Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 238 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.907 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:44
De slaapkamer is maar een logeerkamer, dus daar hebben we geen hinder van.
De keuze daar is voor namelijk gemaakt zodat het geluid naar achteren de tuin in gaat ipv direct naar de buren aan de andere kant. Nu staan de units aardig in het midden van het perceel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jobr schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:21:
Aan de MHI-ers in dit topic en dan met name die een SRK3.5 ZS hebben:

Bij mij hangt de airco nu ook.
Nu zie ik dat de gemeten binnen temperatuur (lees de wifi adapter uit met Domoticz) bijv 's nachts (als de airco uit staat) 21 graden is. Dat zie ik ook in de App.
Alle andere thermometers geven op dat moment iets van 18-19 graden aan. Vanuit de airco had ik ook zoiets verwacht.

Hebben jullie dat ook dat de door de airco gemeten binnen temperatuur consequent zo afwijkt?
(ik snap dat de temp kan afwijken als de airco aan het verwarmen is, maar dat is hier niet het geval)
Hier idem, 1.55 graden verschil met de Zigbee sensor die er praktisch op dezelfde hoogte naast ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 27-10-2022 21:05 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-10 17:15
Martin7182 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:13:
[...]

Misschien de thermometer eens erboven hangen. Warme lucht stijgt.

Hier een ZSX-25 en die verwarmt tot nu toe precies tot de ingestelde temperatuur. Geen idee wat een app zou aangeven, ik gebruik uitsluitend de AB.
Hoogteverschil is miniem, thermometer hangt circa 30 cm lager dan de plek waar de sensor in de unit zit. Iets hoger zou het wel iets warmer kunnen zijn, maar dat verschil is vast niet veel. Unit staat uit. Verder ook geen verwarming aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:39
Stokertje schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:15:
[...]

Hoogteverschil is miniem, thermometer hangt circa 30 cm lager dan de plek waar de sensor in de unit zit. Iets hoger zou het wel iets warmer kunnen zijn, maar dat verschil is vast niet veel. Unit staat uit. Verder ook geen verwarming aan.
Hier idem.
Mhi app geeft aan 23.7.
Net losse thermometer boven op de unit gezet....20.4.
Geen verwarming aangehad vandaag.

Wat ook opvalt is dat de mhi app op de voorpagina soms andere temp toont tov wat je ziet als je doorklikt in de app op de betreffende airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:26
Kirretje schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:38:
[...]

Hier idem.
Mhi app geeft aan 23.7.
Net losse thermometer boven op de unit gezet....20.4.
Geen verwarming aangehad vandaag.

Wat ook opvalt is dat de mhi app op de voorpagina soms andere temp toont tov wat je ziet als je doorklikt in de app op de betreffende airco
Vanmorgen bij mij geeft MHI app 23,9 graden aan.
Misschien heeft iemand al een externe temperatuur sensor geprobeerd ? Helaas niet goedkoop….
https://www.coolmark.nl/nl/artnr/7140175

[ Voor 9% gewijzigd door pjotter1965 op 28-10-2022 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
Maakt mij niet veel uit dat hij wat hoger aangeeft, maar vreemd is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
pjotter1965 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 06:30:
[...]

Vanmorgen bij mij geeft MHI app 23,9 graden aan.
Misschien heeft iemand al een externe temperatuur sensor geprobeerd ? Helaas niet goedkoop….
https://www.coolmark.nl/nl/artnr/7140175
Ik dacht de sensor gezien te hebben achter de rechterklep van de binnen unit, misschien is het wel heel makkelijk de bedrading van de bestaande sensor te verlengen en buiten de unit te plaatsen. Dat is wel erg veel geld voor een sensor van een paar euro…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Stokertje schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:52:
[...]

Ik dacht de sensor gezien te hebben achter de rechterklep van de binnen unit, misschien is het wel heel makkelijk de bedrading van de bestaande sensor te verlengen en buiten de unit te plaatsen. Dat is wel erg veel geld voor een sensor van een paar euro…..
Ik weet dat iemand in dit topic een keer gedaan heeft, kwestie van het snoer verlengen inderdaad

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kirretje schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:51:
Dat maakt wel uit, als de interne sensor sneller een hogere temperatuur meet dan het in de ruimte is (wat gebeurt) krijg je onnodig pendelgedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dat maakt wel uit, als de interne sensor sneller een hogere temperatuur meet dan het in de ruimte is (wat gebeurt) krijg je onnodig pendelgedrag.

Ik heb nu een delta van 0,7 graden met wat de airco meet en de zigbee meet. Als de airco aan gaat wordt die delta fors groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
Mn MHI SRK 3.5 hangt nog maar sinds maandag, dus nog weinig mee gespeeld. Maar ik neem aan dat die sensor op alle mhi's gelijk.

Ik zet een setpoint van bepaalde temp. Eventueel nog handmatig offset aanpassen om tot een resultaat te komen waar de thermostaat op de muur in de buurt komt van setpoint AB. Of genoegen nemen met AB op 24 te moeten zetten om 21 op kamerthermostaat temp te komen 😀

Edit: reactie op revolution-nl: kunnen we niet stellen dat: ookal meet hij een hogere temp dan daadwerkelijk het geval, dat je dit oplost door de setpoint temp hoger in te stellen? de "foutmarge" schuift dan op de hele linie door? Zou kunnen betekenen dat ik 5 graden hoger moet instellen om de gewenste daadwerkelijke temp te krijgen

[ Voor 29% gewijzigd door Kirretje op 28-10-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-10 14:16
jobr schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:21:
Aan de MHI-ers in dit topic en dan met name die een SRK3.5 ZS hebben:

Bij mij hangt de airco nu ook.
Nu zie ik dat de gemeten binnen temperatuur (lees de wifi adapter uit met Domoticz) bijv 's nachts (als de airco uit staat) 21 graden is. Dat zie ik ook in de App.
Alle andere thermometers geven op dat moment iets van 18-19 graden aan. Vanuit de airco had ik ook zoiets verwacht.

Hebben jullie dat ook dat de door de airco gemeten binnen temperatuur consequent zo afwijkt?
(ik snap dat de temp kan afwijken als de airco aan het verwarmen is, maar dat is hier niet het geval)
Volgens mij hebben alle airco's moeite met het juist meten bij verwarmen. Puur omdat de warmte omhoog stijgt.

Ik heb zelf 2 x een MHI een 3,5 en een 2,5kw. De 2,5 hangt in een hobby ruimte, (4x4) Als hij op 18 graden staat zegt de temperatuur meter in de ruimte 20 graden, zetten we hem op 19 gaat hij naar 21 etc.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:12
Waarom vind je het vreemd?
Een unit die standby continue ~2W verbruikt heeft van binnen meestal een iets hogere temperatuur dan zijn omgeving. Gelukkig zit de sensor niet b.v. naast de wifi module, dan zou je wel ~10 graden meer meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
Martin7182 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:16:
[...]

Een unit die standby continue ~2W verbruikt heeft van binnen meestal een iets hogere temperatuur dan zijn omgeving. Gelukkig zit de sensor niet b.v. naast de wifi module, dan zou je wel ~10 graden meer meten.
Goed punt wel. Dat zou idd prima de reden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:31
Mijn MHI 3.5 geef nu aan als zijnde binnen temperatuur 20,5. De thermostaat in de kamer geeft 20 graden aan. Maar die hangt in het midden van de kamer in tegenstelling tot de airco die hoog in een hoek van de kamer hangt. Buiten geeft de airco aan 19 graden en volgens de weer apps is het 18 graden op momemt van schrijven.
De buitenunit staat op een aanbouw met een tuin op het zuiden. Is toch vrij netjes lijkt mij? Ik moet eerlijk bekennen dat ik af en toe ook wel een afwijkende temperatuur aanduiding zie. Maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
Martin7182 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:16:
[...]

Terugkomend hierop....
Net even gekeken op de tekening, maar zie dat de tempsensor hier zit. De installateur heeft de mhi Wifi RAC module achter het zwarte kapje gefrommeld. Past net wel net niet, maar die lijkt dan best dicht op de temp sensor te zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Smd8KtCVWc6Ocgz6jkl0wvnW3MQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOqJQSNRNkGe1DnjY3Rrqysl.jpg?f=fotoalbum_large
glas86 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:40:
Mijn MHI 3.5 geef nu aan als zijnde binnen temperatuur 20,5. De thermostaat in de kamer geeft 20 graden aan. Maar die hangt in het midden van de kamer in tegenstelling tot de airco die hoog in een hoek van de kamer hangt. Buiten geeft de airco aan 19 graden en volgens de weer apps is het 18 graden op momemt van schrijven.
De buitenunit staat op een aanbouw met een tuin op het zuiden. Is toch vrij netjes lijkt mij? Ik moet eerlijk bekennen dat ik af en toe ook wel een afwijkende temperatuur aanduiding zie. Maar toch.
Dat zit een stuk dichter bij elkaar dan hetgeen ik zie op mijn unit

[ Voor 22% gewijzigd door Kirretje op 28-10-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Kirretje schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

Terugkomend hierop....
Net even gekeken op de tekening, maar zie dat de tempsensor hier zit. De installateur heeft de mhi Wifi RAC module achter het zwarte kapje gefrommeld. Past net wel net niet, maar die lijkt dan best dicht op de temp sensor te zitten?

[...]

Dat zit een stuk dichter bij elkaar dan hetgeen ik zie op mijn unit

[Afbeelding]
De installateur heeft dezelfde Wi-Fi module bij mij bovenop de binnenunit gelegd. Hij zegt dat is altijd makkelijk als er een keer iets mee is of je wisselt van Wi-Fi netwerk etc. Zou dat ermee te maken kunnen hebben dat ik zo op het oog wat minder last lijk te hebben van forse temperatuurschommelingen tussen de praktijk en de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ind!go
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-08-2023
Voor mijn situatie ben ik gekomen om voor onderstaande een keuze te maken:

Panasonic Etherea KIT-Z35-XKE single split
Panasonic KIT-Z25-UFE (vloermodel) single split

of

Daikin Stylish 3.5 kw
Daiking Perfera (vloermodel) 2.5 kw
Multisplit 2mxm50A

Mijn warmteverlies bij -5 zit rond de 3kw, waardoor ik het aandurf om bij keuze voor Panasonic voor een single split te gaan. Bij Daikin zou ik volgens de data sheet er onder zitten, waardoor ik het veiliger zou vinden om deze in een multisplit setup te nemen.

Mijn woning betreft een tussenwoning woonkamer118 m3. Met 2 buiten-units op mijn uitbouw ben ik bij Panasonic huiveriger over het geluid de ramen van de buren zit op ~2 meter afstand en zijn per unit 2 db luider dan bij Daikin. Bij Panasonic verwacht ik wel energie zuiniger te kunnen zijn ivm minimale verwarmingsvermogen. Hierdoor heb ik best de nodige keuze stress en hoop ik binnenkort de knoop door te kunnen hakken.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de genoemde Panasonic modellen en hier tevreden mee zijn? Met name het geluid van de buiten unit.

Zijn er mensen die de Daiking Stylish 3.5 als krachtiger ervaren bij -5 dan aangegeven in de data sheet? Zodat ik eventueel alsnog voor een single split zou kunnen gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 21:43
Kirretje schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

Terugkomend hierop....
Ja dit is een probleem met die module is al een paar keer voorbij gekomen, hij wordt warm en kan niet op die plek het scheelt een aantal graden en de hele thermostaat werkt voor geen meter ik heb hem ook verplaatst. Misschien een idee het in TS op te nemen ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlnoodle
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-05-2024
Volgende week ga ik zelf een split unit airco installeren in mijn leefruimte (gekozen op basis van de info op dit forum),

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbQXNv22WvFslg0owgMKXOL48VI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQ7csDrwvufe2ryUC14qtefC.jpg?f=fotoalbum_large

Het oorspronkelijk plan was om de binnenunit netjes boven de deur te plaatsen, ik merk nu pas op dat de afvoerleidingen in de ruimte erachter ervoor zorgen dat het wel heel moeilijk werken gaat worden. Zou het kwaad kunnen dat ik de binnenunit boven mijn keukenkasten plaats als alternatief... (er is 65 cm tussen bovenkant kast/plafond)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirretje
AirJonn schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:17:
[...]

Ja dit is een probleem met die module is al een paar keer voorbij gekomen, hij wordt warm en kan niet op die plek het scheelt een aantal graden en de hele thermostaat werkt voor geen meter ik heb hem ook verplaatst. Misschien een idee het in TS op te nemen ook ?
Dank voor je reactie. Ik dacht het hele topic al wel gehad te hebben, maar kwam net jouw post tegen:
AirJonn in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

vanavond maar even verplaatsen naar buiten de unit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-10 23:09
AirJonn schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:17:
[...]

Wat is dan de optimale plek? Bovenop leggen lees ik net, maar dat lijkt me wel erg provosorisch voor een module van toch ook aardig wat centen 8)7

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
De optimale plek is op het originele houdertje ergens naast de airco aan de muur, maar dat ziet er niet uit natuurlijk 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrSPG4LFu6V4YUFaLnSmkYHOY1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIPeelXFBOJmoO9UpTOCa3On.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 21:43
Ik heb hem met dubbelzijdige tape aan de zijkant en kabel achterlangs, kan aan beide kanten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfNuedqKQXEu0-ER3kohVT29ciY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRgAL5IurAqJchN6uoHo0aDv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Laatst online: 21-10 13:47
revolution-nl schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:55:
[...]

Ik weet dat iemand in dit topic een keer gedaan heeft, kwestie van het snoer verlengen inderdaad
Ik heb een externe sensor aangesloten, de eerder geposte sensor, de temperatuur kwam iets beter overeen met de "werkelijke" temperatuur. Maar je zit dan wel met een kabel die je mooi moet wegwerken etc.

Ik heb hem weer verwijderd en de normale temp sensor teruggeplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
phlnoodle schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:18:
Volgende week ga ik zelf een split unit airco installeren in mijn leefruimte (gekozen op basis van de info op dit forum),

[Afbeelding]

Het oorspronkelijk plan was om de binnenunit netjes boven de deur te plaatsen, ik merk nu pas op dat de afvoerleidingen in de ruimte erachter ervoor zorgen dat het wel heel moeilijk werken gaat worden. Zou het kwaad kunnen dat ik de binnenunit boven mijn keukenkasten plaats als alternatief... (er is 65 cm tussen bovenkant kast/plafond)...
Kan, maar hou er rekening mee datje dat de airco horizontaal uit moet blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-10 22:58
Ik zie nu pas in de afbeelding die @Kirretje hierboven heeft geplaatst dat de wifi interface alleen bij de ZSX-W aan de binnenzijde geplaatst mag worden. En dus bij de ZS-W kennelijk niet. Montage aan de buitenkant is dus bij de ZS-W de normale plek zou je denken.

/edit: deze afbeelding dus:
[Afbeelding]

[ Voor 32% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 28-10-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-10 09:37
Dinsdag wordt hier de ZSX-WF geïnstalleerd, dus ben benieuwd hoe ze daar de WiFi in hebben gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:56
JiMiHeNdRiX schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:24:
Ik zie nu pas in de afbeelding die @Kirretje hierboven heeft geplaatst dat de wifi interface alleen bij de ZSX-W aan de binnenzijde geplaatst mag kan worden. En dus bij de ZS-W kennelijk niet. Montage aan de buitenkant is dus bij de ZS-W de normale plek zou je denken.
Volgens MHI past de module niet in de ZS-W, vandaar dat ze specifiek aangeven dat hij in de ZSX-W wel past. Dat wij het in de praktijk wel voor elkaar krijgen, is een ander verhaal :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlnoodle
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-05-2024
Speedfightserv schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:23:
[...]

Kan, maar hou er rekening mee datje dat de airco horizontaal uit moet blazen.
Gaat de bovenzijde van de kast de horizontale luchtstroom dan niet hinderen? (aangezien deze 58 cm diep is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
glas86 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

De installateur heeft dezelfde Wi-Fi module bij mij bovenop de binnenunit gelegd. Hij zegt dat is altijd makkelijk als er een keer iets mee is of je wisselt van Wi-Fi netwerk etc. Zou dat ermee te maken kunnen hebben dat ik zo op het oog wat minder last lijk te hebben van forse temperatuurschommelingen tussen de praktijk en de app?
Ik had hem ook erbovenop gelegd met precies dezelfde reden. Er zitten 2 knopjes op de wifi unit, die houd ik liever bereikbaar. Maar hier ook een hoge temperatuurs aanduiding vergeleken met de andere themometers in de woonkamer. Het lijkt er nu op dat bij instelling 18 de woonkamer 20 wordt op de kamerthermostaat en andere thermometers. Maar goed, eerst maar even afwachten op meer warmtevraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Stokertje schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:12:
[...]

Het lijkt er nu op dat bij instelling 18 de woonkamer 20 wordt op de kamerthermostaat en andere thermometers. Maar goed, eerst maar even afwachten op meer warmtevraag.
Dat kan inderdaad zomaar anders zijn als het kouder wordt buiten. Indien je dan nog steeds de twee graden afwijking hebt, kan je de +2 offset eraf halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUttihC0IqjXeEzcEPSj1XEFx8U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zqaMKdL1JzUcSdWUAYmgqACa.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
phlnoodle schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:01:
[...]

Gaat de bovenzijde van de kast de horizontale luchtstroom dan niet hinderen? (aangezien deze 58 cm diep is)
Denk dat het meevalt, je moet alleen wel rekening houden dat de kastjes ook de temperatuur van de uitblaas gaan aannemen. Daar moeten ze wel tegen kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
GermanPivo schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:18:
[...]

Dat kan inderdaad zomaar anders zijn als het kouder wordt buiten. Indien je dan nog steeds de twee graden afwijking hebt, kan je de +2 offset eraf halen.
[Afbeelding]
Deze had ik al eens gezien ja, ik houd het in de gaten, maar het wil maar niet koud worden 😬. Indien nodig zal ik kijken of ik het met deze setting dichter naar elkaar toe kan krijgen.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTrax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-05-2024
Maxwp schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:38:
[...]

sikstofflow is voornamelijk geadviseerd bij multi split toch? geen idee waarom eigenlijk want je wilt aanslag aan de binnenkant lijkt me altijd vermijden maar mogelijk is bij een multi split dan zoveel meer soldeer connecties op 1 buitenunit en compressor dat men het dan een grens denk te bereiken qua vervuiling en 1 enkele plit unit is dat met een 2 tal soldeer punten niet zo erg?
Degene die adviseren het alleen bij multi-splits te doen, dat zijn idioten.
Vervuiling in een koeltechnisch systeem = vervuiling en kan (afhankelijk van de hoeveelheid) de levensduur flink verkorten.
En ja natuurlijk zijn het bij een split-unit maar een paar connecties, dus minder vervuiling.
Alleen ook een beetje vervuiling kan voor verstoppingen of een kapotte compressor zorgen.
Maar als het goed is dan pers je een unit toch af en heb je stikstof toch al bij de hand, waarom niet gebruiken bij het solderen dan?

Bij een aircotje wordt er nog wel garantie gegeven, daar doen fabrikanten sporadisch onderzoek naar. Tot er bij ene installateur veel meer kapot gaan dan bij de andere.
Bij grote systemen sturen ze een oliesample naar een laboratorium en dan weten ze zo wat er gebeurd is, daarna openen ze de compressor en zeggen ze, einde garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTrax
  • Laatst online: 18-05-2024
Stokertje schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:12:
[...]

Ik had hem ook erbovenop gelegd met precies dezelfde reden. Er zitten 2 knopjes op de wifi unit, die houd ik liever bereikbaar. Maar hier ook een hoge temperatuurs aanduiding vergeleken met de andere themometers in de woonkamer. Het lijkt er nu op dat bij instelling 18 de woonkamer 20 wordt op de kamerthermostaat en andere thermometers. Maar goed, eerst maar even afwachten op meer warmtevraag.
Wij stoppen ze altijd in het elektra component, dan zit er ook niemand aan. Schroefje er uit en je kan er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
GermanPivo schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:32:
[...]

Volgens MHI past de module niet in de ZS-W, vandaar dat ze specifiek aangeven dat hij in de ZSX-W wel past. Dat wij het in de praktijk wel voor elkaar krijgen, is een ander verhaal :+
Ik ben wel benieuwd of mensen die nu grote temperatuurschommelingen ervaren met een ZS-W een verschil merken als de Wi-Fi module buiten de unit wordt geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
GermanPivo schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:32:
[...]

Goh, toch nog wel even goed om te lezen. Maandag worden de ZS-W's geplaatst hier incl. wifi module, zal eens vragen aan ze wat zij meestal doen, maar dat dus de voorkeur heeft het zover mogelijk van de temperatuursensor te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Speedfightserv schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:54:
Volgens mij hebben alle airco's moeite met het juist meten bij verwarmen. Puur omdat de warmte omhoog stijgt.
Beetje raar want mijn thermostaat van de CV (en andere thermometers) kan het prima meten dus in de airco moet dat ook kunnen. En als dat zo moeilijk is maak dan een optie om een offset in te stellen zou ik zeggen.
Ik vind het gewoon krom dat als ik in een koude kamer kom dat de airco zegt/denkt dat het 21 graden is.
Let op: ik heb het hier over het verschil in gemeten temp als de airco lange tijd uit heeft gestaan, bijv 06:00 's morgens. Dan lijkt me dat het hoogte verschil niet zo veel verschil moeten maken.

Dat het wat gaat afwijken als de airco gaat verwarmen kan ik me voorstellen.
Oh ja, wifi module heb ik met opzet buiten de airco hangen/liggen dus deze verhoogt de temp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
KoningPaulus schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:08:
Goh, toch nog wel even goed om te lezen. Maandag worden de ZS-W's geplaatst hier incl. wifi module, zal eens vragen aan ze wat zij meestal doen, maar dat dus de voorkeur heeft het zover mogelijk van de temperatuursensor te doen.
Je kan hem er prima bovenop leggen. Zie je niets van. Kun je deze ook gemakkelijker resetten als het nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirretje
Was ff prutsen. Volgende conclusies

Airco NIET aan. Wifi module achter zwarte klepje
  • Wifi NIET actief op telefoon = temp weergave hoger (24.2)
  • Wifi WEL actief op telefoon = temp weergave live (23,7)
Zodra ik via wifi op de voorpagina van app kijk geeft ie live temp weer. Zet ik wifi op telefoon uit en log ik weer in springt ie naar hogere temp (lijkt op laatst gemeten waarde ofzo, kan ik nog niet achterhalen)

Airco niet aan. Wifi module even los buiten de unit
  • Wifi NIET actief op telefoon = hogere (eerder opgeslagen?) tempweergave
  • Wifi WEL actief op telefoon = live weergave 22.5
Eerste conclusie: 1,2 graad verschil met wifi module achter zwarte kleppie vs buiten de unit....edit 5 min verder. Temp nu op 22,2, dus 1,5 graad verschil

Edit nog wat tijd verder. Liep terug tot aan uiteindelijk 22 graden.
Kamer thermostaat op de muur ertegenover gaf al deze tijd 20 aan. Digitaal temp meterje 50 cm onder de airco schommelt al die tijd rond 20.5

Nu wifi module weer achter zwarte kleppie. 23,7 weer in beeld. Kortom, kan tot zo'n 1.7 graad schelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Kirretje op 28-10-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
jobr schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:48:
[...]

Beetje raar want mijn thermostaat van de CV (en andere thermometers) kan het prima meten dus in de airco moet dat ook kunnen. En als dat zo moeilijk is maak dan een optie om een offset in te stellen zou ik zeggen.
Ik vind het gewoon krom dat als ik in een koude kamer kom dat de airco zegt/denkt dat het 21 graden is.
Let op: ik heb het hier over het verschil in gemeten temp als de airco lange tijd uit heeft gestaan, bijv 06:00 's morgens. Dan lijkt me dat het hoogte verschil niet zo veel verschil moeten maken.

Dat het wat gaat afwijken als de airco gaat verwarmen kan ik me voorstellen.
Oh ja, wifi module heb ik met opzet buiten de airco hangen/liggen dus deze verhoogt de temp niet.
Een airco kan het prima meten maar hij hangt hoog waar de waar de warmte naar toe gaat. Een cv thermostaat hangt meestal op een hoogte waar je er makkelijk bij kan.

Een offset is in te stellen (ff zoeken in dit topic, dan kom je de discussie tegen)

Uiteindelijk gaan de objecten in de ruimte ook de zelfde temperatuur als de ruimte zelf aannemen waardoor de temperatuur wat constanter wordt en dichterbij de ingestelde temperatuur ook al hangt dat ook weer te samen met de grote van de ruimte

Wel mooi dat je zelf al aan geef dat je je kan voorstellen dat hij toch wat kan afwijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:10
M’n schoonmoeder is momenteel haar huis compleet aan het verbouwen (inclusief isolatie; nieuwe spouwisolatie in de uitbouw, vloerisolatie 13cm complete beneden verdieping, en reeds aanwezige spouwmuur isolatie in de rest vd woning). Nu wil ze ook graag een airco voor de woonkamer + slaapkamer. Ze blijft de CV wel gebruiken totdat deze de geest geeft en wil dan op termijn overgaan op een L/W. Door mijn eigen zoektocht ben ik voor haar op het volgende uitgekomen:

Twee single splits:
- 3.5 MHI ZSX-W in de Woonkamer is ongeveer 119 m3 (plafond 2.5 hoog)
- 2.0 MHI ZS-W Slaapkamer is ongeveer 26m3 (plafond 2.4 hoog)

Nu geeft de leverancier van onze eigen airco’s aan dat ze geen garantie willen geven omdat ze de units te licht vinden. Dit kan ik mezelf niet voorstellen, dus wil het graag ook even met jullie testen. Een hele grove warmteverlies berekening komt ook gunstig uit voor het bovenstaande. Heb ook al aangegeven dat ik liever bij -10 de CV even mee moet laten draaien dan een half jaar een pendel feest.

[ Voor 5% gewijzigd door BrcBas op 28-10-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:22
BrcBas schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:32:
M’n schoonmoeder is momenteel haar huis compleet aan het verbouwen (inclusief isolatie; nieuwe spouwisolatie in de uitbouw, vloerisolatie 13cm complete beneden verdieping, en reeds aanwezige spouwmuur isolatie in de rest vd woning). Nu wil ze ook graag een airco voor de woonkamer + slaapkamer. Ze blijft de CV wel gebruiken totdat deze de geest geeft en wil dan op termijn overgaan op een L/W. Door mijn eigen zoektocht ben ik voor haar op het volgende uitgekomen:

Twee single splits:

Nu geeft de leverancier van onze eigen airco’s aan dat ze geen garantie willen geven omdat ze de units te licht vinden. Dit kan ik mezelf niet voorstellen, dus wil het graag ook even met jullie testen. Een hele grove warmteverlies berekening komt ook gunstig uit voor het bovenstaande. Heb ook al aangegeven dat ik liever bij -10 de CV even mee moet laten draaien dan een half jaar een pendel feest.
Garantie op de techniek/montage zijn ze gewoon verplicht. Wel kan ik mij voorstellen dat ze geen garanties afgeven voor het geval er comfort problemen optreden.

Installateurs zitten vaak aan de (erg) veilige kant, zij zitten er niet op te wachten dat klanten gaan bellen dat het niet warm/koud wordt. De kans dat ze telefoon krijgen over pendelen is klein(er) en een hoog elek verbruik zullen de meeste ook niets van horen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86

Twee single splits:

Ik heb ongeveer dezelfde inhoud beneden zelfs ietsjes meer en ook goede isolatie mijn installateur adviseerde de MHI 3.5 ZS-W voor beneden. Wel gaf hij aan dat dit voor koelen ruim voldoende zou zijn maar dat als we volledig wilde verwarmen met alleen de airco we een zwaardere unit nodig zouden hebben. Gezien het feit dat de airco eventueel alleen voor bijverwarming gaat functioneren i.c.m. de c.v. hiervoor gekozen wij hebben het eerder te warm dan te koud. Het ligt dus ook aan je warmte behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:33
Hoe kun je het beste een dakdoorvoer niet-permanent tochtdicht maken? Dus geen pur.

Wil hem later wellicht nog gebruiken voor doorvoer van bekabeling zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fz97q-eEtbvchD9T9OYtZ62oI-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKBk5uuZHTgb4zsuHOyS1REH.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

Termy

valt er nog wat te fragge?

nMad schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:19:
Hoe kun je het beste een dakdoorvoer niet-permanent tochtdicht maken? Dus geen pur.

[Afbeelding]
Purren en later open bikken. Hier ook gedaan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:14
nMad schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:19:

[Afbeelding]
Volduwen met geëxpandeerd kunststof schuim (bijvoorbeeld van die geluidsabsorptiematten die ze bij de bouwmarkt verkopen, maar iets anders kan ook)? Kun je er later gewoon weer uit peuteren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:45
Vanuit technisch perspectief begrijp ik niet helemaal hoe zowel binnen als buitenunits over een scop en seer beschikken.

Ik zou eigenlijk verwachten dat de buitenunit de efficiëntie bepaalt, en dus de scop en seer, en de binnenunit simpelweg doorgeefluik is.

Kan iemand me uitleggen hoe het kan dat een binnenunit ook een bepaalde efficiëntie heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streetwise
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
Vraag. Ik zou graag een muur inbouw model van Daikin bovenin deze kast op maat plaatsen. Met uitblaasroosters links en rechts boven, en onderin (rechts) aanzuigroosters. Ik denk aan fna35a.

Kun je met een plenum boven het inbouw model naar links en rechts voor uitblaas? Hoeveel cm moet ik dan rekenen bovenop de hoogte van het model zelf? Ik kan tot nu toe geen plenum vinden waarbij de uitblaas direct naar links en rechts gaat, dus vlg mij moet je een haakse bocht maken boven het plenum.

En hebben jullie nog ideeen voor het serviceluik? Het liefst heb ik die aan de zijkant (bijv gecombineerd met de plek waar ik ook een apple tv wil neerzetten).

Overigens komt de tv in een nis die we waterproof maken onder de airco, zodat er geen vocht bij kan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYkSEFtUOmpKsjBYXKJNSVoz5-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YB7sOwCRnUqI4XIOG7X4GNUf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-lmEZYEwZokvit7alKdA5VEABM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8bYASA3sjZOMRPudS2dqIyPE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:48

RnB

Kennissen van ons hebben vandaag hun airco’s laten plaatsen en toen ik hoorde welke units ze geadviseerd kregen door vrienden die in de business zitten, moest ik gelijk aan dit topic denken. :p

Waar we met onze 130m3 en een 5kW MHI volgens jullie al ruim zitten, kwamen zij aanzetten met een (tromgeroffel) 7,5kW unit op een mindere oppervlak, maar door een vide misschien een gelijke inhoud. 7(8)7
Isolatie is vergelijkbaar.

Wat een unit is dat zeg, vooral die binnenunit is enorm. Ik ga over een tijdje eens navragen hoe het ze bevalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:00

Twee single splits:

Garantie op dat het niet warm wordt bij -10, ja prima. Dan zet je er een keer een elektrisch kacheltje van 30 euro bij voor die ene nacht per tien jaar.

Het is niet alleen het pendelgedrag dat vervelend is bij de grotere binnenunits. Het zijn vooral de veel hogere luchtdebieten, die je ook zelf niet kan aanpassen. Dus meer herrie.

Ik zou gewoon de units aanhouden die jij hebt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyKroon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-03 20:30
Hi all, even een vraagje.

Ik heb een Daikin 3MXM68A met 3 binnenunits. Nu zie ik in de ONECA Daikin app bij het kopje “Energie” dat, ondanks het systeem niet is aangezet er toch 0,1kWh is verbruikt op 1 unit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/of505qBL5cq7BHpq2T9a77T4-2Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h7xEKgSvfUe7mLzlTxVQOnaZ.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee waarom dit gebeurd en of het juist is?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
JordyKroon schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:57:

Ik heb een Daikin 3MXM68A met 3 binnenunits. Nu zie ik in de ONECA Daikin app bij het kopje “Energie” dat, ondanks het systeem niet is aangezet er toch 0,1kWh is verbruikt op 1 unit.[Afbeelding]

Bedankt!
Let op:
Gebruik de zoekfunctie (bovenaan topic) voor je een vraag stelt. Bepaalde vragen komen regelmatig terug, terwijl met even zoeken het antwoord zo gevonden is.

Sluipverbruik https://gathering.tweaker...keywords%5D=sluipverbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Stoffa schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:23:
Vanuit technisch perspectief begrijp ik niet helemaal hoe zowel binnen als buitenunits over een scop en seer beschikken.

Ik zou eigenlijk verwachten dat de buitenunit de efficiëntie bepaalt, en dus de scop en seer, en de binnenunit simpelweg doorgeefluik is.

Kan iemand me uitleggen hoe het kan dat een binnenunit ook een bepaalde efficiëntie heeft?
Bij koelen haalt een binnenunit warmte uit de binnenlucht, bij verwarmen haalt je buitenunit warmte uit de buitenlucht. Eigenlijk doen ze allebei hetzelfde. Het proces wordt alleen omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyKroon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-03 20:30
MotorBeast schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

Let op:
Gebruik de zoekfunctie (bovenaan topic) voor je een vraag stelt. Bepaalde vragen komen regelmatig terug, terwijl met even zoeken het antwoord zo gevonden is.

Sluipverbruik https://gathering.tweaker...keywords%5D=sluipverbruik
Dank, zoekfunctie gebruik ik regelmatig, had niet de juiste zoekterm gebruikt. Bedankt voor je reply👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Laatst online: 16:15
Stoffa schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:23:

Vaak kunnen binnenunits zowel als singlesplit geplaatst worden, met een eigen buitenunit, als ook als onderdeel van een multisplit.

Doorgaans zullen de genoemde gegevens voor bijvoorbeeld een mhi 3,5 gelden voor een singlesplit, terwijl je voor de juiste gegevens bij gebruik in een multisplit-opstelling moet kijken bij het bijbehorende buitendeel. Voor preciese informatie over opgenomen energie en afgegen energie bij een multisplit, moet je ook kijken bij de juiste combinatie van binnen- en buitendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:10

Ik heb een Daikin 3MXM68A met 3 binnenunits. Nu zie ik in de ONECA Daikin app bij het kopje “Energie” dat, ondanks het systeem niet is aangezet er toch 0,1kWh is verbruikt op 1 unit.[Afbeelding]

Bedankt!
hebben sommige daikins niet op de buiten unit een stekker die je kan uittrekken
al gaat dat volgens mij alleen op bij single split en niet bij multi?

zo is de buiten unit niet in standby totdat de binnen unit word aangezet dan gaat de buiten unit ook pas actief worden of zo ieyts

[ Voor 8% gewijzigd door Maxwp op 29-10-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
MotorBeast schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:08:
[...]

Bij koelen haalt een binnenunit warmte uit de binnenlucht, bij verwarmen haalt je buitenunit warmte uit de buitenlucht. Eigenlijk doen ze allebei hetzelfde. Het proces wordt alleen omgekeerd.
Maar waarom heeft buitenunit dan ook een SEER-waarde als de binnenunit de warmte dan uit de binnenlucht haalt?
En de binnenunit een SCOP-waarde als dat de verantwoordelijkheid van de buitenunit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Maxwp schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:04:
[...]

hebben sommige daikins niet op de buiten unit een stekker die je kan uittrekken
al gaat dat volgens mij alleen op bij single split en niet bij multi?

zo is de buiten unit niet in standby totdat de binnen unit word aangezet dan gaat de buiten unit ook pas actief worden of zo ieyts
Even teruglezen in topic. Geeft risico's.

Gepinde post zelfs Chninkel in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 29-10-2022 17:19 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Maarten_tzr
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-10-2024
Zo, de MHI SRK 35 ZS hangt inmiddels :*)

Ik heb best wel eventjes gezocht naar de mogelijkheden om de airco een ander kleurtje te geven. Omdat dat erg slecht vindbaar is of bij een bedrijf erg in de papieren loopt (€348,- voor alleen de unit) dacht ik hier m'n ervaring even te delen.

Ik heb bij de lokale verfwinkel de kleur van de muurverf laten mengen voor een lakverf (wijzonol mat). Het kost wat, maar je hebt wat. Ik had voor 2x2 meter goot en de binnen unit 3 spuitbusjes van 100 ml nodig. Totaal net geen €100,- incl. 500 ml primer.

Je kunt hier trouwens ook zien dat ik van de wifi module dacht dat je hem niet meer zult zien :+

Zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kq9S1pF1CLGbSr2TwzufAaFYRSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMWdeAWS5g7tKSJ70FbGxphD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1G-Q7OLzXy8ep1cGb5oWAKLgdrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiqyFnSQDlLd6BnQzNrQcoTA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJd3yLJFQz11fmM3dIIsWtlfOW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XlZxcvNj6gzAZpoWPm9F06U2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Laatst online: 16:15
Stoffa schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

Maar waarom heeft buitenunit dan ook een SEER-waarde als de binnenunit de warmte dan uit de binnenlucht haalt?
En de binnenunit een SCOP-waarde als dat de verantwoordelijkheid van de buitenunit is?
Naar ik heb begrepen gebeurt de bewerking van de lucht (vrije omschrijving van het werkelijke proces) voor zowel koelen als verwarmen in de buitenunit.

Van daar wordt de warmte/koelte middels het gas in de leiding naar de binnenunit getransporteerd waar het door middel van een ventilator/fan de ruimte ingeblazen wordt. Dus binnenunit zorgt voor meting en bepaling vraag etc, en voor feitelijke verspreiding van warmte/koelte die door de buitenunit uit de lucht wordt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:49
Sjamo schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:34:
[...]

Naar ik heb begrepen gebeurt de bewerking van de lucht (vrije omschrijving van het werkelijke proces) voor zowel koelen als verwarmen in de buitenunit.

Van daar wordt de warmte/koelte middels het gas in de leiding naar de binnenunit getransporteerd waar het door middel van een ventilator/fan de ruimte ingeblazen wordt. Dus binnenunit zorgt voor meting en bepaling vraag etc, en voor feitelijke verspreiding van warmte/koelte die door de buitenunit uit de lucht wordt gehaald.
Nee, wat je schrijft klopt echt niet.

Het Gas waarmee de kring gevuld wordt wordt door de compressor rond gepompt, en middels kleppe wordt er bepaald waar dat gas gaat condenseren, en waar het verdampt.
Waar het gas condenseer wordt er warmte af gegeven, en waar het verdampt wordt er warmte opgenomen.

Beide processen kunnen zowel in de binnen als buitenunit gebeuren.
De binnenunit is eigenlijk niet meer dan een radiator met een ventilator. (En een paar sensoren).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:05
Heeft hier iemand een (D)WTW in combinatie met een lucht/lucht WP?
Ik zit eraan te denken de ventilatie C box eruit te gooien en voor een dWTW of balansventilatie te gaan.

In Theorie zou hierdoor het comfort moeten toenemen doordat ventilatielucht warmer wordt en ook een besparing door warmteterug winning groot moet zijn bij luchtverwarming.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-06 07:34
Maarten_tzr schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:22:

Ik heb best wel eventjes gezocht naar de mogelijkheden om de airco een ander kleurtje te geven. Omdat dat erg slecht vindbaar is of bij een bedrijf erg in de papieren loopt (€348,- voor alleen de unit) dacht ik hier m'n ervaring even te delen.

Ik heb bij de lokale verfwinkel de kleur van de muurverf laten mengen voor een lakverf (wijzonol mat). Het kost wat, maar je hebt wat. Ik had voor 2x2 meter goot en de binnen unit 3 spuitbusjes van 100 ml nodig. Totaal net geen €100,- incl. 500 ml primer.

Je kunt hier trouwens ook zien dat ik van de wifi module dacht dat je hem niet meer zult zien :+

Zie hier het resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:19

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

[quote]Maarten_tzr schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:22:

Dat ziet er deftig uit. Ik vind het sowieso vreemd dat airco's, zowel binnen- als buitenunits, in zo weinig kleuren leverbaar zijn. Wat kleurstellingen betreft lopen de producenten behoorlijk achter op andere sectoren. Zelf weleens bedacht of wrappen een oplossing zou zijn. Maar daar is het uiteraard bij gebleven O-) Zou bijvoorbeeld graag een zwarte buitenunit hebben omdat deze dan gedeeltelijk wegvalt tegen de achtergrond. En die strak witte binnenunit mag van mij ook wel wat vrolijker.

[ Voor 16% gewijzigd door vdr01 op 29-10-2022 18:15 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
@Sjoerd_r Zat er over te denken mijn spierwitte kabelgoten op de buitenmuur dennengroen te schilderen.
Heb jij die goot eerst opgeschuurd en met primer behandeld of zo met aflak eroverheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_tzr
Stoffa schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:17:
@Sjoerd_r Zat er over te denken mijn spierwitte kabelgoten op de buitenmuur dennengroen te schilderen.
Heb jij die goot eerst opgeschuurd en met primer behandeld of zo met aflak eroverheen?
Hoe hij het gedaan heeft weet ik niet...

Zelf heb ik eerst ontvet, dan heeeeel lichtjes geschuurd (met een schuursponsje). Toen multiprimer (belangrijk, want niet alle primers pakken op kunststof). En toen 2/3 keer aflak erop gespoten. Tussen elke laag schuren en het schuurstof afnemen.

Ik heb het ook met de muurverf geprobeerd die ik nog had, maar dat werd niet zo mooi als ik wilde. Daar blijf je de strepen van de kwast of de afdrukken van de roller op zien. Dat zal vast stukken beter gaan met lak, en buiten zul je er minder kort op zitten waardoor je het minder ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Maarten_tzr schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:28:
[...]

Hoe hij het gedaan heeft weet ik niet...

Zelf heb ik eerst ontvet, dan heeeeel lichtjes geschuurd (met een schuursponsje). Toen multiprimer (belangrijk, want niet alle primers pakken op kunststof). En toen 2/3 keer aflak erop gespoten. Tussen elke laag schuren en het schuurstof afnemen.

Ik heb het ook met de muurverf geprobeerd die ik nog had, maar dat werd niet zo mooi als ik wilde. Daar blijf je de strepen van de kwast of de afdrukken van de roller op zien. Dat zal vast stukken beter gaan met lak, en buiten zul je er minder kort op zitten waardoor je het minder ziet.
Thanks. Ik pak wel een schuurspons, kunststof primer, en dan mn Sikkens Rubbol XD aflak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_tzr
Stoffa schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:31:
[...]

Thanks. Ik pak wel een schuurspons, kunststof primer, en dan mn Sikkens Rubbol XD aflak.
Succes! Ben benieuwd naar het resultaat :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_tzr
vdr01 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:05:
[quote]Maarten_tzr schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:22:

Dat ziet er deftig uit. Ik vind het sowieso vreemd dat airco's, zowel binnen- als buitenunits, in zo weinig kleuren leverbaar zijn. Wat kleurstellingen betreft lopen de producenten behoorlijk achter op andere sectoren. Zelf weleens bedacht of wrappen een oplossing zou zijn. Maar daar is het uiteraard bij gebleven O-) Zou bijvoorbeeld graag een zwarte buitenunit hebben omdat deze dan gedeeltelijk wegvalt tegen de achtergrond. En die strak witte binnenunit mag van mij ook wel wat vrolijker.
Als je een beetje handig bent en wat ervaring hebt met schilderen, of al eens een spuitbus in je handen hebt gehad dan moet het lukken.

De buitenunit is in mijn geval nog wat minder werk. Dat zijn heel overzichtelijke delen met weinig hoeken etc. En het is zo uit elkaar gehaald :)

Volgens mij heb ik een voorbeeld gezien in dit topic van iemand die de buitenunit een ander kleurtje heeft gegeven. Dat moet te vinden zijn met de zoekfunctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Zat er geen sticker met serienummer e.d. aan de rechterkant die moest blijven zitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
jobr schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:47:
[...]

Zat er geen sticker met serienummer e.d. aan de rechterkant die moest blijven zitten ?
:? Geen idee. Er zaten wel wat stickers op inderdaad. 1 waar op stond dat je niets in de unit moet steken. En op de rechterkant was een grotere sticker, maar wat erop stond weet ik niet.

Zou het belangrijk zijn hem te bewaren? Dan moet ik de vuilnisbak even omkiepen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Speedfightserv schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:56:
Een offset is in te stellen (ff zoeken in dit topic, dan kom je de discussie tegen)
Dat is een offset van het setpoint. Stel je airco in op 20 graden dan ziet/denkt de airco 22 graden.
Dat is wat anders dan een offset op de binnentemperatuur.
Zou die offset er niet zijn dan begint mijn airco niet eens met verwarmen als ik deze op 20 graden in stel en de binnentemperatuur werkelijk 19 graden is maar de sensor van de airco er 21 graden van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Maarten_tzr schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:51:
[...]

:? Geen idee. Er zaten wel wat stickers op inderdaad. 1 waar op stond dat je niets in de unit moet steken. En op de rechterkant was een grotere sticker, maar wat erop stond weet ik niet.

Zou het belangrijk zijn hem te bewaren? Dan moet ik de vuilnisbak even omkiepen :P
Staan allemaal gegevens van de airco op. Wat je ook vaak op de achterkant van een elektrisch apparaat hebt zitten. Mij werd vertelt dat je deze moest laten zitten.
Vindt het zelf ook geen gezicht. Snap ook niet waarom ze die bijv niet aan de binnenkant van de grote klep hebben geplakt.

Weet niet wat andere MHI-ers daarmee hebben gedaan?

[ Voor 12% gewijzigd door jobr op 29-10-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
jobr schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:53:
[...]

Staan allemaal gegevens van de airco op. Wat je ook vaak op de achterkant van een elektrisch apparaat hebt zitten. Mij werd vertelt dat je deze moest laten zitten.
Vindt het zelf ook geen gezicht. Snap ook niet waarom ze die bijv niet aan de binnenkant van de grote klep hebben geplakt.
Die van mij kwam in 1 geheel mooi los. Het zal vast weinig uitmaken of jij hem dan hebt verplaatst naar een betere plek?

Misschien is het toch wel handig het serienummer te hebben voor het geval er ooit een terugroepactie is of iets dergelijks... morgen toch maar even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Maarten_tzr schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:36:
[...]

Als je een beetje handig bent en wat ervaring hebt met schilderen, of al eens een spuitbus in je handen hebt gehad dan moet het lukken.

De buitenunit is in mijn geval nog wat minder werk. Dat zijn heel overzichtelijke delen met weinig hoeken etc. En het is zo uit elkaar gehaald :)

Volgens mij heb ik een voorbeeld gezien in dit topic van iemand die de buitenunit een ander kleurtje heeft gegeven. Dat moet te vinden zijn met de zoekfunctie
Die buitenunit is al gespoten toch met dat grijzige? Dan kan je hem opruwen en direct overschilderen zonder primer zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus

Zie hier het resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel tof, dit was ik ook van plan. Goed om te zien dat het zo goed uitpakt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_tzr
Stoffa schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:23:
[...]

Die buitenunit is al gespoten toch met dat grijzige? Dan kan je hem opruwen en direct overschilderen zonder primer zelfs.
Dat kan kloppen ja. Maar stel dat het een coating is, of niet deselfde verfsoort, dan is even primeren wel zo veilig. Als de aflak niet goed hecht heb je een heel stom klusje te pakken om alles kaal te schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Tip voor anderen die ook ineens tegen problemen met de Daikin Onecta app aanlopen: als je de melding 'Service offline. There was an issue with the service. Try again later.' krijgt en je hebt blokada 5 (of een andere add blocker) op je telefoon, zet die eens uit.

Er lijkt sinds deze week wat veranderd te zijn in de daikin app of in de blocklists. Ben er nog niet uit wat ik moet whitelisten om de app er wel door te laten komen, de log helpt mij niet echt.
Dus voor nu blokada en Co maar helemaal uitgezet 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023

Zie hier het resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie oplossing!
Zijn er nog meer gebruikers die voorbeelden hebben om de kabelgoot van de binnenunit te camoufleren, bedekken of op een speelse wijze verbergen? Mijn broer neemt waarschijnlijk ook airco op de benedenverdieping en zal zo’n 2 meter kabelgoot nodig hebben denk ik om de binnenunit op een goede plaats te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:13
jobr schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:53:
[...]

Weet niet wat andere MHI-ers daarmee hebben gedaan?
Bij mij was de kap van één van de binnenunits beschadigd geraakt tijdens installatie. De installateur heeft toen de kap van een andere unit gepakt (2,5kW terwijl hij op onze 5kW ging, maar de kap is bij beide units hetzelfde), de sticker van de nieuwe kap verwijderd en die van de 5kW van de beschadigde kap verplaatst naar de binnenkant van die grote klep die jij dus ook noemt. Zij gaven inderdaad aan dat deze in ieder geval ergens moet zitten voor het geval er een terugroepactie of iets dergelijks is, dat je het serienummer kunt checken.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOTElRYtv2r1edipnwJDuShI-Qc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izT3UEfulNe2uh0aP4HmnSq1.jpg?f=fotoalbum_large

Eindelijk mijn omkasting afgemaakt en geplaatst, ben tevreden met het resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa

Bedankt!
Voor wat het waard is: ik heb precies dezelfde buitenunit met ook drie binnenunits, en ik zie hetzelfde verbruik. Ook al is het niet ideaal, het is dus in ieder geval normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
Halq2000 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:47:
[Afbeelding]

Eindelijk mijn omkasting afgemaakt en geplaatst, ben tevreden met het resultaat
Mooi hoor!

Hoe heb je de horizontale latten er zo schuin in gezet? Vanaf de zijkanten vastgeschroefd? Of heb je een uitsparing ingefreesd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
De latten zijn in gefreesd met behulp van een mal, enAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fZW5Kj71HtLSs6LwOQn73uQ5mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzwcPSuKoeRZJNgeeFa7wrpb.jpg?f=fotoalbum_large vastgelijmd/geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralluph
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-10 21:30

Ralluph

Aus der Reihe...

Advies gevraagd: Voor onze woning uit 2006 willen wij in twee boven elkaar liggende ruimtes een L/L warmtepomp. We willen de radiatoren in deze ruimten verwijderen; het systeem is dus bedoeld als hoofdverwarming.
  • Slaapkamer van mijn zoontje op de eerste verdieping. Het gaat hier voornamelijk om koelen in de zomer voor 's avonds en 's nachts. Overdag wordt de kamer niet veel gebruikt. Het aantal keren dat we hier de verwarming aan hebben gehad is in de tien jaar dat wij hier wonen op een hand te tellen. Wellicht verandert dit over een paar jaar als hij ook overdag meer op zijn kamer wil zijn. Oppervlakte ~14 m², inhoud ~35 m³.
  • Werkkamer op de tweede verdieping. Hier werken we meerdere dagen per week, comfort is belangrijk. Gaat om zowel koeling 's zomers als verwarming 's winters. Gebruik vooral overdag en 's avonds, niet 's nachts. Oppervlakte ~20 m², inhoud ~50 m³.
Grotere gerenommeerde installateur heeft een multi-split systeem aangeboden o.b.v. MHI SCM40ZS-W en twee SRK20ZS-W binnenunits. Prijs inclusief installatie (exclusief boringen door betonmuur) € 3800. Een enkele single-split MHI ZRK20ZS-W kost bij dezelfde installateur € 2150.

Vragen:
  • Is een multi-split voor deze toepassing de juiste keuze, of zijn twee single-splits slimmer? Ik denk vooral aan het minimale vermogen bij verwarmen en eventueel storend pendelgedrag. In de winter zullen we overdag alleen de werkkamer willen verwarmen.
  • Is de ZS de juiste keuze, of zou het handiger zijn (iig voor de werkkamer) de ZSX te overwegen? Wat zou het prijsverschil ongeveer moeten zijn?
  • Zijn de prijzen enigszins redelijk, of loont het significant om nog verder rond te shoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Voor de Nederlandse markt vind ik de prijzen redelijk. Je kunt ook overwegen de apparatuur te importeren uit bv Italië of Portugal. Installatiekosten van een multisplit dubbel is ongeveer duizend euro incl materiaal. Dat laat je dan 2800 euro voor de binnen en buitenunits.

Daarvoor kun je ook bv een Daikin 2mxm40 halen met 2 Stylish of Emura binnenunits. Dan zit je best wel in de top van Daikin, vs de wellicht meer instapmodellen die je nu krijgt geoffreerd.

Zie hierover overigens het importtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralluph

Ralluph

Aus der Reihe...

Stoffa schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:27:
Voor de Nederlandse markt vind ik de prijzen redelijk.
Dank.

Ik twijfel vooral nog over of een multi-split systeem slimmer is, of dat het met het oog op het verwarmen handiger is om twee single-splits te laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Ralluph schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:49:
[...]
Ik twijfel vooral nog over of een multi-split systeem slimmer is, of dat het met het oog op het verwarmen handiger is om twee single-splits te laten installeren.
Als je niet continu tegelijk twee units aan hebt, kan je beter 2x een single pakken. Je geeft al aan dat je in één kamer niet verwacht te verwarmen, dus dan zijn singles de beter keuze.

Zou trouwens geen ZSX nemen; daar win je niks mee in kleine ruimtes en daarvoor zeker de meerkosten niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ralluph schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:49:
[...]

Dank.

Let op:
Gebruik de zoekfunctie (bovenaan topic) voor je een vraag stelt. Bepaalde vragen komen regelmatig terug, terwijl met even zoeken het antwoord zo gevonden is. ;)

En TS:
Multi split voor en nadelen
Een multi split heeft als grootste voordeel dat er maar één buitenunit nodig is voor tot wel 4 binnenunits. Om deze meerdere binnendelen van genoeg koudemiddel te voorzien, hebben ze vaak zwaardere compressoren ten opzichte van de single broertjes en zusjes. Dit kan betekenen, als slecht 1 van de binnenunits aan staat, dat de airco gaat pendelen. Daarnaast is bij vrijwel iedereen de warmtevraag het grootste in de woonkamer. Slaapkamers worden vaak niet of heel weinig verwarmd, en dan helpt die grote compressor niet. Verder heeft een multi split last van 'bleeding', wat betekent dat een deel van de warmte of koelte van de ene unit 'lekt' naar de andere units, ook als ze niet aan staan. Als laatste is een multi split vaak duurder dan meerdere single splits

Bij veel koelen kan de multi juist weer een schaalvoordeel bieden. Ik kan hier mijn eigen situatie mooi als voorbeeld hanteren. Er hangen hier drie single splits die allen een minimumvermogen hebben van zo'n 150W. Als die alle drie in de winter aan staan, dan verbruiken ze samen 450W. Dat is vaak meer dan het minimumvermogen van een multi split in de zomer. Die kan zijn minimumvermogen netjes verdelen over alle units die aan staan. Staan de binnenunits vaak tegelijk aan zoals bijvoorbeeld 2 binnenunits in dezelfde (woon)kamer? Dan kan een multi split een goede oplossing zijn.

[ Voor 60% gewijzigd door MotorBeast op 30-10-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralluph

Ralluph

Aus der Reihe...

MotorBeast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:19:
[...]

Let op:
Gebruik de zoekfunctie (bovenaan topic) voor je een vraag stelt. Bepaalde vragen komen regelmatig terug, terwijl met even zoeken het antwoord zo gevonden is. ;)
Je hebt helemaal gelijk, ik kwam hier via een ander topic en heb mijn due dilligence niet goed gedaan, excuus.

Ik denk dat de keuze voor twee single-split systemen de betere optie is voor onze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-10 21:42
Allen,

Ik heb gisteren een ururu sarara besteld 5kw zodat ik de overproductie op de zonnepanelen kwijt kan en in plaats hiervan wat gas kan afstrepen.

Wie van jullie kan de daadwerkelijk SCOP van hem of haar hier eens delen?

Mag/kan de buitenunit op bigfoots in grind staan of gaat dat niet goed en zijn grindtegels wat beter(dit dan wel op grind liggen).

Ik heb de 5 gekozen terwijl een 3,5 ook wel zou uitkunnen, echter het idee hier achter is dat beide dezelfde minimale vermogens hebben, en dat ik verwacht dat de 5 minder vaak defrosts omdat hij op lager vermogen zal draaien.

Prijsverschil tussen de 5kw en 3,5kw is minimaal 125€ dus dat is het probleem absoluut niet.

Alle inzichten en antwoorden worden gewaardeerd

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 16:13
Fantastic_fox schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:15:
Allen,

Ik heb gisteren een ururu sarara besteld 5kw zodat ik de overproductie op de zonnepanelen kwijt kan en in plaats hiervan wat gas kan afstrepen.

Wie van jullie kan de daadwerkelijk SCOP van hem of haar hier eens delen?

Mag/kan de buitenunit op bigfoots in grind staan of gaat dat niet goed en zijn grindtegels wat beter(dit dan wel op grind liggen).

Ik heb de 5 gekozen terwijl een 3,5 ook wel zou uitkunnen, echter het idee hier achter is dat beide dezelfde minimale vermogens hebben, en dat ik verwacht dat de 5 minder vaak defrosts omdat hij op lager vermogen zal draaien.

Prijsverschil tussen de 5kw en 3,5kw is minimaal 125€ dus dat is het probleem absoluut niet.

Alle inzichten en antwoorden worden gewaardeerd
SCOP is voor een lucht/lucht warmtepomp niet of nauwelijks te meten, omdat je de hoeveelheid luchtstroming + in en uitgangstemperatuur niet nauwkeurig kan meten. Voor een lucht/water warmtepomp is dat wel mogelijk met een meting in de waterleiding.

Ik kan wel een vergelijking maken qua stroomverbruik. Vorig jaar alleen met lucht/water warmtepomp een SCOP van 4,36. Dit jaar doe ik het 60/40 met lucht/lucht en lucht/water. Resultaten tot nu toe (stroomverbruik beide warmtepompen samen]. Gedeeltelijk is verbetering wel omdat de lucht/water nu minder warm water hoeft te maken en daardoor efficienter is. Het gemiddelde warmteverlies over deze periode was vorig jaar 4 kWh per graaddag. Vorig jaar was de gemiddelde COP over deze periode dus 5.15. Ik geloof eerlijk gezegd niet dat dit voor dit jaar zou dan dus 11.95 zou zijn. Waarschijnlijk was er ook minder warmte nodig door meer zoninstraling dit jaar. We gaan het zien over een heel stookseizoen, maar ik ben tot nu toe wel onder de indruk van de lucht/lucht warmtepomp, en ook van de combinatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCNJ2zLf3hyYUOL7HatuRzE-i7g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vrvxtZ4g4mLtSUi09wDIIfQN.jpg?f=user_large

Dit is met een MHI SRK ZS 3.5kW

[ Voor 24% gewijzigd door JBtL op 30-10-2022 19:35 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv

Twee single splits:

3.5kw is vaak meer dan genoeg. Installateurs houden de vuistregel aan die te safe is en pendel gedrag ter weeg kunnen brengen :)

Al helemaal als je nog de cv heb die in tijden van min 20 kan bij schakelen. 10 jaar terug was het in februari -20. Zo vaak komt dat dus voor ;)

Grappig is trouwens dat die oktober daarvoor ( 4 maanden voor die -20 in februari) het heel warm was. Komt er nog een koude winter aan?

Niemand die het weet... ik acht de kans niet heel groot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-10 16:25
Uit een ander topic wat lotgenoten met dit tikkende geluid uit een Daikin Perfera. Bij mij vooral als het wat warmer weer is bij verwarmen. Lijkt niet op het eerder genoemde tikkende geluid uit dit topic want op de zeikant drukken/optillen heeft geen effect.

Is dit nou bij alle Perfera’s zo en hoort het erbij of is dit te verhelpen met de boel opnieuw aandraaien/DOA?

YouTube: Raar geluid Daikin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Ralluph schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:02:
Advies gevraagd: Voor onze woning uit 2006 willen wij in twee boven elkaar liggende ruimtes een L/L warmtepomp. We willen de radiatoren in deze ruimten verwijderen; het systeem is dus bedoeld als hoofdverwarming.
  • Slaapkamer van mijn zoontje op de eerste verdieping. Het gaat hier voornamelijk om koelen in de zomer voor 's avonds en 's nachts. Overdag wordt de kamer niet veel gebruikt. Het aantal keren dat we hier de verwarming aan hebben gehad is in de tien jaar dat wij hier wonen op een hand te tellen. Wellicht verandert dit over een paar jaar als hij ook overdag meer op zijn kamer wil zijn. Oppervlakte ~14 m², inhoud ~35 m³.
  • Werkkamer op de tweede verdieping. Hier werken we meerdere dagen per week, comfort is belangrijk. Gaat om zowel koeling 's zomers als verwarming 's winters. Gebruik vooral overdag en 's avonds, niet 's nachts. Oppervlakte ~20 m², inhoud ~50 m³.
Grotere gerenommeerde installateur heeft een multi-split systeem aangeboden o.b.v. MHI SCM40ZS-W en twee SRK20ZS-W binnenunits. Prijs inclusief installatie (exclusief boringen door betonmuur) € 3800. Een enkele single-split MHI ZRK20ZS-W kost bij dezelfde installateur € 2150.

Vragen:
  • Is een multi-split voor deze toepassing de juiste keuze, of zijn twee single-splits slimmer? Ik denk vooral aan het minimale vermogen bij verwarmen en eventueel storend pendelgedrag. In de winter zullen we overdag alleen de werkkamer willen verwarmen.
  • Is de ZS de juiste keuze, of zou het handiger zijn (iig voor de werkkamer) de ZSX te overwegen? Wat zou het prijsverschil ongeveer moeten zijn?
  • Zijn de prijzen enigszins redelijk, of loont het significant om nog verder rond te shoppen?
Lijkt me een prima aanbod, eerlijke prijs en goed advies. Single split is in principe altijd beter, maar daar moet je maar net de ruimte voor hebben buiten. Het aanzicht van je woning knapt ook niet op van allemaal buitenunits her en der, maar dat is natuurlijk persoonlijke afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

Termy

valt er nog wat te fragge?

Penait1 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:23:
Uit een ander topic wat lotgenoten met dit tikkende geluid uit een Daikin Perfera. Bij mij vooral als het wat warmer weer is bij verwarmen. Lijkt niet op het eerder genoemde tikkende geluid uit dit topic want op de zeikant drukken/optillen heeft geen effect.

Is dit nou bij alle Perfera’s zo en hoort het erbij of is dit te verhelpen met de boel opnieuw aandraaien/DOA?

YouTube: Raar geluid Daikin
Ik heb mijn perfera's dit nog niet horen doen, ook niet in m'n korte verwarmingstest. Toen stond de zolderunit per ongeluk de hele nacht aan (app te snel gesloten) en daar hoorde ik dit ook niet. Klinkt als iets voor je monteur.

Vandaag overigens de ladder op geklommen en het stekkertje in de buitenunit gestoken. Het zal netto waarschijnlijk helemaal niet uitmaken want of het is boven de 0 graden of de airco staat een groot deel van de dag aan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
Ik heb gezocht in dit topic maar kon niet echt een antwoord vinden. Ik heb een Daikin 3MXM buitenunit met 3 perfera binnenunits, allemaal met de C wifi module die alleen via de cloud werken, geen lokale webserver. Is het toch mogelijk om op een of andere manier de compressor frequentie te achterhalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-10 16:42
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:56:
Kent er iemand een site waar je airco's op (S)COP waarde kan rangschikken?
Ik kan nergens een goede manier vinden om makkelijk een keuze te maken.

Een website waar je kan rangschikken op SCOP met de prijs en capaciteit in kW er achter zou top zijn.

Of is er hier iemand die de beste warmtepompen op een rijtje gezet heeft en up-to-date houdt? Met wat reclame op de site moet dat makkelijk rendabel zijn lijkt mij.
Iemand die zin heeft om zoiets op te zetten? Als iemand een warmtepomp gevonden heeft die betere waardes heeft weer toevoegen door een bericht te ontvangen met link naar het product...

Scheelt een hoop zoekwerk. Als ik het zou kunnen zou ik het graag doen, maar hoop dat er al iets bestaat.
Late reactie, maar ik geloof dat niemand hier op gereageerd had. Ik had deze gevonden waar je airco's op SCOP en andere eigenschappen kan ordenen. De filteropties zijn helaas nogal beperkt:

https://www.topten.eu/pri...dex_scop&sort_direction=3

Conclusies:
  • De bovenste met een SCOP van 10.5 is een typvout, die Mitsubishi heeft z'n SCOP en SEER waardes omgewisseld.
  • De Daikin Ururu Sarara 2.5KW is met een SCOP van 5.9 verreweg de beste. Concurrentie van andere merken komt niet verder dan een SCOP van 5.2/5.1.
Hoe compleet deze lijst is durf ik niet te zeggen, maar de bekende merken staan er op.

@Glashelder Misschien een idee om deze link ook in de TS te zetten? Tenminste als die site ook door de kenners goedgekeurd wordt...
Pagina: 1 ... 238 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic