Weet niet of zoiets dan misschien een oplossing voor je zou zijn? Zou zelfs nog een klap kleiner kunnen als je een 2-weg multisplit zou pakken (wat me voor jouw situatie nog steeds de meest logische keuze lijkt). Recht onder je slaapkamer raam zou ik persoonlijk nooit doen. Weet je wel zeker dat je hem 's nachts nooit gaat laten draaien? Zeker in de echt koude periode zou ik de boel niet volledig uitzetten 's nachts (tenzij je echt een heel recente woning met extreem weinig warmteverlies hebt), want zie de boel daarna maar weer eens terug op temperatuur te krijgen. Dan staat dat ding volle bak te stampen wat de COP niet ten goede komt.gbrkrsnm schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:36:
[...]
Het is een vrijstaand huis, dus in principe kan het overal. Maar langs die muur van 11 meter loopt mijn tuin/terras en zit ik liever niet naar een buitenunit en/of condenspomp te kijken. Langs de noordzijde (op de tekening) ligt een moestuin en een smal paadje. Dat zou minder in het zicht zijn maar er is gelijkvloers minder ruimte. Dan moet hij dus hoger hangen, en zit je recht buiten ons slaapkamerraam, met waarschijnlijk een condenspomp vanwege hoogteverschil, en ik ben helaas nogal gevoelig voor laag bromgeluid. (EDIT: Ik realiseer me nu dat hij natuurlijk uit staat als ik slaap.)
Het liefst wil ik alle buitenunits op de garage, die op de tekening tegen de zuidelijke muur zit. Dat betekent inderdaad wel een lange leiding naar de binnenunit op de hal boven, want die zou dan op de tekening op het midden van de lange muur rechts hangen (een verdieping hoger).
Begrijpelijk (ikzelf ook niet namelijk). Twee single splits zou (zeker in jouw situatie) ook niet mijn voorkeur hebben, maar met een enkele (relatief zware) single split gaat het best wel lastig zijn om je zitgedeelte een beetje aangenaam te krijgen vrees ik. Dan zou je die Uggs, dat fleecedekentje en/of IR-panelen inderdaad nodig hebben. Dat is natuurlijk een oplossing, maar bij mijn vriendin kom ik daar niet mee weggbrkrsnm schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:36:
Ik snap het, maar ik heb gewoon echt geen trek in buitenunits aan alle kanten van mijn huis. Ik verwacht ook niet dat de vrouw daarmee akkoord gaat. Dan draag ik liever Uggs en een fleecedeken.Maar dat zal niet nodig zijn met een IR-paneeltje boven de bank.
Ah, daar zat ik dan naast, bij ons is het zitgedeelte absoluut ons primaire leefdeel in huis dus vandaar mijn misvatting. Ventilatie met WTW-installatie heb ik zelf geen ervaring mee, geen idee of dat voor een goede warmteverdeling zorgt, daar kunnen anderen in dit topic wellicht meer zinnigs over zeggen dan ik.gbrkrsnm schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:36:
Toch wel: daar ontbijten, lunchen, koken, en eten we bijna iedere dag, want we werken veel thuis. En als je vrienden op bezoek hebt, is het ook vaak om te eten of voor een spelletje aan de keukentafel. We zitten daarentegen niet iedere avond voor de tv. Bovendien hoef ik het niet heet te hebben als ik op de bank zit, als ik maar niet zit te rillen. Als we over 5-10 jaar misschien een stel kleuters hebben is het wat anders, maar zoals ik in mijn andere post omschrijf kan dan wellicht de vloerverwarming weer (deels) aan.
EDIT: Zal de wtw/ventilatie niet ook iets helpen bij de warmteverdeling? Het mag voor mij best een aantal uur duren. Dat heb ik liever dan overal apparaten aan binnen- en/of buitenmuur.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)