Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 242 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.690 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Stoffa schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:00:
[...]

Onecta? Ik zie daar niets linksboven?
Die ken ik helemaal niet, die van mij ziet er zo uit. En dan links van Home klikken, daar consumption kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Eo5DO9Y.png

Wat zijn de voordelen van Onecta dan? Gebruik deze al 3 jaar, ideaal.

[ Voor 19% gewijzigd door JDx op 06-11-2022 12:07 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Hmmm blijkbaar is Onecta pas uitgekomen nadat ik mijn unit had, zie copyright 2019 in de apple store.

Bij de andere staat 2014.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 06-11-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:29
Vaag, ziet er ongeveer hetzelfde uit als Onecta maar net even anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Stoffa schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:12:
Ja Onecta zal allemaal wel even net wat gelikter zijn.

Deze heet gewoon Daikin Online Controller, wat een zeikerds in de reviews haha, nooit problemen gehad.

Op Apple iig niet. Ook als ik bij mijn ouders ben of broertje vindt hij gewoon alle units meteen.

[ Voor 41% gewijzigd door JDx op 06-11-2022 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:41
Bij de mitsubishi electric airco heb ik de CN111 thermocouple nu uit de behuizing gehaald en steekt 5 centimeter uit de zijkant van de unit. De temperatuur in de app komt nu vrijwel volledig overeen met andere thermometers in huis!

Hopelijk vertaalt dit ook in stabieler regelgedrag. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

LED-Maniak schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:56:
Bij de mitsubishi electric airco heb ik de CN111 thermocouple nu uit de behuizing gehaald en steekt 5 centimeter uit de zijkant van de unit. De temperatuur in de app komt nu vrijwel volledig overeen met andere thermometers in huis!

Nice, ik weet gewoon dat als ik hem op 19 zet dat het ook 19 wordt in de kamer, alleen toch zou ik voor de Daikin graag hetzelfde doen, want de app zegt dat het 21 of soms wel 23 is. Iemand die dit met een Daikin heeft gedaan? Of zo'n losse thermometer heeft aangesloten?

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 06-11-2022 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 21:43
Hansieo schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:43:

2e vraag,
kan ik de iD -1x1x (in de overzicht lijst) aanpassen naar een naam?
dat is veel makkelijker bv unit-1 keuken en unit-2 kamer

en 3e vraag,
Ik zie hier regelmatig de huidige opname watts voorbij komen.
Zit dat ergens verstopt in de App? (ik zie het nergens) of doen jullie dat bv via de P1 uitlezing o.i.d. :?
Kan met long press op Id-xxx in detail scherm.

Volgens mij is er idd alleen het maandoverzicht in de app. Ik heb een zigbee meter op het stopcontact icm home assistant en ook de p1 lezer
Mooi dat het gelukt is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:03
JDx schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:16:
[...]

Klopt, maar dan halveert de COP toch niet gelijk zo veel mee? Gaat toch niet zo ineens van 4 naar 2? Of kan je die rekensom niet zo maken.

en had nog wel extra isolatie aangebracht :'(
De buitentemperatuur is niet gehalveerd; 284K t.o.v. 295K is maar ongeveer 4% minder. Maar de COP berekening heeft meer te maken met het kookpunt van het koelgas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Stoffa schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:12:
Dat is de vorige app. De Daikin Online Controller.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
mwk schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:43:
[...]

Dat is de vorige app. De Daikin Online Controller.
Snap ik, maar hoe zie je in Onecta het huidige verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Stoffa schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:55:
[...]

Oh huidig kan ik volgens mij ook niet zien in de oude, alleen per dag/week/jaar.

Wel van m'n zonnepanelen in de SolarEdge app, denk dat ze dat extern doen, of gewoon zo'n metertje ertussen van de Gamma? :p

[ Voor 19% gewijzigd door JDx op 06-11-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:24
LED-Maniak schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:56:

Mooi werk, heb je een foto? Welke plek zit de CN111 op de prinplaat?
Heb je meer info?
dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:00
AirJonn schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:30:
[...]

Kan met long press op Id-xxx in detail scherm.

Volgens mij is er idd alleen het maandoverzicht in de app. Ik heb een zigbee meter op het stopcontact icm home assistant en ook de p1 lezer

Mooi dat het gelukt is :)
Gelukt met o.a. jouw info . _/-\o_

Ik ga dat longpress straks thuis nog eens proberen, deed het eerst niet, maar wellicht nu alles werkt wél..
Ik laat nog weten. (y)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-10 16:38
Morgen ga ik beginnen met het plaatsen van een inbouw airco in onzer woonkamer. Ik heb reeds eerder een airco geplaatst boven bij onze overloop maar voor de woonkamer ga ik een inbouw airco plaatsen in een koof onder het plafond. De leidingen laat ik via de elektriciteit kast naar beneden lopen door de kruipruimte zo weer via de garage naar buiten toe. Dit zal een iets uitdagender projectje worden dan de andere "normale" airco die boven is geplaats.

Ik zal de Mitsubishi KP35VF one way cassette model gaan installeren.

Nu lees ik in de gebruikershandleiding dat dat als de afvoerleidingen naar binnen lopen, je dan isolatiemateriaal a 10mm dik moet aanbrengen.
Betekend dat ik de lengte dat de leiding door het huis loopt (waarschijnlijk om condens tegen te gaan?) extra moet isoleren of begrijp ik dit verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3IugzFFQ39LFQ2-M1cRIwQZH68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRPahuK4Pv0F0fFewpjBck2K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
Martin7182 schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:35:
[...]

De buitentemperatuur is niet gehalveerd; 284K t.o.v. 295K is maar ongeveer 4% minder. Maar de COP berekening heeft meer te maken met het kookpunt van het koelgas.
Het heeft vooral met het temperatuursverschil te maken. Hoe groter het verschil tussen binnen en buiten, hoe grotet de warmtevraag én hoe slechter de COP.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:08

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Verkeerde topic. Daarom verwijderd. Excuus.

[ Voor 91% gewijzigd door vdr01 op 06-11-2022 16:13 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Stoffa schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:55:
[...]

In de balk onderin, het derde icoontje van links. Bij mij is dat een blaadje met de tekst 'energie' er onder.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

marcovandam schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:26:
[...]

Het is niet zozeer de COP die afneemt, maar de warmtevraag die toeneemt. Ik merk het hier ook wel, maar geen verdubbeling. Ongeveer 25% meer schat ik.
Vandaag nieuwe tochtstrips geplaatst naar de koude gang, gezorgd dat de deur dicht bleef en de hele dag de airco laten pruttelen op gelijke stand en kom vandaag idd niet verder dan zo'n 25-30% meer dan bijvoorbeeld vorige weken.

En de hoogste dag had ik hem snachts op 17 laten staan, dat was ook onnodig.

Deze week wordt nog niet echt koud, maar die week erna kijken wat we dan doen, ben positief.

[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 06-11-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casray
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-02 17:27
nico_09 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:24:
Ter info voor de geïnteresseerden,

Het stroomverbruik wat de smart m air app aangeeft komt zo goed als overeen met het verbruik wat de shelly aangeeft. De shelly geeft iets meer aan gezien deze het standby verbruik ook meet.

Betreft Mitsubishi heavy met de nieuwste wifi module
Ik ben benieuwd waar je dat live verbruik ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Casray schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:31:
[...]

Ik ben benieuwd waar je dat live verbruik ziet?
Deze dingen?
https://www.bol.com/nl/nl...0aUCPQ_sn1bRoC_CkQAvD_BwE
Shelly Plug S | Slimme WiFi steker 2500W (10 pack)
Deze slimme stekker werkt direct met je WiFi netwerk wat betekent dat je de stekker direct via een app op je smartphone kunt bedienen. Via deze app kun je ook het stroomverbruik van het aangesloten apparaat uitlezen en kun je schema's instellen om apparaten automatisch en- en uit te schakelen. De stekker kan apparaten tot maximaal 2500W schakelen.
Zo kun je eenvoudig apparaten die meer dan gemiddeld stroom verbruiken slim maken, en zien hoeveel stroom deze verbruiken. Zo kun je dus ook berekenen hoeveel kWh je bespaart door apparaten bijvoorbeeld 's nachts uit te schakelen.
Wel leuk spul volgens mij.

[ Voor 43% gewijzigd door JDx op 06-11-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
E-Hoog schreef op zondag 6 november 2022 @ 06:41:
[...]

Mijn ervaring is alleen nog van de laatste twee weken, maar ik merkte dat ik een vrij hevige overshoot kreeg zonder die vraagsturing. Dan ging mijn 3.5kW vloermodel prefera rond de 500-600W de hele dag aan en werd het lomp warm. Dat gezegd hebbende, ik was toen ook nog niet bekend met de grote temperatuur offset die de unit heeft. Ik heb hem nu op 17.5C staan om rond de 19.5-20.5 in daadwerkelijke temperatuur uit te komen (maar die discussie is hier al vaak langsgekomen :) ). Dus dat was natuurlijk ook mede oorzaak van de overshoot. Hoe dan ook, sinds ik hem op 40% heb staan (en 17.5) gaat alles een stuk rustiger en kachelt hij lekker de hele dag op 100-200W. In de nacht zet ik nu alles nog uit.

Overigens staat hier die econo functie uit en heb ik gewoon de fan op auto staan.
Heb dit vandaag nu gedaan (40%), en is echt een ontzettende verbetering. Minder energie, en gelijkmatiger verwarming. Ontzettend goeie tip van je.
De buitenunit lijkt trouwens ook minder lawaai te maken zo.

Vraagje nog: vanaf wanneer ga jij overwegen hem hoger te zetten dan 40%? Als je merkt dat het niet meer goed warm wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:07

de Peer

under peer review

Aankomende nacht is de stroom weer zo goed als gratis (als je een contract hebt met dynamische tarieven).
Zijn er hier al mensen die daar op in spelen met een airco of heeft het niet heel veel zin?

Het voelt wat onnatuurlijk, maar ik zou mijn 2 airco's op 24 graden kunnen instellen voordat ik naar bed ga. Ze hebben dan 6 uur lang de kans om bijna gratis het huis op te warmen. En dan eens kijken hoe lang die warmte nog een beetje blijft hangen gedurende de dag.

Iemand hier al ervaring mee?

Ik had eigenlijk alles juist al zo zuinig mogelijk afgesteld, maar met de komst van goedkope energietarieven wordt het nu aantrekkelijk om in te spelen op overschotten stroom tegen lage tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Stoffa schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:32:
[...]

Heb dit vandaag nu gedaan (40%), en is echt een ontzettende verbetering. Minder energie, en gelijkmatiger verwarming. Ontzettend goeie tip van je.

Vraagje nog: vanaf wanneer ga jij overwegen hem hoger te zetten dan 40%? Als je merkt dat het niet meer goed warm wordt?
Bij Daikin op de Eco mode blaast ie nooit smorgens keihard om het snel warm te krijgen, je moet wel even wachten tot het warm is haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
JDx schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:39:
[...]

Bij Daikin op de Eco mode blaast ie nooit smorgens keihard om het snel warm te krijgen, je moet wel even wachten tot het warm is haha.
Bij mij blies hij zelfs op econo aan toch wel beter dan wenselijk hoor. Die 40 procent instelling heeft sterk mn voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Stoffa schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:40:
[...]

Bij mij blies hij zelfs op econo aan toch wel beter dan wenselijk hoor. Die 40 procent instelling heeft sterk mn voorkeur.
Zal er ook eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
[...]

Je bedoelt de damand control op 40% begrijp ik.

Ik doe net hetzelfde en de fan op auto. Het aantal momenten dat je veel lawaai krijgt is sterk afgenomen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

Oh kijk dat zit dus niet in de oude app, daar kan je alleen Max Consumption: Low, Mid, High kiezen.

Nogal een verschil, tussen low en mid
https://www.daikin.nl/nl_...ftxm-m---rxm-m.table.html

[ Voor 13% gewijzigd door JDx op 06-11-2022 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Bezig met Onecta installeren hehe.

Low is blijkbaar 40% want lager kan ie niet. Als ik naar de oude app ga geeft ie gewoon Low aan nu.

Kan nu in Onecta tenminste ook halve graden zien in de app, dat kon eerst niet.

[ Voor 89% gewijzigd door JDx op 06-11-2022 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Als je de oude app nog hebt, bij demand control is Low 40%, Medium is 50% en High is 70%

Als ik het uit zette ging ie naar 85%, zal in de winter wel richting de 100% gaan, maar dat weet ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 23:00
de Peer schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:37:
Aankomende nacht is de stroom weer zo goed als gratis (als je een contract hebt met dynamische tarieven).
Zijn er hier al mensen die daar op in spelen met een airco of heeft het niet heel veel zin?

Het voelt wat onnatuurlijk, maar ik zou mijn 2 airco's op 24 graden kunnen instellen voordat ik naar bed ga. Ze hebben dan 6 uur lang de kans om bijna gratis het huis op te warmen. En dan eens kijken hoe lang die warmte nog een beetje blijft hangen gedurende de dag.

Ik had eigenlijk alles juist al zo zuinig mogelijk afgesteld, maar met de komst van goedkope energietarieven wordt het nu aantrekkelijk om in te spelen op overschotten stroom tegen lage tarieven.
Absoluut, je huis 1 graad warmer stoken is het equivalent van een batterij van 10 kWh (bij een goed geisoleerd huis met veel beton en steen tenminste]. En 1 graad verschil merk je nauwelijks. In de toekomst wordt dit standaard regeling verwacht ik, we hebben dan vooral in de winter veel opslag nodig voor alle windenergie, en zo een gratis batterij is dan mooi meegenomen. Zie het als een voorproefje ;)

[ Voor 7% gewijzigd door JBtL op 06-11-2022 18:58 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JBtL schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:52:
[...]

Absoluut, je huis 1 graad warmer stoken is het equivalent van een batterij van 10 kWh (bij een goed geisoleerd huis met veel beton en steen tenminste]. En 1 graad verschil merk je nauwelijks. In de toekomst wordt dit standaard regeling verwacht ik, we hebben dan vooral in de winter veel opslag nodig voor alle windenergie, en zo een gratis batterij is dan mooi meegenomen. Zie het als een voorproefje ;)
goed, ik ga het vannacht gewoon eens proberen. beide airco's op 24 graden en eens zien of het een beetje blijft hangen morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:35
JDx schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:53:
Oh kijk dat zit dus niet in de oude app, daar kan je alleen Max Consumption: Low, Mid, High kiezen.

Nogal een verschil, tussen low en mid
https://www.daikin.nl/nl_...ftxm-m---rxm-m.table.html
Met dank aan heel veel eerder in dit topic, als je Daikin unit nog de lokale API heeft, kun je hem ook daarmee instellen (is vast ook in Home Assistent te klussen, al ben ik daar nog te lui voor geweest):

http://ip-adres-airco/aircon/set_demand_control?type=1&en_demand=1&mode=0&max_pow=40&scdl_per_day=4&moc=0&tuc=0&wec=0&thc=0&frc=0&sac=0&suc=0

max_pow is het percentage, onder de 40 kan idd niet, dan krijg je een foutcode terug. Als ik me goed herinner ook alleen per 10 procent (maar probeer het eens).

Ook totaal fout qua REST API: ja dat is inderdaad een GET request maar stelt dus wel degelijk een waarde in. Probeer get_demand_control zonder parameters om de huidige instelling te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
Demand control op 40% zetten verlaagd mijn energieverbruik zonder dat dit koste gaat aan verwarming.

Gaat dit ten koste van iets anders? Compressor die hoger draait en dus indirect hogere slijtage of zo?

Anders is demand control dus een mooie manier om de airco te tweaken op energieverbruik en Verwarming prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:48
Ik heb sinds tijdje 3 MHI units hangen aan een multisplit. Nu ben ik er sinds kort mee aan het verwarmen alleen wat me opvalt is dat de binnenuit een tijdje aan het blazen is en dan even uit lijkt te gaan waarbij hij de kleppen ook sluit en vervolgens enige tijd later begint hij weer. Ik heb ze op eco mode staan. Het wordt prima warm hoor dus dat is geen probleem. Ik vroeg me alleen af of dit er niet voor zorgt dat de buitenunit begint te pendelen. Kun je ergen uitlezen of hij aan het pendelen is?
En tweede vraag: de binnentemp wordt door de binnenunit gemeten maar vaak staat die volgens de app op 23 ik heb de airco op 22 ingesteld. Maar de ruimte temp is dan 21,5 ofzo. Het lijkt wel of die dan afslaat omdat de temp te hoog gemeten wordt terwijl de ruimte nog niet echt op temperatuur is. Iemand hier nog ideeën over?

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-10 14:04
Vraagje over mijn MHI SRK35ZS-W. In deze dagen heb ik de airco op 18 graden staan. Het wordt dan ca. 19,5 graden in de kamer. Als ik de airco 's avonds uitschakel dan is het de volgende ochtend ca. 17 graden in de kamer. Maar ik wil de kamer 's nachts eigenlijk op 18 graden houden. Ik zou de airco dus eigenlijk 's nachts ingeschakeld willen laten en zeg op 17 graden instellen, echter dat is niet mogelijk want 18 is de laagste temperatuur die ik kan instellen op de afstandsbediening. Hoe krijg ik het dan toch voor elkaar dat het 's nachts niet kouder dan 18 graden wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Wilke schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:35:
[...]

Met dank aan heel veel eerder in dit topic, als je Daikin unit nog de lokale API heeft, kun je hem ook daarmee instellen (is vast ook in Home Assistent te klussen, al ben ik daar nog te lui voor geweest):

http://ip-adres-airco/aircon/set_demand_control?type=1&en_demand=1&mode=0&max_pow=40&scdl_per_day=4&moc=0&tuc=0&wec=0&thc=0&frc=0&sac=0&suc=0

max_pow is het percentage, onder de 40 kan idd niet, dan krijg je een foutcode terug. Als ik me goed herinner ook alleen per 10 procent (maar probeer het eens).

Ook totaal fout qua REST API: ja dat is inderdaad een GET request maar stelt dus wel degelijk een waarde in. Probeer get_demand_control zonder parameters om de huidige instelling te bekijken.
Kan jij iets zeggen over hoe dat percentage zich verhoudt tot de economode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-10 21:42
Hoi,

Is er hier iemand die bv de woonkamer verwarmd met een airco en andere ruimtes (keuken toilet en badkamer of andere) via de cv laat lopen alsook sww.

Ik ben nl op zoek naar iemand die zijn of haar ervaringen wil delen. Ik wil woonkamer en tuinkamer met een daikin ururu sarar 5kw doen en dan de keuken toilet en badkamer via de cv (radiatoren). Sww loopt zowiezo op dit moment via de cv.

Wat gebruiken jullie voor zonering van de cv (tado?) en hoe werkt dit voor jullie.

Mijn doel is met name om in de ochtend badkamer en keuken te verwarmen, en in de avond kan woonkamer via de airco en de andere ruimtes volgens een programma op temperatuur houden.

Gasverbruik zal ik altijd houden dat weet ik maar het gaat erom dat ik wooncomfort heb, lage lasten en dat ik op een goede manier het stroomoverschot zelf kan op consumeren.

Alle input is welkom😎

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaisdergerman
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-08 22:01
Sinds een paar weken heb ik een mitsubishi srk SRC zs-w 35 hangen.

Dit weekend voor het eerst dat het wat kouder is .

Nu had ik gedacht dat ik de airco op auto kon zetten, instellen op 21 graden en dan blijft hij blazen totdat hij de temperatuur heeft bereikt.
Als ik hem instel op 22 graden (auto) wordt het max 20 graden.

Ik heb hem nu maar eens op 24 graden gezet, het wordt wel iets warmer maar zou verwachten dat hij volle bak zou gaan draaien om zo snel mogelijk naar die temperatuur te gaan.

Tuurlijk kan ik handmatig de ventilator vol open zetten, alleen had gehoopt dat hij dit automatisch zou doen.

Wie kan mij vertellen hoe ik dit het beste in kan regelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:46
[...]

Wanneer je merkt dat het opwarmen naar jouw mening te lang duurt dan zet je het hoger naar 75% bijvoorbeeld.

Ik doe dat pas wanneer het woordje vorst valt, nee niet een nachtje -1 en overdag 15c.

Maar in algemeen heb ik daar niet zoveel last van als anderen hier, het gaat wel aardig goed doordat zijn minimaal vermogen laag genoeg is voor de warmtevraag van de woning.

@gaisdergerman Bij Daikin heb je daarvoor de powerfull knop, jouw airco zal ook wel iets vergelijksbaars hebben, werkt 30 minuten, verhoog je de setpoint dan gaat veel langzamer, nee dan gaat hij niet vol gas.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 06-11-2022 20:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaisdergerman
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-08 22:01
Ik heb hier ook een power knop (15 min).

Ik dacht alleen dat de airco hetzelfde werkte al een cv. Oftewel temperatuur instellen en wachten tot het 20 graden wordt.

Heeft hij de de temperatuur bereikt dan gaat hij minder hard werken of uit. Dit is dus niet geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Fantastic_fox schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:57:
Hoi,

Is er hier iemand die bv de woonkamer verwarmd met een airco en andere ruimtes (keuken toilet en badkamer of andere) via de cv laat lopen alsook sww.

Ik ben nl op zoek naar iemand die zijn of haar ervaringen wil delen. Ik wil woonkamer en tuinkamer met een daikin ururu sarar 5kw doen en dan de keuken toilet en badkamer via de cv (radiatoren). Sww loopt zowiezo op dit moment via de cv.

Wat gebruiken jullie voor zonering van de cv (tado?) en hoe werkt dit voor jullie.

Mijn doel is met name om in de ochtend badkamer en keuken te verwarmen, en in de avond kan woonkamer via de airco en de andere ruimtes volgens een programma op temperatuur houden.

Gasverbruik zal ik altijd houden dat weet ik maar het gaat erom dat ik wooncomfort heb, lage lasten en dat ik op een goede manier het stroomoverschot zelf kan op consumeren.

Alle input is welkom😎
Ik ben hier ook mee bezig, woonkamer verwarmen via l/l warmtepomp, en rest van het huis met een (hybride] l/w warmtepomp. Wat hier goed lijkt te werken, is de woonkamer de airco op temperatuur te laten regelen (met een thermostaat dus, in mijn geval gebruik ik een temperatuursensor die ver van de binnenunit staat, en draadloos de temperatuur doorgeeft, dit werkt veel beter dan de interne sensor van de binnenunit ]. De rest van het huis gaat via een weersafhankelijke regeling, dus afhankelijk van de buitentemperatuur past de warmtepomp de aanvoertemperatuur van de CV installatie aan. Met een gasketel moet dat ook kunnen, maar dan heb je wel een buitenvoeler nodig. Je kan ook twee losse thermostaten gebruiken, waarbij je de CV thermostaat op een andere plek dan in de woonkamer plaatst, bijvoorbeeld de overloop of een andere centrale ruimte.

[ Voor 3% gewijzigd door JBtL op 06-11-2022 20:25 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-10 21:42
@JBtL welke temperatuur sensor (extern) gebruik je voor de airco?

Mijn huidige thermostaat hangt in de woonkamer dus daar moet ik iets mee anders gaat het niet werken (nefit easy). Vandaar mijn vraag of er iemand is met bv tado of evohome die zijn of haar ervaringen kan delen bij l/l en de rest van het huis op cv

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Fantastic_fox schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:27:
@JBtL welke temperatuur sensor (extern) gebruik je voor de airco?

Mijn huidige thermostaat hangt in de woonkamer dus daar moet ik iets mee anders gaat het niet werken (nefit easy). Vandaar mijn vraag of er iemand is met bv tado of evohome die zijn of haar ervaringen kan delen bij l/l en de rest van het huis op cv
Deze. De sensor rapporteert aan de binnenunit (MHI] via mhi ac ctrl (EspHome versie, deze werkt erg goed, via MQTT lukt het niet echt]. Wellicht is er voor Daikin ook zo een mogelijkheid.

Kan je niet een kabeltje trekken vanaf de CV naar een centrale plek in huis zodat je de thermostaat kan verplaatsen? Misschien eerst tijdelijk, om te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

banaliteit schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:45:
Demand control op 40% zetten verlaagd mijn energieverbruik zonder dat dit koste gaat aan verwarming.

Gaat dit ten koste van iets anders? Compressor die hoger draait en dus indirect hogere slijtage of zo?

Anders is demand control dus een mooie manier om de airco te tweaken op energieverbruik en Verwarming prestaties.
Volgens mij alleen ten koste van hoe snel je kamer warm wordt als ie 's nachts helemaal uit staat.

Op de auto eco stand regelt hij dit automatisch, eerst 70% en dan terugschakelen als ie op temperatuur is?

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 06-11-2022 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:46
gaisdergerman schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:19:
Ik heb hier ook een power knop (15 min).

Ik dacht alleen dat de airco hetzelfde werkte al een cv. Oftewel temperatuur instellen en wachten tot het 20 graden wordt.

Heeft hij de de temperatuur bereikt dan gaat hij minder hard werken of uit. Dit is dus niet geval?
Airco doet hetzelfde.
Zet je de temp omhoog zal die meer gaan verwarmen, echter dat de fan snelheid hetzelfde blijft hoeft niet te betekenen dat er geen warmer lucht uit komt.

Is de temperatuur bereikt zal die op een laag pitje blijven doordraaien, schiet hij over de temperatuur heen zal die uit gaan en dat is per merk verschillend wanneer hij dat doet.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Hoi,

Alle input is welkom😎
Ik heb een Daikin 3.5kW in de woonkamer, verwarmt tot op heden prima, wordt goed warm.

Ik heb de Toon Thermostaat naar de 1e verdieping verplaatst. Benedenverdieping = de Daikin. En 1e verdieping + 2e verdieping = CV.

Boven hoeft het natuurlijk geen 20 graden te worden. Dus beneden is het nu 20-21 graden (setpoint 19-20) en boven is het ongeveer 18 graden (Toon programma).

Wordt mijn 1e winter zo; maar schat in dat het aantal m3 gas toch wel 50% minder wordt. En natuurlijk elektriciteit hoger, maar verbruik valt me tot nu toe goed mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Babel10 schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:07:
[...]

Ik heb een Daikin 3.5kW in de woonkamer, verwarmt tot op heden prima, wordt goed warm.

Ik heb de Toon Thermostaat naar de 1e verdieping verplaatst. Benedenverdieping = de Daikin. En 1e verdieping + 2e verdieping = CV.
Haha, ik heb echt net precies hetzelfde gedaan, thermostaat naar boven verplaatst, alleen staat ie bij mij boven op 15 graden, slaap en douche er alleen, net nog gedoucht, eigenlijk totaal geen probleem, 5 minuutjes matig warm douchen en als je eruit komt kleren aan en weer naar beneden.

Tot op heden is het boven nog 16 dus nog geen gas gebruikt dit jaar, beneden exact zelfde airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-10 04:05
[...]

Ik zou idd zeggen zodra je het gevoel hebt dat het te lang duurt voor alles opwarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

E-Hoog schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:13:
[...]

Ik zou idd zeggen zodra je het gevoel hebt dat het te lang duurt voor alles opwarmt.
Ja het is net een beetje als het water in je radiatoren lager zetten, het wordt wel warm, duurt alleen even.

Ik heb hem alweer op auto gezet, die buitenunit hoort niemand, smorgens mag ie best even op 70% draaien en daarna schakelt ie zelf wel terug. Hij leert ook he, las ik net pas, van de dagen ervoor, hoeveel er nodig is.

Zolang de eco stand wordt gebruikt gaat ie sowieso niet hoger dan 70. Best leuk die hoge energie prijzen, iedereen komt met allerlei tips en trucjes _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door JDx op 06-11-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:52
JDx schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:15:
[...]

Ik heb hem alweer op auto gezet, die buitenunit hoort niemand, smorgens mag ie best even op 70% draaien en daarna schakelt ie zelf wel terug. Hij leert ook he, las ik net pas, van de dagen ervoor, hoeveel er nodig is.

Zolang de eco stand wordt gebruikt gaat ie sowieso niet hoger dan 70.
Ja dat leren heb ik ook gelezen. Ik heb hem al een tijdje op auto staan en nu dan op 40%.
Vandaag was het wat fris en nat. Morgen wordt het weer wat warmer. ben benieuwd wat voor nut die historische data heeft. Het kan zo zijn dat hij bijhoudt hoe lang het duurt om de ingestelde setpoint te halen met welke buitentemperatuur. Daar kan hij dan van leren en zo zijn percentage aanpassen om de setpoint binnen een bepaalde tijd te halen.

Ik laat hem nu even een tijdje op 40% staan om te kijken wat de ervaringen zijn. Ik heb het vermoeden dat het weer net wat zuiniger is dan auto.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

AtlAntA schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:19:
[...]

Ja dat leren heb ik ook gelezen. Ik heb hem al een tijdje op auto staan en nu dan op 40%.
Vandaag was het wat fris en nat. Morgen wordt het weer wat warmer. ben benieuwd wat voor nut die historische data heeft. Het kan zo zijn dat hij bijhoudt hoe lang het duurt om de ingestelde setpoint te halen met welke buitentemperatuur. Daar kan hij dan van leren en zo zijn percentage aanpassen om de setpoint binnen een bepaalde tijd te halen.

Ik laat hem nu even een tijdje op 40% staan om te kijken wat de ervaringen zijn. Ik heb het vermoeden dat het weer net wat zuiniger is dan auto.
Ja zuiniger is het sowieso, alleen minder comfy, er stond wel dat zo gauw als je met de settings gaat spelen, dus hem op manual zet, dat ie de historische data van de auto stand reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:21
Tommie12 schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:44:
[...]

Je bedoelt de damand control op 40% begrijp ik.

Ik doe net hetzelfde en de fan op auto. Het aantal momenten dat je veel lawaai krijgt is sterk afgenomen.
Waar kan je die instelling van demand control juist terugvinden? Enkel in de app? En waar dan juist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wozmro schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:43:
[...]

Waar kan je die instelling van demand control juist terugvinden? Enkel in de app? En waar dan juist?
Heb je de oude app of de Onecta? In de Onecta staat het gewoon in de lijst bij unit instellingen.

Bij Mode, Fan Speed, onderaan ergens.

Bij de oude app moet je in het begin voordat je naar de unit gaat al naar de 3 streepjes links van Home en dan bij Power saving mode Settings op Manual zetten en dan op Low, dat is 40%

[ Voor 20% gewijzigd door JDx op 06-11-2022 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
JBtL schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:33:
[...]
De sensor rapporteert aan de binnenunit (MHI] via mhi ac ctrl (EspHome versie, deze werkt erg goed, via MQTT lukt het niet echt].
Om het even te laten zien, hier hoe de airco nu loopt met een externe sensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppMfEanywm9I5iaO1pym--qgT3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTeLjsu6lZ8Acl5K8xpy9Gqd.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn ervaring veel langere runs, en op laag vermogen (dit is een MHI ZS 3.5kW], dan met de interne sensor, kan het iedereen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hoi,

Alle input is welkom😎
M'n airco verwarmt beneden, te weten woonkamer, keuken, bijkeuken en badkamer.
Overal zijn de cv kranen dichtgedraaid.
Ik heb m'n gewone thermostaat (tado aan de muur) uit staan.

Als ik het boven warm wil hebben dan draai ik daar de kraan open en gebruik de draadloze 2e thermostaat van tado.

Ik heb dus geen tado thermostaat kranen, dan zou het natuurlijk allemaal veel makkelijker kunnen. Maar dit werkt ook 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:02
Hoi,

Alle input is welkom😎
Ik verwarm de woonkamer en de eethoek met een Panasonic airco, gekoppeld aan een tado AC control. Ook heb ik vloerverwarming in de eethoek, gekoppeld aan een aparte draadloze tado thermostaat en de rest van het huis is volledig tado gestuurd, met op iedere radiator een tado kraan, werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:27

Termy

valt er nog wat te fragge?

de Peer schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:37:

Ik zag het ja, maar helaas zit ik pas vanaf volgende zondag bij Tibber. Zover ik begreep is er tegenwoordig wel een optie voor aansturing van de nieuwe cloud Daikin door HA dus ik ben van plan nu echt aan HA te beginnen nu er een duidelijke use case ligt :).

Mijn huis is (zeer) goed geïsoleerd en heb nog niet hoeven verwarmen dus ik vermoed dat het hier vrij goed zal werken. Lekker veel thermische massa ook met de vloer, dus ben benieuwd of dit echt de goedkoopste winter ooit wordt haha.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Termy schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:58:
[...]

Ik zag het ja, maar helaas zit ik pas vanaf volgende zondag bij Tibber. Zover ik begreep is er tegenwoordig wel een optie voor aansturing van de nieuwe cloud Daikin door HA dus ik ben van plan nu echt aan HA te beginnen nu er een duidelijke use case ligt :).
Oh aansturing doe ik altijd zelf. Ik gebruik de Tibber plugin voor Domoticz en stuur dan vanuit Domoticz de airco's, boiler en airco's aan.

Voor mij hebben de plugins en integratie dus geen toegevoegde waarde. Ik script liever zelf wat :)

Ik ben benieuwd of we in de winter vaker dit soort goedkope nachten gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:27

Termy

valt er nog wat te fragge?

de Peer schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:13:
[...]

Oh aansturing doe ik altijd zelf. Ik gebruik de Tibber plugin voor Domoticz en stuur dan vanuit Domoticz de airco's, boiler en airco's aan.

Voor mij hebben de plugins en integratie dus geen toegevoegde waarde. Ik script liever zelf wat :)

Ik ben benieuwd of we in de winter vaker dit soort goedkope nachten gaan krijgen.
Ja, dit is ook wat ik wil doen, maar dat werkt natuurlijk niet als m'n airco niet aan te spreken is vanuit HA. Dat was nog wel een dingetje met de huidige cloud omgeving van nieuwe Daikins maar zou nu mogelijk moeten zijn.

Heb jij oude (lokale API) of nieuwe (cloud only) Daikins?

Ik vermoed overigens dat op winderige dagen in het weekend we wel vaker heel goedkope momenten zullen zien aangezien er redelijk wat extra wind op zee bij komt deze winter. Tenzij het stervens koud wordt en de gasvoorraden slinken wellicht. Als het extreem duur zou worden pak ik gewoon de stadsverwarming weer hehe.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:49
BGFG schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:40:
[...]

Ik verwarm de woonkamer en de eethoek met een Panasonic airco, gekoppeld aan een tado AC control. Ook heb ik vloerverwarming in de eethoek, gekoppeld aan een aparte draadloze tado thermostaat en de rest van het huis is volledig tado gestuurd, met op iedere radiator een tado kraan, werkt goed.
fijn om te zien dat er nog iemand met Panasonic is. Heb op zolder/slaapkamer een Daikin multisplit en dat werkt perfect. In de woonkamer en game room (voorkamer) een tweetal Panasonic Etherea single splits en dat gaat een stuk minder.

Eerst had ik problemen met de Wifi van een van de units maar dat is gelukkig opgelost met een oud access point wat ik nog had liggen. Erger is dat ik merk dat de units nogal vaak aan- en uit gaan. Wij wonen in een voormalig klooster met hoge plafonds (3,41m). De wandmodellen zitten ook hoog en er blijft veel warmte hangen. De airco's slaan dan af. Na een paar minuten als de lucht wat gemengd is gaan ze dan weer aan.

Een externe temperatuursensor zou kunnen helpen, maar voor zover ik begrijp is de Tado meer een soort afstandsbediening? Ik had niet het idee dat die de temperatuur meet, Hoe werkt dit bij jou?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]
dus ben benieuwd of dit echt de goedkoopste winter ooit wordt haha.
Denk dat sommige mensen dit topic niet moeten lezen, die betalen waarschijnlijk 600 euro aan gas en die 190 euro is een pleistertje, ik denk dat ik de komende 2 maanden ook ga "verdienen" aan die subsidies.

Vanavond of morgen ook bij m'n ouders even aan de slag met die eco settings, die weten van niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Termy schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:18:
[...]

Ja, dit is ook wat ik wil doen, maar dat werkt natuurlijk niet als m'n airco niet aan te spreken is vanuit HA. Dat was nog wel een dingetje met de huidige cloud omgeving van nieuwe Daikins maar zou nu mogelijk moeten zijn.

Heb jij oude (lokale API) of nieuwe (cloud only) Daikins?
de oude lokale api voor al mijn 3 Daikins. Dat maakt het eenvoudiger inderdaad.
Ik vermoed overigens dat op winderige dagen in het weekend we wel vaker heel goedkope momenten zullen zien aangezien er redelijk wat extra wind op zee bij komt deze winter.
dat hoop ik ook. zou erg leuk zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vn2000
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 18:56

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Leuk stukje over verwarmen met L/L.
Voor het jele artikel heb je wel een (gratis) account nodig.
Vakblad warmptepompen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUtBhkqMW3DXJcSZcBWpP9fGM_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8X4oNQ2y2WbOZ7SsGy54QqDc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door vn2000 op 07-11-2022 08:41 . Reden: Bron toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-10 15:33
vn2000 schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:26:
Leuk stukje over verwarmen met L/L.
Voor het jele artikel heb je wel een (gratis) account nodig.
Vakblad warmptepompen
Het is wel wennen om je flesje wijn bij de vloerunit op temperatuur te laten komen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door kurkie op 07-11-2022 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:54
maxtrash schreef op maandag 7 november 2022 @ 00:48:
[...]

fijn om te zien dat er nog iemand met Panasonic is. Heb op zolder/slaapkamer een Daikin multisplit en dat werkt perfect. In de woonkamer en game room (voorkamer) een tweetal Panasonic Etherea single splits en dat gaat een stuk minder.

Eerst had ik problemen met de Wifi van een van de units maar dat is gelukkig opgelost met een oud access point wat ik nog had liggen. Erger is dat ik merk dat de units nogal vaak aan- en uit gaan. Wij wonen in een voormalig klooster met hoge plafonds (3,41m). De wandmodellen zitten ook hoog en er blijft veel warmte hangen. De airco's slaan dan af. Na een paar minuten als de lucht wat gemengd is gaan ze dan weer aan.

Een externe temperatuursensor zou kunnen helpen, maar voor zover ik begrijp is de Tado meer een soort afstandsbediening? Ik had niet het idee dat die de temperatuur meet, Hoe werkt dit bij jou?
Je kan proberen de temperatuur in te stellen tussen 16-17.5 graad.
Dan moduleert een panasonic veel verder terug.
Dan gaat die niet steeds aan en uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fya5aRTCCAmavyD5pFLwzLW-r4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9uuytFxOm5EewEafWmwnics.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-11-2023
maxtrash schreef op maandag 7 november 2022 @ 00:48:
[...]

Heb de Tado v3 airco ab hier hangen waar normaal gesproken het paneel voor de cv zat. Deze meet de kamertemperatuur en stuurt de airco daarop aan. Heb er nog een extra meter naast gezet ( tijdelijk) om te vergelijken en moet zeggen dat het vrij nauwkeurig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:01
Tagor555 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:31:
[...]

Heb de Tado v3 airco ab hier hangen waar normaal gesproken het paneel voor de cv zat. Deze meet de kamertemperatuur en stuurt de airco daarop aan. Heb er nog een extra meter naast gezet ( tijdelijk) om te vergelijken en moet zeggen dat het vrij nauwkeurig werkt.
Neemt die alle commando's van de afstandsbediening over? Dus ook Eco, fanspeed etc?

Heb nu een "zelfbouw" module maar daarmee kan je niet dingen als Eco etc aansturen op mijn MHI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
Waah schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:37:
[...]

Neemt die alle commando's van de afstandsbediening over? Dus ook Eco, fanspeed etc?

Heb nu een "zelfbouw" module maar daarmee kan je niet dingen als Eco etc aansturen op mijn MHI.
Eco/hi commando zit er niet op, fanspeed,aansturen lamellen, tijdschema doet ie wel allemaal met de app op de phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:20
ymoona schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:48:
[...]

Het is exact dit geluid, lijkt van links te komen. Dat getik is idd om gek van te worden . Ik probeer het nu nog even te negeren en aders moet de ketel maar weer aan |:(

Bij mijn schoonouders hebben ze een dag eerder exact het zelfde model opgehangen, en die zoemt alleen. @marcovandam
De monteur is langs geweest, hij gaat de fan vervangen. Kwa lagers was er niet veel te doen, want allemaal kunstof op kunstof (teflon?)

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:08

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Waah schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:37:
[...]

Ze zijn nog wel bezig om een aantal nu ontbrekende commando's beschikbaar te maken maar niet allemaal. Zie https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/77

Naast de MHI-AC-CTRL die via de seriele poort werkt heb ik ook nog een Wemos D1 mini die via IR werkt. Deze gebruikte ik voordat ik een MHI-AC-CTRL had. Deze laatste ondersteund wel de ontbrekende commando's m.u.v. 3D maar heeft als nadeel dat het 1 weg communicatie met de airco is.

EDIT: 7-nov-2022 @ 11:45 ik heb je een DM gestuurd @Waah

[ Voor 7% gewijzigd door vdr01 op 07-11-2022 11:51 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
vdr01 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:59:
[...]

Ze zijn nog wel bezig om ook die commando's beschikbaar te krijgen. Zie https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/77

Naast de MHI-AC-CTRL die via de seriele poort werkt heb ik ook nog een Wemos D1 mini die via IR werkt. Deze gebruikte ik voordat ik een MHI-AC-CTRL had. Deze laatste ondersteund wel de ontbrekende commando's maar heeft als nadeel dat het 1 weg communicatie met de airco is.
Heb je daar de code ergens van? O-) Heb nog een aantal Wemos D1 mini's liggen en toevallig een IR module binnen gekregen omdat ik hetzelfde wil doen, maar waar ik moet beginnen vind ik lastig. Dus als je de code wil delen zou dat een goed begin zijn.

1-weg communicatie zou nog geen eens een ramp zijn, aangezien ik via MHI-AC-CTRL wel de status kan uitlezen O-)

Eigenlijk zou ik een nest-achtig schermpje willen met touchscreen, waarmee je de boel kan aanzetten/uitzetten. Maar daar heb ik echt de skills niet voor _O- Dus momenteel bedien ik de boel met een Ikea schakelaar, en verwarmen/koelen op basis van de binnentemperatuur (en dat wil ik nog verbeteren met info van de buitentemperatuur)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsRBByo5v4qnJbmuWl7US3Qadts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sUGkQ1dOEnkC3uwumVQrmuHZ.png?f=user_large

Klein schermpje er naast waar de ingestelde temp zou staan en settings zou al een verbetering zijn. Eco/Power etc zou ik in regels kunnen vatten op basis van binnen en buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 21-10 15:26
Gebruiken de MHI gebruikers nog veel de ECO mode nu het wat kouder wordt?
Ik zie namelijk veel pendel gedrag als ik ECO gebruik. Zonder ECO zie ik langere runs op hetzelfde vermogen.
Groot nadeel van ECO is toch wel dat de setpoint steeds lager wordt.

Of mis ik iets? Ben nog steeds zoekende naar de beste setting voor comfort/weinig energievebruik.
Las ook dat de silent optie de buitenunit begrenst op 40%, maar of dat nu de juiste manier is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Laatst online: 23:17
Zojuist heb ik de offerte binnengekregen voor plaatsing van 2 Mitsubishi heavy airco's:

- Mitsubishi SRK35ZS-W in de woonkamer: 1950,-
- Mitsubishi SRK50ZS-W op zolder in het trapgat. 2450,-

Voornamelijk de zoldervariant wordt gebruikt voor zowel koelen als verwarmen aangezien ik geen verwarming heb op de voorzolder, waar tegenwoordig mijn thuiswerkplek zit.
Er is tevens nog een slaapkamer van mijn zoon op zolder waar het in de zomer wel echt heel warm wordt, dus ook voor koelen lijkt me dit dan ideaal.
Ik heb alleen mijn vraagtekens bij een 5kw airco. De installateur raad dit aan omdat de airco precies boven de trap wordt gehangen, hierdoor zal veel koele lucht gelijk naar beneden zakken door de open trap.
Is dat echt nodig, of zou een 3,5kw ook voldoende zijn. qua m3 op de zolder zou een 3,5kw namelijk wel voldoende moeten zijn.

Wat betreft de airco in de woonkamer heb ik een vraag voor de kenners:
De buitenunit wordt aan de zijkant van het huis gehangen, boven de carport. Het is natuurlijk super lelijk als er een hele koof om de carport gebouwd moet worden voor de aanvoer. Nu kwam de installateur met het idee om maar gewoon door het dak van de carport naar boven te gaan naar de buitenunit. Dit geniet natuurlijk de voorkeur omdat dit optisch veel mooier is, maar ga ik dan geen extreme kans op lekkages krijgen of is dit door een dakdekker allemaal wel netjes weer af te werken?
Zijn er meer mensen die het op deze manier gedaan hebben?

[ Voor 12% gewijzigd door yorroy op 07-11-2022 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
loyske schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:12:
Is dit niet alleen bij de ZSX zo, als hij geen beweging ziet? ECO is misschien wel handig als je b.v. tijdens de winter niet teveel afkoeling wilt als je een weekend weg bent (setpoint wordt 15 °C). Of je gebruikt de nachtstand (10 °C). Eerlijk gezegd had ik veel liever handmatige controle gehad, maar die gaat helaas niet lager dan 18 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 21-10 15:26
Martin7182 schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:31:
[...]

Is dit niet alleen bij de ZSX zo, als hij geen beweging ziet? ECO is misschien wel handig als je b.v. tijdens de winter niet teveel afkoeling wilt als je een weekend weg bent (setpoint wordt 15 °C). Of je gebruikt de nachtstand (10 °C). Eerlijk gezegd had ik veel liever handmatige controle gehad, maar die gaat helaas niet lager dan 18 °C.
Je hebt gelijk. Bij de ZS in ECO is de setpoint altijd 2,5 graad lager bij verwarmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
Ik zie namelijk veel pendel gedrag als ik ECO gebruik. Zonder ECO zie ik langere runs op hetzelfde vermogen.

Of mis ik iets? Ben nog steeds zoekende naar de beste setting voor comfort/weinig energievebruik.
Las ook dat de silent optie de buitenunit begrenst op 40%, maar of dat nu de juiste manier is....
Heb de MHI 5 Kw pas 2 weken en vind ECO stand niet veel toevoegen? Heb de unit op auto staan, uitblaas op 45 graden en swing uit. Setpoint op 20 graden en 24 uur aan. Pendelen doet ie wel maar of dat nu zo schadelijk is? Als de airco aangaat is het opgenomen vermogen +/- 300W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Tagor555 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:31:
[...]

op zich goed nieuws maar misschien dat bij jou de airco beter zijn warmte kwijt kan?

Stel setpoint van de Tado staat op 21 en de Tado meet 18 graden. Ik kan me voorstellen dat de Tado de Airco dan op 21 graden instelt via infrarood.
De airco gaat nu verwarmen. Binnen de kortste keren is het bovenin de kamer 25 graden. De Tado meet inmiddels 19 graden. De Airco gaat nu uit.

Wat ik eigenlijk wil is dat de Airco door blijft gaan. Al wordt het bovenin de kamer 28 graden, dat maakt me niet uit als de temperatuur op het meetpunt (de Tado) nog niet bereikt is. Eigenlijk zou de Tado dus de gemeten temperatuur door moeten kunnen geven aan de Airco, echter dat kan niet via infrarood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
redbullwaning schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:12:
[...]

Je kan proberen de temperatuur in te stellen tussen 16-17.5 graad.
Dan moduleert een panasonic veel verder terug.
Dan gaat die niet steeds aan en uit.

[Afbeelding]
dit is misschien een idee om 's nachts te doen zodat het huis niet zover afkoelt. Maar nu overdag gaat de airco niet meer aan omdat de temperatuur boven de setpoint temperatuur ligt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zasLYOVpR4QIYvJn3b7d3_eLjTc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tAFckZDrsKCXvh2xV5ovMYz7.png?f=user_large

het zou mooi zijn als ik de Airco een fictieve temperatuur kan meegeven vanuit Home assistant. Eigenlijk heb je dan een indirecte manier om de compressor te sturen obv je eigen algoritme. Alleen hoe dit hardware matig te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
maxtrash schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:45:
[...]

op zich goed nieuws maar misschien dat bij jou de airco beter zijn warmte kwijt kan?

Stel setpoint van de Tado staat op 21 en de Tado meet 18 graden. Ik kan me voorstellen dat de Tado de Airco dan op 21 graden instelt via infrarood.
De airco gaat nu verwarmen. Binnen de kortste keren is het bovenin de kamer 25 graden. De Tado meet inmiddels 19 graden. De Airco gaat nu uit.

Wat ik eigenlijk wil is dat de Airco door blijft gaan. Al wordt het bovenin de kamer 28 graden, dat maakt me niet uit als de temperatuur op het meetpunt (de Tado) nog niet bereikt is. Eigenlijk zou de Tado dus de gemeten temperatuur door moeten kunnen geven aan de Airco, echter dat kan niet via infrarood.
Met de MHI-CTRL kan je dit wel doen. Zo heb ik via Home Assistant nu geregeld dat de temperatuur van de Nest (die niets met de airco te maken heeft) de meetwaarde is die de airco aanhoud. En nu heb ik geen issues meer met temperatuur. Als ik 21 instel, verwarmt die gewoon naar 21. Soms wordt het een halve of hele graad warmer, misschien omdat de lucht nog moet mengen. Maar dat vind ik minder een issue dan te koud. We stellen de airco nu vaak op 20 in, en dan is het 20,5 of 21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-10 22:39
Ik heb een MHI 3.5KW unit sinds kort. Ben nog steeds zoekende naar de optimale settings om het lekker warm te krijgen en wat de beste instellingen daarvoor zijn. Als ik de unit in stel op 20 graden, met de optie 3D auto. Begrijp ik het dan goed dat vanwege de offset de unit opwarmt naar 22 graden (+2) en dat de binnen temperatuur in de app leidend hierbij is? Is 3D auto een aanbevelen setting? Gebruiker meer mensen deze en wat zijn jullie ervaringen?

Iemand ervaringen met wat de beste settings zijn voor deze unit? Heeft auto de voorkeur i.p.v. manueel. Begrijp ik het goed dat als ik de airco instel op 19 graden dat het dan in de praktijk ongeveer 21 graden zal worden?

[ Voor 30% gewijzigd door glas86 op 09-11-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
maxtrash schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:45:
[...]

Waarschijnlijk kan de airco zijn warmte dan goed kwijt idd. Heb de Tado vanmorgen eens op 21 gezet en gemeten temperatuur op de Tado is vrijwel 20,6 graden constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:58
[...]

Mijn huis is (zeer) goed geïsoleerd en heb nog niet hoeven verwarmen dus ik vermoed dat het hier vrij goed zal werken. Lekker veel thermische massa ook met de vloer, dus ben benieuwd of dit echt de goedkoopste winter ooit wordt haha.
Ben erg benieuwd welke nieuwe optie jij bedoeld voor de cloud? Ik heb nog niks gevonden helaas voor HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master-T

Ik heb hem ook op eco draaien en merk hetzelfde. Merk dat de binnenunit vaak aan en uit gaat. Weet alleen niet of de buitenunit hetzelfde doet omdat ik een multisplit heb en op meerdere plekken de binnenunit aan heb. Kan niet zeggen of ze allemaal op zelfde moment aan/uit zijn vandaar.

Zou ook nog wel wat tips hierover willen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vn2000
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 18:56

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

kurkie schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:55:
[...]

Het is wel wennen om je flesje wijn bij de vloerunit op temperatuur te laten komen. :)
Kleedje voor de airco, qualitytime :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:16

tijmeng

Panasonic 7J

Sinds een paar dagen maakt de binnenunit van mijn Haier 2.5 split unit geluid. Het geluid lijkt nog het meeste op het ouderwetse 56k modem inbel geluid (maar dan zachter en wat constanter). een soort constante snerpende zoem welke qua frequentie mee gaat met de warmtevraag (niet met de fan snelheid). Als alleen de fan draait en de compressor geen warmte levert is het geluid niet aanwezig. Lagers van de fan of motor zijn dus uitgesloten. T is tamelijk irritant, maar kan lastig plaatsen wat het nou precies is.

Ander ding wat mij opvalt is dat de airco soms uitgaat (omdat setpoint is bereikt) en dat dat altijd wel gepaard gaat met een soort zucht (alsof iets wordt afgeblazen).

Bij koelen is het geluid niet aanwezig.

Airco doet het trouwens wel prima, levert warmte met een prima COP.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Lucht in leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
Master-T schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:10:
[...]

Ik heb hem ook op eco draaien en merk hetzelfde. Merk dat de binnenunit vaak aan en uit gaat. Weet alleen niet of de buitenunit hetzelfde doet omdat ik een multisplit heb en op meerdere plekken de binnenunit aan heb. Kan niet zeggen of ze allemaal op zelfde moment aan/uit zijn vandaar.

Heb ook een multisplit MHI 4,2 draaien hier, en de ECO stand bevalt mij goed. De Ingestelde airco temp is 21 graden en de TOON registreert 22 graden, uiteindelijk.
Het ‘pendelen’ is afhankelijk van een aantal factoren, maar uiteindelijk onvermijdbaar (energiezuiniger).
Als de ingestelde temp. overal bereikt is moduleert hij terug tot een minimum, maar zal uiteindelijk afslaan, dit pendelen is dus niet iets slecht ( minder draai uren en minder verbruik van energie), maar een teken dat de ruimte goed op temperatuur is en er weinig warmteverlies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halq2000
tijmeng schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:19:
Sinds een paar dagen maakt de binnenunit van mijn Haier 2.5 split unit geluid. Het geluid lijkt nog het meeste op het ouderwetse 56k modem inbel geluid (maar dan zachter en wat constanter). een soort constante snerpende zoem welke qua frequentie mee gaat met de warmtevraag (niet met de fan snelheid). Als alleen de fan draait en de compressor geen warmte levert is het geluid niet aanwezig. Lagers van de fan of motor zijn dus uitgesloten. T is tamelijk irritant, maar kan lastig plaatsen wat het nou precies is.

Ander ding wat mij opvalt is dat de airco soms uitgaat (omdat setpoint is bereikt) en dat dat altijd wel gepaard gaat met een soort zucht (alsof iets wordt afgeblazen).

[ Voor 5% gewijzigd door Halq2000 op 07-11-2022 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent_Bob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-10 03:51

Silent_Bob

What the f*ck is the Internet?

Soullancer schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:05:
[...]

Ben erg benieuwd welke nieuwe optie jij bedoeld voor de cloud? Ik heb nog niks gevonden helaas voor HA
https://github.com/rospogrigio/daikin_residential

Volgende repository toevoegen @HACS in HA, werkt hier fantastisch met mijn twee Emura 3’s welk alleen via de cloud werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:54
maxtrash schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:50:
[...]

dit is misschien een idee om 's nachts te doen zodat het huis niet zover afkoelt. Maar nu overdag gaat de airco niet meer aan omdat de temperatuur boven de setpoint temperatuur ligt:

het zou mooi zijn als ik de Airco een fictieve temperatuur kan meegeven vanuit Home assistant. Eigenlijk heb je dan een indirecte manier om de compressor te sturen obv je eigen algoritme. Alleen hoe dit hardware matig te doen?
En als je dan instelt bij service zone.
Heat mode thermo shift adjustment +3 of +2.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Master-T schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:10:
[...]

Gisteren ook al een opmerking geplaatst hierover, de beste manier is volgens mij om een temperatuursensor op afstand te gebruiken, die voorkomt dat de airco zijn eigen temperatuurstijging te snel detecteert en daardoor weer afslaat. Vooral als de binnenunit niet heel erg vrij staat (tegen plafond, in een hoek, etc]. Vloermodellen zullen dit waarschijnlijk vanzelf beter doen (zie ook artikel dat net gepost is].

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:45
Halq2000 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:28:
[...]

Heb ook een multisplit MHI 4,2 draaien hier, en de ECO stand bevalt mij goed. De Ingestelde airco temp is 21 graden en de TOON registreert 22 graden, uiteindelijk.
Het ‘pendelen’ is afhankelijk van een aantal factoren, maar uiteindelijk onvermijdbaar (energiezuiniger).
Als de ingestelde temp. overal bereikt is moduleert hij terug tot een minimum, maar zal uiteindelijk afslaan, dit pendelen is dus niet iets slecht ( minder draai uren en minder verbruik van energie), maar een teken dat de ruimte goed op temperatuur is en er weinig warmteverlies is.
Is het niet zo dat het pendelen straks sowieso verleden tijd is aangezien het buiten kouder is/wordt. Of is dat te kort door de bocht?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

vn2000 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:15:
[...]

Kleedje voor de airco, qualitytime :P
Dat er nog geen sierairco's zijn, met een mooi plaatje van een vlammetje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
JBtL schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:42:
[...]

Gisteren ook al een opmerking geplaatst hierover, de beste manier is volgens mij om een temperatuursensor op afstand te gebruiken, die voorkomt dat de airco zijn eigen temperatuurstijging te snel detecteert en daardoor weer afslaat. Vooral als de binnenunit niet heel erg vrij staat (tegen plafond, in een hoek, etc]. Vloermodellen zullen dit waarschijnlijk vanzelf beter doen (zie ook artikel dat net gepost is].
Heb je wat meer info over hoe je een externe sensor kunt gebruiken? Moet ik daar een hoop domotica voor hebben of is het heel eenvoudig te installeren?
Geen idee namelijk hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halq2000
henidde schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:43:
[...]

Is het niet zo dat het pendelen straks sowieso verleden tijd is aangezien het buiten kouder is/wordt. Of is dat te kort door de bocht?
Dit kan zeker van invloed zijn, maar het zal echter gebruikelijker zijn dat het unit regelmatig(er) in defrost gaat, omdat de warmte onttrekking van de koude(re) buitenlucht ervoor zal zorgen dat het vocht uit de buitenlucht vastvriest aan de verdamper, omdat de lucht niet meer door de lamellen kan stromen waardoor er geen warmte meer wordt onttrokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
henidde schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:43:
[...]

Inderdaad. Zodra het warmteverlies van je huis boven de minimale warmteafgifte van de airco komt, slaat de unit niet meer af. Je kunt pendelen ook verminderen/voorkomen door de setpoint te verhogen; daarmee krijg je ook meer warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:16

tijmeng

Panasonic 7J

Halq2000 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:31:
[...]

Weet je misschien of de leidingen aan het binnenunit gesoldeerd zijn, of met koppelingen gemonteerd?
perskoppelingen binnen gemaakt met elektrische handtang door monteur.

nette nieuwe standaard flensen aan buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halq2000
tijmeng schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:19:

Weet je misschien of de leidingen aan het binnenunit gesoldeerd zijn, of met koppelingen gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Master-T schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:45:
[...]

Heb je wat meer info over hoe je een externe sensor kunt gebruiken? Moet ik daar een hoop domotica voor hebben of is het heel eenvoudig te installeren?
Geen idee namelijk hoe het werkt.
Ik doe het met een BLE sensor van Ali, een esp32 om de BLE data op te vangen en via MQTT te verspreiden. De regeling doe ik vervolgens met Homeassistant op een Raspberry pi, die met de MHI binnenunit praat via de MHI ac ctrl module. Het sensor gedeelte kan ook anders trouwens, zolang je maar een temperatuurmeting kan doen ergens aan de andere kant van de kamer en de gegevens door kan sturen naar Homeassistant.

Dus ja, dat klinkt misschien wat complex om helemaal van scratch te doen, maar eenvoudiger dan je denkt. Ik kan wel een keer een stap voor stap beschrijving maken als ik daar tijd voor heb.

Als je het simpeler wil, dan is dit wellicht een optie.

https://www.orionairsales...ire-simplified-5733-p.asp

De tado unit kan volgens mij de interne sensor niet overrulen, dus die zal hetzelfde probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halq2000
tijmeng schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:03:
[...]

perskoppelingen binnen gemaakt met elektrische handtang door monteur.

nette nieuwe standaard flensen aan buitenunit
Het zou kunnen komen door een kleine restrictie ( b.v. Een knik) in de leidingen waardoor er wervelingen optreden die een ruisend of fluitend geluid kunnen geven…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:21
JDx schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:44:
[...]

Dat er nog geen sierairco's zijn, met een mooi plaatje van een vlammetje :+
Waarom geen buitenunit combineren met een winterbbq?

Onhandig als je buitenunit op het dak staat, maar bij mij staat ie op het terras :)
Pagina: 1 ... 242 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic