Als ze niet beide zullen aanstaan dan is het wellicht verstandig om naar 2x een Single split te kijken.gbrkrsnm schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:21:
[...]
Ik moet nog even zelf de warmteverliesberekening maken maar heb een redelijk groot vrijstaand huis dat op zich wel goed geïsoleerd is. Ik verwacht dat ze vrijwel nooit tegelijk aan staan, het is beneden vooral verwarmen en boven vooral koelen.
Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga z.s.m. nog wat offertes opvragen. Wel irritant want deze man had als enige meteen tijd om zowel meteen langs te komen als op korte termijn installatie te plannen. Normaliter zou ik dat verdacht vinden, maar zoals ik zei werd hij aanbevolen door een professional...
Ik krijg het makkelijk nog warm. Via de shelly 1pm zie ik het volgende:AtlAntA schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:35:
[...]
ja dat is mijn (2 daagse) ervaring met 40% demand control ook. Nog wel warm genoeg om het huis te verwarmen maar de binnenunit staat wel veel langer aan te blazen om de minder warme lucht te verspreiden waar dit anders niet zo was. Dus eigenlijk minder pendel gedrag. Nu heb ik me nooit echt gestoord aan pendel gedrag hoor dus voor mij persoonlijk van minder groot belang.
Qua stroomverbruik is het wat lastig vergelijken omdat het weer niet hetzelfde was maar als ik er wat natte vinger werk tegen aan gooi dan geloof ik dat er zo goed als geen verschil is geweest in het stroomverbruik.
Bij on demand op 100% piekt hij kortstondig 750w verbruik aan en gaat hierna langzaam terug moduleren.
Bij on demand op 40% begint en blijft hij met 200W verwarmen. Hierdoor duurt het dus wel langer tot de ruimte warm is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gTCCX5HLjwjagneZE68SuH43.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9sf1F3cubpM8FDiGB2jD3YxW.jpg?f=user_large)
En nu de gouden vraag: wat doet hij als je on demand op auto zet?mikin schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:49:
[...]
Ik krijg het makkelijk nog warm. Via de shelly 1pm zie ik het volgende:
Bij on demand op 100% piekt hij kortstondig 750w verbruik aan en gaat hierna langzaam terug moduleren.
Bij on demand op 40% begint en blijft hij met 200W verwarmen. Hierdoor duurt het dus wel langer tot de ruimte warm is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Correctie. Ik zei on demand op 100%, echter stond hij op auto.AtlAntA schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:50:
[...]
En nu de gouden vraag: wat doet hij als je on demand op auto zet?
Ah top bedankt voor je info. Zou dus betekenen dat 40% zuiniger is zolang de gewenste temperatuur maar bereikt wordt. Heb je auto toevallig ook over meerdere dagen getest. Volgens de app leert auto en past hij daar zijn gedrag op aan. Ik ben benieuwd hoe dat verbruiks grafiekje er na een paar dagen uit zou zien.mikin schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:52:
[...]
Correctie. Ik zei on demand op 100%, echter stond hij op auto.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Dat zijn inderdaad ook mijn bevindingen.AtlAntA schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:55:
[...]
Ah top bedankt voor je info. Zou dus betekenen dat 40% zuiniger is zolang de gewenste temperatuur maar bereikt wordt. Heb je auto toevallig ook over meerdere dagen getest. Volgens de app leert auto en past hij daar zijn gedrag op aan. Ik ben benieuwd hoe dat verbruiks grafiekje er na een paar dagen uit zou zien.
Ik heb de airco twee weken in gebruik ongeveer. Dit grafiekje was de laatste "auto" dag. Hierna ben ik gaan experimenteren met 40%.
Onderstaand nog een 24 uur run op 40%
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/20NZdFrydFEDC4ZTMJTEORkL.jpg?f=user_large)
[ Voor 17% gewijzigd door mikin op 09-11-2022 09:04 ]
Wel mooi en interessant dat meerdere mensen dit testen, dit geeft een beter gemiddeld beeld aangezien je geen enkele dag met elkaar kan vergelijken qua temp, zon, beweging in huis.
Het is hier nu na 2,5 uur (6:30 - 09:00) op de gewenste minimale temperatuur van 19,2 graden, het schommelt een beetje overdag tussen de 19,2 en 19,7 maar dat vind ik inmiddels warm genoeg.
Ik meet het met een losse thermometer aan (bijna) de andere kant van de kamer, niet in de luchtstroom.
Het is hier nu na 2,5 uur (6:30 - 09:00) op de gewenste minimale temperatuur van 19,2 graden, het schommelt een beetje overdag tussen de 19,2 en 19,7 maar dat vind ik inmiddels warm genoeg.
Ik meet het met een losse thermometer aan (bijna) de andere kant van de kamer, niet in de luchtstroom.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Met wat je schrijft (zelden tegelijk aan) zou ik ook 2 losse splits overwegen, en waarschijnlijk van minder vermogen. Als je buiten genoeg plek hebt.gbrkrsnm schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:21:
Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga z.s.m. nog wat offertes opvragen. Wel irritant want deze man had als enige meteen tijd om zowel meteen langs te komen als op korte termijn installatie te plannen. Normaliter zou ik dat verdacht vinden, maar zoals ik zei werd hij aanbevolen door een professional...
Je kunt deze partij eens bellen. Die gaan echter niet volgende week al langskomen. Is in elk geval een al lang bestaand bedrijf en kunnen fatsoenlijk adviseren, doen naast particulier ook bedrijfspanden. Sowieso is het idd wel enigszins verdacht als een airco-installateur in deze tijd volgende week kan komen installeren.
Grappig, ik doe dus iets vergelijkbaars al een paar jaar, maar dan in Domoticz. Dat werkt goed.gielvd schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:07:
[...]
Ik probeer met de aansturing van mijn daikin 3.5 ook de kosten zo laag mogelijk te houden en 'warmte te bufferen':
- Indien mijn zonnepanelen overschot leveren gaat het setpoint naar 21.5 graden, en de demand gaat omhoog afhankelijk van hoeveel mijn overschot is (ik woon in Belgie en kan niet meer salderen).
- Het setpoint zet ik op +1 ten opzichte van de gewenste temperatuur als de buitentemperatuur hoger is dan het gemiddelde van de dag. Een airco werkt efficienter als de temperatuur hoog is, en het verschil tussen de minimale temperatuur en de maximale temperatuur op een dag is toch substantieel. Hierdoor buffer ik ook warmte op het moment dat warmte het efficientst is te genereren, en hoeft ie minder te draaien in de koudere helft.
Hier een plaatje van 7 november. Als er overschot is dan gaat de temperatuur omhoog (tussen 11 en 16 uur), en in de warmere helft van de dag is het setpoint ook 1 graad warmer. Dat is eigenlijk niet goed te zien in dit plaatje omdat ik niet de temperatuur van de unit gebruik maar van api.openweathermap.org
Wat je wel ziet is dat er in de warmere periode meer energie gebruikt wordt (stijlere lijn).
[Afbeelding]
Naast het bufferen van energie kies ik ook automatisch een warmte profiel op basis van de voorspelde graaddagen. Het profiel bestaat uit de minimale temperatuur voor elk uur op een dag, en een bovengrens voor de set demand voor die dag. Zo heb ik nu 4 profielen:
- Helemaal uit,
- Alleen overdag verwarmen,
- Nachtverlaging,
- Continue een vaste temperatuur (dag en nacht)
Ik ben nu nog ervaring aan het opdoen waar de grenzen (in graaddagen) moeten liggen tussen die profielen.
Ik stuur alles aan via een python scriptje, en monitor in HA.
Alleen in Nederland is zonnestroom erg veel geld waard dus die energie gebruik ik juist niet. De stroom die ik inkoop is soms wel 9 x goedkoper dan de stroom die ik teruglever aan het net. Namelijk 8-10 cent versus 91 cent terugleververgoeding.
Vannacht was het tarief were onder de 10 cent en heb ik 4 uur lang de airco's op 30 graden ingesteld. Dit warmt de massa van het huis toch lekker op voor een appel en een ei.
Je hebt 2 aansluitingen? Een voor teruglevering en 1 variabele voor levering?de Peer schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:09:
[...]
Grappig, ik doe dus iets vergelijkbaars al een paar jaar, maar dan in Domoticz. Dat werkt goed.
Alleen in Nederland is zonnestroom erg veel geld waard dus die energie gebruik ik juist niet. De stroom die ik inkoop is soms wel 9 x goedkoper dan de stroom die ik teruglever aan het net. Namelijk 8-10 cent versus 91 cent terugleververgoeding.
Vannacht was het tarief were onder de 10 cent en heb ik 4 uur lang de airco's op 30 graden ingesteld. Dit warmt de massa van het huis toch lekker op voor een appel en een ei.
Kan iemand hierin advies geven?glas86 schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:53:
Ik heb een MHI 3.5KW unit sinds kort. Ben nog steeds zoekende naar de optimale settings om het lekker warm te krijgen en wat de beste instellingen daarvoor zijn. Als ik de unit in stel op 20 graden, met de optie 3D auto. Begrijp ik het dan goed dat vanwege de offset de unit opwarmt naar 22 graden (+2) en dat de binnen temperatuur in de app leidend hierbij is? Is 3D auto een aanbevelen setting? Gebruiker meer mensen deze en wat zijn jullie ervaringen?
Iemand ervaringen met wat de beste settings zijn voor deze unit? Heeft auto de voorkeur i.p.v. manueel. Begrijp ik het goed dat als ik de airco instel op 19 graden dat het dan in de praktijk ongeveer 21 graden zal worden?
ja. 1 met dynamisch contract, en 1 gewoon vast contract.JDx schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:14:
[...]
Je hebt 2 aansluitingen? Een voor teruglevering en 1 variabele voor levering?
Extra slimme meter kun je aanvragen voor 500 euro bij je netbeheerder.
meer info hier: Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Ja ik ken het principe, vroeg het me alleen af.de Peer schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:19:
[...]
ja. 1 met dynamisch contract, en 1 gewoon vast contract.
Extra slimme meter kun je aanvragen voor 500 euro bij je netbeheerder.
meer info hier: Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Na contact met Eneco blijkt dus dat sinds gisteren mijn stroomtarief van 40 naar 72 cent is gegaan, vooral met zonnepanelen en een warmtepomp is zo'n constructie met variabele tarieven wel interessant.
*screenshot even verwijderd ivm namen
[ Voor 32% gewijzigd door JDx op 09-11-2022 09:48 ]
Dankjewel, ik zal eens contact opnemen.Wilke schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:08:
[...]
Met wat je schrijft (zelden tegelijk aan) zou ik ook 2 losse splits overwegen, en waarschijnlijk van minder vermogen. Als je buiten genoeg plek hebt.
Je kunt deze partij eens bellen. Die gaan echter niet volgende week al langskomen. Is in elk geval een al lang bestaand bedrijf en kunnen fatsoenlijk adviseren, doen naast particulier ook bedrijfspanden. Sowieso is het idd wel enigszins verdacht als een airco-installateur in deze tijd volgende week kan komen installeren.
Het idee van twee buitenunits staat me wel tegen... Is pendelen anders echt onvermijdelijk?
Wat die warmteverliesberekening betreft heb ik ook nog een vraag: als ik alleen m'n woonkamer wil berekenen (na nog wat meetwerk is het eerder 70m2 i.p.v. 80) en die wil ik in z'n geheel verwarmen, dan neem ik aan dat ik bij % gebouw dat verwarmd moet worden, gewoon 100% invul? En dan tot 21 graden lijkt me redelijk? Of is er een standaardtemperatuur die je beter kunt aanhouden als je voor airco berekent?
Met bovenstaande gegevens kom ik uit op zo'n 4.1 kWh, dus 5 is dan ook weer niet zo overdreven. Maar wellicht kan ik ook met minder toe. Alle advies van ervaringsdeskundigen zeer welkom!
Die blauwe laag is anti corrosie en hydrofoob, zorgt dus ook voor minder defrosts omdat er minder snel condens op komt.Maxwp schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 23:22:
[...]
nou blijkbaar is dat dan normaal
ik heb een 10 jaar oude toshiba en die heeft dat niet toen ik buren zag welke een goedkope unit plaatsen zag ik die blauw waas.
ziet er wat verkeerd uit eigenlijk
de toshiba is mooi roest vrij verder ook geen aanslag of waas na meer dan 10 jaar.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Verdomd, je hebt gelijk inderdaad! Heb destijds alleen naar de pagina met 4 binnenunits gekeken omdat ik er toch niet minder dan 4 aan ging hangen, nooit bij stilgestaan dat het verbruik met minder units hoger zou zijn dan met meer units (iets dat ik nog steeds moeilijk te plaatsen vind overigens, ik snap de technische oorzaak vooralsnog niet).Sjamo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 05:24:
[...]
Single split is normaalgesproken bij dezelfde omstandigheden en vermogen en aantal units (1) lager in verbruik. Multi split is dan wat hoger in het minimale verbruik.
Bij een multisplit is het normaal, in elk geval bij de mhi, dat het minimale verbruik lager wordt naarmate je meer units aanzet. Dus niet lager per unit maar totaal. Je kan dat ook terugvinden in de combinatie-tabel voor de multisplit buitenunits.
Addertje onder het gras is natuurlijk dat je daar alleen of vooral voordeel van hebt wanneer je langer draait en de temperatuur stabiliseert. Wanneer je een 2e of 3e unit bijschakelt en deze moet harder werken dan minimaal om de ruimte op temperatuur te krijgen dan zal het verbruik tijdelijk wat hoger liggen. Met het alleen gebruiken van de fanstand omzeil je misschien die (tijdelijke) hogere warmtevraag?
Verder weet ik niet hoe zich die verhouding in verbruik ontwikkelt wanneer het verbruik hoger dan minimum komt te liggen wanneer de warmtevraag stijgt.
Blijkbaar gaat het dus ook echt om ingeschakelde units in plaats van alleen aangesloten units, waarbij het dan gek genoeg weer niet uit lijkt te maken of die andere units ook daadwerkelijk op verwarmen of simpelweg op ventileren staan. Momenteel laat ik de warmtevraag à la CV-thermostaat regelen vanuit mijn woonkamer unit en de overige ruimtes liften mee op de restwarmte, tot op heden lijkt dit voor mij de ideale balans te zijn tussen een laag minimumvermogen en weinig tot geen pendelen, waarbij het een bonus is dat de huiskamer lekker warm wordt en de andere ruimtes ook direct een behaaglijke temperatuur krijgen.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
We verwarmen betrekkelijk weinig, boven zeker, maar ik heb de berichten mbt de fanstand met belangstelling gelezen. Zoals ik zei, als de andere units een hogere warmtevraag hebben, wat bijna altijd het geval is als je maar soms verwarmt, valt het voordeel weg. Met die fanstand hebben we misschien het beste van beidenMiBe schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:37:
[...]
Verdomd, je hebt gelijk inderdaad! Heb destijds alleen naar de pagina met 4 binnenunits gekeken omdat ik er toch niet minder dan 4 aan ging hangen, nooit bij stilgestaan dat het verbruik met minder units hoger zou zijn dan met meer units (iets dat ik nog steeds moeilijk te plaatsen vind overigens, ik snap de technische oorzaak vooralsnog niet).
Blijkbaar gaat het dus ook echt om ingeschakelde units in plaats van alleen aangesloten units, waarbij het dan gek genoeg weer niet uit lijkt te maken of die andere units ook daadwerkelijk op verwarmen of simpelweg op ventileren staan. Momenteel laat ik de warmtevraag à la CV-thermostaat regelen vanuit mijn woonkamer unit en de overige ruimtes liften mee op de restwarmte, tot op heden lijkt dit voor mij de ideale balans te zijn tussen een laag minimumvermogen en weinig tot geen pendelen, waarbij het een bonus is dat de huiskamer lekker warm wordt en de andere ruimtes ook direct een behaaglijke temperatuur krijgen.
Ik kijk er naar uit het te gaan proberen.
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:39 . Reden: Te vroeg op enter gedrukt ]
Even nieuwsgierig. Je stelt dat de bovenverdieping en zolder hiermee ook op temperatuur zijn. Welke temperatuur doel je dan op? kwestie van 24/7 stoken en snachts wat deuren op naar boven toe?revolution-nl schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:55:
[...]
Woonkamer + keuken van 150m3 echter blijft de eerste verdieping en de zolder hier ook mee op temperatuur.
Met een https://www.youless.nl/ en DIN kWh meter
Nja, de kans is een stuk groter, zeker als ze vaak niet tegelijk aan staan. Met 70 a 80 m2 woonkamer en vrijstaand is een 5 kW unit idd echt niet gek trouwens, dus die inschatting snap ik dan nu wel.gbrkrsnm schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:05:
Het idee van twee buitenunits staat me wel tegen... Is pendelen anders echt onvermijdelijk?
In slaapkamers is 2 a 2,5 kW vaak wel zat. Ik weet niet uit m'n hoofd welke multi-buitenunits daar bij passen, maar het vermogen daarvan kan dus zeker kleiner zijn dan de optelling, zeker als je aangeeft dat ze vaak niet tegelijk aan staan (en al zeker niet beide op max, in de praktijk).
Ik heb een multi-split setup (5kwh buitenunit met een 2,5 slaapkamer + een 3,5 woonkamer)
Achteraf toch niet de beste keuze maar hey, het hangt al.
Als de woonkamer draait horen we toch enig geblaas/ruis in de leiding van de slaapkamer.
Is het mogelijk om later een 2e slaapkamer toe te voegen aan die 5kwh buitenunit?
En dan een nieuwe 2e buiten unit van 3,5 kwh zodat de woonkamer een single-split wordt.
Dus de leidingen van de 3,5 woonkamer los maken van de buitenunit en verleggen naar een nieuwe buiten-unit.
Feitelijk krijg je dan een single-split 3,5 onder en dan 2 slaapkamers op de "oude" multi-split buitenunit.
Als de woonkamer draait horen we toch enig geblaas/ruis in de leiding van de slaapkamer.
Is het mogelijk om later een 2e slaapkamer toe te voegen aan die 5kwh buitenunit?
En dan een nieuwe 2e buiten unit van 3,5 kwh zodat de woonkamer een single-split wordt.
Dus de leidingen van de 3,5 woonkamer los maken van de buitenunit en verleggen naar een nieuwe buiten-unit.
Feitelijk krijg je dan een single-split 3,5 onder en dan 2 slaapkamers op de "oude" multi-split buitenunit.
Is dat geluid de enige reden dat je multisplit geen goede keuze vindt?Yellos schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:01:
Ik heb een multi-split setup (5kwh buitenunit met een 2,5 slaapkamer + een 3,5 woonkamer)
Heb zelf 3way multisplit en hoor dat geruis ook wel, maar is zo minimaal dat ik er probleemloos bij in slaap val.
Qua derde unit aansluiten. Denk dat je weinig kans hebt, tenzij jij of je installateur tijdens installatie een vooruitziende blik had en een buitenunit met drie poorten heeft neergezet ipv 2.
Vraagje hier mbt reinigen filters van de binnenunit. Doet iedereen dat hier echt braaf iedere twee weken zoals de handleiding adviseert? Gezien het mijn verwarming betreft is het pijnpunt vooral dat men na de stofzuiger ook nog dient te soppen, met bijbehorende droogtijd. Dat is best een tijd om geen verwarming te hebben

Ook wil de handleiding dat ik, na openen klep,het hele airco systeem van de stroom afhaal. Lijkt me beetje overdreven?
[ Voor 15% gewijzigd door Stoffa op 09-11-2022 14:41 ]
Dat moet mogelijk zijn indien de leidingdiameters goed zijn. Anders moeten de leidingen ook vervangen worden.Yellos schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:01:
Alleen moet dan eigenlijk de binnen unit voor de 2e slaapkamer wel een 3,5 worden anders is misschien je bestaande buiten unit te groot qua capaciteit. Maar laat dat even berekenen door de installateur.
24/7 stoken en inderdaad in de nacht de tussendeur voor de woonkamer open laten zodat de warme lucht de eerste en tweede verdieping bereikt. Moet je natuurlijk wel je isolatie op orde hebben.Kirretje schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:27:
[...]
Even nieuwsgierig. Je stelt dat de bovenverdieping en zolder hiermee ook op temperatuur zijn. Welke temperatuur doel je dan op? kwestie van 24/7 stoken en snachts wat deuren op naar boven toe?
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 09-11-2022 14:57 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Het is de bedoeling dat de bovenunit niet op onze slaapkamer, maar op de gang ernaast komt te hangen, zodat hij (met alle deuren open) hopelijk alles redelijk goed koelt, zelfs al staat de luchtstroom haaks op onze kamerdeur.Wilke schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:44:
[...]
Nja, de kans is een stuk groter, zeker als ze vaak niet tegelijk aan staan. Met 70 a 80 m2 woonkamer en vrijstaand is een 5 kW unit idd echt niet gek trouwens, dus die inschatting snap ik dan nu wel.
In slaapkamers is 2 a 2,5 kW vaak wel zat. Ik weet niet uit m'n hoofd welke multi-buitenunits daar bij passen, maar het vermogen daarvan kan dus zeker kleiner zijn dan de optelling, zeker als je aangeeft dat ze vaak niet tegelijk aan staan (en al zeker niet beide op max, in de praktijk).
De isolatie is hier behoorlijk dus het wordt bij ons niet snel snikheet, maar tijdens een hittegolf wordt het op een gegeven moment echt wel moeilijk slapen. Tegen bedtijd alle slaapkamers terugbrengen naar 21-22 graden terwijl het buiten de hele week 30+ is geweest, is waar ik naar op zoek ben. De bovenverdieping is in z'n geheel zo'n 60-70m2.
[ Voor 6% gewijzigd door gbrkrsnm op 09-11-2022 15:31 ]
Nou het is inderdaad geen drama. Maar met het oog op de toekomst (misschien die 2e slaapkamer ook koelen) dacht ik dat dit misschien een makkelijke oplossing was zonder direct de hele boel te vervangen. Was nieuwsgierig of dit makkelijk te doen was.Stoffa schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:37:
[...]
Is dat geluid de enige reden dat je multisplit geen goede keuze vindt?
Heb zelf 3way multisplit en hoor dat geruis ook wel, maar is zo minimaal dat ik er probleemloos bij in slaap val.
Qua derde unit aansluiten. Denk dat je weinig kans hebt, tenzij jij of je installateur tijdens installatie een vooruitziende blik had en een buitenunit met drie poorten heeft neergezet ipv 2.
Vraagje hier mbt reinigen filters van de binnenunit. Doet iedereen dat hier echt braaf iedere twee weken zoals de handleiding adviseert? Gezien het mijn verwarming betreft is het pijnpunt vooral dat men na de stofzuiger ook nog dient te soppen, met bijbehorende droogtijd. Dat is best een tijd om geen verwarming te hebben
Ook wil de handleiding dat ik, na openen klep,het hele airco systeem van de stroom afhaal. Lijkt me beetje overdreven?
Ben ook wel benieuwd naar het filter reinigen verhaal.
Dank voor de feedback. Ik ga daar ook eens mee vogelenrevolution-nl schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:56:
[...]
24/7 stoken en inderdaad in de nacht de tussendeur voor de woonkamer open laten zodat de warme lucht de eerste en tweede verdieping bereikt. Moet je natuurlijk wel je isolatie op orde hebben.
Woning uit 2009 - dus we gaan het zien.
Het kan aan mij liggen maar hebben jullie het over hetzelfde? OP geeft aan een 2e airco voor boven te willen op zijn multispilt maar dit ter vervanging van de benedenunit waarvoor een single split in de plaats komt. Een 3e aansluiting op zijn multi split is dan toch niet nodig? Het blijven er 2.Yellos schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:16:
[...]
Nou het is inderdaad geen drama. Maar met het oog op de toekomst (misschien die 2e slaapkamer ook koelen) dacht ik dat dit misschien een makkelijke oplossing was zonder direct de hele boel te vervangen. Was nieuwsgierig of dit makkelijk te doen was.
Ben ook wel benieuwd naar het filter reinigen verhaal.
[ Voor 6% gewijzigd door vdr01 op 09-11-2022 15:33 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Precies dit.vdr01 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:32:
[...]
Het kan aan mij liggen maar hebben jullie het over hetzelfde? OP geeft aan een 2e airco voor boven te willen op zijn multispilt maar dit ter vervanging van de benedenunit waarvoor een single split in de plaats komt. Een 3e aansluiting op zijn multi split is dan toch niet nodig? Het blijven er 2.
Dus enkel de vraag of je een leiding kunt losmaken en kunt aansluiten op een nieuwe buiten-unit.
(+ eventueel een stukje verlengen)
Dat kan. Zal systeem wel leeggepompt moeten worden. Dan andere unit aansluiten. Daarna weer vullen met koelmiddel.Yellos schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:24:
[...]
Precies dit.
Dus enkel de vraag of je een leiding kunt losmaken en kunt aansluiten op een nieuwe buiten-unit.
(+ eventueel een stukje verlengen)
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Volgens mij leegpompen hoeft niet per se. Koelmiddel kan gewoon in buitenunit gesammeld worden.nMad schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:45:
[...]
Dat kan. Zal systeem wel leeggepompt moeten worden. Dan andere unit aansluiten. Daarna weer vullen met koelmiddel.
Kan niet. Als je een wifi unit in je airco hebt zitten werken alle timer functies via de remote niet meer. En wifi unit met knopje uitzetten helpt niet.Frag1le schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:47:
Ik denk dat de Weekly Timer via de remote wel op de unit zelf wordt opgeslagen en mocht de MHI cloud te vaak verzaken dan ga ik mn Weekly Timers redundant inrichten op de unit zelf via de remote.
Ik heb een MHI SRK35ZS. De regeling in de airco is wel een beetje bijzonder naar mijn idee.
Ik heb de fan op Auto staan. Op dat moment draait de binnenunit op de laagste of een na laagste stand. De unit is dan aan het pendelen (gaat na 10 min even uit voor een paar minuten). Sensor binnentemp airco zie je ook vrij snel stijgen en weer dalen. Er wordt dus eigenlijk teveel warmte vermogen afgegeven. Stroom verbruik is 350W (dus niet minimaal).
Als ik echter de fan even zelf op 3 streepjes zet (fan draait wat harder dan voorheen) dan gaat het stroomverbruik (Watt) met 75-100W naar beneden. Vervolgens zet ik de fan na een paar minuten weer terug op Auto en draait de fan weer op de (een na) laagste stand.
Het stroomverbruik blijft nu 75-100W lager dan voorheen (nu al meer dan 2 uur). Unit pendelt nu ook niet meer. Sensor binnentemp airco blijft nu constant op vrijwel dezelfde waarde. Er wordt dus minder warmte vermogen afgegeven.
Beetje apart. Had de unit zelf ook wel kunnen bedenken lijkt me.
Ik heb de fan op Auto staan. Op dat moment draait de binnenunit op de laagste of een na laagste stand. De unit is dan aan het pendelen (gaat na 10 min even uit voor een paar minuten). Sensor binnentemp airco zie je ook vrij snel stijgen en weer dalen. Er wordt dus eigenlijk teveel warmte vermogen afgegeven. Stroom verbruik is 350W (dus niet minimaal).
Als ik echter de fan even zelf op 3 streepjes zet (fan draait wat harder dan voorheen) dan gaat het stroomverbruik (Watt) met 75-100W naar beneden. Vervolgens zet ik de fan na een paar minuten weer terug op Auto en draait de fan weer op de (een na) laagste stand.
Het stroomverbruik blijft nu 75-100W lager dan voorheen (nu al meer dan 2 uur). Unit pendelt nu ook niet meer. Sensor binnentemp airco blijft nu constant op vrijwel dezelfde waarde. Er wordt dus minder warmte vermogen afgegeven.
Beetje apart. Had de unit zelf ook wel kunnen bedenken lijkt me.
Na maanden van uitzoeken, doorrekenen en dit topic dagelijks volgen onlangs toch de knoop doorgehakt en een triple multi-split laten installeren. De afgelopen twee dagen is de installatie afgerond, bestaande uit een Daikin 3MXM68A buitenunit, één 4,2kw unit (woonkamer beneden) en twee 2,0kw units boven (elk een slaapkamer). Alle binnenunits van het type Perfera.
Na de eerste dag volop testen en zaken uitproberen zijn de bevindingen (en zaken die opvallen) als volgt:
- De warmte afgifte is prima, prettig en snel. De woonkamer van onze oude woning (bj 1880, beperkte isolatie) is snel op temperatuur, en veel sneller dan voorheen met de radiatoren.
- De binnenunit blijft aardig lang doorblazen (en echte warme lucht afgeven) als de binnentemperatuur (25C) de ingestelde temperatuur (21C) ruimschoots heeft overschreden. Na 15-30 minuten stopt die hier weliswaar mee, om niet veel later weer gewoon aan te slaan terwijl de binnentemperatuur nog steeds veel hoger is dan het ingestelde setpoint.
- Wij gebruiken vooralsnog alleen de woonkamer unit, en hooguit de unit op de slaapkamer heel kortstondig 's avonds voor het slapen gaan. Toch valt het stroomverbruik wanneer alleen de woonkamer unit in gebruik is ietwat tegen. Na de eerste piek (1700W) daalt deze fors maar blijft het opgenomen vermogen steevast hangen rond 800-950W (afgelezen via Hombli Smart Socket). Zowel op de Auto stand als op de handmatige ventilatorsnelheid stand 1/5 (20%). En dan is de zgn. energiebesparende Econo stand zelfs al ingeschakeld. Dit lijkt fors meer dan verbruikcijfers die ik hier teruglees, ongeacht of het single of multi split units betreft.
- De veelgehoorde tip om de andere units aan doch op ventilatiestand te zetten om het totale verbruik te reduceren loopt op niks uit. Het opgenomen vermogen veranderd niet. Daarnaast geeft de app dan een foutmelding van een Conflicterende Bedrijfsstand aan aangezien de woonkamer unit op Verwarmen staat en de andere twee units op Ventileren. De kleppen van laatstgenoemde twee units blijven dan ook gesloten en van ventilatie is niks te voelen of te horen.
De komende dagen willen we lekker blijven testen om wat meer gevoel te krijgen bij wat en hoe het beste werkt. Maar ik ben toch wel benieuwd of iemand al wat tips heeft m.b.t. bovenstaande punten!
Na de eerste dag volop testen en zaken uitproberen zijn de bevindingen (en zaken die opvallen) als volgt:
- De warmte afgifte is prima, prettig en snel. De woonkamer van onze oude woning (bj 1880, beperkte isolatie) is snel op temperatuur, en veel sneller dan voorheen met de radiatoren.
- De binnenunit blijft aardig lang doorblazen (en echte warme lucht afgeven) als de binnentemperatuur (25C) de ingestelde temperatuur (21C) ruimschoots heeft overschreden. Na 15-30 minuten stopt die hier weliswaar mee, om niet veel later weer gewoon aan te slaan terwijl de binnentemperatuur nog steeds veel hoger is dan het ingestelde setpoint.
- Wij gebruiken vooralsnog alleen de woonkamer unit, en hooguit de unit op de slaapkamer heel kortstondig 's avonds voor het slapen gaan. Toch valt het stroomverbruik wanneer alleen de woonkamer unit in gebruik is ietwat tegen. Na de eerste piek (1700W) daalt deze fors maar blijft het opgenomen vermogen steevast hangen rond 800-950W (afgelezen via Hombli Smart Socket). Zowel op de Auto stand als op de handmatige ventilatorsnelheid stand 1/5 (20%). En dan is de zgn. energiebesparende Econo stand zelfs al ingeschakeld. Dit lijkt fors meer dan verbruikcijfers die ik hier teruglees, ongeacht of het single of multi split units betreft.
- De veelgehoorde tip om de andere units aan doch op ventilatiestand te zetten om het totale verbruik te reduceren loopt op niks uit. Het opgenomen vermogen veranderd niet. Daarnaast geeft de app dan een foutmelding van een Conflicterende Bedrijfsstand aan aangezien de woonkamer unit op Verwarmen staat en de andere twee units op Ventileren. De kleppen van laatstgenoemde twee units blijven dan ook gesloten en van ventilatie is niks te voelen of te horen.
De komende dagen willen we lekker blijven testen om wat meer gevoel te krijgen bij wat en hoe het beste werkt. Maar ik ben toch wel benieuwd of iemand al wat tips heeft m.b.t. bovenstaande punten!
SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11
Ik ben hier thuis heel blij met mijn MHI units, maar voor wat meer werkruimte zit ik te kijken naar een bedrijfshal van 750 m2, / 4000 m3. Daar zitten nu nog grote “gas branders” in maar hoe verwarm je zoiets efficient en kostentechnisch met een L/L WP?
Ik zat al even te zoeken naar bedrijfs airco installaties maar volgens mij is gewoon een aantal MHI units van 12 kw (single split units) een veel goedkopere oplossing.
Iemand hier ervaring mee?
En ook denk ik dat binnen deze ruimte wat compartimenten / kamers maken en die verwarmen met multi split units veel efficienter is. De buitenschil is relatief nieuw (2003) en geisoleerd dus super koud zal het daar nooit worden. Verwarmen boven de 18C is nooit nodig, en zomers kunnen koelen is ook wel fijn natuurlijk.
Ik zat al even te zoeken naar bedrijfs airco installaties maar volgens mij is gewoon een aantal MHI units van 12 kw (single split units) een veel goedkopere oplossing.
Iemand hier ervaring mee?
En ook denk ik dat binnen deze ruimte wat compartimenten / kamers maken en die verwarmen met multi split units veel efficienter is. De buitenschil is relatief nieuw (2003) en geisoleerd dus super koud zal het daar nooit worden. Verwarmen boven de 18C is nooit nodig, en zomers kunnen koelen is ook wel fijn natuurlijk.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Dit heb ik zojuist getest en wat je schrijft lijkt incorrect voor deze unit de MHI SRK 35 ZSX-WF.jobr schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:30:
[...]
Kan niet. Als je een wifi unit in je airco hebt zitten werken alle timer functies via de remote niet meer. En wifi unit met knopje uitzetten helpt niet.
Via de remote heb ik Weekly Timer geactiveerd, de oranje LED rechts op de binnenunit gaat dan ook branden en ik had zojuist om 21h00 een timer gezet op de remote om de unit uit te schakelen en dit werd netjes uitgevoerd terwijl de rest van de timers alleen in de app bestaan.
Ik neem aan dat je op onderstaande stand doelt m.b.t. de ventilatorsnelheid? Instellen op 2/5 geeft eerst een flinke piek die gedurende meerdere minuten boven de 2000W (!) uitkomt. Na circa 10min vlakt het opgenomen vermogen af, deze blijft nu al circa 15min steken op een m.i. vééls te forse 1200W! Daarbij blijf ik het ook opmerkelijk vinden dat de binnenunit zelf een binnentemperatuur van 24C meet maar dat deze, ondanks dat het setpoint op 21C staat, nog steeds veel (en warme) lucht blijft binnen blazen.
:strip_exif()/f/image/RxfaqjtDrZ40co3c8vW3zoEy.jpg?f=fotoalbum_large)
SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11
heb je de 2 graden correctie uitgezet als je met externe sensor werkt?Verwijderd schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:40:
........ De meting van de temperatuur wordt standaard gecorrigeerd met twee graden door de ingestelde temperatuur te verhogen............
Met mijn externe temperatuur sensor kan ik rustig naar de gewenste temperatuur gaan en er vindt geen pendelen plaats. Het valt mij op dat de temperatuur van de aangezogen lucht ook lager met de externe sensor dan zonder die sensor. Er kan een soort calculatie plaatsvinden die bekijkt of de waardes van de twee veel afwijken en dat de routine dan ook die waarde lager weergeeft.
Ik werk ook met een externe sensor via HA, vandaag beetje aan het proberen geweest, en toen viel me op dat de airco veel langer doorverwarmd terwijl de eindtemperatuur al gehaald is.. dat zou dus kunnen komen omdat de correctie van 2 graden bij mij nog aanstaat...
Nee ik doel echt op de optie "Vraagbesturing" in de Onecta app.BvdM91 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:15:
[...]
Ik neem aan dat je op onderstaande stand doelt m.b.t. de ventilatorsnelheid? Instellen op 2/5 geeft eerst een flinke piek die gedurende meerdere minuten boven de 2000W (!) uitkomt. Na circa 10min vlakt het opgenomen vermogen af, deze blijft nu al circa 15min steken op een m.i. vééls te forse 1200W! Daarbij blijf ik het ook opmerkelijk vinden dat de binnenunit zelf een binnentemperatuur van 24C meet maar dat deze, ondanks dat het setpoint op 21C staat, nog steeds veel (en warme) lucht blijft binnen blazen.
[Afbeelding]
Ah, die! Had die instellling inderdaad al eens gezien maar niet aangezet daar niet helemaal duidelijk was wat het precies doet. Net alle drie de units op 40% gezet.Stoffa schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:51:
[...]
Nee ik doel echt op de optie "Vraagbesturing" in de Onecta app.
Woonkamer unit staat inmiddels uit, alleen de 2kw slaapkamer unit staat nu aan (Stand op Auto (verwarmen dus), Ventilatorsnelheid ook op Auto, Econo geactiveerd). Tijdens verwarmen van 15C naar 20C (setpoint op 19C) trok die relatief consistent 600W. Na bereiken van 20C sloeg de unit af en zakte vermogen terug naar 13W. Nu circa 2 minuten later begint die weer warme lucht te blazen, ondanks dat de gemeten binnentemperatuur met 20C nog steeds ongewijzigd is. Ook het gevraagde vermogen zit met 725W m.i. nog steeds aan de hoge kant, zeker omdat het maar één en slechts een 2kw unit betreft, alle ogenschijnlijke energiebesparende zaken zijn geactiveerd én aangezien het feitelijk nog niet nodig is om alweer te gaan verwarmen want binnentemperatuur is hoger dan het setpoint.
Ik heb een vraagje. Ik dacht wellicht kan ik mijn vraag hier droppen. Bij een souterrain met 2 mini-raampjes en 2 mini ventilatieroosters zou ik graag meer en/of frisser lucht willen hebben. Er is teveel co2/koolstofdioxide in de ruimte. Situatie is verder niet extreem: geen schimmelproblemen of vochtproblemen. Huis is van 2001. Voor nu adem ik daar lastig. Er is gewoon weinig ventilatie. Vooral met meerdere mensen erbij.
Denk je dat ik baat heb bij een gewone airco of moet het per se een Daikin Ururu Sarara zijn? Of moet ik richting de WTW denken? Ik vrees dat ik niet kan boren naar een buitenmuur.
Denk je dat ik baat heb bij een gewone airco of moet het per se een Daikin Ururu Sarara zijn? Of moet ik richting de WTW denken? Ik vrees dat ik niet kan boren naar een buitenmuur.
@BvdM91 Iemand legde eerder uit dat de setpoint altijd +2 is om te compenseren voor dat warme lucht naar boven stijgt. Dus de unit op 20 graden instellen betekent dat hij tot 22 graden gaat, zodat de kamer 20 is (en dus bovenin waar de unit hangt 22).
Ik heb dezelfde buitenunit als jij, met daaraan 3x3,5kw binnenunits trouwens. Ik vind hem met vraagbesturing op 40 veel gelijkmatiger zijn werk doen, maar het is en blijft gewoon best zwaar geschut.
Qua stand op auto is trouwens mijn ervaring dat de unit dan, zodra er ook maar een halve graad overshoot is, direct weer gaat koelen. Onwenselijk in deze tijd, dus beter op verwarmen zetten.
Mag ik je trouwens vragen wat je totaal kwijt was incl installatie voor deze setup?
@GabeNewell333 Aircos brengen geen verse lucht, ook de Ururu nauwelijks. Ventilatie los je echt op een andere manier op helaas.
Ik heb dezelfde buitenunit als jij, met daaraan 3x3,5kw binnenunits trouwens. Ik vind hem met vraagbesturing op 40 veel gelijkmatiger zijn werk doen, maar het is en blijft gewoon best zwaar geschut.
Qua stand op auto is trouwens mijn ervaring dat de unit dan, zodra er ook maar een halve graad overshoot is, direct weer gaat koelen. Onwenselijk in deze tijd, dus beter op verwarmen zetten.
Mag ik je trouwens vragen wat je totaal kwijt was incl installatie voor deze setup?
@GabeNewell333 Aircos brengen geen verse lucht, ook de Ururu nauwelijks. Ventilatie los je echt op een andere manier op helaas.
[ Voor 37% gewijzigd door Stoffa op 09-11-2022 23:03 ]
Voor een Ururu Sarara zul je net zo goed een flink gat ergens naar buiten moeten boren. Als het dan enkel en alleen om frisse lucht gaat zou ik de 5k die zo'n Ururu Sarara kost lekker investeren in een goed ventilatie kanaal naar buiten. Ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.GabeNewell333 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:52:
Ik heb een vraagje. Ik dacht wellicht kan ik mijn vraag hier droppen. Bij een souterrain met 2 mini-raampjes en 2 mini ventilatieroosters zou ik graag meer en/of frisser lucht willen hebben. Er is teveel co2/koolstofdioxide in de ruimte. Situatie is verder niet extreem: geen schimmelproblemen of vochtproblemen. Huis is van 2001. Voor nu adem ik daar lastig. Er is gewoon weinig ventilatie. Vooral met meerdere mensen erbij.
Ik zie dat de Daikin Ururu Sarara FTXZ25N / RXZ25N beschikbaar is voor 2500. Daikin adverteert met het feit dat er frisse lucht blijft komen zélfs met de vensters gesloten. In de zomer moeten ventilatieroosters zeker dicht dus dan heb ik echt 0,0 lucht. Evenals in januari en februari; te koud!TigerXtrm schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:01:
[...]
Voor een Ururu Sarara zul je net zo goed een flink gat ergens naar buiten moeten boren. Als het dan enkel en alleen om frisse lucht gaat zou ik de 5k die zo'n Ururu Sarara kost lekker investeren in een goed ventilatie kanaal naar buiten. Ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.
Maar heb jij ervaring met die dingen omdat je daar zo zeker van bent? Buitenunit plaatsen is geen punt. De reden waarom ik dacht aan een airco is omdat ik koeling in de zomer en wat hitte in de winter wel fijne bijzaak is.
Wat doet een airco met co2 eigenlijk?
Hoe heb je dat gedaan? Ik keek hier laatst naar toen ik voor het eerst echt ging verwarmen en ik hem niet onder de 500 W of zo kreeg, maar hij zit bij mij vast op 100% (of auto) en ik zie geen manier om iets anders in te stellen.. wat mis ik?BvdM91 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:35:
[...]
Ah, die! Had die instellling inderdaad al eens gezien maar niet aangezet daar niet helemaal duidelijk was wat het precies doet. Net alle drie de units op 40% gezet.
LOOOOOL
[ Voor 8% gewijzigd door Termy op 09-11-2022 23:18 ]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Interessant topic, heb hier veel gelezen/geleerd en inmiddels een ac1 7kw airco in een verhuurd appartement geplaatst als verwarming, werkt prima. In mijn werkplaats wil ik graag ook een airco plaatsen. Doel: vorstvrij houden s' nachts en overdag een graad of 14-16 vind ik warm genoeg om bij te werken. Vraag: zijn er bij jullie merken/types single split airco's bekend die voor verwarming in deze temperatuur range werken? De meeste werken vanaf 16 graden volgens mij? Binnen unit van 2,5 tot 3,5kw is voldoende.
[ Voor 0% gewijzigd door GdH op 09-11-2022 23:25 . Reden: foutje in spelling ]
Nou ik heb het 40% een dagje geprobeerd, naast dat het vanmorgen veel langer duurde dat het op temperatuur was, was het verbruik gewoon gelijk aan maandag en flink hoger dan gisteren.JDx schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:03:
Vandaag overgestapt van auto naar 40% demand, eens een paar dagen kijken hoe dat bevalt.
Het weer gaat erg lijken op maandag, dus wat dat betreft kan ik het redelijk vergelijken. Behalve dan dat het door de bewolking vannacht amper is afgekoeld, de begintemperatuur was flink hoger.
Edit: overigens bedenk ik me net dat het ook best kan zijn dat de auto stand de afgelopen dagen 40% prima vond (aangezien die leert) en ik dus helemaal geen verschil merk.
Ook voelde het de hele dag door kouder aan bij dezelfde temperatuur, misschien omdat hij anders iets minder hard blaast maar met warmere lucht.
Ik ga het dus niet meer verder testen, ik laat de machine de demand control wel doen.
[ Voor 40% gewijzigd door JDx op 09-11-2022 23:27 ]
Vaag mij bevalt het tot nu toe juist uitstekend op 40.JDx schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:26:
[...]
Nou ik heb het 40% een dagje geprobeerd, naast dat het vanmorgen veel langer duurde dat het op temperatuur was, was het verbruik gewoon gelijk aan maandag en flink hoger dan gisteren.
Ook voelde het de hele dag door kouder aan bij dezelfde temperatuur, misschien omdat hij anders iets minder hard blaast maar met warmere lucht.
Ik ga het dus niet meer verder testen, ik laat de machine de demand control wel doen.
Zal misschien ook aan de isolatie van je huis liggen, bij mij heb ik er alles aan gedaan, maar blijft slecht.Stoffa schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:33:
[...]
Vaag mij bevalt het tot nu toe juist uitstekend op 40.
Behalve de vloer, loop nu op sokken en het is alsof ik op ijs loop
De buitenwand van de hoekzijde kan ik ook niet bij, want het is een geschakelde woning, anders had ik er misschien wel een berg planten ofzo aan gehangen, levende isolatie, wellicht met voorzetplaten werken.
[ Voor 33% gewijzigd door JDx op 09-11-2022 23:36 ]
Niets; nu ja, rondblazen met de rest van de lucht dus. De Daikin US voegt een heel klein beetje verse lucht toe, maar gaat echt jouw probleem niet oplossen.GabeNewell333 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:13:
Wat doet een airco met co2 eigenlijk?
Zoek eens naar decentrale WTW.
deze optie had ik inderdaad ook gevonden. Het helpt ook zeker om de airco langer door te laten gaan. Maar het is niet voldoende. Ik moet op eieren lopen om de temperatuur binnen de +5 te houden (standaard +2 en met deze setting +3 = totaal +5).redbullwaning schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:40:
[...]
En als je dan instelt bij service zone.
Heat mode thermo shift adjustment +3 of +2.
De airco meet al gauw 26 graden. Dit betekent dat ik het setpoint op 21.5 moet zetten om te voorkomen dat hij uitvalt. Op 21.5 graden gaat hij met een behoorlijk vermogen starten. Vervolgens is liefst een redelijk flinke fan-stand nodig om de lucht te mengen (weinig lucht verplaatsing = nog sneller warm op plek waar de airco hangt).
ben nog diverse opties aan het bedenken, externe temperatuursensor zou het beste zijn denk ik. Echter out of the box denkend: dit is volgens mij de sensor diein de binnenunit de temperatuur meet.
/f/image/QOtaqF5XUBlaVdFUbvCN4asZ.png?f=fotoalbum_large)
zou je deze draden kunnen verlengen? of zou je de voeler in de goot van de airco kunnen leggen (waar hij minder gevoelig is voor warme lucht. Of zou je met een stuk tape de sensor kunnen isoleren (zodat hij trager reageert)?
misschien dat ik te moeilijk denk maar wil graag horen wat eventueel mogelijk is voor ik met de installateur in discussie ga?
Toch maar weer eens kijken vanmorgen, ook weer om 06:30 aan gezet, zelfde setpoint, zelfde begintemperatuur, maar nu weer op autoStoffa schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:33:
[...]
Vaag mij bevalt het tot nu toe juist uitstekend op 40.
Gisteren was het om 09:00 de gewenste minimum temperatuur van 19,2 graden.
Laatste testje voorlopig die ik hier deel, blijf nog wel even verder testen in Excel, maar anders wordt iedereen er ook een beetje moe van denk ik
de 80% stijging van de stroomprijs begin deze week heeft de motivatie om te besparen wel gedrukt
[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 10-11-2022 07:02 ]
ja dat lijkt me wel heel erg veel als je nu de duurdere verzie hebt van de MHI maar je hebt gewoon de standaard middel range versie die het meeste word verkochtgbrkrsnm schreef op woensdag 9 november 2022 @ 01:59:
Ha allemaal. Superinformatief draadje dit, al veel van geleerd!
Korte vraag waarop ik volgens mij het antwoord al weet... Ik krijg een prijsopgave van iemand in omg. Den Bosch voor
- 1x MHI SRK-50ZS-W
- 1x MHI SRK-35ZS-W
- 1x Bijbehorende buitenunit (wacht nog op offerte voor precieze type)
- Installatie
à €4500-5000 EXCLUSIEF btw, oftewel om en nabij €6000 inclusief (als het meezit). Als ik andere posts zo teruglees is dat toch heel veel? Of is dit het nieuwe normaal?
Ik vind het nogal vervelend want deze man werd me warm aanbevolen door m'n buurman die aannemer is ("al bij de hele familie airco opgehangen", etc.) maar het voelt een beetje alsof ik word getild. Wat denken jullie?
Ik snap je verwondering van het hoge minimum verbruik van een 3MXM68A niet zo goed als je dit topic al maanden dagelijks volgt. Beneden een single split en boven een kleine multisplit was een betere keuze geweest.BvdM91 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:51:
Na maanden van uitzoeken, doorrekenen en dit topic dagelijks volgen onlangs toch de knoop doorgehakt en een triple multi-split laten installeren. De afgelopen twee dagen is de installatie afgerond, bestaande uit een Daikin 3MXM68A buitenunit, één 4,2kw unit (woonkamer beneden) en twee 2,0kw units boven (elk een slaapkamer). Alle binnenunits van het type Perfera.
Snelle zoekopdracht naar "3MXM68N" in dit topic levert al meerdere waarschuwingen over de hoge minimale afgifte, zoals onderstaande.
En in onderstaande tabel zie je het ook duidelijk:Slonzo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:11:
[...]
Ik ken je huis/warmtebehoefte niet, maar ik 3MXM68N met 3.5+2.5+2.5 en zou 'm nooit opnieuw kopen.
Minimumvermogen ligt veel te hoog, COP te laag, en het regelgedrag is verschrikkelijk, ook met alle units aan.
Mogelijks wordt het beter eens demand control beschikbaar is, maar tot die tijd zou ik er ver van wegblijven.
Zijn absolute min. ligt op ~500W opgenomen, ~2kW afgegeven vermogen. Dat geraak je bij matige/hoge buitentemperaturen nooit kwijt. En als de temperatuur toch zakt, trekt hij z'n minimumvermogen omhoog waardoor je met hetzelfde probleem blijft zitten. Ik kom de laatste maanden nooit meer onder de ~1kW (opgenomen), wat 'ie natuurlijk niet kwijtgeraakt en dan gaat 'ie constant pendelen.
Het modelletje lager, de 3MXM52N, doet het mogelijks veel beter.
:strip_exif()/f/image/1yfnO0AcGP6CBXduKeaQ8XQz.jpg?f=fotoalbum_large)
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Gisteren nog even contact gehad met hem. Wat blijkt: hij had een 7(!) kWh berekend voor de woonkamer en 5 voor de bovenverdieping, met bijbehorende (behoorlijk forse) buitenunit. Ik ging steeds uit van 5 + 3.5. Dat verklaart de hoge prijs wel enigszins, denk ik?Maxwp schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:46:
[...]
ja dat lijkt me wel heel erg veel als je nu de duurdere verzie hebt van de MHI maar je hebt gewoon de standaard middel range versie die het meeste word verkocht
Zijn logica voor de 7kWh kan ik enigszins in meegaan, hoewel ik uiteindelijk waarschijnlijk toch voor max 5 ga. Zie hier mijn situatie beneden:
:strip_exif()/f/image/BzDLm4cZZwdquKeI6wPfvf0U.jpg?f=fotoalbum_large)
Wil je de zithoek snel/effectief warm krijgen, dan moet je een hele hoop lucht een heel eind verplaatsen, onder een soort poort/doorloop door, en ook nog de hoek om. Zijn strategie is om dat met brute kracht te doen en dus behoorlijk zwaar materiaal in te zetten. Dat snap ik wel, maar:
- 's Ochtends als het op z'n koudst is, is mijn warmtevraag vooral in de eethoek, waar de kleine dan haar papje krijgt. Je kunt een baby niet 4 paar sokken en 3 truien aantrekken; die moet gewoon warm kunnen zitten en op de vloer kunnen spelen.
- 's Avonds wil je natuurlijk een paar uurtjes lekker warm op de bank kunnen zitten, maar 1) dan is het binnen vanzelf al warmer omdat je de dag achter de rug hebt en 2) je kunt desnoods de hele dag de airco stilletjes in de keuken laten draaien, zodat het na een paar uur overal warm is, ook zonder een hele storm over de volledige lengte van de kamer te moeten blazen. Ik neem tenminste aan dat dat zo werkt? Correct me if I'm wrong.
Nog bovenop dit alles, was ik sowieso al van plan om een infraroodpaneeltje boven de bank te hangen, voor als je echt alleen met z'n tweetjes beneden voor de tv zit en niet de hele kamer wil verwarmen.
Ik vertelde hem ook nog over de warmteverliesberekening die ik online had gemaakt, en zijn reactie was dat hij altijd "op gevoel" werkt en dat al meer dan twintig jaar zo doet. Aan de ene kant zou je zeggen: harde cijfers zijn altijd beter dan een gevoel. Aan de andere kant: twintig jaar professionele ervaring is ook niet waardeloos. Hij maakte ook nog het punt dat zo'n berekening waarschijnlijk uitgaat van een mooie vierkante ruimte zonder obstakels, en daar zit wat in.
Als laatste heb ik zelf nagelaten te noemen dat mijn verdiepingen van beton zijn en mijn spouwmuren zo'n 30 cm dik. Dat zal waarschijnlijk ook wel uitmaken voor de installatieduur en -kosten.
Kortom, dit nuanceert het verhaal alweer een beetje. Op zich is het verder een sympathieke vent die bereid is over alles te praten. Maar het blijft natuurlijk een verkoper, dus ik heb ook een afspraak gemaakt met de plaatselijke concurrent voor volgende week (nog bedankt voor de tip in Boxtel!). Vandaag verwacht ik van die eerste gozer nog een uitgebreide offerte voor zowel het multisplit-verhaal als voor 2x single split (5 + 3.5 kWh). We zullen zien.
Hoor het graag als iemand ergens bedenkingen bij heeft!
Ik zou in jouw situatie voor zowel een binnenunit in eet- als zitgedeelte gaan. Bijvoorbeeld 2x 2,5 kW of 2x 3,5 kW afhankelijk van warmteverliesberekening.gbrkrsnm schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:17:
[...]
Gisteren nog even contact gehad met hem. Wat blijkt: hij had een 7(!) kWh berekend voor de woonkamer en 5 voor de bovenverdieping, met bijbehorende (behoorlijk forse) buitenunit. Ik ging steeds uit van 5 + 3.5. Dat verklaart de hoge prijs wel enigszins, denk ik?
Zijn logica voor de 7kWh kan ik enigszins in meegaan, hoewel ik uiteindelijk waarschijnlijk toch voor max 5 ga. Zie hier mijn situatie beneden:
[Afbeelding]
Wil je de zithoek snel/effectief warm krijgen, dan moet je een hele hoop lucht een heel eind verplaatsen, onder een soort poort/doorloop door, en ook nog de hoek om. Zijn strategie is om dat met brute kracht te doen en dus behoorlijk zwaar materiaal in te zetten. Dat snap ik wel, maar:
- 's Ochtends als het op z'n koudst is, is mijn warmtevraag vooral in de eethoek, waar de kleine dan haar papje krijgt. Je kunt een baby niet 4 paar sokken en 3 truien aantrekken; die moet gewoon warm kunnen zitten en op de vloer kunnen spelen.
- 's Avonds wil je natuurlijk een paar uurtjes lekker warm op de bank kunnen zitten, maar 1) dan is het binnen vanzelf al warmer omdat je de dag achter de rug hebt en 2) je kunt desnoods de hele dag de airco stilletjes in de keuken laten draaien, zodat het na een paar uur overal warm is, ook zonder een hele storm over de volledige lengte van de kamer te moeten blazen. Ik neem tenminste aan dat dat zo werkt? Correct me if I'm wrong.
Nog bovenop dit alles, was ik sowieso al van plan om een infraroodpaneeltje boven de bank te hangen, voor als je echt alleen met z'n tweetjes beneden voor de tv zit en niet de hele kamer wil verwarmen.
Ik vertelde hem ook nog over de warmteverliesberekening die ik online had gemaakt, en zijn reactie was dat hij altijd "op gevoel" werkt en dat al meer dan twintig jaar zo doet. Aan de ene kant zou je zeggen: harde cijfers zijn altijd beter dan een gevoel. Aan de andere kant: twintig jaar professionele ervaring is ook niet waardeloos. Hij maakte ook nog het punt dat zo'n berekening waarschijnlijk uitgaat van een mooie vierkante ruimte zonder obstakels, en daar zit wat in.
Kortom, dit nuanceert het verhaal alweer een beetje. Op zich is het verder een sympathieke vent die bereid is over alles te praten. Maar het blijft natuurlijk een verkoper, dus ik heb ook een afspraak gemaakt met de plaatselijke concurrent voor volgende week (nog bedankt voor de tip in Boxtel!). Vandaag verwacht ik van die eerste gozer nog een uitgebreide offerte voor zowel het multisplit-verhaal als voor 2x single split (5 + 3.5 kWh). We zullen zien.
Voor de AC-MHI-CTRL gebruikers een vraag:
Stel ik zet de airco aan via IR remote op ECO, maar er wordt iedere 59sec de temp van een externe sensor naar de AC-MHI-CTRL gestuurd. Vervalt dan de ECO instelling?
Heb het gevoel van wel namelijk. Iemand die dit kan bevestigen?
Stel ik zet de airco aan via IR remote op ECO, maar er wordt iedere 59sec de temp van een externe sensor naar de AC-MHI-CTRL gestuurd. Vervalt dan de ECO instelling?
Snap dat je dat zegt, maar er zijn een paar redenen dat ik dat niet wil:nMad schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:20:
[...]
Ik zou in jouw situatie voor zowel een binnenunit in eet- als zitgedeelte gaan. Bijvoorbeeld 2x 2,5 kW of 2x 3,5 kW afhankelijk van warmteverliesberekening.
- Dat betekent zeker 11 meter extra leiding via binnen- of buitenkant, wat ik erg ontsierend vind. (Of een buitenunit pontificaal tegen de muur in de tuin; nog erger!)
- Het betekent een extra binnenunit in de zitkamer, waar ik het nog lelijker vind dan in de keuken. In de keuken heb je toch al je afzuigkap en andere apparaten, en kan ik er beter mee leven.
- Het zijn vooral m'n vrouw en ik die de zithoek gebruiken en wij hebben niet zo'n grote comfortvraag. Met wat IR-bijverwarming en/of een dekentje op de bank zitten wij al prima.
- Op langere termijn (>3 jaar) komt er waarschijnlijk wel een lucht/water of zelfs water/water warmtepomp, en ga ik weer (deels) verwarmen met vloerverwarming.
Je zal waarschijnlijk zeggen: waarom dan niet meteen l/w of w/w? Zoals we allemaal weten duurt dat zeker een jaar, en in dat jaar:
- kan ik niet profiteren van de salderingsregeling, die uiteindelijk verdwijnt (momenteel wekken we met zonnepanelen zeker 200% op van onze behoefte);
- kan ik niet koelen tijdens de zomer;
- komen er steeds sneller nieuwe modellen/technologieën uit, terwijl ik dan al heb getekend voor iets dat eigenlijk achterhaald is als het wordt geleverd.
Toen ik net begon met onderzoeken, was eigenlijk m'n plan om twee binnenunits onzichtbaar in te bouwen in de doorloop/kamerverdeler, met een roostertje ervoor. Maar dat werd helemaal duur, want dan moet je (volgens eerdergenoemde aircoman) gaan werken met zgn. sattelietunits, die duurder en ook nog eens lastiger leverbaar zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door gbrkrsnm op 10-11-2022 09:50 ]
Gezien de vorm van de benedenverdieping ontkom je er bijna niet aan om met twee binnenunits te werken wil je de boel een beetje egaal kunnen verwarmen. Zou je op je tekening misschien aan kunnen geven waar de opties liggen voor het plaatsen van een buitenunit? Daar hangt veel vanaf wat de eventuele mogelijkheden zouden zijn. Even op basis van wat ik nu weet, voor jouw situatie zou een multisplit met twee binnenunits denk ik mijn voorkeur hebben, maar dan moet je dus wel naar dezelfde buitenunit en als er langs die 11 meter lange muur geen mogelijkheid is om een buitenunit te plaatsen kom je al snel met (te) veel leidingwerk kijken. Een single split aan de keukenzijde en een single split aan de zitkamerzijde zou een alternatief kunnen zijn, mits je aan beide kanten een buitenunit zou kunnen plaatsen (en dan zou je wel met een iets hoger minimumvermogen zitten dan met een multisplit die zijn minimumvermogen over twee binnenunits kan verdelen). Gezien de vorm van de benedenverdieping zou ik minder snel naar een enkele binnenunit neigen (en als dat de enige optie zou zijn zou ik die toch echt liever in het zithoekgedeelte hebben, misschien minder mooi maar ik kan me niet voorstellen dat verwarming in je keuken belangrijker is dan in je zithoek).gbrkrsnm schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:17:
[...]
Gisteren nog even contact gehad met hem. Wat blijkt: hij had een 7(!) kWh berekend voor de woonkamer en 5 voor de bovenverdieping, met bijbehorende (behoorlijk forse) buitenunit. Ik ging steeds uit van 5 + 3.5. Dat verklaart de hoge prijs wel enigszins, denk ik?
[Afbeelding]
Als laatste heb ik zelf nagelaten te noemen dat mijn verdiepingen van beton zijn en mijn spouwmuren zo'n 30 cm dik. Dat zal waarschijnlijk ook wel uitmaken voor de installatieduur en -kosten.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Iets vroeg voor keiharde conclusies - maar een eerste test geeft al leuke resultaten. Komende dagen even verder prutsen.revolution-nl schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:56:
[...]
24/7 stoken en inderdaad in de nacht de tussendeur voor de woonkamer open laten zodat de warme lucht de eerste en tweede verdieping bereikt. Moet je natuurlijk wel je isolatie op orde hebben.
Voor de geïnteresseerden
- MHI srk 35. de gewone ZS
- Setpoint 21
- 90 kuub L-vorm woonkamer (totale binnenmaat inclusief hal = 8.2x5.7 - daarboven 2 verdiepingen met zelfde formaat. Grote zolderverdieping in open connectie met hal beneden).
- buiten temp ~ 10 graden
- Kamerthermostaat geeft 20,5 aan. Los thermostaatje digitaal daar vlakbij een halve graad meer.
- kamerdeur opengelaten sinds gisteravond en afgelopen nacht ook.
- Hal temp beneden blijft iets boven de 19.
- overloop temperatuur 1e verdieping zat vanmorgen op 18,8
Normaal zonder airco was mijn standby verbruik tussen de 50 ~ 100 watt constant 's nachts (koelkast, overlooplamp aan en overig apparatuur wat in stopcontact zit dus...)
Dus zeg 2000 - 500 watt standaard verbruik is zo'n 1500 watt over 7.5 uur. Dus zo'n 200 watt constant verbruik van de airco. Airco loopt hierbij ook continu door zonder stops.
Komende dagen even wat meer gegevens verzamelen zoals temp op zolder etc.
Niet ontevreden tot zover
Het is een vrijstaand huis, dus in principe kan het overal. Maar langs die muur van 11 meter loopt mijn tuin/terras en zit ik liever niet naar een buitenunit en/of condenspomp te kijken. Langs de noordzijde (op de tekening) ligt een moestuin en een smal paadje. Dat zou minder in het zicht zijn maar er is gelijkvloers minder ruimte. Dan moet hij dus hoger hangen, en zit je recht buiten ons slaapkamerraam, met waarschijnlijk een condenspomp vanwege hoogteverschil, en ik ben helaas nogal gevoelig voor laag bromgeluid. (EDIT: Ik realiseer me nu dat hij natuurlijk uit staat als ik slaap.)MiBe schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:12:
[...]
Gezien de vorm van de benedenverdieping ontkom je er bijna niet aan om met twee binnenunits te werken wil je de boel een beetje egaal kunnen verwarmen. Zou je op je tekening misschien aan kunnen geven waar de opties liggen voor het plaatsen van een buitenunit? Daar hangt veel vanaf wat de eventuele mogelijkheden zouden zijn.
Het liefst wil ik alle buitenunits op de garage, die op de tekening tegen de zuidelijke muur zit. Dat betekent inderdaad wel een lange leiding naar de binnenunit op de hal boven, want die zou dan op de tekening op het midden van de lange muur rechts hangen (een verdieping hoger).
Ik snap het, maar ik heb gewoon echt geen trek in buitenunits aan alle kanten van mijn huis. Ik verwacht ook niet dat de vrouw daarmee akkoord gaat. Dan draag ik liever Uggs en een fleecedeken.Een single split aan de keukenzijde en een single split aan de zitkamerzijde zou een alternatief kunnen zijn, mits je aan beide kanten een buitenunit zou kunnen plaatsen (en dan zou je wel met een iets hoger minimumvermogen zitten dan met een multisplit die zijn minimumvermogen over twee binnenunits kan verdelen).
Toch wel: daar ontbijten, lunchen, koken, en eten we bijna iedere dag, want we werken veel thuis. En als je vrienden op bezoek hebt, is het ook vaak om te eten of voor een spelletje aan de keukentafel. We zitten daarentegen niet iedere avond voor de tv. Bovendien hoef ik het niet heet te hebben als ik op de bank zit, als ik maar niet zit te rillen. Als we over 5-10 jaar misschien een stel kleuters hebben is het wat anders, maar zoals ik in mijn andere post omschrijf kan dan wellicht de vloerverwarming weer (deels) aan.ik kan me niet voorstellen dat verwarming in je keuken belangrijker is dan in je zithoek
EDIT: Zal de wtw/ventilatie niet ook iets helpen bij de warmteverdeling? Het mag voor mij best een aantal uur duren. Dat heb ik liever dan overal apparaten aan binnen- en/of buitenmuur.
[ Voor 17% gewijzigd door gbrkrsnm op 10-11-2022 11:24 ]
Hallo allemaal,
Sinds september heb ik airco's laten installeren ter vervanging van het cv systeem, puur ter verwarmen.
Huis is bj 1974 tussenwoning met 2 verdiepingen totale oppervlak 115m², redelijk geisoleerd (glaswol in spouw van 1974), dak word nog zelf extra nageisoleerd, vloer heeft hr parels (rommel). Ramen alles in 2019 vervangen kunstof kozijnen met hr++. Het huis koelt behoorlijk af bij koudere nachten, vaak sloeg de ketel aan op de helft van de nacht bij instellen op 16graad.
Het gaat om een multisplit systeem:
MXZ-3F68VF buitendeel
Met een:
MSZ-AP50 in de woonkamer
MSZ-AP35 boven in de overloop
Woonkamer is +/- 45m² (117m³).
Boven idemdito. Minus de badkamer van +/- 7m2. Wij zijn gewend dat het daar koud is dus die deur blijft dicht (het scheelt ook getreuzel met douchen). De slaapkamers pakken een beetje mee van de lucht via de overloop en hij pakt ook automatisch de zolder mee.
Nu ben ik de afgelopen dagen aan het proberen om goede instellingen te vinden in combinatie met een tijdschema.
Ik vind het verbruik behoorlijk hoog. Met beide aan op 18 graden met een temperatuur van 11 buiten zit het verbruik tussen de 1 en 1.5 kwh. Dan zou ik nu al met deze temperaturen met alleen verwarmen al op 600kwh/maand komen.
Ik kan niet heel veel vinden over deze combinatie op dit forum op een aantal na, en daar las ik dat het minimum vermogen behoorlijk hoog is, is het dan beter dat ik de temperatuur ook hoger zet, het is me allemaal niet duidelijk. De buitenunit slaat om de zoveel minuten met vol vermogen aan en dat is duidelijk hoorbaar binnen in huis. Ook sissen de leidingen behoorlijk. Er is behoorlijk voor betaald en niet door beunhazen geinstalleerd.
Als iemand advies aan mij kan geven, ik sta open voor alles.
Sinds september heb ik airco's laten installeren ter vervanging van het cv systeem, puur ter verwarmen.
Huis is bj 1974 tussenwoning met 2 verdiepingen totale oppervlak 115m², redelijk geisoleerd (glaswol in spouw van 1974), dak word nog zelf extra nageisoleerd, vloer heeft hr parels (rommel). Ramen alles in 2019 vervangen kunstof kozijnen met hr++. Het huis koelt behoorlijk af bij koudere nachten, vaak sloeg de ketel aan op de helft van de nacht bij instellen op 16graad.
MXZ-3F68VF buitendeel
Met een:
MSZ-AP50 in de woonkamer
Boven idemdito. Minus de badkamer van +/- 7m2. Wij zijn gewend dat het daar koud is dus die deur blijft dicht (het scheelt ook getreuzel met douchen). De slaapkamers pakken een beetje mee van de lucht via de overloop en hij pakt ook automatisch de zolder mee.
Nu ben ik de afgelopen dagen aan het proberen om goede instellingen te vinden in combinatie met een tijdschema.
Ik vind het verbruik behoorlijk hoog. Met beide aan op 18 graden met een temperatuur van 11 buiten zit het verbruik tussen de 1 en 1.5 kwh. Dan zou ik nu al met deze temperaturen met alleen verwarmen al op 600kwh/maand komen.
Ik kan niet heel veel vinden over deze combinatie op dit forum op een aantal na, en daar las ik dat het minimum vermogen behoorlijk hoog is, is het dan beter dat ik de temperatuur ook hoger zet, het is me allemaal niet duidelijk. De buitenunit slaat om de zoveel minuten met vol vermogen aan en dat is duidelijk hoorbaar binnen in huis. Ook sissen de leidingen behoorlijk. Er is behoorlijk voor betaald en niet door beunhazen geinstalleerd.
:strip_exif()/f/image/Js7uxhdpzdXYbhjxeLY4G9aa.jpg?f=fotoalbum_large)
@whtniels Hoeveel m3 gas ging er voorheen dan doorheen?
Je grafiek zegt niet zoveel. Als je huis dusdanig afkoelt, is het niet heel vreemd dat de eerste paar uur meer vermogen wordt gevraagd. Heb je dit verbruik de hele dag door? Wat als je hem 24/7 laat draaien?
Je grafiek zegt niet zoveel. Als je huis dusdanig afkoelt, is het niet heel vreemd dat de eerste paar uur meer vermogen wordt gevraagd. Heb je dit verbruik de hele dag door? Wat als je hem 24/7 laat draaien?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
@Kirretje Had je gebruik gemaakt van ECO stand? Of is dit zonder?
Goeie! die staat als het goed is aan op dit moment. Die heb ik via AB eens aangezet - maar twijfelde destijds of het nu echt geactiveerd was. regel verder alles via de MHI app.loyske schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:59:
@Kirretje Had je gebruik gemaakt van ECO stand? Of is dit zonder?
Heb je de SRK 35 ZS of ZSX?Kirretje schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:02:
[...]
Goeie! die staat als het goed is aan op dit moment. Die heb ik via AB eens aangezet - maar twijfelde destijds of het nu echt geactiveerd was. regel verder alles via de MHI app.
Want Eco mode betekent niet hetzelfde bij deze modellen, begreep ik zojuist.
Bij de ZS is dit de Economy mode en bij de ZSX is dit Eco operation (gebruik makend van de bewegingssensor).
Zie: https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XoFJK3PxxbpHwKxn3TK8IxCa.jpg?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Frag1le op 10-11-2022 11:30 ]
Waarom zou je nog de ECO stand gebruiken met een externe sensor? Dat heeft geen zin meer namelijk. Externe sensor zorgt er al voor dat de unit veel beter en zuiniger draait namelijkloyske schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:22:
Voor de AC-MHI-CTRL gebruikers een vraag:
[ Voor 7% gewijzigd door JBtL op 10-11-2022 11:35 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
De MXZ-3F68VF heeft bij verwarmen een minimum vermogen van 2,6 kW.whtniels schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:38:
[Afbeelding]
Het was, ondanks dat je huis best snel afkoelt, waarschijnlijk beter geweest om een unit te pakken met 2 aansluitpunten.
In het geval van Mitsubishi Electric kom je dan op de MXZ-2F53VF , die heeft bij verwarmen een bereik van 1,0 tot 7,0 kW vermogen.
Je geeft aan dat de buitenunit om de zoveel minuten aan slaat met vol vermogen. Dat geeft aan dat hij pendelt. Vol aan om vervolgens weer uit te gaan, dan weer vol aan etc. Tenminste, ik neem aan dat hij op dat moment ook steeds verwarmd ? Of komt er geen warme lucht uit de unit ? Want dan zou hij aan het defrosten zijn. Bij deze temperaturen buiten hoort dat niet. Bij een defrost heb je meer geluid, maar in mijn ervaring niet uit leidingen maar hoorbaar via de unit(s).
Als hij gewoon aan het verwarmen is dan is hij waarschijnlijk vrij snel op 18 graden om vervolgens weer uit te gaan.
Heb je de blaasstand op automatisch ?
Probeer ook een hogere temperatuur, dat kan pendelen ook doen verminderen. Hoe lang heb je de units normaal gesproken aan staan ?
Als hij aan het defrosten is bij deze temperaturen dan zou ik de installateur bellen om dat aan te geven.
Hoe weet je dat het geen beunhazen waren ?
Ik gebruik een netatmo healthy home coach als externe sensor, maar die update niet vaak genoeg de temperatuur. Dat resulteerde vanmorgen dat de buitenunit vol gas gaf > 2000w.JBtL schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:34:
[...]
Waarom zou je nog de ECO stand gebruiken met een externe sensor? Dat heeft geen zin meer namelijk. Externe sensor zorgt er al voor dat de unit veel beter en zuiniger draait namelijk
Flinke temp overshoot als gevolg en daarna weer flinke afkoeling

Dit zou ik niet verwachten bij de ECO stand, die dan wat rustiger zou opwarmen.
Maar misschien is de externe sensor dan ook het probleem bij mij.
Nu weer even terug op de interne sensor en dan gaat het allemaal wat gelijkmatiger.
Ga een andere externe sensor gebruiken, die wat vaker update.
Temp offset +2 graden heb jij uitgezet?
+/- 900m3 met nooit warmer dan 18, nacht/overdag verlaging van 16.GermanPivo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:56:
@whtniels Hoeveel m3 gas ging er voorheen dan doorheen?
Hier heb ik hem dag en nacht aan laten staan. Maar blijkbaar niet de temperatuur constant hetzelfde ingesteld. Ik zal is een paar dagen testen met een constante temperatuur, het is lastig vergelijken zo.
:strip_exif()/f/image/lqA12g443DqQdKMYyACo48Dh.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb de gewone "ZS"Frag1le schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:28:
[...]
Heb je de SRK 35 ZS of ZSX?
Want Eco mode betekent niet hetzelfde bij deze modellen, begreep ik zojuist.
Bij de ZS is dit de Economy mode en bij de ZSX is dit Eco operation (gebruik makend van de bewegingssensor).
Zie: https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf
[Afbeelding]
Dat verklaart wel iets.whtniels schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:03:
[...]
+/- 900m3 met nooit warmer dan 18, nacht/overdag verlaging van 16.
Hier heb ik hem dag en nacht aan laten staan. Maar blijkbaar niet de temperatuur constant hetzelfde ingesteld. Ik zal is een paar dagen testen met een constante temperatuur, het is lastig vergelijken zo.
[Afbeelding]
Alsnog zou hij niet te veel moeten pendelen, al zal dit overdag met dit weer ook niet 100% te voorkomen zijn.
Het verbruik van 400/500 Watt is voor deze unit echt niet gek.
[b]Plenkske in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"Plenkske schreef op donderdag 10 november 2022 @
Zonde inderdaad dan, dit werd mij aanbevolen door het installatiebedrijf, en het was al erg lastig om uberhaupt offertes te krijgen. ik had nog een andere offerte met een daikin 3MXM52N buitenunit maar koos uiteindelijk voor de mitsubishi, voornamelijk omdat ik alle werkzaamheden onder 1 bedrijf wou hebben (boiler, meterkast renovatie, leiding en electrawerk, zonnepanelen en dan deze airco's).De MXZ-3F68VF heeft bij verwarmen een minimum vermogen van 2,6 kW.
Het was, ondanks dat je huis best snel afkoelt, waarschijnlijk beter geweest om een unit te pakken met 2 aansluitpunten.
In het geval van Mitsubishi Electric kom je dan op de MXZ-2F53VF , die heeft bij verwarmen een bereik van 1,0 tot 7,0 kW vermogen.
Ja, hij gaat vol aan en dan uit. Inderdaad blaast hij dan ook binnen uit de unit.Je geeft aan dat de buitenunit om de zoveel minuten aan slaat met vol vermogen. Dat geeft aan dat hij pendelt. Vol aan om vervolgens weer uit te gaan, dan weer vol aan etc. Tenminste, ik neem aan dat hij op dat moment ook steeds verwarmd ? Of komt er geen warme lucht uit de unit ? Want dan zou hij aan het defrosten zijn. Bij deze temperaturen buiten hoort dat niet. Bij een defrost heb je meer geluid, maar in mijn ervaring niet uit leidingen maar hoorbaar via de unit(s).
Temperatuur in de woonkamer gaat +/- van 16 naar 19 in een half uur met automatische blaastand.Als hij gewoon aan het verwarmen is dan is hij waarschijnlijk vrij snel op 18 graden om vervolgens weer uit te gaan.
Probeer ook een hogere temperatuur, dat kan pendelen ook doen verminderen. Hoe lang heb je de units normaal gesproken aan staan ?
Ik ben nog aan het testen, heb ze een paar keer in oktober aangehad en nu deze maand meer aangezet. Alles staat automatisch, behalve dat hij vast staat op heating dus niet kan wisselen tussen heating en cooling.Als hij gewoon aan het verwarmen is dan is hij waarschijnlijk vrij snel op 18 graden om vervolgens weer uit te gaan.
Het is een groot bedrijf met goede naam dus daar maak ik me verder geen zorgen over.
400/500 kan ik mee leven, dan zou ik hem zelfs 24 uur per dag aanlaten, het is alleen uitzoeken hoe het beste de temperatuur te hebben zodat hij het efficientste werkt.Plenkske schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:10:
[...]
Dat verklaart wel iets.
Alsnog zou hij niet te veel moeten pendelen, al zal dit overdag met dit weer ook niet 100% te voorkomen zijn.
Het verbruik van 400/500 Watt is voor deze unit echt niet gek.
Dan kan ik niets toevoegen over de Economy Mode van die unit want daar heb ik geen ervaring mee.
Zover ik hier meerdere keren heb gezien en gelezen is 200 watt/uur voor de ZS een prima verbruik.
Voor ZSX users:
De Eco Operation op de ZSX lijkt me alleen handig te gebruiken, bij HEATING, als je een weekendje weg gaat of lang afwezig bent. Gezien deze bij geen beweging de temperatuur op 15 graden houdt (volgens het boekje), waar je deze setpoint helaas niet kan bereiken via de remote of de app.
De Night Setback doet dan eigenlijk hetzelfde maar dan met setpoint van 10 graden. Het is jammer dat je deze setpoints niet zelf in kunt stellen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lIjjMyH9ngj5myAWz1Gpyxpt.jpg?f=user_large)
Ja, +2 is eraf inderdaad. Hij schakelt bij mij nu gewoon als een normale CV thermostaat, op de daadwerkelijke temperatuur binnen dus, met een hysterese van een halve graad. Hij start op minimaal vermogen, en als het te lang duurt voor de doel temperatuur wordt bereikt dan wordt het vermogen verhoogd.loyske schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:57:
[...]
Ik gebruik een netatmo healthy home coach als externe sensor, maar die update niet vaak genoeg de temperatuur. Dat resulteerde vanmorgen dat de buitenunit vol gas gaf > 2000w.
Flinke temp overshoot als gevolg en daarna weer flinke afkoeling![]()
Dit zou ik niet verwachten bij de ECO stand, die dan wat rustiger zou opwarmen.
Maar misschien is de externe sensor dan ook het probleem bij mij.
Nu weer even terug op de interne sensor en dan gaat het allemaal wat gelijkmatiger.
Temp offset +2 graden heb jij uitgezet?
Deze regeling lijkt me optimaal, en lijkt heel erg wat ik voor mn lucht water warmtepomp gebruik. Als temperatuursensor gebruik ik deze trouwens.
Maar tjonge wat is de regeling van zo`n wandmodel airco obv de interne sensor voor verwarmen belabberd zeg. Toegegeven, het beste wat ze kunnen doen met een sensor die (zeker voor verwarmen] op totaal de verkeerde plek zit.
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Hier vrijwel een identieke situatie. Tussenwoning uit 1979, 120m2, begane grond en twee verdiepingen. Vloerisolatie + spouwmuur nageïsoleerd + standaard dubbel glas in houten kozijnen. Vrij weinig zoninval (geen ramen op zuid).whtniels schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:38:
Hallo allemaal,
MXZ-3F68VF buitendeel
Met een:
MSZ-AP50 in de woonkamer
[Afbeelding]
Hier hangt een Daikin 3,5 kW vloermodel beneden en Daikin 2,5 kW wandmodel. Beide single splits.
Temperatuur in woonkamer dagelijks 07:00 - 22:00 op 20 graden (gemeten temperatuur).
Temperatuur op zolder werkdagen 08:00 - 17:00 op 20 graden (gemeten temperatuur).
Vorig jaar gasverbruik 1070 m3 waarvan circa 800-850 m3 voor verwarmen met hetzelfde bovenstaande "stookregime".
Verbruik is hier een stuk lager. Zie screenshots beneden. Wellicht handig ter vergelijking / referentie.
/f/image/3insXf5DghacKwy6WQxYZjLo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4771fq0NBEnAuwfFaxC51lGr.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door nMad op 10-11-2022 13:13 ]
Zo die Quooker vreet energie zeg niet normaal joh.
Als je de consument een goed gevoel kan geven en men klaagt nooit over dat een airco het niet warm of koud kan krijgen dan is een grotere kunnen verkopen altijd goed voor hem.gbrkrsnm schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:17:
[...]
[Afbeelding]
Hij krijgt immers nooit klachten dan
Ik gebruik 3,5kW in een woonkamer/keuken van 30m2 / 80m3 en dat gaat prima, alleen als het echt koud is heeft ie het wel zwaar, dan deed ik vorig jaar de CV er nog af en toe bij aan.
ja snap ook niet dat mensen die nog kopen en dat hun zelf zeggen dat het juist bespaard\Stoffa schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:54:
tja als je gas bijna 4 euro de kub zou zijn dan mogelijk wel ja maar dan ben je nog zuniiger uit met een elec. boiler dan zon qooeker
als je huis goed is geisoleerd of niet erg slecht dan zou ik ook voor de lagee gaannMad schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:15:
[...]
Ik snap je verwondering van het hoge minimum verbruik van een 3MXM68A niet zo goed als je dit topic al maanden dagelijks volgt. Beneden een single split en boven een kleine multisplit was een betere keuze geweest.
Snelle zoekopdracht naar "3MXM68N" in dit topic levert al meerdere waarschuwingen over de hoge minimale afgifte, zoals onderstaande.
[...]
En in onderstaande tabel zie je het ook duidelijk:
[Afbeelding]
7kw is echt wel veel zeg
Maxwp schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:20:
[...]
ja snap ook niet dat mensen die nog kopen en dat hun zelf zeggen dat het juist bespaard\
tja als je gas bijna 4 euro de kub zou zijn dan mogelijk wel ja maar dan ben je nog zuniiger uit met een elec. boiler dan zon qooeker
offtopic:
Quooker = elektrische boiler
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
zit nu op 2,3kwh per dag op dit moment de buiten temp is nog vrij hoog.JDx schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:49:
[...]
Klopt zat ook een dag 12m3 bij, zou me vandaag gewoon 38 euro kosten, dat is de helft van m'n voorschot.
Ik moet wel eens kijken waar nou de meeste warmte verloren gaat, ik had hem uit gezet omdat ik buiten de deur ging eten het was alweer van 19.5 naar 17.3 gezakt, dat hoort niet met dit weer in 3 uurtjes...
heb 4 a/c maar pas 2 aangehad, slaapkamer is sowieso meer voor als het daar echt koud word deze zijn soweiso al lager in temp
die wie wel draaien is een aanbouw en woonkamer/keuken.
alles draait op 40% aanbouw draait een groot deel van de dag op 18,5 graden (waarbij het 21 in de kamer word ) de woonkamer word beejte meegenomen maar die koelt minder snel af en pas in de avond aan op 20 graden
hoop de komende koudere tijd max 100kwh per maand nodig te hebben
iemand anders begon er mee ik reageerde alleen ;-)GermanPivo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:21:
[...]
offtopic:
edit
foutje bedankt
[ Voor 19% gewijzigd door Maxwp op 10-11-2022 23:31 ]
GermanPivo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:21:
[...]
offtopic:
offtopic:
Zover ik weet is het verschil dat een Quooker op een hogere temperatuur wil blijven (want meteen kokend water beschikbaar), terwijl je een elektrische boiler op 60 graden of zelfs lager zet (en soms 60 ter legionella preventie). Scheelt natuurlijk in verbruik.
Zover ik weet is het verschil dat een Quooker op een hogere temperatuur wil blijven (want meteen kokend water beschikbaar), terwijl je een elektrische boiler op 60 graden of zelfs lager zet (en soms 60 ter legionella preventie). Scheelt natuurlijk in verbruik.
Dit zie ik vaker in dit topic maar is totaal niet mijn ervaring. De mijne staat op 19,5 graden en gaat op zijn hoogst daar een half graadje overheen maar al met al is hij ontzettend precies.JBtL schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:34:
Maar tjonge wat is de regeling van zo`n wandmodel airco obv de interne sensor voor verwarmen belabberd zeg. Toegegeven, het beste wat ze kunnen doen met een sensor die (zeker voor verwarmen] op totaal de verkeerde plek zit.
Ook is dat intelligent eye in mijn ogen briljant in de zin van dat hij het ziet als er niemand in de kamer is en dan de boel met max 2 graden laat afkoelen.
Hoe weet je dat? Er staat niet bij hoeveel heet water er getapt is.Stoffa schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:54:
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dat hij de temperatuur ok regelt geloof ik best, maar hij maakt daarvoor veel te veel cycli, wat ten koste gaat van levensduur en efficientie. Heb je er wel eens een vermogensmeter voorgehangen die elke minuut oid gegevens doorstuurt?Stoffa schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:33:
[...]
Dit zie ik vaker in dit topic maar is totaal niet mijn ervaring. De mijne staat op 19,5 graden en gaat op zijn hoogst daar een half graadje overheen maar al met al is hij ontzettend precies.
Ook is dat intelligent eye in mijn ogen briljant in de zin van dat hij het ziet als er niemand in de kamer is en dan de boel met max 2 graden laat afkoelen.
Lijkt wel vrij fors trouwens... Ik ben voor een 3mxm52 gegaan met 2x 2kw en een 5kw op 110m3 / 45m2BvdM91 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:51:
Was bang dat de 68bzware overkill zou zijn
Weet je toevallig hoe vaak in tijd je externe sensor de ruimte temp meet? En hoe vaak je deze doorgeeft aan de MHI?JBtL schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:34:
[...]
Ja, +2 is eraf inderdaad. Hij schakelt bij mij nu gewoon als een normale CV thermostaat, op de daadwerkelijke temperatuur binnen dus, met een hysterese van een halve graad. Hij start op minimaal vermogen, en als het te lang duurt voor de doel temperatuur wordt bereikt dan wordt het vermogen verhoogd.
Deze regeling lijkt me optimaal, en lijkt heel erg wat ik voor mn lucht water warmtepomp gebruik. Als temperatuursensor gebruik ik deze trouwens.
Meting elke minuut, instelbaar vanaf 10 seconden tot 10 minuten. Batterij gaat met 1 minuut in ieder geval >1 jaar mee. Zie ook deze videoloyske schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:25:
[...]
Weet je toevallig hoe vaak in tijd je externe sensor de ruimte temp meet? En hoe vaak je deze doorgeeft aan de MHI?
[ Voor 37% gewijzigd door JBtL op 10-11-2022 14:34 ]
Heb afgelopen dagen wat testjes gedaan met mijn MHI 5 ZS-W icm MHI-AC-CTRL-ESPHOME + externe tempsensoren. Echter wat ik opmerkte is dat het gebruik van een temperatuursensoor die vaker updaten juist pendelen veroorzaken. Had een ESP32 + BME280 gebruikt om zo de temperatuur centraal in de kamer te meten, met een update frequentie van iedere 5sec.loyske schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:57:
[...]
Wat tot nu toe voor mij het beste werkt, dus weinig/geen pendelen + constante temperatuur in de gehele kamer, is een Aqara zigbee temp sensor. Deze geeft alleen een update als de temperatuur of luchtvochtigheid een voelbare temperatuur verlaging/verhoging meet.
Wat ook een optie is om pendelen te voorkomen en comfort te verhogen is een fictieve temperatuursensor de temperatuur waarde laten doorgeven. Zo stond onze ingesteld op 18 graden verwarmen, (+2 nog aan) en inject via de HA api call 19.8 graden. Daarmee bleef de buitenunit op zijn minimale frequentie draaien en de binnenunit in AUTO stand hielt een lage ventilator stand constant aan. Een beetje Node-Red logica erachter zorge ervoor dat als de daadwerkelijke temperatuur in de kamer boven de 21 kwam, de fictieve temperatuur sensor tijdelijk werd overschreven zodat het niet te warm werd.
[ Voor 0% gewijzigd door rubensp op 10-11-2022 14:57 . Reden: typo ]
Ik heb 4 MHI SRK-ZS-airco's. Bij één van de binnenunits hoor ik vooral bij lage toeren soms een zacht tikkend geluid geeft. Het is niet hard, maar als je erop let dan hoor je het wel goed. Als je wat druk uitoefend op de behuizing is het soms ineens weg.
Een soortgelijk geluid was hier al eerder langsgekomen voor een Daikin-airco. Ook bij mijn MHI lijkt het van de linkerkant van de ventilatoras te komen.
De as van de ventilator hangt in een soort rubberen ophangmechanisme::strip_exif()/f/image/JFJ3ATyCOViwXUHhSxST1blS.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik het rubbertje zachtjes aandrukte ging het getik weg.
Ik heb er nu een ringetje tussen geklemt, die dezelfde druk zou moeten uitoefenen:
:strip_exif()/f/image/CNm0e7CJ9z48pEgYccZoJlC6.jpg?f=fotoalbum_large)
Vooralsnog geen getik meer
Een soortgelijk geluid was hier al eerder langsgekomen voor een Daikin-airco. Ook bij mijn MHI lijkt het van de linkerkant van de ventilatoras te komen.
De as van de ventilator hangt in een soort rubberen ophangmechanisme:
:strip_exif()/f/image/JFJ3ATyCOViwXUHhSxST1blS.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik het rubbertje zachtjes aandrukte ging het getik weg.
Ik heb er nu een ringetje tussen geklemt, die dezelfde druk zou moeten uitoefenen:
:strip_exif()/f/image/CNm0e7CJ9z48pEgYccZoJlC6.jpg?f=fotoalbum_large)
Vooralsnog geen getik meer
SRK35ZS-W
Morgen installatie dag perfera 3,5 voor in de woonkamer en 2,5 voor de zolder.
@rubensp iedere 5 sec is ook wel wat veel, niet?
Ik heb begrepen dat de externe sensor iedere 2 minuten moet updaten, anders valt hij terug naar de interne temp sensor. Hiier doet de automation dus iedere 59sec updaten.
Ga ook overstappen op een Aeotec MulitSensor6, die zal de temp ook wat vaker door geven!
Ik heb begrepen dat de externe sensor iedere 2 minuten moet updaten, anders valt hij terug naar de interne temp sensor. Hiier doet de automation dus iedere 59sec updaten.
Ga ook overstappen op een Aeotec MulitSensor6, die zal de temp ook wat vaker door geven!
Houd rekening met 2 update intervallen:loyske schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:24:
@rubensp iedere 5 sec is ook wel wat veel, niet?
1) Update interval van de externe temperatuur sensor
2) Update interval van de temperatuur die je doorstuurt via de API call naar MHI-AC-CRTL.
update van iedere 5sec naar 2) is inderdaad niet nodig. Ik heb hm op iedere 30sec staan. Failback op de interne sensor is inderdaad 120seconden.
Maar ik merkte dus op dat als je update interval 1) hoog is (dus bij mijn test iedere 5sec), dit juist pendelen veroorzaakt.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic