Er is al sprake van een publieke schandpaal, want de mods schrijven de reden voor de mod-actie op en daarbij is de naam van de gebruiker in kwestie zichtbaar. Daarbij hebben jullie nu het grote voordeel dat jullie je mening publiek kunnen geven, maar dat er geen publiek weerwoord mogelijk is. Jullie gebruiken je machtspositie over de betreffende gebruiker door jullie eenzijdige visie op de ingreep te delen met het publiek, waarbij de persoon in kwestie zijn of haar visie niet kan delen.
Daarnaast spreek je voor alle gebruikers, terwijl daar vermoedelijk geen onderzoek aan ten grondslag ligt, dus hoe weet je wat gebruikers willen? Het kan net zo goed dat je je eigen mening, en eventueel ook je eigen belangen, projecteert op de gebruikers.
Daarnaast geef je een valse tegenstelling, want uiteraard is het ook gewoon mogelijk om aan de betreffende gebruiker te vragen wat hij of zij wil. Op dit moment verbieden jullie gebruikers om individuele ingrepen publiekelijk te bespreken, waarmee je verhaal dat jullie de wil van de gebruikers volgen door mij niet erg serieus genomen kan worden. Als het doel daadwerkelijk was om te doen wat de gebruiker wil, dan zouden jullie doen wat de gebruiker overduidelijk wil, ipv een mod-ingreep doen om een discussie uit de openbaarheid te houden tegen de wil in van de gebruiker, wat jullie in werkelijkheid doen.
Je hele verhaal is sowieso uiterst eenzijdig. Onterecht aangeklaagde mensen wensen regelmatig juist een openbaar proces zodat ze zich eindelijk echt kunnen verdedigen tegenover andere mensen dan de aanklagers, terwijl ze als aangeklaagde door het publiek vaak als schuldig beschouwd worden zonder zich echt te kunnen verdedigen. Zeker aangezien er bij de Tweakers-mods geen sprake is van een onafhankelijke rechter, maar jullie opereren als 'judge, jury en executioner', kun je ook beredeneren dat het juist cruciaal is dat er een disciplinerende blik is van buiten jullie bubbel.
Je afwijzing om dingen hetzelfde te doen als in de rechtspraak, waar de zittingen en dergelijke wel degelijk openbaar zijn, verzwakt je positie ook wat mij betreft, terwijl jij op 1 of andere manier lijkt te vinden dat het afwijken van de relatief hoge standaarden van de rechtspraak, die zich gedurende eeuwen heeft ontwikkeld om iedereen recht te doen, een verdienste of kwaliteit is.
Er zijn over het algemeen meerdere stappen van bezwaar mogelijk waarbij onafhankelijk gekeken wordt, wanneer je alle opties geprobeerd hebt en je nog steeds geen gelijk gekregen hebt wordt het tijd om je af te vragen of je wel gelijk hebt.

Er wordt niet of nauwelijks gecommuniceerd wat die mogelijkheden zijn, dus dit lijkt typisch een gevalletje waar alleen de mods zelf de weg zouden vinden door de bureaucratie en de mogelijkheden er meer in theorie zijn dan in de praktijk.
En in de praktijk zien we juist heel vaak dat wanneer men 'onafhankelijk' kijkt, er helemaal geen vraagtekens worden geplaatst bij de beweringen van collega's, waardoor een correctie nauwelijks meer mogelijk is. Dat zagen we bijvoorbeeld bij de kinderopvangtoeslagenmisdaden en het kapotmaken van Fred Spijkers. Daarbij werden leugens structureel tot waarheid gebombardeerd door elke ambtenaar die zich ermee bemoeide, want een andere ambtenaar zou iets toch niet beweren als dat niet waar was? Wel dus, maar het blinde vertrouwen in de collega's zorgde ervoor dat gerechtigheid voor de slachtoffers van binnen dit machtssysteem niet mogelijk was.
Zo kan ik mij ook voorstellen dat de betreffende ProMod het woordenboek er niet naast had liggen toen hij de term 'vete' opschreef en het wellicht helemaal niet zo ernstig bedoelt als jij het uitlegt.
De betreffende ProMod had in dat geval nadat ik hem verwittigd had van de betekenis zijn woorden terug kunnen nemen, of andere mods hadden hem kunnen corrigeren. Of de persoon die mijn rapport heeft behandeld had kunnen ingrijpen.
Maar uiteraard is het mijn schuld dat er minimaal drie kansen zijn gemist en had ik poging 4, 5, 6 tot 1000 moeten ondernemen. Anders is het uiteraard mijn schuld. En het is sowieso mijn schuld omdat ik niet vrolijk blijf nadat ik voor de zoveelste keer onrecht ervaar vanuit mensen die vanuit hun machtspositie aan hogere normen zouden moeten voldoen. En ik ben sowieso fout omdat ik verwacht dat mensen lezen wat ik echt schrijf.
In je hele eenzijdige verhaal met verwijten aan mij en vergoelijkingen van wat ik zie als onrecht, op basis van wat in mijn ogen nogal zwakke argumenten zijn, doe je precies wat je mij verwijt, namelijk alles eenzijdig bekijken en leg je extreem weinig empathie aan de dag. Ik moet uitgaan van het positieve, maar dat doe je zeker niet richting mij.
Probeer daarom te bedenken waarom iemand iets op een bepaalde manier schrijft, in plaats van meteen het meest negatieve scenario in te vullen.
Dat doe ik helemaal niet, maar gaandeweg gaat ieder normaal mens nieuwe informatie zien in de context van ervaringen uit het verleden. Als je net ergens bent gaan wonen en de buurman is lawaaiig, dan is het onredelijk om de buurman meteen als asociaal weg te zetten. Maar als elke week in de nacht last hebt van lawaai en de buurman ook zijn gedrag na meerdere gesprekken niet aanpast, dan is het juist onredelijk om bij een nieuwe situatie ervan uit te gaan dat de buurman niet doorheeft dat hij overlast veroorzaakt.
Uitgaan van het positieve en daar constructief op doorvragen
Mijn ervaring met de mods is juist een onwil om zich constructief te gedragen, terwijl ik juist pogingen doe om een echte discussie op gang te brengen waar dogma's ter discussie kunnen worden gesteld. In plaats daarvan zie ik juist dat men een muur opwerpt waar over veel dingen juist geen discussie mogelijk is.
Over het algemeen is mijn ervaring dat in discussies met de mods eigenlijk continu dingen zo geframed worden dat ik de schuldige ben en mijzelf moet verdedigen. Dit gaat door tot het absurde, waarbij zelfs als men in DMs toegeeft dat een mod verkeerd heeft ingegrepen, er geen discussie mogelijk was over het corrigeren van de ingreep, maar men mij meteen weer in het aangeklaagdenbankje plaatst.
Wanneer je er vaker tegenaan loopt dat men dingen in je post leest die je niet bedoelt hebt, of je voelt je niet begrepen, dan moet je toch gaan overwegen om te kijken naar de manier van schrijven.
In de betreffende discussie werd door een mod zonder enig bewijs beweerd dat ik op -1 werd gemod omdat men mij niet begreep, zonder dat men daadwerkelijk wist wat de mensen die op -1 gemodereerd hadden echt dreef. De ProMod viel hem bij, maar was dat een onafhankelijke mening of kuddegedrag? Mijn poging tot discussie of de mijns inziens absurde interpretatie wel redelijk was, werd niet eens aangegaan.
Dit is sowieso mijn ervaring. Op Tweakers eisen de mods heel vaak dat je je conformeert aan hun mening, anders ben je zogenaamd niet constructief. Het is nooit zo dat zij niet constructief bezig zijn omdat ze weigeren een open discussie aan te gaan waar hun eigen mening ook ter discussie staat.
Bij moderatie op reacties is er niet de mogelijkheid om te vragen wat iemand bedoeld, dus zitten er meer aannames in dan je in een topic wellicht zou verwachten.
En als de mods dan professioneel zouden zijn zouden ze hun persoonlijke speculatie/mening over wat de gebruikersmoderaties dreef niet tot vaststaand feit verklaren. Dat is echter wel wat er gebeurde in de discussie en het bleek niet mogelijk om tot de kern te komen, namelijk of ik terecht was gemodereerd op basis van wat ik daadwerkelijk geschreven had, ipv een speculatieve mening over wat mensen mogelijk in mijn woorden zouden kunnen lezen. Dat lijkt mij toch geen vreemde discussie, maar die was niet mogelijk.
En wellicht uit frustratie werd er vanuit de mods vervolgens een persoonlijke aanval geplaatst. En dat werd ook niet professioneel opgelost,
Stel je eens voor dat de Tweakers-mods iedereen netjes hadden behandeld door deze ProMod zachtjes te corrigeren en aan te geven dat een persoonlijke aanval niet de bedoeling is. Dan was ik tevreden geweest en was de vriendelijkheid in het topic ook weer teruggebracht. Dan was het ook niet nodig om mij te vragen om positiever te zijn, want dan was ik namelijk gewoon veel positiever geweest, omdat ik voor de verandering eens een positieve ervaring met de mods had gehad.
Ga uit van het positieve, dat is wat we willen met een vriendelijker Tweakers.

Het nadeel van uitgaan van het positieve is dat je des te erger wordt teleurgesteld, wanneer de waarheid juist niet positief is. En tot nu toe wordt ik door het mod-team eigenlijk structureel teleurgesteld, dus kun je net zo goed beweren dat ik structureel te positief ben gebleven.
PS. Je gaat trouwens totaal niet in op mijn suggestie om modingrepen op de frontpaginamoderaties te tonen, terwijl het hele schandpaal en privacyverhaal dat je ophangt daar vrijwel niet meespeelt.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason