Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 245 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.781 views

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:01
gbrkrsnm schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:36:
[...]

Het is een vrijstaand huis, dus in principe kan het overal. Maar langs die muur van 11 meter loopt mijn tuin/terras en zit ik liever niet naar een buitenunit en/of condenspomp te kijken. Langs de noordzijde (op de tekening) ligt een moestuin en een smal paadje. Dat zou minder in het zicht zijn maar er is gelijkvloers minder ruimte. Dan moet hij dus hoger hangen, en zit je recht buiten ons slaapkamerraam, met waarschijnlijk een condenspomp vanwege hoogteverschil, en ik ben helaas nogal gevoelig voor laag bromgeluid. (EDIT: Ik realiseer me nu dat hij natuurlijk uit staat als ik slaap.)

Het liefst wil ik alle buitenunits op de garage, die op de tekening tegen de zuidelijke muur zit. Dat betekent inderdaad wel een lange leiding naar de binnenunit op de hal boven, want die zou dan op de tekening op het midden van de lange muur rechts hangen (een verdieping hoger).
Weet niet of zoiets dan misschien een oplossing voor je zou zijn? Zou zelfs nog een klap kleiner kunnen als je een 2-weg multisplit zou pakken (wat me voor jouw situatie nog steeds de meest logische keuze lijkt). Recht onder je slaapkamer raam zou ik persoonlijk nooit doen. Weet je wel zeker dat je hem 's nachts nooit gaat laten draaien? Zeker in de echt koude periode zou ik de boel niet volledig uitzetten 's nachts (tenzij je echt een heel recente woning met extreem weinig warmteverlies hebt), want zie de boel daarna maar weer eens terug op temperatuur te krijgen. Dan staat dat ding volle bak te stampen wat de COP niet ten goede komt.

Ik snap het, maar ik heb gewoon echt geen trek in buitenunits aan alle kanten van mijn huis. Ik verwacht ook niet dat de vrouw daarmee akkoord gaat. Dan draag ik liever Uggs en een fleecedeken. ;) Maar dat zal niet nodig zijn met een IR-paneeltje boven de bank.
Begrijpelijk (ikzelf ook niet namelijk). Twee single splits zou (zeker in jouw situatie) ook niet mijn voorkeur hebben, maar met een enkele (relatief zware) single split gaat het best wel lastig zijn om je zitgedeelte een beetje aangenaam te krijgen vrees ik. Dan zou je die Uggs, dat fleecedekentje en/of IR-panelen inderdaad nodig hebben. Dat is natuurlijk een oplossing, maar bij mijn vriendin kom ik daar niet mee weg :P Weet ook niet wat voor formaat bankstel je hebt, maar bij ons zou daar een flink IR-paneel (met dito verbruik) voor nodig zijn.

Toch wel: daar ontbijten, lunchen, koken, en eten we bijna iedere dag, want we werken veel thuis. En als je vrienden op bezoek hebt, is het ook vaak om te eten of voor een spelletje aan de keukentafel. We zitten daarentegen niet iedere avond voor de tv. Bovendien hoef ik het niet heet te hebben als ik op de bank zit, als ik maar niet zit te rillen. Als we over 5-10 jaar misschien een stel kleuters hebben is het wat anders, maar zoals ik in mijn andere post omschrijf kan dan wellicht de vloerverwarming weer (deels) aan.

EDIT: Zal de wtw/ventilatie niet ook iets helpen bij de warmteverdeling? Het mag voor mij best een aantal uur duren. Dat heb ik liever dan overal apparaten aan binnen- en/of buitenmuur.
Ah, daar zat ik dan naast, bij ons is het zitgedeelte absoluut ons primaire leefdeel in huis dus vandaar mijn misvatting. Ventilatie met WTW-installatie heb ik zelf geen ervaring mee, geen idee of dat voor een goede warmteverdeling zorgt, daar kunnen anderen in dit topic wellicht meer zinnigs over zeggen dan ik.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:36
Hier ons verbruik van deze week. Zsx-w 5.0 in woonkamer welke ook keuken en bijkeuken mee verwarmt. Airco staat op 24 uur per dag op18C ingesteld en de daadwerkelijke temperatuur in alle uithoeken woonkamer is 20C. Circa 140m3 / 57m2 wat met deze airco verwarmd word. 2-1 kap circa 1985 met de isolatie van toen maar wel allemaal hr++ glas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPNafCkQXZqyOr1JHqLCLdGsv88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7VPZoX8DayurROCwzkJUWed.jpg?f=fotoalbum_large

Het jammere van de zsx-w ten opzichte van de zs-w is toch wel dat de unit een soort van aan/uit regeling toepast wanneer het buiten >11C is. Hierbij begint de unit een tijd te blazen op 500/600watt opgenomen vermogen, gaat na een even terug naar 200W en stopt dan. Bij die 500/600w draait de fan behoorlijk hard. Begreep dat de zs dat 11C punt niet had. Dit is hier vorige week ook ter sprake gekomen.

Had de zsx-w juist gekozen vanwege het grotere modulatiebereik en de hogere scop. Helaas wordt dit modulatiebereik boven de 11c maar beperkt gebruikt ipv terug te moduleren naar 0.8 afgegeven vermogen. (180-200w opgenomen) De werking is in de tussenseizoenen dus niet zoals ik gehoopt had. Ben benieuwd hoe het gaat draaien bij <11c.

Baal hier wel wat van, was dan mogelijk beter afgeweest met de zs-w. En dan hoofdzakelijk omdat de fan onnodig hard draait door het nieg terug moduleren.

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-10 16:20
@Stokertje

Als je de temperatuur 24 uur per dag hetzelfde houdt kan je hem ook gewoon op stand 1 zetten, dan lever je iets rendement in (10% misschien) en is het wel stil(ler) in huis, zo doe ik het ook.

Ik heb nu een tijdje een thermometer aan de flap hangen zodat ik de uitblaastemperatuur kan uitlezen. Nu kan ik mooi zien dat bij een temperatuur van meer dan 45 graden de compressor gaat aftoeren om na een tijdje weer op te toeren (bij een vaste fan stand, geen AUTO). Dit blijft zich herhalen zolang het setpoint niet bereikt is.

Wanneer de fan op de AUTO stand staat daalt de temperatuur ongeveer 5 graden en dan is het opgenomen vermogen (bij eenzelfde compressorfrequentie) ongeveer 10% minder.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

• Stokertje
Hartox schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:19:
@Stokertje

Als je de temperatuur 24 uur per dag hetzelfde houdt kan je hem ook gewoon op stand 1 zetten, dan lever je iets rendement in (10% misschien) en is het wel stil(ler) in huis, zo doe ik het ook.

Ik heb nu een tijdje een thermometer aan de flap hangen zodat ik de uitblaastemperatuur kan uitlezen. Nu kan ik mooi zien dat bij een temperatuur van meer dan 45 graden de compressor gaat aftoeren om na een tijdje weer op te toeren (bij een vaste fan stand, geen AUTO). Dit blijft zich herhalen zolang het setpoint niet bereikt is.

Wanneer de fan op de AUTO stand staat daalt de temperatuur ongeveer 5 graden en dan is het opgenomen vermogen (bij eenzelfde compressorfrequentie) ongeveer 10% minder.
Kan dat wel eens proberen, maar vind het wel zonde daarmee rendement in te leveren. Kan het wel eens een dag doen, kijken wat het verbruik doet. Vergelijken is alleen altijd lastig daar je bijna nooit 2 dagen hebt met exact dezelfde weersomstandigheden.

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:02
Stokertje schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:09:
Hier ons verbruik van deze week. Zsx-w 5.0 in woonkamer welke ook keuken en bijkeuken mee verwarmt. Airco staat op 24 uur per dag op18C ingesteld en de daadwerkelijke temperatuur in alle uithoeken woonkamer is 20C. Circa 140m3 / 57m2 wat met deze airco verwarmd word. 2-1 kap circa 1985 met de isolatie van toen maar wel allemaal hr++ glas.

[Afbeelding]

Het jammere van de zsx-w ten opzichte van de zs-w is toch wel dat de unit een soort van aan/uit regeling toepast wanneer het buiten >11C is. Hierbij begint de unit een tijd te blazen op 500/600watt opgenomen vermogen, gaat na een even terug naar 200W en stopt dan. Bij die 500/600w draait de fan behoorlijk hard. Begreep dat de zs dat 11C punt niet had. Dit is hier vorige week ook ter sprake gekomen.

Had de zsx-w juist gekozen vanwege het grotere modulatiebereik en de hogere scop. Helaas wordt dit modulatiebereik boven de 11c maar beperkt gebruikt ipv terug te moduleren naar 0.8 afgegeven vermogen. (180-200w opgenomen) De werking is in de tussenseizoenen dus niet zoals ik gehoopt had. Ben benieuwd hoe het gaat draaien bij <11c.

Baal hier wel wat van, was dan mogelijk beter afgeweest met de zs-w. En dan hoofdzakelijk omdat de fan onnodig hard draait door het nieg terug moduleren.
Hier draait de 35 ZSX-WF nu precies een week 24/7 op gemiddelde setpoint van 19 graden, en uit mijn begin cijfers/berekeningen lijkt het alsof deze bij een buitentemperatuur van <10 (wat het de 3e en 4e dag is geweest) efficienter was dan een buitentemperatuur >11. Dus ik herken wat je schrijft, daardoor is verbruik ook gestegen naar 154 watt/uur.

(140m3 huiskamer met open trappengat naar bovenverdieping en de zolder)

Momenteel ben ik aan het testen of het efficienter is om bij niet aanwezigheid in de huiskamer of wanneer we niet thuis zijn de fan op maximale snelheid te laten draaien, dit omdat anderen hier daar positieve resultaten mee behalen. In principe klinkt dat ook logisch want dan zou de unit met een lagere aanvoertemperatuur (om in traditionele CV termen te spreken) de ruimte ook warm kunnen krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stokertje
Frag1le schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:42:
[...]

Hier draait de 35 ZSX-WF nu precies een week 24/7 op gemiddelde setpoint van 19 graden, en uit mijn begin cijfers/berekeningen lijkt het alsof deze bij een buitentemperatuur van <10 (wat het de 3e en 4e dag is geweest) efficienter was dan een buitentemperatuur >11. Dus ik herken wat je schrijft, daardoor is verbruik ook gestegen naar 154 watt/uur.

(140m3 huiskamer met open trappengat naar bovenverdieping en de zolder)

Momenteel ben ik aan het testen of het efficienter is om bij niet aanwezigheid in de huiskamer of wanneer we niet thuis zijn de fan op maximale snelheid te laten draaien, dit omdat anderen hier daar positieve resultaten mee behalen. In principe klinkt dat ook logisch want dan zou de unit met een lagere aanvoertemperatuur (om in traditionele CV termen te spreken) de ruimte ook warm kunnen krijgen.
Misschien ga ik MHI hier wel eens over aanschrijven, dat 11C omslagpunt, of dat er njet uit kan. Ze verkopen immers een unit die kan terugmoduleren tot 0.8kW afgegeven vermorgen wat je juist in de tussen seizoenen nodig hebt maar dan gewoon niet werkt.

Hoge fanstand is inderdaad wel een idee, maar dan voor de nacht, dan slapen we toch. Beetje meer rendement in de nacht pakken.

• Frag1le
Stokertje schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:51:
[...]

Misschien ga ik MHI hier wel eens over aanschrijven, dat 11C omslagpunt, of dat er njet uit kan. Ze verkopen immers een unit die kan terugmoduleren tot 0.8kW afgegeven vermorgen wat je juist in de tussen seizoenen nodig hebt maar dan gewoon niet werkt.

Hoge fanstand is inderdaad wel een idee, maar dan voor de nacht, dan slapen we toch. Beetje meer rendement in de nacht pakken.
Heb je voor mij een bron/link waar dit 11 graden omslagpunt beschreven staat en wat deze dan doet?

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
nMad schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:47:
[...]

Hier vrijwel een identieke situatie. Tussenwoning uit 1979, 120m2, begane grond en twee verdiepingen. Vloerisolatie + spouwmuur nageïsoleerd + standaard dubbel glas in houten kozijnen. Vrij weinig zoninval (geen ramen op zuid).

Hier hangt een Daikin 3,5 kW vloermodel beneden en Daikin 2,5 kW wandmodel. Beide single splits.
Temperatuur in woonkamer dagelijks 07:00 - 22:00 op 20 graden (gemeten temperatuur).
Temperatuur op zolder werkdagen 08:00 - 17:00 op 20 graden (gemeten temperatuur).

Vorig jaar gasverbruik 1070 m3 waarvan circa 800-850 m3 voor verwarmen met hetzelfde bovenstaande "stookregime".

Verbruik is hier een stuk lager. Zie screenshots beneden. Wellicht handig ter vergelijking / referentie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een enorm verschil, ik zit alleen vandaag al over jouw weekverbruik heen. En dan is de dag nog niet eens voorbij.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:42 . Reden: Code bijgewerkt ]

• bora
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 22:38
Hallo allen,

Ik heb even een vraagje ik zit wat in dubio. Ik heb een warmtelast berekening gedaan. Hierbij kom ik bij een temperatuur van -10 op een warmtevraag van 4,7 Kw bij -5 wordt dit al 4Kw en bij -2 al 3,6 Kw. De unit die ik op het oog heb is 3,5 Kw en levert met verwarmen 4Kw en bij -10 is dat 2,4 Kw. Als ik voor een grotere ga bv de 5 Kw versie die levert dan nog 3,5 Kw.

Doe ik er goed aan om voor de 3,5 Kw te gaan. Ik lees hier vaak dat er aangegeven wordt dat er te grote gekozen wordt. Als ik kijk hoeveel dagen het onder 0 is de afgelopen jaren loopt dat niet storm igg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
Frag1le schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:05:
Dit heb ik zojuist getest en wat je schrijft lijkt incorrect voor deze unit de MHI SRK 35 ZSX-WF.
Via de remote heb ik Weekly Timer geactiveerd, de oranje LED rechts op de binnenunit gaat dan ook branden en ik had zojuist om 21h00 een timer gezet op de remote om de unit uit te schakelen en dit werd netjes uitgevoerd terwijl de rest van de timers alleen in de app bestaan.
Dat is het nieuwe model unit met wifi al ingebouwd. Apart dat het daar wel werkt.
Met een wifi WF-RAC module werkt dit niet. Staat ook in de FAQ: https://www.mhi-mth.co.jp...art_m_air_FAQ_english.pdf
Laatste pagina.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:17
Frag1le schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:59:
[...]

Heb je voor mij een bron/link waar dit 11 graden omslagpunt beschreven staat en wat deze dan doet?
https://www.lumelco.pt/wp...ual_tecnico_srk-zsx-w.pdf

Pagina 77.

[ Voor 7% gewijzigd door Martin7182 op 10-11-2022 19:22 ]

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:01
gbrkrsnm schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:36:
[...]

Snap dat je dat zegt, maar er zijn een paar redenen dat ik dat niet wil:

- Dat betekent zeker 11 meter extra leiding via binnen- of buitenkant, wat ik erg ontsierend vind. (Of een buitenunit pontificaal tegen de muur in de tuin; nog erger!)
- Het betekent een extra binnenunit in de zitkamer, waar ik het nog lelijker vind dan in de keuken. In de keuken heb je toch al je afzuigkap en andere apparaten, en kan ik er beter mee leven.
- Het zijn vooral m'n vrouw en ik die de zithoek gebruiken en wij hebben niet zo'n grote comfortvraag. Met wat IR-bijverwarming en/of een dekentje op de bank zitten wij al prima.
- Op langere termijn (>3 jaar) komt er waarschijnlijk wel een lucht/water of zelfs water/water warmtepomp, en ga ik weer (deels) verwarmen met vloerverwarming.

Je zal waarschijnlijk zeggen: waarom dan niet meteen l/w of w/w? Zoals we allemaal weten duurt dat zeker een jaar, en in dat jaar:

- kan ik niet profiteren van de salderingsregeling, die uiteindelijk verdwijnt (momenteel wekken we met zonnepanelen zeker 200% op van onze behoefte);
- kan ik niet koelen tijdens de zomer;
- komen er steeds sneller nieuwe modellen/technologieën uit, terwijl ik dan al heb getekend voor iets dat eigenlijk achterhaald is als het wordt geleverd.

Toen ik net begon met onderzoeken, was eigenlijk m'n plan om twee binnenunits onzichtbaar in te bouwen in de doorloop/kamerverdeler, met een roostertje ervoor. Maar dat werd helemaal duur, want dan moet je (volgens eerdergenoemde aircoman) gaan werken met zgn. sattelietunits, die duurder en ook nog eens lastiger leverbaar zijn.
Ik heb dit om de buitenunit heen gezet die in het zicht staat: https://www.aircotje.nl/m...ver-compuesto-medium-teak. Als je daarnaast een bijna op de grond staande binnenunit (wandmodel dus) gebruikt zou je zonder veel visuele vervuiling toch twee single splits kunnen toepassen?

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:07
Frij5fd schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:21:
[...]

Ik heb dit om de buitenunit heen gezet die in het zicht staat: https://www.aircotje.nl/m...ver-compuesto-medium-teak. Als je daarnaast een bijna op de grond staande binnenunit (wandmodel dus) gebruikt zou je zonder veel visuele vervuiling toch twee single splits kunnen toepassen?
Ik ben toch altijd een beetje huiverig met dit soort dingen dat de luchtstroom negatief wordt beïnvloed met hoger stroomverbruik tot gevolg. Benieuwd naar je ervaringen.

• Frag1le
Stoffa schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:23:
[...]

Ik ben toch altijd een beetje huiverig met dit soort dingen dat de luchtstroom negatief wordt beïnvloed met hoger stroomverbruik tot gevolg. Benieuwd naar je ervaringen.
Ik ben daar ook heel benieuwd naar.

Voor de WAF wil ik zoiets hebben voor de mooie maanden van het jaar als ze in de tuin zit.

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-10 22:39
[...]

Dat was precies de reactie van mijn installateur toen ik het met hem had over een eventuele ombouw van Evolar. Hij zei dat de airco iets harder moet werken met een ombouw en dus een hoger stroomverbruik. Esthetisch gezien vind ik het wel erg mooi. Is het ook zinvol voor weersinvloeden of is dat flauwekul?

[ Voor 19% gewijzigd door glas86 op 10-11-2022 21:07 ]

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10 14:23
Ik ben voornemens om een shelly voor mijn airco te hangen. Nu lees ik dat veel mensen een shelly 1pm gebruiken, maar bijna allemaal icm 2,5 en 3,5kw units. Kan ik die shelly 1pm probleemloos voor een 5kw unit hangen? (het is een aparte groep)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:45

Vos

AFCA

Abom schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:08:
Ik ben voornemens om een shelly voor mijn airco te hangen. Nu lees ik dat veel mensen een shelly 1pm gebruiken, maar bijna allemaal icm 2,5 en 3,5kw units. Kan ik die shelly 1pm probleemloos voor een 5kw unit hangen? (het is een aparte groep)
Ik heb hem op een 4.2. Mijn buurman op een 5. Gaat prima.

• GdH
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-10 12:39

GdH

Vraag: Zijn er merken/types airco's die voor verwarming vanaf ongeveer 12 - 14 graden werken? De meeste airco werken als verwarming vanaf 16 graden volgens mij? Een binnen unit van 2,5 tot 3,5kw is voor mijn werkplaats voldoende, warmer dan een graad of 14 hoeft het daar niet te worden.

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:18
GdH schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:23:
Vraag: Zijn er merken/types airco's die voor verwarming vanaf ongeveer 12 - 14 graden werken? De meeste airco werken als verwarming vanaf 16 graden volgens mij? Een binnen unit van 2,5 tot 3,5kw is voor mijn werkplaats voldoende, warmer dan een graad of 14 hoeft het daar niet te worden.
Daikin Perfera vanaf 10 graden!

.

• GdH
  • Laatst online: 16-10 12:39

GdH

henidde schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:32:
[...]

Dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
GdH schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:23:
Daikin FTXP25K2V1B en FTXP35K2V1B beginnen ook bij 10 graden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:51
glas86 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:06:
[...]

Dat was precies de reactie van mijn installateur toen ik het met hem had over een eventuele ombouw van Evolar. Hij zei dat de airco iets harder moet werken met een ombouw en dus een hoger stroomverbruik. Esthetisch gezien vind ik het wel erg mooi. Is het ook zinvol voor weersinvloeden of is dat flauwekul?
Ik heb de invloed van de ombouw (de Metosi compuesto] met een Elga Ace kunnen meten (die heeft een vergelijkbare buitenunit als de meeste airco's, in het geval van de Elga Ace komen ze van Toshiba om precies te zijn]. Scheelde ca. 0.15 in de cop, oftewel 3.3% in de efficiëntie. ca. 60 kWh per jaar. Water valt er gewoon doorheen, maar sneeuw helpt wellicht wat. En je kan hem ook in de winter nog aan de kant zetten natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door JBtL op 11-11-2022 00:31 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:01
[...]

Tja, geen analyse hiervan gemaakt, want zonder "overkapping" was geen optie voor mijn vrouw. Maar ik verwacht geen groot effect. De achterkant is sowieso open en de verhouding tussen "hout" en luchtdoorlaat van de andere zijden is al snel toch gewoon 75%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbrkrsnm
  • Laatst online: 16-04-2024
Frij5fd schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:21:
[...]

Bedankt voor de suggestie, maar naast dat het aardig wat ruimte inneemt, vind ik het nog steeds erg lelijk. Ik heb de extra functionaliteit die je ermee wint gewoon niet hard genoeg nodig, geloof ik.

Inmiddels de uiteindelijke offerte binnen voor MHI SRK50ZS-W + SRK35ZS-W (beide single split, incl. wifimodule) en het komt inclusief alles neer op €4500. Niet perse goedkoop, maar ik belde daarna nog even met een ander en die rekende me met zijn vaste prijzen voor dat het op nagenoeg hetzelfde neerkomt, dus het lijkt geen gek voorstel te zijn. Het is vooral dat garagedak dat bij mij enkele honderden euro's verschil maakt: door betondek boren, dak weer goed dichtmaken, etc.

Vanmiddag komt die ander nog even kijken om de situatie nauwkeuriger in te schatten en ik zal hem eens vragen wat hij van het vermogen i.c.m. de vorm van de ruimte vindt. En dan volgende week nog een afspraak met een derde leverancier; we zullen zien of die met een heel andere prijs komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:21
Abom schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:08:
Ik heb de Shelly 1PM in de verdeeldoos buiten bij de buitenunit zitten.
Er hangt 1x SCM60, 1x 50ZS-W, 1x 35ZS-W en 1x 25ZS-W achter.
Gaat helemaal goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10 14:23
loyske schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:50:
[...]

Ik heb de Shelly 1PM in de verdeeldoos buiten bij de buitenunit zitten.
Er hangt 1x SCM60, 1x 50ZS-W, 1x 35ZS-W en 1x 25ZS-W achter.
Gaat helemaal goed ;)
Dan moet onze single split srk50zs-w helemaal lukken. Ik wil even kijken of ik de shelly weggewerkt krijg in de behuizing van de werkschakelaar, maar dat lukt denk ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:09
Hele mooie link, waarvoor mijn dank. _/-\o_

Wat ik hóópte te vinden in dit manual... is de "werking cyclus" en daarmee bedoel ik zoiets als:

stdby
compressor schakelt in
klep gaat open
-warmte komt in binnenunit
binnen fan gaat sneller
-dicht bij setpoint?
compressor uit
fan blijft nog even op stand xx draaien
fan gaat naar lager toerental..
klep gaat dicht etc etc

Is dit bij iemand bekend?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Stokertje schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:51:
[...]

Ik word hier toch zo moedeloos van, bij mij staat de ZSX nog in bestelling maar ik ga hem denk ik maar afbestellen. Ik heb een jaren 30 huis waar het soms net even nodig is om op dagen boven de 11 graden ietsie bij te verwarmen. De 0.8KW is daar idd ideaal voor incl. het hogere verwamingsvermogen. Echt zo bizar dat de ZSX dit gedrag vertoond in tegenstelling tot de ZS.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
Ruidasilva schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:56:
[...]

Ik word hier toch zo moedeloos van, bij mij staat de ZSX nog in bestelling maar ik ga hem denk ik maar afbestellen. Ik heb een jaren 30 huis waar het soms net even nodig is om op dagen boven de 11 graden ietsie bij te verwarmen. De 0.8KW is daar idd ideaal voor incl. het hogere verwamingsvermogen. Echt zo bizar dat de ZSX dit gedrag vertoond in tegenstelling tot de ZS.
Gewoon een ZS installeren, heeft alleen maar voordelen ten opzichte van de ZSX 8)7

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

henidde schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:32:
[...]

Idd, volgens mij elke Daikin, tenminste bij alle in onze familie kan je verwarmen vanaf 10 graden.

Koelen kan echter maar tot 18 graden geloof ik. Dus je kan geen koelkast van je woonkamer maken :+

[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 11-11-2022 11:10 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
JBtL schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 00:08:
[...]

Ik heb de invloed van de ombouw (de Metosi compuesto] met een Elga Ace kunnen meten (die heeft een vergelijkbare buitenunit als de meeste airco's, in het geval van de Elga Ace komen ze van Toshiba om precies te zijn]. Scheelde ca. 0.15 in de cop, oftewel 3.3% in de efficiëntie. ca. 60 kWh per jaar. Water valt er gewoon doorheen, maar sneeuw helpt wellicht wat. En je kan hem ook in de winter nog aan de kant zetten natuurlijk.
Deze omkasting is gemakkelijk, en goedkoop zelf te maken…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOTElRYtv2r1edipnwJDuShI-Qc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izT3UEfulNe2uh0aP4HmnSq1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fZW5Kj71HtLSs6LwOQn73uQ5mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzwcPSuKoeRZJNgeeFa7wrpb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Hartox schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:02:
[...]

Gewoon een ZS installeren, heeft alleen maar voordelen ten opzichte van de ZSX 8)7
Normaliter hou ik van sarcasme, maar in dit geval kan ik hem niet helemaal plaatsen.
Of zie jij wel voordelen voor de keuze van een ZSX?

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik heb weer een nieuw idee :9 aangezien de deur naar boven compleet aan de andere kant van de kamer van de airco zit zat ik te denken aan bijvoorbeeld 2 van deze dingen boven in de muur (woonkamer/trapgat).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PryTaX9.png

https://restantoutlet.nl/...r-silent-vochtsensor-100/

En dan ipv met vochtsensor gewoon connecten met een slimme schakelaar, of misschien een dag/nacht schakelaar, zodat er de hele dag toch een klein beetje warme lucht naar boven gaat zonder dat je alle deuren open hoeft te zetten. Het hoeft niet veel te zijn, zo lang het maar niet gaat vriezen boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
Ruidasilva schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:04:
[...]

Normaliter hou ik van sarcasme, maar in dit geval kan ik hem niet helemaal plaatsen.
Of zie jij wel voordelen voor de keuze van een ZSX?
Nee, ik zie oprecht geen voordelen van de ZSX. Heb hem zelf gekozen vanwege de (iets) hogere COP, maar achteraf had ik liever een ZS gehad.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Hartox schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:12:
[...]

Nee, ik zie oprecht geen voordelen van de ZSX. Heb hem zelf gekozen vanwege de (iets) hogere COP, maar achteraf had ik liever een ZS gehad.
Ok helder dan wordt mijn onderbuik gevoel bevestigd! Dan wordt het cancel deze order en gaan we voor een standaard ZS. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:08
JDx schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:08:
Ik heb weer een nieuw idee :9 aangezien de deur naar boven compleet aan de andere kant van de kamer van de airco zit zat ik te denken aan bijvoorbeeld 2 van deze dingen boven in de muur (woonkamer/trapgat).

[Afbeelding]

https://restantoutlet.nl/...r-silent-vochtsensor-100/

En dan ipv met vochtsensor gewoon connecten met een slimme schakelaar, of misschien een dag/nacht schakelaar, zodat er de hele dag toch een klein beetje warme lucht naar boven gaat zonder dat je alle deuren open hoeft te zetten. Het hoeft niet veel te zijn, zo lang het maar niet gaat vriezen boven.
Zou ik wel de terugslagklep er bij bestellen... anders gaat het lekker tochten naar je woonkamer als die uit staat.

Vroeger hadden mijn ouders (volledig houten huis) 2 roosters naar de slaapkamer. DIe konden open en dicht en zo kwam er wat extra warmte boven vanuit de woonkamer. Eigenlijk zo dat voor de slaapkamers in ons huis ook geen gek idee zijn :+ maar betonnen vloer dus niet echt praktisch uitvoerbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Waah schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:28:
[...]
Vroeger hadden mijn ouders (volledig houten huis) 2 roosters naar de slaapkamer. DIe konden open en dicht en zo kwam er wat extra warmte boven vanuit de woonkamer. Eigenlijk zo dat voor de slaapkamers in ons huis ook geen gek idee zijn :+ maar betonnen vloer dus niet echt praktisch uitvoerbaar
Ja ik had dit vroeger dus in mijn eerste huur appartementje, daar zat alleen een ouderwetse gaskachel in de woonkamer en in de slaapkamer zat geen verwarming en enkel glas. Tussen de woonkamer en slaapkamer zat gewoon een gat met een rooster.

Afbeeldingslocatie: https://www.kroon.nl/image/cache/data/393420_Buisrooster-500x500.jpg

Maar goed dat deed niet veel zonder ventilator, in de winter zat het ijs aan de binnenkant van het raam van de slaapkamer, dat was echt een ramp en in de badkamer hing zo'n straalkacheltje met een touwtje.
Waah schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:28:
[...]

Zou ik wel de terugslagklep er bij bestellen... anders gaat het lekker tochten naar je woonkamer als die uit staat.
Hoeft ook niet exact deze te zijn, was een voorbeeld.

Het mooiste zou idd iets zijn wat je ook nog echt helemaal af kan sluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door JDx op 11-11-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
JDx schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:32:
[...]

Ja ik had dit vroeger dus in mijn eerste huur appartementje, daar zat alleen een ouderwetse gaskachel in de woonkamer en in de slaapkamer zat geen verwarming en enkel glas. Tussen de woonkamer en slaapkamer zat gewoon een gat met een rooster.

[Afbeelding]

Maar goed dat deed niet veel zonder ventilator, in de winter zat het ijs aan de binnenkant van het raam van de slaapkamer, dat was echt een ramp en in de badkamer hing zo'n straalkacheltje met een touwtje.

[...]

Hoeft ook niet exact deze te zijn, was een voorbeeld.
Tja, toen was er ook nog geen dubbelglas en isolatie :+ Ik verwacht dat het nu beter werkt omdat je warme lucht niet meteen het huis uit vliegt.

Verder herkenbaar ja. S'ochtends aankleden voor de gaskachel of open haard. Want de rest van het huis had geen verwarming :D En oppassen dat je niet met je billen tegen de kachel viel :X

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 11-11-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Waah schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:35:
[...]

Tja, toen was er ook nog geen dubbelglas en isolatie :+ Ik verwacht dat het nu beter werkt omdat je warme lucht niet meteen het huis uit vliegt.

Verder herkenbaar ja. S'ochtends aankleden voor de gaskachel of open haard. Want de rest van het huis had geen verwarming :D En oppassen dat je niet met je billen tegen de kachel viel :X
God ik heb me zo vaak verbrand aan dat ding :')

Maar hij stond 's nachts uit, dus je moest elke ochtend dat ding ook nog weer aanzetten, gaskraan open draaien, standje 3/5 en dan met die vonk klikken haha. Eigenlijk hebben we het nu maar luxe met die airco's en apps die alles regelen, we zijn al te lui om de afstandsbediening te pakken.

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/bfaef8903186bd59f4508f62db03c632/i/m/img356.102g_1542209656094_.jpg

Zoiets in de vloer (plafond) zou idd ook nog kunnen, die hadden wij vroeger ook in huis met luchtverwarming (houtskelet), maar dat is idd een te grote ingreep, 2x 100mm gaten in een binnenmuur is niet zo veel werk.

En werk je ook zo weer weg, de plek die ik in gedachten heb zat vroeger een deur.

[ Voor 21% gewijzigd door JDx op 11-11-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Voordeel van de ZSX is de ECO mode die op basis van beweging de temperatuur instelt. Dat kan best handig zijn als je hem niet steeds handmatig wil bedienen maar toch verlaging wil toepassen als je niet aanwezig bent.

Als je een 9 tot 5 baan hebt, en in het weekend consequent aan de knoppen draait is dat niet zo zinvol.

Als je beide onregelmatig werkt en alles altijd vergeet (inclusief het uitzetten van de verwarming) kan het wel degelijk een voordeel zijn.

OF dat de meerprijs waard is, verschilt per persoon natuurlijk. De ZS is ook een prima machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-10 12:42
Waah schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:42:
Voordeel van de ZSX is de ECO mode die op basis van beweging de temperatuur instelt. Dat kan best handig zijn als je hem niet steeds handmatig wil bedienen maar toch verlaging wil toepassen als je niet aanwezig bent.

Als je een 9 tot 5 baan hebt, en in het weekend consequent aan de knoppen draait is dat niet zo zinvol.

Als je beide onregelmatig werkt en alles altijd vergeet (inclusief het uitzetten van de verwarming) kan het wel degelijk een voordeel zijn.

OF dat de meerprijs waard is, verschilt per persoon natuurlijk. De ZS is ook een prima machine.
Ik vind het nu bij deze temperatuur al niet prettig om hem tussendoor uit te zetten als we er niet zijn overdag. Wel uitgeprobeerd maar het werd in de avond niet meer zo comfortabel, en het energieverschil was maar iets van 1 kWh. In de nacht gaat hij nu nog wel uit, ik denk tot een afkoeling van 15 graden binnen ongeveer. Dat wordt weer uitproberen en een nieuwe balans tussen gebruik en comfort vinden.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
marcovandam schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:49:
[...]

Ik vind het nu bij deze temperatuur al niet prettig om hem tussendoor uit te zetten als we er niet zijn overdag. Wel uitgeprobeerd maar het werd in de avond niet meer zo comfortabel, en het energieverschil was maar iets van 1 kWh. In de nacht gaat hij nu nog wel uit, ik denk tot een afkoeling van 15 graden binnen ongeveer. Dat wordt weer uitproberen en een nieuwe balans tussen gebruik en comfort vinden.
Gisteren om 22:00 de verwarming uitgezet (20,2 graden) , vandaag nog niet aangezet en het is 18,2 graden momenteel.

Als het bij deze temperatuur niet comfortabel is om het uit te zetten, zou ik naar isolatie kijken :+ aangezien ik in Noord-Nederland woon verwacht ik niet dat het bij jullie kouder is overdag en s'nachts dan hier O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik zet hem voorlopig wel gewoon uit als ik weg ga, ben meestal op de fiets weg en als ik dan thuis kom vind ik 17 graden al warm genoeg. Hoe kouder buiten, hoe minder je ook last hebt van de kou binnen.

Kan me voorstellen dat als je uit een lekkere warme auto komt dat dat anders is, maar het scheelt echt veel vebruik en voordat ik het koud krijg is ie wel weer op de temperatuur (1 tot 1,5 uur) van 19+ graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-10 14:16
gbrkrsnm schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:05:
[...]

Dankjewel, ik zal eens contact opnemen.

Het idee van twee buitenunits staat me wel tegen... Is pendelen anders echt onvermijdelijk?

Met bovenstaande gegevens kom ik uit op zo'n 4.1 kWh, dus 5 is dan ook weer niet zo overdreven. Maar wellicht kan ik ook met minder toe. Alle advies van ervaringsdeskundigen zeer welkom!
Je buitenunit heeft een veel hoger minimum vermogen. als je dan alleen beneden verwarmt verbruikt hij veel meer stroom dan nodig. Ook speelt de buitentemperatuur een rol bij grote buitenunits, het minimum vermogen bij verwarmen worde boven de 14 graden nog hoger. Een 3,5kw MHI heeft dat pas bij boven de 20 (bij verwarmen)

Een multi moet je alleen nemen als je ze beiden tegelijk ga gebruiken is mijn mening.

een 3,5kw kan, als ik me niet vergis rond de 4.1-4,5kw verwarmen.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Hartox schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:02:
[...]

Misschien iets te kort door de bocht. Bij de ZSX hebben ze de moeite genomen om dit gedrag erin te programmeren. Het is volgens de handleiding een beveiliging. Dan zou je mogen verwachten dat dit gedrag goed is voor de unit en beter is dan pendelen. Onder de 4 °C gaat het minimum ook omhoog (andere beveiliging), maar dat zal niet zo snel leiden tot pendelen omdat dan de warmtevraag meestal hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 13:33
w00key schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:11:
[...]

Oh welkom bij de LG Multi club, ik heb ook een MU3R19. Daar wil je eigenlijk niet bij horen maar helaas. In deze discussie heb ik elke LG multi offerte sterk ontraden maar ik kan niet op iedereen reageren.

Wat okay werkt: zet 1 van de binnenunits eerst aan, wacht 5 tot 10 minuten tot stroomverbruik terug loopt, en daarna hoort het rustig te blijven tot 3 uur na aanzetten. Nadat hij gas terug neemt kan je de 2e op fan zetten voor beetje verwarmen, maar zonder setpoint, dus kan best warm worden, of heat. Dat laatste zorgt voor een hoger wattage = sneller opwarmen, maar dus ook meer pendelen.

Je setpoint kan niet te laag zijn of hij slaat af tijdens de eerste minuten, dan bereikt hij de steady state niet. Te hoog is ook niet goed, dan gaat hij lang door op 1000W+.

Na 3 uren draaien gaat hij in oil return cycle, een soort defrost zonder dat het vriest, en daarna op max draaien. Dat werkt gewoon niet hier, dus ik zet hem altijd uit voor die tijd.

Ik verwarm nu op een tijd programma tussen 04:00 en 06:45 in de woonkamer (laatste beetje daltarief), met setpoint 20C => opwarmen tot ~22C lucht, en beton / meubels nemen in die 3 uur genoeg op om dat weer rustig af te geven gedurende de dag.

Yep, de regeling is erg crap vergeleken met een MHI.
Hier nu ook enige tijd met een soortgelijke LG multi opstelling aan het verwarmen (echter nu alleen beneden want op de slaapkamers is het echt niet nodig). Ik herken het volledig dat de LG (in multi opstelling althans) maximaal naar 1200-1500 watt gaat voor een paar minuten en dan afschaalt en vervolgens weer snel uit gaat. Dit is verre van ideaal maar gek genoeg lijkt het tot op heden wel de temperatuur prima op pijl te houden in huis(21 graden) :S . Even als voorbeeld, gisteren heeft ie ongeveer 5kWh verbruikt bij 24h draaien (dus zo'n 200 watt per uur gemiddeld) en dat vind ik acceptabel. Ik ben vooral benieuwd wat deze combinatie gaat doen als het echt koud wordt.

Overigens heb ik de LG toentertijd niet uitgekozen om mee te verwarmen maar puur voor het koelen. Dat doet ie dan weer wel erg goed (vind ik zelf). Op minimaal vermogen de hele beneden verdieping lekker koel houden en in de avonden de units op de slaapkamers eveneens en m.i. ook erg stil met zeer acceptabel verbruik.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:54
Speedfightserv schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:21:
[...]

Je buitenunit heeft een veel hoger minimum vermogen. als je dan alleen beneden verwarmt verbruikt hij veel meer stroom dan nodig.
Mwah, valt redelijk mee hoor. Ik stond voor de keuze voor 2x2,5kW versus 1x4,5kW. Het verschil in minimum warmtevermogen was uit m'n hoofd iets van 0,1kW.

De echte problemen ontstaan vaak bij grote knoeperds van >6,0kW waar dan een paar 2,0kW units ofzo aan hangen. Soms ook nog eens van een discutabel merk.

@gbrkrsnm Misschien kom je weg met 3,5+2,0kW binnenunits met een 4,5kW buitenunit, maar dat moet je even (laten) berekenen. Je kan dan alleen niet beide op vol vermogen tegelijk laten draaien. Voor die combi zou ik trouwens zelf niet meer dan €4000 willen betalen, maarja, gekke tijden ;(

[ Voor 9% gewijzigd door jordje op 11-11-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
wij hebben sinds een maandje 2 daikin (1 perfera en 1 stylish) hangen.

Nu viel me op dat de perfera op zolder in de app iedere dag een verbruik aangeeft van 0,1Kwh.
Dit terwijl ik m niet aan heb gehad.

weet iemand waarom dit is en of dit misschien een settings is welke ik nog verkeerd heb staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:37

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

darklord007 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:27:
wij hebben sinds een maandje 2 daikin (1 perfera en 1 stylish) hangen.

Nu viel me op dat de perfera op zolder in de app iedere dag een verbruik aangeeft van 0,1Kwh.
Dit terwijl ik m niet aan heb gehad.

weet iemand waarom dit is en of dit misschien een settings is welke ik nog verkeerd heb staan?
Standby staan en wifi wellicht?

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:56
Mensen die dit herkennen met de onecta app?

Ik word er gek van
Als je de airco uitschakeld, gaat de unit op uit in de app (grijs) maar er gebeurd niks. App afsluiten en opnieuw proberen, dan doet ie t soms weer wel of schiet ie in de app op aan.

En ik gebruik alle units op verwarmen, maar na het uit zetten zegt de app elke keer weer conflicterende bedrijfsstand, omdat een van de andere aircos in uitstand op koelen gezet wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kh1gTWY4N3l5TbPWrEhj5Qm4kB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ArjZhmmGtAuyAO2JwWzDA7Z.jpg?f=fotoalbum_large

Echt een hele harde reset om alles uit het netwerk te halen en de units blanco in de wifi te krijgen is me ook nog niet echt gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:11
Soullancer schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:34:

Ik word er gek van
Als je de airco uitschakeld, gaat de unit op uit in de app (grijs) maar er gebeurd niks. App afsluiten en opnieuw proberen, dan doet ie t soms weer wel of schiet ie in de app op aan.

En ik gebruik alle units op verwarmen, maar na het uit zetten zegt de app elke keer weer conflicterende bedrijfsstand, omdat een van de andere aircos in uitstand op koelen gezet wordt?

[Afbeelding]

Echt een hele harde reset om alles uit het netwerk te halen en de units blanco in de wifi te krijgen is me ook nog niet echt gelukt
Misschien eens op verwarmen zetten d.m.v. de afstandsbediening?

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:28
Soullancer schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:34:

Ik word er gek van

[Afbeelding]

Ik heb iets vergelijkbaars met de fan stand. Alleen als ik een zeer lange pauze invoeg tussen het selecteren van de volgende fan stand dan wordt er op gereageerd. Anders wordt het of overgeslagen of er gebeurt gewoon niks.

Ook het aan en uit zetten werkt bij die ene unit (boven) niet echt betrouwbaar. En dit terwijl die unit volgens de app een betere wifi verbinding heeft dan diegene beneden. Vooralsnog geen echt probleem omdat de unit boven alleen incidenteel voor koelen zal worden gebruikt maar had wel wat beter verwacht.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:09
Hartox schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:12:
[...]

Ik heb óók de ZSX gekozen op basis van de betere COP.
(excelletje SCOP waardes ingevoerd best/worse case temperaturen & best/worse case €x.xx prijzen. (8>

Ik snap dat bij buiten temp. > 11°C de unit sneller wil gaan pendelen (jammer),
wellicht door de hogere /betere warmteopbrengst van de compressor. :9

Ik ga er stiekem vanuit dat de L/L warmtepomp vele jaren meegaat en dus ook zeker winters gaat tegenkomen die níet zo absurd beginnen /warm zijn als deze periode, en dán ga ik best wel inlopen.

Dit was mijn onderbuikgevoel...

betere SCOP en energie zal NOOIT meer (dat is wel érg lang. O-) .) goedkoop worden. :F

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
@Hansieo Hier hetzelfde. Het is trouwens >= 13 °C en stopt weer bij < 11 °C. Je kunt ook zeggen: 12 °C met hysterese +/- 1 °C :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ik zie ook bij het verwarmen met mijn MHI een te snel stijgende verhoogde temperatuur , waardoor de regeling vervroegd afslaat ( pendelen )
Om een beter regelgedrag te krijgen bij een MHI hier al veel info gevonden.
Alleen gaan mij deze oplossingen boven de pet.
Ik zoek dus een ( voor mij eenvoudige ) oplossing om de interne temperatuur voeler buiten de unit te plaatsen.

Weet iemand of de temperatuur sensor via een stekkerverbinding op de printplaat zit ?
Zoja, dan zou ik de aanwezige sensor misschien kunnen bedraden en buiten de unit kunnen plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door pjotter1965 op 11-11-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

pjotter1965 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:08:
Ik zie ook bij het verwarmen met mijn MHI een te snel stijgende verhoogde temperatuur , waardoor de regeling vervroegd afslaat ( pendelen )
Om een beter regelgedrag te krijgen bij een MHI hier al veel info gevonden.
Alleen gaan mij deze oplossingen boven de pet.
Ik zoek dus een oplossing om de interne temperatuur voeler buiten de unit te plaatsen.

Weet iemand of de temperatuur sensor via een stekkerverbinding op de printplaat zit ?
Zoja, dan zou ik de aanwezige sensor misschien kunnen bedraden en buiten de unit kunnen plaatsen.
Van Daikin heb ik dit wel eens gevonden en dan heb je inderdaad gewoon een stekkertje, maar dat gaat alleen op voor een echte aangeschafte externe sensorbox.

https://www.daikinac.com/...t-2-Page-Summary-0308.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
vdr01 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:33:
[...]

Standby staan en wifi wellicht?
tussen 2-4uur zie ik 0.1kWh rood en tussen 6-8 een balkje roze.
Lijkt echt wat gedaan te hebben, maar ik heb nix ingesteld.
Vind 0,1kwh terwijl er nix staat ingesteld best veel (46Kwh per jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

darklord007 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:39:
[...]

tussen 2-4uur zie ik 0.1kWh rood en tussen 6-8 een balkje roze.
Lijkt echt wat gedaan te hebben, maar ik heb nix ingesteld.
Vind 0,1kwh terwijl er nix staat ingesteld best veel (46Kwh per jaar)
Heb dat ook, vannacht was het tussen 00:00 - 02:00 en toen lag ik al in bed.

Oh nee was de nacht er voor al, toen ging ik pas om 01:00 naar bed, dus heb daar geen screenshot van, maar heb het wel eens gezien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cRHZyCLl.jpg

Dit viel me net wel op, vraag me af wat er vorige week vrijdag en zaterdag aan de hand was.

[ Voor 26% gewijzigd door JDx op 11-11-2022 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvdM91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-08 15:49
Stoffa schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:53:
@BvdM91 Iemand legde eerder uit dat de setpoint altijd +2 is om te compenseren voor dat warme lucht naar boven stijgt. Dus de unit op 20 graden instellen betekent dat hij tot 22 graden gaat, zodat de kamer 20 is (en dus bovenin waar de unit hangt 22).

Ik heb dezelfde buitenunit als jij, met daaraan 3x3,5kw binnenunits trouwens. Ik vind hem met vraagbesturing op 40 veel gelijkmatiger zijn werk doen, maar het is en blijft gewoon best zwaar geschut.

Qua stand op auto is trouwens mijn ervaring dat de unit dan, zodra er ook maar een halve graad overshoot is, direct weer gaat koelen. Onwenselijk in deze tijd, dus beter op verwarmen zetten.

Mag ik je trouwens vragen wat je totaal kwijt was incl installatie voor deze setup?
Helder! Wij hebben de unit inmiddels op 40% vraagbesturing staan, modus Verwarmen en Ventilatorsnelheid op automatisch. Hij lijkt inmiddels inderdaad wat minder (zowel qua frequentie als hevigheid) opnieuw in- en uit te schakelen. Wellicht dat het systeem/algoritme zich ook nog enige tijd dient in te leren?

Voor het totaal waren wij uiteindelijk €6.250,- kwijt inclusief BTW, inclusief installatie en 28 meter aan leidingen, een 6,8kw buitunit, een 4,2kw binnenunit en nog twee 2kw binnenunits. Veel geld maar zover ik kan oordelen zéker niet duur. Wij hebben uiteindelijk 15 offertes opgevraagd. Tien aanbieders reageerde óf helemaal niet óf zij gaven aan pas over 6 maanden te kunnen installeren. Van de resterende vijf betrof het twee aanbiedingen o.b.v. een tripple MHI setup en drie aanbiedingen o.b.v. een triple Daikin setup (identieke units). Prijzen varieerden van €6.250,- tot ruim €8.000,-!
nMad schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:15:
[...]

Ik snap je verwondering van het hoge minimum verbruik van een 3MXM68A niet zo goed als je dit topic al maanden dagelijks volgt. Beneden een single split en boven een kleine multisplit was een betere keuze geweest.

Snelle zoekopdracht naar "3MXM68N" in dit topic levert al meerdere waarschuwingen over de hoge minimale afgifte, zoals onderstaande.

[...]

En in onderstaande tabel zie je het ook duidelijk:
[Afbeelding]
Ik had inderdaad gelezen dat de 3MXM68N relatief gezien (beduidend) minder efficiënt presteert dan model één maatje kleiner. Een single-split beneden + duo-split voor boven hebben we dan ook zeker over nagedacht maar had toch niet de voorkeur (want; weinig ruimte + oude karakteristieke woning dus minder buitenunits = esthetisch beter). M.a.w. het was een bewuste keuze, en wellicht had ik er wat het verbruik betreft tegen beter weten in méér van verwacht (lees; gehoopt). ;)

Wat betreft de tabel die je opgeeft ben ik wel benieuwd hoe ik deze moet lezen. Ik ben namelijk altijd uitgegaan van onderstaande combinatietabel uit de documentatie van Daikin. Daar worden t.a.v. opgenomen vermogen fors lagere waardes vermeld. Klopt dit overzicht dan niet? Of lees ik het wellicht verkeerd? Of heeft onderstaande tabel echt puur betrekking op de binnenunits en moet ik daar het min/nom/max verbruik van de buitenunit zoals vermeld in jouw overzicht nog bij optellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0DL8HMg6ogbT4LdLHCgvvW3a1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEJDKrBaLmADoF08681e3jeV.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens hoor je ons zelfs met deze verbruikcijfers niet klagen. In de calculatie vooraf ben ik uitgegaan van een gemiddeld verbruik van 1,4kW/h van de 4,2kw binnenunit en 0,7kW/h voor elk van de twee andere 2kw binnenunits. Op basis van 8 uur gebruik per unit/per dag (is tot op heden veel minder) en 90 dagen inzet per jaar komen we dan uit op een totaal energieverbruik van alle airco's samen van ~2.000kW/h per jaar. En daarmee zijn we nog steeds fors voordeliger uit t.o.v. verwarmen met gas. Waarbij het zeker helpt dat we nog minimaal twee jaar een zeer gunstige kWh-prijs genieten en het feit dat we i.v.m. een gedeelde gasmeter/-contract met de buren maar in beperkte mate profijt hebben van het prijsplafond t.a.v. gas waardoor verwarmen via de CV bij ons relatief kostbaar is en blijft.

SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:27
Ik zie bij de multi splits van Daikin best hoge verbruikscijfers voorkomen. Is dat bij de multisplit van Daikin zoveel hoger dan bij de multisplit van MHI? Onze multisplit (mhi scm 6.0kW met een 3,5kW, 2,5kW en 2kW) draait normaalgesproken, na een initiele op start van tussen een half en twee uur, op tussen de 320W en 270W, tenzij het zo koud is dat de unit boven het minimum moet draaien, wat vrijwel nooit is.

In veel gevallen regelt de unit zichzel nog verder terug dan bovengenoemde getallen voor minimum verbruik.

Onze binnenunits zijn ZSx-W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:50

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Sjamo schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:48:
Ik zie bij de multi splits van Daikin best hoge verbruikscijfers voorkomen. Is dat bij de multisplit van Daikin zoveel hoger dan bij de multisplit van MHI? Onze multisplit (mhi scm 6.0kW met een 3,5kW, 2,5kW en 2kW) draait normaalgesproken, na een initiele op start van tussen een half en twee uur, op tussen de 320W en 270W, tenzij het zo koud is dat de unit boven het minimum moet draaien, wat vrijwel nooit is.

In veel gevallen regelt de unit zichzel nog verder terug dan bovengenoemde getallen voor minimum verbruik.

Onze binnenunits zijn ZSx-W.
Dat kun je toch onmogelijk vergelijken? Ieder huis is anders. Lijkt mij niet veel met Daikin te maken te hebben. Bij ons loopt hij ook gewoon op 250-350W hoor.

Hier deze week qua verbruik (Daikin 2MXM50 met 4.2kW en 3.5kW unit):
Ma: 2.4 + 1.7 = 4.1 kWh
Di: 6.2 + 2.7 = 8.9 kWh
Wo: 4.6 + 2.5 = 7.1 kWh
Do: 2.5 + 0.1 = 2.6 kWh

Zonder verwarming blijft het ongeveer 17.0-17.4 binnen. Heel eerlijk gezegd vind ik dat best prima te doen. Maandag alleen vanaf een uur of 17 verwarmd, dinsdag de hele dag 19 graden binnen. Je ziet dan wel dat ik de dagen erna weer veel minder energie nodig heb. Vandaag lijkt het richting de 2kWh te gaan namelijk.

Edit: gemiddeld zou dat zo'n 3 kuubjes gas per dag zijn. Merk toch enorm dat het naisoleren van de spouwmuur en nog wat HR++ glas z'n ding doet.. Ben zeer benieuwd naar volgende week, aangezien het daar dagen lang tussen de 5 en 10 graden gaat hangen. Begin dit jaar in februari met de zeer koude dagen had hij niet genoeg vermogen om het warmteverlies te compenseren in ieder geval. Ben benieuwd hoe dat de volgende keer gaat uitpakken. Doel is de CV alleen nog maar als warmwaterbron in te zetten :+ Met z'n CW6 issie daar iig best geschikt voor :+

[ Voor 17% gewijzigd door Kuusj op 11-11-2022 17:27 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
pjotter1965 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:08:
Zet de lamelen U/D maar eens op 45 graden. Meer naar beneden gaat ie bij mij ook pendelen. Is natuurlijk wel een beetje situatie afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Vraagje; mijn ouder hebben onderstaande units. Nadat ik ze aanspoorde deze te gebruiken voor verwarmen zijn ze dit gaan doen. Ze geven echter aan dat de unit niet stopt met verwarmen maar dat deze door blijft gaan.

Als ze hem op 18c zetten stopt hij nog wel, maar op de temperaturen daarboven niet, dan blijft ie door verwarmen tot het heel heet wordt.

Installateur is erbij geweest, heeft gebeld met Daikin, maar die zegt dat dit model geen afslag op thermostaat heeft voor verwarmings modus???

Lijkt me heel sterk. Iemand hier bekend mee?

Helaas kan ik ivm werk niet meer gaan kijken de komende weken.

Buiten unit : 2MXM40M
Wand slaapkamer FTXP20M
Wand woonkamer FTXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-10 14:16
Stokertje schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:09:

[Afbeelding]

Zsw heeft dit ook. Heeft met de grote van de buitenunit te maken.

3.5kw heeft dit niet. Daar is het pas boven de 20

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Speedfightserv schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:29:
[...]

Zsw heeft dit ook. Heeft met de grote van de buitenunit te maken.

3.5kw heeft dit niet. Daar is het pas boven de 20
Oh, okay. Ach ja, we leren er wel mee leven. 3.5 vond ik te licht voor verwarmen in onze situatie.

Het wordt vast gauw kouder 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbrkrsnm
jordje schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:59:
[...]

@gbrkrsnm Misschien kom je weg met 3,5+2,0kW binnenunits met een 4,5kW buitenunit, maar dat moet je even (laten) berekenen. Je kan dan alleen niet beide op vol vermogen tegelijk laten draaien. Voor die combi zou ik trouwens zelf niet meer dan €4000 willen betalen, maarja, gekke tijden ;(
Inmiddels een nieuwe offerte binnen van die andere jongen, dit keer voor Mitsubishi Heavy Industries 5,0 KW Multisplit + SRK50ZS-W + SRK35ZS-W à €4400 inclusief BTW maar exclusief betonboring en dakdoorvoer. Dit is bedoeld als alternatief voor twee keer single split, op zijn aanraden. De buitenunit is dan bewust qua vermogen precies gematcht aan de zwaarste binnenunit, omdat we ze naar verwachting nooit tegelijk gaan draaien. Zo heb je dus maar één buitenunit nodig.

Het spreekt me op zich wel aan, maar het kiezen wordt zo niet echt eenvoudiger. En ik begrijp dat dit bovendien dus relatief duur is o.b.v. ervaringen van anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-10 21:50
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:37:
[...]

Met de ECO aan kun je tot 17 graden verwarmen i.p.v. 18 graden standaard als laagste waarde.

Een externe sensor is perfect en ik verbaas mij erover dat het haast onmogelijk om die zo aan te sluiten. Ik heb een MHI-AC-Ctrl met een passieve sensor en was klaar voor iets over de 50 euro.

Helaas moet de airco wel open om de WiFi en interface aan te sluiten. De kabel vam mij is 11 meter lang dus de sensor kan zo een neutrale plaats. Gelijktijdig meer dan één sensor is ook mogelijk.

Alles is dan passief en geen externe computer nodig om het te laten draaien.
Ben wat aan googelen geweest maar kan niets vinden ben wel benieuwd hoe dit in zijn werk gaat dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:37:
[...]

Je kunt hier beginnen. Er staan ook links naar de Github sites met de code en verder schrijf ik nu ook code om nog meer te kunnen regelen.

https://gathering.tweaker...filter_userids%5D=msatter
Top ga kijken/lezen.

Edit, ik begrijp dat het niet zomaar klik en klaar is dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Weerman2 op 11-11-2022 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:54
gbrkrsnm schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:16:
[...]

Inmiddels een nieuwe offerte binnen van die andere jongen, dit keer voor Mitsubishi Heavy Industries 5,0 KW Multisplit + SRK50ZS-W + SRK35ZS-W à €4400 inclusief BTW maar exclusief betonboring en dakdoorvoer. Dit is bedoeld als alternatief voor twee keer single split, op zijn aanraden. De buitenunit is dan bewust qua vermogen precies gematcht aan de zwaarste binnenunit, omdat we ze naar verwachting nooit tegelijk gaan draaien. Zo heb je dus maar één buitenunit nodig.

Het spreekt me op zich wel aan, maar het kiezen wordt zo niet echt eenvoudiger. En ik begrijp dat dit bovendien dus relatief duur is o.b.v. ervaringen van anderen?
Met die prijs gaat er zeker €2000,- incl. Btw. naar arbeid. Bij twee dagen werk, of één dag met twee personen is dat ruim €100,- bruto per uur. Ik ga mijn tarief ook maar eens verhogen 7(8)7
Ik vraag me af of het überhaupt zoveel werk is, en dan zitten niet eens alle kosten erbij inbegrepen.

Voor ongeveer diezelfde €2000 is er bij mij vorig jaar iemand twee lange ( >8 uur) dagen bezig geweest voor vier units, en kwam ook nog de betonboorder met twee man sterk gaten boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbrkrsnm
jordje schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:12:
[...]
Voor ongeveer diezelfde €2000 is er bij mij vorig jaar iemand twee lange ( >8 uur) dagen bezig geweest voor vier units, en kwam ook nog de betonboorder met twee man sterk gaten boren.
Ik snap wat je zegt, maar denk ook: 2021 was niet 2022... Enfin, zal nog eens wat onderhandelen. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2022 11:55 . Reden: Afbeelding (voorbeeld) web interface. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
Hier nog even weer een dag van 07:00 tot 23:00 op een vaste temperatuur, beide units op 18 graad.

Het verbruik blijft enorm(vind ik), vergeleken met wat ik hier veel voorbij zie komen (mijn dagverbruik gelijk aan weekverbruik van anderen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmsvTnGPzIQD_Hv9euEeRe8CZjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uyd5PYZTqVcSOG8E0ixwy5EW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6e2-YHrUaq2McDZNNT1XPC6lII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCgv2OlHXpCBYuBfsWyxlN6u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t07ks4G7mHodRrDDntj5JwoSPwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqY9CLG70VzHEf0Hk1DMMRe7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@whtniels: Ik zie hier hetzelfde gedrag met een Daikin 4MXM68N buiten-unit met 4 binnen-units (Woonkamer 4,2KW; Zolder 2,5KW; 2x slaapkamer 2KW).

Setpoints zijn resp 20/16/20/16 graden. De daadwerkelijke eindtemperatuur ligt hier +/- 2 graden boven.

Als ik de installatie aan zet trekt deze even kort 2KW, om daarna terug te zakken naar 1KW. Hebben alle binnen-units hun setpoint bereikt dan zet ik de installatie in ECO stand en zakt het totale opgenomen vermogen uit het net uiteindelijk terug naar 600W (wat overeenkomt met de specificaties van Daikin vwb het minimale opgenomen vermogen van de buiten-unit). Dit is bij ongeveer 10 graden buitentemperatuur. Daalt deze, dan stijgt die 600W.

Zet ik de installatie niet in ECO stand dan zal bij warmtevraag van een van de binnen-units het opgenomen vermogen van de installatie meteen naar 1KW springen, om vervolgens kort daarna weer terug te zakken naar 0 (schakelt uit). Dit hoeft niet meteen te betekenen dat de installatie pendelt. Afhankelijk van de buitentemperatuur zit er wel eens een half uur tussen die momenten. Dat noem ik geen pendelen meer.

Het relatief hoge verbruik ten opzichte van wat anderen hier melden heb ik dus ook, maar daar houd ik dan wel een heel huis mee warm. Het scheelt bijna niks of ik alleen de woonkamer aanzet of alle binnen-units.

En zolang ik van Essent maar E 0,055 terugkrijg voor een kWh blijft het nog steeds een stuk goedkoper dan verwarmen met gas (ik heb op jaarbasis +/- 1500 kWh over). Laat ik salderen achterwege en reken ik de volle prijs per kWh (E 0,53) dan kom ik ongeveer break-even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
whtniels schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:49:
Hier nog even weer een dag van 07:00 tot 23:00 op een vaste temperatuur, beide units op 18 graad.

Het verbruik blijft enorm(vind ik), vergeleken met wat ik hier veel voorbij zie komen (mijn dagverbruik gelijk aan weekverbruik van anderen).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vind het vooral vergeleken met je gasverbuik aan de hoge kant. Gasverbruik van 900m3 best netjes is, dan zou je 1800 kWh nodig hebben voor een stookseizoen met de l/l, maar daar ga je wel erg rap doorheen...

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

GermanPivo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:25:
[...]

Vind het vooral vergeleken met je gasverbuik aan de hoge kant. Gasverbruik van 900m3 best netjes is, dan zou je 1800 kWh nodig hebben voor een stookseizoen met de l/l, maar daar ga je wel erg rap doorheen...
Mwoh, ik zie in mijn geval dat 1200m3 eerder 3400kWh wordt dan 2400kWh.

Ik ga 2400 trouwens wel halen, maar ik verwarm nog maar de helft van de woning en 19,5 ipv 21 graden en ik heb enorm veel aan isolatie gedaan de laatste 2 jaar.

[ Voor 16% gewijzigd door JDx op 12-11-2022 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
JDx schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:30:
[...]

Mwoh, ik zie in mijn geval dat 1200m3 eerder 3400kWh wordt dan 2400kWh.
Verschilt per situatie natuurlijk, maar kijkende naar het type huis van @whtniels zou ik dat in dit geval niet verwachten. ;) Dan is ruim 16 kWh met dit weer best aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

GermanPivo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:37:
[...]

Verschilt per situatie natuurlijk, maar kijkende naar het type huis van @whtniels zou ik dat in dit geval niet verwachten. ;) Dan is ruim 16 kWh met dit weer best aan de hoge kant.
Dat is zo, ik verwarm 31m2 (alleen woonkamer/keuken in L-vorm), dus 80m3 voor nog geen 3kWh per dag.

En dit 1960 huis was zo lek als een mandje, meeste isolatie is zelf gedaan, niet professioneel.

Maar ik gebruik een setpoint van 17,5 en het wordt dan ongeveer 19, denk dat die laatste 2 graden best wel veel schelen, juist de laatste dagen al, omdat ie dan net nog een zetje nodig heeft waar dat hier als de zon schijnt niet nodig was.

[ Voor 24% gewijzigd door JDx op 12-11-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Eergisteren bijvoorbeeld had ik het 's avonds koud, normaal gebruik ik tussen 22:00 - 00:00 ongeveer 0.4 en nu had ik hem op 19 gezet en gebruikte ik 0.6 dat is een behoorlijk verschil.

Was trouwens net op de fiets naar de supermarkt en dat is best even wennen met 1 graad, pfff, maar het warmteverlies viel me enorm mee, al ging ik wel laat naar bed (02:30) afgekoeld naar 16 graden binnen.

Dat is dus van 19,5 naar 16 in 5 uur tijd, hmm, valt misschien ook wel weer tegen haha.

[ Voor 47% gewijzigd door JDx op 12-11-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Zerobase schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 07:58:
En zolang ik van Essent maar E 0,055 terugkrijg voor een kWh blijft het nog steeds een stuk goedkoper dan verwarmen met gas (ik heb op jaarbasis +/- 1500 kWh over). Laat ik salderen achterwege en reken ik de volle prijs per kWh (E 0,53) dan kom ik ongeveer break-even uit.
Wat is je gasprijs dan dat je op break-even komt met gas bij de volle prijs? Ik zit bij Eneco en betaal 79 cent voor stroom en 3,17 voor gas, een dagje stoken op gas kost me gewoon 20 euro en 5 op elektra.

Of je had sowieso al hele efficiënte radiatoren en een vrij nieuwe ketel.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 12-11-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:53:
[...]

Ligt eraan. De mijne was plug-and-play en ik had data. Diegene die hem leverde gebruikte een thermostaat die via Home Assistant (HA) de temperatuur doorgeeft aan de MHI-AC-Ctrl.

Ik wilde perse een passieve oplossing zonder nog een nog een WiFi device. Eerst gebruikte ik de sensor van DECT 200 van AVM. Daarna de Dallas 18x20 sensor aangesloten en de module zag die ook. Helaas moest ik zelf aan de gang om die direct te kunnen gebruiken omdat de software alleen via HA werkte en dus die ook online moest hebben om het te laten werken. Dit heeft mij wel een paar dagen gekost om dit goed te doen en dat het werkte.

De interface is voorbereid voor het aansluiten van de Dallas 18x20 en als je het vraagt kun die ook wel krijgen met de weerstand en connector erop. De kabel kun kant en klaar bestellen in 1/3/10/20 meter maar er zit nog geen connector aan die dan op de MHI-AC-Ctrl pas. Dat kun je ook vragen of zij die er ook aan willen monteren als je doorgeeft welke pinnen (drie) wat doen. Je hebt 3,3V/aarde en signaal. Het is een digitaal signaal wat het toepassen van de sensor flexibel laat zijn.

Nu was alles nieuw voor mij en ik had geen hulp anders van diegene die ook de MHI-AC-Ctrl leverde. Maar die wist ook niet zo hoe het moest.

Het is plug-and-play als je HA gebruikt en WiFi of ander device die een temperatuur sensor heeft en die door kan geven aan HA.

Als je bezig gaat met de airco dan altijd de stroom eraf waar de airco opzit. Veiligheid voor alles...niet alleen voor jou.

[Afbeelding]

Update: Hier kun je nu ook het "stand-by" en "between cycles" zien en dat zijn vast gegevens voor mijn airco. Als de airco uitstaat gebruikt die nog steeds 4 Watt zolang die aan de stroom zit.
Solderen en knutselen is geen probleem als ik weet wat en hoe het hoort alleen het schrijven van software en programmeren in een ic wordt lastig voor mijn.

Ben met HA en conbee 2 al eens bezig geweest om smart dingen van Lidl er via te laten lopen op een pc die hier 24/7 sowieso draait maar dat ging mijn niet handig af lamp aan en uit was geen probleem maar alles automatiseren is andere koek.

Edit, zou die 4 Watt niet te maken hebben met WiFi module mijn Kw meter kan vanaf 1 Watt meten maar geeft geen 1 wattage wel gebruikt de airco stroom dit registreert hij over een dag, vanaf 24:00 uur tot nu nog geen verbruik geregistreerd (MHI SRK25ZSX) zonder WiFi dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Weerman2 op 12-11-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
GermanPivo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:25:
[...]

Ja dat viel mij ook op. Wij vebruikten ook ongeveer 900 kuub gas per jaar en verwarmen nu met 2mxm40-nogwat en 2 perfera vloermodellen in huis en hebben vorige week 18kwh verbruikt voor de verwarming. Nu hebben we steeds maar 1 unit (beneden) aan gehad van half 7 s'ochtends tot half 10 s'avonds dus ik vermoed dat daar bij @whtniels ook nog veel winst te behalen is. Maar dat is natuurlijk een comfort afweging die je moet maken.

Ook kunnen de instellingen (vraagbesturing 40%?, Econo? Fan stand auto?) best veel verschil maken. Het zou misschien ook geen slecht idee zijn om na te kijken of er niet ergens per ongeluk veel warmteverlies is door een open raam oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

AtlAntA schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:24:
[...]

Ja dat viel mij ook op. Wij vebruikten ook ongeveer 900 kuub gas per jaar en verwarmen nu met 2mxm40-nogwat en 2 perfera vloermodellen in huis en hebben vorige week 18kwh verbruikt voor de verwarming. Nu hebben we steeds maar 1 unit (beneden) aan gehad van half 7 s'ochtends tot half 10 s'avonds dus ik vermoed dat daar bij @whtniels ook nog veel winst te behalen is. Maar dat is natuurlijk een comfort afweging die je moet maken.

Ook kunnen de instellingen (vraagbesturing 40%?, Econo? Fan stand auto?) best veel verschil maken. Het zou misschien ook geen slecht idee zijn om na te kijken of er niet ergens per ongeluk veel warmteverlies is door een open raam oid.
Ja, maar dan haal je dus comfort weg, net als ik ook heb gedaan, maar bij hetzelfde comfort kan je denk ik niet zomaar uit gaan van m3x2, eerder x3 denk ik, eens?

En natuurlijk nog afhankelijk van hoe zuinig je gas-systeem al was (radiatoren, ketel, vloerverwarming).

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 12-11-2022 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-10 23:22
Nu het buiten kouder begint te worden, ben ik begonnen met het uitzoeken van het ideale stook programma

Ik heb een MHI SRK25ZS (Gameroom) en een SRK50ZSX (keuken) om de gehele beneden verdieping te verwarmen. beide staan ingesteld op 18 graden, stand: verwamen en maken gebruik van een externe Aqara temperatuur sensor om het pendelen tegen te gaan.

De SRK25ZS draait netje op 20Hz en de SRK50ZSX op 12Hz.
Wat me opvalt is dat het verbruikt niet lager gaat dan 1,10Ampere / 253Watt.

Is dit het minimale verbruik op de stand verwarmen voor beide units?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tmwi7UOwDZmAGWm1qoY-jHDCqB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zGX9sFwtHWevopTrHOBOupg7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
JDx schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:50:
[...]

Ja, maar dan haal je dus comfort weg, net als ik ook heb gedaan, maar bij hetzelfde comfort kan je denk ik niet zomaar uit gaan van m3x2, eerder x3 denk ik, eens?

En natuurlijk nog afhankelijk van hoe zuinig je gas-systeem al was (radiatoren, ketel, vloerverwarming).
Oneens ;) Zie hieronder. Maar wat ik hier lees gaat gemiddeld m3 x 2 hier het vaakst op.
GermanPivo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:16:
[...]

Het is inderdaad hoe je ermee omgaat, maar ook per huis verschilt het weer wat beter werkt.

Voorheen met gas 0.68 m3/graaddag terwijl we niet stookten tussen 2100-1500 (uitgezonderd werkkamer) en afkoeling van de woonkamer naar 16-17 graden. Met de l/l warmtepomp zitten we op 1.24 kWh/graaddag en stoken we 24/7 op (woonkamer 20, andere kamers 18-20). Dus een stuk meer comfort en een rustig draaiende airco.

We zijn dus meer gaan stoken, maar hebben per graaddag wel ruim 30% minder kosten. :o (Nog even afgezien dat we genoeg PV overschot hebben om het complete verbruik af te dekken). Heb ook met de ketel eens 24/7 proberen te stoken, maar daar werd ik qua verbruik niet zo vrolijk van :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whtniels
Bedankt voor reacties.

Mijn radiatoren boven waren allemaal erg slecht en gaven amper warmte af. Alleen beneden had ik nieuwe, grote radiatoren met overcapaciteit. Huis werd dus alleen beneden verwarmt, dag en nacht op minimaal 16 en bij aanwezigheid thuis op 18/19. Vandaar het verbruik van +/- 900m³.

Ik had de aircos laten installeren met de intentie dat mijn cv ketel aan het einde zat, en boven alle radiatoren en voetblokken ook aan vervanging toe waren. Wou niet investeren in weer iets met gas.

Nu ben ik dus wel aan het verwarmen boven en beneden en het heeft geen moeite om de boel warm te krijgen, maar op deze manier ga ik wel heel erg veel stroom gebruiken en dat is ook niet mijn bedoeling.

Vandaag gingen ze om 7 uur sochtends aan (het was afgekoeld van 18 tot 14 graad in de woonkamer, boven iets minder). En om 9 uur heb ik al 7kwh verbruikt. Inmiddels boven uitgezet, kijken of dat helpt.

Ik hoop dat het installatie bedrijf mij snel terugbeld, ik wil advies van hun over het verbruik, dit word wel heel extreem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Chimsie78 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:57:
Nu het buiten kouder begint te worden, ben ik begonnen met het uitzoeken van het ideale stook programma

Ik heb een MHI SRK25ZS (Gameroom) en een SRK50ZSX (keuken) om de gehele beneden verdieping te verwarmen. beide staan ingesteld op 18 graden, stand: verwamen en maken gebruik van een externe Aqara temperatuur sensor om het pendelen tegen te gaan.

[Afbeelding]
Geen ervaring met een ZSX, maar een SRK25ZS-W kan nog een heel stuk verder terug bij verwarmen. Is natuurlijk wel afhankelijk van een aantal omstandigheden.

@whtniels Bij deze temperaturen in de nacht en toch wel flinke afkoeling zou ik zeker testen of 24/7 draaien beter werkt (en als je nog wat kan na-isoleren - zeker doen).

[ Voor 10% gewijzigd door GermanPivo op 12-11-2022 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
JDx schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:50:
[...]

Dat comfort ligt er maar net aan wat je gewend bent. We hebben boven nog nooit een kachel aan gehad. Dus we zullen die warmte ook niet missen. In ons geval blijft de situatie qua te verwarmen ruimtes dus precies hetzelfde. En ik ga dus ook uit van een x2. En hoop eerlijk gezegd op een x1.7 oid ;)

Ik denk dat het voor ons ook wel wat gaat veranderen nu de kinderen wat ouder worden en huiswerk willen maken op hun eigen kamer en zulke dingen. Maar thats life.

In het geval wat we aan het bespreken zijn vind ik het erg vreemd dat het stroomverbruik zo gigantisch hoog ligt tov het historisch gasverbruik. Ik vermoed dat dit deels komt omdat er misschien wel een veel te grote buitenunit is geplaatst tov van de warmtevraag of/en men is anders gaan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Chimsie78 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:57:

[Afbeelding]
Het gerapporteerde verbruik van de unit moet je met een korrel zout nemen, als mijn unit 253watt rapporteerd is het opgenomen verbruik via de kWh meter rond de 194watt

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• plopobiel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-10 19:50
whtniels schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:49:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb het volgende hangen/staan en het verbruik is gemiddeld 5kW per 24 uur en heb hem constant op 18 graden staan. als we het koud hebben dan zetten we hem op 20 graden en dat is pas 2x gebeurd.
Voor ons is het eerste jaar dat we zonder cv proberen. Gasverbruik was om te verwarmen rond de 700 m3.
Het huis is goed geïsoleerd en de slaapkamer/boven verdieping hebben we geen verwarming aan.

Mitsubishi Electric MXZ-2F53 VF Multi-Split buitendeel
5,30 kW koelen (A+++)
6,40 kW verwarmen (A++)
230V/16A

Mitsubishi Electric LN Diamond incl. WiFi
MSZ-LN35 VGW Natural White
Koelen: 3,50 kW
Verwarmen: 4,00 kW
A+++
Binnendeel woonkamer

Mitsubishi Electric MSZ-AP20 VGK binnendeel WiFi
Koelen 2,00 kW (A+++)
Verwarmen 2,20 kW (A++)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

AtlAntA schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:08:
[...]

Dat comfort ligt er maar net aan wat je gewend bent. We hebben boven nog nooit een kachel aan gehad. Dus we zullen die warmte ook niet missen. In ons geval blijft de situatie qua te verwarmen ruimtes dus precies hetzelfde. En ik ga dus ook uit van een x2. En hoop eerlijk gezegd op een x1.7 oid ;)

Ik denk dat het voor ons ook wel wat gaat veranderen nu de kinderen wat ouder worden en huiswerk willen maken op hun eigen kamer en zulke dingen. Maar thats life.

In het geval wat we aan het bespreken zijn vind ik het erg vreemd dat het stroomverbruik zo gigantisch hoog ligt tov het historisch gasverbruik. Ik vermoed dat dit deels komt omdat er misschien wel een veel te grote buitenunit is geplaatst tov van de warmtevraag of/en men is anders gaan verwarmen.
Ik zat ook weer naar mijn totale verbruik te kijken, ik zit dit jaar op 1280kWh in de Daikin app, stel daar komt nog 3-5 per dag bij kom ik op 1500-1600 tegenover 1100m3 (toen ik nog totaal niet op verbruik lette).

Red het dus ruim onder de 2x, wel behoorlijk ingeleverd op comfort. Dat gasverbruik zat natuurlijk wel gewoon dagelijks 5-10 minuten douchen bij, alleen aan verwarmen kan ik niet opsplitsen.

Merk wel dat ie nu het vannacht bijna 0 graden was hij erg veel moeite heeft om op temperatuur te komen, het is nu half 11 en het is nog steeds maar 18 graden.

als je denkt 0 graden, ja ik woon in zuid-oost Drenthe

[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 12-11-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chimsie78
revolution-nl schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:09:
[...]

Het gerapporteerde verbruik van de unit moet je met een korrel zout nemen, als mijn unit 253watt rapporteerd is het opgenomen verbruik via de kWh meter rond de 194watt
Beide units hangen achter een Shelly PM1, deze geeft een vergelijkbaar verbruik aan.
Ik weet niet of de shelly rekening houdt met de werkelijke voltage bij het berekenen van het vermogen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bkxOKhnVvzP--Na9rTOpJUh0lU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/25WhCSzkxVVc2oesT7Wp7A3M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Chimsie78 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:33:
[...]

Beide units hangen achter een Shelly PM1, deze geeft een vergelijkbaar verbruik aan.
Ik weet niet of de shelly rekening houdt met de werkelijke voltage bij het berekenen van het vermogen?

[Afbeelding]
Als beide dat verbruik aangeven dan zal dat wel zo zijn toch? Fabrieks specs veranderen daar niets aan.

Of ben je bang dat het niet klopt? Aangezien ze het beide doen zal het wel kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chimsie78
JDx schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:35:
[...]

Als beide dat verbruik aangeven dan zal dat wel zo zijn toch? Fabrieks specs veranderen daar niets aan.

Of ben je bang dat het niet klopt? Aangezien ze het beide doen zal het wel kloppen.
Mijn vraag was of dit verbruik overeen komt met het minimale verbruik op de stand verwarmen voor beide units?

Ik lees hier wel eens lagere getallen en was benieuwd naar de ervaringen van andere met dit type airco en bij deze instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04:02
JDx schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:29:
[...]

Ik zat ook weer naar mijn totale verbruik te kijken, ik zit dit jaar op 1280kWh in de Daikin app, stel daar komt nog 3-5 per dag bij kom ik op 1500-1600 tegenover 1100m3 (toen ik nog totaal niet op verbruik lette).

Red het dus ruim onder de 2x, wel behoorlijk ingeleverd op comfort. Dat gasverbruik zat natuurlijk wel gewoon dagelijks 5-10 minuten douchen bij, alleen aan verwarmen kan ik niet opsplitsen.

Merk wel dat ie nu het vannacht bijna 0 graden was hij erg veel moeite heeft om op temperatuur te komen, het is nu half 11 en het is nog steeds maar 18 graden.

als je denkt 0 graden, ja ik woon in zuid-oost Drenthe
Wat betreft het energieverbruik in de Daikin app: die is niet per se te vertrouwen. Ik heb nu volgens de app 80kWh gebruikt in de woonkamer (3.5kW vloermodel prefera single) sinds ze hangen (kleine maand nu) en 23kWh in de keuken (2.5kW wandmodel prefera). Volgens homewizard was dit 58kWh en 17kWh respectievelijk. Het echte gebruik is dus ca. 73% van wat Daikin vindt. Dus wellicht zit je in de praktijk nog wel lager :). Of hoger, want ik heb het volgens mij ook al andersom gezien in dit topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

E-Hoog schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:51:
[...]

Wat betreft het energieverbruik in de Daikin app: die is niet per se te vertrouwen. Ik heb nu volgens de app 80kWh gebruikt in de woonkamer (3.5kW vloermodel prefera single) sinds ze hangen (kleine maand nu) en 23kWh in de keuken (2.5kW wandmodel prefera). Volgens homewizard was dit 58kWh en 17kWh respectievelijk. Het echte gebruik is dus ca. 73% van wat Daikin vindt. Dus wellicht zit je in de praktijk nog wel lager :). Of hoger, want ik heb het volgens mij ook al andersom gezien in dit topic...
Komt misschien door de afronding? Want bijvoorbeeld gisteren had ik 2.7 gebruikt en dat is precies de optelsom van elke 2 uur.

0.4 - 0.4 - 0.2 - 0.2 - 0.3 - 0.4 - 0.4 - 0.4

En neem aan dat je niet exact dat verbruikt in die 2 uur, dus als je elk uur 0.24 gebruikt en hij slaat dat op als 0.2 voor de berekening van de hele dag zit je helemaal scheef. Zelfde geldt voor de afronding de andere kant op natuurlijk. Zal er ook eens zo'n stekkertje tussen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:30
whtniels schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:06:
Bedankt voor reacties.

Mijn radiatoren boven waren allemaal erg slecht en gaven amper warmte af. Alleen beneden had ik nieuwe, grote radiatoren met overcapaciteit. Huis werd dus alleen beneden verwarmt, dag en nacht op minimaal 16 en bij aanwezigheid thuis op 18/19. Vandaar het verbruik van +/- 900m³.

Ik had de aircos laten installeren met de intentie dat mijn cv ketel aan het einde zat, en boven alle radiatoren en voetblokken ook aan vervanging toe waren. Wou niet investeren in weer iets met gas.

Nu ben ik dus wel aan het verwarmen boven en beneden en het heeft geen moeite om de boel warm te krijgen, maar op deze manier ga ik wel heel erg veel stroom gebruiken en dat is ook niet mijn bedoeling.

Vandaag gingen ze om 7 uur sochtends aan (het was afgekoeld van 18 tot 14 graad in de woonkamer, boven iets minder). En om 9 uur heb ik al 7kwh verbruikt. Inmiddels boven uitgezet, kijken of dat helpt.

Ik hoop dat het installatie bedrijf mij snel terugbeld, ik wil advies van hun over het verbruik, dit word wel heel extreem.
Wat mensen vaak doen is beneden een eigen buitenunit en boven een multisplit/eigen buitenunit.
Dat is met een reden zoals verbruik maar ook als er een defect optreed niet gelijk alles kwijt te zijn.

Multisplit staat bekend om veel energie onzuiniger te zijn.
Ook omdat leidingen over de buitengevel lopen en vaak minimaal geisolleerd zijn?

Hier beneden hangt ook een eigen single split om die reden, boven moet nog wat komen maar gezien daar heel weinig verwarmd wordt is het steeds uitgesteld.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 12-11-2022 11:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1 ... 245 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic