Frontpage reacties like en/of emoji react systeem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• HaX0r
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-05 15:24
Op aanraden van @RoD RoD in "Wij willen een vriendelijker Tweakers" hierbij een nieuw topic hiervoor. Originele post: HaX0r in "Wij willen een vriendelijker Tweakers"
HaX0r schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:41:
@Moonsugar Fijn dat de verandering in de community erkent wordt vanuit Tweakers en een poging wordt gedaan de boel weer wat gemoedelijker te maken. In maatschappij en internetlandschap was Tweakers lang een oase maar dat is het al veel langer niet meer. Denk ook niet dat dit is terug te draaien maar enige weerstand bieden ertegen mag ik, wellicht wat hoopvol, graag zien.

Een probleem wat al zo oud is als het mod systeem is het populair stemmen. Veel mensen zijn tegenwoordig gewend dat ze iets kunnen liken en disliken zonder een volwaardige reactie te geven, en daar wordt het mod systeem dan onbedoeld voor gebruikt vermoed ik.

Is het niet een idee om gewoon deze mensen hier een optie voor te gaan bieden? Een simpel hart icoontje op frontpage reacties of bijvoorbeeld een emoji react systeem op frontpage reacties à lá Slack en Discord. Zo kunnen mensen toch hun door internet cultuur aangeleerde gedrag uiten zonder dat dit stoort voor het Tweakers mod systeem? Dan snappen mensen misschien beter dat het echt een mod systeem is voor kwaliteitsbewaring en sfeer en niet een manier om jezelf te uiten zonder volwaardige reactie. Wellicht is hier gewoon een begrijpelijke behoefte aan bij veel gebruikers die Tweakers nu niet vervult?
RoD schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:44:
[...]

Dit is meer een discussie voor een separate thread. Het is inderdaad vaker aangehaald dat er behoefte is aan een meningensysteem, bijvoorbeeld zoals op Reddit. De vraag is of het wenselijk is, en wmb is dat iets waar je over kan discussiëren. Je zou bijvoorbeeld ook de duimpjes zoals we op het forum hebben kunnen gebruiken. Aan de andere kant is twee systemen naast elkaar gebruiken mogelijk verwarrend en wakkert het meningmodden alleen maar aan.

Daarom zou ik zeggen dat een discussie over dit onderwerp beter in een apart topic gevoerd kan worden :)
De like knop van het forum lijkt mij inderdaad geschikt hiervoor. Maar ik denk dat een emoji react systeem, wellicht uitsluitend met de Tweaker emoticons? Meer vrijheid bied aan gebruikers om hun mening op een beknopte en ludieke manier kenbaar te maken. Denk dat het ook een goed idee is dat je dit simpelweg onzichtbaar kan maken. Zodat gebruikers die hier geen behoefte aan hebben zich er niet aan hoeven te storen. (En ja dit kan je ook zelf in je browser doen als beetje Tweaker maar toch.)

Denk dat met een dergelijk systeem ook de wens die ik voorbij zag komen van een aantal gebruikers, om de +1 grappig terug te brengen, wordt vervult.

*Update:
HaX0r schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:49:
[...]

Hier een low effort mockup voor wie het concept nog steeds niet begrijpt:

[Afbeelding]

Mijn persoonlijke voorkeur gaat wel uit naar een implementatie hiervan zonder de duimpjes erbij. Maar veel gebruikers geven aan ook een duimpje zoals op het forum te willen bij de frontpage reacties.

Ter verduidelijking, de blur variant zie je dus als niet geregistreerde gebruiker. Klik je hier op, dan kan je de gebruiker vragen te registreren.

Klik je op Verberg Tweakers Emoticon React, dan verdwijnen de emoticons en toevoeg knop volledig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/azuP9FQsF8WsBbK9zWjEb2kr.png

[ Voor 26% gewijzigd door HaX0r op 27-09-2022 18:06 ]

Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaX0r
RoD schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:44:
[...] Aan de andere kant is twee systemen naast elkaar gebruiken mogelijk verwarrend en wakkert het meningmodden alleen maar aan. [...]
Dat vermoed ik eigenlijk niet. Je kan dan ook duidelijk verwijzen naar het emoji react systeem om je, al dan niet zeer beperkte beperkte, mening over een reactie te uiten als je het mod systeem als nieuwe gebruiker opent en ook in de richtlijnen en FAQ omtrent moderatie.

En ook kunnen PowerMods gebruikers hier naar verwijzen bij het vermoeden van populair modden: 'Even goede vrienden maar graag in het vervolg het emoji react systeem gebruiken i.p.v. het mod systeem te gebruiken om je mening over reacties te uiten. Je mod rechten zijn tijdelijk met een week ingetrokken maar je kan dus wel het emoji react systeem gebruiken.' Dan voelt iets dergelijks wellicht ook minder zwaar voor vermeende misbruikers? Waarop weer hopelijk minder nare berichten richting PowerMods komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:16
Ik vraag me af wat voor meerwaarde dit geeft, en of het niet gaat conflicteren met het mod systeem dat er al is.

Maar vooral denk ik dat je moet voorkomen om bijvoorbeeld de reddit downvote mentaliteit niet binnen te halen. Dat is vaak echt te treurig als wat.

Misschien een duimpje zoals op het forum, maar dat zou het denk ik voor mij wel zijn. Ik zie die up en downvote systemen vaak immers juist als enorm polariserend en eigenlijk niet wenselijk als je een betere ervaring wil creeren. Het zal immers juist bij de standaard onderwerpen (Apple, Intel / AMD, Politiek / Corona e.d.) weinig bijdragen aan de sfeer normaal gesproken.

• HaX0r
Dennism schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:25:
Ik vraag me af wat voor meerwaarde dit geeft, en of het niet gaat conflicteren met het mod systeem dat er al is.

Maar vooral denk ik dat je moet voorkomen om bijvoorbeeld de reddit downvote mentaliteit niet binnen te halen. Dat is vaak echt te treurig als wat.

Misschien een duimpje zoals op het forum, maar dat zou het denk ik voor mij wel zijn. Ik zie die up en downvote systemen vaak immers juist als enorm polariserend en eigenlijk niet wenselijk als je een betere ervaring wil creeren. Het zal immers juist bij de standaard onderwerpen (Apple, Intel / AMD, Politiek / Corona e.d.) weinig bijdragen aan de sfeer normaal gesproken.
Er zou geen rating in het emoji react systeem komen dus in die zin is er geen concurrentie. Een dergelijk like systeem zou ik niet met downvoting doen nee, dat gebeurt nu met de duimpjes op het forum ook niet.

Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar enkel een optioneel emoji emoticon react systeem met de Tweaker emoticons. O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Dit wordt momenteel ook besproken onder het .plan: swhnld in 'Wij willen een vriendelijker Tweakers' (cc @swhnld)
Dennism schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:25:
In de bovengenoemde reactie worden bedankjes als voorbeeld genomen. Een reactie "bedankt! :)" is soms het enige wat je iemand wil zeggen, maar is volgens de huidige richtlijnen een 0, en iets wat voor de meeste mensen niet belangrijk is om te lezen. Daarvoor is een "ik waardeer deze reactie"-knop wat mij betreft een prima technische optie.

Verder is de mate van conflict deels een designkeuze volgens mij.

Downvotes op Reddit zijn (ten dele) een probleem omdat de score de sortering van de reacties bepaalt. Je kunt ervoor kiezen om die sorteeroptie niet te geven. Ik zou persoonlijk ook altijd de kwaliteitssortering van nu als standaard willen hebben. Ook als je alleen een 👍🏻-mogelijkheid hebt zoals op het forum (en geen equivalente downvote), dan is het minder een probleem om te sorteren/filteren op reacties met een duimpje.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squidle
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 23:43
Ik denk dat de verwarring van de systemen wel zal meevallen. De moderatie gaat in op de kern en is zo objectief mogelijk, de "stem/duimpje/emoji" gaat over een snelle reactie of mening.

Persoonlijk zou ik zoeken naar een systeem van YouTube met duimpjes en de ratio erbij. Je ziet ook dat mensen massaal de dislike terug willen, gezien het ook informatie geeft over de videos. Bij tutorials kon je hierdoor best goed filteren of het een goede tutorial kan zijn obv de ratio.

Nu heb je hier natuurlijk wel een filter door de moderatie, maar soms is het bericht te subjectief en is moderatie niet de juiste tool.

Het zou wel erg vervelend zijn als er een negatieve sfeer ontstaat door de dislike, dat zou zeker niet het doel moeten zijn van het systeem. Ik heb het idee dat Tweakers daar wel mee om kan gaan, maar ik kan het ook mis hebben.

Hoe dan ook, een verrijking van het reactiesysteem zou positief ontvangen worden!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Volledig eens. Voor mij is de motivatie vooral mijn gebruik van de duimpjes hier op 't forum: een snelle "eens" of "dit vind ik een relevante toevoeging of prima antwoord". Ook op de FP lijkt me dit zinvol, juist om vorm én inhoud te kunnen scoren.

Ik zie meer dan genoeg ruimte om een reactie een positieve modscore te geven, maar geen duimpje want goed verhaal maar oneens met wat beweerd wordt. Ook denk ik dat een duimpje ongewenste +2 en +3 moderaties zal verminderen.

Een "oneens" optie kan -1 spam verminderen, maar of dat echt nodig is betwijfel ik.

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:30

Creesch

bla bla!

Op het frontpage artikel kwam dit ook ter sprake en terecht wordt daar aangekaart dat je dan de situatie kan krijgen waar er mensen zijn die op zoek gaan naar deze reacties en je dan daar weer problemen door krijgt.

RobertPeterson in 'Wij willen een vriendelijker Tweakers'
Om niet alles weer helemaal uit te typen maar voor de luie klikkers:
Daarin moeten we natuurlijk wel oppassen dat we niet net als op alle Social Platformen we hier "vind ik leuk" farmers krijgen die bij elke topic iets grappigs oid gaan zeggen. Wellicht alleen de mogelijkheid wanneer je al gereageerd heb op het topic?
En naar mijn inziens een mogelijke oplossing hiervoor:
RobertPeterson in 'Wij willen een vriendelijker Tweakers'
Een oplossing daarvoor is wellicht in zekere mate om de "dankje" score alleen zichtbaar te maken voor de ontvanger. Er zullen dan nog steeds mensen zijn die er op naar zoek gaan, maar aangezien ze de score niet in de etalage kunnen zetten verwacht ik dat deze groep een stuk kleiner zal zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Creesch op 21-09-2022 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-05 22:29
Helemaal eens! Een potentiele implementatie moet goed uitgedacht en getest worden, maar het is (lang) tijd om het "mening" gedeelte en het "kwaliteit" gedeelte van het modereren te splitsen.

De -1 t/m +3 werkt w.m.b. nog prima voor het beoordelen van kwaliteit. Als daar ofwel "Eens" en "Oneens" knoppen bijkomen ofwel een set aan reactie-emojis ( :) :-( :o :'( _/-\o_ O+ :? d:)b (y) :Y :N *O* -O- _O- ) dan lijkt me dat het moderatiesysteem weer prima kan werken én je makkelijk je mening kan uiten.

Ter referentie, hier een draadje uit 2010 waar ook al over dit onderwerp gediscussieerd wordt: Voorstel: dubbele moderatie inhoudelijk én eens / oneens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Balance schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:06:
De -1 t/m +3 werkt w.m.b. nog prima voor het beoordelen van kwaliteit. Als daar ofwel "Eens" en "Oneens" knoppen bijkomen ofwel een set aan reactie-emojis ( :) :-( :o :'( _/-\o_ O+ :? d:)b (y) :Y :N *O* -O- _O- ) dan lijkt me dat het moderatiesysteem weer prima kan werken én je makkelijk je mening kan uiten.
Oef, ik word al spontaan ongelukkig als ik me een frontpage voorstel waar elke reactie ook nog een rij smilies ergens heeft staan... Ik focus me graag op tekst en een overdaad aan icoontjes en emojis in de interface (Ik kijk naar het nieuwe reddit als voorbeeld) zorgt voor mij voor veel te veel ruis waardoor ik mij niet meer lekker kan focussen om waar het echt om gaat.

Eerder in dit topic gaf ik al aan dat ik het een goed idee vind om een dergelijke reacties alleen zichtbaar te maken aan de ontvanger. Maar als het wel publiekelijk zichtbaar wordt, zou ik het nog steeds liever verborgen zien, wellicht als onderdeel van een uitgeklapte score kaart.
Dan kunnen mensen die benieuwd zijn naar wat voor soort emoji responses een reactie heeft gekregen dit wel inzien, maar staat het niet vol in de etalage als chaotisch element (voor mij) en een dopamine prikkel voor mensen die gevoelig zijn voor het jagen op internet karma.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:08

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Dit is een discussie die in verschillende varianten al wel eens eerder is gevoerd en ik word nog steeds niet enthousiast van het idee van een dubbel moderatiesysteem. Het voegt namelijk extra complexiteit toe, terwijl ik weinig tot geen verbetering verwacht. Modmisbruikers hebben dan gewoon twee systemen om hun mening mee te geven...

Zie voor eerdere discussies bijvoorbeeld H!GHGuY in "Evaluatie topic: revisie moderatiesysteem" en Voorstel: dubbele moderatie inhoudelijk én eens / oneens. Het onderwerp is overigens wel vaker ter sprake gekomen, dit zijn gewoon twee voorbeelden die ik zo snel kan vinden.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 20:56
Dirk schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:30:
Gebruikers hebben dan gewoon twee systemen om hun mening mee te geven...
Uhm... nee? Ze hebben dan één systeem om hun mening te geven; waar ze er nu geen hebben.

Want het moderatie-systeem is expliciet niet bedoeld om aan te geven of je het met de opvatting van een reactie eens of oneens bent, maar enkel om aan te geven of het objectieve niveau van de reactie op orde is.

Een heel groot onderdeel van de problemen omtrent moderatie is juist dat het verkeerd geinterpreteerd wordt als bedoeld voor het afgeven van een eens/oneens mening.

Het zou juist heel goed zijn als Tweakers bijv. de moderatie score standaard zou verbergen als je de moderator status niet expliciet aan hebt gezet; maar voor 'normale' gebruikers wel bijv. like/dislike of andere emojis om zaken zoals 'grappig'; 'droevig'; 'hot take'; etc. aan te geven, beschikbaar zou stellen.

Geen verwarring mogelijk - en van mensen die het moderatie-systeem weten te vinden, weet je dat ze de moeite ook mogen nemen om de 'handleiding' te mogen hebben gelezen en de regels te volgen.

[ Voor 51% gewijzigd door R4gnax op 21-09-2022 22:22 ]

• Dirk

Dirk

Dat is inderdaad hoe wij de gebruikers op proberen te voeden, maar dat is niet hoe ik verwacht dat de gebruikers die nu het systeem verkeerd gebruiken, het systeem zullen gebruiken als ze er een expliciet meningmod-systeem naast hebben.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squidle
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 23:43
Dirk schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:21:
Dat is inderdaad hoe wij de gebruikers op proberen te voeden, maar dat is niet hoe ik verwacht dat de gebruikers die nu het systeem verkeerd gebruiken, het systeem zullen gebruiken als ze er een expliciet meningmod-systeem naast hebben.
Volgens mij spreek je hiermee jezelf een beetje tegen of ik begrijp het verkeerd, want eerder zei je:
Gebruikers hebben dan gewoon twee systemen om hun mening mee te geven...
Moderatie is toch juist niet voor je mening, ookal wordt het daar nu wel voor misbruikt? Waarom zou het toevoegen van een nieuw reactiesysteem in jouw ogen geen verbetering in de moderatie kunnen opleveren?

Daarnaast lijkt het mij overzichtelijk en waardevoller om een reactie te zien met 3 mensen die het waarderen met een icoontje, dan een reactie met 3 losse reacties eronder van: "Ik ben het eens met de reactie hierboven" [0].

• Dirk

Dirk

Ik heb het woordje 'gebruikers' daar even vervangen door 'modmisbruikers', degenen die het nu al fout doen en waarvan ik verwacht dat de grote meerderheid hun gedrag niet zal veranderen bij een dubbel moderatiesysteem.

En voordat je dan voorstelt om die modmisbruikers dan maar harder aan te pakken: dit is een hele grote groep die in meerderheid maar incidenteel modereert, waarbij de fouten voor een deel ook veroorzaakt worden doordat ze regels niet (goed) kennen. Deze laatste groep proberen we nu dus op de regels te wijzen via het activatiescherm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-05 14:38

DaFeliX

Tnet Devver
Ik spreek nu als Tweaker, niet niet als devver.

Ik vind het geloof ik geen goed idee:

1. Het legitimeerd trolling
2. Het haalt nuance weg
3. Het beloond reacties die inspelen op emotie/frustratie

Er zijn nu eenmaal mensen die het leuk vinden om te trollen, en die halen hun kick uit het zoveel mogelijk schoppen tegen schenen. Nu krijgt diegene "alleen" maar een -1. Als je een systeem gaat introduceren waar mensen onbeperkte hoeveelheid 'duimpjes naar beneden' kan geven, zal diegene proberen zoveel mogelijk van die duimpjes te scoren. Met 1 bericht kan ie dan veel meer 'punten' scoren, en zal merken dat extreme opmerkingen beter 'scoren', en dus steeds extremer gaan reageren.

En dat over 'extremen' gesproken werkt ook voor de normale discussie. Als jij een genuanceerde reactie typt, zal dat weinig reacties opleveren. Maar bij een gepassioneerd verhaal, zullen de mensen die het behoorlijk eens/oneens zijn een reactie geven. Je beloond daarmee extreme meningen, want gebruikers zien dat die beter scoren en zullen dus vaker zo willen reageren; waar 'tegenstanders' dan weer feller op zullen reageren en juist dát strookt niet met het pad 'vriendlijker Tweakers' dat Tweakers wil bewandelen.

Bovendien is jouw reactie getypt, zonder enige vorm van non-verbale communicatie. Zoals algemeen bekend is het non-verbale deel in communicatie erg belangrijk. Dat maakt dat mensen bij een getypte reactie veel meer hun eigen mening er in kunnen leggen (en is volgens mij ook de reden dat grapjes zo worden gedownmod). Een 'duimpje omhoog' zegt dus veel meer over de lezer, dan over de schrijver van een reactie. Je kunt dus perfect gaan 'scoren' met reacties door een vaag verhaal te houden dat inspeelt op emoties en frustraties, dat inhoudelijk weinig toevoegd aan een discussie. Ik vrees dat een reactiesysteem dit soort lege reacties teveel gaat belonen, waardoor de disucssies steeds minder inhoudelijk worden.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78czBKFmTp50bSx1G4qtkzUQEZ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rVcnCZI2YfGRh2bHSRwaodfT.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMg3aQ0t2dcliUOIxBBQHTSnOyk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j6eYVE8CCfClrq3S5r2ZZd8W.png?f=user_large
Lijkt me een beetje vreemd als dat allebei bij een post staat. Mensen die weinig op de frontpage komen snappen dat denk ik ook niet.

Is het niet een idee om bij het raten (misschien optioneel of niet) ook 'eens' 'oneens' 'grappig' aan te kunnen duiden wat je ziet bij een mouseover? (een beetje zoals je de uitslag van een poll ziet :p )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

DaFeliX schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:34:

3. Het beloond reacties die inspelen op emotie/frustratie
Hier moet alles mee gezegd zijn. Ik snap dat hier veel mensen zitten van Reddit en die zijn niet anders gewend, maar alle kritiek die o.a. 4chan krijgt terzijde - doen ze één ding wel veel beter dan Reddit: je kan er geen status opbouwen, en dat is goed! Mensen kunnen een behoorlijke drang naar erkenning hebben, en er zijn ook mensen die graag idoliseren. Beide zijn niet gezond voor een community en leiden vrijwel altijd naar frictie en uiteindelijk opsplitsing.

Als je dat dan afzet tegen de voordelen die het met zich meebrengt, dan wegen de kosten veel zwaarder dan de baten.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-05 16:46
Er zijn nu eenmaal mensen die het leuk vinden om te trollen, en die halen hun kick uit het zoveel mogelijk schoppen tegen schenen. Nu krijgt diegene "alleen" maar een -1. Als je een systeem gaat introduceren waar mensen onbeperkte hoeveelheid 'duimpjes naar beneden' kan geven, zal diegene proberen zoveel mogelijk van die duimpjes te scoren. Met 1 bericht kan ie dan veel meer 'punten' scoren, en zal merken dat extreme opmerkingen beter 'scoren', en dus steeds extremer gaan reageren.
Dan doe je toch alleen maar duimpjes omhoog, net als op het forum?
Marzman schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:23:
[Afbeelding][Afbeelding]
Lijkt me een beetje vreemd als dat allebei bij een post staat. Mensen die weinig op de frontpage komen snappen dat denk ik ook niet.

Is het niet een idee om bij het raten (misschien optioneel of niet) ook 'eens' 'oneens' 'grappig' aan te kunnen duiden wat je ziet bij een mouseover? (een beetje zoals je de uitslag van een poll ziet :p )
Je zou het onderaan de reactie kunnen doen, net als bij Steam-reviews:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYLES0YgVPj3YJiXBeS8LqyvI8k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/atRG2t26VFK6VxF3R92XgQOO.png?f=user_large

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-05 14:38

DaFeliX

Tnet Devver
Lrrr schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:46:
[...]

Dan doe je toch alleen maar duimpjes omhoog, net als op het forum?

[...]
Ja, voor dat punt zou dat idd wellicht kunnen helpen door alleen "+1" te doen. Maar voor mijn andere twee punten blijft dit wringen omdat het aantal duimpjes "oneindig" is, itt een score die niet -1'er kan.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 20:56
Die -1 kun je ook nu al uitklappen om precies te zien door hoeveel mensen er ééntje uitgedeeld was, cq op hoeveel tenen je succesvol hebt getrapt. Het toevoegen van een reactie-systeem los van het moderatie-systeem verandert daar niets aan. Behalve dat je de huidige uitlaat om het moderatie-systeem te misbruiken als reactie-systeem, bijstuurt.

• Lrrr
DaFeliX schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:49:
[...]

Ja, voor dat punt zou dat idd wellicht kunnen helpen door alleen "+1" te doen. Maar voor mijn andere twee punten blijft dit wringen omdat het aantal duimpjes "oneindig" is, itt een score die niet -1'er kan.
Ja, maar dat is hier op het forum dus ook zo. Aan de andere kant is het hier wel zo dat trollreacties handmatig door de moderators worden weggehaald.

• HaX0r
@Dirk Mijn voorstel is niet om nog een nieuw mod systeem ernaast te hebben. Maar, ik doop het nu maar even, Tweaker emoticons react. En eventueel ook het forum duimpje systeem erbij, en dus geen duimpjes naar beneden waar een aantal Tweakers het nu gelijk over hebben. Maar mijn voorkeur gaat uit naar enkel de toevoeging van Tweaker emoticons react.

Een optionele feature voor gebruikers, vind dat je het makkelijk moet kunnen uitschakelen zoals genoemd in topic start.

Het is enkel een kleine toevoeging aan reacties, en met klein bedoel ik ook echt klein. Subtiel zichtbaar rijtje met een beperkt aantal Tweaker emoticons en ook een max aantal verschillende en een plusje om je eigen eventueel te plaatsen. En zeker geen ranking er aan hangen of iets, geen filters ervoor maken. En wellicht ook alleen maar de positieve en ludieke emoticons? Ook geen cijfer erbij met hoe vaak, maar je krijgt wel als je over één heen hovert, een lijst gebruikers te zien die de emoticon als react gaven.

Zie het maar als dat we mensen de mogelijkheid geven een paar stickers te plakken onder een reactie zodat ze aan hun participeer en/of bedank drift kunnen toegeven zonder het modsysteem hiervoor te misbruiken of inhoudsloze en daarmee voor velen verwerpelijke reacties te posten. Ook zal je misschien narigheid voorkomen, als iemand niet de optie heeft om argeloos te reageren met een 8)7, gaat iemand misschien toch maar een lelijke reactie schrijven bij gebrek aan een betere manier van uiten? Of even lekker het modsysteem misbruiken. Zo speculeer ik dan.

Voor de goede orde, ik heb zelf geen behoefte aan een dergelijk systeem. Weet wel van het bestaan ervan. Als je niets te melden hebt kan je toch ook gewoon, uuh, niets melden? En als je iemand echt wil bedanken, dan stuur je toch een DM? Dat doe ik dan, enfin.

De wereld draait tegenwoordig om jou, de entiteit, de individu, het middelpunt van het universum, al helemaal op het internet. Gebruikers worden tegenwoordig getraind en veelvuldig uitgenodigd, tot smeek bedes aan toe, om mee te liken en dergelijken. Ja ook door Tweakers op Youtube tegenwoordig. :+ Dus ik snap wel de nieuw gecreëerde behoefte, ofwel aangeleerd gedrag, van sommige gebruikers hierin.

Stel enkel voor dat we misschien met de tijdgeest mee kunnen gaan i.p.v. ons er afzijdig van te wanen, dit hoef je niet te beschouwen als vooruitgang. Denk, wellicht cynisch, dat nieuwe gebruikers geen oude Tweakers gebruikers gaan worden. Al helemaal niet met de steeds kleinere groep oldskool Tweakers die nog überhaupt mee durven te doen aan de frontpage reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@HaX0r Als je geen duimpjes naar beneden kunt geven verandert er toch niet zo veel? Het gaat toch over de -1 die je krijgt als mensen het niet eens zijn met je mening? Misschien toch een rode boze emoticon voor die mensen? :( Maar wel een goed idee denk ik, een rij smileys zoals Facebook en dergelijke heeft.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:17
Heel eerlijk gezegd vind ik persoonlijk het duimpje-systeem op het forum al een doorn in het oog, laat staan dat iets vergelijkbaars op de FP terecht komt. Geregeld zie je zo'n reactie waarvan je denkt "moet dit nou..." of "zucht, gaan we weer", deze reactie krijgt een duimpje of 25-40 en een half uur later is een mod langsgekomen om het bericht met de grond gelijk te maken (wat terecht is).

Uiteindelijk zijn die 'eens' of 'oneens' polls totaal zinloos, het helpt niets en eigenlijk is het niets anders dan een stimulans om bepaalde schuine of bekend-populaire berichten te plaatsen. Iets wat lijnrecht tegenover het moderatie-doel staat (van wat ik ervan begrijp).

Wil je iemand bedanken zonder een 0 te scoren? Er bestaat een PM-functie volgens mij. Verder los je een 'mensen misbruiken één systeem'-probleem niet op met het implementeren van een extra systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaX0r
Marzman schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:33:
@HaX0r Als je geen duimpjes naar beneden kunt geven verandert er toch niet zo veel? Het gaat toch over de -1 die je krijgt als mensen het niet eens zijn met je mening? Misschien toch een rode boze emoticon voor die mensen? :( Maar wel een goed idee denk ik, een rij smileys zoals Facebook en dergelijke heeft.
Daar heb je een goed punt. Ben ook bang dat je wel iets van een negatief te interpreteren emoticon moet zijn anders schiet het een deel van zijn doel misschien voorbij ja. :(

En ja het hele idee is dat er niet veel veranderd door deze aanpassing, enkel dat wellicht een aantal van de problemen die benoemd werden in plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers een klein beetje getackeld kunnen worden.

Gooi ook maar een balletje op heh? 8)7

Kijk niemand aan, maar heb het idee dat een aantal reageerders hier niet eerdere reacties echt gelezen hebben waaronder de topic start. We vallen ondertussen een aantal keer voor mijn gevoel, en daarmee ik ook, onnodig in herhaling. Meepraten hierover? Graag de eerdere reacties lezen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r
eric.1 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:46:
[...] Verder los je een 'mensen misbruiken één systeem'-probleem niet op met het implementeren van een extra systeem.
Waarom denk je van niet? Ik geef wellicht het voordeel van de twijfel hier aan deze groep maar ik denk dat een groot deel voortkomt uit onmacht om op een andere manier zich te kunnen uitten. Daarmee zou een extra systeem speciaal daarvoor bedoelt mogelijk toch soelaas bieden? En wordt het modsysteem hopelijk minder onbedoeld ingezet hiervoor.

Heb je misschien een andere suggestie hoe we dit probleem zouden kunnen proberen op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

HaX0r schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:14:
Daar heb je een goed punt. Ben ook bang dat je wel iets van een negatief te interpreteren emoticon moet zijn anders schiet het een deel van zijn doel misschien voorbij ja. :( [/i][/b]
Maar wat zal dat bereiken? Is het bedoelt voor de mensen die de negatieve emoji kunnen geven, feedback voor de ontvanger?

Ik blijf bij wat ik eerder in het topic ook al noemde, als dit allemaal voor iedereen zichtbaar is dan denk ik dat je alleen maar een extra dimensie aan problemen toevoegt. Veel mensen zijn zeer gevoelig voor het kunnen verzamelen van punten op enige vorm, dus voor elke emoji waarmee je kan reageren zal je mensen krijgen die gaan reageren met het verzamelen van specifieke emojis in het achterhoofd. Dat zal niet alleen gelden voor de positieve maar ook voor de negatieve varianten.
Dit zal zeker het geval zijn op het moment dat alle emoji reacties die iemand heeft ontvangen publiekelijk in de etalage staan direct onder een comment.

Dus ipv een probleem op te lossen heb je op dat moment feitelijk het alleen maar extra complex gemaakt.

Zoals ik ook al eerder voorstelde, zou je het zo kunnen inrichten dat alleen de ontvanger de emojis te zien krijgt. Of dat op zijn minst het voor andere gebruikers alleen zichtbaar is als ze de normale score uitklappen.

Sowieso denk ik dat er geen totaal score zou moeten zijn van alle emojis die iemand ooit heeft ontvangen.

Daarnaast zit ik er, zoals ik in het topic al eerder heb gemeld, echt niet op te wachten om straks een hele rij icoontjes onder/naast elke reactie te zien. Het zorgt voor veel onrust op de pagina visueel gezien.
Ik vermoed dat ik daar niet alleen in sta, als ik comments lees en er in participeer, gaat het mij om de inhoud. Ik wil niet afgeleid worden door een parade aan icoontjes en emojis bij elke comment en zou persoonlijk minder actief participeren in de comments als dit wel wordt geïntroduceerd.

Niet dat ik representatief ben of claim te zijn voor iedereen, maar ik denk dat het oprecht meer mensen zal wegjagen die belang hechten aan inhoud en dus wat dat betreft de mensen zijn die ook meer geneigd zijn om het huidige score systeem op de juist manier te gebruiken.

Met andere worden, het introduceren van een emoji reactie systeem, zeker als het zeer zichtbaar is zal mogelijk zorgen voor een verschuiving van inhoud naar emotie. En dan heb je dus het tegenovergestelde bereikt van wat je er me wilde oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
HaX0r schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:22:
[...]

Waarom denk je van niet? Ik geef wellicht het voordeel van de twijfel hier aan deze groep maar ik denk dat een groot deel voortkomt uit onmacht om op een andere manier zich te kunnen uitten. Daarmee zou een extra systeem speciaal daarvoor bedoelt mogelijk toch soelaas bieden? En wordt het modsysteem hopelijk minder onbedoeld ingezet hiervoor.

Heb je misschien een andere suggestie hoe we dit probleem zouden kunnen proberen op te lossen?
Waarom niet? Omdat het probleem heel simpel is: gebruikers modereren zonder de mod-regels in acht te nemen. In geen enkel opzicht wordt dit opgelost door een systeem toe te voegen. Je zegt zelf al "hopelijk", op basis van hopen zet je geen doos aan schaarse dev-uren in om dit in te voeren.

Gebruikers lezen dus de FAQ/regels niet of vergeten het direct. Waarom zouden twee systemen naast elkaar dan minder "misbruikt" worden? Dan klikken we gewoon beiden aan...

Dat ligt er natuurlijk een beetje aan wat "dit probleem" in jouw ogen is. Dat we niet kunnen reageren in de vorm van een "mee eens" of "emoji"? Het is alleen een probleem indien dit nodig is. Dat zie ik niet direct in, niet alles hoeft ala Twitter, Whatsapp en Facebook te zijn. Dat we geen "Bedankt" kunnen zeggen? Sjah, DMs bestaan - het is voor de FP ook gewoon een onzinnige reactie (ondanks goed bedoelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Creesch schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:46:
[...]

Ik blijf bij wat ik eerder in het topic ook al noemde, als dit allemaal voor iedereen zichtbaar is dan denk ik dat je alleen maar een extra dimensie aan problemen toevoegt. Veel mensen zijn zeer gevoelig voor het kunnen verzamelen van punten op enige vorm, dus voor elke emoji waarmee je kan reageren zal je mensen krijgen die gaan reageren met het verzamelen van specifieke emojis in het achterhoofd. Dat zal niet alleen gelden voor de positieve maar ook voor de negatieve varianten.
Zo slecht is het nu ook niet, op reddit is het gewoon een + en een - en dan krijg je een totaalscore en als die goed is ben je eerder zichtbaar en als die slecht is onzichtbaar. En of goed of slecht op basis van mening is of kwaliteit van de post dat is ook gewoon op een hoop gegooid en aan de bezoeker.

Met zo'n dubbel systeem blijf je de negatieve emoticon reacties ook gewoon zien, dus het lost niks op inderdaad (behalve dat mensen kunnen uiten dat ze het ergens niet mee eens zijn ook al is het kwalitatief een goede post, maar dat werkt toch al niet. Als je een niet populaire mening post op de frontpage krijg je nu ook gewoon -1) en het reddit systeem lijkt me eerder een versimpeling. Populistische posts krijgen dan +300 waar ze op Tweakers dan ook -1, 0 of +1 kunnen hebben. Of dat goed of slecht is? Het is anders :)

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 23-09-2022 12:21 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r
@Creesch Ga nu toch iemand aankijken. Het systeem zou zoals ik het bedacht optioneel zijn, vanaf de topic start kun je dat lezen. :F En ja ik deel een deel van die zorgen met je. Gaf ook aan dat er geen cijfer naast de emoticons komt, zodat het minder een status symbool wordt wat nagejaagd gaat worden.
HaX0r schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:53:
[...] Denk dat het ook een goed idee is dat je dit simpelweg onzichtbaar kan maken. Zodat gebruikers die hier geen behoefte aan hebben zich er niet aan hoeven te storen. (En ja dit kan je ook zelf in je browser doen als beetje Tweaker maar toch.)
HaX0r schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:31:
[...]

Het is enkel een kleine toevoeging aan reacties, en met klein bedoel ik ook echt klein. Subtiel zichtbaar rijtje met een beperkt aantal Tweaker emoticons en ook een max aantal verschillende en een plusje om je eigen eventueel te plaatsen. En zeker geen ranking er aan hangen of iets, geen filters ervoor maken. En wellicht ook alleen maar de positieve en ludieke emoticons? Ook geen cijfer erbij met hoe vaak, maar je krijgt wel als je over één heen hovert, een lijst gebruikers te zien die de emoticon als react gaven.

Zie het maar als dat we mensen de mogelijkheid geven een paar stickers te plakken onder een reactie zodat ze aan hun participeer en/of bedank drift kunnen toegeven zonder het modsysteem hiervoor te misbruiken of inhoudsloze en daarmee voor velen verwerpelijke reacties te posten. Ook zal je misschien narigheid voorkomen, als iemand niet de optie heeft om argeloos te reageren met een 8)7, gaat iemand misschien toch maar een lelijke reactie schrijven bij gebrek aan een betere manier van uiten? Of even lekker het modsysteem misbruiken. Zo speculeer ik dan.
Dat de emoticons enkel op je eigen reacties zichtbaar zijn is dan een overweging die je kan maken. Maar denk dat dit ook het systeem in de voet zou schieten. Een deel van waarom het werkt op andere platforms is als je al een geplaatste emoticon ziet van een andere gebuiker die past met hoe de gebruiker zich voelt erover. Klikt deze argeloos erop en gaat die hopelijk verder met zijn leven. ;)
Creesch schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:46:
[...] Maar wat zal dat bereiken? Is het bedoelt voor de mensen die de negatieve emoji kunnen geven, feedback voor de ontvanger?
Enigszins ludieke en abstracte feedback wellicht. Of erkenning van dat iets grappigs, gewaardeerd wordt of belachelijk is bijvoorbeeld. Zonder dat hier hele reacties voor nodig zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door HaX0r op 23-09-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Marzman schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:19:
[...]

Zo slecht is het nu ook niet, op reddit is het gewoon een + en een - en dan krijg je een totaalscore en als die goed is ben je eerder zichtbaar en als die slecht is onzichtbaar. En of goed of slecht op basis van mening is of kwaliteit van de post dat is ook gewoon op een hoop gegooid en aan de bezoeker.

Met zo'n dubbel systeem blijf je de negatieve emoticon reacties ook gewoon zien, dus het lost niks op inderdaad (behalve dat mensen kunnen uiten dat ze het ergens niet mee eens zijn ook al is het kwalitatief een goede post, maar dat werkt toch al niet. Als je een niet populaire mening post op de frontpage krijg je nu ook gewoon -1) en het reddit systeem lijkt me eerder een versimpeling. Populistische posts krijgen dan +300 waar ze op Tweakers dan ook -1, 0 of +1 kunnen hebben. Of dat goed of slecht is? Het is anders :)
Het grootste probleem bij reddit is dat vaak goede reacties al snel 'verborgen' worden omdat bijv. wat AMD fanboi's of Intel fanboi's lopen te minnen. Waarbij je AMD fanboi ook kan vervangen door erger. Dat zijn zaken die je simpelweg niet moet willen en imho een van de grootste nadelen van reddit. Het is een eens / oneens feestje waarbij 'de meute' het altijd wint, als je dan hier her en der leest in de feedback topics dat mensen niet willen dat minder populaire, maar wel goede reacties niet ondersneeuwen dan moet je dus vooral niet met zo'n systeem komen.

Daarnaast werkt het reddit systeem heel polariserend. Ook iets waar Tweakers juist iets aan wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dennism schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:25:
[...]

Het grootste probleem bij reddit is dat vaak goede reacties al snel 'verborgen' worden omdat bijv. wat AMD fanboi's of Intel fanboi's lopen te minnen. Waarbij je AMD fanboi ook kan vervangen door erger. Dat zijn zaken die je simpelweg niet moet willen en imho een van de grootste nadelen van reddit. Het is een eens / oneens feestje waarbij 'de meute' het altijd wint, ...
Het is wel democratisch ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

HaX0r schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:21:
@Creesch Ga nu toch iemand aankijken. Het systeem zou zoals ik het bedacht optioneel zijn, vanaf de topic start kun je dat lezen. :F
Als het optioneel is moeten mensen het dus expliciet aanzetten? Hoe gaat het dan ooit werken? Het probleem is nu al dat mensen het huidige systeem niet goed begrijpen (en dus ook niet lezen) maar je verwacht wel dat ze een tweede systeem weten te vinden en te activeren?

En hoe werkt dat dan met mensen die het uit hebben staan maar wel reacties krijgen?

Het optioneel zijn voegt alleen maar complexiteit toe bovenop de punten die ik al noem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Marzman schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:19:
[...]

Op reddit werkt het echter ook niet en is het puur een uiting van populariteit en niks meer. Daarnaast is het nieuwe reddit een goed voorbeeld van het soort chaos wat ik hier graag zou vermijden. Want daar heb je dus naast de scores ook nog alle awards die mensen kunnen geven waarvan sommige ook nog eens zijn geanimeerd.

Dus daar zit je tegen dit soort drukte aan te kijken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDOapGS5AsrA4Ybn2RAcruVh3sA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WN5J0e0GprGZ0ypOdL5VuxWH.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaX0r
eric.1 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:47:
[...]

Waarom niet? Omdat het probleem heel simpel is: gebruikers modereren zonder de mod-regels in acht te nemen. In geen enkel opzicht wordt dit opgelost door een systeem toe te voegen. Je zegt zelf al "hopelijk", op basis van hopen zet je geen doos aan schaarse dev-uren in om dit in te voeren.

Gebruikers lezen dus de FAQ/regels niet of vergeten het direct. Waarom zouden twee systemen naast elkaar dan minder "misbruikt" worden? Dan klikken we gewoon beiden aan...

Dat ligt er natuurlijk een beetje aan wat "dit probleem" in jouw ogen is. Dat we niet kunnen reageren in de vorm van een "mee eens" of "emoji"? Het is alleen een probleem indien dit nodig is. Dat zie ik niet direct in, niet alles hoeft ala Twitter, Whatsapp en Facebook te zijn. Dat we geen "Bedankt" kunnen zeggen? Sjah, DMs bestaan - het is voor de FP ook gewoon een onzinnige reactie (ondanks goed bedoelt).
Uit: plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers

"... modereren op basis van inhoud in plaats van mening te bevorderen, ..." En ook in de reacties van mods is de te lezen dat vaak het mod systeem niet wordt gebruikt zoals bedoeld.

Hoop doet leven, maar dit terzijde. Jij ziet op recht geen verband tussen de wens van gebruikers om zich te uiten over reacties en het misbruik van het modsysteem? Of je dit nu zelf wenst of niet. Zoals ik bijvoorbeeld, dit kan mij gestolen worden.

Maar ik denk dat veel van het misbruik voortkomt uit een behoefte die nu eenmaal bestaat onder gebruikers. Als je die meer vervult hoeven ze dit niet op hun eigen houtje te pogen.

En ja, misschien heb je figuren die en een boze emoticon plaatsen en vervolgens -1 geven met het mod systeem. Maar zoals ik eerder opperde, is mijn hoop dat powermods dan minder gezeik krijgen met deze misbruikers. Want, ze kunnen nog wel aan het react systeem meedoen en daarmee zich uitten.

Ik ben het eens met dat in de ideale situatie dit niet nodig was geweest, maar ik denk dat omdat we niet bestaan in een bubbel. Gebruikers dit soort features gewent zijn en ook het gedrag wat ermee komt kijken niet vergeten als ze hier op Tweakers belanden.

[ Voor 5% gewijzigd door HaX0r op 23-09-2022 12:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik denk dat dit beter aansluit bij de realiteit dan het moderatiesysteem.

Ik loop hier ook al twintig jaar mee, en mensen willen gewoon een +1 geven voor een grappige opmerking. Dat kon ooit, en nu is dat een "mismoderatie".

Met (gokje) een miljoen bezoekers moeten de powermods en beleidsmakers gewoon eens de utopische illusie loslaten dat elke reactie objectief gemodereerd gaat worden. Dat is gewoon het najagen van een onmogelijke en onrealistische opgave, die al twee decennia voor vermoeidheid bij de mods enerzijds, en frustratie bij de reaguurders anderzijds zorgt.

We gaan nóóit een Tweakers krijgen waarbij de bovenste reacties enorm inzichtvol zijn en die een must-read zijn na het lezen van het artikel, en daaronder de iets minder uitblinkende. Je houdt gewoon een mix van humor, informatie, geklaag en offtopic, want dat is nou eenmaal hoe mensen reageren.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaX0r
Dat is de droom, maar ik vermoed dat op bijvoorbeeld Reddit. Dat er heel wat bots actief zijn om hier misbruik van te maken. Daarmee verliest het de initieel misschien democratische insteek. Een beter systeem zou zijn als je eerst zelf moet voten en daarna pas de score zou zien. Nu worden meningen ook deels gevormd door de vermeende wisdom of the crowd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r
Creesch schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:29:
[...]

Als het optioneel is moeten mensen het dus expliciet aanzetten? Hoe gaat het dan ooit werken? Het probleem is nu al dat mensen het huidige systeem niet goed begrijpen (en dus ook niet lezen) maar je verwacht wel dat ze een tweede systeem weten te vinden en te activeren?

En hoe werkt dat dan met mensen die het uit hebben staan maar wel reacties krijgen?

Het optioneel zijn voegt alleen maar complexiteit toe bovenop de punten die ik al noem.
Nee het is opt-out. Dus als je je er begrijpelijk aan stoort kan je het uitzetten en vergeten dat het bestaat.

Je zou een optie kunnen maken om wel de notifications te krijgen op jou reacties. Maar de algehele feature wel uit te kunnen schakelen of beiden dus. Zo wild complex is dit systeem niet. De emoticons zijn ook al af heh. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r
CodeCaster schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:38:

Ik loop hier ook al twintig jaar mee, en mensen willen gewoon een +1 geven voor een grappige opmerking. Dat kon ooit, en nu is dat een "mismoderatie".

Met (gokje) een miljoen bezoekers moeten de powermods en beleidsmakers gewoon eens de utopische illusie loslaten dat elke reactie objectief gemodereerd gaat worden. Dat is gewoon het najagen van een onmogelijke en onrealistische opgave, die al twee decennia voor vermoeidheid bij de mods enerzijds, en frustratie bij de reaguurders anderzijds zorgt.

We gaan nóóit een Tweakers krijgen waarbij de bovenste reacties enorm inzichtvol zijn en die een must-read zijn na het lezen van het artikel, en daaronder de iets minder uitblinkende. Je houdt gewoon een mix van humor, informatie, geklaag en offtopic, want dat is nou eenmaal hoe mensen reageren.
Mooi gezegd, maar wellicht is die conversatie beter te voeren in een nieuw topic? ;)

Uiteindelijk is alles relatief en wat door de één als informatief en waardevol wordt ingeschat hoeft dit niet voor de ander te zijn. De mod richtlijnen, ook de nieuw gepresenteerde, zijn altijd onderhevig aan perceptie en interpretatie. Vroeger werd er meer gereageerd en ook maar ook zeker meer gemod en kwam daar voor mijn gevoel een mooie balans uit voort vanuit de gehele community.

Als ik eerlijk ben doe ik alweer tijden nauwelijks nog mee aan de reacties noch modereren. En als ik een keer een reactie plaats op een net wat ouder artikel wordt dit ook zelden überhaupt nog gemod is mijn beleving geweest.

Denk dat een toevoeging van een Tweakers emoticon react systeem mogelijk een kleine positieve verandering en welkome verandering aan de frontpage reacties kan zijn voor veel gebruikers.

En blijkt in praktijk dat het niet werkt ofwel niet gebruikt wordt. Dan schrappen we de feature toch gewoon weer?

Ook is hetgeen wat ik voorstel niet wild complex om te bouwen, zelfs niet in een monster als de Tweakers source code. Of wel @jelle.?

Misschien een leuk probeersel project voor de 1 april grap van volgend jaar dit? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Creesch schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:33:
[...]

Op reddit werkt het echter ook niet en is het puur een uiting van populariteit en niks meer. Daarnaast is het nieuwe reddit een goed voorbeeld van het soort chaos wat ik hier graag zou vermijden. Want daar heb je dus naast de scores ook nog alle awards die mensen kunnen geven waarvan sommige ook nog eens zijn geanimeerd.

Dus daar zit je tegen dit soort drukte aan te kijken
[Afbeelding]
Uiting van populariteit is daar denk ik ook het doel en dan werkt het uitstekend. Het is niet het perfecte systeem, maar het perfecte systeem bestaat ook niet. We dachten ook lang dat onze democratie het enige juiste systeem was, maar met het oprukkende populisme zie je ook daar nu de nadelen van.

En die extra icoontjes ga je op Tweakers ook krijgen als er nog een extra moderatiesysteem naast moet komen. Ik denk dat niet elke subreddit die dingen heeft? Of ik ben er al te lang niet geweest :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
HaX0r schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:35:
[...]

Jij ziet op recht geen verband tussen de wens van gebruikers om zich te uiten over reacties en het misbruik van het modsysteem?
Dat verband zal er best zijn. Maar dan nog heeft het moderstiesysteem een doel. En zolang dat doel bestaat ga je geen systeem optuigen wat praktisch de poten onder die stoel vandaan zaagt. Of je past het doel aan, of je tweakt het huidige systeem.
Maar ik denk dat veel van het misbruik voortkomt uit een behoefte die nu eenmaal bestaat onder gebruikers. Als je die meer vervult hoeven ze dit niet op hun eigen houtje te pogen.

En ja, misschien heb je figuren die en een boze emoticon plaatsen en vervolgens -1 geven met het mod systeem. Maar zoals ik eerder opperde, is mijn hoop dat powermods dan minder gezeik krijgen met deze misbruikers. Want, ze kunnen nog wel aan het react systeem meedoen en daarmee zich uitten.

Ik ben het eens met dat in de ideale situatie dit niet nodig was geweest, maar ik denk dat omdat we niet bestaan in een bubbel. Gebruikers dit soort features gewent zijn en ook het gedrag wat ermee komt kijken niet vergeten als ze hier op Tweakers belanden.
Sjah, we kunnen ook gewoon de meningmodders sneller waarschuwen en dan een perma-mod-ban vaker gebruiken. Maak een auto-detectie desnoods. Als een gebruiker altijd +3 geeft aan reacties die op +1 eindigen, dan ben je gewoon fout bezig. Idem voor -1. Dit kan niet moeilijk automatisch te detecteren zijn, indien dit al niet gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
CodeCaster schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:38:

Dit klopt niet, dit is nog steeds onderdeel van de +1 beoordeling, zie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v9ITND7.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r
eric.1 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:58:
[...] Sjah, we kunnen ook gewoon de meningmodders sneller waarschuwen en dan een perma-mod-ban vaker gebruiken. Maak een auto-detectie desnoods. Als een gebruiker altijd +3 geeft aan reacties die op +1 eindigen, dan ben je gewoon fout bezig. Idem voor -1. Dit kan niet moeilijk automatisch te detecteren zijn, indien dit al niet gebeurt.
Mooi voorstel, dat zou vast ook goed werken. Maar wellicht niet minder doodsbedreigingen opleveren. ;) Wellicht is dat een mooi voorstel voor een nieuw topic?

Je komt hier het modsysteem wel mee tegemoet, maar de wens van een grote groep gebruikers los je hier natuurlijk niet mee op.

[ Voor 9% gewijzigd door HaX0r op 23-09-2022 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
HaX0r schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:01:
[...]

Mooi voorstel, dat zou vast ook goed werken. Maar wellicht niet minder doodsbedreigingen opleveren. ;) Wellicht is dat een mooi voorstel voor een nieuw topic?
Doodsbedreigingen voorkom/mitigeer je tevens ook niet met een like-knop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r
eric.1 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:02:
[...]

Doodsbedreigingen voorkom je niet met een like-knop.
Denk ik ook niet, maar wellicht met het Tweakers emoticon react systeem wel.

Als je die vrolijke makkers ziet, daalt ieders stress level vast. }:O O+ O-) _O-

Maar goed laten we het weer inhoudelijk hebben over dit topic. Hier kan misschien beter op worden door gesproken in het originele topic: Wij willen een vriendelijker Tweakers

[ Voor 24% gewijzigd door HaX0r op 23-09-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

HaX0r schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:45:
[...]

Nee het is opt-out. Dus als je je er begrijpelijk aan stoort kan je het uitzetten en vergeten dat het bestaat.
Dan zijn het overgrote gedeelte van de opmerkingen die ik maakte nog steeds relevant. Mensen die zich nog niet hebben geregistreerd en meer geven om inhoud zullen dit zien en zich wellicht nooit registreren en alle risicos van het probleem alleen nog maar complexer maken of verergeren blijven bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r
Creesch schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:28:
[...]

Dan zijn het overgrote gedeelte van de opmerkingen die ik maakte nog steeds relevant. Mensen die zich nog niet hebben geregistreerd en meer geven om inhoud zullen dit zien en zich wellicht nooit registreren en alle risicos van het probleem alleen nog maar complexer maken of verergeren blijven bestaan.
Die kans bestaat maar, ook niet geregistreerde gebruikers kunnen reacties filteren. Ik stel voor dat je ook als niet geregistreerde gebruiker wel gewoon Tweakers emoticon react weergave uit kan zetten. En wellicht zelfs dat rijtje standaard blurren voor niet geregistreerde? Dat kan voor de mensen die hier weer wel gevoelig voor zijn zelfs een reden zijn om te registreren? Wat zit er achter die blur? Ik moet het weten! :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dennism schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:01:
[...]

Dit klopt niet, dit is nog steeds onderdeel van de +1 beoordeling, zie:

[Afbeelding]
Ik denk dat niemand dat weet dan want de meeste grappen hebben 0 als score of zelfs -1.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r
@Marvellanius Hoe kijk jij naar een dergelijke feature als Tweakers emoticon react?

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb ooit ergens een goede kenschets gezien:
"~... mensen die denken dat hun mening even zwaar telt als een feit...~"
Dat soort democratie hoef ik niet. hier hou ik het nu maar bij...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
eric.1 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:58:
[...] Maar dan nog heeft het moderstiesysteem een doel. En zolang dat doel bestaat ga je geen systeem optuigen wat praktisch de poten onder die stoel vandaan zaagt. [...]
Dat doe je dus expliciet niet. Het moderatiesysteem is er namelijk om relevantie tot de discussie te beoordelen. Een evt. emoticon/like systeem zou er echter zijn om emotie te kunnen uiten. Dat zijn twee geheel verschillende doelen.

• eric.1
Lrrr schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:37:
[...]

Dat doe je dus expliciet niet. Het moderatiesysteem is er namelijk om relevantie tot de discussie te beoordelen. Een evt. emoticon/like systeem zou er echter zijn om emotie te kunnen uiten. Dat zijn twee geheel verschillende doelen.
Twee doelen, een enkele reactie. Dat conflicteert toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
eric.1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:33:
[...]

Twee doelen, een enkele reactie. Dat conflicteert toch?
Als ik het niet verkeerd begrijp, wordt er in dit topic voorgesteld om een emoticon-systeem naast het bestaande moderatiesysteem te introduceren.

[ Voor 7% gewijzigd door Lrrr op 24-09-2022 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r
@Lrrr Dat begrijp je correct.

Hier een low effort mockup voor wie het concept nog steeds niet begrijpt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/azuP9FQsF8WsBbK9zWjEb2kr.png

Mijn persoonlijke voorkeur gaat wel uit naar een implementatie hiervan zonder de duimpjes erbij. Maar veel gebruikers geven aan ook een duimpje zoals op het forum te willen bij de frontpage reacties.

Ter verduidelijking, de blur variant zie je dus als niet geregistreerde gebruiker. Klik je hier op, dan kan je de gebruiker vragen te registreren.

Klik je op Verberg Tweakers Emoticon React, dan verdwijnen de emoticons en toevoeg knop volledig.

[ Voor 49% gewijzigd door HaX0r op 27-09-2022 17:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Dirk schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:21:
- kortom na al deze tijd en al deze discussies is de tweakers.net crew van mening dat de gemiddelde tweaker te dom is en te lui om systemen te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn...

Dat draagt nu niet bepaald een 'vriendelijker tweakers.net' uit als ik eerlijk moet zijn..

er zijn al heel erg veel stappen genomen tegen het mening modden en anderssinds misbruiken van het huidige mod systeem. maar is gewoon een ontzettend groot gebrek aan opties in dat systeem, en er zijn veel te weinig mensen die 'kundig' genoeg zijn om goed te modden... of hun stem wordt onvoldoende gehoord...

in het effectief modden van content heb je eigenlijk 3 grootheden (pijlers) om op te waarderen.

leugen <--> waarheid,
dom gelul <--> goed verhaal
kwetsend <--> opbouwend

te vaak kom ik op bijvoorbeeld de frontpage posts tegen die ... niet inhoudelijk minder zijn dan enig andere reactie op het nieuws maar wel feitelijk onwaar zijn: .... er staat dan bijvoorbeeld: "Ja daar is een wet voor ... dus dat mag niet.... " vervolgens pak ik m'n wettenbundels erbij en stel vast dat dat totaal niet klopt... **
Als ik het mod systeem volg is zo'n bericht On-topic ... is het geen troll, heeft het geen meerwaarde etc. dus komt het eigenlijk op 0 of +1 uit ... aangezien maar een heeeeeel klein deel van de bezoekers daadwerkelijk ervaring heeft of studie heeft in rechten krijg je een beetje de vraag: ow het klinkt logisch en mijn onderbuik zegt dat het inderdaad heel eerlijk is dus +1 terwijl de onjuistheid ervan overduidelijk een 0 zou moeten betekenen.

Dus op het moment dat het niet meer over tweaken of computers gaat weet je vrijwel zeker dat het hele modsysteem verkeerd loopt... en voor wie denkt dat expert-labels zin hebben, (zoals: karmakoning) die hebben het mis, want door het mening modden krijgen niet de experts, maar de verkondigers van het mooiste (prettigste) verhaal de titel... -- het hele modsysteem hangt dus alsnog als een soort social-bubble over de site heen.

je zegt dat 'tweakers dom zijn en toch wel dom doen, maar tegelijkertijd is het systeem ook ontworpen dat het dergelijke gedrag continu beloont. ik zou zelfs willen beweren dat het enige ver-vriendelijk-ing 1-op-1 in de weg staat.

** Ik noem hier maar een juridisch voorbeeld omdat daar toevallig mijn kennis ligt met een bachelor in rechten (en hopelijk tzt ook een in social work) - andere mensen zullen dergelijke frustaties kennen op het gebied van gezondheid (artsen) of op het gebied van enig andere specialisatie.

[ Voor 5% gewijzigd door i-chat op 02-10-2022 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r
@ikloon @jelle. @WoutF Aangezien jullie nu met de emoji's bezig zijn in development, misschien leuk deze TS eens te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb geen moderatierechten, dus geen idee hoe dat werkt, maar het gaat om het volgende.

Soms heb ik een uitgebreide reactie en daar komen dan weer reacties op: helemaal mooi, een goeie discussie.

Soms zijn de reacties kritiek en dan kan de discussie verder, soms zijn de reacties aanvullingen, soms zijn de reacties gewoon waarderingen.

Als ik een mooie reactie krijg, dan zou ik het liefst daar gewoon een +1 of duimpje omhoog geven, of iets dat aangeeft dat ik het waardeer van die persoon dat ze gereageerd hebben, zonder dat het verder een volledige reactie waard is.

Nu los ik het vaak op met een edit en een bedankje @username , maar ook dat staat soms wat lelijk of overdreven.

Het mooiste zou zijn als ik gewoon een duimpje omhoog op een post die ik waardeer en verder niks mee wil zou kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-05 13:22

jelle.

Product Owner
HaX0r schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:04:
@ikloon @jelle. @WoutF Aangezien jullie nu met de emoji's bezig zijn in development, misschien leuk deze TS eens te lezen?
We zijn zeker bekend met deze wens :) Komen hier binnenkort even op terug!
Keypunchie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:56:
Ik heb geen moderatierechten, dus geen idee hoe dat werkt, maar het gaat om het volgende.

Soms heb ik een uitgebreide reactie en daar komen dan weer reacties op: helemaal mooi, een goeie discussie.

Soms zijn de reacties kritiek en dan kan de discussie verder, soms zijn de reacties aanvullingen, soms zijn de reacties gewoon waarderingen.

Als ik een mooie reactie krijg, dan zou ik het liefst daar gewoon een +1 of duimpje omhoog geven, of iets dat aangeeft dat ik het waardeer van die persoon dat ze gereageerd hebben, zonder dat het verder een volledige reactie waard is.

Nu los ik het vaak op met een edit en een bedankje @username , maar ook dat staat soms wat lelijk of overdreven.

Het mooiste zou zijn als ik gewoon een duimpje omhoog op een post die ik waardeer en verder niks mee wil zou kunnen geven.
Ik heb je topic even samengevoegd met deze, aangezien dit min of meer dezelfde wens omschrijft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikloon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:04

ikloon

Product Owner
Zoals Jelle aangaf zouden we hier nog op terugkomen. Bij deze.

We hebben hierover op HQ met een aantal mensen gesproken. Daar zijn een aantal dingen uitgekomen:
  • Belangrijk is dat we het doel van het huidige moderatiesysteem in stand houden. Het gaat erom dat we in de reacties een scheiding kunnen aanbrengen in de kwaliteit van de reacties, zodat bezoekers bij het lezen van reacties hier een filter op kunnen toepassen. Hiermee kunnen zij ongewenste berichten, zoals flamebaits, trolls en first posts, wegfilteren of de selectie beperken tot de meest waardevolle reacties. Het tweede doel van het moderatiesysteem is het belonen van gebruikers die reacties met een hoge kwaliteit plaatsen en anderzijds het ontmoedigen van users die ongewenste berichten posten.
  • Om het (mogelijke) probleem binnen het huidige moderatiesysteem beter te begrijpen moeten we aanvullende data-analyse doen. Waar zitten de afwijkingen en hoe groot zijn die? Als er dan afwijkingen zijn kunnen we ook kijken of andere oplossingen hierin verandering brengen.
  • We zijn geen voorstander van het optuigen van twee verschillende systemen binnen het reactie-systeem. Vanuit UX-perspectief vinden we dat niet wenselijk. Die kant gaan we dus niet op.
  • Wel zien we mogelijkheden om inhoudelijke moderatie en een mening als ‘goede bijdrage’ of ‘mee eens’ meer samen te brengen. In het forum hebben we dit jaar al eens een nieuw waarderingssysteem getest onder een klein groepje gebruikers. In dit idee konden users naast een duimpje ook een waardering op deskundigheid en/of een goed antwoord specifiek aangeven. Zoiets zou wat ons betreft ook een mogelijkheid zijn ter vervanging van het huidige moderatiesysteem op reacties.

“Internet is een internationaal verschijnsel” (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r
@ikloon Dank voor je reactie.

Ben het helemaal met je eens. Alleen missen we daarmee beiden de clou, en dat is dat er gewoon een grote wens is vanuit de community om zich te uitten op reacties op een korte manier die ze gewend zijn op andere platforms. Daar kan je terecht schijt aan hebben maar om ze tegemoet te komen, en in één klap een bestaand probleem met moderatie op te lossen, zou je er ook iets mee kunnen doen?

Een +1 duimpjes systeem ernaast is inderdaad verwarrend qua UX vind ik ook.

Maar de Tweakers emoticons zou denk ik wel een toevoeging kunnen zijn. De mensen die zich op deze manier willen uitten zijn niet de mensen die het Tweaker moderatie systeem willen gebruiken en ooit gaan snappen, al zou je daar extra mogelijkheden in stoppen en het anders uitleggen vermoed ik.

Je mening uitten en moderen zijn twee totaal verschillende dingen, ik zou er wel voor kiezen die twee werelden juist gescheiden te maken, het gebrek hieraan is nu wat het hele probleem veroorzaakt.

Denk dat jullie misschien je blindstaren op dat mensen die nu het moderatie systeem gebruiken om hun mening te uiten over reacties, gewoon het moderatie systeem maar eens correct moeten gaan gebruiken en snappen. Ik denk dat geen nudging, opvoeding nog uitbreiding van het moderatie systeem dat gaat veranderen, de wens zal blijven bestaan, en zolang er geen vertrouwde feature komt ervoor zal het moderatie systeem misbruikt blijven worden ten behoeven van de wens van mensen zich op deze manier te uiten.

Het is natuurlijk aan jullie om een afweging te maken hierin wat wenselijk is uiteindelijk, maar je zou dit ook gewoon kunnen testen op 1 april zoals ik eerder voorstelde. Is het niks, kan je het nog makkelijk weer weghalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het moderatiesysteem wordt al misbruikt sinds het bestaat.

Maar ik kan me helemaal vinden in het idee van emoji reacties erbij. Dan krijg je rechtsboven de score die ook de kleur bepaalt en dan "messenger" stijl linksonder zo'n verzameling van (piepkleine) emoji.

Hartstikke leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ikloon schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:22:

Om het (mogelijke) probleem binnen het huidige moderatiesysteem beter te begrijpen moeten we aanvullende data-analyse doen. Waar zitten de afwijkingen en hoe groot zijn die? Als er dan afwijkingen zijn kunnen we ook kijken of andere oplossingen hierin verandering brengen.[/li]
Ik ben blij te zien dat er analyse gaat plaats vinden. Ik heb het anderhalf jaar geleden al meerdere keren voorgesteld in dit topic, maar toen was de conclusie van een aantal van je collegae dat er geen enkele noodzaak was: het systeem werkt. Wat is er veranderd in de afgelopen anderhalf jaar?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikloon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:04

ikloon

Product Owner
FirePuma142 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:41:
[...]
Wat is er veranderd in de afgelopen anderhalf jaar?
Sindsdien (ook mede op basis van feedback in dergelijke topics) hebben we het moderatiebeleid en ook het frontpagemoderatiesysteem aangepast. Een analyse op de afwijkingen die er nu zijn kan ons inzichten geven voor de weg vooruit. Aanpassingen die we in de toekomst doen kunnen we dan ook vergelijken daarmee.

“Internet is een internationaal verschijnsel” (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)

Pagina: 1