goed voorstellen. Hierin is het belangrijk dat we iets vinden wat bij Tweakers past. Wij zien de toekomst namelijk echt in het bedienen van de échte techliefhebber (en dus zeker niet mainstream) maar willen absoluut voorkomen dat we nieuwe potentiële leden wegsturen omdat we ze nogal hard aanpakken als ze iets niet doen zoals de oude garde dat wenst. Het kan dan best leuk zijn om een soort safe space te hebben voor leden die nog even aan Tweakers moeten wennen, maar niet gelijk Henk en Anita van Mediamarkt zijn.

Denk dat dit onderwerp zijn eigen topic makkelijk zou verdienen, als we hier meer mee gaan doen is dat wel een goeie om eens te bekijken.

Has wares if you have coin 💰

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
willemb2 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:02:
Heel goed dat er nagedacht wordt over de verharding en verruwing en dat geprobeerd wordt het te bestrijden.

Ik heb ook net het berichtje gehad dat ik aan alle eisen voldoe. En eerlijk gezegd: voor het eerst in 14 jaar in mijn eigen profiel gekeken 8)7. Hoe dat moderatiesysteem en karma precies werkt had ik me nooit in verdiept :-( Ik scan altijd alle reacties, maar ik denk wel met onbewust meer aandacht voor de uitgebreid onderbouwde reacties. Op die moderatiescores let ik nooit. Alleen een -1 moet ik uitvouwen om die zichtbaar te maken, dat is me soms teveel moeite.

Waar ik wel op let: ik herken Avatars van mensen die duidelijk zeer deskundig zijn op een aantal terreinen. Die lees ik altijd. Eigenlijk zijn die mensen de voornaamste reden dat ik bijna elke dag wel even op Tweakers kijk (waarbij ik de overdaad aan nieuws over games en dure telefoons laat liggen).

Zou het een idee zijn om automatisch een waarschuwing te geven of strafpunten voor kwetsende kwalificaties als 'onzin'? Dat vind ik wel vaak storend. Iemand plaatst een uitgebreide reactie met argumentatie en een andere begint zijn reactie daar op met het woord 'onzin'.
We zijn over het algemeen niet heel erg fan van automatisering omdat het erg foutgevoelig is wat ons dan meer werk op kan leveren dan als we met het modteam handmatig even kijken en de juiste context kunnen achterhalen. Uiteindelijk gaat het hier om een stukje bewustzijn en gedragsverandering, ik heb het idee dat velen niet altijd doorhebben hoe ze bij anderen overkomen. Een persoonlijk bericht doet dan vaak een stuk meer dan een automatische vingertik heb ik meerdere keren ondervonden. :)

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
Playa del C. schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:04:
@Moonsugar Goed plan en zeker een goede intentie. Frontpage-moderatie kwam uiteindelijk door de vele mensen vaak wel op zijn pootjes terecht. Het pijnpunt zit hem meer in de sfeer op GoT zelf. En die sfeer werd naar mijn mening hier en daar juist door de mods verpest.

Een aantal mods komt op mij over als die nieuwe docent die het niet in de vingers heeft. Er zijn ook een paar die het wel prima doen. Een deel van de crew doet mij soms denken aan een studentenvereniging.

Een vreemd systeem is ook 'de huiskamer', waar ik pas na maanden toegang tot kreeg. Waarom eerst niet? Een mod vond mij niet zo geschikt, omdat ik wel eens wat stellig in een discussie zat. Had toevallig net in wat politieke topics gezeten, waar je snel leert wat een consensus is, plus wat het op tweakers nog meer betekent: is je mening anders dan de consensus, dan hoor je niks te zeggen.

Kom je uiteindelijk in de huiskamer, zie je meerdere terechte klachten over dat mensen daar te ver gaan, naast topics als 'het 'grote' t***** topic'. De huiskamer heeft verder veel aardige gebruikers en leuke topics. Een aantal mods neem ik echter al jaren niet meer serieus. Ben niet de enige, heb er regelmatig met andere users over gesproken.

Een foute tweaker is vrij snel weggefilterd uit het systeem, de impact daarvan is gering. Een mod met nukken...
Ik raad daarom aan om feedback te geven op de moderatie als je iets als onprettig hebt ervaren. Hier zijn speciale topics voor in de feedbackfora. Dit project is ook in leven geroepen om te zorgen dat crew / collega's stil staan bij hoe zij zich gedragen. Het komt vaak genoeg voor dat wij ook elkaar even wijzen op hoe iets vriendelijker had gekund of dat iets misschien niet de beste keuze was. Het blijft uiteindelijk een vrijwillig team wat keihard werkt en een hoop te verduren krijgt, ook daar is de grens soms bereikt, maar systematisch nukkig is niet de bedoeling. Over het algemeen kunnen we veel zaken gelukkig met een rustig gesprek samen oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
XGmode schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:45:
Ik voldoe net niet aan de eisen, omdat mijn reactiescore net onder het minimum zit.

Vind het jammer dat ik, die af en toe reageert en modereert, hierdoor straks buitengesloten wordt.
Door deze wijziging voel ik druk om bij artikelen die ik lees "verplicht" te modereren om te voorkomen dat het straks voor mij uitgeschakeld wordt. Ben ook nog eens betalend lid. Kan niet zeggen dat dit mij vrolijk stemt.
Het gaat zeker lukken om dat voor april 2023 naar 0,5 te krijgen, daarna zit je gewoon goed zolang je elke 6 maanden minimaal één moderatie doet. Gaat vast goed komen! :)

Even belangrijk om te melden vind ik: wij maken geen onderscheid in handhaving/moderatie bij abonnees of niet. Je betaalt daar voor bepaalde specifieke diensten. Iedereen in de community is gelijk.

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
Toppe schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:58:
@Moonsugar kunnen we ook nog een .plan verwachten in de toekomst waarin het moderatie beleid op het forum wordt besproken?

Ik zit vrij weinig op de frontpage, reacties lees ik niet zo veel maar ik begin me ondertussen wél te ergeren aan dat je bericht vrijwel standaard wordt aangepast als iemand op die rapporteer knop drukt.

Voor mijn gevoel wordt nu een gerapporteerd bericht gewoon langs de meetlat gelegd en dan gekeken of hij aangepast moet worden terwijl er wellicht iets meer gekeken moet worden naar de context waarop hij geplaatst wordt.

Stel dat ik zeg:
He @Famous je hebt echt een lelijke kop

Bericht wordt gerapporteerd: Crew member kijkt er naar en maakt er uit op dat ik @Famous uitscheld dat hij een lelijke kop heeft terwijl we misschien wel onderling een dolletje maken.
Ondanks dat de nadruk van het artikel van gisteren op technisch vlak ligt bij aanpassingen aan het moderatiesysteem gaat dit verhaal wel degelijk over Tweakers als geheel. We vinden het belangrijk om te kijken naar de context van een bericht (daarom zijn we tot op heden ook nooit overgegaan op bijv. AI moderatie of andere automatisering). Mocht je vaker een slechte ervaring hebben zou ik je willen vragen om dit te benoemen in de feedbackfora voor moderatie, een voorbeeld zoals je hierboven schetst zie ik niet vaak geknipt worden, we houden zelf ook wel van een lolletje mits het binnen de perken blijft. :9

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
Ionicawa schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:49:
Ik weet niet of iemand dit al benoemd heeft, zo ja, sorry, maar de ondergrens van jouw persoonlijke reactiescore die je nodig hebt voor een actieve modstatus brengt wel een potentieel probleem met zich mee. Namelijk dat iemand jouw reacties gaat doorspitten en zoveel mogelijk 0'tjes en -1'tjes gaat uitdelen om jouw modstatus te ontnemen. Zelfs als die scores volgens de modregels correct zijn of binnen een beargumenteerbaar grijs gebied lijkt het mij niet wenselijk dat iemand dit om wat voor reden dan ook doet.

Gaat Tweakers daar ook op monitoren?

Verder vind ik het allemaal goede en positieve aanpassingen!
Het is voor ons lastig te achterhalen of iemand een ander heel erg achterna jaagt. Vooral als de gegeven scores kloppen met de inhoud van een bericht. Degene die de score geeft is dan gewoon een van de velen en doet niet per se iets wat afwijkt. Als het echter heel erg opvalt dat iemand een ander onjuiste negatieve (of hele positieve) scores geeft is het een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik had dit ook als reactie gepost, maar denk dat dit meer hier op z'n plek is:

Je wordt bijna gestraft door 0 posts te doen, terwijl deze geen tot weinig impact hebben voor het hele 'fijne omgeving' probleem. Daarbij is moderatie de afgelopen 20 jaar redelijk vaak op de schop gegaan, waar beoordelingen uit het verleden tegen huidige richtlijnen jou een heel andere score zouden hebben gegeven.

Daarnaast zal jij ook ongetwijfeld reacties hebben waar simpelweg geen moderaties op zijn gedaan, deze tellen niet mee, maar deze hadden prima een +1 kunnen zijn geweest (volgens huidige richtlijnen) en daarmee had jij dus wel een 0.5 kunnen scoren. Ik heb zelfs recente reacties die wel degelijk toevoeging/ontopic zijn, maar simpel geen moderaties hebben gekregen (dacht tot 2 dagen), waarmee deze dus niet 'positief' meewerken om mijn gemiddelde. Want ik heb het idee dat over het algemeen er wel makkelijker een 0 wordt gegeven op 'mindere posts', maar de generieke ontopics veel minder snel +1 krijgen, dat zelfs de stelling dat 'jouw gemiddelde waarschijnlijk ook van toepassing is op de niet-gemodereerde reacties' niet bepaald op kan gaan.

Ik sta gemiddeld goed, daar gaat mij het niet zozeer om, maar als ik de laatste 2 weken even snel doorloop, zie ik diverse reacties waar ik geen moderatie heb gekregen, maar naar mijn menig toch wel een +1 had mogen zijn. Ik heb ruim 8000 reacties, dus veel impact heeft het niet en weet de totaal niet de scope voor wie ditzelfde geld, maar het is wel een punt van aandacht als de focus op gemiddelde score juist sterker is geworden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
Benjamin- schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:54:
[...]

Mag ik hier nog een reactie op vanuit Tweakers, of wordt dit hele onderwerp ontweken?
Absoluut, maar ik was nog niet bij je bericht aangekomen. :)

De situaties die je schetst herken ik zeker, het is wat dat betreft voor mij de minst leuke kant van Tweakers die soms naar boven komt. Al zou ik het persoonlijk niet eerlijk vinden om het iets van Tweakers of tech te noemen omdat ik het overal zie gebeuren (en er zelf ook regelmatig doelwit van ben als vrouw). Laten we zeggen dat mijn aankondiging ongeveer 3 jaar geleden niet per se gepaard ging met de vriendelijkste dm's, gelukkig was het meerendeel super tof en heb ik een leuke start gemaakt.

Ik heb nog niet gelijk een verlossend antwoord op je bericht omdat het een complexere situatie is die je niet met een hapklare oplossing kan aanvliegen. Wel kunnen we, na het verhaal wat we nu naar buiten hebben gebracht, wat makkelijker in gesprek gaan over zaken en mensen wijzen op hun opmerkingen. Er is ook potentie om de huisregels en eventueel mee uit te breiden maar we wilden op dit moment in elk geval een basis op orde krijgen. Dit gaat mij in elk geval absoluut aan het hart en ik ben niet van plan om stil te gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
perejoseph schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:17:
@Moonsugar In het topic over Tweakblogs en complottheoriën gaf je aan dat er zeer spoedig hierover ging gecommuniceerd worden.

Bedoelde je hiermee de post op de frontpage of gaat er over Tweakblogs nog een aanvullende mailing verzonden worden?
Zeer spoedig zou ik niet willen zeggen, maar er liggen plannen die we zo snel mogelijk willen aankondigen. Hoop toch wel dit najaar als de planning het toelaat. Tweakblogs krijgt dan een eigen stukje communicatie/aankondiging. Dat staat hier verder los van. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk
  • Laatst online: 00:11

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Topicstarter
Anoniem: 30722 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:40:
[...]

Onder de 0,5 en je modstatus is weg. Gister in plek op de ladder gestegen met 7 plaatsen. Maar 0,001 gedaald in gemiddelde. 👍
Nee, dat klopt niet. Na activatie blijft je moderatiestatus actief, ongeacht je karma en gemiddelde reactiescore. Alleen na 6 maanden inactiviteit gaat die automatisch weer uit. Als je dan weer wil activeren moet je wel weer aan de eisen voldoen.

Verder is de ranglijst bij de reactiescore gebaseerd op de totale reactiescore, niet op het gemiddelde. Je kunt dus prima stijgen in de rang terwijl je gemiddelde zakt.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Moonsugar schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:23:
[...]

Absoluut, maar ik was nog niet bij je bericht aangekomen. :)

De situaties die je schetst herken ik zeker, het is wat dat betreft voor mij de minst leuke kant van Tweakers die soms naar boven komt. Al zou ik het persoonlijk niet eerlijk vinden om het iets van Tweakers of tech te noemen omdat ik het overal zie gebeuren (en er zelf ook regelmatig doelwit van ben als vrouw). Laten we zeggen dat mijn aankondiging ongeveer 3 jaar geleden niet per se gepaard ging met de vriendelijkste dm's, gelukkig was het meerendeel super tof en heb ik een leuke start gemaakt.

Ik heb nog niet gelijk een verlossend antwoord op je bericht omdat het een complexere situatie is die je niet met een hapklare oplossing kan aanvliegen. Wel kunnen we, na het verhaal wat we nu naar buiten hebben gebracht, wat makkelijker in gesprek gaan over zaken en mensen wijzen op hun opmerkingen. Er is ook potentie om de huisregels en eventueel mee uit te breiden maar we wilden op dit moment in elk geval een basis op orde krijgen. Dit gaat mij in elk geval absoluut aan het hart en ik ben niet van plan om stil te gaan zitten.
Het absoluut iets wat overal voorkomt, echter zie ik in de diverse tech communities dat hier veel negatiever op wordt gereageerd. Als iemand die veel op reddit zit, kan je ik zeggen dat in het algemene communities (bijvoorbeeld ama's) er veel positiever op deze doelgroep wordt gereageerd. Uiteraard heb je daar ook hele negatieve communities, maar neutrale communities wat betreft politiek, religie e.d. is het grote meerendeel heel steunend naar lhbti mensen.

Tevens heb ik wel een verklaring waarom dit in tech meer gebeurd, maar die laat ik voor me want ik wil niet mensen wegzetten, zeker gezien er ook heel mensen zijn die dit soort haat berichten niet accepteren.

Ik begrijp dat het niet eenvoudig is om acceptatie in een community te creeren, en vaak gaat gepaard met uiteindelijk veel mensen de community uitduwen, omdat zij zullen ervaren dat hun mening niet meer geaccepteerd wordt.
Toch zie ik eigenlijk geen enkele poging vanuit Tweakers om hier wel iets aan te doen. Een individu aanspreken op een bericht zoals ik linkte kan, maar dit zal weinig opleveren en het derde van deze community die dit bericht onnodig naar +2/3 heeft gestemd, leert hier ook niets van.

Wil je als Tweakers hier echt iets aan doen, dan moet je actief in gesprek gaan met de hele community, en daar kan je dit als begin van zien, maar je moet dan wel echt gesprek openbreken. Ja doe je dat, dan gaat die derde van de community jullie beschuldigen van woke zijn, en zal je een periode negatief hebben voordat het beter wordt. Dit zou effectief echt moeten betekenen dat je de community gaat opschonen. Doe je dit niet, dan verandert er niets, dan blijft de absolute meerderheid hetero mannen, met een groot gedeelte zeer intolerant.

Dit is een gewetensvraag voor Tweakers, want wil je dit veranderen, dan zal dit best een tijd ten koste gaan van de inkomsten en inzet van Tweakers.

Wat betreft jou als vrouw binnen de crew, ik ben blij dat je deze dingen ervaart, niet omdat ik je dit toewens, want dat absoluut niet, maar omdat ik hoop dat dit Tweakers steeds meer forceert om echt iets aan deze cultuur te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Benjamin- op 22-09-2022 13:52 ]

Dirk schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:48:
[...]

Nee, dat klopt niet. Na activatie blijft je moderatiestatus actief, ongeacht je karma en gemiddelde reactiescore. Alleen na 6 maanden inactiviteit gaat die automatisch weer uit. Als je dan weer wil activeren moet je wel weer aan de eisen voldoen.

Verder is de ranglijst bij de reactiescore gebaseerd op de totale reactiescore, niet op het gemiddelde. Je kunt dus prima stijgen in de rang terwijl je gemiddelde zakt.
Ach, voor mij is het duidelijk, die 0,5 is niet meer te halen.
Dus de activeer knop zal hier nooit meer actief worden. ;)
Zou me minstens 3000 reacties met een goede +1 kosten, dus lang tweaker zijn heeft zijn keerzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-05 07:34
Zou ook wel mooi zijn als je in je profiel kan zien dat je mod rechten door de beheerder zijn uitgeschakeld

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:04

Dazzler2120

FP ProMod
Gezien de klachten van de 'langzitters' van tweakers, welke van oudsher een niet te herstellen score is; is er over nagedacht om ook te kijken naar de meest recente scores?
Zo blijft mijn moderatiestatus aan staan zolang ik 1 keer in het half jaar een moderatie maak. Wordt overwogen om te kijken voor de activatie van moderatie de score van het afgelopen half jaar o.i.d. te gebruiken?

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Benjamin- schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:54:
[...]

Kijk dit is een mooi voorbeeld van dingen die vriendelijker kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk
  • Laatst online: 00:11

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Topicstarter
Anoniem: 30722 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:54:
[...]

Ach, voor mij is het duidelijk, die 0,5 is niet meer te halen.
Dus de activeer knop zal hier nooit meer actief worden. ;)
Zou me minstens 3000 reacties met een goede +1 kosten, dus lang tweaker zijn heeft zijn keerzijde.
Wij kunnen de moderatierechten ook handmatig activeren. Dan blijven ze actief totdat je ze zes maanden niet gebruikt.

Dus ongeacht je verleden, als je laat zien dat je nu een goede bijdrage levert aan Tweakers, kunnen we altijd het systeem overrulen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Ik hoop dat de moderators ook eens onder de loep worden genomen dan. Een aantal helpen vaak ook niet mee aan de "leuke sfeer". Al heb ik het dan over het forum want op de frontpage zal je mij niet vinden.

Default blanke hetero

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:37
Leuk een vriendelijke tweakers maar waarom voldoet mijn profiel niet? Ben al jaren tweaker lid zonder enige opmerkingen of aanmerkingem

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dirk schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:48:
[...]

Ik heb het niet kunnen vinden, dus dan maar even zo: waarom is er een link tussen gemiddelde reactiescore en het initieel activeren van moderatierechten gemaakt? Iemand die belabberde reacties achter laat kan prima in staat zijn om uitstekend te modereren, en vice versa. Is er correlatie tussen die twee?

De initiele drempel die nu wordt opgeworpen heeft wellicht op korte termijn een opschonend effect qua mismoderaties, mits er correlatie bestaat tussen reactiescores en mismoderaties. Maar het is geen incentive om de manier van reageren aan te passen, mocht je niet of maar beperkt belang hebben bij moderatierechten. Ik kan me indenken dat de overlap tussen degenen die onder 0,5 scoren en veel belang hechten aan moderatierechten maar een klein gedeelte van de FP-bezoekers is.

Kortom, ik vraag me af of het doel en de maatregel wel voldoende op elkaar zijn afgestemd in dit geval.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
FirePuma142 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:16:
[...]

Ik heb het niet kunnen vinden, dus dan maar even zo: waarom is er een link tussen gemiddelde reactiescore en het initieel activeren van moderatierechten gemaakt? Iemand die belabberde reacties achter laat kan prima in staat zijn om uitstekend te modereren, en vice versa. Is er correlatie tussen die twee?
Op basis van meer dan tien jaar ervaring en honderden afgenomen moderatierechten: ja.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

RoD schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:19:
[...]

Op basis van meer dan tien jaar ervaring en honderden afgenomen moderatierechten: ja.
Stoppen de belabberde reacties dan ook nadat de moderatierechten zijn afgenomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carpento
  • Laatst online: 23:38
FirePuma142 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:16:
[...]

Is er correlatie tussen die twee?
Ik kan er me wel wat bij voorstellen hoor. Iemand die een heel lage reactiescore heeft plaatst dus kennelijk relatief veel ongewenste of irrelevante bijdragen. Dat kan meerdere redenen hebben:

• Iemand weet niet dat het ongewenst en/of irrelevant is -> hoe moet zoiemand dat onderscheid dan bij andermans posts wél correct kunnen maken ?
• Iemand weet dat wel maar post het tóch -> dan heb je te maken met iemand die wel weet hoe het moet maar zich er moedwillig niet aan houdt. Hoe moet je dan erop vertrouwen dat zo iemand zich wel aan de wenselijke moderatiemethode houdt ?

:P

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Carpento schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:21:
[...]

Ik kan er me wel wat bij voorstellen hoor. Iemand die een heel lage reactiescore heeft plaatst dus kennelijk relatief veel ongewenste of irrelevante bijdragen. Dat kan meerdere redenen hebben:

• Iemand weet niet dat het ongewenst en/of irrelevant is -> hoe moet zoiemand dat onderscheid dan bij andermans posts wél correct kunnen maken ?
• Iemand weet dat wel maar post het tóch -> dan heb je te maken met iemand die wel weet hoe het moet maar zich er moedwillig niet aan houdt. Hoe moet je dan erop vertrouwen dat zo iemand zich wel aan de wenselijke moderatiemethode houdt ?

:P
Kan ik helemaal volgen. Ik heb het idee dat de huidige maatregelen, in ieder geval initieel, een verbetering in moderatiescores zullen hebben. Maar ik vraag me af of Tweakers er vriendelijker van wordt, en of het effect niet (gedeeltelijk) wegebt al naar gelang er meerdere termijnen van 6 maanden verstreken zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
FirePuma142 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:21:
[...]

Stoppen de belabberde reacties dan ook nadat de moderatierechten zijn afgenomen?
Nee, die twee dingen hebben niets met elkaar te maken. Je moderatierechten worden afgenomen omdat je slecht modereert. Omdat we merken dat veel mensen hun rechten activeren en vervolgens niet de moeite nemen zich te verdiepen in hoe het systeem werkt, of het gebruiken als "wapen" om mensen waar ze het niet mee eens zijn omlaag te modden, voeren we een drempel in voor activatie.

In parallel daar aan willen we dat Tweakers vriendelijker wordt en wordt daar dus op gemodereerd. Maar er is geen relatie tussen het afnemen van moderatierechten om de reacties van desbetreffende persoon te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:33
mark777 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:07:
Leuk een vriendelijke tweakers maar waarom voldoet mijn profiel niet? Ben al jaren tweaker lid zonder enige opmerkingen of aanmerkingem
Omdat je reactiescore (net) niet voldoet met een 0.494, waar 0.5 het minimum is.

Maar dat had je zelf natuurlijk ook al gevonden nadat je het bericht had gelezen :+

• Carpento
FirePuma142 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:24:
[...]

Kan ik helemaal volgen. Ik heb het idee dat de huidige maatregelen, in ieder geval initieel, een verbetering in moderatiescores zullen hebben. Maar ik vraag me af of Tweakers er vriendelijker van wordt, en of het effect niet (gedeeltelijk) wegebt al naar gelang er meerdere termijnen van 6 maanden verstreken zijn.
Misschien indirect wel. Er wordt nu teveel op eens/oneens gemodereerd en dat is frustrerend voor degene die een goede post neerzet maar vervolgens minnetjes scoort, of een ander met een matige post rechts voorbij ziet komen met onterechte plusjes. Dat vreet aan het vertrouwen in het moderatiesysteem.

Mijn idee erbij is dat Tweakers die angel eruit wil halen: moderatie moet op inhoud zijn en niet op mening. Of dat het effect zal zijn moet blijken, maar ik vind het in elk geval positief dat er actie is op dit vlak.

RoD schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:19:
[...]

*knip*. Op de man spelen doen we hier niet.

[ Voor 43% gewijzigd door rens-br op 22-09-2022 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:33
RoD schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:24:
[...]

Nee, die twee dingen hebben niets met elkaar te maken. Je moderatierechten worden afgenomen omdat je slecht modereert. Omdat we merken dat veel mensen hun rechten activeren en vervolgens niet de moeite nemen zich te verdiepen in hoe het systeem werkt, of het gebruiken als "wapen" om mensen waar ze het niet mee eens zijn omlaag te modden, voeren we een drempel in voor activatie.

In parallel daar aan willen we dat Tweakers vriendelijker wordt en wordt daar dus op gemodereerd. Maar er is geen relatie tussen het afnemen van moderatierechten om de reacties van desbetreffende persoon te verbeteren.
Nouja, ze hebben natuurlijk in zoverre iets met elkaar te maken, dat jullie verwachten dat iemand met een slechte reactiescore ook slechte reacties van anderen eerder met +jes zal modereren.

Door die moderatiemogelijkheid weg te nemen neem je die kans weg en zal er dus meer "algemeen acceptabel" berichten met +1 +2 en +3 tevoorschijn komen.

Ergo, de slechte reacties zijn er nog wel maar doordat ze voornamelijk minnetjes krijgen van het gros van het volk, zijn ze niet of minder zichtbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

RoD schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:24:
[...]

Helder. In dat geval was het wellicht een idee geweest om de FP-moderatiewijzigingen niet te presenteren als onderdeel van een vriendelijker Tweakers, aangezien er een minimale overlap in doelen bestaat, terwijl het wel een majeure wijziging is. Neemt niet weg dat het een goed initatief is volgens mij, ik vind vooral de Huisregels een goede toevoeging bijvoorbeeld.

XelaRetak schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:30:
[...]

Nouja, ze hebben natuurlijk in zoverre iets met elkaar te maken, dat jullie verwachten dat iemand met een slechte reactiescore ook slechte reacties van anderen eerder met +jes zal modereren.

Door die moderatiemogelijkheid weg te nemen neem je die kans weg en zal er dus meer "algemeen acceptabel" berichten met +1 +2 en +3 tevoorschijn komen.

Ergo, de slechte reacties zijn er nog wel maar doordat ze voornamelijk minnetjes krijgen van het gros van het volk, zijn ze niet of minder zichtbaar.
De modstatus heeft toch geen effect op zichtbaarheid?

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
XelaRetak schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:30:
[...]

Op die manier heb je inderdaad gelijk :) Mijn punt was dat als je van iemand de moderatierechten afneemt, dat diezelfde persoon dan niet ineens betere reacties gaat plaatsen. Het afnemen van de rechten is dus geen middel voor gedragsverbetering, maar inderdaad wel om ervoor te zorgen dat minder reacties op een foute score belanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carpento
Anoniem: 30722 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:36:
[...]

De modstatus heeft toch geen effect op zichtbaarheid?
Nee, maar een 'foutmodder' heeft wel effecten op zichtbaarheid van posts (doordat ze misschien ten onrechte verdwijnen, of juist ten onrechte zichtbaar blijven).

edit:

Wat ^^ @RoD hierboven ook al zegt, maar dan iets anders verwoord. Maar wel sneller :+

[ Voor 13% gewijzigd door Carpento op 22-09-2022 14:38 ]

Carpento schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:37:
[...]

Nee, maar een 'foutmodder' heeft wel effecten op zichtbaarheid van posts (doordat ze misschien ten onrechte verdwijnen, of juist ten onrechte zichtbaar blijven).
Nee, bedoel de score.
Je ziet toch altijd alles? Altans, ik zie altijd gewoon alles wat 0 en -1 heeft ook (gelukkig wel!)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
FirePuma142 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:33:
[...]

Helder. In dat geval was het wellicht een idee geweest om de FP-moderatiewijzigingen niet te presenteren als onderdeel van een vriendelijker Tweakers, aangezien er een minimale overlap in doelen bestaat, terwijl het wel een majeure wijziging is. Neemt niet weg dat het een goed initatief is volgens mij, ik vind vooral de Huisregels een goede toevoeging bijvoorbeeld.
Het aanpassen van het systeem is hierin meegenomen omdat het erg demotiverend werkt als je je best hebt gedaan op een post en iemand het er niet mee eens is je een -1 geeft. En dat flames staan te shinen op +3 helpt ook niet mee. Ik snap je punt dat het niet per se een logisch geheel is maar in de voorbereiding hebben we vooral gekeken welke zaken zouden kunnen bijdragen aan het verbeteren van de sfeer. En al die dingen hebben we gedaan :) Ik snap wel dat de onderlinge verbanden niet per se helder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Risce
  • Laatst online: 28-03 16:19
Tweakers heeft vereisten opgesteld om andere reacties op de frontpage van een score te mogen voorzien:
  • - Je moet minstens 250 karmapunten hebben.
Alhoewel Tweakers hier notoir vaag over blijft, kun je veilig stellen dat je na een week of wat 250 karmapunten kunt hebben verdiend met een halfuurtje per dag rondhangen en een reactie hier en daar achterlaten.

Deze vereiste voorkomt dat mensen nieuwe accounts aanmaken, of oude inactieve accounts heractiveren, simpelweg om een reactiescore zelfstandig te beïnvloeden. Is op zich geen gek idee, alhoewel ik geen aanwijzingen heb dat het grondig mis was met dit soort misbruik. Then again, ik ben geen mod, wie weet dat het een aantal keer is voorgekomen en echt kwaad kan het niet dat je bepaalde rechten moet unlocken, ook met oog op gamification.
  • Je moet een gemiddelde frontpage reactiescore hebben van 0,5 of geen (gemodereerde) reacties
Over dit element heb ik vragen. Allereerst de belangrijkste: welk probleem lost dit op?

Ten tweede: het idee achter modden is volgens mij dat je andere gebruikers helpt om zinvolle reacties te vinden. Alhoewel dat systeem soms vast gebruikt wordt om boos een -1'tje te geven of een overdreven +3, vraagt dit nieuwe systeem van een steeds kleiner wordende groep om te helpen modden. Immers, steeds minder mensen zullen voldoen aan dit criterium omdat er steeds minder mensen kunnen modden en dus er minder punten worden uitgedeeld. De macht om die punten uit te delen komt dus in de loop der tijd in handen van een steeds kleinere groep.

Vraag: als je 100 reacties hebt, waarvan er 30 een +1 hebben en 70 geen punten (niet gemod), dan heb je dus <0,5 gemiddeld en kun je dus niet meer modden?

Overigens is het ook moeilijk (niet?) te vinden in je profiel wat je specifieke frontpage-reactiescore is.

Ik heb ook een tegenvoorstel: laat het karmapunten vereiste in ere en kijk vooral naar gebruikers die een onevenredig aantal -1 beoordelingen krijgen over een periode en ontneem die tijdelijk de mogelijkheid om zelf te modden. Een escalatie daarvan is dan een (tijdelijke?) ban.

Zie ik iets over het hoofd hier?

Theorie: Ja. Praktijk...uh. Nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carpento
Anoniem: 30722 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:38:
[...]

Nee, bedoel de score.
Je ziet toch altijd alles? Altans, ik zie altijd gewoon alles wat 0 en -1 heeft ook (gelukkig wel!)
Dat is een profielinstelling, bij mij staat -1 automatisch dichtgeklapt.

Niet dat ik me herinner dat bewust aangepast te hebben trouwens, soms zijn de -1'tjes ook erg vermakelijk, met een bak popcorn erbij }:O
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je problemen met het activeren van je moderatierechten op mobiel? Kijk dan in het topic ~[Bug] 'Volgende'-button greyed out activeren FP-moderatie