Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 240 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.850 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-10 17:15
Stokertje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:44:
[...]

Dankjewel, heb het nog niet opnieuw geprobeerd omdat het erop lijkt dat ie nu anders regelt. Mogelijk heeft mijn handeling dan toch effect gehad.
Zie grafiek, hij lijkt de temperatuur nu wat meer te laten zakken, althans, aan de grafiek is te zien dat hij eerder op dit punt alweer aansloeg. Even kijken wat er gebeurd als de temperatuur verder doorzakt.

[Afbeelding]
Het is me kennelijk toch gelukt de offset voor elkaar te krijgen. In onderstaande grafiek is duidelijk te zien dat de unit nu de temperatuur 2 graden lager houd dan eerst. In beide omcirkelde gebieden stond de airco ingesteld op verwarmen 18C. De thermometer die de data voor de grafiek verzorgd geeft circa 1C te hoog aan, dat moet er nog af worden getrokken. Maar het is duidelijk dat de offset 2 graden gewijzigd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMIBwo1BIDFxWwNBrQTibKPqPQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shtubf8oh7xA9fmvim4mkNaX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-10 18:00
@AtlAntA @Bezzerk

beide dank voor het delen van jullie ervaringen... d:)b

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:18
Stokertje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:25:
[...]

Maar waarom gaat hij überhaupt verwarmen als de gemeten temperatuur boven het setpoint ligt? Dat heeft niks met overshoot door teveel vermogen te maken maar wel met een vreemde regeling en dus meer energie gebruikt dan nodig.

Even zien wat er gebeurd als het kouder word.
Dit gedrag herken ik van mijn Daikin vroeger.
Temperatuur zit net beneden zijn marge en start verwarmen maar doordat de voeler in de airco zit krijgt die ook een mep warme lucht, dan zit vervolgens boven zijn marge en valt weer uit.

Valt niks aan te doen behalve zelf de voeler verplaatsen.
Hier was het zo als de airco aanging registreerde hij de kamertemperatuur van 21 > 25 vrijwel meteen.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2022 09:03 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
mr_evil08 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:53:
[...]

Dit gedrag herken ik van mijn Daikin vroeger.
Temperatuur zit net beneden zijn marge en start verwarmen maar doordat de voeler in de airco zit krijgt die ook een mep warme lucht, dan zit vervolgens boven zijn marge en valt weer uit.

Valt niks aan te doen behalve zelf de voeler verplaatsen.
Hier was het zo als de airco aanging registreerde hij de kamertemperatuur van 21 > 25 vrijwel meteen.
Voeler verplaatsen gaat dit gedrag mijn inziens niet veranderen. Een thermostaat voor verwarmen heeft normaal gesproken een negatieve differentiatie, d.w.z. als je de thermostaat instelt op 20C en de differentiatie is 0.5 dan laat de thermostaat de ruimte temperatuur zakken tot 20-0.5=19.5 en gaat dan verwarmen, bij bereiken 20C schakelt de thermostaat weer uit en zo continu door.

Een thermostaat voor koelen werkt precies andersom, die heeft een positieve differentiatie.

De MHI gaat gewoon verwarmen als de unit 21C registreert en de thermostaat op 20C staat ingesteld. Er is dus in principe geen warmtevraag maar unit gaat toch verwarmen.

Maar goed, nu met de andere offset kan ik de kamer wel op 20C houden in plaats van 21/22 dat vinden we te hoog en zonde van de energie. De MHI staat daarbij ingesteld op 18C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Stokertje schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:15:
[...]

Voeler verplaatsen gaat dit gedrag mijn inziens niet veranderen. Een thermostaat voor verwarmen heeft normaal gesproken een negatieve differentiatie, d.w.z. als je de thermostaat instelt op 20C en de differentiatie is 0.5 dan laat de thermostaat de ruimte temperatuur zakken tot 20-0.5=19.5 en gaat dan verwarmen, bij bereiken 20C schakelt de thermostaat weer uit en zo continu door.

Een thermostaat voor koelen werkt precies andersom, die heeft een positieve differentiatie.

De MHI gaat gewoon verwarmen als de unit 21C registreert en de thermostaat op 20C staat ingesteld. Er is dus in principe geen warmtevraag maar unit gaat toch verwarmen.

Maar goed, nu met de andere offset kan ik de kamer wel op 20C houden in plaats van 21/22 dat vinden we te hoog en zonde van de energie. De MHI staat daarbij ingesteld op 18C.
maar hóe heb jij deze andere offset dan bewerkstelligd? :?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:30

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Een dergelijke toon naar elkaar is niet wat we hier willen zien :N
Misschien nog even verdiepen in .plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers ?

[ Voor 80% gewijzigd door ThinkPad op 02-11-2022 16:13 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTrax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-05-2024
Bij verwarmen moet de energie uit de buitenlucht gehaald worden, groter buitendeel heeft hier minder moeite mee.
Verder heeft de compressor een bepaald werkgebied waarin deze het beste draait.
Hoe minder ontdooicycli hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:31
Ik begreep het ook niet, het ging toch om single- vs. multi-split? Met het oog op ontdooicycli lijken meerdere single-splits mij beter dan 1 grote multi-split. Want bij elkaar hebben ze meer buitendeel. Of een single met een evengrote buitenunit als een multi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-02-2023
Vandaag hebben wij 3 airco’s laten plaatsen (woonkamer + 2x slaapkamer). De buitenunit van de airco’s op de slaapkamer staan naast de zonnepanelen op het dak. De airco van de woonkamer (5kw) heeft de buitenunit aan de voorkant van de gevel. Nu vind ik de goot van de airco erg opvallen..hebben jullie hier een tip voor om het wat minder op te laten vallen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Unrkm9RoBPnkl2JDBAILJ6RQhDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eC1mWYeAcXa4ktIJYtKbwTpz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Rickymas schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:44:
Vandaag hebben wij 3 airco’s laten plaatsen (woonkamer + 2x slaapkamer). De buitenunit van de airco’s op de slaapkamer staan naast de zonnepanelen op het dak. De airco van de woonkamer (5kw) heeft de buitenunit aan de voorkant van de gevel. Nu vind ik de goot van de airco erg opvallen..hebben jullie hier een tip voor om het wat minder op te laten vallen?

[Afbeelding]
Via je installateur hetzelfde type goot vragen maar dan in de kleur rood. Denk dat je bovenzijde van de witte dan kan verwijderen en de rode op de witte basis klikken? Dan heb je het behoorlijk in de kleur van de steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-10 14:16

[Afbeelding]
Zwarte goot nemen.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:52
@Rickymas

Er zijn goedkopere en mindere dure alternatieven dan een nieuwe goot.
Zo kun je de goot eventueel wrappen in een folie naar keuze.

Je kunt er een mooie plant voor zetten

Of je hangt er een camouflage net voor :P

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:22
loewie1984 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:04:
@Rickymas

Er zijn goedkopere en mindere dure alternatieven dan een nieuwe goot.
Zo kun je de goot eventueel wrappen in een folie naar keuze.

Je kunt er een mooie plant voor zetten

Of je hangt er een camouflage net voor :P
Of je gaat iets anders doen, Inplaats van op een stoel zitten en naar de goot kijken 🤣

Een zwarte goot valt inderdaad minder op of een klimop plant ervoor.

Tevens vind ik de airco altijd veel meer storen een mooie omkasting daarover en het ziet al 10 keer beter uit en dan valt de goot niet meer op

[ Voor 12% gewijzigd door Cyclonic op 02-11-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-06 07:34

[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik hem antraciet spuiten, of donkergroen. Maja smaken verschillen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Cyclonic schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:08:
[...]

Of je gaat iets anders doen, Inplaats van op een stoel zitten en naar de goot kijken 🤣

Een zwarte goot valt inderdaad minder op of een klimop plant ervoor.

Tevens vind ik de airco altijd veel meer storen een mooie omkasting daarover en het ziet al 10 keer beter uit en dan valt de goot niet meer op
Of je stopt met de altijd perfectionistische Nederlander te zijn en geniet van je lage energierekening. Na een jaar valt die handel helemaal niet meer op. Scheelt een boel stress. Zonnepanelen vonden mensen ook lelijk ...... totdat de energieprijzen de pan uit gingen. Over een paar jaar staat half Nederland vol met units en hangen vol met goten en kraait er geen haan meer naar. Maar ieder zijn probleem. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:27

[Afbeelding]
Ze zijn er sowieso in het bruin, heb er laatst een aangeschaft.
2 meter ging bij warmte service wel richting de 40€ tegenover 10€ voor een witte. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nischu
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-05 19:45
Deze week voor het eerst aan het verwarmen met mijn L/L warmtepomp.
De opstelling ziet er als volgt uit:
LG MU3R19.U21 + PC09SK.NSJ + PC12SK.NSJ
De 2,5kw hangt in de slaapkamer voor koeling, en de 3,5 in de woonkamer voor koeling en verwarming.

Echter een uitdaging, alles werkt goed met koeling, unit gaat langzamer draaien wanneer gewenste temp. is bereikt.
Dit doet de unit helaas niet met verwarmen, en staat gewoon volle bak 1500 Watt te verbruiken.
Gaat vervolgens uit wanneer de temp 1,5 tot 2 graag boven setpoint is, en springt weer aan als de temp. weer gezakt is naar de setpoint.

De installateur zegt dat dat een kwaal is van een Multi split opstelling...
LG heb ik ook een bericht gestuurd, hier helaas nog geen reactie op ontvangen.

Deze discussie volg ik al enig tijd, en hoop dus dat hier wellicht de kennis en ervaring zit om de unit óók met verwarmen rustiger te laten draaien wanneer setpoint in bereik is/bereikt is.

Alvast bedankt voor jullie input!! _/-\o_

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Martin7182
De buitenmuren wit schilderen _O-
Bijkomend voordeel: in de zomer hoeft de airco ook minder snel aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:53
@Rickymas mooiste is andere kleur goot. Wrappen is ook goedkoop en kan je waarschijnlijk zelf als je netjes werkt maar zal nooit zo mooi zijn als spuiten/andere kleur goot.

@MotorBeast snap je punt, maar tis niet echt een oplossing :+ sommige mensen zitten in de tuin en als die niet zo groot is, wil je toch een mooi uitzicht als je er zit :9

[ Voor 33% gewijzigd door Waah op 02-11-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Waah schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:19:
@Rickymas mooiste is andere kleur goot. Wrappen is ook goedkoop en kan je waarschijnlijk zelf als je netjes werkt maar zal nooit zo mooi zijn als spuiten/andere kleur goot.

@MotorBeast snap je punt, maar tis niet echt een oplossing :+ sommige mensen zitten in de tuin en als die niet zo groot is, wil je toch een mooi uitzicht als je er zit :9
Eeeeeeuh mijn units staan naast mijn serre op 1,5 meter van mijn terras. _O- Ik heb in het begin ook een ombouw overwogen. Blij dat ik het niet heb gedaan met 2 jaar geleden de sneeuw (loopt die ombouw in de nacht lekker vol), belemmering van de luchtflow en serieus....ik zie die dingen echt niet meer.

Komt nu waarschijnlijk aan de andere kant van het terras nog een hele grote unit voor L/W. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 02-11-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
nischu schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:10:
De 2,5kw hangt in de slaapkamer voor koeling, en de 3,5 in de woonkamer voor koeling en verwarming.

Echter een uitdaging, alles werkt goed met koeling, unit gaat langzamer draaien wanneer gewenste temp. is bereikt.
Dit doet de unit helaas niet met verwarmen, en staat gewoon volle bak 1500 Watt te verbruiken.
Gaat vervolgens uit wanneer de temp 1,5 tot 2 graag boven setpoint is, en springt weer aan als de temp. weer gezakt is naar de setpoint.

Deze discussie volg ik al enig tijd, en hoop dus dat hier wellicht de kennis en ervaring zit om de unit óók met verwarmen rustiger te laten draaien wanneer setpoint in bereik is/bereikt is.

Leuk dat je installateur je een unit met een kwaal :? verkoopt ipv of een beter merk (MHI,ME of Daikin) of gewoon 2 singles. Ik zou die even aan zijn jasje trekken. 1500Watt? :? Hier gisteravond 100Watt. 1500Watt lijkt me ook niet normaal voor een LG. Kijk even in de specs wat hij minimaal kan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 02-11-2022 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
MotorBeast schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:33:
[...]

Eeeeeeuh mijn units staan naast mijn serre op 1,5 meter van mijn terras. _O- Ik heb in het begin ook een ombouw overwogen. Blij dat ik het niet heb gedaan met 2 jaar geleden de sneeuw (loopt die ombouw in de nacht lekker vol), belemmering van de luchtflow en serieus....ik zie die dingen echt niet meer.

Komt nu waarschijnlijk aan de andere kant van het terras nog een hele grote unit voor L/W. ;)
Dat @Rickymas zich stoort aan de witte goot is toch persoonlijk.

Jij vind het geluid van de binnenunits weer hinderlijk maar zit wel graag met een buitenunit op je schoot.
Het verschil mag er wezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 15:49

[Afbeelding]
Om je idee te geven hoe zwarte goten staan, zo is het bij mij uitgevoerd.

Rechts singlesplit naar woonkamer, linker multi naar twee slaapkamers en zolder. Door die lange goot lopen de leidingen voor zowel een slaapkamer als de zolder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7TQrbnmK6ku2uOGfKzATmu1Z_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6tmk6npaKjGzo8bJQg0zsI3.jpg?f=fotoalbum_large

HODL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Ralphie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:02:
[...]

Om je idee te geven hoe zwarte goten staan, zo is het bij mij uitgevoerd.

Rechts singlesplit naar woonkamer, linker multi naar twee slaapkamers en zolder. Door die lange goot lopen de leidingen voor zowel een slaapkamer als de zolder.

[Afbeelding]
Waar ik nu naar benieuwd ben of de leidingen op verschillende punten in die lange goot ook gedragen worden met iets van steuntjes :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Headshot_NL schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:41:
[...]

Hier is alles aangepakt, overal triple glas, spouwmuurisolatie, dakisolate en bodemisolatie maar zonder verwarming is het echt geen 21 graden binnen, hooguit tegen de 19.5 aan het einde van de dag.
MotorBeast schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:41:
[...]

Heel mijn huis is 21 graden tot en met de zolder en ik heb warmtewerend HR++ glas (zon heeft dus minimale invloed) sinds een jaar met gewoon ventilatie A. Vanmiddag ramen zeker 1 uur open gehad. Vreemd dat het zover bij je afkoelt. Vanochtend laagste temperatuur 20,5 graden hier.
Volgens mij is het verschil dat @Headshot_NL niet stookt en @MotorBeast wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 15:49
elektriekert schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:04:
[...]

Waar ik nu naar benieuwd ben of de leidingen op verschillende punten in die lange goot ook gedragen worden met iets van steuntjes :Y
Ik zou het je niet durven zeggen..

HODL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:58

[Afbeelding]
Schilderen in de kleur van je kozijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:53:
[...]

Dat @Rickymas zich stoort aan de witte goot is toch persoonlijk.

Jij vind het geluid van de binnenunits weer hinderlijk maar zit wel graag met een buitenunit op je schoot.
Het verschil mag er wezen. ;)
Lezen. Ik schreef toch ook, ieder zijn probleem. ;) Ik zit niet graag met een unit op schoot. Je moet leven met de mogelijkheden die er zijn, ik ook. Geeft zoveel rust. :z

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 02-11-2022 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:04:
[...]

Die handel is zo stug dat je ze recht tegen de muur kan zetten. Bij mij liggen ze er gewoon los in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
MotorBeast schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:27:
[...]

Lezen. Ik schreef toch ook, ieder zijn probleem. ;) Ik zit niet graag met een unit op schoot. Je moet leven met de mogelijkheden die er zijn, ik ook. Geeft zoveel rust. :z
Wellicht dat ik die zin gemist heb :9
Dat van de buitenunit op schoot was natuurlijk ook een ietsiepietsie overdreven :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
MotorBeast schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:31:
[...]

Die handel is zo stug dat je ze recht tegen de muur kan zetten. Bij mij liggen ze er gewoon los in.
Ja klopt, zolang het ergens maar kan dragen voordat het op de unit zelf zit bevestigd in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:41:
[...]

Ja klopt, zolang het ergens maar kan dragen voordat het op de unit zelf zit bevestigd in ieder geval.
Hangt lekker op het gat in de muur en daarin lekker vastgepurt. Kan geen kant op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-10 19:36
nischu schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:10:

Oh welkom bij de LG Multi club, ik heb ook een MU3R19. Daar wil je eigenlijk niet bij horen maar helaas. In deze discussie heb ik elke LG multi offerte sterk ontraden maar ik kan niet op iedereen reageren.

Wat okay werkt: zet 1 van de binnenunits eerst aan, wacht 5 tot 10 minuten tot stroomverbruik terug loopt, en daarna hoort het rustig te blijven tot 3 uur na aanzetten. Nadat hij gas terug neemt kan je de 2e op fan zetten voor beetje verwarmen, maar zonder setpoint, dus kan best warm worden, of heat. Dat laatste zorgt voor een hoger wattage = sneller opwarmen, maar dus ook meer pendelen.

Je setpoint kan niet te laag zijn of hij slaat af tijdens de eerste minuten, dan bereikt hij de steady state niet. Te hoog is ook niet goed, dan gaat hij lang door op 1000W+.

Na 3 uren draaien gaat hij in oil return cycle, een soort defrost zonder dat het vriest, en daarna op max draaien. Dat werkt gewoon niet hier, dus ik zet hem altijd uit voor die tijd.

Ik verwarm nu op een tijd programma tussen 04:00 en 06:45 in de woonkamer (laatste beetje daltarief), met setpoint 20C => opwarmen tot ~22C lucht, en beton / meubels nemen in die 3 uur genoeg op om dat weer rustig af te geven gedurende de dag.

Yep, de regeling is erg crap vergeleken met een MHI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@w00key Of Daikin. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:14
Bij mij zijn ze de gevel aan het voegen en ze hebben daarvoor de buitenunit iets verplaatst. Ik wou even checken of verwarmen en koelen nog goed werkt. Bij koelen zie ik opeens dit sterren icoontje. De airco boven heeft dit niet

Kan het in de manual niet vinden. Wat zeggen de sterren naast de 27?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5phn9-rKrUuzJ1uI1FbqKhPK334=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjwsmPkTSM6Hs7my7vy3bA7h.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubensp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 09:34
Stokertje schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:15:
[...]

Top dat dit de oplossing was/is!
Vraagje; is dit met of zonder externe temp sensor? (Bijv via home assistant of een fysiek externe sensor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-10 09:37
sinds gisteren een 35zsx-wf en vandaag maar eens een dagje t ding aangezet. Heb em op een temperatuur ingesteld waarmee hij de kamertemperatuur (toon gemeten) op 20,5 houdt. Dit gaat goed.vervolgens op standje 1 voor een zacht geluid.

Wat me wel opvalt is dat de onderste klep soms verder dicht gaat om vervolgens een klein beetje koudere lucht uit te blazen. Iemand een idee hoe dit kan ? Lijkt me geen defrost en hij staat op verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
rubensp schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:01:
[...]

Top dat dit de oplossing was/is!
Vraagje; is dit met of zonder externe temp sensor? (Bijv via home assistant of een fysiek externe sensor)
Begrijp niet helemaal waar je op doelt, maar de MHI draait gewoon op zijn originele interne sensor. En de temperatuur grafiek die ik poste is van een thermometer in de woonkamer welke data upload naar tago.io (ControlCO2) dus geen data uit de MHI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-10 19:36
Daikin multi groter dan twin heeft te hoge minimum vermogen. De MHI blijft mooi laag (<1kW, 300We) en voor de echte Tweaker, die doe-het-zelf wifi module is veel beter dan die cloud only apps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
enzoronald schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:09:
sinds gisteren een 35zsx-wf en vandaag maar eens een dagje t ding aangezet. Heb em op een temperatuur ingesteld waarmee hij de kamertemperatuur (toon gemeten) op 20,5 houdt. Dit gaat goed.vervolgens op standje 1 voor een zacht geluid.

Wat me wel opvalt is dat de onderste klep soms verder dicht gaat om vervolgens een klein beetje koudere lucht uit te blazen. Iemand een idee hoe dit kan ? Lijkt me geen defrost en hij staat op verwarmen
Als de zsx zijn ingestelde temperatuur bereikt gaat de onderste klep naar horizontaal en stopt hij met verwarmen, de fan blijft dan op een hele lage fan snelheid doordraaien, denk de laagste snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
Stokertje schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:13:
[...]

Als de zsx zijn ingestelde temperatuur bereikt gaat de onderste klep naar horizontaal en stopt hij met verwarmen, de fan blijft dan op een hele lage fan snelheid doordraaien, denk de laagste snelheid.
Ja dat dacht ik ook, maar is dit dan koude lucht of gewoon lucht net zoals een ventilator zeg maar ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
enzoronald schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:15:
[...]

Ja dat dacht ik ook, maar is dit dan koude lucht of gewoon lucht net zoals een ventilator zeg maar ?
Circulatie van ruimtelucht, dus geen koude lucht. De buitenunit doet dan ook niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
Stokertje schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:19:
[...]

Circulatie van ruimtelucht, dus geen koude lucht. De buitenunit doet dan ook niks meer.
Duidelijk! Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:57
Ik wil graag ook met een Shelly 1PM het stroomverbruik meten.

Bij mijn installatie is ervoor gekozen om de airco van stroom te voorzien middels een gat achter de wandcontactdoos in de woning. Dus op deze manier:
code:
1
airco - werkschakelaar - muurkabel - wandcontactdoos

Als ik een Shelly plaats tussen muurkabel en wandcontactdoos, dan meet ik energieverbruik van zowel binnen- als buitenunit. Is dat voor het detecteren van pendelen voldoende accuraat of moet ik echt het stroomverbruik meten van de buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
banaliteit schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:25:
Ik wil graag ook met een Shelly 1PM het stroomverbruik meten.

Bij mijn installatie is ervoor gekozen om de airco van stroom te voorzien middels een gat achter de wandcontactdoos in de woning. Dus op deze manier:
code:
1
airco - werkschakelaar - muurkabel - wandcontactdoos

Als ik een Shelly plaats tussen muurkabel en wandcontactdoos, dan meet ik energieverbruik van zowel binnen- als buitenunit. Is dat voor het detecteren van pendelen voldoende accuraat of moet ik echt het stroomverbruik meten van de buitenunit?
Yep. Je binnenunit wordt gevoed door je buitenunit. Buitenunit uit/binnenunit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
Weet iemand toevallig de afmetingen van de kartonnen doos van de MXZ-2F53VF en MSZ-LN35VGV?
Ben benieuwd of dit in mijn auto past :?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-02-2023
Mijn dank is groot, ik zal alle ideeën meenemen. Ik zat er zelf aan te denken om de goot antraciet te verven (omdat de kozijnen ook in deze kleur zijn). Zwart ziet er overigens ook niet verkeerd uit!
Wij hebben een roodachtige steenkleur, ik ben van dat de goot er eerder oudbollig uit komt te zien als ik deze kleur ga toepassen op de goot..

Ik heb aankomend weekeinde een dagje vrij om te gaan experimenteren, keep you all posted👌

Waarom ik een andere kleur wil? Nou wie wilt zo’n lelijke goot aan de voorgevel?😜 verven kost nieteens 20,-

Effe foto van mijn verwarming;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw9mxxhJRF7V049lYl3zMsOQvWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBv7ZdQjI5WL0MhsyG1Y3OYZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Rickymas op 02-11-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:30

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

pentaw1nz schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:53:
Bij mij zijn ze de gevel aan het voegen en ze hebben daarvoor de buitenunit iets verplaatst. Ik wou even checken of verwarmen en koelen nog goed werkt. Bij koelen zie ik opeens dit sterren icoontje. De airco boven heeft dit niet

Kan het in de manual niet vinden. Wat zeggen de sterren naast de 27?[Afbeelding]
Wel handig om even erbij te vermelden welke airco u heeft. Toevallig aan de afstandbediening knopje "menu" gezeten? Mocht u een MHI SRK ZS hebben zie blz. 196 van de handleiding. Het wil zeggen dat de Self Cleaning modus is ingeschakeld.

[ Voor 12% gewijzigd door vdr01 op 02-11-2022 19:39 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
vdr01 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:30:
[...]

Wel handig om even erbij te vermelden welke airco u heeft. Toevallig aan de afstandbediening knopje "menu" gezeten? Mocht u een MHI SRK ZS hebben zie blz. 196 van de handleiding. Het wil zeggen dat de Self Cleaning modus is ingeschakeld.
Die heb ik inderdaad!

Ik dacht dat de self cleaning al in september was afgerond . Wellicht niet goed gedaan en staat deze nog aan.

Ik ga het resetten, dank!

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
pentaw1nz schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:54:
[...]

Die heb ik inderdaad!

Ik dacht dat de self cleaning al in september was afgerond . Wellicht niet goed gedaan en staat deze nog aan.

Ik ga het resetten, dank!
Najaarsschoonmaak. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Rickymas schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:55:
Mijn dank is groot, ik zal alle ideeën meenemen. Ik zat er zelf aan te denken om de goot antraciet te verven (omdat de kozijnen ook in deze kleur zijn). Zwart ziet er overigens ook niet verkeerd uit!
Wij hebben een roodachtige steenkleur, ik ben van dat de goot er eerder oudbollig uit komt te zien als ik deze kleur ga toepassen op de goot..

Ik heb aankomend weekeinde een dagje vrij om te gaan experimenteren, keep you all posted👌

Waarom ik een andere kleur wil? Nou wie wilt zo’n lelijke goot aan de voorgevel?😜 verven kost nieteens 20,-

Effe foto van mijn verwarming;
[Afbeelding]
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73289986

Op het woord "primer" zoeken doet ook wonderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:20
pentaw1nz schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:53:

Kan het in de manual niet vinden. Wat zeggen de sterren naast de 27?[Afbeelding]
Die sterretjes zijn volgens mij dat de unit 2 uren ventileert na het koelen om de boel te drogen in de unit. Mhi?

Zie dat het al gepost is.. te laat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
nico_09 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:57:
[...]

Die sterretjes zijn volgens mij dat de unit 2 uren ventileert na het koelen om de boel te drogen in de unit. Mhi?

Zie dat het al gepost is.. te laat :P
Er kwam bij uitschakelen wel een "2h" tekentje in beeld. Dus wellicht dat dit het toch is . Ik ga de grote handleiding er even op naslaan.
In de 38 pagina's tellende online handleiding stond het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Heb naast mn Daikin Emura 3 ook mn beide Stylish units toegevoegd aan de Daikin app. Ze missen echter allerlei functies, zoals buitenunit stil, intelligent eye, econo, etc

Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-10-2024
Cyclonic schreef op woensdag 2 november 2022 @ 00:00:
Wij zijn las verhuisd en zijn nu voor de woonkamer aan het kijken voor een airco voor te verwarmen,

In dit topic komt de Mitsubishi Heavy SRK/SRC 50 ZSX heel vaak voor, ik was zelf aan het kijken voor een Daikin Stylish, ik lees echter veel problemen met de Daikin en een veel hoger stroom verbruik, echter de MHI kan ik in geen enkele webshop op voorraad vinden, iemand tips welke shops het wel op voorraad hebben tegen een redelijke prijs en uiteraard wel een betrouwbare shop 😁
Ik had hetzelfde met mijn zoektocht naar de srk 35 zsx. Uiteindelijk ben ik toch voor de versie zonder 'x' gegaan vanwege de hogere investering versus de minimaal betere energiezuinigheid. Dit loopt pas op als het buiten -7 is. En de zsx is een stuk groter en de voorklep kantelt zo raar half open als hij aan staat.

Maar mocht je toch echt graag de 'x' willen dan kun je eens kijken bij aircoplaza zwolle. Die hebben de 35 zsx inmiddels weer op voorraad en zijn ook nog eens de voorseligste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trzema
  • Laatst online: 16-07 12:37
enzoronald schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:09:

Dan staat hij te pendelen. Dat wordt minder zodra de buitentemp onder de 12 graden wordt. Dan schakelt de buitenunit naar een lagere fan frequentie terug en kan hij verder terug moduleren. Vraag me niet waarom 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Niet de fan maar de compressor snelheid. Het staat bekend als "Heating overload protective control" en heeft volgens mij met te hoge druk te maken. Bij temperaturen onder de 4 °C gaat hij ook minder ver terug ("Heating low outdoor temperature protective control").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Martin7182 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:21:
Niet de fan maar de compressor snelheid. Het staat bekend als "Heating overload protective control" en heeft volgens mij met te hoge druk te maken. Bij temperaturen onder de 4 °C gaat hij ook minder ver terug ("Heating low outdoor temperature protective control").
De vraag is of het als storend wordt ervaren, wat is het gedrag in dit geval bij een gewone ZS ?

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Stoffa schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:30:
Heb naast mn Daikin Emura 3 ook mn beide Stylish units toegevoegd aan de Daikin app. Ze missen echter allerlei functies, zoals buitenunit stil, intelligent eye, econo, etc

Herkent iemand dit?
Ik gebruik nog steeds de oude app (wil geen cloud en API behouden) en daar zit het ook niet in. Mis het overigens ook niet want die functies gebruik ik allemaal niet. Aan/uit, koel/verwarmen en temperatuur gebruik ik. De rest nooit. Meestal gebruik ik de app ook niet maar Domoticz waar die functies ook niet in zitten omdat het ook door de API niet meegestuurd wordt. Cloud zal het dus waarschijnlijk ook niet supporten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

Termy

valt er nog wat te fragge?

Stoffa schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:30:

Herkent iemand dit?
Mijn perfera's hebben wel econo en buiten stil in ONECTA, behalve dat buiten stil op mijn type (FTXM-R) alleen via de afstandbediening kan, dat geldt ook voor de CTXMR, ATXM-R, FVXM-A en CVXM-A. Alleen intelligent eye zie ik helemaal niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Ik snap die functie "buitenunit stil" ook niet zo. Op zich handig voor als je een keer snachts iets wilt doen als de buren slapen ofzo, maar wat gebeurt er als airco 1 op "buiten stil" staat, en airco 2 heeft die functie überhaupt niet maar gaat ook aan? (Multisplit)

Is dan 1 leidend? Of 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ruidasilva schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:41:
[...]

De vraag is of het als storend wordt ervaren, wat is het gedrag in dit geval bij een gewone ZS ?
Precies. Misschien is de warmtevraag onder de 4 °C sowieso boven het minimum van de airco. De ZS heeft niet het eerste effect (hoger minimum onder de 11 °C). Dat wordt hier op het forum als pluspunt gezien, maar klopt dat wel? Misschien is pendelen voor de unit beter dan waar de beveiliging voor dient. Dit moet je dan nog wel afwegen tegen het comfort (persoonlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
pfff.. ik kom even niet verder.. :$

Ik heb nu dus een MHI 35ZS-X Wifi
en de app op mijn Samsung Tab7+

Als ik de App start kom ik in het "zoek in niet geregistreerde airco's" menu
en ik zou daar (?) de airco's dichtbij verwachten.
Verwachten, want wat ik ook doe, ik zie niets op-ploppen van units waar ik uit kan kiezen.

Op de afstandbediening heb ik (volgens blz 33 handleiding installatie) de draadloze LAN op ON gezet (menu>In>ON)

Ook als ik de binnenunit OFF/ON schakel, plopt er niets op...

Wát zie ik over het hoofdje?

tia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
weet niet 100% zeker meer - maar dubbelcheck....je hebt wel eerst een account aangemaakt? meen mij te herinneren dat je ook op 'zoek niet geregistreerde airco's" kan klikken zonder dat je bent ingelogd etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
yep, heb een account aangemaakt, en ook ingelogged... :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 21:43
Als je hem alleen hebt aangezet denk ik dat je nog wat stappen mist als in verbinden met je netwerk via WPS of handmatig invoeren ssid/ww via zijn acces point ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitjr02
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-11-2024
Voor de mensen die bijv (ook) 3/4 airco's hebben hangen thuis (en geen CV meer aanzetten):
- zetten jullie in de winter de binnendeuren open en alle airco's op verwarmen?

Wij hebben nu een unit in de woonkamer + in 2 (vd3) slaapkamers boven.
In de badkamer en hal/toilet logischerwijs niet > daar wordt het fris neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
AirJonn schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:18:
Als je hem alleen hebt aangezet denk ik dat je nog wat stappen mist als in verbinden met je netwerk via WPS of handmatig invoeren ssid/ww via zijn acces point ?
Die hoopte ik ook ergens te krijgen...

welke procedure moet ik daarvoor volgen? in de App toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 21:43
Hansieo schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:20:
[...]

Die hoopte ik ook ergens te krijgen...

welke procedure moet ik daarvoor volgen? in de App toch?
Nee dat zit ervoor nog. Hier staat het wel vanaf pagina 28 met wps of daarna handmatig via AP. Zodra wps gelukt is of je op zijn AP verbonden bent kan je verder met de app

[ Voor 8% gewijzigd door AirJonn op 03-11-2022 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-10 12:42
smitjr02 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:20:
Voor de mensen die bijv (ook) 3/4 airco's hebben hangen thuis (en geen CV meer aanzetten):
- zetten jullie in de winter de binnendeuren open en alle airco's op verwarmen?

Wij hebben nu een unit in de woonkamer + in 2 (vd3) slaapkamers boven.
In de badkamer en hal/toilet logischerwijs niet > daar wordt het fris neem ik aan?
Ik heb 1 unit op de overloop boven, en met alle deuren open wordt de hele 1e verdieping comfortabel warm. Als ze in een kamer hangen zal het effect iets minder zijn denk ik.
De deur naar de hal beneden hou ik dicht tot nu toe, misschien zet ik die bij kouder weer op een kier voor hal en toilet.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:21
Weet iemand hoe ik de COP bij een bepaalde buitentemperatuur kan achterhalen van de Daikin 3MXM68?

Ik zie in de specificaties alleen een SCOP staan, is er een terugrekenfactor die het opsplitst in COP per buitentemperatuur?

Verder heb ik deze gevonden: http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN17.pdf Daarin zie je - afhankelijk van welke binnenunits er op zijn aangesloten - het min/nom/max stroomverbruik en min/nom/max warmtecapaciteit (zelfs uitgesplitst per kamer), daaruit is heel makkelijk een COP te berekenen, maar die tabellen zijn alleen voor 6 graden buiten, 20 graden binnen. Ik wil weten wat het doet als de temperatuur verder zakt...

Wat je precies op de buitenunit aansluit en of hij op min of max draait maakt wel echt veel verschil. Wij hebben 2.0, 2.5 en 5.0 kW binnenunits, de COP wisselt van 3,08 (alleen 5.0 kW op nominaal vermogen) tot 5,02 (alle drie tegelijk aan op min vermogen).

[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 03-11-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
AirJonn schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:22:
[...]

Nee dat zit ervoor nog. Hier staat het wel vanaf pagina 28 met wps of daarna handmatig via AP. Zodra wps gelukt is of je op zijn AP verbonden bent kan je verder met de app
neem aan dat er in die ZSX dezelfde wifi module zit ingebouwd als optioneel beschikbaar voor de gewone "ZS". Volgens mij moet je die module even "resetten / ik vind modus" zetten.

ik heb het middels deze handleiding gedaan vanaf pagina 8. Volgens mij heb ik via mn smartphone eerst "ingelogd" op de wifi module zelf als zijnde wifi netwerk - daarna verscheen deze pas in de app.

https://cdn.webshopapp.co...nstallatiehandleiding.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Kirretje op 03-11-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-10 17:44

Cybje

First Post!

pirke schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:48:
Weet iemand hoe ik de COP bij een bepaalde buitentemperatuur kan achterhalen van de Daikin 3MXM68?
Ik heb de Heating Capacity tables uit dit document gebruikt: http://www.icglimited.co....0-%20Technical%20Data.pdf

Van een aantal buitentemperaturen (zoals -5 en -10 graden Celsius) en binnen temperaturen (zoals 18 en 20 graden Celsius) staat er dan hoeveel kW hij levert en hoeveel kW hij opneemt. Dus dan kun je de COP uitrekenen. Voor tussenliggende temperaturen zal het dan grofweg in het midden liggen van 2 opties uit die tabel.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Cybje schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:02:
[...]

Ik heb de Heating Capacity tables uit dit document gebruikt: http://www.icglimited.co....0-%20Technical%20Data.pdf

Van een aantal buitentemperaturen (zoals -5 en -10 graden Celsius) en binnen temperaturen (zoals 18 en 20 graden Celsius) staat er dan hoeveel kW hij levert en hoeveel kW hij opneemt. Dus dan kun je de COP uitrekenen. Voor tussenliggende temperaturen zal het dan grofweg in het midden liggen van 2 opties uit die tabel.
Ah, dank! De uitgebreide versie van het document dat ik al had, zeer fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
pirke schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:48:

Ik zie in de specificaties alleen een SCOP staan, is er een terugrekenfactor die het opsplitst in COP per buitentemperatuur?

Verder heb ik deze gevonden: http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN17.pdf Daarin zie je - afhankelijk van welke binnenunits er op zijn aangesloten - het min/nom/max stroomverbruik en min/nom/max warmtecapaciteit (zelfs uitgesplitst per kamer), daaruit is heel makkelijk een COP te berekenen, maar die tabellen zijn alleen voor 6 graden buiten, 20 graden binnen. Ik wil weten wat het doet als de temperatuur verder zakt...

Wat je precies op de buitenunit aansluit en of hij op min of max draait maakt wel echt veel verschil. Wij hebben 2.0, 2.5 en 5.0 kW binnenunits, de COP wisselt van 3,08 (alleen 5.0 kW op nominaal vermogen) tot 5,02 (alle drie tegelijk aan op min vermogen).
Eurovent is de plek waar je dat kunt vinden. Inderdaad afhankelijk van de gebruikte binnenunits
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201925034
Dit is als voorbeeld met 2x een 3.5kw aangesloten

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:57
marcovandam schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:45:
[...]

Ik heb 1 unit op de overloop boven, en met alle deuren open wordt de hele 1e verdieping comfortabel warm. Als ze in een kamer hangen zal het effect iets minder zijn denk ik.
De deur naar de hal beneden hou ik dicht tot nu toe, misschien zet ik die bij kouder weer op een kier voor hal en toilet.
Ik zag in jouw eerdere posts de layout van jouw overloop en de plaatsing tussen de deurkozijnen. Wordt het echt goed warm in alle kamers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Cybje schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:02:
[...]

Ah, dit is een document van de 3MXM-M, ik heb een 3MXM-N (3MXM68N9), het zijn ook andere getallen die erin staan vergeleken met wat ik eerder vond, scheelt zo'n 10% (de -M is blijkbaar efficiënter).

EDIT

Bij nader inzien: de getallen in het document wat ik zag staan gaan uit van 20 graden binnen, 6 graden buiten. Die getallen komen echter exact overeen met de getallen uit jouw document voor de situatie 21 graden binnen, 0 graden buiten. En dan de "max" kolom ipv de "min" of "nom": "max" is het meest onzuinig in bijna alle gevallen, scheelt zomaar 30% tov "min". Beetje vreemd dat het blijkbaar een exacte match is op de getallen maar een mismatch op de condities...

Anyway, ik heb in ieder geval nu een manier om het omslagpunt in buitentemperatuur te berekenen tov CV ketel, dit overzicht is goed genoeg.

[ Voor 25% gewijzigd door pirke op 03-11-2022 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
banaliteit schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:43:
[...]

Ik zag in jouw eerdere posts de layout van jouw overloop en de plaatsing tussen de deurkozijnen. Wordt het echt goed warm in alle kamers?
Ik heb toevallig gisterenavond alles nog eens gemeten. Start temperatuur was ongeveer 18.5 overal. Set point van de Airco op 19 graden. Het is een Daikin Perfera 3.5 kW.
Hij stond vanaf 16.00 aan, meting was 19.30.

Alle kamers inclusief de badkamer waren tussen de 20 en 21 graden. Om de kamers achter de airco beter mee te nemen zet ik de badkamerdeur open zodat de lucht daartegen kaatst naar achter.

Het is natuurlijk nog niet echt koud nu, dus ik weet nog niet zeker of het met vorst ook goed gaat. Maar ik heb daar wel vertrouwen in.

Het verbruik van 16.00 tot 21.30 was 2.3 kWh.
Ik verlies wel veel warmte naar de zolder boven door een open trapgat, ik ga daar vanavond een gordijn hangen om dat wat te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-10 17:44

Cybje

First Post!

pirke schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:47:
[...]

Ah, dit is een document van de 3MXM-M, ik heb een 3MXM-N (3MXM68N9), het zijn ook andere getallen die erin staan vergeleken met wat ik eerder vond, scheelt zo'n 10% (de -M is blijkbaar efficiënter).

EDIT

Bij nader inzien: de getallen in het document wat ik zag staan gaan uit van 20 graden binnen, 6 graden buiten. Die getallen komen echter exact overeen met de getallen uit jouw document voor de situatie 21 graden binnen, 0 graden buiten. En dan de "max" kolom ipv de "min" of "nom": "max" is het meest onzuinig in bijna alle gevallen, scheelt zomaar 30% tov "min". Beetje vreemd dat het blijkbaar een exacte match is op de getallen maar een mismatch op de condities...

Anyway, ik heb in ieder geval nu een manier om het omslagpunt in buitentemperatuur te berekenen tov CV ketel, dit overzicht is goed genoeg.
Ik vraag me wel af wat het verschil is tussen die 2 modellen. Misschien verschillende markten (bijv. zeer koud klimaat zoals Noorwegen vs Nederlands klimaat). Het is ook wel lastig om goede informatie te vinden van Daikin vind ik.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-10 16:46
Gisterenavond voor het eerst weer eens een df gekregen bij mijn Carrier, hoewel het toch nog een graadje of 12 was ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
Trzema schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:09:
[...]

Dan staat hij te pendelen. Dat wordt minder zodra de buitentemp onder de 12 graden wordt. Dan schakelt de buitenunit naar een lagere fan frequentie terug en kan hij verder terug moduleren. Vraag me niet waarom 8)7
Oh dus wel pendelen? Iemand hierboven geeft aan dat het komt omdat hij de temperatuur bereikt heeft. Dat lijkt me ook logisch want even later (15 min ofzo) gaat ie weer verder open en verwarmen.
Kan t ook te maken hebben dat ik de fanstand op 1 heb staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@AirJonn @Kirretje

Beide hartelijk dank voor jullie input.

Airjohn: de manual via jouw link is héél wat uitgebreider dan de mijne, ontvangen bij de units.
. dank voor de link _/-\o_

Kirretje, ook jouw manual heb ik wat aan, en zie dat dit een manual is voor digene die apart de WiFi gaan/moeten toevoegen.

In mijn geval zit de Wifi er af fabriek in.. (niet zien zitten tijdens ophangen door monteur, maar geloof het direct)

Ik ging er (foutief?) vanuit dat als ik op de remote "LAN ON" optie aanzet,
dat de interne wifi dan "aan" zou gaan... maar dus verkeerde conclusie ?
(zo staat het wél omschreven in het kleine manual)

Zodra ik weer thuis ben ga ik verder met pielen... (houd mijn oude hersentjes lekker actief.. _O- )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Cybje schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:07:
[...]

Ik vraag me wel af wat het verschil is tussen die 2 modellen. Misschien verschillende markten (bijv. zeer koud klimaat zoals Noorwegen vs Nederlands klimaat). Het is ook wel lastig om goede informatie te vinden van Daikin vind ik.
Afmetingen volgens het eerste specificatie overzicht... de -M is 868 breed en 320 diep, de -N is 958 breed en 340 diep.

Alle andere specificaties (hoogte, gewicht, compressor, fan, etc) zijn hetzelfde.

Echter kijk je naar de dimensional drawings dan zijn ze allebei 868 breed, met 90 voor de aansluitkast, 868+90=958.... oftewel waarschijnlijk zijn ze identiek :)

Het verschil in tabellen: ik gok dat jouw tabel correct is, en dat de tabel in het -N document van mij uitgaat van de standaardconditie (zwart omlijnd bij jou) van 21 binnen, 0 buiten, en dat de beschrijving die zegt 20 binnen, 6 buiten gewoon een foutje is.

[ Voor 15% gewijzigd door pirke op 03-11-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-10 16:42
marcovandam schreef op woensdag 2 november 2022 @ 00:54:
Welke problemen? Ik heb niet veel negatiefs gelezen over de Daikin Stylish.
Hier draait de 4.2 naar volle tevredenheid. Een mooie niet al te grote binnenunit, en moduleert mooi terug naar zo`n 200 W . geen gependel, ik ben er echt super tevreden mee.
Hoe draait zo'n Stylish 4.2 kW op 200 watt? Als ik de brochure van Daikin bekijk zegt die dat het minimale vermogen 1.7 kW is. Of is "fluisterstil" nog een lager vermogen dat daar niet in staat? Enig idee waar ik die echte minimumwaarden wel kan vinden?

edit: of heb je het over 200 W elektrisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somejan
mr_evil08 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:32:
[...]

Staat in de installateurshandleiding, op de buitenunit zit vaak een jumper die je door kan knippen echter niet doen want daarmee kan je nooit meer koelen of verwarmen (afhankelijk welke je doorknipt).
Als het een jumper is kan je er toch weer een draadje tussen zetten / solderen als je het energielabel binnen hebt? })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
somejan schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:27:
[...]

Hoe draait zo'n Stylish 4.2 kW op 200 watt? Als ik de brochure van Daikin bekijk zegt die dat het minimale vermogen 1.7 kW is. Of is "fluisterstil" nog een lager vermogen dat daar niet in staat? Enig idee waar ik die echte minimumwaarden wel kan vinden?

edit: of heb je het over 200 W elektrisch?
In de app kan ik het verbruik zien, dat is zo rond de 200 a 250 watt gemiddeld nu, opgenomen vermogen.
Fanstand staat op auto, verder geen verlagingen ingesteld.

[ Voor 4% gewijzigd door marcovandam op 03-11-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
Ik ben me ook aan het orienteren op een airco voor verwarming, en ik zat vooral te kijken naar de Daikin Ururu Sarara aangezien die de hoogste SCOP heeft. Volgende vraag welk vermogen, 2.5, 3.5 of 5 kW. Mijn gedachte was liefst zo hoog mogelijk om zo veel mogelijk uit die warmtepomp te halen in de winter (in een niet super geisoleerd huis) voordat ik de CV aan moet zetten, en liefst zo laag mogelijk minimaal vermogen om pendelen te voorkomen.

Nu zat ik de data books van die unit door te kijken wat de verschillen zijn, en het blijkt dat alle 3 de vermogens exact hetzelfde compressormodel, fanmodellen, fanmotors, en warmtewisselaarspecificaties hebben, en alle fysische eigenschapen identiek zijn. Alleen de fan toerentallen en bijbehorende vermogens verschillen. Zit Daikin ons nou gewoon op te lichten te "markt segmenteren" met één model dat softwarematig hoger of lager geklokt wordt?! :( Weet iemand of dit zo is en of dat gebruikelijk is in de airco markt? En waar kan ik de 2.5kW variant vinden/overklokken met een standje extra hoog zodat ie hetzelfde max vermogen heeft als de 5 kw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:51
somejan schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:09:
Ik ben me ook aan het orienteren op een airco voor verwarming, en ik zat vooral te kijken naar de Daikin Ururu Sarara aangezien die de hoogste SCOP heeft. Volgende vraag welk vermogen, 2.5, 3.5 of 5 kW. Mijn gedachte was liefst zo hoog mogelijk om zo veel mogelijk uit die warmtepomp te halen in de winter (in een niet super geisoleerd huis) voordat ik de CV aan moet zetten, en liefst zo laag mogelijk minimaal vermogen om pendelen te voorkomen.

Nu zat ik de data books van die unit door te kijken wat de verschillen zijn, en het blijkt dat alle 3 de vermogens exact hetzelfde compressormodel, fanmodellen, fanmotors, en warmtewisselaarspecificaties hebben, en alle fysische eigenschapen identiek zijn. Alleen de fan toerentallen en bijbehorende vermogens verschillen. Zit Daikin ons nou gewoon op te lichten te "markt segmenteren" met één model dat softwarematig hoger of lager geklokt wordt?! :( Weet iemand of dit zo is en of dat gebruikelijk is in de airco markt? En waar kan ik de 2.5kW variant vinden/overklokken met een standje extra hoog zodat ie hetzelfde max vermogen heeft als de 5 kw?
Lees dit topic door voor ervaringen over de Ururu Sarara. Technisch hoogstandje, maar voldoende redenen om toch ander model te overwegen. Afhankelijk van wat precies je wensen zijn.

m.b.t. je verontwaardiging dat Daikin verschillende vermogens uit dezelfde hardware haalt. Ja dat is zeer gebruikelijk. Dat noemen we economische efficiëntie. Zie ook mijn post eerder hierover.
M_AW in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Het is dus dezelfde hardware, maar door een 2,5kW zelf te gaan overklokken ga je geen 5kW maken, omdat niet de gehele verdamper en / of condensor gebruikt wordt.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:43
somejan schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:09:

jeetje wat een onderzoek maar weet je ook wat deze ururu kost? zeker nu op dit moment
vraag me af je hebt toch ook een plafond in 2023? dan is gebruik van gas toch goedkoper dan de l/l warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Maxwp schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:45:
[...]

jeetje wat een onderzoek maar weet je ook wat deze ururu kost? zeker nu op dit moment
vraag me af je hebt toch ook een plafond in 2023? dan is gebruik van gas toch goedkoper dan de l/l warmtepomp.
Break-even punt ligt bij een COP van 2,59 uitgaande van CV ketel rendement van 96% op de bovenwaarde (107% onderwaarde) en dat je niet boven het prijsplafond uit komt qua hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

pirke schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:04:
[...]

Break-even punt ligt bij een COP van 2,59 uitgaande van CV ketel rendement van 96% op de bovenwaarde (107% onderwaarde) en dat je niet boven het prijsplafond uit komt qua hoeveelheid.
Theoretisch wel. Maar met L/L heb je minder aanloop nodig en kan je sneller per ruimte verwarmen.
Het weer dat we nu hebben is voor mijn gevoel wel een sweet spot voor de airco's. Mijn Daikins staan op power cap van 60% en eco mode.
Vorige winter toen het vroor en sneeuwde had hij het hier veel zwaarder. Ik weet eerlijk gezegd niet of gas toen handiger was geweest.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:22
Sinds gister wil onze multisplit niet meer, het gaat om een Daikin FTXS 25k en 35k binnenunit met buitenunit 2MXS40H3V1B. Even de foutcode opgezocht via de afstandbediening en geeft code H6 door.

Dat betekent volgens de manual "Operation halt due to faulty position detection sensor"
Nu zegt mij dit niet zoveel en Google ben ik jammer genoeg ook niet veel wijzer van geworden.

De compressor start niet door en dat heeft waarschijnlijk iets te maken met een sensor of andere randzaken.
Het systeem is in 2015 geinstalleerd en heeft tot voorkort nog prima gewerkt

Ik hoop erop dat iemand hier wat meer kan vertellen en wellicht tips heeft voor verdere diagnose.

Mocht dat niets opleveren zoek ik aanbevelingen van experts in omgeving Den Haag.
Hopelijk valt het nog te repareren voor een schappelijk bedrag. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
somejan schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:44:
[...]

Als het een jumper is kan je er toch weer een draadje tussen zetten / solderen als je het energielabel binnen hebt? })
Er brand iets door op de printplaat of geen idee hoe ze dat gedaan hebben.
Ook al zou je dat herstellen gaat niet werken het is permanent.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-10 23:04
PVG555 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:47:
Sinds gister wil onze multisplit niet meer, het gaat om een Daikin FTXS 25k en 35k binnenunit met buitenunit 2MXS40H3V1B. Even de foutcode opgezocht via de afstandbediening en geeft code H6 door.

Dat betekent volgens de manual "Operation halt due to faulty position detection sensor"
Nu zegt mij dit niet zoveel en Google ben ik jammer genoeg ook niet veel wijzer van geworden.

De compressor start niet door en dat heeft waarschijnlijk iets te maken met een sensor of andere randzaken.
Het systeem is in 2015 geinstalleerd en heeft tot voorkort nog prima gewerkt

Ik hoop erop dat iemand hier wat meer kan vertellen en wellicht tips heeft voor verdere diagnose.

Mocht dat niets opleveren zoek ik aanbevelingen van experts in omgeving Den Haag.
Hopelijk valt het nog te repareren voor een schappelijk bedrag. :?
Heb je al de spanning van de hele unit erafgehaald voor ongeveer 3 minuten.
Meestal de beste reset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
mwk schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:37:
[...]

Theoretisch wel. Maar met L/L heb je minder aanloop nodig en kan je sneller per ruimte verwarmen.
Het weer dat we nu hebben is voor mijn gevoel wel een sweet spot voor de airco's. Mijn Daikins staan op power cap van 60% en eco mode.
Vorige winter toen het vroor en sneeuwde had hij het hier veel zwaarder. Ik weet eerlijk gezegd niet of gas toen handiger was geweest.
Volgens mij ga ik ook wel een stuk zuiniger zijn dan de verwachtte 1 op 2 verhouding M3-kWh
Oktober was wel iets warmer dan vorig jaar, en ik ben toch wel een stuk bewuster gaan verwarmen nu.
Maar toch scheelt het wel veel, vorig jaar oktober 90 M3 voor verwarmen, dit jaar 60 kWh verbruikt met de airco`s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:22
Chninkel schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:52:
[...]

Heb je al de spanning van de hele unit erafgehaald voor ongeveer 3 minuten.
Meestal de beste reset.
Eerst een minuut of 5 en later een aantal uur, helaas geen geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
marcovandam schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:01:
[...]

Volgens mij ga ik ook wel een stuk zuiniger zijn dan de verwachtte 1 op 2 verhouding M3-kWh
Oktober was wel iets warmer dan vorig jaar, en ik ben toch wel een stuk bewuster gaan verwarmen nu.
Maar toch scheelt het wel veel, vorig jaar oktober 90 M3 voor verwarmen, dit jaar 60 kWh verbruikt met de airco`s.
Oktober 2021: 11.6 °C gemiddeld.
Oktober 2022: 13.1 °C gemiddeld.
1.5 graad kan natuurlijk makkelijk het verschil maken tussen wel of niet stoken. Wij stookten vorig jaar oktober ~10 m3 en dit najaar nog praktisch niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somejan
Maxwp schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:45:
[...]

Niet zolang ik veel overproductie van mijn PV heb. Met die hoge SCOP van sommige l/l warmtepompen zou dat genoeg moeten zijn om het huidige gasgebruik te dekken, ware het niet dat ik dan wel meerdere airco's door het huis heen moet hangen wat nu nog niet in de planning zit. Als ik toch de moeite ga doen om een airco te regelen dan liever gelijk goed, en dan wordt het duurder ja. Maar misschien verdien ik het wel weer terug met die hoge SCOP van de ururu, afhankelijk van wat de energieprijzen doen.
M_AW schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:16:
[...]

Lees dit topic door voor ervaringen over de Ururu Sarara. Technisch hoogstandje, maar voldoende redenen om toch ander model te overwegen. Afhankelijk van wat precies je wensen zijn.
Dat zal ik nog eens doen. Prijs ben ik van op de hoogte, maar dat het gewoon werkt zonder omkijken is ook belangrijk. Bedankt voor de tip.
m.b.t. je verontwaardiging dat Daikin verschillende vermogens uit dezelfde hardware haalt. Ja dat is zeer gebruikelijk. Dat noemen we economische efficiëntie. Zie ook mijn post eerder hierover.
M_AW in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Het is dus dezelfde hardware, maar door een 2,5kW zelf te gaan overklokken ga je geen 5kW maken, omdat niet de gehele verdamper en / of condensor gebruikt wordt.
edit na je gelinkte post ook gelezen te hebben (ja had ik eerst moeten doen 8)7)

Er worden bij die LG waar je het over gevraagd hebt (welke was dat?) dus bochtjes in de wisselaars niet aangesloten bij de kleinere modellen. Ik vraag me af of dat bij die Ururu ook zo is, mede omdat er behoorlijke verschillen in SCOP zitten tussen de verschillende vermogens (SCOP 5.9/5.73/5.5 voor 2.5/3.5/5.0 kW modellen). Bij iig de LG ThermaV zijn de verschillen in COP/SCOP tussen de vermogensstappen op de meeste plekken 0 of heel klein.

De specificaties van de Ururu hebben het over het aantal rows en stages in de warmtewisselaars. Ik moet zeggen dat ik niet precies snap wat die getallen betekenen maar het lijkt me dat als je een deel van de warmtewisselaar niet aan sluit, die specificaties ook anders zijn. Dus ik vermoed toch dat in het geval van de ururu de hardware helemaal identiek is.

En blijft staan dat al zou je de 2.5kW niet kunnen overklokken naar 5kW, dat zou je nog wel de 5kW moeten kunnen onderklokken naar hetzelfde minimum vermogen en geluidsproductie als de 2.5kW kan, met minimaal dezelfde efficientie.

[ Voor 21% gewijzigd door somejan op 03-11-2022 22:24 . Reden: Beter lezen ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henk_vanhetgas
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-12-2022
banaliteit schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:43:
[...]

Wij hebben voor de 1ste etage eenzelfde constructie bedacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEEzPMUmjPdttRzCB3mCjFKMJU8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zNNWlQMEbWXqMnfaSqkCHwfg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2RpVO57UcH_L7K4vsxh9rlwnTk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gbaoIXN51ASkSd3XVKGUYz8I.jpg?f=user_large

De binnenunit (perfera 3,5 kwh) hangt boven de badkamerdeur, met alle deuren kunnen we de hele etage verwarmen en koelen wat perfect gewerkt heeft deze zomer.

Wel heb ik voor het trappengat 2 schuifdeuren gemaakt. Bij de eerste testen was de temperatuur in de kamer lekker maar in het halletje beneden begon het te vriezen :( en met verwarmen verdwijnt heel veel warmte naar de zolder. Uitvoering van de deuren: storemax r20 met 3 wieltjes per deur van 1x2 meter 18mm MDF. Huis is uit 1991, in 2021 glas vervangen door HR++ en voorzien van rolluiken. spouw is tijdens de bouw geïsoleerd met glaswol en niet na geïsoleerd. Tot op heden hebben we de etage niet hoeven te verwarmen, temperatuur is nog niet beneden de 18,5 graad geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
somejan schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:01:
[...]

Als ik toch de moeite ga doen om een airco te regelen dan liever gelijk goed, en dan wordt het duurder ja. Maar misschien verdien ik het wel weer terug met die hoge SCOP van de ururu, afhankelijk van wat de energieprijzen doen.
Dat is inderdaad vrij waarschijnlijk, zelfs met prijzen van vorig jaar. Bovendien heb je de 'zekerheid' van eenmalig hoge aanschafkosten tegenover de onzekerheid van de energieprijzen de komende tien a vijftien jaar. Je kunt niet meer verliezen dan X maar wel een veelvoud van X verdienen.
Pagina: 1 ... 240 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic