Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 239 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.882 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:11
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:56:
Kent er iemand een site waar je airco's op (S)COP waarde kan rangschikken?
Ik kan nergens een goede manier vinden om makkelijk een keuze te maken.

Een website waar je kan rangschikken op SCOP met de prijs en capaciteit in kW er achter zou top zijn.

Of is er hier iemand die de beste warmtepompen op een rijtje gezet heeft en up-to-date houdt? Met wat reclame op de site moet dat makkelijk rendabel zijn lijkt mij.
Iemand die zin heeft om zoiets op te zetten? Als iemand een warmtepomp gevonden heeft die betere waardes heeft weer toevoegen door een bericht te ontvangen met link naar het product...

Scheelt een hoop zoekwerk. Als ik het zou kunnen zou ik het graag doen, maar hoop dat er al iets bestaat.
Alleen geen prijs, maar die is afhankelijk van de aanbieder zo verschillend, dat je daar weinig aan hebt. https://www.eurovent-certification.com/en/
Als je je keuze baseerd op zo'n opsomlijstje, dan baseer je je keuze ook op de door de fabrikant opgegeven waarde. En die doen het nog wel eens beter voorkomen dan het daadwerkelijk is ;)

@somejan MHI mist in die lijst. Beter is hiervoor Eurovent. Dan zijn de units met hetzelfde aantal kW getest onder gelijke omstandigheden.

[ Voor 20% gewijzigd door GermanPivo op 31-10-2022 07:44 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:40
Penait1 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:23:
Uit een ander topic wat lotgenoten met dit tikkende geluid uit een Daikin Perfera. Bij mij vooral als het wat warmer weer is bij verwarmen. Lijkt niet op het eerder genoemde tikkende geluid uit dit topic want op de zeikant drukken/optillen heeft geen effect.

Is dit nou bij alle Perfera’s zo en hoort het erbij of is dit te verhelpen met de boel opnieuw aandraaien/DOA?

YouTube: Raar geluid Daikin
Toevallig heb ik dit kunnen ook waarnemen met mijn installateur. Als de fan langzamer draait hoor je een getik. Volgens installateur is dat normaal.

Edit: ik zie nu pas je video. Raar dat je dit aan de binnenkant waarneemt... Ik herken 't geluid wel van de buitenunit.

[ Voor 7% gewijzigd door banaliteit op 31-10-2022 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-10 17:15
Stokertje schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:25:
[...]

Hier hangt sinds gisteren een zsx 5.0, hier hetzelfde gedrag, gaat niet lager dan 500watt en gebruikte een relatief hoge fanstand op auto. Hoop inderdaad dat dat onder de 11C buitentemperatuur lager gaat. Als hij de ingestelde temperatuur bereikt stopt de compressor, gaat de uitblaas naar horizontaal en blijft hij doorblazen op (denk ik) de allerlaagste fan stand. Circa elk half uur gaat de unit even draaien bij warmtevraag.

Bij geen warmtevraag mag van mij de fan wel uit, scheelt weer draaiuren en vervuiling van de filters. Heb de fan op op mode F1 gezet met de afstandsbediening maar tot nu toe draaide de fan nog elke keer.
Vanmorgen voor het eerst onder de 11 graden hier, nu moduleert de unit wel terug naar 218Watt opgenomen vermogen en blijft dan lang doordraaien op dit vermogen, hoor de unit dan vrijwel niet.
Ben er wel blij mee dat ie dit uiteindelijk toch doet, begon me al wat zorgen te maken omdat ie boven die 11 graden ook een hogere fanstand gebruikt bij dat hogere vermogen.

Had uiteraard liever gezien dat ie sowieso altijd terugmoduleerde bij lage warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-10 21:42
Is er hier iemand die ooit heeft uitgezocht wat beter is (comfort en energieverbruik) de auto stand of de airco op een lage constante stand zetten?

Ik was laatst bij mijn ouders en op automatisch is hij een beetje aan het verwarmen met horten en stoten laag-hoog-laag-hoog zeg maar.

Gevoelsmatig zou ik net als een HR ketel zeggen meer comfort en zuiniger op een lage stand maar ik weet te weinig van koeltechnische verwarmingsinstallaties om hier iets zinnigs over te zeggen vandaar mijn vraag.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10 13:16
Fantastic_fox schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:43:
Is er hier iemand die ooit heeft uitgezocht wat beter is (comfort en energieverbruik) de auto stand of de airco op een lage constante stand zetten?

Ik was laatst bij mijn ouders en op automatisch is hij een beetje aan het verwarmen met horten en stoten laag-hoog-laag-hoog zeg maar.

Gevoelsmatig zou ik net als een HR ketel zeggen meer comfort en zuiniger op een lage stand maar ik weet te weinig van koeltechnische verwarmingsinstallaties om hier iets zinnigs over te zeggen vandaar mijn vraag.
Goede vraag, ik vraag mij ook af of iemand hier toevallig inzichtelijk heeft gemaakt wat het energie zuinigst is?

Ik heb beide instelingen nu een beetje geprobeerd en neig toch meer naar handmatig op lage blaasstand zetten of zelfs 'Quiet' functie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Fantastic_fox schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:43:

Knijpen fan: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Knijpen is niet zuinig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:45
Knijpen binnenunit is niet zuinig, knijpen buitenunit wel :)

(Mijn perspectief:) Als je de binnenunit zachter laat blazen, dan heb je minder warmteafgifte. De condensatie van koelgas gebeurt bij een hogere temperatuur en gaat dan trager. Je hebt dan minder flow tussen binnen- en buitenunit (= meer weerstand voor de compressor). Dat geeft een hoger stroomverbruik. Het iets lagere verbruik van de binnenunit valt daarbij in het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fhwstam
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-10 07:51
Goedemorgen. Ik ben erg in dubio voor de keuze voor een airco primair om te verwarmen (maar uiteraard ook koelen in de zomer met hete temperaturen) en ik hoop dat ik met jullie advies de knoop kan doorhakken. Ik heb al veel berichten gelezen maar blijf twijfelen.

Hij zal enkel in de woonkamer komen te hangen. Inhoud van de woonkamer 112,5 m3. Het is een ]-vormige (u-vormige) woonkamer en de airco zal worden geplaatst in de hoek waardoor hij blaast richting de eetkamer/keuken over de lange kant (dus plaatsing rechtsboven op de "]"). Zowel de zithoek als de keuken zitten in de beide 'nisjes' van de "]" vorm. Ik verwacht dat hij schuin richting de zithoek kan blazen.

Woning is 2-1 kap uit 1987. Spouw wordt nageïsoleerd met parels. Rd waarde komt dan uit op 1.82. Glas is allemaal HR++ behalve de schuifpui. Dit is HR glas van ~15 jaar oud maar wel een groot oppervlak. De vloer is vanuit de kruipruimte geïsoleerd met PUR. De CV heb ik met een tado (dus kan elke ruimte afzonderlijk aansturen) en ook de woonkamer heeft nog 3 radiatoren in geval van nood (met tado radiatorknoppen erop)

Qua merk kies ik voor MHI. Advies vanuit 2 installateurs was de SRK50 ZS-W. Maar ik overweeg toch sterk de SRK35 ZS-W. Ik ben alleen bang dat de SRK35 harder moet werken (en dus meer geluid gaat produceren) of de ruimte niet voldoende warm krijgt (in de keuken/schuifpui). Ik hoop zo min mogelijk geluidsoverlast te ervaren maar wel dat de woonkamer comfortabel warm blijft. SRK35 is daarbij zuiniger in laag vermogen dan de SRK50 maar als deze harder moet werken zal die wellicht juist meer dB produceren? Zal de SRK35 genoeg zijn in deze (dus tegen advies van de installateurs in)?

SRK35 ZS verwarmen 4,0 (0,9-5,0). Koelen 3,5 (0,9-4,0)
SRK50 ZS verwarmen 5,8 (1,3-6,6). Koelen 5,0 (1,3-5,5)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
@fhwstam 3,5 kW zou voldoende moeten zijn in die ruimte (en al helemaal met een geisoleerde vloer en muur), maar maak even een warmteverliesberekening en je weet het zeker. ;-) Link staat in de TS.

[ Voor 36% gewijzigd door GermanPivo op 31-10-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-10 23:09
Hele feestje gaat niet door hier. Blijkbaar had er al een stroomkabel moeten liggen op de plek van de buitenunits was het verhaal + de locatie van de binneunit voor de 2e verdieping kan helemaal niet. Daardoor moet ie op een andere plek komen te hangen met alle gevolgen van dien (geen optimale airflow over de slaapkamers boven, condenswater wat ik niet op de afvoer binnen kwijt kan en dus evt met pompjes moet gaan werken, leidingwerk buitenom wat volledig anders moet) Manmanman, lekker begin van de week zo...

Ter illustratie, deze plek kan dus niet, omdat er dan te weinig ruimte boven de binnenunit is. Ze willen minimaal 10cm aanhouden vanwege de lucht die wordt aangezogen, anders smoor je de unit. Enige alternatief op die verdieping zou zijn iets naar links, dus boven de trap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fo7a1DzhU7C0zXROs7ttbh5G1po=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6MRC7ZSCZyS2oqhuyyYONYXE.png?f=fotoalb_large

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3YA907B2Se0dVBhUTyMuaAahGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kb9jPmXcgy15s9P5nKpvfsee.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door KoningPaulus op 31-10-2022 11:07 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@KoningPaulus Is het raam iets inkorten geen optie? De doorvoer kan dan door het grotere bovenkozijn i.p.v. door de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:39
@KoningPaulus hoe hoog is dat stukje boven je raam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:45
KoningPaulus schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:05:
Hele feestje gaat niet door hier. Blijkbaar had er al een stroomkabel moeten liggen op de plek van de buitenunits was het verhaal + de locatie van de binneunit voor de 2e verdieping kan helemaal niet. Daardoor moet ie op een andere plek komen te hangen met alle gevolgen van dien (geen optimale airflow over de slaapkamers boven, condenswater wat ik niet op de afvoer binnen kwijt kan en dus evt met pompjes moet gaan werken, leidingwerk buitenom wat volledig anders moet) Manmanman, lekker begin van de week zo...

Ter illustratie, deze plek kan dus niet, omdat er dan te weinig ruimte boven de binnenunit is. Ze willen minimaal 10cm aanhouden vanwege de lucht die wordt aangezogen, anders smoor je de unit. Enige alternatief op die verdieping zou zijn iets naar links, dus boven de trap.
[Afbeelding]

en

[Afbeelding]
He jammer!! In dit topic is al duidelijk geworden dat de gang koelen niet altijd goed werkt tot in de slaapkamers. In jouw specifieke situatie met de unit echt recht voor die twee slaapkamerdeuren had het misschien nog kunnen werken, maar helaas.

Boven de trap gaat niet de gewenste koeling in de slaapkamers opleveren. De lucht gaat niet "de hoek om" en kou zal via de trap omlaag vallen. Dan maar een unit in de slaapkamer (s) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Yellos schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:39:
[...]

He jammer!! In dit topic is al duidelijk geworden dat de gang koelen niet altijd goed werkt tot in de slaapkamers. In jouw specifieke situatie met de unit echt recht voor die twee slaapkamerdeuren had het misschien nog kunnen werken, maar helaas.

Boven de trap gaat niet de gewenste koeling in de slaapkamers opleveren. De lucht gaat niet "de hoek om" en kou zal via de trap omlaag vallen. Dan maar een unit in de slaapkamer (s) ?
I know, en ik weet niet wat er gebeurt als ik hem verder naar links hangt en de lamellen op de deuren richt...?
Unit in de slaapkamers is verre van ideaal en een prijzige oplossing. Dan zijn er nog meer meters te overbruggen, meer gaten te boren, veel leidingen in huis etc.
Martin7182 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:27:
@KoningPaulus Is het raam iets inkorten geen optie? De doorvoer kan dan door het grotere bovenkozijn i.p.v. door de muur.
Het is een deur met 'frans balkon'. Idioterie als je het mij vraagt, maar om de hele constructie aan te gaan passen.. mwa :+ Als ik de unit op die plek lager zou hangen hangt ie dus voor de deur, kan die niet meer open (dat is tot daar aan toe), maar vraag ik me af hoe je hem zou moeten ophangen qua boorgaten. Daar kom je dan ook mee in de knel.
Kirretje schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:39:
@KoningPaulus hoe hoog is dat stukje boven je raam?
31 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
hoeveel cm (breedte) heb je op dit rode stuk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoE07HGxsOePTMi5nBB3N8m7qG0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zUffETP7yOVOaXBEEvMdvBB2.jpg?f=user_large

EDIT - laat maar, das niet heel logisch.

Waarom niet net links van dat raam zoals je zelf schrijft, dus inderdaad deels boven je trapgat. Het is dan niet meer precies voor de slaapkamer deuren, maar op die afstand tot de deuren wellicht geen ENORM verschil t.o.v. wat je ingedachte had

[ Voor 35% gewijzigd door Kirretje op 31-10-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Kirretje schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:46:
hoeveel cm (breedte) heb je op dit rode stuk?

[Afbeelding]

EDIT - laat maar, das niet heel logisch.

Waarom niet net links van dat raam zoals je zelf schrijft, dus inderdaad deels boven je trapgat. Het is dan niet meer precies voor de slaapkamer deuren, maar op die afstand tot de deuren wellicht geen ENORM verschil t.o.v. wat je ingedachte had
Dat lukt idd niet. Links ervan, tsja, dan blaast ie rechtuit tegen de andere muur van de hal. Dus de enige optie zou dan zijn schuin naar voren blazen richting de deuren, maar weet niet hoe ideaal dat is.

Grote nadeel hiervan is: dan hangt de binnenunit lager dan het muurtje boven de deur, dus kan het condenswater niet weg in de cv/wasmachine afvoer zoals bedacht (zonder condenspomp), moet er een hoogwerker bij komen en komt de buitenunit op een totaal andere plek op de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
Ken de situatie niet helemaal. maar als de buiten unit hier staat, en je hangt de binnenunit daarboven je trapgat. Zit die dan niet "precies" boven je buiten unit?

of is dat raam/deur daar links op foto niet dat hetzelfde raam/deur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUoAJpVyPdPpAFiqaBF3OJ9XyiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LD3ZKjp0qAOO21LSvjVAiq6x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
KoningPaulus schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:56:
[...]

Dat lukt idd niet. Links ervan, tsja, dan blaast ie rechtuit tegen de andere muur van de hal. Dus de enige optie zou dan zijn schuin naar voren blazen richting de deuren, maar weet niet hoe ideaal dat is.

Grote nadeel hiervan is: dan hangt de binnenunit lager dan het muurtje boven de deur, dus kan het condenswater niet weg in de cv/wasmachine afvoer zoals bedacht (zonder condenspomp), moet er een hoogwerker bij komen en komt de buitenunit op een totaal andere plek op de begane grond.
Maakt geen bal uit waar hij naartoe blaast. Lucht verplaatst zich echt wel. En je condensafvoer kan op iedere willekeurige plaats naar buiten. Hoeft niet perse tesamen met de leidingen van de buiten/binnenunit. NB: koude lucht zakt in de zomer wel je trapgat in. Niet optimaal.

NB: heeft je installateur niet van te voren een inschatting/advies gegeven?

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 31-10-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
MotorBeast schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:24:
[...]

Maakt geen bal uit waar hij naartoe blaast. Lucht verplaatst zich echt wel. En je condensafvoer kan op iedere willekeurige plaats naar buiten. Hoeft niet perse tesamen met de leidingen van de buiten/binnenunit. NB: koude lucht zakt in de zomer wel je trapgat in. Niet optimaal.

NB: heeft je installateur niet van te voren een inschatting/advies gegeven?
Niet optimaal idd, tenzij je hem harder laten blazen in de zomer wellicht en maximaal naar links dan, daarmee ondervang je miss iets, maar blijft een gokje. Als ik dus links van die deur ga zitten, betekent dat dat de buitenunit op de begane grond moet komen, dan kan ik net zo goed de afvoer daar ook doorheen laten lopen. Een klein los uitstekend pijpje op 2 hoog weet ik niet of dat slim is. Heb ik straks met een jaar een groene plek op de buitenmuur waar ik niet bij kan :+

En de inschatting/advies was: plek is oke 8)7
Kirretje schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:20:
Ken de situatie niet helemaal. maar als de buiten unit hier staat, en je hangt de binnenunit daarboven je trapgat. Zit die dan niet "precies" boven je buiten unit?

of is dat raam/deur daar links op foto niet dat hetzelfde raam/deur?

[Afbeelding]
Nee was het maar zo'n feest ;) Dit is aan de west kant en op de 1e verdieping., de binnenunit 2e verdieping komt op de zuidkant. Idee was om vanaf het dakterras recht omhoog te gaan, door de machinekamer heen en uit te komen boven die deur/frans balkon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
KoningPaulus schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:29:
[...]

Niet optimaal idd, tenzij je hem harder laten blazen in de zomer wellicht en maximaal naar links dan, daarmee ondervang je miss iets, maar blijft een gokje. Als ik dus links van die deur ga zitten, betekent dat dat de buitenunit op de begane grond moet komen, dan kan ik net zo goed de afvoer daar ook doorheen laten lopen. Een klein los uitstekend pijpje op 2 hoog weet ik niet of dat slim is. Heb ik straks met een jaar een groene plek op de buitenmuur waar ik niet bij kan :+

En de inschatting/advies was: plek is oke 8)7
Condensslang gewoon helemaal naar beneden laten lopen.

Je zal hem sowieso geforceerd iets harder moeten laten blazen wil je de kamers meepakken. Waar hij ook hangt in de hal. En pak de kleinste unit. 2kW. Kan in een hal toch niet meer vermogen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
MotorBeast schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:37:
[...]

Condensslang gewoon helemaal naar beneden laten lopen.

Je zal hem sowieso geforceerd iets harder moeten laten blazen wil je de kamers meepakken. Waar hij ook hangt in de hal. En pak de kleinste unit. 2kW. Kan in een hal toch niet meer vermogen kwijt.
Prijsverschil met de 3,5 ontliep elkaar niet veel, en qua afmetingen is ie gelijk. Daarom de 3,5 uitgekozen, zodat ik ook kan verwarmen (met gemak) en voor koelen dan ook de 1e verdieping op die manier meepakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
KoningPaulus schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

Het is een deur met 'frans balkon'. Idioterie als je het mij vraagt, maar om de hele constructie aan te gaan passen.. mwa :+ Als ik de unit op die plek lager zou hangen hangt ie dus voor de deur, kan die niet meer open (dat is tot daar aan toe), maar vraag ik me af hoe je hem zou moeten ophangen qua boorgaten. Daar kom je dan ook mee in de knel.
Nog beter. Ik zou denk ik een stukje v.d. deur afzagen als er genoeg hout zit. En dan het kozijn opvullen met hout zodat die gelijk komt met de muur. Wel wat gedoe idd. Zeker als je het bovenste schanier ook nog moet verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
KoningPaulus schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Prijsverschil met de 3,5 ontliep elkaar niet veel, en qua afmetingen is ie gelijk. Daarom de 3,5 gepakt, zodat ik ook kan verwarmen (met gemak) en voor koelen dan ook de 1e verdieping op die manier meepakken.
Wbt prijs weet ik niet, maar 3,5 is zinloos. In zo'n kleine ruimte slaat de unit gewoon af. Je kan daar nooit het vermogen van een 3,5 kwijt. Wat belangrijk is het minimale vermogen. Bijna iedereen staart zich blind op het maximale vermogen terwijl juist het minimale vermogen belangrijk is met WP zodat hij op zijn gemak blijft doorpruttelen. Sowieso kan je nooit snel met 1 unit centraal de gehele verdieping snel koelen/verwarmen. Temperatuur zo constant mogelijk houden.

Het blijft jammer in dit topic dat zo weinig mensen hier goed zoeken. Als je zoekt op gang of hal is er een schat aan info te vinden alvorens je aankoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
MotorBeast schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:57:
[...]

Wbt prijs weet ik niet, maar 3,5 is zinloos. In zo'n kleine ruimte slaat de unit gewoon af. Je kan daar nooit het vermogen van een 3,5 kwijt. Wat belangrijk is het minimale vermogen. Bijna iedereen staart zich blind op het maximale vermogen terwijl juist het minimale vermogen belangrijk is met WP zodat hij op zijn gemak blijft doorpruttelen. Sowieso kan je nooit snel met 1 unit centraal de gehele verdieping snel koelen/verwarmen. Temperatuur zo constant mogelijk houden.

Het blijft jammer in dit topic dat zo weinig mensen hier goed zoeken. Als je zoekt op gang of hal is er een schat aan info te vinden alvorens je aankoopt.
Ik heb daar ook zeker gebruik van gemaakt, maar het gaat hier wel om zo'n 90-100m3. Slaapkamers bij elkaar 72 m3 en dan dan de hal nog. Maar als ik het fout heb, hoor ik dat uiteraard ook graag. Ik moet nu toch terug naar de tekentafel, dus alle opties liggen weer open.

Ik ben in ieder geval blij met een forum als deze waarin veel ervaringen en kennis samenkomen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:25
Aanstaande maandag 7 november komt mijn installateur een MHI SRK35ZS plaatsen in de woonkamer.

De condenswater afvoer wil ik op het riool onder de vloer aansluiten.
Iemand hier ervaring mee?

De leidingen komt achter de koelkast van de keuken te lopen. Daar voor ik een gat naar beneden en daar onder de vloer loopt een 80mm PVC pijp waar ik dan een klemzadel op kan zetten.

Nu zit ik te twijfel of ik een 20mm of 32mm afvoer ga aanleggen. Volgens mij zou 20mm voldoende moeten zijn. Er zijn geen sifons voor 20mm, maar die zou ik met wat bochtjes zelf kunnen maken.

Iemand nog tips? 32mm of 20mm? Sifon/stankafsluiter? Nog andere dingen om rekening mee te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-10 14:16
Flappie schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:20:
Aanstaande maandag 7 november komt mijn installateur een MHI SRK35ZS plaatsen in de woonkamer.

De leidingen komt achter de koelkast van de keuken te lopen. Daar voor ik een gat naar beneden en daar onder de vloer loopt een 80mm PVC pijp waar ik dan een klemzadel op kan zetten.

Nu zit ik te twijfel of ik een 20mm of 32mm afvoer ga aanleggen. Volgens mij zou 20mm voldoende moeten zijn. Er zijn geen sifons voor 20mm, maar die zou ik met wat bochtjes zelf kunnen maken.

Iemand nog tips? 32mm of 20mm? Sifon/stankafsluiter? Nog andere dingen om rekening mee te houden?
ik zou het condenswater gewoon de kruipruimte in laten druppen. Als je hem op het riool heb dan moet je een sifon hebben, die kan droog komen te staan in de winter wat behoorlijk kan gaan stinken

[ Voor 4% gewijzigd door Speedfightserv op 31-10-2022 13:25 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:25
Speedfightserv schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:24:
[...]

ik zou het condenswater gewoon de kruipruimte in laten druppen. Als je hem op het riool heb dan moet je een sifon hebben, die kan droog komen te staan in de winter wat behoorlijk kan gaan stinken
Mijn kruipruimte is al erg vochtig en wil ik binnenkort gaan afdekken met folie.
Daar ga ik dan vervolgens in de zomer niet liters condens water op laten lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:48

Droogsifon is ook nog een optie.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-10 22:12

Bij ons komen ze a.s. maandag ook de unit plaatsen (MHI 50ZS-W). Ik had in eerste instantie het plan om een Y-stuk tussen de regenbuis te plaatsen en daarop de afvoer van de airco in te laten lopen, ondanks dat veel airco-bedrijven het afraden. Hoewel dit in de garage is, wil ik eventuele stank ook niet in de garage hebben hangen. Ik ga toch een doorvoer laten maken van de garage naar buiten de tuin, waar het op grind druppelt.

Ik zou de afvoer ook niet in de kruipruimte laten lopen, ondanks dat onze kruipruimte nu droog is, dit werd mij ook door een airco-bedrijf afgeraden.

[ Voor 6% gewijzigd door Abom op 31-10-2022 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyTrax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-05-2024
vdr01 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:05:
[quote]Maarten_tzr schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:22:
Zo, de MHI SRK 35 ZS hangt inmiddels :*)

Dat ziet er deftig uit. Ik vind het sowieso vreemd dat airco's, zowel binnen- als buitenunits, in zo weinig kleuren leverbaar zijn. Wat kleurstellingen betreft lopen de producenten behoorlijk achter op andere sectoren. Zelf weleens bedacht of wrappen een oplossing zou zijn. Maar daar is het uiteraard bij gebleven O-) Zou bijvoorbeeld graag een zwarte buitenunit hebben omdat deze dan gedeeltelijk wegvalt tegen de achtergrond. En die strak witte binnenunit mag van mij ook wel wat vrolijker.
Units in vele kleuren leveren kost veel geld, meer verschillende artikelen in zowel productie als voorraad. Verder kleinere oplages, als wij een speciale kleur willen laten wij deze spuiten, kost €125 ex btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTrax
jobr schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:53:
[...]

Staan allemaal gegevens van de airco op. Wat je ook vaak op de achterkant van een elektrisch apparaat hebt zitten. Mij werd vertelt dat je deze moest laten zitten.
Vindt het zelf ook geen gezicht. Snap ook niet waarom ze die bijv niet aan de binnenkant van de grote klep hebben geplakt.

Weet niet wat andere MHI-ers daarmee hebben gedaan?
Geen serienummer = in principe geen garantie.
Staan allemaal geregistreerd bij de importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTrax
Stoffa schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:27:
Voor de Nederlandse markt vind ik de prijzen redelijk. Je kunt ook overwegen de apparatuur te importeren uit bv Italië of Portugal. Installatiekosten van een multisplit dubbel is ongeveer duizend euro incl materiaal. Dat laat je dan 2800 euro voor de binnen en buitenunits.

Daarvoor kun je ook bv een Daikin 2mxm40 halen met 2 Stylish of Emura binnenunits. Dan zit je best wel in de top van Daikin, vs de wellicht meer instapmodellen die je nu krijgt geoffreerd.

Zie hierover overigens het importtopic.
MHI SRK-ZSW modellen zijn niet voordelig in het buitenland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyTrax
MotorBeast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:19:
[...]

Let op:
Gebruik de zoekfunctie (bovenaan topic) voor je een vraag stelt. Bepaalde vragen komen regelmatig terug, terwijl met even zoeken het antwoord zo gevonden is. ;)

En TS:
Multi split voor en nadelen
Een multi split heeft als grootste voordeel dat er maar één buitenunit nodig is voor tot wel 4 binnenunits. Om deze meerdere binnendelen van genoeg koudemiddel te voorzien, hebben ze vaak zwaardere compressoren ten opzichte van de single broertjes en zusjes. Dit kan betekenen, als slecht 1 van de binnenunits aan staat, dat de airco gaat pendelen. Daarnaast is bij vrijwel iedereen de warmtevraag het grootste in de woonkamer. Slaapkamers worden vaak niet of heel weinig verwarmd, en dan helpt die grote compressor niet. Verder heeft een multi split last van 'bleeding', wat betekent dat een deel van de warmte of koelte van de ene unit 'lekt' naar de andere units, ook als ze niet aan staan. Als laatste is een multi split vaak duurder dan meerdere single splits

Bij veel koelen kan de multi juist weer een schaalvoordeel bieden. Ik kan hier mijn eigen situatie mooi als voorbeeld hanteren. Er hangen hier drie single splits die allen een minimumvermogen hebben van zo'n 150W. Als die alle drie in de winter aan staan, dan verbruiken ze samen 450W. Dat is vaak meer dan het minimumvermogen van een multi split in de zomer. Die kan zijn minimumvermogen netjes verdelen over alle units die aan staan. Staan de binnenunits vaak tegelijk aan zoals bijvoorbeeld 2 binnenunits in dezelfde (woon)kamer? Dan kan een multi split een goede oplossing zijn.
SCM40 kan terugmoduleren naar 1,0kW, SRK20 single naar 0,9kW. Verschil is verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTrax
fhwstam schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:30:
Goedemorgen. Ik ben erg in dubio voor de keuze voor een airco primair om te verwarmen (maar uiteraard ook koelen in de zomer met hete temperaturen) en ik hoop dat ik met jullie advies de knoop kan doorhakken. Ik heb al veel berichten gelezen maar blijf twijfelen.

Hij zal enkel in de woonkamer komen te hangen. Inhoud van de woonkamer 112,5 m3. Het is een ]-vormige (u-vormige) woonkamer en de airco zal worden geplaatst in de hoek waardoor hij blaast richting de eetkamer/keuken over de lange kant (dus plaatsing rechtsboven op de "]"). Zowel de zithoek als de keuken zitten in de beide 'nisjes' van de "]" vorm. Ik verwacht dat hij schuin richting de zithoek kan blazen.

Woning is 2-1 kap uit 1987. Spouw wordt nageïsoleerd met parels. Rd waarde komt dan uit op 1.82. Glas is allemaal HR++ behalve de schuifpui. Dit is HR glas van ~15 jaar oud maar wel een groot oppervlak. De vloer is vanuit de kruipruimte geïsoleerd met PUR. De CV heb ik met een tado (dus kan elke ruimte afzonderlijk aansturen) en ook de woonkamer heeft nog 3 radiatoren in geval van nood (met tado radiatorknoppen erop)

Qua merk kies ik voor MHI. Advies vanuit 2 installateurs was de SRK50 ZS-W. Maar ik overweeg toch sterk de SRK35 ZS-W. Ik ben alleen bang dat de SRK35 harder moet werken (en dus meer geluid gaat produceren) of de ruimte niet voldoende warm krijgt (in de keuken/schuifpui). Ik hoop zo min mogelijk geluidsoverlast te ervaren maar wel dat de woonkamer comfortabel warm blijft. SRK35 is daarbij zuiniger in laag vermogen dan de SRK50 maar als deze harder moet werken zal die wellicht juist meer dB produceren? Zal de SRK35 genoeg zijn in deze (dus tegen advies van de installateurs in)?

SRK35 ZS verwarmen 4,0 (0,9-5,0). Koelen 3,5 (0,9-4,0)
SRK50 ZS verwarmen 5,8 (1,3-6,6). Koelen 5,0 (1,3-5,5)
Nominaal vermogen voor verwarmen is bij 6 graden buitentemperatuur.
Als je de tabellen voor vermogen bij bepaalde temperatuur wil hebben dan kan ik ze wel doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
RoyTrax schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:42:
[...]

SCM40 kan terugmoduleren naar 1,0kW, SRK20 single naar 0,9kW. Verschil is verwaarloosbaar.
Wat afgegeven vermogen betreft wel, maar het minimaal opgenomen vermogen verschilt natuurlijk wel behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTrax
GermanPivo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:47:
[...]

Wat afgegeven vermogen betreft wel, maar het minimaal opgenomen vermogen verschilt natuurlijk wel behoorlijk.
Wanneer er 1 van de 2 machines draait dan is een groter buitendeel niet verkeerd, daadwerkelijk rendement kun je niet meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTrax

Sifon zo lang mogelijk maken, zodat er zoveel mogelijk water in blijft staan, verder het gat rondom de slang afdichten (zodat water niet makkelijk kan verdampen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-10 16:42
GermanPivo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:39:
[...]

Alleen geen prijs, maar die is afhankelijk van de aanbieder zo verschillend, dat je daar weinig aan hebt. https://www.eurovent-certification.com/en/
Als je je keuze baseerd op zo'n opsomlijstje, dan baseer je je keuze ook op de door de fabrikant opgegeven waarde. En die doen het nog wel eens beter voorkomen dan het daadwerkelijk is ;)
Dit is idd een veel betere vergelijker. Ik nomineer deze voor een link in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
RoyTrax schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:49:
[...]

Wanneer er 1 van de 2 machines draait dan is een groter buitendeel niet verkeerd
Dit begrijp ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-10 16:42
Heeft er iemand ervaring met een l/l warmptepomp en het energielabel van je huis? Ik zag in dit topic dat je bij het oude label nog weg kon komen met het opgeven als warmtepomp, maar met het nieuwe label komt er een labelaar bij je thuis langs. Op mijn (nieuwe) energielabel staat een sectie koeling (met momenteel voor mij "Koeltoestellen: geen koeling", maar dat gaat veranderen als ik een l/l warmtepomp installeer). In de beschrijving staat
Het nadeel van woningen met koelsystemen is dat deze systemen energie gebruiken (en ook een slechter energielabel hebben dan woningen zonder koelsysteem). In plaats van het aanbrengen van een koelsysteem, kunt u beter maatregelen treffen om de zomerse zonnewarmte buiten te houden. Bijvoorbeeld door het aanbrengen van buitenzonwering, overstekken of zonwerende beglazing.
Dus ik ben bang dat het energielabel een airco alleen als energieslurper ziet.

(Ik heb dus niet direct een nieuw energielabel nodig, maar ben toch benieuwd wat er gebeurd als ik t.z.t. wel een nieuwe moet hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
somejan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:52:
Heeft er iemand ervaring met een l/l warmptepomp en het energielabel van je huis? Ik zag in dit topic dat je bij het oude label nog weg kon komen met het opgeven als warmtepomp, maar met het nieuwe label komt er een labelaar bij je thuis langs. Op mijn (nieuwe) energielabel staat een sectie koeling (met momenteel voor mij "Koeltoestellen: geen koeling", maar dat gaat veranderen als ik een l/l warmtepomp installeer). In de beschrijving staat

[...]

(Ik heb dus niet direct een nieuw energielabel nodig, maar ben toch benieuwd wat er gebeurd als ik t.z.t. wel een nieuwe moet hebben.)
Krijg je dan ook de aantekening ‘geen verwarming’ als je volledig met L/L verwarmd en geen cv ketel meer hebt? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-10 22:18
somejan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:52:

[...]

Als je kan bewijzen dat de airco als verwarming wordt gebruikt en dus geen CV hebt is dat geen probleem, is er nog wel een CV dan zal de labelaar altijd daar naar kijken als verwarming.

De airco kun je onklaar maken door een ijzeren ding doorknippen en zal nooit van zijn leven meer kunnen koelen en daarmee kun je hard maken dat het niet als koeling gebruikt wordt, dat is iets wat je niet wil natuurlijk tenminste ik niet als er een l/l WP hangt dan moet die optie blijven.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 31-10-2022 16:02 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
GermanPivo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:53:
[...]

Krijg je dan ook de aantekening ‘geen verwarming’ als je volledig met L/L verwarmd en geen cv ketel meer hebt? :+
Of ze gaan er dan vanuit dat je met een convectorkachel verwarmd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
mr_evil08 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:58:
[...]

Als je kan bewijzen dat de airco als verwarming wordt gebruikt en dus geen CV hebt is dat geen probleem, is er nog wel een CV dan zal de labelaar altijd daar naar kijken als verwarming.

De airco kun je onklaar maken door een ijzeren ding doorknippen en zal nooit van zijn leven meer kunnen koelen en daarmee kun je hard maken dat het niet als koeling gebruikt wordt, dat is iets wat je niet wil natuurlijk tenminste ik niet als er een l/l WP hangt dan moet die optie blijven.
Dit snap ik niet: ‘De airco kun je onklaar maken door een ijzeren ding doorknippen’
Welk ding doorknippen bedoel je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:43
Chninkel schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:52:
[...]

Ik heb dit uitgezocht waar het stekkertje voor dient.
Dit stekkertje zorgt ervoor dat er spanning op 1 van de spoelen in de compressor blijft staan. Deze spoel zorgt voor warmte (carterverwarming) in de olie zodat het opgenomen koudemiddel in de olie zich scheid van de olie. Blijft het koude middel in de olie dan gaat de olie schuimen en verliest het zijn smerende werking.
Dus stekkertje er van de winter in steken.
Als je in de zomer de airco weinig gebruikt kun je beter de spanning er geheel afhalen .
Komt het warme weer eraan dan 24 uur van te voren de werkschakelaar aanzetten zodat de carter verwarming het koudemiddel weer uit de olie verdampt.
Ik heb overigens de Daikin split unit.
Ik denk dat het voor andere merken hetzelfde werkt.
vraag ik mij af bij welke koude buiten temp is dat van toepassing? pas bij vorst of ook al bij 5 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:07
RoyTrax schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:40:
[...]
MHI SRK-ZSW modellen zijn niet voordelig in het buitenland.
Inderdaad. Vandaar dat ik Daikin aanraadde ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Stoffa schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:12:
[...]

Inderdaad. Vandaar dat ik Daikin aanraadde ;)
goedkoper krijgen dan de standaard MHI in NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
KoningPaulus schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

Ik heb daar ook zeker gebruik van gemaakt, maar het gaat hier wel om zo'n 90-100m3. Slaapkamers bij elkaar 72 m3 en dan dan de hal nog. Maar als ik het fout heb, hoor ik dat uiteraard ook graag. Ik moet nu toch terug naar de tekentafel, dus alle opties liggen weer open.

Ik ben in ieder geval blij met een forum als deze waarin veel ervaringen en kennis samenkomen _/-\o_
Je kan je slaapkamers wel meetellen maar dat is zinloos. Je hangt een unit in de hal en dat zal zijn referentiepunt zijn. Je krijgt die slaapkamers alleen maar koel/warm door lucht "te lekken" naar deze ruimtes.

Vandaar dat ik je erop wijs dat je niet moet verwachten als het 16 graden is boven en je wil de hele verdieping naar 19 graden krijgen dat je dat binnen een 1/2 uur of zo gaat lukken. Sterker nog, als je het zover laat afkoelen en je zet een unit op 19 graden zal hij 100% zeker gaan pendelen omdat binnen notime zo'n hal warm is. Referentie: ik doe hier 40m2 met een 2,5 en dat ding blaast nooit voluit. Een 2 was ruim voldoende geweest.

Zoek even in het topic op "hal" en "gang" en je zal meer ervaringen lezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Halq2000 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:06:
[...]

Dit snap ik niet: ‘De airco kun je onklaar maken door een ijzeren ding doorknippen’
Welk ding doorknippen bedoel je dan?
Staat in de installateurshandleiding, op de buitenunit zit vaak een jumper die je door kan knippen echter niet doen want daarmee kan je nooit meer koelen of verwarmen (afhankelijk welke je doorknipt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
mr_evil08 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:32:
[...]

Staat in de installateurshandleiding, op de buitenunit zit vaak een jumper die je door kan knippen echter niet doen want daarmee kan je nooit meer koelen of verwarmen (afhankelijk welke je doorknipt).
Ah, ok, duidelijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-10 19:56
RoyTrax schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:52:
[...]

Sifon zo lang mogelijk maken, zodat er zoveel mogelijk water in blijft staan, verder het gat rondom de slang afdichten (zodat water niet makkelijk kan verdampen).
Of een knoop op je condens slang, en dat 2x of 3 x , blijft er altijd water in staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ckriek schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:44:
[...]

Of een knoop op je condens slang, en dat 2x of 3 x , blijft er altijd water in staan
En hoe loopt je water dan nog weg? Er zit geen druk achter deze slang en het zal op natuurlijke wijze moeten weglopen. Dat gaat niet lukken. Het loopt dan wel vanzelf in de kamer. Opvangen en planten water geven. :+

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 31-10-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-10 19:56
MotorBeast schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:46:
[...]

En hoe loopt je water dan nog weg? Er zit geen druk achter deze slang en het zal op natuurlijke wijze moeten weglopen. Dat gaat niet lukken. Het loopt dan wel vanzelf in de kamer. Opvangen en planten water geven. :+
Ik bedoelde natuurlijk een ruime knoop, heb dit ook gedaan bij de overdruk slang van Quooker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
RoyTrax schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:38:
Geen serienummer = in principe geen garantie.
Staan allemaal geregistreerd bij de importeur.
Weet jij ook of je de sticker mag verplaatsen (achter de grote klep bijv) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ckriek schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:50:
[...]

Ik bedoelde natuurlijk een ruime knoop, heb dit ook gedaan bij de overdruk slang van Quooker
In een vochtige zomer komt er liters water uit. Ik weet wel zeker dat dit niet naar boven gaat stromen. Als ik een kleine verstopping heb in de slang loopt het al de kamer in vanuit de unit. Je bent gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-10 21:08
MotorBeast schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:53:
[...]

In een vochtige zomer komt er liters water uit. Ik weet wel zeker dat dit niet naar boven gaat stromen. Als ik een kleine verstopping heb in de slang loopt het al de kamer in vanuit de unit. Je bent gewaarschuwd.
Jup, ik heb dit 2 zomers geleden ook gehad met een MHI. Zelfs een fikse luchtbel met een knikje erachter in de slang kan genoeg tegendruk geven zodat het water niet weg kan komen. Heb mijn condens slang 2x moeten re routen.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Normaal stopt het blazen bij het verwarmen als de airco zijn setpoint heeft bereikt.
Zou verwachten dat de lucht dan meer (verder weg?) gaat circuleren.

Laten jullie de airco continue doorblazen bij verwarmen ?
(ik kan dat volgens mij instellen bij MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:28
Abom schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:47:
[...]

Bij ons komen ze a.s. maandag ook de unit plaatsen (MHI 50ZS-W). Ik had in eerste instantie het plan om een Y-stuk tussen de regenbuis te plaatsen en daarop de afvoer van de airco in te laten lopen, ondanks dat veel airco-bedrijven het afraden.
Waarom raden zij dit af dan? De HWA is toch altijd open aan de bovenkant, nog nooit een syphon gezien daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
BGFG schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:05:
[...]

Waarom raden zij dit af dan? De HWA is toch altijd open aan de bovenkant, nog nooit een syphon gezien daar.
Hier is het echt high end aangesloten. :+ Gat precies de maat van de condensslang en in de regenpijp gestoken. Slaapkamer heb ik anders gedaan want daar werd ik serieus wakker van het druppelde water in de regenpijp wat met de unit als klankkast echt een pokken geluid was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 07:28
MotorBeast schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:13:
[...]

Hier is het echt high end aangesloten. :+ Gat precies de maat van de condensslang en in de regenpijp gestoken. Slaapkamer heb ik anders gedaan want daar werd ik serieus wakker van het druppelde water in de regenpijp wat met de unit als klankkast echt een pokken geluid was.
Bij mij ook, daarom begrijp ik dat gedoe over een syphon in de HWA niet. Volgens mij zijn ze bang voor stank, maar dat ervaar ik niet. Van dat gedruppel kan ik me voorstellen dat je dat als zeer irriterend ervaart, maar komt bij mij gelukkig niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Termy schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:19:
[...]

Ik heb mijn perfera's dit nog niet horen doen, ook niet in m'n korte verwarmingstest. Toen stond de zolderunit per ongeluk de hele nacht aan (app te snel gesloten) en daar hoorde ik dit ook niet. Klinkt als iets voor je monteur.

Vandaag overigens de ladder op geklommen en het stekkertje in de buitenunit gestoken. Het zal netto waarschijnlijk helemaal niet uitmaken want of het is boven de 0 graden of de airco staat een groot deel van de dag aan.
Ik heb dit in twee van de zes binnenunits gehad. Bij beide is het vanzelf weer weggegaan.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
GermanPivo schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:18:
[...]

Dat kan inderdaad zomaar anders zijn als het kouder wordt buiten. Indien je dan nog steeds de twee graden afwijking hebt, kan je de +2 offset eraf halen.
[Afbeelding]
Iemand dit wel eens gedaan en voor elkaar gekregen? (klik op “afbeelding”)

Het is zo te zien weer zo’n brakke vertaling van Japans naar Engels en daardoor niet duidelijk.

Unit staat hier op 18C, verwarmings mode, lager kan niet, en de unit houd de woonkamer op ongeveer 21C, mij een graad te hoog. Gek genoeg gaat de unit ook verwarmen terwijl hij zelf een temperatuur meet die boven het ingestelde setpoint ligt….!?

Heb de instructie achter de (i) proberen uit te voeren maar volgens mij is het nog niet gelukt en ben er bijna van overtuigd dat dit door een brakke vertaling komt.

Ze zeggen “turn on power source” , dat is bij mij de zekering of stekker erin zodat de unit spanning heeft en niet aan staat. (Anders zou er moeten staan “Turn unit on”)

Dan zeggen ze “druk 30 seconden of meer op de on/off knop” , en “operate unit”.

Ik heb dit gedaan terwijl de unit aan stond, en terwijl de unit uit stond, beide keren is het volgens mij niet gelukt. Wat bedoelen ze met “operate unit once” ? Heb maar de temperatuur omhoog gezet.

Neem ook aan dat ze de on/off knop op de binnenunit bedoelen, en niet op de afstandsbediening, staat er ook niet bij namelijk.

Lees voor mijn werk vrijwel alleen maar Engelstalige technische manuals, maar die van MHI zijn wel verschrikkelijk kwa vertaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Stokertje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:38:
[...]

Iemand dit wel eens gedaan en voor elkaar gekregen? (klik op “afbeelding”)

Het is zo te zien weer zo’n brakke vertaling van Japans naar Engels en daardoor niet duidelijk.

Unit staat hier op 18C, verwarmings mode, lager kan niet, en de unit houd de woonkamer op ongeveer 21C, mij een graad te hoog. Gek genoeg gaat de unit ook verwarmen terwijl hij zelf een temperatuur meet die boven het ingestelde setpoint ligt….!?

Heb de instructie achter de (i) proberen uit te voeren maar volgens mij is het nog niet gelukt en ben er bijna van overtuigd dat dit door een brakke vertaling komt.

Ze zeggen “turn on power source” , dat is bij mij de zekering of stekker erin zodat de unit spanning heeft en niet aan staat. (Anders zou er moeten staan “Turn unit on”)

Dan zeggen ze “druk 30 seconden of meer op de on/off knop” , en “operate unit”.

Ik heb dit gedaan terwijl de unit aan stond, en terwijl de unit uit stond, beide keren is het volgens mij niet gelukt. Wat bedoelen ze met “operate unit once” ? Heb maar de temperatuur omhoog gezet.

Neem ook aan dat ze de on/off knop op de binnenunit bedoelen, en niet op de afstandsbediening, staat er ook niet bij namelijk.

Lees voor mijn werk vrijwel alleen maar Engelstalige technische manuals, maar die van MHI zijn wel verschrikkelijk kwa vertaling.
Uit m'n hoofd: stoom eraf, stroom erop, unit een keer aanzetten, weer uitzetten en dan de knop (op de unit) ingedrukt houden tot je de piepjes hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
GermanPivo schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:49:
[...]

Uit m'n hoofd: stoom eraf, stroom erop, unit een keer aanzetten, weer uitzetten en dan de knop (op de unit) ingedrukt houden tot je de piepjes hoort.
Heb dit geprobeerd, maar geen “pip” gehoord. Denk niet dat het wat gedaan heeft, unit gaat nu alweer verwarmen terwijl hij 22.7C op zijn eigen sensor meet en thermostaat ingesteld staat op 18C.

Bij de laatste stap heb ik de knop 35 seconden ingedrukt gehouden. (Getimed) Zou dan toch voldoende moeten zijn.

Zal het later nog een keer proberen, eerst even monitoren wat er nu gebeurd kwa temperatuur. Heb een logger meelopen, kan dus exact zien wat er gebeurd.

Logger temperatuur geeft ongeveer 1C te hoog aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/It-YDtv8WDxX70Iinhie4pP4AIU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7n3I9gN9McZMEjN9UXNE3YOJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Stokertje op 01-11-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 21:43
Stokertje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:08:
[...]

Heb dit geprobeerd, maar geen “pip” gehoord. Denk niet dat het wat gedaan heeft, unit gaat nu alweer verwarmen terwijl hij 22.7C op zijn eigen sensor meet en thermostaat ingesteld staat op 18C.

Bij de laatste stap heb ik de knop 35 seconden ingedrukt gehouden. (Getimed) Zou dan toch voldoende moeten zijn.
Er is een duidelijke (dubbele) pipi te horen. Stekker hoeft er niet uit, enkel de unit aanzetten op heat oid, dan de knop op de binnenunit 35 seconden indrukken, dan hoor je het.

Heb je ook de eco mode geprobeerd? Die haalt ook 2,5 graden van target af. Misschien wil je die eerst proberen, als het kouder wordt heb je dan wat meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
AirJonn schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:16:
[...]

Er is een duidelijke (dubbele) pipi te horen. Stekker hoeft er niet uit, enkel de unit aanzetten op heat oid, dan de knop op de binnenunit 35 seconden indrukken, dan hoor je het.

Heb je ook de eco mode geprobeerd? Die haalt ook 2,5 graden van target af. Misschien wil je die eerst proberen, als het kouder wordt heb je dan wat meer mogelijkheden.
Ik heb ook een MHI hangen hier in mijn werkkamer en het veranderen van de overshoot settings via de knop op de binnenunit is een beetje hit and miss geweest voor mij. Heb bijna anderhalve dag op een krukje bij dat ding gestaan en ik kreeg het niet zoals ik het wou. Dus heb er maar gewoon vrede mee en stel de verwarming op 18 in als ik het 22 graden wil hebben. Die 4 graden verschil is niet bij elke instelling gelijk jammer genoeg. Zo wordt het 'maar' 24 graden als ik de unit op 22 instel. Ook met koelen zijn er weer verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:56

Cybje

First Post!

Hoi :) Ik ben aan het oriënteren voor een airconditioning, primair om te verwarmen, secundair ook om te koelen in de zomer. Een lucht/water warmtepomp is lastig hier, want dit is een vrij kleine woning. Ik volg dit topic ook al een tijdje, maar inmiddels begint het wat concreter te worden. Ik ben nu Mitsubishi Electric aan het vergelijken met Daikin. Het lastige is alleen, van Mitsubishi kan ik veel duidelijkere technische specificaties vinden. Of om specifiek te zijn, van Daikin kan ik nergens vinden wat de verwarmingscapaciteit is van de 3MXM-N serie bij lage buitentemperaturen (bijv. -7 of -10 graden Celsius).

Weet iemand toevallig of die informatie van Daikin beschikbaar is? Of dat er ergens een vergelijking is van de prestaties van diverse merken buitenunits onder het vriespunt?

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
Cybje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:17:
Hoi :) Ik ben aan het oriënteren voor een airconditioning, primair om te verwarmen, secundair ook om te koelen in de zomer. Een lucht/water warmtepomp is lastig hier, want dit is een vrij kleine woning. Ik volg dit topic ook al een tijdje, maar inmiddels begint het wat concreter te worden. Ik ben nu Mitsubishi Electric aan het vergelijken met Daikin. Het lastige is alleen, van Mitsubishi kan ik veel duidelijkere technische specificaties vinden. Of om specifiek te zijn, van Daikin kan ik nergens vinden wat de verwarmingscapaciteit is van de 3MXM-N serie bij lage buitentemperaturen (bijv. -7 of -10 graden Celsius).

Weet iemand toevallig of die informatie van Daikin beschikbaar is? Of dat er ergens een vergelijking is van de prestaties van diverse merken buitenunits onder het vriespunt?
Al bij Eurovent gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:56

Cybje

First Post!

Aha, dat is vrij exact wat ik zoek :D Thanks!

Ik vind het wel wat lastig om de resultaten te lezen, bijvoorbeeld bij onderstaande link lijkt het alsof er op -7 graden Celsius veel meer vermogen kan worden geleverd dan bij +2 graden Celsius, namelijk 4,57 vs 3,33 kW. Dat voelt niet logisch, ik zou verwachten dat hij juist bij +2 graden Celsius meer vermogen kan leveren.
https://www.eurovent-cert...Z%20series#access-results

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
[...]

Zal het later nog een keer proberen, eerst even monitoren wat er nu gebeurd kwa temperatuur. Heb een logger meelopen, kan dus exact zien wat er gebeurd.

[Afbeelding]
Ter referentie mijn bevindingen met recent geïnstalleerde MHI SRK 3,5 ZSw

Instelling
  • 21 graden
  • Verwarmt tot 26 graden (op voeler van binnen unit).
  • Stopt met verwarmen tot dat voeler op binnenunit 24 meet.
    Daar zit bij mij nu telkens zo'n 5 minuten tussen
Praktijk is dit zo'n 20,5 op de kamer thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
AirJonn schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:16:
[...]

Dankjewel, heb het nog niet opnieuw geprobeerd omdat het erop lijkt dat ie nu anders regelt. Mogelijk heeft mijn handeling dan toch effect gehad.
Zie grafiek, hij lijkt de temperatuur nu wat meer te laten zakken, althans, aan de grafiek is te zien dat hij eerder op dit punt alweer aansloeg. Even kijken wat er gebeurd als de temperatuur verder doorzakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuwKZwc-jrovL0Lt74AjRcL8W0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bf1LMgCllPqzTjwKvwDiSff3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:47
Cybje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:44:
[...]

Aha, dat is vrij exact wat ik zoek :D Thanks!

Ik vind het wel wat lastig om de resultaten te lezen, bijvoorbeeld bij onderstaande link lijkt het alsof er op -7 graden Celsius veel meer vermogen kan worden geleverd dan bij +2 graden Celsius, namelijk 4,57 vs 3,33 kW. Dat voelt niet logisch, ik zou verwachten dat hij juist bij +2 graden Celsius meer vermogen kan leveren.
https://www.eurovent-cert...Z%20series#access-results
Ze laten daar niet het maximum vermogen zien maar het optimale vermogen bij een bepaalde temperatuur. Als je gaat zoeken op het model + heating capacity table zal je antwoord vinden op je vraag.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Stokertje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:44:
[...]

Dankjewel, heb het nog niet opnieuw geprobeerd omdat het erop lijkt dat ie nu anders regelt. Mogelijk heeft mijn handeling dan toch effect gehad.
Zie grafiek, hij lijkt de temperatuur nu wat meer te laten zakken, althans, aan de grafiek is te zien dat hij eerder op dit punt alweer aansloeg. Even kijken wat er gebeurd als de temperatuur verder doorzakt.

[Afbeelding]
15 graden buiten en jij stookt? Het is hier binnen 21 zonder enige verwarming aan te hebben gehad. Ik heb zelfs de ramen open om lekker te luchten. Ik zou toch eens kijken wat je aan isolatie kan gaan doen. Iedere kWh is er 1 (teveel 8) ). Met dit soort temperaturen draait geen enkele WP optimaal, zelfs de L/W draaien niet optimaal.

Ik wil je niet frustreren maar als het straks echt kouder wordt zal je waarschijnlijk zien dat je offset weer anders wordt. Hoe kouder het wordt hoe beter de waardes kloppen. In ieder geval met Daikin wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitjr02
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-11-2024
same same hier, hoe warmer buiten hoe sneller de 'verwarming airco' de temperatuur overschiet omdat hij op zijn laagste stand alsnog (te)veel warmte afgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:34
Wie o Wie

Wij hebben een MHI ZSW (X) en gebruiken we voornamelijk voor verwarmen. Echter wil ik in deze vochtige maanden ook het huis ontvochtigen. Als ik hem op onvochtig modus zet begint hij keihard te koelen/onvochtigen en slaat hij na 30/45 minuten uit. Wat mij betreft mag hij nog wel 4 uur door ontvochtigen.

Op de afstandsbediening kan je een waarde instellen? Bijvoorbeeld 24.... Maar wat houd dit precies in? Een temperatuur voor het onvochtigen? Het wordt namelijk in die 30/45 mninuten veel kouder dan dit.
Zowel MHI nederland en onze leverancier kunnen hier geen antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:34
[...]

[Afbeelding]
Ik heb 2 modellen gehad ivm garantie. Van beide vind ik dat ik de knop vrij lang fors ingedrukt moet houden. Veel harder dan ik verwacht. Maar daarna wel de biep.
Uiteraard moet je dit zelf goed beoordelen en niet te hard drukken.
Daarna is de plek waar hij naartoe blaast rond de 19.2 als ik 18 graden instel. Onder de airco is het wel netjes de ingestelde 18 graden. Wij zijn tevreden. Maar 17 graden in de nacht is dus niet mogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door StormRider op 01-11-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:35
MotorBeast schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:57:
[...]

15 graden buiten en jij stookt? Het is hier binnen 21 zonder enige verwarming aan te hebben gehad. Ik heb zelfs de ramen open om lekker te luchten. Ik zou toch eens kijken wat je aan isolatie kan gaan doen. Iedere kWh is er 1 (teveel 8) ). Met dit soort temperaturen draait geen enkele WP optimaal, zelfs de L/W draaien niet optimaal.

Ik wil je niet frustreren maar als het straks echt kouder wordt zal je waarschijnlijk zien dat je offset weer anders wordt. Hoe kouder het wordt hoe beter de waardes kloppen. In ieder geval met Daikin wel.
Ligt echt helemaal aan je situatie. Bijvoorbeeld veel ramen (op zuid) kan nu erg helpen met het opwarmen van je huis.
Hier is alles aangepakt, overal triple glas, spouwmuurisolatie, dakisolate en bodemisolatie maar zonder verwarming is het echt geen 21 graden binnen, hooguit tegen de 19.5 aan het einde van de dag. Wij hebben dan weer geen ramen op zuid, pas als er wat zon op west staat zie je de temperatuur ietsje oplopen.

Voordeel is wel dat de temperatuur bijna niet zakt als de airco even aan is geweest. Maar ondanks alle isolatie hebben wij hem al wel even "nodig" gehad om het 20/20,5 te krijgen binnen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Penait1 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:23:
Uit een ander topic wat lotgenoten met dit tikkende geluid uit een Daikin Perfera. Bij mij vooral als het wat warmer weer is bij verwarmen. Lijkt niet op het eerder genoemde tikkende geluid uit dit topic want op de zeikant drukken/optillen heeft geen effect.

Is dit nou bij alle Perfera’s zo en hoort het erbij of is dit te verhelpen met de boel opnieuw aandraaien/DOA?

YouTube: Raar geluid Daikin
mm ik heb iets vergelijkbaars maar dan meer tikkende.

ook als de lamellen van links naar rechts gaan dan tikt hij even in het midden en wipt de lamellen even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Maarten_tzr schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:22:
Zo, de MHI SRK 35 ZS hangt inmiddels :*)

Ik heb best wel eventjes gezocht naar de mogelijkheden om de airco een ander kleurtje te geven. Omdat dat erg slecht vindbaar is of bij een bedrijf erg in de papieren loopt (€348,- voor alleen de unit) dacht ik hier m'n ervaring even te delen.

Ik heb bij de lokale verfwinkel de kleur van de muurverf laten mengen voor een lakverf (wijzonol mat). Het kost wat, maar je hebt wat. Ik had voor 2x2 meter goot en de binnen unit 3 spuitbusjes van 100 ml nodig. Totaal net geen €100,- incl. 500 ml primer.

Je kunt hier trouwens ook zien dat ik van de wifi module dacht dat je hem niet meer zult zien :+

Zie hier het resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
kudos voor het werk dat je erin hebt gestoken
alleen persoonlijk zie je nog steeds heel duidelijk de airco hangen als ook de koker
dat kan natuurlijk ook niet anders want het valt natuurlijk heel erg op.
en om die reden zou ik het niet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
[...]

Airco hangt er net een week en ben even aan het testen ja. Ergens volgende week ben ik weer voor langere tijd van huis, voor die tijd wil ik even zien wat het doet en zien of ik het juiste setpoint kan bepalen welke 20C in de woonkamer geeft. Die paar kWh kan me weinig boeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:08
Mijn airco staat volledig op automatisch 24/24.

De laatste paar dagen merk ik in de shelly app dat er pakweg van 2h ’s nachts tot 8h s’ morgens een klein beetje wordt bijgewarmd en dan de rest van de dag niets meer.
Alles samen voor een kleine 500Wh/dag.
Woning is west georiënteerd met de grootste ramen.

Kan ik wel mee leven voor eind oktober/begin november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
smitjr02 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:10:
same same hier, hoe warmer buiten hoe sneller de 'verwarming airco' de temperatuur overschiet omdat hij op zijn laagste stand alsnog (te)veel warmte afgeeft.
Maar waarom gaat hij überhaupt verwarmen als de gemeten temperatuur boven het setpoint ligt? Dat heeft niks met overshoot door teveel vermogen te maken maar wel met een vreemde regeling en dus meer energie gebruikt dan nodig.

Even zien wat er gebeurd als het kouder word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
StormRider schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:10:
Wie o Wie

Wij hebben een MHI ZSW (X) en gebruiken we voornamelijk voor verwarmen. Echter wil ik in deze vochtige maanden ook het huis ontvochtigen. Als ik hem op onvochtig modus zet begint hij keihard te koelen/onvochtigen en slaat hij na 30/45 minuten uit. Wat mij betreft mag hij nog wel 4 uur door ontvochtigen.

Op de afstandsbediening kan je een waarde instellen? Bijvoorbeeld 24.... Maar wat houd dit precies in? Een temperatuur voor het onvochtigen? Het wordt namelijk in die 30/45 mninuten veel kouder dan dit.
Bedankt voor info on/off knop. Zal aankomende nacht even kijken water er gebeurd als de temperatuur in woonkamer wat meer zakt en de wanneer de unit nu weer gaat verwarmen, op dit moment schijnt de zon in de woonkamer en is temp gestegen tot 21C.

Voor wat betreft ontvochtigen heb ik geen info helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Vraagje betreffende de MHI 2,5 en 3,5 ZSW -x serie.

Ik zie verschillende meningen langskomen over wat nu het beste te doen voor een zo laag mogelijk verbruik (beste rendement, los van of je 7x24 stookt).

Handmatig verlagen tot laagste binnenunit toerental zou "knijpen" en daarmee niet het beste rendement zijn.
ECO zou óók niet echt ECO zijn, vanwege het programma verloop bij xx-buitentemperaturen.

Wat is dan het beste om te doen? welke settingen doorvoeren? 7(8)7

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-10 22:12
BGFG schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:05:
[...]

Bij mij werd het afgeraden voor het geval dat de HWA een keer verstopt raakt, dan zou de airco het condenswater ook niet meer af kunnen voeren, behalve wanneer je zo'n Y-splitsing erop zou zetten, dan zou het overtollige water daaruit lopen (in ons geval dus de garage in, omdat de HWA door de garage loopt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
Hansieo schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:47:
Vraagje betreffende de MHI 2,5 en 3,5 ZSW -x serie.

Ik zie verschillende meningen langskomen over wat nu het beste te doen voor een zo laag mogelijk verbruik (beste rendement, los van of je 7x24 stookt).

Handmatig verlagen tot laagste binnenunit toerental zou "knijpen" en daarmee niet het beste rendement zijn.
ECO zou óók niet echt ECO zijn, vanwege het programma verloop bij xx-buitentemperaturen.

Wat is dan het beste om te doen? welke settingen doorvoeren? 7(8)7
En bij “het beste om te doen” is jouw doelstelling dus het minst aantal kwh te verbruiken per jaar bij verwarmen ?

Het is zo afhankelijk van je type woning en isolatie, gezinssamenstelling met aantal uren dat je thuis bent en hoe je dat ondersteunt met stookgedrag dat dit eigenlijk niet te zeggen is voor een ander; dat moet je eigenlijk zelf ondervinden.
Dan nog is het met die doelstelling met wisselend resultaat omdat je nog met weersinvloeden zit die invloed zullen hebben.

Knijpen zorgt ervoor dat je machine minder efficiënt kan werken dus niet heel handig, programma installeren is comfort en niet altijd wat je nodig hebt dus ook niet efficiënt. Kortom, eigen ervaring met de machine en de ervaring in je huis gaat je een hoop informatie geven hoe je met deze l/l het best kunt stoken naar jouw/jullie believen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubensp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 09:34
Kirretje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:45:
[...]

Ter referentie mijn bevindingen met recent geïnstalleerde MHI SRK 3,5 ZSw

Instelling
  • 21 graden
  • Verwarmt tot 26 graden (op voeler van binnen unit).
  • Stopt met verwarmen tot dat voeler op binnenunit 24 meet.
    Daar zit bij mij nu telkens zo'n 5 minuten tussen
Praktijk is dit zo'n 20,5 op de kamer thermostaat
Hier ongeveer dezelfde bevindingen met een MHI SRK 50 ZS-W.
Gisteren voor een uurtje op verwarmen gezet. Temperatuur ingesteld op 22 graden, AUTO mode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhS6ZA5WpMRZZunXxywOwhZZvjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yCYOJXmzMegFqSPQLslZAbYk.png?f=fotoalbum_large

De AC return temp is dus de temperatuur gemeten door de indoor MHI unit.
Als de indoor unit (AC return temp) op 24.3 uitkomt, slaat de compressor af. Zodra deze weer -1 graden zakt, hier rond 23 graden, gaat de compressor weer aan.

Nu was dit slechts een test van een klein uurtje om te kijken hoeveel de indoorunit overschiet. Mijn installateur gaf ook aan dat het "over bereiken" van de settemp gebruikelijk is, om zo door de gehele ruimte de gewenste temperatuur te behalen.

Heb nu via Home Assistant met de MHI-AC-CRTL-ESPHOME firmware de api-set-room-temperature call ingesteld om met een Aqara zigbee temperatuursensor, welke op een centrale plek in de woonkamer (zelfde als de tado) ligt, de temperatuur override te doen.

Bovenstaande grafiek/test was slechts een klein uurtje, dus geen idee of dit pendelen en overschieten van settemp ook gebeurt bij langdurig verwarmen. Maar hij pendelt dus wel 5x in een uur momenteel. Aankomend weekend schijnt het 14 graden buiten te zijn overdag met regen/bewolking. Mooie kans om te testen met/zonder externe temp sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Stokertje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:25:
[...]

Maar waarom gaat hij überhaupt verwarmen als de gemeten temperatuur boven het setpoint ligt? Dat heeft niks met overshoot door teveel vermogen te maken maar wel met een vreemde regeling en dus meer energie gebruikt dan nodig.

Even zien wat er gebeurd als het kouder word.
Gepinde post dus niet gelezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
StormRider schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:10:
Wie o Wie

Ontvochtigen zou ik je aanraden gewoon te verwarmen en je ventilatie op orde te brengen. Hier nu 55% LV. Zodra je je L/L laat ontvochtigen ben je in principe aan het koelen. Zet je hem weer uit vliegt de LV gewoon weer naar boven. Koelen is niet raadzaam als je je huis warm wil houden. Ik neem aan dat je net als bij Daikin helemaal geen temperatuur kan instellen. Hij koelt dan gewoon op heel laag niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Headshot_NL schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:41:
[...]

Ligt echt helemaal aan je situatie. Bijvoorbeeld veel ramen (op zuid) kan nu erg helpen met het opwarmen van je huis.
Hier is alles aangepakt, overal triple glas, spouwmuurisolatie, dakisolate en bodemisolatie maar zonder verwarming is het echt geen 21 graden binnen, hooguit tegen de 19.5 aan het einde van de dag. Wij hebben dan weer geen ramen op zuid, pas als er wat zon op west staat zie je de temperatuur ietsje oplopen.

Voordeel is wel dat de temperatuur bijna niet zakt als de airco even aan is geweest. Maar ondanks alle isolatie hebben wij hem al wel even "nodig" gehad om het 20/20,5 te krijgen binnen.
Heel mijn huis is 21 graden tot en met de zolder en ik heb warmtewerend HR++ glas (zon heeft dus minimale invloed) sinds een jaar met gewoon ventilatie A. Vanmiddag ramen zeker 1 uur open gehad. Vreemd dat het zover bij je afkoelt. Vanochtend laagste temperatuur 20,5 graden hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Bezzerk schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:24:
[...]

En bij “het beste om te doen” is jouw doelstelling dus het minst aantal kwh te verbruiken per jaar bij verwarmen ?

Het is zo afhankelijk van je type woning en isolatie, gezinssamenstelling met aantal uren dat je thuis bent en hoe je dat ondersteunt met stookgedrag dat dit eigenlijk niet te zeggen is voor een ander; dat moet je eigenlijk zelf ondervinden.
Dan nog is het met die doelstelling met wisselend resultaat omdat je nog met weersinvloeden zit die invloed zullen hebben.

Knijpen zorgt ervoor dat je machine minder efficiënt kan werken dus niet heel handig, programma installeren is comfort en niet altijd wat je nodig hebt dus ook niet efficiënt. Kortom, eigen ervaring met de machine en de ervaring in je huis gaat je een hoop informatie geven hoe je met deze l/l het best kunt stoken naar jouw/jullie believen :)
dank voor je informatie/toelichting.

Ik zal idd één en ander moeten gaan leren,
maar probeer een uitgangspunt te vinden waarop ik moet gaan doorborduren.

iig NIET knijpen van de FAN stand van de binnenunit... dat is mij wel duidelijk geworden.
handmatig één stand hoger? of beste gewoon Auto-FAN?
Dat zijn de dingen die ik hier nu ga filteren in dit draadje ....om uit te proberen ehhh TWEAKEN O-)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Hansieo schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:19:
[...]

iig NIET knijpen van de FAN stand van de binnenunit... dat is mij wel duidelijk geworden.
Dat zijn de dingen die ik hier nu ga filteren in dit draadje ....om uit te proberen ehhh TWEAKEN O-)
Bij de units (MHI en Daikin) waar ik een beetje gebruikerservaring mee heb is het echt het beste om de fan in de binnenunit op auto te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:08
Ik ben hier nog wat aan het kijken naar mijn meterstanden.

In vergelijking met vorig jaar zelfde maand hebben we in totaal 12kWh meer elektriciteit verbruikt volgens de meter.

Dit terwijl de shelly app voor mijn airco een verbruik van 27kWh opgeeft voor deze maand oktober.

Waar zit het verschil?
- Meet de shelly app niet correct bij lage vermogens? Bij niet verwarmen toont die 15W.
- Verbruikt mijn gasketel stiekem toch wel wat elektriciteit? 2 pompen aanwezig: 1 in de ketel van 80W snelheid kan geregeld worden door ketelsturing maar ik heb geen idee of dit effectief gebeurd en binnen welk bereik. En ook nog een pomp 35W voor de vloerverwarming.

Ik gok het redelijk hoge verbruik van de ketel. Toch wel een voordeel van een lucht/lucht warmtepomp dat je geen circulatiepompen hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
Hansieo schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:19:
[...]

Ik kon veel ervaring met gewoon cv stoken doorzetten naar de airco. Ik heb eenzelfde soort programma ingesteld als dat ik bij de cv had. Enige wijziging daar zijn de temperaturen; waar de cv bij ons bij aanwezigheid was ingesteld op 19graden, is dat bij de airco 17.5 graden (dan geeft de thermostaat van de cv vervolgens 20graden hier).

Ik gebruik een nachtverlaging van ongeveer 2 graden, dat had ik bij de cv ook ongeveer.

Al met al kennis van een paar maanden ervaring opdoen met het systeem, en in mijn geval regelmatig in de app kijken naar de temperaturen en verbruik. Ik kwam erachter dat de airco in de nacht uit niet onevenredig veel verbruik opleverde in de ochtend de boel weer warm te stoken.

Maargoed, dat is dus wel een mix van comfort i.c.m. een poging tot minimaal verbruik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 12:27
[...]

Je vergeet te melden dat je een serre hebt van 11m2 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:42:
[...]

Je vergeet te melden dat je een serre hebt van 11m2 _O-
Met een dak van kunststof platen die niet best isoleren. ;) Overigens is het oppervlak 15 m2 met glas verticaal 11m2 wat warmtewerend is.

Bij dit weer hoort een fatsoenlijk huis niet af te koelen naar 19 graden in de nacht. Zeker niet bij de isolatie maatregelen waar ik op reageerde. Dat heb ik pas als het winter is en onder de vijf graden blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-10 22:22
Wij zijn las verhuisd en zijn nu voor de woonkamer aan het kijken voor een airco voor te verwarmen,

In dit topic komt de Mitsubishi Heavy SRK/SRC 50 ZSX heel vaak voor, ik was zelf aan het kijken voor een Daikin Stylish, ik lees echter veel problemen met de Daikin en een veel hoger stroom verbruik, echter de MHI kan ik in geen enkele webshop op voorraad vinden, iemand tips welke shops het wel op voorraad hebben tegen een redelijke prijs en uiteraard wel een betrouwbare shop 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

Termy

valt er nog wat te fragge?

Maxwp schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:00:
[...]

mm ik heb iets vergelijkbaars maar dan meer tikkende.

ook als de lamellen van links naar rechts gaan dan tikt hij even in het midden en wipt de lamellen even
Dit had 1 van m'n binnenunits ook en daar zat iets niet helemaal lekker. De monteur heeft toen iets teruggebogen en toen tikte en wipte het niet meer bij door het midden gaan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-10 12:42
Cyclonic schreef op woensdag 2 november 2022 @ 00:00:
Wij zijn las verhuisd en zijn nu voor de woonkamer aan het kijken voor een airco voor te verwarmen,

In dit topic komt de Mitsubishi Heavy SRK/SRC 50 ZSX heel vaak voor, ik was zelf aan het kijken voor een Daikin Stylish, ik lees echter veel problemen met de Daikin en een veel hoger stroom verbruik, echter de MHI kan ik in geen enkele webshop op voorraad vinden, iemand tips welke shops het wel op voorraad hebben tegen een redelijke prijs en uiteraard wel een betrouwbare shop 😁
Welke problemen? Ik heb niet veel negatiefs gelezen over de Daikin Stylish.
Hier draait de 4.2 naar volle tevredenheid. Een mooie niet al te grote binnenunit, en moduleert mooi terug naar zo`n 200 W . geen gependel, ik ben er echt super tevreden mee.
Ook een prima app die energiegebruik bijhoud per 2 uur, 3 schema's in te stellen per unit.
Van wat ik gelezen heb over de MHI en Daikin zou ik zeker weer voor de Daikin kiezen.

[ Voor 9% gewijzigd door marcovandam op 02-11-2022 01:25 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Pagina: 1 ... 239 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic