Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 241 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.845 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:17
Ik zit te twijfelen tussen een LG PC12SK 3.5 kW en een Mitsubishi Heavy SRK35ZS-W 3.5 kW voor de woonkamer. Het is de bedoeling om hiermee ook te gaan verwarmen.

De LG heeft een temperatuur weergave wat ik kwa uitstraling wel mooi vind. Dat heeft de Mitsubishi niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LD4tPbMF_R-0-z8JVnHr8pU7Ykw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZIlQDGGadhKrrTG1qgm8UJmy.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:20
PVG555 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:47:
Sinds gister wil onze multisplit niet meer, het gaat om een Daikin FTXS 25k en 35k binnenunit met buitenunit 2MXS40H3V1B. Even de foutcode opgezocht via de afstandbediening en geeft code H6 door.

Dat betekent volgens de manual "Operation halt due to faulty position detection sensor"
Nu zegt mij dit niet zoveel en Google ben ik jammer genoeg ook niet veel wijzer van geworden.

De compressor start niet door en dat heeft waarschijnlijk iets te maken met een sensor of andere randzaken.
Het systeem is in 2015 geinstalleerd en heeft tot voorkort nog prima gewerkt

Ik hoop erop dat iemand hier wat meer kan vertellen en wellicht tips heeft voor verdere diagnose.

Mocht dat niets opleveren zoek ik aanbevelingen van experts in omgeving Den Haag.
Hopelijk valt het nog te repareren voor een schappelijk bedrag. :?
Op YouTube staan wel video’s met h6 foutcodes. Ik denk als je dat zo ziet je beter een monteur kan laten komen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSlayZ
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-08 08:44
Sinds vorige week 2 lg 5kw single split units. Ze werken alle 2 een hele week perfect. Nu gisteren in de avond valt er plots 1 van de 2 binnenunit's uit en ik kan hem niet meer opstarten.
Er is geen probleem met de stroom want die heb ik gemeten aan de binnenunit.
Ik veronderstel dat ik gwn een 'slechte' binnenunit gekregen heb.
Iemand die hier hetzelfde al eens heeft meegemaakt en een oplossing weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-10 12:42
qwasd schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 00:20:
Ik zit te twijfelen tussen een LG PC12SK 3.5 kW en een Mitsubishi Heavy SRK35ZS-W 3.5 kW voor de woonkamer. Het is de bedoeling om hiermee ook te gaan verwarmen.

De LG heeft een temperatuur weergave wat ik kwa uitstraling wel mooi vind. Dat heeft de Mitsubishi niet?

[Afbeelding]
Als je dit forum doorzoekt op LG zie toch wel wat mindere ervaringen, zeker met verwarmen. Maar dat is wel voornamelijk bij multisplit geloof ik.
Ik zou me niet laten leiden door zo`n gadget bij de keuze, zet alle belangrijke specs zoals geluid, rendement, min vermogen eens goed naast elkaar, natuurlijk is het uiterlijk ook wel belangrijk vooral voor de acceptatie thuis :) maar niet ten koste van hoger geluid en rendement lijkt me.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trzema
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-07 12:37
enzoronald schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:14:
[...]

Oh dus wel pendelen? Iemand hierboven geeft aan dat het komt omdat hij de temperatuur bereikt heeft. Dat lijkt me ook logisch want even later (15 min ofzo) gaat ie weer verder open en verwarmen.
Kan t ook te maken hebben dat ik de fanstand op 1 heb staan?
Tja wat is pendelen? Als de omgeving minder warmte verliest dan het minimale vermogen van de airco moet de airco wel uit gaan om een sauna te voorkomen. Ik classificeer dat als pendelen (aan..uit..aan..uit om de gewenste temp te handhaven). Een ander wellicht niet.

Draai hier nog niet zo lang met een airco maar ik heb nog geen duidelijk pendel verschil ontdekt tussen fanstand auto en minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitjr02
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-11-2024
marcovandam schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:45:
[...]

Ik heb 1 unit op de overloop boven, en met alle deuren open wordt de hele 1e verdieping comfortabel warm. Als ze in een kamer hangen zal het effect iets minder zijn denk ik.
De deur naar de hal beneden hou ik dicht tot nu toe, misschien zet ik die bij kouder weer op een kier voor hal en toilet.
Bedankt!

Ik denk er inderdaad over om 1 unit op de bovenverdieping aan te zetten om een lage/comfort temperatuur daar te bereiken + woonkamer unit icm de deur naar de hal op een kier.

Ik ga binnenkort eens kijken naar een programmering voor beide units, om het verder te optimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-10 04:02
qwasd schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 00:20:

[Afbeelding]
Ik heb zelf LG's op de hele bovenverdieping (singles) en die bevallen opzich prima, maar toen ik voor de benedenverdieping ging orienteren ben ik op Daikin uitgekomen vanwege de hogere SCOP. Ik ben niet bekend met de MHI variant die je aangeeft, maar na ik vermoed dat die wel een hogere SCOP heeft dan de LG. De LG zit rond de 4.0 terwijl Daikin en MHI modellen al snel naar de 5.0 en hoger gaan. LG heeft wel een Deluxe versie, maar die was bij mijn installateur best wel wat duurder en dat zou ik niet terugverdienen. Je hebt ook nog de Prestige variant, die nog weer beter (en duurder) was. Bij mijn installateur was echter Daikin de beste optie qua prijs/kwaliteit

[ Voor 7% gewijzigd door E-Hoog op 04-11-2022 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CDarwin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-01 09:53
Ik heb het plan om de woonkamer en keuken te gaan verwarmen met airco`s. Nu kwam ik het volgende artikel tegen "Verwarming met airco vraagt om andere binnenunit", in het Vakblad Warmtepompen.
Hierin wordt aangeraden om vloermodel binnen units te nemen voor de volgende reden:
- "Maar als je je huis met een lucht/lucht-warmtepomp gaat verwarmen, wil de warmte ook opstijgen naar het plafond. En je brengt de warmte al hoog in. Hij kan ook naar beneden blazen en dan mengt het wel, maar je houdt een koude laag en die blijft op de vloer liggen.”
- Aanvulling op bovenstaande: "Deze koude laag wordt nog verergerd door koudeval van ventilatieroosters en minder goed isolerende ramen".

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Laatst online: 20:58
CDarwin schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:58:
Ik heb het plan om de woonkamer en keuken te gaan verwarmen met airco`s. Nu kwam ik het volgende artikel tegen "Verwarming met airco vraagt om andere binnenunit", in het Vakblad Warmtepompen.
Hierin wordt aangeraden om vloermodel binnen units te nemen voor de volgende reden:
- "Maar als je je huis met een lucht/lucht-warmtepomp gaat verwarmen, wil de warmte ook opstijgen naar het plafond. En je brengt de warmte al hoog in. Hij kan ook naar beneden blazen en dan mengt het wel, maar je houdt een koude laag en die blijft op de vloer liggen.”
- Aanvulling op bovenstaande: "Deze koude laag wordt nog verergerd door koudeval van ventilatieroosters en minder goed isolerende ramen".

Ik woon in een tochthol zonder spouwisolatie (komt over twee weken). Vloermodel was niet passend bij ons, dus ben gegaan voor wand.
Ik ervaar de hele huiskamer als lekker warm. Wellicht dat je het merkt als je op blote voeten loopt, maar dat doe ik niet echt.
Wel blaast ie de warme lucht omlaag, dus een plek waar je niet constant in die stroom staat is relaxt.

Verder hangen aircos natuurlijk hoog vanwege de koelfunctie. Ik vind, gezien de hete zomers, mijn koelfunctie nog belangrijker dan mijn verwarmingsfunctie, en wat dat betreft is een wandmodel beter dan vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam

De warme lucht van een vloerunit zal net zo goed opstijgen. Het zal wel iets schelen vooral het eerste stuk voor de unit maar ik vraag me af of het zeker in een wat grotere ruimte veel zal uitmaken. Met een uitblaashoek van 45 graden stroomt er ook wel aardig wat warme lucht laag.
En zeker in een woonkamer is het lastiger om de uitstroom van een vloerunit goed vrij te houden.
Er zijn best redenen om een vloerunit te kiezen maar ik vind dit een beetje broodje aap verhaal.

Net nog even gecheckt, in de verste hoek van de kamer is het op de vloer .2 graad warmer dan de tafel erboven, dus het lijkt wel dat de warme lucht over de grond blijft tot achteraan, zo'n 11 meter verder met nog een kleine hoek.

[ Voor 8% gewijzigd door marcovandam op 04-11-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Ik zou de unit voornamelijk kiezen op je woonsituatie en wat het best past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Stoffa schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:16:
Ik zou de unit voornamelijk kiezen op je woonsituatie en wat het best past.
Dit inderdaad. Ik wil nog net niet claimen dat het niets uitmaakt, maar ook een muur-unit blaast de lucht natuurlijk rond. Heb zelf niet gemerkt dat het beter zou hebben gekund, in elk geval.

Dus, kies wat mooier staat en/of praktischer aan te leggen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-01 09:53
Duidelijk, dank voor jullie snelle reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thnx :-)
Deze gaat zeker opgeslagen worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:00
Hansieo schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:25:
@AirJonn @Kirretje

Beide hartelijk dank voor jullie input.

Airjohn: de manual via jouw link is héél wat uitgebreider dan de mijne, ontvangen bij de units.
. dank voor de link _/-\o_

Kirretje, ook jouw manual heb ik wat aan, en zie dat dit een manual is voor digene die apart de WiFi gaan/moeten toevoegen.

In mijn geval zit de Wifi er af fabriek in.. (niet zien zitten tijdens ophangen door monteur, maar geloof het direct)

Ik ging er (foutief?) vanuit dat als ik op de remote "LAN ON" optie aanzet,
dat de interne wifi dan "aan" zou gaan... maar dus verkeerde conclusie ?
(zo staat het wél omschreven in het kleine manual)

Zodra ik weer thuis ben ga ik verder met pielen... (houd mijn oude hersentjes lekker actief.. _O- )
even een update:

Dankzij Tweaker-info weer stuk dichterbij gekomen. _/-\o_

Heb nu in de app mijn 2 units maar helaas niet te benaderen.
Omdat ik de settingen heb kunnen doorlopen zouden de beide units -wifi dus moeten werken.

echter... klik ik op details (maakt niet uit welke van de 2 units) krijg ik steevast:

"De airco kan niet worden bedient omdat de status van de airco niet kon worden verkregen"

Ik zie dan ook geen temperatuur achter de "details" icon.

De status op de wifi-units kan ik nog niet zien, want de kap zit er op, en moet nog uitzoeken of deze er "makkelijk" af gaan...

toch alvast een tip van jullie in welke hoek ik moet zoeken? :?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-10 15:33

Wij hebben gekozen voor een vloerunit, ik vind er wel wat voor te zeggen wat ze in het blad beweren. Bij een vloerunit wordt de lucht aangezogen op de grond waar deze het koudst is. De wandunit doet dit op een hoogte van 2 meter. Dat zou in theorie betekenen dat je onder die 2 meter met een koudere laag blijft zitten.

Maar het hangt ook van de situatie af denk ik, ons plafond in de woonkamer is de daknok en 5,5 meter hoog. Maar als het plafond niet hoger is zal het wel mengen. Dat blijkt wel uit de ervaring hier. Wij hebben in ieder geval geen spijt van de vloerunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:12

Ons werd ook een vloerunit geadviseerd door twee bedrijven. Zij hadden een extra argument en dat is dat (iig bij Daikin) de vloerunit ook de warme lucht over de vloer blaast. Wanneer je de unit dan op een goede plek plaatst, waar hij over de lengte van de kamer kan blazen, dan verspreid de warmte lucht zich over de vloer en trekt vervolgens langzaam op.

Uiteindelijk een wandunit gekozen omdat we (nog) geen goede plek hebben voor een vloerunit.

Een nadeel van vloerunits is dat ze vaak iets minder efficient en minder stil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Abom schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:08:
Een nadeel van vloerunits is dat ze vaak iets minder efficient en minder stil zijn.
Oh? Heb je daar een bron/onderbouwing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:08
Slonzo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:41:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar. Ik heb 2 daikin vloerunits van 2 maanden oud en die zijn zelfs op een hoge fan stand erg stil. Veel stiller dan mijn MHI in mijn werkkamer.

Ik vermoed dat leeftijdsverschil iets zal uitmaken in mijn geval maar dat het vooral een volume dingetje is. Er zal een grote ventilator in de vloerunit passen die dus op lagere snelheid relatief meer lucht zal verplaatsen.

1 groot voordeel van vloerunits is dat ze een klein beetje de afmetingen van een radiator hebben. Zo hebben wij op onze slaapkamer onder een raam de radiator onder het raam weg gehaald en vervangen door een vloerunit. Ziet er goed uit en past precies.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:12
Slonzo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:41:
[...]

I stand corrected. Ik heb de specs van een Daikin perfera wand en vloerunit vergeleken. Daarbij is zelfs de vloerunit iets stiller. Ik dacht dat het andersom was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:50
Hier doet de daikin perfera vloermodel ook onhoorbaar zijn ding, op stand automatisch temperatuur ingesteld op 16gr 24/24.
Mijn externe thermometer, die 6m verder in de keuken staat toont wel 19,5gr.

Sedert begin van de maand al 7kWh verbruikt. Maand oktober in totaal 27kWh verbruikt.

Voorlopig zitten we nog op schema om uit te komen op iets van 600kWh/j voor verwarmen volgend de koevlaas-methode. We zullen zien wanneer het kouder gaat worden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 10:02
Sinds gisteren hangt er een MHI SRK 35 ZSX-WF in de Woonkamer (140m3) op een centraal punt, hoofdzakelijk om mee te verwarmen. De buitenunit staat op de grond in de tuin.

Ik had een ZSX-W besteld maar een ZSX-WF geleverd gekregen waar ik eigenlijk meer tevreden over ben.

WiFi zit in deze unit ingebouwd en het logo zit niet midden op het apparaat maar links in de onderste hoek, en heeft een zilveren kleur ipv zwart wat de vorige versies lijken te hebben. (deze heeft een hogere WAF)

Zeer tevreden met het (bijna geen) geluid van de buitenunit en binnenunit.

Nu 24 uur aan het verwarmen ermee en zeer tevreden!

Gisterenavond 23h00 was het opgenomen vermogen bij een setpoint van 19 graden (20,3 graden gemeten in huis, buitentemperatuur 10,7) +- 130 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ind!go
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-08-2023
Ter voorbereiding van de airco installatie bij mij in de woonkamer wil ik de airco leidingen in de muur gaan frezen. Hierover heb het één en andere gelezen in dit topic. Hiervoor zou je 4x4 cm sleuf voor moeten frezen. Mijn vraag is kun je direct over de leidingen gips smeren? Werken de leidingen niet teveel, waardoor scheurtjes kunnen ontstaan? Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? Afstand die ik met frezen wil overbruggen is 25 cm in een kalkzandsteen muur zonder bewapening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nico_09
Ter info voor de geïnteresseerden,

Het stroomverbruik wat de smart m air app aangeeft komt zo goed als overeen met het verbruik wat de shelly aangeeft. De shelly geeft iets meer aan gezien deze het standby verbruik ook meet.

Betreft Mitsubishi heavy met de nieuwste wifi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
nico_09 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:24:

Het stroomverbruik wat de smart m air app aangeeft komt zo goed als overeen met het verbruik wat de shelly aangeeft. De shelly geeft iets meer aan gezien deze het standby verbruik ook meet.

Ben wel benieuwd of er ook zulke vergelijkingen zijn gedaan voor de ONECTA app. Van de vorige daikin app heb ik gelezen dat die ongeveer 10% over rapporteerde maar ben benieuwd of dat voor de nieuwste ook zo is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:02
AtlAntA schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:21:
[...]

Ben wel benieuwd of er ook zulke vergelijkingen zijn gedaan voor de ONECTA app. Van de vorige daikin app heb ik gelezen dat die ongeveer 10% over rapporteerde maar ben benieuwd of dat voor de nieuwste ook zo is.
Daikin app geeft hier ook te hoog aan bij mijn FVXM35A.

Weekverbruik volgens Daikin ONECTA: 11 kWh.
Weekverbruik volgens Homewizard: 7,5 kWh.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-10 09:37
nico_09 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:24:

Ben wel even benieuwd wat jij ziet , want in de app zie ik namelijk alleen het verbruik van de hele maand november. Totaal 4kwh. Niet per dag of wat dan ook. Heb jij dit ook? Vind het nogal karig qua info zo 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
nMad schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:36:
[...]

Daikin app geeft hier ook te hoog aan bij mijn FVXM35A.

Weekverbruik volgens Daikin ONECTA: 11 kWh.
Weekverbruik volgens Homewizard: 7,5 kWh.
Zo dat is best een fors verschil, zijn er meer die dit voor de daikin monitoren? Als dit zo is ga ik toch maar een homewizzard meter in de meterkast overwegen. Ik wil wel een goed beeld hebben van mijn verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
marcovandam schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:27:
[...]

Zo dat is best een fors verschil, zijn er meer die dit voor de daikin monitoren? Als dit zo is ga ik toch maar een homewizzard meter in de meterkast overwegen. Ik wil wel een goed beeld hebben van mijn verbruik.
Bij mij ook een flinke afwijking: onecta zegt 10.7kWh, homewizard 7.8kWh voor mijn 3.5kW vloermodel, precies dezelfde als nMad. Het wandmodel 2.5kW in de keuken zegt onecta 3.5kWh en homewizard 2.6kWh

Overigens gebruik ik zo'n smart plug van homewizard ervoor. Niet de meterkastversie

[ Voor 7% gewijzigd door E-Hoog op 04-11-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-10 12:47
Waar hebben jullie nu je unit op ingesteld? Staan ze de hele dag al aan, op bepaalde momenten of enkel om de boel even snel te verwarmen?

Wij hebben zelf de verwarming nog niet aan en heel af en toe gebruiken we de airco om iets te verwarmen. 30 min verwarmen is op dit moment al voldoende.. hoe doen jullie dit?

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit in een A-label woning met 2 verdiepingen en een zolder erboven met houten vloer. Op de begane grond gaat volgend jaar de vloer eruit voor vloerverwarming maar we willen boven zo nodig los kunnen bijwarmen maar ook koelen - dus een aircosysteem.

Adviseur kwam met een oplossing om een kanaalunit op de zolder te plaatsen met 3 uitblaasroosters (1 voor iedere slaapkamer) en een aanzuigrooster op de overloop.

Lijkt mij wel erg mooi, omdat je dan ook alleen roosters in de kamers hebt. Uiteraard wel ten koste van echt regeling per kamer, maar het zal toch voornamelijk op de hele verdieping stabiele temp zijn.

https://www.vakhandeljans...split-inverter-warmtepomp

Potentiele leverancier heeft goed uitgelegd over grootte van roosters, hoe minimalisatie van geluid gaat werken enzovoort.

Maarrrrr... Ik kom de kanaalunits niet zo veel tegen hier - misschien is het hier toevallig erg passend door houten zoldervloer waarboven die kan en gemak van kunnen zagen voor roosters.

Als er hier ervaringsdeskundigen zijn- waar moet je bij een kanaalunit nou specifiek extra op letten?

Check: Gladde buizen, voldoende kier onder deuren, buizen met geluids- en temperatuursisolatie, plaats en balans roosters, regelbare roosters om kamers te balanceren, ...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-10 14:18
Vandaag was het dan zover, onze Toshiba Haori is geplaatst.
Monteur heeft goed zijn best gedaan om alles netjes op te hangen.
Buitendeel is in overleg opgehangen aan de muur, zodat we het tegelwerk tzt gemakkelijk kunnen vervangen. Dit is het volgende project.

Binnendeel is mooi stil, wel aanwezig, maar zeker niet storend. Continueverbruik is rond de 300 watt.
Verbruik vandaag, (vanaf uurtje of 14:00) is tot nu 2,3kwh. Alles nog op auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Verwijderd schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:48:

Maarrrrr... Ik kom de kanaalunits niet zo veel tegen hier - misschien is het hier toevallig erg passend door houten zoldervloer waarboven die kan en gemak van kunnen zagen voor roosters.

Als er hier ervaringsdeskundigen zijn- waar moet je bij een kanaalunit nou specifiek extra op letten?
Mijn buurman heeft dat en is er enthousiast over, laat er wel magneetventielen inzetten dan kun je per kamer regelen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:24
cmderks93 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:57:
Binnendeel is mooi stil, wel aanwezig, maar zeker niet storend. Continueverbruik is rond de 300 watt.
Verbruik vandaag, (vanaf uurtje of 14:00) is tot nu 2,3kwh. Alles nog op auto.
Heb ook een Haori, veel lager dan dat zie ik het niet 260~280 watt lijkt zo'n beetje de ondergrens voor opgenomen vermogen in de praktijk. (3,5 kW model)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-10 08:25

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

ASW1 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:12:
[...]

Heb ook een Haori, veel lager dan dat zie ik het niet 260~280 watt lijkt zo'n beetje de ondergrens voor opgenomen vermogen in de praktijk. (3,5 kW model)
Dat komt aardig in de buurt van het minimale opgenomen vermogen:
Power consumption (min./nom./max.) kW 0,25/0,80/1,12

Ik ben ook aan het kijken naar Toshiba naast MHI en ME. Ze lijken ook een hele mooie productenreeks te hebben met prima specificaties (Kazumi). Jammer dat de prijs toch wat hoger lijkt te liggen dan MHI.

Weet iemand of ME/MHI ook ergens hun minimaal opgenomen vermogen gedocumenteerd hebben en onder welke voorwaarden deze gehaald worden? Blijkbaar is er voor de MHI ZSX wel zoiets (iets verder terug in het topic werd gesproken over het terugmoduleren vanaf <12C)?

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
Pelox schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:45:
Waar hebben jullie nu je unit op ingesteld? Staan ze de hele dag al aan, op bepaalde momenten of enkel om de boel even snel te verwarmen?

Wij hebben zelf de verwarming nog niet aan en heel af en toe gebruiken we de airco om iets te verwarmen. 30 min verwarmen is op dit moment al voldoende.. hoe doen jullie dit?
Bij mij staan ze op 19 graden set point, dan wordt het overal ongeveer 20 tot 20.5 graden. Beneden staat de hele dag aan op auto van 7.00 tot 22.30, boven vanaf 15.00 tot 22.00 ook op auto.
Zonder verwarming is het hier maar net 18 graden dat is toch wat te fris.

Ik zou het misschien nog wel redden nu met af en toe een uurtje aan maar dat is wel erg veel gedoe. Gebruik volgens de Daikin app zo`n 5,5 kWh per dag, maar als ik de berichten hierboven lees zou dat eerder ongeveer 4 kWh zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
E-Hoog schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:44:
[...]

Bij mij ook een flinke afwijking: onecta zegt 10.7kWh, homewizard 7.8kWh voor mijn 3.5kW vloermodel, precies dezelfde als nMad. Het wandmodel 2.5kW in de keuken zegt onecta 3.5kWh en homewizard 2.6kWh

Overigens gebruik ik zo'n smart plug van homewizard ervoor. Niet de meterkastversie
Dat lijkt toch wel zo`n 30% consequent teveel gemeten in de app dan, toch wel erg vreemd.

Ik heb de airco`s samen op een aparte groep staan direct uit de meterkast dus een smart plug is voor mij geen optie, ik vind het op zich prima om het gebruik totaal van boven en beneden te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
In de handleiding van een Mitsubishi airco staat voor de afstand van het plafond dit:

60mm or more
150mm or more for left and left back piping(using spacer)

Wat bedoelen ze met die spacer? Als ik de pijp aan de linker kant van de airco uit de muur wil laten komen, moet deze dan een stuk van de muur om de bocht te kunnen maken ofzo?

Snap hem al :)

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 05-11-2022 09:23 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
marcovandam schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:04:
[...]

Dat lijkt toch wel zo`n 30% consequent teveel gemeten in de app dan, toch wel erg vreemd.

Ik heb de airco`s samen op een aparte groep staan direct uit de meterkast dus een smart plug is voor mij geen optie, ik vind het op zich prima om het gebruik totaal van boven en beneden te zien.
30% is inderdaad een fiks verschil. Mijn totaal verbruik in oktober was volgens Onecta 76kwh wat ik al niet eens slecht vond ook al was het een warme maand. Met een 30% correctie kom ik uit op 53kwh wat natuurlijk nog veel beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-10 23:03
Hallo iedereen

Sinds gisteren de eigenaar van een Daikin warmtepomp (3MXM52A) met 3 binnenunits (woonkamer, slaapkamer en bureau).

Wij wonen in een goed geisoleerde B-woning met hoogthermish glas.

Deze voormiddag toen ik in de woonkamer kwam was het 17 graden. De gasverwarming heeft deze herfst nog geen enkele keer aangestaan.

De binnenunit (FTXA50AW) heeft nu een uurtje gewerkt in de woonkamer, ik had hem ingesteld op 19 graden. De andere 2 units hebben niet gewerkt.

Enkele bevindingen:

- verbruik na 1 uur (in de app): 1.1 kw
Geen flauw idee of dit normaal is. Lijkt me veel, maar ik heb geen idee wat normaal is.
- ik had de binnenunit ingesteld op automatische fan, en op 19 graden. De binnenunit gaf ondertussen aan dat het al 20 graden is. Waarom slaat die niet af op 19 graden?
- Demand Control staat bij min ingesteld op Auto. Is het nuttig dat ik die eens manueel probeer te verlagen (70 of 80%)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:37
Ik ben langzamerhand steeds meer zoekende naar de voor mij beste instellingen ( MHI gebruiker )
Vannacht was het al flink kouder
Ik zie nu ‘s morgens nogal wat condens op de binnenzijde raam van de woonkamer.

Ik zal de komende dagen nog eens letten op extra ventilatie.
Misschien toch maar eens een hygrometer kopen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

Termy

valt er nog wat te fragge?

@pjotter1965 wat heeft dat met de airco te maken? Condens binnen is of slechte isolatie of slechte ventilatie.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
IamPeacock schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:25:
Hallo iedereen

Sinds gisteren de eigenaar van een Daikin warmtepomp (3MXM52A) met 3 binnenunits (woonkamer, slaapkamer en bureau).

Deze voormiddag toen ik in de woonkamer kwam was het 17 graden. De gasverwarming heeft deze herfst nog geen enkele keer aangestaan.

De binnenunit (FTXA50AW) heeft nu een uurtje gewerkt in de woonkamer, ik had hem ingesteld op 19 graden. De andere 2 units hebben niet gewerkt.

Enkele bevindingen:

Geen flauw idee of dit normaal is. Lijkt me veel, maar ik heb geen idee wat normaal is.
- ik had de binnenunit ingesteld op automatische fan, en op 19 graden. De binnenunit gaf ondertussen aan dat het al 20 graden is. Waarom slaat die niet af op 19 graden?
- Demand Control staat bij min ingesteld op Auto. Is het nuttig dat ik die eens manueel probeer te verlagen (70 of 80%)?
1.1 kW in een uur is bij deze temperatuur best veel, maar om wat beter beeld van het verbruik te hebben moet hij toch wat langer draaien. Wat hoger minimaal gebruik is wel een bekend nadeel van een multisplit, zeker als er maar 1 unit aanstaat. Hier is het gebruik bij start ong. .2 a .3 kW, wel 18 graden binnen dan.

Over setpoint en echte temperatuur is hier heel veel gepraat al, neem even een avondje dan kan je daarover veel leren.
Korte versie: standaard geeft de binnen unit een paar graden te hoog aan, hij verwarmt ook tot 2 a 3 graden boven die temp door. De werkelijke temp in de kamer is dan wat lager.
Voorbeeld hier: kamer temp 18, unit geeft 20 aan. Set point op 19, unit verwarmt tot hij bij de 23 komt, kamertemperatuur is dan ong. 20.5.
Dus het echt een kwestie van experimenteren wat voor jou de goede instellingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
marcovandam schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:12:
[...]

1.1 kW in een uur is bij deze temperatuur best veel, maar om wat beter beeld van het verbruik te hebben moet hij toch wat langer draaien. Wat hoger minimaal gebruik is wel een bekend nadeel van een multisplit, zeker als er maar 1 unit aanstaat. Hier is het gebruik bij start ong. .2 a .3 kW, wel 18 graden binnen dan.
.
Je bedoelt dat je ongeveer 0.2 a 0.3 hebt na 1 uur draaien?
En dat je de temperatuur op 18 graden zet?

Wat kan dan verklaren dat ik een veel hoger verbruik heb?
Ik heb wel gelezen dat het verbruik in de app noet accuraat is, soms wel tot 30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:37
Termy schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:11:
@pjotter1965 wat heeft dat met de airco te maken? Condens binnen is of slechte isolatie of slechte ventilatie.
Oke…alleen is me dit de afgelopen jaren nooit opgevallen, toen ik nog alleen maar CV gebruikte…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
IamPeacock schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:28:
[...]

Je bedoelt dat je ongeveer 0.2 a 0.3 hebt na 1 uur draaien?
En dat je de temperatuur op 18 graden zet?

Wat kan dan verklaren dat ik een veel hoger verbruik heb?
Ik heb wel gelezen dat het verbruik in de app noet accuraat is, soms wel tot 30?
Gebruik is nu zo'n 0. 2 a 0.3 kW per uur. Kamertemperatuur is in de ochtend ongeveer 18 graden en de airco ingesteld op 19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:16
pjotter1965 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:38:
[...]

Oke…alleen is me dit de afgelopen jaren nooit opgevallen, toen ik nog alleen maar CV gebruikte…..
Mogelijk heeft de airco impact op de luchtvochtigheid in huis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:07
glas86 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:49:
[...]

Mogelijk heeft de airco impact op de luchtvochtigheid in huis?
Nee, verwarmen met een airco zorgt niet ineens voor meer vocht in je huis.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico_09
enzoronald schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:24:
[...]

Ben wel even benieuwd wat jij ziet , want in de app zie ik namelijk alleen het verbruik van de hele maand november. Totaal 4kwh. Niet per dag of wat dan ook. Heb jij dit ook? Vind het nogal karig qua info zo 😄
Hier ook per maand zichtbaar, heb afgelopen maand de totalen met elkaar vergeleken, en zo ook de eerste dag van de nieuwe maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-03 13:58
IamPeacock schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:25:
Hallo iedereen

Enkele bevindingen:

Ik heb hetzelfde unit. Op dit moment heb demand control op 40% ingesteld. Ik ga hoger doen als unit kan niet meer temperatuur omhoog doen. Gebruik is ~400Wh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-10 18:37
AtlAntA schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:21:
[...]
Vooral bij weinig verbruik is de fout die Daikin maakt bij mij erg groot, naar mate het verbruik hoger is is de fout kleiner.

Zie hieronder per dag de afgelopen week en het jaar tot nu toe per maand, zowel wat Daikin rapporteerd als wat ik met een MID gecertificeerde kWh meter meet.
Bij mij scheelt het op jaar basis ongeveer 5% wat de Daikin onderschat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-vs6B4N-1Qjuid2nfjNrL85thA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6MxgLyy7ZPtx3HKSeG4qgfLV.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:51
Toch nog even een vraagje over de Daikin Perfera 5 kw.

In de handleiding staat het volgende: Als de unit het temperatuurinstelpunt in de stand koelen of verwarmen heeft bereikt, stopt de ventilator met draaien.

Situatieschets 1: we hebben de airco op 19,5 ingesteld en het huis is en blijft 20,8 graden. De airco blijft blazen. Kortom: continu geluid.

Je zou zeggen de airco stopt op een gegeven moment, want temperatuurinstelpunt is bereikt. Aldus de handleiding. Dit gebeurt dus niet.

Situatieschets 2: wat we geregeld doen is de airco op 23/24 graden instellen en dan na verloop van tijd de instelling op 19,5 graden zetten, met als resultaat dat de airco stopt met blazen. Kortom: geen continu geluid en de airco pruttelt af en toe wat bij.

Situatieschets 2 lijkt me niet de bedoeling voor een correcte werking of wel? Je beukt de airco eerst op volle toeren en schakelt dan terug. Dit doen we dan een aantal keren op een dag..

Ik begrijp niet waarom de airco op een gegeven moment niet gewoon stopt omdat de ingestelde temperatuur is bereikt en bij pruttelt wanneer nodig.

Beide situaties kosten naar mijn idee ook onnodig veel stroom.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
pkrasnop schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:18:
[...]

Ik heb hetzelfde unit. Op dit moment heb demand control op 40% ingesteld. Ik ga hoger doen als unit kan niet meer temperatuur omhoog doen. Gebruik is ~400Wh.
Bedankt voor de tip.
Ik heb de unit meteen op 50% geplaatst. Eens zien wat het geeft.

Ondertussen heeft hij trouwens 2 uur gedraaid op 100% en zit nu aan 600w per uur. Maar in hoever dit overeenkomt met het werkelijke verbruik, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
PentaClover schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:20:
[...]

Vooral bij weinig verbruik is de fout die Daikin maakt bij mij erg groot, naar mate het verbruik hoger is is de fout kleiner.

Zie hieronder per dag de afgelopen week en het jaar tot nu toe per maand, zowel wat Daikin rapporteerd als wat ik met een MID gecertificeerde kWh meter meet.

[Afbeelding]
Als ik je tabel goed lees dan is het bij jou de Onecta app die onder rapporteert. Terwijl de anderen die hierover hebben gepost een over rapportage melden van ongeveer 30%. Dit begint wel erg verwarrend te worden :?

Dat de Onecta app globaal ~30% over rapporteert kan ik me nog indenken. Dat er een schatting wordt gemaakt of dat men vanuit de units zelf niet alles kan meten maar dat de eindgebruiker dat via het stopcontact wel kan. Maar dat er in jouw geval dan weer 5% onder gerapporteerd wordt kan ik dan niet begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
AtlAntA schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:45:
[...]

Als ik je tabel goed lees dan is het bij jou de Onecta app die onder rapporteert. Terwijl de anderen die hierover hebben gepost een over rapportage melden van ongeveer 30%. Dit begint wel erg verwarrend te worden :?

Dat de Onecta app globaal ~30% over rapporteert kan ik me nog indenken. Dat er een schatting wordt gemaakt of dat men vanuit de units zelf niet alles kan meten maar dat de eindgebruiker dat via het stopcontact wel kan. Maar dat er in jouw geval dan weer 5% onder gerapporteerd wordt kan ik dan niet begrijpen.
De Oncecta app rapporteerd gewoon wat de units zelf meten, dus ik zou het verschil zoeken in de modellen en misschien het jaar waarin ze gemaakt zijn, het is niet geheel raar dat fabrikanten over de jaren heen andere onderdelen in hun apparaten stoppen O-)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:31
[...]

[Afbeelding]
Je bedoelt dat de fout redelijk constant is :) Zo werkt het bij zo'n beetje alle meetapparaten; de maximale fout is een bepaald percentage van de volle schaal (bij airco is dat max. vermogen of meer). B.v. 5% van 3.5 kW = 175 W. Dat de procentuele afwijking bij laag vermogen erg hoog kan zijn, is dan een logisch gevolg.
Daarom loont het om een kWh meter aan te schaffen die zo goed mogelijk bij het vermogen van de airco past. Als b.v je airco niet harder kan dan 1 kW, dan kun je beter een kWh meter gebruiken van 1 kW dan van 2 kW. Even los van wat er daadwerkelijk te krijgen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
henidde schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:22:
Situatieschets 1: we hebben de airco op 19,5 ingesteld en het huis is en blijft 20,8 graden. De airco blijft blazen. Kortom: continu geluid.

Je zou zeggen de airco stopt op een gegeven moment, want temperatuurinstelpunt is bereikt. Aldus de handleiding. Dit gebeurt dus niet.
Dit is juist precies hoe een warmtepomp werkt en wat ook het beste is voor de warmtepomp. Op laag vermogen het huis constant op temperatuur houden (compenseren voor het warmteverlies).

Afhankelijk van je isolatie en de buitentemperatuur natuurlijk, maar bij een grotere kamer leidt dit eerder tot een continu draaiende unit en bij een kleine kamer zal de unit eerder afslaan als de temperatuur is bereikt, want dan kan hij z'n minimum vermogen niet kwijt.

[ Voor 15% gewijzigd door GermanPivo op 05-11-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Martin7182 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:04:
[...]

Je bedoelt dat de fout redelijk constant is :) Zo werkt het bij zo'n beetje alle meetapparaten; de maximale fout is een bepaald percentage van de volle schaal (bij airco is dat max. vermogen of meer). B.v. 5% van 3.5 kW = 175 W. Dat de procentuele afwijking bij laag vermogen erg hoog kan zijn, is dan een logisch gevolg.
Daarom loont het om een kWh meter aan te schaffen die zo goed mogelijk bij het vermogen van de airco past. Als b.v je airco niet harder kan dan 1 kW, dan kun je beter een kWh meter gebruiken van 1 kW dan van 2 kW. Even los van wat er daadwerkelijk te krijgen is.
Nee dat zeg ik niet en bedoel ik ook niet, ik heb de meet data gepost om mensen zelf hun conclusies te laten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
GermanPivo schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:06:
[...]

Dit is juist precies hoe een warmtepomp werkt en wat ook het beste is voor de warmtepomp. Op laag vermogen het huis constant op temperatuur houden (compenseren voor het warmteverlies).

Afhankelijk van je isolatie en de buitentemperatuur natuurlijk, maar bij een grotere kamer leidt dit eerder tot een continu draaiende unit en bij een kleine kamer zal de unit eerder afslaan als de temperatuur is bereikt, want dan kan hij z'n minimum vermogen niet kwijt.
Dus in een goed geïsoleerd huis/kamer is het dus normaal dat die blijft draaien? Wij hebben een woonkamer van ongeveer 55m².

Zoals daarnet gezegd, eerste volle dag met onze warmtepomp en die blijft op 17.5 graden constant draaien. Het is hier ook aangenaam warm en onze externe thermostaat geeft 20.3 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

IamPeacock schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:14:
[...]

Dus in een goed geïsoleerd huis/kamer is het dus normaal dat die blijft draaien? Wij hebben een woonkamer van ongeveer 55m².

Zoals daarnet gezegd, eerste volle dag met onze warmtepomp en die blijft op 17.5 graden constant draaien. Het is hier ook aangenaam warm en onze externe thermostaat geeft 20.3 aan.
Dat is wel het meest optimale. Lekker rustig laag doorpruttelen en niet telkens stoppen. Onze Perfera 5.0 doet de hele benedenetage van een vrijstaand huis. Draait nu als enige binnenunit op een 4MXM68. Power cap op 60% en econo aan. Setpoint overdag 19,5 en 's nachts 17.
Buiten 12 tot 13 graden. Nefit thermostaat geeft 20,8 aan. App zegt tot nu toe 6,6 kWh dit etmaal. Gister 9,4 per etmaal.

Is het buiten warmer (graadje of 17) dan krijgen we wel aan/uit gedrag. Maar niet meer dan paar keer per uur.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:50
PentaClover schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:25:
[...]

Nee dat zeg ik niet en bedoel ik ook niet, ik heb de meet data gepost om mensen zelf hun conclusies te laten trekken.
Ook een MID meter heeft een bepaalde foutenmarge. Die kan positief of negatief zijn.

Net zoals de metertjes in de airco's zelf.

Dus als je pech hebt wijkt de ene in de ene richting af en de andere in de andere richting. Je weet het niet.

Komt nog bij dat je ook zoiets hebt als een cosinus phi. Vooral bij lage vermogens kan dit voor in verhouding serieuze afwijkingen zorgen in het gemeten vermogen. Ook bij de MID meter. De opgegeven fouttolerantie is ook maar van toepassing vanaf een zeker minimum vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
IamPeacock schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:14:
[...]

Ja hoor, zolang de binnentemperatuur ook constant blijft is er niks aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-06 07:34
[...]

[Afbeelding]
Hier meet de mid meter ook een hoger verbruik dan de Onecta app.

Vorige week:
Onecta app 6kWh
MID meter 7.1kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Pelox schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:45:

Hier staat hij 24/7 aan, waarbij het systeem zelf verwarmt wanneer die dat nodig vindt. De instelling is 21 graden en het blijft overal netjes tussen 20,9 en 21,4 graden. Overdag met wat zon doen ze amper wat, 's nachts elk half uur eventjes.

Hij = MHI SCM71 ZS-W met twee binnenunits (SRK60 ZSX-W en SRK20 ZSX-W).

[ Voor 5% gewijzigd door MeteoVir op 05-11-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:31
PentaClover schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:25:
[...]

Je bedoelt het niet, maar het werkt wel zo. De fout is helemaal niet kleiner bij een hoger verbruik. Daar is niets vreemds aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
mwk schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:39:
[...]

Dat is wel het meest optimale. Lekker rustig laag doorpruttelen en niet telkens stoppen. Onze Perfera 5.0 doet de hele benedenetage van een vrijstaand huis. Draait nu als enige binnenunit op een 4MXM68. Power cap op 60% en econo aan. Setpoint overdag 19,5 en 's nachts 17.
Buiten 12 tot 13 graden. Nefit thermostaat geeft 20,8 aan. App zegt tot nu toe 6,6 kWh dit etmaal. Gister 9,4 per etmaal.

Is het buiten warmer (graadje of 17) dan krijgen we wel aan/uit gedrag. Maar niet meer dan paar keer per uur.
Waar zit die powercap optie precies? Ben ik nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:03
ymoona schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:05:
[...]
Ik heb dus inmiddels een offerte voor een Daikin wandmodel Perfera 35
Weer een update, de unit hangt inmiddels en inbedrijfs gesteld. Op het eerste gezicht was alles in orde, maar savonds kwamen we er achter dat de binnen unit een vervelend tikkend geluid maakt. Dat begint na een minuut of 10 nadat de unit aangezet is. Lijkt niet mee te gaan met de fan snelheid. En stopt af en toe.

Monteur al ingelicht, zal binnenkort langskomen. Ben benieuwd wat het is. Iemand dit ook al eens gehad?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:34
Lieuwe15 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:02:
De installateur zei dat hij het gat dicht had gemaakt met pur. Maar ik weet niet of dit buiten en binnen gedaan is.
Ik ben bang dan alleen buiten (dan krijg je alsnog tocht vanuit de spouw.
Even kijken of ik de kappen eraf kan trekken om te zien hoe het gat erbij staat.

Ik ben alleen bang dat er nu niet meer bij te komen is, aangezien de leidingen recht naar achter gaan door de muur en buiten direct naar beneden. Dus dan krijg je de binnenunit niet meer naar voren.
Notna schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:31:
[...]

Die hoeft ook niet persé naar voren. Als je de kap eraf haalt kan je 9 van de 10 keer gewoon zo bij de leidingen van de unit.
Het lijkt erop dat mijn installateur ook het gat aan de Daikin Perfera binnenunit niet heeft gedicht. Want gisterennacht zag ik dat de binnenunit 14 graden mat terwijl een andere temperatuursensor in de kamer op 18 graden zat.

Weet iemand of het normaal is om het gat in de binnenunit ook dicht te maken? Als ik bijv. deze video zie van de Daikin Perfera installatie, dan zie ik dat je er nauwelijks bij kan.
YouTube: ac daikin install | daikin air conditioner

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piXZLss3335k0Uc96myLsnOaTAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R9IhX15v2syNQ4mvqMPtJTIy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door banaliteit op 05-11-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
ymoona schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:38:
[...]

Weer een update, de unit hangt inmiddels en inbedrijfs gesteld. Op het eerste gezicht was alles in orde, maar savonds kwamen we er achter dat de binnen unit een vervelend tikkend geluid maakt. Dat begint na een minuut of 10 nadat de unit aangezet is. Lijkt niet mee te gaan met de fan snelheid. En stopt af en toe.

Monteur al ingelicht, zal binnenkort langskomen. Ben benieuwd wat het is. Iemand dit ook al eens gehad?
Is het niet het krimpen en/of uitzetten van wat plastic onderdelen in de unit? Ik had zoiets ook de eerste paar weken bij mijn MHI en dat is vanzelf over gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:38
banaliteit schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:42:
[...]

[...]

Het lijkt erop dat mijn installateur ook het gat aan de Daikin Perfera binnenunit niet heeft gedicht. Want gisterennacht zag ik dat de binnenunit 14 graden mat terwijl een andere temperatuursensor in de kamer op 18 graden zat.

Weet iemand of het normaal is om het gat in de binnenunit ook dicht te maken? Als ik bijv. deze video zie van de Daikin Perfera installatie, dan zie ik dat je er nauwelijks bij kan.
YouTube: ac daikin install | daikin air conditioner

[Afbeelding]
Ja. Bij mij hadden ze alleen vanuit buiten pur gebruikt, maar dat was niet voldoende. Temperatuur gaf zeker 4 a 5 graden afwijking van de binnentemperatuur. Nadat ze ook vanuit binnen hadden gepurred is de afwijking verdwenen.

Het valt vooral op als de unit direct aan een buitenmuur is gemonteerd. Dan komt de koude lucht uiteraard direct in de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
AtlAntA schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:22:
[...]

Is het niet het krimpen en/of uitzetten van wat plastic onderdelen in de unit? Ik had zoiets ook de eerste paar weken bij mijn MHI en dat is vanzelf over gegaan.
Ja zou kunnen, maar is wel zeer vervelend nu. Ik denk zelf dat het iets is wat resoneert, want als ik de kap een tik geef is het weer over voor een paar tellen. Maar opwarming zal er ook iets te maken met hebbeb, want het duurt even voordat het begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Stoffa schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:29:
[...]

Vraagbesturing, heet dat bij mij in de Onecta app. Die heb ik op 40% staan momenteel (laagste stand). Dat gaf een veel rustiger en gelijkmatige werking (en verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:51
In de onecta app kan in keurig het verbruik per 2 uur inzien. In een kleiner lettertype staat ook een waarde. Wat houdt deze in? Is dit het verbruik in het eerste uur, of?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remlof
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09 18:05
henidde schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:08:
In de onecta app kan in keurig het verbruik per 2 uur inzien. In een kleiner lettertype staat ook een waarde. Wat houdt deze in? Is dit het verbruik in het eerste uur, of?
Dat is de waarde van gisteren.
In het staafdiagram boven aan, lichtroze, vandaag is in rood

[ Voor 9% gewijzigd door Remlof op 05-11-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-10 14:56
Ik zie mensen hier dat hun verbruik terug loopt richting 200w

Ik heb een Daikin 3mxm52, start vaak tussen de 1200-1600w blijft dan door reutelen op 600-700w nu als ik mijn stylish 5.0 aan heb.

Zijn van de zomer problemen geweest waarbij de buitenunit geleidelijk aan steeds minder ging presteren, nieuwe buitenunit voor gekomen.
Vandaar dat ik nu een beetje op "scherp" sta.

2 weken terug, blafte de stylish eigenlijk de temperatuur zo omhoog dat er altijd overshoot was. Binnen no time was het warm (buiten temp 14-15c?).

Nu moet ik de stylish op 24-25 graden zetten. Dan krijg ik ongeveer 20c in de kamer, hard blazen constant maar niet zo blafhete lucht als twee weken geleden. Verbruik blijft 600+ watt.
Individueel gebruik van kleine slaapkamers eigenlijk zelfde beeld met perfera 2.5's.

Hij haalt eigenlijk de set temeptatuur moeizaam als 20 graden instel, en de 25 helemaal niet maar dat is nodig om een beetje warmere lucht te krijgen om die 20-21 te halen.

Geeft 6c daling van buiten temperatuur nu zo'n ander beeld en werking?? (Of heb ik weer koelmiddel lekkage / vast zittende magneetkleppen)

(.. buiten dat kan ik nooit echt inschatten wanneer hij op 100% draait.. is dat met 1800w?..2kw? Enz)

[ Voor 12% gewijzigd door Soullancer op 05-11-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Stoffa schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:29:
[...]

Als je in de onecta app en binnenunit kiest, en dan omlaag scrollt, dan is het de optie "vraagbesturing".

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:25
ymoona schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:30:
[...]

Ja zou kunnen, maar is wel zeer vervelend nu. Ik denk zelf dat het iets is wat resoneert, want als ik de kap een tik geef is het weer over voor een paar tellen. Maar opwarming zal er ook iets te maken met hebbeb, want het duurt even voordat het begint.
Toevallig dit geluid?

Penait1 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Bij mij is de installateur ondertussen langsgekomen en heeft het linker lager vervangen wat 2 dagen nut had, nu weer terug. Volgens de monteur hoorde ze het vaker en vervingen ze dan vaak de lagers. Hij zei als het terugkwam waarschijnlijk ook de rechter waar de motor zit moest; aangezien het bij mij meer van rechts lijkt te komen klinkt het aannemelijk.

Wordt ook helemaal dol van het gerikketik ondertussen. Klinkt als een veel voorkomend probleem, al kan ik aan de andere kant niet geloven dat iedereen dit heeft met een Daikin Perfera aangezien er veel mensen positief over zijn in dit topic. Als dat wel zo is mogen we snel stoppen met het aanraden ervan

[ Voor 12% gewijzigd door Penait1 op 05-11-2022 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
Penait1 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:24:
[...]

Toevallig dit geluid?

Bij mij is de installateur ondertussen langsgekomen en heeft het linker lager vervangen wat 2 dagen nut had, nu weer terug. Volgens de monteur hoorde ze het vaker en vervingen ze dan vaak de lagers. Hij zei als het terugkwam waarschijnlijk ook de rechter waar de motor zit moest; aangezien het bij mij meer van rechts lijkt te komen klinkt het aannemelijk.

Wordt ook helemaal dol van het gerikketik ondertussen. Klinkt als een veel voorkomend probleem, al kan ik aan de andere kant niet geloven dat iedereen dit heeft met een Daikin Perfera aangezien er veel mensen positief over zijn in dit topic. Als dat wel zo is mogen we snel stoppen met het aanraden ervan
N=1, hier een Perfera 3.5 en geen getik, geen enkel geluid behalve zacht ruisen van de lekkere warme lucht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Penait1 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:24:
[...]

Toevallig dit geluid?

Het is exact dit geluid, lijkt van links te komen. Dat getik is idd om gek van te worden . Ik probeer het nu nog even te negeren en aders moet de ketel maar weer aan |:(

Bij mijn schoonouders hebben ze een dag eerder exact het zelfde model opgehangen, en die zoemt alleen. @marcovandam

[ Voor 5% gewijzigd door ymoona op 07-11-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
E-Hoog schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:38:
[...]

Vraagbesturing, heet dat bij mij in de Onecta app. Die heb ik op 40% staan momenteel (laagste stand). Dat gaf een veel rustiger en gelijkmatige werking (en verbruik)
Ahja ik zie hem nu. Staat bij mij op automatisch (dus niet op 100% ofzo). Nam aan dat ie dat dan zelf optimaliseert. Dat is dus desalniettemin minder goed dan hem zelf omlaag brengen vind jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-09 19:33
Stoffa schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:18:
[...]

Ahja ik zie hem nu. Staat bij mij op automatisch (dus niet op 100% ofzo). Nam aan dat ie dat dan zelf optimaliseert. Dat is dus desalniettemin minder goed dan hem zelf omlaag brengen vind jij?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Lijkt mij ook dubbel met econo functie aan (waardoor het al niet op 100% werkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

Termy

valt er nog wat te fragge?

pjotter1965 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:38:
[...]

Werkt die CV toevallig met radiatoren bij die ramen? Is het elk raam dat beslaat of alleen degene ver van de airco af of juist dichtbij?

Kan zijn dat het gewoon een kwestie is van andere warmteverdeling en daardoor wel condenserende condities vs niet. Behalve bij koelen verandert een airco de absolute luchtvochtigheid niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
Stoffa schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:18:
[...]

Mijn ervaring is alleen nog van de laatste twee weken, maar ik merkte dat ik een vrij hevige overshoot kreeg zonder die vraagsturing. Dan ging mijn 3.5kW vloermodel prefera rond de 500-600W de hele dag aan en werd het lomp warm. Dat gezegd hebbende, ik was toen ook nog niet bekend met de grote temperatuur offset die de unit heeft. Ik heb hem nu op 17.5C staan om rond de 19.5-20.5 in daadwerkelijke temperatuur uit te komen (maar die discussie is hier al vaak langsgekomen :) ). Dus dat was natuurlijk ook mede oorzaak van de overshoot. Hoe dan ook, sinds ik hem op 40% heb staan (en 17.5) gaat alles een stuk rustiger en kachelt hij lekker de hele dag op 100-200W. In de nacht zet ik nu alles nog uit.

Overigens staat hier die econo functie uit en heb ik gewoon de fan op auto staan.

[ Voor 4% gewijzigd door E-Hoog op 06-11-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1010
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-06-2023
Ik vraag me af hoe die vraagsturing eigenlijk werkt.
Is er op een of andere manier communicatie tussen de binnen unit en de buitenunit via de voedingskabel ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-03 13:58
Stefan1010 schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:48:
Ik vraag me af hoe die vraagsturing eigenlijk werkt.
Is er op een of andere manier communicatie tussen de binnen unit en de buitenunit via de voedingskabel ofzo..
Ja wel. Er ziet control kabel tussen die beide. Hetzelfde kabel is gebruikt om status van binnenunits te communiceren (aan/af, mode, power, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
E-Hoog schreef op zondag 6 november 2022 @ 06:41:
[...]

Mijn ervaring is alleen nog van de laatste twee weken, maar ik merkte dat ik een vrij hevige overshoot kreeg zonder die vraagsturing. Dan ging mijn 3.5kW vloermodel prefera rond de 500-600W de hele dag aan en werd het lomp warm. Dat gezegd hebbende, ik was toen ook nog niet bekend met de grote temperatuur offset die de unit heeft. Ik heb hem nu op 17.5C staan om rond de 19.5-20.5 in daadwerkelijke temperatuur uit te komen (maar die discussie is hier al vaak langsgekomen :) ). Dus dat was natuurlijk ook mede oorzaak van de overshoot. Hoe dan ook, sinds ik hem op 40% heb staan (en 17.5) gaat alles een stuk rustiger en kachelt hij lekker de hele dag op 100-200W. In de nacht zet ik nu alles nog uit.

Overigens staat hier die econo functie uit en heb ik gewoon de fan op auto staan.
Lijkt wel alsof Daikin in ene heel goed kan terugmoduleren middels deze optie, maar voor mij is het gevalletje klok en klepel vooralsnog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
Stoffa schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:34:
[...]

Lijkt wel alsof Daikin in ene heel goed kan terugmoduleren middels deze optie, maar voor mij is het gevalletje klok en klepel vooralsnog.
Overigens ook wel goed om te melden waarschijnlijk: ik heb een single split

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Merken jullie al dat de airco (Daikin in mijn geval) een stuk meer verbruikt nu het echt kouder wordt? Bedoel dan echt duidelijk te zien in de app, niet een toevalsdagje.

Bij mij bijna 2x zo veel dan 2 weken geleden. Maar goed ik was ook ziek dus hij stond een graadje hoger :9

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:54
JDx schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:11:
Merken jullie al dat de airco (Daikin in mijn geval) een stuk meer verbruikt nu het echt kouder wordt? Bedoel dan echt duidelijk te zien in de app, niet een toevalsdagje.

Bij mij bijna 2x zo veel dan 2 weken geleden. Maar goed ik was ook ziek dus hij stond een graadje hoger :9
De buitentemperatuur is ook gehalveerd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

elektriekert schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:13:
[...]

Klopt, maar dan halveert de COP toch niet gelijk zo veel mee? Gaat toch niet zo ineens van 4 naar 2? Of kan je die rekensom niet zo maken.

en had nog wel extra isolatie aangebracht :'(

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 06-11-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
JDx schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:16:
[...]

Klopt, maar dan halveert de COP toch niet gelijk zo veel mee? Gaat toch niet zo ineens van 4 naar 2? Of kan je die rekensom niet zo maken.

Het is niet zozeer de COP die afneemt, maar de warmtevraag die toeneemt. Ik merk het hier ook wel, maar geen verdubbeling. Ongeveer 25% meer schat ik.

Ik heb ook alvast een keer getest met continue vs een tijdje uit. Vrijdag de hele dag aan gehad beneden, zaterdag de hele dag weg dus van 10 tot 17.30 uitgezet.
Verbruik was zaterdag slechts 1 kWh minder om middernacht, en ik vond het wel minder comfortabel omdat je duidelijk merkte dat de airco de boel weer op moest warmen, waardoor de warmte nog niet lekker egaal was en de unit harder moest werken, wat hogere uitblaastemperatuur en stand geeft.
Dus hier gaat hij nu overdag aan van 7 tot 23.00, in de nacht nog uit tot het nog een stuk kouder wordt.

[ Voor 37% gewijzigd door marcovandam op 06-11-2022 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
elektriekert schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:13:
[...]

Mag van mij wel even een paar dagen gaan vriezen. Ook al is het maar om te testen of alles warm en comfortabel blijft daarna maar weer wat warmer want stroom is duur 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:54
JDx schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:16:
[...]

Haha, nee de COP halveert niet, excuus ik zit nog in weekend modus O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

marcovandam schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:26:
[...]

Het is niet zozeer de COP die afneemt, maar de warmtevraag die toeneemt.
Oh ja, dat ook natuurlijk, normaal was het even opwarmen en uit, nu moet ie de hele dag lichtjes doorblazen anders koelt het zo weer af. Laat 'm nu weer gewoon op 19 staan van 8-22 is dat meestal.

Ben wakker van 7-23 (of later), maar snachts gaat ie uit en smorgens heb ik het niet zo koud.

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 06-11-2022 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-10 22:01
AtlAntA schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:31:
[...]

Mag van mij wel even een paar dagen gaan vriezen. Ook al is het maar om te testen of alles warm en comfortabel blijft daarna maar weer wat warmer want stroom is duur 8)
Mag van mij ook wel even gaan vriezen in de nacht zodat ik weet wat de MHI beneden doet.

Deze en volgende maand is de stroom toch "gratis" :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

BlazeMuis schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:35:
[...]

Mag van mij ook wel even gaan vriezen in de nacht zodat ik weet wat de MHI beneden doet.

Deze en volgende maand is de stroom toch "gratis" :9
True, maar niet als het gaat vriezen, anders blijf ik idd ook wel onder die 190 haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Met behulp van enkele mede tweakers (-info/manual links), mijn 2 units eindelijk in de APP gekregen.. na 3 dezelfde pogingen .. (units gewoon beetje hardleers? ;)
dank voor jullie input. _/-\o_

en gelijk nog 3 vragen O-)

bij de ene unit kan ik kWh opvragen /bedrag instellen ...
bij de andere unit krijg ik "er is een fout opgetreden" terwijl hij wél lijkt op te slaan.
Ook opties aanklikken geeft deze melding, terwijl dat bij de andere unit geen probleem is.
De unit communiceert wel, want ik zie mijn ingestelde °C en kan deze aanpassen.

2e vraag,
kan ik de iD -1x1x (in de overzicht lijst) aanpassen naar een naam?
dat is veel makkelijker bv unit-1 keuken en unit-2 kamer

en 3e vraag,
Ik zie hier regelmatig de huidige opname watts voorbij komen.
Zit dat ergens verstopt in de App? (ik zie het nergens) of doen jullie dat bv via de P1 uitlezing o.i.d. :?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Hansieo schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:43:
Met behulp van enkele mede tweakers (-info/manual links), mijn 2 units eindelijk in de APP gekregen.. na 3 dezelfde pogingen .. (units gewoon beetje hardleers? ;)
dank voor jullie input. _/-\o_

en gelijk nog 3 vragen O-)

bij de ene unit kan ik kWh opvragen /bedrag instellen ...
bij de andere unit krijg ik "er is een fout opgetreden" terwijl hij wél lijkt op te slaan.
Ook opties aanklikken geeft deze melding, terwijl dat bij de andere unit geen probleem is.
De unit communiceert wel, want ik zie mijn ingestelde °C en kan deze aanpassen.

2e vraag,
kan ik de iD -1x1x (in de overzicht lijst) aanpassen naar een naam?
dat is veel makkelijker bv unit-1 keuken en unit-2 kamer

en 3e vraag,
Ik zie hier regelmatig de huidige opname watts voorbij komen.
Zit dat ergens verstopt in de App? (ik zie het nergens) of doen jullie dat bv via de P1 uitlezing o.i.d. :?
vraag 3:
Bij Daikin moet je dat al linksboven aanklikken voordat je de unit kiest. Consumption.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
JDx schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:46:
[...]

vraag 3:
Bij Daikin moet je dat al linksboven aanklikken voordat je de unit kiest. Consumption.
sry, had er natuurlijk bij moeten zetten om welke unit... :$

MHI ZS-X -Wifi serie ....2,5 en de 3,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
JDx schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:46:
[...]

vraag 3:
Onecta? Ik zie daar niets linksboven?
Pagina: 1 ... 241 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic