Fijn om te lezen dat het uiteindelijk toch nog helemaal goed gekomen isProcessorkoeler schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:45:
[...]
Update: alsnog het gehele doorvoerkanaal dichtgepurd. Eerst alleen vanaf buiten gedaan, dat zou moeten helpen. Toch niet; voelde nog 'wind' naar binnen komen.
Volgens installateur was dichtmaken ook helemaal niet nodig, meneer had gewoon een vaatdoek (van mij overigens, zonder dat ik dit wist) erin gepropt. Ook nadat ik zei dat de temperatuur niet klopte, was het volgens hem niet nodig.
Nu, nadat alles dicht zit, is temp. op 0.5c nauwkeurig. En die afwijking is prima!
Nooit meer een beuninstallateur dus.
Zou iemand misschien een sanity check kunnen doen op mijn warmteverliesberekening? Ik wil even zeker weten dat ik geen rare of gekke uitkomst heb.
Gelijksvloers:
gelijkvloers, oppervlakte vloer [A]: 42 m2
gelijkvloers, oppervlakte plat dak [B]: 9 m2 (keukentje is later aangebouwd en heeft een plat dak)
% muur grenzend aan buitenomgeving: 40% (tussenwoning)
De rest van de eerste set variabelen allemaal op 0/uit
Isolatie niet gewijzigd
Raamoppervlakte 11 m2
Houten kozijn
Oud dubbel glas
De rest niet gewijzigd
Ventilatie niet gewijzigd
100% verwarmd met een gewenste binnentemperatuur van 22C en een koudste buitentemperatuur van -10C.
Ik kom dan uit op een netto energiebehoefte van 2.92 kW. Voor boven (38 m2) kom ik uit op 2.79 kW. Voor zo goed als heel het huis zit ik dan op zo'n 5.71 kW. Volgens mij zijn dit wel normale, te verwachten waarden voor een jaren 80 huis met dit oppervlak?
Ik vraag me dan ook meteen af wat ik het beste kan doen qua vermorgen. 2x 3.5 kW (wat eigenlijk vooral voor boven waarschijnlijk in de praktijk veel te veel gaat zijn)? Misschien 1x 3.5 kW en 1x 2.5 kW? Of toch gewoon allebei 2.5 kW? Worst case scenario is er ook altijd nog een CV voor de echt koude dagen, al wil ik dat het liefst in haar totaliteit vermijden.
Als ik voor de bovenverdieping 18C invul dan komt de berekening precies op 2.5 kW.
Gelijksvloers:
gelijkvloers, oppervlakte plat dak [B]: 9 m2 (keukentje is later aangebouwd en heeft een plat dak)
Isolatie niet gewijzigd
Raamoppervlakte 11 m2
Houten kozijn
Oud dubbel glas
De rest niet gewijzigd
100% verwarmd met een gewenste binnentemperatuur van 22C en een koudste buitentemperatuur van -10C.
Ik kom dan uit op een netto energiebehoefte van 2.92 kW. Voor boven (38 m2) kom ik uit op 2.79 kW. Voor zo goed als heel het huis zit ik dan op zo'n 5.71 kW. Volgens mij zijn dit wel normale, te verwachten waarden voor een jaren 80 huis met dit oppervlak?
Ik vraag me dan ook meteen af wat ik het beste kan doen qua vermorgen. 2x 3.5 kW (wat eigenlijk vooral voor boven waarschijnlijk in de praktijk veel te veel gaat zijn)? Misschien 1x 3.5 kW en 1x 2.5 kW? Of toch gewoon allebei 2.5 kW? Worst case scenario is er ook altijd nog een CV voor de echt koude dagen, al wil ik dat het liefst in haar totaliteit vermijden.
Als ik voor de bovenverdieping 18C invul dan komt de berekening precies op 2.5 kW.
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.
Die 20s is belachelijk vanuit het perspectief van fouttolerante regelsystemen.R-B schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:50:
[...]
Gecheckt, default is timeout 20 sec. Als test doet mqtt nu publish elke 10 sec -> Zelfde probleem.
Gewoon op bv 10 minuten of langer zetten en eens per minuut een temperatuur meten en publiceren.
In jouw voorbeeld zijn er situaties waarbij er maar een bericht gemist hoeft te worden.
Warmteverliesberekening lijkt me wel “sane”.wjjkoevoets schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:04:
Zou iemand misschien een sanity check kunnen doen op mijn warmteverliesberekening? Ik wil even zeker weten dat ik geen rare of gekke uitkomst heb.
Gelijksvloers:
Isolatie niet gewijzigd
Raamoppervlakte 11 m2
Houten kozijn
Oud dubbel glas
De rest niet gewijzigd
Houdt er wel rekening mee dat een .. kW model refereert naar het koelvermogen onder bepaalde condities. Interessanter is de capaciteit om te verwarmen bij bijvoorbeeld -5 graden buitentemperatuur. Voor deze waarden moet je wat dieper in de technische data duiken.
Beneden zou ik een 3,5 kW model doen als je de CV (of houtkachel, elektrische radiator, ….) nog als backup hebt.
[ Voor 3% gewijzigd door nMad op 25-10-2022 20:08 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Bij mij werkt het perfect ik update iedere 10 seconde. Heb je wel de laatste versie van mhi-ctrl er op staan?
R-B schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:39:
Ik heb vaag gedrag als ik mijn MHI "Troom" waarde overschrijf met MQTT met een eigen temperatuur sensor, dit realiseren is niet zo lastig. Het probleem is dat me troom waarde ineens spiked, verschillende suggesties uit het HA topic verwerkt maar het werd alleen maar slechter.
In het HA topic krijg ik geen reacties: R-B in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4", daar alle suggesties al geprobeerd.
Ik zie dat @Hartox, @Tomba, @Vorkie, @rwijnhov en @Chimsie78 dit ook doen, hebben jullie dit gedrag niet? Ik heb een Moes Tuya Smart Zigbee Temperatuur als bron, maar de bron temperatuur is gewoon stabiel. Het updaten per minuut gaat ook goed, maar tussendoor doet de MHI het vaak corrigeren? Maar alleen extreem vaak corrigeren als de MHI aanstaat, en nagenoeg niet als de MHI uit staat.
Nog plaatje als voorbeeld, waarbij blauw de sensorwaarde zelf en troom dus de actuele waarde, je ziet dat deze enorm spiked. in begin spikes positief en negatief, na wat HA automation verbeteringen alleen maar spikes omhoog.
[Afbeelding]
Ik heb redelijk recente MHI WIFI Controller (v&a aangeboden: Mitsubishi Heavy Industries (MHI) Airco WiFi controller (MQTT...) erin zitten, dus overschrijven van troom was is mogelijk zonder te flashen e.d..
Ik blijf piekeren om de knoop door te hakken ... i.v.m. multisplit Panasonic in een halfopen huis, redelijk geïsoleerd, cv gas aanwezig, bwj 1998
Doel:
-1 slaapkamer koelen of verwarmen/bijverwarmen,
-1 slaapkamer enkel koelen en nooit verwarmen,
-woonkamer/keuken koelen of verwarmen/bijverwarmen.
Koelen zal zelden in de 3 ruimtes tegelijkertijd zijn, verwarmen maximaal in 2 kamers
Opstelling:
2 slaapkamers: 30 en 40 m³ - 2 x Panasonic TZ Super Compact 2kW CSTZ20WKEW
1 woonkamer/keuken: 105m³ - Panasonic TZ Super Compact 3.5W CSTZ35WKEW
Buitenunit: Panasonic Free multi Z systeem Buitenunit 5,2 KW CU3Z52TBE
Waar twijfel ik over?
- Is de buitenunit zwaar genoeg, neem ik beter geen 6,8 KW of toch beter niet owv pendelen
- Neem ik in de woonkamer/living beter geen 4,2W (die welsiwaar minder goede scop heeft: 4,0 ipv 4,6)
- Stel dat ik toch die 4,2W kies moet dan de buitenunit sowieso die 6,8 worden?
Alvast bedankt voor de reacties!
Doel:
-1 slaapkamer koelen of verwarmen/bijverwarmen,
-1 slaapkamer enkel koelen en nooit verwarmen,
-woonkamer/keuken koelen of verwarmen/bijverwarmen.
Koelen zal zelden in de 3 ruimtes tegelijkertijd zijn, verwarmen maximaal in 2 kamers
Opstelling:
Waar twijfel ik over?
- Is de buitenunit zwaar genoeg, neem ik beter geen 6,8 KW of toch beter niet owv pendelen
- Neem ik in de woonkamer/living beter geen 4,2W (die welsiwaar minder goede scop heeft: 4,0 ipv 4,6)
- Stel dat ik toch die 4,2W kies moet dan de buitenunit sowieso die 6,8 worden?
Alvast bedankt voor de reacties!
Zijn er mensen hier die door de lucht lucht warmtepomp te gebruiken als verwarming, een werkelijke vergelijk hebben?
Ik lees veel berichten hierover de ene nog mooier voorgesteld dan de andere, maar de meeste zijn wél heel commercieel opgesteld dat hierdoor het beeld behoorlijk vertroebeld is.
Ik ben dus benieuwd wat nou precies het werkelijke verschil in kosten is door verwarmen met een ac en verwarmen met een cv installatie, en graag voorbeelden hierbij...zou mooie zijn
Ik lees veel berichten hierover de ene nog mooier voorgesteld dan de andere, maar de meeste zijn wél heel commercieel opgesteld dat hierdoor het beeld behoorlijk vertroebeld is.
Ik ben dus benieuwd wat nou precies het werkelijke verschil in kosten is door verwarmen met een ac en verwarmen met een cv installatie, en graag voorbeelden hierbij...zou mooie zijn
@Stde de eerste hit die ik krijg op CU3Z52TBE is dat het ding 6,8 kW aan warmte capaciteit heeft.
En bij -10 nog 5 kW verwarmingscapacitwit over heeft.
Hoeveel warmte heb je nodig?
www.highflow.nl
@BTS Ik kom ongeveer uit op die 6,8 kW warmtecapaciteit (1slaapkamer en woonkamer) volgens berekening aantal kub × factor 45.
De cv kan altijd wel bijspringen ...
Dus die buitenunit zou moeten voldoen, denk ik als leek dan? En dan ook die 3,5 w binnenunit in de woonkamer?
Wil niet het onderste uit de kan halen, maar ook niet te veel hebben voor het grootste deel van het jaar ... en die lichtere units zijn wat zuiniger en maken wat minder lawaai. Of misschien ook niet als ze harder moeten draaien ...
Ik blijf precies in dubio
Wie overtuigt me van een opstelling?
Dus die buitenunit zou moeten voldoen, denk ik als leek dan? En dan ook die 3,5 w binnenunit in de woonkamer?
Wil niet het onderste uit de kan halen, maar ook niet te veel hebben voor het grootste deel van het jaar ... en die lichtere units zijn wat zuiniger en maken wat minder lawaai. Of misschien ook niet als ze harder moeten draaien ...
Ik blijf precies in dubio
Hoewel ik je punt van commercie niet echt kan delen, hierbij een youtube kanaal van iemand die excel berekeningen etc. In jip-en-janneke taal uitlegt.Deldenaar schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:10:
Zijn er mensen hier die door de lucht lucht warmtepomp te gebruiken als verwarming, een werkelijke vergelijk hebben?
https://youtube.com/c/HSR...besparen-op-energiekosten
Ik heb wel een overzichtje van mijn gas verbruik in de loop van de jaren, wat uitleg hierbij:Deldenaar schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:10:
Einde 2018 is beneden de airco geïnstalleerd (en zonnepanelen). Vanaf 2019 zijn we de airco als verwarming gaan gebruiken. We hebben plavuizen met vloerverwarming, als het echt kouder wordt zetten we deze wat aan om de koude er vanaf te krijgen, anders blijft het kil. Helemaal van het gas af lukt dus nog niet.
Overzichtje:
/f/image/hUgubioV75gl6CckVBwurYKK.png?f=fotoalbum_large)
Warmteverliesberekening maken zoals in de topic start, dan komt er gegarandeerd een lagere waarde uit die voldoende zal zijn.Stde schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:49:
@BTS Ik kom ongeveer uit op die 6,8 kW warmtecapaciteit (1slaapkamer en woonkamer) volgens berekening aantal kub × factor 45.
Ik blijf precies in dubioWie overtuigt me van een opstelling?
Tenzij je een doorwaai woont hebt.
Kijk, dat was ik dus even vergeten. Het gaat uiteindelijk om de verwarmprestaties van de units bij -10C. Ik ga nog eens even spieken in de specsheets van ME en MHInMad schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:04:
[...]
Warmteverliesberekening lijkt me wel “sane”.
Houdt er wel rekening mee dat een .. kW model refereert naar het koelvermogen onder bepaalde condities. Interessanter is de capaciteit om te verwarmen bij bijvoorbeeld -5 graden buitentemperatuur. Voor deze waarden moet je wat dieper in de technische data duiken.
Beneden zou ik een 3,5 kW model doen als je de CV (of houtkachel, elektrische radiator, ….) nog als backup hebt.
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.
Als je een slim meter hebt en bij je energieleverancier of een dienst als slimmemeterportal gebruikt, kun je ook een dag met een buitentemperatuur van -10 graden opzoeken en kijken wat je aan gas verstookte. Als je die M3 gas maal 8,8 doet weet je wat je aan kWh door een airco naar binnen moet halen aan warmte. Als een soort tweede check. Ik heb dat ook gedaan naast de berekening van de warmteverliezen van onze woning (en het kwam aardig overeen)wjjkoevoets schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 00:44:
[...]
Kijk, dat was ik dus even vergeten. Het gaat uiteindelijk om de verwarmprestaties van de units bij -10C. Ik ga nog eens even spieken in de specsheets van ME en MHI
Verwijderd
Wat late reactie, maar soms moet je gewoon lezen wat er staat:MotorBeast schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:52:
[...]
Wat wil je nu bereiken? Pagina's vol typen over jouw prijs, de tip van mij en anderen dat je goedkoper uit had kunnen zijn? Ik had even snel het berekend. Jij blij, jij hebt het iets preciezer berekend. Punt gemaakt.
En zoals ik reeds zei MHI moet goedkoper zijn dan Daikin. Daikin is duurder, altijd.
Er staat dus dat ik al beslist had, dat 2 singlesplits goedkoper zijn dan 1 multisplit, en wat de eventuele vervangkosten zijn bij een groot defect. Prijzen verschillen overal, maar dat was mijn punt niet. Het ging louter over single vs multisplit.Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:20:
Ik ben toch voor 2 single splits gegaan. Het is 900 euro goedkoper en efficiënter omdat we de ene vooral voor verwarming en de andere voor koeling gebruiken. Maar ook: als 1 van de 2 defect zou gaan, moet je er slechts 1 vervangen. Als de ene intensief gebruikt wordt en de andere slechts sporadisch om te koelen, is de kans best groot dat de unit die intensief gebruikt wordt sneller defect gaat.
Eerder had ik al gelezen dat het nogal moeilijk is om enkel de binnen- of buitenunit te vervangen. Bij een multisplit zou je bij een defect in ons geval dan weer 6000 euro moeten uitgeven, terwijl we nu bij 1 defecte split (de zwaarste om te verwarmen) slechts 3000 euro zouden moeten uitgegeven. De 3.5 kW om te verwarmen kost 3000 euro en de andere 2 kW om te koelen kost 2000 euro.
Ik bereken de verwarmingskosten aan de hand van het aantal opgenomen kWh/m3 voor verwarmen en vermenigvuldig dit met de huidige volle kWh/m3 prijs zoals in ons contract staat. Indien de prijs verandert, dan veranderen de kosten over voorgaande jaren dus mee om de vergelijkbaarheid hetzelfde te kunnen houden. We verstoken afgelopen stookseizoen nog gas voor SWW, radiator badkamer (inmiddels vervangen door elektrisch) en twee slaapkamer (hangt inmiddels ook een l/l).Deldenaar schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:10:
/f/image/jfGmXl3ewsyHIhYmOlhJjH8J.png?f=fotoalbum_large)
Hieronder de kosten vergeleken met dezelfde maand het vorige stookseizoen. Daar zie je dat de kosten per graaddag 30% gedaald zijn. Afgelopen stookseizoen (2020 was nog grotendeels op gas):
:fill(white):strip_exif()/f/image/qRQb6u6upCc6Oo1ENEbXp3gx.png?f=user_large)
Met de 'besparing' van 30%, laat ik de opwekking van de zonnepanelen volledig buiten beschouwing. Neem ik die wel mee, dan komen we veel lager uit. We wekken genoeg op om ons volledige verbruik af te dekken.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ja, dat is ook een mooie manier. Juist omdat het een bestaande woning is, heb je historische gegevens die je kunt gebruiken.Frij5fd schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 02:17:
[...]
Als je een slim meter hebt en bij je energieleverancier of een dienst als slimmemeterportal gebruikt, kun je ook een dag met een buitentemperatuur van -10 graden opzoeken en kijken wat je aan gas verstookte. Als je die M3 gas maal 8,8 doet weet je wat je aan kWh door een airco naar binnen moet halen aan warmte. Als een soort tweede check. Ik heb dat ook gedaan naast de berekening van de warmteverliezen van onze woning (en het kwam aardig overeen)
En als derde check heb ik nog capaciteit van radiatoren bij elkaar opgeteld.
Woonkamer
Radiator 90x60 type 21
Radiator 50x200 type 22
Radiator 40x220 type 22
Subtotaal bij aanvoer/retour 50/38 graden = 2.690 watt
Handig te berekenen met Danfoss installer app op de telefoon.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
@Stde ik heb zelf ook Panasonic, ik zie dat er verschil wordt gemaakt over hoeveel m³ de binnenunit geschikt zijn tussen de Super Compact en de reguliere 3,5kW binnenunits. (110m³ voor de Super compact en 125m³ voor het normale formaat). Grootste verschil zit in luchtverplaatsing.
Luchthoeveelheid (m3/h)11,8 / 12,3 voor de Super Compact
tegen
Luchthoeveelheid (m3/h)29,8 / 30,6 voor het normale formaat.
Als je al aangeeft dat de CV ketel mag bijspringen dan maakt het eigenlijk niet uit of ze een te klein vermogen hebben. Dan is het bij 90% van de tijd voldoende en hooguit bij de extreem lage temperaturen dat dan de CV er bij moet.
Optie: je kan eventueel voor de woonkamer de CS-Z35XKEW kiezen. Misschien heb je juist expres voor de Compact gekozen maar daar heb ik niks over gelezen of overheen gelezen.
Luchthoeveelheid (m3/h)11,8 / 12,3 voor de Super Compact
tegen
Luchthoeveelheid (m3/h)29,8 / 30,6 voor het normale formaat.
Als je al aangeeft dat de CV ketel mag bijspringen dan maakt het eigenlijk niet uit of ze een te klein vermogen hebben. Dan is het bij 90% van de tijd voldoende en hooguit bij de extreem lage temperaturen dat dan de CV er bij moet.
Optie: je kan eventueel voor de woonkamer de CS-Z35XKEW kiezen. Misschien heb je juist expres voor de Compact gekozen maar daar heb ik niks over gelezen of overheen gelezen.
www.highflow.nl
Opgelost! Even met de fysieke handbediening de snelheid aangepast en nu werkt opeens ook de app weer.Termy schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:08:
[...]
Hier kan ik gewoon in de fanstand de snelheid aanpassen in ONECTA. Net nog even getest..
Dank voor het meedenken!
Hoe hoog worden buitenunits normaliter opgehangen aan de muur tov de vloer/terras, ervan uitgaande dat ze daar vlak boven komen te hangen?
Kon het zo snel niet vinden of er een bepaald minimum of optimum is. Kwam wel het eea tegen met oog op aanvriezen/defrosts e.d., zal daar ook ongetwijfeld mee te maken kunnen hebben.
Kon het zo snel niet vinden of er een bepaald minimum of optimum is. Kwam wel het eea tegen met oog op aanvriezen/defrosts e.d., zal daar ook ongetwijfeld mee te maken kunnen hebben.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Daikin raadt minimaal 15 cm aan, 30 cm in gebieden met veel sneeuwval. Die van ons hangt 40 cm boven de grond.KoningPaulus schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:45:
Hoe hoog worden buitenunits normaliter opgehangen aan de muur tov de vloer/terras, ervan uitgaande dat ze daar vlak boven komen te hangen?
SourceIt is recommended to provide at least 150 mm of free space below the unit
(300 mm for heavy snowfall areas). Additionally, make sure the unit is positioned at
least 100 mm above the maximum expected level of snow. If necessary, construct
a pedestal. See "6.3 Mounting the outdoor unit" [430] for more details.
In heavy snowfall areas it is very important to select an installation site where the
snow will NOT affect the unit. If lateral snowfall is possible, make sure that the heat
exchanger coil is NOT affected by the snow. If necessary, install a snow cover or
shed and a pedestal
[ Voor 41% gewijzigd door nMad op 26-10-2022 11:55 ]
En het was dus een gevalletje RTFM, dit was ook mijn issue:R-B schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:32:
[...]
Voor degene met mogelijk zelfde problemen, er is een issue aangemaakt:
https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/105
Bekend dat zowel ik als @Tomba dit probleem hebben, ben benieuwd naar de rest. @Hartox , @Vorkie , @rwijnhov @Chimsie78
https://github.com/absalo...5#issuecomment-1291755981
Ah, dank.nMad schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:49:
[...]
Daikin raadt minimaal 15 cm aan, 30 cm in gebieden met veel sneeuwval. Die van ons hangt 40 cm boven de grond.
[...]
Ik wil ze namelijk hier ophangen, zon draait er wel op vanaf het middaguur, maar hangt daar wel uit het zicht en redelijk in de luwte door het muurtje van het dakterras.
Dus als er nog tips of tricks zijn, let me know!
:strip_exif()/f/image/rBvwNupeTaZmlaoP80dOYpiv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gok dat het 10c is (bij de buitenunit is het iets kouder) want hier ga ik dan weer terug naar een idle verbruik van 10W. Dit is zonder het stekkertje dus ik ga er gewoon vanuit dat het met de units die in de handleiding staan geen probleem is. Bij mij blijft ie er vanaf in ieder geval.Termy schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:23:
[...]
Ik heb net met Daikin gebeld om ze door te zagen over de specifieke units die genoemd worden in de handleiding waarmee dit kan en kreeg de geïrriteerde reactie dat het "is zoals ik vandaag al heb aangegeven in de mail". Ik gaf daarop aan dat ik het bijzonder matig vind dat er geen enkele waarschuwing voor potentiële schade bij staat waarop ik het verzoek kreeg een foto van de handleiding te mailen. Dat heb ik dus net gedaan. Ik vermoed dat er geen ander verhaal meer zal komen dan dat het idd schade kan veroorzaken, maar hopelijk staat er in de toekomst dan een waarschuwing in de handleiding..
Overigens is ook niet duidelijk wat nu eigenlijk 'te koud' is. Is dat 10 graden? 5? -20?
Ik voel me bijzonder gepikeerd over het gestraft worden voor het lezen van de handleiding.
/f/image/Sv8n0qtkBWmbO51fty1SU7A2.png?f=fotoalbum_large)
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Dat zou wel erg hoog zijn. Dan kun je het echt alleen gebruiken als je in een warm klimaat zit en puur de airco voor koelen hebt. Ik vind het ook wel apart dat het gewoon strak 10 W onder de 10 oC. Je zou toch zeggen dat de warmtebehoefte groter/kleiner is naar mate de temperatuur verandert.Team-RiNo schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:16:
[...]
Ik gok dat het 10c is (bij de buitenunit is het iets kouder) want hier ga ik dan weer terug naar een idle verbruik van 10W. Dit is zonder het stekkertje dus ik ga er gewoon vanuit dat het met de units die in de handleiding staan geen probleem is. Bij mij blijft ie er vanaf in ieder geval.
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd waar Daikin mee komt, maar ik hou m'n adem niet in. Ze zeiden al dat het even kon duren voor ik antwoord kreeg. Zodra ik kan plug ik het maar weer in en accepteer het hogere idle verbruik..
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Wat is aan te raden om onderstaande te voorkomen? Is een voorbeeld foto, maar bij mij steken de leidingen van de binnenuit heel kort uit de buitenmuur (kortste is 6cm).
Moet de leiding dan ingekort worden? Of zou de bocht te krijgen zijn? De wens is net als op de foto een 90 graden bocht naar beneden toe ivm de kabelgoot.
Moet de leiding dan ingekort worden? Of zou de bocht te krijgen zijn? De wens is net als op de foto een 90 graden bocht naar beneden toe ivm de kabelgoot.
:strip_exif()/f/image/jv3TKQS1bKFeoMNQV2i0T8ub.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 26-10-2022 13:13 ]
Ik gebruik nu de Daikin Emura 3 om mn woonkamer te verwarmen tot 20 graden. Buiten is het 17, dus dat ding heeft heel sporadisch iets te doen. Hij staat op automatisch tijdschema.
Wat me opvalt is dat hij de hele dag open blijft staan, en nooit dicht gaat. Dicht ziet hij er echter vele malen mooier uit, maar dat gaat hij dus alleen als je hem echt helemaal uit zet.
Is daar een oplossing voor?
Wat me opvalt is dat hij de hele dag open blijft staan, en nooit dicht gaat. Dicht ziet hij er echter vele malen mooier uit, maar dat gaat hij dus alleen als je hem echt helemaal uit zet.
Beetje installateur kan dit wel uit de losse hand. Probeer de gasleiding hoog in het gat te houden dan heb je meer plaats en moet je niet strak de hoek om.Vos schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:09:
Wat is aan te raden om onderstaande te voorkomen? Is een voorbeeld foto, maar bij mij steken de leidingen van de binnenuit heel kort uit de buitenmuur (kortste is 6cm).
Moet de leiding dan ingekort worden? Of zou de bocht te krijgen zijn? De wens is net als op de foto een 90 graden bocht naar beneden toe ivm de kabelgoot. [Afbeelding]
Als je het zelf doet dan kan je eventueel een nylon buigveer in de leiding doen tijdens het buigen. Dit verkleint de kans op knikken. Let wel op, voorkomt het niet volledig. Let ook op dat die buigveer 100% schoon is. Je kan eventueel ook met een hamer en een beitel de onderkant van het gat wat uitruimen zodat je een minder strakke bocht moet maken. Gat goed schuin naar beneden boren helpt ook, als je nog moet beginnen. Een wat ruimer leidingkanaal biedt ook meer ruimte, maar is dan weer minder mooi voor het zicht.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Ik denk dat het een soort minimale verwarming voor de veiligheid is, het verbruik <10C van 9/10W is wel gelijk aan wanneer de stekker er wel op zit. Het idle verbruik is nooit hoger geweest, ook niet bij vorst.Termy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:28:
[...]
Dat zou wel erg hoog zijn. Dan kun je het echt alleen gebruiken als je in een warm klimaat zit en puur de airco voor koelen hebt. Ik vind het ook wel apart dat het gewoon strak 10 W onder de 10 oC. Je zou toch zeggen dat de warmtebehoefte groter/kleiner is naar mate de temperatuur verandert.
Ik ben benieuwd waar Daikin mee komt, maar ik hou m'n adem niet in. Ze zeiden al dat het even kon duren voor ik antwoord kreeg. Zodra ik kan plug ik het maar weer in en accepteer het hogere idle verbruik..
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
daar ben ik het zeker niet mee eensMotorBeast schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:17:
[...]
Ik ga me over dit soort verbruik echt niet druk maken. De Hue lampen, router, Nas, modem, beveiliging camera, combi magnetron etc staan ook permanent onder spanning. Je kan ook doorslaan vind ik. Het moderne leven vraagt nu eenmaal stroom en ik compenseer dat voldoende door zonnepanelen, zuinig stoken, isoleren woning, geen eten weggooien etc. Ik vind het geneuzel in de marge. Maar iedereen moet doen wat hij wil. Ik ga dat risico niet nemen wat je benoemt. Top info van je.
1 wat voor een app x 24 uur en dan 4 miljoen huisouden is op 1 enkele dag voor 1app voor 1 watt al 96 miljoen watt per dag.
denk dan eens na hoeveel onnodig standby staat
kwam er laatst achter dat de wasmachine 10 watt standby had de hele week terwijl hij maar 1 x draait
stekker gaat er nu dus uit na elke beurt
het ging mbt tot die espwifi modulen weet niet waarop je reageerde?Chninkel schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:06:
[...]
Een airco werd doorgaans alleen gebruikt om te koelen. Een computer ruimte word het hele jaar door gekoeld. Ook als het buiten vriest.
Freon/koudemiddel heeft de eigenschap om naar het koudste deel te gaan en daar te blijven. Dan kun je niet zonder carterverwarming in de compressor.
Zolang er overal gigantische datacentra uit de grond worden gestampt voor kattenfilmpjes of crypto of dat het merendeel van de CV-ketels door installateurs niet worden gefinetuned, kan ik mij ook niet druk maken over het stand-by verbruik van mijn huis. Ik kwam er laatst wel achter dat mijn receiver, wanneer WiFi is ingeschakeld, 30 watt standby verbruikt. WiFi maar even uitgeschakeld (omdat het functioneel voor mij niet veel toevoegt).Maxwp schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:13:
[...]
daar ben ik het zeker niet mee eens
1 wat voor een app x 24 uur en dan 4 miljoen huisouden is op 1 enkele dag voor 1app voor 1 watt al 96 miljoen watt per dag.
kwam er laatst achter dat de wasmachine 10 watt standby had de hele week terwijl hij maar 1 x draait
[ Voor 4% gewijzigd door Abom op 26-10-2022 15:30 ]
96 miljoen Wh. Het wordt niet opeens relatief meer als je heel NL neemt; het blijft per huishouden nog steeds 24 Wh per etmaal. Volgens mij kun je het beste relatief vergelijken, b.v. als percentage van het totale verbruik.Maxwp schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:13:
[...]
daar ben ik het zeker niet mee eens
Iedereen moet zelf afwegen of het standby-gemak opweegt tegen telkens de stekker eruit trekken. Ik hou ook niet van standby-verbruik, maar er is een grens.
HieropMaxwp schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:40:
[...]
computer ruimte? en wat doet dit kabeltje dan waaar zit het aan verbonden
Beetje flauw, maar wel correct: Hem uitzetten. Ik heb net gekeken of dat kan in het tijdschema (Onecta app), ik gebruik dat (nog) niet in bij mijn Daikins, maar mijn conclusie is van niet.Stoffa schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:28:
Ik gebruik nu de Daikin Emura 3 om mn woonkamer te verwarmen tot 20 graden. Buiten is het 17, dus dat ding heeft heel sporadisch iets te doen. Hij staat op automatisch tijdschema.
Je kan dus niet zeggen, als Temp X bereikt is ga uit.
Je kan alleen zeggen, ga op tijd Y aan (met deze settings) en op tijd Z uit.
Kan in mijn manual (Perfera) ook niets vinden qua setting die dit mogelijk maakt.
I have no special talent. I am only passionately curious.
Thanks. Uitzetten en aanzetten gedurende de dag kan ook zeker een methode zijn om efficiënt te verwarmen, ben er nog een beetje mee aan het spelen.ricardo246 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:21:
[...]
Beetje flauw, maar wel correct: Hem uitzetten. Ik heb net gekeken of dat kan in het tijdschema (Onecta app), ik gebruik dat (nog) niet in bij mijn Daikins, maar mijn conclusie is van niet.
Je kan dus niet zeggen, als Temp X bereikt is ga uit.
Je kan alleen zeggen, ga op tijd Y aan (met deze settings) en op tijd Z uit.
Kan in mijn manual (Perfera) ook niets vinden qua setting die dit mogelijk maakt.
beetje rare vraag misschien?
heb nu sinds ik een maand airco, heb dit hele lucht/lucht forum doorgelezen.
heb het "nog" niet kunnen vinden.
Wat? Als het echt gaat vriezen deze winter en de buitenunit staat een meter in de sneeuw met een korst van 10 cm ijs er op?
(bijvoorbeeld dan he?)
Ik heb een oud infrarood paneel, deze kan ik plaatsen achter mijn buitenunit. zodat het paneel de unit lekker verwend met infrarood warmte? goed idee of misschien toch niet?
Wat? Als het echt gaat vriezen deze winter en de buitenunit staat een meter in de sneeuw met een korst van 10 cm ijs er op?
Ik heb een oud infrarood paneel, deze kan ik plaatsen achter mijn buitenunit. zodat het paneel de unit lekker verwend met infrarood warmte? goed idee of misschien toch niet?
De unit start dan een defrost actie. Dan wordt er, volgens mij, warmte van binnen naar buiten getransporteerd, waardoor de buitenunit ontdooid.ssjaak schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:30:
Wat? Als het echt gaat vriezen deze winter en de buitenunit staat een meter in de sneeuw met een korst van 10 cm ijs er op?(bijvoorbeeld dan he?)
IR-paneel erop richten lijkt mij geen goed idee. Wanneer de oplossing zo simpel was, hadden fabrikanten zoiets wel ingebouwd.
[ Voor 8% gewijzigd door Abom op 26-10-2022 16:35 ]
Ja dat weet ik, maar bedoelde meer het extra verwarmen van de buiten unit om defrosts tegen te gaan met infrarood paneel
De meeste installateurs snijden de koppelingen er af en lassen/hardsolderen de leiding er rechtstreeks aan. Het koper verhitten maakt het koper op die plek makkelijk te knikken en daarom zullen ze dit vaak achter de unit doen of dat de verbinding in de muur zit en dus niet op de plek waar hij gebogen gaat worden.Vos schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:09:
Moet de leiding dan ingekort worden? Of zou de bocht te krijgen zijn? De wens is net als op de foto een 90 graden bocht naar beneden toe ivm de kabelgoot. [Afbeelding]
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Da's wel een beetje het paard achter de wagen spannen; de buitenunit moet juist warmte afgeven i.p.v. opnemen. De defrost gebruikt energie efficienter dan een IR-paneel. Daarnaast is een meter sneeuw niet erg waarschijnlijk.ssjaak schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:36:
Ja dat weet ik, maar bedoelde meer het extra verwarmen van de buiten unit om defrosts tegen te gaan met infrarood paneel
Bij koelen geeft de buitenunit warmte af, bij verwarmen neemt hij de warmte van buiten opMartin7182 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:02:
[...]
Da's wel een beetje het paard achter de wagen spannen; de buitenunit moet juist warmte afgeven i.p.v. opnemen. De defrost gebruikt energie efficienter dan een IR-paneel. Daarnaast is een meter sneeuw niet erg waarschijnlijk.
Beetje maarssjaak schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:30:
Warmtepompen kunnen hier prima zelf mee omgaan door gewoon een paar minuten de warmte richting om te draaien. In plaats van warmte van buiten naar binnen te brengen steelt ie even wat warmte van binnen om de buitenunit te ontdooien.
Als er zware sneeuwval voorspeld wordt (en dat is steeds zeldzamer) is het aan te raden de unit aan te laten staan zodat de fan het weg kan blazen en de defrosts hun werk blijven doen. Onder die omstandigheden kan de unit zichzelf prima redden. Als de buitenunit echt meerdere dagen in de vrieskou en sneeuw uit heeft gestaan dan is het een ander verhaal, dan kan het nodig zijn om hem een beetje uit te graven voor je hem aanzet. Maar voor de rest regelen dit soort apparaten zich prima zelf.
Zijn er meer mensen die de 3.5 ZSX hebben + de ESPhome(dus niet met Mqtt) versie van @AUijtdehaag en waar de airco niet meer in transformer modus gaat?
Het viel mij in eens op dat de klep niet meer naar boven gaat, niet dat ik het erg vindt, want snap het nut er niet echt van.. behalve dat de pir sensor zichtbaar is en het er een stuk lelijker uitziet
Zijn er meer mensen die dit hebben?
Het viel mij in eens op dat de klep niet meer naar boven gaat, niet dat ik het erg vindt, want snap het nut er niet echt van.. behalve dat de pir sensor zichtbaar is en het er een stuk lelijker uitziet
Zijn er meer mensen die dit hebben?
MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost
Vandaag offerte laten maken voor een 5kw unit op de benedenverdieping. Keuze hebben we terug gebracht naar een LG standaard plus of een MHI SRK50ZS-W.
De MHI vinden we wat mooier uitzien, de LG heeft standaard al wifi.
We neigen nu naar de MHI, omdat de wifi functionaliteit toch minder belangrijk is voor ons. De MHI is in totaal 250 Euro duurder dan de LG. Specs liggen verder kort bij elkaar. Hier mensen die op basis van ervaring een voorkeur hebben voor de een of de ander?
We neigen nu naar de MHI, omdat de wifi functionaliteit toch minder belangrijk is voor ons. De MHI is in totaal 250 Euro duurder dan de LG. Specs liggen verder kort bij elkaar. Hier mensen die op basis van ervaring een voorkeur hebben voor de een of de ander?
op het moment is het niet meer zo dat men het zelf moet wetenMartin7182 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:33:
[...]
96 miljoen Wh. Het wordt niet opeens relatief meer als je heel NL neemt; het blijft per huishouden nog steeds 24 Wh per etmaal. Volgens mij kun je het beste relatief vergelijken, b.v. als percentage van het totale verbruik.
Iedereen moet zelf afwegen of het standby-gemak opweegt tegen telkens de stekker eruit trekken. Ik hou ook niet van standby-verbruik, maar er is een grens.
te hard rijden moet men ook niet zelf weten
nu is het zo dat als we te veel en vooral onnodig stroom verbruiken meer gas moet worden gestookt in de gas centrales die stroom maken
daardoor gaat de stroom en gasprijs omhoog.
we moeten nu collectief samen werken en dit zoveel mogelijk tegen gaan
het voorbeeld was mbt 1 enkel aparaart met maar 1 wat . wat denk je dat alles spullen in een hele huis die standy staan of een 6 tal led lampen die snachts onnodig in de tuin branden
we hebben het dan op het totaal plaatje om veel en veel meer watts
De LG Standard Plus is een prima lijn voor een mooie prijs. Maar bij de 5kW gaat er toch wat mis. 34dB(A) op laagste stand bij verwarmen versus 22 bij de MHI. SCOP en SEER zijn ook in het voordeel van MHI maar minder doorslaggevend.Spurlie schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:15:
Vandaag offerte laten maken voor een 5kw unit op de benedenverdieping. Keuze hebben we terug gebracht naar een LG standaard plus of een MHI SRK50ZS-W.
Volgens specs zou de LG kunnen verwarmen tot buitentemperatuur van -10 en de MHI tot -20. Of we dat überhaupt ooit nog zullen meemaken dat weet niemand, maar misschien toch iets om rekening mee te houden. De LG vind ik dan wel weer een iets mooiere binnenunit hebben, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Ja als je het zo bekijkt dan kun je net zo goed stellen dat de airco ook maar uit moet. Zonder verwarming/koeling redden we het ook wel. Comfortabel is anders. En sommigen vinden het ook niet comfortabel om telkens apparaten uit het stopcontact te moeten trekken vanwege standbyverbruik. Ik oordeel daar liever niet te hard over.Maxwp schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:00:
[...]
op het moment is het niet meer zo dat men het zelf moet weten
te hard rijden moet men ook niet zelf weten
nu is het zo dat als we te veel en vooral onnodig stroom verbruiken meer gas moet worden gestookt in de gas centrales die stroom maken
daardoor gaat de stroom en gasprijs omhoog.
we moeten nu collectief samen werken en dit zoveel mogelijk tegen gaan
het voorbeeld was mbt 1 enkel aparaart met maar 1 wat . wat denk je dat alles spullen in een hele huis die standy staan of een 6 tal led lampen die snachts onnodig in de tuin branden
we hebben het dan op het totaal plaatje om veel en veel meer watts
Mijn blik hierop als installateur:Vos schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:09:
1. Je kunt hem afsnijden, niet slijpen o.i.d. dan krijg je zooi in je leiding. Vervolgens optrompen (of een sok gebruiken) en de leiding er aan HARDsolderen, uiteraard onder stikstofflow.
2. Je kunt hem aan de andere zijde van de binnenuit doorboren, leidingen vervolgens achter de unit koppelen. Voor een leek misschien moeilijk. (Schroefkoppelingen mogen binnen niet zomaar gebruikt worden volgens bepaalde normen)
3. Steekt de leiding ver genoeg naar buiten en ben je bang deze te knikken? Leidingsterkte is heel verschillend per merk, dan kun je zoiets gebruiken: https://www.wasco.nl/artikel/99KG4046
Schroefkoppelingen in de muur is een no-go, bij mogelijke toekomstige lekkages kun je alles afbreken.
Met een nylon buigveer er in is knikken eigenlijk niet mogelijk, dat de leiding een beetje vervormt in de zin van platter worden is geen probleem.M_AW schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:28:
[...]
Beetje installateur kan dit wel uit de losse hand. Probeer de gasleiding hoog in het gat te houden dan heb je meer plaats en moet je niet strak de hoek om.
Als je het zelf doet dan kan je eventueel een nylon buigveer in de leiding doen tijdens het buigen. Dit verkleint de kans op knikken. Let wel op, voorkomt het niet volledig. Let ook op dat die buigveer 100% schoon is. Je kan eventueel ook met een hamer en een beitel de onderkant van het gat wat uitruimen zodat je een minder strakke bocht moet maken. Gat goed schuin naar beneden boren helpt ook, als je nog moet beginnen. Een wat ruimer leidingkanaal biedt ook meer ruimte, maar is dan weer minder mooi voor het zicht.
Volgens de datasheet die ik als installateur heb, doet deze 3,95 kW bij -7 graden. Natuurlijk gemeten onder bepaalde condities, daadwerkelijke praktijk is altijd anders.BTS schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:12:
@Stde de eerste hit die ik krijg op CU3Z52TBE is dat het ding 6,8 kW aan warmte capaciteit heeft.
Zou nog even vragen om een prijsverschil met Etherea binnendelen, zijn naar mijn mening kwalitatief beter.Stde schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:16:
Opstelling:
Ik houd wel van een beetje Hollandse zuinigheid die ook het milieu spaart. Ik schrik echter zelf wel van ons sluipverbruik: tussen de 7,5 en 8 kWh per dag; ik zie dat via Domoticz nu we een paar dagen van huis weg zijn. Doordat we zonnepanelen hebben viel me het sluipverbruik niet eerder zo op, maar ik gebruik sinds 2 maanden een script in Domoticz wat het echte verbruik bepaalt (het deel dat van de opgewekte zonne-energie wordt gebruikt en het deel wat vanuit het net het huis binnenkomt). Er staat in de kelder een luchtontvochtiger, we hebben een Quooker, we hebben 2 airco buitenunits en 4 binnenunits, nog 2 CV-ketels die voorlopig nog voor warm water moeten zorgen, koelkast en een aantal devices die niet met een klik-aan-klik-uit schakelaar losgekoppeld worden als ze niet nodig zijn.Martin7182 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 00:07:
[...]
Ja als je het zo bekijkt dan kun je net zo goed stellen dat de airco ook maar uit moet. Zonder verwarming/koeling redden we het ook wel. Comfortabel is anders. En sommigen vinden het ook niet comfortabel om telkens apparaten uit het stopcontact te moeten trekken vanwege standbyverbruik. Ik oordeel daar liever niet te hard over.
Dus tja, er is nog wel werk aan de winkel voor mijzelf, vind ik
Serieus elektriciteit besparenFrij5fd schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 03:39:
[...]
Ik houd wel van een beetje Hollandse zuinigheid die ook het milieu spaart. Ik schrik echter zelf wel van ons sluipverbruik: tussen de 7,5 en 8 kWh per dag; ik zie dat via Domoticz nu we een paar dagen van huis weg zijn. Doordat we zonnepanelen hebben viel me het sluipverbruik niet eerder zo op, maar ik gebruik sinds 2 maanden een script in Domoticz wat het echte verbruik bepaalt (het deel dat van de opgewekte zonne-energie wordt gebruikt en het deel wat vanuit het net het huis binnenkomt). Er staat in de kelder een luchtontvochtiger, we hebben een Quooker, we hebben 2 airco buitenunits en 4 binnenunits, nog 2 CV-ketels die voorlopig nog voor warm water moeten zorgen, koelkast en een aantal devices die niet met een klik-aan-klik-uit schakelaar losgekoppeld worden als ze niet nodig zijn.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ik zie bij mijn buiten unit dat de Carter Verwarming aangaat bij buiten temperaturen van 0oC en lager, waardoor het vermogen van 12W naar 50W gaat. Zie plaatje van 2 jaar geleden:Termy schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:23:
[...]
Ik heb net met Daikin gebeld om ze door te zagen over de specifieke units die genoemd worden in de handleiding waarmee dit kan en kreeg de geïrriteerde reactie dat het "is zoals ik vandaag al heb aangegeven in de mail". Ik gaf daarop aan dat ik het bijzonder matig vind dat er geen enkele waarschuwing voor potentiële schade bij staat waarop ik het verzoek kreeg een foto van de handleiding te mailen. Dat heb ik dus net gedaan. Ik vermoed dat er geen ander verhaal meer zal komen dan dat het idd schade kan veroorzaken, maar hopelijk staat er in de toekomst dan een waarschuwing in de handleiding..
Overigens is ook niet duidelijk wat nu eigenlijk 'te koud' is. Is dat 10 graden? 5? -20?
Ik voel me bijzonder gepikeerd over het gestraft worden voor het lezen van de handleiding.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2s0KbWrQJ4ati2AMcES5O94U.png?f=user_large)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Ik vroeg me nog een ding af. Onze airco's hangen nu nog maar een paar dagen, maar ik heb nu 2x kortstondig meegemaakt dat ik een specifieke geur rook (chemisch als in schoonmaakmiddel? Lastig uit te leggen) toen ik er voor stond. Iemand enig idee wat dit is en of dit normaal is? Er zijn geen gekke middelen welke verspreidt kunnen worden in de woonkamer?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
[ Voor 8% gewijzigd door henidde op 27-10-2022 08:04 ]
.
We hebben opgelost door wat steen weg te slijpen en zo de bocht eerder te kunnen inzetten. Dit komt niet in het zicht ivm de leiding goot. de Thnx voor de tips hierVos schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:09:
[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 27-10-2022 09:56 ]
Komt me wel een beetje bekend voor. Bij ons had ik het idee dat het wat rook naar oude koude spaghetti saus In ieder geval niet echt aangenaam. Het is na een paar weken wel weg getrokken gelukkig. Ik vermoed dat er een coating ergens in het binnendeel nog moet weg verdampen.henidde schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:55:
Ik vroeg me nog een ding af. Onze airco's hangen nu nog maar een paar dagen, maar ik heb nu 2x kortstondig meegemaakt dat ik een specifieke geur rook (chemisch als in schoonmaakmiddel? Lastig uit te leggen) toen ik er voor stond. Iemand enig idee wat dit is en of dit normaal is? Er zijn geen gekke middelen welke verspreidt kunnen worden in de woonkamer?
Alvast bedankt.
Als het in jouw geval echt chemisch is en het trekt niet weg dan zou ik toch even de installateur alles even laten nalopen. Ik heb geen idee hoe koudemiddel hoort te ruiken of dat het uberhaupt een geur heeft maar ik weet wel dat gevaarlijk is.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
ik mag aannemen dat dit alleen in standby mode of zo is?PentaClover schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:46:
[...]
Ik zie bij mijn buiten unit dat de Carter Verwarming aangaat bij buiten temperaturen van 0oC en lager, waardoor het vermogen van 12W naar 50W gaat. Zie plaatje van 2 jaar geleden:
[Afbeelding]
Tijdens in werking bij 0°C zal de compressor dusdanig vaak draaien dat het niet nodig is??
of zit ik er nu geheel naast?
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Kijk het even aan. Het is ook echt als ik er +/- een halve meter vandaan onder sta. Het hele huis ruikt er gelukkig niet naar.AtlAntA schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:01:
[...]
Komt me wel een beetje bekend voor. Bij ons had ik het idee dat het wat rook naar oude koude spaghetti saus In ieder geval niet echt aangenaam. Het is na een paar weken wel weg getrokken gelukkig. Ik vermoed dat er een coating ergens in het binnendeel nog moet weg verdampen.
Als het in jouw geval echt chemisch is en het trekt niet weg dan zou ik toch even de installateur alles even laten nalopen. Ik heb geen idee hoe koudemiddel hoort te ruiken of dat het uberhaupt een geur heeft maar ik weet wel dat gevaarlijk is.
Tevens is het niet constant. Heel af en toe.
.
Dus min. 10cm vanaf de vloer moeten ze wel komen te hangen begrijp ik.KoningPaulus schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:07:
[...]
Ah, dank.
Ik wil ze namelijk hier ophangen, zon draait er wel op vanaf het middaguur, maar hangt daar wel uit het zicht en redelijk in de luwte door het muurtje van het dakterras.
Dus als er nog tips of tricks zijn, let me know!
[Afbeelding]
Heeft het trouwens nog zin om nog een soort schuttinkje te plaatsen op rechts (zuiden), zodat de buitenunits niet in de volle zon staan te fikken, of is dat niet handig met oog op de luchtstromen?
Dat plaatje was inderdaad terwijl de binnen units uit stonden.Hansieo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:25:
[...]
ik mag aannemen dat dit alleen in standby mode of zo is?
Tijdens in werking bij 0°C zal de compressor dusdanig vaak draaien dat het niet nodig is??
of zit ik er nu geheel naast?
Zolang de compressor draait, is hij warm genoeg en zal de buiten temperatuur niet uitmaken. Carter verwarming is om te voorkomen dat koelmiddel in de olie van een koude compressor condenseert.
Als dat namelijk gebeurt en je start de compressor op dan verdampt dit koelmiddel nogal heftig waardoor het de olie in de compressor opschuimt en dan krijg je slijtage aan de compressor omdat er te weinig smering is door het gebrek aan olie.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
@PentaClover Dank, dat ziet er wel overtuigend uit idd. Moet wel zeggen dat ik 50 W standby verbruik best pittig vind. Maar goed, bij 0 graden buiten is de kans dat ze gebruikt worden wel vrij groot natuurlijk.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Als je dat doet zou ik 'm demontabel maken zodat hij in de zomer in de schaduw staat en tijdens het stookseizoen in de zonKoningPaulus schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:51:
[...]
Dus min. 10cm vanaf de vloer moeten ze wel komen te hangen begrijp ik.
Heeft het trouwens nog zin om nog een soort schuttinkje te plaatsen op rechts (zuiden), zodat de buitenunits niet in de volle zon staan te fikken, of is dat niet handig met oog op de luchtstromen?
AtlAntA schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:01:
[...]
Komt me wel een beetje bekend voor. Bij ons had ik het idee dat het wat rook naar oude koude spaghetti saus In ieder geval niet echt aangenaam. Het is na een paar weken wel weg getrokken gelukkig. Ik vermoed dat er een coating ergens in het binnendeel nog moet weg verdampen.
[ Voor 15% gewijzigd door Halq2000 op 27-10-2022 10:54 ]
Koudemiddel is reukloos, als we het hebben over R32, en als je het zou kunnen ruiken, betekent dit : lekkage van koudemiddel.
De coating op de warmtewisselaar in het binnenunit kan soms een geur afgeven bij verwarmen als hij nog nieuw is
Ah dankjewel voor de verduidelijking. Als koudemiddel echt zo gevaarlijk is dan zou je zeggen dat men er wel een geurtje aan toe voegt zoals met wel meer schadelijke gassen het geval is. of denk ik nu te simpel?Halq2000 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:55:
[...]
Koudemiddel is reukloos, als we het hebben over R32, en als je het zou kunnen ruiken, betekent dit : lekkage van koudemiddel.
De coating op de warmtewisselaar in het binnenunit kan soms een geur afgeven bij verwarmen als hij nog nieuw is
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Dat zou zeker een optie kunnen zijn, dan is het in ieder geval merkbaar als het systeem lekt…
Daar twijfel ik aan, het lek zit praktisch altijd buiten en de +/- 1 kg R32 per unit is snel verdampt.
Dat zal ongeveer 1m3 gas zijn, dus dat is meestal snel weg.Martin7182 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:18:
Daar twijfel ik aan, het lek zit praktisch altijd buiten en de +/- 1 kg R32 per unit is snel verdampt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
jammer die vergelijkingen gelijk zo grootMartin7182 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 00:07:
[...]
Ja als je het zo bekijkt dan kun je net zo goed stellen dat de airco ook maar uit moet. Zonder verwarming/koeling redden we het ook wel. Comfortabel is anders. En sommigen vinden het ook niet comfortabel om telkens apparaten uit het stopcontact te moeten trekken vanwege standbyverbruik. Ik oordeel daar liever niet te hard over.
een lamp of lampen in de tuin die aanzijn ook al zit je in de woonkamer en slaap je in bed. die zijn dan onnodig aan dat is wat anders met het verwarmen van je woning.
dus daar ben ik het niet mee eens
verder hebben we gewoon een schakelaar of verdeeldoos met schakelaar en dan gaat de tv etc gelijk uit.
de lampen buiten kunnen op een timer of eigenlijk helemaal uit want die voorbijganger zal het een worst wezen en zelf zie je het tijdens de slaap niet.
het is vrij simpel eigenlijk maar als die zaken al weerstand brengen tja .
sikstofflow is voornamelijk geadviseerd bij multi split toch? geen idee waarom eigenlijk want je wilt aanslag aan de binnenkant lijkt me altijd vermijden maar mogelijk is bij een multi split dan zoveel meer soldeer connecties op 1 buitenunit en compressor dat men het dan een grens denk te bereiken qua vervuiling en 1 enkele plit unit is dat met een 2 tal soldeer punten niet zo erg?RoyTrax schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 00:46:
[...]
Mijn blik hierop als installateur:
1. Je kunt hem afsnijden, niet slijpen o.i.d. dan krijg je zooi in je leiding. Vervolgens optrompen (of een sok gebruiken) en de leiding er aan HARDsolderen, uiteraard onder stikstofflow.
2. Je kunt hem aan de andere zijde van de binnenuit doorboren, leidingen vervolgens achter de unit koppelen. Voor een leek misschien moeilijk. (Schroefkoppelingen mogen binnen niet zomaar gebruikt worden volgens bepaalde normen)
3. Steekt de leiding ver genoeg naar buiten en ben je bang deze te knikken? Leidingsterkte is heel verschillend per merk, dan kun je zoiets gebruiken: https://www.wasco.nl/artikel/99KG4046
Schroefkoppelingen in de muur is een no-go, bij mogelijke toekomstige lekkages kun je alles afbreken.
een QuookerFrij5fd schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 03:39:
[...]
Ik houd wel van een beetje Hollandse zuinigheid die ook het milieu spaart. Ik schrik echter zelf wel van ons sluipverbruik: tussen de 7,5 en 8 kWh per dag; ik zie dat via Domoticz nu we een paar dagen van huis weg zijn. Doordat we zonnepanelen hebben viel me het sluipverbruik niet eerder zo op, maar ik gebruik sinds 2 maanden een script in Domoticz wat het echte verbruik bepaalt (het deel dat van de opgewekte zonne-energie wordt gebruikt en het deel wat vanuit het net het huis binnenkomt). Er staat in de kelder een luchtontvochtiger, we hebben een Quooker, we hebben 2 airco buitenunits en 4 binnenunits, nog 2 CV-ketels die voorlopig nog voor warm water moeten zorgen, koelkast en een aantal devices die niet met een klik-aan-klik-uit schakelaar losgekoppeld worden als ze niet nodig zijn.

Op de boven verdieping wil ik gebruik maken van wandmodules alleen is he plafond maar 212cm hoog. Zijn er mensen die de wandmodules ook onder een laag plafond hebben hangen? En zijn er dan dingen om op te letten?
*knip*, je punt is gemaakt. Deze discussie is offtopic hier.
[ Voor 94% gewijzigd door ThinkPad op 27-10-2022 15:34 ]
heb je soms de "ionisatie filter" als optie bij genomen? die schijnen dat te doen..henidde schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:38:
[...]
Kijk het even aan. Het is ook echt als ik er +/- een halve meter vandaan onder sta. Het hele huis ruikt er gelukkig niet naar.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Frij5fd schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 03:39:
[...]
offtopic hier, maar dat is inderdaad best hoog. Deel het totaal per dag door 24 en je ziet het gemiddelde aantal Watt aan continue verbruik. Probeer het in kaart te brengen met een excel sheet, je kan vervolgens kijken waar je evt aanpassingen kan doen.
Ik denk dat die ontvochtiger best wel Watt
En we gaan weer ontopic. Discussies over sluipverbruik, stroom besparen e.d. passen beter in: Serieus elektriciteit besparen
zeker weten niet de condenswater afvoer dat is hier ook niet constant ( heb het inmiddels aangepast )henidde schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:38:
[...]
Kijk het even aan. Het is ook echt als ik er +/- een halve meter vandaan onder sta. Het hele huis ruikt er gelukkig niet naar.
en wat ook kan zoals al gezegd is een ionisator e.d. in de unit
Niet dat ik weet. Het is gewoon een Daikin Perfera. Zit dat er standaard op?Hansieo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:05:
[...]
heb je soms de "ionisatie filter" als optie bij genomen? die schijnen dat te doen..
Ik heb in de app wel de Daikin Streamer functie aangezet. Zou dat het kunnen zijn?
[ Voor 12% gewijzigd door henidde op 27-10-2022 16:42 ]
.
Het is altijd nodig om onder stikstofflow te solderen, hoe klein of hoe weinig de solderingen ook zijn.Maxwp schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:38:
[...]
sikstofflow is voornamelijk geadviseerd bij multi split toch? geen idee waarom eigenlijk want je wilt aanslag aan de binnenkant lijkt me altijd vermijden maar mogelijk is bij een multi split dan zoveel meer soldeer connecties op 1 buitenunit en compressor dat men het dan een grens denk te bereiken qua vervuiling en 1 enkele plit unit is dat met een 2 tal soldeer punten niet zo erg?
Bij de opleiding/examen voor F- gassen is het ook een verplicht onderdeel, het voorkomt (hard soldeer) vervuiling waardoor EEV’s en andere kleppen verstopt kunnen raken.
ik ben maar een NOOB.. op dit gebied, dus geen idee van al de verschillende modellen...henidde schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:36:
[...]
Niet dat ik weet. Het is gewoon een Daikin Perfera. Zit dat er standaard op?
Ik heb in de app wel de Daikin Streamer functie aangezet. Zou dat het kunnen zijn?

lol, ik moet straks zelfs mijn eigen MHI gaan bestuderen"
Ik zie u nog wel een opleiding tot STEK monteur volgenHansieo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:13:
[...]
ik ben maar een NOOB.. op dit gebied, dus geen idee van al de verschillende modellen...![]()
lol, ik moet straks zelfs mijn eigen MHI gaan bestuderen"
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Die streamer is een soort van luchtzuivering met ionen of zo.henidde schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:36:
[...]
Niet dat ik weet. Het is gewoon een Daikin Perfera. Zit dat er standaard op?
Hier ligt dit altijd standaard aan, niet dat ik veel verschil merk met vroeger
Een bepaalde geur is mij nog nooit opgevallen.
Ook niets gehoord van mijn vriendin en die heeft een heel gevoelig neusje.
Ik ben er druk mee bezig; met 2 stroommeters ben ik bezig het in kaart te brengen en dat gaat in een Excelsheet landen. De airconditioning units verbruiken inderdaad maar weinig (maar nog wel rond de 5 Watt voor één buitenunit en twee binnenunits). De luchtontvochtiger in de kelder draait vooral in de zomer, omdat dan warme lucht met relatief veel water naar binnen komt (die in de kelder dan afkoelt en een te hoge relatieve luchtvochtigheid veroorzaakt). Op jaarbasis gebruikt deze luchtontvochtiger in totaal ca 300 kWh, zie ik nu al.Plenkske schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:31:
[...]
offtopic hier, maar dat is inderdaad best hoog. Deel het totaal per dag door 24 en je ziet het gemiddelde aantal Watt aan continue verbruik. Probeer het in kaart te brengen met een excel sheet, je kan vervolgens kijken waar je evt aanpassingen kan doen.
Ik denk dat die ontvochtiger best wel Wattverbruikt, de airco units en cv-ketels vallen meestal wel mee qua standby. Maar misschien kan je het eens meten.
Ik heb helaas geen toegang tot deze gegevens. Ik word pas vanaf volgende week eigenaar van de woning. Wel een goeie tip!Frij5fd schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 02:17:
[...]
Als je een slim meter hebt en bij je energieleverancier of een dienst als slimmemeterportal gebruikt, kun je ook een dag met een buitentemperatuur van -10 graden opzoeken en kijken wat je aan gas verstookte. Als je die M3 gas maal 8,8 doet weet je wat je aan kWh door een airco naar binnen moet halen aan warmte. Als een soort tweede check. Ik heb dat ook gedaan naast de berekening van de warmteverliezen van onze woning (en het kwam aardig overeen)
ja weet dat dit zou moeten maar heb het nog nergens gezien dat ze dit doenHalq2000 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:08:
[...]
Het is altijd nodig om onder stikstofflow te solderen, hoe klein of hoe weinig de solderingen ook zijn.
Bij de opleiding/examen voor F- gassen is het ook een verplicht onderdeel, het voorkomt (hard soldeer) vervuiling waardoor EEV’s en andere kleppen verstopt kunnen raken.
solderen gewoon zo op de leiding en klaar.
Aan de MHI-ers in dit topic en dan met name die een SRK3.5 ZS hebben:
Bij mij hangt de airco nu ook.
Nu zie ik dat de gemeten binnen temperatuur (lees de wifi adapter uit met Domoticz) bijv 's nachts (als de airco uit staat) 21 graden is. Dat zie ik ook in de App.
Alle andere thermometers geven op dat moment iets van 18-19 graden aan. Vanuit de airco had ik ook zoiets verwacht.
Hebben jullie dat ook dat de door de airco gemeten binnen temperatuur consequent zo afwijkt?
(ik snap dat de temp kan afwijken als de airco aan het verwarmen is, maar dat is hier niet het geval)
Nu zie ik dat de gemeten binnen temperatuur (lees de wifi adapter uit met Domoticz) bijv 's nachts (als de airco uit staat) 21 graden is. Dat zie ik ook in de App.
Alle andere thermometers geven op dat moment iets van 18-19 graden aan. Vanuit de airco had ik ook zoiets verwacht.
Hebben jullie dat ook dat de door de airco gemeten binnen temperatuur consequent zo afwijkt?
(ik snap dat de temp kan afwijken als de airco aan het verwarmen is, maar dat is hier niet het geval)
Weet iemand de maximale belasting (ampère) van de Daikin FTXM35R en FTXM42R? Ik kan dit niet vinden, of zoek niet goed genoeg
Hier scheelt het ook zoiets, zal er ook wel mee te maken hebben dat de sensor hoog hangt en je normale thermometers een meter lager. Het is nu maar een halve graad verschil, maar hij heeft tot een uur terug nog op ventileren gestaanjobr schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:21:
Het af te zekeren vermogen staat gewoon op de sticker op je buitenunits. De consensus lijkt hier wel te zijn dat de gespecifieerde vermogens quasi nooit langskomen in de praktijk. Het 'echte' verbruik v/d units is nergens gedocumenteerd, maar stoelt eerder op ervaringen van mensen hier.Vos schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:29:
Weet iemand de maximale belasting (ampère) van de Daikin FTXM35R en FTXM42R? Ik kan dit niet vinden, of zoek niet goed genoeg
Hier de zsx, en hier geeft de app 1.6 graad hoger aan dan de thermometer die eronder hangt. De mhi lijkt steevast te hoog te zitten.jobr schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:21:
Ik meen dat er 13.xA ofzo op stond, dat lijkt mij aardig hoog. Iemand qua ervaring een idee wat de belasting is?Slonzo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:45:
[...]
Het af te zekeren vermogen staat gewoon op de sticker op je buitenunits. De consensus lijkt hier wel te zijn dat de gespecifieerde vermogens quasi nooit langskomen in de praktijk. Het 'echte' verbruik v/d units is nergens gedocumenteerd, maar stoelt eerder op ervaringen van mensen hier.
Bij het in bedrijf stellen ( FTXM35R) is deze waarde gemeten. Bij verwarmen was het 4 amp en bij koelen was het ook 4 ampVos schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:29:
Misschien de thermometer eens erboven hangen. Warme lucht stijgt.Stokertje schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:46:
[...]
Hier de zsx, en hier geeft de app 1.6 graad hoger aan dan de thermometer die eronder hangt. De mhi lijkt steevast te hoog te zitten.
Hier een ZSX-25 en die verwarmt tot nu toe precies tot de ingestelde temperatuur. Geen idee wat een app zou aangeven, ik gebruik uitsluitend de AB.
Ja dan zie je dat ook helemaal niet. Mijn vraag gaat puur om de weergeven temperatuur in de App.Martin7182 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:13:
Hier een ZSX-25 en die verwarmt tot nu toe precies tot de ingestelde temperatuur. Geen idee wat een app zou aangeven, ik gebruik uitsluitend de AB.
En wat er dan gebeurd is het volgende:Stokertje schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:46:
Hier de zsx, en hier geeft de app 1.6 graad hoger aan dan de thermometer die eronder hangt. De mhi lijkt steevast te hoog te zitten.
Als het binnen 20 graden is, laat de airco bijv 22 graden zien. Ik heb de AB op 20 graden staan (wat door de offset die aan staat door de airco als 22 graden instelling wordt gezien).
Als ik de airco aan heb staan slaat deze aan als deze circa 22 graden (of lager) ziet. Zodra deze dan ongeveer 24 graden ziet slaat de airco weer uit. En dan weer aan als deze weer tot 22 graden is gedaald.
Vraag me af of dit gedrag exact hetzelfde zou zijn als de temp wel "goed" wordt gemeten. Dus dat deze dan aanslaat als 20 graden wordt gemeten en dan bij 22 graden weer uitslaat.
Nu pendelt deze flink maar er is natuurlijk ook bijna geen warmte nodig op dit moment.
Ik heb sinds twee dagen de MHI in Home Assistant, super fijn om nu zoveel data tot je beschikking te hebben 
Ik ga binnenkort eens onderzoeken of ik de regeling zo kan maken dat de airco via home assistant wordt aangestuurd op basis van de ZigBee thermostaat die ook in de woonkamer hangt.
Ik ga binnenkort eens onderzoeken of ik de regeling zo kan maken dat de airco via home assistant wordt aangestuurd op basis van de ZigBee thermostaat die ook in de woonkamer hangt.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hier afgelopen maandag en dinsdag de installatie gehad van een MHI SRK35ZS-T beneden en een SRK25ZS-W op de overloop, beide single splits.Theetjuh schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:34:
[...]
Na aankomende dinsdag kan ik wat zeggen over Nijmeijer Koelt in Hoogeveen, de communicatie was zeer vriendelijk en de prijs inclusief installatie vond ik althans wel ok.
Verder weinig bedrijven die daadwerkelijk waren gecertificeerd voor f-gassen en tijd hebben/willen maken.
Mocht je willen weten wat dat is, check dan deze post.
Netjes op een aparte groep gezet, welke we nog over hadden van de zonnepanelen welke nu op 3-fasen zitten.
De installatie was voorbeeldig, enorm aardige installateurs die met iedere wens wilde helpen.
Mooi door een zelf gemaakte kast welke als garderobe, voorraad en audiokast wordt gebruikt, onder de trap door de garage in, naar het dak gaat. Totaal uit het zicht, precies zoals we wilden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
@jobr Denk je niet gewoon iets te moeilijk? Als er een thermometer in de CV had gezeten dan had die ook een hogere temperatuur weergegeven. Misschien iets minder naar die app kijken. Makkelijkst is nog altijd; te koud => graadje hoger, te warm => graadje lager
Mooie setup, ik snap alleen de plek van de buitenunits onder het slaapkamerraam (vlak bij de buren) niet als je ze ook op de garage kwijt kan waar er veel minder kans is op hinderTheetjuh schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:56:
[...]
Hier afgelopen maandag en dinsdag de installatie gehad van een MHI SRK35ZS-T beneden en een SRK25ZS-W op de overloop, beide single splits.
Netjes op een aparte groep gezet, welke we nog over hadden van de zonnepanelen welke nu op 3-fasen zitten.
De installatie was voorbeeldig, enorm aardige installateurs die met iedere wens wilde helpen.
Mooi door een zelf gemaakte kast welke als garderobe, voorraad en audiokast wordt gebruikt, onder de trap door de garage in, naar het dak gaat. Totaal uit het zicht, precies zoals we wilden.
***members only***
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic