Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 243 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.686 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:41

ede

JBtL schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:07:
[...]

Ik doe het met een BLE sensor van Ali, een esp32 om de BLE data op te vangen en via MQTT te verspreiden. De regeling doe ik vervolgens met Homeassistant op een Raspberry pi, die met de MHI binnenunit praat via de MHI ac ctrl module. Het sensor gedeelte kan ook anders trouwens, zolang je maar een temperatuurmeting kan doen ergens aan de andere kant van de kamer en de gegevens door kan sturen naar Homeassistant.
Ik probeer dat ook te bereiken met een MQTT MHI-AC-Ctrl maar het lukt niet om de Troon te injecteren, ik krijg een foutmelding op cmd_received.
Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:00
AirJonn schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:30:
[...]

Kan met long press op Id-xxx in detail scherm.

Volgens mij is er idd alleen het maandoverzicht in de app. Ik heb een zigbee meter op het stopcontact icm home assistant en ook de p1 lezer
Mooi dat het gelukt is :)
longpress in DETAIL scherm... dat was het.

Ik had het gedaan in het overzicht scherm... en dan wil "ie" het alleen maar verwijderen.

dank voor de tip (wederom d:)b )

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:16
gaisdergerman schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:58:
Sinds een paar weken heb ik een mitsubishi srk SRC zs-w 35 hangen.

Dit weekend voor het eerst dat het wat kouder is .

Nu had ik gedacht dat ik de airco op auto kon zetten, instellen op 21 graden en dan blijft hij blazen totdat hij de temperatuur heeft bereikt.
Als ik hem instel op 22 graden (auto) wordt het max 20 graden.

Ik heb hem nu maar eens op 24 graden gezet, het wordt wel iets warmer maar zou verwachten dat hij volle bak zou gaan draaien om zo snel mogelijk naar die temperatuur te gaan.

Tuurlijk kan ik handmatig de ventilator vol open zetten, alleen had gehoopt dat hij dit automatisch zou doen.

Wie kan mij vertellen hoe ik dit het beste in kan regelen?
Weet je zeker dat de fan op auto staat en niet per ongeluk op 1 streepje?

Omdat warmte stijgt zal hij niet gelijk volgas gaan maar de fan moet wel wat harder gaan draaien
.Je kan hem even op HI zetten (ingedrukt houden linksboven op je AB)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:00
ede schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:21:
[...]

Ik probeer dat ook te bereiken met een MQTT MHI-AC-Ctrl maar het lukt niet om de Troon te injecteren, ik krijg een foutmelding op cmd_received.
Doe ik iets fout?
Ik doe het nu via esphome, maar via mqtt kan moet je volgens mij opletten dat je het goede topic pakt.

Dus XXXX/set/Troom ipv XXXX/Troom

Tenminste, dat loste het bij mij op. Ik had via MQTT alleen het probleem dat hij eens in de zoveel tijd (en irritant genoeg vooral bij verwarmen], weer terugviel op de interne sensor. Met de esphome versie is dat stabiel.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:14

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

JBtL schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:32:
[...]

Ik doe het nu via esphome, maar via mqtt kan moet je volgens mij opletten dat je het goede topic pakt.

Tenminste, dat loste het bij mij op. Ik had via MQTT alleen het probleem dat hij eens in de zoveel tijd (en irritant genoeg vooral bij verwarmen], weer terugviel op de interne sensor. Met de esphome versie is dat stabiel.
Ik ben niet 100 procent zeker van mijn zaak maar is het via MQTT niet zo dat je ergens in de configuratie bestanden die je nodig hebt om de ESP te flashen moet aangeven dat je een externe temperatuur sensor wil gebruiken? Kwestie van iets van 'false' op 'true' zetten. Daarna opnieuw compileren en de nieuwe firmware flashen naar je ESP?

EDIT: @JBtL bedankt voor de feedback in onderstaand bericht.
EDIT 2: @JBtL ik ben er nog wat dieper ingedoken, dit draadje beschrijft het perfect https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/issues/61

Ik snap nu ook mijn verwarring. Ik doelde op punt 2 (ook al noemde ik het foutief MQTT) terwijl jij het terecht over punt 3 hebt.

1 use temperatur sensor from AC indoor unit (default)
2 use temperature from DS18x20 sensor
3 use temperature provided via MQTT

[ Voor 24% gewijzigd door vdr01 op 07-11-2022 14:20 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 23:00
vdr01 schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:42:
[...]

Ik ben niet 100 procent zeker van mijn zaak maar is het via MQTT niet zo dat je ergens in de configuratie bestanden moet aangeven dat je een externe temperatuur sensor wil gebruiken? Kwestie van iets van 'false' op 'true' zetten. Daarna opnieuw compileren en de nieuwe firmware flashen naar je ESP?
Nee, dat hoeft niet meer volgens mij. Alleen als je de timeout periode wil veranderen waarna hij weer terugvalt op de interne sensor als er geen MQTT bericht binnen is gekomen (dat aanpassen in support.h hielp bij mij trouwens ook niet].

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:41

ede

JBtL schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:32:
[...]

Ik krijg een 'unknown command' melding als ik dat doe. Troom blijft de interne temperatuursensor weergeven, bij set staat wel de temperatuur die de kamerthermostaat aangeeft. Ik geef die waarde als number door via mqtt out.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0akJW1BMTsu1lpDBsRKi3x8yHa8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aplbcKAOtV9e69s35qTvcCxA.png?f=user_large

Ik kom er nog even niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:14
Casray schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:31:
[...]

Ik ben benieuwd waar je dat live verbruik ziet?
Shelly plus 1pm heb ik gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Was om 5:00 wakker en toen de airco (3,5kW Daikin) op 17,5 gezet, met demand op auto, heeft de hele dag aan gestaan, ook constant geblazen, niet aan/uit ofzo, over 80m3 en de hele dag lekker 19,5 graden in de hele kamer voor 2,3kW, tot nu toe dan.

Weet niet hoe ik aan 5,9kW kwam op 1 dag afgelopen week, te veel op 20 en dan steeds aan/uit denk ik, als ik het koud had aan, dan weer uit, dan weer aan.

Vind dit op zich wel netjes, komt neer op nog geen euro met m'n huidige tarief (bijna gelijk aan prijsplafond). Moet de avond nog, maar het is ook niet echt normaal om om 5 uur al achter de PC te zitten :')

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ohja, wil dit dus graag vergelijken met standje 40% alleen is geen dag hetzelfde. Iemand die 2 vergelijkbare dagen heeft getest? Weet niet wat het weer morgen is, wel meer kans op zon, dat scheelt heel veel hier.

Oh de begintemperatuur vanmorgen was 16,2 graden. Koelt snel af hier.

[ Voor 27% gewijzigd door JDx op 07-11-2022 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:02
maxtrash schreef op maandag 7 november 2022 @ 00:48:
[...]

fijn om te zien dat er nog iemand met Panasonic is. Heb op zolder/slaapkamer een Daikin multisplit en dat werkt perfect. In de woonkamer en game room (voorkamer) een tweetal Panasonic Etherea single splits en dat gaat een stuk minder.

Een externe temperatuursensor zou kunnen helpen, maar voor zover ik begrijp is de Tado meer een soort afstandsbediening? Ik had niet het idee dat die de temperatuur meet, Hoe werkt dit bij jou?
Ik heb de tado opgehangen schuin tegenover de airco unit. Hij moet in het zichtveld hangen, maar uiteraard zo min mogelijk in de luchtstroom van de airco. Hij functioneert idd als een soort afstandsbediening en gebruikt dan de temperatuur die de tado meet. Je kunt de belangrijkste functies gebruiken, in ieder geval degene die ik gebruik. Er zit wel wat verschil in de temperatuur, maar na wat tweaken kom ik daarmee weg. Wel wat lastig om alles goed op elkaar af te stemmen omdat ik ook vloerverwarming heb in dezelfde ruimte en je moet dan opletten dat ze elkaar niet in de weg zitten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZbg1BVt5z6qMbUFOTtlIU-5E-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CjmwMyt2GG6rlviSus4EHmi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-10 23:20
maxtrash schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:45:
[...]

op zich goed nieuws maar misschien dat bij jou de airco beter zijn warmte kwijt kan?

Stel setpoint van de Tado staat op 21 en de Tado meet 18 graden. Ik kan me voorstellen dat de Tado de Airco dan op 21 graden instelt via infrarood.
De airco gaat nu verwarmen. Binnen de kortste keren is het bovenin de kamer 25 graden. De Tado meet inmiddels 19 graden. De Airco gaat nu uit.

Wat ik eigenlijk wil is dat de Airco door blijft gaan. Al wordt het bovenin de kamer 28 graden, dat maakt me niet uit als de temperatuur op het meetpunt (de Tado) nog niet bereikt is. Eigenlijk zou de Tado dus de gemeten temperatuur door moeten kunnen geven aan de Airco, echter dat kan niet via infrarood.
Nadat de Tado een opdracht heeft doorgegeven vindt er volgens mij geen communicatie meer plaats. De airco heeft een doeltemperatuur en probeert die te bereiken. Wat wel zou moeten kunnen is om een losse sensor te plaatsen en in Domoticz of Home assistant een scriptje te laten lopen die de werkelijke temperatuur van de sensor steeds ophaalt en die ook weet wat de doeltemperatuur is. Die kan dan de Tado een schop geven en deze een lagere of hogere temperatuur laten zenden naar de airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:03
Heeft die Tado geen eigen sensor? Lijkt me veel eenvoudiger als regeling; te koud => schopje omhoog, te warm => schopje omlaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:02
Martin7182 schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:18:
Heeft die Tado geen eigen sensor? Lijkt me veel eenvoudiger als regeling; te koud => schopje omhoog, te warm => schopje omlaag :)
Ja, die heeft ie. Maar we gaan een beetje off topic, zie het tado topic voor details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Zie net in de app dat Eneco mijn gasprijs heeft verhoogd van 2,24 naar 3,17 per m3... idioot terwijl de prijzen zakken, ben net stipt 07:00 weer begonnen met een nieuw L/L testje :9

Begintemp 17,1 en hij gaat weer de hele dag op 17,5 en demand op auto.

[ Voor 16% gewijzigd door JDx op 08-11-2022 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:36
mwk schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:37:
[...]

Theoretisch wel. Maar met L/L heb je minder aanloop nodig en kan je sneller per ruimte verwarmen.
Het weer dat we nu hebben is voor mijn gevoel wel een sweet spot voor de airco's. Mijn Daikins staan op power cap van 60% en eco mode.
Vorige winter toen het vroor en sneeuwde had hij het hier veel zwaarder. Ik weet eerlijk gezegd niet of gas toen handiger was geweest.
bij mij op 40% en eco
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
marcovandam schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:01:
[...]

Volgens mij ga ik ook wel een stuk zuiniger zijn dan de verwachtte 1 op 2 verhouding M3-kWh
Oktober was wel iets warmer dan vorig jaar, en ik ben toch wel een stuk bewuster gaan verwarmen nu.
Maar toch scheelt het wel veel, vorig jaar oktober 90 M3 voor verwarmen, dit jaar 60 kWh verbruikt met de airco`s.
hier 56 jaar ervoor 90 ( waterzijdig ingeregeld ) en nu 25kwh met de 2 aircos ( 4 maar pas 2 aangehad ) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
AtlAntA schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:21:
[...]

Ben wel benieuwd of er ook zulke vergelijkingen zijn gedaan voor de ONECTA app. Van de vorige daikin app heb ik gelezen dat die ongeveer 10% over rapporteerde maar ben benieuwd of dat voor de nieuwste ook zo is.
hier met een p1 uitlees en een zwave power adapter beide bijna het zelfde maar de app van daikin onecta gaf een veel hoger verbruik aan
zie zelfs verbruik staan ( standby? ) van een unit die niet eens aan is geweest ( 100 watt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:11
Ik dacht dat demand en eco hetzelfde deden? Maar dat eco standaard 70% pakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

banaliteit schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:46:
[...]

Ik dacht dat demand en eco hetzelfde deden? Maar dat eco standaard 70% pakt
Volgens mij heeft het ook geen nut om beide te gebruiken toch?

Eco zorgt voor een afstemming tussen de 40-70 en als je hem zelf op 40 zet, dan gebruikt ie dat gewoon.

Kan het ook mis hebben hoor, ben me er net helemaal in aan het verdiepen. Misschien dat eco ook nog iets doet met je binnenunit ofzo?

[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 08-11-2022 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:45
JDx schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:56:
[...]

Eco zorgt voor een afstemming tussen de 40-70 en als je hem zelf op 40 zet, dan gebruikt ie dat gewoon.

Kan het ook mis hebben hoor, ben me er net helemaal in aan het verdiepen. Misschien dat eco ook nog iets doet met je binnenunit ofzo?
Hier heb ik de binnenunit ook nog op stil. Is dat ook eenzelfde soort afstemming als eco en/of demand 40?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:11
JDx schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:56:
[...]

En power demand kan je ook nog op Auto zetten, maar dan kijkt die ook naar historie. Eco doet dat dan weer niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

henidde schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:10:
[...]

Hier heb ik de binnenunit ook nog op stil. Is dat ook eenzelfde soort afstemming als eco en/of demand 40?
Dat demand gaat puur over de buitenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-10 12:20
Sinds twee weken in bezit van een Daikin Stylisch 3,5kw in de woonkamer/keuken 140m3 en een Daikin perfera 3,5kw op de eerste verdieping.

Ik ben benieuwd hoe jullie verwarmen en wat het verbuik is. Ik heb twee methodes gemeten met een shelly 1pm.

Setpoint 22 graden. Werkelijke temperatuur 21,5.

1. On demand 100%. Snachts airco uit. 7:00-22:00 = 3,84 kWh
2. On demand 40% 24 uur airco aan = 4.13 kWh.

Met vraagbesturing / On demand op 40% blijft hij netjes rond de 200Wh draaien en scheelt dus nauwelijks met het snachts uitzetten van de airco.

Omdat wij doordeweeks overdag niet thuis zijn zou het dan wel rendabel zijn om enkel savonds te verwarmen.

Vanaf wanneer gaan jullie 24/7 draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

mikin schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:21:
Sinds twee weken in bezit van een Daikin Stylisch 3,5kw in de woonkamer/keuken 140m3 en een Daikin perfera 3,5kw op de eerste verdieping.

Ik ben benieuwd hoe jullie verwarmen en wat het verbuik is. Ik heb twee methodes gemeten met een shelly 1pm.

Setpoint 22 graden. Werkelijke temperatuur 21,5.

1. On demand 100%. Snachts airco uit. 7:00-22:00 = 3,84 kWh
2. On demand 40% 24 uur airco aan = 4.13 kWh.

Met vraagbesturing / On demand op 40% blijft hij netjes rond de 200W draaien en scheelt dus nauwelijks met het snachts uitzetten van de airco.

Omdat wij doordeweeks overdag niet thuis zijn zou het dan wel rendabel zijn om enkel savonds te verwarmen.

Vanaf wanneer gaan jullie 24/7 draaien?
Ik zelf nooit. In de winter is het 's morgens op z'n koudst 14 graden ofzo in de woonkamer.

Maar 3,5kW voor 140m3 dan heb je zeker een nieuwbouwwoning, want ik gebruik dat voor 80m3. Heb ook een woonkamer/keuken/eetkamer in een L vorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-10 15:37
yorroy schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:23:
Zojuist heb ik de offerte binnengekregen voor plaatsing van 2 Mitsubishi heavy airco's:

- Mitsubishi SRK35ZS-W in de woonkamer: 1950,-
- Mitsubishi SRK50ZS-W op zolder in het trapgat. 2450,-

Voornamelijk de zoldervariant wordt gebruikt voor zowel koelen als verwarmen aangezien ik geen verwarming heb op de voorzolder, waar tegenwoordig mijn thuiswerkplek zit.
Er is tevens nog een slaapkamer van mijn zoon op zolder waar het in de zomer wel echt heel warm wordt, dus ook voor koelen lijkt me dit dan ideaal.
Ik heb alleen mijn vraagtekens bij een 5kw airco. De installateur raad dit aan omdat de airco precies boven de trap wordt gehangen, hierdoor zal veel koele lucht gelijk naar beneden zakken door de open trap.
Is dat echt nodig, of zou een 3,5kw ook voldoende zijn. qua m3 op de zolder zou een 3,5kw namelijk wel voldoende moeten zijn.

Wat betreft de airco in de woonkamer heb ik een vraag voor de kenners:
De buitenunit wordt aan de zijkant van het huis gehangen, boven de carport. Het is natuurlijk super lelijk als er een hele koof om de carport gebouwd moet worden voor de aanvoer. Nu kwam de installateur met het idee om maar gewoon door het dak van de carport naar boven te gaan naar de buitenunit. Dit geniet natuurlijk de voorkeur omdat dit optisch veel mooier is, maar ga ik dan geen extreme kans op lekkages krijgen of is dit door een dakdekker allemaal wel netjes weer af te werken?
Zijn er meer mensen die het op deze manier gedaan hebben?
Ik heb een dakdoorvoer en dat is door de airco mannen heel netjes professioneel dicht gemaakt. Moest wel iets bijbetalen voor een setje afdichtspul en een buis die dan door het dak gaat. maar ja, kan prima dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:29
Ik heb een hoekwoning zonder spouwisolatie. Echt een tochthol is het (isolatie over 2 weken).

Ik heb een triple split 6.8kw met iedere verdieping 1 binnenunit van 3,5kw.

Beneden draait van 7-22:00 en houdt de huiskamer op 20 graden.
Doordat ik 5 dagen geleden nog een kind heb gekregen wordt de kamer op de eerste verdieping ongeveer 24/7 verwarmd op een lekker warm temperatuurtje.

Totaal verstook ik zon 10kw per etmaal nu. Vergeleken met jullie resultaten vind ik dat veel, vergeleken met mijn (voormalig) gasverbruik een schijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Stoffa schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:07:
Ik heb een hoekwoning zonder spouwisolatie. Echt een tochthol is het (isolatie over 2 weken).

Doordat ik 5 dagen geleden nog een kind heb gekregen wordt de kamer op de eerste verdieping ongeveer 24/7 verwarmd op een lekker warm temperatuurtje.

Totaal verstook ik zon 10kw per etmaal nu. Vergeleken met jullie resultaten vind ik dat veel, vergeleken met mijn (voormalig) gasverbruik een schijntje.
Ik heb ook zo'n tochthol uit 1960, wel zo veel mogelijk gedaan aan isolatie, gebruikte gisteren dus 2,8kWh (van 05:00-23:00) en dat komt neer op 1,20 euro, als ik naar mijn gasverbruik kijk in 2019, dan was dat zo'n 8m3 en dus nu 25 euro geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:01
@Stoffa @JDx Hoe het zit met kilowattuur, kilowatt en andere eenheden

[ Voor 23% gewijzigd door nMad op 08-11-2022 09:17 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Stoffa schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:07:

Proficiat met de kleine!
Ik zou als ik jou was de temperatuur niet te hoog zetten voor de baby. Je zegt zelf dat de temp op een lekker warm temperatuurtje staat. De beste temp voor een babykamer is tussen de 16 en 20 graden, met een ideale temp van 18. Een te hoge temp en ook nog wat aankleden en dekentjes kan wiegedood veroorzaken omdat baby’s hun warmte niet goed kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:23
Bij ons is gisteren een MHI SRK50ZS-W geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsNRmbwSPy7WcaZFZUlD3dcnpE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1DugWsE1iyPwnas12EoNUJt.jpg?f=fotoalbum_large

De unit verwarmt de woonkamer (114m3) en keuken (32m2) welke samen een T-vorm hebben. De unit hang in een hoek (B op de plattegrond) waardoor deze de warme lucht door de hele woonkamer kan blazen (werkt heel goed). De keuken (en bijkeuken) worden indirect verwarmt door het langzaam verplaatsen van de warme lucht. Dit werkt op dit moment nog best goed, maar ik kan me voorstellen dat we straks een IR-paneel nodig hebben in de bijkeuken (is ook mijn kantoor).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6Z-0YrgMIPt_TrmlCsZu-1Eugg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TedDzbGRMknI0ZHybZiBlwYf.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer de woonkamer op temperatuur is, pendelt de unit behoorlijk veel (wel 10 keer per uur aan/uit). Ik heb een beetje getest met de instellingen om te voorkomen dat de unit de hele tijd aan en uit gaat, maar dat is mij tot nu toe niet gelukt. Kan het zijn dat de unit te hoog hangt, waardoor meer warme lucht boven de unit blijft hangen en daardoor sneller gaat pendelen? Of zorgt het aanzuigen van lucht door de binnenunit voor voldoende luchtstroom dat dit geen probleem kan zijn?

Het is natuurlijk nog niet heel erg koud, maar alle adviseurs die ik langs heb laten komen, adviseerde allemaal nog grotere units (tot 7kw). Wanneer ik kijk hoe snel deze 5kw unit al begint te pendelen... Ik heb nu de deur naar de hal maar opengezet, zo kan de unit ook de langzaam de bovenverdieping meenemen.

Voordat ik overstap naar mhi-ac-ctrl, wil ik proberen of ik de unit op een standaard manier optimaal kan laten werken. Uiteindelijk zou ik het liefst de unit op ultra-low willen zetten en hem zo langzaam warmte af laten geven, maar dan pendelt hij heel snel. Waarschijnlijk omdat er geen kracht achter de warme lucht zit en zo vooral de ruimte direct rondom de unit verwarmt. Dus ik zie mij nog wel overstappen op mhi-ac-ctrl (ik had 150 euro kunnen besparen :D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit79
Abom schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:18:

[Afbeelding]

De unit verwarmt de woonkamer (114m3) en keuken (32m2) welke samen een T-vorm hebben. De unit hang in een hoek (B op de plattegrond) waardoor deze de warme lucht door de hele woonkamer kan blazen (werkt heel goed). De keuken (en bijkeuken) worden indirect verwarmt door het langzaam verplaatsen van de warme lucht. Dit werkt op dit moment nog best goed, maar ik kan me voorstellen dat we straks een IR-paneel nodig hebben in de bijkeuken (is ook mijn kantoor).

[Afbeelding]

Wanneer de woonkamer op temperatuur is, pendelt de unit behoorlijk veel (wel 10 keer per uur aan/uit). Ik heb een beetje getest met de instellingen om te voorkomen dat de unit de hele tijd aan en uit gaat, maar dat is mij tot nu toe niet gelukt. Kan het zijn dat de unit te hoog hangt, waardoor meer warme lucht boven de unit blijft hangen en daardoor sneller gaat pendelen? Of zorgt het aanzuigen van lucht door de binnenunit voor voldoende luchtstroom dat dit geen probleem kan zijn?

Het is natuurlijk nog niet heel erg koud, maar alle adviseurs die ik langs heb laten komen, adviseerde allemaal nog grotere units (tot 7kw). Wanneer ik kijk hoe snel deze 5kw unit al begint te pendelen... Ik heb nu de deur naar de hal maar opengezet, zo kan de unit ook de langzaam de bovenverdieping meenemen.

Voordat ik overstap naar mhi-ac-ctrl, wil ik proberen of ik de unit op een standaard manier optimaal kan laten werken. Uiteindelijk zou ik het liefst de unit op ultra-low willen zetten en hem zo langzaam warmte af laten geven, maar dan pendelt hij heel snel. Waarschijnlijk omdat er geen kracht achter de warme lucht zit en zo vooral de ruimte direct rondom de unit verwarmt. Dus ik zie mij nog wel overstappen op mhi-ac-ctrl (ik had 150 euro kunnen besparen :D).
Ik denk dat de unit best zwaar bemeten is die je daar hebt hangen. Waarschijnlijk was een 3.5 kw ook voldoende geweest voor je benedenverdieping. Deze grote unit samen met de nog hogere buitentemperaturen zorgt voor het pendelen bij jou denk ik.
Wij hebben beneden ongeveer 175m3. Er zijn hier sinds eind sept 2 single splits(reden hiervoor is de vorm van de benedenverdieping), een 2.5 en een 3.5 kw. Tot nu toe gebruik ik voornamelijk de 2.5 kw om te verwarmen en zelfs dan pendelt hij nog wel eens. Dus ik denk dat de 5kw voor jou te groot is voor de benedenverdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ik heb dezelfde airco. Je moet het uitblazen op 45 graden houden, zodat hij de lucht echt wegblaast van de unit. Op 60 of 30 graden uitstroom, blijft het te veel rond de unit hangen. Ook moet je genoeg airflow creëren, door op minimaal stand 2 fan te werken(2 streepjes). En waarschijnlijk vraag je te weinig temperatuur( een zwaardere airco, wilt "werken"), waardoor hij te snel aan z'n temperatuur is. Ook is van belang hoeveel warmteverlies je huis heeft en het kan zijn, dat dat nu nog met deze buitentemperaturen, te weinig is. Ik gebruik hem daarom ook pas vanaf 14 graden of lager buiten. Vooral experimenteren in het begin, wat het beste werkt. Het is nog niet koud nu.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 16:52
Frag1le schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:22:
Sinds gisteren hangt er een MHI SRK 35 ZSX-WF in de Woonkamer (140m3) op een centraal punt, hoofdzakelijk om mee te verwarmen. De buitenunit staat op de grond in de tuin.

Ik had een ZSX-W besteld maar een ZSX-WF geleverd gekregen waar ik eigenlijk meer tevreden over ben.

WiFi zit in deze unit ingebouwd en het logo zit niet midden op het apparaat maar links in de onderste hoek, en heeft een zilveren kleur ipv zwart wat de vorige versies lijken te hebben. (deze heeft een hogere WAF)

Zeer tevreden met het (bijna geen) geluid van de buitenunit en binnenunit.

Nu 24 uur aan het verwarmen ermee en zeer tevreden!

Gisterenavond 23h00 was het opgenomen vermogen bij een setpoint van 19 graden (20,3 graden gemeten in huis, buitentemperatuur 10,7) +- 130 watt.
Hierbij nog een kleine update mbt het gebruik, het verbruik en enkele vragen o.a. over de Smart M-Air app.

Het gebruik: na een paar dagen lijkt het alsof de unit geleerd heeft hoe de auto-fanspeed-mode beter te gebruiken, deze lijkt nu minder vaak de hogere snelheden te gebruiken en verwarmt lekker door op de laagste snelheid.
Het is jammer dat de instellingen van de app niet worden gesynct met de remote, zo ook het weekprogramma wat je instelt via de app waar je remote vervolgens niets van mee krijgt. Technisch begrijp ik het wel want de remote is een simpele infrarood remote en krijgt geen data van de unit terug, maar je verwacht dit hedendaags gewoon niet meer.
Ook als je via de remote een weekprogramma instelt communiceert dit niet naar de app en kun je technisch dus 2 verschillende weekprogramma's inrichten die op hetzelfde tijdstip triggeren.
De monteurs hebben de unit helaas een 1 cm te hoog bij het plafond geplaatst, volgens het boekje moet het op minimaal 65 mm van het plafond, wat nu dus 55 mm is.

Verbruik: Eergisteren heb ik een kWh-meter tussen de groep en de airco geplaatst: resultaat over 28 uur genomen: 3,35 kWh, ofwel 119.6 watt/uur met huiskamer temp van gemiddeld 20 graden. Ik ben meer dan tevreden.

Vragen: Via de Smart M-Air app heb ik een 'Weekly Timer' ingesteld en het is tot nu toe 2x voorgekomen dat het 7:00 uurs programma niet wordt getriggerd. Hoe is de ervaring hiermee bij jullie?

De Smart M-Air app heeft opties en mogelijkheden die via de remote niet in te stellen zijn, maar zo ook heeft de remote opties die via de app weer niet te wijzigen zijn, gebruiken jullie nog een andere app die meer kan?

Zijn er draadloze temp-sensoren waarvan de MHI SRK ZSX gebruik kan maken ipv de ingebouwde sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
Kan het zijn dat de unit te hoog hangt, waardoor meer warme lucht boven de unit blijft hangen en daardoor sneller gaat pendelen? Of zorgt het aanzuigen van lucht door de binnenunit voor voldoende luchtstroom dat dit geen probleem kan zijn?

de binnenunit zuigt geen lucht aan. De warmte die uit het element vrijkomt door de rondgepompte op druk zijnde vloeistof, wordt door een een fan, een ronddraaiende rol met openingen, in de ruimte geblazen.

Je hebt een vrij forse ruimte en daarom was hun advies voor een grote unit. Ik ken verder de situatie niet, dus moeilijk om te zeggen of je unit te zwaar is voor die specifieke ruimte.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Jorrit79 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:34:
[...]

Ik denk dat de unit best zwaar bemeten is die je daar hebt hangen. Waarschijnlijk was een 3.5 kw ook voldoende geweest voor je benedenverdieping. Deze grote unit samen met de nog hogere buitentemperaturen zorgt voor het pendelen bij jou denk ik.
Wij hebben beneden ongeveer 175m3. Er zijn hier sinds eind sept 2 single splits(reden hiervoor is de vorm van de benedenverdieping), een 2.5 en een 3.5 kw. Tot nu toe gebruik ik voornamelijk de 2.5 kw om te verwarmen en zelfs dan pendelt hij nog wel eens. Dus ik denk dat de 5kw voor jou te groot is voor de benedenverdieping.
Ik heb een warmteverliesberekening uitgevoerd en kwam uit op zo'n 11kW. Ik denk dat het nog laag is, aangezien de vorige eigenaren 2700(!)m3 gas per jaar verstookte. Ik heb wel hier en daar iets aan quickwins gedaan (buizen isolatie, kierdichting) maar nog geen grote zaken.
Ook de uiteindelijke leverancier vond de 5kw unit aan de lage kant.

Uiteraard is het niet erg dat de unit een beetje pendelt bij relatief hoge buiten temperaturen. Wij hebben de kamer temperatuur normaal gesproken op 19 graden staan, misschien moet ik voor een iets hogere temperatuur gaan, zodat de unit iets constanter draait.

Misschien toch eens met mhi-ac-ctrl kijken of ik de unit preciezer kan aansturen.

[ Voor 11% gewijzigd door Abom op 08-11-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-10 08:13
Zuinig schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:56:
[...]
de binnenunit zuigt geen lucht aan. De warmte die uit het element vrijkomt door de rondgepompte op druk zijnde vloeistof, wordt door een een fan, een ronddraaiende rol met openingen, in de ruimte geblazen.

Je hebt een vrij forse ruimte en daarom was hun advies voor een grote unit. Ik ken verder de situatie niet, dus moeilijk om te zeggen of je unit te zwaar is voor die specifieke ruimte.
En die fan zuigt lucht aan uit de ruimte waar deze hangt :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-10 10:59
De lucht die uitgeblazen wordt zal inderdaad ergens vandaan moeten komen. Dat is ook de reden dat je een wandunit niet strak tegen het plafond moet plaatsen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
Frag1le schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:35:
[...]

Vragen: Via de Smart M-Air app heb ik een 'Weekly Timer' ingesteld en het is tot nu toe 2x voorgekomen dat het 7:00 uurs programma niet wordt getriggerd. Hoe is de ervaring hiermee bij jullie?

De Smart M-Air app heeft opties en mogelijkheden die via de remote niet in te stellen zijn, maar zo ook heeft de remote opties die via de app weer niet te wijzigen zijn, gebruiken jullie nog een andere app die meer kan?
[...]
Wat ik onduidelijk vind aan de timer optie in de smart m-air app is de 'aan / uit' optie. Check eens of die goed staat, gewoon nog een extra keer op 'aan' drukken.

Of er een andere app is, weet ik niet, maar ik ga testen met een andere wifi module, die heeft veel meer mogelijkheden (icm domotica software).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit79
Abom schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:09:
[...]

Ik heb een warmteverliesberekening uitgevoerd en kwam uit op zo'n 11kW. Ik denk dat het nog laag is, aangezien de vorige eigenaren 2700(!)m3 gas per jaar verstookte. Ik heb wel hier en daar iets aan quickwins gedaan (buizen isolatie, kierdichting) maar nog geen grote zaken.
Ook de uiteindelijke leverancier vond de 5kw unit aan de lage kant.

Uiteraard is het niet erg dat de unit een beetje pendelt bij relatief hoge buiten temperaturen. Wij hebben de kamer temperatuur normaal gesproken op 19 graden staan, misschien wanneer ik iets hoger probeer te gaan zitten, dat de unit iets constanter draait.

Misschien toch eens met mhi-ac-ctrl kijken of ik de unit preciezer kan aansturen.
Wow 11 kw warmteverlies lijkt me best veel. Als
Ik je getallen bekijk heb je beneden ongeveer 80m2 woonoppervlak? Alle bovenverdiepingen hoef je niet in te vullen als je alleen de benedenverdieping wil verwarmen met airco. Als ik 80m2 invul, 32 m2 invul bij ‘B’ (ik ga er van uit dat de keuken/bijkeuken plat dak heeft), 50% aangrenzend aan buitenomgeving(schatting), 20% grenzend aan kelder(gok), 15m2 raamoppervlak(enkel glas, gok), de rest allemaal standaard, kom ik op 4.25 kw warmte vraag uit.
Jouw werkelijke getallen zijn een gok voor mij, maar die 11 kw lijkt me zo hoog? Maar ik ben geen specialist in deze materie en kan er flink naast zitten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Abom schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:40:
[...]

Wat ik onduidelijk vind aan de timer optie in de smart m-air app is de 'aan / uit' optie. Check eens of die goed staat, gewoon nog een extra keer op 'aan' drukken.

Of er een andere app is, weet ik niet, maar ik ga testen met een andere wifi module, die heeft veel meer mogelijkheden (icm domotica software).
Bedankt voor het meedenken maar dit staat voor zover ik weet goed, de timer is enabled en de unit staat in die timer op 'on'.
Nochtans heeft deze al 2x de 7:00 uurs timer genegeerd waar de andere 2 timers per dag wel worden uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pCIz2v3HrCFqS3Gl-GtFUy4oR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRng1wOev5rH9ywaGl3dLUfd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10 17:17
Vraagje, momenteel passen wij opeen huis van kennissen die op vakantie zijn. Deze hebben een MHI SRK80ZR-W in huis. Nu viel mij op dat het rooster van de buitenunit een fel blauwe gloed heeft. Dit heb ik nog niet eerder gezien. Iemand een idee of dit zo hoort waarom dat is?

Hij hangt op een plek waar ik niet gemakkelijk bij kan komen om betere foto's te maken, maar hieronder zie je wat ik bedoel.

Ben me al af aan het vragen of er per ongeluk nog een beschermfolielaag aanwezig is op de buitenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnPYeJCujxZ_nYb6Xp6BRAaXMIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpOhSGs6YyMZbpxL5QzLOHtT.jpg?f=fotoalbum_large

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:52

Vos

AFCA

ThaBEN schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:48:
Vraagje, momenteel passen wij opeen huis van kennissen die op vakantie zijn. Deze hebben een MHI SRK80ZR-W in huis. Nu viel mij op dat het rooster van de buitenunit een fel blauwe gloed heeft. Dit heb ik nog niet eerder gezien. Iemand een idee of dit zo hoort waarom dat is?

Hij hangt op een plek waar ik niet gemakkelijk bij kan komen om betere foto's te maken, maar hieronder zie je wat ik bedoel.

Ben me al af aan het vragen of er per ongeluk nog een beschermfolielaag aanwezig is op de buitenunit.

[Afbeelding]
Dat is normaal, zie bijv. https://kolu.be/wp-content/uploads/2021/08/aircodak.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe

[Afbeelding]
Het lijkt misschien een beetje blauwig maar in feite is het gewoon een dense zilverkleurige fin stack. Ik heb zelf een SCM80ZS-W (de multisplit variant van die SRC, SRK is de binnenunit) en die ziet er ook zo uit.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MiBe schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:24:
[...]

Het lijkt misschien een beetje blauwig maar in feite is het gewoon een dense zilverkleurige fin stack.
Een ijsbeer is toch ook zwart? Ofzo :9

Over ijsberen gesproken, boven wordt het toch echt wel koud, dacht misschien een klein elektrisch kacheltje in 1 kamertje, maar die dingen gebruiken 2000W dat gaat wel rap met de stroomrekening dan.

bedoelde zoiets https://www.wehkamp.nl/mi...ktrische-kachel-16196195/

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 08-11-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:52

Vos

AFCA

JDx schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:45:
[...]

Een ijsbeer is toch ook zwart? Ofzo :9

Over ijsberen gesproken, boven wordt het toch echt wel koud, dacht misschien een klein elektrisch kacheltje in 1 kamertje, maar die dingen gebruiken 2000W dat gaat wel rap met de stroomrekening dan.

bedoelde zoiets https://www.wehkamp.nl/mi...ktrische-kachel-16196195/
Hier ook net beneden een airco hangen mede voor verwarmen. Loop ook tegen dat punt aan dat het boven dan fris kan worden. Zit misschien te denken aan slimme thermostaatkranen, dan kan ik 'on demand' even verwarmen via de cv indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Vos schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:59:
[...]

Hier ook net beneden een airco hangen mede voor verwarmen. Loop ook tegen dat punt aan dat het boven dan fris kan worden. Zit misschien te denken aan slimme thermostaatkranen, dan kan ik 'on demand' even verwarmen via de cv indien gewenst.
Ik heb zelf de thermostaat naar boven verplaatst, dus als het echt onder de 14,5 (staat ie nu) komt dan springt de CV alsnog aan, het ijs moet ook weer niet aan de ramen hangen straks.

Maar het liefst deed ik het helemaal zonder gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-10 15:37
Vos schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:59:
[...]

Hier het zelfde, we hebben ook een unit op de slaapkamer maar ik had een ander idee: De unit beneden even een dagje flink laten blazen, deur naar de gang open zetten en boven ook alle deuren open. Zou de warme lucht dan door het hele huis mengen? Warmte stijgt namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:52
JDx schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:01:
[...]

Ik heb zelf de thermostaat naar boven verplaatst, dus als het echt onder de 14,5 (staat ie nu) komt dan springt de CV alsnog aan, het ijs moet ook weer niet aan de ramen hangen straks.

Maar het liefst deed ik het helemaal zonder gas.
Je warmtepomp kan met deze temperaturen alles nog makkelijk doen dus misschien is het optie om de deuren gewoon open te zetten zodat de warmte naar boven kan trekken?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Yellos schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:07:
[...]

Hier het zelfde, we hebben ook een unit op de slaapkamer maar ik had een ander idee: De unit beneden even een dagje flink laten blazen, deur naar de gang open zetten en boven ook alle deuren open. Zou de warme lucht dan door het hele huis mengen? Warmte stijgt namelijk.
Heb dat geprobeerd en gemeten, maar komt amper een halve graad omhoog.

Ik deed dan zeg maar om 21:00 alles open, maar om 23:00 was het nog niet echt warmer boven.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 08-11-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:11
Bij familie hangt een 5.0 in de woonkamer en die draait de hele dag qua verwarmen. Is een redelijk groot vrijstaand huis met serre. De gangdeur en de slaapkamerdeuren staan open. Boven op alle kamers is het nog 19+ graden. Het duurt wel even voor alles op temperatuur is maar met deze buitentemperaturen kan dat nog prima.
JDx schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:09:
[...]
Ik deed dan zeg maar om 21:00 alles open, maar om 23:00 was het nog niet echt warmer boven.
Dat is inderdaad te kort. Afhankelijk van je luchtstroom moet je daar echt wat meer uren voor uittrekken.

[ Voor 33% gewijzigd door Headshot_NL op 08-11-2022 15:15 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

En het moet ook door de deur, die loopt niet tot het plafond, waar de meeste warmte "hangt", heb nog wel zitten denken aan een soort rooster bovenin de woonkamer naar het trapgat die je open kan doen, maar dat is ook allemaal zo weer wat met gaten in de muur boren en alles.

Maar gewoon nog even doorsparen voor een 2,5kW op de overloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Headshot_NL schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:13:
Dat is inderdaad te kort. Afhankelijk van je luchtstroom moet je daar echt wat meer uren voor uittrekken.
Ja begrijp ik, dan moet het de hele dag gewoon open staan, maar dan gaat ie het in de winter ook lastig krijgen voor de woonkamer en zonde eigenlijk. Stook je de hele dag voor je hele huis, terwijl je alleen boven slaapt.

En nog veel ruimtes worden nutteloos verwarmd, de hal beneden, het trapgat.

[ Voor 18% gewijzigd door JDx op 08-11-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SneezyThunder91
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 18:46
Hallo allemaal,

Ik ben heel erg nieuw in het land der airco's / lucht/lucht warmtepompen. Wij hebben sinds 1,5 week MHI SRK50ZS-W hangen voor onze beneden verdieping. We sturen deze aan middels een Sensibo Air Pro zodat we hem ook vanuit de app kunnen bedienen. Dit werkt vooralsnog erg prettig.

Nu verwarmen we nu als we het "koud" hebben maar daardoor heb je niet een constante temperatuur. Daar zouden we wel naar toe willen, maar we weten echt niet waar te beginnen.

Ik probeer al een beetje door de verschillende topics hierheen te struinen maar wordt er niet veel wijzer van. Er is zoveel informatie dat je dus door de bomen het bos niet ziet.

Is het nu inderdaad gewoon een kweste van een temp instellen en de airco z'n werk laten doen? Sorry als ik als enorme noob overkom. Ik hoef geen kant en klare oplossing als ik maar wat duidelijk heb waar op te zoeken. Alle hulp is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
JDx schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:16:
[...]

Ja begrijp ik, dan moet het de hele dag gewoon open staan, maar dan gaat ie het in de winter ook lastig krijgen en zonde eigenlijk. Stook je de hele dag voor je hele huis, terwijl je alleen boven slaapt.

En nog veel ruimtes worden nutteloos verwarmd, de hal beneden, het trapgat.
Eigenlijk wel. Behalve als je veel thuis bent en eventueel boven werkt. Het voordeel is wel dat je een buffer op kan bouwen en je niet je gehele bovenverdieping (inclusief trapgat en hal) te laag laat afkoelen.
Maar mijn geval is dat ook niet zo. Boven verwarmen we nu nog amper, soms heel even kort in de avond om het iets warmer te krijgen. De airco in de woonkamer verwarmt nu wel maar met de deur naar boven dicht.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Headshot_NL schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:19:
[...]

Eigenlijk wel. Behalve als je veel thuis bent en eventueel boven werkt. Het voordeel is wel dat je een buffer op kan bouwen en je niet je gehele bovenverdieping (inclusief trapgat en hal) te laag laat afkoelen.
Maar mijn geval is dat ook niet zo. Boven verwarmen we nu nog amper, soms heel even kort in de avond om het iets warmer te krijgen. De airco in de woonkamer verwarmt nu wel maar met de deur naar boven dicht.
Ja ligt ook aan je situatie, ik woon alleen en had boven een "gameroom" en heb de PC nu gewoon beneden staan (ook al in de zomer voor de koelfunctie) en boven is nog douchen en slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

SneezyThunder91 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:18:
Hallo allemaal,

Ik ben heel erg nieuw in het land der airco's / lucht/lucht warmtepompen. Wij hebben sinds 1,5 week MHI SRK50ZS-W hangen voor onze beneden verdieping. We sturen deze aan middels een Sensibo Air Pro zodat we hem ook vanuit de app kunnen bedienen. Dit werkt vooralsnog erg prettig.

Nu verwarmen we nu als we het "koud" hebben maar daardoor heb je niet een constante temperatuur. Daar zouden we wel naar toe willen, maar we weten echt niet waar te beginnen.

Ik probeer al een beetje door de verschillende topics hierheen te struinen maar wordt er niet veel wijzer van. Er is zoveel informatie dat je dus door de bomen het bos niet ziet.

Is het nu inderdaad gewoon een kweste van een temp instellen en de airco z'n werk laten doen? Sorry als ik als enorme noob overkom. Ik hoef geen kant en klare oplossing als ik maar wat duidelijk heb waar op te zoeken. Alle hulp is welkom.
Dit deed ik ook eerst, koud, aan (en vaak op 20/21 powerstand), warm, uit, nu laat ik hem op 17,5 doorkabbelen en blijft het lekker 19+ en gebruik niet echt meer stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Hallo allemaal,

Je kunt waarschijnlijk wel een schema maken net zoals je ook bij een normale CV kunt doen. Als je een tijdje voor thuiskomst of het uit bed gaan zorgt dat het aangenaam is zit je niet met die temperatuurwisselingen. Af en toe een keer een graadje hoger terwijl je in de ruimte zit is niet zo erg.

De truc is om de airco op een zo laag mogelijk maar wel constant vermogen te laten verwarmen. Dus zonder te pendelen (ben je vast wel tegen gekomen in dit topic), dan heb je geen last van temperatuurschommelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Hallo allemaal,

Zie mijn post van vanmorgen (dezelfde unit): Abom in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Wij hebben op dit moment de standaard MHI WiFi module, daarin kun je een tijdschema instellen (super onpraktisch, maar dat terzijde).
Vanmorgen ging de unit netjes aan en toen wij beneden kwamen, was het de gewenste 19 graden. Gisteren hadden wij dus vrij veel last van pendelen, dat is vandaag bijna niet meer het geval. Mogelijk dat het gisteren een probleem was omdat 's morgen de CV gewoon aan is geweest en de installateur een tijdje een verwarmingsrun heeft laten draaien na plaatsing.

Nu loopt de unit al uren en ik heb de unit nog niet betrapt op een keer uitschakelen. Het grootste verschil is dat ik de gewenste temperatuur veel hoger heb gezet. Nu loopt de temperatuur in de woonkamer heel langzaam op, even afwachten wat de max temperatuur is.

De tip van Zuinig; verticale lamellen niet naar beneden laten wijzen, omdat de warmte dan te veel rond de unit blijft hangen, helpt ook wel denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Abom op 08-11-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
JDx schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:11:
[...]

Ik heb ook zo'n tochthol uit 1960, wel zo veel mogelijk gedaan aan isolatie, gebruikte gisteren dus 2,8kWh (van 05:00-23:00) en dat komt neer op 1,20 euro, als ik naar mijn gasverbruik kijk in 2019, dan was dat zo'n 8m3 en dus nu 25 euro geweest.
2019 was het rond deze tijd ook wel een stukkouder dan het weer wat nu al ene tijd hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
Abom schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:50:
[...]
Nu loopt de unit al uren en ik heb de unit nog niet betrapt op een keer uitschakelen. Het grootste verschil is dat ik de gewenste temperatuur veel hoger heb gezet. Nu loopt de temperatuur in de woonkamer heel langzaam op, even afwachten wat de max temperatuur is.

De tip van Zuinig; verticale lamellen niet naar beneden laten wijzen, omdat de warmte dan te veel rond de unit blijft hangen, helpt ook wel denk ik.
SKR 50:

Onder de 20 graden instelling kom ik nooit, dan gaat hij pendelen bij mij ( ik heb een huis met best veel warmteverlies, als het koud wordt).

Uit ervaring hanteer ik hier als minimale instellingen:

Tussen 14 en 11 buitentemperatuur: 21 graden, fan op 2, 45 graden uitstroom.
Tot 11 graden buitentempertatuur: 20 graden instelling, fan op 2, 45 graden uitstroom.

Dit resulteert bij mij in 17/17,5 graden zoiets.
Heb wel eens met 19 graden geprobeerd maar toen pendelde hij op een bepaald moment. Hij kan dan(denk ik) onvoldoende warmte leveren. Deze airco is daar te sterk voor.

Dit zal/kan bij jou heel anders zijn, maar de link met buitentemperaturen werkt goed bij mij. Ik kijk dan op weeronline en weer per uur in je woonplaats. Je kunt dan anderhalve dag vooruitkijken zoiets.

294 Watt is het minmale real time stroomverbruik bij mij( energy soccet).De buitenunit draait dan superlangzaam en lager is altijd pendelen.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Frag1le schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:43:
Nochtans heeft deze al 2x de 7:00 uurs timer genegeerd waar de andere 2 timers per dag wel worden uitgevoerd.
Misschien verliest de wifi module de internet verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
jobr schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:48:
[...]

Misschien verliest de wifi module de internet verbinding.
Dat zou betekenen dat de Weekly Timer (in de app) niet op de airco zelf wordt opgeslagen en de timer-trigger gepusht wordt vanuit de MHI cloud.

Weet iemand dit?

Ik zal eens kijken/testen of de unit inderdaad een stabiele verbinding heeft en of het niet aan de MHI cloud ligt. De app geeft namelijk ook wel eens een error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Frag1le schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:00:
[...]

Dat zou betekenen dat de Weekly Timer (in de app) niet op de airco zelf wordt opgeslagen en de timer-trigger gepusht wordt vanuit de MHI cloud.

Weet iemand dit?

Ik zal eens kijken/testen of de unit inderdaad een stabiele verbinding heeft en of het niet aan de MHI cloud ligt. De app geeft namelijk ook wel eens een error.
Zou goed kunnen. Alles gaat via de cloud zover ik weet. Je hebt wel een optie in de app om alles lokaal te doen, zonder de cloud.

Instellingen --> Bedrijfsmodus --> Beperkte thuismodus.

Maar dan kun je logischerwijs de airco niet meer vanuit buitenshuis aansturen. Geen idee of het invloed heeft op de Weekly Timer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Zuinig schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:26:
[...]
294 Watt is het minmale real time stroomverbruik bij mij( energy soccet).De buitenunit draait dan superlangzaam en lager is altijd pendelen.
Is dat met een single split SRC50ZS-W (+ SRK50ZS-W)? Dat is qua minimumverbruik vrijwel identiek aan dat van mijn SCM80ZS-W multi split namelijk. Veel mensen in dit topic kiezen voor een single split voor het lagere minimumvermogen maar met de MHI's lijkt dat vanaf de 5kW dan niet echt op te gaan.

Ik heb mijn multi split gisteren urenlang laten draaien met een constant verbruik van rond de 300W met een SRK50ZS-W in de woonkamer op 20 graden verwarmen en de overige 3 units (SRK35ZS-W + 2x SRK20ZS-W) op ventileren om de restwarmte het huis in te blazen (die restwarmte is overigens genoeg om mijn kantoortje op een aangename werktemperatuur te houden).

Ik weet trouwens niet of andere MHI multi split eigenaren dit herkennen, maar gek genoeg zie ik een iets hoger minimumverbruik als ik die andere drie units volledig uit heb staan in plaats van op de (laagste) ventilatiestand. Dit kan ik vooralsnog niet plaatsen omdat net natuurlijk ook iets aan energie kost om die units in de ventilatiestand te laten draaien, ik had dus juist een iets hoger verbruik verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
ThaBEN schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:04:
Instellingen --> Bedrijfsmodus --> Beperkte thuismodus.

Maar dan kun je logischerwijs de airco niet meer vanuit buitenshuis aansturen. Geen idee of het invloed heeft op de Weekly Timer.
Dan kun je de timers niet gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr

Weet iemand dit?
Dacht dat ik dat ergens had gelezen.

In de FAQ staat:
The weekly timer doesn't work as configured.
Please confirm as follows.
・Make sure that no one else is using it.
The timer setting will not be reflected if it is operated about one minute
before the set time. In addition, the settings may have been changed
because the operations you performed later become effective.
・Please check if there is something wrong with the air conditioner.
When remote control is enabled, you can receive mail to the registered
mail address. It is displayed on the application. Please check the details
and contact the Service Front Center.
・Check your Internet connection at home.
If the Internet connection is disconnected at the set time, the timer setting
is not reflected.

Dit suggereert dat deze zonder internet zou kunnen werken.

Zou je kunnen testen door de wifi unit uit te zetten voor dat een timer actie wordt uitgevoerd.

[ Voor 53% gewijzigd door jobr op 08-11-2022 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:54
[...]

Weet iemand dit?

Ik kan dit bevestigen, wordt in de app opgeslagen.
Ik zit ook nog in testfase, had de airco vanmorgen via de app om 7u ingeschakeld en om 9u uitgeschakeld.
Om 9u30 zag ik dat de airco nog werkte.
Wat bleek….. mijn iphone was ondertussen uitgegaan ( vergeten op te laden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
pjotter1965 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:10:
Ik zit ook nog in testfase, had de airco vanmorgen via de app om 7u ingeschakeld en om 9u uitgeschakeld.
Dat kan niet waar zijn. Dan zouden de timers niet werken als de telefoon of verbinding uitstaat.

[ Voor 251% gewijzigd door jobr op 08-11-2022 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Frag1le schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:43:
[...]

Bedankt voor het meedenken maar dit staat voor zover ik weet goed, de timer is enabled en de unit staat in die timer op 'on'.

[Afbeelding]
Vraagje, gebruik jij de afstandsbediening en app door elkaar?

Even stukje speculatie vanuit mijn kant.
Wellicht dat je in de avond handmatig de airco uitschakelt via de afstandsbediening?
Indien ja, probeer het eens door enkel de app te gebruiken en kijk of de timer dan wel goed gaat.
De app en afstandsbediening door elkaar gebruiken kan problemen geven. Het zijn "domme" apparaten die niet met elkaar communiceren.
Mocht jij de airco met de afstandsbediening uitzetten in de avond, dan denkt de app dat de airco nog altijd aanstaat en mogelijk daarom om 07:00 niet reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
ThaBEN schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:14:
Mocht jij de airco met de afstandsbediening uitzetten in de avond, dan denkt de app dat de airco nog altijd aanstaat en mogelijk daarom om 07:00 niet reageert.
Nee hoor. Zet de airco maar uit via de AB en kijk maar in de app. Idem voor bijv de set temp.
Andersom is het wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
pjotter1965 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:10:
[...]

Betekend dit dan ook niet gelijk dat de timer alleen goed werkt zolang de app een actieve verbinding heeft met je WiFi netwerk of verbinding met de cloud?
Zou wel een minpunt zijn als die niet de planning volgt en commandos overslaat indien je telefoon uitstaat of je op een plek zit zonder internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-10 09:37
ThaBEN schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:21:
[...]

Betekend dit dan ook niet gelijk dat de timer alleen goed werkt zolang de app een actieve verbinding heeft met je WiFi netwerk of verbinding met de cloud?
Zou wel een minpunt zijn als die niet de planning volgt en commandos overslaat indien je telefoon uitstaat of je op een plek zit zonder internetverbinding.
Misschien een idee om home assistant te gebruiken? Ik heb Home Assistant draaien en dan kun je automations maken met timers maar ook bijvoorbeeld alleen aan laten gaan als er iemand thuis is of als de huiskamer thermostaat lager staat dan 19 graden etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:54
ThaBEN schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:21:
[...]

Herstel mbt mijn vorige opmerking.
Net even snel getest, via timer om 19u25 airco laten inschakelen.
Daarna iphone op vliegtuigmodus en wifi uit……om 19u25 ging airco wel aan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
MiBe schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:05:
[...]

Is dat met een single split SRC50ZS-W (+ SRK50ZS-W)? Dat is qua minimumverbruik vrijwel identiek aan dat van mijn SCM80ZS-W multi split namelijk. Veel mensen in dit topic kiezen voor een single split voor het lagere minimumvermogen maar met de MHI's lijkt dat vanaf de 5kW dan niet echt op te gaan.

Ik heb mijn multi split gisteren urenlang laten draaien met een constant verbruik van rond de 300W met een SRK50ZS-W in de woonkamer op 20 graden verwarmen en de overige 3 units (SRK35ZS-W + 2x SRK20ZS-W) op ventileren om de restwarmte het huis in te blazen (die restwarmte is overigens genoeg om mijn kantoortje op een aangename werktemperatuur te houden).
Ja.

Maar ik weet niet of je het zo kunt vergelijken. Een single split is natuurlijk ook een stuk goedkoper, dus dan maakt iets meerverbruik ook niet zo veel uit. Daarnaast heb ik bewust voor een single split gekozen, zelfs al zou in mijn situatie een multi (waarschijnlijk) beter geweest zijn. Ik wilde een goedkope en technisch zo eenvoudig mogelijke variant. Vergeet ook niet dat de winter nu pas langzaam begint, als er dadelijk meer van gevraagd gaat worden, liggen de verhoudingen misschien weer heel anders. Er spelen zo veel variabelen in het airco/huis/gebruiks verhaal, dat kun je gewoon niet 1 op 1 vergelijken. Ik ben erg tevreden met mijn set up, hoop dat het zo jaren blijft functioneren.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
ThaBEN schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:14:
[...]

Vraagje, gebruik jij de afstandsbediening en app door elkaar?

Even stukje speculatie vanuit mijn kant.
Wellicht dat je in de avond handmatig de airco uitschakelt via de afstandsbediening?
Indien ja, probeer het eens door enkel de app te gebruiken en kijk of de timer dan wel goed gaat.
De app en afstandsbediening door elkaar gebruiken kan problemen geven. Het zijn "domme" apparaten die niet met elkaar communiceren.
Nee ik gebruik de remote eigenlijk niet, en laat de unit 24/7 aan staan net als de HR ketel 24/7 aanstaat.

Ik begrijp nu dat de MHI cloud de timer settings pushed naar de unit op de ingestelde tijden, kijkende naar het stuk gequote tekst over de timers hierboven.
Ik vermoed dat de MHI cloud dit dus soms verzaakt en de airco dus in z'n vorige timer blijft.

Ik heb 3 timers per dag, voornamelijk om de setpoint te wijzigen voor de ochtend, de avonduren en een kleine nachtverlaging. Ik denk dat de Weekly Timer via de remote wel op de unit zelf wordt opgeslagen en mocht de MHI cloud te vaak verzaken dan ga ik mn Weekly Timers redundant inrichten op de unit zelf via de remote.

Ik had toch verwacht dat dit anders zou werken en dat de MHI cloud het weekschema geheel pushte naar de airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Maxwp schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:04:
[...]

2019 was het rond deze tijd ook wel een stukkouder dan het weer wat nu al ene tijd hebben
Klopt zat ook een dag 12m3 bij, zou me vandaag gewoon 38 euro kosten, dat is de helft van m'n voorschot.

Ik moet wel eens kijken waar nou de meeste warmte verloren gaat, ik had hem uit gezet omdat ik buiten de deur ging eten het was alweer van 19.5 naar 17.3 gezakt, dat hoort niet met dit weer in 3 uurtjes...

[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 08-11-2022 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:26
[...]
Ik weet trouwens niet of andere MHI multi split eigenaren dit herkennen, maar gek genoeg zie ik een iets hoger minimumverbruik als ik die andere drie units volledig uit heb staan in plaats van op de (laagste) ventilatiestand. Dit kan ik vooralsnog niet plaatsen omdat net natuurlijk ook iets aan energie kost om die units in de ventilatiestand te laten draaien, ik had dus juist een iets hoger verbruik verwacht.
Ik herken dit inderdaad ook! 50ZS-W in woonkamer aan op eco en 35ZS-W op ventileren op de overloop. Dan zakt het gehele verbruik tov van alleen de 50ZS-W op eco.
Dit bij mij op een SCM60.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:01
Mijn beide single split Daikins gaan elk tot minimum ~70 watt opgenomen vermogen volgens Homewizard kWh meter. Erg tevreden over!

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp

[Afbeelding]
zag dit voorheen bijgoedkopere units en mijn eigen toshiba heeft dit totaal niet
maa nu zag ik bij daikin dit ook?
waarom die blauw waas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
JDx schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:49:
[...]

Klopt zat ook een dag 12m3 bij, zou me vandaag gewoon 38 euro kosten, dat is de helft van m'n voorschot.

Ik moet wel eens kijken waar nou de meeste warmte verloren gaat, ik had hem uit gezet omdat ik buiten de deur ging eten het was alweer van 19.5 naar 17.3 gezakt, dat hoort niet met dit weer in 3 uurtjes...
17 euro met het nieuwe plafond als je daar binnen blijft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:48
Maxwp schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:22:
[...]

zag dit voorheen bijgoedkopere units en mijn eigen toshiba heeft dit totaal niet
maa nu zag ik bij daikin dit ook?
waarom die blauw waas?
Bedoel je de buitenunit waarvan de elementen blauw lijken? Ik heb een MHI 7.1 multisplit pas geplaatst en die heeft het ook. Lijkt gewoon zo te horen. Vind het er zelf ook uitzien alsof er nog beschermfolie op zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knijper1962
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:23
Ik heb vroeger wel gehoord, dat dat blauwe vooral aan zee gebruikt werd. Zou corrosie bescherming zijn tegen zoute lucht.
Maar ik weet eigenlijk niet zeker of dat echt zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
Hallo allemaal,

[ Voor 9% gewijzigd door Halq2000 op 08-11-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Master-T schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:34:
[...]

Bedoel je de buitenunit waarvan de elementen blauw lijken? Ik heb een MHI 7.1 multisplit pas geplaatst en die heeft het ook. Lijkt gewoon zo te horen. Vind het er zelf ook uitzien alsof er nog beschermfolie op zat.
nou blijkbaar is dat dan normaal
ik heb een 10 jaar oude toshiba en die heeft dat niet toen ik buren zag welke een goedkope unit plaatsen zag ik die blauw waas.
ziet er wat verkeerd uit eigenlijk
de toshiba is mooi roest vrij verder ook geen aanslag of waas na meer dan 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Knijper1962 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:48:
Ik heb vroeger wel gehoord, dat dat blauwe vooral aan zee gebruikt werd. Zou corrosie bescherming zijn tegen zoute lucht.
Maar ik weet eigenlijk niet zeker of dat echt zo is.
dat zou dan weer mooi zijn als dat zo is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbrkrsnm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-04-2024
Ha allemaal. Superinformatief draadje dit, al veel van geleerd!

Korte vraag waarop ik volgens mij het antwoord al weet... Ik krijg een prijsopgave van iemand in omg. Den Bosch voor
- 1x MHI SRK-50ZS-W
- 1x MHI SRK-35ZS-W
- 1x Bijbehorende buitenunit (wacht nog op offerte voor precieze type)
- Installatie

à €4500-5000 EXCLUSIEF btw, oftewel om en nabij €6000 inclusief (als het meezit). Als ik andere posts zo teruglees is dat toch heel veel? Of is dit het nieuwe normaal?

Ik vind het nogal vervelend want deze man werd me warm aanbevolen door m'n buurman die aannemer is ("al bij de hele familie airco opgehangen", etc.) maar het voelt een beetje alsof ik word getild. Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Laatst online: 23:15
[...]

Single split is normaalgesproken bij dezelfde omstandigheden en vermogen en aantal units (1) lager in verbruik. Multi split is dan wat hoger in het minimale verbruik.

Bij een multisplit is het normaal, in elk geval bij de mhi, dat het minimale verbruik lager wordt naarmate je meer units aanzet. Dus niet lager per unit maar totaal. Je kan dat ook terugvinden in de combinatie-tabel voor de multisplit buitenunits.

Addertje onder het gras is natuurlijk dat je daar alleen of vooral voordeel van hebt wanneer je langer draait en de temperatuur stabiliseert. Wanneer je een 2e of 3e unit bijschakelt en deze moet harder werken dan minimaal om de ruimte op temperatuur te krijgen dan zal het verbruik tijdelijk wat hoger liggen. Met het alleen gebruiken van de fanstand omzeil je misschien die (tijdelijke) hogere warmtevraag?

Verder weet ik niet hoe zich die verhouding in verbruik ontwikkelt wanneer het verbruik hoger dan minimum komt te liggen wanneer de warmtevraag stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchblade
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Verwijderd schreef op woensdag 9 november 2022 @ 02:01:
...........................
Als er interesse is voor de sensor definitie en de Lambda (C++) kan ik die hier wel posten.
.............
Graag. ik geef de temp ook via HA door, maar een stand-alone oplossing vind ik eigenlijk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:29
gbrkrsnm schreef op woensdag 9 november 2022 @ 01:59:

Korte vraag waarop ik volgens mij het antwoord al weet... Ik krijg een prijsopgave van iemand in omg. Den Bosch voor
- 1x MHI SRK-50ZS-W
- 1x MHI SRK-35ZS-W
- Installatie

à €4500-5000 EXCLUSIEF btw, oftewel om en nabij €6000 inclusief (als het meezit). Als ik andere posts zo teruglees is dat toch heel veel? Of is dit het nieuwe normaal?

Ik vind het nogal vervelend want deze man werd me warm aanbevolen door m'n buurman die aannemer is ("al bij de hele familie airco opgehangen", etc.) maar het voelt een beetje alsof ik word getild. Wat denken jullie?
Met je gevoel is niets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:14

- 1x MHI SRK-50ZS-W
- 1x MHI SRK-35ZS-W
- Installatie

Zou er nog 1 of 2 opvragen bij een andere airco monteur, je bent er dan snel achter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:35

- 1x MHI SRK-50ZS-W
- 1x MHI SRK-35ZS-W
- Installatie

Je kunt zelf opzoeken wat de betreffende units zonder installatie kosten bij een paar webshops, dan heb je een indicatie wat je voor dat laatste extra betaalt.

5+3.5 is heel fors trouwens, groot huis? Slechte isolatie? Welk bouwjaar en waar komen de units en hoe groot zijn die ruimtes? Staan ze beiden tegelijk aan meestal? Anders voorspel ik een pendelfeest.

Als een 3.5+2(.5) het ook redt krijg je waarschijnlijk een behoorlijk kleinere buitenunit, 5 a 6 kW.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 09-11-2022 07:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Stoffa schreef op woensdag 9 november 2022 @ 06:57:
[...]

Met je gevoel is niets mis.
Ik vind het ook een behoorlijke prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Vandaag overgestapt van auto naar 40% demand, eens een paar dagen kijken hoe dat bevalt.

Het weer gaat erg lijken op maandag, dus wat dat betreft kan ik het redelijk vergelijken. Behalve dan dat het door de bewolking vannacht amper is afgekoeld, de begintemperatuur was flink hoger.

Edit: overigens bedenk ik me net dat het ook best kan zijn dat de auto stand de afgelopen dagen 40% prima vond (aangezien die leert) en ik dus helemaal geen verschil merk.

[ Voor 45% gewijzigd door JDx op 09-11-2022 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le

- 1x MHI SRK-50ZS-W
- 1x MHI SRK-35ZS-W
- Installatie

Voor 6k heb je 2 ZSX Single split units inclusief installatie.
We weten natuurlijk niet of jouw installatie erg complex is met betonboringen door het plafond enzo, dan lopen de kosten snel op.

Daarnaast heb je met 2x een Singlesplit mogelijk meer efficientie en controle dan een multi split.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gielvd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:03
de Peer schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:06:
[...]

goed, ik ga het vannacht gewoon eens proberen. beide airco's op 24 graden en eens zien of het een beetje blijft hangen morgen.
Ik probeer met de aansturing van mijn daikin 3.5 ook de kosten zo laag mogelijk te houden en 'warmte te bufferen':
- Indien mijn zonnepanelen overschot leveren gaat het setpoint naar 21.5 graden, en de demand gaat omhoog afhankelijk van hoeveel mijn overschot is (ik woon in Belgie en kan niet meer salderen).
- Het setpoint zet ik op +1 ten opzichte van de gewenste temperatuur als de buitentemperatuur hoger is dan het gemiddelde van de dag. Een airco werkt efficienter als de temperatuur hoog is, en het verschil tussen de minimale temperatuur en de maximale temperatuur op een dag is toch substantieel. Hierdoor buffer ik ook warmte op het moment dat warmte het efficientst is te genereren, en hoeft ie minder te draaien in de koudere helft.

Hier een plaatje van 7 november. Als er overschot is dan gaat de temperatuur omhoog (tussen 11 en 16 uur), en in de warmere helft van de dag is het setpoint ook 1 graad warmer. Dat is eigenlijk niet goed te zien in dit plaatje omdat ik niet de temperatuur van de unit gebruik maar van api.openweathermap.org

Wat je wel ziet is dat er in de warmere periode meer energie gebruikt wordt (stijlere lijn).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNVP7Fe_FibGl8njWCXLjSWtKJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fPTbPgNfs9wpXtVfcYWqeYOd.png?f=fotoalbum_large

Naast het bufferen van energie kies ik ook automatisch een warmte profiel op basis van de voorspelde graaddagen. Het profiel bestaat uit de minimale temperatuur voor elk uur op een dag, en een bovengrens voor de set demand voor die dag. Zo heb ik nu 4 profielen:
- Helemaal uit,
- Alleen overdag verwarmen,
- Nachtverlaging,
- Continue een vaste temperatuur (dag en nacht)

Ik ben nu nog ervaring aan het opdoen waar de grenzen (in graaddagen) moeten liggen tussen die profielen.

Ik stuur alles aan via een python scriptje, en monitor in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbrkrsnm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-04-2024
Wilke schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:00:
[...]

5+3.5 is heel fors trouwens, groot huis? Slechte isolatie? Welk bouwjaar en waar komen de units en hoe groot zijn die ruimtes? Staan ze beiden tegelijk aan meestal? Anders voorspel ik een pendelfeest.

Als een 3.5+2(.5) het ook redt krijg je waarschijnlijk een behoorlijk kleinere buitenunit, 5 a 6 kW.
Ik moet nog even zelf de warmteverliesberekening maken maar heb een redelijk groot vrijstaand huis dat op zich wel goed geïsoleerd is. Ik verwacht dat ze vrijwel nooit tegelijk aan staan, het is beneden vooral verwarmen en boven vooral koelen.

Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga z.s.m. nog wat offertes opvragen. Wel irritant want deze man had als enige meteen tijd om zowel meteen langs te komen als op korte termijn installatie te plannen. Normaliter zou ik dat verdacht vinden, maar zoals ik zei werd hij aanbevolen door een professional...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ben blij dat ik familie in de business heb, als er wat mis is proppen ze zo even een afspraak tussendoor. En natuurlijk vriendenprijsjes.

Ik weet niet of het placebo is, maar heb het gevoel dat die demand op 40% nu al moeite heeft om de kamer op temperatuur te krijgen. De lucht die eruit komt is ook duidelijk minder warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:52
JDx schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:28:
Ben blij dat ik familie in de business heb, als er wat mis is proppen ze zo even een afspraak tussendoor. En natuurlijk vriendenprijsjes.

Ik weet niet of het placebo is, maar heb het gevoel dat die demand op 40% nu al moeite heeft om de kamer op temperatuur te krijgen. De lucht die eruit komt is ook duidelijk minder warm.
ja dat is mijn (2 daagse) ervaring met 40% demand control ook. Nog wel warm genoeg om het huis te verwarmen maar de binnenunit staat wel veel langer aan te blazen om de minder warme lucht te verspreiden waar dit anders niet zo was. Dus eigenlijk minder pendel gedrag. Nu heb ik me nooit echt gestoord aan pendel gedrag hoor dus voor mij persoonlijk van minder groot belang.

Qua stroomverbruik is het wat lastig vergelijken omdat het weer niet hetzelfde was maar als ik er wat natte vinger werk tegen aan gooi dan geloof ik dat er zo goed als geen verschil is geweest in het stroomverbruik.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Pagina: 1 ... 243 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic