Stoffa schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:53:
@
BvdM91 Iemand legde eerder uit dat de setpoint altijd +2 is om te compenseren voor dat warme lucht naar boven stijgt. Dus de unit op 20 graden instellen betekent dat hij tot 22 graden gaat, zodat de kamer 20 is (en dus bovenin waar de unit hangt 22).
Ik heb dezelfde buitenunit als jij, met daaraan 3x3,5kw binnenunits trouwens. Ik vind hem met vraagbesturing op 40 veel gelijkmatiger zijn werk doen, maar het is en blijft gewoon best zwaar geschut.
Qua stand op auto is trouwens mijn ervaring dat de unit dan, zodra er ook maar een halve graad overshoot is, direct weer gaat koelen. Onwenselijk in deze tijd, dus beter op verwarmen zetten.
Mag ik je trouwens vragen wat je totaal kwijt was incl installatie voor deze setup?
Helder! Wij hebben de unit inmiddels op 40% vraagbesturing staan, modus Verwarmen en Ventilatorsnelheid op automatisch. Hij lijkt inmiddels inderdaad wat minder (zowel qua frequentie als hevigheid) opnieuw in- en uit te schakelen. Wellicht dat het systeem/algoritme zich ook nog enige tijd dient in te leren?
Voor het totaal waren wij uiteindelijk €6.250,- kwijt inclusief BTW, inclusief installatie en 28 meter aan leidingen, een 6,8kw buitunit, een 4,2kw binnenunit en nog twee 2kw binnenunits. Veel geld maar zover ik kan oordelen zéker niet duur. Wij hebben uiteindelijk 15 offertes opgevraagd. Tien aanbieders reageerde óf helemaal niet óf zij gaven aan pas over 6 maanden te kunnen installeren. Van de resterende vijf betrof het twee aanbiedingen o.b.v. een tripple MHI setup en drie aanbiedingen o.b.v. een triple Daikin setup (identieke units). Prijzen varieerden van €6.250,- tot ruim €8.000,-!
nMad schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:15:
[...]
Ik snap je verwondering van het hoge minimum verbruik van een 3MXM68A niet zo goed als je dit topic al maanden dagelijks volgt. Beneden een single split en boven een kleine multisplit was een betere keuze geweest.
Snelle zoekopdracht naar "3MXM68N" in dit topic levert al meerdere waarschuwingen over de hoge minimale afgifte, zoals onderstaande.
[...]
En in onderstaande tabel zie je het ook duidelijk:
[Afbeelding]
Ik had inderdaad gelezen dat de 3MXM68N relatief gezien (beduidend) minder efficiënt presteert dan model één maatje kleiner. Een single-split beneden + duo-split voor boven hebben we dan ook zeker over nagedacht maar had toch niet de voorkeur (want; weinig ruimte + oude karakteristieke woning dus minder buitenunits = esthetisch beter). M.a.w. het was een bewuste keuze, en wellicht had ik er wat het verbruik betreft tegen beter weten in méér van verwacht (lees; gehoopt).
Wat betreft de tabel die je opgeeft ben ik wel benieuwd hoe ik deze moet lezen. Ik ben namelijk altijd uitgegaan van onderstaande combinatietabel uit de documentatie van Daikin. Daar worden t.a.v. opgenomen vermogen fors lagere waardes vermeld. Klopt dit overzicht dan niet? Of lees ik het wellicht verkeerd? Of heeft onderstaande tabel echt puur betrekking op de binnenunits en moet ik daar het min/nom/max verbruik van de buitenunit zoals vermeld in jouw overzicht nog bij optellen?
Overigens hoor je ons zelfs met deze verbruikcijfers niet klagen. In de calculatie vooraf ben ik uitgegaan van een gemiddeld verbruik van 1,4kW/h van de 4,2kw binnenunit en 0,7kW/h voor elk van de twee andere 2kw binnenunits. Op basis van 8 uur gebruik per unit/per dag (is tot op heden veel minder) en 90 dagen inzet per jaar komen we dan uit op een totaal energieverbruik van alle airco's samen van ~2.000kW/h per jaar. En daarmee zijn we nog steeds fors voordeliger uit t.o.v. verwarmen met gas. Waarbij het zeker helpt dat we nog minimaal twee jaar een zeer gunstige kWh-prijs genieten en het feit dat we i.v.m. een gedeelde gasmeter/-contract met de buren maar in beperkte mate profijt hebben van het prijsplafond t.a.v. gas waardoor verwarmen via de CV bij ons relatief kostbaar is en blijft.
SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11